Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 06-08 17:11
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:31:
[...]

[afbeelding]
En dit snap ik dus niet gewoon een afwijking van 300+% en dat is geaccepteerd maar een range die iets tegen valt van een ev rond de 50% afwijking max is niet ok. 8)7
Ja maar dat hangt er puur vanaf hoe korte afstanden je dagelijks rijdt en of je altijd oplaadt. Als hij niet altijd gaat laden en langere ritten maakt rij je relatief weinig op je accu. Dat getal zegt niet zoveel. Het aantal watt/km als je puur op stroom rijdt is wel interessant en dat kan niet goed zijn met zo'n bakbeest.

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Registratie: augustus 2018
  • Niet online

quote:
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:16:
[...]

60k * 22% bijtelling = 13.200
87k * 4% bijtelling = 3.480
Bruto bijtelling weliswaar.
Brood = ¤1,20 * 6% BTW = ¤0,07
Chips = ¤0,80 * 21% BTW = ¤0,16

Is de chips dan duurder dan het brood? Nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08-08 13:32
Nee dat klopt maar toch als je het doorrekend en met alle voordelen + bedrijf prive etc is een tesla goedkoper dan de meeste ICE in zjin klasse. Het is een redelijk complex feestje om het echt uit te rekenen maar de volvo komt rond de 400-500 euro duurder netto uit dan netto een tesla model x 75D per maand. Die bijtelling van 22% maakt prive gebruik redelijk idioot zo.

Maar ik snap niet dat volvo kan zeggen dat ze bijna 1:50 halen hoe dan. Mogen ze een keer uitleggen. Maar goed ben zelf heel blij met mijn tesla ^_^ bevalt super ondanks mijn kleine issues met de auto.

Alles beter dan ICE ^_^

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +5Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:03:
[...]

OK, uitgebreider rekenvoorbeeld dan maar, want je hebt blijkbaar nog nooit van bijtelling gehoord.

Bijtelling is een percentage van de nieuwwaarde van een auto die je - ongeacht de leeftijd van de auto - moet optellen bij je brutoinkomen. Dat betekent dat je, afhankelijk van de belastingschijf waarin je zit, over dat extra bruto inkomen inkomstenbelasting moet betalen. Als we er vanuit gaan dat:

- je tussen de ¤20 143 en ¤68 507 per jaar verdient (dus 40,85% IB)
- De bijtelling je niet over de bovengrens laat gaan
- Je de auto 4 jaar houdt
- De bijtellingsregeling pas na 2021 op de schop gaat

Een ICE auto van ¤60 000:
- 22% bijtelling, dus ¤13200 bijtelling, dus ¤5 392 extra belasting per jaar
- 4 jaar lang, dus 21 568 totaal extra aan belasting

= totaalkosten van het voertuig zelf ¤ 81 568

Een Tesla van ¤87 000:
- 4% bijtelling = ¤3 480 bijtelling, dus 1 422 extra belasting per jaar
- 4 jaar lang = ¤5 686 totaal extra aan belasting

= totaalkosten van het voertuig zelf: ¤92 686

Een verschil in ruwe aanschaf van ¤27k is opeens nog maar ¤10k.

De Tesla is dan nog niet goedkoper dan een 'goedkopere' ICE, maar je ziet dat het verschil al aardig is teruggelopen. Maar er is meer:

- Je komt in aanmerking voor een MIA (milieuinvesteringsaftrek, een aftrekpost op de winst- en verliesrekening) van ¤18500, wat in de praktijk een nettobesparing van ¤6700 betekent
- Je mag Vamil toepassen, wat betekent dat je de afschrijving van het voertuig willekeurig mag afschrijven, wat betekent dat je ofwel een goedkopere betalingsregeling kunt toepassen, of achterom in kwartalen met veel winst meer kunt aftrekken waardoor je een deel van je omzet- of vennootschapsbelasting niet hoeft te betalen. Afhankelijk van je bedrijf kan dit ook zomaar ~10k schelen op de totale kosten van het voertuig.
- In het geval van Tesla heb je vrijwel gratis brandstof. Ten opzichte van een gemiddelde leaserijder scheelt dit ¤3600 per jaar.

Dit alles bij elkaar moet wel laten zien hoe financieel gunstig een elektrisch voertuig is voor leasers.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:03:
[...]

Wat 8)7
quote:
mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:21:
[...]

- Je komt in aanmerking voor een MIA (milieuinvesteringsaftrek, een aftrekpost op de winst- en verliesrekening) van ¤18500, wat in de praktijk een nettobesparing van ¤6700 betekent
- Je mag Vamil toepassen, wat betekent dat je de afschrijving van het voertuig willekeurig mag afschrijven, wat betekent dat je ofwel een goedkopere betalingsregeling kunt toepassen, of achterom in kwartalen met veel winst meer kunt aftrekken waardoor je een deel van je omzet- of vennootschapsbelasting niet hoeft te betalen. Afhankelijk van je bedrijf kan dit ook zomaar ~10k schelen op de totale kosten van het voertuig.
- In het geval van Tesla heb je vrijwel gratis brandstof. Ten opzichte van een gemiddelde leaserijder scheelt dit ¤3600 per jaar.

Dit alles bij elkaar moet wel laten zien hoe financieel gunstig een elektrisch voertuig is voor leasers.
Dat je de moeite neemt om zo'n verhaal te typen :P Moet je echter corrigeren op één punt, de Vamil is niet meer van toepassing op personenauto's.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 09-05-2018 19:37 (69%)

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 10:40
Mux heeft gelijk, zakelijk was het heel interessant (Outlander in 2013 aangeschaft kost je na inruil netto niks...,, slaat negens op). En nu nog steeds is een ev zakelijk top.
Privé.... Helaas geen voordelen (en vindt ik persoonlijk gewoon stom, niet netjes).

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

@mux Ik reageer op het feit dat iemand enkel naar de belasting kijkt om te kijken welke auto goedkoper is. Dat is geen eerlijke vergelijking, een auto kost meer dan de belasting die je betaald. Net als dat je een brood en chips niet kunt vergelijken door de belasting die je er op betaald.

In jouw voorbeeld zie ik nergens afschrijving, ik verwacht dat een Tesla harder afschrijft. Dit door het slijtende accupakket, dure reparaties buiten de garantieperiode. Voor sommige modellen van Tesla is het zelfs onmogelijk om nieuwe onderdelen te bestellen, je zult dan eBay af moeten struinen. Om nog maar te zwijgen van de MIA, die zorgt ervoor dat je auto direct ¤18k afschrijft zodra je de dealer verlaat.

Daarnaast maak je ook nog eens de assumptie dat iemand de auto privé rijdt. Doet ook niet iedereen, in dit segment kun je beter de boodschappenauto van je vrouw gebruiken voor de privé ritten.

En gratis brandstof? 0,2 kilowattuur per kilometer. ¤0.044 per kilometer. Bij gemiddelde consultantverbruik dus ¤1760 per jaar. Dat noem ik niet gratis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 22:28
MIA wordt toegepast in het jaar van aanschaf, maar wordt lineair in 5 jaar tijd berekend. Als je na 3 jaar je auto koopt krijg je een desinvesteringsbijtelling van 40% vd originele aftrekpost. Dus hoe de MIA voor 18% afschrijving kan zorgen bij het verlaten vd showroom is mij een raadsel.

Daarnaast verliest elke auto minimaal 10% als ie de showroom verlaat...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

quote:
Ik denk dat je jezelf eens goed moet laten inlichten over de verschillen tussen privé en zakelijk, verschillen tussen koop, huur en lease, hoe belastingen werken, enzovoorts. Het klinkt alsof je nog nooit een auto hebt gekocht/geleased/gereden of belastingen hebt gedaan. Daar is niks mis mee, maar de vragen die je stelt zijn véél te ver gevorderd voor je huidige begrip van autobezit, laat staan om echt goed te begrijpen hoe ICE en EV verschillen voor je portemonnee. Je moet echt bij de basis beginnen, en daar ga ik je niet mee helpen.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:13:
Wat is het prijsverschil tussen ICE en een Tesla dan? Een Tesla begint bij ¤87k, een vergelijkbare ICE bij ¤60k. Daar kun je heel wat tankjes benzine voor halen.
Oke, ik bijt.

Een 6 jaar oude 2e hands Miev van 10k euro of een 7 jaar oude 2e hands Peugeot 207 diesel van 7k euro?

. . . . Ding!

Het eerste jaar is al goedkoper, en een aankomende verhoging van de diesel MRB met 15% komt er ook aan (Autobrief 2.0)

Wat we hier bedoelen is dat voor het vergelijken van de kosten je verder moet kijken dan enkel de aanschafkosten. Voor je het weet scheelt het je bijna de helft per jaar.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

quote:
mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat je jezelf eens goed moet laten inlichten over de verschillen tussen privé en zakelijk, verschillen tussen koop, huur en lease, hoe belastingen werken, enzovoorts. Het klinkt alsof je nog nooit een auto hebt gekocht/geleased/gereden of belastingen hebt gedaan. Daar is niks mis mee, maar de vragen die je stelt zijn véél te ver gevorderd voor je huidige begrip van autobezit, laat staan om echt goed te begrijpen hoe ICE en EV verschillen voor je portemonnee. Je moet echt bij de basis beginnen, en daar ga ik je niet mee helpen.
Ik doe als ondernemer mijn eigen boekhouding en heb diverse voertuigen op privé en zakelijk (voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting). Ik weet er genoeg van om te weten dat half Nederland zich rijk rekent met de lage bijtelling. De bekende "deze Peugeot 308 kost maar ¤129 per maand!" kringgesprekken op iemands verjaardagsfeest. Maar vervolgens vergeten dat je baas ¤700 per maand van je salaris inhoudt om de auto te kunnen betalen.

Een Tesla heeft een relatief lage bijtelling, maar daar blijft het bij. Het is verder een zeer dure auto die niet magisch goedkoper is dan een vergelijkbare auto in het D/"E"-segment.
quote:
pirke schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:22:
MIA wordt toegepast in het jaar van aanschaf, maar wordt lineair in 5 jaar tijd berekend. Als je na 3 jaar je auto koopt krijg je een desinvesteringsbijtelling van 40% vd originele aftrekpost. Dus hoe de MIA voor 18% afschrijving kan zorgen bij het verlaten vd showroom is mij een raadsel.

Daarnaast verliest elke auto minimaal 10% als ie de showroom verlaat...
MIA is enkel op nieuwe voertuigen, niet op tweedehands voertuigen. Een tweedehands voertuig is dus pas interessant als deze goedkoper is dan een nieuwe minus de MIA. Anders kun je beter een nieuwe kopen. Vandaar dat een auto waar MIA op toepasbaar is tweedehands minder interessant is (dus veel afschrijving).

Net zoals BTW, een auto die voor 15% onder de nieuwwaarde bij de dealer staat maar waar ik de BTW niet op kan verrekenen is niet interessant voor mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:52:
[...]

Ik doe als ondernemer mijn eigen boekhouding en heb diverse voertuigen op privé en zakelijk (voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting). Ik weet er genoeg van om te weten dat half Nederland zich rijk rekent met de lage bijtelling. De bekende "deze Peugeot 308 kost maar ¤129 per maand!" kringgesprekken op iemands verjaardagsfeest. Maar vervolgens vergeten dat je baas ¤700 per maand van je salaris inhoudt om de auto te kunnen betalen.

Een Tesla heeft een relatief lage bijtelling, maar daar blijft het bij. Het is verder een zeer dure auto die niet magisch goedkoper is dan een vergelijkbare auto in het D/"E"-segment.
Een elektrische auto is veel gunstiger om zakelijk te rijden, maar een Tesla heeft natuurlijk wel een hoge aanschafwaarde. Dat de afschrijving op de auto extremer is heb ik niet gemerkt, met 8 jaar garantie en bijna geen degradatie van de batterij zie ik er ook geen reden toe. Als je nu de tweede hands markt bekijkt zie ik ook geen bijzonder lage prijzen. Lage bijtelling blijft het niet bij, de MIA, geen wegenbelasting en elektriciteit ipv brandstof zijn allemaal voordelen.

Over 5 jaar gezien kost een Tesla van 90k je ongeveer evenveel als een D/E segment auto van de helft, afhankelijk van enkele factoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
En niet te vergeten een lagere rekening voor onderhoud scheelt ook aardig. Bij Tesla is zelfs helemaal geen verplichting voor onderhoud om de garantie te behouden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:11:
En niet te vergeten een lagere rekening voor onderhoud scheelt ook aardig. Bij Tesla is zelfs helemaal geen verplichting voor onderhoud om de garantie te behouden.
Dat is sinds kort bij elk automerk. Je hoeft geen onderhoud bij de dealer te laten doen om je garantie te behouden.

De lagere rekening van het onderhoud stopt overigens wanneer je verongelukt. Er is een YouTuber die bij Tesla geen onderdelen meer mag bestellen voor zijn Tesla omdat deze in het verleden is verongelukt. Hij koopt complete donorauto's om daar de onderdelen vanaf te schroeven. Dat is al snel een dure hobby, al kan hij de rest van de onderdelen wel op eBay kwijt om er zo nog iets aan te verdienen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:17:
[...]

De lagere rekening van het onderhoud stopt overigens wanneer je verongelukt.
Dan stoppen er wel wat meer dingen :')

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:17:
[...]

Dat is sinds kort bij elk automerk. Je hoeft geen onderhoud bij de dealer te laten doen om je garantie te behouden.

De lagere rekening van het onderhoud stopt overigens wanneer je verongelukt. Er is een YouTuber die bij Tesla geen onderdelen meer mag bestellen voor zijn Tesla omdat deze in het verleden is verongelukt. Hij koopt complete donorauto's om daar de onderdelen vanaf te schroeven. Dat is al snel een dure hobby, al kan hij de rest van de onderdelen wel op eBay kwijt om er zo nog iets aan te verdienen.
Ja zo kun je alles negatief afdoen. Apk is nog steeds nodig hoor, ook voor een EV, maar olie, filters en bougies e.d. zitten niet in een EV dus dat is een besparing. Dat heeft niets met onveiligheid te maken of met de vrijheid in de keuze voor de garage waar je het onderhoud kan laten doen want daar kost het ook geld.

Met die Youtubber bedoel je zeker Rich Rebuilds? Overigens kan niemand onderdelen bij Tesla bestellen maar je kunt de wagen wel door Tesla laten keuren zodat die weer voldoet een de specs van Tesla.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13-08 19:29

JayPe

Ondertitel

quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:31:
[...]
Met die Youtubber bedoel je zeker Rich Rebuilds? Overigens kan niemand onderdelen bij Tesla bestellen maar je kunt de wagen wel door Tesla laten keuren zodat die weer voldoet een de specs van Tesla.
The artist formally know as CarGuru

Maar dan gaat 't dus niet om zomaar verongelukte auto's. Maar om als total-loss aangemerkte voertuigen. En dan ook nog in de USA. Hier in Nederland krijgt een auto even WOK melding als je serieus een ongeluk hebt gehad ( zeg een afgebroken wiel of een geklapte airbag). Zo'n auto mag/kan in Nederland ook pas de weg weer op als ie bij de Rdw gekeurd is. Rich Rebuilds haalt auto's (Tesla's) van de sloop en herbouwd ze. Probeer in Nederland eens een auto van de sloop te voorzien van een nieuw kenteken bij de Rdw. Succes @Cerebral

Overigens vind ik dat de discussie hier soms wel erg zwart wit gevoerd hoor. diesel is kut en waterstof bagger. Plug-in's ruk en Tesla ideaal.

Zo ben ik op zoek naar een Fastned station in Zeeuwsvlaanderen ;-) of iets ander dat kan snelladen.

Nee, bijtelling, techniek, complottheorieën van de oliemaatschappijen. 't is allemaal voer voor discussie. Zo ook die " kost maar 129 euro bijtelling " op de genoemde Peugeot. Mensen willen bedonderd worden denk ik dan. Dezelfde mensen die een " gratis " mobieltje kregen. Of het kwartje van Kok terug willen.

Zodra je alleen nog maar de euro's zit uit te tellen, weet je wel wat het kost, maar niet meer wat de waarde is.
Ik ga in mijn eentje de wereld niet redden. Maar ik kan wel mijn kinderen leren dat ze zuinig met de aarde moeten omspringen. Van snoeppapiertje in de prullenbak, tot spaarzaam zijn met energie.

De bodem zit vol olie, de oceaan vol plastic en de lucht vol vervuiling. Goed bezig, mensheid.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 met trekhaak! :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterZ(on)
@JayPe Total-loss klinkt erger dan het in werkelijkheid is, het zijn auto's die bij een overstroming gedeeltelijk in het water hebben gestaan. Het gaat eigenlijk alleen om de elektrische/elektronische componenten die vervangen moeten worden wegens waterschade.

Precies, mensen willen bedonderd worden. Zoals destijds een Polo Blue Motion kopen want hij was wegenbelastingvrij terwijl als ze dat wel hadden moeten betalen ze nooit een diesel gekocht hadden.

Voor mij was de Leaf gewoon de volgende stap om van fossiele brandstof af te komen. Of het goedkoper is, misschien maar misschien ook niet. Het boeit mij niet, belangrijker is dat het beter is dan brandstof verstoken, ook als je stil staat, en dat het veeeeeel lekkerder rijdt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Niet online

@JayPe exact. EV rijden doe je omdat je graag pioniert, met techniek speelt en de aarde beter achter wilt laden (mits groene stroom). Als je puur naar het geld kijkt zal zo'n Tesla nooit uitkomen. Maar het is wel erg leuk om elektrisch te rijden.

Als mijn gemeente betere laadfaciliteiten heeft ga ik allicht ook ooit over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:19:
@JayPe Total-loss klinkt erger dan het in werkelijkheid is, het zijn auto's die bij een overstroming gedeeltelijk in het water hebben gestaan. Het gaat eigenlijk alleen om de elektrische/elektronische componenten die vervangen moeten worden wegens waterschade.

Precies, mensen willen bedonderd worden. Zoals destijds een Polo Blue Motion kopen want hij was wegenbelastingvrij terwijl als ze dat wel hadden moeten betalen ze nooit een diesel gekocht hadden.
Je kan niet alleen de mensen de schuld geven, de overheid voert gewoon een belachelijk beleid met constante wijzigingen in bijtelling, wegenbelasting, aftrekposten etc.
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:19:
@JayPe exact. EV rijden doe je omdat je graag pioniert, met techniek speelt en de aarde beter achter wilt laden (mits groene stroom). Als je puur naar het geld kijkt zal zo'n Tesla nooit uitkomen. Maar het is wel erg leuk om elektrisch te rijden.
Natuurlijk is een Tesla geen goeie investering als je niets om auto's geeft, maar je hoeft niet per se van de aarde te houden of te pionieren om een Tesla te rijden. Het is een ruime, snelle, praktische en luxe auto met veel voordelen tov ICE auto's in die klasse. Je bent goedkoper uit dan een beetje 5-serie... en om Tesla snelheden te halen moet je bijna een M5 halen. Ik vind een Model S dan meer waar voor je geld. Een ander geeft weer meer op motorgeluid, design en kwaliteit van interieur en zal een 5-serie kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:25:
[...]

Je kan niet alleen de mensen de schuld geven, de overheid voert gewoon een belachelijk beleid met constante wijzigingen in bijtelling, wegenbelasting, aftrekposten etc.
Das waar, het wijzigt continue en je weet niet waar je aan toe bent. Daarom moet je je ook niet laten (ver)leiden door die zaken, dus niet iets kopen met subsidie wat je anders ook niet zou doen en er van uit gaan dat het voordeel kan vervallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:25:
[...]

Natuurlijk is een Tesla geen goeie investering als je niets om auto's geeft, maar je hoeft niet per se van de aarde te houden of te pionieren om een Tesla te rijden. Het is een ruime, snelle, praktische en luxe auto met veel voordelen tov ICE auto's in die klasse. Je bent goedkoper uit dan een beetje 5-serie... en om Tesla snelheden te halen moet je bijna een M5 halen. Ik vind een Model S dan meer waar voor je geld. Een ander geeft weer meer op motorgeluid, design en kwaliteit van interieur en zal een 5-serie kiezen.
Als je enkel zakelijk rijdt kun je ook een BMW 530D nemen in plaats van de Model S 75D. Allebei ¤1500 per maand zakelijk operational lease inclusief brandstof/elektriciteit bij 40.000km per jaar. De BMW heeft een betere afwerking en heeft een actieradius van 1400km en is opgeladen in 4 minuten tijd. Tesla heeft weer een hoop autonome functies, deurhendels die automatisch inklappen en een groot touchscreen.

P100D is vergelijkbaar met M550D (beide ¤2500 per maand).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik weet niet of het hier al eens is langsgekomen, maar er is een Nederlander die met een zelfbouw elektrische auto basically de hele wereld rondrijdt. Hij zit op dit moment in Indonesië, en weet overal te laden. Erg vermakelijk om te zien.

YouTube: Bye Indonesia, Hello Timor-Leste | Day 769-778 | Plug Me In

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:36:
[...]

Als je enkel zakelijk rijdt kun je ook een BMW 530D nemen in plaats van de Model S 75D. Allebei ¤1500 per maand zakelijk operational lease inclusief brandstof/elektriciteit bij 40.000km per jaar. De BMW heeft een betere afwerking en heeft een actieradius van 1400km en is opgeladen in 4 minuten tijd. Tesla heeft weer een hoop autonome functies, deurhendels die automatisch inklappen en een groot touchscreen.

P100D is vergelijkbaar met M550D (beide ¤2500 per maand).
Ja als je enkel zakelijk rijdt... waarom zou je dat willen. Een dikke auto voor de deur waar je niks mee kan. Dat verschil in bijtelling gaat om echt veel geld. Als je dat mee neemt zit je op een 520D kaal...

Bij een auto van ¤150.000 (zoals de P100D) is dat ¤6000 tov ¤33.000 bijtelling. Dat is ¤27.000 verschil op jaarbasis, zeg netto ¤12.000. Scheelt je dus ¤1000 per maand... dan is dat leasebedrag ineens heel anders.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 09-05-2018 22:43 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pirke
Een Ioniq premium EV zit netto op 300 euro per maand bij zakelijke (eenmanszaak) koop, incl alles, zoals bijtelling, brandstof, verzekering, MRB, afschrijving, onderhoud, privégebruik BTW, MIA, etc. Voor 30k km per jaar (waarvan 25k zakelijk).

De Kona premium EV kost 50 euro extra per maand (25% duurder in aanschaf en 10% onzuiniger). Dan heb je wel 64kwh accu ipv 28, je effectieve bereik is verdubbeld.

pirke wijzigde deze reactie 09-05-2018 22:47 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:47
quote:
mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:21:
[...]

OK, uitgebreider rekenvoorbeeld dan maar, want je hebt blijkbaar nog nooit van bijtelling gehoord.

Bijtelling is een percentage van de nieuwwaarde van een auto die je - ongeacht de leeftijd van de auto - moet optellen bij je brutoinkomen. Dat betekent dat je, afhankelijk van de belastingschijf waarin je zit, over dat extra bruto inkomen inkomstenbelasting moet betalen. Als we er vanuit gaan dat:

- je tussen de ¤20 143 en ¤68 507 per jaar verdient (dus 40,85% IB)
- De bijtelling je niet over de bovengrens laat gaan
- Je de auto 4 jaar houdt
- De bijtellingsregeling pas na 2021 op de schop gaat

Een ICE auto van ¤60 000:
- 22% bijtelling, dus ¤13200 bijtelling, dus ¤5 392 extra belasting per jaar
- 4 jaar lang, dus 21 568 totaal extra aan belasting

= totaalkosten van het voertuig zelf ¤ 81 568

Een Tesla van ¤87 000:
- 4% bijtelling = ¤3 480 bijtelling, dus 1 422 extra belasting per jaar
- 4 jaar lang = ¤5 686 totaal extra aan belasting

= totaalkosten van het voertuig zelf: ¤92 686

Een verschil in ruwe aanschaf van ¤27k is opeens nog maar ¤10k.

De Tesla is dan nog niet goedkoper dan een 'goedkopere' ICE, maar je ziet dat het verschil al aardig is teruggelopen. Maar er is meer:

Er was pas een onderzoek dat vooral zzp'ers en mkb eigenaren een Tesla reden. Dat snap ik wel veel bedrijven zullen huiverig zijn om een auto van 100K ter beschikking te stellen, dat heeft impact op het salarisgebouw.

Als je een auto in deze prijsklasse rijdt, is er ook al snel zaken van een BV en veranderd het financiele plaatje wel in het nadeel. Overigens ben je ook de btw verrekening over prive verbruik vergeten van 2,7 %, die gaat dan uiteraard over het verschil in aanschaf.

Als ik naar de cijfers kijk van Leaseplan bij 48 maanden/25K km zeggen ze het volgende:
320dA xDrive 5d 950 euro per maand cat 55K
Tesla 75 kWh All-Wheel 1240 euro per maand cat 86K
Tesla 100 kWh All-Wheel 1604 euro per maand cat 109K

Als je dan de brandstof verrekend:
BMW 25000/13 (1 op 14) * 1.70 /12 = 272 euro per maand
Tesla 25000 / 5 * 0.21 /1 = 87 euro per maand

Dus de Tesla 75 kWh is circa 100 euro per maand duurder en als je dan het bijtellingspercentage neemt per saldo goedkoper. Voor een werkgever gaat dit uiteraard niet op, daarvoor is de Tesla effectief duurder, zeker als er ook nog laadpalen geregeld moeten worden. Voor de 100 kWh gaat dit uiteraard niet op, die is duurder, maar de auto is dan ook een stuk duurder.

Dus je berekening klopt heel aardig. Ik denk ook dat de meeste de auto zullen leasen, want het is een aardige aanslag op de liquiditeit.

Als je een goedkopere auto neemt, gaat het verhaal uiteraard niet meer op. Een Ford Mondeo van nog geen 600 euro in de lease is een heel stuk goedkoper.

Je ziet wel duidelijk dat die 4 procent bijtellingsregeling marktverstorend werkt, er wordt vrijwel geen Tesla meer verkocht als de bijtelling nu naar 22 procent zou gaan.
quote:
databeestje schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:11:
Klinkt mij als een lease maatschappij die handelt naar het nieuws, natte voeten "voelt" en vervolgens weg rent. Dit is een vreemde reactie, want geen van de modellen die ze als alternatief aanbieden lijkt ook maar in de verste verte op de Tesla Model 3.

Geen rijdt 500km (in de LR uitvoering)
Geen heeft een pan-europees snellaad netwerk zonder bekommering met hoog service niveau.
Geen heeft 250+ pk
Geen heeft een cruise control van het niveau Tesla.

Tesla produceert gewoon auto's maar nog niet de aantallen die ze hoopten, dit zegt iets over het verleden, maar niet de toekomst. Daarnaast zijn een aantal andere modellen in verband met accu productie beperking ook bijzonder slecht leverbaar.

Dus goed idee, laten we alvast alternatieven uitsluiten zodat het leverprobleem voor de andere ook groter wordt. Niet handig.
Een leasemaatschappij wil geld verdienen, kennelijk denken ze dat dit niet met deze Tesla gaat lukken. En wellicht vinden ze het een te groot beslag leggen op hun liquiditeit of hopen ze nu meer auto's af te zetten, want mobiliteit is nodig en als je een auto in reservering hebt staan gebeurt er niet veel.

Ik vind de opmerking over de kwaliteit van de after sales ook niet erg hoopvol. Er zullen er wel meer gaan volgen.

Tesla moet snel de produktie op orde krijgen, want als het vertrouwen opraakt, kan het heel snel bergafwaarts gaan. Zolang Musk vertrouwen weet te houden, zal de financiering wel lukken, maar als er maar een geringe twijfel komt, is het denk ik echt snel gebeurd. En wat er dan gebeurt, geen idee. Er is in ieder geval een hele grote fanbase, maar of dat zo blijft is dan ook de vraag.

jerh wijzigde deze reactie 09-05-2018 22:51 (0%)
Reden: catalogusprijs toegevoegd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:41:
[...]

Ja als je enkel zakelijk rijdt... waarom zou je dat willen. Een dikke auto voor de deur waar je niks mee kan. Dat verschil in bijtelling gaat om echt veel geld. Als je dat mee neemt zit je op een 520D kaal...
Ik ben zelf mijn privé kilometers langzaam naar 0 aan het brengen. Dit om zo mijn volgende auto op de zaak te kunnen zetten zonder bijtelling en ook als voorbereiding op autoloos FO.

Ik moet wel zeggen dat als alles op fietsafstand zit, dat erg makkelijk is. In een dorpse omgeving is dat lastiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:52:
[...]

Ik ben zelf mijn privé kilometers langzaam naar 0 aan het brengen. Dit om zo mijn volgende auto op de zaak te kunnen zetten zonder bijtelling en ook als voorbereiding op autoloos FO.

Ik moet wel zeggen dat als alles op fietsafstand zit, dat erg makkelijk is. In een dorpse omgeving is dat lastiger.
Tja als jij het gemak van een auto wil missen voor 4% bijtelling ga je gang :P Zo goedkoop is het openbaar vervoer ook weer niet, zeker niet met een gezin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

quote:
pirke schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:43:
Een Ioniq premium EV zit netto op 300 euro per maand bij zakelijke (eenmanszaak) koop, incl alles, zoals bijtelling, brandstof, verzekering, MRB, afschrijving, onderhoud, privégebruik BTW, MIA, etc. Voor 30k km per jaar (waarvan 25k zakelijk).

De Kona premium EV kost 50 euro extra per maand (25% duurder in aanschaf en 10% onzuiniger). Dan heb je wel 64kwh accu ipv 28, je effectieve bereik is verdubbeld.
Directlease heeft de Ioniq Premium EV voor 30k km per jaar bij 48 maanden voor ¤627 per maand inclusief elektriciteit exclusief BTW. Waar komt dat verschil vandaan? MIA is in de prijs verrekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:41:
Ik weet niet of het hier al eens is langsgekomen, maar er is een Nederlander die met een zelfbouw elektrische auto basically de hele wereld rondrijdt. Hij zit op dit moment in Indonesië, en weet overal te laden. Erg vermakelijk om te zien.

Gaaf! Mooi avontuur :)

• pirke
quote:
Cerebral schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:05:
[...]

Directlease heeft de Ioniq Premium EV voor 30k km per jaar bij 48 maanden voor ¤627 per maand inclusief elektriciteit exclusief BTW. Waar komt dat verschil vandaan? MIA is in de prijs verrekend.
Lease 30k en 60 maanden is 535 ex BTW ex elektriciteit. Dat zijn zakelijke kosten die de winst drukken waardoor je 535 * 86% * 40% = 184 euro minder inkomstenbelasting betaaldt, leasen kost je netto dus 351 euro, plus nog bijtelling van 50 euro netto, stroomkosten en privégebruik BTW, samen 440 euro netto. Dat is 140 euro netto per maand duurder dan zelf kopen.

De leasemaatschappij zal vast een gezonde winstmarge hanteren, of een deel vd MIA niet doorberekenen in de leaseprijs.

Verder heb ik de kosten vd financiering niet meegenomen, momenteel levert het op een spaarrekening toch niks op (het kost zelfs geld in de vorm van VRH...). Als je toch 3% rente zou rekenen zou je op 400 euro netto/maand komen, behalve dat dat een kromme berekening is want dan zou je dat bij lease ook mee moeten nemen voor je maandelijkse betaling. Ook krijg je de MIA in jaar 1 in de vorm van aftrekpost al, waardoor het rente effect lager uitvalt. Daarnaast heeft de MIA effect op je heffingskortingen en noem maar op. Helemaal 100% doorrekenen wordt lastig ;) En met genoeg spaargeld zodat financiering niet nodig is heb ik het simpel gehouden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Nu online
Het wordt wel een erg fiscaal feestje zo....

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:56
Daar is deze volgens mij voor bedoeld?

Keuze leaseauto - Deel 5

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, E-Golf

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:28
quote:
mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:30:
@dfrenner Dat is een hele naïeve opstelling die niet echt rekening houdt met de geschiedenis of met de techniek. Beetje het soort retorische technieken dat mensen ophangen om kernenergie goed te praten.

Niemand verdient aan elektrische auto's. Dat is het hele punt; ze zijn zo goedkoop omdat je nagenoeg de hele winstketen wegneemt. Geen onderhoud meer, geen brandstof meer, je kunt letterlijk je eigen brandstof maken met zonnepanelen en hoeft niet eens meer de energiemaatschappij te betalen. Dit is ontzettend efficiënt, maar het vernietigt het verdienmodel van de, momenteel, meest machtige bedrijven in de wereld. Dus ze zullen alles op alles zetten om dit tegen te houden.
Niemand verdient aanelektrische auto’s?!
Tuurlijk wel...
maar als dat echt zo is wordt dat nog een probleem, want nu hebben vooral zzp’ers of mensen met heel veel geld een bruikbare EV. 50k voor een model 3 of een Kona met bruikbare actieradius gaan de meeste mensen niet kunnen neertellen voor een auto...

Geen onderhoud? Knap!
Heeft een elektrische auto geen remmen, banden, schokbrekers, vering, elektronica aan boord? De motor zelf gaat bijna nooit kapot, het zijn vaak onderdelen eromheen. Alhoewel, een collega is aan zijn derde elektromotor toe in zijn model s. Die moet ongeveer iedere 100k vervangen worden, wist tesla hem te vertellen...

Geen brandstof?! Stroom die voor bedrijven zo’n 5 cent per kWh kost, wordt verkocht voor 35 cent bij een publieke laadpaal en zelfs 59 cent bij fastned.

Het hele punt van stroom is dat het zo ondoorzichtig is geworden door allerlei constructies om geld te verdienen...

Bij een tankpas was het allemaal zo eenvoudig, je tankt voor die prijs en daar komt 7 euro per maand bij voor de tankpas. Bij laden, laad je voor zeg 25 cent, maar dat wordt 35 cent bij gebruik van de laadpas. 10 cent per kWh naar de laadpasseneigenaar is toch bizar veel? Ik vind het raar. Het is met laden allemaal zo ondoorzichtig geworden. Je weet niet eens wat je nou eigenlijk bij welke paal gaat betalen. Er staat immers niets op of bij.
quote:
Daarnaast zijn er ook goede technische redenen waarom waterstof DOA is. Het maken, opslaan en gebruiken van waterstof is ontzettend verspilzaam; voor 1kWh uit een zonnepaneel kun je 5km rijden in een batterij-elektrische auto en ten hoogste 1,5km in een waterstofauto. Dit is niet iets dat opgelost kan worden met 'betere techniek' - dit is een fundamentele eigenschap van de natuurkunde achter dit proces. Het kan een klein beetje verbeterd worden, maar een elektrische auto is véél efficiënter. Als je dus echt geeft om klimaatverandering, dan ga je niet in een waterstofauto rijden.
En de grondstoffen dan? Laatst stond er een mooi artikel hier op Tweakers. Prijzen stijgen nu al fors door schaarste op de markt. Nu al! We moeten nog zo veel auto’s vervangen en dan niet met lullige 40kWh accu’s, maar eerder richting de 150kWh.

Leuk dat we het goed kunnen recyclen, maar wereldwijd rijden er een miljard auto’s rond! Dan is er nu al de grootste moeite om 0,04% daarvan te produceren in de vorm van een model 3.
Als je het dan hebt over het milieu, dan is het echt too little, too late.
quote:
Wat is er dan slimmer als overheid die serieus iets wil doen aan klimaatverandering? 3 goedkopere, efficiëntere elektrische auto's stimuleren of één waterstofauto?
Beide niet stimuleren door subsidie.
Een lager belastingtarief op bijtelling is prima, maar kap met die Mia en Kia en weet ik het allemaal. Subsidie is net als drugs, je maakt mensen er afhankelijk van. Als bedrijf zijnde heb je al voldoende belasting voordelen, je kunt het al van je bruto salaris kopen (ja bij zzp verschilt er weinig tussen bedrijfsresultaat en salaris). En mensen willen toch wel een Tesla, ook als het ze wat meer kost.

Maar met die paar auto’s ga je het echt niet redden. De auto-industrie moet hervormen en dat doe je niet door subsidies uit te delen, dat doe je door als één Europa eisen te stellen.

Subsidie is een tijdelijk effect, ik rijd nu een v60 phev omdat hij 7% bijtelling heeft. Daar ben ik van afhankelijk om erin te kunnen rijden. Als die bijtelling 22% was had ik hem niet gehoeven. Na de leasetermijn stap ik weer terug op diesel, als het aanbod van auto’s niet veranderd. Een EV met de ruimte van een c segment station (ik wil best een beperkte consessies hierop doen, zie v60) en 150kWh accu omdat ik geen vaste privé parkeerplek heb zijn dus nodig met een prijs van maximaal 40-45k. Al wordt 45k al het randje van wat binnen de lease zou passen gok ik.

Als dat er niet komt, val ik weer terug op diesel en laat zien dat subsidie een zeer tijdelijk effect had. Dan kan elektrisch nog zo goed rijden ik ben gebonden aan een budget en de meeste loonslaven hebben dat.

Youtube: DashcamNL

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-08 22:32
quote:
dfrenner schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 08:59:
[...]
Geen onderhoud? Knap!
Heeft een elektrische auto geen remmen, banden, schokbrekers, vering, elektronica aan boord? De motor zelf gaat bijna nooit kapot, het zijn vaak onderdelen eromheen. Alhoewel, een collega is aan zijn derde elektromotor toe in zijn model s. Die moet ongeveer iedere 100k vervangen worden, wist tesla hem te vertellen...
Kijk eens voor de lol naar het lijstje dingen die wordt gedaan aan een diesel of benzine auto tijdens een onderhoudsbeurt.
Een ICE heeft veel meer bewegende delen die allemaal gevoelig zijn voor slijtage. Nu zijn ze zo slim om die onderdelen bijna allemaal aan de buitenkant te plaatsen zodat je ze makkelijk kan vervangen. Maar het blijven onderdelen van de motor. Je distributieriem, uitlaat, bougies, waterpomp, alternator, olie(filters), brandstofpomp/filter.
Een gemiddelde dealer verdient veel meer aan onderhoud/reparaties dan aan de verkoop van auto's.
quote:
Geen brandstof?! Stroom die voor bedrijven zo’n 5 cent per kWh kost, wordt verkocht voor 35 cent bij een publieke laadpaal en zelfs 59 cent bij fastned.

Het hele punt van stroom is dat het zo ondoorzichtig is geworden door allerlei constructies om geld te verdienen...

Bij een tankpas was het allemaal zo eenvoudig, je tankt voor die prijs en daar komt 7 euro per maand bij voor de tankpas. Bij laden, laad je voor zeg 25 cent, maar dat wordt 35 cent bij gebruik van de laadpas. 10 cent per kWh naar de laadpasseneigenaar is toch bizar veel? Ik vind het raar. Het is met laden allemaal zo ondoorzichtig geworden. Je weet niet eens wat je nou eigenlijk bij welke paal gaat betalen. Er staat immers niets op of bij.
Laadtarieven mogen inderdaad wel wat duidelijker. Een tankstation waar je pas aan de kassa hoort hoeveel de benzine kost accepteren we ook niet.
quote:
En de grondstoffen dan? Laatst stond er een mooi artikel hier op Tweakers. Prijzen stijgen nu al fors door schaarste op de markt. Nu al! We moeten nog zo veel auto’s vervangen en dan niet met lullige 40kWh accu’s, maar eerder richting de 150kWh.

Leuk dat we het goed kunnen recyclen, maar wereldwijd rijden er een miljard auto’s rond! Dan is er nu al de grootste moeite om 0,04% daarvan te produceren in de vorm van een model 3.
Als je het dan hebt over het milieu, dan is het echt too little, too late.
Elon Musk liet laatst in de investors call weten dat ze al jaren bezig zijn, samen met panasonic, om het gebruik van "zeldzame" grondstofferen terug te dringen. Zo gebruiken ze nu al 59% minder Cobalt dan toen ze begonnen. En de hoop/verwachting is dat ze daar 97% van kunnen maken.
quote:
Beide niet stimuleren door subsidie.
Een lager belastingtarief op bijtelling is prima, maar kap met die Mia en Kia en weet ik het allemaal. Subsidie is net als drugs, je maakt mensen er afhankelijk van. Als bedrijf zijnde heb je al voldoende belasting voordelen, je kunt het al van je bruto salaris kopen (ja bij zzp verschilt er weinig tussen bedrijfsresultaat en salaris). En mensen willen toch wel een Tesla, ook als het ze wat meer kost.

Maar met die paar auto’s ga je het echt niet redden. De auto-industrie moet hervormen en dat doe je niet door subsidies uit te delen, dat doe je door als één Europa eisen te stellen.

Subsidie is een tijdelijk effect, ik rijd nu een v60 phev omdat hij 7% bijtelling heeft. Daar ben ik van afhankelijk om erin te kunnen rijden. Als die bijtelling 22% was had ik hem niet gehoeven. Na de leasetermijn stap ik weer terug op diesel, als het aanbod van auto’s niet veranderd. Een EV met de ruimte van een c segment station (ik wil best een beperkte consessies hierop doen, zie v60) en 150kWh accu omdat ik geen vaste privé parkeerplek heb zijn dus nodig met een prijs van maximaal 40-45k. Al wordt 45k al het randje van wat binnen de lease zou passen gok ik.

Als dat er niet komt, val ik weer terug op diesel en laat zien dat subsidie een zeer tijdelijk effect had. Dan kan elektrisch nog zo goed rijden ik ben gebonden aan een budget en de meeste loonslaven hebben dat.
"De vervuiler betaalt" vind ik een prima concept. Alleen nu telt dat alleen voor een hele specifieke groep mensen, namelijk leaserijders en ZZP'ers. Dat mag best wat eerlijker.
Bijvoorbeeld:
- Lagere belasting (is er al in de vorm van BPM en MRB)
- Lagere belasting op elektriciteit voor laden (bedrijf betaalt nu 6 cent. particulier 22)
- Aantrekkelijke tarieven voor openbare laadpalen. Gemeente Den Haag doet dit bijvoorbeeld al door een maximaal tarief op te leggen voor alle (nieuwe) openbare laadpalen.

Aanschafsubsidie is verder wel aantrekkelijk op de korte termijn. Maar als iedereen dat doet, gaat de prijs van BEV's gewoon omhoog.

TheS4ndm4n#1919

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:42
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:18:

Maar ik snap niet dat volvo kan zeggen dat ze bijna 1:50 halen hoe dan. Mogen ze een keer uitleggen. Maar goed ben zelf heel blij met mijn tesla ^_^ bevalt super ondanks mijn kleine issues met de auto.
Korte ritten en altijd inpluggen. Natuurlijk is die data voor de meeste gebruikers compleet irrelevant en dient het enkel om aan uitstooteisen te voldoen.

Mijn vriendin heeft een Outlander en die accu is precies groot genoeg voor haar woon-werk, dus het is mogelijk om die stats te halen. Maar zelfs dan, ritjes van 100+ kilometers zorgen bij haar voor een gemiddeld verbruik van 1:20. Nog steeds netjes maar niet de testwaarde.

De EV kilometers worden wel gespaard voor in de stad, en ik vind het jammer dat de meeste bijtellingsrijders dit concept niet begrijpen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dfrenner
quote:
RocketKoen schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:10:
Kijk eens voor de lol naar het lijstje dingen die wordt gedaan aan een diesel of benzine auto tijdens een onderhoudsbeurt.
Een ICE heeft veel meer bewegende delen die allemaal gevoelig zijn voor slijtage. Nu zijn ze zo slim om die onderdelen bijna allemaal aan de buitenkant te plaatsen zodat je ze makkelijk kan vervangen. Maar het blijven onderdelen van de motor. Je distributieriem, uitlaat, bougies, waterpomp, alternator, olie(filters), brandstofpomp/filter.
Een gemiddelde dealer verdient veel meer aan onderhoud/reparaties dan aan de verkoop van auto's.
Toevallig hier het lijstje van de laatste beurt:
- Remmen
- Motor geluid (alleen luisteren)
- verlichting voorzijde
- verlichting achterzijde
- kentekenplaathouder
- dashboard middenconsole (geen idee wat)
- claxon
- parkeerhulp
- airco
- interieurfilters
- gordels
- voorruit op sterretjes en barsten
- uitlezen storingen
- software navigatie update
- pedaalrubbers/matten
- portieren/ramen
- spiegels, sloten, afstandsbediening
- wassen poetsen auto
- reserveband/reparatieset
- uitlijnen balanceren
- remmen voor
- remmen achter
- voorwiel lagers
- achterwiel lagers
- schokbrekers veerpoten
- stuurhuisstangen
- controle olie/vloeistof lekkage
- controle uitlaatsysteem
- koelvloeistof, ruitenwisservloeistof en remvloeistof
- controle accu
- controle distributieriem

Nou bijna alles geldt ook voor een EV.

Even de interval van de distributieriem opgezocht:
Peugeot 308 SW 1.6 HDi alle varianten =
175 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar.

Nou heel warm of koud wordt ik daar niet van. Bougies kosten ook geen drol.

Ik denk dat we de onderhouds kosten wat groter maken dan ze zijn. In ieder geval het verschil tussen brandstof en EV.

Zaken die je het vaakst vervangt, blijf je houden.

• PeterZ(on)
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:41:

Alvast een paar afleveringen gezien en erg leuk zo'n reisverslag. Maar wat een achterlijke reacties laten sommige leeghoofden achter zoals bijvoorbeeld bij dag 3.

In hetzelfde genre en iets dichter bij huis een reisverslag met een Twizzy naar Spanje. YouTube: ABGESCHLEPPT, LADEN BEI DER FEUERWEHR UND SERPENTINE //VLOG2 TWIZYEU...

• dfrenner
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:18:
Nee dat klopt maar toch als je het doorrekend en met alle voordelen + bedrijf prive etc is een tesla goedkoper dan de meeste ICE in zjin klasse. Het is een redelijk complex feestje om het echt uit te rekenen maar de volvo komt rond de 400-500 euro duurder netto uit dan netto een tesla model x 75D per maand. Die bijtelling van 22% maakt prive gebruik redelijk idioot zo.

Alles beter dan ICE ^_^
Als mijn laadpas eindelijk binnen is, kan ik woon werk verkeer puur elektrisch doen. Dan is dat makkelijk haalbaar.

Al klinkt de D6 gewoon erg lekker als je hem intrapt...

Waar een Tesla buiten budget past en voor mij al ongeschikt voor vakanties. Is een EV die ik kan betalen (Leaf of Zoe) compleet afgeschreven.

Dan is zo’n v60 een heerlijke auto. Als je wil erg zuinig door te stekkeren, maar ook een heerlijke reis auto met ongeëvenaarde stoelen. En als je hem een keer op zijn staart trapt is hij lekker vlot. 6 seconden naar de 100 en top van 230 is fijn voor vakanties.

Buiten de 5 cilinder roffel hoor je weinig rijgeluiden als je de ramen dicht doet, rondom gelaagd glas. Heerlijk, voorlopig wil ik niet anders.

Hij is op diesel niet heel zuinig. 1:17 op de snelweg en 1:5 als je hem echt op zijn staart trapt met stoplichtsprintjes. Maar dat is af en toe.

• Hachy
  • Nu online
quote:
dfrenner schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:36:
[...]

- Remmen
- verlichting voorzijde
- kentekenplaathouder
- claxon
- parkeerhulp
- airco
- interieurfilters
- gordels
- uitlezen storingen
- pedaalrubbers/matten
- portieren/ramen
- wassen poetsen auto
- uitlijnen balanceren
- remmen voor
- remmen achter
- voorwiel lagers
- achterwiel lagers
- schokbrekers veerpoten
- stuurhuisstangen
- controle accu

Ik denk dat we de onderhouds kosten wat groter maken dan ze zijn. In ieder geval het verschil tussen brandstof en EV.

Hier sla je echt de plank mis.

Mijn laatste jaarlijkse onderhoudsbeurt met de zoe kostte ¤39.- dat is me met een ICE nog nooit gelukt. Een EV heeft gemiddeld ongeveer 30 bewegende delen inclusief de 4 wielen.

Een ICE meer dan 400. En dan heb ik het nog niet eens over dingen die bij een ICE standaard na een aantal jaren /km stuk gaan zoals verroeste uitlaat, oliefilters, pakkingen, lekkende slangetjes, en andere zaken met vloeistoffen, filtertjes en verbranding te maken hebben.

Kortom hier zit echt een wereld van verschil tussen.

Oh ja voor de Maingau liefhebbers; dit is een link naar alle actuele Allego laadpunten in de hele EU. Het is een kaart op de Duitse site van Allego en is veel actueler dan alle NL apps en NL Allego sites.

https://www.allego.eu/de/elektromobilisten/#map

Op mobiel is hij als een soort webapp te gebruiken.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:01
Ik sla de hele fiscale discussie even over met een praktische vraag:
Ik heb volgens de stedin website een 1x50A aansluiting. Nou dacht ik dat de opties 1x25, 1x32 of 3x25 zouden zijn.
Wat betekent dit voor de mogelijkheden voor een laadpaal thuis?
De meest kansrijke auto’s voor mij (Hyundai Kona of KIA Niro) laden volgens mij op 1 fase. Kan ik die dan op 50A laden of zit daar een ander maximum aan? Ik lees namelijk veel over 1x16 of 1x32 laden...?

Ik ben namelijk nieuwsgierig naar de snelheid waarmee ik thuis zou kunnen laden.

Wie o wie heeft het antwoord dat ik via Google niet kan vinden (ik zoek vast met de verkeerde termen...)?

• prettig
1 x 50A is super voor 1-fase kona/niro.... kun je max laden.

BMW i3, solar 25.000 Pw

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:00

Hoogie2004

Whohooooo

quote:
Smobbo schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:19:
Ik heb volgens de stedin website een 1x50A aansluiting. Nou dacht ik dat de opties 1x25, 1x32 of 3x25 zouden zijn.
De meest kansrijke auto’s voor mij (Hyundai Kona of KIA Niro) laden volgens mij op 1 fase. Kan ik die dan op 50A laden of zit daar een ander maximum aan? Ik lees namelijk veel over 1x16 of 1x32 laden...?

Ik ben namelijk nieuwsgierig naar de snelheid waarmee ik thuis zou kunnen laden.

Wie o wie heeft het antwoord dat ik via Google niet kan vinden (ik zoek vast met de verkeerde termen...)?
Volgens mij kun je dan op 1-fase 32A laden, ofwel met 7,4 kW. Day is het maximale wat de Kona wil doen op AC.

Met een eigen DC lader zou je misschien sneller kunnen halen, maar dat is wel prijzig en je moet dan goed balanceren met de rest van je huis.

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08-08 13:32
Je max is dacht ik gewoon 32A maar een 1x50 is redelijk niet standaard meer zolang je geen 3 fase nodig heb is dit je goedkoopste manier. Dan hou je nog ruim 18A over voor je rest van je huis. (je kan hem dan op 30 zetten ofzo iets. Heb je iets meer voor je huis maar dan wel 7kw voor je auto en dat is super fijn dan is hij in een nacht helemaal nok vol. Mijn leaf als hij leeg is op het einde van de dag dan is hij de volgende dag echt niet 100% vol.

Plus netto zal je 3x25 niet veel extra opleveren ja 1x 25A maar dan kan je nog maar max 16A opladen.

Damm ik weet nu hoe ipace rijders zich voelen mijn tesla wordt geladen via stopcontact ongeveer net zo snel als een ipace enkele fase.... damm that sucks. Dus om de dag naar het werk dan maar kan niet sneller laden. :o

Tesla MX - Leaf 2.zero

• RocketKoen
quote:
[...]

- Remmen
- verlichting voorzijde
- kentekenplaathouder
- claxon
- parkeerhulp
- airco
- interieurfilters
- gordels
- uitlezen storingen
- pedaalrubbers/matten
- portieren/ramen
- wassen poetsen auto
- uitlijnen balanceren
- remmen voor
- remmen achter
- voorwiel lagers
- achterwiel lagers
- schokbrekers veerpoten
- stuurhuisstangen
- controle accu

Ik zou een andere garage zoeken als je olie en filter niet is vervangen bij een beurt.
Overigens noem je bijna allemaal controlepunten. Het ging mij meer over alles wat er periodiek vervangen moet worden.

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
quote:
[...]

- Remmen
- verlichting voorzijde
- kentekenplaathouder
- claxon
- parkeerhulp
- airco
- interieurfilters
- gordels
- uitlezen storingen
- pedaalrubbers/matten
- portieren/ramen
- wassen poetsen auto
- uitlijnen balanceren
- remmen voor
- remmen achter
- voorwiel lagers
- achterwiel lagers
- schokbrekers veerpoten
- stuurhuisstangen
- controle accu

Ik zou een andere garage zoeken als je olie en filter niet is vervangen bij een beurt.
Overigens noem je bijna allemaal controlepunten. Het ging mij meer over alles wat er periodiek vervangen moet worden. Op de riem na kost het inderdaad niet veel, maar alles bij elkaar telt het wel op.

TheS4ndm4n#1919

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-08 23:24
quote:
Hachy schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:01:

Oh ja voor de Maingau liefhebbers; dit is een link naar alle actuele Allego laadpunten in de hele EU. Het is een kaart op de Duitse site van Allego en is veel actueler dan alle NL apps en NL Allego sites.

https://www.allego.eu/de/elektromobilisten/#map

Op mobiel is hij als een soort webapp te gebruiken.
Daar staat die snellader van de Tulip in Leiderdorp ook nog op. Die is toch weg?

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Sonicfreak
  • Laatst online: 07-06 20:07
quote:
Smobbo schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:19:

Ik heb een Ioniq Electric (kan net als de Kona ook maar maximaal 1-fase 32A laden) en heb ook 1x 50A (Stedin is ook mijn netbeheerder) en daarnaast load balancing op een NewMotion laadpaal en dat gaat prima met laden. Laadpaal staat afgesteld op 32A met een 32A automaat ertussen op een aparte groep.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
Hachy schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:01:
[...]

Hier sla je echt de plank mis.

Mijn laatste jaarlijkse onderhoudsbeurt met de zoe kostte ¤39.- dat is me met een ICE nog nooit gelukt. Een EV heeft gemiddeld ongeveer 30 bewegende delen inclusief de 4 wielen.

Een ICE meer dan 400. En dan heb ik het nog niet eens over dingen die bij een ICE standaard na een aantal jaren /km stuk gaan zoals verroeste uitlaat, oliefilters, pakkingen, lekkende slangetjes, en andere zaken met vloeistoffen, filtertjes en verbranding te maken hebben.

Kortom hier zit echt een wereld van verschil tussen.
Maar er kunnen wel weer andere dingen stuk gaan. Heb genoeg verhalen gelezen van Zoe rijders met elektronica problemen. Misschien wel groot deel onder garantie ook, maar toch. Nog los van de laadproblemen die ik vaak langs heb zien komen. Bij een nieuwe Clio zijn je onderhoudskosten ook niet hoog.

Ja, in principe heeft een EV altijd minder onderdelen en dus minder onderhoud, maar op dit moment is veel nog nieuwe technologie waar meer problemen mee komen dan ICE's die al jaren zo gebouwd worden. En het onderhoud bij Tesla is ook niet goedkoop, daar bespaar je niet heel veel op (nog los van alle problemen en storingen onder garantie).

Als m'n oude BMW problemen heeft breng ik hem naar de garage om de hoek en is het vaak voor een paar tientjes opgelost. Bij een EV moet je bijna altijd terug naar de dealer, met alle gevolgen van dien.

• dfrenner
quote:
RocketKoen schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:31:
[...]

Overigens noem je bijna allemaal controlepunten. Het ging mij meer over alles wat er periodiek vervangen moet worden. Op de riem na kost het inderdaad niet veel, maar alles bij elkaar telt het wel op.
Zal best gebeurd zijn, staat niet gespecificeerd.
Maar daar ben je voor een paar tientjes ook mee klaar. Zo spannend is dan niet en op zijn hoogst 10 minuten werk.

Bij de leaseauto heb ik geen zicht op de kosten, maar de privé Corsa uit 2006 hebben we nu voor het vierde jaar. Ieder jaar 50 euro kwijt geweest voor kleine beurt (inclusief olie) en apk (dat is voor de meeste EV’s nog niet nodig gezien de leeftijd). Slechts één jaar was ik 140 euro kwijt omdat de homokineethoezen gescheurd waren en de banden verwisseld en uitgelijnd moesten worden.

Banden heeft een EV nog steeds en homokineethoezen niet meer dan?

Op een distributieriem en koppeling na, gaat er doorgaans ook niet zo veel kapot aan de aandrijving van een brandstof auto.

En zoals ik net liet zien moet die distributieriem bij mijn vorige auto iedere 175.000 km vervangen worden, of om de 10 jaar.
Ik wil de eerste EV die 10 jaar heeft gehaald wel eens zien als we het hebben over accu capaciteit en waardes die daarmee gehaald worden na 10 jaar laden. Misschien valt het mee, maar als je accupakket vervangen moet worden geen ik liever de kosten van een distributieriem en koppeling, dan een accupakket 😉

We weten het nu gewoon nog niet. We vergelijken nu gloednieuwe ev’s binnen garantie, met oudere brandstofautos als we het over onderhoud hebben. Want op nieuwe brandstofautos zit natuurlijk ook gewoon garantie.
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:51:
[...]

Maar er kunnen wel weer andere dingen stuk gaan. Heb genoeg verhalen gelezen van Zoe rijders met elektronica problemen. Misschien wel groot deel onder garantie ook, maar toch. Nog los van de laadproblemen die ik vaak langs heb zien komen. Bij een nieuwe Clio zijn je onderhoudskosten ook niet hoog.

Ja, in principe heeft een EV altijd minder onderdelen en dus minder onderhoud, maar op dit moment is veel nog nieuwe technologie waar meer problemen mee komen dan ICE's die al jaren zo gebouwd worden. En het onderhoud bij Tesla is ook niet goedkoop, daar bespaar je niet heel veel op (nog los van alle problemen en storingen onder garantie).

Als m'n oude BMW problemen heeft breng ik hem naar de garage om de hoek en is het vaak voor een paar tientjes opgelost. Bij een EV moet je bijna altijd terug naar de dealer, met alle gevolgen van dien.
Vaak hebben problemen met brandstofautos ook met elektronica te maken.

Bij mijn laatste Skoda, Ford en 308 heb ik alleen bij de Ford koppelingsproblemen gehad. De drukgroep-veertjes(?) waren nniet goed. Auto was een half jaar oud en de hele koppeling is na 20.000km onder garantie vervangen.

De Skoda had aircopomp problemen en motor viel uit door problemen in de elektronica (zekeringen die doorbrandden).

308 voornamelijk de radio die problemen gaf.

Probleem blijft nieuwe aanwas van goedkope ev’s Met hoge range...

• RocketKoen
quote:
dfrenner schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:34:
[...]

Zal best gebeurd zijn, staat niet gespecificeerd.
Maar daar ben je voor een paar tientjes ook mee klaar. Zo spannend is dan niet en op zijn hoogst 10 minuten werk.
Veel werk is het niet. Maar je betaalt wel meer dan ¤100 voor olie verversen. Een groot deel zit in materiaal kosten.

TheS4ndm4n#1919

• YoshiBignose
quote:
dfrenner schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:34:
[...]

Vaak hebben problemen met brandstofautos ook met elektronica te maken.

Bij mijn laatste Skoda, Ford en 308 heb ik alleen bij de Ford koppelingsproblemen gehad. De drukgroep-veertjes(?) waren nniet goed. Auto was een half jaar oud en de hele koppeling is na 20.000km onder garantie vervangen.
Oh ja, bij m'n Kia ging m'n navigatiescherm/audio kapot. Valt niet onder de 7 jaar garantie 8)7 Gelukkig alsnog wel 3 jaar garantie dus was net op tijd. Kan je anders ook ff ¤1500 aftikken.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk dat het weinig zin heeft om op een forum voor EV, de bezitters daarvan te bestoken met de nadelen van een EV en roepen dat een ICE veel sneller/goedkoper of wat dan ook is. Iedereen heeft zo zijn redenen om al dan niet een EV te kopen. Prima toch, we leven in een vrij land.

Er zullen best mensen die per jaar maar een paar tientjes aan onderhoud kwijt, maar er zijn er ook die honderden euro's kwijt zijn. Het is maar net wat je vergelijkt en met wie, wat of wanneer. Het heeft op een forum voor kamperen met een tent weinig zin om de voordelen van een caravan te benoemen en je af te zetten tegen een tent, want die mensen hebben juist gekozen voor een tent.

Zo ook de bezitters van een EV hiervoor gekozen hebben en ook steeds meer mensen doen, er zijn niet voor niets lange levertijden. Al die mensen zijn echt niet gek. Sommige menen goedkoper uit te zijn, anderen houden van het stille rijden en weer anderen menen dat het beter is voor het milieu. Maar wat maakt het uit wat de reden is zolang je met je keuze gelukkig bent, en bovendien, niemand is ergens toe verplicht.

Ik heb de keuze voor een EV gemaakt omdat ik van de fossiele brandstof af wilde en na een proefrit met een Kia Soul EV, die zeer goed bevallen is, wist ik het zeker. Ik heb gekozen voor een oude Leaf en die heeft zeker nadelen t.o.v. mijn ingeruilde Toyota IQ maar ook heel veel voordelen en heb er nog geen seconde spijt van gehad. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Zojuist teruggekomen van een familiebezoek. We hadden een hoop rondgereden, dus uiteindelijk net wat meer gereden dan begroot. Met ~200km op de teller en eigenlijk nog maar ~20-25km bereik reden we rond bij Alphen a/d Rijn en voor de gemoedsrust zou het wel fijn zijn om een paar kWh erbij te hebben. Dus wij kijken op de kaart...

.. en de lokale nissan-dealer heeft blijkbaar een DC-snellader staan. Daar hebben we dus dankbaar 5 minuutjes gebruik van gemaakt. 4kWh erbij en we konden weer makkelijk naar huis.

We waren blij verrast over de dekking van snellaadpalen. Positieve ervaring vandaag. Dit draagt goed bij aan het gevoel dat we totaal zonder te plannen dagtripjes kunnen maken naar wherever.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08:43

Erasmo

Laadpaaljager

Klopt tegenwoordig ben je zelden verder dan 20km van een snellader verwijderd.

Over laders gesproken, heeft er hier iemand toevallig een EV-box? Ik ben weer in de wondere wereld van laadpaal backends gedoken en op hun laadbeheer pagina staat het volgende:
quote:
Zitten er limieten aan de tarieven in mijn abonnement?
Ja. Om een eerlijke en competitieve prijsstelling te bevorderen, heeft elk abonnement zijn eigen limieten/begrenzingen. Zodra je een tarief of abonnement selecteert in de BackOffice, zie je een overzicht van alle begrenzingen. Tarief per kWh, zijn door de wet gereguleerd. Tarieven moeten eerst gecontroleerd worden voor goedkeuring.
Ik ben wel benieuwd naar wat de begrenzingen zijn maar om dat overzicht te zien moet je blijkbaar eerst een paal met backoffice hebben...

Erasmo wijzigde deze reactie 10-05-2018 17:02 (82%)

Doet iets met stroom en motors

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
quote:
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:28:
Ik denk dat het weinig zin heeft om op een forum voor EV, de bezitters daarvan te bestoken met de nadelen van een EV en roepen dat een ICE veel sneller/goedkoper of wat dan ook is. Iedereen heeft zo zijn redenen om al dan niet een EV te kopen. Prima toch, we leven in een vrij land.

Er zullen best mensen die per jaar maar een paar tientjes aan onderhoud kwijt, maar er zijn er ook die honderden euro's kwijt zijn. Het is maar net wat je vergelijkt en met wie, wat of wanneer. Het heeft op een forum voor kamperen met een tent weinig zin om de voordelen van een caravan te benoemen en je af te zetten tegen een tent, want die mensen hebben juist gekozen voor een tent.

Zo ook de bezitters van een EV hiervoor gekozen hebben en ook steeds meer mensen doen, er zijn niet voor niets lange levertijden. Al die mensen zijn echt niet gek. Sommige menen goedkoper uit te zijn, anderen houden van het stille rijden en weer anderen menen dat het beter is voor het milieu. Maar wat maakt het uit wat de reden is zolang je met je keuze gelukkig bent, en bovendien, niemand is ergens toe verplicht.

Ik heb de keuze voor een EV gemaakt omdat ik van de fossiele brandstof af wilde en na een proefrit met een Kia Soul EV, die zeer goed bevallen is, wist ik het zeker. Ik heb gekozen voor een oude Leaf en die heeft zeker nadelen t.o.v. mijn ingeruilde Toyota IQ maar ook heel veel voordelen en heb er nog geen seconde spijt van gehad. :)
Wacht even, als je begint (niet jij) met de stelling dat onderhoud bijna niets meer kost ten opzichte van de brandstof auto moet je niet raar staan te kijken om hem terug te verwachten, omdat er net wordt gedaan dat de motor iedere keer kapot gaat. Ook de stelling dat er niets meer verdiend wordt aan de EV is natuurlijk klinklare onzin.

Veel onderhoud blijf je gewoon houden en kan op de lange terwmijn zelfs duurder uitvallen (effecten op de accu op lange termijn zijn nog niet bekend).

Het is prima dat je na 10 jaar bereid bent om 5000 euro in een nieuwe accu te steken, maar dat zijn mogelijke onderhoudskosten, misschien ook niet.

Het stille rijden vind ik ook erg fijn en ik hoop van harte dat er snel een 150kWh EV komt met een maximale aanschaf van 45k en de ruimte van een station. Voor mij is dat met het oog op vakanties een wens. Misschien komt het nooit zo ver, misschien wel.

Ik wacht nog op mijn laadpas (duurt lang), zodat ik met de v60 puur elektrisch naar werk kan. Het is slechts 68pk, maar door de 200nm koppel rijdt het echt prima. Het is natuurlijk andere koek dan de 295pk gecombineerd, maar ik merk dat het ook een sport is zo veel mogelijk elektrisch te rijden. En je komt echt prima mee met het verkeer op 68pk, zelfs ondanks het hoge gewicht van bijna 1900kg. In pure mode, rijdt het echt prima! Vind ik...

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Ok hier dan alle rekeningen voor onderhoud aan mijn Zero afgelopen 18.000 km:
- ¤0

Banden en remmen zijn nog dik in orde en de aandrijfriem wordt om de 36k vervangen a ¤150. Dat is het, meer hoeft er niet aan gedaan te worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Erasmo schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:25:
Banden en remmen zijn nog dik in orde en de aandrijfriem wordt om de 36k vervangen
Eergisteren kwam een vriend van me 2 uur later aankakken omdat z'n aandrijfriem geknapt was, nog geen 20k gereden. Dat is niet de eerste keer dat dat gebeurde. Blijkbaar is die 36k een schatting die sterk afhankelijk van je rijstijl is ;)

Renault Zoe Q90

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
dfrenner schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:20:
Veel onderhoud blijf je gewoon houden en kan op de lange terwmijn zelfs duurder uitvallen (effecten op de accu op lange termijn zijn nog niet bekend).
Goed punt, echter het komt op mij over alsof die accu simpelweg steeds minder bereik heeft. Dus een EV die gekocht is voor woon-werk verkeer, kan na een aantal jaar nog prima dienen als tweede auto. Het is een soort graceful degradation dus.

Renault Zoe Q90

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:51:
[...]
Bij een nieuwe Clio zijn je onderhoudskosten ook niet hoog.
200-300 euro per 30.000 km of jaar vind ik behoorlijk fors hoor (diesel van 2016). Daar zitten nog geen banden, remmen of schokbrekers bij. Daarnaast slijten remmen bij EV’s véél minder door regeneratie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13-08 19:29

JayPe

Ondertitel

Heren heren. Veel van jullie zijn pure leaserijders (ridders?) en anderen particulier rijders met auto's van rond de 10 jaar oud.

Ik rij al sinds m'n eerste auto in 18 jaar en ouder. Geloof mij: onderhoud is behoud. Autorijden kost gewoon geld. Of je nu koopt, least, bijtelt of aftrekt. Bij iemand die slechts kleine beurtjes afrekent en nooit iets speciaals heeft koop ik liever geen auto, want dan zul je zien dat ie totaal uitelkaar valt als ik 'm koop. Trust me. I've been there. Vervolgens reed ik die auto trouwens tot aan de 4 (!) ton. Onderhoud is duur zat, terwijl ik vrijwel alles zelf doe. (van olie- tot versnellingsbak wissel)

Onderhoud van EV's is tot nu toe rete goedkoop want ze zijn nog jong. En veel van wat er stuk gaat valt nog onder garantie. Een BMS computer vervangen zal buiten de garantie echter een stuk prijziger zijn dan pak 'm beet een complete ECU van een 2.0 TDI. Gaan die dingen stuk dan? Nou, alles kan stuk. Komt niet zoveel voor natuurlijk. Maar het zal net jouw auto zijn.

Een ICE heeft een aantal zaken die een EV niet heeft. bougies bijvoorbeeld bij een benzine auto. Ik heb ze van 9,95 per stuk (ze komen per 4 bij de meerste van mijn auto's) maar ik heb ze ook van 60 euro per stuk. En die gaan dan niet eens bijzonder veel langer mee.
Een EV heeft die niet. Ook geen brandstoffilter of luchtfilter. Koelvloeistof dan weer wel (bij de meeste) en ook waterpompjes, zij het elektrische.
Uitlaat ontbreekt ook al.

Maar verre weg de meeste kosten zitten bij mijn auto's in de slijtage delen die zorgen voor een fijne en veilige wegligging. Die komen vaak voorbij rond de kilometerstanden of leeftijden waarbij ik de auto's kocht. Dat zijn: Banden banden en banden (ja, die slijten bij een EV net zo goed, en door het hoge koppel verwacht ik dat ze nòg sneller slijten ( en dan verwaarlozen we het hogere gewicht ook nog), schokdempers (& zelfs de veren), wiellagers, stuurkabel, spoorstaven, draagarmen, rubbers van de ophanging en (delen van) de uitlaat.

Nu, motorische is er aan een EV niets te sleutelen, en als er iets stuk gaat, zal het dus ook IN ZIJN GEHEEL vervangen worden. Ook het accu pakket. Zal, als het stuk gaat, in z'n geheel gewisseld worden.

Onderhoud, met de jaren, zal bij een EV niet veel verschillen van een ICE. De eerste jaren zal het goedkoper zijn, omdat de standaard beurt goedkoper is, maar als het op het echte behoud aan komt,... Trust me. You will all bleed!!

Ik hou van zelf sleutelen, en het is dan ook een leuke hobby. Maar weet ook: goedkoop is duurkoop. Onderhoud is behoud.

Kusje aan iedereen die zelf z'n garage rekening moet betalen en lease ridders; talk to the hand, cuz you ain't paying the bills.
(Soms moeten lease rijders zelfs naar de kwikfit (want servicecontract met maatschappij) ipv naar de dealer (duur!) ik ga naar de onafhankelijke vak garage, als ik al iets laat doen, maar onder de (2) jaarlijksee apk komt niemand uit.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 met trekhaak! :-)

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:42
quote:
JayPe schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:40:
Heren heren. Veel van jullie zijn pure leaserijders (ridders?) en anderen particulier rijders met auto's van rond de 10 jaar oud.

Ik rij al sinds m'n eerste auto in 18 jaar en ouder. Geloof mij: onderhoud is behoud. Autorijden kost gewoon geld. Of je nu koopt, least, bijtelt of aftrekt. Bij iemand die slechts kleine beurtjes afrekent en nooit iets speciaals heeft koop ik liever geen auto, want dan zul je zien dat ie totaal uitelkaar valt als ik 'm koop. Trust me. I've been there. Vervolgens reed ik die auto trouwens tot aan de 4 (!) ton. Onderhoud is duur zat, terwijl ik vrijwel alles zelf doe. (van olie- tot versnellingsbak wissel)

Onderhoud van EV's is tot nu toe rete goedkoop want ze zijn nog jong. En veel van wat er stuk gaat valt nog onder garantie. Een BMS computer vervangen zal buiten de garantie echter een stuk prijziger zijn dan pak 'm beet een complete ECU van een 2.0 TDI. Gaan die dingen stuk dan? Nou, alles kan stuk. Komt niet zoveel voor natuurlijk. Maar het zal net jouw auto zijn.

Een ICE heeft een aantal zaken die een EV niet heeft. bougies bijvoorbeeld bij een benzine auto. Ik heb ze van 9,95 per stuk (ze komen per 4 bij de meerste van mijn auto's) maar ik heb ze ook van 60 euro per stuk. En die gaan dan niet eens bijzonder veel langer mee.
Een EV heeft die niet. Ook geen brandstoffilter of luchtfilter. Koelvloeistof dan weer wel (bij de meeste) en ook waterpompjes, zij het elektrische.
Uitlaat ontbreekt ook al.

Maar verre weg de meeste kosten zitten bij mijn auto's in de slijtage delen die zorgen voor een fijne en veilige wegligging. Die komen vaak voorbij rond de kilometerstanden of leeftijden waarbij ik de auto's kocht. Dat zijn: Banden banden en banden (ja, die slijten bij een EV net zo goed, en door het hoge koppel verwacht ik dat ze nòg sneller slijten ( en dan verwaarlozen we het hogere gewicht ook nog), schokdempers (& zelfs de veren), wiellagers, stuurkabel, spoorstaven, draagarmen, rubbers van de ophanging en (delen van) de uitlaat.

Nu, motorische is er aan een EV niets te sleutelen, en als er iets stuk gaat, zal het dus ook IN ZIJN GEHEEL vervangen worden. Ook het accu pakket. Zal, als het stuk gaat, in z'n geheel gewisseld worden.

Onderhoud, met de jaren, zal bij een EV niet veel verschillen van een ICE. De eerste jaren zal het goedkoper zijn, omdat de standaard beurt goedkoper is, maar als het op het echte behoud aan komt,... Trust me. You will all bleed!!

Ik hou van zelf sleutelen, en het is dan ook een leuke hobby. Maar weet ook: goedkoop is duurkoop. Onderhoud is behoud.

Kusje aan iedereen die zelf z'n garage rekening moet betalen en lease ridders; talk to the hand, cuz you ain't paying the bills.
(Soms moeten lease rijders zelfs naar de kwikfit (want servicecontract met maatschappij) ipv naar de dealer (duur!) ik ga naar de onafhankelijke vak garage, als ik al iets laat doen, maar onder de (2) jaarlijksee apk komt niemand uit.
Aangezien ik ook mijn eigen onderhoud betaal koop inderdaad ook liever niet de auto van dfrenner ;)

Of een accu reparatie duur wordt zal erg afhangen van hoe de garage wereld zich ontwikkelt. Wellicht komen er handige mannetjes die de slechte cellen vervangen voor een schappelijke prijs. Misschien is je oude accu wel een fortuin waard door het enorme gehalte aan zeldzame metalen. Maar misschien kan hij alleen nog dienst doen als powerwall voor de hobbyist en krijg je er weinig meer voor. De tijd zal het leren.

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-08 21:14
quote:
JayPe schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:40:
Leaserijder hier. Leasemaatschappij stuurt elke keer een overzicht van de gemaakte kosten als er iets gedaan wordt. Weet niet hoe andere aan hun "paar tientjes" onderhoud komen, maar de rekening die naar mijn leasemaatschappij gestuurd worden zijn toch een stuk hoger.

Vorige onderhoudsbeurt (klein) van een Ford Fiesta:
quote:
Bijvullen/-laden
Koelvloeistof

Uitvoeren
Onderhoudsbeurt

Vervangen
Remblokken voorzijde
Motorkapvergrendeling

Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt ¤ 444,57 inclusief BTW.
:X :X ;w

kv83 wijzigde deze reactie 10-05-2018 22:54 (5%)

Verwacht: Hyundai Kona Premium 64kWh

• PeterZ(on)
Feit blijft dat er bij een EV geen olie vervangen hoeft te worden, geen bougies, geen oliefilter en ook de remmen minder hard slijten. Voor banden, remvloeistof, airco en interieurfilter en dat soort zaken zal het ongeveer gelijk zijn.

En ja, een BMS kan stuk gaan, net als de accu maar dat zal meestal garantie zijn. Mijn IQ moest binnen een jaar ook een nieuwe EGR hebben en is onder garantie vervangen. Dus pech kun je altijd hebben, met ieder merk en EV of ICE.

Ik heb mijn Leaf als occasion gekocht bij Leaseplan en had inzicht in het gepleegde onderhoud en reparaties en dat was heel wat minder dan ik voor mij IQ heb moeten betalen in die tijd, en de IQ was in aanschaf ook de helft van de Leaf.

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-08 21:03
Zijn er al Leaf 2018 rijders die tegen de snellaad-beperkingen aangelopen zijn? Rapid gate? Doet zich voor op lange afstanden, na de tweede keer snelladen. Accu wordt te warm en gaat de lader knijpen....
Schijnt beknibbeld te zijn op de koeling 8)7
De oude Leaf is daardoor op lange afstanden sneller omdat deze wel goed gekoeld is, ondanks meer laadmomenten dan de 40kW.
De 60kW zou wel goed temperatuurmanagement krijgen.
Ik zit gelukkig te wachten op de 60kW >:)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hachy
  • Nu online
... i rest my case.

Maar anyway. De Rubrider is een ontzettend leuk ding waar ik nu een paar dagen de accu vrijwel helemaal leeg heb gereden voordat ik hem 's avonds laat weer aan het stroom infuus zette.

Nog nooit zó veel leuke reacties op straat gehoord. Van jongeren op een bankje die 'HEY VET!!' schreeuwen tot toeterende auto's, fietsers en snorfietsers die allemaal willen weten wat het is.

Ge - wel - dig :D
  • 70km actieradius.
  • Snelheid fixed 25 / 31 / 42 km (dmv mini controller switch)
  • +/- 1 kWh batterij, volledige lading dus ongeveer 20 cent
  • 120 Watt laptop-achtige-oplader (5-8 uur) @ 230v
  • 100% RDW goedgekeurde snorfiets
  • Goedkoper dan een middenklasse scooter, ¤1995,-
  • Afstandsbediening voor Alarm, start/stop
  • Alarm met wielblokkering
  • USB aansluiting onder het zadel voor just in case.
  • Allrisk verzekering +/- ¤9 / maand
Ik ga hem nog een beetje modden, ideeën o.a. track & trace unit die ik nog had liggen inbouwen, een onzichtbare bluetooth soundbar ergens er in verwerken en ik krijg een custom duoseat, soort zadel welke 10cm is verlengd (dus niet die lelijke 2x enkele seat achter elkaar)

Hachy wijzigde deze reactie 10-05-2018 23:23 (45%)

• PeterZ(on)
quote:
Marcva schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:01:
Zijn er al Leaf 2018 rijders die tegen de snellaad-beperkingen aangelopen zijn? Rapid gate? Doet zich voor op lange afstanden, na de tweede keer snelladen. Accu wordt te warm en gaat de lader knijpen....
Schijnt beknibbeld te zijn op de koeling 8)7
De oude Leaf is daardoor op lange afstanden sneller omdat deze wel goed gekoeld is, ondanks meer laadmomenten dan de 40kW.
De 60kW zou wel goed temperatuurmanagement krijgen.
Ik zit gelukkig te wachten op de 60kW >:)
Ik geloof niet dat de oude Leaf een gekoelde accu had, komt volgens mij meer doordat er langer met een hoger wattage geladen kan worden en daardoor de accu warmer wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hachy
  • Nu online
quote:
pmiddeld schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:07:
[...]

Daar staat die snellader van de Tulip in Leiderdorp ook nog op. Die is toch weg?
Ik heb ze natuurlijk niet allemaal gecontroleerd. Ik constateerde alleen dat deze kaart veel completer was dan zijn Nederlandse broertje. Ik neem aan dat je dat even aan Allego hebt doorgegeven dat'ie weg is maar toch nog op deze kaart staat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Hachy schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:01:
Maar anyway. De Rubrider is een ontzettend leuk ding waar ik nu een paar dagen de accu vrijwel helemaal leeg heb gereden voordat ik hem 's avonds laat weer aan het stroom infuus zette.
Gaaf ding :Y

Paar vragen; zit de motor in de wielen of zo? En merk je dat bij het rijden? Hoe doe je dat met die schakelaar voor de snelheid, heb je daar al mee gespeeld? Ik neem aan dat je een blauw kenteken hebt, zodat je zonder helm kan rijden?

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
Ja hij is gaaf maar of er komen snelheidsbeperkingen voor E-bikes en dergelijke voertuigen of plaatjes, rijbewijs en helm.
Dingen gaan veel te snel, verkijk me regelmatig op een fietser die ik wil inhalen, is het weer een e-bike die ruim 40km/h gaat :?
Wielrenner zie je het aan, maar een e-bike....oma erop rustig trappend en zo maar stuk harder.

Nog even en ze lopen 60-70kmh en het aantal ongelukken met e-bikes neemt fors toe.

Maar die rubrider is wel gaaf.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 10:26
Over het onderhoud van ICE vs EV heeft de Bovag een onderzoek laten uitvoeren.

Het effect van de elektrisch aangedreven (bedrijfs)auto op het aftersales businessmodel:
https://d3heg8p4kr6m9p.cl...fect-EV-op-Aftersales.pdf

Ze stellen enkele scenario's over de snelheid waarmee het wagenpark in NL langzaam naar EV veranderd en wat de gevolgen zijn voor garagehouders. En dit niet alleen voor personenauto's maar ook voor busjes e.d. die straks niet meer de binnenstad in mogen dieselen.

slr pwr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-08 16:29
quote:
johan_solar schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:18:
Over het onderhoud van ICE vs EV heeft de Bovag een onderzoek laten uitvoeren.

Het effect van de elektrisch aangedreven (bedrijfs)auto op het aftersales businessmodel:
https://d3heg8p4kr6m9p.cl...fect-EV-op-Aftersales.pdf

Ze stellen enkele scenario's over de snelheid waarmee het wagenpark in NL langzaam naar EV veranderd en wat de gevolgen zijn voor garagehouders. En dit niet alleen voor personenauto's maar ook voor busjes e.d. die straks niet meer de binnenstad in mogen dieselen.
Tevens leuk om te lezen dat garagehouders 80% marge op de 'olie' maken... Dus als ik dat goed begrijp is olie vervangen of aftoppen van een conventionele ICE, een handeling met 80% marge... dus dat kan ik beter zelf gaan doen. 8)7 8)7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Ik heb al eens een keer de bedragen voor onderhoud van de Kia Soul gegeven.
Goed vergelijk tussen onderhoudskosten benzine, diesel en elektrisch. Zie deze post en deze post.

https://www.dropbox.com/s/8pcu6h4i1cbd3vr/SoulOnderhoud2017.jpg?raw=1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
quote:
Hachy schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:01:
... i rest my case.

Nog nooit zó veel leuke reacties op straat gehoord. Van jongeren op een bankje die 'HEY VET!!' schreeuwen tot toeterende auto's, fietsers en snorfietsers die allemaal willen weten wat het is.

Ge - wel - dig :D
  • 70km actieradius.
  • Snelheid fixed 25 / 31 / 42 km (dmv mini controller switch)
  • +/- 1 kWh batterij, volledige lading dus ongeveer 20 cent
  • 120 Watt laptop-achtige-oplader (5-8 uur) @ 230v
  • 100% RDW goedgekeurde snorfiets
  • Goedkoper dan een middenklasse scooter, ¤1995,-
  • Afstandsbediening voor Alarm, start/stop
  • Alarm met wielblokkering
  • USB aansluiting onder het zadel voor just in case.
  • Allrisk verzekering +/- ¤9 / maand
Ik ga hem nog een beetje modden, ideeën o.a. track & trace unit die ik nog had liggen inbouwen, een onzichtbare bluetooth soundbar ergens er in verwerken en ik krijg een custom duoseat, soort zadel welke 10cm is verlengd (dus niet die lelijke 2x enkele seat achter elkaar)

[afbeelding]
Erg cool ding. Volgens mij zag ik er toevallig vanmorgen in Nieuwveen één rijden. Al weet ik niet zeker of het niet een ander apparaat was dat er een beetje op leek.
Mijn eerste gedachte was iig 'He, is dat niet zo'n rugrider-hoeheethetookalweer ding?'
quote:
prettig schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:13:
Ja hij is gaaf maar of er komen snelheidsbeperkingen voor E-bikes en dergelijke voertuigen of plaatjes, rijbewijs en helm.
Dingen gaan veel te snel, verkijk me regelmatig op een fietser die ik wil inhalen, is het weer een e-bike die ruim 40km/h gaat :?
Wielrenner zie je het aan, maar een e-bike....oma erop rustig trappend en zo maar stuk harder.

Nog even en ze lopen 60-70kmh en het aantal ongelukken met e-bikes neemt fors toe.

Maar die rubrider is wel gaaf.
Tja, de regels zijn er maar ze moeten wel nageleefd worden. Beetje net als de snorfietsen die je inhaalt terwijl je 55 rijdt in je auto 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
johan_solar schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:18:
Erg interessant! 50 tot 75% minder aftersales voor de dealers in de toekomst...

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-08 16:29
quote:
TucanoItaly schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 09:25:
[...]

Erg interessant! 50 tot 75% minder aftersales voor de dealers in de toekomst...
Volgens mij zullen alle onafhankelijke (vak)garages het zowiezo niet overleven... :|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
Het hele garage/dealer/tankstation/productie/toeleveranciers en verkoop model (kortom alles) gaat op z'n kop !

Hebben er niet voor niks geen haast bij ......

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15-08 22:13

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19-08 18:13
- Lagere belasting op elektriciteit voor laden (bedrijf betaalt nu 6 cent. particulier 22)

Klopt niet wat je daar zegt. Het verschil zit hem in de energiebelasting, en die is gestaffeld. Over de eerste x aantal kwh betaalt een bedrijf ook gewoon de volle mep aan energiebelasting, waardoor bedrijven in de eerste staffel net zoveel betalen (oke, waarschijnlijk ietsje minder door volumekorting op de kale kwh-prijs) als particulieren. Pas daarboven wordt de energiebelasting een heel fors stuk lager (scheelt zo'n 75-80%), waardoor bedrijven dan slechts 6-7 cent per kwh betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
quote:
Hachy schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 01:52:

Ik heb ze natuurlijk niet allemaal gecontroleerd. Ik constateerde alleen dat deze kaart veel completer was dan zijn Nederlandse broertje. Ik neem aan dat je dat even aan Allego hebt doorgegeven dat'ie weg is maar toch nog op deze kaart staat?
Nee, niet gedaan omdat ik het alleen maar van horen zeggen heb (ben er zels nog nooit geweest). Daar voel ik me niet verantwoordelijk voor.

Edit: En dat zouden ze zelf toch ook wel moeten weten? Het is hún paal!

pmiddeld wijzigde deze reactie 11-05-2018 11:35 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
quote:
Gerard S 67 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:15:

Klopt niet wat je daar zegt. Het verschil zit hem in de energiebelasting, en die is gestaffeld. Over de eerste x aantal kwh betaalt een bedrijf ook gewoon de volle mep aan energiebelasting, waardoor bedrijven in de eerste staffel net zoveel betalen (oke, waarschijnlijk ietsje minder door volumekorting op de kale kwh-prijs) als particulieren. Pas daarboven wordt de energiebelasting een heel fors stuk lager (scheelt zo'n 75-80%), waardoor bedrijven dan slechts 6-7 cent per kwh betalen.
Klopt, daarom is het voor veel bedrijven ook minder snel lonend om energie te gaan besparen .......of je moet het gelijk flink doen en richting nul gaan. Bespaar je 10.000KW (bv. van 30 terug naar 20)... euro 500,- de eerste 10.000KW is 2000,-.

Veel "denken" we komen toch niet onder de 10.000KW (en dat klopt best wel, je moet vaak flink investeren,
zuinigere apparatuur en bijna altijd zonnepanelen).

Dus veel bedrijven laden wel aan de 6-7 cent omdat ze toch in de hogere staffel zitten.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
En de Brussel denk voor U of Mee !? (laten we palen verplicht gaan stellen):

https://www.sprout.nl/art...utm_campaign=nbr_20180508

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
quote:
prettig schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:32:

Bespaar je 10KW (bv. van 30 terug naar 20)... euro 500,- de eerste 10KW is 2000,-.
Ik neem aan dat je hier 10.000 kWh bedoelt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
quote:
pmiddeld schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:09:
[...]

Ik neem aan dat je hier 10.000 kWh bedoelt?
ja tuurlijk.... 8)7 (bijna weekend he)... aangepast

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
quote:
prettig schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:26:
[...]

ja tuurlijk.... 8)7 (bijna weekend he)... aangepast
Je bent wel nog steeds de 'h' vergeten ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:55
Ik ben al een tijdje me aan het oriënteren op een nieuwe zakelijke auto. Mijn huidige PHEV moet in november uit de lease. Ik heb best een leuk lease bedrag(1100 excl brandstof), maar een Tesla of Jaguar I Pace is buiten mijn range.

Ik ben van de week eens gaan passen bij de hyundai Kona, maar daar pas ik zelf wel in, maar dan hebben de kinderen achter mij geen ruimte meer. De Ioniq is gek genoeg iets ruimer, maar die is er NOG niet in 64 Kwh.

Naast dat ik graag bijtelling bespaar ben ik ook gek op innovatie en nieuwe dingen. Daarom heb ik ooit 5 jaar geleden die Phev genomen die ik nu rij. Voor mij gevoel gaat er komend jaar heel veel aankomen en ben ik in November 2018 net te vroeg in de markt. Ik heb bij mijn werkgever al aangegeven dat als er niets in rond juli/augustus wat aan mijn eisen voldoet, ik wel een jaartje wil gaan overbruggen in een lelijke plof Diesel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
@GAEvakYD Ik ken het gevoel :)
Ik mag Zoe volgende mei vervangen, maar levertijden zijn lang en het landschap is niet wezenlijk veranderd in vier jaar - vooral meer van hetzelfde.

Tesla occasionlease wellicht?
Of aanvullen met een eigen bijdrage?
Hoeveel km/jaar?

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerard S 67
quote:
GAEvakYD schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:25:
Ik ben al een tijdje me aan het oriënteren op een nieuwe zakelijke auto. Mijn huidige PHEV moet in november uit de lease. Ik heb best een leuk lease bedrag(1100 excl brandstof), maar een Tesla of Jaguar I Pace is buiten mijn range.

Ik ben van de week eens gaan passen bij de hyundai Kona, maar daar pas ik zelf wel in, maar dan hebben de kinderen achter mij geen ruimte meer. De Ioniq is gek genoeg iets ruimer, maar die is er NOG niet in 64 Kwh.

Naast dat ik graag bijtelling bespaar ben ik ook gek op innovatie en nieuwe dingen. Daarom heb ik ooit 5 jaar geleden die Phev genomen die ik nu rij. Voor mij gevoel gaat er komend jaar heel veel aankomen en ben ik in November 2018 net te vroeg in de markt. Ik heb bij mijn werkgever al aangegeven dat als er niets in rond juli/augustus wat aan mijn eisen voldoet, ik wel een jaartje wil gaan overbruggen in een lelijke plof Diesel.
Kia Niro EV iets dan? Komt ook nog dit jaar volgens mij of uiterlijk begin 2019. Zelfde aandrijflijn als Kona EV (en ook dus met 64 kwh batterij).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerard S 67
quote:
prettig schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:32:
[...]

Klopt, daarom is het voor veel bedrijven ook minder snel lonend om energie te gaan besparen .......of je moet het gelijk flink doen en richting nul gaan. Bespaar je 10.000KW (bv. van 30 terug naar 20)... euro 500,- de eerste 10.000KW is 2000,-.

Veel "denken" we komen toch niet onder de 10.000KW (en dat klopt best wel, je moet vaak flink investeren,
zuinigere apparatuur en bijna altijd zonnepanelen).

Dus veel bedrijven laden wel aan de 6-7 cent omdat ze toch in de hogere staffel zitten.
Nou ja, bij het bedrijf waar ik werk gaan we richting de 100.000 kwh per vestiging (productiebedrijf), maar dat wil niet zeggen dat we niet zoeken naar besparingsmogelijkheden. Op een van onze vestigingen zijn we zelfs bezig met een PV installatie over het gehele dak. Wordt bijna een megawatt-installatie....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:

Voor dat leasebedrag kun je toch prima een Tesla leasen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-08 21:14
“Review” van de preproduction kona ev

http://www.autoexpress.co...ndai-kona-electric-review

Verwacht: Hyundai Kona Premium 64kWh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
@Erasmo Wellicht gaat het over 4 jaar en 40k km/jaar, dan kijk je tegen minimaal ¤1400/maand.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Ik ben van de week eens gaan passen bij de hyundai Kona, maar daar pas ik zelf wel in, maar dan hebben de kinderen achter mij geen ruimte meer.
Even verkennend -- hoe erg is dat? Je zegt "geen ruimte", maar het lijkt mij stug dat jouw stoel tegen de achterbank zit. En hoeveel uur per week zitten de kinderen achterin, zodanig dat het een probleem wordt?

Occasion lease is hierboven al genoemd, en daar zit wellicht een alternatief bij in jouw categorie;
http://www.neerlandlease....trisch&cavOrderBy=prijsAf

TucanoItaly wijzigde deze reactie 11-05-2018 16:34 (18%)

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:55
quote:
Proton_ schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:29:
@GAEvakYD Ik ken het gevoel :)
Ik mag Zoe volgende mei vervangen, maar levertijden zijn lang en het landschap is niet wezenlijk veranderd in vier jaar - vooral meer van hetzelfde.

Tesla occasionlease wellicht?
Of aanvullen met een eigen bijdrage?
Hoeveel km/jaar?
Tesla occasionlease zou kunnen, maar dan is de bijtellingskorting wel beperkt tot 5 jaar vanaf de originele aanschafwaarde als ik het goed heb.

30k km per jaar, 5 jaar is mijn profiel.
quote:
Gerard S 67 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Kia Niro EV iets dan? Komt ook nog dit jaar volgens mij of uiterlijk begin 2019. Zelfde aandrijflijn als Kona EV (en ook dus met 64 kwh batterij).
Die heb ik wel op een lijst staan inderdaad, maar ik ben bang dat die te klein is voor me. Ik ben zelf 2m lang wat er voor zorgt dat de stoel helemaal naar achteren moet. Dan blijft er bij dit segment te weinig ruimte over voor de kinderen achter me. Helaas maakt mijn lengte de zoektocht hier nagenoeg onmogelijk. De Kona was te krap. Gek genoeg had ik meer ruimte in de Leaf en Ionic. Daar hield ik een acceptabele ruimte over voor mijzelf en voor de kinderen achter me.
quote:
TucanoItaly schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:32:
[...]

Even verkennend -- hoe erg is dat? Je zegt "geen ruimte", maar het lijkt mij stug dat jouw stoel tegen de achterbank zit. En hoeveel uur per week zitten de kinderen achterin, zodanig dat het een probleem wordt?

Occasion lease is hierboven al genoemd, en daar zit wellicht een alternatief bij in jouw categorie;
http://www.neerlandlease....trisch&cavOrderBy=prijsAf
Met mijn lengte van 2m kom ik een heel eind richting de achterbank. :). Het klopt dat de kinderen vaker niet dan wel in de auto zitten, echter, hoe moeten de kinderen in de weekenden en tijdens vakantieritten wel kunnen zitten.

GAEvakYD wijzigde deze reactie 11-05-2018 16:44 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
Proton_ schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:18:
@Erasmo Wellicht gaat het over 4 jaar en 40k km/jaar, dan kijk je tegen minimaal ¤1400/maand.
Ah en we hebben gelijk opheldering :P
quote:
GAEvakYD schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:42:
[...]
Zou net op het randje kunnen zitten. Wellicht kun je wat extra budget krijgen voor een Tesla, het scheelt namelijk flink wat in brandstofkosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 10:01
quote:
[...]

Tesla occasionlease zou kunnen, maar dan is de bijtellingskorting wel beperkt tot 5 jaar vanaf de originele aanschafwaarde als ik het goed heb.

[...]

Die heb ik wel op een lijst staan inderdaad, maar ik ben bang dat die te klein is voor me. Ik ben zelf 2m lang wat er voor zorgt dat de stoel helemaal naar achteren moet. Dan blijft er bij dit segment te weinig ruimte over voor de kinderen achter me. Helaas maakt mijn lengte de zoektocht hier nagenoeg onmogelijk. De Kona was te krap. Gek genoeg had ik meer ruimte in de Leaf en Ionic. Daar hield ik een acceptabele ruimte over voor mijzelf en voor de kinderen achter me.

[...]

Met mijn lengte van 2m kom ik een heel eind richting de achterbank. :). Het klopt dat de kinderen vaker niet dan wel in de auto zitten, echter, hoe moeten de kinderen in de weekenden en tijdens vakantieritten wel kunnen zitten.
Ik zit naar dezelfde autos te kijken en bij mijn weten is de Niro echt een stukje groter dan de Kona.
Ik ben gelukkig maar 1.80, dus de Kona staat nog boven de Niro (Niro is een beetje lelijk vind ik ;) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
[...]

Ik ben 1.93 en zelfs in m'n Model S zit je achter mij echt niet lekker. Heb echt een verlengde 7-serie of A8 nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
Stuk groter is overdreven, heb ze beide bekeken (de ICE en hybrid), Niro heeft paar cm meter meer binnenruimte. Kofferbak is wel stuk groter (auto is 20 cm langer). Maar die twee delen heel veel onderdelen (zag diverse zaken.. bv. de stoelen, navi scherm, knopjes, gewoon identiek). Kona EV zal ook heel veel delen met de Niro EV.

Niro is gewoon al af, productie start in Juli in Korea, dus alle toeleveranciers weten al wat ze moeten maken anders redden ze het niet. Dan is de accu en aandrijflijn hetzelfde.
In Zuid Korea staat een MEGA fabriek van Hyundai en daar is een fabriek voor de kona en niro (alle ev's komen uit een fabriek daar).

Die is gewoon eind dit jaar leverbaar en de Kona iets eerder. Wat fout zou kunnen gaan is dat de productie niet lekker loopt bij de Kona dan krijgt de Niro vanzelf vertraging. Maar ja ze maken daar elke 10 seconde een auto, dus dat kunnen ze wel lijkt me.

prettig wijzigde deze reactie 11-05-2018 18:01 (3%)

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerard S 67
quote:
[b]GAEvakYD schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:42:[/

In de Ioniq is inderdaad genoeg ruimte. Ben zelf 1,97 mtr en heb 3 kinderen van 16, 14 en 12. Ben vorige week nog naar Denemarken heen en weer geweest voor vakantie met mijn Ioniq.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:57

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

quote:
prettig schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:00:

Niro is gewoon al af, productie start in Juli in Korea, dus alle toeleveranciers weten al wat ze moeten maken anders redden ze het niet. Dan is de accu en aandrijflijn hetzelfde.
In Zuid Korea staat een MEGA fabriek van Hyundai en daar is een fabriek voor de kona en niro (alle ev's komen uit een fabriek daar).
Accu hetzelfde zou ik niet zo zeker van zijn volgens dit artikel.

The South Korean newspaper etnews reports that while the Hyundai Kona Electric will get NCM 622 battery cells from LG Chem, the Kia Niro EV will get NCM 811 battery cells from SK innovation. While the NCM 622 cells have higher power density, the NCM 811 battery cells have higher energy density and lower cost.

i-miev 2012, i3s rex 2018, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB, BMW 730d 2014.

Pagina: 1 ... 32 ... 82 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True