melcon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:27:
[...]
Ik mezelf hier onder even quoten

BMW had destijds de meest krachtige motor, inderdaad gevolgd door Mercedes.
Die brandstof efficiency heeft Mercedes destijds als leerpunt genomen voor hun V6. Red Bull betaald pas sinds 2016 voor de motoren, nadat ze geprobeerd hebben te scheiden. Uiteraard was de sponsordeal (met Infiniti) die meer opleverde als de motoren kosten toen wel voorbij. Lees
dit ook eens, het is niet zo zwart wit als je denkt.
Tja BMW telt niet omdat die na 2009 vertrokken.
Voor de rest weet ik wel van de Infinity deal, blown diffusers en het gedoe. Ook weet ik dat blown diffusers werden verboden vanaf 2012. Daar kom je een beetje omheen komen, maar niet helemaal. Als je dan gaat kijken naar de kampioenschappen dan was 2010 close, 2011 was dominant en 2012 was juist weer close waarna 2013 weer dominant was. 2011 wil ik best wel toeschrijven aan blown diffusers, die andere drie niet zomaar. Zeker omdat RBR ook bezig was met een geheel ander aerodynamisch concept te perfectioneren, high rake. Het hele punt van high rake is met zo weinig mogelijk luchtweerstand, zoveel mogelijk downforce creëren.
Neemt niet weg dat geen van allen excuses zijn voor prestaties na 2013. Als Renault zo graag meer krediet had willen krijgen, dan hadden ze maar moeten vragen om de naam op de auto in plaats van Infinity. Ook kwam Renault haar succes met RBR door het bevriezen van de motorreglementen en lobbyen bij de FIA zodat Renault wat mocht inlopen. Zonder die bevriezing hadden ze een inhaalrace moeten draaien en wie zegt dat ze dan ook de middelen hadden gehad voor blown diffusers, brandstofbesparing of engine mapping? Dat bracht succes in 2009-2013. Vervolgens hebben ze geen excuus voor 2014-2018. Ze beloven nu al bijna twee jaar een Q3 mode en in te lopen qua vermogen, zonder enig succes.
Verder ben ik het met je eens dat de resultaten een stuk beter mogen, al was de Energy F1 in z'n laatste seizoen (2016) aardig bullet proof maar helaas ook aan het einde van zijn ontwikkeling. Vandaar een compleet nieuwe motor (R.E. 17) voor seizoen 2017, waar ze w.m.b. duidelijk de leer route gegaan zijn en niet de veilige route. Voor dit seizoen lijken ze het wat veiliger te kiezen en tot nu toe (afkloppen?

) lijken ze in elk geval redelijk betrouwbaar.
Ik ben wel benieuwd wat ze gaan doen, zowel Renault als Honda lijken de goede kant op te gaan, ze lijken alleen nog piek vermogen te missen en daardoor wat top snelheid te missen. Als je kijkt naar de initiële acceleratie uit de bochten lijken ze zelfs beter als mercedes/ferrari maar dat kan uiteraard ook chassis gerelateerd zijn (al denk ik niet dat STR een beter chassis heeft als ferrari/mercedes). Ik denk dat Agee een punt heeft en dat het nog te vroeg is om de gok te nemen, maar ze zullen het ongetwijfeld overwegen.
Ik denk juist dat Renault piekvermogen mist, en Honda misschien nog een stukje brandstof. Honda heeft gewoon een Q3 mapping en gaat op piekvermogen waarschijnlijk al over Renault heen. De Honda ligt alleen in een auto die denk ik niet zo goed is. Ze lijken constant problemen met afstelling te hebben waardoor ze het maximale er maar niet uithalen. Op de speedtraps komt de auto er in ieder geval goed vanaf. Ze zullen minder downforce hebben dan de grote drie, waardoor ze ook wat hogere topsnelheid halen, maar qua vermogen lijken ze niet ver te zitten.
STR zit ook in een groep waar ze nauwelijks aandacht krijgen. Je hebt je top drie die iedereen met gemak op een rondje kan rijden. De tweede groep met McLaren, Renault en Haas en dan heb je pas FI, STR en Sauber. Williams is gewoon waardeloos en laatste. Alle aandacht gaat uit naar de eerste en tweede groep, en wat er overblijft gaat naar Leclerc en de totale afgang van Williams. Dan valt niet op dat STR naast problemen met afstelling, ook veel pech heeft gehad en misschien wel dichterbij de tweede groep zit, dan Sauber en FI. Dan doen ze dus eerder mee met de bovengemiddelde chassis van McLaren, Renault en Haas. Zo slecht is die Honda dan niet.
Dat staat in schril contrast met Renault. Daar is het gebrek aan piekvermogen wel heel duidelijk aanwezig, en in de race lijkt het verschil minder te zijn, omdat Ferrari en Mercedes PU's verder omlaag worden geschroefd dan Renault's. Dan claimen ze weer dat hun PU kan winnen, terwijl RBR geen enkel probleem heeft om McLarens en Renault's op een rondje te zetten. Ja, het is de PU joh.
Daarom denk ik juist dat ze naar Honda gaan. Honda is nu al een jaar keihard aan de weg aan het timmeren en ontwikkeld sneller dan wie dan ook. Natuurlijk hebben die heel wat in te lopen, maar ze hebben ook wat te bewijzen en willen zichzelf ook bewijzen. Als de geruchten over de 25 a 30pk kloppen, dan zouden ze Renault in Canada al kunnen passeren op vermogen. Zelfs bij gelijk vermogen zie ik RBR al vertrekken. Honda zal de motoren gratis leveren en er leuk een works status bij doen. Dat is ook belangrijk voor na 2020. Verder is de Honda kleiner en circa 5km lichter, waardoor er meer mogelijkheden voor andere zaken zijn. Desnoods moet je 5kg extra brandstof meenemen, who cares als de PU 5km lichter is? Die 5km brand je op, waardoor de winst tijdens de race groter is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.