Deze heb ik ook nog gevonden. Lijkt budget (kan geen prijzen vinden) en waterproof tot 1 meter. Al zou ik zelf de voorkeur hebben om de kabel opgerold in de put te kunnen laten liggen.mux schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:15:
Heilige uitwerpselen, dat is wel érg premium. Als ik dat had geweten had ik m'n laadput fatsoenlijk ontworpen en een 'budget' tegenhanger ontworpen van €2500 ;-)
Maar betekent dit dat Streetplug daadwerkelijk verkrijgbaar is? Ze zijn niet meer in hun beta-run met een handvol pilotversies? Want op zich is dat wel een goed teken.
Als iemand er een in het wild ziet wil ik er graag van weten, dan ga ik daar een keer heen met m'n 3d-scanner en maak ik hem na.
Heb je de prijzen daadwerkelijk te pakken kunnen krijgen van de putkast? Want toen ik ze een halfjaar geleden probeerde te contacteren waren ze niet beschikbaar voor consumenten en hadden ze geen prijzen voor me.
In Wageningen zijn er t.b.v. de woensdag- en zaterdagmarkt ook diverse aansluitingen ondergronds gemaakt. Die kunnen ze naar boven laten komen zodat je er stekkers in kunt stoppen. Zal eens een fotootje zoeken/maken.Deveon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:36:
[...]
Deze heb ik ook nog gevonden. Lijkt budget (kan geen prijzen vinden) en waterproof tot 1 meter. Al zou ik zelf de voorkeur hebben om de kabel opgerold in de put te kunnen laten liggen.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Maar je bent tegenwoordig een bedrijf? Daarmee moet een quote lospeuteren toch makkelijker worden?mux schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:38:
Heb je de prijzen daadwerkelijk te pakken kunnen krijgen van de putkast? Want toen ik ze een halfjaar geleden probeerde te contacteren waren ze niet beschikbaar voor consumenten en hadden ze geen prijzen voor me.
It's just a donkey
In jachthavens zit vaak iets vergelijkbaars van RvS in de steigermux schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:15:
Heilige uitwerpselen, dat is wel érg premium. Als ik dat had geweten had ik m'n laadput fatsoenlijk ontworpen en een 'budget' tegenhanger ontworpen van €2500 ;-)
Maar betekent dit dat Streetplug daadwerkelijk verkrijgbaar is? Ze zijn niet meer in hun beta-run met een handvol pilotversies? Want op zich is dat wel een goed teken.
Als iemand er een in het wild ziet wil ik er graag van weten, dan ga ik daar een keer heen met m'n 3d-scanner en maak ik hem na.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je hebt gelijk. Hier 2 laders en weet zeker dat 99% van de tijd de granny ook voldoende was. Denk dat dat voor heel veel mensen zo is (zelfs met een Kona of Tesla).Glewellyn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:21:
[...]
Ik vind het eigenlijk wel een mooi ding, een stuk eleganter dan al die laadpalen.
Maar inderdaad.. €3000![]()
Zou er niet ook zoiets zijn, maar dan met een schuko-aansluiting voor een berg minder geld? Laden op een granny charger is misschien langzaam. Maar thuis heb je in de regel toch meer dan voldoende tijd je auto te laden. Bij mij staat de auto minimaal 8 uur stil 's nachts, en meestal een uur of 14.
Is meer stukje "gemoedsrust", ik prik ze erin en na het eten zitten ze al vol......en straks met de kona/niro: precies hetzelfde, want ik ga er niet meer door rijden.
p.s. en die plug, ja is best mooi.... maar veel te duur.
60+kWh laden gaat dan best wel even duren.
Je hebt vast geen EV anders zeg je dit niet.....of je rijdt heel veel per dag.
Feitelijk klopt het wat hij zegt: 60kWh+ laden duurt zo heel lang. Hij zegt niet dat hij dat dagelijks moet doen of dat het een dagelijks probleem zou zijn.prettig schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:23:
Je hebt vast geen EV anders zeg je dit niet.....of je rijdt heel veel per dag.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Ik rij paar keer per week 400-500km op een dag. Liefst vertrek ik dan met een volle batterij. Bij de klant zijn meestal voldoende laders maar de snellere zijn bijna altijd bezet, dus dan kun je misschien 10kwh bijladen en red ik het net.
[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 27-09-2018 19:39 ]
400km+ range en leeg op de oprit ?
Je rijdt je ICE ook niet leeg.
Bij ev heb je het over "bijladen" tot 80% en dat is vaak paar uurtjes in een nacht zit die weer vol.
En @Sethro dan duurt het zeker (te) lang en zou ik zeker een zo snel mogelijke lader nemen.
Je rijdt je ICE ook niet leeg.
Bij ev heb je het over "bijladen" tot 80% en dat is vaak paar uurtjes in een nacht zit die weer vol.
En @Sethro dan duurt het zeker (te) lang en zou ik zeker een zo snel mogelijke lader nemen.
Verwijderd
Met 140 op de teller rijd ik 194 km met 50-60% van de Kona. Nu al paar keer gedaan, huis-kantoor-huis is 194 km. Afhankelijk van hoe kut het verkeer op de A2 is is het 50% of 60%
Hoop dat dit iemand helpt... Bijladen is bij mij in 4 a 5 uur vol bij 40% of 50% vol voor aanvang.
Even een korte check, ik ga morgen naar Zeeland en ik zou graag een laadstop maken bij Allego Struytsehoek in Hellevoetsluis. Op zowel PlugShare als Chargemap zijn de laatst gerapporteerde laadsessies van vorig jaar. Weet iemand of die lader het doet?
Zo niet wordt het een stop bij Fastned Coosenhoek, maar ik doe liever mijn laatste inkopen terwijl ik sta te laden.
edit: Het laatste commentaar in Smoov (de Allego app) is van 2016.
Zo niet wordt het een stop bij Fastned Coosenhoek, maar ik doe liever mijn laatste inkopen terwijl ik sta te laden.
[ Voor 13% gewijzigd door Glewellyn op 27-09-2018 20:36 ]
*zucht*
In de ChargePoint Inc App staat hij als 'beschikbaar' Maar persoonlijk kan ik het niet garanderen.Glewellyn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:32:
Weet iemand of die lader het doet?
Met m'n eigen bedrijf (dat ik al 9 jaar heb inmiddels) geloven ze me niet, gezien dat op een huisadres staat. Ik zal het eens proberen met m'n nieuwe locatie.uniquorn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:06:
[...]
Maar je bent tegenwoordig een bedrijf? Daarmee moet een quote lospeuteren toch makkelijker worden?
Whau, dus je zou met 140 km/u op de teller zo'n 400 km kunnen rijden (als je hem helemaal leeg rijd). Dat is best indrukwekkend.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:50:
Met 140 op de teller rijd ik 194 km met 50-60% van de Kona. Nu al paar keer gedaan, huis-kantoor-huis is 194 km. Afhankelijk van hoe kut het verkeer op de A2 is is het 50% of 60%Hoop dat dit iemand helpt... Bijladen is bij mij in 4 a 5 uur vol bij 40% of 50% vol voor aanvang.
Dacht eerder dat het rond de 300/350 zou zitten.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ook met koudere dagen (dus koud in ochtend)? Want dan is het verdomd indrukwekkend!Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:50:
Met 140 op de teller rijd ik 194 km met 50-60% van de Kona. Nu al paar keer gedaan, huis-kantoor-huis is 194 km. Afhankelijk van hoe kut het verkeer op de A2 is is het 50% of 60%Hoop dat dit iemand helpt... Bijladen is bij mij in 4 a 5 uur vol bij 40% of 50% vol voor aanvang.
Lijkt me sterk dat je 400 km range haalt bij 140 km/u. Ik haal met m'n Tesla al niet eens 300 km range bij 140 km/u en die heeft ondanks z'n hogere gewicht wel betere cw-waardes (en grotere accu).Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:50:
Facts don't care about your feelings
Verwijderd
Heb standaard die verwarming aan (wel grappig, dat lampje in je embleem, was me nog niet opgevallen) voordat ik vertrek. Als ik in de auto zit meestal driver only verwarming aan tenzij er iemand mee rijdt. Geen idee of dat en de temperatuur echt impact had, let er niet op.prettig schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:07:
[...]
Ook met koudere dagen (dus koud in ochtend)? Want dan is het verdomd indrukwekkend!
Verwijderd
Hoe is je rijgedrag? Ik heb een roadster ook weleens in 100 km leeggereden..YoshiBignose schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:30:
[...]
Lijkt me sterk dat je 400 km range haalt bij 140 km/u. Ik haal met m'n Tesla al niet eens 300 km range bij 140 km/u en die heeft ondanks z'n hogere gewicht wel betere cw-waardes (en grotere accu).
We hebben het toch over snelweg gemiddeld 140 km/u? Vaak genoeg gedaan, misschien soms 130 en soms 150 maar zal niet ver weg ervan liggen. Als ik bij de Ioniq van m'n werknemer kijk als hij 130 km/u rijdt op de snelweg dan haalt hij de 200 km range ook niet en volgens mij is de Ioniq zuiniger dan de Kona (met 50% accu). Klinkt onrealistisch... of misschien had je telkens wind mee en een bestelbusje voor je die ook 140 km/u ging?Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:38:
[...]
Hoe is je rijgedrag? Ik heb een roadster ook weleens in 100 km leeggereden..
Verwijderd
Als je een Allego, EVnet of andere ondersteunde laadpalen in de buurt van je huis hebt is dat zeker wel lonend.Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:21:
[...]
Was dat voordelig? 10tje per maand toch ofzo? Op zich leuk enzo, maar hoeveel geef je er normaliter mee uit? 1 keer per week max snelladen is gangbaar lijkt me? Moet het nog steeds een keer gaan doen denk dat ik de volgende keer als ik op 20% zit hem even tot 80% volgooi in Eindhoven
Ik laad thuis elke nacht ca. 8,4 kwh (bij geheel leeg gereden accu, hetgeen bij mij bijna altijd het geval is). Dat is voor 30 nachten per mnd en 0,20 p.kwh. toch euro 50,40 p.mnd.
Als je daarnaast ook op ander locaties kan laden binnen de "flatrate" wordt het alleen maar beter.
Ik heb binnenkort een publieke Allego laadpaal om de hoek dus ik heb de pas in ieder geval snel aangevraagd bij MainGau en dat lijkt te zijn gelukt. Nu maar afwachten of de bezorging inderdaad in NL lukt.....
Denk dat hij het heeft over flink doorrijden (net zoals ik rij met een ICE op de snelweg). En Kona is zuiniger dan de ioniq (zie video Bjorn).YoshiBignose schreef op donderdag 27 september 2018 @ 23:16:
[...]
We hebben het toch over snelweg gemiddeld 140 km/u? Vaak genoeg gedaan, misschien soms 130 en soms 150 maar zal niet ver weg ervan liggen. Als ik bij de Ioniq van m'n werknemer kijk als hij 130 km/u rijdt op de snelweg dan haalt hij de 200 km range ook niet en volgens mij is de Ioniq zuiniger dan de Kona (met 50% accu). Klinkt onrealistisch... of misschien had je telkens wind mee en een bestelbusje voor je die ook 140 km/u ging?
Ik ben veel meer benieuwd wat de impact van de kou is op de range. (warmtepomp, warmteterugwinning)
Die loopt nu al stukje terug bij mijn i3 (verwarm niet voor) en kan gewoon 30% minder zijn in de winter (NL winters dan, anders nog meer).
Second that bij 136 gaat de accu al heel hard. De enige reden dat de range voor mijn woon werk rit redelijk goed gaat is eigenlijk alleen omdat ik een groot deel max 100 kan rijden en wat file. Voor mijn woon werk (niet zuinig rijden) 220 kilometer zit ik meestal rond de 20%-30% als ik weer thuis ben (hangt af of ik hem 100% heb geladen of 90%) dus de effective range is rond de 300+ niet de 440 op de teller.YoshiBignose schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:30:
[...]
Lijkt me sterk dat je 400 km range haalt bij 140 km/u. Ik haal met m'n Tesla al niet eens 300 km range bij 140 km/u en die heeft ondanks z'n hogere gewicht wel betere cw-waardes (en grotere accu).
EV zijn geen sneheidsmonsters op de lange rit. Auto's ook niet maar even 40 liter benzine tanken gaat even makkelijker.
Maar wat een onzin van die gasten wil je nu verkopen of niet. Snap dat gewoon niet. Elke klant is er een tochmux schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:43:
[...]
Met m'n eigen bedrijf (dat ik al 9 jaar heb inmiddels) geloven ze me niet, gezien dat op een huisadres staat. Ik zal het eens proberen met m'n nieuwe locatie.
Hmmmm normaal geen probleem (zeker met btw nummer, dan heb je namelijk een bedrijf, KvK zegt niet zoveel).mux schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:43:
[...]
Met m'n eigen bedrijf (dat ik al 9 jaar heb inmiddels) geloven ze me niet, gezien dat op een huisadres staat. Ik zal het eens proberen met m'n nieuwe locatie.
Denk eerder dat ze het niet aan "jouw" bedrijf willen geven.
Collega even laten opvragen.
een b2b verkoper werkt op basis van commissie of sales targets. Als er genoeg interesse is, steekt hij zijn tijd liever in resellers of installateurs die er honderd per jaar afnemen dan een zelfstandige die er eentje wil.MeZZiN schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:36:
Maar wat een onzin van die gasten wil je nu verkopen of niet. Snap dat gewoon niet. Elke klant is er een tochEn zeker als je alleen maar een unit moet afleveren is het helemaal makkelijk.
Doet hij dat wel dan verkoopt hij veel minder. En resellers worden er ook niet blij van als je als fabrikant ook zelf direct aan consumenten verkoopt (tegen een lagere prijs).
Verwijderd
Wat is dat nr van die gasten? Bel ze wel ff dat ik er 100 wil afnemen, delen we de prijs gewoon door honderd...RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:57:
[...]
een b2b verkoper werkt op basis van commissie of sales targets. Als er genoeg interesse is, steekt hij zijn tijd liever in resellers of installateurs die er honderd per jaar afnemen dan een zelfstandige die er eentje wil.
Doet hij dat wel dan verkoopt hij veel minder. En resellers worden er ook niet blij van als je als fabrikant ook zelf direct aan consumenten verkoopt (tegen een lagere prijs).
En daarom is het redelijk dom en kortzichtig. Mux wil er nu misschien 1 maar goed als hij bevalt en hij verkoopt er een mee met de accu pack service.RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:57:
[...]
een b2b verkoper werkt op basis van commissie of sales targets. Als er genoeg interesse is, steekt hij zijn tijd liever in resellers of installateurs die er honderd per jaar afnemen dan een zelfstandige die er eentje wil.
Maar goed zelf vind ik het veel te duur voor wat het bied. Het is niet meer dan een type 2 mennekes in een put. Maar de hoeveelheid die gemaakt gaan geworden (niet super veel) is het veel duurder.
Niet echt kortzichtig hoor...... werken hier ook zo (B2B), iemand met geen potentieel leveren we niet zo snel aan. Klinkt gek maar grotere afnemers investeren zelf meer dan kleine en heb je minder werk aan. Bespaart je kosten en soms mis je een goede (risico van het vak).MeZZiN schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:20:
[...]
En daarom is het redelijk dom en kortzichtig. Mux wil er nu misschien 1 maar goed als hij bevalt en hij verkoopt er een mee met de accu pack service.
Maar goed zelf vind ik het veel te duur voor wat het bied. Het is niet meer dan een type 2 mennekes in een put. Maar de hoeveelheid die gemaakt gaan geworden (niet super veel) is het veel duurder.
Maar in het geval van die box: ik zou eerst maar eens zorgen dat je afnemers krijgt ! En dat is vaak klein beginnen. Want is geen hardloper.....ze snappen het niet.
Verwijderd
Over B2B leveren gesproken, ik heb mijn laadpaal hier nu al bijna 4 maanden staan maar heb de factuur nog steeds niet gekregen
Heb ze van de zomer (juni/juli) 2 keer gemailed (wilde de nota voor de BTW), niks op gehoord.
Leuke partij! Gaat om +- 2200 euro...
Dat verschilt dus per gemeente, begrijp ik (bij sommige mag je gebruik maken van een kabelmat. Kan het alleen voor Vlaardingen niet vinden via Google.jdkjr schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:12:
@Pusherman_ dat is per gemeente verschillend. Google maar eens naar een verlengde huisaansluiting, dat is wat je zoekt. Officieel zal een kabel over de stoep niet mogen, omdat dit in de openbare ruimte is.
En de APV is te algemeen:
Loop even vast hoe je nu verder uit kan zoeken wat er mogelijk is in mijn gemeente. Iemand een idee?Afdeling 5 Bruikbaarheid en aanzien van de weg
Artikel 2.11 Het plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de weg in strijd met de publieke functie ervan
1. Het is verboden zonder voorafgaande melding aan het college, de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.
2. De melding geschiedt op een door het college vastgesteld formulier.
3. De melding wordt geacht eerst dan te zijn gedaan wanneer het formulier volledig en naar waarheid is ingevuld.
4. Het college kan het gebruik verbieden, indien:
a. het gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;
b. het gebruik afbreuk doet aan het uiterlijk aanzien van de openbare ruimte;
c. in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak.
5. Het college kan in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels stellen over het bepaalde in het vierde lid.
6. Het verbod in het eerste lid geldt niet voor:
a. vlaggen, wimpels of vlaggenstokken indien deze geen gevaar of hinder kunnen opleveren voor personen of goederen en niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt;
b. zonneschermen, voor zover ze zijn aangebracht boven het voor voetgangers bestemde gedeelte van de weg en voor zover:
- elk onderdeel zich hoger dan 2,2 meter boven dat gedeelte bevindt, en
- elk onderdeel, in welke stand het scherm ook staat, zich op meer dan 0,5 meter van het voor rijverkeer bestemde gedeelte van de weg bevindt, en
- elk onderdeel, in welke stand het scherm ook staat, minder dan 1,5 meter buiten de opgaande gevel reikt;
c. de voorwerpen of stoffen, die noodzakelijkerwijze kortstondig op de weg gebracht worden in verband met laden of lossen ervan. Degene die werkzaamheden verricht of doet verrichten draagt er zorg voor dat onmiddellijk na het beëindigen daarvan, in elk geval voor zonsondergang, de voorwerpen of stoffen van de weg verwijderd zijn en de weg daarvan gereinigd is;
d. voertuigen;
e. voorwerpen of stoffen waarop gedachten of gevoelens worden geopenbaard;
f. evenementen als bedoeld in afdeling 7 van dit hoofdstuk;
g. terrassen als bedoeld in artikel 2.39, vijfde lid;
h. banieren die worden gebruikt voor aankondiging van evenementen en stadspromotie of door culturele semi-publieke instanties die door het college worden gesubsidieerd, mits ze worden geplaatst op de door het college daartoe aangewezen plaatsen en voldoen aan de door het college ter zake te stellen beleidsregels;
i. standplaatsen als bedoeld in artikel 5.17;
j. betonnen bergingen met een maximale afmeting van 2.00 x 1,40 x 1,60 m (lxhxb) voor de plaatsing van (rol)containers bestemd voor de openbare inzameling van huishoudelijk afval;
k. voorwerpen als bedoeld in artikel 5.30.
7. Voor de toepassing van het zesde lid, onder c, wordt onder weg verstaan wat artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994 daaronder verstaat.
8. Het verbod in het eerste lid geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet beheer rijkswaterstaatswerken of het Provinciaal wegenreglement Zuid-Holland.
9. De verbodsgrond van het vierde lid, onder a geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
10. De verbodsgrond van het vierde lid, onder b geldt niet voor bouwwerken.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Doodsoorzaak nummer een: slechte administratie !Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:27:
Over B2B leveren gesproken, ik heb mijn laadpaal hier nu al bijna 4 maanden staan maar heb de factuur nog steeds niet gekregenHeb ze van de zomer (juni/juli) 2 keer gemailed (wilde de nota voor de BTW), niks op gehoord.
Dat is toch wel erg kort door de bocht. Wanneer je 100 laptops afneemt is de prijs niet hetzelfde als 1x100.Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:12:
[...]
Wat is dat nr van die gasten? Bel ze wel ff dat ik er 100 wil afnemen, delen we de prijs gewoon door honderd...
Overigens heb ik zelf een mail gestuurd vanuit onze VVE
In mijn ervaring is veruit de beste manier om gewoon de persoon te vinden in je gemeente die ervoor verantwoordelijk is en daarmee te praten. Gemeenteambtenaren zijn doorgaans geweldige mensen die je alleen maar willen helpen... zolang je niet moeilijk doet en ze netjes behandelt.Tripl3 D schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:39:
Dat verschilt dus per gemeente, begrijp ik (bij sommige mag je gebruik maken van een kabelmat. Kan het alleen voor Vlaardingen niet vinden (...) Loop even vast hoe je nu verder uit kan zoeken wat er mogelijk is in mijn gemeente. Iemand een idee?
Bijna iedere gemeente heeft tegenwoordig wel een aanspreekpunt voor laadpalen, dus daar moet je beginnen.
Verwijderd
Tuurlijk, begrijp ik... Brutale mensen hebben de wereldDeveon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:14:
[...]
Dat is toch wel erg kort door de bocht. Wanneer je 100 laptops afneemt is de prijs niet hetzelfde als 1x100.
Overigens heb ik zelf een mail gestuurd vanuit onze VVEBen benieuwd hoe ze reageren...
Vandaag mijn eerste rekening van Maingau ontvangen over de periode vanaf 15 aug t/m 21 sep en die gaat over laadsessie bij Allego en VandeBron, die van Fastned zitten er niet bij. De periode voor 15 aug brengen ze kennelijk niet in rekening.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hier is de tussenstand nog interessanter:
- 10+ fastned-sessies zijn helemaal niet zichtbaar
- 2 Allego-sessies zijn wel zichtbaar, maar nog niet gefactureerd (zijn van 10 augustus)
- 1 NLE-sessie is niet zichtbaar, terwijl die van eind augustus is.
EDIT: speak of the devil, ik krijg nu net een rekening voor alle drie non-fastned sessies
€2,70 totaal, nou nou wat een geld.
- 10+ fastned-sessies zijn helemaal niet zichtbaar
- 2 Allego-sessies zijn wel zichtbaar, maar nog niet gefactureerd (zijn van 10 augustus)
- 1 NLE-sessie is niet zichtbaar, terwijl die van eind augustus is.
EDIT: speak of the devil, ik krijg nu net een rekening voor alle drie non-fastned sessies
[ Voor 20% gewijzigd door mux op 28-09-2018 13:18 ]
ja de koffie is duurder en hier ook geen fastned op de rekening.
Klinkt misschien stom, maar ik heb daar 0 ervaring mee, maar hoe benader je die?mux schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:16:
In mijn ervaring is veruit de beste manier om gewoon de persoon te vinden in je gemeente die ervoor verantwoordelijk is en daarmee te praten. Gemeenteambtenaren zijn doorgaans geweldige mensen die je alleen maar willen helpen... zolang je niet moeilijk doet en ze netjes behandelt.
Bijna iedere gemeente heeft tegenwoordig wel een aanspreekpunt voor laadpalen, dus daar moet je beginnen.
Gewoon een mailtje naar info@jouwstad.nl? Bellen naar het gemeentehuis met de vraag wie er over laadpalen gaat? En zeg je dan dat je gewoon effe wil babbelen over laadpalen? Maakt zo iemand daar dan tijd voor?
Kennelijk sturen ze vandaag rekeningen, hier ook binnengehad. Fastned staat er nog niet op. Las ergens dat ze bestanden uitwisselen, dus dat zal dan wel niet gebeurd zijn.PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:39:
Vandaag mijn eerste rekening van Maingau ontvangen over de periode vanaf 15 aug t/m 21 sep en die gaat over laadsessie bij Allego en VandeBron, die van Fastned zitten er niet bij. De periode voor 15 aug brengen ze kennelijk niet in rekening.
Allego stond er wel op.
Dit is inderdaad goed advies, ik heb hetzelfde gedaan. Voor de gemeente Hilversum staat de contactpersoon gewoon op de website.Tripl3 D schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:29:
[...]
Klinkt misschien stom, maar ik heb daar 0 ervaring mee, maar hoe benader je die?
Gewoon een mailtje naar info@jouwstad.nl? Bellen naar het gemeentehuis met de vraag wie er over laadpalen gaat? En zeg je dan dat je gewoon effe wil babbelen over laadpalen? Maakt zo iemand daar dan tijd voor?
Op de site van Vlaardingen vind ik dit niet direct, maar krijg ik wel een idee over hoe ze in de wedstrijd zitten:
https://www.vlaardingen.n...es_voor/Elektrisch_rijden
Op 11 november 2016 is in Vlaardingen opnieuw een project gestart waarbij Vlaardingse burgers en bedrijven met een elektrische auto, die niet beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein, een verzoek tot uitbreiding van het openbare laadnetwerk kunnen indienen
Ja, maar dan kom ik vooral hier op uit:jdkjr schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:45:
Dit is inderdaad goed advies, ik heb hetzelfde gedaan. Voor de gemeente Hilversum staat de contactpersoon gewoon op de website.
Op de site van Vlaardingen vind ik dit niet direct, maar krijg ik wel een idee over hoe ze in de wedstrijd zitten:
https://www.vlaardingen.n...es_voor/Elektrisch_rijden
https://www.laadpaalnodig.nl/vlaardingen/aanvraagformulier
Dat is dan weer zeer algemeen.
hebben we daar niet een apart topic voor ..... laadpalen etc .....https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683
vindt niet erg hoor, maar dat staat denk ik al veel....
vindt niet erg hoor, maar dat staat denk ik al veel....
[ Voor 19% gewijzigd door prettig op 28-09-2018 14:58 ]
Incl interne bekabeling (32A, denk 1 fase?) komt het uit 2k per stuk, maar dan wel incl BTW.Deveon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:14:
[...]
Overigens heb ik zelf een mail gestuurd vanuit onze VVEBen benieuwd hoe ze reageren...
Nog maar even afwachten wat de gemeente gaat reageren op een laadput ipv laadpal voordat ik om het budget vraag bij mijn werkgever. Vergeleken met een Tesla Power Wall komt er toch een forse meerprijs bij kijken en misschien is openbaar laden dan toch voordeliger. Helemaal gezien ik mij niet wil committeren om niet binnen 3-5 jaar te verhuizen.
Verwijderd
En waarom geen evobox? 2 fases van 32a per stuk is 2200 euro, stuk goedkoper. Zoveel ruimte neemt dat ding niet in beslag!Deveon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:27:
[...]
Incl interne bekabeling (32A, denk 1 fase?) komt het uit 2k per stuk, maar dan wel incl BTW.
Nog maar even afwachten wat de gemeente gaat reageren op een laadput ipv laadpal voordat ik om het budget vraag bij mijn werkgever. Vergeleken met een Tesla Power Wall komt er toch een forse meerprijs bij kijken en misschien is openbaar laden dan toch voordeliger. Helemaal gezien ik mij niet wil committeren om niet binnen 3-5 jaar te verhuizen.
Nieuw ANWB EV bashfilmpje online:
YouTube: ANWB Roadtrip Ford Focus vs. Nissan Leaf 2018 (1.000 KM OP EEN DAG?)
@Hachy Wanneer ga je het Frank nou eens uitleggen? :-)
Hoewel, ze hebben ook wel een beetje gelijk. Voor dat soort afstanden is een ICE nog steeds beter geschikt.
En vooral die Leaf met zn rapidgate is niet helemaal de juiste auto voor dit soort afstanden. Maar laat nou eens met een filmpje zien waar zo'n auto wel heel erg geschikt voor is....
Hoewel, ze hebben ook wel een beetje gelijk. Voor dat soort afstanden is een ICE nog steeds beter geschikt.
En vooral die Leaf met zn rapidgate is niet helemaal de juiste auto voor dit soort afstanden. Maar laat nou eens met een filmpje zien waar zo'n auto wel heel erg geschikt voor is....
[ Voor 39% gewijzigd door Philos31 op 28-09-2018 16:53 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
In principe worden er alleen maar feiten in het filmpje genoemd. Alles in de categorie Leaf (qua bereik) is gewoon geen geschikte roadtrip auto naar mijn mening. Leuk voor binnen Nederland, maar niet praktisch om 1000km++ te reizen (voor een gezin, imho!)Philos31 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:49:
Een wirwar aan chargers, providers, chargers die soms kapot zijn, laadpassen, plannen, etcetra.
Ik moet zeggen dat ik het reizen met de Tesla 90D ook vermoeiend vind. Een reis naar de wintersport duurt gewoon 3-4 uur langer dan met een benzine/diesel (vanuit Groningen gezien, door veel hoger verbruik winter, 120/130km/hr i.p.v. 160 km/hr op autobahn, laadtijden zijn i.v.m. tapering altijd veel hoger dan verwacht). Dat maakt imho net het verschil om nog even rustig je ski-spullen op te halen, 's avonds wat rustig te eten, met EV eventuele extra overnachting, etcetra.
Dat is leuk voor 1x, maar na ~ 10 trips ben ik daar toch wel klaar mee moet ik zeggen. Bij de 4e stop ben je inmiddels 12 koffie en 3 maaltijden verder.
Ik ben zelf bijvoorbeeld heel benieuwd hoe de E-Tron kan roadtrippen. Wellicht 5-10% hoger verbruik dan de Model X, maar 150kW tot 80% charging moet de reis sneller maken verwacht ik. In combinatie met http://www.ionity.eu/ moet dat een goede conccurent zijn voor Tesla, denk ik. De Model S/X begint na 50% al flink te taperen!
Het allermooiste zal zijn een auto zoals de Niro, Kona (64kWh++) en vervolgens minimaal 150-200kW snelladden in combinatie met 1 groot Europees netwerk (Fastned, IONITY).
Gezien de e-tron waarschijnlijk gewoon een 400V batterij heeft, denk ik niet dat-ie hoger dan 110-120kW komt op een 150/175kW CCS lader. Je bent stroomgelimiteerd op die palen, niet vermogensgelimiteerd. Dus exact hetzelfde als een Tesla.
Edit: whoops, wel 150kW dus. Nice!
Edit: whoops, wel 150kW dus. Nice!
[ Voor 7% gewijzigd door mux op 28-09-2018 17:31 ]
Volgens Fastned is het wel degelijk 150kW tot 80%:mux schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:11:
Gezien de e-tron waarschijnlijk gewoon een 400V batterij heeft, denk ik niet dat-ie hoger dan 110-120kW komt op een 150/175kW CCS lader. Je bent stroomgelimiteerd op die palen, niet vermogensgelimiteerd. Dus exact hetzelfde als een Tesla.
https://support.fastned.n...t-een-Audi-e-tron-Quattro
https://twitter.com/Rolan...tatus/1043031479628918784
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Ik moet een vergunning indienen bij de gemeente omdat het openbaar terrein is. Tip van een contact bij de gemeente was om er iets “extra’s” van te maken omdat palen in het verleden al gedaan zijn, maar putten niet. Putten hebben het voordeel dat ze het straatbeeld nihil aanpassen en niet in de weg staat.Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:47:
[...]
En waarom geen evobox? 2 fases van 32a per stuk is 2200 euro, stuk goedkoper. Zoveel ruimte neemt dat ding niet in beslag!
@Rprp Ik heb juist uit calculators begrepen dat het bij Tesla wél sneller kan zijn om harder te rijden zodat je meer laadminuten heb, maar minder rijminuten waardoor je onder aan de streep eerder op je locatie ben, maar het kan zijn dat het in de praktijk afwijkt..
Volgens mij ligt het ideale punt inderdaad ergens rond de 140km/hr, maar in de praktijk ben je gewoon ik gewoon een stuk langzamer dan een ICE. ("probleem" is ook omdat ik vanuit Groningen moet komen i.p.v. een plek die wat dichter bij Oostenrijk ligt).Deveon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:43:
[...]
@Rprp Ik heb juist uit calculators begrepen dat het bij Tesla wél sneller kan zijn om harder te rijden zodat je meer laadminuten heb, maar minder rijminuten waardoor je onder aan de streep eerder op je locatie ben, maar het kan zijn dat het in de praktijk afwijkt..
- Tesla stall sharing: een Supercharger heeft meestal 8-10 stalls die "gedeeld" zijn (met A &
- Het weer in de maanden Januari/Februari. Soms heb je geluk, maar de temperatuur ligt altijd rond het vriespunt, harde wind, regen/sneeuw. Ik heb de afgelopen 4yr helaas nog geen rit mee gemaakt waar het allemaal mee zat qua weer.
- Steeds omrijden omdat de Superchargers nooit langs de snelweg staan, maar bij een autohof/hotel. Scheelt toch weer 2-3min iedere laadbeurt.
- Winterbanden zorgen natuurlijk ook weer voor een hoger vebruik (+10%).
Bovenstaand zijn allemaal nadelen die je in een ICE niet hebt vanwege het snelle tanken. Ondanks dat rijdt een EV natuurlijk wel veel comfortabeler. ;-) In de zomer heb je veel van deze nadelen natuurlijk minder.
In ieder geval vind ik dat veel EV-rijders de werkelijkheid nogal rooskleuriger doen overkomen dan het daadwerkelijk is, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik heb er inmiddels meer dan 300.000km mee gereden in ~5yr tijd maar vind de roadtrips nu wel een nadeel/gedoe worden. (Tesla Model S P85 => Model S 90D).
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar het IONITY project. Geen stallsharing (dus allemaal 100% laadsnelheid), laden met 175kW/350kW, allemaal mooi langs de snelweg, etcetra.
Volgende week ga ik zelf in ieder geval een kijkje nemen bij de E-tron. Als het verbruik "meevalt" (+5-10% t.o.v. Model X) en de laadsnelheid is daadwerkelijk 150kW tot 80% dan kon ik de Tesla wel eens inruilen.
Frank speelt op de man en niet op de inhoud. Daarom wil hij niet met mij communiceren hoeveel inhoudelijke argumenten er ook zijn.Philos31 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:49:
Wat ik erg jammer vind aan zijn verslaggeving, -en bovenstaand filmpje illustreert dat perfect- is de negatieve beeldvorming rondom EV. Met een dekentje op zijn schoot en cruise control op 90km/h een rit van 1000 km afleggen met een auto waarin in het INSTRUCTIEBOEKJE nota bene al staat dat meerdere keren achter elkaar snelladen problemen oplevert. (lees: +/- 20kW na de 2e keer)
Daarnaast via Chargemap kennelijk niet de foto's bekeken van het laadpunt in de parkeergarage (zowieso garages vermijden op lange trips). Het feit dat'ie aangeeft dat het er met een EV zowieso niet in zit is imho het enige positieve eraan, maar vervolgens probeert'ie het tóch. Waarom?
Richt je gewoon op 600-700km daily en plan dus een overnachting. Het is net zoiets als ongetraind een marathon gaan lopen. Je haalt het einde heus wel, maar hoe... Stel je verwachtingen bij en ga geen appels met peren vergelijken, een EV biedt niet hetzelfde comfort als brandstof auto's op lange trips, dat is een feit.
Het blijft een beetje de achilleshiel nog de komende jaren en dat is helemaal niet zo erg, als je je er maar op instelt.
Ik herken je verhaal wel, maar toch zit je in mijn ogen nogal te zeuren over en luxeprobleem. Je hebt een 90kWh batterij en je kan tussen de 65 en de 135kW gratis laden onderweg. De meeste EV rijders in dit topic hebben 20-50kWh en maximaal 50kW snelladen.Rprp schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:02:
In principe worden er alleen maar feiten in het filmpje genoemd. Alles in de categorie Leaf (qua bereik) is gewoon geen geschikte roadtrip auto naar mijn mening. Leuk voor binnen Nederland, maar niet praktisch om 1000km++ te reizen (voor een gezin, imho!)
Een wirwar aan chargers, providers, chargers die soms kapot zijn, laadpassen, plannen, etcetra.
Ik moet zeggen dat ik het reizen met de Tesla 90D ook vermoeiend vind. Een reis naar de wintersport duurt gewoon 3-4 uur langer dan met een benzine/diesel (vanuit Groningen gezien, door veel hoger verbruik winter, 120/130km/hr i.p.v. 160 km/hr op autobahn, laadtijden zijn i.v.m. tapering altijd veel hoger dan verwacht). Dat maakt imho net het verschil om nog even rustig je ski-spullen op te halen, 's avonds wat rustig te eten, met EV eventuele extra overnachting, etcetra.
Dat is leuk voor 1x, maar na ~ 10 trips ben ik daar toch wel klaar mee moet ik zeggen. Bij de 4e stop ben je inmiddels 12 koffie en 3 maaltijden verder.
Ik ben zelf bijvoorbeeld heel benieuwd hoe de E-Tron kan roadtrippen. Wellicht 5-10% hoger verbruik dan de Model X, maar 150kW tot 80% charging moet de reis sneller maken verwacht ik. In combinatie met http://www.ionity.eu/ moet dat een goede conccurent zijn voor Tesla, denk ik. De Model S/X begint na 50% al flink te taperen!
Het allermooiste zal zijn een auto zoals de Niro, Kona (64kWh++) en vervolgens minimaal 150-200kW snelladden in combinatie met 1 groot Europees netwerk (Fastned, IONITY).
[...]
Volgens mij ligt het ideale punt inderdaad ergens rond de 140km/hr, maar in de praktijk ben je gewoon ik gewoon een stuk langzamer dan een ICE. ("probleem" is ook omdat ik vanuit Groningen moet komen i.p.v. een plek die wat dichter bij Oostenrijk ligt).
- Tesla stall sharing: een Supercharger heeft meestal 8-10 stalls die "gedeeld" zijn (met A &, met drukte moet je dus steeds de laadsnelheid (135kW over 2 stalls verdeeld) delen met 2 autos. Vertrek op een vrijdag of zaterdag richting wintersport en je doet met alle andere Nederlandse wintersporters steeds dezelfde Superchargers aan in een treintje.
- Het weer in de maanden Januari/Februari. Soms heb je geluk, maar de temperatuur ligt altijd rond het vriespunt, harde wind, regen/sneeuw. Ik heb de afgelopen 4yr helaas nog geen rit mee gemaakt waar het allemaal mee zat qua weer.
- Steeds omrijden omdat de Superchargers nooit langs de snelweg staan, maar bij een autohof/hotel. Scheelt toch weer 2-3min iedere laadbeurt.
- Winterbanden zorgen natuurlijk ook weer voor een hoger vebruik (+10%).
Bovenstaand zijn allemaal nadelen die je in een ICE niet hebt vanwege het snelle tanken. Ondanks dat rijdt een EV natuurlijk wel veel comfortabeler. ;-) In de zomer heb je veel van deze nadelen natuurlijk minder.
In ieder geval vind ik dat veel EV-rijders de werkelijkheid nogal rooskleuriger doen overkomen dan het daadwerkelijk is, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik heb er inmiddels meer dan 300.000km mee gereden in ~5yr tijd maar vind de roadtrips nu wel een nadeel/gedoe worden. (Tesla Model S P85 => Model S 90D).
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar het IONITY project. Geen stallsharing (dus allemaal 100% laadsnelheid), laden met 175kW/350kW, allemaal mooi langs de snelweg, etcetra.
Volgende week ga ik zelf in ieder geval een kijkje nemen bij de E-tron. Als het verbruik "meevalt" (+5-10% t.o.v. Model X) en de laadsnelheid is daadwerkelijk 150kW tot 80% dan kon ik de Tesla wel eens inruilen.
Als je de supercharger niet wilt delen op je wintersport reis, bezoek dan een normale snellader (50kW dedicated ipv 65, zo heftig is dat verschil ook weer niet) en plan gewoon je reis anders. Deze normale laders staan ook langs de snelweg waardoor je die 5 minuten omrijden alweer bespaard hebt.
Je reis duurt inderdaad een paar uur langer. Een wintersport reis is de moeilijkste vakantiereis om met een EV te maken. Het scheelt flink als je een overnachting erbij regelt bij bijvoorbeeld een B&B hotelletje (die zijn trouwens bezig met laadpalen bij al hun hotels) dan kan je je reis veel relaxter volbrengen en het scheelt je ook nog eens een laadsessie tot 100%. Die 'vierde laadstop' ga je dan niet eens meer meemaken. Ben wel met je eens dat grotere batterijen en hogere laadsnelheden zeer welkom zijn, ik stond deze zomer bij een paar Ionity's en dat wordt wel profi aangepakt
Die wir-war ontstaat pas als je het gratis wilt doen is mijn ervaring (Maargoed dat zijn die superchargers voor jou zowieso al)
Desalniettemin wens ik je veel plezier in je E-tron want die gaat ongetwijfeld aan je wensen voldoen
[ Voor 57% gewijzigd door Hachy op 28-09-2018 23:40 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het duurt alleen nog wel 5-7 jaar voordat iemand een netwerk heeft dat zo uitgebreid is als wat tesla nu heeft.Rprp schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:02:
[...]
Al gaat het wel een stuk sneller als de andere netwerken wel compatible zijn met elkaar.
Dat voelt toch wat gek aan. Veel auto's hebben al jaren 40 kWh accu's. Ja, het is een upgrade. Maar het geeft mij geen "wow" gevoel.janesh schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:30:
De BMW i3 krijgt een batterij van 42 kWh
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:10:
[...]
Het duurt alleen nog wel 5-7 jaar voordat iemand een netwerk heeft dat zo uitgebreid is als wat tesla nu heeft.
Al gaat het wel een stuk sneller als de andere netwerken wel compatible zijn met elkaar.
Het plan is 400 per 2020. Vergeet niet dat deze bedrijven samen hebben gigantisch belang hierin om hun eigen toekomst te waarborgen en verschikkelijk hoog R&D budget.IONITY – een joint venture van BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group (inclusief Audi en Porsche) – is opgericht om langs de belangrijkste Europese snelwegen een netwerk van oplaadpunten met een laadvermogen van 350 kilowatt te bouwen. Hiermee kunnen de nieuwste elektrische auto’s gemiddeld in vijf tot acht minuten worden opgeladen, tot wel drie keer sneller dan bij de huidige beschikbare laadpalen. In eerste instantie worden de snellaadpunten bij tachtig geselecteerde Shell-stations geïnstalleerd, verspreid over tien Europese landen.
Wat ik bedoel is dat tesla er nu al 3x zoveel heeft. Dan is 400 niet echt veel als je bedenkt dat meer dan de helft van alle automerken daarvoor samenwerkt.Deveon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:37:
[...]
Het plan is 400 per 2020. Vergeet niet dat deze bedrijven samen hebben gigantisch belang hierin om hun eigen toekomst te waarborgen en verschikkelijk hoog R&D budget.
In Europa zijn geen 1200 supercharger locaties, laatste nieuws was 400 in eind juni.RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:54:
[...]
Wat ik bedoel is dat tesla er nu al 3x zoveel heeft. Dan is 400 niet echt veel als je bedenkt dat meer dan de helft van alle automerken daarvoor samenwerkt.
In de VS hebben ze weer Eletrify America (powered by dieselgate). Die heeft een vergelijkbaar doel.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 29-09-2018 07:17 ]
Ik denk dat dit nog wel veranderd. Als Shell en Co hun omzet in gevaar zien komen, zal het snel gaan. Zij hebben de locaties langs de snelwegen. En die stations moeten geld voor ze opbrengen, is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:10:
[...]
Het duurt alleen nog wel 5-7 jaar voordat iemand een netwerk heeft dat zo uitgebreid is als wat tesla nu heeft.
Omrijden om bij een autohof te tanken doe je met je ICE ook. Goedkoper tanken en met meer faciliteiten. Dat " kost " een paar minuten extra als je de voordelen niet wilt zien. Want als je op één auto moet wachten vooraleer je kunt tanken langs de snelweg, heb je net zoveel tijdverlies.
Nee, dan moet je 's nachts ook verkiezen boven overdag rijden. Want overdag heb je allemaal andere mensen op de weg. Files. En drukte. Vies bah. ;-)
Wat ik wil zeggen: als je wilt klagen, vind je wel een reden. Zie Frank@ANWB. Ondertussen kun je ook met veel plezier wèl een roadtrip maken. Mindset. De juiste. Zorg dat je die hebt en je kunt prima op reis met een EV.
( ik heb nog nooit over rapidgate gehoord bij de e-up. Maar als je 1000 km op één dag doet, gaat het laden ook super traag (20kW) bij de 9e laadpaal binnen 24 uur,.. Trust me. I know. Deal with it)
Nee, dan moet je 's nachts ook verkiezen boven overdag rijden. Want overdag heb je allemaal andere mensen op de weg. Files. En drukte. Vies bah. ;-)
Wat ik wil zeggen: als je wilt klagen, vind je wel een reden. Zie Frank@ANWB. Ondertussen kun je ook met veel plezier wèl een roadtrip maken. Mindset. De juiste. Zorg dat je die hebt en je kunt prima op reis met een EV.
( ik heb nog nooit over rapidgate gehoord bij de e-up. Maar als je 1000 km op één dag doet, gaat het laden ook super traag (20kW) bij de 9e laadpaal binnen 24 uur,.. Trust me. I know. Deal with it)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Verwijderd
Als je op vakantie ergens snel moet zijn, ga je niet op vakantie. Ik heb een schijthekel aan de wintersport reis en vlieg + huur een auto. Met een EV zou ik er niet aan moeten denken, dus waarom doe jij het jezelf aan... Kennelijk vind je het ook niet relaxed?
Daarentegen lijkt het me heel leuk om met de EV in de zomer een rondje Italië of Noorwegen te doen
Volgend jaar gaan wij met de auto op vakantie, scheelt weer wat vliegtuig uitstoot
Daarentegen lijkt het me heel leuk om met de EV in de zomer een rondje Italië of Noorwegen te doen
Mee eens. Sinds een paar jaar knippen wij onze heenreis naar bijv. Oostenrijk (waar we vaak minimaal 1x per jaar naartoe gaan) op in 2 dagen. Veel relaxter, en het is heerlijk om eind ochtend op je bestemming aan te komen in plaats van laat middag of (als het echt druk is) in de avond. Mocht ik de Volvo (diesel, staat te koop) nog voor een redelijk normale prijs kunnen verkopen en een Ioniq kopen, dan zal het voor ons dus geen heel groot verschil gaan zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:22:
Als je op vakantie ergens snel moet zijn, ga je niet op vakantie.
Denk er precies zo over, zomer tripje/toer met ev lijkt me leuk, wintersport.....ice of vliegen.Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:22:
Als je op vakantie ergens snel moet zijn, ga je niet op vakantie. Ik heb een schijthekel aan de wintersport reis en vlieg + huur een auto. Met een EV zou ik er niet aan moeten denken, dus waarom doe jij het jezelf aan... Kennelijk vind je het ook niet relaxed?
Daarentegen lijkt het me heel leuk om met de EV in de zomer een rondje Italië of Noorwegen te doenVolgend jaar gaan wij met de auto op vakantie, scheelt weer wat vliegtuig uitstoot
Zomer naar zuid-frankrijk/spanje in een keer, ga ik ook niet doen met een ev.
Maar ieder zijn ding, ik heb er het geduld niet voor.
Verwijderd
Ging vroeger (lees: 20-25 jaar terug) altijd met m'n ouders met de auto op vakantie, goede herinneringen aan.prettig schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:51:
[...]
Denk er precies zo over, zomer tripje/toer met ev lijkt me leuk, wintersport.....ice of vliegen.
Zomer naar zuid-frankrijk/spanje in een keer, ga ik ook niet doen met een ev.
Maar ieder zijn ding, ik heb er het geduld niet voor.
Vorige zomervakantie 2 keer 22u moeten vliegen voor 25 nachten vakantie, ik was kapot toen ik thuis was... Nooit meer voor mij! Doe mij maar lekker een auto vakantie ergens, via booking.com hotelletjes pakken en rustig aan. Met de EV volgens mij prima te doen, alleen ff goed kijken waar je fast chargers hebt etc. Italië nog weinig over gelezen, maar misschien daarom juist tof om te pionieren.

22 uur vliegen is ook niet leuk meer...... 2-4 uur is leuk, daarboven is het ronduit vervelend (ook business).Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:10:
[...]
Ging vroeger (lees: 20-25 jaar terug) altijd met m'n ouders met de auto op vakantie, goede herinneringen aan.
Vorige zomervakantie 2 keer 22u moeten vliegen voor 25 nachten vakantie, ik was kapot toen ik thuis was... Nooit meer voor mij! Doe mij maar lekker een auto vakantie ergens, via booking.com hotelletjes pakken en rustig aan. Met de EV volgens mij prima te doen, alleen ff goed kijken waar je fast chargers hebt etc. Italië nog weinig over gelezen, maar misschien daarom juist tof om te pionieren.
Tripje in de zomer met een EV lijkt me heel relaxed.
Tja ieder z'n ding, ik vind vliegen heerlijk. Ben de hele reis ofwel aan het lezen of aan het slapen. Ik ben altijd jaloers op mensen die voor hun werk betaald veel moeten vliegen (en er moeite mee hebben).
Vliegen met kinderen natuurlijk een heel ander verhaal....
Vliegen met kinderen natuurlijk een heel ander verhaal....
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 29-09-2018 12:06 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Lange afstanden vliegen is een drama met mijn 2.03m lengte. Zakelijk vlieg ik business class (al hoef ik in mijn huidige job niet internationaal te reizen, dus de laatste keer is al een poosje geleden).
Ik vind vooral hun verdediging heel zielig.Eerst is het van: er komt een tweede filmpje volgende week. Dat kan wel goed zijn, maar ik durf er nu al op te wedden dat dat filmpje niet zal gaan over die roadtrip van 1000km. Daarna is het van: we weten van rapidgate, maar totdat ik het zelf ervaren heb geloof ik het niet. What the f* ben je dan aan het doen als journalist? Ga dan een ander beroep zoeken want waarom zou ook maar 1 iemand jouw nog moeten geloven daar ze het zelf niet ervaren hebben?Philos31 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:49:
Ja, ze hadden niet veel keuze. Slechts 3 EVs zijn genomineerd voor Europese Wagen Van Het Jaar en de e-Tron en i-Pace staan nu nog niet echt ter beschikking voor hen voor dit soort segmenten te kunnen maken. Maar dan een wagen nemen waarvan je weet dat die moeite zal hebben met 1000km op een dag? Das echt vragen om negatieve reacties.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Tja iedereen weet dat een EV niet gemaakt is om 1000 km te rijden. Het kan wel, maar daar koop je zo'n auto niet voor. Zinloos filmpje.
Ik ben meerdere keren naar de UK met de Tesla geweest en ook vliegend. Als je van deur tot deur kijkt dan ben je echt niet veel langer onderweg in de auto, hooguit een uurtje of twee. Daarentegen zit je wel comfortabel en relaxed ipv ronddolen op zo'n vliegveld om daarna in zo'n krap vliegtuigje te stappen. Naja, als ik alleen zou gaan dan zou ik wel het vliegtuig verkiezen boven de auto. Maar het voordeel van een auto is dat je daar ook gewoon rond kan rijden en je niet op het OV moet vertrouwen of een auto moet huren.
Ik ben meerdere keren naar de UK met de Tesla geweest en ook vliegend. Als je van deur tot deur kijkt dan ben je echt niet veel langer onderweg in de auto, hooguit een uurtje of twee. Daarentegen zit je wel comfortabel en relaxed ipv ronddolen op zo'n vliegveld om daarna in zo'n krap vliegtuigje te stappen. Naja, als ik alleen zou gaan dan zou ik wel het vliegtuig verkiezen boven de auto. Maar het voordeel van een auto is dat je daar ook gewoon rond kan rijden en je niet op het OV moet vertrouwen of een auto moet huren.
Hij moet eens wat vaker naar de filmpjes van Bjorn Nyland kijken, heel leerzaam.
Hij moet eens wat vaker naar de filmpjes van Bjorn Nyland kijken, heel leerzaam.
Zet je toch wel te denken.
Liever een Amerikaanse ev, of een weldoordachte Duitser dan de Aziatische Nissan Leaf met zijn beperkingen.
| live and give like no one else |
Verwijderd
Wat ik altijd zo lastig aan die autotester(tje)s vind is: die gasten lullen alsof ze het voor het kiezen hebben, maar ondertussen kunnen ze geen van de testauto’s betalen en rijden ze een brik uit ‘90 of ‘80... Een leaf is voor velen een prima auto, 95% van de tijd voldoet ‘ie ruimschoots. Maak jij alle aankoopkeuzes om 100% af te dekken, of pleeg je af en toe een telefoontje om de 5% gedaan te krijgen? Kortom: ANWB slaat wat mij betreft de plank weer volledig mis.
Vandaag, met mn ICE, van Almere op en neer naar Hengelo geweest. Maar om even te kijken hoe het zou zijn om met een EV te rijden even bij de witte bergen gestopt om te lunchen en daar "zogenaamd" even aan de snellader.
Helaas was de snellader bezet door een E-Golf. Geen probleem dan naar Enschede en dan even naar de Lidl daar is een snellader. Maar daar stond een Zoe.
Dan maar op de terugweg, even koffie drinken bij de Mc in apeldoorn, even in de app gekeken en de snellader was vrij. Ik kom het terein opgereden en er koppelt NET een BMW i3 aan...
Ik ben bang dat dat toch nog een probleem gaat worden, bij de witte bergen heb ik 40 minuten gelunched, en daarna stond de golf er nog, een tweede auto kan daar dus niet laden, ondanks het bordje max 30 minuten...
Hoe meer EV's er bij komen, hoe vaker de laadtations ook bezet zijn... Of heb ik nou gewoon heel veel pech?
Helaas was de snellader bezet door een E-Golf. Geen probleem dan naar Enschede en dan even naar de Lidl daar is een snellader. Maar daar stond een Zoe.
Dan maar op de terugweg, even koffie drinken bij de Mc in apeldoorn, even in de app gekeken en de snellader was vrij. Ik kom het terein opgereden en er koppelt NET een BMW i3 aan...
Ik ben bang dat dat toch nog een probleem gaat worden, bij de witte bergen heb ik 40 minuten gelunched, en daarna stond de golf er nog, een tweede auto kan daar dus niet laden, ondanks het bordje max 30 minuten...
Hoe meer EV's er bij komen, hoe vaker de laadtations ook bezet zijn... Of heb ik nou gewoon heel veel pech?
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
@Philos31 Voor een deel pech, en je bent in ieder geval een aantal Fastneds voorbij gereden 
https://fastned.nl/nl/locaties
Omdat daar weinig te doen is (dus niemand blijft er onnodig staan) en er minimaal twee stekkers hangen, heb ik daar nooit hoeven wachten.
Omdat daar weinig te doen is (dus niemand blijft er onnodig staan) en er minimaal twee stekkers hangen, heb ik daar nooit hoeven wachten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nu je het zegt, op de terugweg wel de fastned bij Eemnes gezien, die was helemaal vrij. Maar inderdaad, ik had bij Hengelo nog even kunnen laden. (als ik echt met een EV was geweest)Proton_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:46:
@Philos31 Voor een deel pech, en je bent in ieder geval een aantal Fastneds voorbij gereden
Het valt nu op zich nog mee, ik sta de laatste maanden meestal het grootste deel van de tijd alleen bij snelladers. Mede door de goedkope maingau-pas sta ik er ook (veel) langer dan noodzakelijk, en alsnog is het zeldzaam dat er iemand anders is. Dat gezegd hebbende rijden wij nooit voor werk en dus nooit in de spits.
Maar ja, het aantal laders zal echt moeten meegroeien met de auto's, en dat gaat nog best pittig worden. Nu zijn al bijna overal snelladers, met maar een procentje ofzo elektrische auto's. Dat wordt nog eens wat als we 30, 40, 50% elektrische auto's hebben rondrijden. Je zult wel doodgegooid worden met laadpalen, snel of niet. Zie ook Bjorn's video's in Noorwegen, er zijn daar dagen dat een Tesla superchargerparkeerplaats nooit leeg is (met 10+ stalls), en af en toe helemaal vol als je pech hebt.
Probleem? Nee, gewoon meer werk aan de winkel en meer mogelijkheden voor nieuwe bedrijven om geld te verdienen.
Maar ja, het aantal laders zal echt moeten meegroeien met de auto's, en dat gaat nog best pittig worden. Nu zijn al bijna overal snelladers, met maar een procentje ofzo elektrische auto's. Dat wordt nog eens wat als we 30, 40, 50% elektrische auto's hebben rondrijden. Je zult wel doodgegooid worden met laadpalen, snel of niet. Zie ook Bjorn's video's in Noorwegen, er zijn daar dagen dat een Tesla superchargerparkeerplaats nooit leeg is (met 10+ stalls), en af en toe helemaal vol als je pech hebt.
Probleem? Nee, gewoon meer werk aan de winkel en meer mogelijkheden voor nieuwe bedrijven om geld te verdienen.
Een Zoë laad AC en dat kan op laders met 3 aansluitingen vaak tegelijk met chademo of ccs dus dat scheelt mogelijk weer. Chademo en ccs gebruiken lukt niet op een lader.Philos31 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:31:
Vandaag, met mn ICE, van Almere op en neer naar Hengelo geweest. Maar om even te kijken hoe het zou zijn om met een EV te rijden even bij de witte bergen gestopt om te lunchen en daar "zogenaamd" even aan de snellader.
Het lijkt er echter op dat AC snelladen tzt wel komt te vervallen als ik denk aan snelle Fastned, Allego en ecotap dc50 die enkel ccs en chademo gebruiken. Het vervolg zou wel enkel ccs zijn dus dat is nog iets om rekening mee te houden.
Logisch gevolg denk ik zo als de laad infra wat achterblijft tov het aantal elektrische auto’s. Toch wordt het bereik groter dus wellicht minder vaak laden onderweg.Dan maar op de terugweg, even koffie drinken bij de Mc in apeldoorn, even in de app gekeken en de snellader was vrij. Ik kom het terein opgereden en er koppelt NET een BMW i3 aan...
Zelf wel even moeten wachten voor ik kon laden maar dat is nog zeldzaam. Gelukkig was de bestuurder wel aanwezig en het zou maar kort duren. Onlangs bij Fastned moest een andere Zoë rijder op mij wachten omdat er maar een AC was die ook nog eens wat was beperkt wegens problemen. Ik denk dan wel leuk en aardig dat ze investeren in 175kW en meer maar het gros van de auto’s heeft vooralsnog wellicht meer aan die standaard ~50kW triple chargers.
Wat betreft Maingau, ik kreeg vrijdag per mail opeens een rekening vanaf eind augustus opgestuurd. Nog steeds goedkoop, maar niet meer gratis. Direct de rekening betaald, want nog steeds erg blij met deze pas!mux schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:55:
Het valt nu op zich nog mee, ik sta de laatste maanden meestal het grootste deel van de tijd alleen bij snelladers. Mede door de goedkope maingau-pas sta ik er ook (veel) langer dan noodzakelijk, en alsnog is het zeldzaam dat er iemand anders is. Dat gezegd hebbende rijden wij nooit voor werk en dus nooit in de spits.
Heb je ook bij fastned geladen en is dat in rekening gebracht? Want ik heb ook een rekening gekregen (zie vorige blz) maar daar stonden enkel Allego-sessies op.
Telegraaf: Musk weg bij Tesla in schikking met SEC
WASHINGTON - Elon Musk en Tesla hebben zaterdag een schikking getroffen met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Als onderdeel van de schikking moet Musk binnen 45 dagen aftreden als bestuursvoorzitter van Tesla en mag hij die functie drie jaar lang niet vervullen. Ook moeten Musk en Tesla ieder een boete 20 miljoen dollar betalen.
Het moest er van komen. Ik denk dat het primair een slag is voor aandeelhouders, en dat het daarna doorwerkt in het bedrijf. In ieder geval heeft deze actie niet het beoogde effect gehad voor Musk, de anders zo goede strateeg heeft zich vertilt.
WASHINGTON - Elon Musk en Tesla hebben zaterdag een schikking getroffen met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Als onderdeel van de schikking moet Musk binnen 45 dagen aftreden als bestuursvoorzitter van Tesla en mag hij die functie drie jaar lang niet vervullen. Ook moeten Musk en Tesla ieder een boete 20 miljoen dollar betalen.
Het moest er van komen. Ik denk dat het primair een slag is voor aandeelhouders, en dat het daarna doorwerkt in het bedrijf. In ieder geval heeft deze actie niet het beoogde effect gehad voor Musk, de anders zo goede strateeg heeft zich vertilt.
Verwijderd
Musk een goed strateeg?
Technisch wellicht maar op ieder ander vlak maakt hij de ene blunder na de ander. Telkens veroorzaakt doordat hij z'n mond niet kan houden.
Technisch wellicht maar op ieder ander vlak maakt hij de ene blunder na de ander. Telkens veroorzaakt doordat hij z'n mond niet kan houden.
De titel "Musk weg bij Tesla" klopt niet helemaal. Hij gaat weg als voorzitten van de raad van bestuur, maar hij blijft als CEO gewoon de dagelijkse leiding houden over Tesla.
Nieuwe EV's met 400km+ range, dan hoef je niet meer te stoppen bij een snellader langs de snelweg.mux schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:55:
Op die paar % veelrijders na. Zijn eigenlijk "lange reis/nood" snelladers voor een EV met veel range.
Dan laad je lokaal (thuis, 25% van de mensen) en elders (zaak of andere bestemming.... de rest).
yep, wassen neus. Veranderd niks. Ze moesten iets doen om gezichtsverlies te voorkomen.Marc O. schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:29:
De titel "Musk weg bij Tesla" klopt niet helemaal. Hij gaat weg als voorzitten van de raad van bestuur, maar hij blijft als CEO gewoon de dagelijkse leiding houden over Tesla.
Inderdaad alleen Allego sessies, heb ook weinig geladen bij FN. Maar nu je het zegt....mux schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:35:
Heb je ook bij fastned geladen en is dat in rekening gebracht? Want ik heb ook een rekening gekregen (zie vorige blz) maar daar stonden enkel Allego-sessies op.
Zoooo, even op twitter gekeken, maar wat een haat op Tesla en op Musk zeg.QvTzKwCi schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:22:
Telegraaf: Musk weg bij Tesla in schikking met SEC
Het lijkt wel of iedereen maar zit te wachten tot Tesla mislukt ofzo.
Je kunt vinden van Musk en Tesla wat je wilt maar zonder hen waren we zeker niet zo ver geweest met EV's als nu.
Verwijderd
Lastig, de SEC moest íets. Daarentegen zijn die short-sellers gewoon een stel teringlijers die een bedrijf kapot proberen te krijg er om er miljoenen/-arden aan te verdienen. Die boete is een lachertje, afstaan bvzschap is een formaliteit. Zal ‘ie vast een goed mannetje voor regelen.
Wordt een 'onafhankelijk' iemand. Weet niet of Musk daar zelf de hand in mag hebben.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:43:
afstaan bvzschap is een formaliteit. Zal ‘ie vast een goed mannetje voor regelen.
Verwijderd
Das altijd via via, die gaat gewoon zijn instructies uitvoerenMarc O. schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:45:
[...]
Wordt een 'onafhankelijk' iemand. Weet niet of Musk daar zelf de hand in mag hebben.
p.s. Kon deze wel waarderen

Kan alle kanten op. Musk kan zich in ieder geval focussen op de productie.... En ik verwacht dat de onafhankelijk persoon kritisch op Musk zal zijn. En dat kan heel goed voor het bedrijf zijn of ontaarden in een oorlog (en dat is heel slecht).prettig schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:31:
[...]
yep, wassen neus. Veranderd niks. Ze moesten iets doen om gezichtsverlies te voorkomen.
De tijd zal het leren.
Dat vind ik een vreemde opmerking. Short-sellers bestaan door vraag- en aanbod. Je ziet short-sellers alleen bij bedrijven waar ook een kans is om daar geld mee te verdienen. Op Shell gaan ook mensen short, maar dat zijn er maar heel weinig. Hier geldt echt wel waar rook is vuur. Een bedrijf dat nog nooit winst heeft gemaakt en veel geld leent, loopt een fors risico op bankroet gaan. En daar kan door een kleine groep geld aan verdiend worden.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:43:
Lastig, de SEC moest íets. Daarentegen zijn die short-sellers gewoon een stel teringlijers die een bedrijf kapot proberen te krijg er om er miljoenen/-arden aan te verdienen. Die boete is een lachertje, afstaan bvzschap is een formaliteit. Zal ‘ie vast een goed mannetje voor regelen.
Tesla kan dat oplossen door een paar kwartalen achter elkaar klinkende cijfers neer te zetten....
Zodra er volumevraag komt is shell er gelijk bij om overal 1 of 2 snelladers bij zn stations te plaatsen. aan de vergunningenkant hebben ze het al rond, nu alleen de netaansluiting nog opwaarderenmux schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:55:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Inderdaad te waarderen want (als echt) bewijst het dat Musk een klein kind is en de functie van CEO onwaardig.
Ehh, jij twijfelt aan de echtheid hiervan?Verwijderd schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:26:
[...]
Inderdaad te waarderen want (als echt) bewijst het dat Musk een klein kind is en de functie van CEO onwaardig.
Verwijderd
Enigszins ja. Zelfs van Musk kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat hij zo stom zou zijn iets dergelijks te plaatsen.CyBeRSPiN schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:42:
[...]
Ehh, jij twijfelt aan de echtheid hiervan?
Het beste zou zijn ala hij aangeklaagd zou worden wegens smaad. Misschien dat hij dan afleert zich als kind te gedragen.De man moet zich beperken tot techniek en de rest aan anderen overlaten.
Ja, een klein kind dat de 2 meest innovatieve bedrijven van de wereld heeft uit de grond gestampt.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:26:
[...]
Trouwens, die cheque is een troll van mensen die ontevreden zijn over het werk van SEC, en het nieuws over Elon volgen.
Nu opeens na 2 maanden al hebben ze al een uitspraak klaar voor Tesla, terwijl er tig oplichters nooit worden aangepakt, en als het is, is het pas na een lang onderzoek.
Voor zover ik het zie:
Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.
— Elon Musk (@elonmusk) 7 augustus 2018
I AM CONSIDERING.
Zegt genoeg. Vindt het allemaal maar zever van SEC. Mogelijkheden voor Elon genoeg voor een grond van waarheid om dit te Tweeten.
Denk ook alleen maar dat Elon heeft toegezegd om volgende week met knallende cijfers over Q3, om het aandeel met 20% te laten stijgen, en alle criticasters over de model 3 de mond te snoeren.
Even over het #Pravduh van Elon in September
https://cleantechnica.com...tive-pravduh-about-tesla/
Maar de persoon die het meest schade veroorzaakt via Twitter laten ze rustig verder doen.
Nou, nou, nou, Hoewel ik best een Musk fanboy ben, Tesla bestond natuurlijk al en Musk is binnengekomen als een investor, en heeft ook niet altijd even lief meegespeeld met de 2 echte oprichters die dus uit het bedrijf gewerkt zijn.bottom line schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:08:
[...]
Ja, een klein kind dat de 2 meest innovatieve bedrijven van de wereld heeft uit de grond gestampt.
Uit diezelfde tweet: "Funding secured".bottom line schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:08:
[...]
Voor zover ik het zie:
[Twitter]
I AM CONSIDERING.
Zegt genoeg.
Zegt ook genoeg.
Die tweet bevat gewoon een onwaarheid. En zelfs als het waar was, dan is een tweet niet de manier om dit nieuws te brengen. Je moet zo'n nieuwsfeit vooraf melden aan NASDAQ, en via een persbericht verspreiden. Doe je dit niet, dan overtreedt je de regels en wordt je gestraft.
En voor diegenen die zeggen dat de Saoedi's Musk een loer hebben gedraaid: dat zou kunnen, en dat wil zeggen dat Musk enerzijds de Saoedi's kan aanklagen, en anderzijds dat Musk een naieve onnozelaar zou zijn. En ik denk niet dat Musk naief is
Maar om even on-topic te blijven:
Mag ik vragen hoe je een kijkje gaat nemen? Hij wordt pas voorgesteld op de Zoute Grand Prix in Knokke eind volgende week.Rprp schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:02:
[...]
Volgende week ga ik zelf in ieder geval een kijkje nemen bij de E-tron.
"Funding secured" is niet iets dat hij aan het overwegen is. Dat is een statement wat achteraf onwaar blijkt te zijn. Lees de aanklacht voor die de SEC heeft ingediend in je ziet direct waar het schoentje wringt. Musk heeft een tweet in de wereld gestuurd vanuit een account waarvan Tesla heeft aangegeven dat het een officieel communicatiekanaal voor het bedrijf is. In die tweet stond een leugen die een ernstige impact heeft gehad op de koers van Tesla. Rond zulke communicatie zijn regels opgesteld om manipulatie van de aandelenmarkt te voorkomen. Musk heeft die regels overtreden. Hoeveel eenvoudiger wil je het hebben?bottom line schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:08:
[...]
Ja, een klein kind dat de 2 meest innovatieve bedrijven van de wereld heeft uit de grond gestampt.
Trouwens, die cheque is een troll van mensen die ontevreden zijn over het werk van SEC, en het nieuws over Elon volgen.
Nu opeens na 2 maanden al hebben ze al een uitspraak klaar voor Tesla, terwijl er tig oplichters nooit worden aangepakt, en als het is, is het pas na een lang onderzoek.
Voor zover ik het zie:
[Twitter]
I AM CONSIDERING.
Zegt genoeg. Vindt het allemaal maar zever van SEC. Mogelijkheden voor Elon genoeg voor een grond van waarheid om dit te Tweeten.
Denk ook alleen maar dat Elon heeft toegezegd om volgende week met knallende cijfers over Q3, om het aandeel met 20% te laten stijgen, en alle criticasters over de model 3 de mond te snoeren.
Even over het #Pravduh van Elon in September
https://cleantechnica.com...tive-pravduh-about-tesla/
Maar de persoon die het meest schade veroorzaakt via Twitter laten ze rustig verder doen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Verwijderd
In Musk proef je gewoon de haat richting de shortsellers. Ik ken het en geef hem groot gelijk.
Meerdere IT bedrijven 'geholpen' die jaren lang verliezen draaiden, maar een geniaal concept hadden... Werden uiteindelijk voor een veelvoud aan (honderden...) miljoenen verkocht, terwijl ze jaarlijks verlies maakten!
Tesla is net zo: enige waarde die het bedrijf heeft is meerwaarde creëren, niet zozeer in aandeelhouderswinst, maar upscalen en marktaandeel verkrijgen. Musk ziet dat binnen het bedrijf en wil dat nastreven, dan is het kut dat Tesla een IPO heeft gehad en er nu een hoop aandeelhouders zijn die rendement willen zien evenals shortsellers (daar krijg je mee te maken). Hij slaat publiekelijk geen goed figuur, maar ik begrijp waarom 'ie het doet. Shortsellers zijn killing in een markt, ze gooien zooi over je heen die simpelweg niet waar is om rendement te behalen. Weet je die crisis nog? Daar zijn ook jongens flink op vooruit gegaan, op de ellende van anderen. Hetzelfde geldt voor bedrijven vs shortsellers, is gewoon geen leuk spelletje. Optiehandelaren kunnen wat mij betreft met z'n allen de *** krijgen. Beleggen op de beweging van een belegging waarin je investeert in een bedrijf, flikker toch op man.
P.S. Neemt niet weg dat de boete terecht is, maar het is gewoon kinderachtig gedrag. Zijn kant op mag het wel, maar andersom: nee is beurskoers invloed ._.
Meerdere IT bedrijven 'geholpen' die jaren lang verliezen draaiden, maar een geniaal concept hadden... Werden uiteindelijk voor een veelvoud aan (honderden...) miljoenen verkocht, terwijl ze jaarlijks verlies maakten!
Tesla is net zo: enige waarde die het bedrijf heeft is meerwaarde creëren, niet zozeer in aandeelhouderswinst, maar upscalen en marktaandeel verkrijgen. Musk ziet dat binnen het bedrijf en wil dat nastreven, dan is het kut dat Tesla een IPO heeft gehad en er nu een hoop aandeelhouders zijn die rendement willen zien evenals shortsellers (daar krijg je mee te maken). Hij slaat publiekelijk geen goed figuur, maar ik begrijp waarom 'ie het doet. Shortsellers zijn killing in een markt, ze gooien zooi over je heen die simpelweg niet waar is om rendement te behalen. Weet je die crisis nog? Daar zijn ook jongens flink op vooruit gegaan, op de ellende van anderen. Hetzelfde geldt voor bedrijven vs shortsellers, is gewoon geen leuk spelletje. Optiehandelaren kunnen wat mij betreft met z'n allen de *** krijgen. Beleggen op de beweging van een belegging waarin je investeert in een bedrijf, flikker toch op man.
P.S. Neemt niet weg dat de boete terecht is, maar het is gewoon kinderachtig gedrag. Zijn kant op mag het wel, maar andersom: nee is beurskoers invloed ._.
Tesla is inderdaad door 2 anderen opgericht geweest. Maar doordat hij, erg vroeg al trouwens, want hij staat wel genoteerd als co-founder, zwaar (98%) geïnvesteerd had in dit bedrijf nam hij wel zelf de handschoen om orde op zaken te stellen.Philos31 schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:42:
[...]
Nou, nou, nou, Hoewel ik best een Musk fanboy ben, Tesla bestond natuurlijk al en Musk is binnengekomen als een investor, en heeft ook niet altijd even lief meegespeeld met de 2 echte oprichters die dus uit het bedrijf gewerkt zijn.
Hij zag dat dat nodig was, door problemen aan de Roadster - olv. Eberhard en Tarpenning. Het bedrijf kon nooit kon leveren wat het had beloofd + de financiën zagen er echt niet mooi uit toen, op weg naar faillissement tot Elon een noodfonds van 40 miljoen kon regelen.
Leuk verhaaltje + emails hierover van Elon zelf: https://web.archive.org/w....teslamotors.com//blog2//
Elon musk heeft wel het bedrijf getransformeerd naar het 'nieuwe Tesla' dat vandaag iedereen in de wereld kent.
Dit topic is gesloten.