[F1] Seizoen 2018 - deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 570.105 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mercedes heeft een hele goede motor 🙌🏻, maar de auto is verder ook gewoon goed. Zie FI en Williams, welke met dezelfde motor rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

ArcticWolf schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:01:
[...]

Max 7 tienden erachter en die maakte wat foutjes en we weten niet hoe goed het ontwerp van de Mercedes dit circuit ligt.

Maar goed, je hebt wel enigszins een punt... M'n auto had een vacuüm lek in de rear boost solenoid en miste daardoor 30pk en toen ik dat had gemaakt, reed ik (constant) 2 tienden sneller @ 0 - 100km/u drag.

Dus 100pk zou idd bijna 7 tienden zijn (het gat tussen Max en Lewis).
:') 0-100 in een gezinsbakkie vergelijken met de F1, het moet niet gekker worden.

100 pk verschil zou 10% verschil in power betekenen, dan haal je echt wel meer dan 7 tienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mark-k schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:09:
[...]

:') 0-100 in een gezinsbakkie vergelijken met de F1, het moet niet gekker worden.

100 pk verschil zou 10% verschil in power betekenen, dan haal je echt wel meer dan 7 tienden.
30pk is 30pk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:04:
Mercedes heeft een hele goede motor 🙌🏻, maar de auto is verder ook gewoon goed. Zie FI en Williams, welke met dezelfde motor rijden.
"Zelfde motor".... Als iets wel totaal anders klinkt dan de Mercedes-motor van Mercedes zelf, dan zijn het wel de Williams/FI-Mercedes-motoren. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bart-Willem schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:10:
[...]

"Zelfde motor".... Als iets wel totaal anders klinkt dan de Mercedes-motor van Mercedes zelf, dan zijn het wel de Williams/FI-Mercedes-motoren. :P
Volgens de regels moeten klantenteams dezelfde motoren (en software) krijgen. Er zijn dit weekend door Mercedes 6 stuks 2.1 spec motoren geleverd. FI en Williams hebben dus net zoveel power als Mercedes.

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-06-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mark-k schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:13:
[...]

Wilde net al gaan vragen welke glitch in de matrix ervoor gezorgd had dat mijn post en de quote daarvan van @ArcticWolf in verschillende topics stonden.

@ArcticWolf , ja en 20dollar is 20dollar, maar die pk's zijn absoluut niet te vergelijken. Of is 1 euro korting op een brood een vergelijkbare korting als 1 euro korting op een huis van 3 ton?
Die pk's zijn niet te vergelijken? :F

Laat ook maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Verdubbel je sprint eens (puur denkbeeldig), van 0-200, dan kost het verschil je waarschijnlijk opeens een seconde, dus dan zou je maar 20pk nodig hebben voor 7 tienden verschil. 30pk is 30pk ja, maar de rest is totaal niet te vergelijken.

Als ik een sprintje ga doen tegen een auto met 29 pk is het verschil nog niet eens 30pk, maar toch ga ik niet eens aan die 100km/h komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, alle schattingen voor vermogen zijn gebaseerd op giswerk, aangezien de teams zelden met concrete informatie komen. Wel moge duidelijk zijn dat Mercedes een nieuwe stap heeft gezet. We hebben nog geen aanleiding gezien om te denken dat de stap ook fors is voor de racesnelheid, maar kwalificatie is er zeker. Die twee moet je ook strikt uit elkaar houden.

Mocht Mercedes nog niet door de 1000pk zijn gegaan voor kwalificatie, dan zijn ze dit nu zeker wel gegaan. Geen twijfel over mogelijk. Steevast wordt 0,1 seconde sneller omrekent naar waarden tussen de 10 en 15pk. Paul Ricard is een vrij lange baan, dus ga maar uit van 15pk voor die 0,1 seconde. Ferrari had echt haar zaakjes niet op orde, dus het beeld is wat vertekend, waardoor 20 a 30pk mij een realistische schatting lijkt.

Hoe dat zich van Renault en Honda afzet? Tja, persoonlijk beschouw ik het RB14 chassis als het beste op de grid. Zeker in staat om welke PU dan ook aardig te compenseren. De Q3 knop van Ferrari en Mercedes was meestal goed voor 0,3 seconde, en dat is vaak het gat ook. Daar is niks veranderd als we kijken tussen Vettel en Verstappen. Die 0,3 seconde zou zich ongeveer moeten vertalen in 45pk.

Nu zou ik Ferrari ronde 980pk in willen schatten. Dan zou Renault rond de 935pk zitten, maar ik denk dat het minder is. De RB14 zal al snel 0,1 seconde of meer compenseren, op de twee andere topteams, waardoor Renault eerder rond de 920pk zal zitten. Honda schat ik in kwalificatie al hoger in dan Renault, in de race heb ik geen idee. Door het brandstof sparen betwijfel ik of zelfs de Mercedes PU wel over de 900pk gaat tijdens een race, los van inhaalmanoeuvres waar het even nodig is. Daar is het speelveld gewoon gelijker omdat de Ferrari en Mercedes verder omlaag worden geschroefd.

Hou er rekening mee dat dit behoorlijk wat nattevingerwerk is. Ik kan er zomaar meer dan 10pk naast zitten voor elke PU.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:33:
Ondertussen lijkt het bij McLaren tot een kookpunt aan het komen. Ja, het is de Daily Mail, normaal gesproken baggerniveau, maar toch. De hele sfeer lijkt daar totaal verziekt te zijn, management is incompetent en de werknemers lijken het meer dan zat te zijn. Het enige dat ze zou tegenhouden om te gaan staken, is de vrees dat ze dan ontslagen worden. :/

http://www.dailymail.co.u...ven-reward-hard-work.html

Je hoort er ook niks van bij de meeste F1 media. Daar moet je rekening houden met wie de eigenaren van het motorsport netwerk zijn, die zo ongeveer alle concurrentie hebben opgekocht. Een van de mensen achter dat netwerk is Zak Brown. Ja echt. Vroeg je je af waarom McLaren niet afgemaakt wordt omdat ze echt bagger zijn, dan is hier je antwoord.
De persconferentie op vrijdag was vrij hard naar boullier.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
3x3 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:39:
[...]

De persconferentie op vrijdag was vrij hard naar boullier.
De kwali van vandaag moet toch best hard aankomen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:34:
Tja, alle schattingen voor vermogen zijn gebaseerd op giswerk, aangezien de teams zelden met concrete informatie komen. Wel moge duidelijk zijn dat Mercedes een nieuwe stap heeft gezet. We hebben nog geen aanleiding gezien om te denken dat de stap ook fors is voor de racesnelheid, maar kwalificatie is er zeker. Die twee moet je ook strikt uit elkaar houden.

Mocht Mercedes nog niet door de 1000pk zijn gegaan voor kwalificatie, dan zijn ze dit nu zeker wel gegaan. Geen twijfel over mogelijk. Steevast wordt 0,1 seconde sneller omrekent naar waarden tussen de 10 en 15pk. Paul Ricard is een vrij lange baan, dus ga maar uit van 15pk voor die 0,1 seconde. Ferrari had echt haar zaakjes niet op orde, dus het beeld is wat vertekend, waardoor 20 a 30pk mij een realistische schatting lijkt.

Hoe dat zich van Renault en Honda afzet? Tja, persoonlijk beschouw ik het RB14 chassis als het beste op de grid. Zeker in staat om welke PU dan ook aardig te compenseren. De Q3 knop van Ferrari en Mercedes was meestal goed voor 0,3 seconde, en dat is vaak het gat ook. Daar is niks veranderd als we kijken tussen Vettel en Verstappen. Die 0,3 seconde zou zich ongeveer moeten vertalen in 45pk.

Nu zou ik Ferrari ronde 980pk in willen schatten. Dan zou Renault rond de 935pk zitten, maar ik denk dat het minder is. De RB14 zal al snel 0,1 seconde of meer compenseren, op de twee andere topteams, waardoor Renault eerder rond de 920pk zal zitten. Honda schat ik in kwalificatie al hoger in dan Renault, in de race heb ik geen idee. Door het brandstof sparen betwijfel ik of zelfs de Mercedes PU wel over de 900pk gaat tijdens een race, los van inhaalmanoeuvres waar het even nodig is. Daar is het speelveld gewoon gelijker omdat de Ferrari en Mercedes verder omlaag worden geschroefd.

Hou er rekening mee dat dit behoorlijk wat nattevingerwerk is. Ik kan er zomaar meer dan 10pk naast zitten voor elke PU.
Juist op een lange baan kun je met minder verschil meer tijd pakken, stel je doet n rondje nurburgring heb je met verder identieke omstandigheden waarschijnlijk aan 2pk genoeg om 0.1s te pakken. Hoe langer de baan hoe groter de verschillen zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
https://streamable.com/q5wcf

Ik weet nog niet of ik dit heel grappig, ongemakkelijk of onfatsoenlijk vind. Misschien wel alledrie.

edit
Video tag weggehaald ivm reclame.

[ Voor 21% gewijzigd door Tommy The Cat op 23-06-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Tommy The Cat schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:16:
[video]

Ik weet nog niet of ik dit heel grappig, ongemakkelijk of onfatsoenlijk vind. Misschien wel alledrie.
Tja, Renault is kut is al een tijd het motto van Horner volgens mij, dus ik vind het niet verrassend.

De Twizy is wel een grappig karretje trouwens, nog n keer de politie bij het stoplicht moeten uitleggen dat dat ding toch echt 2 zitplaatsen had (achter elkaar).

[ Voor 18% gewijzigd door mark-k op 23-06-2018 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:00
Redbull heeft net de abc van F1 uitgebracht.
https://www.redbull.tv/vi...WW1W11/abc-of-formula-one

Mooie beelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Volgens HAM waren zijn Q3 rondjes njer perfect en had hij nog 0,3 sneller moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:58:
Volgens HAM waren zijn Q3 rondjes njer perfect en had hij nog 0,3 sneller moeten zijn!
Ja blah blah blah, dat was bij iedereen zo.
Hoofdreden dat de Mercedes zo snel is zijn de custom made Pirelli banden voor Mercedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik reageer even hier omdat het anders offtopic gaat. Mod en voorbeeldfunctie enzo. :P
Dat maakt het alleen maar erger. Lieg dan en zeg dat van alles mis ging. Sinds Monaco zie je McLaren al wegzakken, en nu zakken ze gewoon keihard door het ijs. Ik snap ook echt niet hoe die auto zo ongelofelijk langzaam kan zijn op rechte stukken. Zit nauwelijks wat op de auto om voor luchtweerstand te zorgen. Alleen die neus, maar dat verklaard het echt niet. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:20

iichel

Gazoooo

Ah, ja, sorry Daniël. Soms vind ik het wat lastig wat in het GP topic hoort en wat in het seizoens topic.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:01:
[...]

Ja blah blah blah, dat was bij iedereen zo.
Hoofdreden dat de Mercedes zo snel is zijn de custom made Pirelli banden voor Mercedes.
:? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

iichel schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:12:
Ah, ja, sorry Daniël. Soms vind ik het wat lastig wat in het GP topic hoort en wat in het seizoens topic.
Dat is heel erg simpel. ;)
Actualiteiten rond de race = racetopic
Alles eromheen buiten de termijn van het raceweekend = algemeen topic.

Verder was ik het die het naar het algemene topic trok, jij niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
Pirelli heeft de banden aangepast (zoals bij de GP van Spanje, Canada, e.d.) omdat ze anders te hard zouden slijten. Zonder aanpassingen komt onder andere Mercedes flink in de problemen. Maar ook Ferrari heeft er profeit van. Voor teams waarvan de auto's goed met de banden omgaan zoals RBR is het weer iets nadeliger, omdat zij er relatief minder voordeel van behalen dan auto's die slecht met de banden omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ThomasG schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:27:
[...]
Pirelli heeft de banden aangepast (zoals bij de GP van Spanje, Canada, e.d.) omdat ze anders te hard zouden slijten. Zonder aanpassingen komt onder andere Mercedes flink in de problemen. Maar ook Ferrari heeft er profeit van. Voor teams waarvan de auto's goed met de banden omgaan zoals RBR is het weer iets nadeliger, omdat zij er relatief minder voordeel van behalen dan auto's die slecht met de banden omgaan.
Gedurende het seizoen zijn er nu eenmaal wijzigingen waar het ene team meer profijt van heeft dan het andere. Pirelli heeft de banden echt niet speciaal voor Mercedes aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11
ArcticWolf schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:01:
[...]

Max 7 tienden erachter en die maakte wat foutjes en we weten niet hoe goed het ontwerp van de Mercedes dit circuit ligt.

Maar goed, je hebt wel enigszins een punt... M'n auto had een vacuüm lek in de rear boost solenoid en miste daardoor 30pk en toen ik dat had gemaakt, reed ik (constant) 2 tienden sneller @ 0 - 100km/u drag.

Dus 100pk zou idd bijna 7 tienden zijn (het gat tussen Max en Lewis).
Los van dat je verschil in hoe lang je doet over optrekken inderdaad niet zomaar om kunt zetten in hoe lang je over afstand doet... ik weet niet wat jij rijdt, maar ik schat dat je ergens tussen de 5 en 10 seconden er over zult doen om naar die 100 km/u te trekken? Als je 30 pk je daar 0,2 seconde oplevert, op die 5-10 seconden, waarom zou diezelfde 30 pk je dan nog steeds maar 0,2 seconde opleveren op een rondje van rond de anderhalve minuut?

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Finraziel schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:01:
[...]

Los van dat je verschil in hoe lang je doet over optrekken inderdaad niet zomaar om kunt zetten in hoe lang je over afstand doet... ik weet niet wat jij rijdt, maar ik schat dat je ergens tussen de 5 en 10 seconden er over zult doen om naar die 100 km/u te trekken? Als je 30 pk je daar 0,2 seconde oplevert, op die 5-10 seconden, waarom zou diezelfde 30 pk je dan nog steeds maar 0,2 seconde opleveren op een rondje van rond de anderhalve minuut?
Punt... slecht voorbeeld van me }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Red Bull geeft je diffusers. Ja, ze hebben weer een nieuwe. :P
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DgSPneJX0AAOJmm.jpg:large

Echt serieus. Wat doen al die teams zeg? Ik zie ze constant kleine flapjes aanbrengen, kleine aanpassingen aan de voor en achtervleugels, kleine inhammen in de vloer. Allemaal leuk en aardig, het zal vast een beetje helpen, maar vergeleken met RBR is het meestal bijna niks. Volgens mij is dit al de vierde serieuze revisie van de oh zo belangrijke diffuser dit seizoen voor RBR. Dat is je primaire downforce generatie, en die gaat alleen maar belangrijker worden volgend seizoen. Het lijkt er echt op dat alleen RBR het doorheeft, en kan betalen om deze in zo'n belachelijk tempo te blijven ontwikkelen. Maar goed ook, want RBR hoeft zo eigenlijk maar zeer weinig voor en achtervleugels te rijden, en heeft dan alsnog meer downforce dan wie dan ook. Kunnen ze dus ook competitief blijven ondanks de PU. McLaren, take notes please. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

YouTube: Road Trip! Will Buxton Visits All 7 French Grand Prix Venues

Aardig filmpje van Will!

[ Voor 5% gewijzigd door Gekkenhuis op 24-06-2018 07:42 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:19
Mclaren denkt het gevonden te hebben maar moet met heel veel vloeren gaan testen om het op te lossen oftewel ze hebben correlatie problemen gevonden...McLaren: "Zwakke punten van aerodynamica ontdekt"

https://www.gpupdate.net/...van-aerodynamica-ontdekt/

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:03

Pierre

Van nature lui!

Snowhite0901 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:52:
Mclaren denkt het gevonden te hebben maar moet met heel veel vloeren gaan testen om het op te lossen oftewel ze hebben correlatie problemen gevonden...McLaren: "Zwakke punten van aerodynamica ontdekt"

Volgens mij is McLaren zelf het zwakke punt >:)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Snowhite0901 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:52:

Correlatie issues. Tja, dat was te verwachten aangezien er nauwelijks aerodynamische onderdelen aan de auto hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:24:
[...]

Correlatie issues. Tja, dat was te verwachten aangezien er nauwelijks aerodynamische onderdelen aan de auto hangen...
Ik dacht altijd dat de MCL33 een doorontwikkeling was van de MCL32, en dat ze daar een beetje half half een Renault in gefrommeld hebben.

Probleem lijkt iig bij de CFD te liggen; de windtunnel in Keulen is een van de beste in de business.

Motorsport meldt dat ze juist niet weten waar het probleem zit en ze on track moeten experimenteren:
https://www.motorsport.co...oblem-in-testing-1047361/

Het past wel bij McLaren in z'n huidige vorm :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:41:
[...]

Ik dacht altijd dat de MCL33 een doorontwikkeling was van de MCL32, en dat ze daar een beetje half half een Renault in gefrommeld hebben.

Probleem lijkt iig bij de CFD te liggen; de windtunnel in Keulen is een van de beste in de business.

Motorsport meldt dat ze juist niet weten waar het probleem zit en ze on track moeten experimenteren:

Dat ze niet weten wat het probleem is en daardoor on track moeten testen is toch juist waar correlation issue voor staat? De simulatie komt niet overeen met de werkelijkheid, dus moeten ze al met de werkelijkheid (op de baan dus) gaan experimenteren.

Dat men vervolgens ook nog geen idee lijkt te hebben wat er mis gaat in de simulaties/windtunnel maakt het uiteraard wel extra erg. Je zou toch verwachten dat men de fouten in de simulatie ook kan traceren (/"debuggen"). En waar RBR ook deze problemen had met de RB13 kan ik mij niet herinneren dat zo groot in het nieuws is geweest dat ze de issues niet wisten op te lossen en het daardoor op de baan gingen uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

RobertMe schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:45:
[...]

Dat ze niet weten wat het probleem is en daardoor on track moeten testen is toch juist waar correlation issue voor staat? De simulatie komt niet overeen met de werkelijkheid, dus moeten ze al met de werkelijkheid (op de baan dus) gaan experimenteren.

Dat men vervolgens ook nog geen idee lijkt te hebben wat er mis gaat in de simulaties/windtunnel maakt het uiteraard wel extra erg. Je zou toch verwachten dat men de fouten in de simulatie ook kan traceren (/"debuggen"). En waar RBR ook deze problemen had met de RB13 kan ik mij niet herinneren dat zo groot in het nieuws is geweest dat ze de issues niet wisten op te lossen en het daardoor op de baan gingen uitzoeken?
Een correlation probleem is idd de realiteit (track+windtunnel VS CFD) wat niet matcht.
Ik zou verwachten dat ze juist de windtunnel gaan testen tegen de CFD want op de track zijn de middelen beperkt.

Luchtstromen kun je enigszins meten on track met flowvis en Aero rakes, en de sensoren in de oppervlakken/ophanging. Maar ik zou verwachten dat ze uit windtunnel data veel meer kunnen halen.

En dat ze het na 7 races nog niet weten valt me enigszins tegen. Red Bull had inderdaad vorig jaar een vergelijkbaar probleem maar die hadden na 7 races wel een idee waar het zat en 2e helft van het jaar gewoon beste chassis van de grid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:41:
[...]

Volgens mij is de MCL33 ook een doorontwikkelde MCL32 waar ze een een Renault in hebben gepropt, maar ze hebben ondertussen nog meer verpest. 8)7
Maar dat ze na de testweken, de Barcelona test in mei en nu het achtste weekend nog steeds geen idee hebben, belooft weinig goeds. Op deze manier kan je ook niet beginnen met de 2019 auto, terwijl dit onderhand echt moet beginnen. Zo loop je weer een achterstand op, zeker als je het probleem pas na de zomer ontdekt en oplost. :/

Maar RBR had vorig seizoen hetzelfde, en die waren er in mei achter wat de problemen waren. Alsnog duurde het tot Singapore voordat ze de auto op orde hadden. Hadden we eerst nog dat incident met die Ferrari's. De enige keer dat contact tussen Max en de Ferrari's leidde tot uitvallers, en het was de schuld van de Ferrari's. :Y)

Weet je zeker dat je niet wil overstappen? Bij de RBR club hebben we Newey, volgend jaar Honda, soms briljante races en natuurlijk een perfect gezonde en rationele hekel aan Ferrari. Om toch een beetje het "McLaren gevoel" te houden hebben we ook coureurs die zichzelf in de voet schieten, de underdog rol en vaak kansloos in kwalificaties. Ook bestaan de bonussen uit blikjes met suikerdrankjes, beter en duurder dan Freddo's. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:14:
[...]

Weet je zeker dat je niet wil overstappen? Bij de RBR club hebben we Newey, volgend jaar Honda, soms briljante races en natuurlijk een perfect gezonde en rationele hekel aan Ferrari. Om toch een beetje het "McLaren gevoel" te houden hebben we ook maar coureurs die zichzelf in de voet schieten, de underdog rol en vaak kansloos in kwalificaties. Ook bestaan de bonussen uit blikjes met suikerdrankjes, beter en duurder dan Freddo's. :+
:D tell me more haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik dacht dat dit op zichzelf toch een aardig aanbod zou zijn voor de laatste McLaren fans. Maar dan verhoog ik de inzet met de constante spanning die voortkomt uit het feit dat de auto op elk moment kapot kan gaan door de PU. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:14:
Op deze manier kan je ook niet beginnen met de 2019 auto, terwijl dit onderhand echt moet beginnen.
De 2019 auto zal lijkt mij weer een volledig nieuwe worden? Chassis blijft misschien enigszins gelijk, maar het aero package zal sowieso nieuw worden met alle regelwijzigingen. Mogelijk dat McLaren 2018 dan maar laat varen en zich op 2019 richt. Alhoewel ze zich dat budget technisch waarschijnlijk ook niet kunnen permitteren. Vorig jaar hebben ze door 9e te worden ook al bergen aan inkomsten uit FOM misgelopen, en Honda wat geen geld meer erin stopt nu. Als ze dit jaar weer slecht eindigen lopen ze dus weer die inkomsten van FOM mis. Nu staan ze nog 5e, met nog iets van doorontwikkeling kunnen ze dat wellicht blijven of 6e worden. Als ze het jaar als verloren beschouwen blijven ze misschien net Williams voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:29:
[...]

Ik dacht dat dit op zichzelf toch een aardig aanbod zou zijn voor de laatste McLaren fans. Maar dan verhoog ik de inzet met de constante spanning die voortkomt uit het feit dat de auto op elk moment kapot kan gaan door de PU. :+
Ah de Honda Renault bingo :+ ja die is idd leuk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:33:
[...]

De 2019 auto zal lijkt mij weer een volledig nieuwe worden? Chassis blijft misschien enigszins gelijk, maar het aero package zal sowieso nieuw worden met alle regelwijzigingen. Mogelijk dat McLaren 2018 dan maar laat varen en zich op 2019 richt. Alhoewel ze zich dat budget technisch waarschijnlijk ook niet kunnen permitteren. Vorig jaar hebben ze door 9e te worden ook al bergen aan inkomsten uit FOM misgelopen, en Honda wat geen geld meer erin stopt nu. Als ze dit jaar weer slecht eindigen lopen ze dus weer die inkomsten van FOM mis. Nu staan ze nog 5e, met nog iets van doorontwikkeling kunnen ze dat wellicht blijven of 6e worden. Als ze het jaar als verloren beschouwen blijven ze misschien net Williams voor.
Het probleem is dat veel van de essentiële onderdelen van het chassis hetzelfde blijven. De voor en achtervleugels en de bargeboards worden flink getrimd om minder dirty air te produceren. Het resultaat hiervan is dat de vloer en diffuser veel belangrijker gaan worden. Ook betekent dit dat een high rake concept in belang toe zal nemen omdat je zo veel meer uit je vloer en diffuser kan halen.

McLaren rijdt al high rake, net zoals Ferrari en RBR, maar komt niet eens in de buurt van wart Ferrari bereikt, laat staan RBR die in een geheel andere klasse zitten. Daar moeten ze zich op gaan richten, want dit kan je meenemen naar 2019. Het wordt je ook makkelijker gemaakt omdat de voorvleugels groter worden, en veel meer gericht zouden moeten zijn op downforce. Dat zou moeten helpen met de balans als je veel meer downforce gaat genereren met de diffuser.

Verder had ik wel eens gehoord dat McLaren vooral problemen heeft met langzame bochten. Dat zou wijzen op een veel te stroeve ophanging die veel te weinig grip genereert. Nou is de ophanging van de MCL33, laten we zeggen uniek. Lijkt nauwelijks beweging in te zitten...
Dat moet je dan weer compenseren met meer downforce, en dat kost weer topsnelheid. Dat zijn de dingen die je nou moet aanpakken, als een team. Natuurlijk zie ik dit niet gebeuren omdat er geen enkele vorm van samenwerking lijkt te zijn bij McLaren. Iedereen lijkt maar wat te doen, zonder overleg. :/

Als laatste zit Williams nog veel dieper in de problemen. Martini verlaat dat zinkende schip en neemt heel wat budget mee. Verder kunnen ze hun auto niet ontwikkelen omdat in de ene auto een matige rookie zit, en in de andere een volstrekt waardeloze pay driver die niet eens in staat is tot het herkennen van onder of overstuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:46:
[...]

Het probleem is dat veel van de essentiële onderdelen van het chassis hetzelfde blijven. De voor en achtervleugels en de bargeboards worden flink getrimd om minder dirty air te produceren. Het resultaat hiervan is dat de vloer en diffuser veel belangrijker gaan worden. Ook betekent dit dat een high rake concept in belang toe zal nemen omdat je zo veel meer uit je vloer en diffuser kan halen.

McLaren rijdt al high rake, net zoals Ferrari en RBR, maar komt niet eens in de buurt van wart Ferrari bereikt, laat staan RBR die in een geheel andere klasse zitten. Daar moeten ze zich op gaan richten, want dit kan je meenemen naar 2019. Het wordt je ook makkelijker gemaakt omdat de voorvleugels groter worden, en veel meer gericht zouden moeten zijn op downforce. Dat zou moeten helpen met de balans als je veel meer downforce gaat genereren met de diffuser.

Verder had ik wel eens gehoord dat McLaren vooral problemen heeft met langzame bochten. Dat zou wijzen op een veel te stroeve ophanging die veel te weinig grip genereert. Dat moet je dan weer compenseren met meer downforce, en dat kost weer topsnelheid. Dat zijn de dingen die je nou moet aanpakken, als een team. Natuurlijk zie ik dit niet gebeuren omdat er geen enkele vorm van samenwerking lijkt te zijn bij McLaren. Iedereen lijkt maar wat te doen, zonder overleg. :/
Als je uitleg correct is heb je inderdaad gelijk. Als de problemen echter wel in vleugels, bargeboards etc zitten heeft het minder zin om daar nu op te focussen.

Gezien de toegenomen problemen de laatste races kan dat ook op twee dingen duiden:
1. De nieuwe voorvleugel werkt niet (en maakt de problemen erger?)
2. Updates van andere teams werken wel, en McLaren staat stil waardoor de achterstand groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:11:
[...]

Een correlation probleem is idd de realiteit (track+windtunnel VS CFD) wat niet matcht.
Ik zou verwachten dat ze juist de windtunnel gaan testen tegen de CFD want op de track zijn de middelen beperkt.

Luchtstromen kun je enigszins meten on track met flowvis en Aero rakes, en de sensoren in de oppervlakken/ophanging. Maar ik zou verwachten dat ze uit windtunnel data veel meer kunnen halen.

En dat ze het na 7 races nog niet weten valt me enigszins tegen. Red Bull had inderdaad vorig jaar een vergelijkbaar probleem maar die hadden na 7 races wel een idee waar het zat en 2e helft van het jaar gewoon beste chassis van de grid.
Nee nee, McLaren heeft het beste chassis van de grid he, hebben ze heel vaak aan iedereen duidelijk gemaakt. Ze hebben het alleen hun chassis niet verteld volgens mij :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

mark-k schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Nee nee, McLaren heeft het beste chassis van de grid he, hebben ze heel vaak aan iedereen duidelijk gemaakt. Ze hebben het alleen hun chassis niet verteld volgens mij :X
Dat was vorig jaar dat ze hun chassis top 3 noemden. Dat hebben ze dit jaar nooit geclaimd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Als je uitleg correct is heb je inderdaad gelijk. Als de problemen echter wel in vleugels, bargeboards etc zitten heeft het minder zin om daar nu op te focussen.

Gezien de toegenomen problemen de laatste races kan dat ook op twee dingen duiden:
1. De nieuwe voorvleugel werkt niet (en maakt de problemen erger?)
2. Updates van andere teams werken wel, en McLaren staat stil waardoor de achterstand groter wordt.
Ik denk zowel een als twee. De voorvleugel leek wel iets te doen in Spanje, maar daarna was het ellende.

Verder kijk eens naar de voorwielophanging, voor zover je het goed kan zien, want er zit iets in de weg. O-)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Ot0Vn0eAUis]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=L7jc99_Lh-M]
Er zit echt bijna geen beweging in die McLaren. Natuurlijk heb je dan problemen. Je ophanging doet zo gewoon niks om extra grip te produceren, dus moet je naar meer downforce kijken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Wat betreft betrouwbaarheid en snelheid (dit weekend) zijn er nog wat vraagtekens bij Toro Rosso.

https://www.racefans.net/...rivers-honda-reliability/

Dit illustreert ook hoe lastig het is als toeschouwer om te doorgronden wat er bij een team gebeurt. Is het de motor, de auto of de rijder die snelheid tekort komt?

[ Voor 12% gewijzigd door Tommy The Cat op 24-06-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:55:
[...]

Dat was vorig jaar dat ze hun chassis top 3 noemden. Dat hebben ze dit jaar nooit geclaimd.
2 jaar geleden was het top 3, vorig jaar was het 'best chassis of the grid', dit jaar hebben ze een motor waar ook anderen mee rijden en liggen ze nog in het achterveld dus kunnen ze geen BS claims doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:59:
[...]

Ik denk zowel een als twee. De voorvleugel leek wel iets te doen in Spanje, maar daarna was het ellende.

Verder kijk eens naar de voorwielophanging, voor zover je het goed kan zien, want er zit iets in de weg. O-)

[video]
[video]
Er zit echt bijna geen beweging in die McLaren. Natuurlijk heb je dan problemen. Je ophanging doet zo gewoon niks om extra grip te produceren, dus moet je naar meer downforce kijken. :/
Stijvere ophanging zorgt voor een stabieler Aero platform en je kunt ermee de overstuur onderstuur balans regelen.
Soepelere ophanging kun je meer mechanische grip uit halen.

Ik zou niet meteen een stijvere ophanging afschrijven als slechter dan een soepele. Hoeveel kerbs je wilt kunnen pakken speelt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

mark-k schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:01:
[...]

2 jaar geleden was het top 3, vorig jaar was het 'best chassis of the grid', dit jaar hebben ze een motor waar ook anderen mee rijden en liggen ze nog in het achterveld dus kunnen ze geen BS claims doen.
Waar claimen ze precies dat de MCL33 het beste chassis op de grid is? Want dat lijk je te suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:03:
[...]

Waar claimen ze precies dat de MCL33 het beste chassis op de grid is? Want dat lijk je te suggereren.
IIRC heeft ALO dat vorig jaar geroepen, over de MCL32 dan, maar jij en Daniel lijken het eens te zijn over dat het vrijwel hetzelfde chassis is. Dus zou op doorontwikkeling van andere teams na de MCL33 nog steeds (een van de) beste chassis moeten zijn (wellicht ingehaald door Mercedes, Ferrari en Red Bull, maar niet ingehaald door Renault, Force India, Haas, Toro Rosso, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:03:
[...]

Lees eens wat je quote, twee jaar geleden claimden ze dat hun chassis top 3 was, vorig jaar claimden ze best chassis, dit jaar claimen ze niks aangezien ze kansloos zijn met dezelfde motor die door 2 andere teams gebruikt wordt. Ik zeur gewoon nog ff door op het feit dat ze de afgelopen seizoenen hebben zitten liegen en nu opeens de feiten onder de neus gedrukt gekregen hebben. Ze hebben altijd alles op Honda afgeschoven terwijl het gewoon hun prut auto was die niks kon. (Honda was ook vast niet geweldig maar niet zo slecht als McLaren elke keer beweerde)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

https://nl.motorsport.com...-red-bull-953967/2179941/

Even gegoogled. Alonso iets te over-enthousiast over dit seizoen (in 2017 uitgesproken).

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

mark-k schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Lees eens wat je quote, twee jaar geleden claimden ze dat hun chassis top 3 was, vorig jaar claimden ze best chassis, dit jaar claimen ze niks aangezien ze kansloos zijn met dezelfde motor die door 2 andere teams gebruikt wordt. Ik zeur gewoon nog ff door op het feit dat ze de afgelopen seizoenen hebben zitten liegen en nu opeens de feiten onder de neus gedrukt gekregen hebben. Ze hebben altijd alles op Honda afgeschoven terwijl het gewoon hun prut auto was die niks kon. (Honda was ook vast niet geweldig maar niet zo slecht als McLaren elke keer beweerde)
mark-k schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Ik reageer op dit stukje van jou. Daar maak ik uit op dat je doelt op dit jaar.

Waar Daniel en ik het over hebben is de MCL33 die een doorontwikkeling is van MCL32. Dat is iets heel anders dan hetzelfde chassis. Ieder jaar wordt een chassis zwaar ontwikkeld (halo integratie, in dit geval PU).
Je moet geen dingen gaan verdraaien. Daar kun je geen serieuze discussie mee voeren.

Het chassis van McLaren vorig jaar was niet los te interpreteren van de PU. Het geheel was slecht en werd niet geholpen door de grid penalties. De consensus was dat het chassis redelijke grip had en goed downforce produceerde.

Maar als je graag negatief wilt doen, dat is prima, maar kom dan wel met feiten en onderbouwing. :) Dan kunnen we discussies voeren. Zo niet, dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Al meer bekend over de weergoden? Een stevige onweersbui tijdens de race zou wel gaaf zijn...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Stijvere ophanging zorgt voor een stabieler Aero platform en je kunt ermee de overstuur onderstuur balans regelen.

Ik zou niet meteen een stijvere ophanging afschrijven als slechter dan een soepele. Hoeveel kerbs je wilt kunnen pakken speelt ook mee.
Tja, aangezien het aerodynamische platform van McLaren een van de slechte van het veld is, zou ik het niet als positief beschrijven. :+
Verder kan je over en onderstuur ook regelen met je voorvleugel en diffuser. Dat doet RBR, en dat werkt. Als je toch al high rake en veel downforce achter hebt, maak er dan gebruik van voor de balans. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:18:
[...]

Tja, aangezien het aerodynamische platform van McLaren een van de slechte van het veld is, zou ik het niet als positief beschrijven. :+
Verder kan je over en onderstuur ook regelen met je voorvleugel en diffuser. Dat doet RBR, en dat werkt. Als je toch al high rake en veel downforce achter hebt, maak er dan gebruik van voor de balans. ;)
Dat ben ik met je eens, meerdere oplossingen die tot hetzelfde resultaat leiden. Hangt van je chassis af en de voorkeur van de coureur. Denk dat je de achtervleugel bedoelt ipv diffuser, die stel je wat makkelijker af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:15:
[...]

[...]

Ik reageer op dit stukje van jou. Daar maak ik uit op dat je doelt op dit jaar.

Waar Daniel en ik het over hebben is de MCL33 die een doorontwikkeling is van MCL32. Dat is iets heel anders dan hetzelfde chassis. Ieder jaar wordt een chassis zwaar ontwikkeld (halo integratie, in dit geval PU).
Je moet geen dingen gaan verdraaien. Daar kun je geen serieuze discussie mee voeren.

Het chassis van McLaren vorig jaar was niet los te interpreteren van de PU. Het geheel was slecht en werd niet geholpen door de grid penalties. De consensus was dat het chassis redelijke grip had en goed downforce produceerde.

Maar als je graag negatief wilt doen, dat is prima, maar kom dan wel met feiten en onderbouwing. :) Dan kunnen we discussies voeren. Zo niet, dan houdt het op.
Ik borduur gewoon voort op hun claims van vorig jaar, die toen ook al bullshit waren. Als ze nu nog steeds als enig team met een bepaalde motor zouden rijden zouden ze dat zeker weer geclaimed hebben. McLaren zijn gewoon een stel prutsers die hun fouten niet toe willen geven tenzij het echt niet anders kan.

Als je dat soort debiele claims als 'best chassis of the grid' rond gaat slingeren moet je niet verwachten dat je van het gezeik af bent als het jaar erop blijkt dat je chassis compleet ruk is. Ik kan ook wel gaan roepen dat ik de sterkste man ter wereld ben, en als jij me volgende jaar tegen komt en ziet dat ik niet heel geweldig in vorm ben zeggen 'ja maar dat was vorig jaar he'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:22:
[...]

Dat ben ik met je eens, meerdere oplossingen die tot hetzelfde resultaat leiden. Hangt van je chassis af en de voorkeur van de coureur. Denk dat je de achtervleugel bedoelt ipv diffuser, die stel je wat makkelijker af :)
Nee, ik bedoel dat je de downforce van de diffuser gebruikt als het primair onderdeel voor de stabiliteit achter. Vervolgens de achtervleugel aanpassen per circuit met als doel zo weinig mogelijk achtervleugel. Dat is wat RBR steeds met overduidelijk succes doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

@mark-k nogmaals, McLaren heeft nooit geroepen dat ze dit jaar een goed chassis hadden. De prestaties van het chassis van dit jaar zeggen niets over die van vorig jaar.

@DaniëlWW2 dat ben ik met je eens, de vloer produceert ~60% van alle DF maar je kunt er niet van sessie tot sessie je balans mee regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:29:
@mark-k nogmaals, McLaren heeft nooit geroepen dat ze dit jaar een goed chassis hadden. De prestaties van het chassis van dit jaar zeggen niets over die van vorig jaar.

@DaniëlWW2 dat ben ik met je eens, de vloer produceert ~60% van alle DF maar je kunt er niet van sessie tot sessie je balans mee regelen.
Nog maar een keertje dan. :P
Wat RBR steeds doet is downforce van de vloer en diffuser maximaliseren omdat deze bijna geen luchtweerstand opleveren. Vervolgens minimaliseren ze voor en achtervleugels en de bargeboards qua oppervlakte. Dit kunnen ze doen omdat ze veel meer downforce halen uit de vloer dan wel team dan ook. Vervolgens stellen ze de auto met de getrimde vleugels af. Daar lijken ze ook nog eens behoorlijk goed in te zijn. Vaak zie je de beide RBR al in FP1 comfortabel rondtijden, terwijl Mercedes en Ferrari het vaak in FP3 pas voor elkaar krijgen, nadat er testcoureurs een nacht in de simulator door hebben gebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Nog maar een keertje dan. :P
Wat RBR steeds doet is downforce van de vloer en diffuser maximaliseren omdat deze bijna geen luchtweerstand opleveren. Vervolgens minimaliseren ze voor en achtervleugels en de bargeboards qua oppervlakte. Dit kunnen ze doen omdat ze veel meer downforce halen uit de vloer dan wel team dan ook. Vervolgens stellen ze de auto met de getrimde vleugels af. Daar lijken ze ook nog eens behoorlijk goed in te zijn. Vaak zie je de beide RBR al in FP1 comfortabel rondtijden, terwijl Mercedes en Ferrari het vaak in FP3 pas voor elkaar krijgen, nadat er testcoureurs een nacht in de simulator door hebben gebracht.
Ik ben het helemaal met je eens (ook minimaliseren ze met hun unieke sidepods nog eens lift). Maar we praten langs elkaar heen.
Wat ik bedoel is dat ze met ophanging en Aero aanpassingen van race tot race en sessie tot sessie hun balans aanpassen.
Vervolgens vertel je me hoe RBR hun Aero zo efficiënt maakt :+ diffuser/vloer produceert idd veel DF tegen weinig drag. En idd stellen ze dan de auto af met vleugels. Maar in lage snelheid bochten moet je richting mechanische grip en tractie. Dat komt uit de ophanging.

Ik volg je compleet, maar ik bedoelde iets anders te verduidelijken :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wees dan zelf duidelijk ja. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:29:

Ik zeg ook nergens dat ze dat dit jaar geroepen hebben, sterker nog, ik heb zelfs gezegd dat ze dat dit jaar niet geroepen hebben. Dan mag ik ze toch nog steeds wel gewoon afzeiken vanwege het feit dat ze dat vorig jaar wel hebben gezegd? Anders kan iedereen maar gewoon claims de wereld in slingeren zonder consequenties als blijkt dat het toch niet klopte. De aero wijzigingen van dit jaar tov vorig jaar waren niet zo groot om dit verschil te kunnen verantwoorden als ze daadwerkelijk ook maar in de buurt van 'best chassis' zouden zitten. Vorig jaar konden ze dat claimen omdat ze Honda de schuld van alles konden geven, dit jaar kunnen ze die claim niet doen omdat je dan meteen ziet dat zowel RBR als Renault het beter doen met dezelfde motor en (in het geval van Renault) slechtere drivers (tov Alonso).

Dus nee, ze hebben dat dit jaar niet geclaimed (zou zijn alsof je zou claimen dat je 300kg kan tillen nadat je bezweken bent onder 50), maar dat pleit ze niet meteen vrij van alle bullshit die ze vorige jaren geschreeuwd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Niet per definitie, met een stijvere ophanging hangt je hele auto scheef in de bocht door de flex in de banden. Een soepelere ophanging houd de auto dan weer wat beter horizontaal.

Verder rijdt McL dit jaar ook voor het eerst met de experimentele achterwiel ophanging met maar 1 rod ipv de standaard 3-hoek met 2 individuele rods die samenkomen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

mark-k schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:41:
[...]

Ik zeg ook nergens dat ze dat dit jaar geroepen hebben, sterker nog, ik heb zelfs gezegd dat ze dat dit jaar niet geroepen hebben. Dan mag ik ze toch nog steeds wel gewoon afzeiken vanwege het feit dat ze dat vorig jaar wel hebben gezegd? Anders kan iedereen maar gewoon claims de wereld in slingeren zonder consequenties als blijkt dat het toch niet klopte. De aero wijzigingen van dit jaar tov vorig jaar waren niet zo groot om dit verschil te kunnen verantwoorden als ze daadwerkelijk ook maar in de buurt van 'best chassis' zouden zitten. Vorig jaar konden ze dat claimen omdat ze Honda de schuld van alles konden geven, dit jaar kunnen ze die claim niet doen omdat je dan meteen ziet dat zowel RBR als Renault het beter doen met dezelfde motor en (in het geval van Renault) slechtere drivers (tov Alonso).

Dus nee, ze hebben dat dit jaar niet geclaimed (zou zijn alsof je zou claimen dat je 300kg kan tillen nadat je bezweken bent onder 50), maar dat pleit ze niet meteen vrij van alle bullshit die ze vorige jaren geschreeuwd hebben.
Nee. Seizoen 2016 en 2017 zijn voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 02-08 23:01
Mbt. de discussie over Mclaren. Ik ben het met Mark eens dat de claims die ze hadden vorig jaar toch op zijn minst in twijfel mogen worden getrokken.

Ja seizoen 2016 & 2017 zijn voorbij, maar je gaat niet van beste chassis naar slechtste chassis in 1 winter, dat geloof ik ook niet.

Overigens zal mark of iichel niet snel van mening veranderen, hint :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

demonic schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:50:
Mbt. de discussie over Mclaren. Ik ben het met Mark eens dat de claims die ze hadden vorig jaar toch op zijn minst in twijfel mogen worden getrokken.

Ja seizoen 2016 & 2017 zijn voorbij, maar je gaat niet van beste chassis naar slechtste chassis in 1 winter, dat geloof ik ook niet.

Overigens zal mark of iichel niet snel van mening veranderen, hint :P
Correlatie problemen + late switch van PU gaan je chassis geen goed doen. Ik vind het chassis van McLaren overigens zeker niet de slechtste van de grond, ze vechten met Force Indias, Renaults, Hazen en Sauber die een gelijke of betere PU erin hebben zitten. Die Williams doet het behoorlijk wat slechter, om maar een voorbeeld te noemen.

Anyway, 2018 topic voor 2018 zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:57:
[...]

Correlatie problemen + late switch van PU gaan je chassis geen goed doen. Ik vind het chassis van McLaren overigens zeker niet de slechtste van de grond, ze vechten met Force Indias, Renaults, Hazen en Sauber die een gelijke of betere PU erin hebben zitten. Die Williams doet het behoorlijk wat slechter, om maar een voorbeeld te noemen.

Anyway, 2018 topic voor 2018 zaken.
Oh nee, zijn ook zeker niet de slechtste (zelfs een cornflakes doos doet het beter dan de Williams gok ik), maar als je jarenlang een grote bek hebt gehad over hoe goed je chassis was en hoe kut je motor mag je ook wel gewoon afgezeken worden als blijkt dat je nog steeds niks presteert met een motor waar anderen wel gewoon podiums mee halen en lager in de qualificatie staat dan het team dat die 'waardeloze' motor overgenomen heeft.

Ja er zit verschil tussen '17 en '18, maar het verschil in performance is veel groter dan het verschil in regels tussen de jaren.

Met de instelling '2017 is voorbij' mag je nu zeker ook het Nederlands Elftal niet afzeiken als ze (zoals elke keer) zouden hebben geroepen dat ze wereldkampioen zouden worden? Maakt niet uit dat ze in 2018 niet eens ervoor gekwalificeerd zijn, want dat was vorig jaar dat ze dat riepen en toen was alles anders....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

mark-k schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:13:
[...]

Oh nee, zijn ook zeker niet de slechtste (zelfs een cornflakes doos doet het beter dan de Williams gok ik), maar als je jarenlang een grote bek hebt gehad over hoe goed je chassis was en hoe kut je motor mag je ook wel gewoon afgezeken worden als blijkt dat je nog steeds niks presteert met een motor waar anderen wel gewoon podiums mee halen en lager in de qualificatie staat dan het team dat die 'waardeloze' motor overgenomen heeft.

Ja er zit verschil tussen '17 en '18, maar het verschil in performance is veel groter dan het verschil in regels tussen de jaren.

Met de instelling '2017 is voorbij' mag je nu zeker ook het Nederlands Elftal niet afzeiken als ze (zoals elke keer) zouden hebben geroepen dat ze wereldkampioen zouden worden? Maakt niet uit dat ze in 2018 niet eens ervoor gekwalificeerd zijn, want dat was vorig jaar dat ze dat riepen en toen was alles anders....
Ik denk dat we verschillende optieken hebben met of en hoe vaak je een team/persoon/voetbal elftal moet afzeiken en of je dat op je onderbuikgevoel moet baseren of op feiten. Daarmee kunnen we het beste maar de discussie beëindigen voordat iemand een hartaanval krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Correlatie problemen hadden ze toch al meteen moeten vinden zodra ze met die wasborden gaan rijden bij de eerste tests?

Volgens mij is dat het eerste wat ze de baan op sturen en als het niet overeen komt, moet je dat snel kunnen zien volgens mij?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Martinspire schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:20:
Correlatie problemen hadden ze toch al meteen moeten vinden zodra ze met die wasborden gaan rijden bij de eerste tests?

Volgens mij is dat het eerste wat ze de baan op sturen en als het niet overeen komt, moet je dat snel kunnen zien volgens mij?
McLaren wordt een beetje een raar verhaal dit seizoen. Het 'wrattenzwijn' dat ze voorop hebben zitten hoorde eigenlijk bij de launch-spec maar zit er pas sinds Barclona op. Wellicht dat ze pas de correlatie problemen hebben ontdekt tijdens het valideren van dit aero pakket.

Daarnaast staat McLaren er al een tijdje om bekend dat de chassis wel veel drag hebben en de MCL33 schijnt geen uitzondring te zijn.

RBR had vorig jaar een correlation issue ontdekt rond mei en in juni het lek boven, maar pas opgelost in Singapore. McLaren en hun bijzondere management structuur zou het wellicht al langer weten en pas nu naar buiten brengen. Het 'kale' chassis in de eerste 8 races spreekt wel voor zich; pas zodra ze er vertrouwen in hebben (correlatie OK) gaan ze echt vleugels en bargeboards op schroeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
* nachtnet slaat hoofd tegen de muur…

https://www.racefans.net/...ships-as-a-customer-team/

McLaren needs “works team status” to win titles – Boullier

Ze hebben net hun Workdsstatus ingeleverd bij Honda. Laat ze eerst maar een wagen bouwen die met de Renaultmotor een podium kan halen, i.p.v. weer 5 stappen te ver vooruit te kijken en WDC/WCC dromen te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

McLaren needs to "drop Boullier/Brown/both, get a proper management structure and focus on building a proper race car" to win races. - iichel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

iichel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:15:
McLaren needs to "drop Boullier/Brown/both, get a proper management structure and focus on building a proper race car" to win races. - iichel
Alsof ze nu niet focussen op het bouwen van een goede racewagen. Beetje makkelijk imo

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Martinspire schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:17:
[...]

Alsof ze nu niet focussen op het bouwen van een goede racewagen. Beetje makkelijk imo
Het management is bezig met straatwagens, Indy, met WEC, met van alles. Als je Ferrari of Mercedes bent heb je daar de resources voor, ik vraag me af of een klein bedrijf als McLaren dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door nachtnet op 24-06-2018 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Best een leuk stukje op de BBC site:
French GP: How it feels to drive a Formula 1 car

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

Geeft ook wel een leuk inzichtje.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 16:05
Tof dit

Afbeeldingslocatie: https://d2d0b2rxqzh1q5.cloudfront.net/sv/1.67/dir/ebf/image/ebfb1ce1f88bea35e8926f17d0b04f24.jpg

Renault Formula 1 run marks Saudi Arabia lifting women driving ban
https://www.autosport.com...n-marks-female-law-change

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DgdOW2ZWAAAJ--v?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DgdOU8jXkAAXoM_?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DgdOQpQWAAArMjL?format=jpg&name=large

[ Voor 31% gewijzigd door Jasphur op 24-06-2018 15:18 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Formula one
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:15
Wanneer gaat giedo weer samen met olav commentaar geven bij een race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

Reinier

\o/

Formula one schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:44:
Wanneer gaat Giedo weer samen met Olav commentaar geven bij een race?
Volgende week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 16:05
Helaas moet ik Oostenrijk missen :(

Silverstone gelukkig niet. Blijf die baan wel tof vinden.

En oja: RACEWEEK!
Afbeeldingslocatie: http://video.skysports.com/41a2NqNDE6pZHpjEu4nVrMe411orWHsE/promo291822731

[ Voor 39% gewijzigd door Jasphur op 25-06-2018 11:46 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Jasphur schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:36:

[afbeelding]
Ik vind ze beide niet bijzonder :X

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
Oostenrijk krijgt nog een 3e DRS zone. tussen T1-T3 (met eigen detectiepunt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 21:02
nachtnet schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:37:
Oostenrijk krijgt nog een 3e DRS zone. tussen T1-T3 (met eigen detectiepunt.)
Dus dan hebben alle rechte stukken een DRS zone. Dat kan wel eens leuk worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

oude DRS layout, maar om je een beeld te vormen:

Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/championship/races/2018/Austria/_jcr_content/circuitMap.img.png/1496396643536.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:03

Pierre

Van nature lui!

Jasphur schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:36:

[afbeelding]
Bij mij precies anders om, tijdens Silverstone zit ik in een vliegtuig onderweg naar Vancouver :*)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Furbz4300
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-06 17:51
Ik hoop dat ik jullie dit weekend kan voorzien van een paar mooie plaatjes vanaf het circuit in oostenrijk! ik vertrek donderdag nacht en zal daar op tijd zijn voor de eerste en tweede vrije training. :D :D

Corsair 500D - Core I7 3930K - MSI X79A-GD65 (8D) - 1 x MSI GTX1070 - Samsung EVO 940 500GB - OCZ Vertex 3 240GB - 16GB corsair vengeance - 4TB Western digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 17:46

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica