Baku blijft nog tot 2020 op de kalender staan, pas daarna mogelijk van de kalender af. Miami gaat Baku dus niet vervangen (mogelijk wel al voor 2021 op de kalender.)
via @LukeSmithF1
via @LukeSmithF1
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 57% gewijzigd door hardware-lover op 24-05-2018 15:37 ]
Testing, one, two ...
"When you grow up your heart dies"
[ Voor 17% gewijzigd door nachtnet op 24-05-2018 21:17 ]
Wel gek, ze kennen 1001 fastfoodketens en weet ik hoeveel soorten hamburgers maar een paar compounds uit elkaar houden is moeilijke materie voor die gasten...nachtnet schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:57:
en waarschijnlijk heten in 2019 bij iedere race de banden zacht, medium en hard (ook al blijven er dan voor iedere race andere compounds ) FIA/F1 heeft Pirelli gevraagd om versimpeling van de namen..
[afbeelding]
* nachtnet denktDoe nou niet alles in Jip en Janneke vorm veramerikaniseren..
Liever niet nee, maar ze kunnen wel eens fatsoenlijk de bandjes laten zien in de lijst. Nu is zowel de S als de SS als de US als de HS een S in de lijst, doe dan op zn minst nog een U en een H zodat een kleurenblinde nog kan zien welke band er gebruikt wordt (verschil tussen geel en rood zien ze nog wel lijkt me, maar rood paars roze wordt vrij kut)nachtnet schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:57:
en waarschijnlijk heten in 2019 bij iedere race de banden zacht, medium en hard (ook al blijven er dan voor iedere race andere compounds ) FIA/F1 heeft Pirelli gevraagd om versimpeling van de namen..
[afbeelding]
Het zijn niet alleen de Amerikanen die dit niet lijken te snappen. Er wordt hier ook regelmatig geroepen dat het simpeler moet. Tsja...dan moet je een simpele sport gaan kijkenvhal schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:36:
[...]
Wel gek, ze kennen 1001 fastfoodketens en weet ik hoeveel soorten hamburgers maar een paar compounds uit elkaar houden is moeilijke materie voor die gasten...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Vind het eigenlijk wel best. Wij 'kenners' blijven toch wel over de echte compounds praten, kan me voorstellen dat dit hele gedoe voor de casual kijker vrij verwarrend kan zijn.nachtnet schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:57:
[afbeelding]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
[ Voor 23% gewijzigd door Timple op 24-05-2018 23:15 ]
Niet alleen voor de casual kijker... ook voor de coureurs en teams zelfalexbl69 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:09:
[...]
Vind het eigenlijk wel best. Wij 'kenners' blijven toch wel over de echte compounds praten, kan me voorstellen dat dit hele gedoe voor de casual kijker vrij verwarrend kan zijn.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Nou, BOT gaf anders wel aan vandaag dat de Hyper na een ronde of 7 wel zijn beste tijd gehad heeft en dat ze toch echt de Ultra en de Super prefereren.sanderb schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:33:
[...]
Niet alleen voor de casual kijker... ook voor de coureurs en teams zelf
Die hebben het dan ook vaak nog steeds over de "prime" en "option" tyre... wat volkomen logisch is...en ze al decennia doen.
In de praktijk komt het namelijk steeds op hetzelfde neer de afgelopen jaren: Het plan om meer pitstops te forceren door meer strategien mogelijk te maken pakte niet goed uit.
Pas nu ze dit jaar compounds gaan overslaan wordt het op dat vlak interessanter.
Niet in Monaco overigens.. Daar kun je zelfs met de Hyper Soft de hele race op het setje van Q2 uitrijden als het zou mogen.
My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP
Als ze dan ook nog ergens anders gaan vertellen welke echte compound het is wordt het helemaal onduidelijk...alexbl69 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:09:
[...]
Vind het eigenlijk wel best. Wij 'kenners' blijven toch wel over de echte compounds praten, kan me voorstellen dat dit hele gedoe voor de casual kijker vrij verwarrend kan zijn.
Klopt. Meest duidelijk zou zijn dat er elk weekend een harde, medium en een zachte band is. Pirelli bepaalt welke van de 7 banden (die best nummers kunnen krijgen van hard naar zacht) er dan voor hard, medium en zacht gebruikt gaan worden.mark-k schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 00:27:
[...]
Als ze dan ook nog ergens anders gaan vertellen welke echte compound het is wordt het helemaal onduidelijk...
Ja de hard is eigenlijk de medium, de medium is de supersoft en de soft is de ultrasoft. Maar volgende week is de soft de soft en deze medium de hard en de hard de superhard.
Daar gaat echt niemand meer iets van snappen. Maak het dan eventueel band 1 2 en 3.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
3 kleuren? maar hoe moet je dan nog als kijker de onderlinge banden kunnen onderscheiden.alexbl69 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:05:
[...]
Klopt. Meest duidelijk zou zijn dat er elk weekend een harde, medium en een zachte band is. Pirelli bepaalt welke van de 7 banden (die best nummers kunnen krijgen van hard naar zacht) er dan voor hard, medium en zacht gebruikt gaan worden.
Nu hebben we:Volgens mij zijn die laatste 2 zelfs nog nooit gebruikt. De Ice zou ook vrij verwarrend zijn aangezien die blauw is, gelijk aan de regenband.
- Hypersoft
- Ultrasoft
- Supersoft
- Soft
- Medium
- Ice
- Superhard
Pirelli maakt alle banden toch op klantenwens? Dan zou je zelfs weer naar een 3-kleurensysteem kunnen gaan. (Hard: wit / Medium: Geel / Zacht: Rood).
Zou het allemaal wel een stuk overzichtelijker maken.
[ Voor 7% gewijzigd door demonic op 25-05-2018 08:31 ]
Nee het meest duidelijk is als je gewoon weet welke compound het is. Jouw scenario is het meest simpele, niet het meest duidelijke, aangezien je daarmee niks over de echte band weet.alexbl69 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:05:
[...]
Klopt. Meest duidelijk zou zijn dat er elk weekend een harde, medium en een zachte band is. Pirelli bepaalt welke van de 7 banden (die best nummers kunnen krijgen van hard naar zacht) er dan voor hard, medium en zacht gebruikt gaan worden.
Nu hebben we:Volgens mij zijn die laatste 2 zelfs nog nooit gebruikt. De Ice zou ook vrij verwarrend zijn aangezien die blauw is, gelijk aan de regenband.
- Hypersoft
- Ultrasoft
- Supersoft
- Soft
- Medium
- Ice
- Superhard
Pirelli maakt alle banden toch op klantenwens? Dan zou je zelfs weer naar een 3-kleurensysteem kunnen gaan. (Hard: wit / Medium: Geel / Zacht: Rood).
Zou het allemaal wel een stuk overzichtelijker maken.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
[ Voor 12% gewijzigd door enchion op 25-05-2018 11:49 ]
How do you save a random generator ?
Daar had mijn reactie ook betrekking op...MikeyMan schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:47:
Er zijn al plannen geuit om volgend jaar naar elke race drie kleuren mee te nemen (Rood, geel, wit?), die per race van compound verschillen...
[ Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-05-2018 14:35 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Geen idee wat Hamilton precies verdient, maar ik weet dat het salaris van Alonso ook echt niet laag is hoor. Dat van Vettel schijnt zels 150M voor 3 jaar te zijn, en volgens diezelfde site verdient Hamilton 31M en Alonso 30M: https://www.totalsportek....driver-salaries-revealed/Damian schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:46:
https://www.gpupdate.net/...n-grotesk-salaris-krijgt/
Ik denk dat Horner hier echt gelijk heeft. Hamilton zou best goed kunnen sturen, maar waarom hij er nu zon bak geld voor krijgt is mij een mysterie. Zet Vettel, Alonso, Verstappen of Ricciardo in die auto voor de helft van het salaris van Hamilton en die worden er ook wel wereld kampioen mee hoor...
Ik trek die Hamilton echt niet meer de laatste tijd, wat een gladde glamour knip is dat geworden zegKerel zit alleen met zijn neus in zijn mobiel en hele dag selfies aan het maken. Ik vind dat ie F1 geen goede naam geeft. Vroeger waren F1 drivers kerels die zelf ook niet vies waren van wat sleutelen en de sport met gevaar voor eigen leven beoefende. Hamilton is een Diva die betaald krijgt om zijn kunstje te doen voor vies veel geld, wat veel anderen voor een kwart ook kunnen/zouden doen.
[afbeelding]
einde rant
[ Voor 0% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-05-2018 14:36 ]
Wat iemand zijn vrije tijd doet of aantrekt is toch helemaal zijn eigen keus, wie ben jij om daar over te oordelen? Als je je eraan stoort volg hem dan niet dan wordt je ook niet met zijn lifestyle geconfronteerd.Damian schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:46:
https://www.gpupdate.net/...n-grotesk-salaris-krijgt/
Ik denk dat Horner hier echt gelijk heeft. Hamilton zou best goed kunnen sturen, maar waarom hij er nu zon bak geld voor krijgt is mij een mysterie. Zet Vettel, Alonso, Verstappen of Ricciardo in die auto voor de helft van het salaris van Hamilton en die worden er ook wel wereld kampioen mee hoor...
Ik trek die Hamilton echt niet meer de laatste tijd, wat een gladde glamour [mbr] laat dat achterwege[/mbr] is dat geworden zegKerel zit alleen met zijn neus in zijn mobiel en hele dag selfies aan het maken. Ik vind dat ie F1 geen goede naam geeft. Vroeger waren F1 drivers kerels die zelf ook niet vies waren van wat sleutelen en de sport met gevaar voor eigen leven beoefende. Hamilton is een Diva die betaald krijgt om zijn kunstje te doen voor vies veel geld, wat veel anderen voor een kwart ook kunnen/zouden doen.
[afbeelding]
einde rant
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Norris in de STR zou ik heel nice vinden, die kerel kan echt goed rijden, en dan zit hij tenminste niet in die praatjesclub. Beste chassis my ass.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:58:
En Olav zijn infopraatje, ook met wat van Doornbos:
-Mercedes lijkt niet te bluffen als het om de HS te gaan. Ze hebben echt een probleem met die band.
-Max schijnt echt heel erg veel vertrouwen in de auto te hebben.
-Kennelijk heeft Marko een stoeltje aangeboden aan Norris ter vervanging van Hartley. Norris heeft alleen een optie voor 2019 bij McLaren getekend, geen garanties op een stoeltje, en zit dus vast.
-Alonso heeft kennelijk echt een gesprek gehad met Ferrari voor 2019.
[ Voor 30% gewijzigd door nachtnet op 28-05-2018 11:42 ]
Of naar Mercedes net zoals ze Allison gehaald hebbennachtnet schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:28:
Weer vertrekt er een sleutelfiguur bij Ferrari naar een ander F1 team: (mogelijk Sauber i.v.m. vertrek Jorg Zander daar.)
[afbeelding]
Simone Resta (Head Vehicle Project Coordination)
https://www.racefans.net/...sta-moving-to-rival-team/
Cranzai schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:44:
[...]
Of naar Mercedes net zoals ze Allison gehaald hebben
[ Voor 46% gewijzigd door nachtnet op 28-05-2018 11:50 ]
Dat zou wel verklaren waarom RAI zowaar spraakzaam was bij Jack Plooi en glimlachte. Ik verstond zowaar hele zinnen van RAInachtnet schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:58:
@sjaool en daarmee ook een suggestie dat Sauber als 2e Ferrari-team (FerrariJuniors) ingericht gaat kunnen worden. (nog voor HAAS als Ferrari Klanten team.)
Als nu nog het bericht komt dat ERI eruit gezet wordt en GIO erin komt.. Dan kan LEC over 2 jaar door naar het FerrariEredivisie-team (RAI zou nog wel eens 2 jaar kunnen blijven..)
Toen ik dat gisteren zag vroeg ik me al af hoelang het zou duren voor zoiets zou verschijnen
Dit zie ik absoluut niet gebeuren. Ferrari geeft al jaren decennia aan dat ze alleen ervaren coureurs in de auto willen, omdat daarvoor rijden gewoon ontzettend veel druk met zich mee brengt. Daar waar andere teams "wat fans" hebben, heeft Ferrari gewoon een compleet land achter zich, en ook wereldwijd een enorme fanbase.nachtnet schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:58:
Dan kan LEC over 2 jaar door naar het FerrariEredivisie-team (RAI zou nog wel eens 2 jaar kunnen blijven..)
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Ik ben het wel met Toto eens dat het vanuit technologisch oogpunt jammer is dat de MGU-H verdwijnt.DaniëlWW2 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:56:
Het is totaal onderbelicht door de chaos van het afgelopen weekend, maar er zijn vorderingen voor de 2021 PU.
-De MGU-H is definitief weg.![]()
-Fuel limiet lijkt te verdwijnen.
-Toerental gaat omhoog.
https://www.planetf1.com/...tion-to-losing-the-mgu-h/
Fair enough, maar ik heb veel liever motoren die veel dichter op elkaar liggen qua prestaties, en waar je verschillende kanten op kan ontwikkelen en toch vergelijkbare prestaties kan behalen. Dat kan nu gewoon niet. Je moet nu een motor hebben die rond de 10.500 toeren het minimale aan brandstof verbruikt, en dit moet in ieder geval minder dan 105kg zijn. Ook moet je ongeveer anderhalve minuut piekvermogen kunnen leveren voordat de motor oververhit gaat. Verder moet je een zeer goede MGU-H hebben die energie direct naar de MGU-K kan sturen en turbolag kan voorkomen. Er is geen alternatief scenario en Mercedes is hier het beste in.Dj-sannieboy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:20:
[...]
Ik ben het wel met Toto eens dat het vanuit technologisch oogpunt jammer is dat de MGU-H verdwijnt.
DaniëlWW2 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:15:
[...]
Fair enough, maar ik heb veel liever motoren die veel dichter op elkaar liggen qua prestaties, en waar je verschillende kanten op kan ontwikkelen en toch vergelijkbare prestaties kan behalen. Dat kan nu gewoon niet. Je moet nu een motor hebben die rond de 10.500 toeren het minimale aan brandstof verbruikt, en dit moet in ieder geval minder dan 105kg zijn. Ook moet je ongeveer anderhalve minuut piekvermogen kunnen leveren voordat de motor oververhit gaat. Verder moet je een zeer goede MGU-H hebben die energie direct naar de MGU-K kan sturen en turbolag kan voorkomen. Er is geen alternatief scenario en Mercedes is hier het beste in.
Ehm..Zonder de MGU-H krijg je een heel ander speelveld. De batterij opladen kan dan alleen nog maar door de MGU-K, waardoor opladen langer duurt. Maak je de capaciteit van de batterij ook groter zoals voorgesteld, dan gaat dit een middel om in te halen worden, niet een constante bron van extra vermogen. Kan je meteen overwegen om DRS af te schaffen omdat de batterij deze functie overneemt. Gaat het elektrische systeem kapot, dan verlies je alleen je tijdelijke boost. Dan heb je dus niet meer het scenario van Ricciardo die doodleuk even 25% van je vermogen verliest. Op elk ander circuit dan Monaco betekent dat einde race omdat je door iedereen ingehaald gaat worden.
24 wagens op de grid? Graag, er zijn nu echt te weinig stoeltjes voor talent etc. Teams zijn daardoor heel conservatief in welke rijders er rijden.Door het schrappen van de MGU-H, zal de focus op de motor en de turbo gaan liggen. Hier haal je al je constante vermogen in de race uit, en dan heb je opties in je ontwikkeling. Steek je meer middelen in de turbo? Meer in absoluut vermogen van de motor? Juist efficiënter met brandstof om gewicht te besparen? Hoe ga je deze drie balanceren met gewicht, betrouwbaarheid en formaat van de motor en turbo?
Ook worden de motoren goedkoper omdat die MGU-H een zeer complex onderdeel is. Alleen de allergrootste autofabrikanten kunnen dat ding werkende krijgen, en Renault is nog steeds twijfelachtig na vier seizoenen. Hierdoor kunnen er meer fabrikanten instappen. Meer teams, al dan niet als works team, wordt zo ook mogelijk. 20 auto's op de grid is ook te weinig, en dat komt mede door de PU's van nu.
Renault wil na dit seizoen of uiterlijk volgend seizoen van RBR af." Mercedes of Ferrari won't supply engines to Red Bull so it's neccessary to get used to the idea that Renault will not either" says Abiteboul
quote: http://tercerequipo.com"I think we had to have stopped five laps before. Fernando came out front and that turn, we simply stopped when the damage was already done, disappointing. I feel that my career were sacrificed for the benefit of Alonso, I felt it as well, definitely."
[ Voor 11% gewijzigd door nachtnet op 29-05-2018 09:54 ]
Volgens @petr Hlawiczka komt Williams met een upgrade in Duitsland die 1,5-2.0s zou moeten opleveren. (hoewel Patrick Head daar zelf ook behoorlijke vraagtekens bij zet.)Snowhite0901 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:48:
https://www.crash.net/f1/...pointing-monaco-gp-result
Williams had een heleboel problemen. Het klappen van de banden van Stroll had helemaal niets te maken met de botsing maar kwam door oververhitting van de remmen....
En toch vraag ik mij af, is dat de fout van het team of ligt dat ook aan de regelgeving? Dat een team mindere jaren heeft is logisch, je kunt niet altijd de beste zijn. Maar van de top afglijden naar de absolute bodem is toch wel extreem.nachtnet schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:11:
[...]
Volgens @petr Hlawiczka komt Williams met een upgrade in Duitsland die 1,5-2.0s zou moeten opleveren. (hoewel Patrick Head daar zelf ook behoorlijke vraagtekens bij zet.)
met een vertaal-app staat in dit Finse artikel ook nog wat over Williams.
De 2018 Williams rijdt echt als een baksteen met wielen. Ik hoop voor Williams dat ze ergens een fix kunnen ontwerpen en goed implementeren anders zou het snel een verhaal als MANOR kunnen worden. (Formule 1 geschiedenis.)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Als ik het goed begrijp wil Williams alles zelf doen. Zo maken ze ook hun eigen versnellingsbak en zo, waar andere (klanten) teams die gewoon inkopen. Als je dat bij alles zelf doet gaat dat natuurlijk aardig in de kosten lopen, en Williams lijkt, ook door de tegenvallende resultaten, steeds meer sponsoren te verliezen (en volgend jaar ook Martini).Zahariac schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:41:
[...]
En toch vraag ik mij af, is dat de fout van het team of ligt dat ook aan de regelgeving? Dat een team mindere jaren heeft is logisch, je kunt niet altijd de beste zijn. Maar van de top afglijden naar de absolute bodem is toch wel extreem.
Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad
Waar willen ze Hulkenberg dan neerzetten? Die zal bij Renault nu op de beste plaats zitten zolang er bij FER / MERC / RBR geen plaats vrijkomt. En bij Renault zullen ze hem ook niet kwijt willen.lukadad schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:17:
Wat betreft Stoffel, enkele krantentitels in de Belgische pers :
- Stoffel Vandoorne opgeofferd voor Alonso?: Dit was een teleurstellende race
- McLaren maakt Stoffel Vandoorne vleugellam
- Onze F1-watcher hoort opmerkelijke uitspraak van ingenieur: “Van die nieuwe voorvleugel zijn er twee exemplaren. De ene is voor Alonso, de andere voor... Alonso”
Interview met Stoffel :
https://sporza.be/nl/2018...-topauto-racen-1-3204099/
Dus, wat gaat McLaren doen als Alonso er genoeg van heeft? Pay-drivers in hun auto's plaatsen of Stoffel aan boord houden? En als Alonso blijft, dan de belofte Lando Norris het zitje geven van Stoffel?
Een ander gerucht die al de ronde gedaan heeft in de Belgische pers is dat Stoffel het zitje van Hulkenberg zou innemen. Maar ja, geruchten...
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Dat was toch het compleet gefaalde experiment met warmtewisselaars ipv radiateurs?nachtnet schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:32:
geschiedenis:
[afbeelding]
Brabham BT45B & BT46 Prototype - via @lienhardRacing
Na hun laatste WK in 1997 vliegt Williams alle kanten op, 1998/1999 waren ook een ramp, tot BMW weer instapte, na hun vertrek was het idd weer volkomen bal.Señor Sjon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:44:
WIlliams is post-BMW al niks meer waard. Ze hebben Spanje 2012 'gekregen' (goh, Frank Williams werd 70...). De laatste opleving was '14-'15, toen ze veruit de sterkste motor hadden met de Mercedes. Nu dat weer meer naar elkaar toe kruipt, is Williams gewoon nergens meer.
Nee juist niet. De MGU-K is een elektromotor die kinetische energie haalt uit remmen. Dat is gewoon erg beperkt waardoor je de batterij langzaam oplaad. De MGU-H draait altijd en laat de batterij op in langzamere stukken, en op rechte stukken kan de energie direct naar de MGU-K en de achterwielen. Daarnaast kan je de batterij nog ontladen. Dat gebeurd nu ook al niet elke ronde, en dat gaat alleen maar minder worden zonder de MGU-H.nachtnet schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:03:
Ehm..Die tijdelijke boost gaat dan toch ook gewoon onderdeel uitmaken van de rondestrategie (en zal heus wel ingezet worden om Vmax over een ronde te halen.?
bah, de MGU-H is zo'n gaaf stukje techniek. Ik heb dat ding liever dan dat nutteloze extra lawaai.DaniëlWW2 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:56:
Het is totaal onderbelicht door de chaos van het afgelopen weekend, maar er zijn vorderingen voor de 2021 PU.
-De MGU-H is definitief weg.![]()
-Fuel limiet lijkt te verdwijnen.
-Toerental gaat omhoog.
https://www.planetf1.com/...tion-to-losing-the-mgu-h/
Hah, je was me echt net voor.
In Monaco deden ze anders een stuk beter op de HS dan de US. Dus best interessante keuze die ze uiteraard al veel eerder al moesten doorgeven. Achja niet dat de Mercedes een goed huwelijk heeft over 't algemeen met bandenvhal schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:40:
Je kan wel veilig zeggen dat HS en Mercedes niet echt een gelukkig huwelijk isStroll met 5 setjes SS is ook wel apart.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Kan best zo zijn, maar het zorgt ervoor dat we nu al jaren naar Mercedes dominantie kijken. Dan hoeft het van mij echt niet meer. Ik kijk die races en wil wat meer zien dat twee auto's die me nog steeds te vaak gewoon wegrijden van iedereen, of onverslaanbaar zijn in kwalificatie.Adlermann schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:21:
[...]
bah, de MGU-H is zo'n gaaf stukje techniek. Ik heb dat ding liever dan dat nutteloze extra lawaai.
[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-05-2018 13:03 ]
Het is naïef om te denken dat dat nu opgelost is. Ook op ice gebied lopen ze al vanaf het begin aardig voor.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:02:
[...]
Kan best zo zijn, maar het zorgt ervoor dat we nu al jaren naar Mercedes dominantie kijken. Dan hoeft het van mij echt niet meer. Ik kijk die races en wil wat meer zien dat twee auto's die me nog steeds te vaak gewoon wegrijden van iedereen, of onverslaanbaar zijn in kwalificatie.
Hm, ja en nee. De MGU-H is wel iets dat Mercedes heel goed voor elkaar heeft maar vergeet niet:DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:02:
[...]
Kan best zo zijn, maar het zorgt ervoor dat we nu al jaren naar Mercedes dominantie kijken. Dan hoeft het van mij echt niet meer. Ik kijk die races en wil wat meer zien dat twee auto's die me nog steeds te vaak gewoon wegrijden van iedereen, of onverslaanbaar zijn in kwalificatie.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ik heb vernomen (zou even moeten googlen). Dat HCCI het ultieme doel is, maar dat de regels voorschrijven dat er een bougie gebruikt word voor de initieele ontbranding. TJI is hierdoor een mooie hybride oplossingiichel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:49:
@MikeyMan nee dat is niet helemaal correct wbt TJI
HCCI = heterogeneous charge compression ignition
Dat is inderdaad een soort diesel ontbranding met benzine als brandstof.
Als de druk hoog genoeg wordt krijg je een spontane en zeer efficiente ontbranding van het brandstof/lucht mengsel.
Zodoende krijg je 1 grote boem ipv 1 lopende vlam die begint bij de bougie zoals onze benzine motoren hebben. Deze is gelimiteerd door de verbrandingssnelheid van het benzinemengsel.
TJI is Turbulent Jet Ignition
Soms ook wel omschreven als een pre-chamber.
Hierbij wordt een groot deel (let's say 99%) van de brandstof gewoon ingespoten in de cylinder dmv directe injectie rond iets van 50 graden voor TDC.
In plaats van een vonkje van de bougie komt er een zgn Jet uit de injector met de laatste %, een hete straal of meerdere stralen van brandende brandstof die probeert een homogene verbranding te starten (op veel plekken in de cylinder ipv op slechts 1 plaats, nml bij de bougie). Deze straal komt uit een zgn pre-chamber waar alvast wat brandstof en lucht gemengd worden en door de bougie daar ontstoken worden.
Zodoende krijg je veel lokale ontbrandingen ipv 1 lopende vlam die begint bij de bougie zoals onze benzine motoren hebben. Deze is gelimiteerd door de verbrandingssnelheid van het benzinemengsel.
Mercedes had het vanaf het begin, Ferrari vanaf begin 2016, Renault ietsje later (Canda '16) en van Honda denken dat ze het sinds ongeveer 1e helft 2017 hebben, de 3.0 versie van de motor
Een motor moet 1 bougie per cylinder hebben maar er staat nergens dat ze 'm moeten gebruiken. Zo wel, dan ben je illegaal bezig als je bijvoorbeeld een motor met klop hebt. Wat HCCI eigenlijk is, gecontroleerde klop.perpixel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:50:
[...]
Ik heb vernomen (zou even moeten googlen). Dat HCCI het ultieme doel is, maar dat de regels voorschrijven dat er een bougie gebruikt word voor de initieele ontbranding. TJI is hierdoor een mooie hybride oplossing
Ik heb het even opgezochtiichel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:54:
[...]
Een motor moet 1 bougie per cylinder hebben maar er staat nergens dat ze 'm moeten gebruiken. Zo wel, dan ben je illegaal bezig als je bijvoorbeeld een motor met klop hebt. Wat HCCI eigenlijk is, gecontroleerde klop.
HCCI is de heilige graal inderdaad in benzine motoren qua efficientie. Echter is dit erg moeilijk te realiseren omdat het slechts werkt onder zeer nauwe omstandigheden.
RPM moet kloppen, cylinder geometrie (compressie ratio), turbodruk, injectiemoment(en), verdeling van de brandstof door de cylinder.
Een van de problemen in de F1 is het brede toerenbereik, ongeveer 9K tot 12,5K en de vastgezette geometrie van de cylinder. Turbodruk is makkelijk te regelen met de MGU-H. Ook kom je met interne EGR in de knoop omdat er na de uitlaatslag nog steeds uitlaatgassen blijven hangen.
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat HCCI enorm ingewikkeld wordt in een omgeving als een F1 motor.
Dus volgens mij moet ontsteking dus echt plaatsvinden door die ene bougie5.11.1 Ignition is only permitted by means of a single ignition coil and single spark plug per cylinder.
No more than five sparks per cylinder per engine cycle are permitted.
The use of plasma, laser or other high frequency ignition techniques is forbidden.
Only approved ignition coils may be used and the list of parts approved by the FIA, and the
approval procedure, may be found in the Appendix to the Technical Regulations
Is het zo dat Mazda gebruik maakt van de HCCI techniek in hun (turboloze) Sky Active benzine motoren?iichel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:54:
[...]
Een motor moet 1 bougie per cylinder hebben maar er staat nergens dat ze 'm moeten gebruiken. Zo wel, dan ben je illegaal bezig als je bijvoorbeeld een motor met klop hebt. Wat HCCI eigenlijk is, gecontroleerde klop.
HCCI is de heilige graal inderdaad in benzine motoren qua efficientie. Echter is dit erg moeilijk te realiseren omdat het slechts werkt onder zeer nauwe omstandigheden.
RPM moet kloppen, cylinder geometrie (compressie ratio), turbodruk, injectiemoment(en), verdeling van de brandstof door de cylinder.
Een van de problemen in de F1 is het brede toerenbereik, ongeveer 9K tot 12,5K (en snel veranderend!) en de vastgezette geometrie van de cylinder. Turbodruk is makkelijk te regelen met de MGU-H. Ook kom je met interne EGR in de knoop omdat er na de uitlaatslag nog steeds uitlaatgassen blijven hangen.
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat HCCI enorm ingewikkeld wordt in een omgeving als een F1 motor.
Pffff. We hebben het hier toch over de F1?5.11.1 Ignition is only permitted by means of a single ignition coil and single spark plug per cylinder.
No more than five sparks per cylinder per engine cycle are permitted.
The use of plasma, laser or other high frequency ignition techniques is forbidden.
Only approved ignition coils may be used and the list of parts approved by the FIA, and the
approval procedure, may be found in the Appendix to the Technical Regulations
Dat is correct en tevens juist in de Skyactiv-G Gen2 en Skyactiv XStefie2010 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:58:
[...]
Is het zo dat Mazda gebruik maakt van de HCCI techniek in hun (turboloze) Sky Active benzine motoren?
en betekend dat je straks met je 2.0L de turbo gebakjes voorbij kan rijden in je Mazda 3. Lijkt me heerlijk. Als dat nu nog eens lekker zit..iichel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:01:
[...]
Dat is correct en tevens juist in de Skyactiv-G Gen2 en Skyactiv X
ping 127.212.23.124
We gaan nu naar een formule waar de motor meer brandstof zal gebruiken en hogere toerentallen zal draaien. Dat vraagt om zwaarder gebouwde motoren want we gaan echt niet terug naar acht motoren per seizoen. Dat gaat de verhoudingen omgooien omdat Mercedes vanaf het begin ook in heeft gezet op efficiëntie nadat Renault hier succes mee had.MikeyMan schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:05:
[...]
Het is naïef om te denken dat dat nu opgelost is. Ook op ice gebied lopen ze al vanaf het begin aardig voor.
Toch vraag ik mij af of sommige teams niet verkeerde conclusies trekken uit Monaco (lijkt me sterk maar toch). Als wij bijvoorbeeld Ferrari nemen. Die hebben de hele race op cruise modus gereden omdat Ric niet harder ging. Als ze nu wel volle bak kunnen rijden komen ze dan niet voor nare verrassingen te staan? Er is namelijk al eerder gebleken dat Ferrari niet al te zuinig met de banden om gaat.
Keuze is 12 weken geleden al gemaakt.Zahariac schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:17:
[...]
Toch vraag ik mij af of sommige teams niet verkeerde conclusies trekken uit Monaco (lijkt me sterk maar toch). Als wij bijvoorbeeld Ferrari nemen. Die hebben de hele race op cruise modus gereden omdat Ric niet harder ging. Als ze nu wel volle bak kunnen rijden komen ze dan niet voor nare verrassingen te staan? Er is namelijk al eerder gebleken dat Ferrari niet al te zuinig met de banden om gaat.
Nee dan kan dat het niet zijn inderdaad.
Ik moet er overigens wel een klok klepel disclaimer bij zetten.
Bij twijfel altijd even de website van F1 checken.nachtnet schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:43:
[...]
Ik moet er overigens wel een klok klepel disclaimer bij zetten.
Volgens mij moeten teams 8 weken voor een Europese GP en 14 weken voor een gp overzee hun keuze doorgeven. (in het geval van Canada'18 en de aanwezigheid van HS zou het ook kunnen dat die keuze pas na de testdagen Barcelona gemaakt moest worden.)
https://www.formula1.com/...egs/tyres-and-wheels.html
- No less than nine weeks before the start of each event in Europe, and 15 weeks before the start of each event held outside Europe, Pirelli (in consultation with the FIA) will inform the team which three compounds can be used at each race.
- The teams must inform the FIA of their nominations no less than eight weeks before the start of each European race and fourteen weeks before the start of each event held outside Europe, meaning they effectively have a week in which to decide on their allocation after hearing which compounds will be made available at each race.
- If a team does not meet the deadline, the choice will be made by the FIA.
- The choices for each car will remain secret until two weeks before the race.
[ Voor 86% gewijzigd door Jasphur op 29-05-2018 14:54 ]
Op basis van de link die je eerst poste heeft @nachtnet gewoon gelijk:
The teams must inform the FIA of their nominations no less than eight weeks before the start of each European race and fourteen weeks before the start of each event held outside Europe, meaning they effectively have a week in which to decide on their allocation after hearing which compounds will be made available at each race.
[ Voor 14% gewijzigd door Jasphur op 29-05-2018 14:55 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq