Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Tassadar32 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:06:
@mux DC op een buffer is inderdaad ideaal, die buffer is straks toch nodig als salderen wegvalt. Je hoeft met DC laden natuurlijk ook niet altijd op maximale snelheid te gaan, maar sneller dan 22kW is al heel handig.
Tja. Ik hoop niet dat het salderen helemaal wegvalt. Ik heb de laatste dagen 35kwh opbrengst en dat kan ik onmogelijk bufferen e dat kan ik aardig wegstrepen tegen het tekort in de winter. Ik zou een theoretische buffer van 10000 kwh moeten hebben en dat lijkt mij wat al te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Deze is het:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.PyKVyp

Gewoon goed gemaakt (kwalitatief goede materialen) en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JopieZoe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:59:
[...]

Tja. Ik hoop niet dat het salderen helemaal wegvalt. Ik heb de laatste dagen 35kwh opbrengst en dat kan ik onmogelijk bufferen e dat kan ik aardig wegstrepen tegen het tekort in de winter. Ik zou een theoretische buffer van 10000 kwh moeten hebben en dat lijkt mij wat al te gortig.
Natuurlijk gaat dat verdwijnen, wanneer is de vraag ?
Wordt gewoon duurder over paar jaar en er is nog geen seizoensopslag voor elektriciteit (accu's is veel te duur, waterstof is optie maar nog ver weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JopieZoe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:59:
Ziehier in een notedop het grootste probleem van elektrificatie van de warmtevraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Tja, de enige langetermijnoplossing is meer PV en warmtepompen. Zo ontzettend slecht is de zoninval in de winter niet, het is alleen dat iedereen hun panelen te vlak legt en geen opbrengst heeft in de winter. Met strategisch geplaatste panelen, wat opslag en beperking van je energievraag kun je een heel eind komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Het grootste probleem is m.i. dat men daar nu pas over begint na te denken, net als met de pensioenleeftijd. Zodra men eindelijk wakker is geworden gaat als een wilde om zich heen slaan, want zo noem ik toch de aangekondigde maatregel dat er vanaf volgend jaar geen cv-ketels meer verkocht mogen worden.

@mux Te vlak is denk ik niet het probleem maar de richting. Men legt nu zo veel mogelijk op zuid, maar je moet juist op alle richtingen leggen zodat je weliswaar een lagere piek hebt maar wel over de hele dag een meer constante opbrengst. Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door PeterZ(on) op 08-05-2018 11:43 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45
@prettiger staat "solar 25.000 Kw" onder je berichten. Hoe moet ik dat lezen?

Heb je 25.000.000 Watt(Piek) aan panelen liggen?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:36:
@prettiger staat "solar 25.000 Kw" onder je berichten. Hoe moet ik dat lezen?

Heb je 25.000.000 Watt(Piek) aan panelen liggen?
hmmmmm... 25KW piekwatt (tikfoutje dus....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:39:
Het grootste probleem is m.i. dat men daar nu pas over begint na te denken, net als met de pensioenleeftijd. Zodra men eindelijk wakker is geworden gaat als een wilde om zich heen slaan, want zo noem ik toch de aangekondigde maatregel dat er vanaf volgend jaar geen cv-ketels meer verkocht mogen worden.

@mux Te vlak is denk ik niet het probleem maar de richting. Men legt nu zo veel mogelijk op zuid, maar je moet juist op alle richtingen leggen zodat je weliswaar een lagere piek hebt maar wel over de hele dag een meer constante opbrengst. Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben.
Mooiste is meedraaiend volg systeem dat telkens de optimale stand bepaald, kan prima op bv. een groot plat dak. Maar duur, dus maar meer panelen.

Op huizen zit je vaak gewoon vast aan de hellingshoek van het dak. Maar er is hoop:
- Gevelbekleding en ramen kunnen ook al energie opwekken uit de zon.
- Maar verschil winter/zomer is echt best groot: December was evenveel als een zonnige dag in Juli (dus factor 30, dat los je niet zo snel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
prettig schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:47:
[...]

Mooiste is meedraaiend volg systeem dat telkens de optimale stand bepaald, kan prima op bv. een groot plat dak. Maar duur, dus maar meer panelen.

Op huizen zit je vaak gewoon vast aan de hellingshoek van het dak. Maar er is hoop:
- Gevelbekleding en ramen kunnen ook al energie opwekken uit de zon.
- Maar verschil winter/zomer is echt best groot: December was evenveel als een zonnige dag in Juli (dus factor 30, dat los je niet zo snel op).
INderdaad. Ik heb er een aantal zuid, west en ook nog wat op het platte dak. IN het geheel niet ontevreden over de opbrengst. Ook in de winter. De fluctuaties/verschillen blijven groot. Jl december was wel erg slecht met 45kwh. April 2018 was 610 kwh. Mei zit nu al op 240 kwh :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
JopieZoe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:01:
[...]

INderdaad. Ik heb er een aantal zuid, west en ook nog wat op het platte dak. IN het geheel niet ontevreden over de opbrengst. Ook in de winter. De fluctuaties/verschillen blijven groot. Jl december was wel erg slecht met 45kwh. April 2018 was 610 kwh. Mei zit nu al op 240 kwh :)
Verschillen vang je gewoon niet op. Of je moet veel extra panelen neerleggen, maar dan heb je weer veel te veel over in de zomer. Salderen is ideaal, maar stopt een keer en dan zie ik nog geen oplossing.

Ik denk dat wij dan gewoon extra panelen erbij gaan leggen (hebben nog ruimte) en dan in de zomer zoveel als kan laden op de zaak, nog meer energie proberen te besparen en wat over is terugleveren (dat levert dan z'n 0,1 cent/kw op).

En de slimme meter weigeren tot het niet meer mag (want dan salderen we alsnog !)
Zodra de slimme meter er is kunnen ze namelijk elke teruggeleverde KW gelijk verrekenen, zonder z'n meter pas bij meteropname over het saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@prettig Met zo'n meedraaiend systeem heb je weliswaar de optimale opbrengst per paneel, maar het is ook heel erg duur. Ik heb eens een tijdje zo'n systeem gevolgd maar de meeropbrengst valt mij nogal tegen, zeker als het je het afzet tegen de kosten. Het eenvoudigste is een oost/west systeem op een 45gr dak.

Nu ik de Leaf heb moet ik mijn pv weer wat uitbreiden om ook dat verbruik af te dekken en dan over een paar jaar de Leaf vervangen voor een EV waarmee je ook bi-directioneel kan laden. Kan ik in ieder geval de nacht overbruggen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Interessante leak van een interne memo van Hyundai Canada:
  • Sold orders for 18MY Ioniq EV's [sic] will be closed effective immediately due to a global battery supply shortage
  • Available inventory may not be sufficient to fill all outstanding 18MY sold orders
Bron

Ik ben zeer benieuwd hoe de andere merken, behalve Tesla, hier mee om gaan.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
Echt te gek eigenlijk :) we zijn net 4 maanden ver. En ze willen dit jaar nog een nieuwe EV op de markt zetten. Kleine onderschatting van vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:30
gerre1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:06:
Echt te gek eigenlijk :) we zijn net 4 maanden ver. En ze willen dit jaar nog een nieuwe EV op de markt zetten. Kleine onderschatting van vraag?
Het lijkt mij meer een overschatting van supply? Tesla is de enige die heeft daadkrachtig heeft geanticipeerd op de overduidelijke tekorten aan accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
Een productie opzetten voor +- 15K auto's lijkt me zo onzinnig. En ja ik ken het verhaal ZEV :)
https://pushevs.com/2018/...000-units-sold-worldwide/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:42:
[...]
hmmmmm... 25KW piekwatt (tikfoutje dus....).
25 kWp dus,. of 25.000 Wp

Aangaande PV: Deel van mijn installatie: December 2017 = > 13 kWh. Dat is nog géén één lading van de e-up (18,7 kWh)
Afgelopen vrijdag zat ik aan 12 kWh.. op één dag :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2ivwMbZ.jpg

Vergeet echter niet, qua salderen, dat je alleen je eigen huishouden ziet. Doordat je ook 's nachts stroom afneemt, en je pv-systeem gewoon net-gekoppeld is, heb je 's nachts en in de winter ook gewoon stroom. Op miniatuur schaalt lijkt het wellicht dat het salderen niet uitkan, maar in the bigger picture valt het wel mee. Hele dorpen gebruiken 's nachts bijna geen stroom (t.o.v. overdag) maar complete kantoorparken gaan 's nachts juist richting nul.
's winters gaan we nu natuurlijk nog op kolenstroom, maar is de energiebehoefte in de vorm van stroom ook lager ( we koelen ons kapot met airco's in de zomer).

Tja. hmm. mijn idee gaat zo naar z'n grootje natuurlijk. Maar toch: Salderen voor particulieren zal nog wel even zo blijven. Pas als iedereen een slimme meter heeft, en teruglevering ook waterdicht geregistreerd wordt, pas dan zal het in Nederland ingevoerd kunnen worden. Want tja, ik heb een slimme meter en zonnepanelen. Mijn buurman heeft óók zonnepanelen, maar nog geen nieuwe meter. Ongelijkheid! Op de barricaden!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

TucanoItaly schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:30:
Interessante leak van een interne memo van Hyundai Canada:
  • Sold orders for 18MY Ioniq EV's [sic] will be closed effective immediately due to a global battery supply shortage
  • Available inventory may not be sufficient to fill all outstanding 18MY sold orders
Bron

Ik ben zeer benieuwd hoe de andere merken, behalve Tesla, hier mee om gaan.
Ik kan hier tussen de regels ook doorlezen dat de Ioniq wellicht een batterij-upgrade gaat krijgen in MY19, die geruchten gaan namelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
PeaceNlove schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:05:
[...]

Ik kan hier tussen de regels ook doorlezen dat de Ioniq wellicht een batterij-upgrade gaat krijgen in MY19, die geruchten gaan namelijk ook.
Hoe lees je dat tussen de regels door? De Modelyear 2018 is fully booked, alleen krijgt men niet voldoende accu's om aan de vraag voor dit modeljaar te voldoen.
Men kan zich inschrijven voor de MY19. In niets lees ik dat de MY19 uberhaupt anders zal zijn, behalve het modeljaar. ( Modelyear wijziging ligt typisch ergens na de zomervakantie )

In niets lees ik iets wat zou duidelijk op een gewijzigde auto/accu/uitrustingsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Misschien verkoopt Hyunday ook liever wat andere auto's? https://electrek.co/2018/...tage-limiting-production/
For some reason, the Hyundai Ioniq Electric ended up being delivered in higher numbers in Canada. Despite its smaller population, Hyundai delivered twice as many Ioniq Electric in the country than in the US last year.
[..]
In a memo to dealers obtained by Electrek, Hyundai says that it is due to a ‘global battery shortage;:

Due to a temporary global battery supply shortage, the sold order entry system for 18MY IONIQ EV will be closed effective immediately. The 19MY IONIQ EV will be opened at the same time to allow pre-sale of the 19MY IONIQ EV with deliveries in July.”

Hyundai then suggests pushing the Ioniq HEV and PHEV instead, which are available with “good inventory level, according to the memo.

While it's true that demand for batteries in the automotive industry is creating some shortage, Hyundai has also not been very aggressive in its production plan for the all-electric version of the Ioniq.
Er is toch de nodige politiek of competitie gaande gezien de belangen, of niet? maar wie heeft daar nou voordeel van? idem met de verschillende dc laad standaarden: tesla,chademo, css en in China nog weer wat anders. https://greentransportati...sla-supercharger-etc.html

Mijn Zoe laad hier op m'n werk mooi op 22kW aan een compacte en relatief goedkope paal maar andere gangbare (ph)EV's kunnen dat niet :S die moeten wel naar een DC lader als je de accu een beetje rap weer vol wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Dit doet bijvoorbeeld VW ook wel eens, dan kan je een tijd lang een bepaalde motorisering niet bestellen en dan opeens bij een nieuw modeljaar komt er een vervangend nieuw type motor beschikbaar.
Als je dan de nieuwe accu's / motoren op dezelfde productielijn wil maken als de voorganger moet de fabrikant tijdelijk stoppen met produceren, productielijn ombouwen etc. Dit kost tijd en in de tussentijd heb je een tekort.
Het gerucht van de LR Ioniq staat bij mij overigens gelinkt in het articel onderaan:
https://www.greencarrepor...t-200-miles-of-range-soon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
PeaceNlove schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:26:
Dit doet bijvoorbeeld VW ook wel eens
Check. Dat. Zo is de e-Golf van de markt gehaald.. en dat zou kunnen omdat er een nieuwe e-Golf aan komt met grotere accu.. of een ander model.

Maar gissen blijft 't wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:42

Rem

JayPe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:05:
[...]

Ja, Tesla rijders zijn wreed irritant.

Hahahaha! Moet je horen wie het zegt!

🎉 @MeZZiN: veel plezier vandaag in Tilburg! 🎉

(We krijgen toch wel één fotoke van de Leaf & X samen in beeld ;-) )
Ja ik heb hem gespot! Heb geen foto gezien, maar ik weet vrij zeker dat hij pikzwart is. Net nadat hij wegreed ook al, in de buurt van Schagen vanochtend. Big brother is watching you! :+

Erg mooie bak hoor MeZZiN!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JayPe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:24:
[...]

Vergeet echter niet, qua salderen, dat je alleen je eigen huishouden ziet. Doordat je ook 's nachts stroom afneemt, en je pv-systeem gewoon net-gekoppeld is, heb je 's nachts en in de winter ook gewoon stroom. Op miniatuur schaalt lijkt het wellicht dat het salderen niet uitkan, maar in the bigger picture valt het wel mee. Hele dorpen gebruiken 's nachts bijna geen stroom (t.o.v. overdag) maar complete kantoorparken gaan 's nachts juist richting nul.
's winters gaan we nu natuurlijk nog op kolenstroom, maar is de energiebehoefte in de vorm van stroom ook lager ( we koelen ons kapot met airco's in de zomer).
Ja omdat er nu nog op massaal op gas verwarmd wordt. Zet daar een warmtepomp voor in de plaats en je elekraverbruik piekt in de winter terwijl de opwek het hoogst is in de zomer.

Daarom Noordzee volzetten met windturbines en er een energieopslag in realiseren in een vorm van een waterbuffer.

[ Voor 11% gewijzigd door Femme op 08-05-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan via de leasemaatschappij een laadpaal op eigen terrein krijgen. Die wordt betaald door een hogere eigen bijdrage(kosten laadpaal/leasetermijn). Is dit gebruikelijk of zijn er ook werkgevers die de laadpaal zelf betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:16

johan_solar

kitesurfing and coding

Verwijderd schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:38:
Ik kan via de leasemaatschappij een laadpaal op eigen terrein krijgen. Die wordt betaald door een hogere eigen bijdrage(kosten laadpaal/leasetermijn). Is dit gebruikelijk of zijn er ook werkgevers die de laadpaal zelf betalen?
Ik heb ook een nieuwe Nissan Leaf leasewagen bestelling lopen en daar is de laadpaal meegefinancierd. Het is een Loloo Smart Charger geworden voor ongeveer 1800 ex btw. Daar zit dan wel alles bij, graafwerk, dynamic load balancer, 3 fase kabel voorbereiding, en 8m vaste kabel. Newmotion verzorgt dit en via Google streetview en een vragenlijst deden ze de intake :)

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Vandaag twee Fastnedstions gezien waarbij een van de twee ccs-laders in storing was.......iemand enig idee wat er aan de hand is?
Gelukkig heb je twee palen, waarbij de andere paal het wel doet, maar toch is vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Femme schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:35:
[...]

Ja omdat er nu nog op massaal op gas verwarmd wordt. Zet daar een warmtepomp voor in de plaats en je elekraverbruik piekt in de winter terwijl de opwek het hoogst is in de zomer.

Daarom Noordzee volzetten met windturbines en er een energieopslag in realiseren in een vorm van een waterbuffer.
Yep, volgende probleem, wil je energie-neutraal, hoe dan ?
Hebben ze helemaal niet over nagedacht, maar we moeten wel van het gas af !?

Warmtepomp thuis kan nog (mits goed geïsoleerd), maar in de winter gewoon stroom afnemen.
Zakelijke panden..... kansloos, veel te duur.
Dus wij zijn maar begonnen met: alles de cloud in (servers weg), led (70% besparing), bewegingsdetectoren op het licht en ja hoor moderne zuinige CV ketel met beter radiatoren en hoog rendement airco's, slimme regelingen (op cv, licht, airco's en afzuiging).
Best gedoe, want vindt maar eens iets wat alles integraal kan regelen (we hebben z'n domotica "gek" rondlopen dus deels zelf gebouwd).

Dus flink terug in verbruik, flink wat over voor de EV's, maar de winter: 200Kw in december is 1 dag laden met de EV's (en krap). In de zomer vliegt de schijf er zowat uit........

Aan gerekend, gas is en blijft goedkoper zakelijk (zeker omdat heel veel zakelijke panden slecht geïsoleerd zijn). Wij verbruiken nu nog maar paar maanden gas en heel beperkt.
Al met al zijn dat best investeringen, verdienen we wel terug (eigen pand), maar zie huurders dat niet snel doen !?

Prive wordt het wel een warmtepomp, elektrisch verwarmen kan ook maar ook duur. Nu al deels (moderne airco's hangen).

Salderen: straks weg, dus gaan we terugleveren aan 0,10 euro en inkopen aan 0,19 euro. Dus zodra de slimme meter verplicht wordt: meer panelen en gewoon gas (genoeg elektra terugleveren om de inkoop te betalen).

Wij hebben de oplossing niet: "hoe kom je de winter door" (ECHT energie-neutraal, financieel neutraal gaat wel lukken) ? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Echt energieneutraal lukt je niet met een gemiddeld huis, omdat de energie-footprint van je huis aanzienlijk groter is dan de grootte van je huis. Je kunt dus zelfs met opslag de benodigde energie niet halen.

Je komt een heel eind met hoog opgestelde (80 graden, bijna verticaal) zonnepanelen, warmtepomp, warmte-koudeopslag en batterijen, maar voor Nederland als geheel in de nabije toekomst? Windenergie is min of meer onze enige lokale optie. Gelukkig bezitten we meer dan genoeg winderig, makkelijk te bebouwen continentaal plat op de noordzee om 5 Nederlanden te voorzien van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het grootste probleem is dat je het overschot in de zomer niet kunt bewaren voor de winter. Met salderen kom ik wat verbruik redelijk op nul uit, en financieel krijg ik zelfs geld toe. Als het salderen verdwijnt leg ik gewoon nog wat pv bij zodat ik financieel weer op nul uit kom alleen daar los je het echte probleem niet mee op. Opslag is en blijft de grootste uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Zo werkt het bij mijn werkgever ook; 60€ per maand extra voor een laadpaal. Standaard leasecontract is 4 jaar bij ons dus reken maar uit! Nu heb ik wel begrepen dat uiteindelijk de echte kosten verrekend zouden worden (heb zelf geen mogelijkheid tot eigen paal, dus weet niet precies hoe ze dat dan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

PeterZ(on) schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:15:
Het grootste probleem is dat je het overschot in de zomer niet kunt bewaren voor de winter. Met salderen kom ik wat verbruik redelijk op nul uit, en financieel krijg ik zelfs geld toe. Als het salderen verdwijnt leg ik gewoon nog wat pv bij zodat ik financieel weer op nul uit kom alleen daar los je het echte probleem niet mee op. Opslag is en blijft de grootste uitdaging.
In de komende 5-10 jaar gaat het gewoon nog niet betaalbaar zijn voor consumenten om seizoensopslag te doen. Je hebt het over ~1MWh aan accu's om zelfs een heel erg zuinig huis te kunnen bufferen, een accu die even duur is als een dikke Tesla. Dus je zit voorlopig helaas vast aan suboptimale grid-tied oplossingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
mux schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 18:54:
Echt energieneutraal lukt je niet met een gemiddeld huis, omdat de energie-footprint van je huis aanzienlijk groter is dan de grootte van je huis. Je kunt dus zelfs met opslag de benodigde energie niet halen.

Je komt een heel eind met hoog opgestelde (80 graden, bijna verticaal) zonnepanelen, warmtepomp, warmte-koudeopslag en batterijen, maar voor Nederland als geheel in de nabije toekomst? Windenergie is min of meer onze enige lokale optie. Gelukkig bezitten we meer dan genoeg winderig, makkelijk te bebouwen continentaal plat op de noordzee om 5 Nederlanden te voorzien van energie.
of dit met een Zonneboiler, is warmteopslag makkelijker.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zonnecollectoren kosten je aanzienlijk meer dakruimte per bruikbare warmte-kWh dan zonnepanelen + warmtepomp. Als je dus beperkt bent in je oppervlak in de winter moet je vooral geen zonnecollectoren plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
mux schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:42:
Zonnecollectoren kosten je aanzienlijk meer dakruimte per bruikbare warmte-kWh dan zonnepanelen + warmtepomp. Als je dus beperkt bent in je oppervlak in de winter moet je vooral geen zonnecollectoren plaatsen.
Beetje offtopic hier, maar interessante afweging, zeker met wat schaduw op zo’n muur. Maar in het ZB topic over verder gaan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Ik heb hem zelf aangeschaft en compenseer dat in de energieprijs die mijn laadpaal rekent aan gebruikers (ook mijn werkgever via de laadpas). Moet er niet aan denken dat ik iedere leasetermijn weer een andere laadunit op mijn gevel krijg 8)7

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:29

Hoogie2004

Whohooooo

Ik heb dit nagevraagd bij ons, want als ik die paal volledig afbetaal (waar het op lijkt, de volledige kosten lijken te worden verrekend), verwacht ik ook dat ie van mij is na afloop. Maar daar kwamen dan ook nog verwijderings kosten bij als ik besloot dat ik dan weer benzine / diesel zou rijden (of weg zou gaan bij bedrijf)...

Ik neig er nu naar om in eerste instantie alles met de granny-charger / publieke laadpaal te doen, en straks in ons nieuwbouw-huis (dat er als het goed is gaat komen) een echte laadpaal te laten plaatsen op eigen kosten...
Tassadar32 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 07:32:
[...]

Ik heb hem zelf aangeschaft en compenseer dat in de energieprijs die mijn laadpaal rekent aan gebruikers (ook mijn werkgever via de laadpas). Moet er niet aan denken dat ik iedere leasetermijn weer een andere laadunit op mijn gevel krijg 8)7
^^ Dit was dan ook mijn plan, paal bij nieuwe huis op backend, en dan kosten berekenen door gewoon te laden met pas van werkgever.

[ Voor 21% gewijzigd door Hoogie2004 op 09-05-2018 07:37 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:42:
Er zijn al hybride oplossingen, zonnepaneel met collector in een paneel.
Zomer koelt de collector het zonnepaneel: hogere opbrengst.
Relatief nieuw en wat doet dat over 10-20 jaar, maar mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
Mijn werkgever heeft de laadpaal + plaatsing betaald en ik heb geen hogere eigen bijdrage of extra bedrag per maand. In de overeenkomst die ik getekend heb staat dat de eigendomsrechten van de laadpaal aan mij overgedragen worden. Daarom heb ik de laadpaal ook laten opnemen in mijn opstalverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

pirke schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:09:
[...]
Misschien kun je een paar invulvelden maken zodat je kan spelen met wat variabelen, zoals aantal bezoeken bij fast chargers, aantal kWh, etc. Niet iedereen heeft hetzelfde gemiddelde verbruik ;)
Ja dit is nog wel een wens ja, zoveel wensen, zo weinig tijd :)

Zonnepanelen gaan inderdaad superlekker nu, 450kWh teruggeleverd in 1 week, elke dag rond de 75 kWh nu 8)7

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59
Ben al een beetje mijn vakantie naar zuid Frankrijk te plannen, vraag ik me het volgende af: welke regeneratie stand is het meest effectief in bergachtig gebied en als er verschillen zijn hoe groot zijn die dan?

Ik ben een fan van de 3e stand, meest regeneratief op B na in de E-Golf, rijd heerlijk ontspannen met adaptieve cc. Mijn gevoel zegt dat uitrollen heuvel af het grootste bereik geeft, zolang de snelheid niet teveel oploopt maar is dat 5% of 20% effectiever?

Hoor graag jullie meningen, voor het plannen is de tussen afstand natuurlijk key, denk nu aan plannen met 180km maar zou graag richting 220km gaan.

totaal wordt ongeveer 1200km en hopelijk in 2 dagen

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 11:08
Klopt het dat er naast de Zoe niet veel 'goedkope' 2e hands EV's zijn? Ik ben mij aan het oriënteren op een andere auto i.v.m. veranderingen aan woon-werk verkeer en zie momenteel niet veel extra toegevoegde waarde aan een benzine slurper naast dat het aanbod veel groter is.

Budget is max 10K maar daar lijk je niet heel erg ver mee te komen... Wil wel graag een 5 deurs auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tweedehands iMiev, Leaf en Zoe zijn je enige opties. Ik zat in hetzelfde bootje en heb een Leaf gekozen, dat is zon beetje het meeste 'auto' dat je in die prijsklasse voor je geld krijgt, en je hebt geen last van batterijhuur. Maar smaken en situaties verschillen, dus doe vooral proefritten voordat je kiest :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
JayPe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:05:
[...]

Ja, Tesla rijders zijn wreed irritant.

Hahahaha! Moet je horen wie het zegt!

🎉 @MeZZiN: veel plezier vandaag in Tilburg! 🎉

(We krijgen toch wel één fotoke van de Leaf & X samen in beeld ;-) )
Komt er nog aan ze staan net neus aan neus te laden ^_^ op laadpaal 1.2.
Maar gisteren dus de tesla opgehaald in tilburg we waren lekker op tijd we hadden de ijzeren EV gepakt met een diesel bus :X Maar redelijk energieneutraal we hadden geen zin om met 2 autos terug te gaan rijden.

Maar netjes ontvangen alles van de auto doorgenomen. Rond leiding door de hal. Was grappig om te zien. Al die autos die op van die karren rond gingen. En hoe ze uit de container komen.

Daarna de controle wat een waslijst van kleine issues. Zeker wat lak issues die echt gefixed moet worden en een rubber die niet goed was. Duidelijk dat tesla top is in techniek (EV) maar koetswerk is niet hun ding nog. Gelukkig wisten we dat al een beetje dus extra goed gechecked. Door tesla verzekerd dat het allemaal gefixed gaat worden. En keurig een paar uur later gebeld door ze wanneer ik langs kan komen voor controle en plan maken voor alles te fixen. Zodat je het overlast tot minimaal beperkt kan worden. Ging best goed.

Daarna door naar Arnhem om onze caravan op te halen. In Zevenaar nog even aan supercharger plug en gaan alleen heel snel maar 40kw dus geen zin om daar op te gaan wachten. Dus door om de caravan op te halen. Alles daar gechecked en aan gekoppeld. En gaan rijden. Dus een rit van rond de 200 kilometer. We hadden de accu van rond de 80% max en we kwamen net voor hoorn uit.

Dus even snel naar fastned (voor hoorn) is makkelijker omdat je met de caravan er onderdoor kan rijden. En laden na 15-20 minuten prutsen opgeven met 2 chademo en 2 laadpalen no dice. Hij wilde niet opladen. Dan maar even nog aan de AC om iets stroom er in te gooien de range was iets te klein voor mijn gevoel. max 20km met caravan moest 15 totaal was me even te krap. Dus met 30 range weer gaan rijden redelijk rustig naar de supercharger in hoorn. Caravan afgekoppeld (taxi tesla rijders dacht wel wat moeten die nu hier) even 40 minuten gaan laden. ook wat issues met aankoppelen maar na een paar keer proberen ging het prima. En terug naar huis. Thuis aan de granny charger en dezelfde foutmelding als bij fastned kabel niet aangesloten. Maar de thuislader laad wel op gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/52WrAdiyZPLkrViNbj31dt7J/full.jpg

Grappig nog onderweg een Tesla rijder tegen komen die het erg leuk vond om een tesla met caravan te zien.

En van die pruts BMW er die mij er niet tussen wilde laten. Dus even doorgetrokken die blik van die gast priceless.

Verder netjes thuis gekomen en nu even kijken met Tesla hoe ze de issues gaan oplossen.
Rem schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:05:
[...]

Ja ik heb hem gespot! Heb geen foto gezien, maar ik weet vrij zeker dat hij pikzwart is. Net nadat hij wegreed ook al, in de buurt van Schagen vanochtend. Big brother is watching you! :+

Erg mooie bak hoor MeZZiN!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sVqtRfx5Cznbk0Lfxqo1ymu6/full.jpg
Hij is iets meer richting rood dan zwart. Maar hij zal vaak genoeg in schagen rond rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:37:
Tweedehands iMiev, Leaf en Zoe zijn je enige opties. Ik zat in hetzelfde bootje en heb een Leaf gekozen, dat is zon beetje het meeste 'auto' dat je in die prijsklasse voor je geld krijgt, en je hebt geen last van batterijhuur. Maar smaken en situaties verschillen, dus doe vooral proefritten voordat je kiest :)
Dank! Wel jammer dat het aanbod nog niet groot genoeg is tweedehands. Tijd om in ieder geval alle modellen een dag te huren en bij familie langs gaan (onze langste afstanden, naast eventueel een vakantie) om te ondervinden hoe dat allemaal is.

Hoe kijken de mensen hier tegen hybrides aan dan? Daar is het aanbod iets, maar dan ook echt maar iets, groter.

Het liefst zou ik kiezen voor een e-Golf vanwege de looks alleen dat geld is er helaas nu niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, de tweedehandsmarkt is heel erg matig. Ik bedoel, geen wonder, het is allemaal net nieuw en er rijden nog niet zoveel rond, maar het is frustrerend voor tja, mensen zoals wij die graag elektrisch willen rijden maar er ook niet oneindig veel geld aan willen uitgeven.

Lees jezelf vooral heel erg in op alle auto's, probeer ze uit en wacht zo lang mogelijk. Wij hebben ook gewacht tot er Leafs onder de 10k te koop kwamen, en uiteindelijk 9000 euro uitgegeven. Of als je liever een luxere versie wil, kun je een modernere ('13-'15) Tekna voor 14-15k vinden. eGolf heb ik helaas nog nooit in dit bereik gevonden, dus die zul je moeten laten varen.

En Zoes kunnen heel interessant zijn. Het kost je minstens 60 euro extra per maand vanwege de batterijhuur, maar als je daar tegenover een Zoe voor €7500 ipv een Leaf van €12k kunt kopen, kun je heel lang rijden van het verschil. Daarnaast heb je garantie dat als de accu slecht wordt, hij kostenloos vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Vraagje aan de Zoe experts:
Ik heb een Zoe Zen zien staan in Frankrijk uit 2017. Op de foto van achterkant is het nieuwe brede plaatje zichtbaar (niet het kleine vierkante ZE plaatje).
Nu beweert de verkoper dat het niet de nieuwe batterij is.

Hoe kan dit? Ik dacht dat alle Zoe's vanaf 2017 (en zeker de Zen) met dat brede plaatje de nieuwe batterij hebben behalve de simpelste versie.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

MeZZiN schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:38:
[...]

[afbeelding]
Hij is iets meer richting rood dan zwart. Maar hij zal vaak genoeg in schagen rond rijden.
Leuk verslag :)

Ik zal zwaaien vanuit mij miev als ik hem zie rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
MrXen0 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:42:
[...]
Dank! Wel jammer dat het aanbod nog niet groot genoeg is tweedehands. Tijd om in ieder geval alle modellen een dag te huren en bij familie langs gaan (onze langste afstanden, naast eventueel een vakantie) om te ondervinden hoe dat allemaal is.

Hoe kijken de mensen hier tegen hybrides aan dan? Daar is het aanbod iets, maar dan ook echt maar iets, groter.

Het liefst zou ik kiezen voor een e-Golf vanwege de looks alleen dat geld is er helaas nu niet...
Overweeg wel zorgvuldig de laadcapaciteiten die je nodig hebt. Het grote voordeel van de Zoe is dat deze 3-fase kan laden en de Miev en de Leaf niet.
Ik neem aan dat je wat verder weg moet voor familie? Anders kan je eventueel een Fluence overwegen, die wordt soms voor erg goedkoop aangeboden, maar kan niet snelladen en alleen 1-fase.
birdibird schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:57:
Ik heb een Zoe Zen zien staan in Frankrijk uit 2017. Op de foto van achterkant is het nieuwe brede plaatje zichtbaar (niet het kleine vierkante ZE plaatje).

Hoe kan dit? Ik dacht dat alle Zoe's vanaf 2017 (en zeker de Zen) met dat brede plaatje de nieuwe batterij hebben behalve de simpelste versie.
Als ze niets raars hebben gedaan zou dat idd de 40kWh versie moeten zijn. Echter in theorie kunnen ze natuurlijk de accu hebben vervangen voor een oude maar het plaatje niet hebben meevervangen.
Zo heb ik juist een oud vierkant plaatje, maar toch een nieuwe accu. Andersom kan in theorie dus ook.

Kan ook zijn dat de foto eigenlijk van een andere auto is natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 09-05-2018 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
MrXen0 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:42:
[...]
Bij aanschaf van een Leaf of andere auto met accu in eigendom is het wellicht een aanrader om goed te kijken naar de staat van de accu. Bij de tesla's gaat die lang mee maar een oudere leaf die bijvoorbeeld 5 jaar/150K Km garantie had is dat misschien minder.
Je kan bijvoorbeeld eens kijken op snapcar, mywheels en vergelijkbare diensten. Ik kwam er wel tegen die elektrische auto's vooral ook verhuren om een ander dat te laten ervaren.
Zelf heb ik een Zoe voor een aantal dagen kunnen lenen om te ervaren hoe dat beviel en of ik wat uit kwam met het bereik.

Zelf vind ik Toyota hybride ook wel prettig rijden. Ik heb naast de zoe een toyota auris en die rijd zo'n 700Km op een tank dus handiger voor evt naar het buitenland al zou dat met een elektrische auto ook gaan met de nodige planning en wat avontuurlijker instelling.
Laatst was ik met m'n dochter van 5 in een parkeergarage en ze merkte bij het uitstappen meteen op "wat stinkt het hier". Ik dacht dat het toch fijn zou zijn als iedereen minstens een hybride reed want die zou dan wellicht het stuk in de garage elektrisch doen en dus geen (ongezonde) uitstoot hebben in die kleine ruimte.
Op de snwelweg heb je minder voordeel van het hybride deel al zorgt het er wel voor dat snelheid en motor toerental niet verbonden zijn dus het zal veelal laagtoeriger draaien. Nadeel is dat accelereren extra opvalt omdat de motor dan al gauw weer wat hoogtoerig gaat draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 09-05-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
Bedankt voor alle goede antwoorden! We gaan eens rustig gebruik maken van de huurmogelijkheden en de afweging maken tussen alle opties qua range, laadmogelijkheden, wel of geen batterijhuur of eventueel toch een hybride.

Bijkomend voordeel is dat we geen haast hebben met het zoeken, dus we kunnen in die tussentijd rustig extra geld opzij leggen voor de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ik vindt hem niet mooi, maar de ZOE is 2e hands gewoon erg slim (goedkoper dan de rest, accu-garantie en 3-fase laden, je praktische range is stuk groter). En even duur (door de accu-huur) als je er jaren mee rijdt, maar nog steeds accu-garantie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Komt er nog aan ze staan net neus aan neus te laden ^_^ op laadpaal 1.2.
Maar gisteren dus de tesla opgehaald in tilburg we waren lekker op tijd we hadden de ijzeren EV gepakt met een diesel bus :X Maar redelijk energieneutraal we hadden geen zin om met 2 autos terug te gaan rijden.

Maar netjes ontvangen alles van de auto doorgenomen. Rond leiding door de hal. Was grappig om te zien. Al die autos die op van die karren rond gingen. En hoe ze uit de container komen.

Daarna de controle wat een waslijst van kleine issues. Zeker wat lak issues die echt gefixed moet worden en een rubber die niet goed was. Duidelijk dat tesla top is in techniek (EV) maar koetswerk is niet hun ding nog. Gelukkig wisten we dat al een beetje dus extra goed gechecked. Door tesla verzekerd dat het allemaal gefixed gaat worden. En keurig een paar uur later gebeld door ze wanneer ik langs kan komen voor controle en plan maken voor alles te fixen. Zodat je het overlast tot minimaal beperkt kan worden. Ging best goed.

Daarna door naar Arnhem om onze caravan op te halen. In Zevenaar nog even aan supercharger plug en gaan alleen heel snel maar 40kw dus geen zin om daar op te gaan wachten. Dus door om de caravan op te halen. Alles daar gechecked en aan gekoppeld. En gaan rijden. Dus een rit van rond de 200 kilometer. We hadden de accu van rond de 80% max en we kwamen net voor hoorn uit.

Dus even snel naar fastned (voor hoorn) is makkelijker omdat je met de caravan er onderdoor kan rijden. En laden na 15-20 minuten prutsen opgeven met 2 chademo en 2 laadpalen no dice. Hij wilde niet opladen. Dan maar even nog aan de AC om iets stroom er in te gooien de range was iets te klein voor mijn gevoel. max 20km met caravan moest 15 totaal was me even te krap. Dus met 30 range weer gaan rijden redelijk rustig naar de supercharger in hoorn. Caravan afgekoppeld (taxi tesla rijders dacht wel wat moeten die nu hier) even 40 minuten gaan laden. ook wat issues met aankoppelen maar na een paar keer proberen ging het prima. En terug naar huis. Thuis aan de granny charger en dezelfde foutmelding als bij fastned kabel niet aangesloten. Maar de thuislader laad wel op gelukkig.

[afbeelding]

Grappig nog onderweg een Tesla rijder tegen komen die het erg leuk vond om een tesla met caravan te zien.

En van die pruts BMW er die mij er niet tussen wilde laten. Dus even doorgetrokken die blik van die gast priceless.

Verder netjes thuis gekomen en nu even kijken met Tesla hoe ze de issues gaan oplossen.

[...]

[afbeelding]
Mooie auto blijft het, als ik een Tesla zou kopen wordt het een X (wel donkere kleur). Die caravan erachter is wel apart .....zie ze wel vaker met bootjes erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Nivve schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:02:
Als ze niets raars hebben gedaan zou dat idd de 40kWh versie moeten zijn. Echter in theorie kunnen ze natuurlijk de accu hebben vervangen voor een oude maar het plaatje niet hebben meevervangen.
Zo heb ik juist een oud vierkant plaatje, maar toch een nieuwe accu. Andersom kan in theorie dus ook.

Kan ook zijn dat de foto eigenlijk van een andere auto is natuurlijk.
Klik, hier staat ie.

De man moest het even navragen bij een collega en zei toen dat volgens hun de Zoe's van na mei 2017 de nieuwe zijn en niet deze van 23 Januari 2017. Vreemd, ik dacht dat er in Frankrijk zelfs al eind 2016 de nieuwe Zoe's met 'Gamme 2017' verkrijgbaar waren.
Maar je zou er toch vanuit moeten gaan dat een Renault dealer het weet (en dat ze geen gekke dingen doen als een oude accu in zetten)

:?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

birdibird schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:57:

De vraag is of het een Q210/R210 serie is of een Q90/R90 serie. (vanaf 2017) De '90' series zijn altijd 41kWh. De 210 series zijn af fabriek 22kWh en eventueel dmv upgrade zoals die van mij wel 41kWh te maken maar dat dit gebeurd is, is eerder uitzondering dan regel.

Het verschil tussen Q en R is Quickchage en Range. De R haalt 25km verder maar laadt maximaal op 22kW ipv 43kW.

Het ZE40 plaatje zegt verder weinig, die kan je gewoon bestellen en vervangen. Zo heb ik het kleine plaatje ipv het grote ZE blaadje ook op mijn Q210 gekregen.

Het is opzich wel bijzonder dat er een ZE40 plaatje is opgeplakt als de batterij nog 22kWh zou zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Hachy op 09-05-2018 11:52 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
birdibird schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:39:
[...]

Klik, hier staat ie.

De man moest het even navragen bij een collega en zei toen dat volgens hun de Zoe's van na mei 2017 de nieuwe zijn en niet deze van 23 Januari 2017. Vreemd, ik dacht dat er in Frankrijk zelfs al eind 2016 de nieuwe Zoe's met 'Gamme 2017' verkrijgbaar waren.
Maar je zou er toch vanuit moeten gaan dat een Renault dealer het weet (en dat ze geen gekke dingen doen als een oude accu in zetten)

:?
Zijn autoverkopers he....die doen gekke dingen.
Mijn i3 gebruikt gekocht en de verkoper (nota bene bedrijf dat gespecialiseerd was in EV's) wist niet eens wat er allemaal op de auto zat qua opties (mijn mazzel).

Staat nu bv een i3 te koop met 94AH (33kwh) accu maar is gewoon een 60AH (22kwh), kun je zo opzoeken adhv het kenteken en ook te zien op het display (km vs. SOC). Heb ze gebeld (omdat ik nog steeds kijk naar 94AH), hoog en laag is de 94AH meneer, echt niet dus.

Kortom goed je huiswerk doen, zeker bij EV's.... is nog allemaal erg nieuw (zelfs voor een dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Hachy schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:50:
[...]
De vraag is of het een Q210/R210 serie is of een Q90/R90 serie. (vanaf 2017) De '90' series zijn altijd 41kWh. De 210 series zijn af fabriek 22kWh en eventueel dmv upgrade zoals die van mij wel 41kWh te maken maar dat dit gebeurd is, is eerder uitzondering dan regel.

Het verschil tussen Q en R is Quickchage en Range. De R haalt 25km verder maar laadt maximaal op 22kW ipv 43kW.[..]
Ik wou sowieso een quickcharge om onderweg zo snel mogelijk te kunnen laden dus R vond ik minder interessant maar hoe zou het verschil dan zijn in de volgende situaties?
Stel ik rijd op de autosnelweg 115Km/u en de auto verbruikt 22Kw dan zou je dat in theorie een uur kunnen doen op 22kWh dus 115Km. Zou het R model dan in die zelfde omstandigheden geen 115 maar 130Km halen (10%meer)?
Of zeg bij 80Km/u gebruik 10kW een bereik van 172Km en de R dan 201Km (15% meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
bite schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:18:
[...]

Ik wou sowieso een quickcharge om onderweg zo snel mogelijk te kunnen laden dus R vond ik minder interessant maar hoe zou het verschil dan zijn in de volgende situaties?
Stel ik rijd op de autosnelweg 115Km/u en de auto verbruikt 22Kw dan zou je dat in theorie een uur kunnen doen op 22kWh dus 115Km. Zou het R model dan in die zelfde omstandigheden geen 115 maar 130Km halen (10%meer)?
Of zeg bij 80Km/u gebruik 10kW een bereik van 172Km en de R dan 201Km (15% meer)?
Hoi Bite,
Het is een afweging. Ik heb ee R90 gekocht omdat ik veel middellange afstanden rij en niet vaak hoef te snelladen. De Q90 is duidelijker sneller maar alleen bij snelladen. Bij lagere snelladen is de Q90 (duidelijk) langzamer. Het hangt dus van jouw gebruik af. Rijdt je vaak snelweg en ook grotere afstanden -->Q90. Rijdt je voornamelijk binnen de regio (voor mij Overijssel en Gelderland) dan is de R90 misschien een betere keuze. Ik neem de tragere laadmogelijkheid tijdens de vakanties voor lief. Ideaal is het helaas nooit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 00:33
De lokale Hyundai dealer snapt het niet... ik vroeg om een offerte voor een Ioniq Premium electric, en vroeg ook of de prijzen voor de elektrische Kona 64kwh premium al bekend waren. Krijg ik een offerte voor een Kona premium op benzine 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

pirke schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:05:
De lokale Hyundai dealer snapt het niet... ik vroeg om een offerte voor een Ioniq Premium electric, en vroeg ook of de prijzen voor de elektrische Kona 64kwh premium al bekend waren. Krijg ik een offerte voor een Kona premium op benzine 8)7
Die is leverbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:53
Is deze auto ook van toepassing in dit topic? :?

https://imotion.hyundai.n...terstofauto-hyundai-nexo/

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat mij betreft wel, dit is een elektrische auto met een andere accu. Niet dat ik denk dat je deze in Nederland gaat zien, dat niet. Er zitten een groter praktisch bezwaar aan dan een elektrische auto. Of laat ik het zo zeggen, voor meer dan drie kwart van Nederland die niet binnen 50km van een vulcentrale woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Erg mooie auto (gezien op de introductiedag), maar waterstof..... boycotten.
Gewoon duur en als we Tesla niet hadden gehad (die hebben het accu-rijden behoorlijk versneld) dan hadden de auto- en olie industrie gewoon waterstof naar voren geduwd en waren we weer afhankelijk van de oliemaatschappijen.

Als die volledig EV was.... zou top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De auto-industrie zou ze graag op grote schaal verkocht zien worden, zeer gecompliceerd en onderhoudsplichtig. En was het met waterstof ook niet zo dat de tank langzaam leegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
databeestje schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:29:
[...]

Wat mij betreft wel, dit is een elektrische auto met een andere accu. Niet dat ik denk dat je deze in Nederland gaat zien, dat niet. Er zitten een groter praktisch bezwaar aan dan een elektrische auto. Of laat ik het zo zeggen, voor meer dan drie kwart van Nederland die niet binnen 50km van een vulcentrale woont.
al 80 pre-orders lees ik in het bericht....

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

krizzziz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:47:
[...]

Zal hetzelfde zijn als de ix35 fuel cell; leasemaatschappijen en specifieke bedrijven die ze willen hebben voor promo. De enige 2 Mirais in Nederland zijn ook van Shell, bijvoorbeeld (en rijden regelmatig bij mij in de buurt).

Vooralsnog kun je alleen ergens in de haven van Rotterdam en in Delfzijl (als consument) tanken, dus niemand gaat dit kunnen gebruiken voor alles behalve heel erg specifieke routes. Er zijn ook nog geen plannen voor nieuwe pompstations; de plannen van het vorige kabinet zijn inmiddels ook al in de koelkast gezet. De informatie in het persbericht over 20 geplande pompstations in Nederland zijn voor zover ik kan overzien al een halfjaar geleden gestopt.

Maar eigenlijk het belangrijkste nog: what were they thinking? €70k voor een aardig matige auto ten opzichte van de competitie. Dit is Tesla 75 of iPace-territorium. 120kW motor, geen autonomie-features (ja, automatisch parkeren, dat kan iedere auto inmiddels al)... seriously? Dit is verre van de eerste generatie waterstofauto die ze maken, je zou verwachten dat ze toch iets beter zouden inspelen op de competitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

krizzziz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:47:
[...]

Volgens de huidige stand zijn er 41 waterstof auto's in Nederland en 3 vul stations (RVO). Dus dat zou een verdriedubbeling zijn van de huidige stand. Woooo!

Een beetje vergelijkbaar met de Mercedes Benz GLC F-Cell, die komt ook na de zomer beschikbaar, maar wordt enkel ter lease aangeboden voor Fleet Operators.

Wellicht dat een vergelijkbare constructie van toepassing is voor NL. Het is op zich prima mogelijk om een waterstof vulpunt op locatie te maken voor een fleet operator waarbij de auto's weer terugkomen.

Voor mij persoonlijk zou het totaal niet interessant zijn, ik wil minder betalen dan benzine/diesel, niet hetzelfde. Maar goed, dat is voor iedereen weer anders. Zo kwam ik in een video van de "Bayerische Rundfunk" ook een interview tegen met Audi die een A7 omgebouwd hadden naar waterstof.

Zo te zien heeft de RVO ook de pdf bijgewerkt.

Volkswagen Golf 128 in April
Hyundai Ioniq 79 in April

Zo te zien staat er nu ook een prognose in voor de aanstaande modellen. Maar waar is de Jaguar I-Pace en Audi e-Tron Quattro dan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
BEV and PHEV Passenger Car models expected to be available soon in The Netherlands5
Brand/Model EV Type Electric range Price To be available in
Kia Niro EV Mid-Range BEV 165 – 360 km € 37,500 November 2018
Kia Niro EV Long-Range BEV 270 – 570 km € 47,500 November 2018
Tesla Model 3 Long Range BEV 325 – 660 km € 50,000 October 2018
Tesla Model 3 BEV 235 – 485 km € 40,000 October 2018
Hyundai Kona Electric 40 kWh BEV 170 – 365 km € 37,500 July 2018
Hyundai Kona Electric 64 kWh BEV 270 – 575 km € 47,500 July 2018
Renault Zoe R110 BEV 175 – 380 km € 34,000 June 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:12
"Aantrekkelijke voordelen
Zakelijk rijders van de Hyundai NEXO betalen slechts 4 procent bijtelling over het gehele catalogusbedrag. Vanaf 2019 is er, voor de categorie van 4 procent bijtelling, een maximum van € 50.000,- fiscale waarde. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Uitzondering hierop zijn auto’s die op waterstof rijden. Dit is een belangrijk voordeel van de Hyundai NEXO ten opzichte van batterij-elektrische auto's boven de € 50.000,- euro fiscale waarde."

Is er een uitzondering voor waterstof? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Yongshi schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:07:
Zakelijk rijders van de Hyundai NEXO betalen slechts 4 procent bijtelling over het gehele catalogusbedrag. Vanaf 2019 is er, voor de categorie van 4 procent bijtelling, een maximum van € 50.000,- fiscale waarde. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Uitzondering hierop zijn auto’s die op waterstof rijden. Dit is een belangrijk voordeel van de Hyundai NEXO ten opzichte van batterij-elektrische auto's boven de € 50.000,- euro fiscale waarde."

Omdat waterstof 0 CO2 uitstoot neem ik aan, en aangezien de bijtelling-categorie op CO2 uitstoot gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig

Omdat niemand ze koopt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hier de kaart van huidige waterstof tanklokaties: https://waterstofwerkt.nl/#tanklocaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:42

Rem

[...]

[afbeelding]
Dan had ik toevallig een ander zien rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Omdat de overheid (onder invloed van de Shell lobby?) waterstof (FCEV) voertuigen meer wil stimuleren dan BEV voertuigen.
Hoogie2004 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:11:
Omdat waterstof 0 CO2 uitstoot neem ik aan, en aangezien de bijtelling-categorie op CO2 uitstoot gaat...
Dan zouden BEV's ook op 0 procent moeten zitten want die hebben ook 0 uitstoot. De vraag is nu juist, waarom geldt voor BEV's een maximering van 50k maar niet voor FCEV's.

Overigens ben ik het eens met de maximering hoor. Ik heb liever dat het bedrag over meer auto's wordt verdeeld (dus meer mensen EV rijden) dan dat de hele regeling weg moet omdat het geld op is aan duurdere wagens.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mddd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Omdat de overheid (onder invloed van de Shell lobby?) waterstof (FCEV) voertuigen meer wil stimuleren dan BEV voertuigen.

[...]

Dan zouden BEV's ook op 0 procent moeten zitten want die hebben ook 0 uitstoot. De vraag is nu juist, waarom geldt voor BEV's een maximering van 50k maar niet voor FCEV's.

Overigens ben ik het eens met de maximering hoor. Ik heb liever dat het bedrag over meer auto's wordt verdeeld (dus meer mensen EV rijden) dan dat de hele regeling weg moet omdat het geld op is aan duurdere wagens.
Ah, excuus, daar had ik overheen gelezen. Vage uitzondering idd... Ik gok druk van de olie-lobby om richting waterstof te sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Waterstof auto is 4% over hele bedrag en MIA/VAMIL.
Was in 2013 ook zo met de eerste EV's en hybride's. Bijtelling zelfs 0% (2013). In 2014 weer aangepast, en daarna nog diverse keren.
Nu is beperkt afschrijven en hoger percentage. Nog paar jaar en dan is de "korting" er volledig af. Is namelijk een korting op de standaard 22% bijtelling.

Is je auto van voor 1-1-2017: 25% bijtellen na afloop kortingsperiode.

Gewoon stimulering, alleen voor waterstof auto's te laat lijkt me.
EV 2019: 4%.... benieuwd of in 2020 de bijtelling omhoog gaat (ik gok op van wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Maar even terug: Maingau en ANWB kan dat ? (staan vaak bij vd valk, maar is dat Allego of niet...... zie ze in ieder geval niet in de maingau app staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Kun je dan inmiddels al betalen bij de locaties in Arnhem en Helmond? Want voor zover ik weet werkten die vooralsnog alleen met speciale tankpassen. Beetje het idee van een supercharger: ja, het is een laadpaal, maar je kunt er alleen met één merk terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:49:
[...]

Kun je dan inmiddels al betalen bij de locaties in Arnhem en Helmond? Want voor zover ik weet werkten die vooralsnog alleen met speciale tankpassen. Beetje het idee van een supercharger: ja, het is een laadpaal, maar je kunt er alleen met één merk terecht.
Helmond ja, Arrnhem niet. Er zijn 3 openbare in NL. Rhoon, Delfzijl en Helmond als het goed is.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Hoe zijn de prijzen van de Nexo bekend gemaakt en niet van de Kona. De latere zou eerder geleverd moeten worden xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Hachy schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Het verschil tussen Q en R is Quickchage en Range. De R haalt 25km verder maar laadt maximaal op 22kW ipv 43kW.

Het ZE40 plaatje zegt verder weinig, die kan je gewoon bestellen en vervangen. Zo heb ik het kleine plaatje ipv het grote ZE blaadje ook op mijn Q210 gekregen.

Het is opzich wel bijzonder dat er een ZE40 plaatje is opgeplakt als de batterij nog 22kWh zou zijn.
Ja, ik ben expliciet op zoek naar een Q90 of Q210 met upgrade.

Echter: wat een zooitje op die Franse sites zeg, zelfs op de officiele occasions.renault.fr.
Heleboel staan als Q90 of als Gamme 2017 of als 41kWh, en lijken dat dan niet te zijn als je het nabelt.
'Sorry, foutje van onze verkoop/marketing'. Of er staan onduidelijke foto's of foto's waardoor je niet zeker weet of dat de werkelijk te kopen auto is.
8)7

En dan ook nog een twijfelgeval als die Q90 in Versailles. Maar om daar nu heen te gaan om het te checken....
Omdat het nummerbord vaak afgeplakt is / niet bekend, is het lastig 'huiswerk' te doen. Dan moet je dus eigenlijk de papieren opvragen.

lastig, valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat de advertenties zo rommelig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Mooi, die prijzen gaan al omlaag ten opzichte van de IX35.
Prima initiatief!

Voor mensen die vaak en veel rijden is het top.

Ik zie niet in waarom we ons zouden beperken tot één groene oplossing. Op dit moment is slecht 12% van de energie in NL groen opgewekt en wegens de potentie en toekomstplannen is het goed dat we langzaam een transitie ondergaan. Echter zijn Lithium en Kobalt ook eindig en aan uitputting onderhevig. Het is maar de vraag of dit op echt grote schaal kan worden ingezet tegen acceptabele prijzen.

We zijn nu 5 jaar verder en de prijzen vallen nog vies tegen als je wat bereik wil, inclusief Model 3. Uiteindelijk is het allemaal te duur voor mensen die nu een C segment auto rijden. De echte nieuwe modellen van merken als VW moeten misschien nog komen, maar het is er nog niet.

Ook in waterstof kan potentie zitten, als we straks overdag forse overproductie van zonne-energie hebben, wordt het rendabel om het in bijvoorbeeld waterstof te stoppen. Nu nog niet...
Maar om in dit stadium iets als onrendabel te bestempelen is kortzichtig en dan heb je oogkleppen op.

Dit soort iedeen zijn goed om uit te proberen, als we bij iedere verandering op voorhand al "nee" zeggen, komen we helemaal nergens.

Er zit best potentie in.

Wij rijden ook benzine en diesel naast elkaar, waarom kunnen we geen waterstof en EV naast elkaar rijden!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik zou graag een volwaardige EV willen met een gemiddelde accu (200-300km bereik) voor al je huis tuin en keuken ritjes, die daarnaast nog een fuel cell heeft voor als je op vakantie wilt, of wellicht als het een te strenge winter is voor je dagelijkse commute waarbij je 's avonds ook nog even wat ver weg wonende familie aandoet. Beetje de plugin hybride variant met een eco friendly range extender en een fatsoenlijke main accu.

Maar waar ik vooral de kracht van waterstof zie is voor alle mensen zonder eigen oprit. Die kunnen dan hun benzine auto 1 op 1 inruilen voor een waterstof auto en hoeven hun gedrag niet aan te passen. Geef het nog 10 jaar en die techniek is ook flink doorontwikkeld, goedkoper, lichter, langere levensduur, en dan komen er vanzelf meer laadstations. Het legt ook flink minder belasting op ons stroomnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

dfrenner schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:20:
[...]

Wij rijden ook benzine en diesel naast elkaar, waarom kunnen we geen waterstof en EV naast elkaar rijden!?
Hierom (deel 1 van 4)
Zonder gekheid, waterstof uit Electolyse kan helpen bij opslag van energie, maar met de technieken die nu bekend zijn waterstof in een voertuig stoppen lijkt mij niet verstandig.
En laten we voor opslag van energie, zoals jij al aangeeft, vooral kijken naar alle mogelijkheden niet alleen waterstof

It's just a donkey

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@dfrenner Dat is een hele naïeve opstelling die niet echt rekening houdt met de geschiedenis of met de techniek. Beetje het soort retorische technieken dat mensen ophangen om kernenergie goed te praten.

Waterstof heeft geen voordelen ten opzichte van batterij-elektrisch; het is inherent duurder (zowel in aanschaf als gebruik als pompstations), vermogen is beperkt en het is complex. Het heeft maar twee echte voordelen: 1) je kunt ietsjes sneller tanken en 2) iemand kan extra geld vragen voor de brandstof. Historisch gezien - en we weten dit inmiddels niet alleen vanuit speculatie maar ook vanuit publiek gemaakte interne documenten - zijn het altijd de oliemaatschappijen geweest die waterstof hebben gepusht. Niet omdat ze zo graag co2-emissies willen drukken, maar omdat ze de bui zagen hangen dat overheden regels zouden gaan opdringen en/of dat de olie uiteindelijk op zou raken. En ze willen nog steeds wel blijven betalen.

Niemand verdient aan elektrische auto's. Dat is het hele punt; ze zijn zo goedkoop omdat je nagenoeg de hele winstketen wegneemt. Geen onderhoud meer, geen brandstof meer, je kunt letterlijk je eigen brandstof maken met zonnepanelen en hoeft niet eens meer de energiemaatschappij te betalen. Dit is ontzettend efficiënt, maar het vernietigt het verdienmodel van de, momenteel, meest machtige bedrijven in de wereld. Dus ze zullen alles op alles zetten om dit tegen te houden.

Dit is waarom we hier zo met een schuin oog en afkeurend kijken naar waterstof. Dit is geen techniek waar we op zitten te wachten. Het is iets dat sommige fabrikanten met overduidelijk evil intenties wil opdringen.

Daarnaast zijn er ook goede technische redenen waarom waterstof DOA is. Het maken, opslaan en gebruiken van waterstof is ontzettend verspilzaam; voor 1kWh uit een zonnepaneel kun je 5km rijden in een batterij-elektrische auto en ten hoogste 1,5km in een waterstofauto. Dit is niet iets dat opgelost kan worden met 'betere techniek' - dit is een fundamentele eigenschap van de natuurkunde achter dit proces. Het kan een klein beetje verbeterd worden, maar een elektrische auto is véél efficiënter. Als je dus echt geeft om klimaatverandering, dan ga je niet in een waterstofauto rijden.

Ook is het vooralsnog een hele dure techniek. Alleen al het ruwe platina in een ix35, Nexo of Mirai - niet eens verwerkt, niet eens de rest van de techniek, alleen de platina - kost evenveel als de hele accu in mijn Leaf. No joke. En dat wordt gesubsidieerd.

Wat is er dan slimmer als overheid die serieus iets wil doen aan klimaatverandering? 3 goedkopere, efficiëntere elektrische auto's stimuleren of één waterstofauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Wow Mux. Ik snap hem helemaal. Topreactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:30:
@dfrenner Dat is een hele naïeve opstelling die niet echt rekening houdt met de geschiedenis of met de techniek. Beetje het soort retorische technieken dat mensen ophangen om kernenergie goed te praten.

Waterstof heeft geen voordelen ten opzichte van batterij-elektrisch; het is inherent duurder (zowel in aanschaf als gebruik als pompstations), vermogen is beperkt en het is complex. Het heeft maar twee echte voordelen: 1) je kunt ietsjes sneller tanken en 2) iemand kan extra geld vragen voor de brandstof. Historisch gezien - en we weten dit inmiddels niet alleen vanuit speculatie maar ook vanuit publiek gemaakte interne documenten - zijn het altijd de oliemaatschappijen geweest die waterstof hebben gepusht. Niet omdat ze zo graag co2-emissies willen drukken, maar omdat ze de bui zagen hangen dat overheden regels zouden gaan opdringen en/of dat de olie uiteindelijk op zou raken. En ze willen nog steeds wel blijven betalen.

Niemand verdient aan elektrische auto's. Dat is het hele punt; ze zijn zo goedkoop omdat je nagenoeg de hele winstketen wegneemt. Geen onderhoud meer, geen brandstof meer, je kunt letterlijk je eigen brandstof maken met zonnepanelen en hoeft niet eens meer de energiemaatschappij te betalen. Dit is ontzettend efficiënt, maar het vernietigt het verdienmodel van de, momenteel, meest machtige bedrijven in de wereld. Dus ze zullen alles op alles zetten om dit tegen te houden.

Dit is waarom we hier zo met een schuin oog en afkeurend kijken naar waterstof. Dit is geen techniek waar we op zitten te wachten. Het is iets dat sommige fabrikanten met overduidelijk evil intenties wil opdringen.

Daarnaast zijn er ook goede technische redenen waarom waterstof DOA is. Het maken, opslaan en gebruiken van waterstof is ontzettend verspilzaam; voor 1kWh uit een zonnepaneel kun je 5km rijden in een batterij-elektrische auto en ten hoogste 1,5km in een waterstofauto. Dit is niet iets dat opgelost kan worden met 'betere techniek' - dit is een fundamentele eigenschap van de natuurkunde achter dit proces. Het kan een klein beetje verbeterd worden, maar een elektrische auto is véél efficiënter. Als je dus echt geeft om klimaatverandering, dan ga je niet in een waterstofauto rijden.

Ook is het vooralsnog een hele dure techniek. Alleen al het ruwe platina in een ix35, Nexo of Mirai - niet eens verwerkt, niet eens de rest van de techniek, alleen de platina - kost evenveel als de hele accu in mijn Leaf. No joke. En dat wordt gesubsidieerd.

Wat is er dan slimmer als overheid die serieus iets wil doen aan klimaatverandering? 3 goedkopere, efficiëntere elektrische auto's stimuleren of één waterstofauto?
Helder stuk.

maar de opmerking van eerder in dit topic, dat we de overproductie van zonnenergie bijvoorbeeld kunnen opslaan in waterstof is wat mij betreft wel een gamechanger in de techniek wat waterstof als brandstof (niet alleen voor voortuigen) net zo interessant kan maken als het rijden op elektriciteit.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, waterstofopslag voor de lange termijn is zeker interessant, en het heeft iets heel belangrijks voor op batterijen: we hebben honderden TWh nodig aan seizoensopslag om 100% duurzaam te worden in de toekomst. Met de beste wil in de wereld is het niet mogelijk om in korte tijd genoeg batterijen te maken om dat met li-ion accu's voor elkaar te krijgen, dus we MOETEN iets anders. Waterstof is een prima optie daarvoor. En op grote schaal kun je met andere technieken ook nog eens veel efficiënter gebruik maken van de energie in waterstof.

Het is onwaarschijnlijk dat voertuigen daardoor opeens wel op waterstof zouden gaan rijden als ze nu al niet competitief zijn. Ondanks dat het allebei waterstof gebruikt is het niet dezelfde techniek en niet hetzelfde toepassingsveld.

Waterstof is niet een loser-molecuul waar we nooit wat mee kunnen doen :P integendeel, het is de meest energiedichte (by mass) chemische energiedrager die we ooit zullen kennen. Zelfs de beste lithium-luchtaccu kan er niet tegenop. En er is veel meer waterstof beschikbaar op korte termijn dan lithium. Er zijn dus zeker goede redenen om het voor sommige dingen te gebruiken. Echter, in voertuigen is het onwaarschijnlijk dat het ooit wat gaat worden, niet alleen gegeven de huidige staat van de techniek maar ook omdat het gewoon een fundamenteel minder geschikte techniek is voor voertuigen. Nog los van de politieke/oliemaatschappij-drama eromheen die er altijd een vies luchtje aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Alphabet stuurt net deze mail uit
Geachte heer x,

U heeft ongetwijfeld het nieuws vernomen dat Tesla aanhoudende problemen ondervindt rondom de productie van de Model 3. Vanwege deze problemen hebben wij besloten om de optie op productieplaatsen bij Tesla voor deze auto in te trekken.

Waarom?
Alphabet heeft in 2016 een optie genomen op een aanzienlijk aantal productieplaatsen bij Tesla voor de Model 3. Wij gaan deze optie intrekken om de volgende redenen:
Er is grote onzekerheid over de productie
De kans op levering in 2018 is nihil
De verwachte consumentenprijs valt fors hoger uit dan de vooraf ingeschatte prijs
Het achterblijven van het service level op aftersales activiteiten
Wij kunnen u bij deze Tesla Model 3 niet de service verlenen waar wij voor staan. Daarom bieden wij u graag een alternatief waarbij we wel de goede service kunnen bieden die u van ons gewend bent.

Alternatieven voor de Tesla Model 3
Als alternatief voor de Tesla Model 3 bieden we u graag de volgende volledig elektrische modellen met een vergelijkbare actieradius:
BMW i3
Volkswagen e-golf
Hyundai Kona Electric
Nissan Leaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Lekker voor de toekomst van tesla....pfff :N

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zou het allemaal echt zo erg zijn, volgens mij is er niet een fabrikant die de vraag aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Klinkt mij als een lease maatschappij die handelt naar het nieuws, natte voeten "voelt" en vervolgens weg rent. Dit is een vreemde reactie, want geen van de modellen die ze als alternatief aanbieden lijkt ook maar in de verste verte op de Tesla Model 3.

Geen rijdt 500km (in de LR uitvoering)
Geen heeft een pan-europees snellaad netwerk zonder bekommering met hoog service niveau.
Geen heeft 250+ pk
Geen heeft een cruise control van het niveau Tesla.

Tesla produceert gewoon auto's maar nog niet de aantallen die ze hoopten, dit zegt iets over het verleden, maar niet de toekomst. Daarnaast zijn een aantal andere modellen in verband met accu productie beperking ook bijzonder slecht leverbaar.

Dus goed idee, laten we alvast alternatieven uitsluiten zodat het leverprobleem voor de andere ook groter wordt. Niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Denk ook dat het komt, zoals de mail zegt, door een hogere prijs. Dit icm 2019 verhoging van de belasting kan ik me voorstellen dat leasemaatschappij gewoon geen zin heeft in dat gedoe als die later geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het risico op faillissement is er ook nog, en als ze 100 preorders hebben voor een model 3 is dat best een flinke aanbetaling die dan het putje in verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tesla gaat echt niet failliet als ze dat beetje aanbetaling moeten terugbetalen. Ik ben eerder verbaasd dat VW nog niet failliet is na al die miljarden die ze aan boetes hebben moeten betalen en nog moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tesla kan failliet gaan omdat hun cash voorraad straks op is. Op dat moment worden er geen aanbetalingen terugbetaald, maar is die aanbetaling simpelweg verdwenen en kan de toekomstige klant fluiten naar z'n centen. Als je 500k aan aanbetalingen hebt gedaan, is dat best een verliesgevende factor voor een fleet company. Ik snap best dat ze dat risico niet willen lopen.

Los vd discussie hoe waarschijnlijk het is dat Tesla wel of niet failliet gaat, het risico bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is ontegenzeggelijk waar dat een klein, startend autobedrijf als Tesla veel meer risico's met zich meebrengt dan de gevestigde orde. Maar de alternatieven die ze geven... ja, de Leaf is een alternatief, maar van de rest worden er misschien 5 gemaakt in de komende 20 jaar als het aan de fabrikanten ligt. Er is geen vervanging voor het volume aan elektrische auto's dat Tesla uitpompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
databeestje schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:58:
[...]

Leuk verslag :)

Ik zal zwaaien vanuit mij miev als ik hem zie rijden ;)
Same here :) Eem Miev zie je niet heel vaak rijden. Zag er wel een PSA variant in wieringerwaard rijden / iemand heeft hem lijkt het.

Helaas heeft iemand die een tesla wilde toch afgehaakt had toch moeite met de range alleen omdat 1x vakantie toch vervelend is om 5 keer te laden. :o Wij gaan waarschijnlijk 10 keer laden (caravan) en nog doen we dat liever dan met een ICE rijden. Voor het prijs verschil tussen ICE en tesla kan je makkelijk voor die vakantie een auto huren ik snap soms overwegingen niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h6TTr9B68vFYRkFmCi9iKaeW/full.png
En dit snap ik dus niet gewoon een afwijking van 300+% en dat is geaccepteerd maar een range die iets tegen valt van een ev rond de 50% afwijking max is niet ok. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Wat is het prijsverschil tussen ICE en een Tesla dan? Een Tesla begint bij €87k, een vergelijkbare ICE bij €60k. Daar kun je heel wat tankjes benzine voor halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:13:
Wat is het prijsverschil tussen ICE en een Tesla dan? Een Tesla begint bij €87k, een vergelijkbare ICE bij €60k. Daar kun je heel wat tankjes benzine voor halen.
60k * 22% bijtelling = 13.200
87k * 4% bijtelling = 3.480
Bruto bijtelling weliswaar.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-05-2018 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:05:
Het is ontegenzeggelijk waar dat een klein, startend autobedrijf als Tesla veel meer risico's met zich meebrengt dan de gevestigde orde. Maar de alternatieven die ze geven... ja, de Leaf is een alternatief, maar van de rest worden er misschien 5 gemaakt in de komende 20 jaar als het aan de fabrikanten ligt. Er is geen vervanging voor het volume aan elektrische auto's dat Tesla uitpompt.
hmmmm kijk eens naar China zou ik zeggen...... die produceren er veel meer (grootste EV productie ter wereld). De grote 5 staan op de rem.... Tesla niet en China's producenten ook niet.
Pagina: 1 ... 31 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.