devil-strike schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:39:
[...]
Valt dit dan niet gewoon onder concurrentie vervalsing? dat is na mijn idee in vele landen bij wet verboden, en aangezien wetgeving boven regeltjes van fia en co staan zou ik als dit natuurlijk mogelijk is rechtzaken gaan starten om toch zo doende regels telaten veranderen.
Of denk ik nu tesimpel…..
Ik denk dat je wat te simpel denkt, als eerste punt: Onder welk land valt de F1? Amerika omdat Liberty Amerikaans is?
Maar uiteindelijk is het een sport, en moet de sport het zelf maar grotendeels uitzoeken. Als een voetballer iemand tackelt wordt ie ook niet aangehouden door de politie voor mishandeling, pas als het echt spuigaten uitloopt, zeg maar Mercedes die Ferrari en Renault allebei een enorme klauw geld heeft gegeven om dezelfde mening te hebben, dan is er een kans dat men ze pakt op omkoping, maar zelfs die kans acht ik klein.
De FIA is al niet echt de meest frisse organisatie qua belangen en macht van geld, en mede dankzij ene Bernie Ecclestone is zeker de F1 gewoon corrupt te noemen. En dan krijg je oa. dit soort gedoe. Door wat ik er zoal overlees heb ik het idee dat Liberty wel graag wil gaan puinruimen, maarja, dat vinden de mannetjes met belangetjes natuurlijk niet leuk, en dan gaan ze tegenwerken.
Vandaar dat ik zei dat het mij goed lijkt voor de F1 zelf als de machtige constructeurs eens een keertje een ferme "nee!" horen. Het is van de zotte dat 3 van de 10 teams de hele sport in gijzeling houden

sjaool schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:35:
[...]
Ik denk toch dat in dit geval de FIA eens een keer flink met de vuist op tafel moet slaan en zeggen dat zij de regels bepalen en niet de teams. De F1 is wat dat betreft toch wel een vreemde eend in de bijt qua sport waarbij de deelnemers de regels bepalen zoals het nu lijkt.
Als Ferrari, Mercedes en Renault hun zin doorzetten kan dat wel eens het begin van het einde van de F1 worden waarbij er steeds minder teams mee doen. Zit je over een jaar of 10 naar 6 wagens te kijken die hun rondjes draaien.

Net als de LMP1-H in het WEC

De kosten daar zijn ook volledig uit de klauwen gelopen, waardoor nieuwe teams geen zin meer hebben om mee te doen in die klasse. Nu heeft die klasse wel meer problemen, maar het zegt wel wat dat de lagere klasses, namelijk GTE en LMP2 veel populairder en leuker zijn om naar te kijken.
Gelukkig hebben de ACO en FIA voor dat kampioenschap wel hersenen, namelijk door een andere, goedkopere topklasse te verzinnen, vergelijkbaar met hoe het in de jaren 90 giing met zwaar aangepaste supercars, dan praat je dus over veel goedkopere auto's, tenzij je Bugatti's gaat ombouwen
Dat kan de F1 natuurlijk niet doen, maar het is wel vreemd dat het ene kampioenschap zich telkens overnieuw kan [ook omdat het moet] heruitvinden, terwijl de F1 zo conservatief lijkt.
People as things, that’s where it starts.