Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
??Bansheeben schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:17:
(tenzij je 'm op een achterlijke locatie als San Francisco zou proberen te houden).

Via @TheBishF1 - Andrea de Cesaris - Ligier JS25 Zantvoort 1985

Hele fijne analyse. (Hoewel ik maar een kwart heb gezien). Ik kan mij heel erg vinden in dit punt. Max crashed in FP3 omdat hij toch voor RIC wil staan, ondanks dat het in FP3 helemaal niet boeit. De strijdt tussen Max en RIC hindert Max (meer dan RIC). De situatie bij RBR (2 rijders die allebei mogen strijden) is echt anders dan MER/FER waarbij er duidelijk een tweede rijder is.hardware-lover schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:07:
Zeer waarschijnlijk niet voor iedereen verstaanbaar, toch wil ik hem delen omdat Herr Schmidt beslist weet waar ie het over heeft...
[video]
En je kunt misschien ook wel het punt maken dat MER en FER het gewoon verstandiger voor elkaar hebben door een duidelijke eerste rijder te hebben. Hoewel ikzelf -als kijker- het fantastisch vind dat RBR Max en RIC laat strijden. Want (het is al vaak gezegd) ze maken echt de F1 leuk.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Zouden de kansen op een WDC voor hetzij RIC hetzij VER beter zijn als één van de twee eerste rijder zou zijn? Ik denk het niet.vliegnerd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:34:
[...]
Hele fijne analyse. (Hoewel ik maar een kwart heb gezien). Ik kan mij heel erg vinden in dit punt. Max crashed in FP3 omdat hij toch voor RIC wil staan, ondanks dat het in FP3 helemaal niet boeit. De strijdt tussen Max en RIC hindert Max (meer dan RIC). De situatie bij RBR (2 rijders die allebei mogen strijden) is echt anders dan MER/FER waarbij er duidelijk een tweede rijder is.
En je kunt misschien ook wel het punt maken dat MER en FER het gewoon verstandiger voor elkaar hebben door een duidelijke eerste rijder te hebben. Hoewel ikzelf -als kijker- het fantastisch vind dat RBR Max en RIC laat strijden. Want (het is al vaak gezegd) ze maken echt de F1 leuk.
Als team heeft Baku ze door het ontbreken van team-orders veel punten gekost, maar dat is het ook wel. Ik denk dat RB ze hun gang laat gaan zolang a) ze toch nog te ver achter MB en FER zitten om serieus mee te strijden voor het WDC/WCC en b) de rijders qua prestaties aan elkaar gewaagd zijn.
Zodra RB de potentie terugkrijgt om serieus mee te strijden zal dit echter snel veranderen. Dat hebben ze in het verleden met Vettel en Webber immers ook gedaan.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Holy TOKKEL, bij die race ben ik nog bij geweest, wat een jeugdsentiment !nachtnet schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:03:
Via @TheBishF1 - Andrea de Cesaris - Ligier JS25 Zantvoort 1985
[afbeelding]
Een paar jaar eerder ben ik ook geweest, maar ik weet niet meer welk jaar precies.
Wat ik nog wel weet, is dat we lid waren van de ANWB, en dat ik zo korting kreeg op een kaartje,
wat daarna nog maar 25 gulden kostte. Kom daar nu nog maar eens mee...
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Natuurlijk is het logisch dat Ricciardo hierin Max (nog) verslaat. Danny Ric is 28 en zou op de top van zijn F1 kunnen moeten zijn. Max is 20 en ondanks dat hij mentaal supersterk is voor zijn leeftijd (in 2016 en 2017 maakte hij superweinig fouten onder druk), zal dat leeftijdsverschil toch zeker zijn rol spelen. Ik blijf het bizar vinden dat mensen dit niet inzien. Het is geen excuus voor Max zijn fouten, maar wel een hele goede verklaring en een prima reden waarom hij gewoon bij een top team thuis hoort. Ik denk niet dat het lang duurt voordat Max inziet hoe de vork in de steel steekt en de balans abrupt kantelt.vliegnerd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:34:
[...]
Hele fijne analyse. (Hoewel ik maar een kwart heb gezien). Ik kan mij heel erg vinden in dit punt. Max crashed in FP3 omdat hij toch voor RIC wil staan, ondanks dat het in FP3 helemaal niet boeit. De strijdt tussen Max en RIC hindert Max (meer dan RIC). De situatie bij RBR (2 rijders die allebei mogen strijden) is echt anders dan MER/FER waarbij er duidelijk een tweede rijder is.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Maar waar ik wel moeite mee heb is de causaliteit tussen de strijd Ric/Max en de crash.
Al 100x besproken natuurlijk:
- Ja het is volledig zijn eigen fout
- Ja hij had wellicht de ronde af moeten breken
Maar ik geloof er niks van dat ie in zo'n ronde in z'n hoofd zit met "ik moet voor Daniel terecht komen". Wel "ik moet zometeen kwalificeren en wil weten waar de grens ligt" of "waar kan ik sneller".
Hij was niet dusdanig snel onderweg dat hij aan het overdriven was (Waar in 2016 m.i. meer sprake van was), en had m.i. nog marge zat in de rest van de ronde. Ben er (nogmaals; eigen fout) ook van overtuigd dat als Sainz daar niet had gereden, de crash niet gebeurd was. Je zit als coureur in een soort flow, je rijdt dat rondje meer op muscle memory dan iets anders. Met een blinddoek op zouden ze waarschijnlijk op een gemidddeld circuit nog een heel eind komen. Als je dan een moment van afleiding hebt, kan dat zomaar tot iets leiden.
Maar goed, een volgende keer kan hij beter z'n rondje afbreken. Ondanks dat je dan geen tijd zet, heb je over een flink deel van het circuit wel data van de GPS en delen van de sectoren. Daar kun je genoeg info uit halen, alleen die ene bocht waar je even een andere lijn buiten het circuit moest kiezen, daar heb je dan even geen informatie. Voor je race engineer in principe geen probleem, die plakt er wel een stukje tussen uit een andere goede ronde van je ;-)
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Om nog maar te zwijgen van het feit dat Ricciardo zelf ook sneller wilde zijn dan Verstappen als we het op de manier uitleggen zoals in de analyse gesteld wordt. Daarnaast waren dan de Monaco crash en de China crash de enige momenten waar Ricciardo in z'n hoofd zat, aangezien Max in Baku gewoon sneller was, maar Ric elke keer terug kon komen door dat achterlijk lange rechte stuk icm Hamilton...MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:53:
Ik volg er niet heel erg van, dat filmpje, ook met CC op engels.
Maar waar ik wel moeite mee heb is de causaliteit tussen de strijd Ric/Max en de crash.
Maar ik geloof er niks van dat ie in zo'n ronde in z'n hoofd zit met "ik moet voor Daniel terecht komen". Wel "ik moet zometeen kwalificeren en wil weten waar de grens ligt" of "waar kan ik sneller".
Hij was niet dusdanig snel onderweg dat hij aan het overdriven was (Waar in 2016 m.i. meer sprake van was), en had m.i. nog marge zat in de rest van de ronde. Ben er (nogmaals; eigen fout) ook van overtuigd dat als Sainz daar niet had gereden, de crash niet gebeurd was. Je zit als coureur in een soort flow, je rijdt dat rondje meer op muscle memory dan iets anders. Met een blinddoek op zouden ze waarschijnlijk op een gemidddeld circuit nog een heel eind komen. Als je dan een moment van afleiding hebt, kan dat zomaar tot iets leiden.
Maar goed, verder blijft het een discussie die inmiddels al 5 keer begraven had mogen worden. Op naar Canada en hopelijk weer een mooi spectaculair race weekend.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Max heeft het niet gezegd maar ik denk dat hij in zichzelf toch wel Sainz flink heeft lopen uitschelden. Hij heeft ook wel geleerd om de schuld niet bij iemand te leggen.MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:53:
Ik volg er niet heel erg van, dat filmpje, ook met CC op engels.
Maar goed, naar mijn mening heeft deze situatie Max zijn eerste pole gekost. Welke gek gaat er nu vlak voor een van de moeilijkste bochten van het circuit praktisch stilstaan na een blinde bocht.
"When you grow up your heart dies"
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Je gaat hier toch niet serieus Sainz verwijten maken?sjaool schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:28:
[...]
Max heeft het niet gezegd maar ik denk dat hij in zichzelf toch wel Sainz flink heeft lopen uitschelden. Hij heeft ook wel geleerd om de schuld niet bij iemand te leggen.
Maar goed, naar mijn mening heeft deze situatie Max zijn eerste pole gekost. Welke gek gaat er nu vlak voor een van de moeilijkste bochten van het circuit praktisch stil staan na een blinde bocht.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
O, zeker wel.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:31:
[...]
Je gaat hier toch niet serieus Sainz verwijten maken?
"When you grow up your heart dies"
Het schijnt dat Renault eindelijk de 2018 MGU-K meeneemt naar Canada.
iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:41:
okay dan. moving on.
Het schijnt dat Renault eindelijk de 2018 MGU-K meeneemt naar Canada.
https://twitter.com/tgruener/status/1001781986699116544No... as far as I understand, the new engine (ICE, turbo & MGU-H) will be run with the old MGU-K & battery.
Lijkt erop van niet
En wie ze dan ook gelijk gaat inzetten.
Zou wel een bak zijn als Honda ineens Renault voorbij is. Is de crisis voor McLaren wel compleet denk ik.
Dit klinkt ook niet echt hoopvol.Their Chief Technical Officer Paddy Lowe said earlier this month Williams understand the issues they have encountered and have put a recovery programme in place.
Klinkt als, in 2019 hopen we de boel op de rit te hebben.Jasphur schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:50:
En wat dacht je van Williams
[...]
Dit klinkt ook niet echt hoopvol.
Zonde van dat team

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Gezien de wintertests dit jaar was het niet alleen de fout van Honda dat de betrouwbaarheid niet goed was. De motor vorig jaar was niet best, maar gezien de rare hitte issues van McLaren Renault in het begin, denk ik dat de koeling gewoon niet goed afgestemd was tussen beide partijen.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:49:
Ik denk dat het McLaren niet alleen te doen was om het vermogen, maar ook de betrouwbaarheid. Daarin hebben ze wel een stapje vooruit kunnen maken. Qua punten doen ze (vooral ALO) het ook niet slecht.
Je zag tijdens de wintertests dat de Toro Rosso ook wat compromissen had in de body ivm koeling en je zag in de afgelopen races dat de body langzaamaan aangepast wordt.
Beide partijen werken samen om een zo goed mogelijke balans te krijgen... terwijl McLaren de dictator speelde tijdens de Honda "samenwerking".
Waarom denk je dat?Wom schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:52:
Klinkt haast als bewuste sabotage
Red Bull might not get upgraded engine in Canada
https://www.motorsport.co...engine-in-canada-1043415/
Renault begint te trappen
Ik probeer zeker niet de fout van de betrouwbaarheid alleen bij Honda te leggen (hoewel ze wel toegegeven hebben dat die MGU-H niet niet echt top was). Natuurlijk gaat het om het totale pakket.ArcticWolf schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:53:
[...]
Gezien de wintertests dit jaar was het niet alleen de fout van Honda dat de betrouwbaarheid niet goed was. De motor vorig jaar was niet best, maar gezien de rare hitte issues van McLaren Renault in het begin, denk ik dat de koeling gewoon niet goed afgestemd was tussen beide partijen.
Je zag tijdens de wintertests dat de Toro Rosso ook wat compromissen had in de body ivm koeling en je zag in de afgelopen races dat de body langzaamaan aangepast wordt.
Beide partijen werken samen om een zo goed mogelijke balans te krijgen... terwijl McLaren de dictator speelde tijdens de Honda "samenwerking".
Over totale pakket gesproken, we moeten in gedachten houden dat zowel McLaren als TR rondrijden met een auto die in de basis niet ontworpen is voor de PU waar ze mee rijden. Meestal begint een F1 team zo rond de zomer met de auto van volgend jaar en de switch was later aangekondigd. Wellicht dat beide teams daardoor wat problemen had met de koeling. De Renault schijnt de minste koeling nodig te hebben van alle PU's echter.
Heb daar geen directe aanleiding voor hoor, hoop van harte dat het niet zo is. Maar de gelatenheid en de ontslagen laten zien dat er duidelijk iets meer aan de hand is dan een verschil tussen windtunnel en werkelijkheid zo lijkt me?
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Nou, dat is wel een heel spectaculaire conclusie op basis van dit artikel.ArcticWolf schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:56:
ah:
Red Bull might not get upgraded engine in Canada
https://www.motorsport.co...engine-in-canada-1043415/
Renault begint te trappen
Op zich is het niet onlogisch om mee te nemen wanneer er blokken zijn gewisseld.
Zie hier niet direct iets vijandigs in beschreven staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Jasphur op 31-05-2018 11:02 ]
Kan me voorstellen dat de cilinderkop en de schacht van de turbine naar de compressor (met in het midden de MGU-H) tussen de V nogal heet wordt idd (bij Honda)iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:56:
[...]
Ik probeer zeker niet de fout van de betrouwbaarheid alleen bij Honda te leggen (hoewel ze wel toegegeven hebben dat die MGU-H niet niet echt top was). Natuurlijk gaat het om het totale pakket.
Over totale pakket gesproken, we moeten in gedachten houden dat zowel McLaren als TR rondrijden met een auto die in de basis niet ontworpen is voor de PU waar ze mee rijden. Meestal begint een F1 team zo rond de zomer met de auto van volgend jaar en de switch was later aangekondigd. Wellicht dat beide teams daardoor wat problemen had met de koeling. De Renault schijnt de minste koeling nodig te hebben van alle PU's echter.
Renault heeft de turbo en MGU-H achterop hangen.
Ik neem eigenlijk alles wat Abiteboul zegt met een korrel zout.. hij is nogal goed in het verdraaien van woorden.MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:01:
[...]
Nou, dat is wel een heel spectaculaire conclusie op basis van dit artikel.
Op zich is het niet onlogisch om mee te nemen wanneer er blokken zijn gewisseld.
Zie hier niet direct iets vijandigs in beschreven staan.
Sowieso neem ik Fransen altijd met een korrel zoutArcticWolf schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:03:
[...]
Ik neem eigenlijk alles wat Abiteboul zegt met een korrel zout.. hij is nogal goed in het verdraaien van woorden.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Mercedes heeft de H ook in het midden hangen, die hebben er ook weinig problemen mee.ArcticWolf schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:01:
[...]
Kan me voorstellen dat de cilinderkop en de schacht van de turbine naar de compressor (met in het midden de MGU-H) tussen de V nogal heet wordt idd (bij Honda)![]()
Renault heeft de turbo en MGU-H achterop hangen.
Voor zover ik weet hebben alle teams de H min of meer in de V liggen, ferrari en renaulthebben turbine en compressor achterop en mercedes en honda de compressor voorop.
De H kan niet tussen de V liggen als de turbine en compressor niet gesplit zijn.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:31:
[...]
Mercedes heeft de H ook in het midden hangen, die hebben er ook weinig problemen mee.
Voor zover ik weet hebben alle teams de H min of meer in de V liggen, ferrari en renaulthebben turbine en compressor achterop en mercedes en honda de compressor voorop.
ArcticWolf schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:34:
[...]
De H kan niet tussen de V liggen als de turbine en compressor niet gesplit zijn.

volgens mij kan renault niet zo veel willen; ze zijn verplicht blok te leveren aan RBL wanneer zij daarom vragen.nachtnet schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:34:
Ik verwacht ook dat het te maken heeft met de keuze Renault/Honda die RBR binnenkort wil maken. Renault kan natuurlijk (bluf)poker spelen en gokken op blijven/vertrek van RBR.
achjah, voor canada zal het weinig uit maken voor RBL.
Nope. Contract loopt af en als ze niet verlengen, en niks met Honda tekenen, dan wijst de FIA de OEM toe met de minste teams (in dit geval Honda).himlims_ schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:48:
[...]
volgens mij kan renault niet zo veel willen; ze zijn verplicht blok te leveren aan RBL wanneer zij daarom vragen.
Renault kan voor Canada wel weer eens zeggen dat ze niet genoeg betrouwbare blokken hebben. RBR wil kort na Canada kiezen voor HONDA of Renault.himlims_ schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:48:
[...]
volgens mij kan renault niet zo veel willen; ze zijn verplicht blok te leveren aan RBL wanneer zij daarom vragen.
Rosberg haalt het ground-effect aan als oplossing voor de "dirty-air":
https://www.gpupdate.net/...tijdperk-met-grondeffect/
Op reddit zijn vele threads hierover, waaronder deze die ik laatst las:
https://www.reddit.com/r/..._formula_1_ground_effect/
De TS daarvan wil graag volledig ground-effect, dat lijkt me echter niet veilig omdat dan de kans bestaat op plots verlies van alle grip. Verder wordt aangegeven dat de vloer al een groot deel van de aero produceert, hoe ver kunnen we echter gaan voordat het gevaarlijk wordt?
Mogelijk dat het wel mogelijk is de vloer iets verder vrij te geven om het eventuele verlies aan downforce dat we in 2019 zullen zien te compenseren.
Tja als je dan een representatieve vergelijking wil maken dan moet je als RBR 1 wagen met de nieuwste versie van het blok en de andere met het oude blok het hele weekend in Canada laten rijden. Dan is het wel duidelijk wie het oude blok zal krijgen en dat heeft Max aan zichzelf te danken.nachtnet schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:57:
[...]
Renault kan voor Canada wel weer eens zeggen dat ze niet genoeg betrouwbare blokken hebben. RBR wil kort na Canada kiezen voor HONDA of Renault.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Dat is nergens voor nodig, dat zien ze aan de hand van de data prima.Lasmibalsingh schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:06:
[...]
Tja als je dan een representatieve vergelijking wil maken dan moet je als RBR 1 wagen met de nieuwste versie van het blok en de andere met het oude blok het hele weekend in Canada laten rijden. Dan is het wel duidelijk wie het oude blok zal krijgen en dat heeft Max aan zichzelf te danken.
Welke data? Van het blok van 2017 met het chassis van 2017?MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:07:
[...]
Dat is nergens voor nodig, dat zien ze aan de hand van de data prima.
Voor een representatieve vergelijking het je hetzelfde chassis nodig en de huidige en de geüpgraded motor.
[ Voor 17% gewijzigd door Lasmibalsingh op 31-05-2018 12:11 ]
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
De eerste ronde weten ze al precies wat een nieuw blok ze gaat brengen... Als ze dat al niet weten van de Dyno tests.Lasmibalsingh schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:11:
[...]
Welke data? Van het blok van 2017 met het chassis van 2017?
Ik denk dat je een beetje onderschat wat er aan data beschikbaar is voor de engineers.
Hou het eens vriendelijk en ga niet zo vijandig reageren.MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:12:
[...]
De eerste ronde weten ze al precies wat een nieuw blok ze gaat brengen... Als ze dat al niet weten van de Dyno tests.
Ik denk dat je een beetje onderschat wat er aan data beschikbaar is voor de engineers.
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-05-2018 13:48 ]
Ik neem aan dat ze enkele waarden extrapoleren uit de data verzameld per ronde.Lasmibalsingh schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:11:
[...]
Welke data? Van het blok van 2017 met het chassis van 2017?
Geen flauw idee wat precies maar ik denk aan, acceleratie van 80 naar 150 km/u, Load temperatures etc.
Deze kunnen onafhankelijk van het circuit geïnterpreteerd worden en dus als vergelijking tussen de versies gebruikt worden.
Jup, RIC zit al aan zijn 2e ICE, dus die zal waarschijnlijk met de oude blijven rijden.Lasmibalsingh schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:06:
[...]
Tja als je dan een representatieve vergelijking wil maken dan moet je als RBR 1 wagen met de nieuwste versie van het blok en de andere met het oude blok het hele weekend in Canada laten rijden. Dan is het wel duidelijk wie het oude blok zal krijgen en dat heeft Max aan zichzelf te danken.
VER heeft de geplande 6 races gedaan met de 1e ICE en is gepland voor een nieuwe.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb nou al zin in de GP van Canada. Ik zit dan met een groep bier'snobs' in een oude meisjesschool (Airbnb'tje) in de Ardennen, waarvan meer dan de helft ook fanatiek F1 fan is en er eentje een uber Tweaker dus die heeft nu al van alles geregeld zodat we het kunnen kijken daarYakuzA schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:15:
[...]
Jup, RIC zit al aan zijn 2e ICE, dus die zal waarschijnlijk met de oude blijven rijden.
VER heeft de geplande 6 races gedaan met de 1e ICE en is gepland voor een nieuwe.
Highlights van vorig jaar
Pole lap
Winst van Ricciardo in 2014
Dat geloof je toch hopelijk zelf niet? Waarom zou Ricciardo nu al zijn derde motor pakken? Daar moet hij dan de rest van het seizoen mee uitrijden. Uiteraard gaat zo'n PU naar VER, die daarmee nog redelijk op schema qua vervangingsmomenten.Lasmibalsingh schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:06:
[...]
obligatory 2011 en seagulls:kevlar01 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:41:
[video]
Highlights van vorig jaar
[video]
Pole lap
[video]
Winst van Ricciardo in 2014
Uh, vorig jaar versloeg Max, Ricciardo eigenlijk al. Ricciardo is eigenlijk altijd een rijder geweest die beter word van een uitdaging, en deze ook nodig heeft om optimaal te presteren. Dat liet hij zien bij Vettel en nu bij Max,. Naast Kvyat was hij ook niet bijzonder goed bezig. Toen Max kwam, ging het niveau in rap tempo omhoog.Bansheeben schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:44:
[...]
Natuurlijk is het logisch dat Ricciardo hierin Max (nog) verslaat. Danny Ric is 28 en zou op de top van zijn F1 kunnen moeten zijn. Max is 20 en ondanks dat hij mentaal supersterk is voor zijn leeftijd (in 2016 en 2017 maakte hij superweinig fouten onder druk), zal dat leeftijdsverschil toch zeker zijn rol spelen. Ik blijf het bizar vinden dat mensen dit niet inzien. Het is geen excuus voor Max zijn fouten, maar wel een hele goede verklaring en een prima reden waarom hij gewoon bij een top team thuis hoort. Ik denk niet dat het lang duurt voordat Max inziet hoe de vork in de steel steekt en de balans abrupt kantelt.
Als je dan naar 2017 kijkt waar Max ruim de kwalificatiestrijd won, en steeds uitviel als hij voor Ricciardo lag, die vervolgens een podium scoorde, dan is wel duidelijk wie de betere coureur was. Ricciardo heeft ook allang toegegeven dat hij een geheel nieuwe stap moest zetten om Max bij te houden voor dit seizoen. Nu staat het 3-3 in kwalificaties, waar Max zichzelf twee keer uitschakelde. Verder had Max zowel China als Monaco moeten winnen. China omdat hij voor lag, en Monaco omdat zelfs als hij P2 had gekwalificeerd, hij waarschijnlijk voorbij gelaten zou zijn omdat hij anders in de problemen had kunnen komen met Vettel.
Ik ben het er dus niet helemaal eens met wat Schmidt zegt. Max is denk ik echt te veel bezig met Ricciardo en dat waardeloze onding dat die Fransen een motor noemen compenseren. Het probleem is juist dat hij zichzelf ermee in problemen brengt, terwijl hij alsnog sneller is dan Ricciardo. Daarom moeten Jos en Marko, Max ook eens een flinke corrigerende tik geven. Laat Ricciardo lekker maar FP's pakken. Jij pakt Q3 en de race.
Hij moet gewoon echt stoppen met rijden als een zoutzak, dan komt alles goed. Hij heeft de auto en het bizarre talent om een veel oudere, ervarener en zeer goede coureur doodleuk te verslaan.
Dan Renault. Mensen, zien jullie nu echt niet dat dit allemaal onderdeel van het plan van Renault is om betalende klanten die je enorm helpen met de ontwikkeling van je PU weg te jagen? Klanten zijn maar lastig. Je moet de miljoenen tellen die ze betalen en dit besteden aan meer ontwikkelingen. Dan moet je meer personeel inhuren, of je faciliteiten moderniseren. Je moet ook met betalende klanten praten en soms hebben ze lastige suggesties wat je moet verbeteren. Verder zijn het ook nog eens voornamelijk Britten die je klanten zijn. Walgelijk volk waar een Fransman niks mee te maken wil hebben. Verder is RBR ook een waardeloze benchmark voor waar je auto moet staan. Renault en McLaren hebben ook helemaal niks aan de standaarden die RBR zet als het om chassis gaat.
Verder vervult Renault twee belangrijke taken. Ze zorgen ervoor dat Hulkenberg nooit een podium zal scoren en dat Alonso nooit meer echt mag schitteren door eigen keuzes. Deze wetten der Formule 1 mogen natuurlijk niet gebroken worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Man man manLasmibalsingh schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:06:
[...]

Paul Ricard is volgens mij hetzelfde idee als Canada, een aantal zeer lange rechte stukken met wat bochten.
Verder wordt er nu al een tijdje gesproken over circa 10pk, en dat getal blijft maar terugkomen. Dus of iedereen zit elkaar na te praten, of het is echt maar zo weinig. Zo weinig dat het misschien niet de moeite waard is om Ricciardo meteen op deze PU te zetten.
https://www.f1technical.n...=22079&start=2160#p768670
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-05-2018 14:02 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:01:
[...]
Uh, vorig jaar versloeg Max, Ricciardo eigenlijk al. Ricciardo is eigenlijk altijd een rijder geweest die beter word van een uitdaging, en deze ook nodig heeft om optimaal te presteren. Dat liet hij zien bij Vettel en nu bij Max,. Naast Kvyat was hij ook niet bijzonder goed bezig. Toen Max kwam, ging het niveau in rap tempo omhoog.
Als je dan naar 2017 kijkt waar Max ruim de kwalificatiestrijd won, en steeds uitviel als hij voor Ricciardo lag, die vervolgens een podium scoorde, dan is wel duidelijk wie de betere coureur was. Ricciardo heeft ook allang toegegeven dat hij een geheel nieuwe stap moest zetten om Max bij te houden voor dit seizoen. Nu staat het 3-3 in kwalificaties, waar Max zichzelf twee keer uitschakelde. Verder had Max zowel China als Monaco moeten winnen. China omdat hij voor lag, en Monaco omdat zelfs als hij P2 had gekwalificeerd, hij waarschijnlijk voorbij gelaten zou zijn omdat hij anders in de problemen had kunnen komen met Vettel.
Ik ben het er dus niet helemaal eens met wat Schmidt zegt. Max is denk ik echt te veel bezig met Ricciardo en dat waardeloze onding dat die Fransen een motor noemen compenseren. Het probleem is juist dat hij zichzelf ermee in problemen brengt, terwijl hij alsnog sneller is dan Ricciardo. Daarom moeten Jos en Marko, Max ook eens een flinke corrigerende tik geven. Laat Ricciardo lekker maar FP's pakken. Jij pakt Q3 en de race.![]()
Hij moet gewoon echt stoppen met rijden als een zoutzak, dan komt alles goed. Hij heeft de auto en het bizarre talent om een veel oudere, ervarener en zeer goede coureur doodleuk te verslaan.
Dan Renault. Mensen, zien jullie nu echt niet dat dit allemaal onderdeel van het plan van Renault is om betalende klanten die je enorm helpen met de ontwikkeling van je PU weg te jagen? Klanten zijn maar lastig. Je moet de miljoenen tellen die ze betalen en dit besteden aan meer ontwikkelingen. Dan moet je meer personeel inhuren, of je faciliteiten moderniseren. Je moet ook met betalende klanten praten en soms hebben ze lastige suggesties wat je moet verbeteren. Verder zijn het ook nog eens voornamelijk Britten die je klanten zijn. Walgelijk volk waar een Fransman niks mee te maken wil hebben. Verder is RBR ook een waardeloze benchmark voor waar je auto moet staan. Renault en McLaren hebben ook helemaal niks aan de standaarden die RBR zet als het om chassis gaat.![]()
Verder vervult Renault twee belangrijke taken. Ze zorgen ervoor dat Hulkenberg nooit een podium zal scoren en dat Alonso nooit meer echt mag schitteren door eigen keuzes. Deze wetten der Formule 1 mogen natuurlijk niet gebroken worden.

Bah, ik haat koekjes met noten erin.
Je bedoelt de klanten die je nooit credit gaven terwijl ze als de-factor works outfit 4x WDC en WCC op een rij haalden?DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:01:
[...]
Dan Renault. Mensen, zien jullie nu echt niet dat dit allemaal onderdeel van het plan van Renault is om betalende klanten die je enorm helpen met de ontwikkeling van je PU weg te jagen? Klanten zijn maar lastig. Je moet de miljoenen tellen die ze betalen en dit besteden aan meer ontwikkelingen. Dan moet je meer personeel inhuren, of je faciliteiten moderniseren. Je moet ook met betalende klanten praten en soms hebben ze lastige suggesties wat je moet verbeteren. Verder zijn het ook nog eens voornamelijk Britten die je klanten zijn. Walgelijk volk waar een Fransman niks mee te maken wil hebben. Verder is RBR ook een waardeloze benchmark voor waar je auto moet staan. Renault en McLaren hebben ook helemaal niks aan de standaarden die RBR zet als het om chassis gaat.![]()
Dezelfde klanten die enorm geprofiteerd hebben van jouw hardware aanpassingen en software aanpassingen en daardoor enorm geprofiteerd hebben van de exhaust blown diffusers (cold en warm)?
De klanten die je, als het een jaartje minder ging, aan de lopende band onder de trein gooiden (2014-heden)?
Diezelfde klanten die, om maar van je af te zijn en geen reclame voor je willen maken, nu rondrijden met "Tag Heuer" motoren?
En de klanten die nog steeds de PU een Renault noemen als ie stuk gaat maar als je wint, de motorpartner Tag Heuer bedanken?
En die teambaas, ene Horner, die je liever Squirrel Irritable noemt dan gewoon Cyril Abiteboul?
Nee die klanten die wil Renault zeker houden.
Renault wilt van Red Bull af. Stelletje hufters
/korrel zout
Dat klopt ook en zoals hierboven al is aangehaald is de opmerking dat RBR heb nieuwe PU krijgt een erg slechte een negatieve interpretatie van wat Renault zegt. Ze geven aan dat gezien de recente motorwissel van Ricciardo en de relatief beperkte kilometers op de klok bij Verstappen, het best zou kunnen dat RBR nog geen upgrade neemt omdat penalties dan wel heel dichtbij komen. Bovendien smeer je de resterende PU's dan uit over minder races en kun je die dus wat verder pushen wat je wellicht meer brengt dan 10pk extra (of wat Renault ook maar brengt).DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:01:
Volgens mij is het helemaal niet aan Renault om te bepalen of RBR twee nieuwe PU's krijgt. Als RBR er twee wil, dan krijgen ze er ook twee.
Dat de ongeïnformeerden hieruit opmaken dat Verstappen door zijn fout in Monaco en achterstand in punten t.o.v. Ricciardo geen aanspraak maakt op een nieuwe PU, is lachwekkend en alleen gebaseerd op sensatielust. Jammer dat de media daar ook aan meedoen.
In dat artikel gaat Renault toch aan zes setjes PU's te hebben?Het enige dat dit kan voorkomen is als Renault niet eens zes PU"s heeft.
Dat versterkt mijn gevoel dat ze de keuze om te upgraden bij de teams laten, bij geeft ook aan dat dit in overleg gaat. Als die vermoedens van 10pk kloppen, zou Ricciardo gek zijn als hij voor zo'n futiliteit een penalty pakt dan wel dichterbij haalt. Geziene de keuze die RBR moet maken, lijkt me dat Verstappen de upgrade krijgt om te vergelijken met de oude PU en wat Honda brengt bij STR."I think we have six engines available, subject to the last event on procurement in the supply chain.
Het is nogal een lastige spagaat waarin Renault zich bevindt: zonder RBR winnen ze voorlopig de WDC en/of WCC niet, maar met RBR ziet iedereen hoe matig hun eigen bolide met dezelfde PU presteert en krijgen ze er van langs iedere keer als het fout gaat of als een Mercedes of Ferrari weer 20 km/u harder over het rechte stuk gaat... Ik ben benieuwd naar de upgrade van Honda... Dat zet alles mooi in perspectief.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:17:
[...]
/korrel zout
[ Voor 30% gewijzigd door Grrrrrene op 31-05-2018 14:37 ]
Deze discussie hebben wel al eens gevoerd.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:17:
[...]
Je bedoelt de klanten die je nooit credit gaven terwijl ze als de-factor works outfit 4x WDC en WCC op een rij haalden?
Dezelfde klanten die enorm geprofiteerd hebben van jouw hardware aanpassingen en software aanpassingen en daardoor enorm geprofiteerd hebben van de exhaust blown diffusers (cold en warm)?
De klanten die je, als het een jaartje minder ging, aan de lopende band onder de trein gooiden (2014-heden)?
Diezelfde klanten die, om maar van je af te zijn en geen reclame voor je willen maken, nu rondrijden met "Tag Heuer" motoren?
En de klanten die nog steeds de PU een Renault noemen als ie stuk gaat maar als je wint, de motorpartner Tag Heuer bedanken?
En die teambaas, ene Horner, die je liever Squirrel Irritable noemt dan gewoon Cyril Abiteboul?
/korrel zout
De slechte motor hebben en door een combinatie van lobbyen om de reglementen te bevriezen, je concurrenten benadelen en zelf een uitzonderingspositie krijgen om je te verbeteren zou ik niet bepaald glamoureus willen noemen. Verder was de blown diffuser niet Renault idee of hebben ze bewust hun motor ontwikkeld om dit te kunnen. Nee, het kon toevallig erg goed en het was Newey die het bedacht. Dat gaf ze in 2011 totale dominantie, en ook alleen dat jaar.
Sinds 2014 bakken ze er gewoon helemaal niks van. Dat is alleen gemaskeerd door het enorme falen van de niet bestaande samenwerking van McLaren-Honda. Nu in 2018 is Renault wederom de minst betrouwbare PU.
Verder zou het volgens deze lijn van argumentatie allemaal om een formeel bedankje gaan. Werkelijk, hoe treurig ben je dan als bedrijf? Iedereen die wat weet van de Formule 1, weet dat RBR tussen 2010 en 2013 met Renault motoren reed. Dat er geen Renault op de motor stond, was helemaal de schuld van Renault zelf. Ik hoef ook geen uitvluchten te horen over Infinity en dat Renault niet mocht vanwege de Franse staat die mede-eigenaar van Renault is.
En nu voor de nagel aan de doodskist. Kijk eens wat 20 seconden aan zoeken met google mij op heeft geleverd.
https://media.group.renau...n-2011-remercient-renault
Nee, zo makkelijk om je er niet vanaf.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:55:
nou ja, agree to disagree, maar ik kan je redenering wel volgen en heb wel respect voor je standpunt
Persbericht van de Renault groep uit 2011.
https://media.group.renau...n-2011-remercient-renaultRed Bull Racing team principal Christian Horner and chief technical officer Adrian Newey accompanied Sebastian to thank Renault for their contribution to his success this year.
Ze moeten gewoon ophouden met zeuren en gaan leveren waar RBR voor betaald. Niks excuses, successen uit het verleden of misplaatste grieven.
verder heb je het nu over 2011 maar in 2010, 2012 en 2013 heeft Vettel ook nog wat gewonnen
Veel kritiek van Red Bull vandaag de dag op nog op Renault ondanks dat ze een stuk of 10 GPs gewonnen hebben de laatste jaren (iit Ferrari die in 2014-2018 er 'maar' 9 hebben gewonnen).
En dan nog het duidelijke statement van die Tag Heuer sticker op die motor, die het marketing van Red Bull erop geplakt heeft. Als je nog duidelijker wilt hebben 'we willen niet zo publiekelijk wat met Renault te maken willen hebben'
Maargoed, zoals je zegt, we hebben deze discussie vast al een keer eerder gevoerd en ik denk niet dat Renault Red Bull nog graag als klant heeft volgend jaar.
Red Bull wil daarentegen nog even de aap uit de boom kijken wat betreft Honda en hoe die PU zich ontwikkelt.
Niet helemaal correct. Het was Renault die niet wilde dat hun naam op de Red Bull auto prijkteiichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:04:
En dan nog het duidelijke statement van die Tag Heuer sticker op die motor, die het marketing van Red Bull erop geplakt heeft. Als je nog duidelijker wilt hebben 'we willen niet zo publiekelijk wat met Renault te maken willen hebben'
-
Niet geheel toevallig is daarna het AMG special deluxe ++ hybrid ultra supahdoepah motorblok gekomen.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:04:
Ik vind dat je maar deels tegenargumenten voor mijn stellingen hebt, er zijn bijvoorbeeld wel degelijk speciale software maps van renault gekomen om die diffusere te blazen.
verder heb je het nu over 2011 maar in 2010, 2012 en 2013 heeft Vettel ook nog wat gewonnen
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het hoe en waarom deze motor config is gekozen - heeft Mercedes zoveel druk uitgeoefend dat dit het geworden is?
ping 127.212.23.124
Ik had het in m'n geheugen staan dat het andersom was.Edd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:08:
[...]
Niet helemaal correct. Het was Renault die niet wilde dat hun naam op de Red Bull auto prijkte
Eerst had Red Bull Renault al zo'n beetje gedumpt eind 2015 maar nadat deals stukliepen met Mercedes en Ferrari, en Honda exclusiviteit had met McLaren, kwam RB weer bij Renault aan. Maar wel met de branding deal voor Tag Heuer.
Kom echter weinig specifieks tegen van rond die tijd...
https://www.formule1.nl/n...tag-heuer-motoren-rijden/
https://www.formula1.com/...ault-engines-in-2016.html
Die heb ik de vorige keer al gegeven. 2010 was een very close call voor Vettel en vanaf 2012 waren blown diffucers sterk aan banden gelegd waardoor het effect veel minder was. Verder deed RBR wel meer dan de chassiskant van de blown diffuser implementeren. Dit waren ook de jaren waar RBR met high rake kwam.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:04:
Ik vind dat je maar deels tegenargumenten voor mijn stellingen hebt, er zijn bijvoorbeeld wel degelijk speciale software maps van renault gekomen om die diffusere te blazen.
Veel kritiek van Red Bull vandaag de dag op nog op Renault ondanks dat ze een stuk of 10 GPs gewonnen hebben de laatste jaren (iit Ferrari die in 2014-2018 er 'maar' 9 hebben gewonnen).
Dat doen ze omdat ze miljoenen krijgen voor die sponsoring. Verder betalen ze waarschijnlijk miljoenen extra om de Renault naam niet te voeren. Wederom, Renault stemde ermee in, en moet dus niet klagen.En dan nog het duidelijke statement van die Tag Heuer sticker op die motor, die het marketing van Red Bull erop geplakt heeft. Als je nog duidelijker wilt hebben 'we willen niet zo publiekelijk wat met Renault te maken willen hebben'
Fair enough, hoewel ik eerder denk dat RBR, Renault achter de hand houdt als Honda in de problemen was gekomen. Daar lijkt geen sprake van te zijn, en dan die works status binnenhalen als Honda eindelijk gaat presteren, is wel erg fijn.Maargoed, zoals je zegt, we hebben deze discussie vast al een keer eerder gevoerd en ik denk niet dat Renault Red Bull nog graag als klant heeft volgend jaar.
Red Bull wil daarentegen nog even de aap uit de boom kijken wat betreft Honda en hoe die PU zich ontwikkelt.
Ik denk dat Renault niet graag negatieve spraak wil hebben van hun klanten, maar of Renault echt heel graag RBR kwijt is.....VIND IK EEN STERKE UITSPRAAK. Het is namelijk toch 20+ miljoen die ze kwijt raken....en ik zie echt geen ander team springen die graag wil ruilen van motor leverancier.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:04:
Maargoed, zoals je zegt, we hebben deze discussie vast al een keer eerder gevoerd en ik denk niet dat Renault Red Bull nog graag als klant heeft volgend jaar.
En het negatieve comentaar is heel begrijpelijk, Als ik 400Mbit internet bestel en er voor betaal, dan wil ik ook graag deze snelheid hebben...... en hoeft mijn provider echt niet aan te komen met praatjes dat ik zeker 5 dagen per maand die snelheid haal en het met derest van de dagen maar met 200 Mbit moet doen... TOPPUNT is dan helemaal als mijn provider mij vervolgens gaat vertellen, dat ze er niet van gediend zijn dat ik negatieve berichten post bij de onbudsman.
KLANT is koning was vroeger een veel gebruikte uitspraak .... als ik ergens voor betaal...dan had ik ook graag het afgesproken product of service.
Dit is precies zo voor RBR ... ze betalen en moeten het doen met een gaar product en slechte service.
Ik ben dan ook met velen aan het wachten tot RBR overstapt naar Honda....slechter kan het haast niet worden.
https://f1manager.info/ranking/4605
Mwa, slechts deels mee eens. Iedere grote OEM en andere grote sponsor zit in F1 voor 1 ding en dat is marketing. Je wilt laten zien tot waartoe je engineers in staat zijn. Dat er vaak weinig overlap zit tussen de F1 engineers en de automotive fabrieken, dat weten de meeste consumenten niet. Win on sunday, sell on monday. F1 wordt in principe betaald voor het marketing budget. Als Red Bull constant loopt te verkondigen dat die 1.6 liter stokbrood van Renault een bak ellende is... Tsja... dan is die schade wellicht wel groter dan 20 miljoen.powah33 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat Renault niet graag negatieve spraak wil hebben van hun klanten, maar of Renault echt heel graag RBR kwijt is.....VIND IK EEN STERKE UITSPRAAK. Het is namelijk toch 20+ miljoen die ze kwijt raken....en ik zie echt geen ander team springen die graag wil ruilen van motor leverancier.
Daarnaast zitten ze erin voor de technische innovatie. Heel wat dingen die we nu voor lief nemen in onze autos hebben een oorsprong in de motorsport (schijfremmen, traction control, carbon op de duurdere autos, paddle shift, ontwikkelingen in hybride technologie).
Een F1 programma kost zo'n 200-500 miljoen, afhankelijk van of je Red Bull of Sauber bent. De ontwikkeling van een F1 motor komt daar nog een keer bij voor hetzelfde bedrag. Of die 20 miljoen veel uit gaat maken, dat weet ik niet.
Ik weet niet precies wat er in die contracten staat, maar dat zal denk ik in een totaal andere orde van verplichtingen zijn als jij en je glasvezel provider. Het gat in performance tussen wat die F1 motor levert en wat ze krijgen is denk ik in procenten te meten (en da's geen 10 maar misschien 3-5%). Van een gaar product en slechte service is in denk ik slechts beperkt sprake. Red Bull wil een motor die kan laten winnen. Die hebben zeEn het negatieve comentaar is heel begrijpelijk, Als ik 400Mbit internet bestel en er voor betaal, dan wil ik ook graag deze snelheid hebben...... en hoeft mijn provider echt niet aan te komen met praatjes dat ik zeker 5 dagen per maand die snelheid haal en het met derest van de dagen maar met 200 Mbit moet doen... TOPPUNT is dan helemaal als mijn provider mij vervolgens gaat vertellen, dat ze er niet van gediend zijn dat ik negatieve berichten post bij de onbudsman.
KLANT is koning was vroeger een veel gebruikte uitspraak .... als ik ergens voor betaal...dan had ik ook graag het afgesproken product of service.
Dit is precies zo voor RBR ... ze betalen en moeten het doen met een gaar product en slechte service.
Ik ben dan ook met velen aan het wachten tot RBR overstapt naar Honda....slechter kan het haast niet worden.
Sowieso is F1 een beetje een rare wereld wat (pre-)contracten en intellectueel eigendom betreft.
Ik weet toevallig dat sommige performance clausules in de Red Bull contracten iets in de trent van 'coureur x krijgt een race-winnende auto'. Toen RIC geloof ik in Canada 2014 oid won was it vervuld en maakte het vertrek van Vettel iets gecompliceerder.
Ik zal kijken of ik die podcast terug kan vinden..van die LOTUS man.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:02:
[...]
Mwa, slechts deels mee eens. Iedere grote OEM en andere grote sponsor zit in F1 voor 1 ding en dat is marketing. Je wilt laten zien tot waartoe je engineers in staat zijn. Dat er vaak weinig overlap zit tussen de F1 engineers en de automotive fabrieken, dat weten de meeste consumenten niet. Win on sunday, sell on monday. F1 wordt in principe betaald voor het marketing budget. Als Red Bull constant loopt te verkondigen dat die 1.6 liter stokbrood van Renault een bak ellende is... Tsja... dan is die schade wellicht wel groter dan 20 miljoen.
Daarnaast zitten ze erin voor de technische innovatie. Heel wat dingen die we nu voor lief nemen in onze autos hebben een oorsprong in de motorsport (schijfremmen, traction control, carbon op de duurdere autos, paddle shift, ontwikkelingen in hybride technologie).
Een F1 programma kost zo'n 200-500 miljoen, afhankelijk van of je Red Bull of Sauber bent. De ontwikkeling van een F1 motor komt daar nog een keer bij voor hetzelfde bedrag. Of die 20 miljoen veel uit gaat maken, dat weet ik niet.
[...]
Ik weet niet precies wat er in die contracten staat, maar dat zal denk ik in een totaal andere orde van verplichtingen zijn als jij en je glasvezel provider. Het gat in performance tussen wat die F1 motor levert en wat ze krijgen is denk ik in procenten te meten (en da's geen 10 maar misschien 3-5%). Van een gaar product en slechte service is in denk ik slechts beperkt sprake. Red Bull wil een motor die kan laten winnen. Die hebben ze10 GP zeges in de laatste 4 jaar. Meer dan Ferrari!
Sowieso is F1 een beetje een rare wereld wat (pre-)contracten en intellectueel eigendom betreft.
Ik weet toevallig dat sommige performance clausules in de Red Bull contracten iets in de trent van 'coureur x krijgt een race-winnende auto'. Toen RIC geloof ik in Canada 2014 oid won was it vervuld en maakte het vertrek van Vettel iets gecompliceerder.
Daar kwam goed naar buiten dat Lotus veel vermogen verloren met de overstap van de mercedes PU naar de renault PU.
De beste man vertelde daar dat wat RBR doet met die renault motor.......ALLEEN REDBULL dit kan.
Omdat er blijkbaar bij RBR hele knappe koppen rondlopen....OOK op motorisch gebied. Ze kiezen niet voor niets hun eigen brandstof leverancier.
Je ziet nu toch zelf ook wel dat Renault en ook Mclaren absoluut niet kunnen presteren wat redbull doet met diezelfde motor. Is het dan niet eerlijker om te spreken dat de winst jaren van vettel bij RBR aan de kwaliteit van vettel en de kwaliteit van redbull heeft gelegen......en helemaal niet aan de kwaliteit van het renault motortje???? Moeten we straks ook nog Brembo dankbaar zijn dat vettel kampioen is geworden? want hij reed die jaren wel met Brembo remmen?
Ik snap echt helemaal niet waarom sommige personen het nodig vinden om renault te moeten verdedigen in deze situatie. Ze hebben NOOIT de snelste motor geleverd.... ze rijden nog steeds rond met een MGU-K van 2015 ...... onderdelen tekort .... motoren staan niet opgebouwd klaar tijdens GP's ... afspraken kwa updates komen maar niet en worden uitgestelt.. ect ect ect ... en AUB het is ook niet zo dat RBR meteen de vuile was heeft buiten gezet...maar als je jaren lang gesprekken voert intern met Renault en er verander maar niets...jah dan houd het na een tijd gewoon op en is je laatste probeersel misschien wel om het via de media te spelen. En jah dat recht hadden ze, aangezien RBR betaalde en niet geleverd kreeg wat er was afgesproken.
Dit is geen aanval op jou of iemand persoonlijk, ik heb blijkbaar gewoon een hele andere mening.
EDIT** link naar het stukje in de podcast.
YouTube: Diaries of an F1 boss with Matthew Carter Episode 4
[ Voor 9% gewijzigd door iichel op 31-05-2018 16:25 ]
Op welke manier?iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:24:
^ het lijkt me beter om de discussie niet door te zetten op deze manier.
Geloof niet dat er iets kwetsends staat of iets wat uit de duim is gezogen...maargoed...
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Power is niet alles in de F1... in de V8 tijd waren de Renaults bijvoorbeeld erg goed qua brandstofefficientie.
McLaren is in het hybride tijdperk gewoon het spoor bijster, zowel qua bandenmanagement, chassis als tractie. Zelfs met de Mercedes PU konden ze, vanwege allerlei redenen (brandstof, 3D data van de PU).
@SinergyX Dat Renault met een budget van ongeveer $150M Red Bull niet kan verslaan met een budget van $500M... tsja... wat moeten we daarvan zeggen.
Je moet niet op alle slakken zout leggen...caspervc schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:08:
[...]
Sowieso neem ik Fransen altijd met een korrel zout
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Over aannames gesproken...je bedragen kloppen niet echt, als ik verschillende media moet geloven.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:32:
Iets teveel aannames, hoofdletters en vraagtekens voor mijn smaaken naar mijn inzicht mist er ook wat nuance.
Power is niet alles in de F1... in de V8 tijd waren de Renaults bijvoorbeeld erg goed qua brandstofefficientie.
McLaren is in het hybride tijdperk gewoon het spoor bijster, zowel qua bandenmanagement, chassis als tractie. Zelfs met de Mercedes PU konden ze, vanwege allerlei redenen (brandstof, 3D data van de PU).
@SinergyX Dat Renault met een budget van ongeveer $150M Red Bull niet kan verslaan met een budget van $500M... tsja... wat moeten we daarvan zeggen.
https://www.f1today.net/e...-formula-1-teams-for-2018
https://racingnews365.nl/...e-formule-1-teams-in-2018
Dan kan je meteen zien, dat 20+ miljoen mislopen op het motordeal met RBR toch wel pijndoet als dat 10% van je budget is.
Renault heeft wel een groter budget dan $150M.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:32:
Iets teveel aannames, hoofdletters en vraagtekens voor mijn smaaken naar mijn inzicht mist er ook wat nuance.
Voor het normale deel zitten ze al rond de 200M eu en daar komt dan het motor ontwikkeling budget nog bovenop.
PSN
Eurotje of 50 dus?YakuzA schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:51:
[...]
Renault heeft wel een groter budget dan $150M.
Voor het normale deel zitten ze al rond de 200M eu en daar komt dan het motor ontwikkeling budget nog bovenop.
Renault zal inclusief de motoren divisie ergens in de buurt van de 250 zitten, dus dat is dan zitten ze op minder dan 2x zoveel in de topteams.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:54:
dan kunnen we alsnog vaststellen dat Red Bull een behoorlijk groter budget heeft dan Renault en dat dat bij Ferrari en Mercedes ten opzichte van hun respectievelijke teams een nog groter gat is (resp 450 en 430 miljoen tov 135-110 miljoen. 3 tot 4 keer zoveel). Gek dat het works team dan sneller is vind ik het dan ook niet
Bovendien is Renault bezig om nog een mannetje of 100 aan te nemen, dus met een paar jaar zullen ze wel wat hoger uitkomen.
PSN

Zal vast te maken hebben met belangstelling van Justitie & de geruchten over de overname van FI door een derde partij.
Als director ja, teambaas is ie nog wel.nachtnet schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:18:
Vijay Mallya exit bij FI
[afbeelding]
Zal vast te maken hebben met belangstelling van Justitie & de geruchten over de overname van FI door een derde partij.

Weet nog niet goed wat Vijay bericht voor gevolgen gaat hebben. Zie sinds Monaco vrij veel berichten over een overname (deal die dichtbij is)
Als Teamdirector is Vijay natuurlijk ook een papieren tijger (met de reisbeperkingen die hij heeft)
Ze hebben nu de SuperSoft overgeslagen...MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:32:
Was het niet leuker geweest om de ultras over te slaan?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verder gaat Renault nu al elk jaar met enkele tientallen miljoenen omhoog. In 2016 hadden ze volgens mij iets van €150 miljoen, nu zitten ze al bij de €200 miljoen. Dit is exclusief PU ontwikkeling, maar plaatst die ontwikkeling wel in een kader.
Nou, wat geeft Renault uit aan die PU? Ik heb dus bedragen gevonden voor 2016 na even wat snel googlen.

https://www.forbes.com/si...s-ten-teams/#716749216595
Ferrari is hardstikke onduidelijk omdat dit een onderdeel van een grotere groep is, maar Renault en Mercedes hebben het netjes opgesplitst. Het Franse deel van Renault Sport Racing doet de PU. Kijk eens wat die uitgaven in vergelijking met de "team warpdrive". Die hebben veel geld gestoken in de ontwikkeling van hun faciliteiten, nieuw personeel aantrekken, en natuurlijk de R&D voor de 2017 PU. Oeps...
Let ook even op wie de meeste winst maakte. Kvyat "vermoorden" heeft flink wat opgeleverd hoor.
De verkoop van meer blikjes of kaartjes voor de GP in Oostenrijk zit er niet bij. 2017, tja, ik denk dat ze daar flink verlies hebben gedraaid. Minder prijzengeld, P3 in WCC, veel afgeschreven wrakken...
Maar terug naar Renault. Die gaan na het RBR debacle in 2015, sinds 2016 voor eigen succes. Ze kochten Lotus terug en roepen steeds dat ze in 2020 een topteam willen zijn, en werken daar systematisch naartoe. Tegen 2020 zullen ze dan ook al snel €300 miljoen uit moeten geven, en dan moeten ze alsnog wat magisch vinden.
Omdat Renault Sport Racing een onderdeel van het Renault concern is met een budget, moeten ze dit budget verdelen tussen zowel de PU als de auto. De budgetten voor de auto lopen snel op en dat lijkt de overduidelijke prioriteit te zijn. Voor Renault is het botweg niet interesant om hun PU voor 2020 op orde te krijgen, omdat hun chassis er geen gebruik van kan maken.
Ondertussen is RBR maar een klantenteam dat geen kant op kon. Mercedes, Ferrari en Honda wilden of konden niet leveren. Waarom zou Renault de ontwikkeling voor hun versnellen, ten koste van hun eigen ambities op gebied van het chassis? De RBR-Renault relatie is op sterven na dood, en dat is echt niet alleen de schuld van Horner en zijn vele, terechte klachten over Renault haar prestaties. Dat is veel te makkelijk. Het gaat hier om honderden miljoenen per team, per jaar. Die gaan echt geen ruzie lopen maken om zoiets lulligs zoals een bedankje met het risico om miljoenen te verliezen.
En dit is waarom McLaren zo'n ongelofelijk domme fout heeft gemaakt. Renault haar ambitie om een topteam te zijn in 2020 heeft een zeer duidelijke onderliggende implicatie. Volgens de planning zijn ze namelijk pas een topteam als het motorreglement bijna is afgelopen. Wie denkt nu werkelijk dat Renault er bakken met geld gaat gooien naar de ontwikkeling voor de PU, voor een kans op een WDC of WCC en dan opnieuw beginnen? Natuurlijk gaan ze dat niet doen. Renault steekt dat geld liever in het chassis en het Britse team eromheen.
Het wordt nog erger als je deze logica doortrekt. Waarom zou Renault de huidige V6 PU's niet laten voor wat het is qua ontwikkeling? Ferrari, Mercedes en Honda moeten door. De eerste twee omdat ze voor WDC's en WCC's gaan, de derde omdat ze zichzelf willen en moeten bewijzen tegenover Red Bull. Bewijst Honda zich niet, dan zijn ze na 2021 klaar en hebben ze echt heel veel geld weggegooid.
Renault kan 2019 en 2020 lekker afschrijven en zodra de reglementen voor de 2021 PU's zijn bepaald, al voluit beginnen om in 2021 meteen voor het WCC en WDC te gaan. En dat is waarom RBR absoluut naar Honda moet gaan. Ze moeten begrijpen dat je committeren aan Renault betekend dat je geen echte inzet voor een inhaalslag hoeft te verwachten. Alleen als Honda opeens implodeert, moet RBR bij Renault blijven. Anders is bij Renault blijven niks meer dan twee seizoenen aan frustratie, het mede financieren van de opmars van Renault en zelf uitgesloten worden in 2021, zonder dat je een relatie hebt met een andere fabrikant voor eens works engine.
Het zal ook echt niet Horner zijn die deze beslissing neemt. Nee, dit zal besloten worden door Marko en Mateschitz. Die zullen dit soort zaken ook heel goed begrijpen. Die relatie met Honda zal ook voor na 2021 zijn, en als RBR een topteam wil blijven, dan hebben ze een eigen works engine nodig.
Natuurlijk is dat wel gedeeld, als je zowel het chassis als de PU produceert. Er is werkelijk niks dat Renault tegenhoudt om de focus meer op het chassis te leggen en minder op de huidige PU. Ook niemand die Renault tegenhoudt als ze de huidige PU grotendeels laten voor wat het is, en zich richten op 2021. Verder gezien de buitenproportionele uitgaven in 2016 voor het PU gedeelte van Renault, mag je er toch wel vanuit gaan dat ze flink hebben geïnvesteerd in faciliteiten en personeel. Dat gaven ze destijds ook gewoon aan.iichel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:08:
Het budget dat het F1 team krijgt voor het chassis en personeel staat natuurlijk los van het budget van de PU fabriek.
Ik denk dat dit wel mooi is, kun je goed de banden sparen kun je op ultras gaan na je hyper stint, anders zul je meteen op de veel tragere soft moeten overstappen of een extra stop inplannen. Of andersom uiteraard qua starten op n andere band dan de hyper.MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:32:
Was het niet leuker geweest om de ultras over te slaan?
Vast geen engineer geweest die die rekensommen heeft gemaakt van dat lijstje.DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:59:
@powah33 Zou ik je even mogen vragen iets minder scherp te reageren. Is veel beter voor de discussie.
Dan de inhoud. Je quote nu de bedragen die de teams uitgeven. In het algemeen staan de ontwikkelingen voor de motoren hier los van. Verder betwijfel ik eigenlijk dat RBR "maar" €350 miljoen heeft als budget. Ik denk dat het eerder richting of over de €400 miljoen gaat. Ik weet ook niet hoe de lijst is samengesteld.
Verder gaat Renault nu al elk jaar met enkele tientallen miljoenen omhoog. In 2016 hadden ze volgens mij iets van €150 miljoen, nu zitten ze al bij de €200 miljoen. Dit is exclusief PU ontwikkeling, maar plaatst die ontwikkeling wel in een kader.
Nou, wat geeft Renault uit aan die PU? Ik heb dus bedragen gevonden voor 2016 na even wat snel googlen.![]()
[afbeelding]
https://www.forbes.com/si...s-ten-teams/#716749216595
Ferrari is hardstikke onduidelijk omdat dit een onderdeel van een grotere groep is, maar Renault en Mercedes hebben het netjes opgesplitst. Het Franse deel van Renault Sport Racing doet de PU. Kijk eens wat die uitgaven in vergelijking met de "team warpdrive". Die hebben veel geld gestoken in de ontwikkeling van hun faciliteiten, nieuw personeel aantrekken, en natuurlijk de R&D voor de 2017 PU. Oeps...
Let ook even op wie de meeste winst maakte. Kvyat "vermoorden" heeft flink wat opgeleverd hoor.
De verkoop van meer blikjes of kaartjes voor de GP in Oostenrijk zit er niet bij. 2017, tja, ik denk dat ze daar flink verlies hebben gedraaid. Minder prijzengeld, P3 in WCC, veel afgeschreven wrakken...
Maar terug naar Renault. Die gaan na het RBR debacle in 2015, sinds 2016 voor eigen succes. Ze kochten Lotus terug en roepen steeds dat ze in 2020 een topteam willen zijn, en werken daar systematisch naartoe. Tegen 2020 zullen ze dan ook al snel €300 miljoen uit moeten geven, en dan moeten ze alsnog wat magisch vinden.
Omdat Renault Sport Racing een onderdeel van het Renault concern is met een budget, moeten ze dit budget verdelen tussen zowel de PU als de auto. De budgetten voor de auto lopen snel op en dat lijkt de overduidelijke prioriteit te zijn. Voor Renault is het botweg niet interesant om hun PU voor 2020 op orde te krijgen, omdat hun chassis er geen gebruik van kan maken.
Ondertussen is RBR maar een klantenteam dat geen kant op kon. Mercedes, Ferrari en Honda wilden of konden niet leveren. Waarom zou Renault de ontwikkeling voor hun versnellen, ten koste van hun eigen ambities op gebied van het chassis? De RBR-Renault relatie is op sterven na dood, en dat is echt niet alleen de schuld van Horner en zijn vele, terechte klachten over Renault haar prestaties. Dat is veel te makkelijk. Het gaat hier om honderden miljoenen per team, per jaar. Die gaan echt geen ruzie lopen maken om zoiets lulligs zoals een bedankje met het risico om miljoenen te verliezen.
En dit is waarom McLaren zo'n ongelofelijk domme fout heeft gemaakt. Renault haar ambitie om een topteam te zijn in 2020 heeft een zeer duidelijke onderliggende implicatie. Volgens de planning zijn ze namelijk pas een topteam als het motorreglement bijna is afgelopen. Wie denkt nu werkelijk dat Renault er bakken met geld gaat gooien naar de ontwikkeling voor de PU, voor een kans op een WDC of WCC en dan opnieuw beginnen? Natuurlijk gaan ze dat niet doen. Renault steekt dat geld liever in het chassis en het Britse team eromheen.
Het wordt nog erger als je deze logica doortrekt. Waarom zou Renault de huidige V6 PU's niet laten voor wat het is qua ontwikkeling? Ferrari, Mercedes en Honda moeten door. De eerste twee omdat ze voor WDC's en WCC's gaan, de derde omdat ze zichzelf willen en moeten bewijzen tegenover Red Bull. Bewijst Honda zich niet, dan zijn ze na 2021 klaar en hebben ze echt heel veel geld weggegooid.
Renault kan 2019 en 2020 lekker afschrijven en zodra de reglementen voor de 2021 PU's zijn bepaald, al voluit beginnen om in 2021 meteen voor het WCC en WDC te gaan. En dat is waarom RBR absoluut naar Honda moet gaan. Ze moeten begrijpen dat je committeren aan Renault betekend dat je geen echte inzet voor een inhaalslag hoeft te verwachten. Alleen als Honda opeens implodeert, moet RBR bij Renault blijven. Anders is bij Renault blijven niks meer dan twee seizoenen aan frustratie, het mede financieren van de opmars van Renault en zelf uitgesloten worden in 2021, zonder dat je een relatie hebt met een andere fabrikant voor eens works engine.
Het zal ook echt niet Horner zijn die deze beslissing neemt. Nee, dit zal besloten worden door Marko en Mateschitz. Die zullen dit soort zaken ook heel goed begrijpen. Die relatie met Honda zal ook voor na 2021 zijn, en als RBR een topteam wil blijven, dan hebben ze een eigen works engine nodig.
You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.
Waarom denk je dat ze het doen?Tylocke schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:08:
@DaniëlWW2 Wat me opvalt aan dat overzicht van F1 teams is dat bijvoorbeeld Mercedes eigenlijk voor een schijntje een marketing machine heeft. Voor uiteindelijk 2,3m pond weten ze dus een WCC en WDC te pakken en bijna elke race staan ze wel op het podium.
Alleen Ferrari zit er echt voor de glorie, en die bakken er regelmatig niks van en slikken de enorm verliezen. De rest zit er omdat ze met goed presteren genoeg prijzengeld en sponsorgeld te pakken om wat winst te maken. Formule 1 is ook ooit begonnen als groot reclamebord voor autofabrikanten.
Oh en dit werd in China al stil aangekondigd, maar nu is het er dan.
Gril the Grid is terug.
[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-05-2018 20:32 ]
Klopt, dat bedoelde ik er dan ook mee. Maar wat me opviel is dat het dus zo relatief goedkoop is. Ik had Mercedes wat meer in de min verwacht maar mogelijk door al dat prijzengeld komt het de laatste jaren erg gunstig uit.DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:12:
[...]
Waarom denk je dat ze het doen?
Alleen Ferrari zit er echt voor de glorie, en die bakken er regelmatig niks van en slikken de enorm verliezen. De rest zit er omdat ze met goed presteren genoeg prijzengeld en sponsorgeld te pakken om wat winst te maken. Formule 1 is ook ooit begonnen als groot reclamebord voor autofabrikanten.
Oh en dit werd in China al stil aangekondigd, maar nu is het er dan.
Gril the Grid is terug.![]()
[video]
Ook Haas vond ik opvallend. Geen sponsoren en het team hebben met als doel reclame voor Haas en dan toch ook gewoon winst maken (ondanks alle onderdelen die er regelmatig af vliegen).
You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.
Er moet natuurlijk wel bij dat je eerst enorme bedragen moet investeren voordat je uberhaupt in de Formule 1 zit. Vervolgens moet je nog veel meer investeren voordat je zo goed gaat presteren dat je winst kan maken.Tylocke schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:45:
[...]
Klopt, dat bedoelde ik er dan ook mee. Maar wat me opviel is dat het dus zo relatief goedkoop is. Ik had Mercedes wat meer in de min verwacht maar mogelijk door al dat prijzengeld komt het de laatste jaren erg gunstig uit.
Ook Haas vond ik opvallend. Geen sponsoren en het team hebben met als doel reclame voor Haas en dan toch ook gewoon winst maken (ondanks alle onderdelen die er regelmatig af vliegen).
Volgens het overzicht verdienen ze er 27,8 mln pond aan?Tylocke schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:08:
@DaniëlWW2 Wat me opvalt aan dat overzicht van F1 teams is dat bijvoorbeeld Mercedes eigenlijk voor een schijntje een marketing machine heeft. Voor uiteindelijk 2,3m pond weten ze dus een WCC en WDC te pakken en bijna elke race staan ze wel op het podium.
7 miljoen pond zo te zien.. Om het pand naast Ferrari te huren uiteraardDaniëlWW2 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:00:
Er moet natuurlijk wel bij dat je eerst enorme bedragen moet investeren voordat je uberhaupt in de Formule 1 zit.
-
De De Mol familie heeft 15% force India?Force India has confirmed it will be issuing a statement on the matter imminently.
Mallya is one of three shareholders in Force India, owning 42.5 percent of the team, with Subrata Roy holding an equivalent share. The remaining 15 percent of the team is owned by the Mol family

Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1