Ook onze kleine meid vind het niet erg. Lekker even lopen of wat drinken. Je pakt zoveel stroom plus een beetje extra om thuis te komen.VidaR-9 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:22:
[...]
Tsja. Dat is wel t grootste punt. Ik heb eig geen zin om met de kleine man kwartier te moeten bijladen. Incidenteel keer is niet zo erg, maar als t structureel is ken ik mezelf en dan ga ik de andere auto pakken.
Mooi compromis; ben het eerder tegen gekomen zo, in Den Bosch. Eén dedicated laadplek, met een gemaximaliseerde laad-duur overdag en ongelimiteerd in de nacht, en één gedeelde laad/parkeerplek: Je moet geluk hebben dat ie vrij is ( want voor zowel EV als ICE ) maar als ie vrij is, kan je ongelimiteerd lang laden.YoshiBignose schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:48:
Nog een vreemde tegen gekomen... dubbele laadpaal alleen maar op 1 plek staat een bord
Voor de buurt (met ICE's) is het niet zo dat er enorm veel parkeerplekken worden ingeleverd, voor de (PH)EV-rijder zijn er potentieel wel meerdere plekken beschikbaar, met een minimum van één.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
In Almere wordt dat ook zo gedaan. Een plek gereserveerd voor opladen. Als het dan te druk blijkt op de paal is de mogelijkheid voor uitbreiding tot twee gerserveerde plekken
Incidenteel dus waarschijnlijk? Want je hoeft echt niet elke keer als je naar je ouders gaat bij te laden onderweg. Als 't mooi weer is 's zomers niet, en in de winter alleen als je iets te veel door rijdt, of als het erg erg koud is.VidaR-9 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:22:
[...]
Tsja. Dat is wel t grootste punt. Ik heb eig geen zin om met de kleine man kwartier te moeten bijladen. Incidenteel keer is niet zo erg, maar als t structureel is ken ik mezelf en dan ga ik de andere auto pakken.
De granny mee, en bij de 'granny' van de kleine laden: als dàt een optie is,.. Vandaag toevallig zelf bij "granny" geweest,. en die heeft eventueel een stopcontact op de oprit. Maar goed ook, want mocht ik ooit een laadpaal zoeken; die is er dáár niet. In heel 't dorp géén één. en 't dorpje verderop welgeteld één! Landelijk gebied, dus vrijwel iedereen heeft z'n eigen oprit,..
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Een goede reden om in dat dorp een laadpaal aan te vragen. Is mij al een keer gelukt onder de noemer van mantelzorg van een oudere (wat ook echt zo was) . En ondertussen granny chargen 10km/h, zeker als je maar een klein beetje nodig hebt is dat best wel een mogelijkheid.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Vraagje voor de EV rijders: Hoe gaan jullie eigenlijk om met de accu?
Denken jullie er uberhaupt overna, over wat het beste is, of doe je standaard zus of zo?
- Laad je altijd helemaal vol?
- Laad je altijd en overal?
- Laad je juist, als dat mogelijk is, pas als de accu een heel eind leeg is?
- Bestaat er zoiets als het 'inrijden' van de accu? (Vol-Leeg cycli?)
Ik heb 'm e-up! pas net, en nu voor het eerst helemaal vol geladen, maar vroeg mij af wat de usance is onder de EV rijders. Ik zal waarschijnlijjk dagelijks tussen de 35 a 40 km rijden. Gooi ik 'm dan op 't werk aan de lader, en thuis weer, (overal waar ik kan) of ga ik pas na twee dagen eens van leeg naar vol?
De e-up! heeft een systeem waarbij je ook uitgesteld kunt laden, zodat je ook met nachtstroom kunt laden, en zodat de auto pas gaat laden ergens in de ochtend zodat ie met een warme accu, op 100% vol klaar staat voor vertrek 's ochtends ( met eventueel een voorverwarmd of gekoeld interieur)
Dat uitgesteld laden, heeft dat ook nog functie voor het behoud van de batterij?
Denken jullie er uberhaupt overna, over wat het beste is, of doe je standaard zus of zo?
Ik heb 'm e-up! pas net, en nu voor het eerst helemaal vol geladen, maar vroeg mij af wat de usance is onder de EV rijders. Ik zal waarschijnlijjk dagelijks tussen de 35 a 40 km rijden. Gooi ik 'm dan op 't werk aan de lader, en thuis weer, (overal waar ik kan) of ga ik pas na twee dagen eens van leeg naar vol?
De e-up! heeft een systeem waarbij je ook uitgesteld kunt laden, zodat je ook met nachtstroom kunt laden, en zodat de auto pas gaat laden ergens in de ochtend zodat ie met een warme accu, op 100% vol klaar staat voor vertrek 's ochtends ( met eventueel een voorverwarmd of gekoeld interieur)
Dat uitgesteld laden, heeft dat ook nog functie voor het behoud van de batterij?
Ik laad hem gewoon altijd vol, omdat de PHEV anders niet echt bruikbaar is.JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:50:
Ik weet dat Volvo een 11,5kWh accu gebruikt waar ik maar 8 kWh van kan gebruiken. Dat zal wel voor behoud van de accu zijn.
Er zitten volgens mij ook niet echt opties op voor tot x% laden.
Ik heb nu over de hafgelopen 230km 0,5l / 100km verbruikt! Toch cool!
Vanmiddag kon ik het bij een stoplicht toch weer niet laten om de powerknop in te drukken 😉
[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 21-05-2018 22:58 ]
Ik heb doorgaans de batterij van onze Leaf nooit helemaal vol. Zo tussen de 40 en 80% wat ik er altijd in laat. Voor woon/werkverkeer weet ik wat ik dagelijks nodig heb, dus zorg ik altijd voor die hoeveelheid. Alleen als de auto op de dag veel gebruikt wordt, laadt ik 'm tot 100% vol. Of als er een lange rit gepland staat.JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:50:
Ik laad hem altijd helemaal vol.JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:50:
Ik laad alleen maar als het nodig is dus als de accu een heel eind leeg is of als ik een rit heb gepland die een volle accu vraagt.
Hier eigenlijk altijd vol, de accu is niet zo groot en anders wordt ie nogal onbruikbaar. Zomers rij ik naar het werk en terug op 1 lading en staat deze met 3/4 lading gedurende de dag. In de winter laad ik vaak op het werk omdat het dan rond de 1/2 accu zit.JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:50:
Daarnaast heeft mijn auto geen voorziening om iets van het laad proces te regelen. Het enige wat ik doe is hem achterlaten op vakantie met een niet helemaal volle accu.
Iedere elektrische auto heeft al ingebouwde bescherming zitten waardoor de accu niet superhard slijt als je hem helemaal vol/leeg maakt, dus het is niet bijzonder schadelijk om hem vol te laden wanneer je kunt en leeg te rijden wanneer je moet. Een aantal auto's, met name de (oude) Leaf en Zoe, hebben een batterijchemie die niet zo lang meegaat en geen goede warmtemanagement, dus als je echt zuinig wil zijn op de auto kun je hem maximaal tot 80% laden (de meeste schade aan een accu gebeurt bij hoge state of charge) en niet al te hard accelereren (80kW uit een 24kWh accu trekken is niet zo best), maar feitelijk zijn het gewoon brakke accu's en kun je de uiteindelijke schade alleen uitstellen, niet vermijden.
Eén van de twee primaire redenen voor onze auto was iedere week ~200km op en neer rijden. Indien het kan laden we op bestemming, en anders rijden we het hele stuk op één lading en is-ie helemaal leeg. Dus voor de zekerheid gaat hij altijd vol.
Eén van de twee primaire redenen voor onze auto was iedere week ~200km op en neer rijden. Indien het kan laden we op bestemming, en anders rijden we het hele stuk op één lading en is-ie helemaal leeg. Dus voor de zekerheid gaat hij altijd vol.
Hier ook een PHEV rijder (Outlander), deze heeft geen instellingen om gedeeltelijk te laden. Mijn huidige opdracht is erg krap te doen heen/terug met een volle accu. Als het iets kouder is of ik wind tegen heb kom ik aan met 45-49% op de accu dus is het aan de laadpaal hangen. Laat hem dan ook staan tot ie vol is (wel 06 achter de ruit uiteraard). Als ik 's middags nog boodschappen moet doen kan ik 3km voor thuis nog bijladen bij de lidl dus hoef ik niet op te laden bij m'n opdracht. Ritjes waarbij de accu leeg gaat probeer ik altijd op bestemming te laden, na 3,5 jaar weet ik de meeste laadpalen bij mijn vaste bestemmingen wel te vinden. Op kantoor (detachering) is er geen laadpaal dus daar gaat ie voor de deur aan het stopcontact. Mijn volgende rit is bijna altijd een significant deel van de accu dus thuis ook altijd aan de lader.JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:50:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik laad mijn auto altijd vol. De BMS beschermt de accu tegen overladen of te leeg rijden.JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:50:
Als het kan laad ik overal. Met een volle accu rijden is fijner. Mijn reisafstand naar mijn werk is 10 km. Daar laad ik niet. Vind 35ct/kWh erg duur. Maar thuis gooi ik hem weer aan de kabel.
Nee inrijden van de accu bestaat niet. Maar doe vooral waar jij je fijn bij voelt. Het laden is niet te vergelijken met tanken van een ICE, al wordt dat veelvuldig wel gedaan.
Veel plezier met je E-Up!
Net terug van een reisje naar de Franse Alpen
wat een avontuur... zonder de REx was het waarschijnlijk snel gedaan geweest.
alles ging goed tot in Luxemburg.
In Luxemburg zijn er weinig DC laadstations, we dachten bij de Ikea te eten en wat te laden. Maar het was ondertussen al 22u en alles was dicht.
dan maar met de REx doorgereden en volgetankt in Luxemburg.
Met ongeveer 60% batterij en een volle REx door luxemburg en tot eind Nancy gereden...
REx leeg natuurlijk en mijn batterij 8%. We vullen de REx eventjes bij en die zit weer vol.
Op naar ons eerste DC laadstation in Frankrijk.
Aire de Toul net na Nancy en net voor het begin van de Peage.
We proberen het laadstation maar na 10 seconden staat er. Charging finished, CCS plug is dood.
Eventjes gebeld maar helaas , na enkele restarts niets aan te doen.
Snel even tot 10% geladen met AC dan maar.
45 minuten verloren en nog een dike 500km te gaan.
Dus ik trap de i3S lekker door tegen 150 km/h over de autoroute, het was maar 42km tot devolgende DC lader.
snel leerden we dit al af omdat de REx niet kan volgen en je een power limit krijgt. Heel leuk tegen 80km/h op een heuvel naar boven... 110km/h was altijd zonder problemen.
Area Lorraine Sandaucourt la Trelle :
Ondertussen is het 1 uur. Gelukkig doet deze lader het wel en laden we van van 5% naar 85% een dikke 140km range elektrisch erbij. En natuurlijk de REx een stuk moeten bijtanken.
Vanaf hier ging het eigenlijk vlekkenloos.
Aire Dijon: geen problemen
Aire Poullet de Bresse: ook niet. Het was wel ondertussen 4uur snachts.
Dan kwam het meest frustrerende:
Onze eindbestemming lag op 1500m hoogte en in de buurt van Megeve.
We dachten eraan om zo laat mogelijk te laden om zo een hoog mogelijke SOC te hebben voor de bergklim.

Net buiten Geneve een laadpunt vlakbij de autostrade... Leuk!
5 uur in de ochtend ondertussen.
We komen eraan en zien de laadpaal op een parkeer pleintje staan.
Echter is het plein geblokkeerd door trucks van de gemeente die in de inritten staan.
Je wilt niet weten hoe hard ik gevloekt heb... SOC ondertussen 6%...
Dan snel Geneve in, er zou een 50Kw ABB moeten staan bij een BMW dealer.
6u00: gevonden! echter heeft hij geen verbinding met de autorisatie server... dikke fail weer.
F*ck it: terug richting de bergen 6% SOC naar boven !
Rond de 800m hoogte eventjes de REx bijgetankt en de klim kon beginnen. het was ondertussen 8u00
Aangekomen om 9u30 op onze bestemming met 3% SOC en 3/4de tank.
De i3 daar in de Shuko lader gestoken met een verlengkabel van 50 meter en laten laden met 8A ipv 10A.
Stats: 900KM 19.7kwh/100km gemiddelde snelheid 96km/h
18 liter benzine verbruikt.
De terugreis ging gelukkig iets beter...

De i3S bij Poulet de Bresse om 4uur 's nachts.

De i3S bij de eindbestemming.
In Luxemburg zijn er weinig DC laadstations, we dachten bij de Ikea te eten en wat te laden. Maar het was ondertussen al 22u en alles was dicht.
Met ongeveer 60% batterij en een volle REx door luxemburg en tot eind Nancy gereden...
REx leeg natuurlijk en mijn batterij 8%. We vullen de REx eventjes bij en die zit weer vol.
We proberen het laadstation maar na 10 seconden staat er. Charging finished, CCS plug is dood.
Dus ik trap de i3S lekker door tegen 150 km/h over de autoroute, het was maar 42km tot devolgende DC lader.
snel leerden we dit al af omdat de REx niet kan volgen en je een power limit krijgt. Heel leuk tegen 80km/h op een heuvel naar boven... 110km/h was altijd zonder problemen.
Ondertussen is het 1 uur. Gelukkig doet deze lader het wel en laden we van van 5% naar 85% een dikke 140km range elektrisch erbij. En natuurlijk de REx een stuk moeten bijtanken.
We dachten eraan om zo laat mogelijk te laden om zo een hoog mogelijke SOC te hebben voor de bergklim.

Echter is het plein geblokkeerd door trucks van de gemeente die in de inritten staan.
6u00: gevonden! echter heeft hij geen verbinding met de autorisatie server... dikke fail weer.
Rond de 800m hoogte eventjes de REx bijgetankt en de klim kon beginnen. het was ondertussen 8u00
De i3 daar in de Shuko lader gestoken met een verlengkabel van 50 meter en laten laden met 8A ipv 10A.

[ Voor 3% gewijzigd door alexke1988 op 22-05-2018 10:27 ]
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Leuk verhaal en ook wel wat pech (ben ook blij dat ik de rex heb).
Maar hij is niet gemaakt om continue mee te rijden en kan geen vol vermogen leveren, zelfs met de rex verbruik je acculading en als die leeg is gaat je vermogen omlaag (beperkt de i3 automatisch). Wel vervelend maar beter dan stilstaan.
Maar hij is niet gemaakt om continue mee te rijden en kan geen vol vermogen leveren, zelfs met de rex verbruik je acculading en als die leeg is gaat je vermogen omlaag (beperkt de i3 automatisch). Wel vervelend maar beter dan stilstaan.
De Zoe heeft wel actieve koeling en is verder toch niet veel om te doen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de nieuwe Leaf die nog steeds geen koeling heeft wat problemen kan geven met snel laden.mux schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:48:
Iedere elektrische auto heeft al ingebouwde bescherming zitten waardoor de accu niet superhard slijt als je hem helemaal vol/leeg maakt, dus het is niet bijzonder schadelijk om hem vol te laden wanneer je kunt en leeg te rijden wanneer je moet. Een aantal auto's, met name de (oude) Leaf en Zoe, hebben een batterijchemie die niet zo lang meegaat en geen goede warmtemanagement, dus als je echt zuinig wil zijn op de auto kun je hem maximaal tot 80% laden (de meeste schade aan een accu gebeurt bij hoge state of charge) en niet al te hard accelereren (80kW uit een 24kWh accu trekken is niet zo best), maar feitelijk zijn het gewoon brakke accu's en kun je de uiteindelijke schade alleen uitstellen, niet vermijden.
Bij koude wordt de maximale laad/repuperatie vermogen wel beperkt tot in het meest extreme geval onmogelijk ivm schade aan de accu.
Inderdaad BMS laten doen waar die voor bedoeld is, al zou ik voor extra behoud de auto geen week of langer laten staan met een volle accu. Ondanks dat de BMS de accu wellicht niet echt vol laad is nog wat minder misschien toch nog beter voor de accu. De accu in mijn Zoe huur ik maar lijkt me toch vervelend als die achteruit gaat. Gelukkig is de werkelijke capaciteit groter dan de bruikbare capaciteit en hebben de daarmee wat rekening gehouden met degradatie van de accu (bron: youtube video van presentatie door Renault YouTube: Vortrag von Masato Origuchi (Renault) auf der eCartec 2015 EV/HEV Ba...JeroenK schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:14:
[...]
Ik laad mijn auto altijd vol. De BMS beschermt de accu tegen overladen of te leeg rijden.
Er lijkt met de zeg 60+kWh accu's wel meer op te worden aangestuurd om vooral snel DC te laden door zowel autofabrikanten als iedereen die belang heeft in laad infrastructuur. Veel ev's halen toch de 11kW ac niet eens? terwijl er daar toch veel laadpunten van zijn. Dus dan wordt het misschien zoals fastned voorsteld elke week een kwartiertje tanken laden.Als het kan laad ik overal. Met een volle accu rijden is fijner. Mijn reisafstand naar mijn werk is 10 km. Daar laad ik niet. Vind 35ct/kWh erg duur. Maar thuis gooi ik hem weer aan de kabel.
[...]Het laden is niet te vergelijken met tanken van een ICE, al wordt dat veelvuldig wel gedaan.
[..]
'fastned freedom plan'
Serving those who do not have their own driveway
Charging at home is obviously convenient. However, families with their own driveway are the exception, not the rule around the world. This is especially true in cities. For example, in the Netherlands 75% of the households cannot charge their car at home.
We believe that faster charging is the only long term solution to make charging affordable for those who do not have their own driveway. Charging at more than 1200 km/h (240+ kW) means that an average car owner who drives 15.000 km annually charges approximately once every week for 15 minutes.
Some say the solution is ubiquitous AC charging infrastructure at practically all parking spaces. We think this is not an affordable solution at scale. In a best case scenario, a slow charging point can charge two cars a day. With millions of cars on the road we will therefore need millions of public charging points. At a cost of thousands of euros per public AC charging point, this seems like an expensive way to boost charging infrastructure.
And while (public) AC charging is generally done at night, the most powerful potential source of renewable energy - the sun - shines during the day.
Outlander altijd 100% (ampera en GTE ook).JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:50:
i3 om de paar dagen (100%) en alleen zaak/thuis en snelladers (paal zeldzaam).
Inrijden accu ......mij niks van bekend.
Vraag me af hoelang het nog gaat duren dat er in heel Europa een betrouwbaar en dekkend netwerk van DC-laders is. Lijkt er haast op dat dit door de EU moet worden afgedwongen, want commercieel is het nog lang niet interessant gezien de hoeveelheid EVs (NL en NO uitgezonderd dan).
Wel lekker om zo'n REX te hebben, juist voor dit soort tripjes als backup Jammer dat mijn werkgever dit niet toestaat voor de lease (of ICE, of full EV, geen plugin-hybrides).
Zou zelfs dan zelf wel willen opdraaien voor de getankte brandstof, om te voorkomen dat men dan uit gemak veel te weinig gaat laden.
Wel lekker om zo'n REX te hebben, juist voor dit soort tripjes als backup Jammer dat mijn werkgever dit niet toestaat voor de lease (of ICE, of full EV, geen plugin-hybrides).
Zou zelfs dan zelf wel willen opdraaien voor de getankte brandstof, om te voorkomen dat men dan uit gemak veel te weinig gaat laden.
Blijkbaar zijn er stevige geruchten dat Ioniq MY19 een trekhaak krijgt:
Bron:
http://www.ioniqforum.com...9234-uk-my19-specs-4.html
Bron:
http://www.ioniqforum.com...9234-uk-my19-specs-4.html
Gekke werkgever heb je... beetje kronkel....hybride is ICE en EV ! (goedkoper rijden dan ICE).... wat is daar de reden van ?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:11:
Vraag me af hoelang het nog gaat duren dat er in heel Europa een betrouwbaar en dekkend netwerk van DC-laders is. Lijkt er haast op dat dit door de EU moet worden afgedwongen, want commercieel is het nog lang niet interessant gezien de hoeveelheid EVs (NL en NO uitgezonderd dan).
Ik weet niet hoeveel haast het heeft, maar met een paar maanden komt de Hyundai Kona en met een half jaar de KIA Niro, beide met een lekker grote accu waar je grofweg 450 km mee kan.VidaR-9 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:29:
Momenteel ben ik in de markt voor een nieuwe leaseauto. Ik heb een erg breed lijstje en een van de auto’s op de lijst is een e-Golf. Ik lees hier echter niet heel veel over de e-Golf. De belangrijkste vraag heeft uiteraard betrekking op het praktijk verbruik. Een retourtje naar mijn ouders is 190 km en dit doen we gek 2x per mnd. Kan iemand delen hoe realistisch het is om dit op 1 lading te doen? En wat betekent dat voor de rijstijl. Is dit bijv 100 op de cc?
Wat mij betreft zijn dat de eerste betaalbare ev’s die voor 99% van de tijd geschikt zijn. Vanaf 2020 komt iedere fabrikant met een EV en dan zal de keuze snel toe nemen!
Ik mag zelf richting eind 2019 weer kiezen, even afhankelijk van levertijden tzt kijk ik er nog naar om mijn keuze uit te stellen tot begin 2020...
@prettig Dat is wel duidelijk denk ik. Teveel werknemers die alleen tanken met de PHEV en dus nooit de verbruikscijfers halen (en minder zuinig rijden dan een hybride met kleinere accu) omdat de tankpas lekker makkelijk is en er geen gevolgen tegenover staan.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
'fastned freedom plan'bite schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:06:
[...]
Er lijkt met de zeg 60+kWh accu's wel meer op te worden aangestuurd om vooral snel DC te laden door zowel autofabrikanten als iedereen die belang heeft in laad infrastructuur. Veel ev's halen toch de 11kW ac niet eens? terwijl er daar toch veel laadpunten van zijn. Dus dan wordt het misschien zoals fastned voorsteld elke week een kwartiertje tanken laden.
Dat zou ik ook zeggen als ik Fastned was. Naast dat het niet geheel waar is, (het is n.a.v. diverse onderzoeken ongeveer 65% zonder eigen oprit) is het ook een typisch Nederlands dingetje qua parkeerdruk.
In Zwitserland bijvoorbeeld laadt 98% gewoon thuis. In Duitsland ligt het percentage thuisladers ook veel hoger, richting de 85% oid.
In Nederland parkeren deze mensen toch allemaal hun auto ergens bij huis. AC laden heeft imho dus wel degelijk toekomst maar eerder in een systeem met lantaarnpalen zoals ze in Londen aan het pilotten zijn om problemen met ICE parkeren te voorkomen. Of iedereen moet gewoon aan de EV dan is er plots veel meer draagvlak en ben je ook van het gezeur van ICE rijders af.
Op zich niet heel raar...prettig schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:14:
Gekke werkgever heb je... beetje kronkel....hybride is ICE en EV ! (goedkoper rijden dan ICE).... wat is daar de reden van ?
Als ik gewoon lekker op diesel ga rijden en in de power modus, dan is de V60 gigantisch onzuinig.
Doordat ik acties oplaad, rijd ik bijna uitsluitend elektrisch. Maar niemand die mij daartoe dwingt.
Het is echt jammer dat Volvo geen nieuwe diesel PHEV maakt, met 25kWh accupakket (moet wel mogelijk zijn met huidige accucellen in dezelfde ruimte als de V60 PHEV).
En ontwikkel dan een iets sterkere elektromotor en juist een onderbemeten dieselblok (D1 in het leven roepen met 70pk o.i.d.).
Zo stimuleer je elektrisch rijden, maar als ik ermee op vakantie wil is dat geen probleem. Persoonlijk wil ik gewoon doorknallen op vakantie, geen pauzes van 30 minuten.
[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 22-05-2018 11:23 ]
Ik rij de laatste 3 weken bijna geen snelweg meer met de e-Golf. Grote stukken 80km/u en 100km/u weg met korte uitschieters naar 120km/u. Mijn gemiddeld verbruik is nu 13,2 kWh/100 km.
Laappalen.....op grote schaal is niet haalbaar (veel te duur), miljoenen palen in het land of paar duizend snelladers..... wil dat sommetje wel eens zien (plaatsing, extra infra, onderhoud, vervanging, afrekeningssystemen, etc ....)Hachy schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:20:
[...]
'fastned freedom plan'
Dat zou ik ook zeggen als ik Fastned was. Naast dat het niet geheel waar is, (het is n.a.v. diverse onderzoeken ongeveer 65% zonder eigen oprit) is het ook een typisch Nederlands dingetje qua parkeerdruk.
In Zwitserland bijvoorbeeld laadt 98% gewoon thuis. In Duitsland ligt het percentage thuisladers ook veel hoger, richting de 85% oid.
In Nederland parkeren deze mensen toch allemaal hun auto ergens bij huis. AC laden heeft imho dus wel degelijk toekomst maar eerder in een systeem met lantaarnpalen zoals ze in Londen aan het pilotten zijn om problemen met ICE parkeren te voorkomen. Of iedereen moet gewoon aan de EV dan is er plots veel meer draagvlak en ben je ook van het gezeur van ICE rijders af.
Problemen lossen zich vanzelf op als de batterijen richting 60/80 kWh gaan. De meeste mensen hoeven dan nog maar 1x in de week of 1x in de twee weken te laden.
Bijvoorbeeld bij een dagje shoppen in het centrum of op het werk na een dag aan de 11 kWh ben je weer helemaal ready-steady voor de week erop. Of je dan wel of niet thuis kunt laden is dan alleen nog maar relevant voor de prijs.
Bijvoorbeeld bij een dagje shoppen in het centrum of op het werk na een dag aan de 11 kWh ben je weer helemaal ready-steady voor de week erop. Of je dan wel of niet thuis kunt laden is dan alleen nog maar relevant voor de prijs.
Voorbeeld van Noorwegen - Street-side charging stations in Oslo - https://e360.yale.edu/fea...kout-on-electric-vehicles

Geinig met al die granny cables (hoewel ik voorlopig ook bijna dagelijks laad met een charge amps ray, doet weinig onder voor een 16a 1fase laadpunt).

Geinig met al die granny cables (hoewel ik voorlopig ook bijna dagelijks laad met een charge amps ray, doet weinig onder voor een 16a 1fase laadpunt).
Grappige is mijn zoek toch begon met een besparingsvraagstuk. Hoe kan ik goedkoper rijden dat werd snel een EV (Tesla) Goedkoper dan met een ICE te rijden al helemaal als ik hem ging vervangen.dfrenner schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:09:
[...]
Ik dacht dat zakelijke EV rijders juist nooit meer terug wilden naar een ICE?! Kwam toch juist uit onderzoek???
Wat ik altijd grappig vind van EV rijders die anderen vertellen dat een Leaf of Zoe (met alle respect) prima is als vervanger van een ICE, zelf een Tesla rijden
Maar de boodschappen auto thuis er ook uit gedonderd en een leaf voor terug genomen. Voor ons geen ICE meer. Waarom omdat ICE gewoon bagger rijdt.
En ik heb een Tesla en een Leaf ja de tesla rijd zalig maar de leaf doet niets onder aan de tesla Autopilot misschien maar verder is de leaf een super auto. Plus ik ben eigenlijk die automatische deuren van mijn tesla helemaal zat. (Kids helpen daar natuurlijk niet bij) En de leaf was bij aflevering 100% in orde (behalve de antenne die niet in kleur was gespoten) en mijn tesla mag voor 2 weken de shop in om mijn 20 punten waslijst issues te gaan oplossen waar onder de helf van alle panelen die overgespoten / gefixed moeten worden. En we vinden nog steeds issues.
En ik kan wel met recht zeggen dat de leaf een prima vervanging voor ICE is net zoals de tesla is. Was de leaf een klein beetje groter + trekhaak met normaal gewicht trekken dan had ik die genomen ipv een tesla.
Ja dat is hier in den haag de norm plus maximaal 2 uur parkeren ook super irritant. Dus elke laadplek heeft meestal maar 1 parkeerplaats maar 2 laadpunten. Waardoor de app natuurlijk niet goed aangeeft dat je wel kan laden maar geen plek heeft. Maar goed nu vandaag de hele dag de parkeer app maar elke twee uur opnieuw starten. FunYoshiBignose schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:48:
Nog een vreemde tegen gekomen... dubbele laadpaal alleen maar op 1 plek staat een bord
[afbeelding]
Gelukkig zijn wel de palen in den haag bijna allemaal 3 fase dus lekker snel laden.

Gisteren terug gekomen uit de veluwe met onze sleur hut. ^_^ Leuke reactie op de camping. En mensen iets gerust gesteld dat hun geliefde caravan nog prima te trekken is met een EV als over een paar jaar alleen maar EV autos zijn. Ze maakte zich al zorgen hoe dat moest over 5 - 8 jaar moeten de caravan dan weg doen?....
En fijn dat ev rijders rekening houden met elkaar. De grote camping had een laadpaal (wel extreem duur 42! cent) maar 2 plekjes. Dus had een golf zich netjes geparkeerd en heel straks naar de rand waardoor wij moet onze (veel te grote) tesla keurig er tussen in konden staan om te laden voor de nacht. Door naar 100% en terug hadden we nog bijna 40% over erg netjes wel wat harder gereden dan we normaal zouden doen maar goed we wilde thuis zijn. We hebben vaak aanhangers/caravans/vanalles getrokken met autos maar de tesla is toch echt een perfecte trekauto. Alleen mogen ze in trailer mode de SOC / range beter inschatten nu is het all over de place en moet ik het zelf gaan doen op basis van percentages dat gaat eigenlijk vrij redelijk.
En verder ik laad mijn tesla eigenlijk altijd op 80% (standaard setting) en als ik verder moet die dag naar 100%. Mijn leaf is eigenlijk altijd op 100% maar die houd zelf dacht ik een marge in de accu. Kan die ook niet echt beperken zoals de tesla en ik ga het ook niet babysitten.
Dan hang je er toch gevolgen aan? Laadpalen op de parkeerplaats van het werk en gewoon inpluggen met je bak. Thuis laden kan ook automagisch gefactureerd worden en het is allemaal prima te bemeten qua verbruik.Tassadar32 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:19:
@prettig Dat is wel duidelijk denk ik. Teveel werknemers die alleen tanken met de PHEV en dus nooit de verbruikscijfers halen (en minder zuinig rijden dan een hybride met kleinere accu) omdat de tankpas lekker makkelijk is en er geen gevolgen tegenover staan.
Vrijdagmiddag de 11e rond een uur of vier was ik daar toevallig ook en zag er een Nederlandse Chevrolet Bolt staan met een bellende bestuurder die ik even later zag vertrekken. Zal dus ook wel niet geladen hebben.alexke1988 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:20:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
dus dan toch al bijna 2 weken buiten dienst... triestig eigenlijk.PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:36:
[...]
Vrijdagmiddag de 11e rond een uur of vier was ik daar toevallig ook en zag er een Nederlandse Chevrolet Bolt staan met een bellende bestuurder die ik even later zag vertrekken. Zal dus ook wel niet geladen hebben.
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
@Erasmo Gevolgen op de bijtelling was dat er alleen bijtellingskorting op de BEV's gegeven word. Deze werkgever heeft blijkbaar besloten dat het voor hem de minste moeite is om net zo simpel te doen. Mijn werkgever was ook sceptisch over mijn Outlander (eerste auto met stekker in een kleine detacheringsclub) en ik kreeg dus het maximale brandstofbudget aangerekend. Ondertussen wel duidelijk dat mijn Outlander (met mijn laadgedrag) een van de goedkoopste auto's per km in onze vloot is.
Totaalbudget auto + brandstof dan moet je wel. As ik hier een policy zou maken: zou ik de hybride duurder maken (met budget), de EV promoten naar werknemers en ICE verbieden.Erasmo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:23:
[...]
Dan hang je er toch gevolgen aan? Laadpalen op de parkeerplaats van het werk en gewoon inpluggen met je bak. Thuis laden kan ook automagisch gefactureerd worden en het is allemaal prima te bemeten qua verbruik.
Sorry, dat vind ik echt overdreven. Dat hangt maar net van de ICE af...MeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:37:
Grappige is mijn zoek toch begon met een besparingsvraagstuk. Hoe kan ik goedkoper rijden dat werd snel een EV (Tesla) Goedkoper dan met een ICE te rijden al helemaal als ik hem ging vervangen.
Maar de boodschappen auto thuis er ook uit gedonderd en een leaf voor terug genomen. Voor ons geen ICE meer. Waarom omdat ICE gewoon bagger rijdt.
Elektrisch rijdt een stuk rustiger, maar een beetje ICE rijdt ook echt prima...
Veelal is het rijgeluid ver overstijgend boven motorgeluid.
Dat zou een mooie worden als we een alle plugins een dynamische bijtelling geven. Basis op 15% de rest kan je verliezen door te veel fout verbruik. Dus als je 80% van je kilometers netjes elektisch doet dan hoef je niet meer bij te betalen en hoe slecht steeds een procent extra moet je eens opletten hoe snel gedrag zich aanpast. En dat is weer goed voor alle EV rijders omdat opeens alle plugins ook gaan laden en daardoor de usecase laadpaal weer een goed verdien model wordt. Bij meer gebruik wordt de aantallen altijd meer.
Voor ons is er geen weg terug meer. Gelukkig maar omdat we ook niet meer terug willen. Dat dinosap moet een keer klaar zijn.
Daarom is het gelukkig een mening ^_^ maar ja voor ons rijdt een EV zoveel fijner dan een ICE (en hebben zat verschillende autos gereden)dfrenner schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:43:
[...]
Sorry, dat vind ik echt overdreven. Dat hangt maar net van de ICE af...
Elektrisch rijdt een stuk rustiger, maar een beetje ICE rijdt ook echt prima...
Veelal is het rijgeluid ver overstijgend boven motorgeluid.
Voor ons is er geen weg terug meer. Gelukkig maar omdat we ook niet meer terug willen. Dat dinosap moet een keer klaar zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door MeZZiN op 22-05-2018 12:46 ]
Hoe ga je dat controleren?MeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:44:
Dat zou een mooie worden als we een alle plugins een dynamische bijtelling geven. Basis op 15% de rest kan je verliezen door te veel fout verbruik. Dus als je 80% van je kilometers netjes elektisch doet dan hoef je niet meer bij te betalen en hoe slecht steeds een procent extra moet je eens opletten hoe snel gedrag zich aanpast. En dat is weer goed voor alle EV rijders omdat opeens alle plugins ook gaan laden en daardoor de usecase laadpaal weer een goed verdien model wordt. Bij meer gebruik wordt de aantallen altijd meer.
Mijn gemiddeld bereik is gedaald naar 0,5l/100km
Maar aanstaande zomer gaat daar drastisch verandering in komen.
autovakantie naar Roemenie, 2250km enkele reis, daar kan ik natuurlijk niets mee doen, elektrisch...
Ik vind het beide lekker rijden in de V60... Maar dat ligt denk ik meer aan de super comfortabele automaat. Het is echt een rijdersauto. Door de security-line heeft hij rondom slagvast en gelaagd glas, wat een bak minder geluid doorgeeft. Het D6 blok nodigt wel echt uit tot intrappen, een heerlijke 5 cilinder roffel...MeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:44:
Daarom is het gelukkig een mening ^_^ maar ja voor ons rijdt een EV zoveel fijner dan een ICE (en hebben zat verschillende autos gereden)
Maar het is gewoon een sport geworden zo zuinig mogelijk te rijden.
[ Voor 30% gewijzigd door BlakHawk op 22-05-2018 12:51 ]
gewoon niet te doen, maar Hybrides stimuleren (vanuit de zaak) is goed:
- veel hybride rijders zijn daarna overtuigd..... "volgende auto wordt een EV"
Als je mee wilt doen met die regelen gewoon een dongel op de OBD port en klaar hoeft niet moeilijk te zijn wil je niet mee doen prima gewoon de volle mep van 22%.
Het lijkt me een prima oplossing om meer elektische kilometers te maken zelf met het huidige wagen park.
Het lijkt me een prima oplossing om meer elektische kilometers te maken zelf met het huidige wagen park.
@MeZZiN Haha, dynamische bijtelling. Alsof het nu nog te simpel is allemaal belastingtechnisch 
Ik weet de exacte reden niet waarom mn werkgever geen hybrids wil. Maar het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad om EVs in de leaseregeling te krijgen (grote multinational, weinig ruimte voor lokale uitzonderingen).
Denk dat ze EV willen promoten, en hybrid niet als juiste oplossing zien. Ook veel te ingewikkeld dan om het administratief af te handelen op een eerlijke manier.
Hoewel er nu wel een regel is bijgekomen dat zodra je xx% boven de norm zit qua brandstof, je dan zelf bij moet betalen. Dat zou opzich prima op een hybrid van toepassing zijn. Norm op 1L/100km, en dan dus op de blaren zitten als je met een veredeld aggregaat gaat rondrijden
Ik weet de exacte reden niet waarom mn werkgever geen hybrids wil. Maar het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad om EVs in de leaseregeling te krijgen (grote multinational, weinig ruimte voor lokale uitzonderingen).
Denk dat ze EV willen promoten, en hybrid niet als juiste oplossing zien. Ook veel te ingewikkeld dan om het administratief af te handelen op een eerlijke manier.
Hoewel er nu wel een regel is bijgekomen dat zodra je xx% boven de norm zit qua brandstof, je dan zelf bij moet betalen. Dat zou opzich prima op een hybrid van toepassing zijn. Norm op 1L/100km, en dan dus op de blaren zitten als je met een veredeld aggregaat gaat rondrijden
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-05-2018 12:51 ]
Het probleem is een betaalbare, bruikbare EV...prettig schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:49:
gewoon niet te doen, maar Hybrides stimuleren (vanuit de zaak) is goed:
Geen bruikbare EV beschikbaar die in mijn budget past. Helaas.
Daarom zal de volgende weer gewoon 100% diesel worden...
Om er 80kW uit te trekken moet je denk ik wel flink planken, meestal kom ik niet verder dan 30 tot 40kW, een hoger vermogen heb ik nog niet gezien.mux schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:48:
Een aantal auto's, met name de (oude) Leaf en Zoe, hebben een batterijchemie die niet zo lang meegaat en geen goede warmtemanagement, dus als je echt zuinig wil zijn op de auto kun je hem maximaal tot 80% laden (de meeste schade aan een accu gebeurt bij hoge state of charge) en niet al te hard accelereren (80kW uit een 24kWh accu trekken is niet zo best), maar feitelijk zijn het gewoon brakke accu's en kun je de uiteindelijke schade alleen uitstellen, niet vermijden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
En waarschijnlijk rijstijl voor die rit aanpassen. Woon-werk rij ik tegenwoordig juist erg rustig en relaxed, heeft toch allemaal geen zin, maar in het weekend hou ik wel van beetje doorrijden.JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:31:
[...]
Incidenteel dus waarschijnlijk? Want je hoeft echt niet elke keer als je naar je ouders gaat bij te laden onderweg. Als 't mooi weer is 's zomers niet, en in de winter alleen als je iets te veel door rijdt, of als het erg erg koud is.
De granny mee, en bij de 'granny' van de kleine laden: als dàt een optie is,.. Vandaag toevallig zelf bij "granny" geweest,. en die heeft eventueel een stopcontact op de oprit. Maar goed ook, want mocht ik ooit een laadpaal zoeken; die is er dáár niet. In heel 't dorp géén één. en 't dorpje verderop welgeteld één! Landelijk gebied, dus vrijwel iedereen heeft z'n eigen oprit,..
Laden bij mijn ouders zou niet zo'n probleem moeten zijn. Kan onder de carport aan het stopcontact. En dan waarschijnlijk net de lading erbij waardoor ik terug zou kunnen.
@JeroenK @databeestje Opmerking over de kleine heeft er meer mee te maken dat hij nu vaak slaapt onderweg en wakker wordt zodra de boel uitgezet wordt. Maargoed, als hij straks wat ouder is is het wellicht geen probleem meer.
Praktische vraag: kan je tijdens het laden gewoon in de auto blijven zitten en de auto aanhouden? Of is dat vanuit bijvoorbeeld veiligheid niet toegestaan?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Op http://chademo-map.com/ staat wel dat er op de 21e twee keer succesvol geladen is, hij doet het dus kennelijk weer.alexke1988 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:38:
[...]
dus dan toch al bijna 2 weken buiten dienst... triestig eigenlijk.
Geef het de tijd, de meeste die enthousiast zijn rijden toch wel in het topsegment die particulier niet te betalen zijn voor een modaal iemand. Als alle gunstige regelingen per direct afgeschaft worden, dan rijdt er ws. geen hond meer in een EV, laat staan één van > €100K. Ik snap eerlijk gezegd niet waar de station/estates EV’s blijven. Of je krijgt een kleine HB of een SUV-achtig model. Met andere woorden, maak eens een Dacia Lodgy EV of zoietsdfrenner schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:52:
[...]
Het probleem is een betaalbare, bruikbare EV...
Geen bruikbare EV beschikbaar die in mijn budget past. Helaas.
Daarom zal de volgende weer gewoon 100% diesel worden...
Dat kan gewoon. De meeste EV's hebben ook op het display wat laadinformatie staan, blijf je een beetje op de hoogte hoe lang je nog moet laden.VidaR-9 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:01:
[...]
Praktische vraag: kan je tijdens het laden gewoon in de auto blijven zitten en de auto aanhouden? Of is dat vanuit bijvoorbeeld veiligheid niet toegestaan?
*zucht*
Het enige is dat soms het handig is de auto even uit te zetten (Leaf in iedergeval) en aankoppelen en starten van het laden. Als het laden is gestart kan je gewoon weer alles aanzetten behalve natuurlijk rijden ^_^
Ik snap dit al jaren niet, maar concrete plannen zijn er ook nog niet, zover ik weet...vhal schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:02:
Geef het de tijd, de meeste die enthousiast zijn rijden toch wel in het topsegment die particulier niet te betalen zijn voor een modaal iemand. Als alle gunstige regelingen per direct afgeschaft worden, dan rijdt er ws. geen hond meer in een EV, laat staan één van > €100K. Ik snap eerlijk gezegd niet waar de station/estates EV’s blijven. Of je krijgt een kleine HB of een SUV-achtig model. Met andere woorden, maak eens een Dacia Lodgy EV of zoiets
Ja VW is met een ID bezig, geen idee wanneer die daadwerkelijk leverbaar moet zijn... Maar hoe ruim die is is al niet bekend...
2019/2020 heb je keus zat, nu nog beperkt
Je heb wel gelijk dat er meer grotere EV moeten komen dan de leafs van deze wereld. De model 3 is een redelijk grote auto. Maar de rest blijf het C segment. Ik hoop dat over 2-3 jaar de markt eindelijk de keuze geeft voor autos die klein en compact zijn en groot met grote accus dat er volop keuze is. Nu is het:
Leaf/Ioniq/Zoe/Kona/Golf/E-up (nog een paar kleine modellen) dit is gewoon te te weinig keuze.
Leaf/Ioniq/Zoe/Kona/Golf/E-up (nog een paar kleine modellen) dit is gewoon te te weinig keuze.
Oh?! Weet jij meer?prettig schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:08:
2019/2020 heb je keus zat, nu nog beperkt
Volkswagen I.D. series
Mercedes EQ series
Audi e-Tron series
Jaguar i-Pace
Porsche Mission E
Tesla Model 3
Honda Urban EV
Hyundai Kona
Kia Niro
Nissan Leaf 60+ kwh
Hyundai Ioniq 40+ kwh
heb ik nog iets gemist?
[ Voor 6% gewijzigd door Coasterfreak op 22-05-2018 13:18 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ah, dat had hij tussen de 1 en 1,5 jaar. Sindsdien is hij of wakker, of slaapt door (2,5).VidaR-9 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:01:
[...]
@JeroenK @databeestje Opmerking over de kleine heeft er meer mee te maken dat hij nu vaak slaapt onderweg en wakker wordt zodra de boel uitgezet wordt. Maargoed, als hij straks wat ouder is is het wellicht geen probleem meer.
Dat is geen enkel probleem, helaas kan mijn auto niet verwarmen tijdens het laden, maar een moderne auto kan dit wel degelijk. De Noren blijven ook vaak in de auto zitten tijdens het laten (want dat is warmer dan buiten).Praktische vraag: kan je tijdens het laden gewoon in de auto blijven zitten en de auto aanhouden? Of is dat vanuit bijvoorbeeld veiligheid niet toegestaan?
De andere suggesties voor het doorbrengen van de tijd bij laadstops zijn stoepkrijt en een bal.
Iets anders,
Ik heb zonnepanelen en home automation met home-assistant https://www.home-assistant.io/ . Daar kan ik realtime de zonne-produktie mee meten, maar ook een relais schakelen of een ander commando geven. Waarschijnlijk kan ik ook de batterijstatus van de Nissan Leaf bekijken.
Als voorbereiding op het mogelijk wegvallen van de saldering in 2023, zou het niet mooi zijn de auto alleen te laden afhankelijk van een aantal parameters, zoals (verwachtte) zonneschijn, gewenste minimale SOC, geplande ritten.
Daarvoor moet het mogelijk zijn om de laadpaal aan/uit te zetten. Ik krijg een Lolo charger met dynamic load balancing, iemand al bekend daarmee?
Ik heb zonnepanelen en home automation met home-assistant https://www.home-assistant.io/ . Daar kan ik realtime de zonne-produktie mee meten, maar ook een relais schakelen of een ander commando geven. Waarschijnlijk kan ik ook de batterijstatus van de Nissan Leaf bekijken.
Als voorbereiding op het mogelijk wegvallen van de saldering in 2023, zou het niet mooi zijn de auto alleen te laden afhankelijk van een aantal parameters, zoals (verwachtte) zonneschijn, gewenste minimale SOC, geplande ritten.
Daarvoor moet het mogelijk zijn om de laadpaal aan/uit te zetten. Ik krijg een Lolo charger met dynamic load balancing, iemand al bekend daarmee?
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Als je niet wil wachten en toch klimaatneutraal wilt rijden, kan je altijd nog een Audi A4 Avant g-tron op groen gas kopen. Niet zo hip en stil als een Tesla maar voor de CO2 maakt dat niet uit, en zo kan je iig de tijd tot betaalbare EV-stationwagons overbruggen.MeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:11:
Je heb wel gelijk dat er meer grotere EV moeten komen dan de leafs van deze wereld. De model 3 is een redelijk grote auto. Maar de rest blijf het C segment. Ik hoop dat over 2-3 jaar de markt eindelijk de keuze geeft voor autos die klein en compact zijn en groot met grote accus dat er volop keuze is. Nu is het:
Leaf/Ioniq/Zoe/Kona/Gold/E-up (nog een paar kleine modellen) dit is gewoon te te weinig keuze.
Of een plugin hybrid het zijn allemaal net niet oplossingen. Rij dan nog even door met je huidige dinosap auto en wacht tot 2019 of iets later. Ze komen wel alleen het gaat veel veel te langzaam.
las laatst nog een artikel erover bij pushevs:JayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:50:
https://pushevs.com/2018/...ging-full-versus-partial/
maar de BMS hoort ervoor te zorgen dat je accu niet zo hard slijt natuurlijk, maar altijd op 100% laten lijkt me niet best.
Edit: MvDam had niet de hele tread teruggelezenMeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:40:
Of een plugin hybrid het zijn allemaal net niet oplossingen. Rij dan nog even door met je huidige dinosap auto en wacht tot 2019 of iets later. Ze komen wel alleen het gaat veel veel te langzaam.
Mwoah, wij zijn met onze PHEV van ±1:15 (diesel) naar 1:27-1:60 benzine gegaan op een traject 80km héén + 80 km terug doordeweeks.
Effectief zonder in te leveren op comfort, rijstijl, en functionaliteit (o.a. een caravan slepen). Zonder een véél duurdere auto te kopen.
Vind dat zelf nogal vooruitgang.
Maar laat wat mij betreft die EV vooruitgang maar komen
[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 22-05-2018 13:58 ]
Toch, voor mensen zonder het budget voor een EV (een groep die inderdaad steeds kleiner word) is een PHEV een prima oplossing. Lange termijn (2-3 jaar misschien al) zal een BEV wel goedkoper zijn dan een PHEV en lost dat probleem zich vanzelf op.MeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:40:
Precies het gaat vanzelf over plus de accus gaan vooruit denk alleen niet zo hard als we zouden willen de max is toch wel denk ik de 100kwh misschien iets meer maar je komt gewoon in de problemen met gewicht mijn tesla is al 2400! kilo. Meer accu maakt hem alleen maar zwaarder.
Plus je moet ook eigenlijk niet meer willen voor die ene keer dat je lange range nodig heb. Plus er was ooit nog een een trailer in ontwikkeling die ook accus had voor de caravan zodat je geen grote range dip meer kreeg. Want met een 75D is het prima om heel europa te breiken zonder grote tijd verliezen. Je kan niet in een ruk naar het zuiden maar dat is ook niet gezond.
Plus je moet ook eigenlijk niet meer willen voor die ene keer dat je lange range nodig heb. Plus er was ooit nog een een trailer in ontwikkeling die ook accus had voor de caravan zodat je geen grote range dip meer kreeg. Want met een 75D is het prima om heel europa te breiken zonder grote tijd verliezen. Je kan niet in een ruk naar het zuiden maar dat is ook niet gezond.
Mercedes EQ is een S-klasse alternatief, dus echt heel ver buiten budget.Coasterfreak schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:15:
[...]
Volkswagen I.D. series
Mercedes EQ series
Audi e-Tron series
Jaguar i-Pace
Porsche Mission E
Tesla Model 3
Honda Urban EV
Hyundai Kona
Kia Niro
heb ik nog iets gemist?
Volkswagen I.D. series Is echt nog een concept car, weinig officiele onthullingen. €35k voor 60 kWh ziet er goed uit. Misschien een 100 kWh voor €45k en dan gaat het beginnen...
Audi e-Tron series Gaat naar verwachting, vanaf €83k kosten...
Jaguar i-Pace Vanaf €81k
Porsche Mission E Vanaf €150k
Tesla Model 3 Voorlopig vanaf €55k, het feit dat de configurator -een jaar na lancering- nog steeds niet online staat, belooft n iet veel goeds. Met doet er blijkbaar alles aan om de prijzen te verbergen. Dit vertelt mij dat hij veel duurder wordt dan verwacht/beloofd.
Honda Urban EV Veel te klein
Hyundai Kona Veel te klein en alsnog €50k
Kia Niro €47.500, de eerste auto waarvan ik denk, "Formaat en actieradius begint erop te lijken". Maar 64kWh is lang niet voldoende voor vakanties.
Ik zou best bij een Niro EV van 100-150kWh minder ruimte voor lief nemen. Als voor die versie en bereik de prijs rond de €45k komt te liggen, gaan we ergens komen...
Tot nu toe twee modellen die eraan gaan komen, maar er nog lang niet zijn... Waar ook nog zeker werk aan de winkel is (grotere accu's).
Inderdaad, het gaat erg traag...MeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:40:
Allemaal modellen die zich zelfs nog boven Tesla positioneren zijn aanstaande, maar eronder is het allemaal een beetje Leaf concurrentie...
[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 22-05-2018 15:10 ]
@dfrenner
EQ is ook een serie van mercedes
Even de onderstaande checken.
Mercedes EQA
Maar ook nog concept en geen prijs beschikbaar natuurlijk
Ik denk dat ivm prijs Kona < Niro is met hetzelfde accupakket.
Maar je hebt zeker gelijk
het gaat zeer traag...
Ik verwacht in komende 2 jaar ook nog wel een vernieuwde Ioniq accupakket, een nieuwe Zoe met CCS, en waarschijnlijk ook wel een iets grotere Renault ZOE.
EQ is ook een serie van mercedes
Even de onderstaande checken.
Mercedes EQA
Maar ook nog concept en geen prijs beschikbaar natuurlijk
Ik denk dat ivm prijs Kona < Niro is met hetzelfde accupakket.
Maar je hebt zeker gelijk
Ik verwacht in komende 2 jaar ook nog wel een vernieuwde Ioniq accupakket, een nieuwe Zoe met CCS, en waarschijnlijk ook wel een iets grotere Renault ZOE.
Precies daarom zijn wij nu ingestapt makkelijk praten voor mij omdat ik freelancer ben. Anders had ik ook niet snel een model X gekocht.
Maar het zou mooi zijn als de ioniq een iets meer range krijgt dan ben je er bijna al. super snel laden grote range met weinig verbruik plus redelijk grote auto.
Misschien als ze de ioniq gewoon een slag groter maken met trekhaak dan hebben ze eigenlijk gewoon een tesla concurrent te pakken.
Maar het zou mooi zijn als de ioniq een iets meer range krijgt dan ben je er bijna al. super snel laden grote range met weinig verbruik plus redelijk grote auto.
Misschien als ze de ioniq gewoon een slag groter maken met trekhaak dan hebben ze eigenlijk gewoon een tesla concurrent te pakken.
Hahaha,. als je met een full EV rijdt, wordt er niets uitgezet. Fluisterstil. Voor het stoplicht, in de file, maar ook als je dus stopt bij een Fastned/Allego snellader. Met een beetje geluk wordt ie wel in slaapgewiegt door 't wiebelen van het rijden, en blijft ie slapen als je de EV bij de paal zet: Er wordt geen motor abrupt uitgezet, 't is gewoon net alsof je even stil staat voor 't stoplicht.VidaR-9 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:01:
[...]
Zo, we zijn terug van een korte vakantie met de Leaf met aeromods, en het begint eindelijk ergens op te lijken. Op de terugweg (315km) gemiddeld 105Wh/km gedaan
We hadden het waarschijnlijk in één keer kunnen rijden op onze 32,5kWh, maar onderweg bij de Lidl in Tilburg alsnog gratis 18,5kWh geladen 
Op de heenweg bij Lidl Genk en een Nissan-dealer gratis geladen, dus... de hele vakantie gratis gereisd. Zo wordt 't nog eens wat.
Edit: ohja, Lidl heeft al hun snelladers geüpgradet naar 50kW lijkt wel. Vorige keer stonden we nog bij 20kW laders, nu waren ze volle snelheid!
Op de heenweg bij Lidl Genk en een Nissan-dealer gratis geladen, dus... de hele vakantie gratis gereisd. Zo wordt 't nog eens wat.
Edit: ohja, Lidl heeft al hun snelladers geüpgradet naar 50kW lijkt wel. Vorige keer stonden we nog bij 20kW laders, nu waren ze volle snelheid!
[ Voor 15% gewijzigd door mux op 22-05-2018 17:10 ]
Ik ben nu een beetje in de war ivm wat ik best neem, nav jouw en andermans feedback.Tassadar32 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:18:
@ChAoS Overlord Elke lader met een backoffice is dan prima. Het uitgangspunt van elkaars lader kunnen gebruiken is mooi, dat was voor mij ook de reden om er zo een te kiezen.
Ik heb ook een M3 in bestelling staan en rij nu in een Outlander PHEV. Mijn laadunit (van TheNewMotion) is dus met de PHEV in gedachten aangeschaft en is dus een 1-fase 16A. Voor de M3 wil je (als je huisinstallatie het toestaat) een 3-fase lader zodat je thuis ook redelijk snel kan laden, de meerprijs voor een 3-fase lader is zeer gering in verhouding tot de totale aanschafprijs. Mijn TNM lader werkt overigens al ruim 3.5 jaar zonder problemen (ook gastgebruik werkt prima) dus ik ben er tevreden over. Bij verhuizen dit jaar toch de lader meegenomen, de restwaarde is vrij laag dus investeren in een nieuwe lader heb ik uitgesteld tot de M3 er is en ik de noodzaak van 3-fase laden kan evalueren. Met het verhuizen dus onderzoek gedaan en het volgende ontdekt:
Montage kan prima zelf als de laadunit op je gevel komt, als je moet graven naar een andere locatie is het meer werk. Je hebt ook een aparte (1 of 3x16A) groep nodig voor je laadunit, ook dit is prima zelf te realiseren als je handig met elektra bent. Laadunit kan met een gprs modem werken maar vaak is UTP en gebruik van je eigen internetverbinding goedkoper.
Mocht je tegen de grens van je hoofdzekering oplopen is load balancing handig. Hiermee neemt de laadsnelheid af als je andere grootverbruikers in huis aanzet. Hiervoor is een aansluiting naar de P1 poort op je slimme meter nodig (via extra UTP kabel) en soms extra hardware en maandelijkse kosten.
Samengevat
Indien mogelijk 3-fase.
Backoffice zodat gasten kunnen laden.
3-fase kabel+aarde+2xUTP op locatie laadunit.
Extra groep aanleggen.
Opties
TNM Lolo
Lage abonnementskosten backoffice
Makkelijk te installeren
Onderdeel van Shell (kan een nadeel zijn)
Load balancing zitten maandelijkse kosten aan
Laadunit heeft een simpele statusled (goed zichtbaar bij daglicht) welke aangeeft of er geladen word of dat de laadsessie klaar is.
Backoffice met goede UI en veel opties en inzicht
Plugin voor Homey domotica hub (geschreven door yours truly, status laadunit in te zien en je kan acties triggeren als een laadsessie gestart/stopt word)
Alphen EVE ICU
Backoffice bij Last Mile Solutions (kosten vergelijkbaar met TNM)
Installatie iets uitdagender
Load balancing zonder abonnementskosten of extra hardware
Laadunit heeft een scherm met verbruiksweergave per sessie en is iets groter. Status is op afstand iets moeilijker te zien (of je dat fijn vind is persoonlijke voorkeur)
@prettig de overweging hier is dat een backoffice iedereen toestaat met laadpas te laden zonder moeilijk te doen over de kosten. Overigens kan je natuurlijk een "domme" laadunit aanschaffen en ook gewoon niet moeilijk doen over die paar euro. Prima als je alleen vrienden wil laten laden en je ook af en toe bij hen kan laden. Ik vind het echter prima als wie dan ook van mijn laadunit gebruik maakt (met backoffice dus) zo lang ik er zelf maar bij kan als ik hem nodig heb. Ik kan met mijn backoffice laadsessies onderbreken dus heb in principe altijd beschikking over mijn laadunit.
Misschien even een korte achtergrond geven: Ik heb een eigen (management)vennootschap waarop de wagen aangekocht wordt. Ik wil het fiscaal boekhoudigkundig netjes en correct doen, alsook uiteraard fiscaal voordelig.
Ik was bovendien onder de impressie dat je met zo'n backoffice-systeem ook een voordeel geniet doordat je plots ook zelf deel uitmaakt van het netwerk, of zie ik voordelen waar ze niet zijn?
Daarnaast dacht ik ook dat, gezien de (nakende) opmars van EV's dat het misschien geen slecht idee was om te opteren voor een universeel oplaadsysteem, dat niet aan één specifiek merk gebonden is.
Vergeef me m'n onwetendheid.
Nee dat hoeft dus niet je kan gewoon een pas aanvragen van het netwerk zonder eigen laadpaal.
Als je kosten wil besparen zet een simpele paal niet met Kwh meter foto maken eens per jaar van de stand en klaar verrekenen ^_^ easy.
Plus als iemand ooit bij jouw prive wilt laden dat kost ook helemaal niets ^_^
Als je ziet hoeveel kwh je er doorheen gooit met autos. zit nu al op de 1500kwh aan mijn laadpaal alleen als voor 2 maanden EV gebruik (niet de laadpassen mee genomen) dus die verdwaalde laadsessie van een 'gast' gebruiker is een druppel op een gloeiende plaat.
Trouwens maingau blijft wel heel tof vroeg een extra laadpas aan voor mijn tweede auto en er wordt zo een extra pas opgestuurd dat is pas service!!!
Als je kosten wil besparen zet een simpele paal niet met Kwh meter foto maken eens per jaar van de stand en klaar verrekenen ^_^ easy.
Plus als iemand ooit bij jouw prive wilt laden dat kost ook helemaal niets ^_^
Als je ziet hoeveel kwh je er doorheen gooit met autos. zit nu al op de 1500kwh aan mijn laadpaal alleen als voor 2 maanden EV gebruik (niet de laadpassen mee genomen) dus die verdwaalde laadsessie van een 'gast' gebruiker is een druppel op een gloeiende plaat.
Trouwens maingau blijft wel heel tof vroeg een extra laadpas aan voor mijn tweede auto en er wordt zo een extra pas opgestuurd dat is pas service!!!
Ik zou toch anders naar accu capaciteit kijken. Als je genoeg capaciteit hebt om van stop tot stop (+ wat extra tegen range anxiety) te reizen is het genoeg. Je hoeft niet 1200 km te kunnen rijden naar een eindbestemming zonder stoppen. Het gaat een hoop extra geld kosten voor capaciteit die je alleen maar gebruikt voor gemoedsrust omdat je nog denkt als ICE rijder.dfrenner schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:09:
Kia Niro €47.500, de eerste auto waarvan ik denk, "Formaat en actieradius begint erop te lijken". Maar 64kWh is lang niet voldoende voor vakanties.
Ik zou best bij een Niro EV van 100-150kWh minder ruimte voor lief nemen. Als voor die versie en bereik de prijs rond de €45k komt te liggen, gaan we ergens komen...
Tot nu toe twee modellen die eraan gaan komen, maar er nog lang niet zijn... Waar ook nog zeker werk aan de winkel is (grotere accu's).
Zijn er ook elektrische pick up trucks leverbaar in Nederland? Google levert me vooral veel gitaar onderdelen op bij het zoeken :-)
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Zitten die stoelen voor 900km comfortabel genoeg?alexke1988 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:20:
Net terug van een reisje naar de Franse Alpen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoezo net niet? Plugin hybride is idd niet ideaal vanwege de fijnstof/SOx en het ontbreken van klimaatneutrale brandstof, maar met gas heb je dat beide iig niet, daar is op zich niks tegen - buiten de secondaire voordelen dat een EV stiller is en je 'm thuis kan laden.MeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:40:
Heb er geen last van gehad.PSP123 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:33:
[...]
Zitten die stoelen voor 900km comfortabel genoeg?
Je zit ook wel maximum 2 uur hooguit 3 uur in de wagen aan één stuk.
Frankrijk, Duitsland, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Scandinavië en Engeland --> 22kWh sinds ' 14dfrenner schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:09:
[...]
Maar 64kWh is lang niet voldoende voor vakanties.
Italië in hartje winter met 2 kinderen, en nachten van -22 gr --> 40 kWh
Italië komende zomer --> 40 kWh
"nog LANG niet voldoende" .....
* Hachy moet vaak hard lachen om dergelijke statements.
Mensen willen geen milimeter aan luxe inleveren. Als je wil kan het redelijk makkelijk, je moet alleen wat meer plannen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 22-05-2018 17:39 ]
Net voor het eerst in een Ioniq gereden van Ioniq carsharing, wat een lekkere auto. Hij is luxer, goter, rijdt beter en goedkoper dan de E- Smarts van Car2Go.
En goedkoper 😂menzo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:47:
Net voor het eerst in een Ioniq gereden van Ioniq carsharing, wat een lekkere auto. Hij is luxer, goter, rijdt beter en goedkoper dan de E- Smarts van Car2Go.
Nu maar wachten wanneer car2go de nieuwe smart fortwo EQs gaan gebruiken ipv de huidige smarts. Gaat nog wel een tijdje duren denk ik zo...menzo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:55:
[...]
Ja qua aanschaf niet neemaar als gebruiker scheelt die 6 cent per minuut best.
Hier ook een Ionic gebruiker. Sinds je die voor 0.25 cent per minuut kan huren ben ik klaar met Car2Go. Die zijn gewoon zwaar overpriced voor een auto waar net 2 mensen in passen met minder bereik. Enige jammere is dat er niet zoveel Ioniqs zijn. Wat mij betreft mag Car2go vertrekken uit Amsterdam.
In Duitsland was er een verhuurder die er 20 wilde hebben, helaas, waren niet te krijgen.Coasterfreak schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:04:
[...]
Nu maar wachten wanneer car2go de nieuwe smart fortwo EQs gaan gebruiken ipv de huidige smarts. Gaat nog wel een tijdje duren denk ik zo...
Bekijk de Renault Kangoo ZE in 5 persoonsuitvoering eens!dfrenner schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:07:
vhal schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:02:[...]
Met andere woorden, maak eens een Dacia Lodgy EV of zoiets
Ik snap dit al jaren niet, maar concrete plannen zijn er ook nog niet, zover ik weet...
Ja VW is met een ID bezig, geen idee wanneer die daadwerkelijk leverbaar moet zijn... Maar hoe ruim die is is al niet bekend...
Wat ik jammer vind is dat er niet echt een incentive om te laden is. Geen gratis minuten of iets anders, daardoor zijn een veel best lege auto's.Jazco2nd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:07:
Hier ook een Ionic gebruiker. Sinds je die voor 0.25 cent per minuut kan huren ben ik klaar met Car2Go. Die zijn gewoon zwaar overpriced voor een auto waar net 2 mensen in passen met minder bereik. Enige jammere is dat er niet zoveel Ioniqs zijn. Wat mij betreft mag Car2go vertrekken uit Amsterdam.
Dat is inderdaad een beetje dom, ik ging er vanuit dat je verplicht aan de lader moest zetten onder de 25% ofzo.. maar dan nog is een incentive handig om de lading hoog genoeg te houden.menzo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:13:
[...]
Wat ik jammer vind is dat er niet echt een incentive om te laden is. Geen gratis minuten of iets anders, daardoor zijn een veel best lege auto's.
Maar ik moet zeggen dat de Ioniq app nu al beter werkt dan de Car2Go tijdens hun eerste jaar. Dat was vaak echt drama. Alleen nog een incentive + veel meer auto's toevoegen.
Nou, sinds 13 maart krijg je wel degelijk "incentives" voor het laden bij ioniq. Uit hun patchnotes:
We pakken de IONIQ’s die niet aan de lader worden gekoppeld aan met onze laadbonussen en laadwaarschuwingen. Als het percentage van de accu onder de 30% is aan het eind van de huur is een gebruiker verplicht de IONIQ aan de laadpaal te zetten. In de app is nu ook duidelijk te zien of de IONIQ laadt en wat het actuele laadpercentage is. Zet je de IONIQ aan de lader na een rit van minimaal 10 minuten dan kun je, per kenteken maximaal 1 keer per dag, 10 gratis rijminuten verwachten in je rijtegoed.
Voor deze update kon je ten alle tijden ioniqs vinden met <2% accu. Nu is het wel wat beter geregeld qua incentives alleen zijn er bar weinig ioniqs beschikbaar. Een boel zijn er gecrasht en dat zie je ook weer terug in de app.
Car2go heeft een vloot van 300~ smarts. je kunt bijna altijd wel een car2go ergens vinden maar met de ioniqs gaat het wel lastiger.
Als ik geen ioniq in de buurt heb maar wel een car2go en ik heb echt eentje nodig, dan pak ik maar de smart...
Het schiet niet op zo.
We pakken de IONIQ’s die niet aan de lader worden gekoppeld aan met onze laadbonussen en laadwaarschuwingen. Als het percentage van de accu onder de 30% is aan het eind van de huur is een gebruiker verplicht de IONIQ aan de laadpaal te zetten. In de app is nu ook duidelijk te zien of de IONIQ laadt en wat het actuele laadpercentage is. Zet je de IONIQ aan de lader na een rit van minimaal 10 minuten dan kun je, per kenteken maximaal 1 keer per dag, 10 gratis rijminuten verwachten in je rijtegoed.
Voor deze update kon je ten alle tijden ioniqs vinden met <2% accu. Nu is het wel wat beter geregeld qua incentives alleen zijn er bar weinig ioniqs beschikbaar. Een boel zijn er gecrasht en dat zie je ook weer terug in de app.
Car2go heeft een vloot van 300~ smarts. je kunt bijna altijd wel een car2go ergens vinden maar met de ioniqs gaat het wel lastiger.
Als ik geen ioniq in de buurt heb maar wel een car2go en ik heb echt eentje nodig, dan pak ik maar de smart...
Smart kan bij hun fabriek in Hambach maar 300 smart electrics bouwen per week. Car2go heeft een elektrische vloot in stuttgart en madrid die ook aan vervanging toe is. Er is ook een gigantische backlog van orders in EU en in Californie omdat ze daar CARB punten nodig hebben. De Smart electric wordt in californie aangeboden voor rond de $139 p/m voor een 3 jarige lease...PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:08:
[...]
In Duitsland was er een verhuurder die er 20 wilde hebben, helaas, waren niet te krijgen.
Het schiet niet op zo.
[ Voor 22% gewijzigd door Coasterfreak op 22-05-2018 18:37 ]
Ah dat wist ik niet, dat is wel beter. Ik vraag me ook af of er wel Ioniqs bij kunnen, er was een vaste hoeveelheid stadsbrede parkeervergunningen voor elektrische deelautos.Coasterfreak schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:32:
Nou, sinds 13 maart krijg je wel degelijk "incentives" voor het laden bij ioniq. Uit hun patchnotes:
[...]
Smart kan bij hun fabriek in Hambach maar 300 smart electrics bouwen per week. Car2go heeft een elektrische vloot in stuttgart en madrid die ook aan vervanging toe is. Er is ook een gigantische backlog van orders in EU en in Californie omdat ze daar CARB punten nodig hebben. De Smart electric wordt in californie aangeboden voor rond de $139 p/m voor een 3 jarige lease...
Het schiet niet op zo.
Edit: er zijn 750 vergunningen.
Die wordt echt wel masterlijk
Facts don't care about your feelings
Niet affabriek maar ze zijn er wel degelijkBCC schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:16:
Zijn er ook elektrische pick up trucks leverbaar in Nederland? Google levert me vooral veel gitaar onderdelen op bij het zoeken :-)

Simpelste is inderdaad een simpele kwh meter en een afsluitbaar stopcontact wat alleen door jou gebruikt word (voor een sluitende boekhouding). Hiervan ieder jaar/kwartaal een foto aanleveren als bewijs is genoeg.ChAoS Overlord schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:39:
[...]
Ik ben nu een beetje in de war ivm wat ik best neem, nav jouw en andermans feedback.
Misschien even een korte achtergrond geven: Ik heb een eigen (management)vennootschap waarop de wagen aangekocht wordt. Ik wil het fiscaal boekhoudigkundig netjes en correct doen, alsook uiteraard fiscaal voordelig.
Ik was bovendien onder de impressie dat je met zo'n backoffice-systeem ook een voordeel geniet doordat je plots ook zelf deel uitmaakt van het netwerk, of zie ik voordelen waar ze niet zijn?
Daarnaast dacht ik ook dat, gezien de (nakende) opmars van EV's dat het misschien geen slecht idee was om te opteren voor een universeel oplaadsysteem, dat niet aan één specifiek merk gebonden is.
Vergeef me m'n onwetendheid.
Iets complexer is een laadpaal zonder backoffice maar met een kwh meter. Deze is dan alleen voor jou bruikbaar (met pasje, specifiek van jouw laadpunt) omdat je wederom een sluitende boekhouding moet hebben. Dit is een stuk duurder en bied weinig voordelen boven de eerste optie.
Laadpaal met backoffice is bruikbaar voor iedere nederlandse laadpas (die je altijd zonder laadpaal kan aanvragen). Sommige passen zijn goedkoper op sommige laadpalen, dat is niet echt transparant. Je kan altijd instellen dat jouw eigen laadpas tegen een bepaald tarief laad en gasten kan je ook registreren. Ook kan je je laadpaal op openbaar zetten, dan kan iedereen met een nederlandse laadpas bij jou laden. Vanuit de backoffice krijg je iedere maand netjes een creditfactuur voor geleverde stroom, je laadpas krijgt iedere maand een factuur voor gebruikte stroom. Als je "leverancier" hetzelfde bedrijf is als de "gebruiker" ben je op deze manier uiteraard alleen geld aan het rondpompen. Als je laadpaal op je woning zit betaal je vanuit je BV dus jezelf als privépersoon voor verbruik.
Al deze oplossingen zijn bruikbaar voor alle EV's in nederland. Met een laadpaal kan je meestal wel sneller laden dan met een stopcontact (afhankelijk van de auto en de laadpaal). Een laadpaal met een vast snoer en stekker is makkelijk in gebruik maar heeft soms een verloop nodig als de auto een andere aansluiting heeft. Een laadpaal zonder snoer heeft in nederland 99% van de tijd een mennekes aansluiting, iedere EV rijder heeft hier de passende kabel voor bij dus dat werkt altijd.
Zoek dan maar eens op `streetscooter` en kies voor afbeeldingen, dan kom je genoeg modellen tegen.BCC schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:16:
Het is geen diesel, maar met 64 kWh kun je toch wel op vakantie? Wat zou je tegenhouden dan?dfrenner schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:09:
Als ik met een 40 kWh Renault Zoe in 1 dag naar Toulouse kan rijden, dan kun jij met een veel sneller ladende Kia toch wel op vakantie?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Met een accu die twee keer zo groot is kom je echt niet (veel) eerder aan op je vakantiebestemming, want twee zo groot betekent ook twee keer zo lang laden tot die vol is. Een accu met een bereik van 300 a 350km lijkt mij meer dan genoeg en daarmee hoef je pas na 250 a 300km te laden en heb je een reserve van 50km. Dan heb je elke 3 a 4 uur een stop die je anders toch ook wel zou doen. Zonde van het geld om een accu te nemen die dubbel zo groot is.
Verwijderd
Misschien al oud nieuws maar ik las eerder dat een aantal tweakers hier aan het 'wachten' zijn op de Model 3 van Tesla en dan uit gaan van een prijs die rond de 35.000 - 40.000 euro ligt, die laat dus nog even op zich wachten:
https://www.bright.nl/nie...3-goedkope-auto-elon-musk
Een volle auto met compleet gezin en belading.
De wens om de airco aan te zetten.
Enigszins door te rijden
Ik vraag me af wat er van die range overblijft.
Ik zou maar wat graag de 'grootste' accuvariant nemen simpel omdat je dan niet 'hoeft' te stoppen.
https://www.bright.nl/nie...3-goedkope-auto-elon-musk
Allemaal leuk beredenerd, maar de praktijk is:PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:08:
Met een accu die twee keer zo groot is kom je echt niet (veel) eerder aan op je vakantiebestemming, want twee zo groot betekent ook twee keer zo lang laden tot die vol is. Een accu met een bereik van 300 a 350km lijkt mij meer dan genoeg en daarmee hoef je pas na 250 a 300km te laden en heb je een reserve van 50km. Dan heb je elke 3 a 4 uur een stop die je anders toch ook wel zou doen. Zonde van het geld om een accu te nemen die dubbel zo groot is.
Een volle auto met compleet gezin en belading.
De wens om de airco aan te zetten.
Enigszins door te rijden
Ik vraag me af wat er van die range overblijft.
Ik zou maar wat graag de 'grootste' accuvariant nemen simpel omdat je dan niet 'hoeft' te stoppen.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2018 21:10 ]
Volgens mij begrijp je het niet, want hoe groter de accu, hoe langer je stilstaat om hem vol te krijgen. Met een dubbel zo grote accu kun je inderdaad minder keren stoppen maar sta je wel langer stil en schiet je er per saldo weinig of niets mee op.Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:06:
Het is slimmer om te kijken naar een auto die sneller kan laden, zoals bijvoorbeeld de Ionic die met een kleinere accu eerder op zijn bestemming is dan vergelijkbare auto's met een grotere accu.
Edit: een leuk voorbeeld, YouTube: Nissan Leaf 40 kWh 450 Mile Aberdeen EV Race. A Real Range Test
[ Voor 10% gewijzigd door PeterZ(on) op 22-05-2018 21:29 ]
Nou, niet helemaal. Als je minder vaak hoeft te stoppen, scheelt het je, buiten de laadtijd om, toch nog best wel wat tijd en moeite. De snellaadpaal staat niet op de vluchtstrook, dus je zult voor elke paal wel even moeten zoeken, het aan en afkoppelen, kofferbak open, laadkabel eruit, kofferbak dicht, bagage aanduwen, en laadkabel erbij frommelen. Ook de kans dat je moet wachten op een ander wordt groter naarmate je vaker moet stoppen, en het aantal kilometers dat je moet omrijden om een paal te bereiken neemt ook toe. kilometers die tijd en bereik kosten.PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:20:
[...]
Met een dubbel zo grote accu kun je inderdaad minder keren stoppen maar sta je wel langer stil en schiet je er per saldo weinig of niets mee op.
En daarboven op: de laadpalen staan niet precies op die afstanden uit elkaar zodat jij precies kunt volladen op het moment dat ie leeg is, je zult dus sowieso méér moeten plannen, elke stop extra is er één met potentieel extra verlies in tijd.
Het laden van het totaal aantal benodigde kWh zelf kost, indien je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Marseille rijdt, net zoveel; of je accu nu groot of klein is, of je nu stopt bij elke paal, of juist van vol tot aan de laatste druppel electron rijdt.
Dat 64kWh onvoldoende is lijkt mij een niet goed gefundeerde uitspraak. Ik denk dat ik met 18 kWh ook Marseille wel kan bereiken.
Het is altijd een kwestie van diminishing returns; wij merken met onze Leaf dat de originele gesleten 24kWh accu (16kWh daadwerkelijk bruikbaar) niet praktisch was - je moest altijd te snel laden. Maar met 32kWh bruikbaar zijn we altijd al moe van het rijden voordat hij geladen moet worden, en zijn we vele snellaadstations voorbij gereden zonder range anxiety.
Goed, wij rijden dan graag 90-100km/h en hebben elke 2-3 uur een stop, dus zeg dat je stoer wil zijn en overal 130 wilt rijden op de linkerbaan en het 4 uur uithoudt. 64kWh is dan ruim voldoende in een enigszins efficiënte auto. Misschien 100kWh in een ontzettend lomp ding. Maar meer dan dat? Afgezien van hele speciale voertuigen of dingen als een caravan erachter kan ik me niet voorstellen dat iemand dat ooit kan gebruiken. De actieradius van de auto van mijn (ex-)achterburen met caravan was 320km, op benzine. Moet je dan echt 600+km verwachten van een elektrische vervanger?
Ik bedoel, meer is beter, tuurlijk, maar op een gegeven moment moet je pragmatisch en realistisch zijn en ben je gewoon een hoop extra geld aan het uitgeven en onnodig extra aan het wachten op iets dat onnodig is.
Goed, wij rijden dan graag 90-100km/h en hebben elke 2-3 uur een stop, dus zeg dat je stoer wil zijn en overal 130 wilt rijden op de linkerbaan en het 4 uur uithoudt. 64kWh is dan ruim voldoende in een enigszins efficiënte auto. Misschien 100kWh in een ontzettend lomp ding. Maar meer dan dat? Afgezien van hele speciale voertuigen of dingen als een caravan erachter kan ik me niet voorstellen dat iemand dat ooit kan gebruiken. De actieradius van de auto van mijn (ex-)achterburen met caravan was 320km, op benzine. Moet je dan echt 600+km verwachten van een elektrische vervanger?
Ik bedoel, meer is beter, tuurlijk, maar op een gegeven moment moet je pragmatisch en realistisch zijn en ben je gewoon een hoop extra geld aan het uitgeven en onnodig extra aan het wachten op iets dat onnodig is.
Als je zulke afstanden rijd gaat het toch altijd wel om snelladers, dus niks kabel uit de kofferbak halen of omrijden maar gewoon de parkeerplaats op en de kabel erin. Kost inderdaad wel wat tijd meer maar ik had het wel over drie of vier uur rijden en dan wil je toch wel een keertje stoppen neem ik aan.JayPe schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:39:
[...]
Nou, niet helemaal. Als je minder vaak hoeft te stoppen, scheelt het je, buiten de laadtijd om, toch nog best wel wat tijd en moeite. De snellaadpaal staat niet op de vluchtstrook, dus je zult voor elke paal wel even moeten zoeken, het aan en afkoppelen, kofferbak open, laadkabel eruit, kofferbak dicht, bagage aanduwen, en laadkabel erbij frommelen. Ook de kans dat je moet wachten op een ander wordt groter naarmate je vaker moet stoppen, en het aantal kilometers dat je moet omrijden om een paal te bereiken neemt ook toe. kilometers die tijd en bereik kosten.
En daarboven op: de laadpalen staan niet precies op die afstanden uit elkaar zodat jij precies kunt volladen op het moment dat ie leeg is, je zult dus sowieso méér moeten plannen, elke stop extra is er één met potentieel extra verlies in tijd.
Het laden van het totaal aantal benodigde kWh zelf kost, indien je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Marseille rijdt, net zoveel; of je accu nu groot of klein is, of je nu stopt bij elke paal, of juist van vol tot aan de laatste druppel electron rijdt.
Dat 64kWh onvoldoende is lijkt mij een niet goed gefundeerde uitspraak. Ik denk dat ik met 18 kWh ook Marseille wel kan bereiken.
En hoe groot je accu daar voor moet zijn hangt natuurlijk helemaal af van je rijstijl en het verbruik van de auto, daarom heb ik het over het bereik en niet over de accu capaciteit. Een accu waarmee je 350/400km kunt rijden is m.i. daarom meer dan voldoende dus waarom zou je het dubbele nodig hebben voor een lange trip.
Maar goed, iedereen moet een accu kiezen waarbij hij/zij zich prettig bij voelt, voor mij zou 300km al meer dan genoeg zijn.
Het valt of staat gewoon met een goede planning. Het verschil tussen 22 en 40 kWh vond ik echt enorm maar het verschil tussen 40 en 64 zou ik alleen op sommige vakantieritten merken.
Bij méér dan 40kWh moet je enkele rit dus méér dan 300km zijn. Dit gebeurt veel minder vaak dan veel mensen je doen geloven. In alle andere gevallen laadt je gewoon bij na die 300km waar je dan ook bent.
Alléén op lange vakantieritten is een grotere batterij handig maar het gebrek eraan vind ik niet onoverkomelijk.
Bij méér dan 40kWh moet je enkele rit dus méér dan 300km zijn. Dit gebeurt veel minder vaak dan veel mensen je doen geloven. In alle andere gevallen laadt je gewoon bij na die 300km waar je dan ook bent.
Alléén op lange vakantieritten is een grotere batterij handig maar het gebrek eraan vind ik niet onoverkomelijk.
Verwijderd
Ik begrijp je punt maar je gaat uit van een ideale situatie met een Europa vol snelladers die allemaal compatibel zijn met jouw pasje, beschikbaar en laden op hoogste snelheid. Helaas is dat (nog) geen realiteit. Voor Nederland (met goede Fastned dekking) wel.PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:20:
[...]
Volgens mij begrijp je het niet, want hoe groter de accu, hoe langer je stilstaat om hem vol te krijgen. Met een dubbel zo grote accu kun je inderdaad minder keren stoppen maar sta je wel langer stil en schiet je er per saldo weinig of niets mee op.
Het is slimmer om te kijken naar een auto die sneller kan laden, zoals bijvoorbeeld de Ionic die met een kleinere accu eerder op zijn bestemming is dan vergelijkbare auto's met een grotere accu.
Edit: een leuk voorbeeld, YouTube: Nissan Leaf 40 kWh 450 Mile Aberdeen EV Race. A Real Range Test
Dus moeten we gewoon af van het idee om een auto te baseren op 2 vakantieritten per jaar (grote zware auto met trekhaak veel vermogen en grote accu).
Er zijn echt wel alternatieven, dit is gewoon denken in gewoonten die in andere omstandigheden zijn aangeleerd en vanzelf slijten.
Er zijn echt wel alternatieven, dit is gewoon denken in gewoonten die in andere omstandigheden zijn aangeleerd en vanzelf slijten.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Die situatie wordt naar alle waarschijnlijkheid steeds beter. Ik begrijp je punt hoor, maar ik kan me niet voorstellen dat je voor 2 ritten per jaar zoveel geld extra uitgeeft als het puntje bij het (laad)paaltje komt. Alleen maar om geen stops te hoeven plannen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:44:
[...]
Ik begrijp je punt maar je gaat uit van een ideale situatie met een Europa vol snelladers die allemaal compatibel zijn met jouw pasje, beschikbaar en laden op hoogste snelheid. Helaas is dat (nog) geen realiteit. Voor Nederland (met goede Fastned dekking) wel.
Maar wie weet lachen we over 5 jaar smakelijk om deze opmerking
Dit topic is gesloten.