DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:50:
[...]
Nee, hij heeft ze min of meer cadeau gekregen. China had Max 100% moeten winnen. Hij was het hele weekend sneller en als hij zichzelf nou niet had uitgeschakeld met twee stupide inhaalmanoeuvres, dan had hij daar gewonnen. In Monaco was het nek aan nek totdat Max zichzelf wederom uitschakelde. Toen kreeg Ricciardo het ook min of meer cadeau omdat Ferrari en Mercedes er niet aan te pas kwamen.

Max had net zoveel geluk gehad als hij Bahrein won, de sleutel tot het sterke optreden daar was de crash tussen de twee Toro Rossos, de snelle pitstop en de mazzel dat de SC op zo'n moment kwam dat Mercedes en Ferrari niet konden reageren en daarna de pace op de zachtste band. Dat Max het daarna weggooit kun je Daniel niet op complimenteren, maar Max zeker verwijten.
Verder is het gemiddelde van kwalificatieplekken ook niet eerlijk. Het staat nu "maar" 5-3 omdat Max er in Bahrein en Monaco uit lag voor Q2. Het had zomaar 7-1 kunnen staan nu.
Da's precies het punt dat ik wil maken. Max heeft misschien meer rauwe snelheid maar RIC kan z'n slechtere startpositie nog steeds ombuigen in meer WDC punten. Daarom vind ik RIC een betere racer. Hij neemt minder risico en júíst dat maakt hem voor mij WDC materiaal.
Als laatste ben ik nou de enige die ziet waar Ricciardo de afgelopen maanden mee bezig was? Hij heeft zich een halfjaar niet durven committeren aan RBR, ondanks de geweldige auto, de twee keer winst en de wissel naar Honda waar hij ook minder blij mee lijkt te zijn. Zou het niet kunnen dat hij gewoon weg wil en hoopte op een alternatief? Steeds maar "er zijn opties", net zoals Alonso steeds zegt, terwijl dat ook BS is.
Ik denk dat RIC (terecht) denkt dat zolang Mercedes een motorvoordeel heeft (samen met Ferrari, dat zit niet ver uit elkaar), je met een Renault of met een Honda geen WDC gaat worden. En het is nog maar afwachten wat er in 2021 gemaakt wordt door de PU fabrikanten. Iedereen wil de beste auto hebben.
Als je WDC wil worden, dan heb je een auto nodig die dit kan, en moet je je teamgenoot kunnen verslaan. Die auto kan RBR heel goed bouwen, dat tweede kan alleen Ricciardo. In 2016 was het nog een comfortabel voordeel voor Ricciardo, maar vanaf 2017 was dat afgelopen. Max versloeg het "kwalificatiemonster" Ricciardo gewoon in 2017. Viel Max uit omdat er weer eens wat kapot ging, of omdat Max weer eens werd aangereden, dan kon Ricciardo doodleuk een podiumplaats innemen, terwijl hij achter Max reed toen Max uitviel. Dat heeft de resultaten van 2017 aardig vertekend. Dit seizoen gebeurde het weer in ieder geval China. Ricciardo presteert over het algemeen beter dan Max, als Max pech heeft of een fout maakt. Dat is niet houdbaar als je een WDC ambitie hebt, en je teamgenoot beter presteert als deze geen fouten maakt. Dan moet je dus weg, zeker omdat je tijd in de sport niet meer oneindig is.
Ik vind het kunnen profiteren van andermans z'n succes ook gewoon een kwaliteit. Ik wil niet claimen dat RIC een betere allround coureur is dan Max, maar ik vind het ook zeker niet andersom. Je kunt van alles lezen in de statistieken wat je wilt, maar een duidelijk voordeel in een van beide rijders zie ik er niet in. Daarvoor zit het te dicht bij elkaar. 0.12 en 0.18s in de kwalificatie (als beide kwalificieren) vind ik daarvoor niet een groot genoeg gat.
Bosmonster schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:58:
[...]
Je blijft sowieso niet op z'n achtervleugel hangen.. dan gaan je eigen downforce/banden eraan.
Daniel was overigens sneller dan Max in Frankrijk op pure pace in de eerste stint. De tweede stint, waar z'n vleugel kapot was, was het idd omgedraaid, maar was het gat ook gelijk 1s+.
Niks ten nadele van Max hoor, ik denk dat hij zeker sneller is dan Ricciardo,
maar het zijn marges van niks.
Met die laatste zin kan ik de discussie mijnerzijds afsluiten.
[
Voor 8% gewijzigd door
iichel op 28-06-2018 13:14
]
"It's called a motor race." - M. Masi 2021