[F1] Seizoen 2018 - deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste
Acties:
  • 570.134 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 18:19
Even de on board beelden bekeken, als je ziet dat op de lange stukken de topsnelheid van de TR de 315 en 317 aantikt en de MClaren met moeite de 295, dan heeft Honda het toch lekker voor elkaar, betrouwbaar en snel. Een goede motor voor RBR volgend jaar. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 12:59

mphilipp

Romanes eunt domus

Ankona schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:25:
[...]
Lijkt me niet, zou dat wel zo zijn dan wordt het lachen met regen of als iemand eens een andere lijn rijdt om een aanval in te zetten of af te slaan.
Dat zag ik ook al als een mogelijk probleem in dat verhaal. Je moet dan heel erg snel met je knopjes de mode veranderen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

kevlar01 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:31:
[...]

Klinkt eigenlijk wel als een soort verkapte traction control nu je het zegt...
Misschien moet je even opzoeken wat traction control is. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

YakuzA schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:46:
[...]

Naja het is een regulering van het motorvermogen door de ECU...
Nu snap ik ook wel dat dit iets anders is...
Sterker nog... als Max TCS had gehad dan was dit waarschijnlijk niet gebeurd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:46:
[...]
Het zou een alternatief kunnen zijn voor traction control. Auto's en motoren hebben tegenwoordig ook al steeds vaker 'riding modes' met speciale standen voor regen en andere minder fijne omstandigheden. Dan past de ECU (oa) de vermogensafgifte en koppel aan. Op de nieuwste BMW GSA (motorfiets) zit bv een offroad stand die ook de veervoorspanning, ABS en traction control aanpast. Zo heb je het idee dat je altijd lekker kunt gassen, maar ondertussen houdt de electronica je overeind. Je kunt je voorstellen dat ze in die auto's ook van alles hebben om te voorkomen dat er gespind wordt. Het valt me nl op dat er de laatste jaren minder spins zijn dan voorheen. Meestal alleen in vrije trainingen. Het zou me dus niets verbazen als ze zoiets zouden hebben. Traction control mag dan verboden zijn, maar als je iets verzint dat dezelfde uitwerking heeft, maar niet actief ingrijpt, is het volgens de regels.

Echter, ik vraag me dan af wat je moet doen als je snel actie moet ondernemen oid. Of misschien is dat wel weer de verklaring voor alllerlei sukkelige incidentjes... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
This is how bonkers GP cars became in 1981 after sliding skirts were banned! After their 88 was benned, Lotus adopted Brabham’s hydro-pneumatic system to raise the car to clear the 6cm pitlane ride-height checks, then lowered to the track while lapping
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DamyLHeWAAAyALr.jpg

https://twitter.com/Stuart_Dent/status/984513907044896769

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 14:29
mphilipp schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:04:
[...]

Het zou een alternatief kunnen zijn voor traction control. Auto's en motoren hebben tegenwoordig ook al steeds vaker 'riding modes' met speciale standen voor regen en andere minder fijne omstandigheden. Dan past de ECU (oa) de vermogensafgifte en koppel aan. Op de nieuwste BMW GSA (motorfiets) zit bv een offroad stand die ook de veervoorspanning, ABS en traction control aanpast. Zo heb je het idee dat je altijd lekker kunt gassen, maar ondertussen houdt de electronica je overeind. Je kunt je voorstellen dat ze in die auto's ook van alles hebben om te voorkomen dat er gespind wordt. Het valt me nl op dat er de laatste jaren minder spins zijn dan voorheen. Meestal alleen in vrije trainingen. Het zou me dus niets verbazen als ze zoiets zouden hebben. Traction control mag dan verboden zijn, maar als je iets verzint dat dezelfde uitwerking heeft, maar niet actief ingrijpt, is het volgens de regels.

Echter, ik vraag me dan af wat je moet doen als je snel actie moet ondernemen oid. Of misschien is dat wel weer de verklaring voor alllerlei sukkelige incidentjes... :+
Vziw is dat met het huidge ERS in de F1 iig niet mogelijk, die kent alleen de stand aan of uit. Dat is goed voor 160pk, denk dat Max daar op doelt.
Er zit een limiet aan het gebruik van die ERS per ronde, dus er wordt -zoals YakuzA al aangaf- van te voren bepaald op welke gedeeltes van het circuit die ERS aan gaat. Aan het gebruik van het gaspedaal weet de auto waar hij is.

Volgens Max was de tweede bocht niet volgas, dan heeft het weinig zin om tussen T1 en T2 energie van de ERS te verspillen. Na T2 volgt een lang recht stuk waar je sowieso die ERS wil gebruiken.
Wellicht ging 'ie eerder aan dan Max verwachtte. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 17:06
Destijds zat de halo nog naar achteren geklapt :+ . Ze zijn overigens wel voor safe gegaan, dat lijkt me heel wat meer dan 6cm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Daarom staat in de regels ook opgenomen dat de afgifte van power door de motor in principe lineair moet zijn, gelijk aan de input die de coureur op het gaspedaal geeft.
Ik zou alleen niet exact weten hoe de MGU-K hierin meespeelt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]

Er wordt idd daar elektronisch geholpen waar maar mogelijk en wat wordt toegestaan. Zag kortgeleden wat foto's voorbij komen waarbij de coureur (Mercedes?) bij de start geholpen wordt met het toerental d.m.v. meldingen op het display (rpm high/rpm good), misschien doen ze dat al langer maar het was mij nog niet eerder zo opgevallen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
hardware-lover schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:38:
[...]

Er wordt idd daar elektronisch geholpen waar maar mogelijk en wat wordt toegestaan. Zag kortgeleden wat foto's voorbij komen waarbij de coureur (Mercedes?) bij de start geholpen wordt met het toerental d.m.v. meldingen op het display (rpm high/rpm good), misschien doen ze dat al langer maar het was mij nog niet eerder zo opgevallen.
Die lampjes op de sturen zijn ook rpm indicatoren.

Maar van TCS is idd geen spraken anders was die niet gespind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DoubleDutch schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:43:
Even de on board beelden bekeken, als je ziet dat op de lange stukken de topsnelheid van de TR de 315 en 317 aantikt en de MClaren met moeite de 295, dan heeft Honda het toch lekker voor elkaar, betrouwbaar en snel. Een goede motor voor RBR volgend jaar. 😁
McLaren rijdt gewoon altijd met veel te veel downforce. Die zouden met een Mercedes PU nog topsnelheid missen. Aan de andere kant, Mercedes is vaak juist niet de allersnelste op rechte stukken. Nee, die accepteren gewoon dat een of twee teams een paar kilometer per uur sneller zijn en pakken in ruil hiervoor veel meer snelheid in andere delen van het circuit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefie2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 10:55
Volgens Tobi Gruner van AMS is er een grote kans dat de 105kg brandstof limiet per race vanaf volgend seizoen wordt opgeheven.

Twitter:

"Good news for all F1 drivers: fuel limit of 105 kg per race likely to be scrapped in 2019. Days of excessive lift & coast will be over soon"

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Stefie2010 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:46:
Volgens Tobi Gruner van AMS is er een grote kans dat de 105kg brandstof limiet per race vanaf volgens seizoen wordt opgeheven.

Twitter:

"Good news for all F1 drivers: fuel limit of 105 kg per race likely to be scrapped in 2019. Days of excessive lift & coast will be over soon"
:o :o :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Volgens Tobi Gruner van AMS is er een grote kans dat de 105kg brandstof limiet per race vanaf volgend seizoen wordt opgeheven.

Twitter:

Hallelujah _/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ze zouden de maximale fuel rate ook moeten laten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Twitter:

Dan mogen ze de drie PU's per seizoen ook meteen laten vallen. Anders maakt het echt niks uit dat je eindelijk geen brandstof meer hoeft te besparen.

Maar Liberty is eindelijk eens een beetje goed bezig als dit klopt. Dit zal hopelijk ook meer doen dan de DRS vleugel vergroten. :Y

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Twitter:

Hopelijk dan ook de max fuel flow eruit. Anders heeft het niet zoveel zin.

Verder zal lift and coast toch wel blijven aangezien je minder tijd verliest dan wanneer je de extra brandstof als kilo’s mee moet slepen. Misschien dat de excessen dan wel verdwijnen idd.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 13-04-2018 19:02 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur

Twitter:

Dit artikel sluit er op zich wel mooi bij aan.
https://www.autosport.com...re-a-necessary-evil-in-f1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 22:46
via @F1Photographer - Darren Heath

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bgL7qiaCiZSTpOCYHNmlIAbM/full.jpg
Instagram

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Arfman

Drome!

Cranzai schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:05:
Is het heel erg als ik lichtelijk eigengereid zeg:
"Ik wil graag mijn plaatjes en technische-insight topic terug!"
Ik ook. Ik word ondertussen doodmoe van de zoveelste "domme" opmerking (bijvoorbeeld of RBR niet midden in het seizoen naar Honda gaat switchen) of pagina's geleuter over eigenlijk niets. Is het misschien een idee om een "F1 technical" topic te openen of iets dergelijks?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:53:
[...]

Ik ook. Ik word ondertussen doodmoe van de zoveelste "domme" opmerking (bijvoorbeeld of RBR niet midden in het seizoen naar Honda gaat switchen) of pagina's geleuter over eigenlijk niets. Is het misschien een idee om een "F1 technical" topic te openen of iets dergelijks?
Op de man reageren doen we dus niet op GoT.

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-04-2018 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Genoeg technische draadjes: https://www.f1technical.net/forum/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nachtnet
is van 2018, maar heeft nu al een vintage uitstraling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0TjkcJq7szMIiWFsMFk2Xgvg/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 08:11

Wom

De achterzijdes van de huidige bolides zijn superdik idd. Ben toch wel een kontenman merk ik 😋

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:13

sjaool

Every life should have 9 cats

Helmut Marko heeft Christian Horner op zijn flikker gegeven. Het officiële statement is nu dat het toch een softwareprobleem was vorige race bij Max en geen driver error. :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:52
sjaool schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 07:26:
Helmut Marko heeft Christian Horner op zijn flikker gegeven. Het officiële statement is nu dat het toch een softwareprobleem was vorige race bij Max en geen driver error. :P
En dat er een hele hoop fout gaat met vertalen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Joster schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 07:30:
[...]

En dat er een hele hoop fout gaat met vertalen :D
En dan vergat ik nog te vertellen dat het de schuld was van Red Bull zelf en van niet Renault. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-09 13:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Arfman schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:42:
[...]

Die is weggejaagd door iemand die nieuw in dit topic kwam kijken en hem betichtte van leugens.
Ik ben eens terug gaan bladeren, maar dit kan ik nergens vinden. Volgens mij issie gewoon afgehaakt. Ik zie in z;n laatste berichten in de F1 2017 topics alleen maar normale berichten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:37:
[...]

Dan mogen ze de drie PU's per seizoen ook meteen laten vallen. Anders maakt het echt niks uit dat je eindelijk geen brandstof meer hoeft te besparen.

Maar Liberty is eindelijk eens een beetje goed bezig als dit klopt. Dit zal hopelijk ook meer doen dan de DRS vleugel vergroten. :Y
de 105kg regel laten vervallen zal niet veel uit maken. Het is nu al zo (iig vorig seizoen) dat het sneller is om met minder dan 105 kg te starten, en zuinig te rijden over een raceafstand. De verhouding kg/laptime is verkeerd om dit effect te laten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-09 13:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:41:
[...]

McLaren rijdt gewoon altijd met veel te veel downforce. Die zouden met een Mercedes PU nog topsnelheid missen. Aan de andere kant, Mercedes is vaak juist niet de allersnelste op rechte stukken. Nee, die accepteren gewoon dat een of twee teams een paar kilometer per uur sneller zijn en pakken in ruil hiervoor veel meer snelheid in andere delen van het circuit.
Vorig jaar haddenze constant de hoogste bochtsnelheden en daarmee beweerden ze dat ze het beste chassis hadden. Als ze vorig jaar ook gewoon veel teveel downforce hadden, dan resulteert dat volgens mij in hoge bochtsnelheid en lage topsnelheid.

Toch werd direct de conclusie getrokken: Motor is de schuld, chassis is geweldig. Het argument was "we kunnen het zien aan de GPS data". Was dat dan veel te voorbarig?
sjaool schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 07:26:
Wat een knuppels ook zeg. Dit komt allemaal zo ongeloofwaardig over.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 14-04-2018 07:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

@JvS Dat is allemaal politiek om toch vooral Renault een beetje kalm en gemotiveerd te houden. Dat het een softwareprobleem is geweest geloof ik wel. Max heb ik nog niet op leugens kunnen betrappen. Ik zou ook niet weten waarom Max erom zou gaan liegen. Andere keren als het wel zijn fout was gaf hij dat ook direct toe en bood hij zijn excuses aan het team aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JvS schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 07:57:
[...]

Vorig jaar haddenze constant de hoogste bochtsnelheden en daarmee beweerden ze dat ze het beste chassis hadden. Als ze vorig jaar ook gewoon veel teveel downforce hadden, dan resulteert dat volgens mij in hoge bochtsnelheid en lage topsnelheid.

Toch werd direct de conclusie getrokken: Motor is de schuld, chassis is geweldig. Het argument was "we kunnen het zien aan de GPS data". Was dat dan veel te voorbarig?

[...]

Wat een knuppels ook zeg. Dit komt allemaal zo ongeloofwaardig over.
Volgens mij bestaat er niet zoiets als teveel downforce. En zo wel, is dat natuurlijk nog het simpelste op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
MikeyMan schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:37:
[...]

Volgens mij bestaat er niet zoiets als teveel downforce. En zo wel, is dat natuurlijk nog het simpelste op te lossen.
Nooit teveel, maar (zoals ik eerder schreef) meer downforce opwekken, zorgt er ook voor dat je meer luchtweerstand opwekt. Je moet dus zorgen dat je downforce efficiënt is: dus zo weinig mogelijk drag opwekken. De downforce/drag-verhouding is zeker wel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JvS schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 07:57:
[...]

Nee, McLaren leek eerder bezig met de schuld afschuiven en een breuk met Honda forceren. Toen dit eenmaal was bereikt kwamen ze met verhalen over hoe ze nu in gevecht zouden gaan met RBR. Tja, qua punten gaat dat wel lekker, maar dat komt niet omdat de MCL33 nu zo goed is. Komt meer omdat RBR-Renault, uh sorry, Tag Heuer, zo ongeveer het nieuwe McLaren-Honda is. :')

Maar wat positievers dan. Wat is er opeens met Ferrari? Nou, die zijn stiekem best aardig bezig.

In Australië miste ze gewoon stabiliteit en hadden ze het lastig. Die winst was puur geluk. Sindsdien hebben ze een nieuwe voorvleugel, bargeboards, diffuser en achtervleugel geintroduceerd en dat lijkt allemaal aan te slaan.

De voorvleugel lijkt wat stijver te zijn gemaakt omdat daar kennelijk te veel beweging inzat. De achtervleugel is voor China juist kleiner gemaakt, meer Mercedes stijl en dat zal helpen met de topsnelheid.

Zie ook:
https://nl.motorsport.com...-sf71h-downforce-1024858/
https://twitter.com/tgrue...84615949872615424/photo/1

Dan lijkt McLaren langzaam op stoom te komen met updates introduceren. Die lijken tot dusver voornamelijk naar de RB13 te kijken. Niet zo vreemd want die auto was ook kaal in het begin en werd tegen het einde van het seizoen best goed.

https://nl.motorsport.com...n-kopie-red-bull-1024580/

[ Voor 36% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-04-2018 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:07

Martinspire

Awesomeness

Fuel Flow limiet net als max fuel gaat voor de spanning niet veel verbetering zoeken. Renault en Honda zitten niet op brandstofverbruik achter de andere jongens, maar omdat er niet genoeg HP uit de motor komt. Ik denk zelfs dat het verschil alleen maar groter gaat worden met Mercedes. Die hadden toch al een 1000HP motor op de bank liggen? Maak je borst maar nat voor meer dominantie dan.

Zolang ze ook niks gaan doen om auto's makkelijker in te halen, maakt het weinig uit. Ja je kunt dan straks je motor verder open draaien, maar dat maakt de dominantste motor alleen maar dominanter en laat de langzamere motoren alleen maar volgen (want die ander zet toch telkens zijn motor open als ie in de buurt komt). Maakt ook geen mooie inhaalacties, want wederom op rechte stukken.

Wat mij betreft komt er ook een einde aan engine mappings. Laat de coureur maar weer het verschil bepalen ipv de engineers

Verder vind ik het ook raar dat men hier denkt dat RBR met Honda verder had gestaan. Als die motor en die package zo geweldig was, moeten ze toch echt dichter bij elkaar staan dan dit. De auto kan een lage downforce hebben en daardoor sneller gaan, maar de baan bestaat uit meer dan 2 lange rechte stukken. Ze zullen er morgen vast profijt aan hebben, maar het gat met RBR is nog steeds te groot om te zeggen dat het een goede keuze is.

Laat ze nog maar door ontwikkelen en alles beter begrijpen en dan kijken we na de race wel of ze hun momentum kunnen vasthouden

[ Voor 23% gewijzigd door Martinspire op 14-04-2018 13:54 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Arfman

Drome!

JvS schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 07:46:
[...]

Ik ben eens terug gaan bladeren, maar dit kan ik nergens vinden. Volgens mij issie gewoon afgehaakt. Ik zie in z;n laatste berichten in de F1 2017 topics alleen maar normale berichten.
Voor zover ik me kan herinneren zijn die posts leeggehaald door betreffende user.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik reageer even hier omdat deze rant te offtopic is voor het racetopic. :)
Malfunctions schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:14:
Is er nog een verklaring gekomen waarom Stroll outqualified is door z'n teamgenoot, anders dan dat het gewoon een pannekoek is?
Ja, de auto van Williams is waardeloos. O-)
Niet dat dit echt een verrassing is nu Williams met twee paydrivers zit waar serieus talent lijkt te ontbreken. Alleen al wat Stroll steeds zegt bij die interviews. "Auto is slecht", daar komt het op neer en meer komt er ook niet uit.

Nee, wat is er slecht aan die auto? Overstuur/onderstuur? Problemen bij het begin, midden of einde van de bocht? Stabiliteit bij het remmen? Welke sector? Ik begin mij echt af te vragen of hij wel weet wat er mis is als hij in de auto zit. Daar zijn onderhand de nodige aanleidingen voor. Hoe vaak heeft hij vorig seizoen wel niet in paniek geroepen wat hij moest doen als er iets mis was? Ondertussen was het Massa die de feedback moest geven, een setup voor de auto moest vinden etc. Nu is Massa weg en moet Kubica dat doen, terwijl hij niet in de auto zit.

Ik zit er echt met stomme verbazing naar te kijken dat Claire Williams dit kennelijk een goed idee vond. De auto lijkt hardstikke slecht, Mercedes PU of Williams onwaardig en er lijkt ook geen enkele aanstalten voor verbetering in te zitten. Ik kan moeilijk geloven dat Williams met iemand zoals Paddy Low en een Mercedes PU achterin zo waardeloos kan presteren en zo enorm achteruit kan gaan van seizoen na seizoen terwijl de regelelement grotendeels constant zijn gebleven.

Nee, ik begin onderhand meer te geloven dat het totale gebrek aan talent of ervaring bij de Williams coureurs hier het grote probleem is. Hoe moet je als pitcrew in godsnaam die auto afstellen als je te maken lijkt te hebben met een coureur die er zelf weinig van begrijpt en geen feedback kan geven? Hoe moeten de mensen in de fabriek die auto verbeteren als ze de pitcrew geen idee heeft hoe die auto afgesteld moet worden? Moet de rookie Sirotkin dit dan maar doen omdat Stroll als "de ervaren" coureur deze taak absoluut niet aan lijkt te kunnen? Dat lijkt me totaal onredelijk.

Ja, Stroll zou hier Sirotkin moeten helpen op weg te komen, niet andersom. Al deze 2017+ reglement auto's zijn ook nog eens tot op zekere hoogte "diva's". Het zijn niet de 2014-2016 auto's die Max bijvoorbeeld wel eens speelgoedautootjes heeft genoemd. Dit omdat hij ze zo makkelijk vond om te rijden. Nee, deze auto's vragen om afstelling, en die kan Stroll niet krijgen omdat ik ernstig betwijfel of hij in staat is goede feedback te leveren. Dat vermoeden wordt sterker met elk interview...

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-04-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
En toch lijkt het erop dat Sirotkin het beter snapt dan Stroll ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
ArcticWolf schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:55:
En toch lijkt het erop dat Sirotkin het beter snapt dan Stroll ;)
Sirotkin heeft dus wel eerdere ervaring in F1-auto's, als testrijder. Verder speelt voor hem mee dat hij afgestudeerd is/een opleiding gedaan heeft in de richting automotive/vehicle engineering o.i.d. Men zegt dat het hem beter in staat stelt de engineers te helpen en waardevolle feedback te geven. Al moet je natuurlijk nog steeds je 'gevoel' met de auto vertalen naar bepaalde fenomenen/theorieën en dat moet je ook gewoon leren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:39:
Niet dat dit echt een verrassing is nu Williams met twee paydrivers zit waar serieus talent lijkt te ontbreken. Alleen al wat Stroll steeds zegt bij die interviews. "Auto is slecht", daar komt het op neer en meer komt er ook niet uit.
Ik kan het niet meer dan 100% met alles wat je zegt, eens zijn. Je slaat de spijker op zijn kop. Iets wat Williams
had kunnen doen, en ik weet niet of ze dat gedaan hebben, want iig uit Stroll komt geen zinnig woord, is wat Torro Rosso heeft gedaan toen VER en SAI daar rookies waren, is een makkelijk bestuurbare auto maken.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ome Ernst schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:11:
[...]

Ik kan het niet meer dan 100% met alles wat je zegt, eens zijn. Je slaat de spijker op zijn kop. Iets wat Williams
had kunnen doen, en ik weet niet of ze dat gedaan hebben, want iig uit Stroll komt geen zinnig woord, is wat Torro Rosso heeft gedaan toen VER en SAI daar rookies waren, is een makkelijk bestuurbare auto maken.
Bij STR heb je tenminste nog het voordeel dat het een opleidingsteam is. Daar zijn ze bezig om geselecteerd echt talent te testen voor mogelijk gebruik door RBR. Ongelofelijk brute manier waar de meerderheid van de coureurs faalt, maar ze hebben wel 75% succes. Kvyat was wat minder, maar Vettel, Ricciardo en Verstappen lijken mij aardige successen. Verder stapte Max en Sainz in op een moment waar het team al jaren een stabiele factor kende in Verne die voor Sainz uit het team is geschopt. De basis lag daar al.

Bij Williams mis je dit allemaal. Ik begin me dan ook af te vragen of Williams dit op termijn wel gaat overleven als ze niks veranderen. Martini gaat vertrekken en wie wil dit team sponsoren nu ze naar de laatste plaats kijken en in gevecht zijn tegen Sauber die Ferrari geld krijgen? Pappie Stroll kan er zoveel geld ingooien als hij wil, maar zonder feedback gaat het niet gebeuren omdat de engineers geen flauw idee hebben wat ze moeten doen om de auto te verbeteren. Eigenlijk moet je Kubica echt laten racen, of Wehrlein of zelfs Kvyat halen. Iemand die enige ervaring heeft en die kan helpen om de auto te ontwikkeling.

Niet dat dit niet een lapmiddel zou zijn voor de werkelijke oplossing, namelijk Stroll eruit gooien. Dat lijkt er alleen niet in te zitten. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:07

Martinspire

Awesomeness

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:39:
Ik reageer even hier omdat deze rant te offtopic is voor het racetopic. :)

[...]

Nee, wat is er slecht aan die auto? Overstuur/onderstuur? Problemen bij het begin, midden of einde van de bocht? Stabiliteit bij het remmen? Welke sector? Ik begin mij echt af te vragen of hij wel weet wat er mis is als hij in de auto zit. Daar zijn onderhand de nodige aanleidingen voor. Hoe vaak heeft hij vorig seizoen wel niet in paniek geroepen wat hij moest doen als er iets mis was? Ondertussen was het Massa die de feedback moest geven, een setup voor de auto moest vinden etc. Nu is Massa weg en moet Kubica dat doen, terwijl hij niet in de auto zit.

Ik zit er echt met stomme verbazing naar te kijken dat Claire Williams dit kennelijk een goed idee vond. De auto lijkt hardstikke slecht, Mercedes PU of Williams onwaardig en er lijkt ook geen enkele aanstalten voor verbetering in te zitten. Ik kan moeilijk geloven dat Williams met iemand zoals Paddy Low en een Mercedes PU achterin zo waardeloos kan presteren en zo enorm achteruit kan gaan van seizoen na seizoen terwijl de regelelement grotendeels constant zijn gebleven.

Nee, ik begin onderhand meer te geloven dat het totale gebrek aan talent of ervaring bij de Williams coureurs hier het grote probleem is. Hoe moet je als pitcrew in godsnaam die auto afstellen als je te maken lijkt te hebben met een coureur die er zelf weinig van begrijpt en geen feedback kan geven? Hoe moeten de mensen in de fabriek die auto verbeteren als ze de pitcrew geen idee heeft hoe die auto afgesteld moet worden? Moet de rookie Sirotkin dit dan maar doen omdat Stroll als "de ervaren" coureur deze taak absoluut niet aan lijkt te kunnen? Dat lijkt me totaal onredelijk.

Ja, Stroll zou hier Sirotkin moeten helpen op weg te komen, niet andersom. Al deze 2017+ reglement auto's zijn ook nog eens tot op zekere hoogte "diva's". Het zijn niet de 2014-2016 auto's die Max bijvoorbeeld wel eens speelgoedautootjes heeft genoemd. Dit omdat hij ze zo makkelijk vond om te rijden. Nee, deze auto's vragen om afstelling, en die kan Stroll niet krijgen omdat ik ernstig betwijfel of hij in staat is goede feedback te leveren. Dat vermoeden wordt sterker met elk interview...
Het zal me niet verbazen als ze Red Bull nadoen en problemen met correlatie tbv de windtunnel en simulaties hebben. Natuurlijk kun je alles op de auto pinnen, maar als je de statistieken bekijkt is het ook gewoon een slecht chassis.

Verder denk ik dat de invloed van Paddy Low nog wat overschat is. Zo lang zit hij er nog niet en bovendien moet ie het doen met een kleiner team en kleiner budget. Als je elke mogelijke vleugel kunt testen, dan is het een stuk makkelijker om iets moois in elkaar te zetten bv.

Tenslotte denk ik ook dat Paddy Low nooit het geheim is geweest van de snelle Mercedes en het chassis ervan. Anders zou het team het wel veel slechter hebben gedaan sinds hij weg was, maar het lijkt eerder tegenovergesteld te zijn. Kortom: het gaat om meer toptalent. Overall gezien is Paddy ook meer de manager dan de echte designer volgens mij, hoogstens aangeven waar de focus moet liggen of wat wel of niet onderzocht moet worden. En zoals ik eerder zij: volgens mij is de Merc PU ook wat overgewaardeerd dit jaar. Misschien dat ie nog wat conservatief staat, want ook Force India heeft er last van. Zowel Williams als Force India konden voorgaande jaren hun chassis compenseren met de motor zoals Lotus dat deed toen die met Mercedes reden (en toen het weer Renault werd, was het team ver te zoeken ivm de opgelopen achterstand). Ferrari heeft zijn zaakjes nu gewoon erg goed voor elkaar en ook Renault en Honda lijken terug te komen. Dus kun je het niet alleen op de coureurs, niet alleen op de ontwerper en niet alleen op het team of de motor gooien. Het is momenteel een combinatie van alles.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Het valt me nl op dat er de laatste jaren minder spins zijn dan voorheen. Meestal alleen in vrije trainingen. Het zou me dus niets verbazen als ze zoiets zouden hebben. Traction control mag dan verboden zijn, maar als je iets verzint dat dezelfde uitwerking heeft, maar niet actief ingrijpt, is het volgens de regels.
Ik vermoed inderdaad dat er teams zijn die iets dergelijks hebben ingebouwd, maar dan meer als launch control. Echter het verminderd aantal spins heeft denk ik meer te maken met hoe rijders tegenwoordig lift&coast moeten toepassen. Niemand rijdt tijdens een race op de limiet omdat je dan door je brandstof heen bent op 2/3e van de race :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-09 18:52
@DaniëlWW2 Force India presteert dit jaar ook een stuk minder met de Mercedes motor. Vooral de teams met een Ferrari motor lijken een slag te hebben geslaan.

Verder heb je wel gelijk. Beide rijders zijn vooralsnog Williams onwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
AequitasII schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:49:
@DaniëlWW2 Force India presteert dit jaar ook een stuk minder met de Mercedes motor. Vooral de teams met een Ferrari motor lijken een slag te hebben geslaan.

Nouja, Haas heeft natuurlijk een halve Ferrari gekocht, dus die zijn het aan hun stand verplicht om rap te gaan en Sauber / Alfa Romeo heeft een vooruitgang van 2 generaties Ferrari F1-motor gehad, van een model 2016 naar een model 2018. Dat vertekent natuurlijk ook wel wat. Daarnaast is Williams hun beste coureur kwijt (Massa) heeft FI gewoon totaal geen budget voor ontwikkeling (en Williams kan dat gewoon niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AequitasII schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:49:

Tja, dat lijkt meer een probleem te zijn van Williams en FI die hun auto's niet op orde hebben gekregen dan de Mercedes PU. Hebben Haas, Renault en McLaren ook nog eens een stap vooruit gezet en dan zak je zomaar weg in het competatieve middenveld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nachtnet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H1ygVxFq6xOrr1dNPR7fzEa6/full.jpg

net minesweeper .. :+

Afbeeldingslocatie: https://lh3.ggpht.com/_gu4uNIabei2cGYMg5bJrzxtiKmIBmyLulsDwzkoVPIZMuAdE1E-wntsvqEksu6Gp2Q=h900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nog even over Lowe en zijn invloed. Dit is het eerste jaar dat Allison aan het roer staat bij Mercedes (en vorig jaar het eerste jaar dat hij weg was bij Ferrari). En bij Ferrari gaat het allemaal opeens wel een stuk beter en bij Mercedes vooral even wat minder. Vorig jaar was de auto een diva, maar door de skills van Lewis en het af laten weten door Vettel werden ze toch makkelijk kampioen. Dit jaar is het eerste volledige jaar van Allison en op een circuit dat de afgelopen jaren toch echt een Mercedes baan was, was het nu toch echt helemaal niks. Ze hadden zomaar 5e en 6e kunnen worden. Wat ook opvallend is, twee races op rij geen pole!**

Bij Williams lijkt het allemaal nog niet op zijn plek te vallen, maar misschien was zijn invloed juist wel heel erg groot bij Mercedes? En is Allison toch niet het enorm grote genie wat we er allemaal van gemaakt hebben?

Ik heb bij Williams het gevoel dat ze alle pijlen op 2020 richten met de nieuwe regels die dan komen. En daar nu de organisatie op aan het inrichten zijn. Zoals Brawn ooit deed met wat nu Mercedes is geworden. Alleen het verschil is dat Brawn naast de organisatie ook eigenlijk altijd 2 ervaren coureurs had (Jenson, Rubens, Michael, etc). Waardoor er inderdaad ook met een mindere auto, door ervaring, gepresteerd werd.

Williams investeert in de auto, of beter gezegd, in de fabriek en hopen dat de jonkies ergens een keer geluk hebben. Zoals vorig jaar toch 2 keer het geval was. Verder houden ze 'hun neus dicht'.

** Als ik het goed heb, is dit voor het eerst! Van 2015 tot nu, dat er twee races op rij geen Mercedes op pole stond.

[ Voor 3% gewijzigd door BlauweFles op 16-04-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:43
BlauweFles schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:07:
** Als ik het goed heb, is dit voor het eerst! Van 2015 tot nu, dat er twee races op rij geen Mercedes op pole stond.
In ieder geval werd op Sky gemeld dat dit de eerste keer sinds ik denk 2014 (hybrid era) is dat er 3 races op rij geen Mercedes op de hoogste trede na de race staat. Ook dat is wel een bizarre statistiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:26:
[...]

In ieder geval werd op Sky gemeld dat dit de eerste keer sinds ik denk 2014 (hybrid era) is dat er 3 races op rij geen Mercedes op de hoogste trede na de race staat. Ook dat is wel een bizarre statistiek.
Ja, dat is natuurlijk waar het allemaal om draait :D

Wat die auto voor elkaar kreeg was, vooraan staan, snel starten, in twee ronden een gat en tot ziens allemaal. Dan was er iets extreems nodig voor een andere uitslag.
  • Geen pole, maar dus nooit vaker als 1 keer achter elkaar
  • Ingehaald worden op de baan (volgens mij alleen Max een keer gelukt vorig jaar)
  • Elkaar de baan af rijden (Spanje, Oostenrijk 2016)
  • Weersomstandigheden (Lewis weet dan wel te compenseren)
  • SC op een ongelukkig moment
Maar dat zijn incidenten. En met een lang seizoen is dat vaak wel weg te managen, als je maar steeds weer vooraan staan. Nu dat dus opeens niet meer zo is, wordt het allemaal spannender.

Het is de wet van de remmende voorsprong, de rest komt vanzelf dichterbij. En zodra je dat bereikt hebt, dan komen er weer nieuwe regels en heeft er weer 1 partij alles het beste voor elkaar (Williams ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En we zien alweer welke kant het op gaat.
Van Mercedes zijn alle ondelen nog te gebruiken (die van Bottas bleken toch niet kapot)
en de rest gaat op Monza hun engine penalties pakken.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 11:37

iichel

Gazoooo

YakuzA schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:45:
[...]

Van Mercedes zijn alle ondelen nog te gebruiken (die van Bottas bleken toch niet kapot)
McLaren monteurs zullen het wel een verademing vinden, 3 weekenden met de eerste componenten. Mercedes doet het ook, zoals verwacht, goed. De nieuwe onderdelen zijn uit voorzorg gemonteerd na BOT z'n crash in Melbourne maar bleken inderdaad goed te zijn.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
iichel schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:02:
[...]

McLaren monteurs zullen het wel een verademing vinden, 3 weekenden met de eerste componenten. Mercedes doet het ook, zoals verwacht, goed. De nieuwe onderdelen zijn uit voorzorg gemonteerd na BOT z'n crash in Melbourne maar bleken inderdaad goed te zijn.
Dat is natuurlijk een 'half-geluk', want je kan dan geen engine upgrade pakken. Normaal proberen ze in Canada en Spa een versie te pakken die net weer wat beter is. Dat zou nu dus niet twee keer kunnen, zonder een van beide keren een straf te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

yep, betekent wel dat ze langer in hogere modes kunnen rijden met deze onderdelen (misschien dat BOT daarom sneller dan HAM is? :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:45:
[...]

Ik denk dat Ricciardo al eerder dan Monza aan de beurt is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Honda doet het goed in ieder geval, geen motor problemen meer sinds de MGU-H/TC update na Australië. En in Canada komt hun ICE update.
Hopelijk krijgt TR zelf het ook weer op de rit want de afstelling afgelopen weekend was gewoon drama :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:26:
[...]
Mercedes heeft veel resources. Zoals ze in de UK zeggen 'They will spend their way out of it'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BlauweFles schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:05:
[...]

Dat is natuurlijk een 'half-geluk', want je kan dan geen engine upgrade pakken. Normaal proberen ze in Canada en Spa een versie te pakken die net weer wat beter is. Dat zou nu dus niet twee keer kunnen, zonder een van beide keren een straf te pakken.
Op de ES, CE en MGU-K zijn vrijwel geen winsten te halen ivm regels met max output, deze zullen dan ook vrijwel zeker geen upgrade krijgen tijdens een seizoen.

De belangrijkste onderdelen waar de winst te halen zijn de ICE/TC/MGU-H combi.
ArcticWolf schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:17:
[...]

Honda doet het goed in ieder geval, geen motor problemen meer sinds de MGU-H/TC update na Australië. En in Canada komt hun ICE update.
Hopelijk krijgt TR zelf het ook weer op de rit want de afstelling afgelopen weekend was gewoon drama :/
Vaak heeft het ook met de banden te maken. Hartley gaf na afloop van de race ook aan dat hij de US band niet aan het werk kreeg, terwijl RB het duidelijk wel kon in de openingsfase.

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2018 10:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

De Renault MGU-K schijnt nog uit 2016 te komen en is een paar kg te zwaar.

Verder kun je een klein beetje winst halen uit de efficiëntie... Je mag 4MJ per rondje harvesten geloof ik, 56 rondjes * 4MJ is 224MJ wat je over een race mag harvesten. Stel dat je efficiëntie 1% kan verhogen dan win je toch weer een half rondje... maar vaak zitten die elektromotoren al ruim boven de 90% efficiëntie en betrouwbaarheid is vaak wel OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Tijdens de race gister, had SKY het over een vergadering over het terugbrengen van het aantal flapjes op in ieder geval de neusvleugel voor het seizoen van 2019. Iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 16:17

Crazy D

I think we should take a look.

Jasphur schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:26:
Tijdens de race gister, had SKY het over een vergadering over het terugbrengen van het aantal flapjes op in ieder geval de neusvleugel voor het seizoen van 2019. Iemand meer info?
Had Olav het ook over volgens mij. Morgen of donderdag, dacht ik dat ie zei.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Laatst online: 02-01-2022
BlauweFles schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:44:
[...]

Het is de wet van de remmende voorsprong, de rest komt vanzelf dichterbij. En zodra je dat bereikt hebt, dan komen er weer nieuwe regels en heeft er weer 1 partij alles het beste voor elkaar (Williams ;))
Ik hoop het voor ze. Mooi team met een historie. De film op Netflix over Frank is erg leuk om te zien. Ook de dingen die hij uithaalde om maar aan geld te komen. Het is een harde sport. Mercedes heeft de VAG achter zich en kunnen spenderen. Jammer dat het ten koste is gegaan van Porsche lmp1 in het WEC.

Misschien moeten ze Hartley binnen halen, die schijnt erg goed te zijn met het vertalen wat hij voelt naar de engineers toe. Maar ook hij valt me ietsje tegen moet ik toegeven. Hij komt uit uit een auto die niet geheel te vergelijken is maar kwa downforce bijna en snelheid. Kubica die al zo lang niet in raceverband heeft gereden zou dan ineens wel punten gaan pakken? Denk het niet.

Maar het middenveld zit dicht bij elkaar en dat is goed. Laat ze maar vele gevechten hebben met elkaar. EN als dan Ferrari het Mercedes moeilijk kan maken en RB zo nu en dan ook iets weet te pakken hebben we een mooi seizoen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jasphur schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:26:
Kan je al vertellen dat het zeer waarschijnlijk niet gaat gebeuren ;)

(om dit te veranderen moeten alle 10 teams unaniem instemmen namelijk)
Daniel_Elessar schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:45:
[...]
Ik hoop het voor ze. Mooi team met een historie. De film op Netflix over Frank is erg leuk om te zien. Ook de dingen die hij uithaalde om maar aan geld te komen. Het is een harde sport. Mercedes heeft de VAG achter zich en kunnen spenderen. Jammer dat het ten koste is gegaan van Porsche lmp1 in het WEC.
Merc is geen onderdeel van VAG, maar van Daimler-Benz. ;)
Het vrachtwagens vol geld erin dumpen klopt wel :P
(maar uiteindelijk is de uitgave klein voor Mercedes om wereldwijd marketing te doen)

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2018 16:06 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Daniel_Elessar schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:45:
Mercedes heeft de VAG achter zich en kunnen spenderen. Jammer dat het ten koste is gegaan van Porsche lmp1 in het WEC.
Huh? VAG en Porsche?

Mercedes maakt deel uit van Daimler.

Het F1 team is o.a. ondergebracht in een investeringsmaatschappij waar Mercedes weer grootaandeelhouder van is. Zoals gezegd; VAG heeft hier dus helemaal niets mee te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door albino71 op 16-04-2018 16:04 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
YakuzA schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:01:
[...]

Kan je al vertellen dat het zeer waarschijnlijk niet gaat gebeuren ;)

(om dit te veranderen moeten alle 10 teams unaniem instemmen namelijk)

[...]

Klopt, dat zeiden ze bij SKY ook, maar er werd ook geroddeld over dat Liberty hoe dan ook met een verplichting gaat komen om de wagens minder flapjes te laten hebben (correct Nederlands?). Als dat echt zo is, dan kudo's voor hoe Liberty bezig is met het veranderen van F1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Terugbrengen van het aantal flapjes? Hmmm...klinkt leuk, maar welke flapjes zijn dan precies toegestaan? Hoe bepaalt de FIA of een flapje nut heeft voor de auto zelf of alleen maar/voornamelijk turbulentie genereert? Of krijgen we dan een standaardvleugel? Ik weet niet of we dat moeten willen. Het mooie aan F1 vind ik (ja, persoonlijk) nu eenmaal dat de individuele teams dit soort zaken bedenken. En sinds men de aerodynamica ontdekt heeft, bestaat dit probleem. Het is echt niet nieuw. In de jaren '70 al realiseerde men zich dat je soms wel 10 autolengtes achter een auto last hebt van de turbulentie. En toen hadden ze redelijk vlakke vleugels. Ik heb op mijn motorkuipruitje een 'lip' gemonteerd die ervoor zorgt dat de wind nét over mijn helm gaat en daar heb je als je achter mij rijdt, tot op 25 meter gewoon last van. Dat heb ik gemerkt met iemand die ook zo'n ding had. Ik merkte het verschil met de heen (geen lip) en terugweg (wel lip) en ik kon dus op die afstand niet achter 'm rijden.

Ik vrees dat je dit probleem nooit gaat oplossen. Misschien kun je het verminderen, maar zonder een standaardvleugel redt je het niet. En je kunt nooit voorkomen dat een of ander boefje een stripje ergens monteert die vuile lucht genereert. Het hoeft geen groot ding te zijn. Zo gaan we de regels nóg ingewikkelder maken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:23:
Terugbrengen van het aantal flapjes? Hmmm...klinkt leuk, maar welke flapjes zijn dan precies toegestaan? Hoe bepaalt de FIA of een flapje nut heeft voor de auto zelf of alleen maar/voornamelijk turbulentie genereert? Of krijgen we dan een standaardvleugel? Ik weet niet of we dat moeten willen. Het mooie aan F1 vind ik (ja, persoonlijk) nu eenmaal dat de individuele teams dit soort zaken bedenken. En sinds men de aerodynamica ontdekt heeft, bestaat dit probleem. Het is echt niet nieuw. In de jaren '70 al realiseerde men zich dat je soms wel 10 autolengtes achter een auto last hebt van de turbulentie. En toen hadden ze redelijk vlakke vleugels. Ik heb op mijn motorkuipruitje een 'lip' gemonteerd die ervoor zorgt dat de wind nét over mijn helm gaat en daar heb je als je achter mij rijdt, tot op 25 meter gewoon last van. Dat heb ik gemerkt met iemand die ook zo'n ding had. Ik merkte het verschil met de heen (geen lip) en terugweg (wel lip) en ik kon dus op die afstand niet achter 'm rijden.

Ik vrees dat je dit probleem nooit gaat oplossen. Misschien kun je het verminderen, maar zonder een standaardvleugel redt je het niet. En je kunt nooit voorkomen dat een of ander boefje een stripje ergens monteert die vuile lucht genereert. Het hoeft geen groot ding te zijn. Zo gaan we de regels nóg ingewikkelder maken ben ik bang.
Bij de huidige F1 wagen is het een combinatie van voor/achtervleugel.

- De achtervleugel die nu zo laag staat (+breder is), zorgt voor ergere verstoorde lucht dan de oudere, hogere achtervleugel. (voor achtervleugels is er al een limitatie van 2 flaps waarvan ook de grootte van de DRS flap vast ligt dacht ik)
- De voorvleugel die complex is heeft meer last van verstoorde lucht omdat de lucht er op een andere manier overheen zal stromen en bij de rest van de auto uit zal komen. De gegenereerde vortexen zullen dan minder sterk zijn en mogelijk net anders op het bargeboard uitkomen dan als een auto niet in verkeer zit.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:28:
[...]
Bij de huidige F1 wagen is het een combinatie van voor/achtervleugel.

- De achtervleugel die nu zo laag staat, zorgt voor ergere verstoorde lucht dan de oudere, hogere achtervleugel. (voor achtervleugels is er al een limitatie van 2 flaps waarvan ook de grootte van de DRS flap vast ligt dacht ik)
- De voorvleugel die complex is heeft meer last van verstoorde lucht omdat de lucht er op een andere manier overheen zal stromen en bij de rest van de auto uit zal komen. De gegenereerde vortexen zullen dan minder sterk zijn en mogelijk net anders op het bargeboard uitkomen dan als een auto niet in verkeer zit.
Klopt. Momenteel is het effect erger. Maar je komt er nooit helemaal vanaf. In de jaren 90 klaagden ze ook altijd over vuile lucht en je kunt het ook proberen erger te maken voor je achterliggers door ergens op je auto een extra flapje te maken.

De hysterie nav de GP in Australië verbaast me niets. Vorig jaar was het precies hetzelfde. Iedereen piepen dat je met de nieuwe auto's niet meer kunt inhalen. Ga je voor de gein in de GP timing database kijken en je plukt er een willekeurige Australische GP ergens 20 jaar geleden eruit, zie je ook dat er grote verschillen waren. De heren verslaggevers hebben blijkbaar korte geheugens of gewoon gevoel voor dramatiek. Ik vermoed het laatste. Er zijn GP's waar Meneer Prost gewoon een ronde voor reed op de rest. De GP van China liet weer zat actie zien. Het is dus gewoon een kwestie van de juiste baan. En misschien moeten ze dáár eens kritischer naar gaan kijken en eventueel die banen aanpassen. Of alleen op circuits gaan rijden waar de auto's beter tot hun recht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Mee eens hoor @mphilipp :)

Maar Liberty zoekt (samen met de teams) naar ideeën om het inhalen iets makkelijker te maken. Blijkbaar komt de meeste vuile lucht van de voorvleugel dus willen ze dat aanpakken. Dat het 'altijd al zo geweest is' betekend niet dat de huidige eigenaar er maar niks aan moet doen, toch? En misschien is het schrappen van sommige banen inderdaad een alternatief.

edit: ik zie nu dat deze vergadering al gepland stond voordat dit seizoen was begonnen. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

[ Voor 23% gewijzigd door Jasphur op 16-04-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jasphur schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:43:
Mee eens hoor @mphilipp :)
Maar Liberty zoekt (samen met de teams) naar ideeën om het inhalen iets makkelijker te maken. Blijkbaar komt de meeste vuile lucht van de voorvleugel dus willen ze dat aanpakken. Dat het 'altijd al zo geweest is' betekend niet dat de huidige eigenaar er maar niks aan moet doen, toch? En misschien is het schrappen van sommige banen inderdaad een alternatief.
Inderdaad, niet verkeerd om er iets aan te doen. Maar hoe erover gepraat werd leek me een beetje hysterisch. En (ik weet niet meer wie) iemand merkte op dat men dit wel kon verwachten door de laatste regelwijzigingen (brede banden, lage achtervleugel). Je kunt bij elke regelwijziging de volgende 'area of development' voorspellen als je een beetje verstand van zaken hebt.

Ik bid en hoop dat men niet naar een standaardauto toe wil. Dat is pas écht het einde van de F1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ze moeten gewoon minder regels hebben. Het niet toelaten van camshaft-loze motoren of variabele kleptiming is zo 1990 :p
Geef gewoon wat dimensie- en veiligheidseisen voor de auto mee + motor inhoud/aantal cilinders en gaan met die banaan. Tis de F1, geen standaardisatie show.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 16-04-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:36:
[...]

Klopt. Momenteel is het effect erger. Maar je komt er nooit helemaal vanaf. In de jaren 90 klaagden ze ook altijd over vuile lucht en je kunt het ook proberen erger te maken voor je achterliggers door ergens op je auto een extra flapje te maken.

De hysterie nav de GP in Australië verbaast me niets. Vorig jaar was het precies hetzelfde. Iedereen piepen dat je met de nieuwe auto's niet meer kunt inhalen. Ga je voor de gein in de GP timing database kijken en je plukt er een willekeurige Australische GP ergens 20 jaar geleden eruit, zie je ook dat er grote verschillen waren. De heren verslaggevers hebben blijkbaar korte geheugens of gewoon gevoel voor dramatiek. Ik vermoed het laatste. Er zijn GP's waar Meneer Prost gewoon een ronde voor reed op de rest. De GP van China liet weer zat actie zien. Het is dus gewoon een kwestie van de juiste baan. En misschien moeten ze dáár eens kritischer naar gaan kijken en eventueel die banen aanpassen. Of alleen op circuits gaan rijden waar de auto's beter tot hun recht komen.
Go van Australië is wel een slecht voorbeeld om te vergelijken. Vroeger was het namelijk op een ander circuit ;)
Verder mee eens dat de massa hysterie na gp#1 nergens op slaat. We hadden dit jaar 15x? zoveel inhaalacties op Melbourne dan vorig jaar :+
ArcticWolf schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:33:
Ze moeten gewoon minder regels hebben. Het niet toelaten van camshaft-loze motoren of variabele kleptiming is zo 1990 :p
Geef gewoon wat dimensie- en veiligheidseisen voor de auto mee + motor inhoud/aantal cilinders en gaan met die banaan. Tis de F1, geen standaardisatie show.
Uhu, om dan meteen te klagen dat er 1 team zo dominant is vanwege truukje x of discutabel onderdeel y of afwijkende motor z.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2018 17:36 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:34:
[...]

Go van Australië is wel een slecht voorbeeld om te vergelijken. Vroeger was het namelijk op een ander circuit ;)
Verder mee eens dat de massa hysterie na gp#1 nergens op slaat. We hadden dit jaar 15x? zoveel inhaalacties op Melbourne dan vorig jaar :+

[...]

Uhu, om dan meteen te klagen dat er 1 team zo dominant is vanwege truukje x of discutabel onderdeel y of afwijkende motor z.
Ja dat is concurrentie :o zo ging het vroeger ook (<1980) of sla ik nu de plank mis? :+

Nee maar zonder dollen, ik snap het doel van de F1 niet echt meer... willen ze ontwikkelen of racen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:34:
[...]
Tsja...dat blijf je houden. Zolang je toestaat dat iedereen zelf zijn spullen ontwikkelt, blijf je verschillen houden. Dat is toch eigenlijk het hele idee. Punt is alleen dat er hele rijke teams zijn die de beste mensen kunnen betalen en de duurste methodieken/technieken kunnen toepassen. Daar is op zich vrij weinig aan te doen. Je hebt dit in principe in andere sporten ook. Deels dan. Want aangezien F1 een gemotoriseerde sport is en de motor een groot deel van de prestatie bepaalt, kun je daar het verschil maken met heel veel geld. In voetbal kunnen gevanceerde trainingsmethodes wat helpen, maar als ik er ga voetballen, win je nog steeds niet :+

Dus wie weet gaat een budgetcap helpen, maar ik vind wel dat de verschillen moeten blijven. En niet meteen dingen verbieden als eentje iets heel slims heeft bedacht. Dat is juist mooi. Als ze nou eens een budgetcap doen, maar meer testmomenten per jaar en de teams mogen zelf uitzoeken hoeveel motoren ze gebruiken, zolang ze maar binnen het budget blijven. Fuel flow limiet eraf, en gewoon zoveel liter/kg en zie maar hoe je dat opmaakt in de race.

Probleem is alleen dat als de de aero simpeler maakt, je daar dus de development weghaalt. Die gaat dan ergens anders heen. Dus wat krijg je dan: truukjes met de motor. Ze verzinnen altijd wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08
mphilipp schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:49:
In voetbal kunnen gevanceerde trainingsmethodes wat helpen, maar als ik er ga voetballen, win je nog steeds niet :+
Dat is in de Formule 1 niet anders hoor :+

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12
mphilipp schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:49:
[...]

Probleem is alleen dat als de de aero simpeler maakt, je daar dus de development weghaalt. Die gaat dan ergens anders heen. Dus wat krijg je dan: truukjes met de motor. Ze verzinnen altijd wel wat.
Het aero gedoe simpeler maken kan wel degelijk, maar dan moeten ze afstappen van andere reglementen waar ze zo aan vast houden...

Op dit moment wordt het de teams moeilijk gemaakt om die auto's aan de weg te laten plakken. Ground effect mag niet... Variabele ophanging mag niet...
Als ze iets meer toelaten dat auto's meer mechanische grip kunnen generen zodat ze minder afhankelijk zijn van die enorme complexe voorvleugels zou dat best kunnen helpen.

Misschien (...of zeker...) niet in het budget probleem, maar wel in het mogelijk maken om dichter achter een auto te rijden en daarmee het inhalen makkelijker te maken.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Maar waarom moeten ze per se aan de weg plakken? Denk dat het leuker is voor de kijkers als de auto's wat meer 'dansen', hebben de coureurs ook een wat groter aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Robertdj schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:17:
Maar waarom moeten ze per se aan de weg plakken? Denk dat het leuker is voor de kijkers als de auto's wat meer 'dansen', hebben de coureurs ook een wat groter aandeel.
Met danspasjes kun je geen bochten nemen met 200 kmpu haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
YakuzA schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:01:

Merc is geen onderdeel van VAG, maar van Daimler-Benz. ;)
Het vrachtwagens vol geld erin dumpen klopt wel :P
(maar uiteindelijk is de uitgave klein voor Mercedes om wereldwijd marketing te doen)
@albino71

Mijn fout, ik zat even flink mis. Heb je wel eens als je niet nadenkt en meerdere dingen tegelijk doet. Het is Duits dus zal wel aan VAG behoren :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Robertdj schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:17:
Ik vind dat F1 de top van de autosport moet zijn, dus qua techniek bovenaan moet staan. Daar hoort de beste grip ook bij, maar haal die dan zoals hierboven al aangehaald is uit zaken als actieve wielophanging, grondeffect, slimme dempers, blown diffusers (hoewel dat waarschijnlijk ook weer turbulentie achte de auto oplevert), etc. Ik kan er echt met de kop niet bij dat ze die zaken allemaal verboden hebben in de loop der jaren, maar de vleugels nota bene nog groter hebben gemaakt voor de looks.

Je kunt het totale oppervlak van de voor- en achtervleugel beperken, daar tussenin alle uitstekende horizontale oppervlakken verplicht aerodynamisch neutraal laten ontwerpen (zoals de camera's bijvoorbeeld), het ontwerp van de vloer vrij laten, ze alles laten doen met de wielophanging wat ze willen, etc.

En als je bang bent voor turbulentie: je kunt de auto's voor en na de race in een (mobiele?) windtunnel plaatsen en de turbulentie meten. Als de teams weten wat toegestaan is, kunnen ze daarop hun auto ontwerpen. Beetje teveel turbulentie? Tijdstraf. Veel teveel turbulentie? Diskwalificatie.

Ik ben geen aerodynamicus, maar hier moet iets mogelijk zijn.
Daniel_Elessar schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:12:
[...]

@albino71

Mijn fout, ik zat even flink mis. Heb je wel eens als je niet nadenkt en meerdere dingen tegelijk doet. Het is Duits dus zal wel aan VAG behoren :+
FYI: BMW zit er ook niet bij :+

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 16-04-2018 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Jasphur schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:26:
[...]

Met danspasjes kun je geen bochten nemen met 200 kmpu haha.
Ach, dat is het verschil tussen ziek snel en belachelijk snel, ik zie het verschil niet. Wat dat betreft vind ik de bredere banden en zachtere compounds ook onzin.
Grrrrrene schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:18:
[...]

Ik vind dat F1 de top van de autosport moet zijn, dus qua techniek bovenaan moet staan. Daar hoort de beste grip ook bij, maar haal die dan zoals hierboven al aangehaald is uit zaken als actieve wielophanging, grondeffect, slimme dempers, blown diffusers (hoewel dat waarschijnlijk ook weer turbulentie achte de auto oplevert), etc. Ik kan er echt met de kop niet bij dat ze die zaken allemaal verboden hebben in de loop der jaren, maar de vleugels nota bene nog groter hebben gemaakt voor de looks.

Je kunt het totale oppervlak van de voor- en achtervleugel beperken, daar tussenin alle uitstekende horizontale oppervlakken verplicht aerodynamisch neutraal laten ontwerpen (zoals de camera's bijvoorbeeld), het ontwerp van de vloer vrij laten, ze alles laten doen met de wielophanging wat ze willen, etc.

En als je bang bent voor turbulentie: je kunt de auto's voor en na de race in een (mobiele?) windtunnel plaatsen en de turbulentie meten. Als de teams weten wat toegestaan is, kunnen ze daarop hun auto ontwerpen. Beetje teveel turbulentie? Tijdstraf. Veel teveel turbulentie? Diskwalificatie.

Ik ben geen aerodynamicus, maar hier moet iets mogelijk zijn.
Eens, maar dus niet met grotere vleugels, bredere banden of zachtere compounds. Dat heeft ook totaal geen binding met de 'echte' wereld.

[ Voor 67% gewijzigd door Robertdj op 16-04-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Robertdj schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:18:
[...]

Eens, maar dus niet met grotere vleugels, bredere banden of zachtere compounds. Dat heeft ook totaal geen binding met de 'echte' wereld.
Ja, dat zeg ik: vleugeloppervlak beperken. Veel (super)sportwagens hebben ook front splitters en grote vleugels achterop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

actieve wielophanging + meer ground effect is zo'n beetje de natte droom van veel F1 engineers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Grrrrrene schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:22:
[...]

Ja, dat zeg ik: vleugeloppervlak beperken. Veel (super)sportwagens hebben ook front splitters en grote vleugels achterop...
Was het niet dat kwa downforce de LMP1 de F1 voorbij is maar de F1 nog altijd later kan remmen waardoor het verschil nog altijd best groot is.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hkJYbY7nt2s]
Hier scheelt het zo'n 6seconden wat de F1 sneller is.

NU die ronde van Porsche kortgeleden is als ze voluit gaan dan komen ze in de richting. Echter gaat de F1 daar dit jaar wel weer overheen of onder die tijd, net hoe je het wilt zien.

F1 is nog best het technisch hoogste al zit de LMP1 daar echt niet veel onder. Beide volg ik met veel plezier. F1 is een sprintrace in vergelijking met de 6 en 24h races die het WEC doen maar die laten hun races op een sprintrace lijken. En de felle gevechten tussen de coureurs daar is geweldig.
Gelukkig zit de F1 ook weer dichter bij elkaar.

En :X Dat BMW er ook niet bij hoort :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Was groundeffect niet zo ingeperkt omdat het nogal onvoorspelbaar is en daarmee gevaarlijk wordt? Als je door iets te hard over de curb te gaan ineens al je downforce verliest en daardoor met 200+ de muur in knalt, dan gaat dat natuurlijk slachtoffers vragen op den duur. Dat strookt niet echt met de drive om F1 juist veiliger te krijgen met als hoogtepunt (dieptepunt?) de halo van dit jaar...

Ik verbaas me overigens ook over hoe ver ontwikkeling wordt geplokkeerd door regels. Aan de andere kant is er natuurlijk de overweging of het niet meer ook een formule moet zijn waar de beste coureur wint. Met te veel technische hulpmiddelen zoals actieve ophanging, vormen van traction control, variabele aerodynamica, blown diffusers (aangestuurd via de engine mapping) moet je je wel gaan afvragen of het nog om de coureur gaat of dat de computers aan boord het gaan bepalen. Tegelijk zie je dat teams enorme investeringen doen om toch weer hetzelfde te bereiken, met een omweg. Denk aan de hydro-mechanische oplossingen voor de ophangingen die illegaal gemaakt zijn vorig jaar.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
ATS schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:31:

Ik verbaas me overigens ook over hoe ver ontwikkeling wordt geplokkeerd door regels. Aan de andere kant is er natuurlijk de overweging of het niet meer ook een formule moet zijn waar de beste coureur wint. Met te veel technische hulpmiddelen zoals actieve ophanging, vormen van traction control, variabele aerodynamica, blown diffusers (aangestuurd via de engine mapping) moet je je wel gaan afvragen of het nog om de coureur gaat of dat de computers aan boord het gaan bepalen.
Volgens mij volg je de sport nog niet zo lang?
Dit is toch een bekend feit en inherent aan de sport in z'n huidige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ATS schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:31:
Was groundeffect niet zo ingeperkt omdat het nogal onvoorspelbaar is en daarmee gevaarlijk wordt? Als je door iets te hard over de curb te gaan ineens al je downforce verliest en daardoor met 200+ de muur in knalt, dan gaat dat natuurlijk slachtoffers vragen op den duur. Dat strookt niet echt met de drive om F1 juist veiliger te krijgen met als hoogtepunt (dieptepunt?) de halo van dit jaar...

Ik verbaas me overigens ook over hoe ver ontwikkeling wordt geplokkeerd door regels. Aan de andere kant is er natuurlijk de overweging of het niet meer ook een formule moet zijn waar de beste coureur wint. Met te veel technische hulpmiddelen zoals actieve ophanging, vormen van traction control, variabele aerodynamica, blown diffusers (aangestuurd via de engine mapping) moet je je wel gaan afvragen of het nog om de coureur gaat of dat de computers aan boord het gaan bepalen. Tegelijk zie je dat teams enorme investeringen doen om toch weer hetzelfde te bereiken, met een omweg. Denk aan de hydro-mechanische oplossingen voor de ophangingen die illegaal gemaakt zijn vorig jaar.
actieve ophanging, vormen van traction control, variabele aerodynamica, blown diffusers (aangestuurd via de engine mapping)
Ik ben voor _/-\o_ en dan geen fuel flow limit op de motoren en het liefst terug naar V10 motoren (met turbo's etc...) :9
Gewoon zo hard mogelijk proberen te gaan, dan moet de coureur echt wel z'n best doen om dat onder controle te houden, zelfs met TC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ArcticWolf schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:10:
[...]

[...]

Ik ben voor _/-\o_ en dan geen fuel flow limit op de motoren en het liefst terug naar V10 motoren (met turbo's etc...) :9
Gewoon zo hard mogelijk proberen te gaan, dan moet de coureur echt wel z'n best doen om dat onder controle te houden, zelfs met TC.
Krijg je weer optochten omdat één team, meestal die met het hoogste budget, veel sneller is.
Blauwe vlaggen in ronde 7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Lensent schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:03:
[...]

Volgens mij volg je de sport nog niet zo lang?
Dit is toch een bekend feit en inherent aan de sport in z'n huidige tijd.
Lang is relatief... 10+ jaar.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Opzich denk ik dat de V6 op dit moment wel een geschikt format is. Mooier zou ik vinden als de fabrikanten gewoon een dergelijk lijstje krijgen als dit:
-2.0L
-bi-turbo
-mgu-k

En verder technische vrijheid om binnen die criteria iets interessants te ontwikkelen. Dan zullen we zien wat het meest efficiënt/snelste is. Ook zal het interessant zijn als Mercedes bijvoorbeeld een "straight"-motor ontwikkelt en Ferrari een "v"-motor. Wie weet zien we zelfs mijn persoonlijke favoriet de "boxer" weer terug alhoewel die aanzienlijke nadelen heeft.

Vanuit budget opzich is dit iets lastiger omdat er meer onderzoek is. Maar mocht er een budgetcap komen ben ik sowieso voor een apart budget voor motorontwikkeling dus daar zou mogelijk iets mee gedaan kunnen worden.

Verder kan misschien het aantal versnellingen vrijgegeven worden, mocht dit vastliggen.

Ook ben ik benieuwd naar wat er gebeurt als actieve suspensie toegestaan wordt. En waarom dan ook geen blown diffuser. })

Betreft aero en vuile lucht is bizar veel te reguleren door simpelweg het aantal elementen van een voorvleugel voor te schrijven en de oppervlakte van de elementen vast te leggen. Die oppervlakte kan dusdanig gekozen worden dat er ruimte is voor verschillende krommingen.

Bargeboards zullen iets lastiger worden maar daar is vast wel iets voor te bedenken.

En dan: de sharkfin. Men wil deze terughebben, zelf vond ik het ontwerp van Mercedes wel te pruimen en stiekem iets toevoegen aan de agressiviteit van de auto. Dusdanige vormen kunnen gestuurd worden door te een dimensies van aantegeven wasrbinnen slechts 60% van de oppervlakte gevuld mag zijn. (Heb dit een keer op twitter aan Craig Scarborough gevraagd, best interessant https://twitter.com/Scarb...s/967330427882139649?s=19).

Kortom, mogelijkheden genoeg nu aan Ross Brawn om onze geliefde sport te behouden/verbeteren. En ja ik heb vertrouwen in die man, een van de succesfactoren van Schumacher's dominantie en natuurlijk het brein achter het fabuleuze Brawn GP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Zie net dat de Grand Prix van Frankrijk, Oostenrijk en Groot Brittannië drie achtereenvolgende weekenden zijn 7(8)7, volgens mij is dat nog nooit gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Cranzai schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:35:
Opzich denk ik dat de V6 op dit moment wel een geschikt format is. Mooier zou ik vinden als de fabrikanten gewoon een dergelijk lijstje krijgen als dit:
....
je zegt gewoon tegen ze, yo hier heb je 120kg brandstof. graag een halo gebruiken en de banden van pirelli zijn zo en zo groot. max 150 miljoen USD spenderen. see you at the first crash test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
iichel schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:00:
[...]

je zegt gewoon tegen ze, yo hier heb je 120kg brandstof. graag een halo gebruiken en de banden van pirelli zijn zo en zo groot. max 150 miljoen USD spenderen. see you at the first crash test.
Ansich is veel vrijheid een leuk idee maar ik denk dat er ook te veel vrijheid kan zijn. Daarnaast is voor mij een integraal deel van de F1 dat het beste team het team moet zijn dat de regels het beste interpreteert, dat voegt wel enige mate van schoonheid toe in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Jackson6 schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:57:
Zie net dat de Grand Prix van Frankrijk, Oostenrijk en Groot Brittannië drie achtereenvolgende weekenden zijn 7(8)7, volgens mij is dat nog nooit gebeurd.
Klopt dat is de primeur dit jaar, het wordt interessant om te zien hoe de teams dit bevalt. Het zal allemaal wel goed gaan maar (de bron blijf ik je verschuldigd) er zijn geruchten geweest over dat er een extra crew zou zijn voor zo'n triple header zodat sommige crewleden wat rust konden pakken.

Teams komen op woensdag/donderdag aan en gaan zondagavond/maandag weg. Best een intens schema en een raceweekend is keihard werken, zeker geen 9 tot 5

Edit: Sorry voor de double post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

ik heb jaren genoten van de LMP1 waar Porsche een 2.0 V6T benzine had met GU-H (geen MGU maar GU), MGU-K vooraan; Toyota een 3.4 V8 N/A benzine met MGU-K achter (later V6T met MGU-K voor en achter) en Audi een 4.0 V6T diesel hadden met voor en achter MGU-K. Dan waren er van tijd tot tijd nog wat privateers in de LMP1. Qua aero waren er wel wat regels maar daar was veel meer vrijheid als in de F1.

LMP2 als spec serie (1-2 motoren en 1-2 chassis in een veld van 15 autos) was ook altijd super racen om te zien. Voor beide wat te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

iichel schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:09:
ik heb jaren genoten van de LMP1 waar Porsche een 2.0 V6T benzine had met GU-H (geen MGU maar GU), MGU-K vooraan; Toyota een 3.4 V8 N/A benzine met MGU-K achter (later V6T met MGU-K voor en achter) en Audi een 4.0 V6T diesel hadden met voor en achter MGU-K. Dan waren er van tijd tot tijd nog wat privateers in de LMP1. Qua aero waren er wel wat regels maar daar was veel meer vrijheid als in de F1.
Jupz en omdat te balanceren wordt er elke race een straf uitgedeeld aan de teams die goed presteren.
Door de brandstoftank grootte voor elk team apart te bepalen en air intake restricties voor de motoren zodat iedereen min of meer gelijkwaardig is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:11

Niellie41

[object Object]

YakuzA schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:38:
[...]

Jupz en omdat te balanceren wordt er elke race een straf uitgedeeld aan de teams die goed presteren.
Door de brandstoftank grootte voor elk team apart te bepalen en air intake restricties voor de motoren zodat iedereen min of meer gelijkwaardig is.
Dat gebeurt alleen in GTE (PRO).

In LMP1 is er EoT (Equivalence of Technology) en dit wordt een keer per jaar bepaald, na Le Mans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSomeone
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:53
iichel schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:09:

LMP2 als spec serie (1-2 motoren en 1-2 chassis in een veld van 15 autos) was ook altijd super racen om te zien. Voor beide wat te zeggen.
Porsche had een 2.0 V4T ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
Wat er bij Mercedes kan kan bij RBR ook haha

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Da7FOoJW4AAZxGg?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Da7FPfzWsAYRB1-?format=jpg&name=large

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1