Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
prettig schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:53:
[...]

.... denk je echt dat Fastned dat lukt de komende jaren ?
Miljoenen verlies en half miljoen omzet.... beetje webshop doet die omzet ook. Gaat nog heel lang duren voordat die winstgevend zijn en dan moeten ze nog hun schulden afbetalen (een slordige 20 miljoen al opgehaald aan 6%... dus moeten ze ook nog even per kwartaal 300K uitkeren.... op 125K omzet).
Noem dat "bierviltje" case.....ga maar rekenen, komen er nooit uit.

Daarnaast toenemende concurrentie (shell, esso), maar ook Allego en de flatrate tarieven.
Fastned ....... wordt denk ik gekocht (want eerlijk is eerlijk...... de stations zijn gewoon goed), maar "vinden" zichzelf nu nog veel te duur.
Precies. En voor een benzinepomp is het minder erg om er een beetje verlies op te draaien want mensen gaan toch even wat eten of drinken bij de pomp. Fastned moet het echt hebben van de inkomsten door laden. Ik zie het somber voor ze in.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JayPe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 23:06:
Daar overigens geslaagd :-) 't is een spierwitte geworden.. over twee weekjes ophalen met aanhangertje.
Gaaf, gefeliciteerd! En die paar duizend euro heb je gauw verdient voor een dagje werk. Plus, wit is de meest efficiente kleur voor airconditioning :Y

Het is echt een kek auto'tje. Ik ben zelf een fan van kleine auto's, geen idee waarom (maar het scheelt bakken met geld).

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45
prettig schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:53:
[...]
.... denk je echt dat Fastned dat lukt de komende jaren ?
<KNIP>
Noem dat "bierviltje" case.....ga maar rekenen, komen er nooit uit.

Fastned ....... wordt denk ik gekocht (want eerlijk is eerlijk...... de stations zijn gewoon goed), maar "vinden" zichzelf nu nog veel te duur.
Eh,. de stations zijn nu gewoon goed. Maar dat zit 'm niet alleen in de apparatuur, de bereikbaarheid ( locaties ), de marketing.. maar ook in de back-office: het werkt, en als 't niet werkt is het met één telefoontje weer geregeld ( is niet mijn persoonlijke ervaring, maar van wat ik hier lees ).

Wat Fastned nu vooral heeft 'qua marktwaarde' is naamsbekendheid, en markt door de hoeveelheid locaties.

(Verduidelijking: Ik had tot zeer recent nog nóóit van Allego gehoord, en associeer enkel Fastned met snelladen... net zoals het gros van de bevolking denkt aan Tesla bij elektische auto's, en niet aan Hyundai)

Shell (of een andere grote speler) zal waarschijnlijk de kat uit de boom kijken, en als Fastned z'n tijd, moeite en geld heeft zitten op een compleet landelijk dekkend netwerk van gele bogen,.. HAP zeggen. Dan zitten ze overal, monopolistisch, en hoeven ze niets meer te doen. De back-office stort in (want integratie in het systeem dat al staat) en de pionier elektrische rijder is de dupe.
De niet-pionier snapt het niet, want als je bij de Shell stroom gaat laden krijg je toch ook gewoon zegeltjes?

/azijn

De marktwaarde van Fastned snap ik dus wel: Hoe groter ze worden, hoe beter het netwerk en hoe interessanter om 'm over te nemen/op te kopen. Doordat er mogelijk méér dan één speler interesse heeft (zeg Shell, maar 't kan ook zomaar Total, Exxon, Texaco of BP zijn) blijft de waarde hoog. Shell zou wel gek zijn om te investeren in laadpalen, zodat Fastned failliet gaat, waarna vervolgens BP er met de boedel van Fastned vandoor gaat.

Het mooie hieraan is wel dat 't een nieuwe markt is. Het kan ook zomaar een grote energie-reus zijn die zich op Fastned stort. Of een automobiel-consortium.

You win some, you lose some, maar dan omgedraaid: Some will win, some will lose.

[ Voor 5% gewijzigd door JayPe op 03-05-2018 10:50 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Denk je echt dat Shell kijkt naar Fastned qua investeringen ! Die trekken gewoon hun eigen plan hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:44:
Denk je echt dat Shell kijkt naar Fastned qua investeringen ! Die trekken gewoon hun eigen plan hoor...
Ik denk dat Shell kijkt naar de investeringen van Unilever, AlbertHeijn en ook die van Fastned. En operationeel is Fastned een ander type speler dan Unilever, maar beiden zullen op hun eigen manier interessant zijn voor Shell. Shell trekt z'n eigen plan, maar ze zijn echt niet blind. Niet voor Fastned, of voor de energie transitie. Ik heb Shell zonnepanelen op m'n dak liggen... dateren uit het begin van dit millenium #schaam

[ Voor 18% gewijzigd door JayPe op 03-05-2018 10:55 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Shell heeft TNM al overgenomen. Ze zijn dus niet vies van dit soort tactieken. Overigens hebben ze aangekondigd samen met TNM aan snelladers te gaan werken, vraag is dus of deze onder TNM of Shell branding gaan vallen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
En we weten allemaal hoe het vervolgens is gelopen met ontwikkelingen/innovatie van TNM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Tocoleaf schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:07:
Ik kwam dit plaatje tegen bij een artikel in het FD, daar zie je denk ik alle concessies die Fastned heeft gewonnen?

Als ze die allemaal gaan bouwen/uitvoeren wordt EV-rijden in NL echt, echt een eitje. Zelf met een 30kWh auto die een x percentage van zijn batterij verloren heeft.

[afbeelding]
Ik ben ook nog geen route tegengekomen waar je met een bereik van 120km niet uitkomt. (de 120 km nu gevonden in drente. Klant 60km van snellader. Dus voor kort bezoek 120 km tussen 2 snellaadsessies)

Over aantrekkelijkheid snelladers: als ik nu bij een 175kW station sta, laad ik 70kW, 12 minuten = 14kWh= 100 km bereik. dus zodra deze verdubbeld en we zitten op 10-15 min. laden per 2 uur rijden dan is snelladen goed te combineren met een korte pauze in het autorijden. en zal het gebruik dus toenemen (ipv extra kg's accu die je maar af en toe nodig hebt en wel continu moet meezeulen en aanschaffen.)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Ik heb eens zitten rekenen wat de energiekosten zijn van een ICE en een EV en heb daarvoor genomen een ICE Golf en een E-Golf.

Opvallend genoeg is dat bijna hetzelfde bedrag per 100km, t.w. €12,41 aan benzine en €12,20 aan stroomkosten. Voor de berekening heb ik het verbruik overgenomen van de Spritmonitor, en voor de benzine heb ik €1,60 aangehouden. Voor de stroomkosten heb ik de prijs van Allego genomen €0,69 p/kWh plus 10% laadverlies is €0,76 genomen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:48

uFx

PeterZ(on) schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:53:
Ik heb eens zitten rekenen wat de energiekosten zijn van een ICE en een EV en heb daarvoor genomen een ICE Golf en een E-Golf.

Opvallend genoeg is dat bijna hetzelfde bedrag per 100km, t.w. €12,41 aan benzine en €12,20 aan stroomkosten. Voor de berekening heb ik het verbruik overgenomen van de Spritmonitor, en voor de benzine heb ik €1,60 aangehouden. Voor de stroomkosten heb ik de prijs van Allego genomen €0,69 p/kWh plus 10% laadverlies is €0,76 genomen.
Maar je bent natuurlijk ook gek als je altijd laad tegen een tarief van €0,69 per kWh. Een gemiddelde elektrische rijder betaald ergens tussen de €0,05 en €0,20 per kWh als hij thuis of op het werk laad.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Maar de benzineprijs is inmiddels al bijna € 1,74 langs de snelweg. Dan komt het plaatje ietsje anders uit (niet veel overigens).

Ga je echter thuis laden met wat zonnepanelen (of je neemt de goedkopere openbare palen), kom je al heel anders uit.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
JayPe schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:25:
[...]

En we weten allemaal hoe het vervolgens is gelopen met ontwikkelingen/innovatie van TNM.
Wat dan? TNM is pas recent overgenomen...
Welke effecten zie jij dan door de overname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19

het meeste laad je op de momenten dat je toch geparkeerd staat (thuis, op werklocatie, etc). Mocht je veel langs de snelweg willen laden zijn er abonnementen (t.b.v fastnet 12 eur/maand dan 0,35 p kwh). En ik tank nu bij allego voor eur 5 of 6ct p min = ~7ct/kwh :) -> 1 ct/km

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvanW
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-02-2021
Vraagje!

In maart 2014 heb ik een PHEV aangeschaft met verschillende voordelen (7% bijtelling, MIA). Om nog van diezelfde voordelen gebruik te maken heb ik onlangs een bestelling geplaatst voor een volledig elektrische auto. Echter heb ik onlangs over desinvesteringsbijtelling gelezen, wat in mijn specifieke geval van toepassing zou zijn (verkoop binnen 5 jaar van aankoop).

Hoeveel dit zou zijn of wat de consequenties hiervan zijn, staat er alleen niet bij.

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het ging mij ook meer om de relatie tussen de kWh prijs en de literprijs van benzine en daarbij vond ik de uitkomst opmerkelijk. Natuurlijk kun je thuis (veel) goedkoper laden of je neemt een Fastned abbo of de Maingau kaart.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:19:
Het ging mij ook meer om de relatie tussen de kWh prijs en de literprijs van benzine en daarbij vond ik de uitkomst opmerkelijk. Natuurlijk kun je thuis (veel) goedkoper laden of je neemt een Fastned abbo of de Maingau kaart.
Zelfs als je alle snelwegbrandstoffen vergelijkt dan is het nog een beetje dubieus. Fastned heeft altijd gezegd dat als de schaalgrootte van de markt plaatsvindt, de prijzen zullen dalen (vaste kosten worden over meer klanten verdeeld).
Dus als de markt volwassen is, dan wordt ook het snelwegladen eerder richting de 35ct/km of nog lager.

In dat opzicht doet snelladen het eigenlijk nog heel goed. Zelfs zonder alle schaalvoordelen is het even duur als benzine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Ze houden ook niet echt hun hoofd boven water hè. In feite zijn ze in startup-modus en zou een 'eerlijke' prijs voor hun energie nog veel hoger moeten zijn. Fastned draait pas net quitte met deze prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

heb eindelijk mijn BMW i Wallbox Pure gekocht en snel gemonteerd.

Tijdelijk zonder Type B differentieel... nu zit er wel een 10ma differentieel tussen.
wat mij wel opviel is dat de 16A automaat en zelfs de meterkast automaat toch behoorlijk warm worden.
Ongeveer 38-40c .

Dat zal wel normaal zijn zeker :) ?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, da's nog prima. Hier op de hackerspace worden sommige kabels 60C als ik m'n auto oplaad op een 16A groep :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
JanvanW schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:14:
Vraagje!

In maart 2014 heb ik een PHEV aangeschaft met verschillende voordelen (7% bijtelling, MIA). Om nog van diezelfde voordelen gebruik te maken heb ik onlangs een bestelling geplaatst voor een volledig elektrische auto. Echter heb ik onlangs over desinvesteringsbijtelling gelezen, wat in mijn specifieke geval van toepassing zou zijn (verkoop binnen 5 jaar van aankoop).

Hoeveel dit zou zijn of wat de consequenties hiervan zijn, staat er alleen niet bij.

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Je schrijft een auto af over 5 jaar dus 20% per jaar. Feitelijk claim je dus je MIA voor 20% per jaar. Dus als je €10.000 MIA had en na 3 jaar je auto verkoopt, moet je €4.000 terugbetalen. Dat geldt overigens ook gewoon voor de auto in je administratie. Die verkoop je tegen een waarde die je boekt volgens een factuur, dan verreken je dat met de huidige boekwaarde op de balans (maar dat weet je accountant wel) en heb je een boekwinst of boekverlies.

Trouwens ik zeg het niet goed, de MIA is wel afhankelijk van de verkoopprijs. Dus stel je hebt de auto gekocht voor €50.000 ex btw en je kreeg dus €18.000 MIA en je verkoopt de auto binnen 5 jaar, dan moet je als desinvesteringsbijtelling 36% van de verkoopprijs rekenen. Dus stel je verkoopt je auto voor €30.000 dan moet je € 10.800 MIA terugbetalen.

[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 03-05-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Nivve schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:27:
[...]

Zelfs als je alle snelwegbrandstoffen vergelijkt dan is het nog een beetje dubieus. Fastned heeft altijd gezegd dat als de schaalgrootte van de markt plaatsvindt, de prijzen zullen dalen (vaste kosten worden over meer klanten verdeeld).
Dus als de markt volwassen is, dan wordt ook het snelwegladen eerder richting de 35ct/km of nog lager.

In dat opzicht doet snelladen het eigenlijk nog heel goed. Zelfs zonder alle schaalvoordelen is het even duur als benzine :)
Laadstation kost 250.000,- (aan 6% geleend geld).... nou ga eens rekenen hoelang het duurt voordat die betaald is aan 0,69 of 0,35 cent ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ACEA heeft de laatste Q1 verkoopcijfers laten zien van personenauto's, deze cijfers zijn voor de EU plus Noorwegen en Zwitserland:

2.303.129 benzine
1.574.333 diesel
61.954 aardgas (ook inclusief LPG en ethanol, maar die twee worden vrijwel niet (meer) verkocht)
145.241 non-plugin hybride-electrisch
44.744 plug-in hybride-electrisch
43.585 plug-in elektrisch

Er zit groei in, maar echt opschieten doet het nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 03-05-2018 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Eigenlijk kan je het op die wijze niet goed vergelijken. Niemand in EV land laadt alléén maar bij de duurste snelladers van ons land (en zo ja dan gebruiken ze uiteraard niet het duurste laadpasje)

Een goeie vergelijking zou €0,30 /kWh zijn, dat is een redelijke mix tussen thuis, publiek, en snelladers.

Ik hoop dat Entega of vergelijkbaar binnenkort bestelbaar wordt voor iedereen in NL. Dan kan iedereen flatrate genieten en ben je snel van die prijzen per kWh af, starttarieven, tijd tarieven, connectietarieven en meer van dergelijke verzonnen onzin om de laadpaal gebruiker maar zo veel mogelijk te laten betalen. Bij de telefonie markt duurde het jaren voordat we van belminuten af waren, ik hoop dat dit in EV land sneller gaat.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:59:
[...]

Laadstation kost 250.000,- (aan 6% geleend geld).... nou ga eens rekenen hoelang het duurt voordat die betaald is aan 0,69 of 0,35 cent ........
Kan je zelf ook, dus als je een punt wil maken, ga je gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het ging mij ook meer om de relatie tussen de kWh prijs en de literprijs van benzine en daarbij vond ik de uitkomst opmerkelijk.
De uitkomst is opmerkelijk omdat hij incorrect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TucanoItaly schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:36:
[...]

Oh, vertel. Je maakt me nieuwsgierig.

@Hachy Klopt, tegen elke vergelijking is wel iets tegenin te brengen. Zo is er bij onze oosterburen een rel ontstaan over een reportage van Eins Plus over wanneer een EV schoner is dan een ICE. Volgens de makers, ik dacht, iets van 80dkm voor benzine en 150dkm voor diesel. Daarin worden ook alle meest negatieve aspecten van de EV afgezet tegen de ICE.

Mij ging het er om dat ik de gevestigde benzinemaatschappijen de kWh prijs nog niet zo gauw zie verlagen om het rijden van een EV niet aantrekkelijker te maken zodat zij nog lang hun dinojuice kunnen blijven verkopen.

@prettig Ja dat duurt heel lang voordat je dat terug verdient hebt, maar beter veel weinig betalende klanten dan geen klanten. Tesla maakt ook nog steeds miljoenen "verlies" want het kost gewoon tijd voordat je de investeringen hebt terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/lKedGk9IvGRQsQ1c6IKtfB62EyHWhipvhyJQ0S55cRArw1DzFn11_rAvd6ELH_j7Elgj-FokIXPqEMsPPKMUvX48UvNhRdyedv5p2Ura1-jlZcyI7maa9dqqM0P2jeeDmIt3VQ2asN8sjHvC9T2Y8kHeF0--7VlGjh7TQOMz-NvohBKk6jzYV02bpZeGyFzt7Unjx7apM6IPjMCqWEmiTh3Pwgu4RgKiAXIGOWTXGxm5qcE4aF2gVeL-uDvmzAYbOCWSiLvGTe2zUCFmbe_utdC7aoFU2edTWM3vm92x2M9aRuwVfY0m9JUYP5zEJGP1w0IH1WgtNMJh-IulvZ7Nea4zExGVVmxHs-3VwfqKkPfeSkyNxg54RPANR094ANwB8ay0IVir168MHJtP4GV2kjr3A60suxzT2u3FxhSX3LhBlyILheeQR57eDcxpJmvwhMeqgvudMulSZCf05y2UHfPFRZ6mSFLHVOvuvhQin1pFo7vEF4DUE9N1TD9aQk5YTYGUuV5ebYgdwRWztBeWL6XQ9di5NRtD4RKKpCF_uEcuqBq1df6S1BLeO6Kg1wm-x5tYECLIoBQJ3erNqlIZY43SzxQOhvo0zB7esLBh=w1240-h1652-no

Zo, de laadunit hangt op de nieuwe woning. Voorlopig toch maar de TNM LoLo meegenomen, als de EV komt kan deze altijd nog vervangen worden worden door een 3x16A lader.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

TucanoItaly schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:36:
[...]

Misschien kunnen we beter stellen dat de bandbreedte tussen benzine/diesel en elektrisch niet vergelijkbaar is, en hier speelt bereik ook nog een rol in.
- Met benzine zit het tussen de 1,60 en 175, prima op zich dit scheelt tot een procent of 10. Voor elektrisch
- Met elektrisch variëren de prijzen tussen de 0,09 en 0,59 per kWh. Bijkomend, kunnen tarieven hoger dan 0,20 ontweken worden als de rit binnen het bereik van de auto valt.

In de praktijk maakt dit de kosten bijzonder slecht te vergelijken. Een gemiddelde van 30 cent/kWh bij gevarieerd gebruik is niet zo heel gek. Ik laad 2/3 thuis, 1/3 bij de openbare paal en een stuk of 10 keer bij de snellader in een jaar. Dan klopt het redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tassadar32 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:54:
[afbeelding]

Zo, de laadunit hangt op de nieuwe woning. Voorlopig toch maar de TNM LoLo meegenomen, als de EV komt kan deze altijd nog vervangen worden worden door een 3x16A lader.
Ligt er wel een drie fase kabel naar toe?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
databeestje schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:55:
[...]

Misschien kunnen we beter stellen dat de bandbreedte tussen benzine/diesel en elektrisch niet vergelijkbaar is, en hier speelt bereik ook nog een rol in.
- Met benzine zit het tussen de 1,60 en 175, prima op zich dit scheelt tot een procent of 10. Voor elektrisch
- Met elektrisch variëren de prijzen tussen de 0,09 en 0,59 per kWh. Bijkomend, kunnen tarieven hoger dan 0,20 ontweken worden als de rit binnen het bereik van de auto valt.

In de praktijk maakt dit de kosten bijzonder slecht te vergelijken. Een gemiddelde van 30 cent/kWh bij gevarieerd gebruik is niet zo heel gek. Ik laad 2/3 thuis, 1/3 bij de openbare paal en een stuk of 10 keer bij de snellader in een jaar. Dan klopt het redelijk.
Vindt het leuke exercities en volkomen zinloos...... iedereen die EV rijdt weet wel beter en iedereen die eenmaal EV is gaan rijden blijft EV rijden. Allemaal verwoede pogingen om de mensen niet te snel in de EV te laten stappen.......het is niet meer te stoppen ;w ;w ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24

Even een realistische berekening mijn rit 220 hen en terug met een nissan leaf.

Met thuis laden zoals iedereen doet eigenlijk.

mijn auto doet ongeveer 0,18kwh per km.

Meestal bij fastned 8kwh voor de terug weg en bij maingau zolang ik zin heb om te laden wordt goedkoper hoe langer ik sta. Meestal ga ik weer 80% vol terug dus dat scheelt mij enorm in de kosten.

Fastned + thuis laden: 30kwh x 0,18 thuis 8kwh x 0,35 fastned (met abbo van 12 euro per maand) = 2,8 + 5,4 = 8,20 totaal
MainGau is het ongeveer de helft omdat ik meestal 20kwh uur laad a 10 cent per kwh. Dus rond de 5 euro per dag (minder thuis laden)
Mijn C1 die rijdt 1:20 met gemak kom ik op 20 euro per dag aan reiskosten.
Fastned + thuis laden = 0,037 cent per kilometer
MainGau + thuis laden = 0,022 cent per kilometer
C1 benzine = 0,088 cent per kilometer

Dus 3,7 (is duur) en 2,2 is goedkoop in je voorbeeld. En vergeet niet dat je natuurlijk aan de snelweg aan het tanken bent is wel zo eerlijk. Dus de prijs is gelijk ja als je de allerduurste niet gebruikelijke usecase doet. Maar zo kan ik het ook ik ga in de golf Aspen (speciale benzine die extra zuiver is voor grasmaaier o.a.) gooien a 4 euro de liter rijdt lekker schoon hoor maar kost wel wat.

Stop met deze kortzichtige vergelijking maak een sheet en reken het echt eens een keer uit heb ik ook gedaan en dan kom je snel achter dat voor de meeste autorijders (zelfs prive) het redelijk betaalbaar is om EV te rijden en let op het wordt alleen maar goedkoper voor de EV rijder niet duurder voor ICE rijder.

Maar ik ben ook gestopt met het voordeel berekenen want als je eenmaal EV rijdt dan is er simpel weg geen weg terug meer. Je bent voor altijd verpest. Normaal is auto om van a naar b te gaan en nu nog steeds alleen met een big smile zoals ik dat ook altijd met motor rijden heb. Het is voor mij zelf goedkoper om mij C1 er uit te gooien en een leaf te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nogmaals, het gaat mij om de opvallende overeenkomst tussen de benzineprijzen en de gehanteerde kWh prijzen bij de snelladers, en dat de benzinemaatschappijen zoals Shell die prijzen voor hun snelladers echt niet laten zakken. Daar is niets kortzichtigs aan.

En helemaal mee eens, eens EV altijd EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PeterZ(on) schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:54:
Oh, vertel. Je maakt me nieuwsgierig.
Het is net zoiets als de prijs vergelijken van een broodje kaas bij de Shell, en bij de supermarkt. Alhoewel je ze allebei kunt opeten, is het in wezen een heel ander product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
laat shell maar prutsen enzo nieuwe passen zoals maingau laten zien dat het het ook anders kan. Flatrate is ook nog een optie het komt er aan. Stroom heeft een groot voordeel we kunnen het oneindig maken ipv de laatste restjes op pompen. Dus dat wij het verbruiken is nooit zo erg als het verbruiken van brandstoffen die niet hernieuwbaar zijn.

En ik zou fastned ook graag goedkoper zien maar goed ze leveren wel een top service. Allego mag daar nog een stuk van leren.

Gisteren op de heen weg bij Sassenheim laadpaal in gebruik (telsa aan het laden) dus even snel bij fastned een 10 minuten laden zodat ik op de terugweg een nieuwe laadpaal kan vinden. En daar hard tegen aan gelopen dat vanaf den haag naar alkmaar/zaandam er een groot gat is aan laadpalen. Ja er is een van mr green / allego en een bij hoofddorp even van de snelweg maar veel is het niet. En natuurlijk was die op de A4 in gebruik. Dus ik door met nog max 60 kilometer range naar de allego bij heemstede. Met nog 20 op de teller aan het laden geslagen. Ik had gelukkig nog een optie maar om 3 opties te missen op 1 dag was me wat gortig. En toen ik aan het laden was moest een andere leaf zijn heil ergens ander zoeken.
Het zou goed zijn dat elke laadpaal op de snelweg in ieder geval 2 snelladers heeft ipv nu 1 te vaak gehad dat hij vol is. Goed teken trouwens maar crap.

maar een +1 voor fastned alleen een dikke -1 omdat ze op het traject A4 naar amsterdam geen enkele plek hebben. en al helemaal niets richting alkmaar. Gelukkig is de dichtheid vrij goed geregeld in nederland maar het zijn wel lastige dingen.

Als maingau fastned toevoegt is het wel de perfecte pas. Goedkoop je kan overal terecht. Wat wil je nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
JeroenK schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:02:
[...]

Wat dan? TNM is pas recent overgenomen...
Welke effecten zie jij dan door de overname?
Ik zie nog niets (m'n EV moet nog geleverd worden :-) ) maar ik lees/proef het wel. Blog posting:

https://goedkoperrijden.b...olie-op-je-pindakaas.html

Is maar een voorbeeld. Weet ik. Maar 't is tekenend. En mijn persoonlijke gevoel zegt mij eveneens: Waarom? Iets eerder vandaag vroeg iemand zich hardop af, 'of ik echt dacht dat Shell naar Fastned keek'. Nou; waarom koopt Shell TNM? En wat zijn op de korte en lange termijn daarvan de effecten?

Even minder 'op het spits' gezien: Ik zie Fastned als een pionier, of zoals dat tegenwoordig heet: 'een start-up'. Ze zijn nog net niet met een crowdfundingsactie van start gegaan, anders waren ze helemaal hipster geweest. Maar, zodra een jong, gedreven clubje wordt overgenomen, gaan er andere de wetten gelden. Er moet geld verdient worden, rode moeten zwarte cijfers worden, etc etc... komt dat het product ten goede? meestal wel, want een klein expanderend bedrijf is naast z'n nieuwe innovatieve product vaak helemaal niet opgewassen tegen explosieve groei. Maar het is meestal niet alleen maar hosanna. Voorbeeldje uit de media van vandaag (of was het gisteren?) de oprichters van Whatsapp zijn nu beiden niet meer bij Facebook/Whatsapp in dienst. De eerste vertrok een tijdje geleden al, de ander dus 'deze week'. Waarom? In het kort; omdat Facebook andere plannen heeft mbt privacy en het plaatsen van advertenties dan Whatsapp zelf had (en beloftes die ze, ten tijde van de overname door Facebook deden dus nu worden gebroken).

/azijn /rant 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Simpel shell is gewoon slim daarom nemen ze new motion over. Ze zien echt wel dat hun bestaanrecht op de tocht staat dus moeten ze stappen zetten. Dit is alleen lange termijn maar als jij pas over 10 jaar in de EV stapt ben je te laat. Plus new motion was een koopje voor Shell. Shell is zo rijk dat ze het zo kunnen overnemen. Plus de beweging dat ze laadpalen plaatsen is top dat ik ze niet gebruik is iets anders.

Voor nu heeft Shell new motion gekocht en ze gaan het laten groeien ze willen gewoon verdienen aan de stroom want dinosap droogt op. Plus dat met het extra geld van Shell kan new motion hard groeien. Verwacht geen lagere prijzen maar wel meer palen en betere dekking. En dat is eigenlijk belangrijker dan prijs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JayPe
MeZZiN schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:46:
Stroom heeft een groot voordeel we kunnen het oneindig maken ipv de laatste restjes op pompen. Dus dat wij het verbruiken is nooit zo erg als het verbruiken van brandstoffen die niet hernieuwbaar zijn.
Nu, dat is een gevaarlijke uitspraak MeZZiN. Dat zou je namelijk kunnen uitleggen als 'maakt niet uit hoeveel ik verbruik, want het is toch hernieuwbaar', en werkt verspilling in de hand. Er is in Nederland nog steeds een groot overschot aan grijze stroom, en een tekort aan groene.

De stelling van jou gaat pas op als álle, maar dan ook álle energie op aarde duurzaam en hernieuwbaar wordt opgewekt. Tot die tijd staat elke kWh duurzame energie die je verspilt alleen maar verplaatsen van het probleem: wordt er elders toch nog een kolencentrale gestookt.

Verspilling: door net ff harder te rijden dan noodzakelijk, of gewoon een lamp in de kelder laat branden terwijl er niemand is, of door een dikke Model X Tesla te gebruiken om een pakje boter bij de Appie om de hoek te halen, terwijl je er eigenlijk ook te voet heen kunt.

Want, ook al heb je zonnepanelen op m'n dak: Alle hernieuwbare energie die ik niet gebruik, gaat 't net in, en wordt door een ander gebruikt. En voor elke kWh die ik dus niet gebruik, maar wel opwek, wordt er elders een stuk steenkool minder verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Van al die oude bedrijven hoef je denk ik weinig te verwachten m.b.t. de stimulering van EV's. Shell doet alsof en speelt met TNM mooi weer met een groen imago maar laat het daar voorlopig wel bij. Alleen wel Fastned dwars zitten zoals bijvoorbeeld bij Reeuwijk.

Ze hadden beter op de A4 bij Den Ruygen Hoek oost wat neer kunnen zetten of ergens tussen Utrecht en Arnhem, en zo zijn er wel meer blinde vlekken.

Ik snap ook niet dat Fastned zijn stations niet bij een afrit heeft i.p.v. alleen aan de snelweg. Nu rij aan de andere kant er voorbij maar kunt er niet komen anders dan onnodig omrijden, en ook lokaal verkeer kan er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

JayPe schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:41:
[...]

Nu, dat is een gevaarlijke uitspraak MeZZiN. Dat zou je namelijk kunnen uitleggen als 'maakt niet uit hoeveel ik verbruik, want het is toch hernieuwbaar', en werkt verspilling in de hand. Er is in Nederland nog steeds een groot overschot aan grijze stroom, en een tekort aan groene.

De stelling van jou gaat pas op als álle, maar dan ook álle energie op aarde duurzaam en hernieuwbaar wordt opgewekt. Tot die tijd staat elke kWh duurzame energie die je verspilt alleen maar verplaatsen van het probleem: wordt er elders toch nog een kolencentrale gestookt.

Verspilling: door net ff harder te rijden dan noodzakelijk, of gewoon een lamp in de kelder laat branden terwijl er niemand is, of door een dikke Model X Tesla te gebruiken om een pakje boter bij de Appie om de hoek te halen, terwijl je er eigenlijk ook te voet heen kunt.

Want, ook al heb je zonnepanelen op m'n dak: Alle hernieuwbare energie die ik niet gebruik, gaat 't net in, en wordt door een ander gebruikt. En voor elke kWh die ik dus niet gebruik, maar wel opwek, wordt er elders een stuk steenkool minder verbrand.
Wat mij betreft sla je hier de

Afbeeldingslocatie: https://tse4.mm.bing.net/th?id=OIP.hxuZuuDveQuBnLfgsZ84TAHaHO&pid=Api

op de

Afbeeldingslocatie: https://www.dille-kamille.nl/image/81f5e3928714/800/800/kop-en-schotel-extra-groot-cameo.jpg

EV's zijn beter dan ICE's, maar dat maakt nog niet dat EV's goed voor het milieu zijn. Al zal dat niet de insteek van MeZZin geweest zijn gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 10:53
Dan sta je toch even in je ogen te wrijven als je op de PlugSurfing factuur een laadsessie van 19 minuten / 13,5 kWh doorberekend ziet worden voor € 100,31

Ik begrijp dat de betreffende Duitse 175 kWh snellader vlot terugverdiend moet worden, maar niet over mijn rug :-)

Aangekaart bij de PlugSurfing helpdesk die het netjes gecorrigeerd hebben naar € 7,45 voor de laadsessie. Hadden blijkbaar rond de tijd van mijn laadsessie een storing gehad in de backoffice.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
WhySoSerious schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:56:
[...]

Wat mij betreft sla je hier de

[afbeelding]

op de

[afbeelding]

EV's zijn beter dan ICE's, maar dat maakt nog niet dat EV's goed voor het milieu zijn. Al zal dat niet de insteek van MeZZin geweest zijn gok ik zo.
Klopt dat is ook niet wat ik bedoelde. Niet om het te gaan verspillen natuurlijk maar dat het wel tijd wordt om alles hernieuwbaar en natuurlijk geen kolen. En stoppen met het verspillen van dinosap en kolen etc. Maar we moeten wel alles aan doen om zoveel mogelijk hernieuwbare enegie te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JayPe schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:41:
[...]

Even een kleine kanttekening in het voordeel van @MeZZiN, er zijn wel degelijk een hoop andere mileuvoordelen die "gratis" mee komen met elektrisch.

Ik kom net bij de super vandaan, en daar staat een Volvo 850 met draaiende motor de lege flessen in de recycle bak te gooien. Ik zal blij zijn als alles elektrisch wordt, omdat er een veel directer verband is tussen "nuttige" arbeid en gewoon verkwisting.

Niet dat jouw argument geen hout snijdt, wel degelijk. We zullen altijd mensen houden die het niet begrijpen, of niet willen begrijpen. Ik ben alleen bang dat deze groter is dan ik durf te hopen. Mijn buurvrouw heeft dan wel een C1, maar brengt wel de kinderen daarmee naar school die op 500 meter zit. Dat zijn ook dingen waar ik mij aan stoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
Haha. Tuurlijk. ♥ MeZZiN ♥

Soms hoor je van die argumenten dat ik mij achter de oren krab,..

Ik heb mijn EV o.a. aangeschaft omdat ie niet vervuild waar we wonen en leven. Een energiecentrale stoot zijn meuk niet midden in de stad uit. CO2 balans is ook gemakkelijker te verbeteren door groene stroom af te nemen en ook zelf zonnepaneel te installeren. Ik heb al een PV installatie. Die dekt 2 keer m'n hele huis af: letterlijk (dak zit vol) en figuurlijk: volledige elektrisch verbruik wordt opgewekt. Daar komt nu een auto bij. Hoe ik dat compenseren ga, daar ben ik nog niet uit, ook omdat ik niet weet hoeveel ik daadwerkelijk gebruik aan stroom voor de EV.

Minder is vrijwel altijd beter. ;-)

Ohja: ik heb m'n EV ook aangeschaft omdat jullie hier (bijna) allemaal zo razend enthousiast zijn. Dat ook natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door JayPe op 03-05-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
prettig schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:59:
[...]

Offopic vraagje uit interesse; kom jij uit België?

Ik vraag me al tijden af waar het voor mij zo vreemde gebruik van "aan" in deze context vandaan komt (en Google helpt me niet).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tocoleaf schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:07:
Ik kwam dit plaatje tegen bij een artikel in het FD, daar zie je denk ik alle concessies die Fastned heeft gewonnen?

Als ze die allemaal gaan bouwen/uitvoeren wordt EV-rijden in NL echt, echt een eitje. Zelf met een 30kWh auto die een x percentage van zijn batterij verloren heeft.

[afbeelding]
Betekend dat dat op die fastned locaties geen Shell/Allego komt? Van wat her en der las zullen die de bekende 50kW zijn en 43Kw AC aanbieden waar fastned die met nog hoger vermogen snelladers de AC wil laten vervallen?
Afhankelijk zijnde van snelladen op AC zou ik, en wellicht veel andere Zoe rijders, dat erg vervelend vinden..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nu we het toch over het filosofische concept van bewustzijn hebben: Dit concept van bewustzijn wordt door sommige mensen geínterpreteerd als een aangepraat schuldgevoel, maar dat is een verkeerde manier om ernaar te kijken. Het gaat veel dieper dan dat. Het is niet "je moet je schuldig voelen als je 130 rijdt terwijl je prima op tijd was geweest als je 100 reed". Dat is een destructieve gedachte, wat heb je daar nou helemaal aan? Je had vandaag een hoop minder CO2 uitgestoot als je dood was geweest, moet iedereen nu zelfmoord plegen? Dit gaat echt nergens heen.

Bewustzijn is een denkproces in alles wat je doet, op een positieve manier. Je bent bij iedere beslissing niet alleen aan het nadenken over je portemonnee of je impulsen, maar ook aan het milieu. Het is ronduit leuk om met de Leaf het pedaal diep in te drukken bij een stoplicht en iedereen ver achter je te laten, maar een gewoonte daarvan maken? Is het het echt waard om het asfalt bij dat stoplicht extra stuk te maken met een zware auto die hard optrekt? Nee, zoveel plezier brengt het mij nou ook weer niet. Na een paar keer is het leuk geweest en gaan we weer op zoek naar het volgende speeltje.

Een elektrische auto is ontegenzeggelijk zwaar milieuvervuilend, met name een nieuwe. Het is met afstand het meest vervuilende voorwerp dat ik ooit in mijn leven heb gekocht. Ik had veel beter kunnen blijven fietsen, en dat was echt niet zo slecht geweest (doe ik immers al 25 jaar). Hier ben ik me van bewust, maar ik heb het alsnog gedaan. Ja, het is kut voor de mensen die ik hiermee indirect benadeel (in de kobaltmijnbouw, in vervuilde steden met staalindustrie, voor zover ik niet-hernieuwbare energie pomp, enz.), maar dit weerhoudt mij uiteindelijk niet omdat het voordeel van de auto groot genoeg is. Ik heb hier geen wetenschappelijke studie op losgelaten, dit is maar een gevoel, maar ik ben er in ieder geval mee bezig. En ik kan door dit bewustzijn en doordat ik bezig ben met deze onderwerpen zonder enige twijfel zeggen dat deze elektrische auto véél beter voor het milieu zal zijn dan een benzine- of dieselauto.

Schuldgevoelens zijn beperkend. Bewustzijn hoeft je niet te beperken, maar het zet wel aan tot denken en onderzoek. Als bewustzijn voelt als een schuldgevoel, dan doe je het verkeerd.

Edit: vriendin maakt net een opmerking dat ik morgen ~150km met de auto ga rijden om ijsjes te eten met een paar vrienden. Dus... hm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Schuldgevoel: Nee hoor. Mag wel, maar bewust gevoel. ja dat mag best. en daar koop je veel meer voor. bewust omgaan met grondstoffen.

Als je stroom uit een zonnepaneel komt, hoef je het nog niet te verkwisten, mag wel, maar doe het niet met de gedachte: 't is toch gratis en voor niets. *Doe ''t omdat t goedkoop is,.. en als je dan toch wilt wegknallen, dan 't best met een EV: die zijn tenminste echt snel weg :-) :-)

*getekend, hij die vandaag met de auto naar z'n werk ging, om winterbanden voor zomer te wisselen..terwijl 't perfect fietsweer was,..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

mux schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:41:
Nu we het toch over het filosofische concept van bewustzijn hebben: Dit concept van bewustzijn wordt door sommige mensen geínterpreteerd als een aangepraat schuldgevoel, maar dat is een verkeerde manier om ernaar te kijken. Het gaat veel dieper dan dat. Het is niet "je moet je schuldig voelen als je 130 rijdt terwijl je prima op tijd was geweest als je 100 reed". Dat is een destructieve gedachte, wat heb je daar nou helemaal aan? Je had vandaag een hoop minder CO2 uitgestoot als je dood was geweest, moet iedereen nu zelfmoord plegen? Dit gaat echt nergens heen.

Bewustzijn is een denkproces in alles wat je doet, op een positieve manier. Je bent bij iedere beslissing niet alleen aan het nadenken over je portemonnee of je impulsen, maar ook aan het milieu. Het is ronduit leuk om met de Leaf het pedaal diep in te drukken bij een stoplicht en iedereen ver achter je te laten, maar een gewoonte daarvan maken? Is het het echt waard om het asfalt bij dat stoplicht extra stuk te maken met een zware auto die hard optrekt? Nee, zoveel plezier brengt het mij nou ook weer niet. Na een paar keer is het leuk geweest en gaan we weer op zoek naar het volgende speeltje.

Een elektrische auto is ontegenzeggelijk zwaar milieuvervuilend, met name een nieuwe. Het is met afstand het meest vervuilende voorwerp dat ik ooit in mijn leven heb gekocht. Ik had veel beter kunnen blijven fietsen, en dat was echt niet zo slecht geweest (doe ik immers al 25 jaar). Hier ben ik me van bewust, maar ik heb het alsnog gedaan. Ja, het is kut voor de mensen die ik hiermee indirect benadeel (in de kobaltmijnbouw, in vervuilde steden met staalindustrie, voor zover ik niet-hernieuwbare energie pomp, enz.), maar dit weerhoudt mij uiteindelijk niet omdat het voordeel van de auto groot genoeg is. Ik heb hier geen wetenschappelijke studie op losgelaten, dit is maar een gevoel, maar ik ben er in ieder geval mee bezig. En ik kan door dit bewustzijn en doordat ik bezig ben met deze onderwerpen zonder enige twijfel zeggen dat deze elektrische auto véél beter voor het milieu zal zijn dan een benzine- of dieselauto.

Schuldgevoelens zijn beperkend. Bewustzijn hoeft je niet te beperken, maar het zet wel aan tot denken en onderzoek. Als bewustzijn voelt als een schuldgevoel, dan doe je het verkeerd.

Edit: vriendin maakt net een opmerking dat ik morgen ~150km met de auto ga rijden om ijsjes te eten met een paar vrienden. Dus... hm...
mux, met alle respect, maar het klinkt alsof je je gedrag rationaliseert. Niet dat ik zelf een mening daarover heb, maar zo komt het op mij over. Mijn persoonlijke ideaalbeeld is dat de overheid of een onafhankelijke partij zou moeten bepalen wat de daadwerkelijke kosten van producten zijn. Voor een auto betekent dat bijvoorbeeld alle kosten aan materialen, milieu en mensen die gemaakt worden (plus infrastructuur, etc. etc.). Die kosten zouden uiteindelijk aan de gebruiker doorgerekend moeten worden. Wat mij betreft mag en kan iedereen dan zo vervuilend of niet vervuilend zijn als ze willen, want precies die kosten worden gerekend.

Natuurlijk is dit praktisch niet berekenbaar / uitvoerbaar, tenzij er totale controle is op zo ongeveer alles (wat ook bijzonder onwenselijk is), maar in theorie zou het vrijwel alles oplossen en ontzettend eerlijk zijn. Wil je 130 km/h rijden? Prima, betaal je meer. Rijd je 90km/h betaal je minder. Ik ben er heilig van overtuigd dat rationele mensen zich zullen laten leiden door financiële prikkels, is het kapitalisme toch nog ergens goed voor. Vliegreizen zijn dan niet meer te betalen, dus dat houdt ook mooi op. Goedkoop spullen uit China gaat hem ook niet meer worden door de vervuilende schepen. Opeens word je geconfronteerd met de kosten van een Google search... Je hoeft nergens meer bewust van te zijn, alleen van je portemonnee. Vraag is of de economie dan op zijn bek zou gaan, maar voor de minimalisten is het ideaal :P

Ik roep het op het werk wel vaker, laat ze de boel maar eens flink duurder maken, zijn er ook gelijk minder files :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Shapeshifter schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:39:

mux, met alle respect, maar het klinkt alsof je je gedrag rationaliseert.
Dat was niet de insteek van m'n post, ik maakte meer voorbeelden vanuit m'n eigen ervaring om te laten zien hoe bewustzijn niet persé beperking of schuld hoeft te betekenen. Maar: ja, natuurlijk rationaliseer ik ook mijn gedrag. Dat is menselijk, en daar ben ik me bewust van. Maar er is een feedbackmechanisme, namelijk:

- Random impulsief gedrag
- Rationalisering (het is ok want [bullshit reden])
- Tijd verstrijkt, knagend gevoel blijft dat die reden die ik had bedacht niet echt hout snijdt
- Reflectie (nee, het was niet [bullshit reden], het was impulsief gedrag, ik moet me hiervan beter bewust zijn)
- Bewustzijn
Mijn persoonlijke ideaalbeeld is dat de overheid of een onafhankelijke partij zou moeten bepalen wat de daadwerkelijke kosten van producten zijn. (...) Ik roep het op het werk wel vaker, laat ze de boel maar eens flink duurder maken, zijn er ook gelijk minder files :)
Dit is... mainstream economie. Dit is wat iedere econoom je zal vertellen. Iedere econoom zal je ook vertellen dat het takkemoeilijk is om dit 'eerlijk' te implementeren, want financiële impulsen werken alleen als ze iedereen gevoelsmatig evenveel raken. Lang niet iedereen verdient hetzelfde, lang niet iedereen voelt dezelfde 'pijn' van een financiële prikkel. Het is niet genoeg om bijv. rijke mensen meer te laten betalen dan arme mensen - bepaal je rijkdom op basis van bezit of inkomen? Wat voor inkomen telt hoe? Hoe ga je om met mensen met een gat in hun hand of 'risk-takers'? Hoevaak herbepaal je de grootte van de financiële prikkel, want impact verandert continu? Dit lijken allemaal vragen waarop het antwoord is 'lul niet zo, begin gewoon ERGENS', maar dat hebben we op verschillende plekken gedaan, en dit is lang niet altijd effectief en leidt lang niet altijd tot wenselijke resultaten. Dit is moeilijk en politiek prikkelig.

Ik persoonlijk ga niet wachten totdat de EU na een discussieperiode langer dan mijn hele leven (!!) eindelijk een eerlijke co2-taks instelt in plaats van het belabberde systeem dat er nu is. Ik ga ook niet wachten tot wegenbelasting en co2-belasting op autogebruik en brandstof goed werkt. In mijn eentje, en hopelijk samen met andere mensen (o.a. hier), kunnen we ook zonder dit soort externe prikkels betere keuzes proberen te maken via het rommelige en moeizame proces van bewustwording en geïnformeerde keuzes.

Nu is het tijd om een 12->230VAC inverter in m'n auto te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

mux schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:59:
[...]

Dat was niet de insteek van m'n post, ik maakte meer voorbeelden vanuit m'n eigen ervaring om te laten zien hoe bewustzijn niet persé beperking of schuld hoeft te betekenen. Maar: ja, natuurlijk rationaliseer ik ook mijn gedrag. Dat is menselijk, en daar ben ik me bewust van. Maar er is een feedbackmechanisme, namelijk:

- Random impulsief gedrag
- Rationalisering (het is ok want [bullshit reden])
- Tijd verstrijkt, knagend gevoel blijft dat die reden die ik had bedacht niet echt hout snijdt
- Reflectie (nee, het was niet [bullshit reden], het was impulsief gedrag, ik moet me hiervan beter bewust zijn)
- Bewustzijn

[...]

Dit is... mainstream economie. Dit is wat iedere econoom je zal vertellen. Iedere econoom zal je ook vertellen dat het takkemoeilijk is om dit 'eerlijk' te implementeren, want financiële impulsen werken alleen als ze iedereen gevoelsmatig evenveel raken. Lang niet iedereen verdient hetzelfde, lang niet iedereen voelt dezelfde 'pijn' van een financiële prikkel. Het is niet genoeg om bijv. rijke mensen meer te laten betalen dan arme mensen - bepaal je rijkdom op basis van bezit of inkomen? Wat voor inkomen telt hoe? Hoe ga je om met mensen met een gat in hun hand of 'risk-takers'? Hoevaak herbepaal je de grootte van de financiële prikkel, want impact verandert continu? Dit lijken allemaal vragen waarop het antwoord is 'lul niet zo, begin gewoon ERGENS', maar dat hebben we op verschillende plekken gedaan, en dit is lang niet altijd effectief en leidt lang niet altijd tot wenselijke resultaten. Dit is moeilijk en politiek prikkelig.

Ik persoonlijk ga niet wachten totdat de EU na een discussieperiode langer dan mijn hele leven (!!) eindelijk een eerlijke co2-taks instelt in plaats van het belabberde systeem dat er nu is. Ik ga ook niet wachten tot wegenbelasting en co2-belasting op autogebruik en brandstof goed werkt. In mijn eentje, en hopelijk samen met andere mensen (o.a. hier), kunnen we ook zonder dit soort externe prikkels betere keuzes proberen te maken via het rommelige en moeizame proces van bewustwording en geïnformeerde keuzes.

Nu is het tijd om een 12->230VAC inverter in m'n auto te bouwen.
Nee, fair enough hoor, ik probeerde je niet van iets te beschuldigen verder. Ik denk waar het uit voort kwam is dat jij zelf de verantwoordelijkheid wil nemen om rekening te houden met zaken als het milieu, waar ik eigenlijk alleen maar rekening wil houden met mijn portemonnee. Ik denk dat we allebei willen dat de toekomst duurzaam is en jouw gewenste oplossing is bewustzijn en mijn gewenste oplossing is "laat een gereguleerde markt het maar voor me oplossen". Ik ben geen haar beter he, rijd ook een vervuilende elektrische auto, huis, kinderen, alles, maar ik voel me daar eigenlijk niet bezwaard over en jij lijkt dat meer te hebben. Jij hebt een knagend gevoel dat iets niet ok is, ik heb een knagend gevoel dat sommige dingen eigenlijk te goedkoop zijn. Bijvoorbeeld dat een liter cola bij de AH even duur is als een liter benzine, maar met een liter benzine kun je een voorwerp van een ton zo'n 15 km verplaatsen, hoe kan dat in godsnaam even duur zijn... We hebben beide het gevoel dat het niet klopt en dat er iets moet gebeuren, maar onze insteek is anders en toch is de gewenste uitkomst waarschijnlijk zeer vergelijkbaar, dat vond ik wel opmerkelijk.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MeZZiN schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:46:
laat shell maar prutsen enzo nieuwe passen zoals maingau laten zien dat het het ook anders kan. Flatrate is ook nog een optie het komt er aan. Stroom heeft een groot voordeel we kunnen het oneindig maken ipv de laatste restjes op pompen. Dus dat wij het verbruiken is nooit zo erg als het verbruiken van brandstoffen die niet hernieuwbaar zijn.

En ik zou fastned ook graag goedkoper zien maar goed ze leveren wel een top service. Allego mag daar nog een stuk van leren.

Gisteren op de heen weg bij Sassenheim laadpaal in gebruik (telsa aan het laden) dus even snel bij fastned een 10 minuten laden zodat ik op de terugweg een nieuwe laadpaal kan vinden. En daar hard tegen aan gelopen dat vanaf den haag naar alkmaar/zaandam er een groot gat is aan laadpalen. Ja er is een van mr green / allego en een bij hoofddorp even van de snelweg maar veel is het niet. En natuurlijk was die op de A4 in gebruik. Dus ik door met nog max 60 kilometer range naar de allego bij heemstede. Met nog 20 op de teller aan het laden geslagen. Ik had gelukkig nog een optie maar om 3 opties te missen op 1 dag was me wat gortig. En toen ik aan het laden was moest een andere leaf zijn heil ergens ander zoeken.
Het zou goed zijn dat elke laadpaal op de snelweg in ieder geval 2 snelladers heeft ipv nu 1 te vaak gehad dat hij vol is. Goed teken trouwens maar crap.

maar een +1 voor fastned alleen een dikke -1 omdat ze op het traject A4 naar amsterdam geen enkele plek hebben. en al helemaal niets richting alkmaar. Gelukkig is de dichtheid vrij goed geregeld in nederland maar het zijn wel lastige dingen.

Als maingau fastned toevoegt is het wel de perfecte pas. Goedkoop je kan overal terecht. Wat wil je nog meer.
Als ze geen concessie hebben voor een rustplaats kunnen ze er helaas ook niks neer zetten. Haarlem heeft een Fastned op 4 min rijden van de A9.
bite schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:30:
[...]

Betekend dat dat op die fastned locaties geen Shell/Allego komt? Van wat her en der las zullen die de bekende 50kW zijn en 43Kw AC aanbieden waar fastned die met nog hoger vermogen snelladers de AC wil laten vervallen?
Afhankelijk zijnde van snelladen op AC zou ik, en wellicht veel andere Zoe rijders, dat erg vervelend vinden..
Heb ik even goed nieuws voor jouw :) Fastned heeft na gemor van Zoe en E-motorrijders besloten om AC aan te blijven bieden muv. Wateringen.

M'n Maingau pas is trouwens binnen, nu nog even uitzoeken hoe de fuck ik het ding activeer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Erasmo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:43:
[...]

Als ze geen concessie hebben voor een rustplaats kunnen ze er helaas ook niks neer zetten. Haarlem heeft een Fastned op 4 min rijden van de A9.
Oh wow die kende ik nog niet. Erg prettig om te weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

tiguan schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:46:
[...]

Oh wow die kende ik nog niet. Erg prettig om te weten :)
Wat echt ideaal is is dat ie naast een Febo zit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:49:
[...]

Ik zie nog niets (m'n EV moet nog geleverd worden :-) ) maar ik lees/proef het wel. Blog posting:

Is maar een voorbeeld. Weet ik. Maar 't is tekenend. En mijn persoonlijke gevoel zegt mij eveneens: Waarom? Iets eerder vandaag vroeg iemand zich hardop af, 'of ik echt dacht dat Shell naar Fastned keek'. Nou; waarom koopt Shell TNM? En wat zijn op de korte en lange termijn daarvan de effecten?

Even minder 'op het spits' gezien: Ik zie Fastned als een pionier, of zoals dat tegenwoordig heet: 'een start-up'. Ze zijn nog net niet met een crowdfundingsactie van start gegaan, anders waren ze helemaal hipster geweest. Maar, zodra een jong, gedreven clubje wordt overgenomen, gaan er andere de wetten gelden. Er moet geld verdient worden, rode moeten zwarte cijfers worden, etc etc... komt dat het product ten goede? meestal wel, want een klein expanderend bedrijf is naast z'n nieuwe innovatieve product vaak helemaal niet opgewassen tegen explosieve groei. Maar het is meestal niet alleen maar hosanna. Voorbeeldje uit de media van vandaag (of was het gisteren?) de oprichters van Whatsapp zijn nu beiden niet meer bij Facebook/Whatsapp in dienst. De eerste vertrok een tijdje geleden al, de ander dus 'deze week'. Waarom? In het kort; omdat Facebook andere plannen heeft mbt privacy en het plaatsen van advertenties dan Whatsapp zelf had (en beloftes die ze, ten tijde van de overname door Facebook deden dus nu worden gebroken).

/azijn /rant 8)7
Ik vraag me af of mijn persoonlijke pindakaas gevoel bij de overname van TNM door Shell uitgelegd kan worden als ‘we weten allemaal wat er van TNM terecht is gekomen’.

Volgens mij gaat het met TNM verder prima en sla je hier een plankje mis. (Even afgezien van onze persoonlijke meningen)

Ik heb trouwens een heleboel facturen ontvangen voor laadpastop10. Als ik terug ben van vakantie eens even goed voor zitten en doorrekenen en dan eens kijken hoe de top10 er dan uit ziet. Voorzie wel een paar kleine wijzigingen dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Wat doen jullie met opladen in vergunninghouder gebieden? Ik woon in een stadscentrum waar bijna alle laadpalen in vergunningsgebieden staan. Dichtsbijzijnste laadpaal buiten dit gebied zit op een kilometer afstand van huis.

Of krijg je geen boete als de handhaver kan zien dat de auto nog aan het opladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 01:14:
Wat doen jullie met opladen in vergunninghouder gebieden? Ik woon in een stadscentrum waar bijna alle laadpalen in vergunningsgebieden staan. Dichtsbijzijnste laadpaal buiten dit gebied zit op een kilometer afstand van huis.
Welke stad? Ik zou, als ik jou was, beginnen om de APV van de gemeente er eens bij te pakken, of een belletje naar de gemeente doen. Er is wildgroei wat dat aangaat in Nederland. In Wageningen staat er een bordje binnen de zone: laden = gratis parkeren bijvoorbeeld. Dat zie je wel vaker (zo'n onderbord) maar zeker niet altijd.

Laadpaal =\= parkeerplek. Dus opzich is het dan juist voordelig als je auto slechts langzaam laad, en je per kWh afrekent. Kan je gratis je auto laten staan laden.

Hmm. Best wel asociaal eigenlijk.
( ik kan via de app de laadsnelheid van m'n e-up instellen op 5, 10, 13 of max ampere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Erasmo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:43:
[...]

[...]

Heb ik even goed nieuws voor jouw :) Fastned heeft na gemor van Zoe en E-motorrijders besloten om AC aan te blijven bieden muv. Wateringen.

M'n Maingau pas is trouwens binnen, nu nog even uitzoeken hoe de fuck ik het ding activeer :P
NIet nodig. Je krijgt alleen maar een pas bij een aangemaakte account. De pas kon ik in ieder geval "gewoon"gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:46:
[...]

Wat echt ideaal is is dat ie naast een Febo zit :9
En om de hoek van de Ikea Haarlem, dat moet iedereen wel zo'n beetje kunnen vinden. De snellader van de Ikea Haarlem daarentegen, is zo goed als onbruikbaar, dus een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Erasmo Jazeker. De andere twee fases zitten afgedopt onder de kap van de lader. Ook heb ik zo veel mogelijk kabellengte intact gehouden zodat vervangen later makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 01:14:

Of krijg je geen boete als de handhaver kan zien dat de auto nog aan het opladen is?
Natuurlijk krijg je wel een boete (tenzij anders aangegeven). In vergunningsgebieden hebben bewoners vaak al weinig parkeerplekken, dat de meeste al niet eens een laadpaal willen hebben. Als een bewoner dat toch aanvraagt prima, maar dan schiet hij er weinig mee op als er telkens andere mensen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JopieZoe schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:57:
[...]

NIet nodig. Je krijgt alleen maar een pas bij een aangemaakte account. De pas kon ik in ieder geval "gewoon"gebruiken.
Ah dan was de lader waarop ik hem probeerde waarschijnlijk niet in het juiste netwerk. Vanmiddag maar eens kijken of ik wat goedkope stroom kan halen bij zo'n snelweg Allego.
databeestje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:04:
[...]

En om de hoek van de Ikea Haarlem, dat moet iedereen wel zo'n beetje kunnen vinden. De snellader van de Ikea Haarlem daarentegen, is zo goed als onbruikbaar, dus een uitkomst.
De laatste keer dat ik er was kon ik de snellader niet vinden, ook toen ik op de juiste plek qua foto stond, is die er nog wel? Bij Arnhem hebben ze hem weg gehaald.
Tassadar32 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:08:
@Erasmo Jazeker. De andere twee fases zitten afgedopt onder de kap van de lader. Ook heb ik zo veel mogelijk kabellengte intact gehouden zodat vervangen later makkelijker is.
Goed vooruit gedacht d:)b Het kan zijn dat een drie-fase paal niet nodig blijkt te zijn als je de auto er toch iedere nacht aan hangt maar het is altijd handig om de aansluiting alvast te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De snellader bij Ikea Haarlem was de laatste keer dat wij daar waren (januari? begin februari?) weggehaald. Stond nog wel op de kaart. Geen idee waarom, het zou ontzettend handig zijn op die locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Heb nog een voordeel ontdekt trouwens van een EV. Reed gisteren 100 km/u en zag een meeuw op de weg eten. Normaal duiken die vogels altijd op tijd weg maar deze niet dus ik heb hem vol geschept. Hij vloog het gras in maar was alleen nog wat veer en vlees. Maar doordat de voorkant helemaal dicht is was er helemaal geen schade of viezigheid :P

RIP Meeuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:27
YoshiBignose schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:34:
Heb nog een voordeel ontdekt trouwens van een EV. Reed gisteren 100 km/u en zag een meeuw op de weg eten. Normaal duiken die vogels altijd op tijd weg maar deze niet dus ik heb hem vol geschept. Hij vloog het gras in maar was alleen nog wat veer en vlees. Maar doordat de voorkant helemaal dicht is was er helemaal geen schade of viezigheid :P

RIP Meeuw
Haha of dat echt een voordeel is ligt een beetje aan wie je het vraagt. maar in leiden kunnen ze best met wat minder meeuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Dus voor een meeuw remt hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:30:
De snellader bij Ikea Haarlem was de laatste keer dat wij daar waren (januari? begin februari?) weggehaald. Stond nog wel op de kaart. Geen idee waarom, het zou ontzettend handig zijn op die locatie.
Denk dat de deal met TNM voorbij was ofzo. Maar met 4 Mennekes palen is de IKEA eigenlijk al vrij goed uitgerust. Mocht je na het winkelen echt nog stroom nodig hebben dan zit er een Fastned op minder dan een km afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Erasmo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:22:
[...]

Ah dan was de lader waarop ik hem probeerde waarschijnlijk niet in het juiste netwerk. Vanmiddag maar eens kijken of ik wat goedkope stroom kan halen bij zo'n snelweg Allego.
In de begeleidende brief die ik bij de kaart ontving stond dat de pas direct bruikbaar was maar bij mij duurde het toch een paar dagen voordat ik er mee kon laden. Het is natuurlijk roaming gebruik, dus lijkt mij niet onlogisch. Tot nu toe altijd succesvol mee kunnen laden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Crxtreem schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:37:
Dus voor een meeuw remt hij niet.
AP stond niet aan :P maar ik rem ook niet voor vogels als er iemand achter me rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Heb ooit een VRO gedaan op de motor. Daar ook o.a. over een stuk band heen gereden etc. Als je echt kan kan stoppen doen. Alleen doorrijden ipv ontwijken van een dier is beter / veiliger omdat de kans dat je hem echt raak kleiner is en als je gaat uitwijken dat je meer kans op een ongeluk heb. Zelfs op een motor kan je nog beter over een dier dan er om heen op snelheid. Fijn is anders maar het is of het dier of jij.

Voor autos geld natuurlijk het zelf uitwijken maakt voor meer ongelukken plus meestal gaat het wel goed. Behalve dan bij @YoshiBignose maar gelukkig geen schade. It is something.

Maar goed. Tijd om EV etiquette briefjes te gaan maken. De foutlander is weer terug keurig ingeplugd en niet aan het laden. Lampje op de chademo is uit en de laadpaal is vrij in de app en met de 2 groene balkjes. Dus noodstop afgekoppeld natuurlijk wel foto's gemaakt to be safe en door gestuurd naar allego misschien kunnen ze er wat mee. En gaan laden 20 minuten aan de laadpaal niemand gezien verder dus tja duidelijk dat het een parkeerplek is voor de foutlander. En weer met 76% naar het werk toe en straks nog een keer morgen moeten we ook weer een stuk rijden.
JayPe schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:02:
Haha. Tuurlijk. ♥ MeZZiN ♥

Soms hoor je van die argumenten dat ik mij achter de oren krab,..

Ik heb mijn EV o.a. aangeschaft omdat ie niet vervuild waar we wonen en leven. Een energiecentrale stoot zijn meuk niet midden in de stad uit. CO2 balans is ook gemakkelijker te verbeteren door groene stroom af te nemen en ook zelf zonnepaneel te installeren. Ik heb al een PV installatie. Die dekt 2 keer m'n hele huis af: letterlijk (dak zit vol) en figuurlijk: volledige elektrisch verbruik wordt opgewekt. Daar komt nu een auto bij. Hoe ik dat compenseren ga, daar ben ik nog niet uit, ook omdat ik niet weet hoeveel ik daadwerkelijk gebruik aan stroom voor de EV.

Minder is vrijwel altijd beter. ;-)

Ohja: ik heb m'n EV ook aangeschaft omdat jullie hier (bijna) allemaal zo razend enthousiast zijn. Dat ook natuurlijk.
Ik ook we zijn al meer dan 15 jaar bewuster bezig. Toen groene stroom opkwam hadden we het al ook al wat het iets duurder (toen) we hadden niet super veel geld extra maar dat vonden we belangrijk. En sinds toen altijd groene stroom gehad. Verder vorige huis zelfs een warmte pomp (inverter) waarbij we tot lang cheap maar zuinig het huis konden verwarmen. Dat was al weer 8 jaar geleden en toen waren die units redelijk zeldzaam zeker 4 split.

We proberen te leven en onze dingen te doen en al we iets doen doen we het zo zuinig mogelijk en ja wij verspillen gerust ook maar als we het doen betalen we er voor en zorgen in ieder geval dat het hernieuwbare is.

Maar vorige jaar ging het kriebelen dat ik alles netjes probeer te doen eten (biologisch / lokaal) verbruik stroom en gas allemaal groen. (en het gas gecompenseerd bij gebrek aan alternatieven). Zelfs mijn stroom leverancier aangepast omdat een stukje biomassa hadden wat ons niet aanstaat. Nu 100% wind. Dat ik dat gewoon allemaal te niet doe met mijn woon werk rit in mijn dinodestroyer. het was wel een super zuinige maar toch.

Nog een paar dagen en dan is de tesla er ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Natuurlijk krijg je wel een boete (tenzij anders aangegeven). In vergunningsgebieden hebben bewoners vaak al weinig parkeerplekken, dat de meeste al niet eens een laadpaal willen hebben. Als een bewoner dat toch aanvraagt prima, maar dan schiet hij er weinig mee op als er telkens andere mensen staan.
Daarom plaatsen steeds meer gemeentes ook bij bij veel gebruik. Altijd aanvragen loont, ook om het inzichtelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
De Niro
https://www.autoweek.nl/n...iro-ev-laat-zich-al-zien/

Toch een stuk mooier dan het concept. 380km bereik tho? Er werd toch gesproken over 460?

[ Voor 40% gewijzigd door kv83 op 04-05-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:20:
Heb ooit een VRO gedaan op de motor. Daar ook o.a. over een stuk band heen gereden etc. Als je echt kan kan stoppen doen. Alleen doorrijden ipv ontwijken van een dier is beter / veiliger omdat de kans dat je hem echt raak kleiner is en als je gaat uitwijken dat je meer kans op een ongeluk heb. Zelfs op een motor kan je nog beter over een dier dan er om heen op snelheid. Fijn is anders maar het is of het dier of jij.

Voor autos geld natuurlijk het zelf uitwijken maakt voor meer ongelukken plus meestal gaat het wel goed. Behalve dan bij @YoshiBignose maar gelukkig geen schade. It is something.
Bij een konijn of haas zal ik iets meer moeite doen omdat die zo verdwaasd om zich heen kijken en ze zijn schattig, maar niet ten koste van eigen veiligheid (of andere weggebruikers). Voor katten rem ik echt niet, rotbeesten. Maar die zijn zo snel dat het zo goed als onmogelijk is die te scheppen.

Ik weet ook niet of dieren veel op geluid afgaan. Horen ze net als mensen een EV minder goed aankomen?
kv83 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:26:
De Niro

Toch een stuk mooier dan het concept. 380km bereik tho? Er werd toch gesproken over 460?
Ik kan die voorkant niet mooi vinden. Om één of andere reden past een dichte voorkant niet goed bij de Kia modellen (bij de Soul staat het ook niet mooi). Bij Hyundai vind ik het wel mooi staan.

[ Voor 17% gewijzigd door YoshiBignose op 04-05-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Over wat voor snelheden hebben we het hier? Volgens mij maakt een EV met 50km/u namelijk toch aardig wat geluid. Misschien net zo veel als een moderne benzine auto, puur door het bandengeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:18
De Niro

Concept was ook verre van een realistische productieauto. Iets dat daar op leek konden ze nooit op het huidige platform bouwen. Je kunt nu ook zien dat de productieversie van de Niro EV ook (veel) onderdelen deelt met de Kona EV en waarschijnlijk ook wel op een gedeeld platform gebouwd wordt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Niro in het wit: doe dan de " grill " in zwart ofzo.

Die donker blauwe ziet er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 23:45

Hoogie2004

Whohooooo

MeZZiN schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:20:
Maar goed. Tijd om EV etiquette briefjes te gaan maken. De foutlander is weer terug keurig ingeplugd en niet aan het laden. Lampje op de chademo is uit en de laadpaal is vrij in de app en met de 2 groene balkjes. Dus noodstop afgekoppeld natuurlijk wel foto's gemaakt to be safe en door gestuurd naar allego misschien kunnen ze er wat mee. En gaan laden 20 minuten aan de laadpaal niemand gezien verder dus tja duidelijk dat het een parkeerplek is voor de foutlander. En weer met 76% naar het werk toe en straks nog een keer morgen moeten we ook weer een stuk rijden.
Zoals eerder ooit geopperd in dit topic, na jouw laadsessie weer mooi aansluiten en een laadsessie starten, kunnen ze met de helpdesk bellen omdat ze de laadsessie niet kunnen stoppen :+

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
YoshiBignose schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:26:
[...]
Bij een konijn of haas zal ik iets meer moeite doen omdat die zo verdwaasd om zich heen kijken en ze zijn schattig, maar niet ten koste van eigen veiligheid (of andere weggebruikers). Voor katten rem ik echt niet, rotbeesten. Maar die zijn zo snel dat het zo goed als onmogelijk is die te scheppen.
Offtopic:
Ongetwijfeld gechargeerd maar lekker empathisch dit. Ook al ben je zelf wellicht een honden-mens is het toch niet veel moeite te bedenken wat zo'n beesje voor een ander betekent? Nog even los van leed voor het dier zelf, waar onderscheid tussen hond/kat/haas vrij zinloos is wat mij betreft.

Ik begrijp werkelijk waar niet hoe het in je op kan komen zo'n onderscheid te benoemen op basis van een persoonlijke voorkeur.

Dat dan los van de vraag of het überhaupt verstandig is om uit te wijken of remmen.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 04-05-2018 11:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
De Niro

Inderdaad wel vreemd dat het bereik lager ligt. Hij is niet verschikkelijk veel groter dan de Kona van dochter Hyundai, dus ik ga er een beetje vanuit dat motor/accu's etc. gelijk zullen zijn. Maar raar dat er zo'n 100km vershil is in het bereik tussen die twee.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Ik ga hier niet scanderen dat ik niet rem voor dieren. En per situatie zal 't ongetwijfeld uitmaken.
Sinds ik mijn rijbewijs heb, aleen aantal keer een dier voor de auto gehad. Wat zeg ik? nog voor ik m'n rijbewijs haalde ging het mis: eerste rijexamen gezakt omdat ik wèl remde, en de examinator vond dat ik dat niet had moeten doen.

Anyhoe: of je nu wel Martin Gaus heet, of niet: Welke keuze jij maakt heeft weinig met EV's te maken.

Dat een EV een stuk stiller is, dàt zal wel uitmaken!

@MeZZiN Mooi dat je nu eindelijk je frustratie mbt die Outlander netjes hebt kunnen omzetten in een gewoon geslaagde laadsessie. Een briefje onder de ruitenwisser voor een volgende keer..

*Wie weet, is de eigenaaar zich er totaal niet van bewust dat zijn gedrag asociaal is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Heb gelukkig nog maar 1 keer een dier tegen de auto gehad gelukkig ook geen schade en het dier ging gelukkig goed. Wel bijna een keer een meeuw op mijn motor vizier. Dat was enorm schrikken. Maar dan is het zaak door rijden en niet gaan slingeren.

Geluid helpt natuurlijk alleen de auto hoor je pas vlak bij dus dat is te laat. Ik merk nu ook met mijn EV dat ik op onze weg (een 30 zone) dat de mensen heel slecht mijn auto horen als ik met 30 aan kom. Mijne maak geluid extra rond de 20km/u. Hij is zo stil. Rol geluid helpt maar niet heel veel.
Hoogie2004 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:36:
[...]

Zoals eerder ooit geopperd in dit topic, na jouw laadsessie weer mooi aansluiten en een laadsessie starten, kunnen ze met de helpdesk bellen omdat ze de laadsessie niet kunnen stoppen :+
Lol mooie actie alleen betaal ik per minuut nu of ik nu laad of niet.

@JayPe jep opgelost en netjes gedaan en doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 23:45

Hoogie2004

Whohooooo

MeZZiN schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:48:

Lol mooie actie alleen betaal ik per minuut nu of ik nu laad of niet.
Tja, andere pas gebruiken voor dit soort geintjes dan :P

Ik moet nog maar zien of ik het ooit toepas, wordt tijd dat de Kona prijslijsten er zijn zodat ik alles kan gaan regelen met de dealer en lease-maatschappij

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:34
De Niro

UPDATE
Kia meldt nu dat de 64 kWh-versie volgens de WLTP-cyclus ruim 450 kilometer ver komt op één acculading. De 39,2 kWh-uitvoering komt ruim 300 kilometer ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
De eu testen kwamen op wltp: 463km ..... dus 450km zit wel goed.

Gewoon de plugin met andere neus, interieur zal ook niet veel afwijken en oktober in de EU.

[ Voor 42% gewijzigd door prettig op 04-05-2018 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

YoshiBignose schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:34:

RIP Meeuw
Ik woon midden in de polder en daar gebeurt dat nog wat vaker :( Heb niet echt iets met dieren, maar ga ze ook niet opzettelijk aanrijden. Helaas afgelopen jaar een eend (vloog tegen me aan), een gans (werd 's nachts verblind door groot licht tegenligger en doemde opeens voor me op, thuis de kentekenplaat weer vast moeten maken) en een kat (schoot bij een stoplicht op een groot, druk kruispunt voor de auto, remmen was geen optie meer) kapot gereden. Helaas pindakaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Toch 450? Mooi :) Tjemig, nu ga ik toch weer twijfelen... wanneer zouden jullie denken is die Niro te bestellen?

Trouwens kreeg ik net een mailtje van Hyundai weer. Niks nieuws, maar wel aparte timing
Geachte heer x,

Hyundai zet vaart achter elektrisch rijden: Nederland krijgt voorrang bij de levering van de volledig elektrisch aangedreven Hyundai KONA Electric. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws voor iedereen die in deze zero emissie-SUV wil rijden, met zijn actieradius van wel 482 kilometer (volgens WLTP) en 4 % bijtelling voor zakelijk rijders! Daarnaast belooft de KONA Electric een zeer scherpe prijs te krijgen. Binnenkort meer hierover, dus houd deze nieuwsbrief goed in de gaten! Bent u er nu al zeker van dat u KONA Electric wilt gaan rijden? Bestel hem dan nu: vul uw gegevens in en de dealer neemt zo snel mogelijk contact met u op.

[ Voor 77% gewijzigd door kv83 op 04-05-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Niro: Na de auto show in Parijs (oktober) lijkt me (evt. pre-orders).

En EU testen waren in het voorjaar ik denk dat de kona en de niro elkaar niet veel ontlopen qua bereik.
Zal 450km zijn of meer in de zomer (of normaal voor- en najaar) en 300km in de winter (en meer als je de accu voorverwarmd).

Ruim voldoende.

[ Voor 64% gewijzigd door prettig op 04-05-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
JayPe schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:49:
[...]

/azijn /rant 8)7
Het betreft bij de olie op de pindakaas argumentatie een persoonlijke mening. Ik kan die reactie wel begrijpen. Echter heb ik nog niets gezien waarmee de mening ondersteund wordt anders dan een onderbuik gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Kia Niro video:

[ Voor 27% gewijzigd door prettig op 04-05-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Ik vind het jammer dat ze nog niets van het interieur laten zien.
Bijna het idee dat dit nog niet af is, zulke zwarte ramen in die twee auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Weet iemand wat de bagageinhoud vd Kona or Niro zal zijn tov de Ioniq? En wat voor geluidsinstallatie er in zit?

De geluidsinstallatie vd Ioniq vond ik wat tegenvallen bij de proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
JeroenK schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Het betreft bij de olie op de pindakaas argumentatie een persoonlijke mening. Ik kan die reactie wel begrijpen. Echter heb ik nog niets gezien waarmee de mening ondersteund wordt anders dan een onderbuik gevoel.
Heb je ook wel weer gelijk in. Het product dat Shell verkoopt aan de pomp ( benzine ) is niet anders dan wat een ander verkoopt ( bijvoorbeeld Total ); het blijft fossiele brandstof. Ik kies er echter bewust voor om onze "Nederlansche trots" zoveel mogelijk te ontwijken, gezien de niet al te fraaie manier waarop ze bepaalde keuzes maken. Zie bijvoorbeeld de manier waarmee ze de stekker uit de NAM trekken: Wel de lusten (aardgas) niet de lasten (aardbevingen). Mevrouw van Loon (Shell) :
[message=0,noline]Marjan van Loon zei recent[/message]:
"'Wij lopen niet weg van onze verantwoordelijkheid. Wij gaan alle kosten dekken. U kunt dat met een gerust hart aan ons overlaten.'"
( Bron: https://www.volkskrant.nl...igheidsprobleem~a4564934/ ) Maar ondertussen staat er na maanden volgens mij nog niets zwart op wit.

Ook de dividend belasting is een mooi voorbeeld hoe een groot bedrijf het land 'naait' (excuses le mot). Want ik lees in de krant dat de regering op deze manier 'de grote concerns definitief in Nederland wil houden'.
[message=0,noline]Eric Wiebes schreef[/message]:
“[M]et de grote beursfondsen [moeten], indien zij definitief voor Nederland zouden kiezen, afspraken worden gemaakt over aanvullende investeringen in Nederland”,
(bron: https://www.trouw.nl/demo...videndbelasting~aa5deb39/ )
Alsof Shell (en Unilever) zich bindend aan een belofte gaan houden.
Ja, hoor ( https://www.nrc.nl/nieuws...ipe-in-nederland-a1585046 ), in principe blijven ze in Nederland. Tenzij het in het buitenland beter is. Dan niet, van blijven ze toch iets minder in Nederland.

Onderbuik. Correct, want ik heb er persoonlijk niet direct iets mee te maken. Het is alleen wel beschamend en triest hoe er gedraaid wordt als het er echt op aan komt.

Ik ben en wil niet roomser dan de Paus zijn, en inderdaad: achter het product dat ik afneem schuilt een hele keten aan mensen en processen. Zo kocht ik een EV van Volkswagen (the horror), omdat ik mij zorgen maak om de luchtkwaliteit... Achja: altijd inconsequent is ook consequent zullen we maar zeggen. Het product dat TNM levert, veranderde misschien niet zichtbaar aan de voorkant door de overname van Shell, maar voor mij persoon wringt het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 04-05-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
pirke schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:22:
Weet iemand wat de bagageinhoud vd Kona or Niro zal zijn tov de Ioniq? En wat voor geluidsinstallatie er in zit?

Over de Niro is amper nog iets te vinden. Alles over de Kona kan je vinden op de site van Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
jongf7 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:17:
Ik vind het jammer dat ze nog niets van het interieur laten zien.
Bijna het idee dat dit nog niet af is, zulke zwarte ramen in die twee auto's.
Gewoon de plugin bekijken die poetsen ze wat op en dat wordt het.
En is marketing...... over paar weken krijgen we weer wat meer te zien, etc .....telkens wat lekken om de mensen "wakker" te houden... doen alle auto merken.

Gaat in Juli in productie in Korea, dus is voor 99% klaar (al 5000 orders in Korea).

[ Voor 27% gewijzigd door prettig op 04-05-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
pirke schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:22:

20cm meer als de Kona (nogmaals.... plugin specs bekijken, zelfde carrosserie).

Audio wordt 99% zeker Krell (in de premium)... kijk naar de Plugin.
En de rest van alle opties: Plugin en Kona (gebruiken dezelfde technologie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Offtopic:
Ongetwijfeld gechargeerd maar lekker empathisch dit. Ook al ben je zelf wellicht een honden-mens is het toch niet veel moeite te bedenken wat zo'n beesje voor een ander betekent? Nog even los van leed voor het dier zelf, waar onderscheid tussen hond/kat/haas vrij zinloos is wat mij betreft.

Ik begrijp werkelijk waar niet hoe het in je op kan komen zo'n onderscheid te benoemen op basis van een persoonlijke voorkeur.

Dat dan los van de vraag of het überhaupt verstandig is om uit te wijken of remmen.
Waarom niet? Mensen slaan een vlieg toch ook dood maar een lieveheersbeestje niet. Een rat mag je kapot slaan of langzaam laten lijden met vergif, maar doe dat met een eekhoorn en je bent een dierenbeul. Ik haat katten dus ik zal daar niet m'n best voor doen om te ontwijken. Maar ik geef echt geen gas bij hoor wees maar niet bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
@YoshiBignose
If it lives, I can kill it
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Terug maar naar EV (en niet meer lieve beestjes :) )

Wanneer kan ik eigenlijk van MainGau een soort van rekening verwachten het staat nu op 0 euro maar hij gaat een keer komen.... of is het gewoon afwachten wanneer ik de 50 euro mag aftikken na een jaar (17 uur laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb ook nog geen rekening gezien, rustig afwachten dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Het zal nooit een grote rekening worden damm wat is maingau cheap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat ligt er maar aan hoe snel je kunt laden.

Van de week met de Leaf naar Beek geweest en heb 3 keer moeten laden wat gemiddeld uit kwam op 13,3ct p/kWh. De eerste keer 24m voor 7,72kWh, de tweede keer 23m voor 7,78kWh en de laatste 13m voor 7,42kWh. Kan dus zo 10m schelen als de accu bijna leeg is.

Pagina: 1 ... 29 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.