Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
ja kijk er al niet meer naar...... alleen puur PV laden is goedkoper, als ik zeker wist dat het bleef kwam er een allego snellader op de zaak..... beetje te grote gok. Nu 50kw straks 100kw laden.... nog goedkoper.... je zou er haast voor omrijden .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
PeterZ(on) schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:16:
Dat ligt er maar aan hoe snel je kunt laden.

Van de week met de Leaf naar Beek geweest en heb 3 keer moeten laden wat gemiddeld uit kwam op 13,3ct p/kWh. De eerste keer 24m voor 7,72kWh, de tweede keer 23m voor 7,78kWh en de laatste 13m voor 7,42kWh. Kan dus zo 10m schelen als de accu bijna leeg is.
Dat is een groot verschil , of was je accu de eerste twee keer koud?
Hoe leeg en vol was ie?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Stond net bij Twaalfmaten om te laden bij een allego snellader maar hij wou m'n pas niet pakken... Met de code werd er wel een sessie gestart(klik hoorbaar) maar geen stroom... Tellertje ging wel lopen in de app en die wil nu ook niet meer uit :+

De pas zou het wel moeten doen, want stom toevallig kwam er een topicgenoot z'n Leaf even bijladen met de maingau :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
evtje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:43:
[...]

Dat is een groot verschil , of was je accu de eerste twee keer koud?
Hoe leeg en vol was ie?
Is zeker een groot verschil.

Ik ben thuis vol weggereden en heb na 82km geladen en ben vervolgens naar mijn bestemming gereden. Daar vandaan een uur of drie later weer terug en weer geladen. Met de derde sessie was de accu wel het leegst en minder vol geladen omdat ik toen makkelijk thuis kon komen en koud was het ook niet.

Ik probeer toch wel met nog 30/35km bereik weer te laden. Ik merk wel hoe minder het bereik is hoe sneller die laadt. Maar met die enkele laders van Allego durf ik niet te veel te gokken want 1 is geen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Vandaag toch een plezier gehad met de Leaf :)

Ik ben op stap geweest met de twee vrienden waarmee ik de Leaf heb verbouwd, want één van deze vrienden heeft onlangs een verkeersongeluk gehad, dus hij had wel een leuk uitje verdiend. Ik woon in Berkel, vriend 1 in Delft, vriend 2 in Nieuwegein en we wilden in Scheveningen een ijsje eten en over het strand wandelen. Dus de route:

Berkel -> Delft -> Nieuwegein -> Scheveningen ->Gouda (McDonalds, hierover straks meer)->Nieuwegein->Delft->Berkel. Totaal: 290km. Pff...

Eerst iedereen opgehaald. Dat ging allemaal redelijk vlot, niks aan de hand. Met een volle accu vertrokken, dus eer we in Scheveningen waren (met 135 op de teller) was-ie zo'n beetje half leeg. Daar aan een traaglader gehangen (want die stond er, dus waarom niet gebruiken?) en een tijdje rondgewandeld en gekletst. Geen ijsje gevonden helaas, dus we gingen het maar goed maken door te avondeten bij de McDonalds. Uiteraard reed ik de Mac voorbij en dacht bij een tweede afslag alsnog erheen te kunnen. Dat bleek niet zo te zijn, dus we moesten terug. Het was ontzettend druk en we kwamen uit een zijweggetje, dus no way dat we daar tussen konden.

En toen kwam onze reddende engel: een Leaf van rechts. Hij had ons duidelijk gespot, want hij ging steeds langzamer rijden. Jaja, de Leaf hield opzettelijk het verkeer tegen om ons voor te laten. Met de rechterkant vrij was het alleen nog wachten op een gaatje van links... en gaan met de banaan. Bedankt, Leaf! Volgens mij heb ik je eerder gezien, maar in het snelle voorbijgaan kon ik niet goed kijken.

Inmiddels stond er 170km op de teller, en ondanks het beetje bijladen in Scheveningen zou het lastig worden om de rest van de rit vol te maken. Maar wat schetst onze verbazing: er stond achteraf op het parkeerterrein een snellader! Dus daar de auto neergekwakt, gaan eten bij de mac, en toen we terugkwamen was de auto helemaal vol.

Dus toen maar met 130 doorgereden naar Nieuwegein, en met 110-120 terug naar Delft. Net thuis aangekoppeld met nog een halve accu vol.

Dit alles bewijst maar: Nissan Leaf-eigenaren zijn de beste mensen ( :P ) en ik ben zwaar onder de indruk van het praktische bereik van m'n auto. ~32kWh is duidelijk ruim genoeg voor wat ik ooit met de auto zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Natuurlijk krijg je wel een boete (tenzij anders aangegeven). In vergunningsgebieden hebben bewoners vaak al weinig parkeerplekken, dat de meeste al niet eens een laadpaal willen hebben. Als een bewoner dat toch aanvraagt prima, maar dan schiet hij er weinig mee op als er telkens andere mensen staan.
Was ik al bang voor. Ik heb een laadpaal naast de voordeur maar heb hier geen vergunning voor. In de APV kan ik er ook niets over terugvinden. Dan is elektrisch rijden allicht niet voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:36:
[...]

Was ik al bang voor. Ik heb een laadpaal naast de voordeur maar heb hier geen vergunning voor. In de APV kan ik er ook niets over terugvinden. Dan is elektrisch rijden allicht niet voor mij.
Zo. Jij geeft gemakkelijk op. Blijf je ook binnen als je denkt dat 't misschien wel gaat regenen vandaag?

Pak even de telefoon op, bel met de gemeente, of loop even binnen. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Voor 't zelfde geld krijg je met voorrang een vergunning als je een elektrische auto koopt. Weet jij veel? ( èn wij ook niet, want geen idee in welke stad je woont) Als 't Nijmegen is, zou 't maar zo kunnen.

Maar ach. Als het misschien nodig hebben van een vergunning je al tegen houdt,..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mux schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:34:
~32kWh is duidelijk ruim genoeg voor wat ik ooit met de auto zou doen.
Dit is mij ook opgevallen met de Zoe, die ietsje meer heeft. Het is gewoon zorgeloos rijden, waar je ook maar heen wilt. Over de grens dan wordt het plannen, maar binnen Nederland is het heerlijk. }:O

Wel tof van die andere Leaf rijder. Zelf voel ik als EV rijder toch dat ik in een soort community zit, en help een ander graag. Mijn ervaringen tot nu toe zijn extreem positief.

[ Voor 19% gewijzigd door TucanoItaly op 04-05-2018 21:59 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Zo’n Leaf begint ook wel steeds meer een gooi te doen naar een mainstream plekje in de verkooplijsten.

Laat objectief gezien weinig te wensen over, zeker sinds de 40 kWh versie, en kost met ~35k niet de wereld.

De komende jaren zal het marktaandeel van dergelijke EVs geleideljk stijgen. Vooral de auto’s tot en met de Model 3 gaan meer verkopen, de topklasse gaat wat hinder ondervinden van de verschuivende belastingmaatregelen (volle mep bijtellen over de waarde boven 55k).

De grote doorbraak komt met de siliciumaccu (5-10 jaar voor commeriële toepassing. De belofte van die accu’s is een 10x grotere energeidichtheid dan Li-Ion. Dat betekent: een aandrijflijn incl accu die aanzienlijk kleiner en lichter is dan van een ICE. EV’s die geen belastingmaatregels nodig hebben om te concurreren. En binnen 1 model cycle vanaf sie datum, het einde van de ICE.

[ Voor 60% gewijzigd door t_captain op 04-05-2018 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
JayPe schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:55:
[...]

Zo. Jij geeft gemakkelijk op. Blijf je ook binnen als je denkt dat 't misschien wel gaat regenen vandaag?

Pak even de telefoon op, bel met de gemeente, of loop even binnen. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Voor 't zelfde geld krijg je met voorrang een vergunning als je een elektrische auto koopt. Weet jij veel? ( èn wij ook niet, want geen idee in welke stad je woont) Als 't Nijmegen is, zou 't maar zo kunnen.

Maar ach. Als het misschien nodig hebben van een vergunning je al tegen houdt,..
Ik heb al het nodige vooronderzoek gedaan, al is dat niet direct te herleiden uit mijn berichtgeving. Volledige verhaal:

Een parkeervergunning is niet mogelijk vanwege P.O.E.T. (parkeerplaats op eigen terrein). Mijn appartementencomplex heeft een los parkeerterrein dat even verderop ligt.

Op het eigen terrein is het lastig om een laadpaal te plaatsen door het ontbreken van een stroomvoorziening en omdat het een doorsteekvak is. Het eerste is op te lossen door het asfalt van de weg open te bereken en een kabel van +/- 80 meter naar mijn meterkast te trekken. Het tweede probleem is op te lossen door, in overleg, enkele aanrijdpalen rondom de laadpaal te plaatsen.

Door de hoge kosten van deze oplossing is de terugverdientijd van een EV voor mij hoog. Ik zal nog contact opnemen met de gemeente om te vragen of er voor de P.O.E.T. een uitzondering gemaakt kan worden voor elektrisch laden. In dat geval is de terugverdientijd acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
PeterZ(on) schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:33:
[...]

Is zeker een groot verschil.

Ik ben thuis vol weggereden en heb na 82km geladen en ben vervolgens naar mijn bestemming gereden. Daar vandaan een uur of drie later weer terug en weer geladen. Met de derde sessie was de accu wel het leegst en minder vol geladen omdat ik toen makkelijk thuis kon komen en koud was het ook niet.

Ik probeer toch wel met nog 30/35km bereik weer te laden. Ik merk wel hoe minder het bereik is hoe sneller die laadt. Maar met die enkele laders van Allego durf ik niet te veel te gokken want 1 is geen.
Bij mijn Ioniq gaat na 75% de snelheid rap terug. Dus ik denk 20 tot 80% het beste is . Maar het hangt ook af hoever je nog moet.
En ook waar je wil en kan laden.
Ik zou het ook wel tof vinden als we bij Fastned met de MainGau kunnen laden .dat geeft nog meer vrijheid. Ps fastned heeft ook een leuke laad planner.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:12:
[...]
Door de hoge kosten van deze oplossing is de terugverdientijd van een EV voor mij hoog. I
Eh,. een EV verdien je niet terug. Zonnepanelen verdien je terug. Een EV aanschaffen kost je gewoon geld. Afschrijving afschrijving afschrijving. En dat is met elke nieuwe auto natuurlijk zo.

Maar goed; je verhaal is een stuk completer nu, en begrijpelijker. Een paal thuis is wel zo prettig, omdat je dan tegen relatief laag tarief overnacht kunt vol laden. Een openbare paal is al duurder, maar nog steeds handiger dan helemaal geen paal. Alleen maar snelladen vind de accu bij sommige auto's niet echt leuk.

Als het plaatsen thuis op de POET lastig is, kan je het natuurlijk bij de gemeente proberen. En anders creatieve oplossingen zoeken. Je hoeft de stroom wellicht niet bij je eigen appartement te betrekken,. er zijn wellicht andere plekken op eigen terrein die dichter bij een stroompunt liggen... ik doe maar een suggestie.

*ik doe trouwens even net alsof ik blind ben, ik snap heus wel dat je bedoelt dat een EV voor jou door al die lastige zaken zoals graven en paaltjes zetten nu duurder uit komt dan een ICE, maar 'terugverdienen' klinkt net alsof je alleen maar om de centen een EV wilt rijden, en alle andere voordelen er verder niet zoveel toe doen. Heb je al eens een proefrit gemaakt? Gewoon doen!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
En wat dacht je van gewoon een laadpaal aanvragen bij je gemeente.heb ik ook gedaan staat wel niet pal voor mijn appartement (2minuten lopen) maar er staat er wel een .
En als MainGau later kan bij Fastned dat rij ik net zo lief daar heen en veel goedkoper. Dus ga gewoon die auto bestellen .
Komt allemaal wel goed.
Dat ik hem bestelde was er bij mij in het dorp nul laadpalen.
Nu dus 1 haha.en ja ik dacht toen ook van dit en dat ......maar blijkt totaal geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
evtje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:42:
En wat dacht je van gewoon een laadpaal aanvragen bij je gemeente.heb ik ook gedaan staat wel niet pal voor mijn appartement (2minuten lopen) maar er staat er wel een .
En als MainGau later kan bij Fastned dat rij ik net zo lief daar heen en veel goedkoper. Dus ga gewoon die auto bestellen .
Komt allemaal wel goed.
Dat ik hem bestelde was er bij mij in het dorp nul laadpalen.
Nu dus 1 haha.en ja ik dacht toen ook van dit en dat ......maar blijkt totaal geen probleem te zijn.
Er staat al een paal voor de deur, maar door gebrek aan parkeervergunning mag ik die niet gebruiken. Een straat verderop staat er nog eentje, maar dat is een andere vergunningszone en daar zal ik, omdat ik er niet woon, al helemaal geen vergunning voor kunnen krijgen. Er is een openbare paal een kilometer verderop, maar daar moet ik dan na werktijd moeten parkeren, kilometer lopen, tegen bedtijd weer teruglopen, auto ophalen en voor de deur zetten.

Een heel groot leermoment: Nóóit meer een woning kopen in een gebied met een draconisch parkeerbeleid. Gewoon met véél openbare plekken (2 per woning) en het liefst met een eigen oprit.

Openbare paal versus eigen paal maakt qua laadkosten niet uit, die paar cent die het scheelt lig ik niet wakker van. En zakelijk aftrekbaar dus je betaald minder dan de helft.

Binnenkort maar eens proefrijden. Ik zit te wachten op de Tesla Model 3 vanwege de achterwielaandrijving al kan een e-Golf vast ook leuk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
evtje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:28:
[...]

Bij mijn Ioniq gaat na 75% de snelheid rap terug. Dus ik denk 20 tot 80% het beste is . Maar het hangt ook af hoever je nog moet.
En ook waar je wil en kan laden.
Ik zou het ook wel tof vinden als we bij Fastned met de MainGau kunnen laden .dat geeft nog meer vrijheid. Ps fastned heeft ook een leuke laad planner.
Als je onderweg bent en een snellader pakt heeft het weinig zin helemaal vol te laden want hoe voller hoe trager, kan ik mooi zien op Leafspy bij gebrek aan een aanduiding in de auto. Komt uiteindelijk zelfs onder de 10kW. Fastned zou wel erg fijn zijn en geeft meer zekerheid dat er een vrije lader is, maar als het nodig is pak ik die nu toch ook wel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Telt laden als parkeren? Mag een passerende EV bestuurder de laadpaal ook niet gebruiken?

Als ik de regels goed heb begrepen, mag je namelijk niet parkeren bij een laadpaal, wat zou suggereren dat laden iets anders is dan parkeren.

Ik ben heel blij met garage, carport, ruimte voor 2 auto’s op de inrit en ruimte voor 1 a 2 auto’s voor het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:26:
Telt laden als parkeren? Mag een passerende EV bestuurder de laadpaal ook niet gebruiken?

Als ik de regels goed heb begrepen, mag je namelijk niet parkeren bij een laadpaal, wat zou suggereren dat laden iets anders is dan parkeren.

Ik ben heel blij met garage, carport, ruimte voor 2 auto’s op de inrit en ruimte voor 1 a 2 auto’s voor het huis :)
Ik vind het nooit zo eenduidig en afhankelijk van de bebording. Zo staat er soms slechts een blauw P bord voor elektrische wagens; dit geeft aan dat het een parkeerplek is voor elektrische wagens. Of er een laadpaal bij staat maakt dan eigenlijk niet veel uit, is een parkeerplek.
Echter, als er een onderbord staat met "Alleen voor laden elektrische voertuigen" dan is het dus geen parkeerplek, maar puur een laadplek. Hier is het dus eigenlijk illegaal om te staan als je niet aan het laden bent. Beetje jammerlijk gekozen oplossing, omdat de grote witte P nog steeds suggereert dat het een parkeerplek is voor iets |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Gisteren eens gekeken wat het laadverlies is bij thuisladen. Volgens de kWh meter is er 16,1kWh geleverd en volgens leafspy is er 14kWh bij gekomen in de accu, dus een verlies van 13%. Best veel lijkt mij. Binnenkort eens testen bij een snellader hoeveel het daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoe sneller je laadt, hoe hoger de spanningsval tussen bron en accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Alexander6501 schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:34:
Ik wil graag binnenkort naar familie in Aschaffenburg Duitsland (~70km van Frankfurt) rijden vanuit Amsterdam met de Ioniq. Wat is nu een realistische tijdframe van hoe lang dit zal duren. Mijn berekening gaat als volgt:

Afstand 497 km - 4 uur 46 minuten volgens Google Maps (105 km/u gemiddeld)

Met Ioniq ongeveer 90 km/u gemiddeld (cruise control op 105 km/u) rijden maakt 5 uur 30 minuten.

Laadstops: een keer in Nederland 30 minuten dan nog twee keer in Duitsland een lange en een korte, laten we zeggen 45 minuten in totaal als alles werkt.

Totale tijdsduur 6 uur 45 minuten als alles in een keer goed gaat. Is dit realistisch of gaat het sneller in het echt?

Verder ben ik behoorlijk bang als ik kijk naar de staat van het Duitse snellader netwerk met 1) dure Innogy laadpalen (€22,- per uur) 2) CCS laders die geblokkeerd worden 3) CCS laders die niet werken 4) CCS laders die gebruikt worden door andere mensen (vaak maar een lader per plaats).

Iemand die me gerust kan stellen of juist het me afraadt en gewoon de auto van mijn collega gebruiken?
Uiteindelijk is mijn trip gebeurd gisteren en heb ik er in totaal 6 uur over gedaan, inclusief ~30 minuten file. Ik ben voor een twee stops strategie gegaan met een laadbeurt bij Allego Hamminkeln (A3, 28 minuten) en Oberhonnefeld (A3, 36 minuten). De A3 is ideaal aangezien het voor het grootste deel drie baans is, waardoor je zelf alle vrachtwagens makkelijk kunt inhalen en de snelle jongens je links inhalen. Ik reed zelf 110 op de cruise control en dat was snel genoeg. Erg positief over de hele ervaring, ik ben veel uitgeruster aangekomen dan ik normaal had gehad. Ook qua kosten was het voor mij gratis (EV box sleutel van mijn werk). Bij mijn goede ervaring plaats ik wel de kanttekening dat het gisteren ideaal weer was met weinig wind en goede temperaturen: ik heb uiteindelijk dan ook ~13 kWh/100km gebruik weten te klokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
JayPe schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:24:
[...]

Heb je ook wel weer gelijk in. Het product dat Shell verkoopt aan de pomp ( benzine ) is niet anders dan wat een ander verkoopt ( bijvoorbeeld Total ); het blijft fossiele brandstof. Ik kies er echter bewust voor om onze "Nederlansche trots" zoveel mogelijk te ontwijken, gezien de niet al te fraaie manier waarop ze bepaalde keuzes maken. Zie bijvoorbeeld de manier waarmee ze de stekker uit de NAM trekken: Wel de lusten (aardgas) niet de lasten (aardbevingen). Mevrouw van Loon (Shell) :
[...]

( Bron: https://www.volkskrant.nl...igheidsprobleem~a4564934/ ) Maar ondertussen staat er na maanden volgens mij nog niets zwart op wit.

Ook de dividend belasting is een mooi voorbeeld hoe een groot bedrijf het land 'naait' (excuses le mot). Want ik lees in de krant dat de regering op deze manier 'de grote concerns definitief in Nederland wil houden'.
[...]
(bron: https://www.trouw.nl/demo...videndbelasting~aa5deb39/ )
Alsof Shell (en Unilever) zich bindend aan een belofte gaan houden.
Ja, hoor ( https://www.nrc.nl/nieuws...ipe-in-nederland-a1585046 ), in principe blijven ze in Nederland. Tenzij het in het buitenland beter is. Dan niet, van blijven ze toch iets minder in Nederland.

Onderbuik. Correct, want ik heb er persoonlijk niet direct iets mee te maken. Het is alleen wel beschamend en triest hoe er gedraaid wordt als het er echt op aan komt.

Ik ben en wil niet roomser dan de Paus zijn, en inderdaad: achter het product dat ik afneem schuilt een hele keten aan mensen en processen. Zo kocht ik een EV van Volkswagen (the horror), omdat ik mij zorgen maak om de luchtkwaliteit... Achja: altijd inconsequent is ook consequent zullen we maar zeggen. Het product dat TNM levert, veranderde misschien niet zichtbaar aan de voorkant door de overname van Shell, maar voor mij persoon wringt het wel.
Je vergeet de overheid zelf. Zij die de productie al jaren had kunnen verlagen/stoppen maar de kraan verder open draaide. En wel de opbrengsten heeft bijgeschreven. En wij die het gebruiken gebruikte ook gewoon door.

Wat mag het jou kosten om de Groningers te compenseren?

Ook Total heeft snelladers staan bij tankstations, zeker in de regio Rotterdam. Zou je die ook overslaan?

Niemand wil graag geld uit geven aan anderen, ook jij wil vast een goed pensioen dus jou pensioenfonds zal nadat ze zichzelf vorstelijk belonen jou inleg ook laten renderen. Dat lukt het beste met bedrijven als Shell en Unilever...

Ook ik rij elektrisch vanwege de gedachte dat het te zit voor woorden is dat ik een ICE had voor woon/werk verkeer en korte afstanden. Wij hebben nu geen ICE's meer ook niet voor langere afstanden.

Het is te prijzen dat je een stap extra doet, nu de rest nog en ook het geval Groningen zal opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

prettig schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:36:
ja kijk er al niet meer naar...... alleen puur PV laden is goedkoper, als ik zeker wist dat het bleef kwam er een allego snellader op de zaak..... beetje te grote gok. Nu 50kw straks 100kw laden.... nog goedkoper.... je zou er haast voor omrijden .....
Tja het blijft een luxe probleem...ik heb genoeg extra PV liggen voor 20.000 auto kilometers en toch hang ik de auto in de buurt aan een 22kW EV-box met Entega pas ;-) Een stukje van 6 minuten lopen is ook nog eens goed voor de conditie. Alleen de laatste 5-10% laad ik nog thuis, vlak voor een lange rit omdat dat zo lang duurt. Voor de rest vind ik het nu eigenlijk een beetje zonde omdat die Entega pas al betaald is.

Ik merk dat ik lange ritten zoals de zomervakantie ook al meer bewust langs de Fastneds, Allego’s en andere ondersteunde snelladers plan, je kan daarmee echt 100% gratis bijvoorbeeld naar Milaan & retour.

Nog een tip voor de mensen die wel eens vliegen via Düsseldorf, je kan met de gratis pas van Stadtwerke Düsseldorf bij de Edeka supermarkt (niederrheinstrasse 90) gratis 22kW laden voor de terugweg. Zit een broodjeszaak en alles, prima om nog even een uurtje te vertoeven voordat je je auto bij de luchthaven neerzet.

Gelijk maar even op Chargemap gezet.
/Edit: hier dus https://chargemap.com/edeka-5.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Hachy die Rubrider, past die in een kofferbak? Ik vind het lastig om hem in te schatten qua dimensies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

175cm lang, wordt dus lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Erasmo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:20:
Stond net bij Twaalfmaten om te laden bij een allego snellader maar hij wou m'n pas niet pakken... Met de code werd er wel een sessie gestart(klik hoorbaar) maar geen stroom... Tellertje ging wel lopen in de app en die wil nu ook niet meer uit :+

De pas zou het wel moeten doen, want stom toevallig kwam er een topicgenoot z'n Leaf even bijladen met de maingau :D
Het was leuk om je mooie oplossingen te zien voor laden van je motor. Maakt een EV motor wel heel interessant.

Mijn pas pakte wel gelijk .... vaag misschien de handshake van je lader omvormer die allergisch is voor Allego. Was het nog gelukt even verder op bij hotel Akersloot?

Gisteren even naar 80% geladen volgende dag weer een rit naar aviodrome netjes . Vandaag met 52% aangekomen ondanks 'fout' EV rijden (we hadden haast) Maar aan de paal bij het aviodrome alleen de eerste paal pakte niet. Die er naast wel dus gaan en op de terugweg 100% vol wat is toch fijn. Top en de auto stond onder het afdak van zonnepanelen helemaal top.

De presentatie van André Kuipers erg interessant maar dat wel een hoop moeten gaan doen om ons "ruimteschip" (aarde) schoon te houden want als we zo doorgaan is het redelijk snel klaar met ons als mensheid. En met de neus op de feiten gedrukt dat we wel heel heel heel klein zijn in de grote boze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:13:
175cm lang, wordt dus lastig.
Aha, helder. Anyway, ben benieuwd :) Keep us posted!

Voor wie niet weet waar het over gaat; Hachy is waarschijnlijk te bescheiden om z'n meest recente blogpost hier te plaatsen, maar ik vind het wel degelijk relevant want het is elektrisch vervoer alleen het is geen auto: https://goedkoperrijden.b.../ontmoet-de-rubrider.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Zo even een rare vraag, hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk de laadpaal informatie van de (indien aanwezig) ingebouwde head unit?

Ik was op zoektocht naar een nieuwe radio met DAB+ en kwam 2 dagen later (met zoeken) uit bij de Android head units. Dat opent de nodige mogelijkheden voor het gebruik van de Chargemap, Plugshare, Fastned, Navi en bijbehorende integratie. Al dan niet direct met een OBD dongle in contact met de auto.

Nu is het natuurlijk wel een verschil of je een DAB head unit van 100 euro + 30 euro antenne bestelt, of een 300 euro + 60 euro unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
databeestje schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:55:
Zo even een rare vraag, hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk de laadpaal informatie van de (indien aanwezig) ingebouwde head unit?

Ik was op zoektocht naar een nieuwe radio met DAB+ en kwam 2 dagen later (met zoeken) uit bij de Android head units. Dat opent de nodige mogelijkheden voor het gebruik van de Chargemap, Plugshare, Fastned, Navi en bijbehorende integratie. Al dan niet direct met een OBD dongle in contact met de auto.

Nu is het natuurlijk wel een verschil of je een DAB head unit van 100 euro + 30 euro antenne bestelt, of een 300 euro + 60 euro unit.
Ik ben wel benieuwd naar wat je gevonden heb aan head units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenK schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:20:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar wat je gevonden heb aan head units
Nou, ja, de Pioneer MVH-X580DAB kost 112 euro op amazon.de (want daar is DAB+ veel breder), deze zag er wel aardig uit, verlichting kan elke kleur worden in plaats van blauw. DAB antenne niet meegeleverd, beetje zuur. Unit is niet echt bijzonder, elk willekeurig ander merk heeft iets vergelijkbaars. Oh ja, de CD speler is uit, heeft wel een usb stekker voor koppelen muziek of telefoon, maar natuurlijk niet beide, want 1 stekker.

Van de head units is in het Het Android Autoradio Topic topic de Xtrons populair. Met name omdat deze leverbaar is in een formaat die je zo in de console van een VW product kan gieten. Maar ook voor andere merken hebben ze aangepast modellen.

Je kan een 3G/4G stick toevoegen, parkeersensoren, achteruitcamera's stuur bediening en meer van die dingen. Zaken die normaal voorbehouden zijn aan af-fabriek systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ach wat leuk. Shell Recharge in de UK wil van alles van je weten via een onderzoekje.

https://shellevtestcommunity.typeform.com/to/HIk3LH

“Could you briefly explain why you prefer to charge at Fastned?” “Well because they don’t sell fossil fuels and ruin the planet”

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 05-05-2018 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Ze krijgen niet eens mijn voornaam! :P

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

databeestje schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:55:
De R-Link van Renault vind ik persoonlijk een minpunt van de auto. Ik gebruik hem amper. Laadpaal info komt van de smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Al die fabrikanten blijven maar `eigen` systemen bedenken terwijl bijna alles op je telefoon staat (ook mijn bmw..... bmw services, draait je het ongangs aan z´n wielletje en dan kun je je email bekijken ... wow dat is vooruitgang zeg).
De Navi (best aardig in de i3) maar altijd NIET up-to-date, moet je zelf updaten via USB 2x per jaar !

Carplay en android auto is een goed stap in de richting (en carplay is weer veel te beperkt, maar paar apps.....android auto......heel veel, kon wel eens overstappen van de iphone om die reden, apple begint achter te lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
TucanoItaly schreef op zondag 6 mei 2018 @ 07:22:
[...]

De R-Link van Renault vind ik persoonlijk een minpunt van de auto. Ik gebruik hem amper. Laadpaal info komt van de smartphone.
Kun je de smartphone gebruiken om via android auto laadpaal info te laten zien op het scherm? of is android auto alleen een soort google maps voor je auto?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
In de Ioniq gebruik ik ook de laadpalenlijst van de navigatie niet. Wel mijn eigen geïmporteerde snellaadpalenlijst van NL.
De ingebouwde lijst is niet compleet, niet up-to-date en geeft nul info over aantal kW, provider en of hij vrij is of niet. Dus niet te gebruiken in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Qua laadpalen zoeken blijft plugshare hier toch de meeste informatie hebben. Helaas het enige wat ik mis is live kunnen zien of ze bezet zijn.
MeZZiN schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:58:
[...]

Het was leuk om je mooie oplossingen te zien voor laden van je motor. Maakt een EV motor wel heel interessant.

Mijn pas pakte wel gelijk .... vaag misschien de handshake van je lader omvormer die allergisch is voor Allego. Was het nog gelukt even verder op bij hotel Akersloot?

Gisteren even naar 80% geladen volgende dag weer een rit naar aviodrome netjes . Vandaag met 52% aangekomen ondanks 'fout' EV rijden (we hadden haast) Maar aan de paal bij het aviodrome alleen de eerste paal pakte niet. Die er naast wel dus gaan en op de terugweg 100% vol wat is toch fijn. Top en de auto stond onder het afdak van zonnepanelen helemaal top.

De presentatie van André Kuipers erg interessant maar dat wel een hoop moeten gaan doen om ons "ruimteschip" (aarde) schoon te houden want als we zo doorgaan is het redelijk snel klaar met ons als mensheid. En met de neus op de feiten gedrukt dat we wel heel heel heel klein zijn in de grote boze wereld.
Heb je toevallig nog een foto van die paal? Ik zie dat ie nog niet op Plugshare staat.

Akersloot was gewoon laden en gaan, met een kwartiertje had ik ruim voldoende sap om thuis te komen. Vreemd genoeg krijg ik m'n maingau pas maar nergens aan de praat, maandag maar even met de kundenservice bellen. Heb hem wel aan een aantal taxichauffeurs aangeraden waarmee ik een praatje maakte tijdens het laden, die zagen de pas wel zitten :)

Wat me ook opviel was dat ik maar bij 1 Fastned alleen stond, dat was twee jaar geleden wel anders. Oh het doel is ruim gehaald gisteren, 848km op de Zero in één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
Erasmo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:22:
Qua laadpalen zoeken blijft plugshare hier toch de meeste informatie hebben. Helaas het enige wat ik mis is live kunnen zien of ze bezet zijn.
weet niet of je bekend bent met de app van nuon genaamd "Charging stations". handig voor gebieden die afhankelijk zijn van de laadpalen van nuon zoals in amsterdam of utrecht. laat de palen van nuon, ev-box, new motion en allego zien. als er een storing is bij een paal van nuon kun je dat snel melden in de app en wordt het meestal opgelost in een paar minuten, hoef je ze tenminste niet te bellen :P

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Coasterfreak schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:33:
[...]

Kun je de smartphone gebruiken om via android auto laadpaal info te laten zien op het scherm? of is android auto alleen een soort google maps voor je auto?
Als de app door android auto ondersteund wordt wel.
Android auto ondersteund er in ieder geval veel meer dan carplay van apple (maar paar en google maps bv. weer niet).

In feite nemen die platformen je telefoon bediening over.....en dat is heel handig als je dan ook echt alles kunt, maar ja alle fabrikanten bepalen zelf natuurlijk weer hoeveel mag, want ze willen graag hun eigen diensten verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Vandaag gereden op wegen tussen de 50 en 80, met dakraampje open en zonder airco kwam ik uit op 140 watt per km :P Dan zou ik 535 km range hebben gehad.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

YoshiBignose schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:38:
Dan zou ik 535 km range hebben gehad.
Dan kun je met twee keer laden van Amsterdam naar Nice :D

Dat zou eigenlijk wel een gave trip zijn
Kun je de smartphone gebruiken om via android auto laadpaal info te laten zien
Dat weet ik eigenlijk niet. Alhoewel er hacks zijn, heeft alleen de Renault Zoe R110 standaard Android Auto aan boord. Plus ik heb geen Android toestel dus ik heb het nooit live gezien.

[ Voor 40% gewijzigd door TucanoItaly op 06-05-2018 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
TucanoItaly schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:42:
[...]

Dan kun je met twee keer laden van Amsterdam naar Nice :D

Dat zou eigenlijk wel een gave trip zijn
En dan heb ik maar 75 kWh maar met 100 kWh heb je dan meer dan 700 km range. Gaat wel ff duren alleen want je zal dan de snelweg moeten ontwijken en dan rij je vaak niet de efficiëntste route en moet je meer km's maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Net terug van een kort toertochtje door de Reeuwijkse plassen. Vanwege de lage snelheid uiteindelijk maar net boven de 100Wh/km gekomen. Met Yoshi's accu zouden we dan makkelijk de 700km halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jammer dat je dat niet precies kunt aflezen, of heb ik dan niet goed gezocht? Ik heb afgelopen week een reset gedaan en zit er nu ook net boven maar het blijft alleen een aanduiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Ik heb ondertussen 16 laad apps op mijn telefoon staan, maar met Android Auto werkt er niet één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

PeterZ(on) schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:45:
Jammer dat je dat niet precies kunt aflezen, of heb ik dan niet goed gezocht? Ik heb afgelopen week een reset gedaan en zit er nu ook net boven maar het blijft alleen een aanduiding.
Nope, er is geen nauwkeurige manier om het te meten. Het zit ook niet op de CAN-bus voor zover ik weet, maar ik fiks dit nog wel zodra ik aan de slag ga met een nieuwe carputer voor de Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jammer, ik had het dan graag over het hoofd gezien. Heb jij als eens gekeken hoe ver je nog kunt rijden na de LBW tot aan de VLBW, zonder de extra accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is alweer een hele tijd geleden, maar ja: LBW ging vrij consistent aan bij ~16km resterend, VLBW bij ~6, dus daartussen kon je zo'n 10km rijden.

Tussen VLBW en turtle zitten nog een paar kilometers, maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd omdat in mijn pack een slechte cel zit. Ik ga het niet riskeren om die cel kapot te rijden en/of ver vóór de verwachting leeg te rijden.

(met het nieuwe pack heb ik ~30-40km tussen LBW en VLBW, en na VLBW nog eens 60km voordat ik in de buurt van turtle kom, dus LBW is een gemakkelijk te herkennen halverwege-punt voor de accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De LBW kwam bij mij bij 18km op GOM en 49GID's en 3,8kWh remain en ben toen omgedraaid en naar huis gereden wat iets meer dan een kilometer was. Misschien dat ik het nog eens uit probeer tot de turtle, maar wel met een sleepwagen op afroep. Een accu met meer capaciteit zou toch wel mooi zijn of een uitbreiding die je kun bijprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tja, nog even geduld, dan bied ik m'n mod commercieel aan voor iedere Leaf :)

Het is met de oude Leaf wel echt tricky om hem leeg te rijden tot in de buurt van turtle. Er is bijna niks over (5 GIDs, 0,4kWh) zodra je turtle mode krijgt. Je 'realistische' range is IMO tot VLBW, daar voorbij moet je niet willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een accumod zou mooi zijn en dan op de plek voor het reservewiel, mis je ook geen bagageruimte. En als de boordcomputer dan ook nog door heeft dat de accu een stuk groter is geworden, dan is het helemaal top. :)

Inderdaad dat denk ik ook, tot de VLBW en niet verder, veel zal er dan ook niet meer resteren en met de Leafspy kun je zien hoeveel kWh er nog in zit. Maar in noodgevallen is het wel nuttig om een beetje te weten waar de grens ongeveer ligt. Maar het is sowieso niet verstandig om hem helemaal leeg te rijden want dan werkt er niets meer, kun je ook niet meer gesleept worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Oh, je kunt zonder tractie-accu nog steeds remmen, sturen (incl. deels stuurbekrachtiging), de parkeerrem eraf halen en hem in neutraal zetten. Dus je kunt hem echt helemaal leegrijden en alsnog gesleept worden.

Edit: oh uiteraard, ik vergeet helemaal dat we een expert in ons midden hebben! @assje weet alles van gesleept worden in een elektrische auto!

[ Voor 25% gewijzigd door mux op 06-05-2018 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47
Ben ik de enige hier die daadwerkelijk een keer weggesleept is met een lege batterij? :+

Ik zeg "slepen" maar het was eigenlijk gewoon achterop gezet worden :9

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 06-05-2018 18:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oh, ik meen dat ik dat ergens in een Youtube video gehoord en/of gezien heb dat bepaalde zaken niet meer functioneren en die persoon waarschuwde er juist voor om de auto bij de turtle direct aan de kant te zetten. Maar goed dat valt dan gelukkig weer mee en hoop het niet mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een kilometer slepen kan je weer twee km rijden toch? ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Misschien op de GOM maar of het echt zoveel is vraag ik mij af. Leuke video over dit onderwerp met Vincent Everts, YouTube: Vincent laadt zijn elektrisch auto op door te remmen tijdens het slepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PeterZ(on) schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:00:
Misschien op de GOM maar of het echt zoveel is vraag ik mij af. Leuke video over dit onderwerp met Vincent Everts, YouTube: Vincent laadt zijn elektrisch auto op door te remmen tijdens het slepen
Ik vroeg me ineens wat af. Stel je sleept met een grote auto een klein autootje, smart of aygo ofzo. Is dat zuiniger dan dat beide apart rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik vandaag 480 km gereden van Duitsland naar Nederland met de Ioniq cruise op 125 km/u (gemiddelde snelheid 113 km/u) 13,5 kWh/100 km, zelfs met airco! Prachtige dagen voor elektrische auto’s zijn dit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
YoshiBignose schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:03:
[...]

Ik vroeg me ineens wat af. Stel je sleept met een grote auto een klein autootje, smart of aygo ofzo. Is dat zuiniger dan dat beide apart rijden?
Lijkt mij wel, want anders zou een goederentrein niet zoveel wagons er achter hebben hangen maar hadden ze allemaal een eigen motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

O_o

De Ioniq is echt krankzinnig efficient. Ik denk gewoon niet dat dit met een andere auto lukt. De Zoe lukt dat echt niet, naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op zich met de Leaf vandaag ook onder de 130Wh/km met ~90 op de snelweg. Het was een erg goede dag.

Maar ja, de ioniq is consistent 10-15% zuiniger dan 'de rest'. Tijd voor aeromods op m'n auto, want dat kunnen we niet hebben hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Oeh,.. 13,0 kWh/100km ( of wat is de afspraak: 130 Wh/km? Of 7,6 km/kWh)
De e-up zou onder de 120 Wh moeten kunnen komen als ie zijn fabrieksopgave zou moeten halen.

Challenge accepted. Niet voor de 160km/lading (geloof niet dat die actieradius überhaupt realistisch is), maar onder de 130Wh/km of boven de 7,7km/kWh,... We gaan d'r voor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Volgens de meter op het dashboard zit ik ook rond de 100Wh/km, althans hij geeft aan 0,1kWh, maar daar geloof ik niet in want dan zou ik toch een 170km bereik moeten kunnen halen en dat lukt niet. Ik kom eerder uit op een 130Wh/km als ik ga meten, dus geladen kWh vs gereden km's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Op de vakantie in Lanzarote had ik het genoegen om met een Citroen C1 huurauto met 33k km onderweg te zijn. Het 3 cylinder blokje klinkt wel aardig, maar met 50pk betekend dat je deze ook genoeg gaat horen onderweg. Ik heb deze slechts een keer of 5 af laten slaan in 10 dagen.

De koppeling was prima, maar met de bak werd ik geen vrienden in de meeste letterlijke zin van het woord. Met grote regelmaat gaf ik het linkerbeen van mijn vrouw een beuk als ik naar de 5 schakelde (die ook nukkig was). Er zat een cruisecontrol op, maar deze was net zo intuitief als de command line opties van awk. Gewoon een knopje op het stuur als de Zoe is toch niet zo moeilijk?

Waarom begin ik over een C1 huur auto in het elektrisch rijden topic, nou, omdat het als "auto" redelijk dicht in de buurt zit van mijn Mitsubishi i-MiEV. Het gemak waarmee die in de rondte slingert is een stuk zorgelozer naar mijn persoonlijke mening, veel meer koppel, slaat niet af en de regeneratie is constant.

"Hoezo? Wat bedoel je daarmee dan?" Nou, als je in de C1 in de versnelling de heuvel af rolt om af te remmen op de motor, dan merk je verschil door het aan en af schakelen van de airco. Dat heeft een elektrische dus niet. Omgekeerd, bij het accelereren merk je dat de motor merkbaar worstelt, 50pk maar niet constant, als bijzonder hinderlijk ervaren. Ik moet de eerste elektrische auto tegenkomen waarbij de acceleratie door de airco beinvloedt wordt.

Overigens was mijn eerste indruk van elektrisch rijden op het eiland positief, nadat ik van het vliegveld weg reed werd ik ingehaald door een BMW i3, dat bleek later de enige (rijdende) op het eiland te zijn die ik tegen ben gekomen. Nu kwam ik de 2e dag een snellader tegen bij het monument van Campensinos en had ik het idee dat het leefde.

Echter kwam ik later de volgende tegen.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/20180414_142708.jpg

Euh, ok, nou ja, er staat hier in ieder geval nog een Pilon. Later kwam er nog zo een mooie haven voorbij in ik meen Playa Blanca, zonder uberhaupt een stroom aansluiting maar met bord. Juist.

Bij het vertrek van het eiland kwam ik nog een mooie i-MiEV tegen op een mooie "Kijk ons klimaat neutraal bezig zijn" poster in de vertrekhal. Ik ga er maar vanuit dat deze ergens in een hoek staat, want daar wil niemand in gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
assje schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:31:
Ben ik de enige hier die daadwerkelijk een keer weggesleept is met een lege batterij? :+

Ik zeg "slepen" maar het was eigenlijk gewoon achterop gezet worden :9
Neehoor😁😁 weggetakeld van knooppunt Hoevelaken met een EV waar met koeien letters op staat "rijd elektrisch"....

Alleen jammer van de lullige reacties van mede weggebruikers.

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenK op 06-05-2018 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@databeestje haha. Kip of het ei: aan laadplekken ontbreekt 't niet. Nu nog de palen ;-).

Die laatste opmerking over de i-Miev begrijp ik niet of lees ik verkeerd,.

@assje @JeroenK telt met een lege tank staan ook? Dan sta ik denk ik netjes bovenaan. Een collectie vijf liter jerrycans als soort van trieste trofeeën als bewijs,.. Ben erg benieuwd hoe ik dat bij een EV ga doen.

Hoe werkt dat eigenlijk, qua slepen; 't is een automaat-pookje, maar is 't ook een automaat in de traditionele vorm? Volgens mij niet toch? Kan je in neutraal een EV slepen over grotere afstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JayPe schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:02:
@databeestje haha. Kip of het ei: aan laadplekken ontbreekt 't niet. Nu nog de palen ;-).

Heh, omdat de algemene mening over de vormgeving van de auto vrij negatief is. Als auto doet ie het prima, hij is niet echt anders in afmetingen dan een Cuore, Suzuki Wagon R+ e.d. Had een smiley achter gemoeten.
@assje @JeroenK telt met een lege tank staan ook? Dan sta ik denk ik netjes bovenaan. Een collectie vijf liter jerrycans als soort van trieste trofeeën als bewijs,.. Ben erg benieuwd hoe ik dat bij een EV ga doen.

Hoe werkt dat eigenlijk, qua slepen; 't is een automaat-pookje, maar is 't ook een automaat in de traditionele vorm? Volgens mij niet toch? Kan je in neutraal een EV slepen over grotere afstanden?
Normaal gesproken kan je een EV prima slepen in neutraal, maar regenereren is ook een optie. Het bepaalt meer of de stuur electronica aangestuurd wordt. Het is een vaste verhouding bak, dus de motor draait altijd, ook in neutraal. Er is geen koppeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
JayPe schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:02:

Het is een handgeschakelde EV. Eerst van de snelweg af met de voorwielen in de beugels. Daarna op een rustplaats op de wagen geliert.

Moet je uitleggen dat hij niet meer rijden wil. Hij wil niet aan. U bedoelt niet starten. Nee niet aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
databeestje schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:12:
[...]

Heh, omdat de algemene mening over de vormgeving van de auto vrij negatief is. Als auto doet ie het prima, hij is niet echt anders in afmetingen dan een Cuore, Suzuki Wagon R+ e.d. Had een smiley achter gemoeten.

[...]

Normaal gesproken kan je een EV prima slepen in neutraal, maar regenereren is ook een optie. Het bepaalt meer of de stuur electronica aangestuurd wordt. Het is een vaste verhouding bak, dus de motor draait altijd, ook in neutraal. Er is geen koppeling
In neutraal draait je motor maar is hij niet bekrachtigd door de rijregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:17:
Op de vakantie in Lanzarote had ik het genoegen om met een Citroen C1 huurauto met 33k km onderweg te zijn. Het 3 cylinder blokje klinkt wel aardig, maar met 50pk betekend dat je deze ook genoeg gaat horen onderweg. Ik heb deze slechts een keer of 5 af laten slaan in 10 dagen.

De koppeling was prima, maar met de bak werd ik geen vrienden in de meeste letterlijke zin van het woord. Met grote regelmaat gaf ik het linkerbeen van mijn vrouw een beuk als ik naar de 5 schakelde (die ook nukkig was). Er zat een cruisecontrol op, maar deze was net zo intuitief als de command line opties van awk. Gewoon een knopje op het stuur als de Zoe is toch niet zo moeilijk?

Waarom begin ik over een C1 huur auto in het elektrisch rijden topic, nou, omdat het als "auto" redelijk dicht in de buurt zit van mijn Mitsubishi i-MiEV. Het gemak waarmee die in de rondte slingert is een stuk zorgelozer naar mijn persoonlijke mening, veel meer koppel, slaat niet af en de regeneratie is constant.

"Hoezo? Wat bedoel je daarmee dan?" Nou, als je in de C1 in de versnelling de heuvel af rolt om af te remmen op de motor, dan merk je verschil door het aan en af schakelen van de airco. Dat heeft een elektrische dus niet. Omgekeerd, bij het accelereren merk je dat de motor merkbaar worstelt, 50pk maar niet constant, als bijzonder hinderlijk ervaren. Ik moet de eerste elektrische auto tegenkomen waarbij de acceleratie door de airco beinvloedt wordt.

Overigens was mijn eerste indruk van elektrisch rijden op het eiland positief, nadat ik van het vliegveld weg reed werd ik ingehaald door een BMW i3, dat bleek later de enige (rijdende) op het eiland te zijn die ik tegen ben gekomen. Nu kwam ik de 2e dag een snellader tegen bij het monument van Campensinos en had ik het idee dat het leefde.

Echter kwam ik later de volgende tegen.
[afbeelding]

Euh, ok, nou ja, er staat hier in ieder geval nog een Pilon. Later kwam er nog zo een mooie haven voorbij in ik meen Playa Blanca, zonder uberhaupt een stroom aansluiting maar met bord. Juist.

Bij het vertrek van het eiland kwam ik nog een mooie i-MiEV tegen op een mooie "Kijk ons klimaat neutraal bezig zijn" poster in de vertrekhal. Ik ga er maar vanuit dat deze ergens in een hoek staat, want daar wil niemand in gevonden worden.
Je zou verwachten dat het daar wel aanslaat, alle brandstof moet geïmporteerd worden maar aan energie geen gebrek(zon en geothermisch).
YoshiBignose schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:03:
[...]

Jazeker, daarom zie je die ook nog wel eens achter een camper hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Erasmo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:30:
[...]
Jazeker, daarom zie je die ook nog wel eens achter een camper hangen.
Ik dacht dat dat meer was zodat je ieder onafhankelijk van elkaar moet rijden. Ik geloof niet dat het met zuinigheid te maken heeft maar eerder praktisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

databeestje schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:17:
Met grote regelmaat gaf ik het linkerbeen van mijn vrouw een beuk als ik naar de 5 schakelde (die ook nukkig was).
Maar wie was nou nukkig, de 5e versnelling of de vrouw?

:P

Anyway, dank voor het verslag. Wij hebben ook een tripje naar Lanzarote op de agenda staan, ben benieuwd.

[ Voor 15% gewijzigd door TucanoItaly op 07-05-2018 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenK schreef op maandag 7 mei 2018 @ 06:43:
[...]

Ik dacht dat dat meer was zodat je ieder onafhankelijk van elkaar moet rijden. Ik geloof niet dat het met zuinigheid te maken heeft maar eerder praktisch is.
Je kan toch ook slepen met zo'n stang, dan hoeft er feitelijk niemand in te zitten omdat die auto gewoon mee remt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@YoshiBignose @Erasmo

Precies: Ik vraag mij dus af of ik de e-up met een A-frame achter m'n camper zou kunnen hangen. Bij een normale kleine auto gaat dat prima, zolang sleutel op contact staat ( stuurslot ) en de versnellingsbak in vrij.

Met een automaat gaat dat niet, omdat de bak dan meedraait, en de koppelingsomvormer dat niet leuk vind (kapoef)

Afbeeldingslocatie: http://www.trekstang.nl/images/transportbedrijvengallerij/IMG_2011.jpg

(en het behelst dus iets meer dan alleen een trekstang, ook de verlichting wordt doorgekoppeld, en (belangrijk, want e-up weegt ietsje meer dan een aygo) de remmen worden met een oploop-systeem bedient.)

[ Voor 21% gewijzigd door JayPe op 07-05-2018 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JayPe schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:28:
@YoshiBignose @Erasmo

Precies: Ik vraag mij dus af of ik de e-up met een A-frame achter m'n camper zou kunnen hangen. Bij een normale kleine auto gaat dat prima, zolang sleutel op contact staat ( stuurslot ) en de versnellingsbak in vrij.

Met een automaat gaat dat niet, omdat de bak dan meedraait, en de koppelingsomvormer dat niet leuk vind (kapoef)

[afbeelding]

(en het behelst dus iets meer dan alleen een trekstang, ook de verlichting wordt doorgekoppeld, en (belangrijk, want e-up weegt ietsje meer dan een aygo) de remmen worden met een oploop-systeem bedient.)
Ik denk dat het hier https://www.anwb.nl/kamperen/camper/auto-slepen goed omschreven staat. Dus eigenlijk alleen als die op een aanhanger staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Erasmo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:22:

[...]
Heb je toevallig nog een foto van die paal? Ik zie dat ie nog niet op Plugshare staat.

Akersloot was gewoon laden en gaan, met een kwartiertje had ik ruim voldoende sap om thuis te komen. Vreemd genoeg krijg ik m'n maingau pas maar nergens aan de praat, maandag maar even met de kundenservice bellen. Heb hem wel aan een aantal taxichauffeurs aangeraden waarmee ik een praatje maakte tijdens het laden, die zagen de pas wel zitten :)

Wat me ook opviel was dat ik maar bij 1 Fastned alleen stond, dat was twee jaar geleden wel anders. Oh het doel is ruim gehaald gisteren, 848km op de Zero in één dag.
Nee nog niet. Had ik even moeten doen volgende keer maak ik hem wel. ^_^ moet toch wat doen met mijn downtime.

Misschien is je pas niet goed werkt het wel via de app? Verder alleen maar lof over de pas. helemaal top. Zeker dat het er op lijkt dat ze actief het aanmoedigen en graag elke klant willen ook uit Nederland.

En precies waar ik tegen aan loop laadpalen die vol zijn en leuke ontmoetingen! De eerste is vervelend. Die tesla kom ik nu elke keer tegen. En allego moet echt die paal gaan uitbreiden met 1 extra. Maar ook weer goed nieuws betekend dat EV rijden eindelijk vooruit gaat en dat de infra kan schalen dus goedkoper en voornamelijk meer mogelijkheden om te laden.

Zou toch heerlijk zijn dat we overal kunnen snel laden maar eigenlijk veel beter overal destinationcharging zo als je ergens heen gaat dat je gewoon weer vol terug kan. Dan op eens is de range van mijn leaf 200 heen en 200 terug. Dat maakt hem wel heel goed inzetbaar. (ze moeten wel iets meer 22kw palen neer zetten)

Verder even 10 minuten gestaan bij fastned om even weer wat extra te hebben morgen namelijk een grote rit voor de boeg naar tilburg de leafs grote broer ophalen. En het is onze eer te na om met de C1 te gaan zou zo veel makkelijker zijn maar nee doen we niet.

Je kan veel zeggen over fastned het is wel een top ervaring om te laden. Het is inpluggen en gaan en als er wat is binnen een paar minuten opgelost en laden. Ga mijn ochtend laad sessie wel missen ^_^ Maar misschien in de avond nog wat gratis stroom bij prikken omdat mijn laadpaal nog steeds niet af is... moet ik het doen met 2x een granny charger ;( Onderdelen die stuk zijn kosten veel tijd om te vervangen. Maar goed met een granny charger kom ik een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik gebruik ook een grannylader want met de Leaf kan ik toch niet snelladen en dan is dit de goedkoopste oplossing. Netjes op een eigen groep en met kWh meter om het verbruik bij te houden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/flffnm7yq17.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
YoshiBignose schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:44:
[...]

Je kan toch ook slepen met zo'n stang, dan hoeft er feitelijk niemand in te zitten omdat die auto gewoon mee remt toch?
Nee. Je auto heeft meesturende voorwielen en remt niet. Tenzij je technische aanpassingen maakt aan je auto en wagen. Je mag niet zomaar een auto slepen. Met een triangel mag het in NL, maar daar buiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenK schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:27:
[...]

Nee. Je auto heeft meesturende voorwielen en remt niet. Tenzij je technische aanpassingen maakt aan je auto en wagen. Je mag niet zomaar een auto slepen. Met een triangel mag het in NL, maar daar buiten....
Ja zo'n triangel bedoel ik. Dan hoeft er toch ook niemand in de auto te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:39
PeterZ(on) schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:22:
Ik gebruik ook een grannylader want met de Leaf kan ik toch niet snelladen en dan is dit de goedkoopste oplossing. Netjes op een eigen groep en met kWh meter om het verbruik bij te houden.

[afbeelding]
Soort zelfbouw laadpaal :)

Mij is altijd verteld dat de grannyladers (verschrikkelijk?) inefficient zijn.

Een snelle google zoektocht geeft bijvoorbeeld deze:
https://www.laadpaal24.nl...-fase-5-meter-vaste-kabel
voor 363 euro incl BTW.
Je laadt dan toch al 3x zo snel plus een stuk efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
is ook zo omdat ze relatief meer verlies hebben. Gelukkig staat al een wall connector klaar alleen de paal waar ie op moet nog niet. dus voor nu beter dan niets. it is something!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BB-One schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:52:
[...]

Soort zelfbouw laadpaal :)

Mij is altijd verteld dat de grannyladers (verschrikkelijk?) inefficient zijn.

Een snelle google zoektocht geeft bijvoorbeeld deze:
https://www.laadpaal24.nl...-fase-5-meter-vaste-kabel
voor 363 euro incl BTW.
Je laadt dan toch al 3x zo snel plus een stuk efficienter.
Daar had ik afgelopen week al melding van gemaakt, 13% verlies. Die laadpaal die je noemt had ik eerst ook in gedachten maar is alleen met 5m kabel, wil je een langere kabel dan wordt het een heel stuk duurder.

Met de Leaf kan ik toch niet sneller dan 3,6kW laden dus veel sneller gaat het niet worden, en 3-fase heb ik ook al niet. En stel dat ik toch zo'n duurdere laadpaal koop,dan zit ik straks met een Type-1 connector die ik bij een nieuwe EV vast niet meer nodig heb. De grannylader verkoop ik dan wel weer en kost nu weinig.

Daarnaast rij ik maar erg weinig, dus maakt het ook niet zo veel uit dat het verlies wat hoger is, en dan laad ik ook nog eens de helft onderweg. Had ik wel een "echte" laadbox gekocht, dan was het waarschijnlijk de Zappi geworden vanwege de extra functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/8ff5cef0216e87f634adc1cb52103986.png

De eerste i-Pace's in Nederland op kenteken. Vermoed dealer voertuigen. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door tomas123 op 07-05-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik had vanmorgen een fijne ervaring... ik kan thuis niet laden en kwam net een paar kilometer aan range tekort om op m'n werk te komen (Leiden-Schiphol), dus ik had het plan om dat beetje snel even bij te laden aan de snellader bij de Golden Tulip in Leiden, wat ik wel vaker doe, een paar weken geleden voor het laatst nog. Kom ik daar aan, na een eeuwigheid vast te hebben gestaan in de Leidse ochtendspits, blijkt die lader verdwenen! Echt te suf. Ok, even teruglezend hier in het forum zie ik dat iemand dat vorige week al heeft ervaren en gemeld, maar toch, je staat echt even stom te kijken.

Goed, dus op zoek naar een alternatief. En gevonden, en wel een optie die voor meer mensen hier wellicht niet heel bekend is maar wel bruikbaar zou kunnen zijn: bij de Total Aurora staat ook een snellader, langs de A4 ter hoogte van Leiderdorp, in de richting Den Haag-Amsterdam. Ik moest meteen aan jou denken, @MeZZiN - hoewel je hem wellicht wel al lang kent. Ik was er vanmorgen iig blij mee! _/-\o_

Overigens, afgelopen weekend op en neer gereden tussen Leiden en Limburg, daarbij lekker doorgereden en het grootste gedeelte boven de 120km/uur gezeten en waar het mocht ook boven de 130, uiteindelijk kwam ik uit op 14,2kWh/100km. Heel netjes voor die snelheden! Normaal gesproken rij ik rustiger (~100km/uur) en zit ik gemiddeld zo rond de 10-11kWh/100km met dit weer. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Haha... dit is nu al de derde of vierde keer dat iemand er opnieuw achterkomt op dit forum dat er een snellader bij Aurora staat. Yep, hij is heel handig geplaatst voor de noord-zuidreizigers. Toen onze accu nog kleiner was hebben we daar prettig gebruik van kunnen maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Nou ja, die bij de Golden Tulip was voor mij gunstiger want bereikbaar zonder de snelweg op te hoeven... maar goed, ik ben al lang blij dat er alsnog een alternatief is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Zo, eigenlijk http://laadpastop10.nl/ weer eens geupdate.

Nuon is een plaatsje gezakt doordat ze nu starttarieven in rekening brengen voor laadpalen van EV-box, E-laad, EVNet, én Allego. (€0,605 incl btw)

Verder weinig bijzonderheden deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
juupke schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:43:
Ik had vanmorgen een fijne ervaring... ik kan thuis niet laden en kwam net een paar kilometer aan range tekort om op m'n werk te komen (Leiden-Schiphol), dus ik had het plan om dat beetje snel even bij te laden aan de snellader bij de Golden Tulip in Leiden, wat ik wel vaker doe, een paar weken geleden voor het laatst nog. Kom ik daar aan, na een eeuwigheid vast te hebben gestaan in de Leidse ochtendspits, blijkt die lader verdwenen! Echt te suf. Ok, even teruglezend hier in het forum zie ik dat iemand dat vorige week al heeft ervaren en gemeld, maar toch, je staat echt even stom te kijken.

Goed, dus op zoek naar een alternatief. En gevonden, en wel een optie die voor meer mensen hier wellicht niet heel bekend is maar wel bruikbaar zou kunnen zijn: bij de Total Aurora staat ook een snellader, langs de A4 ter hoogte van Leiderdorp, in de richting Den Haag-Amsterdam. Ik moest meteen aan jou denken, @MeZZiN - hoewel je hem wellicht wel al lang kent. Ik was er vanmorgen iig blij mee! _/-\o_
Lol zelfde gehad ja rijd ik naar de tulip en zoeken en ja hoor gevonden ja een paar blauwe vakken alleen.

Maar die bij total is top (mr green Allego maingau yah :)) Alleen moeten er natuurlijk geen tesla gaan laden als je hem nodig heb. De A4 heeft wat te kort aan die kant. Mist zo fastned met zijn luxe dubbele lader. Het begin zowaar nodig te zijn! Tijd voor allego 2 palen te gaan neer zetten.

En wat fotos van de twaalfmaat op plugshare gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
MeZZiN schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 02:40:
[...]
Alleen moeten er natuurlijk geen tesla gaan laden als je hem nodig heb.
Ja, Tesla rijders zijn wreed irritant.

Hahahaha! Moet je horen wie het zegt!

🎉 @MeZZiN: veel plezier vandaag in Tilburg! 🎉

(We krijgen toch wel één fotoke van de Leaf & X samen in beeld ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:24:
[...]

Met de Leaf kan ik toch niet sneller dan 3,6kW laden dus veel sneller gaat het niet worden, en 3-fase heb ik ook al niet. En stel dat ik toch zo'n duurdere laadpaal koop,dan zit ik straks met een Type-1 connector die ik bij een nieuwe EV vast niet meer nodig heb. De grannylader verkoop ik dan wel weer en kost nu weinig.
ik heb voor euro 100,- een verloopje (china) gekocht typ1 naar type2 (ligt standaard in de i3), toch al regelmatig gebruikt (vrienden die type1 hebben met vaste kabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Hachy schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:23:
Zo, eigenlijk http://laadpastop10.nl/ weer eens geupdate.

Nuon is een plaatsje gezakt doordat ze nu starttarieven in rekening brengen voor laadpalen van EV-box, E-laad, EVNet, én Allego. (€0,605 incl btw)

Verder weinig bijzonderheden deze keer.
Misschien kun je een paar invulvelden maken zodat je kan spelen met wat variabelen, zoals aantal bezoeken bij fast chargers, aantal kWh, etc. Niet iedereen heeft hetzelfde gemiddelde verbruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giosan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 15:34
pirke schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:09:
[...]

Misschien kun je een paar invulvelden maken zodat je kan spelen met wat variabelen, zoals aantal bezoeken bij fast chargers, aantal kWh, etc. Niet iedereen heeft hetzelfde gemiddelde verbruik ;)
Lijkt me een goeie. We zijn niet in de elektrische auto wereld en krijgen binnenkort dus onze eerste Zoe met nog de 22kw accu. We gebruiken hem weinig, volgens mijn eerste berekeningen max 2 of 3 keer per maand opladen, maar het zou dus wel leuk zijn om alvast een vergelijking te maken van de kosten. We hebben nu laadpassen van Nuon en New Motion bijvoorbeeld maar misschien dat andere juist gunstiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Giosan schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:02:
[...]

Lijkt me een goeie. We zijn niet in de elektrische auto wereld en krijgen binnenkort dus onze eerste Zoe met nog de 22kw accu. We gebruiken hem weinig, volgens mijn eerste berekeningen max 2 of 3 keer per maand opladen, maar het zou dus wel leuk zijn om alvast een vergelijking te maken van de kosten. We hebben nu laadpassen van Nuon en New Motion bijvoorbeeld maar misschien dat andere juist gunstiger zijn.
2 a 3x in de maand opladen is erg optimistisch. Ik zou er ook niet zo naar kijken. Vooral opladen wanneer je kan zodat de auto eigenlijk altijd vol is. Dat is veel handiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Snow_King schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:05:
[...]

2 a 3x in de maand opladen is erg optimistisch. Ik zou er ook niet zo naar kijken. Vooral opladen wanneer je kan zodat de auto eigenlijk altijd vol is. Dat is veel handiger!
Waarschijnlijk bedoelt @Giosan dat hij slechts 2x à 3x per maand bij een paal zal laden (en de rest thuis).. Tenminste: daar ga ik nu ook vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
PeterZ(on) schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:24:
[...]

Daar had ik afgelopen week al melding van gemaakt, 13% verlies. Die laadpaal die je noemt had ik eerst ook in gedachten maar is alleen met 5m kabel, wil je een langere kabel dan wordt het een heel stuk duurder.

Daarnaast rij ik maar erg weinig, dus maakt het ook niet zo veel uit dat het verlies wat hoger is, en dan laad ik ook nog eens de helft onderweg. Had ik wel een "echte" laadbox gekocht, dan was het waarschijnlijk de Zappi geworden vanwege de extra functies.
Kan er iemand vertellen hoe je met het minste verlies je auto oplaadt thuis? (stel tussen 1kWh-22kWh, kabeldikte, 3 fase / niet 3 fase, Amperage?, welke wallbox?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giosan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 15:34
JayPe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Waarschijnlijk bedoelt @Giosan dat hij slechts 2x à 3x per maand bij een paal zal laden (en de rest thuis).. Tenminste: daar ga ik nu ook vanuit.
Haha nee. We hebben thuis geen paal (zitten ook midden in een verhuizing naar een tijdelijk adres). Op 2 min lopen wel 4 laadpalen (11kwh) die vrijwel altijd beschikbaar zijn.

Ik ben een beetje uitgegaan van een gemiddelde range van 100km. In de praktijk wordt de auto per week gebruikt voor hoogstens 40 a 50km. Voor de grotere ritten gebruiken we mijn auto. Daar is mijn berekening een beetje op gebaseerd.

Maar het zou best goed kunnen dat we 'm inderdaad gewoon om de 2 dagen aan de laadpaal hangen om de hoek voor het gemak :)

Nu nog even een plan bedenken voor als onze woning gebouwd is (eerder in dit topic al genoemd) zonder prive plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
gerre1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:25:
[...]

Kan er iemand vertellen hoe je met het minste verlies je auto oplaadt thuis? (stel tussen 1kWh-22kWh, kabeldikte, 3 fase / niet 3 fase, Amperage?)
@mux kom d'r maar in! :-) (Met verschoven fase, weerstand, kabel lengtes etc etc)

Maar ik schat zo dat de laadverliezen vooral komen van de omzetting van AC naar DC de bepalende factor is. En dat de lader in de auto de meest efficiënte is (qua prijs kan een DC thuis lader niet zo snel uit).

Elke auto zal zo z'n eigen optimum kennen? Maar nee, laat ik niet gissen en het aan de professionals over laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:03
prettig schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:43:
[...]

ik heb voor euro 100,- een verloopje (china) gekocht typ1 naar type2 (ligt standaard in de i3), toch al regelmatig gebruikt (vrienden die type1 hebben met vaste kabel).
Heb je een webinkje ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JayPe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:28:
[...]

@mux kom d'r maar in! :-) (Met verschoven fase, weerstand, kabel lengtes etc etc)

Maar ik schat zo dat de laadverliezen vooral komen van de omzetting van AC naar DC de bepalende factor is. En dat de lader in de auto de meest efficiënte is (qua prijs kan een DC thuis lader niet zo snel uit).

Elke auto zal zo z'n eigen optimum kennen? Maar nee, laat ik niet gissen en het aan de professionals over laten.
Je wordt vooral beperkt door de hoeveelheid vast verbruik in je auto. De AC-DC conversie is aardig efficiënt, in mijn auto zou het zo'n 93-95% moeten zijn. Maar daarnaast zet de Leaf ook z'n circulatiepomp aan, bij warm weer z'n fan, de dc/dc converter om de 12V accu vol te houden, de convenience CAN om te kunnen blijven checken dat de plug erin zit, enz. Dat allemaal bij elkaar is toch alweer gauw 200W, dus als je maar met 3kW laadt ben je zomaar 7% extra kwijt. Dat is waarom een Leaf met een trage granny charger zo inefficiënt laadt, en waarom het meer dan proportioneel sneller gaat met een 16A (of 32A) lader.

Uiteindelijk wil ik thuis gewoon een DC snellader op een grote bufferaccu. Da's nog een heel stuk efficiënter én betekent dat we arbitrair snel kunnen laden zonder de aansluiting te hoeven verzwaren of stroom uit kolencentrales te hoeven trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@mux DC op een buffer is inderdaad ideaal, die buffer is straks toch nodig als salderen wegvalt. Je hoeft met DC laden natuurlijk ook niet altijd op maximale snelheid te gaan, maar sneller dan 22kW is al heel handig.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Pagina: 1 ... 30 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.