[F1] Seizoen 2018 - deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste
Acties:
  • 570.129 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 09:55

Martinspire

Awesomeness

ATS schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:56:
[...]

Maar Wehrlein? Serieus? Princess Pascal terug in het paddock en op de baan? Lijkt me niet fijn om die vent in je stal te hebben. De verhalen over hem geven aan dat hij voor engineers bepaald niet fijn is om mee te werken. Wil je dat hebben in een development team dat dit seizoen stappen met die Honda PU moet zien te maken?
Dat was toch al lang niet meer waar? Ja tijdens zijn eerste testdagen vond ie zichzelf het mannetje, maar sinds zijn tijd bij Sauber is ie een stuk normaler geworden en zelfs een vriendelijke knul. Als het echt zo erg was, hadden we de afgelopen 2 jaar wel wat meer gehoord.

Beetje jammer dat die verhalen nog steeds opduiken, want het is na die testdagen volgens mij nooit meer voorgekomen.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
ATS schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:26:
[...]

Het zou je MGU-H zwaarder en complexer maken natuurlijk, maar het zou moeten kunnen. En je krijgt natuurlijk omzettingsverliezen (en dus meer warmeteontwikkeling en dus behoefte aan koeling). Geen idee of je dat eruit gaat halen.
wat zou er zwaarder of complexer zijn?
Met een paar extra relais ben je er al.
Omzettingsverliezen maken voor Q3 ook niet uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:46:
[...]

Tja ik denk vooral dat ze bij STR iemand willen die de auto ook echt tot de limiet kan rijden zodat ze die Honda motor kunnen testen voor RBR. Met HAR achter het stuur weet je niet of het nou de auto, de motor, of de driver is die voor de slechte resultaten zorgt.
Dat is nu al te laat aangezien ze na Canada zullen beslissen. Ze moeten wel want de RB15 moet er ook vanaf de eerste race staan. ;)
YakuzA schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:19:
Het verhaal van Ferrari en hun extra power vanuit de batterij naar de MGU-K is wel interessant.

Mijn best guess is de volgende:
Volgens de regels mag je max 4MJ/Lap van ES -> MGU-K.
Echter kan je unlimited van ES -> MGU-H + unlimited MGU-H -> MGU-K ;)

Dus volgens de regels zou je dus de MGU-H kunnen opspinnen vanuit de ES en de MGU-H dat laten doorsturen naar de MGU-K == profit? :) d:)b
MGU-H naar MGU-K gebeurd al. Dat is een van de belangrijkste redenen dat Mercedes al jaren zo goed is. Die hebben vanaf het begin een functionele MGU-H gehad waardoor ze meer vermogen hadden.

Je kan als coureur gewoon kiezen tussen je batterij opladen, of opgewekte energie van de MGU-H, direct naar de MGU-K sturen. De MGU-K is niks meer dan een elektromotor die bij het remmen ook kan dienen als dynamo. Het Ferrari verhaal gaat er juist om dat er meer dan 4MJ per rondje vanaf de batterij word ontladen vanaf de batterij naar de MGU-K. Dat zou 20pk/0,3 seconde per rondje op moeten leveren. Geen flauw idee welke baan precies die 0,3 seconde oplevert, maar dat is het vermoeden. In ieder geval is het genoeg om in ieder geval Mercedes te benadelen in kwalificatie.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:16:
[...]

Dat is nu al te laat aangezien ze na Canada zullen beslissen. Ze moeten wel want de RB15 moet er ook vanaf de eerste race staan. ;)

[...]

MGU-H naar MGU-K gebeurd al. Dat is een van de belangrijkste redenen dat Mercedes al jaren zo goed is. Die hebben vanaf het begin een functionele MGU-H gehad waardoor ze meer vermogen hadden.

Je kan als coureur gewoon kiezen tussen je batterij opladen, of opgewekte energie van de MGU-H, direct naar de MGU-K sturen. De MGU-K is niks meer dan een elektromotor die bij het remmen ook kan dienen als dynamo. Het Ferrari verhaal gaat er juist om dat er meer dan 4MJ per rondje vanaf de batterij word ontladen vanaf de batterij naar de MGU-K. Dat zou 20pk/0,3 seconde per rondje op moeten leveren. Geen flauw idee welke baan precies die 0,3 seconde oplevert, maar dat is het vermoeden. In ieder geval is het genoeg om in ieder geval Mercedes te benadelen in kwalificatie.
Ze hebben de rest van het seizoen nog om dat ding te ontwikkelen natuurlijk, mocht RBR idd voor Honda gaan. Dan heb je nog steeds liever iemand die je kan laten zien wat je performance (gain) nou werkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:28:
[...]

Ze hebben de rest van het seizoen nog om dat ding te ontwikkelen natuurlijk, mocht RBR idd voor Honda gaan. Dan heb je nog steeds liever iemand die je kan laten zien wat je performance (gain) nou werkelijk is.
Ja, daar heb je Gasly voor. :P
Verder zit er genoeg talent aan te komen. Stel dat Ricciardo vertrekt naar Ferrari en Gasly naar RBR gaat. Dan heb je twee nieuwe coureurs nodig. In de F2 zit op het moment meer dan genoeg keuze om deze te vullen met acceptabele kandicaten. Norris, Russel of Albon zijn de overduidelijke picks, dan heb je nog de Vries die het denk ik niet gaat redden bij McLaren. Verder rijden er twee Japanners rond die gesteund worden door Honda. Die gingen er afgelopen weekend nog af, waardoor ik ook even kon zien dat een van de twee, Fukuzumi naast Honda, ook steun heeft van Red Bull. Hij rijdt gewoon in hetzelfde brandwerende pak als ze bij RBR gebruiken. ;)

STR kan best wel eens de plaats worden waar bepaalde talenten uit de F2 een zitje krijgen voor een royale financiële compensatie van hun financiële ondersteuning. Daar is behoefte aan omdat stoeltjes in de F1 zo zeldzaam zijn geworden, en ook steeds moeilijker open komen omdat coureurs langere carrières hebben. Zeker Mercedes zou hier potentieel wel eens gebruik van kunnen maken met hun luxeprobleem. Die hebben naast Wehrlein en Ocon ook nog Russel zie volgend jaar waarschijnlijk een zitje nodig heeft. Albon presteert ook goed en heeft volgens mij geen groot team dat hem backed. Hij zat kennelijk wel ooit in het Red Bull programma. Die kan je ook oppikken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:55:
[...]

Verder zit er genoeg talent aan te komen. Stel dat Ricciardo vertrekt naar Ferrari en Gasly naar RBR gaat. Dan heb je twee nieuwe coureurs nodig. In de F2 zit op het moment meer dan genoeg keuze om deze te vullen met acceptabele kandicaten. Norris, Russel of Albon zijn de overduidelijke picks, dan heb je nog de Vries die het denk ik niet gaat redden bij McLaren. Verder rijden er twee Japanners rond die gesteund worden door Honda. Die gingen er afgelopen weekend nog af, waardoor ik ook even kon zien dat een van de twee, Fukuzumi naast Honda, ook steun heeft van Red Bull. Hij rijdt gewoon in hetzelfde brandwerende pak als ze bij RBR gebruiken. ;)

STR kan best wel eens de plaats worden waar bepaalde talenten uit de F2 een zitje krijgen voor een royale financiële compensatie van hun financiële ondersteuning. Daar is behoefte aan omdat stoeltjes in de F1 zo zeldzaam zijn geworden, en ook steeds moeilijker open komen omdat coureurs langere carrières hebben. Zeker Mercedes zou hier potentieel wel eens gebruik van kunnen maken met hun luxeprobleem. Die hebben naast Wehrlein en Ocon ook nog Russel zie volgend jaar waarschijnlijk een zitje nodig heeft. Albon presteert ook goed en heeft volgens mij geen groot team dat hem backed. Hij zat kennelijk wel ooit in het Red Bull programma. Die kan je ook oppikken.
Ja maar Gasly wordt de helft van de races getorpedeerd :+

Norris gaan ze sowieso niet krijgen, dat staat Mclaren niet toe lijkt me. Ik denk ook dat Norris komend seizoen de plek van of Alonso of Vandoorne inneemt (afhankelijk van of Alonso ermee stopt of niet).

Die Honda Japanner in de RBR overall is toch die kerel die die andere Jap op zn hoofd kreeg afgelopen race?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:55:
[...]

Fukuzumi vind ik nog niet echt overtuigend. Rijd niet alleen kleurloos rond maar is ook gewoon niet snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

RocketKoen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:41:
[...]
wat zou er zwaarder of complexer zijn?
Met een paar extra relais ben je er al.
Omzettingsverliezen maken voor Q3 ook niet uit.
Met zo’n oplossing stuur je de energie dus niet via de MGU-H. De Fia trapt echt niet in een verbinding die met wat extra relais alsnog direct een verbinding maakt tussen de ES en de MGU-K. Maar wat wellicht wel zou kunnen is tegelijk vanuit de ES de MGU-H echt aandrijven én er weer energie uithalen voor de MGU-K. Dus echt via de mechanische overbrenging. Dat vergt gescheiden (of te scheiden) circuits zodat het ding tegelijk kan werken als generator én als motor.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
ATS schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:09:
[...]

Met zo’n oplossing stuur je de energie dus niet via de MGU-H. De Fia trapt echt niet in een verbinding die met wat extra relais alsnog direct een verbinding maakt tussen de ES en de MGU-K. Maar wat wellicht wel zou kunnen is tegelijk vanuit de ES de MGU-H echt aandrijven én er weer energie uithalen voor de MGU-K. Dus echt via de mechanische overbrenging. Dat vergt gescheiden (of te scheiden) circuits zodat het ding tegelijk kan werken als generator én als motor.
Gewoon snel schakelen als een soort vliegwiel. Turbo een paar duizend rpm te ver opspannen. Schakelen naar generator en de energie weer omzetten naar elektriciteit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

RocketKoen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:24:
[...]
Gewoon snel schakelen als een soort vliegwiel. Turbo een paar duizend rpm te ver opspannen. Schakelen naar generator en de energie weer omzetten naar elektriciteit.
Dat zou wellicht ook nog kunnen, maar ik vraag me af of dat lekker gaat rijden. Je zal het wel heel hoogfrequent moeten maken om goed aan te laten voelen denk ik? En je zal toch ook wat massa in het roterende deel moeten hebben, maar wellicht is het zwaar genoeg van zichzelf...

Maar goed, we kunnen er vanuit gaan dat als wij dat hier kunnen bedenken, de engineers dat ook al bedacht hebben. 8)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:21
DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:18:
[...]

Tja BMW telt niet omdat die na 2009 vertrokken. ;)
Voor de rest weet ik wel van de Infinity deal, blown diffusers en het gedoe. Ook weet ik dat blown diffusers werden verboden vanaf 2012. Daar kom je een beetje omheen komen, maar niet helemaal. Als je dan gaat kijken naar de kampioenschappen dan was 2010 close, 2011 was dominant en 2012 was juist weer close waarna 2013 weer dominant was. 2011 wil ik best wel toeschrijven aan blown diffusers, die andere drie niet zomaar. Zeker omdat RBR ook bezig was met een geheel ander aerodynamisch concept te perfectioneren, high rake. Het hele punt van high rake is met zo weinig mogelijk luchtweerstand, zoveel mogelijk downforce creëren.

Neemt niet weg dat geen van allen excuses zijn voor prestaties na 2013. Als Renault zo graag meer krediet had willen krijgen, dan hadden ze maar moeten vragen om de naam op de auto in plaats van Infinity. Ook kwam Renault haar succes met RBR door het bevriezen van de motorreglementen en lobbyen bij de FIA zodat Renault wat mocht inlopen. Zonder die bevriezing hadden ze een inhaalrace moeten draaien en wie zegt dat ze dan ook de middelen hadden gehad voor blown diffusers, brandstofbesparing of engine mapping? Dat bracht succes in 2009-2013. Vervolgens hebben ze geen excuus voor 2014-2018. Ze beloven nu al bijna twee jaar een Q3 mode en in te lopen qua vermogen, zonder enig succes.

[...]

Ik denk juist dat Renault piekvermogen mist, en Honda misschien nog een stukje brandstof. Honda heeft gewoon een Q3 mapping en gaat op piekvermogen waarschijnlijk al over Renault heen. De Honda ligt alleen in een auto die denk ik niet zo goed is. Ze lijken constant problemen met afstelling te hebben waardoor ze het maximale er maar niet uithalen. Op de speedtraps komt de auto er in ieder geval goed vanaf. Ze zullen minder downforce hebben dan de grote drie, waardoor ze ook wat hogere topsnelheid halen, maar qua vermogen lijken ze niet ver te zitten.

STR zit ook in een groep waar ze nauwelijks aandacht krijgen. Je hebt je top drie die iedereen met gemak op een rondje kan rijden. De tweede groep met McLaren, Renault en Haas en dan heb je pas FI, STR en Sauber. Williams is gewoon waardeloos en laatste. Alle aandacht gaat uit naar de eerste en tweede groep, en wat er overblijft gaat naar Leclerc en de totale afgang van Williams. Dan valt niet op dat STR naast problemen met afstelling, ook veel pech heeft gehad en misschien wel dichterbij de tweede groep zit, dan Sauber en FI. Dan doen ze dus eerder mee met de bovengemiddelde chassis van McLaren, Renault en Haas. Zo slecht is die Honda dan niet.

Dat staat in schril contrast met Renault. Daar is het gebrek aan piekvermogen wel heel duidelijk aanwezig, en in de race lijkt het verschil minder te zijn, omdat Ferrari en Mercedes PU's verder omlaag worden geschroefd dan Renault's. Dan claimen ze weer dat hun PU kan winnen, terwijl RBR geen enkel probleem heeft om McLarens en Renault's op een rondje te zetten. Ja, het is de PU joh. :') :F

Daarom denk ik juist dat ze naar Honda gaan. Honda is nu al een jaar keihard aan de weg aan het timmeren en ontwikkeld sneller dan wie dan ook. Natuurlijk hebben die heel wat in te lopen, maar ze hebben ook wat te bewijzen en willen zichzelf ook bewijzen. Als de geruchten over de 25 a 30pk kloppen, dan zouden ze Renault in Canada al kunnen passeren op vermogen. Zelfs bij gelijk vermogen zie ik RBR al vertrekken. Honda zal de motoren gratis leveren en er leuk een works status bij doen. Dat is ook belangrijk voor na 2020. Verder is de Honda kleiner en circa 5km lichter, waardoor er meer mogelijkheden voor andere zaken zijn. Desnoods moet je 5kg extra brandstof meenemen, who cares als de PU 5km lichter is? Die 5km brand je op, waardoor de winst tijdens de race groter is. ;)
Het is natuurlijk giswerk maar ik denk inderdaad wel dat het piekvermogen is. Ik denk dat Honda daar ook nog wat te doen heeft, als je de vergelijking met van speed trap en finish line lijkt het er op dat STR met weinig downforce rijdt.
circuitspeed trap (VER)speed trap (HAR)finish (VER)finish (HAR)
Melbourne312.5314.9301.0300.0
Spanje324.6332.3290.0289.0
Baku318.3322.0334.0317.5

Wat trouwens opvalt in Baku is dat Hulkenberg daar op 1 staat in de speed trap (329.2) en Ricciardo op 1 bij de finish (344.4) maar dat heeft ongetwijfeld te maken met DRS i.c.m. een slipstream ;)

V.w.b. die Q mode, die is er gewoon, hij levert alleen niet zo veel op als die van Ferrari / Mercedes. De Q mode van Renault zou +/- 0.1 opleveren, die van Mercedes / Ferrari 0.3 tot 0.5. De zogeheten Q mode is uiteraard gewoon een bepaalde PUsetting waarbij niets opgeladen wordt en over 1 gehele ronde alles ontladen en de ICE alles levert wat deze heeft op de grens van betrouwbaarheid.

Maar dat ze onderling data aan het vergelijken zijn dat is 1 ding wat zeker is. RBR zal op een gegeven moment ook een keuze moeten gaan maken, de Honda zal ook in het chassis geïntegreerd moeten worden als ze daarvoor gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:06
De nieuwe neus van McLaren nader bekeken. Was toch wel een van de meest opvallende updates in de paddock afgelopen weekend (en niet gelijk weer is geband :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
melcon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 07:51:
[...]

Het is natuurlijk giswerk maar ik denk inderdaad wel dat het piekvermogen is. Ik denk dat Honda daar ook nog wat te doen heeft, als je de vergelijking met van speed trap en finish line lijkt het er op dat STR met weinig downforce rijdt.
Baku318.3322.0334.0317.5

Wat trouwens opvalt in Baku is dat Hulkenberg daar op 1 staat in de speed trap (329.2) en Ricciardo op 1 bij de finish (344.4) maar dat heeft ongetwijfeld te maken met DRS i.c.m. een slipstream ;)

V.w.b. die Q mode, die is er gewoon, hij levert alleen niet zo veel op als die van Ferrari / Mercedes. De Q mode van Renault zou +/- 0.1 opleveren, die van Mercedes / Ferrari 0.3 tot 0.5. De zogeheten Q mode is uiteraard gewoon een bepaalde PUsetting waarbij niets opgeladen wordt en over 1 gehele ronde alles ontladen en de ICE alles levert wat deze heeft op de grens van betrouwbaarheid.

Maar dat ze onderling data aan het vergelijken zijn dat is 1 ding wat zeker is. RBR zal op een gegeven moment ook een keuze moeten gaan maken, de Honda zal ook in het chassis geïntegreerd moeten worden als ze daarvoor gaan.
Die motor hangt al lang in een RB chassis anders kun je nooit een goede vergelijking maken.

Honda heeft overigens al sinds eind vorig jaar een Q mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Misschien wel leuk om hier even te melden, de Ronde van Italië komt vandaag aan in Imola, ze zullen ook een stuk van het circuit meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:07

mphilipp

Romanes eunt domus

DJTimo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 07:57:
De nieuwe neus van McLaren nader bekeken. Was toch wel een van de meest opvallende updates in de paddock afgelopen weekend (en niet gelijk weer is geband :+)
Mooie combinatie van de RBR, Mercedes neus, ook al werd de cape in de jaren '70 al geprobeerd. Maar ja, toen was het gewoon een soort gok; ze wisten toen niet echt wat ze deden en die cape had natuurlijk een andere functie, want die auto had geen vlakke bodem en diffuser (was sowieso veel te hoog).

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

melcon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 07:51:
[...]

Baku318.3322.0334.0317.5

Maar er is weer een verschil tussen piekvermogen in Q3 en piekvermogen tijdens de race. Verder zijn STR auto's in de regel bovengemiddeld op downforce. Natuurlijk bij lange na niet zoveel als RBR, maar vaak wel bovengemiddeld. Vervolgens hebben ze wel last van luchtweerstand omdat STR geen Newey heeft die belachelijk veel downforce combineert met het minimale aan luchtweerstand. Je kan STR en RBR gewoon niet vergelijken. Nee, STR kan je alleen vergelijken met de andere middenveld teams.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Zit ik hier rustig op het werk mijn ding te doen. Komt er een klant binnen. Beetje oudere kerel.

"Joah en deze week miste ik al een dag dus druk druk druk."
Een collega van mij "Wat heeft u gedaan dan?"
"Ik was dit weekend naar Barcelona geweest, even Max op het podium gezien. We zijn maandagavond pas terug gekomen"
"Oh, gaat u vaker naar F1 races?"

En toen begon er een hele riedel van wedstrijden (echt over de hele wereld en als sinds de jaren '90), anekdotes en gebeurtenissen (Ferarri sandwich in Singapore) die hij live had gezien… ik zit nu vol jaloezie hier in mijn stoel dit verhaal te typen........ ;(

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:16
Jasphur schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:30:
Zit ik hier rustig op het werk mijn ding te doen. Komt er een klant binnen. Beetje oudere kerel.

"Joah en deze week miste ik al een dag dus druk druk druk."
Een collega van mij "Wat heeft u gedaan dan?"
"Ik was dit weekend naar Barcelona geweest, even Max op het podium gezien. We zijn maandagavond pas terug gekomen"
"Oh, gaat u vaker naar F1 races?"

En toen begon er een hele riedel van wedstrijden (echt over de hele wereld en als sinds de jaren '90) en gebeurtenissen (Ferarri sandwich in Singapore) die hij live had gezien… ik zit nu vol jaloezie hier in mijn stoel dit verhaal te typen........ ;(
Ik was er ook bij in Singapore (tevens ook mijn enige F1 race ooit waar ik live bij was), maar om dat nou als hoogtepunt te zien ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:20

iichel

Gazoooo

Singapore 2017 *O*

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Singapore 2016 of 2015 was wel weer prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:45
Martinspire schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:38:
Singapore 2016 of 2015 was wel weer prima toch?
NO
:+

OK, we need to swap positions

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 17-05-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Honda outlines key factors in Red Bull F1 talks
https://www.motorsport.co...ed-bull-f1-talks-1038387/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Martinspire schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:00:
[...]

Fukuzumi vind ik nog niet echt overtuigend. Rijd niet alleen kleurloos rond maar is ook gewoon niet snel
Dat is niet relevant omdat Honda het wil. Honda is vrij open over hun wens om een Japanse coureur in de F1 te krijgen. Het ziet er naar uit dat er ook een of misschien zelfs beide zitjes in STR beschikbaar kunnen komen. Dan gaat een van de twee waarschijnlijk naar een Japanner.

Dat is ook wat Honda subtiel laat doorschemeren. Ik denk dat ze allang bezig zijn met de RBR-Honda deal voor 2019 formaliseren. Ze zullen alleen wachten op Canada als laatste test voor Honda en met een schuin ook kijken naar Renault. Maakt Renault nu opeens het gat met Ferrari en Mercedes goed, dan gaan ze dat wel overwegen.

Voor Red Bull zijn vergelijkbare prestaties niet voldoende om bij Renault te blijven. RBR is gewoon het derde team en dat blijft zolang ze met Renault zitten. Ze zijn een topteam dat een eigen PU mist en hierdoor nooit kan focussen op het totaalpakket. Na vijf races kunnen we toch wel concluderen dat ze de allerbeste auto van het veld hebben, anders hielden ze Ferrari en Mercedes echt niet bij. Zelfs in kwalificatie is het gat niet zo groot. Te groot om echt mee te doen, maar niet zo groot dat ze kansloos zijn voor de tweede of zelfs eerste startrij met een circuit dat ze beter ligt.

Zelfs met een iets slechtere Honda PU gaat dat niet veranderen. Ze zullen nog steeds ruim voor de rest blijven omdat Renault of McLaren dat gat echt niet in een jaar gaat overbruggen. Dat geeft opties voor de lange termijn. Natuurlijk is het doel om Max een WDC te geven, en daar hebben ze nog twee jaar voor want dit seizoen gaat het denk ik niet meer lukken. :P

Vervolgens ga je een relatie aan met een team dat exclusief voor je wil opereren. Dat is belangrijk voor na 2020. Met Honda weet je tenminste dat ze de faciliteiten hebben en ervaring opdoen met F1 motoren. Bijzonder veel lijkt er namelijk niet veranderen na 2020.

Honda is zijn opties ook aan het overwegen en ze zijn zich al aan het voorbereiden voor een tweede team. Dat werd al duidelijk met die vacature een tijdje terug, maar er komt steeds meer naar boven. Dan zal je moeten kijken naar details. Kijk als Honda een Japanse coureur de F1 in wil krijgen, dan hebben ze een uitstekend argument om dit te bereiken. Honda en RBR worden works partners en in ruil voor de PU's zal RBR ook ergens ruimte moeten vinden om Honda in hun veel te lange, officiële naam te proppen. Misschien moet er nog wat geld bij om Tag Heuer af te kopen/te vervangen.

Vervolgens ook een absoluut zwijgcontract voor met name Horner over de motor als het even tegenzit. Verder ook een verbod op "GP2". Dat lijkt Honda echt diep beledigd te hebben. Japanse cultuur is vooral samenwerking en niemand staan boven het resultaat. Om dan als een persoon constant maar met beledigende opmerkingen te komen, zal echt niet hebben geholpen. Bij Honda zijn ze beledigd en vernederd, en dat voor een land waar het een schande is als de trein 30 seconde te vroeg vertrekt of enkele seconden te laat arriveert. Geloof maar dat ze bij Honda gemotiveerd zijn om te slagen. :P

Voor STR die gedegradeerd worden tot klantenteam zal er een kostprijs zijn voor de PU's. Zet een Japanse coureur in STR, en Honda zal betalen.
https://www.motorsport.co...ed-bull-f1-talks-1038387/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jasphur
@DaniëlWW2 Wanneer komt je boek uit? Al die prachtige lange teksten van jou :+

[ Voor 4% gewijzigd door Jasphur op 17-05-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:54

Soggney

Zeekomkommer

Bandenkeuze voor Monaco, veel roze bandjes dat weekend
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DdPiMAlVwAMxoEr.jpg:large

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jasphur schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:17:
@DaniëlWW2 Wanneer komt je boek uit? Prachtige lange teksten van jou :+
Nou, ik heb al een tijdje de wens om te promoveren in mijn hoofd dus misschien komt er echt wel eens een boek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Soggney schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:18:
Bandenkeuze voor Monaco, veel roze bandjes dat weekend
[afbeelding]
Wat als de Hypersoft toch maar 5 rondjes goed blijft? :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

uitrijden op ultra's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Idd de Super of de Ultra waar je het hele weekend al 0 rondjes op hebt gereden, geen data en afstelling voor hebt :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:00
YakuzA schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:21:
[...]

Wat als de Hypersoft toch maar 5 rondjes goed blijft? :+
Vind het ook wel opvallend ja! Nu kan je eigenlijk die werking van de super en ultra niet testen als Max zijnde want dan zijn het tijdens de wedstrijd gebruikte banden.. Vind HAM met 2-2-9 logischer overkomen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

YakuzA schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:24:
[...]

Idd de Super of de Ultra waar je het hele weekend al 0 rondjes op hebt gereden, geen data en afstelling voor hebt :+
my peepz bij mclaren hebben overal minimaal 2 van 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Wat ik vooral opvallend vind is dat de Hypersoft niet al vaker is ingezet en dat er wéér gekozen word voor 3 opeenvolgende compounds. Nou weet ik ook wel dat Monaco nou niet bepaald de maatstaaf is voor andere GP's, maar mijn inziens zou er van de zachtste compound (de Hyper dus) altijd een setje of twee klaar moeten liggen voor een eventuele sprint stint. Het kan zoveel spannender met de keuze van de banden.

Overigens houdt RBR een wedstrijd met de kans om de GP van Monaco bij hun Energy Station te komen kijken
http://redbullracing.redb...icle/monaco-cocktail-club

[ Voor 17% gewijzigd door Jasphur op 17-05-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jasphur schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:32:
Wat ik vooral opvallend vind is dat de Hypersoft niet al vaker is ingezet en dat er wéér gekozen word voor 3 opeenvolgende compounds. Nou weet ik ook wel dat Monaco nou niet bepaald de maatstaaf is voor andere GP's, maar mijn inziens zou er van de zachtste compound (de Hyper dus) altijd een setje of twee klaar moeten liggen voor een eventuele sprint stint. Het kan zoveel spannender met de keuze van de banden.

Overigens houdt RBR een wedstrijd met de kans om de GP van Monaco bij hun Energy Station te komen kijken
zal wel aan mij liggen; maar vind juist dat er te veel keuze is. lekker harde/zachte band, is toch prima? wat de toegevoegde waarde is van al die wisselende compounts ontgaat mij al jaren

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 11:37
himlims_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:15:
[...]

zal wel aan mij liggen; maar vind juist dat er te veel keuze is. lekker harde/zachte band, is toch prima? wat de toegevoegde waarde is van al die wisselende compounts ontgaat mij al jaren
Dit is al jaren had geval. Ook in de tijd van bijvoorbeeld Schumacher nam Bridgestone 2 compunds mee, hard en zacht. Maar ook toen waren de compounds die meegenomen naar bijvoorbeeld Catalunya niet gelijk aan die in Monaco. Het is nu alleen duidelijker voor de kijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

demo31051987 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:20:
[...]

Dit is al jaren had geval. Ook in de tijd van bijvoorbeeld Schumacher nam Bridgestone 2 compunds mee, hard en zacht. Maar ook toen waren de compounds die meegenomen naar bijvoorbeeld Catalunya niet gelijk aan die in Monaco. Het is nu alleen duidelijker voor de kijker.
ik zie niet in hoe 7(!!!) compounds nu duidelijekr is dan 2 :+
Afbeeldingslocatie: https://cdn-5.motorsport.com/images/mgl/0R5rrrr6/s8/f1-2018-pirelli-tyres-2017-2018-pirelli-tyres.jpg

waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 11:37
himlims_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:23:
[...]
[afbeelding]

waarom?
We hebben er maar 3. Even een voorbeeld:

- In Spanje hadden we de Medium, Soft en Supersoft.
- In Monaco hebben we de Supersoft, Ultrasoft en Hypersoft.

In de tijd van Schumacher:
- In Spanje hadden we Hard en Soft
- In Monaco hadden we Hard en Soft

Maar (!!) de Soft in Spanje was vele malen harder dan de Soft in Monaco. Dus als het waren hadden we vroeger ook meerdere typen compounds. Dit werd echter door bijvoorbeeld Bridgestone niet verteld omdat Michelin dit natuurlijk niet mocht weten. Dit is nu transparanter gemaakt door Pirelli en maakt ook niet uit omdat we maar 1 bandenleverancier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
[...]
waarom?
Gaan ze die Superhard eigenlijk uberhaupt wel ergens mee naar toe nemen? Of alleen Silverstone bijv? Tot nu toe willen de meeste coureurs al liever niet eens op de Medium rijden laat staan nog twee compounds harder?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Laatst online: 22-09 13:45
demo31051987 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:28:
[...]

We hebben er maar 3. Even een voorbeeld:

- In Spanje hadden we de Medium, Soft en Supersoft.
- In Monaco hebben we de Supersoft, Ultrasoft en Hypersoft.

In de tijd van Schumacher:
- In Spanje hadden we Hard en Soft
- In Monaco hadden we Hard en Soft

Maar (!!) de Soft in Spanje was vele malen harder dan de Soft in Monaco. Dus als het waren hadden we vroeger ook meerdere typen compounds. Dit werd echter door bijvoorbeeld Bridgestone niet verteld omdat Michelin dit natuurlijk niet mocht weten. Dit is nu transparanter gemaakt door Pirelli en maakt ook niet uit omdat we maar 1 bandenleverancier hebben.
Ik verwacht dat die 7 compounds er juist zijn voor de teams. Voor de gemiddelde kijker maakt het er inderdaad niet duidelijker op, maar de teams kunnen vanaf de pre-season tests al de banden testen, waarbij ze weten dat de samenstelling van bijvoorbeeld een supersoft die op dat moment gebruikt wordt uiteindelijk hetzelfde is als op het eind van het seizoen. En die data is weer belangrijk voor de simulaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Zie ik daar nu de wet blue of de ice blue? Best verwarrend dat blue... 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
Leesvoer:
MotorSport.com - (Prime) - Why Grosjean is F1's unsolvable problem +15min
offtopic:
Ja, ik weet het, via Prime, maar daar heeft ALO onlangs nog 3 maanden gratis van weggegeven.

Goed artikel waarom Grosjean TOP & FLOP is.
When Grosjean had his infamous clash with Mark Webber at the start of the 2012 Japanese Grand Prix, which led to the Australian branding him a first-lap nutcase, it had an effect on him in the next race. After Webber stormed into the Renault paddock office after the race and visited Grosjean's driver room via a knock on the door best described as forceful, his face like thunder, it did change how the then-Lotus driver behaved on the first lap of the next race.

"He broke the door," recalls Grosjean. "He could've punched me right there and I wouldn't say anything. He was in the right. I was well aware I'd made a massive mistake. But after that, in Korea, at the start I lost three positions because everyone knew I was trying to stay out of trouble."
Om deze anekdote moest ik zelf wel even glimlachen. Webber die de deur van GRO even komt inkloppen.. :+

[ Voor 56% gewijzigd door nachtnet op 17-05-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:00
Jasphur schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:32:
Moet je er wel nog zelf komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Laatst online: 10:53
ATS schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 05:50:
[...]

Dat zou wellicht ook nog kunnen, maar ik vraag me af of dat lekker gaat rijden. Je zal het wel heel hoogfrequent moeten maken om goed aan te laten voelen denk ik? En je zal toch ook wat massa in het roterende deel moeten hebben, maar wellicht is het zwaar genoeg van zichzelf...

Maar goed, we kunnen er vanuit gaan dat als wij dat hier kunnen bedenken, de engineers dat ook al bedacht hebben. 8)
Weet niet of het al gepost was, maar de Williams had al een kers-vliegwielconcept onder de luchthapper om energie op te slaan.
in 2011-12?

edit 2009: https://www.gpupdate.net/.../special-kers-een-uitleg/

[ Voor 6% gewijzigd door Sniffels op 17-05-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Davidshadow13 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:36:
[...]
Gaan ze die Superhard eigenlijk uberhaupt wel ergens mee naar toe nemen? Of alleen Silverstone bijv? Tot nu toe willen de meeste coureurs al liever niet eens op de Medium rijden laat staan nog twee compounds harder?
Nee, van Pirelli hebben ze laten weten dat het een backup compound is die ze nergens heen nemen.
Het is een backup voor als de rest explodeerd oid :P
(de superhard is gewoon de hard compound van vorig jaar, die hebben ze niet veranderd)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2018 14:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]
[afbeelding]

waarom?
Omdat het kan. :+
Op zich kan ik wel begrijpen waarom Pirelli dit doet. De auto's zijn enorm geavanceerd en extreem snel. Pirelle wil niet hinderen in deze vooruitgang waardoor ze banden aanbieden die geoptimaliseerd zijn voor een paar circuits. Het probleem is dat ze vaak zo conservatief zijn, dat een band de juiste keuze is, en de rest een verplicht nummer. Als ze nu vaker zouden durven om een extreem zachte band, en twee beduidend hardere te pakken, dan krijg je er betere races door. Het probleem is dat je dan weer teams gaat krijgen die gaan schreeuwen dat Pirelli ze benadeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Welke race dit seizoen hadden ze nou een niet opeenvolgende reeks compounds mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Jasphur schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:22:
Welke race dit seizoen hadden ze nou een niet opeenvolgende reeks compounds mee?
china.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Jasphur schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:22:
China volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Zou mooi zijn als ze ook n keer bij beide n compound overslaan, dus medium - supersoft - hypersoft bijvoorbeeld (en dan waar het normaal meduom soft supersoft zou zijn bijvoorbeeld). Dan krijg je dat als je 10 rondjes voor t einde nog n wissel moet doen je op de hyper kunt switchen en zo flink kunt raggen om je verlies terug goed te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
In Duitsland, Hockenheim gaan ze dus ook een compound overslaan. Net als China dus Medium, Soft en Ultrasoft: https://news.pirelli.com/...ws/germany-2018-compounds

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ArnevdS schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:04:
In Duitsland, Hockenheim gaan ze dus ook een compound overslaan. Net als China dus Medium, Soft en Ultrasoft: https://news.pirelli.com/...ws/germany-2018-compounds
Beter, hoop dat ze dat ook doorzetten voor de races erna :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
ArnevdS schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:04:
Beter. Ben erg benieuwd. Het word sowieso mijn eerste bewust meegemaakte Duitse GP.

@mark-k Denk dat dat weer net teveel eenheidsworst aan strategieën met zich meebrengt. Beetje zoals nu. Omdat de verschillen zijn dan te groot. Mijn idee: Alle compounds beschikbaar en je keuze voor de eerste 10 GP's kun je een kwartaal voor de eerste race doorgeven aan Pirelli en na de eerste GP de rest van de races. Uiteraard blijven de gekozen compounds per team geheim tot aan de race.

[ Voor 34% gewijzigd door Jasphur op 17-05-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Sniffels schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:11:
[...]

Weet niet of het al gepost was, maar de Williams had al een kers-vliegwielconcept onder de luchthapper om energie op te slaan.
in 2011-12?

edit 2009: https://www.gpupdate.net/.../special-kers-een-uitleg/
Sure, maar dat gaat over het oude KERS systeem. Daarin was je vrij om een implementatie te kiezen (batterij, vliegwiel...) maar dat is nu niet meer het geval voor zover ik weet. Het gaat in dit verband ook niet zozeer om omslaan, als om een truc om energie over te brengen van de ES naar de MGU-K via de MGU-H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Sniffels schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:11:
[...]
in 2011-12?
Dat vliegwielverhaal was veel te zwaar. Ze hebben het nog steeds, maar ze verkopen die technologie nu aan andere raceteams (buiten F1). Ik meende dat ze het hebben verkocht aan Audi die het op de voorwielen heeft gezet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
Als het toch over banden gaat: HAAS heeft video gepost over Peter Wright. Hun banden guru.

is overigens deel van een serie (waarvan ik hoogst verbaasd ben dat @Jasphur die nog niet gepost heeft.)

[ Voor 51% gewijzigd door nachtnet op 17-05-2018 17:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Geen probleem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
nachtnet schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:11:
Als het toch over banden gaat: HAAS heeft video gepost over Peter Wright. Hun banden guru.

[video]

is overigens deel van een serie (waarvan ik hoogst verbaasd ben dat @Jasphur die nog niet gepost heeft.)

[video]
[video]
[video]
Ik ben net zo verbaasd als jij. Zag de video van Wright wel voorbij komen, maar had geen idee dat daar een hele serie aan vast hing. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Prachtig hoe Mansell wegrijdt bij de pitstop richting de pitcrew. Dat zou tegenwoordig echt niet meer mogen haha. Evenals hoe dicht het publiek rondom de baan staat. Mooit gevecht verder ook. Jammer dat hij er niet langs kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Jasphur schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:11:
[...]

Prachtig hoe Mansell wegrijdt bij de pitstop richting de pitcrew. Dat zou tegenwoordig echt niet meer mogen haha. Evenals hoe dicht het publiek rondom de baan staat. Mooit gevecht verder ook. Jammer dat hij er niet langs kwam.
Yep, er waren nog geen pitlimits, dus zo hard als je kan door die smalle pitlane. :Y

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:37

pinda powerrr

Slow down...

En hoe Mansell uit de auto "stapt", daarna ondersteund door iemand. Echt compleet buiten adem en op instorten. Dan hebben ze het maar makkelijk tegenwoordig! :P

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 12:45
pinda powerrr schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:05:
En hoe Mansell uit de auto "stapt", daarna ondersteund door iemand. Echt compleet buiten adem en op instorten. Dan hebben ze het maar makkelijk tegenwoordig! :P
Is dat niet een combi? Ja, stuurbekrachtiging en zo maakt het nu makkelijker. Maar IMO nemen de coureurs het nu ook een stuk serieuzer. Kijk eens wat de coureurs nu allemaal sporten en zo. Toentertijd (en zeker de jaren ervoor) deden de coureurs nog volop roken en drinken, nu niet een echt een gezonde levensstijl, zeker als je topfit moet zijn als coureur.

Dus ja, het was toen zwaarder voor het lichaam en harder werken. Maar tegelijkertijd wordt er nu ook veel zwaarder getraind en zijn de coureurs vele malen fitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:57

sjaool

Every life should have 9 cats

Dat close racing willen we toch weer zien?
Ik hoop dat de aanpassingen volgend seizoen dit weer een beetje mogelijk maken. :P

Okay, Nigel komt Senna niet voorbij maar dat steken links en rechts is wel mooi om te zien.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

sjaool schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:24:
[...]
Ik hoop dat de aanpassingen volgend seizoen dit weer een beetje mogelijk maken. :P

Okay, Nigel komt Senna niet voorbij maar dat steken links en rechts is wel mooi om te zien.
Ricciardo vs Hamilton (2016?)...

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

ROS en HAM in Bahrein 2014 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

@hardware-lover Dat is wel close maar toch anders dan Mansell en Senna.

@iichel Dat is iets te close. :P

[ Voor 20% gewijzigd door sjaool op 17-05-2018 20:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
[...]

Dat steken links rechts zagen we twee GP's geleden ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Nah, na Baku was het weer even genoeg. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:01:
[...]

Nah, na Baku was het weer even genoeg. O-)
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

[...]

Als je nu zo dichtbij komt prak je m n tiende daarna vol in de achterkant van de ander omdat je totaal geen downforce meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

@mark-k Klopt, daarom hoop ik dat de wijziging in de regels voor de voorvleugel dit wel weer mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daarnaast was dit op Monaco: de snelheid ligt daar gemiddeld vrij laag waardoor je relatief veel mechanische grip en relatief weinig aerodynamische grip gebruikt. Op Monaco kunnen moderne F1-auto's ook dichter op elkaar volgen. Maar ja, volgen is 1 ding, inhalen is met die brede dingen van nu echt compleet onmogelijk :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Grrrrrene schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:24:
Daarnaast was dit op Monaco: de snelheid ligt daar gemiddeld vrij laag waardoor je relatief veel mechanische grip en relatief weinig aerodynamische grip gebruikt. Op Monaco kunnen moderne F1-auto's ook dichter op elkaar volgen. Maar ja, volgen is 1 ding, inhalen is met die brede dingen van nu echt compleet onmogelijk :P
Volgens mij passen er niet eens 2 naast elkaar, laat staan dat ze ook echt ruimte ervoor laten. Rij gewoon in t midden van de baan, dan win je zelfs op de startermotor nog want niemand komt er voorbij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik heb een hekel aan de Halo maar hij heeft wel zijn eerste vruchten afgeworpen naar het schijnt, sprintrace van de F2 in Barcelona;
Afbeeldingslocatie: https://cdn-7.motorsport.com/images/amp/2yZrDXvY/s6/fia-f2-barcelona-2018-tadasuke-makino-russian-time-and-nirei-fukuzumi-bwt-arden-crash-8377025.jpg

https://www.motorsport.co...first-major-test-1038622/

Afbeeldingslocatie: https://cdn-8.motorsport.com/images/amp/2d5wRMDY/s6/fia-f2-barcelona-2018-damage-to-the-car-and-halo-of-tadasuke-makino-8347689.jpg

https://www.motorsport.co...rtant-makino-1037417/?s=1

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Humma Kavula schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:47:
Ik heb een hekel aan de Halo maar hij heeft wel zijn eerste vruchten afgeworpen naar het schijnt, sprintrace van de F2 in Barcelona;
[afbeelding]

[afbeelding]

Was al eerder gepost door @DaniëlWW2 , maar foto 1 had ik nog niet eerder gezien. Dus bedankt! ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Humma Kavula schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:47:
[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik zo de foto's zie, zou er zonder halo ook weinig zijn gebeurd... /sceptisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

ArcticWolf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:18:
[...]

Als ik zo de foto's zie, zou er zonder halo ook weinig zijn gebeurd... /sceptisch
Ik heb ook een gruwelijke kleppershekel aan die halo, maar wat jij zegt durf ik hier niet zo gauw te stellen...
Als je kijkt hoe dat rubberspoor van de airbox verder gaat naar de halo.. daar had zonder halo best eens de bovenkant van de helm in de weg kunnen zitten. Als je kop naar voren wordt gedrukt en je nek ff lekker uitrekt word je toch niet echt blij, lijkt me. De rest van je lichaam zit ingesnoerd in de gordels dus dat geeft niet echt mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

[...]

Foto's geven alleen beeld van dat moment, niet van wat ervoor gebeurde, die auto gleed over de airbox naar voren, dus dat wiel had vrijwel zeker zijn hoofd geraakt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

goede promo voor halo; een auto op je hoofd is niet fijn :+ lijkt me in deze situatie dat halo wel degelijk heeft bijdedragen aan de veiligheid. Immers geen auto op hoofd van coureur :X

beetje als;

[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 18-05-2018 07:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag is het 2000 dagen geleden dat McLaren voor het laatst een grand prix won.

Jenson Button in Brazilie, 25 november 2012

goed gejat van reddit

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2018 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:29:
vandaag is het 2000 dagen geleden dat McLaren voor het laatst een grand prix won.

Jenson Button in Brazilie, 25 november 2012

goed gejat van reddit
Dat is 5,5 jaar ongeveer. Zonde. Het team zo’n rijke historie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:18
Jasphur schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:34:
[...]

Jasphur schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:34:
[...]

Tja, hoort gewoon in het rijtje:

Williams
Lotus
Tyrrell
<insert vergane glorie>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Adlermann schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:35:
[...]

[...]

Williams
Lotus
Tyrrell
<insert vergane glorie>
imho heeft mclaren het 'vergooid' door honda op dit moment van de hand te doen; het was pijnlijk, maar zet dan nog 1 jaar (?) door. Was hun enige kans op WK. Gaan ze met renault niet worden ;w anyway, wel jammer van zon top team :(

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 18-05-2018 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:56
Nou. Volgens mij is de mclaren al jaren ook al een draak van een auto. Honda zal ze niet hebben geholpen, maar ook zonder honda denk ik niet dat ze verder dan de middenmoot zouden zijn gekomen.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Laatste 2 jaar met Mercedes waren ze ook al niet best.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik weet niet of deze al langs is gekomen, maar interessante uitleg over de nieuwe aero-regels voor 2019:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 08:37
himlims_ schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:36:
[...]

imho heeft mclaren het 'vergooid' door honda op dit moment van de hand te doen; het was pijnlijk, maar zet dan nog 1 jaar (?) door. Was hun enige kans op WK. Gaan ze met renault niet worden ;w anyway, wel jammer van zon top team :(
Probleem is dat ze het jaar daarvoor ook dachten, nog 1 jaar aanzien, en ook het jaar daarvoor precies hetzelfde. Ze kozen uiteraard voor Honda omdat dat hun enige kans was om works status te krijgen, maar als het niet werkt, dan moet je op een gegeven moment ook eieren voor je geld kiezen. Achteraf is het dan makkelijk oordelen dat ze het misschien een jaartje langer hadden moeten aanzien, maar wellicht was de combo McLaren/Honda dit jaar ook weer gewoon dikke prut.

Dat de auto zelf ook lang niet zo goed is als ze zelf beweerden lijkt dit jaar echter wel te blijken uit de prestaties so far dit seizoen en een topteam zou ik ze zo snel op dit moment ook niet meer noemen (net als een Williams).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:01

RBH

Snowdog schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:16:
[...]

Probleem is dat ze het jaar daarvoor ook dachten, nog 1 jaar aanzien, en ook het jaar daarvoor precies hetzelfde. Ze kozen uiteraard voor Honda omdat dat hun enige kans was om works status te krijgen, maar als het niet werkt, dan moet je op een gegeven moment ook eieren voor je geld kiezen. Achteraf is het dan makkelijk oordelen dat ze het misschien een jaartje langer hadden moeten aanzien, maar wellicht was de combo McLaren/Honda dit jaar ook weer gewoon dikke prut.

Dat de auto zelf ook lang niet zo goed is als ze zelf beweerden lijkt dit jaar echter wel te blijken uit de prestaties so far dit seizoen en een topteam zou ik ze zo snel op dit moment ook niet meer noemen (net als een Williams).
Even een n00b-vraag: Wat is precies 'works status'? :$ (Via Google en zoekfunctie word ik niet veel wijzer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
RBH schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:26:
[...]

Even een n00b-vraag: Wat is precies 'works status'? :$ (Via Google en zoekfunctie word ik niet veel wijzer)
Works status betekend dat je het team van de motor leverancier bent.
Renault team bij Renault motor, Ferrari team bij Ferarri motor, Torro rosso bij Honda motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Works status betekent dat je als team beschikt over zowel een fabriek waar je de auto ontwerpt en een motorproducent die speciaal voor je auto haar motor ontwerpt. Daarom zijn op het moment Mercedes, Ferrari Renault, en Torro Rosso de works teams. Het plan van Red Bull lijkt te zijn om de works status van Torro Rosso over te dragen naar RBR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:01

RBH

Thanks heren! Weer wat wijzer geworden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
[...]

'works status' wil eigenlijk gewoon zeggen dat ze als fabrieksteam worden ondersteund door de (motoren)fabrikant en dus eigenlijk een (soort van) fabrieksteam zijn. Teams als Ferrari, Mercedes en Renault zijn 'works teams' of fabrieksteams omdat ze alles zelf ontwerpen en maken. Ze zijn niet afhankelijk van anderen. Tot een tijdje geleden was dat zo'n beetje de enige manier om in dit tijdperk van de F1 succesvol te zijn, omdat klantenteams niet dezelfde software (volgens mij ging het vooral om de verschillende modi die gebruikt worden tijdens bijv. kwali maar vast ook in de race) kregen.

Het is me niet helemaal duidelijk of het dit jaar even belangrijk is, aangezien motorenfabrikanten vanaf dit jaar (voor zover ik begrepen heb) dezelfde motoren en software (incl. de verschillende modi) moeten leveren aan klantenteams. Toch denk ik dat ze wel nog altijd voordelen hebben omdat ze beter weten hoe de motor er precies uit komt te zien en daar dus al eerder rekening mee kunnen houden bij het ontwerp van de auto. Maar ben verder ook geen expert op dit gebied, dus correct me if I'm wrong (anyone).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:53
Snowdog schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:16:
[...]

Klopt, maar als je de reacties op F1 technical leest van (inmiddels oud) Honda medewerkers dan ligt de schuld van de slechte motor absoluut niet helemaal bij Honda. Het is McLaren die met hun size-zero concept een hele zware stempel hebben gedrukt op het eerste motorontwerp van Honda.

Hierdoor zijn ze na een paar jaar terug naar de tekentafel gegaan; voor zowel McLaren als Honda was hierbij duidelijk; een stap terug om er vervolgens meerdere vooruit te gaan zetten.

Die stap terug ging prima, de stappen vooruit gingen McLaren te langzaam. Dat laatste is Honda wel aan te rekenen; de engineer gaf zelf toe dat ze de motor veel te lang op de testbanken hebben laten staan en pas veel te laat echt zijn gaan bouwen.

Ben wel benieuwd hoe de 'sfeer' nu is binnen McLaren. Ze hebben jarenlang heel makkelijk alles af kunnen schuiven op Honda, ze riepen letterlijk dat hun chassis on-par was met Red Bull, en dat ze nog steeds een topteam zijn maar dat ze snelheid te kort kwamen enkel en alleen maar door Honda. Nu hebben ze een Renault blok en rijden ze nog mijlenver achter Red Bull aan, ze kunnen zich nu niet meer verschuilen achter de motorfabrikant en voor het eerst in jaren is pijnlijk duidelijk geworden dat het chassis niet goed genoeg is en dat McLaren niet meer het topteam van weleer is.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Je kunt onmogelijk het een of het ander stellen. Het ongeluk is mét een Halo gebeurt en de sporen van de band staan erop, dus heeft ie een bepaalde invloed gehad op het verloop van de crash. Niemand kan zeggen of ie zonder Halo het hoofd van de coureur had geraakt, want het is zo niet gebeurd. Klaar.

We krijgen nu de verklaringen van Halo-haters die zeggen dat het niets uit had gemaakt, en de verklaringen van de voorstanders die zeggen 'zie je wel...'. En het eeuwige gehaal- en getrek dat nergens heen gaat...
Realiteit is dat het niet te zeggen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Edgenumber schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:41:
Nou. Volgens mij is de mclaren al jaren ook al een draak van een auto. Honda zal ze niet hebben geholpen, maar ook zonder honda denk ik niet dat ze verder dan de middenmoot zouden zijn gekomen.
Ik denk dat de exclusieve Honda deal ze blind heeft gemaakt voor de problemen die de auto zelf had. Pas nu ze weer een motor hebben die ook bij anderen erin ligt, zien ze dat hun problemen oplevert. Wellicht was dat eerder duidelijk geworden (en had Honda in een minder slecht daglicht gestaan) als de Honda eerder (ook) in een andere auto gelegen had.

Analyse van Mark Priestley van de nieuwe neus van McLaren (beetje spuit-11 is het wel, maar goed...:

[ Voor 10% gewijzigd door ATS op 18-05-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
McLaren had ook geen enkel vergelijkingsmateriaal. Dan weet je niet waar je staat en kun je Honda zonder problemen de schuld geven (F1 is niet echt de wereld waarin je de schuld doorgaans bij jezelf zoekt). Nu rijden ze met een Renault en doen ze het nauwelijks beter dan Renault met hun "superieure" chassis en liggen ze een flink eind achter op Red Bull Racing, terwijl alle drie de teams exact dezelfde power unit hebben.

Nu pas moeten ze de hand in eigen boezem steken. Wellicht dat ze met het afgeven op Honda ook voor elkaar hebben gekregen dat Alonso bleef. Doordat hij op de "GP2-engine" bleef schelden, leidde dat de aandacht af van het feit dat hun chassis gewoon niet zo efficient was. Nu zal Alonso ook wel door hebben hoe de vork in de steel zit en dat hij geen F1-kampioen meer gaat worden of mee gaat doen voor podiums (tenzij er iets heel raars gebeurt in de race of misschien in de regen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grrrrrene schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:06:
McLaren had ook geen enkel vergelijkingsmateriaal. Dan weet je niet waar je staat en kun je Honda zonder problemen de schuld geven (F1 is niet echt de wereld waarin je de schuld doorgaans bij jezelf zoekt). Nu rijden ze met een Renault en doen ze het nauwelijks beter dan Renault met hun "superieure" chassis en liggen ze een flink eind achter op Red Bull Racing, terwijl alle drie de teams exact dezelfde power unit hebben.
Ik denk dat ze prima weten hoe de vlag erbij hangt. Je ziet aan de hand van de data echt wel of het een power of een drag probleem is, en hoe de verhoudingen liggen t.o.v. Andere teams.
Voor zover ik weet hebben ze allemaal gps data van alle teams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 23-09 21:46

vhal

ಠ_ಠ

Adlermann schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:35:
[...]

[...]

Tyrrell
<insert vergane glorie>
Aan de andere kant, het is wel de roots van het huidige Mercedes AMG F1 :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Grrrrrene schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:06:

Nu pas moeten ze de hand in eigen boezem steken. Wellicht dat ze met het afgeven op Honda ook voor elkaar hebben gekregen dat Alonso bleef. Doordat hij op de "GP2-engine" bleef schelden, leidde dat de aandacht af van het feit dat hun chassis gewoon niet zo efficient was. Nu zal Alonso ook wel door hebben hoe de vork in de steel zit en dat hij geen F1-kampioen meer gaat worden of mee gaat doen voor podiums (tenzij er iets heel raars gebeurt in de race of misschien in de regen).
ALO heeft sowieso zijn zinnen op andere klasses gezet en dat snap ik ook wel na 16 jaar F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat ze prima weten hoe de vlag erbij hangt. Je ziet aan de hand van de data echt wel of het een power of een drag probleem is, en hoe de verhoudingen liggen t.o.v. Andere teams.
Voor zover ik weet hebben ze allemaal gps data van alle teams.
Dat weet alleen het team zelf, omdat zij weten hoeveel vermogen de PU genereert, de andere teams kunnen niet zien of de auto zo snel/traag is vanwege weinig/veel drag of veel/weinig vermogen. Het effect is nml exact hetzelfde: je mist topsnelheid en accelereert trager.

Maar ik doelde ook op betrouwbaarheid, die problemen zagen we in de wintertests terug met de Renault PU :X

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 18-05-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grrrrrene schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:19:
[...]

Dat weet alleen het team zelf, omdat zij weten hoeveel vermogen de PU genereert, de andere teams kunnen niet zien of de auto zo snel/traag is vanwege weinig/veel drag of veel/weinig vermogen. Het effect is nml exact hetzelfde: je mist topsnelheid en accelereert trager.
Dat kunnen ze best berekenen. Met veel downforce kun je harder door de bochten, terwijl je met weinig power hoofdzakelijk minder accelereert na de bochten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:20:
[...]

Dat kunnen ze best berekenen. Met veel downforce kun je harder door de bochten, terwijl je met weinig power hoofdzakelijk minder accelereert na de bochten :)
Downforce kun je efficient en inefficient genereren ;)

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1