prettig schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:53:
[...]
.... denk je echt dat Fastned dat lukt de komende jaren ?
<KNIP>
Noem dat "bierviltje" case.....ga maar rekenen, komen er nooit uit.
Fastned ....... wordt denk ik gekocht (want eerlijk is eerlijk...... de stations zijn gewoon goed), maar "vinden" zichzelf nu nog veel te duur.
Eh,. de stations zijn nu gewoon goed. Maar dat zit 'm niet alleen in de apparatuur, de bereikbaarheid ( locaties ), de marketing.. maar ook in de back-office: het werkt, en als 't niet werkt is het met één telefoontje weer geregeld ( is niet mijn persoonlijke ervaring, maar van wat ik hier lees ).
Wat Fastned nu vooral heeft 'qua marktwaarde' is naamsbekendheid, en markt door de hoeveelheid locaties.
(Verduidelijking: Ik had tot zeer recent nog nóóit van
Allego gehoord, en associeer enkel Fastned met snelladen... net zoals het gros van de bevolking denkt aan Tesla bij elektische auto's, en niet aan Hyundai)
Shell (of een andere grote speler) zal waarschijnlijk de kat uit de boom kijken, en als Fastned z'n tijd, moeite en geld heeft zitten op een compleet landelijk dekkend netwerk van gele bogen,.. HAP zeggen. Dan zitten ze overal, monopolistisch, en hoeven ze niets meer te doen. De back-office stort in (want integratie in het systeem dat al staat) en de pionier elektrische rijder is de dupe.
De niet-pionier snapt het niet, want als je bij de Shell stroom gaat laden krijg je toch ook gewoon zegeltjes?
/azijn
De marktwaarde van Fastned snap ik dus wel: Hoe groter ze worden, hoe beter het netwerk en hoe interessanter om 'm over te nemen/op te kopen. Doordat er mogelijk méér dan één speler interesse heeft (zeg Shell, maar 't kan ook zomaar Total, Exxon, Texaco of BP zijn) blijft de waarde hoog. Shell zou wel gek zijn om te investeren in laadpalen, zodat Fastned failliet gaat, waarna vervolgens BP er met de boedel van Fastned vandoor gaat.
Het mooie hieraan is wel dat 't een nieuwe markt is. Het kan ook zomaar een grote energie-reus zijn die zich op Fastned stort. Of een automobiel-consortium.
You win some, you lose some, maar dan omgedraaid: Some will win, some will lose.
[
Voor 5% gewijzigd door
JayPe op 03-05-2018 10:50
]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker