Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Over een paar jaar lopen ze bij RB ook weer te zeuren over Honda, net zoals ze dat nu bij Renault doen.YakuzA schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:27:
Newey heeft er zin in om aan de RB Honda te werken![]()
[video]
Ik denk dat ze de dominante jaren van RB (en Renault) alweer vergeten zijn.
Verwijderd
Ik denk dat jij vergeten bent dat de Renault destijds ook al minder power had dan de rest. Ze konden door een zogenaamde reliability fix het een en ander upgraden maar hadden nog steeds minder power.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:49:
[...]
Over een paar jaar lopen ze bij RB ook weer te zeuren over Honda, net zoals ze dat nu bij Renault doen.
Ik denk dat ze de dominante jaren van RB (en Renault) alweer vergeten zijn.
Maar de de WK's en alle overwinningen kwamen grotendeels toch echt door het design van de RB chassis.
Ik dacht ook dat destijds de engine mappings samen met RB werden gemaakt om het voordeel van de dubbele diffuser e.d. groter te maken.
Heb je misschien een bron en concrete getallen over de verschillen in pk's tussen de Renault, Ferrari, Mercedes, Cosworth, etc?Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:55:
[...]
Ik denk dat jij vergeten bent dat de Renault destijds ook al minder power had dan de rest. Ze konden door een zogenaamde reliability fix het een en ander upgraden maar hadden nog steeds minder power.
Maar de de WK's en alle overwinningen kwamen grotendeels toch echt door het design van de RB chassis.
Ik dacht ook dat destijds de engine mappings samen met RB werden gemaakt om het voordeel van de dubbele diffuser e.d. groter te maken.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Verwijderd
[Video: https://www.dailymotion.com/video/x6n95h2]
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 23:30 . Reden: linkje van de notebook toegevoegd ]
En dat heeft Sainz volledig aan zichzelf te danken. Hij heeft ooit een verhaal geplant bij de Spaanse media dat Verstappen ongelukkig zou zijn bij Red Bull in de hoop dat hij en niet Verstappen naar RBR zou gaan. En dat heeft averechts gewerkt. Ik denk ook dat Red Bull hoop dat Renault zijn contract afkoopt zodat ze in ieder geval nog iets aan Sainz terug verdienen.Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:28:
In Ted's Notbook werd door Ted gezegd dat als Ricciardo niet zou bijtekenen bij RB hij vervangen zou gaan worden door Gasly en niet Sainz, Horner had aangegeven dan er te veel gebeurd was tussen Ver en Sainz om ze samen in 1 team te zetten.
[video]
Verwijderd
Ik kijk F1 sinds Jos instapte, toen was de Renault motor wel goed.iichel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:10:
[...]
Heb je misschien een bron en concrete getallen over de verschillen in pk's tussen de Renault, Ferrari, Mercedes, Cosworth, etc?
Anyways het in het tijdperk RB als je het gevolgd hebt was het well known dat de Renault niet de krachtigste motor was. Mocht je het niet gevolgd hebben probeer dan Google eens.
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 00:27:
[...]
Ik kijk F1 sinds Jos instapte, toen was de Renault motor wel goed.
Anyways het in het tijdperk RB als je het gevolgd hebt was het well known dat de Renault niet de krachtigste motor was. Mocht je het niet gevolgd hebben probeer dan Google eens.
Er was iemand in een van deze topics, die hiervan een lijstje verzameld had. Ik weet niet meer of het dit topic was of een topic van vorig jaar, maar ik zal eens op zoek gaan.iichel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:10:
[...]
Heb je misschien een bron en concrete getallen over de verschillen in pk's tussen de Renault, Ferrari, Mercedes, Cosworth, etc?
Ik kan me ook niet herinneren of daar bronnen bij genoemd werden of alleen getallen, dus wellicht is de zoektocht zinloos
Edit: Hmm, minder bronnen dan gehoopt, maar deze bedoelde ik:
melcon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:30:
[...]
Lichtelijk overdreven (allemaal op f1technical destijds tot in den treure besproken):
Cosworth CA2010 = gaven op 770, gemeten op 720
BMW P98/9 = 765
Mercedes FO108W = 760
Ferarri 056 = 750
Honda RA808E = 745
Renault RS27-2009 = 740
Toyota RVX9 = 730
20 pk minder t.o.v. de Mercedes, met als voordeel een hogere fuel efficiency (Renault teams konden met minder brandstof toe wat het tekort compenseerde), minder koeling nodig en beter koppelverloop. Alle cijfers voor jaar 2009 of laatste jaar actief maar gezien de bevriezing van de regels zal daar voor latere jaren geen verschil in zitten. Er is meer dan alleen piek vermogen, ook in dit tijdperk laat Mercedes dat heel goed zien, hun brandstofverbruik is zeer goed i.c.m. een hoog vermogen. Ferrari lijkt daar tegen grenzen aan te lopen.
[ Voor 57% gewijzigd door DeKaerften op 01-07-2018 02:22 ]
Ik heb het zeker wel gevolgd. Ik ben me niet bewust van zulke grote verschillen. Dus graag met onderbouwing. 'well known' is het dus zeker niet. Als je zo iets wil claimen, graag onderbouwen. Ik ga niet in den treure googlen omdat jouw geheugen je in de steek laat.Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 00:27:
[...]
Ik kijk F1 sinds Jos instapte, toen was de Renault motor wel goed.
Zoals je hierboven ziet is het verschil echt minimaal, 10pk. Dat gaat nergens over. Conclusie: Red Bull bouwt chassis met inherent lage topsnelheden.
[ Voor 16% gewijzigd door iichel op 01-07-2018 08:45 ]
20pk verschil t.o.v. de Mercedes is 2,6%. In de F1 is dat veel.iichel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:42:
[...]
Zoals je hierboven ziet is het verschil echt minimaal, 10pk. Dat gaat nergens over. Conclusie: Red Bull bouwt chassis met inherent lage topsnelheden.
Ich liebe es wenn ein plan funktioniert
Stelling 1 : Een chassis is nooit verantwoordelijk voor topsnelheden, maar voor mechanische grip.iichel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:42:
Conclusie: Red Bull bouwt chassis met inherent lage topsnelheden.
Stelling 2 : Topsnelheid is afhankelijk van aerodynamica, en motorvermogen.
-Discuss-
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Tja, die stellingen kloppen natuurlijk niet. een chassis is als het ware 1 grote vleugel, zo wordt hij ontworpen. Dus je kan hier wel degelijk topsnelheid mee winnen ook het gewicht van een chassis bepaald je snelheid.Ome Ernst schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:43:
[...]
Stelling 1 : Een chassis is nooit verantwoordelijk voor topsnelheden, maar voor mechanische grip.
Stelling 2 : Topsnelheid is afhankelijk van aerodynamica, en motorvermogen.
-Discuss-
Gewicht bepaald niet direct je snelheid. Het bepaald he versnelling en heeft invloed op wrijving maar je weerstand bepaald uiteindelijk je snelheid.Barfman schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:45:
[...]
Tja, die stellingen kloppen natuurlijk niet. een chassis is als het ware 1 grote vleugel, zo wordt hij ontworpen. Dus je kan hier wel degelijk topsnelheid mee winnen ook het gewicht van een chassis bepaald je snelheid.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ik denk niet dat Dan Ticktum het gaat redden om in 2019 in de F1 in te stappen.nachtnet schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:54:
GAS blijft bij STR in 2019, HAR tot einde seizoen, daarna mogelijk Dan Ticktum.
Dan moet hij kampioen worden in F3 Europe om genoeg SL punten te hebben.
Verwijderd
Vermogen baseren op basis van topsnelheid in de F1 dat gaat nergens over, verkeerde conclusie of kan je het onderbouweniichel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:42:
[...]
Het zegt ook niets over driveability van de motor. Het is een onzinconclusie, maar goed, het bekt blijkbaar lekker...Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:29:
Vermogen baseren op basis van topsnelheid in de F1 dat gaat nergens over, verkeerde conclusie of kan je het onderbouwen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik denk dat ik het topic op F1 technical nog wel gebookmarkt heb. Zal morgen even kijken (nu alleen toegang tot de smartphone).DeKaerften schreef op zondag 1 juli 2018 @ 02:14:
[...]
[...]
Er was iemand in een van deze topics, die hiervan een lijstje verzameld had. Ik weet niet meer of het dit topic was of een topic van vorig jaar, maar ik zal eens op zoek gaan.
Ik kan me ook niet herinneren of daar bronnen bij genoemd werden of alleen getallen, dus wellicht is de zoektocht zinloos
Edit: Hmm, minder bronnen dan gehoopt, maar deze bedoelde ik:
[...]
VER zoals verwacht een sprongetje na de maximale 25 punten.
VET leidt HAM nu met 1 puntje. BOT maakt een kleine duikeling, het had zo mooi kunnen zijn.
Dubbele punten voor Sauber met een 2 puntjes voor ERI en de eerste punten voor GRO, meteen 12 voor P4.
ALO pakt 4 puntjes en profiteert van de plof van HUL en blijft P8. MAG pakt ze allebei.
Geen punten voor BOT HAM en RIC zetten de top 6 van het kampioenschap weer op scherp. Het wordt zo nog een spannend seizoen.
POS DRIVER NATIONALITY CAR PTS
1 Sebastian Vettel GER FERRARI 146
2 Lewis Hamilton GBR MERCEDES 145
3 Kimi Räikkönen FIN FERRARI 101
4 Daniel Ricciardo AUS RED BULL RACING TAG HEUER 96
5 Max Verstappen NED RED BULL RACING TAG HEUER 93
6 Valtteri Bottas FIN MERCEDES 92
7 Kevin Magnussen DEN HAAS FERRARI 37
8 Fernando Alonso ESP MCLAREN RENAULT 36
9 Nico Hulkenberg GER RENAULT 34
10 Carlos Sainz ESP RENAULT 28
11 Sergio Perez MEX FORCE INDIA MERCEDES 23
12 Esteban Ocon FRA FORCE INDIA MERCEDES 19
13 Pierre Gasly FRA SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 18
14 Charles Leclerc MON SAUBER FERRARI 13
15 Romain Grosjean FRA HAAS FERRARI 12
16 Stoffel Vandoorne BEL MCLAREN RENAULT 8
17 Lance Stroll CAN WILLIAMS MERCEDES 4
18 Marcus Ericsson SWE SAUBER FERRARI 3
19 Brendon Hartley NZL SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1
20 Sergey Sirotkin RUS WILLIAMS MERCEDES 0
[ Voor 3% gewijzigd door iichel op 01-07-2018 21:40 ]
Bestfans hashtagiichel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:18:
Mercedes verwacht geen penalties in Silverstone na dubbele DNF in Oostenrijk (onderaan)
[afbeelding]

Kapotte versnellingsbak, zoals in ieder geval bij BOT, mag je dan ook straffeloos vervangen als je de race niet uitrijdt (alhoewel je volgens mij officieel moet aantonen dat het door een kapotte versnellingsbak is, maar dat is in dit geval sowieso zo).iichel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:18:
Mercedes verwacht geen penalties in Silverstone na dubbele DNF in Oostenrijk (onderaan)
[afbeelding]
Hier was het terecht hoor met dat oranje leger. Ze waren alleen wel aan het juichen toen de Mercedessen kapot gingen. Details.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Deze twee filmpjes zeggen ook weer genoeg over onze fansDaniëlWW2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:23:
[...]
Hier was het terecht hoor met dat oranje leger. Ze waren alleen wel aan het juichen toen de Mercedessen kapot gingen. Details.
https://www.dumpert.nl/me...bliek_bedankt_vettel.html
https://www.dumpert.nl/me...1004/bottas_bedankt_.html
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Vakantie week
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Gisteren heeft de strategist van Mercedes tijdens de race zelfs zijn excuses aan mijnheer aangeboden, in een poging hem te kalmeren. Denk niet dat die man ooit eerder op het pitkanaal geweest is.
Zolang hij onbedreigd op kop rijdt is er niks aan de hand, maar zodra het niet 100% volgens plan gaat laat hij overduidelijk steken vallen en verliest hij snelheid.
Zou fijn zijn als Ferrari (en hopelijk Red Bull) de druk er een beetje op weten te houden bij hem.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Jij hebt komend weekend hopelijk weer een uitje?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Het is niet alleen Hamilton, maar ik vind het wel apart dat hij nog niet weet hoe zijn team werkt. Die gaan het eerst tot 99% uitrekenen. Als je dat weet en accepteert, dan begrijp je ook waarom het lijkt dat ze af en toe liggen te slapen.alexbl69 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:13:
Benieuwd hoe het vanaf nu met Hamilton gaat. Ook gisteren in Oostenrijk is weer bewezen dat hij allesbehalve een koele kikker is zodra hij onder druk komt te staan. In plaats van de situatie te accepteren zoals hij is begint hij telkens weer te mopperen op z'n team en laat zich onnodig verschalken door Vettel.
Gisteren heeft de strategist van Mercedes tijdens de race zelfs zijn excuses aan mijnheer aangeboden, in een poging hem te kalmeren. Denk niet dat die man ooit eerder op het pitkanaal geweest is.
Zolang hij onbedreigd op kop rijdt is er niks aan de hand, maar zodra het niet 100% volgens plan gaat laat hij overduidelijk steken vallen en verliest hij snelheid.
Ze zeiden zelf al dat in 80% van de gevallen het een goede call is om te pitten bij een (V)SC, maar dat 0.5 sec te kort was om te beslissen. Bij Red Bull en Ferrari denken ze "80%: prima, gaan". Bij Mercedes denken ze: "20% dat het mis gaat, te veel risico, we rijden vooraan."
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
En toch blijf ik het vreemd vinden dat ze überhaupt nog na moeten denken op zo'n moment.MrSleeves schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:22:
[...]
Het is niet alleen Hamilton, maar ik vind het wel apart dat hij nog niet weet hoe zijn team werkt. Die gaan het eerst tot 99% uitrekenen. Als je dat weet en accepteert, dan begrijp je ook waarom het lijkt dat ze af en toe liggen te slapen.
Ze zeiden zelf al dat in 80% van de gevallen het een goede call is om te pitten bij een (V)SC, maar dat 0.5 sec te kort was om te beslissen. Bij Red Bull en Ferrari denken ze "80%: prima, gaan". Bij Mercedes denken ze: "20% dat het mis gaat, te veel risico, we rijden vooraan."
Heb begrepen dat de teams 'running'-scenarios hebben. Gebaseerd op alle omstandigheden staat er continu op een scherm wat er gedaan moeten worden als er NU een (V)SC komt.
Ferrari en Red Bull hadden dat wel, want je kunt (imho) anders onmogelijk doen wat zij gisteren gedaan hebben; er over nadenken, overleggen, de call maken, en dan ook nog eens met 2!!! sets banden klaar staan. Dat kan alleen als het hele team continu weet wat er dient te gebeuren en klaar staat voor het geval dat.
Daarnaast, de VSC begon weliswaar pas een paar seconden voor Hamilton bij pit-entry kwam, je kon hem echter al wel iets langer aan zien komen.
@DeKaerftenmelcon schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:15:
[...]
Ik denk dat ik het topic op F1 technical nog wel gebookmarkt heb. Zal morgen even kijken (nu alleen toegang tot de smartphone).
Uit de bookmarks:
https://www.f1technical.n...4&t=9306&start=15#p216918
Met een beetje google werk vind je snel genoeg over het 2009-2013 tijdperk:
https://www.jamesallenonf...gine-performance-in-2009/
https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=15563
De rode draad is vooral dat de vermogens verschillen marginaal zijn (Mercedes levert het meeste vermogen, toyota het minste, maar allemaal binnen max. 2,5 % verschil). Waar de Mercedes excelleert op vermogen verbruiken ze ook veruit het meeste (logisch natuurlijk). Waar de Renault in uitblonk was koeling vereisten (minder grote radiateurs nodig --> minder gewicht, smaller bodywork), minder brandstofverbruik (3 tiende winst per ronde vanwege het lagere gewicht door minder brandstof aan boord, compenseerde voor het mindere vermogen tijdens de race, uiteraard niet tijdens Q). Maar wat ze vooral heel goed konden was de engine mapping voor de tracks.
Dus ja we kunnen wel stellen dat ze het toen wel goed deden en niet zo beroerd als in 2014/2015 wat gewoon echt ver beneden niveau was wat je mag verwachten van een fabrikant die in 20 jaar 11 keer een motor leverde behorende bij de wk winnende auto (waarvan 2 maal zelf als constructeur van de auto zelf in 2005/2006). Geloof dat ze derde staan met aantal overwinningen (160+ inmiddels?).
Nope. Maar ik kijk de race niet vanuit huisRivanov schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:14:
[...]
Jij hebt komend weekend hopelijk weer een uitje?
Misschien dat dat ook helpt
In dit geval is het volgens Sky vrij simpel. Je zit in je pit window en er is een (V)SC, dan moet je gewoon meteen binnen komen.alexbl69 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:27:
[...]
En toch blijf ik het vreemd vinden dat ze überhaupt nog na moeten denken op zo'n moment.
Heb begrepen dat de teams 'running'-scenarios hebben. Gebaseerd op alle omstandigheden staat er continu op een scherm wat er gedaan moeten worden als er NU een (V)SC komt.
Ferrari en Red Bull hadden dat wel, want je kunt (imho) anders onmogelijk doen wat zij gisteren gedaan hebben; er over nadenken, overleggen, de call maken, en dan ook nog eens met 2!!! sets banden klaar staan. Dat kan alleen als het hele team continu weet wat er dient te gebeuren en klaar staat voor het geval dat.
Daarnaast, de VSC begon weliswaar pas een paar seconden voor Hamilton bij pit-entry kwam, je kon hem echter al wel iets langer aan zien komen.
Waar Mercedes vervolgens bang voor was (konden ze dat wel bedenken in die paar seconden?
Achteraf gezien blijft het natuurlijk makkelijk zeggen dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Maar ik denk tegelijkertijd dat Mercedes ook had kunnen zien dat zijzelf niet het gat konden slaan om een veilige pitstop te maken, ik denk dat je er dan ook vanuit kunt gaan dat de andere teams dat ook niet zouden kunnen en alleen daarom is het al raar om de track position te prefereren, aangezien die pitstop wat je nog zult moeten maken dan ineens een stuk langer duurt en je juist daardoor de track position verliest (omdat het dus onmogelijk bleek het gat te slaan).
F1 web deal with Amazon will unlock decades of data and video
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat is van alle tijden... dat was 10-15 jaar geleden niet anders (paar jaar GP's bezocht). Alleen was dat toen niet door mensen met allemaal een oranje shirtje aan... maar gewoon door de fans van alle andere coureursDaniëlWW2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:23:
Exact expert nodig?
Ik las laatst een gerucht dat Ferrari een deal met Amazon had klaar liggen waardoor het best een kans had om uit de F1 te stappen en een eigen serie op te zetten. Maar als F1 Amazon nu heeft binnengehengeld, vraag ik me af of dat nu uberhaupt nog wel kan. (los van het feit of het waarschijnlijk was, ik vond het wel een plausibele onderbouwing iig).Rivanov schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:56:
Viel me gisteren al op dat Amazon Web Services getoond werd als sponsor van F1 Insight (de statistieken tijdens de race). Verklaart nu waarom.
F1 web deal with Amazon will unlock decades of data and video
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Verder geen hele spannende race na de eerste paar ronden, maar wel een interessante! Lang geleden dat er twee Mercedessen uitvielen met technische problemen. De bandenproblemen bij een aantal coureurs, waarbij Verstappen en de Ferrari coureurs hun banden keurig gemanaged hebben.
De Haas coureurs kwamen eindelijk eens beide aan de finish en pakten een hoop punten, zal Grosjean goed doen!
Ook weer een prima prestatie van LeClerc, want in het begin van de race door de grindbak, achteraan gereden en toch weer voor zijn teamgenoot geëindigd én wederom punten! Dat laatste wel dankzij uitvallers voor hem, maar hij rijdt er toch maar mooi weer
Mooi ook dat Vettel de achterstand (opgelopen door pech en domme foutjes) op Hamilton weer ingelopen is, de strijd om de de titel begint weer zo goed als op nul
Vond het wel apart (positief) dat Raikkonen de 2e plaats niet aan Vettel af hoefde te staan. Zijn toch 3 punten.B-Real schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:28:
Mooi ook dat Vettel de achterstand (opgelopen door pech en domme foutjes) op Hamilton weer ingelopen is, de strijd om de de titel begint weer zo goed als op nul
Het lijkt er op dat ze de laatste tijd alleen als de 2 echt tot een gevecht komen Vettel voor laten gaan. Hopelijk blijft dat zo, problemen voorkomen in de race tussen teamgenoten (zoals bij RB) kan ik me wel voorstellen, maar als de ene simpelweg niet sneller dan de ander is moet ie er ook niet voor rijden alleen omdat het team dat wil.alexbl69 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:42:
[...]
Vond het wel apart (positief) dat Raikkonen de 2e plaats niet aan Vettel af hoefde te staan. Zijn toch 3 punten.
[removed]
Er was nog tot de laatste ronde een kans dat Raikkonen de race zou winnen voor Ferrari, als hij had moeten inhouden om Vettel voorbij te laten was die kans natuurlijk definitief gevlogen.alexbl69 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:42:
[...]
Vond het wel apart (positief) dat Raikkonen de 2e plaats niet aan Vettel af hoefde te staan. Zijn toch 3 punten.
Al hadden ze het ook nog heel opzichtig na de laatste bocht ofzo kunnen doen.
Te laat...GP is al voorbij...
beetje als mijn USA trip in 2000....1 week vòòr de USGP op Indianapolis staan...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dat mopperen was wel terecht natuurlijk. Hij kon niets meer doen dan zijn lot ondergaan. Dat is niet makkelijk. Voor geen enkele kampioen. Het is geen potje knikkeren waarbij je denkt 'volgende keer beter...'.alexbl69 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:13:
Benieuwd hoe het vanaf nu met Hamilton gaat. Ook gisteren in Oostenrijk is weer bewezen dat hij allesbehalve een koele kikker is zodra hij onder druk komt te staan. In plaats van de situatie te accepteren zoals hij is begint hij telkens weer te mopperen op z'n team en laat zich onnodig verschalken door Vettel.
Ik zou ook uit mijn vel springen. Er zitten nb 300+ man naar schermpjes te kijken en te rekenen, terwijl RBR en Ferrari gewoon direct reageren. Ok, zij hadden een paar seconden meer denktijd, maar dit is een nobrainer. Had niet mogen gebeuren. Dus terecht dat Hamilton gefrustreerd was, zeker nadat ie merkte dat ie het toch al moeilijk zou krijgen met die banden. Hij was misschien - zonder blunder en storing - al niet als winnaar geëindigd.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dat begrijp ik wel, het team heeft gefaald en hij heeft het volle recht daar pissig over te zijn.mphilipp schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:40:
[...]
Dat mopperen was wel terecht natuurlijk. Hij kon niets meer doen dan zijn lot ondergaan. Dat is niet makkelijk. Voor geen enkele kampioen. Het is geen potje knikkeren waarbij je denkt 'volgende keer beter...'.
Ik zou ook uit mijn vel springen. Er zitten nb 300+ man naar schermpjes te kijken en te rekenen, terwijl RBR en Ferrari gewoon direct reageren. Ok, zij hadden een paar seconden meer denktijd, maar dit is een nobrainer. Had niet mogen gebeuren. Dus terecht dat Hamilton gefrustreerd was, zeker nadat ie merkte dat ie het toch al moeilijk zou krijgen met die banden. Hij was misschien - zonder blunder en storing - al niet als winnaar geëindigd.
Het helpt de situatie echter niet als je - vanaf het moment dat het gebeurt - daar telkens over blijft zeuren en onnodig een positie uit handen geeft. Nota bene aan degene die direct achter je staat in het kampioenschap.
Hoe moeilijk het ook is, probeer er het beste van te maken. Gewoon door racen, mag je na afloop verhaal komen halen bij je leiding.
Op Sky werd zelfs gesuggereerd dat hijzelf direct de pits in had moeten rijden. Pit window + (V)SC dus meteen pitten. An zich kan ik die stelling begrijpen. Nu zal het vast niet zo werken noch gaan werken (leuk als je komt aangereden en team van niks weet). Maar HAM had ook wel even eerder mogen vragen van "uhm, jongens, had ik niet moeten pitten?" Nu kwam het als een shock voor hem na zijn eigen pitstop dat hij ineens 4e lag. Leek mij dat hij dat ook al had kunnen zien aankomen.mphilipp schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:40:
werd er ook niet gesuggereerd (misschien door Olav en/of Guido) dat Mercedes dacht dat de VSC langer zou duren en dat ze het een rondje later hadden kunnen doen?mphilipp schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:40:
[...]
Dat mopperen was wel terecht natuurlijk. Hij kon niets meer doen dan zijn lot ondergaan. Dat is niet makkelijk. Voor geen enkele kampioen. Het is geen potje knikkeren waarbij je denkt 'volgende keer beter...'.
mijn signature is bewust leeg :-)
Of hebben er nog eentje staan die al op het eiland is?
[ Voor 12% gewijzigd door Jasphur op 02-07-2018 12:21 ]
Sommige Oranjesupporters hebben besloten langer te blijven om ze te helpen zie ikJasphur schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:20:
Kom op. Tempo! Gas er op, McL!
Of hebben er nog eentje staan die al op het eiland is?
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Twee keer heeft ie iets gezegd geloof ik... het probleem is dat iedereen over valt als Hamilton commentaar heeft.alexbl69 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:47:
[...]
Het helpt de situatie echter niet als je - vanaf het moment dat het gebeurt - daar telkens over blijft zeuren
https://www.gpupdate.net/...one-in-bochtencombinatie/
Volgens mij gaan hier best wat leuke situaties ontstaan. Wat ik eigenlijk niet weet is of je hem aan-uit-aan kunt zetten? Dus even gedurende de bocht de drs uit?
Binnen de DRS zone kun je hem altijd openen (hoeft niet perse "op de streep"), en de coureur moet hem sowieso zelf sluiten. Meermaals openen zal dus vast ook mogelijk zijn.MikeyMan schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:57:
Deze wordt m.i. interessant:
Volgens mij gaan hier best wat leuke situaties ontstaan. Wat ik eigenlijk niet weet is of je hem aan-uit-aan kunt zetten? Dus even gedurende de bocht de drs uit?
Binnen de zone kun je de DRS handmatig open en dichtdoen. Maar de DRS open in de Abby en Farm lijkt mij echt niet handig. Verwacht dat je daar maximale DF wil hebben wil je binnen de track limits blijven.MikeyMan schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:57:
Voor de training wel leuk want geheid dat ze gaan proberen of het vol gas kan en dan eraf gaanMikeyMan schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:57:
Ben wel benieuwd naar de ervaringen eigenlijk. Is het een show voor de nieuwe generatie succes supporters of kom ik er als die-hard en gevorderd F1 fan (om mezelf maar even te positioneren, maar zeker niet beter te voelen dan de rest!) ook aan mijn trekken?Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:15:
en mensen die morgen nog naar de olav en jack show ding gaan?
De boekjes van Olav Mol laat ik bijvoorbeeld ook links liggen omdat ik deze te weinig diepgang vind hebben, ben een beetje bang dat de theater shows ook op dat niveau zitten....
Bijzonder dat voornemen om DRS zones ook in bochtencombinaties toe te staan. Openklappen van de vleugel zorgt voor een flinke vermindering van de downforce aan de achterkant, is het dan nog voldoende om die bochten te kunnen nemen.
Maar ze zullen er wel onderzoek naar hebben gedaan, als het ook maar enigszins gevaarlijk kon zijn had men het niet gedaan (of het wordt na de trainingen alsnog aangepast natuurlijk).
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Heb het moment net tussen de middag nog even nagekeken, maar volgens mij hadden ze veel meer tijd om te overleggen.mphilipp schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:45:
[...]
Twee keer heeft ie iets gezegd geloof ik... het probleem is dat iedereen over valt als Hamilton commentaar heeft.
Er kwam een paar minuten na het 'incident' een herhaling waarbij het leek dat Hamilton vlak voor pit-entry reed toen de VSC begon. Maar als je naar de daadwerkelijk beelden kijkt zit er ruim een minuut tussen het begin van VSC en het shot dat Max als eerste van het treintje de pits in reed.
Bij het begin van de VSC reed hij ongeveer 5 seconden achter Hamilton, dus het kan nooit zo zijn dat ze direct bij het begin van VSC naar binnen zijn gereden. De teams hebben er 1 ronde over na kunnen denken.
Ik las vanochtend ergens, dat ze een halve ronde de tijd hadden om hem naar binnen te halen (kan de bron niet meer vinden)alexbl69 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:34:
[...]
Heb het moment net tussen de middag nog even nagekeken, maar volgens mij hadden ze veel meer tijd om te overleggen.
Er kwam een paar minuten na het 'incident' een herhaling waarbij het leek dat Hamilton vlak voor pit-entry reed toen de VSC begon. Maar als je naar de daadwerkelijk beelden kijkt zit er ruim een minuut tussen het begin van VSC en het shot dat Max als eerste van het treintje de pits in reed.
Bij het begin van de VSC reed hij ongeveer 5 seconden achter Hamilton, dus het kan nooit zo zijn dat ze direct bij het begin van VSC naar binnen zijn gereden. De teams hebben er 1 ronde over na kunnen denken.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik meen juist van niet. Maar in ieder geval gaat het hierbij om bochten die makkelijk vol gas zijn. Dus of de achtervleugel automatisch dichtgaat bij remmen is dan al irrelevant, want ze remmen sowieso niet.Damian schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:32:
Remmen klapte hem volgens mij sowieso dicht. In ieder geval tijdens de race.
DRS gaat wel licht als de rem ingetrapt wordt, maar vaak doen de coureurs het handmatig om de balans niet in 1x te laten verspringen (remmen + DRS dicht)RobertMe schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:42:
[...]
Ik meen juist van niet. Maar in ieder geval gaat het hierbij om bochten die makkelijk vol gas zijn. Dus of de achtervleugel automatisch dichtgaat bij remmen is dan al irrelevant, want ze remmen sowieso niet.
Aston Martin gaat geen motoren produceren in 2021 (gek he)
https://www.planetf1.com/...close-to-saying-no-to-f1/
Tsja als de motoren in de nieuwe GTE en GT3 racewagens al een AMG blok zijn, dan is het inderdaad niet zo gek dat ze bij Aston geen F1 motor gaan bouwenAdlermann schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:48:
Een nieuwsupdategerucht (en niet onverwacht).
Volgens mij waren ze dat ook nooit serieus van plan. Het zou een redelijk idioot idee zijn in ieder geval.Adlermann schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:48:
Denk dat RBR al zeker 2 jaar bezig is met het strikken van Honda en in de tussentijd voor wat afleiding zorgde samen met AM.
Ja, of eerder Porsche denk ik (VAG). Aston Martin is ook gewoon niet groot genoeg daarvoor. Die hebben geen miljarden liggen voor een f1 motorBosmonster schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:26:
[...]
Volgens mij waren ze dat ook nooit serieus van plan. Het zou een redelijk idioot idee zijn in ieder geval.
Denk dat RBR al zeker 2 jaar bezig is met het strikken van Honda en in de tussentijd voor wat afleiding zorgde samen met AM.
Verwijderd
Ik ga er morgen heen, ben benieuwd hoe het is en hee, wat heb ik beter te doen op dinsdagavond, toch lekker om dan de dinsdag ook te besteden aan F1. Van wat ik tot nu toe heb gehoord is het een leuke avond met grappige anekdotes.B-Real schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:31:
[...]
Ben wel benieuwd naar de ervaringen eigenlijk. Is het een show voor de nieuwe generatie succes supporters of kom ik er als die-hard en gevorderd F1 fan (om mezelf maar even te positioneren, maar zeker niet beter te voelen dan de rest!) ook aan mijn trekken?
De boekjes van Olav Mol laat ik bijvoorbeeld ook links liggen omdat ik deze te weinig diepgang vind hebben, ben een beetje bang dat de theater shows ook op dat niveau zitten....
Boeken van Olav heb ik wel gelezen, een aantal.
Een leven met Formule 1: vind het tof om te lezen hoe hij terug kijkt op zijn eigen leven en hij vertelt veel over de invloed op zijn privé leven.
Zo werkt de formule 1: veel hiervan was al bekend, kan hier inderdaad wel wat dieper er op ingaan, maar toch staan ook hier leuke stukken in.
Grand prix radio: dit vind ik het leukste boek van Olav, veel leuke stukjes over vroeger. Toch nog best wel wat dingen die ik niet wist.
How to build a F1 car van Andrian Newey is dat wel lekker diepgaand.
Sidenote: ik volg F1 pas een jaar of 6 a 7 ongeveer.
Testing, one, two ...
@Verwijderd Goed dat je het zegt!How to build a F1 car van Andrian Newey is dat wel lekker diepgaand.
Die stond op het verlanglijstje voor kerst, niet gekregen. Dus nu zelf maar even bestellen voor de vakantie
En veel plezier morgen, laat woensdag hier maar even een korte review achter. Zijn vast meer mensen nieuwsgierig naar
How to build a car was een topper. Newey heeft een erg interessant leven gehad en weet het leuk te brengen. De technische delen vond ik wat moeilijker door te komen, dus daar ben ik soms doorheen gescand.B-Real schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:02:
[...]
@Verwijderd Goed dat je het zegt!
Die stond op het verlanglijstje voor kerst, niet gekregen. Dus nu zelf maar even bestellen voor de vakantie
En veel plezier morgen, laat woensdag hier maar even een korte review achter. Zijn vast meer mensen nieuwsgierig naar
Olav Mol z'n boek (Leven met..) heb ik ook gelezen. Inhoudelijk best aardig, maar hij is gewoon geen goede schrijver en dat stoorde me regelmatig. Het is erg lineair van opzet en simplistisch geschreven. Gelukkig niet zo dik
Aussi Grit van Mark Webber is overigens ook nog wel een aanrader. Wel een erg eenzijdige blik op de zaak natuurlijk, maar het geeft een interessant beeld van wat er (mogelijk) achter de schermen speelt. Heeft wat overlap met Newey z'n boek die een wat neutralere kijk op de zaak geeft ter vergelijking.
[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 02-07-2018 15:35 ]
Volgens mij was het meer ook dat HAM zat te miepen over dat hij power mistte, en ondertussen wel direct de snelste rondes zat de rijden.mphilipp schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:45:
[...]
Twee keer heeft ie iets gezegd geloof ik... het probleem is dat iedereen over valt als Hamilton commentaar heeft.
Ik vond die Mol zijn "Een leven met Formule 1" maar matig. Enkele aardige anekdotes, maar ook veel oninteressante bladvulling. Ik zou niet zo snel een ander boek van hem kopen, laat staan dat het me stimuleert om naar een theatershow te gaan.
[ Voor 35% gewijzigd door ATS op 02-07-2018 16:00 . Reden: Mini-recentie van Een leven met Formule 1 toegevoegd. ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Er gaan al tijden geruchten over Porsche, maar kan natuurlijk best zijn dat RBR met Honda verder gaatBosmonster schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:26:
[...]
Volgens mij waren ze dat ook nooit serieus van plan. Het zou een redelijk idioot idee zijn in ieder geval.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Als je dat een leuk boek vindt van MP, dan kan ik je ook wel de boeken van Newey en Brawn aanraden. DM maar als je ze wilt lenenATS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:57:
Ik ben momenteel The Mechanic aan het lezen van Mark 'Elvis' Priestley over (vooral) zijn ervaringen bij McLaren. Ik ben nu op 1/3e ongeveer, en tot nu toe een aardig inkijkje dat je soms vult met plaatsvervangende schaamte...
Ik vond die Mol zijn "Een leven met Formule 1" maar matig. Enkele aardige anekdotes, maar ook veel oninteressante bladvulling. Ik zou niet zo snel een ander boek van hem kopen, laat staan dat het me stimuleert om naar een theatershow te gaan.
Er gaan geruchten dat Porsche motoren wil gaan maken. Voor zover ik weet niet dat RBR ze wil afnemen.loekf2 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:00:
[...]
Er gaan al tijden geruchten over Porsche, maar kan natuurlijk best zijn dat RBR met Honda verder gaat
Verder lijkt het me vrij aannemelijk dat ze verder gaan met Honda ook na 2020. Tenzij ze er echt een potje van maken. Contract met Honda is voor 2 jaar, dus dan ligt alles weer open. Vast ook geen toeval
[ Voor 80% gewijzigd door ArthurMorgan op 02-07-2018 17:10 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
[ Voor 98% gewijzigd door demonic op 02-07-2018 17:11 ]
Zou Porsche dan het 1-cylinder F1 prototype van Audi dan over mogen nemen? Is toch zelfde concern uiteindelijkBosmonster schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:05:
[...]
Er gaan geruchten dat Porsche motoren wil gaan maken. Voor zover ik weet niet dat RBR ze wil afnemen.
Verder lijkt het me vrij aannemelijk dat ze verder gaan met Honda ook na 2020. Tenzij ze er echt een potje van maken. Contract met Honda is voor 2 jaar, dus dan ligt alles weer open. Vast ook geen toeval

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Gelukkig en terecht. Er zitten gewoon niet de middelen, zowel qua kapitaal, mensen, productiecapaciteit nog de kennis bij Aston om even in te stappen en een goede motor te bouwen. Daarmee in zee gaan is bijna een zelfmoordmissie als Aston niet van een externe partij een bak met geld en ondersteuning krijgt.Adlermann schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:48:
Kijk alleen al naar Mercedes. Die stapte per 1994 in, en leverde tussen 1995 en 2014 motoren aan McLaren, met na een paar jaar aardig succes. Dat legde de basis voor de huidige "warpdrive". Zo'n PU bouwen lukt je gewoon niet vanuit het niks. Mercedes had gewoon twintig jaar ervaring toen ze deze introduceerde. Hebben ze ook nog eens het originele Ilmor gekocht voor de klus. Mercedes AMG High Performance Powertrains is ook gewoon Ilmor.
We hebben ook al gezien wat er gebeurd als je instapt zonder de benodigde ervaring met Honda. Het duurt gewoon jaren voordat je op niveau komt, en dan ga je meedoen. Je hoort het McLaren zeggen dat Honda er wel eens komt. Misschien iets meer uit beleefdheid dan wens. Verder zegt Toto het ook dat Honda er wel eens kan gaan zijn, samen met RBR.
Ik zie RBR ook gewoon voor na 2021 tekenen. Ze hebben ook gewoon geen alternatief, want terug naar Renault gaan ze niet. Een partij zoals de VAG kan, maar is waarschijnlijk een groter risico dan bij Honda blijven.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Aussie Grit heb ik vorig jaar op Vakantie in Australie gelezen, goed boek idd!Bosmonster schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:31:
[...]
How to build a car was een topper. Newey heeft een erg interessant leven gehad en weet het leuk te brengen. De technische delen vond ik wat moeilijker door te komen, dus daar ben ik soms doorheen gescand.
Olav Mol z'n boek (Leven met..) heb ik ook gelezen. Inhoudelijk best aardig, maar hij is gewoon geen goede schrijver en dat stoorde me regelmatig. Het is erg lineair van opzet en simplistisch geschreven. Gelukkig niet zo dik
Aussi Grit van Mark Webber is overigens ook nog wel een aanrader. Wel een erg eenzijdige blik op de zaak natuurlijk, maar het geeft een interessant beeld van wat er (mogelijk) achter de schermen speelt. Heeft wat overlap met Newey z'n boek die een wat neutralere kijk op de zaak geeft ter vergelijking.
Olav Mol den leven met F1 heb ik ook gelezen, daar ben je vlot doorheen en is aardig maar niet meer dan dat.
Blijft het race aantal hetzelfde als dit jaar?albino71 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:43:
Seizoen 2019 begint een week eerder!![]()
https://www.bbc.com/sport/formula1/44680005
Zojuist Paddock Pass gekeken. En daar werd weer aangehaald dat 3 weekenden achter elkaar zwaar is. (zeker de teams die hun motorhome moeten afbreken en meteen moeten doorrijden).
Met hetzelfde aantal races zou dit niet nog een keer hoeven te gebeuren, toch?
Aantal races is nog niet bekend gemaakt. Ze hadden wel laten weten dat er geen 3 dubbele gp in zit zoals dit jaar.demonic schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:47:
[...]
Blijft het race aantal hetzelfde als dit jaar?
Zojuist Paddock Pass gekeken. En daar werd weer aangehaald dat 3 weekenden achter elkaar zwaar is. (zeker de teams die hun motorhome moeten afbreken en meteen moeten doorrijden).
PSN
Zal ook aan de race locaties liggen. Als er meer Europese races zijn gaan ze ze misschien toch meer op elkaar duwen. Volgend jaar valt in ieder geval Hockenheim weer weg, en Silverstone misschien ook? Die hebben vorig jaar ook een break clause geactiveerd. Dus dan zouden het juist weer iets minder Europese races worden.demonic schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:47:
[...]
Blijft het race aantal hetzelfde als dit jaar?
Maar meer fly-aways is natuurlijk weer zwaarder voor de monteurs/engineers etc. Kleiner team, maar wel veel meer reizen. Double/tripple headers in EU heeft dan weer een zwaardere impact op een groter team (motorhomes etc dus ook). Maar de "overlast" is wel kleiner dan ook nog steeds de halve wereld over vliegen.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Waarom vallen die weg? Silverstone is toch redelijk lang al deel van de kalender, en Hockenheim is net terug dit jaar, gaan die echt na 1 race alweer stoppen?RobertMe schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:53:
[...]
Zal ook aan de race locaties liggen. Als er meer Europese races zijn gaan ze ze misschien toch meer op elkaar duwen. Volgend jaar valt in ieder geval Hockenheim weer weg, en Silverstone misschien ook? Die hebben vorig jaar ook een break clause geactiveerd. Dus dan zouden het juist weer iets minder Europese races worden.
Maar meer fly-aways is natuurlijk weer zwaarder voor de monteurs/engineers etc. Kleiner team, maar wel veel meer reizen. Double/tripple headers in EU heeft dan weer een zwaardere impact op een groter team (motorhomes etc dus ook). Maar de "overlast" is wel kleiner dan ook nog steeds de halve wereld over vliegen.
Ze deden het jaar om jaar met de nurburgring. Alleen de laatste 2/3 keer heeft de nurburgring het laten schieten omdat ze de financiën niet rond konden krijgen.mark-k schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:11:
[...]
Waarom vallen die weg? Silverstone is toch redelijk lang al deel van de kalender, en Hockenheim is net terug dit jaar, gaan die echt na 1 race alweer stoppen?
En Silverstone had zelf het lopende contract opgezegd omdat het te duur werd.
Mercedes had idd vol ingezet op de V6 turbo. De ontwikkeling van de motor alleen al heeft ze naar verluid initieel al tussen de 500m en 1 miljard gekost.DaniëlWW2 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:41:
[...]
Gelukkig en terecht. Er zitten gewoon niet de middelen, zowel qua kapitaal, mensen, productiecapaciteit nog de kennis bij Aston om even in te stappen en een goede motor te bouwen. Daarmee in zee gaan is bijna een zelfmoordmissie als Aston niet van een externe partij een bak met geld en ondersteuning krijgt.
Kijk alleen al naar Mercedes. Die stapte per 1994 in, en leverde tussen 1995 en 2014 motoren aan McLaren, met na een paar jaar aardig succes. Dat legde de basis voor de huidige "warpdrive". Zo'n PU bouwen lukt je gewoon niet vanuit het niks. Mercedes had gewoon twintig jaar ervaring toen ze deze introduceerde. Hebben ze ook nog eens het originele Ilmor gekocht voor de klus. Mercedes AMG High Performance Powertrains is ook gewoon Ilmor.
We hebben ook al gezien wat er gebeurd als je instapt zonder de benodigde ervaring met Honda. Het duurt gewoon jaren voordat je op niveau komt, en dan ga je meedoen. Je hoort het McLaren zeggen dat Honda er wel eens komt. Misschien iets meer uit beleefdheid dan wens. Verder zegt Toto het ook dat Honda er wel eens kan gaan zijn, samen met RBR.
Ik zie RBR ook gewoon voor na 2021 tekenen. Ze hebben ook gewoon geen alternatief, want terug naar Renault gaan ze niet. Een partij zoals de VAG kan, maar is waarschijnlijk een groter risico dan bij Honda blijven.
[ Voor 65% gewijzigd door YakuzA op 02-07-2018 20:16 ]
PSN
Als aanvulling op @YakuzA krijgt Hockenheim het dus ook niet financieel rond.mark-k schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:11:
[...]
Waarom vallen die weg? Silverstone is toch redelijk lang al deel van de kalender, en Hockenheim is net terug dit jaar, gaan die echt na 1 race alweer stoppen?
En Silverstone rook bloed na de overname door Liberty. Ook zij vinden het veel te duur. Ze hadden een langdurig contract met een break clause voor "nu". Door de overname door Liberty roken ze hun kans om te heronderhandelen voor een goedkopere overeenkomst, maar uiteraard kunnen ze geen lopend contract hebben als ze willen heronderhandelen. Daarom dat ze dus hun kans hebben gegrepen met die uiterlijke datum om het contract op te heffen.
Niet alleen de V6. Mercedes heeft eigenlijk altijd wel leuke motoren gehad. Natuurlijk is de V6 bijzonder, maar voor zover ik weet is Mercedes nooit gemiddeld of slecht geweest. Dat is iets dat je opbouwt, en dat duurt gewoon jaren. Je moet het ook bijhouden met constante investeringen, anders val je ver terug en verander je in een Renault.YakuzA schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:13:
[...]
Ze deden het jaar om jaar met de nurburgring. Alleen de laatste 2/3 keer heeft de nurburgring het laten schieten omdat ze de financiën niet rond konden krijgen.
En Silverstone had zelf het lopende contract opgezegd omdat het te duur werd.
[...]
Mercedes had idd vol ingezet op de V6 turbo. De ontwikkeling van de motor alleen al heeft ze naar verluid initieel al tussen de 500m en 1 miljard gekost.
Ik maak ook geen illusies dat Honda op gelijke hoogte zal komen met Mercedes op alle gebieden. De komende twee jaar zal veel af gaan hangen van "Newey magie", want Honda gaat het denk ik alleen niet redden. Op zich wel goed omdat het de ontwerpers van RBR ook scherp zal houden. Honda haar rol zal het minimaliseren van het gat zijn. Dan na 2020 gaan we kijken waar ze mee komen. Ja, ik denk dat RBR bij Honda zal blijven. Die aankondiging hoor je waarschijnlijk pas volgend seizoen, maar daar zullen ze het al over hebben. Beide partijen hebben er simpelweg te veel bij te winnen, en te veel te verliezen om het niet te doen.
Ben benieuwd wat de regels worden komende jaren. Mercedes wilde soortvan handjeklap doen met de FIA en 2 jaar de ontwikkeling laten bevriezen voor iedereen.DaniëlWW2 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:29:
[...]
Niet alleen de V6. Mercedes heeft eigenlijk altijd wel leuke motoren gehad. Natuurlijk is de V6 bijzonder, maar voor zover ik weet is Mercedes nooit gemiddeld of slecht geweest. Dat is iets dat je opbouwt, en dat duurt gewoon jaren. Je moet het ook bijhouden met constante investeringen, anders val je ver terug en verander je in een Renault.
Ik maak ook geen illusies dat Honda op gelijke hoogte zal komen met Mercedes op alle gebieden. De komende twee jaar zal veel af gaan hangen van "Newey magie", want Honda gaat het denk ik alleen niet redden. Op zich wel goed omdat het de ontwerpers van RBR ook scherp zal houden. Honda haar rol zal het minimaliseren van het gat zijn. Dan na 2020 gaan we kijken waar ze mee komen. Ja, ik denk dat RBR bij Honda zal blijven. Die aankondiging hoor je waarschijnlijk pas volgend seizoen, maar daar zullen ze het al over hebben. Beide partijen hebben er simpelweg te veel bij te winnen, en te veel te verliezen om het niet te doen.
Zodat ze zich konden focussen op de 2021 reglementen.
PSN
Ik denk dat Honda met de huidige reglementen hooguit Renault+ zal worden, de Ferrari of Mercedes PU gaan ze niet evenaren.DaniëlWW2 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:29:
[...]
Niet alleen de V6. Mercedes heeft eigenlijk altijd wel leuke motoren gehad. Natuurlijk is de V6 bijzonder, maar voor zover ik weet is Mercedes nooit gemiddeld of slecht geweest. Dat is iets dat je opbouwt, en dat duurt gewoon jaren. Je moet het ook bijhouden met constante investeringen, anders val je ver terug en verander je in een Renault.
Dat is op andere terreinen ook vaak genoeg bewezen. Kijk naar de space-race. De Russen hadden echt veel minder budget, maar juist die beperking dwong ze kreatief te zijn en slimme dingen bedenken die geen miljoenen kosten. Dus zijn ze op vrijwel elk terrein de eerste geweest.
Tja, dat zou ik ook voorstellen als ik Toto was.YakuzA schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:32:
[...]
Ben benieuwd wat de regels worden komende jaren. Mercedes wilde soortvan handjeklap doen met de FIA en 2 jaar de ontwikkeling laten bevriezen voor iedereen.
Zodat ze zich konden focussen op de 2021 reglementen.
Op zich vind ik het ook wel best, onder voorwaarde dat Mercedes en Ferrari niks meer mogen ontwikkelen, terwijl Renault en Honda tot een bepaald punt mogen inlopen. Renault zie ik dat eigenlijk niet meer doen. Die kijken allang naar 2021 omdat ze nooit het budget zullen krijgen om een inhaalrace met Mercedes en Ferrari te houden. Honda zie ik wel ontwikkelen. Geld speelt daar nauwelijks meer een rol, dus die willen wel twee aparte trajecten draaien. Al is het maar omdat ze elk jaar nog miljoenen krijgen van McLaren. Uit mijn hoofd was het $25 per jaar voor 2018-2020. Verder betaalde Honda kennelijk iets van $100 miljoen aan McLaren, dus die hebben echt wel meer dan genoeg budget voor ontwikkelingen, zonder de extra subsidie van McLaren.
Dus nee, @mark-k ik ben het niet met je eens dat Honda maar een Renault+ gaat zijn. Honda gaat zich zeker inzetten om richting Ferrari en Mercedes te komen. Ik zie alleen wel dat de achterstand inhalen, zeer lastig gaat worden. Het laatste stukje zal dus van Newey moeten komen.
Als de Honda PU een Renault+30pk gaat zijn, kan RBR voor elke titel mee doen.mark-k schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:35:
[...]
Ik denk dat Honda met de huidige reglementen hooguit Renault+ zal worden, de Ferrari of Mercedes PU gaan ze niet evenaren.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik denk dat de Honda het niet van z'n vermogen zal moeten gaan hebben, maar z'n compactheid en gewicht. Qua power schijnen ze nu nog enkele tientallen kW achter te lopen op Renault.tJackBol schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:52:
[...]
Als de Honda PU een Renault+30pk gaat zijn, kan RBR voor elke titel mee doen.
https://jp.motorsport.com/f1/news/-3129710/3129710/
Verwijderd
Tientallen kw's is wel erg veel, ik geloof wel dat Spec 2 detuned is vanwege problemen. Maar gezien de resultaten (niet super maar toch) geloof ik ook niet dat het TR chassis zo fantastisch is dus lijkt mij niet te kloppen.iichel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:57:
[...]
Ik denk dat de Honda het niet van z'n vermogen zal moeten gaan hebben, maar z'n compactheid en gewicht. Qua power schijnen ze nu nog enkele tientallen kW achter te lopen op Renault.t
Lijkt mij niet dat RB naar Honda zou gaan als ze minder pk’s hebben dan Renault.iichel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:57:
[...]
Ik denk dat de Honda het niet van z'n vermogen zal moeten gaan hebben, maar z'n compactheid en gewicht. Qua power schijnen ze nu nog enkele tientallen kW achter te lopen op Renault.t
(Verder zie ik alleen maar Japanse tekens in je link
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-07-2018 21:03 ]
PSN
En Helmut Marko koos voor de Honda PU terwijl deze nog steeds tientallen kW's minder heeft dan de Renault? Nee, dit geloof ik echt niet, en ik ben daar zeker niet alleen in.iichel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:57:
[...]
Don't shoot the messenger. Ik denk dat 30kW (50pk) wel een erg groot gat is maar dat de Honda minder topvermogen dan de Renault heeft, dat dat wel zo is. Ik durf er geen getal op te plakken.DaniëlWW2 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:03:
[...]
En Helmut Marko koos voor de Honda PU terwijl deze nog steeds tientallen kW's minder heeft dan de Renault? Nee, dit geloof ik echt niet, en ik ben daar zeker niet alleen in.
Ik denk dat RBR voor Honda gaat omdat ze denken dat die in 2019 een betere PU hebben dan Renault danwel een betere financiele deal kunnen maken waardoor het complete package beter ontwikkeld kan worden.
Als ik het artikel zo lees, dmv Google-Translate want mijn Japans is een beetje roestig, geven ze aan wel vierde te staan in de ranglijst van motoren, maar wel dichtbij Renault zitten.iichel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:57:
[...]
Wel denken ze voor volgend jaar enkele kW's er extra uit te moeten halen.
Dus dat ze nu al tientallen kW's achterlopen geloof ik niet zo.
-
Ik heb een Japanse collega gevraagd toen ik het voor het eerst zag (tijdje terug hier ook gepost of op reddit, can't remember), de google translate was een beetje dubbelzinnig. Hij legde het uit, dat de Honda de nummer 4 PU was, en om gelijk te komen met Renault moeten ze nog enkele tientallen kW eruit halen.Edd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:10:
[...]
Als ik het artikel zo lees, dmv Google-Translate want mijn Japans is een beetje roestig, geven ze aan wel vierde te staan in de ranglijst van motoren, maar wel dichtbij Renault zitten.
Wel denken ze voor volgend jaar enkele kW's er extra uit te moeten halen.
Dus dat ze nu al tientallen kW's achterlopen geloof ik niet zo.
Of het een beetje downplayen is of niet, ik weet het niet. 20 kW is ongeveer 28pk, 30kW is ongeveer 40pk, 40kW is ongeveer 55pk.
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1