mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:30:
@dfrenner Dat is een hele naïeve opstelling die niet echt rekening houdt met de geschiedenis of met de techniek. Beetje het soort retorische technieken dat mensen ophangen om kernenergie goed te praten.
Niemand verdient aan elektrische auto's. Dat is het hele punt; ze zijn zo goedkoop omdat je nagenoeg de hele winstketen wegneemt. Geen onderhoud meer, geen brandstof meer, je kunt letterlijk je eigen brandstof maken met zonnepanelen en hoeft niet eens meer de energiemaatschappij te betalen. Dit is ontzettend efficiënt, maar het vernietigt het verdienmodel van de, momenteel, meest machtige bedrijven in de wereld. Dus ze zullen alles op alles zetten om dit tegen te houden.
Niemand verdient aanelektrische auto’s?!
Tuurlijk wel...
maar als dat echt zo is wordt dat nog een probleem, want nu hebben vooral zzp’ers of mensen met heel veel geld een bruikbare EV. 50k voor een model 3 of een Kona met bruikbare actieradius gaan de meeste mensen niet kunnen neertellen voor een auto...
Geen onderhoud? Knap!
Heeft een elektrische auto geen remmen, banden, schokbrekers, vering, elektronica aan boord? De motor zelf gaat bijna nooit kapot, het zijn vaak onderdelen eromheen. Alhoewel, een collega is aan zijn derde elektromotor toe in zijn model s. Die moet ongeveer iedere 100k vervangen worden, wist tesla hem te vertellen...
Geen brandstof?! Stroom die voor bedrijven zo’n 5 cent per kWh kost, wordt verkocht voor 35 cent bij een publieke laadpaal en zelfs 59 cent bij fastned.
Het hele punt van stroom is dat het zo ondoorzichtig is geworden door allerlei constructies om geld te verdienen...
Bij een tankpas was het allemaal zo eenvoudig, je tankt voor die prijs en daar komt 7 euro per maand bij voor de tankpas. Bij laden, laad je voor zeg 25 cent, maar dat wordt 35 cent bij gebruik van de laadpas. 10 cent per kWh naar de laadpasseneigenaar is toch bizar veel? Ik vind het raar. Het is met laden allemaal zo ondoorzichtig geworden. Je weet niet eens wat je nou eigenlijk bij welke paal gaat betalen. Er staat immers niets op of bij.
Daarnaast zijn er ook goede technische redenen waarom waterstof DOA is. Het maken, opslaan en gebruiken van waterstof is ontzettend verspilzaam; voor 1kWh uit een zonnepaneel kun je 5km rijden in een batterij-elektrische auto en ten hoogste 1,5km in een waterstofauto. Dit is niet iets dat opgelost kan worden met 'betere techniek' - dit is een fundamentele eigenschap van de natuurkunde achter dit proces. Het kan een klein beetje verbeterd worden, maar een elektrische auto is véél efficiënter. Als je dus echt geeft om klimaatverandering, dan ga je niet in een waterstofauto rijden.
En de grondstoffen dan? Laatst stond er een mooi artikel hier op Tweakers. Prijzen stijgen nu al fors door schaarste op de markt. Nu al! We moeten nog zo veel auto’s vervangen en dan niet met lullige 40kWh accu’s, maar eerder richting de 150kWh.
Leuk dat we het goed kunnen recyclen, maar wereldwijd rijden er een miljard auto’s rond! Dan is er nu al de grootste moeite om 0,04% daarvan te produceren in de vorm van een model 3.
Als je het dan hebt over het milieu, dan is het echt too little, too late.
Wat is er dan slimmer als overheid die serieus iets wil doen aan klimaatverandering? 3 goedkopere, efficiëntere elektrische auto's stimuleren of één waterstofauto?
Beide niet stimuleren door subsidie.
Een lager belastingtarief op bijtelling is prima, maar kap met die Mia en Kia en weet ik het allemaal. Subsidie is net als drugs, je maakt mensen er afhankelijk van. Als bedrijf zijnde heb je al voldoende belasting voordelen, je kunt het al van je bruto salaris kopen (ja bij zzp verschilt er weinig tussen bedrijfsresultaat en salaris). En mensen willen toch wel een Tesla, ook als het ze wat meer kost.
Maar met die paar auto’s ga je het echt niet redden. De auto-industrie moet hervormen en dat doe je niet door subsidies uit te delen, dat doe je door als één Europa eisen te stellen.
Subsidie is een tijdelijk effect, ik rijd nu een v60 phev omdat hij 7% bijtelling heeft. Daar ben ik van afhankelijk om erin te kunnen rijden. Als die bijtelling 22% was had ik hem niet gehoeven. Na de leasetermijn stap ik weer terug op diesel, als het aanbod van auto’s niet veranderd. Een EV met de ruimte van een c segment station (ik wil best een beperkte consessies hierop doen, zie v60) en 150kWh accu omdat ik geen vaste privé parkeerplek heb zijn dus nodig met een prijs van maximaal 40-45k. Al wordt 45k al het randje van wat binnen de lease zou passen gok ik.
Als dat er niet komt, val ik weer terug op diesel en laat zien dat subsidie een zeer tijdelijk effect had. Dan kan elektrisch nog zo goed rijden ik ben gebonden aan een budget en de meeste loonslaven hebben dat.