[F1] Seizoen 2018 - deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 570.136 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:57

mphilipp

Romanes eunt domus

GH45T schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:32:
[...]
Het begint er steeds meer op te lijken dat Red Bull met Honda gaat rijden ja. Wel leuk, iets minder dan een jaar geleden schreef ik al iets over dat idee wat toen velen nog niet zagen zitten. GH45T in "[F1] Seizoen 2017 - Deel 1"
Ik ben erg benieuwd, maar ook dit seizoen alweer zit Red Bull richting Renault te schoppen. RB15 met Honda, kom er maar in ;)
Nou ja...ik had mijn reserves. Het staat of valt met de performance van de Honda natuurlijk. Wat ik gezegd heb, en daar blijf ik bij, is dat RBR zich niet kan veroorloven om ineens nóg slechter te gaan presteren. Er kan wel veel geklaagd worden over de Renault, maar voorlopig is het de motor die (in de RBR iig) het dichtst in de buurt komt van de Mercedes en Ferrari. Iedereen was het erover eens dat Max en/of Ricciardo best kans hadden op een podium als ze in de race waren gebleven. Zo dramatisch is dat ding dus niet. En de performance is, zoals ik even terug al aangaf, helemaal niet achteruit gegaan of niet niet verbeterd. Als Renault er een paar procent bij kan proppen in de winter, doet Mercedes dat ook. De gap blijft dan (hopelijk) minimaal hetzelfde of wordt iets kleiner. En volgens mij is die gap nu ook kleiner. Dus nogmaals: zo slecht is ie niet. En bij Mercedes en Ferrari is er ook al het nodige stuk gegaan, dus om nu meteen drama te roepen richting Renault is een hysterische overdrijving. Het moment van stuk gaan is natuurlijk bepalend. Tijdens de race is zwaar köt zullen we maar zeggen. Maar dat had ook met Mercedes kunnen gebeuren.

Dus terug bij het begin: als de Honda snel genoeg is, en/of genoeg progressie kan aantonen, zou het zomaar kunnen gebeuren. Gedurende het seizoen is nonsens, dat doen ze niet, en daar is ook helemaal geen aanleiding voor. Veel te ingewikkeld, tenzij ze er stiekem al aan hebben gewerkt en het chassis al klaar is om een Honda in te passen. Maar dat geloof ik niet. Er zal best wel wat moeten worden aangepast om een heel andere motor erin te stoppen, dus dat doe je liever in de winter.

Ondertussen heb ik nog even naar de lapchart van de afgelopen race gekeken. De vergelijking tussen Gasly en Vettel is best interessant. Op dezelfde banden is ie zeg maar tussen 1s en 1.5s langzamer. Op dezelfde banden gaat daar iets vanaf. Ervan uitgaande dat STR een minder snel chassis heeft dan RBR (dat verschil konden we vorig jaar zien met dezelfde motor) en RBR ook betere coureurs heeft, zou je kunnen stellen dat een RBR met de Honda motor misschien wel even snel is als de Ferrari, of maar een heel klein beetje langzamer. Dus met wat upgrades zou er wel iets goeds uit moeten komen.

Maar goed, wij kunnen niet in het hoofd van Horner et al kijken. En vergeet niet dat wat in de media komt, niet altijd is wat de bazen zeggen of denken. Veel is slechts speculatie. Ik ken geen bedrijf dat zijn onderhandelingen via de media doet. Dus we moeten afwachten. RBR zal druk bezig zijn met analyses van de STR cijfers en ze zullen ook wel eens een keer meeluisteren met de overlegjes om een beeld te krijgen van het reilen en zeilen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:45
mphilipp schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:54:
[...]

Nou ja...ik had mijn reserves. Het staat of valt met de performance van de Honda natuurlijk. Wat ik gezegd heb, en daar blijf ik bij, is dat RBR zich niet kan veroorloven om ineens nóg slechter te gaan presteren. Er kan wel veel geklaagd worden over de Renault, maar voorlopig is het de motor die (in de RBR iig) het dichtst in de buurt komt van de Mercedes en Ferrari. Iedereen was het erover eens dat Max en/of Ricciardo best kans hadden op een podium als ze in de race waren gebleven. Zo dramatisch is dat ding dus niet. En de performance is, zoals ik even terug al aangaf, helemaal niet achteruit gegaan of niet niet verbeterd. Als Renault er een paar procent bij kan proppen in de winter, doet Mercedes dat ook. De gap blijft dan (hopelijk) minimaal hetzelfde of wordt iets kleiner. En volgens mij is die gap nu ook kleiner. Dus nogmaals: zo slecht is ie niet. En bij Mercedes en Ferrari is er ook al het nodige stuk gegaan, dus om nu meteen drama te roepen richting Renault is een hysterische overdrijving. Het moment van stuk gaan is natuurlijk bepalend. Tijdens de race is zwaar köt zullen we maar zeggen. Maar dat had ook met Mercedes kunnen gebeuren.

Dus terug bij het begin: als de Honda snel genoeg is, en/of genoeg progressie kan aantonen, zou het zomaar kunnen gebeuren. Gedurende het seizoen is nonsens, dat doen ze niet, en daar is ook helemaal geen aanleiding voor. Veel te ingewikkeld, tenzij ze er stiekem al aan hebben gewerkt en het chassis al klaar is om een Honda in te passen. Maar dat geloof ik niet. Er zal best wel wat moeten worden aangepast om een heel andere motor erin te stoppen, dus dat doe je liever in de winter.

Ondertussen heb ik nog even naar de lapchart van de afgelopen race gekeken. De vergelijking tussen Gasly en Vettel is best interessant. Op dezelfde banden is ie zeg maar tussen 1s en 1.5s langzamer. Op dezelfde banden gaat daar iets vanaf. Ervan uitgaande dat STR een minder snel chassis heeft dan RBR (dat verschil konden we vorig jaar zien met dezelfde motor) en RBR ook betere coureurs heeft, zou je kunnen stellen dat een RBR met de Honda motor misschien wel even snel is als de Ferrari, of maar een heel klein beetje langzamer. Dus met wat upgrades zou er wel iets goeds uit moeten komen.

Maar goed, wij kunnen niet in het hoofd van Horner et al kijken. En vergeet niet dat wat in de media komt, niet altijd is wat de bazen zeggen of denken. Veel is slechts speculatie. Ik ken geen bedrijf dat zijn onderhandelingen via de media doet. Dus we moeten afwachten. RBR zal druk bezig zijn met analyses van de STR cijfers en ze zullen ook wel eens een keer meeluisteren met de overlegjes om een beeld te krijgen van het reilen en zeilen.
Volgens mij spreek je jezelf tegen? :P Aan de ene kant zeg je dat de Renault de enige optie is omdat deze het dichtst bij Ferrari & Mercedes zit, en vervolgens zeg je dat de verschillen tussen STR & RBR verklaard kunnen worden door ander chassis, andere coureurs, etc, en dat de RBR + Honda wellicht wel/ook kon volgen.

Oftewel, we weten niet of de RBR + Renault de beste combi is om Ferrari & Mercedes bij te blijven. Want er is geen RBR + Honda en dus is vergelijken onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als we dan kijken naar een echt goed chassis, RBR dus, en deze vergelijken met bovengemiddeld, Renault en McLaren, dan zien we al snel een verschil van een seconde of meer. De STR-12 is denk ik echt niet zo goed als de auto's van McLaren of Renault.

Ik vind de vergelijking met Hulkenberg alleen veel interessanter. Hulkenberg zat vrijwel de gehele race in niemandsland net zoals Gasly en reed gewoon zijn eigen tempo. Verder zaten ze op dezelfde strategie, en ook bijna dezelfde ronde voor hun pitstops. Je kan beide coureurs dus goed vergelijken. Gasly was vrijwel elke ronde sneller.

http://en.mclarenf-1.com/...sly&dr2=Nico%20Hulkenberg

Dus of STR heeft met een update en een andere setup opeens een beter chassis dan McLaren en Renault, of die Honda is best wel. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:59:
Als we dan kijken naar een echt goed chassis, RBR dus, en deze vergelijken met bovengemiddeld, Renault en McLaren, dan zien we al snel een verschil van een seconde of meer. De STR-12 is denk ik echt niet zo goed als de auto's van McLaren of Renault.

Ik vind de vergelijking met Hulkenberg alleen veel interessanter. Hulkenberg zat vrijwel de gehele race in niemandsland net zoals Gasly en reed gewoon zijn eigen tempo. Verder zaten ze op dezelfde strategie, en ook bijna dezelfde ronde voor hun pitstops. Je kan beide coureurs dus goed vergelijken. Gasly was vrijwel elke ronde sneller.

http://en.mclarenf-1.com/...sly&dr2=Nico%20Hulkenberg

Dus of STR heeft met een update en een andere setup opeens een beter chassis dan McLaren en Renault, of die Honda is best wel. ;)
Ik denk dat je het Renault chassis echt niet als bovengemiddeld mag beschouwen. Zolang ze ook nog steeds achter McLaren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:56:
[...]
Volgens mij spreek je jezelf tegen? :P Aan de ene kant zeg je dat de Renault de enige optie is omdat deze het dichtst bij Ferrari & Mercedes zit, en vervolgens zeg je dat de verschillen tussen STR & RBR verklaard kunnen worden door ander chassis, andere coureurs, etc, en dat de RBR + Honda wellicht wel/ook kon volgen.

Oftewel, we weten niet of de RBR + Renault de beste combi is om Ferrari & Mercedes bij te blijven. Want er is geen RBR + Honda en dus is vergelijken onmogelijk.
Nee, niet echt. Ik zeg dit:
Wat ik gezegd heb, en daar blijf ik bij, is dat RBR zich niet kan veroorloven om ineens nóg slechter te gaan presteren.
En vervolgens zeg ik dat de Renault voorlopig het dichtst in de buurt van de Mercedes en Ferrari zit. De Honda lijkt daar in principe/theorie ook aan te kunnen komen. Als je tenminste van mening bent dat de RBR dik 1s sneller is op basis van het chassis en de coureurs.
Het is dus een dubbeltje op zijn kant. Ik had niet echt een conclusie getrokken; ik liep eigenlijk alleen maar de factoren die je moet afwegen langs. Alleen STR/Honda/RBR weten hoe het zit en waar zij naar neigen.

Het gekke is trouwens dat hiervoor wordt gesteld dat een team op elk gewenst moment van motorleverancier kan veranderen, maar dat Renault roept dat ze het voor mei 2018 willen weten, en dat zou in lijn zijn met de FIA regels. Want voor de Honda switch van STR was toestemming nodig van de andere teams, omdat het later in het seizoen kwam. Ik ben een beetje confused...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zahariac schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:11:
[...]

Ik denk dat je het Renault chassis echt niet als bovengemiddeld mag beschouwen. Zolang ze ook nog steeds achter McLaren zitten.
Het gemiddelde is dan ook FI, Sauber, Haas etc die betere motoren hebben dan Renault of McLaren. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mphilipp schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:12:
[...]

Nee, niet echt. Ik zeg dit:

[...]

En vervolgens zeg ik dat de Renault voorlopig het dichtst in de buurt van de Mercedes en Ferrari zit. De Honda lijkt daar in principe/theorie ook aan te kunnen komen. Als je tenminste van mening bent dat de RBR dik 1s sneller is op basis van het chassis en de coureurs.
Het is dus een dubbeltje op zijn kant. Ik had niet echt een conclusie getrokken; ik liep eigenlijk alleen maar de factoren die je moet afwegen langs. Alleen STR/Honda/RBR weten hoe het zit en waar zij naar neigen.
Je zegt zelf:
Er kan wel veel geklaagd worden over de Renault, maar voorlopig is het de motor die (in de RBR iig) het dichtst in de buurt komt van de Mercedes en Ferrari.
En
Ervan uitgaande dat STR een minder snel chassis heeft dan RBR (dat verschil konden we vorig jaar zien met dezelfde motor) en RBR ook betere coureurs heeft, zou je kunnen stellen dat een RBR met de Honda motor misschien wel even snel is als de Ferrari, of maar een heel klein beetje langzamer.
Dat is dan toch wat ik zeg :P Eerst zeg je dat Renault het beste is wat RBR kan hebben, en daarna geef je aan dat ze met Honda waarschijnlijk op z'n minst hetzelfde, of misschien meer, kunnen.
Het gekke is trouwens dat hiervoor wordt gesteld dat een team op elk gewenst moment van motorleverancier kan veranderen, maar dat Renault roept dat ze het voor mei 2018 willen weten, en dat zou in lijn zijn met de FIA regels. Want voor de Honda switch van STR was toestemming nodig van de andere teams, omdat het later in het seizoen kwam. Ik ben een beetje confused...
Die deadline van de FIA is omdat de FIA een motorleverancier kan verplichten om te leveren. Als bv Renault keihard zegt dat ze RBR niet willen leveren in 2019, en Ferrari, Mercedes en Honda, doen hetzelfde, dan zou RBR dus in 2019 niet mee kunnen doen. Echter kan de FIA vervolgens een leverancier verplichten om alsnog te leveren (dat zal dan de leverancier zijn die al de minste klanten heeft). Het is dus puur een "beveiliging" zodat niet een team zonder motor kan komen te zitten, en de FIA dus nog tijd heeft om in te grijpen (en de leverancier de tijd om de productie op te schroeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Nieuw onderdeel op F1.com: POWER RANKINGS!

En hier de allereerste Power Ranking na de GP van Australie

[ Voor 35% gewijzigd door Jasphur op 11-04-2018 15:27 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:21:
[...]
Dat is dan toch wat ik zeg :P Eerst zeg je dat Renault het beste is wat RBR kan hebben, en daarna geef je aan dat ze met Honda waarschijnlijk op z'n minst hetzelfde, of misschien meer, kunnen.
Nee, jij trekt een conclusie. Ik zeg nergens dat Renault het beste is wat ze kunnen hebben. Ik stel alleen een feit: het is voorlopig de motor die NU het dichtst bij Mercedes en Ferrari komt. Dat is toch ook zo?

De Honda lijkt daar ook in de buurt te komen, maar dat is een hele vlugge aanname, gebasseerd op natte vingers nav de lapchart van één race.

Ik wil alles wel helemaal uitspellen, maar je moet je beperken tot wat ik zeg, niet wat jij denkt dat ik daaruit concludeer :+
Het hoogste wat ik concludeer is precies wat ik zeg: 1)Renault is niet zo slecht als alle hysterische mensen momenteel roepen. 2)Honda lijkt heel voorzichtig in de buurt te komen van de Renault.

Ik wil nog niet zo ver gaan om te stellen dat ze dezelfde power hebben, want het kan circuit gerelateerd zijn. Daarom moeten we ook wachten met voorspellingen over het verdere verloop van dit seizoen tot er 4-5 races gereden zijn. Dan hebben we een aantal verschillende banen gehad en in Spanje komen traditioneel de eerste updates, dus dan kunnen we zien of de krachtverhoudingen zo blijven.

En wat betreft de beslissing van RBR om in 2019 met Honda te gaan rijden durf ik het nog niet te zeggen. Ik heb geen inzicht in de pijplijn van Honda en wat zij allemaal denken te kunnen veranderen aan de motor die leidt tot een significante performanceverbetering én betrouwbaarheid. Want dat is wat nodig is om volgend jaar vooraan te komen. Wat ik dus stelde mbt Renault, is dat men op dit moment wéét wat ze hebben. Honda is en blijft op dit moment nog een beetje een dark horse. We kunnen we allemaal de vlag uithangen nav één goede race, maar dat is net zo prematuur als Max tot wereldkampioen kronen toen ie Spanje won... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 14:29
DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:51:
[...]

Het probleem is alleen dat het inlopen te langzaam gaat en gepaard gaat met serieuze betrouwbaarheidsproblemen in een periode dat de Formule 1 eigenlijk maar zeer weinig betrouwbaarheidsproblemen kent. Mercedes zat vanaf 2014 meteen goed en die maken elk seizoen een stap in vermogen en betrouwbaarheid. In 2016 had Mercedes nog een kunstmatige poule van extra onderdelen aangelegd, in 2017 hadden ze gewoon geen problemen. Ferrari had een slecht 2014 seizoen, maar vanaf 2015 gaat het daar ook steeds beter en zitten ze constant dichtbij Mercedes. Renault belooft al van alles sinds 2014, maar heeft nooit de verwachtingen qua vermogen gehaald en was alleen in 2016 betrouwbaar.

Honda leek lang gewoon waardeloos te zijn, maar het begint er nu op te lijken dat de vele problemen zeker niet alleen door Honda kwamen. De 2015 en 2016 PU's waren gewoon kreupel omdat ze van McLaren veel te klein moesten zijn voor aerodynamische zaken. Honda kreeg er gewoon niet genoeg vermogen uit. In 2016 werkte de PU's in ieder geval. Even snel opgezocht en ik kwam uit op twee Honda PU's kapot in 2016.

Toen kwam 2017...
Totaal rampzalig, maar niet alles was Honda. De installatie van de PU deugde ook voor geen meter, net zoals de batterij en die kwam ook van McLaren. Terwijl Honda vrijwel elke race afging, en Alonso ze vrijwel elke race publiekelijk afviel, ontwikkelde Honda zich wel enorm. Natuurlijk nam McLaren alle krediet met hun "beste chassis", maar dat kon niet verhullen dat Honda laat in het seizoen betrouwbaarder was dan Renault, en er ook een flinke sprong in vermogen was gezet waardoor McLaren opeens in de punten kon finishen.

De wintertesten in 2018 waren dan nog eens zeer pijnlijk voor McLaren. Ze bleken helemaal niet zulke goede auto's te bouwen, of betrouwbare. STR-Honda werkte gewoon. Dat thema zet zich aardig door in de eerste twee weekenden. STR-Honda heeft nu een probleem gehad met de MGU-H, en dat hadden ze de race erna al opgelost. Dat is precies wat van Honda wordt verwacht door Red Bull en zie je Renault nooit doen. Het tempo van ontwikkelingen en de ondersteuning die Honda biedt is exceptioneel. Het tempo lijkt ook hoger te liggen dan bij welke andere PU leverancier. Ze moeten wel, en hebben het voordeel dat ze niet zoals Mercedes of Ferrari tegen de wet van de remmende voorsprong aanlopen.
Ter aanvulling:
Er zijn vorig jaar ook heel wat ICE's van Honda kapot gegaan door het falen van de MGU-H.
Die MGU-H ligt in de V van de motor, als die kapot gaat heb je een redelijke kans dat 'ie ook de ICE sloopt. Daardoor leken de problemen wellicht nog groter dan ze waren.
Dit is precies waarom Hartley na Melbourne zowel de MGU-H als ICE moest wisselen, ondanks dat initieel alleen die eerste faalde.

De problemen van Honda zitten vooral in die MGU-H, het ding is niet betrouwbaar en leverde veel te weinig performance. Je kan er ongelimiteerd energie mee terugwinnen, itt met de MGU-K.
De MGU-H van Honda won minder energie terug, waardoor ze per ronde minder de ERS konden aanspreken dan de concurrentie. Dan kreeg je situaties waarbij er op rechte stukken geen sap beschikbaar was om de ERS te gebruiken (goed voor 160pk) Of om in Alonso's woorden te spreken: "GP2 engine!"

Nu komt de grap, de MGU-H van Honda schijnt een extern ontwerp te zijn, (mede)ontworpen door McLaren Applied Technology. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Heren. Jullie geschreeuw om een veiligere pitstop is gehoord.

Onderzoek naar wheelguns word gestart
Two races, three high-profile unsafe releases from pit stops. Perhaps it's no surprise then that the FIA have vowed to investigate, with the governing body's F1 Race Director Charlie Whiting saying the incidents are “looking less and less like a coincidence”.
And it came after Haas, who use the same rear-wheel components as Ferrari through their technical partnership with the Italian outfit, suffered two unsafe releases during the Australian race, which cost them 22 points.

[ Voor 18% gewijzigd door Jasphur op 11-04-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:04

DDX

Moeten ze dan niet eerder onderzoek doen naar unsafe release ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:16:
Moeten ze dan niet eerder onderzoek doen naar unsafe release ?
Beide unsafe releases werden veroorzaakt door problemen met de wheelgun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Stoelpoot schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:23:
[...]

Beide unsafe releases werden veroorzaakt door problemen met de wheelgun.
En beiden met een wheelgun gemaakt/geleverd door Ferrari, dus het is eerder dat Ferrari orde op zaken moet stellen.

Daarnaast wat Mark Priestley aangaf. De monteurs doen het vrijwillig en ze krijgen een enorme kick ervan. Zeker op het moment dat een snelle stop meewerkt aan een undercut.

En zo onveilig is het nu alleen in het geval van Ferrari geweest. In de tijd van bijtanken waren er altijd wel races waarbij een monteur werd meegesleurd. Nu komen echte ongelukken in de pits niet meer voor en ook echt loskomende wielen gebeurd niet (/zelden). Teams hebben het altijd snel door als het mis gaat en de auto wordt zo snel mogelijk aan de kant gezet. Het is niet meer zoals vroeger dat de banden door de lucht vliegen. Dus buiten freak accidents (zoals afgelopen zondag) is er niet veel aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

RobertMe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:41:
[...]

En beiden met een wheelgun gemaakt/geleverd door Ferrari, dus het is eerder dat Ferrari orde op zaken moet stellen.
knip
Wheelgun komt van 1 leverancier ( volgens Doornbos op specificatie van het Team qua max toeren etc. -Ziggo-) en de aansluitingen maken de teams zelf ( volgens Steiner hebben ze die in house gemaakt en niet ingekocht -SKY-)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

op Autosport.com is een artikel verschenen over RBR/Honda situatie: Why Red Bull must gamble on Honda

De schrijver zegt min of meer wat ik ook al stelde:
Red Bull could even take the benefit of its junior team having already adapted a Renault-powered design concept to a Honda one in double quick time. Today, Renault is still the better choice for Red Bull. But in the longer, or even medium, term that could change.

Pre-season, the talk was of the deficit between Honda and Renault engines being in the order of half-a-second per lap. In Bahrain, it was probably half that. The peak power deficit is reckoned to be just 12bhp, and although that is far too simple a way to evaluate relative engine performance, it is still telling.
Inderdaad, Honda lijkt dichter bij Renault te zitten qua performance.
The crucial moment will likely be an upgrade currently slated for the Canadian Grand Prix in June, which Honda hopes will produce a step of around 27bhp. Renault will not be standing still, but there's a possibility this could make Honda the third most potent power unit supplier in F1.
De komende updates worden door iedereen denk ik wel nauwlettend in de gaten gehouden.
Honda upgrades have disappointed before, so there's no guarantee of this being delivered, but if it does happen then it will strengthen Red Bull's case for change. There's also the question of all-round performance. Peak power is one thing, but Honda still needs to prove it can also ensure its ERS package is maximised, as well as improving its V6, in particular when it comes to mastering the advanced combustion technology its rivals have made significant gains with.
If Honda can continue its upward trend, and Renault continues to flounder while waiting for a major ERS upgrade currently promised (very vaguely) for sometime later in the season, but is reliant on an unraced and unready MGU-K that has been knocking around for over a year, the case for making the change gains strength.
Die laatste paragraaf is belangrijk. Als, als, als...het blijft wat mij betreft een beetje koffiedik kijken. De schrijver van het artikel (dat nog veel langer is dan die paar passages die ik eruit licht) vindt dat RBR maar moet gokken op Honda, maar dat is ook weer omkleed met de nodige reserves. Ik durf het niet uit te sluiten; er zijn best wel veel variabelen in het spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Humma Kavula schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:01:
[...]

Wheelgun komt van 1 leverancier ( volgens Doornbos op specificatie van het Team qua max toeren etc. -Ziggo-) en de aansluitingen maken de teams zelf ( volgens Steiner hebben ze die in house gemaakt en niet ingekocht -SKY-)
Hmm, volgens Mark Priestley zou Haas het juist allemaal van Ferrari kopen. En dan doel ik dus inderdaad ook op de wielmoeren, 'kopstuk' van de wheelgun etc. Hij gaf dan ook aan dat het probleem van RAI op vrijdag (vrijwel) identiek was aan dat van Haas in Melbourne. Echter wou Ferrari er niks aan doen, immers werkte het voor Ferrari gewoon.

Edit:
De video's in kwestie:

En voor wie Mark Priestley niet kent. Hij was monteur bij McLaren, en doet nu vanalles voor Sky F1. Vaak op de achtergrond bij de races, maar ook als gast/kenner bij The F1 Show.

[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 11-04-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De komende races moet de Honda betrouwbaar zijn en snel, als er toch af en toe engine failures zijn zie ik RB volgend jaar nog niet switchen. Het is slechts 1 race en de vraag is ook of die motor wel 5 a 7 races aankan. En dan nog stel dat ze met Honda eind dit seizoen meer vermogen hebben en driveability maar je moet met 5 motoren gaan rijden in een seizoen is RB het team wat die gok wel wil aangaan. Ik denk dat Max ook liever een snellere auto heeft dan een slome betrouwbare auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:44:
De komende races moet de Honda betrouwbaar zijn en snel, als er toch af en toe engine failures zijn zie ik RB volgend jaar nog niet switchen. Het is slechts 1 race en de vraag is ook of die motor wel 5 a 7 races aankan. En dan nog stel dat ze met Honda eind dit seizoen meer vermogen hebben en driveability maar je moet met 5 motoren gaan rijden in een seizoen is RB het team wat die gok wel wil aangaan. Ik denk dat Max ook liever een snellere auto heeft dan een slome betrouwbare auto.
Vergeet niet dat ze ATM ook met Renault rijden :+ Zie afgelopen race RIC met motor problemen. En Renault heeft al aangegeven dat ze erover denken om met 4 motoren gaan te rijden.
1. Motor hoeft minder lang mee te gaan
2. Ze kunnen een extra update doen
Met 3 motoren kun je in het hele seizoen maar 2x een nieuwe (revisie) motor gebruiken, met 4 motoren kun je ook een extra revisie inzetten. Daarnaast moet met 3 motoren elke motor 7 races meegaan, bij 4 motoren is dat nog maar 5 en een beetje.

Het gaat in ieder geval niet alleen erom of de Honda snel is en betrouwbaar is. Hij hoeft maar net zo snel en betrouwbaar te zijn als de Renault (liefst natuurlijk een voordeel bij een van de twee, dus of sneller en net zo betrouwbaar of net zo snel maar betrouwbaarder en dus grid straf minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:06:
[...]

Het gaat in ieder geval niet alleen erom of de Honda snel is en betrouwbaar is. Hij hoeft maar net zo snel en betrouwbaar te zijn als de Renault (liefst natuurlijk een voordeel bij een van de twee, dus of sneller en net zo betrouwbaar of net zo snel maar betrouwbaarder en dus grid straf minder).
Hij moet zeker sneller zijn, risico blijft gewoon betrouwbaarheid. Ik denk dat dit jaar veel nieuwe updates zullen worden geïntroduceerd waardoor je de betrouwbaar moeilijk kan aantonen.

Daarnaast is Honda enorm gebrand op revenge en zullen ze graag met RB willen samenwerken.
Volgend jaar gaat RB nog meer een klant worden en McLaren met schreeuwerd Alonso heeft vast ook invloed dus dat is iets waar RB ook graag vanaf wil.

Het zou wel een fantastische tik zijn naar McLaren zijn als een RB-Honda kampioen wordt in 2019.

Men zegt weleens dat Alonso pech heeft met zijn keuzes, maar ik krijg meer het idee dat hij te veel invloed heeft in de teams na zijn WK wat de ontwikkeling van de auto in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:13:
[...]

Hij moet zeker sneller zijn, risico blijft gewoon betrouwbaarheid. Ik denk dat dit jaar veel nieuwe updates zullen worden geïntroduceerd waardoor je de betrouwbaar moeilijk kan aantonen.

Daarnaast is Honda enorm gebrand op revenge en zullen ze graag met RB willen samenwerken.
Volgend jaar gaat RB nog meer een klant worden en McLaren met schreeuwerd Alonso heeft vast ook invloed dus dat is iets waar RB ook graag vanaf wil.

Het zou wel een fantastische tik zijn naar McLaren zijn als een RB-Honda kampioen wordt in 2019.

Men zegt weleens dat Alonso pech heeft met zijn keuzes, maar ik krijg meer het idee dat hij te veel invloed heeft in de teams na zijn WK wat de ontwikkeling van de auto in de weg staat.
Zo te zien/horen gaat Honda z'n eerste echte update in Canada introduceren en denk dat het er nu letterlijk om gaat dat de huidige PU het gewoon tot Canada vol moet houden. Dus denk niet dat er echt veel updates gaan komen buiten de 1 (of 2) geplande updates dit jaar.
De MGU-H in Australië was gewoon jammer natuurlijk, maar de huidige MGU-H spec die ze er nu op hebben gezet was al in ontwikkeling die ze niet op tijd afkregen voor Australië... de ICE van Hartley is nog steeds de eerste vanaf het eerste weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:44:
Tja, die Renault's zijn ook niet optimaal. Verder zou RBR wel eens in Barcelona al een nieuwe motor/turbo/MGU-H kunnen bakken omdat het dan al moet.

Verder moet er wel eens iets uitgescheiden worden qua PU's. Voor een goede F1 PU heb je nu twee dingen nodig. Als eerste heb je een zeer hoog piekvermogen nodig voor maximaal twee minuten. Het liefst bereik je dit met een speciale engine mapping waar alle beperkingen eraf gaan zonder dat specifiek de motor beschadigd raakt. Drie van de vier hebben dit nu, eentje niet...

Daarnaast heb je een motor nodig die extreem efficiënt is qua brandstofverbruik. Dit omdat je maar 105kg mag verbranden tijdens de race. Hier lijken alle vier de PU's redelijk gelijkwaardig te zijn geworden. Ja echt. Waarom? Nou omdat ze waarschijnlijk allemaal onder de 900pk zitten en Honda nu ook haar ogenschijnlijk hogere verbruik uit 2017 onder controle lijkt te hebben gekregen. Gasly kon de hele race tempo blijven rijden en zelf zei hij erover dat hij geen brandstof hoefte te besparen. Zelfs met een korreltje zout is dat hoopgevend.

In een auto zoals die van RB zal je waarschijnlijk wel brandstof moeten besparen omdat ze gewoon sneller gaan, maar dat is niet anders voor Ferrari of zelfs Mercedes. Die moeten ook brandstof besparen tijdens de race.

Bij elkaar is het nog even kijken wat we in China en Baku gaan krijgen. Blijkt de STR-Honda daar weer voor McLaren en Renault te kunnen eindigen in kwalificatie en race, dan moet de conclusie zijn dat ze Renault al gepasseerd zijn. Misschien niet in absoluut vermogen tijdens de race, maar dat is een waarde die weinig relevantie kent. Piekvermogen heb je alleen in Q3 nodig, zuinig zijn met de brandstof en een vergelijkbaar vermogen heb je nodig in de race. In ieder geval mag de conclusie worden getrokken dat STR-Honda beide zaken beter op orde had dan Renault of McLaren in Bahrein. Dat bereiken zonder de Honda PU die een goede stap heeft gezet is zeer twijfelachtig. Niks tegen STR, die weten ook wel hoe ze een auto moeten bouwen, maar ik betwijfel of ze zomaar even McLaren en Renault de baas zijn met een talentvolle rookie in de auto. Niet als de andere vier coureurs Alonso, Vandoorne, Hulkenberg en Sainz zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:35:
[...]

Tja, die Renault's zijn ook niet optimaal. Verder zou RBR wel eens in Barcelona al een nieuwe motor/turbo/MGU-H kunnen bakken omdat het dan al moet.

Verder moet er wel eens iets uitgescheiden worden qua PU's. Voor een goede F1 PU heb je nu twee dingen nodig. Als eerste heb je een zeer hoog piekvermogen nodig voor maximaal twee minuten. Het liefst bereik je dit met een speciale engine mapping waar alle beperkingen eraf gaan zonder dat specifiek de motor beschadigd raakt. Drie van de vier hebben dit nu, eentje niet...

Daarnaast heb je een motor nodig die extreem efficiënt is qua brandstofverbruik. Dit omdat je maar 105kg mag verbranden tijdens de race. Hier lijken alle vier de PU's redelijk gelijkwaardig te zijn geworden. Ja echt. Waarom? Nou omdat ze waarschijnlijk allemaal onder de 900pk zitten en Honda nu ook haar ogenschijnlijk hogere verbruik uit 2017 onder controle lijkt te hebben gekregen. Gasly kon de hele race tempo blijven rijden en zelf zei hij erover dat hij geen brandstof hoefte te besparen. Zelfs met een korreltje zout is dat hoopgevend.

In een auto zoals die van RB zal je waarschijnlijk wel brandstof moeten besparen omdat ze gewoon sneller gaan, maar dat is niet anders voor Ferrari of zelfs Mercedes. Die moeten ook brandstof besparen tijdens de race.

Bij elkaar is het nog even kijken wat we in China en Baku gaan krijgen. Blijkt de STR-Honda daar weer voor McLaren en Renault te kunnen eindigen in kwalificatie en race, dan moet de conclusie zijn dat ze Renault al gepasseerd zijn. Misschien niet in absoluut vermogen tijdens de race, maar dat is een waarde die weinig relevantie kent. Piekvermogen heb je alleen in Q3 nodig, zuinig zijn met de brandstof en een vergelijkbaar vermogen heb je nodig in de race. In ieder geval mag de conclusie worden getrokken dat STR-Honda beide zaken beter op orde had dan Renault of McLaren in Bahrein. Dat bereiken zonder de Honda PU die een goede stap heeft gezet is zeer twijfelachtig. Niks tegen STR, die weten ook wel hoe ze een auto moeten bouwen, maar ik betwijfel of ze zomaar even McLaren en Renault de baas zijn met een talentvolle rookie in de auto. Niet als de andere vier coureurs Alonso, Vandoorne, Hulkenberg en Sainz zijn.
Klopt helemaal, maar Sainz lijkt wel de weg kwijt te zijn. Alonso hoewel ik hem niet mag is gewoon een top coureur die punten pakt in een slechte auto. Vandoorne is het toch ook niet helaas, Hulk is echt top bezig!

En qua brandstof helemaal gelijk, Bahrain schijnt wat minder impact op brandstof verbruik te hebben en de Honda schijnt wel wat meer te lusten dus het is echt afwachten of dat nu opgelost is.

Hoe de STR auto is qua chassis is lastig, in de tijd van Max hadden ze al een beter chassis dan de middenmoot dus dat kan dit jaar ook maar zo zijn. Maar dat is iets wat RB en STR wel uit hun data kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
ArcticWolf schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:24:
[...]

Zo te zien/horen gaat Honda z'n eerste echte update in Canada introduceren en denk dat het er nu letterlijk om gaat dat de huidige PU het gewoon tot Canada vol moet houden. Dus denk niet dat er echt veel updates gaan komen buiten de 1 (of 2) geplande updates dit jaar.
De MGU-H in Australië was gewoon jammer natuurlijk, maar de huidige MGU-H spec die ze er nu op hebben gezet was al in ontwikkeling die ze niet op tijd afkregen voor Australië... de ICE van Hartley is nog steeds de eerste vanaf het eerste weekend.
De ICE van Gasly is feitelijk ook niet 'kapot' gegaan in Australie, het is de MGU-H die stuk ging en in z'n val de ICE mee nam. ;)
Dat Gasly in Bahrein gedurende de hele race een prima tempo kon rijden lijkt er iig op te wijzen dat ze de grootste performance problemen met die MGU-H hebben opgelost. Nu eens kijken of dat ding het een aantal races uithoud.

RBR zit eerste rang om alle ontwikkelingen gade te slaan. De reuzenstappen die Honda momenteel zet heeft Renault nog niet laten zien in het Turbo/Hybride tijdperk... wat dat betreft denk ik dat de keuze bij RBR eigenlijk al gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Verwijderd Ik heb zoiets van dat Sainz, Vandoorne en Hulkenberg nu allemaal bij teams zitten waar ze horen. Zeker bovengemiddeld maar geen topteams.

Een ander element wat ik zelf ook wel eens vergeet is de schaling die een motor heeft. Ideaal gezien wil je bij lagere toerentallen minder vermogen verliezen dan je concurrenten, maar wel net zo goed presteert qua verbruik. In principe kunnen alle motoren naar de 15.000rpm, maar in de praktijk halen ze alleen in Q3 stand de 12.000rpm. Meestal wordt er namelijk al geschakeld naar een hogere versnelling voordat de motor de 12.000rpm bereikt. Eigenlijk wil je dus een motor hebben die twee dingen doet.

Ten eerste wil je maximale trekkracht als je uit een bocht komt met maar een paar duizend toeren of bij de start. Ferrari lijkt hier vooral erg sterk in te zijn gezien hun vaak snelle starts. Ten tweede wil je een motor die eigenlijk op haar best is in vermogen/brandstofverbruik zo rond de 8.000-10.000rpm. In de praktijk ga je daar toch weinig overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
P.K. schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:52:
[...]

De ICE van Gasly is feitelijk ook niet 'kapot' gegaan in Australie, het is de MGU-H die stuk ging en in z'n val de ICE mee nam. ;)
Dat Gasly in Bahrein gedurende de hele race een prima tempo kon rijden lijkt er iig op te wijzen dat ze de grootste performance problemen met die MGU-H hebben opgelost. Nu eens kijken of dat ding het een aantal races uithoud.

RBR zit eerste rang om alle ontwikkelingen gade te slaan. De reuzenstappen die Honda momenteel zet heeft Renault nog niet laten zien in het Turbo/Hybride tijdperk... wat dat betreft denk ik dat de keuze bij RBR eigenlijk al gemaakt is.
Ja stukjes turbine blades door je motor heen is niet zo goed nee :P

En heb idd ook het idee dat Renault een beetje vast zit ... vooral met de ontwikkeling van het ERS systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 11-04-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
ArcticWolf schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:23:
[...]

Ja stukjes turbine blades door je motor heen is niet zo goed nee :P

En heb idd ook het idee dat Renault een beetje vast zit ... vooral met de ontwikkeling van het ERS systeem.
Hoezo? Ze willen toch zoveel mogelijk lucht in de motor O-) ?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:26

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

EvilWhiteDragon schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:57:
[...]

Hoezo? Ze willen toch zoveel mogelijk lucht in de motor O-) ?
Jawel, maar het is steeds gebakken lucht - daar ga je niet harder van...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 27-09 20:51
https://www.linkedin.com/...tor-europe-ltd-656572709/

;)
Chief Project Engineer - Milton Keynes
Company Name: Honda Motor Europe Ltd Company

Job description
Role
The main purpose of this role is to lead and manage the Honda Formula One Trackside operation group (GROUP) for the allocated Formula One team (TEAM) and feedback to Honda’s Power Unit (PU) development.
https://www.redbullracing.com/article/factory
Formula One is the fastest, most exciting, most alluring, most impossibly brilliant sport to be involved with. It is glamour at two hundred miles an hour, magic in an aerodynamically efficient package. It bestrides the world and makes its way into millions of homes on every inhabited continent. It's the stuff dreams are made of, mighty and magnificent to behold. We do our bit from an industrial estate in Milton Keynes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het lijkt erop dat Horner en Marko eruit zijn welke PU ze willen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-04-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Waar is Red Bull Advanced Technology gevestigd?

Als die in hetzelfde pand als RBR zitten is het mogelijk nog wat vaagjes. Anders is het wel overduidelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:47

IkWilbert

Het is mij!

RobertMe schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:44:

Als die in hetzelfde pand als RBR zitten is het mogelijk nog wat vaagjes. Anders is het wel overduidelijk ja.
Red Bull Advanced Technologies
Bradbourne Drive
Tilbrook
Milton Keynes
MK7 8BJ
United Kingdom

Zelfde pand ;)

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:50

Soggney

Zeekomkommer

Honda Factory website
Het lijkt erop dat Honda wel al wat langer in Milton Keynes zit dan we aannamen

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Opletten: Dat bericht van RBR komt uit 2013. Zo veel zegt het dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:44:

Zitten letterlijk naast de RBR fabriek. :P
Voor deze vacature moet alleen opgemerkt worden dat Honda al een dergelijk persoon moet hebben bij STR. Het lijkt me vreemd dat die nu opeens wil vertrekken en ze iemand anders nodig hebben. Het lijkt dus te gaan om nog een manager voor een tweede team dat met Honda PU's wil gaan rijden. Drie keer raden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:52:
[...]

Zitten letterlijk naast de RBR fabriek. :P
Voor deze vacature moet alleen opgemerkt worden dat Honda al een dergelijk persoon moet hebben bij STR. Het lijkt me vreemd dat die nu opeens wil vertrekken en ze iemand anders nodig hebben. Het lijkt dus te gaan om nog een manager voor een tweede team dat met Honda PU's wil gaan rijden. Drie keer raden. ;)
Honda heeft sinds 2016 al een locatie in Milton Keynes, dus zou er niet te veel achter zoeken. ;)
Wellicht wordt de persoon die het nu doet doorgeschoven... heeft geen zin om veel in Italie te zijn... wie weet wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 23:07

Martinspire

Awesomeness

Toro Rosso zat toch ook in Milton Keynes?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
Martinspire schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:59:
Toro Rosso zat toch ook in Milton Keynes?
Nee, Toro Rosso opereert vanuit Faenza, Italie (waar Minardi ook zat) en vanuit Bicester, UK.

Ongetwijfeld dat RBT in Milton Keynes dingen ontwerpt voor Toro Rosso, maar ze zijn er niet gevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

P.K. schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:56:
[...]

Honda heeft sinds 2016 al een locatie in Milton Keynes, dus zou er niet te veel achter zoeken. ;)
Wellicht wordt de persoon die het nu doet doorgeschoven... heeft geen zin om veel in Italie te zijn... wie weet wat...
Nee, @Señor Sjon is gewoon een prutser en quote de vacature verkeerd. ;)
Honda heeft een faciliteit in Milton Keynes, maar deze vacature is niet bedoeld voor een functie daar. Deze vacature is voor iemand die de schakel moet zijn tussen de Honda PU ontwikkeling en een raceteam. Deze persoon dient aanwezig te zijn bij elk Formule 1 evenement. Het gaat ook om Formule 1 omdat ze spreken over een PU met alle elementen die je alleen in Formule 1 tegenkomt.

Als het om een personeelsvervanging gaat bij STR-Honda dan rijst de vraag waarom ze niet gewoon STR in de vacature zetten. Nu staat er een Formule 1 team.
Role

The main purpose of this role is to lead and manage the Honda Formula One Trackside operation group (GROUP) for the allocated Formula One team (TEAM) and feedback to Honda’s Power Unit (PU) development.

Main Responsibilities

-Senior contact for the TEAM.
-Control Honda race weekend program, technical updates for reliability and performance
-Liaise directly with the TEAM’s chassis Principal Race Engineer for race weekend plan
-Overview of PU operation and performance
-PU utilisation, with respect to engine (e.g. Motor Generator Unit –Kinetic, Motor Generator Unit -Heat, Turbo Charger, and Control Electronics.)
-Manage the PU allocation for the TEAM’s race and test
-Attend and take active part in the pre and post event meeting with TEAM.
-Summarise the running result of TEAM’s cars, make a priority of any issue and improvement items for next steps
-Daily report: create and report daily trackside feedback information for Honda Management and project members in Japan and UK.
-Check and feedback test item for Dyno test
-Manage the GROUP at the trackside.
-Travel overseas and weekend work will be required
-Any other reasonable tasks as required by the company

Knowledge, Skills And Experience Required

-Master of Science in Mechanical Engineering or Similar/Equivalent
-Extensive knowledge of Formula One Power Units (e.g. Engine Development, Engine Calibration, Direct injection, Turbo Engine, Motor Generated Units) to identify and fix engineering issues
-Ability to analyse data from PU reliability and performance aspect.
-Extensive Trackside experience
-Moderate understanding of chassis dynamics to support engine configuration
-Excellent document presentational skills
-Familiar with analysis tools such as ATLAS
-Experience of working within a research and development sector of Motorsports/High Performance Engineering
-An adept communicator, able to build good relationships across all cultures both internally and externally
-Fluency in spoken & written English is essential.
-PC literate
-Competence and ability to drive in the UK
-Exposure/knowledge of ERS Power Unit energy management (desirable)
-Understanding Honda culture and philosophy (desirable)
-Competence in Japanese or another European language (desirable).

All employees must ensure compliance with the Company Health and Safety Policy, and all relevant other statutory Health and Safety legislation.

This job description may not detail some less major duties allocated to the post holder, nor cover duties of a similar nature, commensurate with the role, which may from time to time be reasonably required by the relevant manager.

Closing Date for Applications: 11.05.18

The successful candidate will benefit from a competitive package, Company Car Scheme, Pension Scheme, Private Medical Insurance, Free On-Site Gym Facilities, 30 Days Holiday (pro-rata per annum), Free On-Site Parking as well as Access to Honda Product Discounts. Relocation expenses may be offered.

Honda Motor Europe is dedicated to the principle of creating equal opportunities within the workplace for all associates, agency workers, contractors, job applicants and visitors. Central to this is Honda's commitment to being a fair, discrimination free company that accepts the uniqueness and differences of people around the world and adheres to the principle that all people are created equal. This commitment comes directly from the Honda Philosophy and belief that we all work together for a common purpose. Honda recruits, hires, trains and promotes into all levels the most qualified individuals without regard to race, colour, origin, religion, gender, sexual orientation, age, disability or any other protected characteristic.

Job Segment: Project Engineer, R&D Engineer, Electronics Engineer, Engineer, Mechanical Engineer, Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:05:
[...]

Nee, @Señor Sjon is gewoon een prutser en quote de vacature verkeerd. ;)
Honda heeft een faciliteit in Milton Keynes, maar deze vacature is niet bedoeld voor een functie daar. Deze vacature is voor iemand die de schakel moet zijn tussen de Honda PU ontwikkeling en een raceteam. Deze persoon dient aanwezig te zijn bij elk Formule 1 evenement. Het gaat ook om Formule 1 omdat ze spreken over een PU met alle elementen die je alleen in Formule 1 tegenkomt.

Als het om een personeelsvervanging gaat bij STR-Honda dan rijst de vraag waarom ze niet gewoon STR in de vacature zetten. Nu staat er een Formule 1 team.

[...]
Kijk nou, ik heb gewoon enkele vaardigheden die nodig zijn voor die functie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 23:07

Martinspire

Awesomeness

P.K. schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:04:
[...]

Nee, Toro Rosso opereert vanuit Faenza, Italie (waar Minardi ook zat) en vanuit Bicester, UK.

Ongetwijfeld dat RBT in Milton Keynes dingen ontwerpt voor Toro Rosso, maar ze zijn er niet gevestigd.
Ik meen dat Gasly in 1 van de interviews de mensen in Milton Keynes bedankte...

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Martinspire schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:33:
[...]

Ik meen dat Gasly in 1 van de interviews de mensen in Milton Keynes bedankte...
Waarschijnlijk dus de Honda poppetjes die daar zitten? :) STR zit in ieder geval toch in Italië zoals hier al genoemd. Of dus het bedanken van Red Bull Advanced Technology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:36:
[...]

Waarschijnlijk dus de Honda poppetjes die daar zitten? :) STR zit in ieder geval toch in Italië zoals hier al genoemd. Of dus het bedanken van Red Bull Advanced Technology.
Honda zit ook in Milton Keynes idd. Hebben een tijd redelijk wat vacatures open gestaan... weet niet of dat nog zo is.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 12-04-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
ArcticWolf schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:08:
[...]

Honda zit ook in Milton Keynes idd. Hebben een tijd redelijk wat vacatures open gestaan... weet niet of dat nog zo is.
Dat er geen enkele Tweaker te vinden is die daar wil/kan solliciteren :P. Kom op heren, beetje inside info. We houden onze mond wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jasphur schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:39:
[...]

Dat er geen enkele Tweaker te vinden is die daar wil/kan solliciteren :P. Kom op heren, beetje inside info. We houden onze mond wel :+
1 bij Honda:
https://www.motorsportjobs.com/en/job/chief-project-engineer

En meerdere bij RBR
https://www.motorsportjobs.com/en/jobs/united-kingdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

werkt er hier een toch bij williams? of liep er stage?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Ik wil best solliciteren... Heb alleen de papieren niet, kans op aangenomen worden is nihil lijkt me! :+

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
https://www.gpupdate.net/...sh-verstappen-in-bahrein/

Blijkt het toch eigen schuld. Hij is wel erg slecht bezig met de schuld geven aan de techniek en in de race Hamilton te snijden. Hopelijk niet onderweg een arrogant kwalletje te worden. Dan wordt het pas weer leuk met hem over 3 jaar als hij zijn tweede pubertijd achter zich heeft gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Nu kan ik 'm al helemaal niet meer serieus nemen _O-

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
himlims_ schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:42:
[...]

Weet ik niet meer precies. Maar er is een Tweaker die dit topic veel bezoekt en zo nu en dan ineens met prachtige foto's en verhalen komt die alleen maar kunnen als je ergens meer toegang tot hebt dan een pleb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Saturnus schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:05:

Blijkt het toch eigen schuld. Hij is wel erg slecht bezig met de schuld geven aan de techniek en in de race Hamilton te snijden. Hopelijk niet onderweg een arrogant kwalletje te worden. Dan wordt het pas weer leuk met hem over 3 jaar als hij zijn tweede pubertijd achter zich heeft gelaten.
Ik denk eerder dat de media en mensen die zich 'fans' noemen erg bezig zijn met van een mug een olifant te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
Dat verhaal klopt niet want het schuiven begon al voordat hij op de curbs kwam. Zelfde issue ook vandaag weer volgens VER bij de uitstap in de grindbak. Schijnt toch echt aan mappings te liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door hansvk op 13-04-2018 11:11 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:08:
[...]

Ik denk eerder dat de media en mensen die zich 'fans' noemen erg bezig zijn met van een mug een olifant te maken...
Kunnen we ophouden met iedereen die kritiek heeft op Verstappen, of positief is over Verstappen denigrerend 'fans' te noemen?
Dat een journalist hier onderzoek naar doet is niet zo'n probleem toch?
(overigens ben ik het wel met je eens dat we met z'n allen van een mug een olifant hebben gemaakt. Hij heeft een foutje gemaakt, so what, door de naar de volgende race).

[ Voor 14% gewijzigd door Tleilaxu op 13-04-2018 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

hansvk schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:10:
[...]

Dat verhaal klopt niet want het schuiven begon al voordat hij op de curbs kwam. Zelfde issue ook vandaag weer volgens VER bij de uitstap in de grindbak.
RBR en Renault zullen wel liegen :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
https://www.gpupdate.net/...ng-bij-pitstop-raikkonen/

Bij het lezen daarvan gok ik dat het systeem zo is geprogrammeerd om na 2x gas geven met de boormachine groen ligt te geven, want de eerste keer is demontage en de tweede keer is montage. Uit een video van Priestley begrijp ik dat bij McLaren er daarna op een knop wordt gedrukt van de boormachine door de crew om signaal 'klaar' door te geven (?). Ferrari wil dus die menselijke vertraging er uit halen door aan te nemen dat de klus naar 2x gassen geklaard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:19

The Legend

*Plop*

Mja, wel een beetje vreemd om dat vol te houden als je teambaas en de motorenleverancier bevestigen dat het geen motorprobleem was.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
TommyGun schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:11:
[...]

RBR en Renault zullen wel liegen :z
Renault neem ik al een jaar of 10 niet meer serieus in de F1

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Dat verhaal is sowieso wazig, Hulkenberg die begint over n partymode, het was toch gewoon het elektropakket dat een boost gaf naar de achterwielen? Daarmee is heel simpel 150pk te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Laatst online: 10:46

iichel

Gazoooo

dan zou je toch verwachten dat zo'n wheelgun wel kan detecteren of ie vooruit of achteruit draait?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

iichel schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:28:
dan zou je toch verwachten dat zo'n wheelgun wel kan detecteren of ie vooruit of achteruit draait?
:? dat klinkt wel heel geavanceerd, het is niet de formule 1! ... oh wacht :+

39

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

The Legend schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:12:
Mja, wel een beetje vreemd om dat vol te houden als je teambaas en de motorenleverancier bevestigen dat het geen motorprobleem was.
Je moet de tijdslijnen niet vergeten: VER claimt een 150pk surge vlak na de crash, oorzaak onbekend. Zes dagen later leggen Horner en Abiteboul uit wat er gebeurd is. Oftewel, oorzaak bekend. Tikkie te hard de kerb aan de binnenkant waardoor te weinig controle over de voet. Dat heeft VER inmiddels ook wel te horen gekregen.

Over de uitstap van vandaag met als oorzaak een nieuwe surge kan ik niks vinden?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Een wheelgun met AI mogelijkheden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:31:
Een wheelgun met AI mogelijkheden :+
Machine Learning :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 11:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FirePuma142 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:30:
[...]

Je moet de tijdslijnen niet vergeten: VER claimt een 150pk surge vlak na de crash, oorzaak onbekend. Zes dagen later leggen Horner en Abiteboul uit wat er gebeurd is. Oftewel, oorzaak bekend. Tikkie te hard de kerb aan de binnenkant waardoor te weinig controle over de voet. Dat heeft VER inmiddels ook wel te horen gekregen.

Over de uitstap van vandaag met als oorzaak een nieuwe surge kan ik niks vinden?
https://m.gpupdate.net/nl...etje-sneller-kunnen-zijn/

Zie laatste paragraaf.

Wellicht ligt de waarheid in het midden. Ricciardo was ook aan het klagen over de mappings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Laatst online: 09:20
himlims_ schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:42:
[...]
Jasphur schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:08:
[...]

Weet ik niet meer precies. Maar er is een Tweaker die dit topic veel bezoekt en zo nu en dan ineens met prachtige foto's en verhalen komt die alleen maar kunnen als je ergens meer toegang tot hebt dan een pleb.
Dat is (was?) tweaker fynrd1.

[ Voor 44% gewijzigd door alesandro_46 op 13-04-2018 12:06 . Reden: quote toegevoegd. ]

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
iichel schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:28:
Tenzij ook dat vast geprogrammeerd is, 1x achteruit, 1x vooruit. Ik geef toe dat dit complete speculatie is, zelfs richting het bizarre, maar stel dat een pitstop 30x is goed gegaan, dan begin je mogelijk toch dit soort dingen als stap vooruit te zien. Er zal dan ongetwijfeld wel een 'override' functie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MikeyMan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:35:
[...]

https://m.gpupdate.net/nl...etje-sneller-kunnen-zijn/

Zie laatste paragraaf.

Wellicht ligt de waarheid in het midden. Ricciardo was ook aan het klagen over de mappings.
Ah, OK. Ik dacht dat hij daar op de mapping-issues doelde die de reden waren van de extra ronde waarin hij crashte in Bahrain. Niet de surge zelf.

Hoe dan ook, niemand is onfeilbaar. Behalve als je VER bent, of Schumacher of Senna of Ibrahimovic of Ronaldo of Zuckerberg of Rousey of Mayweather of McGregor of Vonn of Miller. Allemaal knetter capabele sporters (Zuck uitgezonderd) met een bord voor hun kop/meer zelfvertrouwen dan goed is voor een mens. Niet noodzakelijkerwijs een nadeel, sterker nog een voordeel denk ik als je je in een hypercompetetieve omgeving bevindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:44
Het blijkt nu dat Verstappen toch smoesjes verzon om zijn fout in de kwalificatie in Bahrein te maskeren:

Red Bull onthult oorzaak van crash Verstappen in kwalificatie Bahrein
quote: Horner
“Toen hij hoog over de kerbs reed, was er sprake van een trilling in de voet. Dat was vrij duidelijk. Schakelen gaat daar altijd al niet heel erg soepel. Ik denk dat het een combinatie van die factoren was: vol gas pushen, op de kerb, trilling in de voet. Voeg dat bij elkaar en je ziet wat er kan gebeuren.”
quote: Abiteboul
Renault Sport-baas Cyril Abiteboul bevestigde dat de Franse motorfabrikant niets geks kon vinden op de data: “De motor heeft exact gedaan wat het gaspedaal vroeg, dat was overduidelijk”, zei de Fransman tegen Motorsport.com. “Het was oorzaak-gevolg: wanneer je het pedaal intrapt, gebeurt er iets in de motor. De motor reageerde naar behoren.”

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

In mijn beleving begon hij al te glijden voordat hij de kerb raakte.

YouTube: Samenvatting | Kwalificatie | GP Bahrein | Formule 1 | 07/04/2018

@0:30 ongeveer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zahariac
  • Laatst online: 04-12-2024
kevlar01 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:47:

Hij raakte de binnenste kerb te hard, dat is voordat hij gaat glijden. Daarna dus te hard op het gas en glijd weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

kevlar01 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:47:

Kerb aan de binnenkant met linkervoorwiel is de oorzaak. Niet die aan de buitenkant.

Wat @Zahariac zegt dus :+

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 13-04-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Saturnus schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:40:
[...]

Tenzij ook dat vast geprogrammeerd is, 1x achteruit, 1x vooruit. Ik geef toe dat dit complete speculatie is, zelfs richting het bizarre, maar stel dat een pitstop 30x is goed gegaan, dan begin je mogelijk toch dit soort dingen als stap vooruit te zien. Er zal dan ongetwijfeld wel een 'override' functie zijn.
wat je vaak ziet/zag is dat ze de gun een keer op de grond 'rammen' om de versnellings'knop' in de achteruit te zetten. er is een YT video van Marc Priesley, hij was jarenlang mechanic bij McLaren en reist nu met Sky mee, en daar laat hij zien dat de ferrari guns ook een handmatige schakelaar hebben om 'groen' te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Lasmibalsingh schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:46:
Het blijkt nu dat Verstappen toch smoesjes verzon om zijn fout in de kwalificatie in Bahrein te maskeren:

[...]

[...]
Zag meerdere mensen naar de quote van Abiteboul wijzen, maar ik snap die niet helemaal... tis nogal logisch dat de motor doet wat hij ingegeven krijgt. Ik zou me pas zorgen gaan maken als hij dat niet doet... 8)7
En die 150pk extra kan komen door een verkeerde pedaal beweging of throttle map of wat dan ook zolang maar duidelijk is waarom hij (de motor) die input kreeg.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 13-04-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

als max volop op het gas gegaan zou zijn, zou je dat toch zo op de telemetrie terug kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 23:05
iichel schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:56:
als max volop op het gas gegaan zou zijn, zou je dat toch zo op de telemetrie terug kunnen zien?
Dat is dus ook precies wat er gebeurt is. Uit de telemetrie blijkt dat de motor exact heeft gedaan wat er van het gaspedaal gevraagd werd.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
De vraag is nu dus ook of Verstappen zo disconnected met zijn wagen is of puur op arrogantie gaat beweren dat het niet zijn fout is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

racing driver excuses. you must be new here :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Lasmibalsingh schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:46:

[...]

[...]
Smoesjes? Of zijn beleving van wat er gebeurde?

Hier zit nogal een verschil. VER kan dit oprecht gedacht hebben, tot nu toe heeft hij zijn eigen fouten nooit ontkend of er smoesjes omheen verzonnen.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Saturnus schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:58:
De vraag is nu dus ook of Verstappen zo disconnected met zijn wagen is of puur op arrogantie gaat beweren dat het niet zijn fout is.
Hij heeft toch nergens gezegd dat het iemands fout is? De conclusie van het onderzoek was dat hij zelf het gas te diep heeft ingetrapt.

Mijn auto heeft ook een programmeerbaar gaspedaal en dat is verdomd lastig en anders soms als hij in de sportmode staat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
KillerBee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:02:
[...]

Smoesjes? Of zijn beleving van wat er gebeurde?

Hier zit nogal een verschil. VER kan dit oprecht gedacht hebben, tot nu toe heeft hij zijn eigen fouten nooit ontkend of er smoesjes omheen verzonnen.
De zogenaamde braketest van Grosjean in Monaco 2015? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Grimmie187 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:05:
[...]

De zogenaamde braketest van Grosjean in Monaco 2015? ;)

https://www.autosport.com...enalised-for-monaco-crash

[ Voor 28% gewijzigd door TommyGun op 13-04-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 14:34
Mooi filmpje! Lijkt wel meer dan de 10-15m eerder remmen die verstappen zelf noemde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ArcticWolf schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:03:
[...]
Hij heeft toch nergens gezegd dat het iemands fout is? De conclusie van het onderzoek was dat hij zelf het gas te diep heeft ingetrapt.
Ach, zo spannend is het nou ook weer niet. Elke coureur, ongeacht het nivo of ervaring, heeft wel eens zijn momenten. Het gaat allemaal zo snel dat ze waarschijnlijk zelf niet goed in de gaten hebben wat er gebeurt, maar het gebeurt toch. Misschien zijn bepaalde handelingen zó automatisch, dat je achteraf eigenlijk helemaal niet meer zeker weet wat je nou gedaan hebt. Zo is Prost ook een keer gespind op een plasje water in de opwarmronde, Hamilton deed dat ook, Schumacher liet een keer in een beslissende race zijn motor afslaan op de grid zodat ie achteraan moest starten...allemaal dingen die wij vanuit de leunstoel amateuristisch noemen. Maar het gebeurt gewoon. Niemand is immuun. Maar ik denk dat die mannen in eerste instantie zelf niet kunnen geloven dat ze zoiets stoms doen. Maar de data liegt niet. Daarop is gewoon te zien dat het gas wordt ingetrapt. Klaar.

Enfin...het is geweest. Excitement is over. China. Race...belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

mphilipp schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:42:
[...]

Ach, zo spannend is het nou ook weer niet. Elke coureur, ongeacht het nivo of ervaring, heeft wel eens zijn momenten.
Monaco 2004 anyone :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:12
ArcticWolf schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:03:
[...]

Mijn auto heeft ook een programmeerbaar gaspedaal en dat is verdomd lastig en anders soms als hij in de sportmode staat :+
Hij heeft wel gezegd dat een engineer direct na de crash tegen hem had gezegd dat het niet zijn schuld was. Wellicht dat die engineer te snel zijn conclusies heeft getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:24

Arfman

Drome!

alesandro_46 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:38:
[...]

[...]

Dat is (was?) tweaker fynrd1.
Die is weggejaagd door iemand die nieuw in dit topic kwam kijken en hem betichtte van leugens.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 19:14
Als het echt ongeveer 150 PK was dan is dat wel een opmerkelijk grote extra hoeveelheid gas geven. Dat is meer dan 15% van zijn totale vermogen extra, op een plek waar hij niet vol gas ging. Ik heb moeite om te geloven dat dat door een onverwachte trilling komt. Zeker omdat Verstappen wel vaker over een kerbstone rijdt waardoor trillingen worden veroorzaakt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Arfman schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:42:
[...]

Die is weggejaagd door iemand die nieuw in dit topic kwam kijken en hem betichtte van leugens.
Sorry maar ik moet, aan de hand hiervan, even mijn ei kwijt:
Zelf vond ik dit topic altijd ook een fijn plekje met een wat kleinere groep frequente posters en een ongetwijfeld grotere groep lurkers. De afgelopen tijd is de sfeer hier echt omgeslagen, de passie voor de sport op zich lijkt ver te zoeken.

De laatste tijd keert de positiviteit wel weer terug maar het is vaak zoeken tussen dezelfde discussie die voor de 100ste keer gevoerd wordt naar die ene interessante nieuwe discussie.

Is het heel erg als ik lichtelijk eigengereid zeg:
"Ik wil graag mijn plaatjes en technische-insight topic terug!"

Om daar zelf mijn steentje aan bij te dragen zal ik proberen actief hier en daar wat tech insight artikelen door te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Cranzai schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:05:
[...]

Sorry maar ik moet, aan de hand hiervan, even mijn ei kwijt:
Zelf vond ik dit topic altijd ook een fijn plekje met een wat kleinere groep frequente posters en een ongetwijfeld grotere groep lurkers. De afgelopen tijd is de sfeer hier echt omgeslagen, de passie voor de sport op zich lijkt ver te zoeken.

De laatste tijd keert de positiviteit wel weer terug maar het is vaak zoeken tussen dezelfde discussie die voor de 100ste keer gevoerd wordt naar die ene interessante nieuwe discussie.

Is het heel erg als ik lichtelijk eigengereid zeg:
"Ik wil graag mijn plaatjes en technische-insight topic terug!"

Om daar zelf mijn steentje aan bij te dragen zal ik proberen actief hier en daar wat tech insight artikelen door te sturen.
Goh, wanneer zou die sfeer toch omgeslagen zijn O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:16
Cranzai schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:05:
[...]

......."Ik wil graag mijn plaatjes en technische-insight topic terug!"
@Jasphur kom er maar in.

[ Voor 59% gewijzigd door Ari Gold op 13-04-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
floriz87 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:35:
[...]

Hij heeft wel gezegd dat een engineer direct na de crash tegen hem had gezegd dat het niet zijn schuld was. Wellicht dat die engineer te snel zijn conclusies heeft getrokken.
Max heeft uitleg gegeven. Vanavond op Ziggo Sport.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spookelo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:44:
Als het echt ongeveer 150 PK was dan is dat wel een opmerkelijk grote extra hoeveelheid gas geven. Dat is meer dan 15% van zijn totale vermogen extra, op een plek waar hij niet vol gas ging. Ik heb moeite om te geloven dat dat door een onverwachte trilling komt. Zeker omdat Verstappen wel vaker over een kerbstone rijdt waardoor trillingen worden veroorzaakt.
Ik weet niet waar het verhaal gestaan heeft, maar een collega had het over een geprogrammeerde instelling. Blijkbaar wordt het hele circuit al vooraf geprogrammeerd in de boordcomputer op een zodanige manier dat je steeds bij het uitkomen van een bocht een dot gas kan geven, en dat je dan altijd de juiste hoeveelheid vermogen hebt. Als ze daar een fout mee maken, en je hebt in een bepaalde bocht ineens 750pk ipv de verwachte 600 ter beschikking, zou zoiets kunnen gebeuren.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt mij als een soort alternatieve traction control in de oren. De auto 'weet' waar ie zich bevindt en kan zo de juiste setting oproepen. Geen idee of het klopt, want ik kan me herinneren dat de rijder zelf dingen moet regelen en dat de computer dat niet voor 'm mag doen. Maar wie weet is dit een loophole, omdat het om een vorm van engine mapping gaat en de computer zelf geen gas geeft.

Maar goed. Klein beetje dubieus, maar als het klopt zou het een plausibele verklaring kunnen zijn. Maar goed, laten we het verhaal niet te ingewikkeld maken. Het is gebeurd, klaar. Eigen fout of niet, combinatie van factoren of wat dan ook, water under the bridge. Ook Max kan en mag fouten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Vleugels zien we vaak genoeg van de bovenkant, de onderkant heeft echter ook een behoorlijk ingewikkeld ontwerp:

https://twitter.com/Scarb...s/984736913407045632?s=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

mphilipp schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:21:
[...]

Ik weet niet waar het verhaal gestaan heeft, maar een collega had het over een geprogrammeerde instelling. Blijkbaar wordt het hele circuit al vooraf geprogrammeerd in de boordcomputer op een zodanige manier dat je steeds bij het uitkomen van een bocht een dot gas kan geven, en dat je dan altijd de juiste hoeveelheid vermogen hebt. Als ze daar een fout mee maken, en je hebt in een bepaalde bocht ineens 750pk ipv de verwachte 600 ter beschikking, zou zoiets kunnen gebeuren.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt mij als een soort alternatieve traction control in de oren. De auto 'weet' waar ie zich bevindt en kan zo de juiste setting oproepen. Geen idee of het klopt, want ik kan me herinneren dat de rijder zelf dingen moet regelen en dat de computer dat niet voor 'm mag doen. Maar wie weet is dit een loophole, omdat het om een vorm van engine mapping gaat en de computer zelf geen gas geeft.

Maar goed. Klein beetje dubieus, maar als het klopt zou het een plausibele verklaring kunnen zijn. Maar goed, laten we het verhaal niet te ingewikkeld maken. Het is gebeurd, klaar. Eigen fout of niet, combinatie van factoren of wat dan ook, water under the bridge. Ook Max kan en mag fouten maken.
Klopt zoiets zeiden ze volgens mij bij het Formule 1 Café.

Vind het sowieso raar dat ze eerst zeggen dat het 150 PK is die teveel is, en een week later met een andere verklaring komen.
Dat '150pk verhaal' komt toch ook ergens vandaan, is toch niet verzonnen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 11:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daarnaast zou die 150pk overeen kunnen komen met het inschakelen van de ers. Elektrisch vermogen klapt er nogal vlot in, dus An zich is dat technisch plausibel.

Of het hier ook gebeurd is, laat ik in het midden.

Wat ik wel zie is dat de auto al eerder glijdt dan logisch is op basis van een normale input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Er is een GP dit weekend dus de foto’s staan daar haha. Ik zal binnenkort weer eens een historie foto dump maken. Even een thema bedenken. En nee: ’ gewoon mooie plaatjes’ is geen thema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Lijkt me niet, zou dat wel zo zijn dan wordt het lachen met regen of als iemand eens een andere lijn rijdt om een aanval in te zetten of af te slaan.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

De deployment van de ES naar de MGU-K staat voorgeprogrammeerd ergens in wat control units (ECU?) van de motor. Vroeger was dit nog een manuele boost, dat is in 2014 omgezet naar een computer gestuurde deployment over een lap heen.
Aangezien deze geen beschikking heeft over een gps module houd deze op basis van gas input bij waar een coureur in zijn lap zit. Aan de hand van die 'gegokte' positie wordt de power naar de MGU-K gestuurd (ook weer afhankelijk an de huidige engine mode etc).

Deze electronica moet dus ook worden 'ingeleerd' via een simulator/ rondjes rijden aangezien niet iedere coureur dezelfde gas input geeft.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Niet online
kevlar01 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:24:
[...]

Klopt zoiets zeiden ze volgens mij bij het Formule 1 Café.

Vind het sowieso raar dat ze eerst zeggen dat het 150 PK is die teveel is, en een week later met een andere verklaring komen.
Dat '150pk verhaal' komt toch ook ergens vandaan, is toch niet verzonnen neem ik aan?
Zou het niet kunnen zijn dat ze een -mogelijk illegaal- trucje hebben en dat Verstappen zijn mond voorbij gepraat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Tleilaxu schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:30:
[...]

Zou het niet kunnen zijn dat ze een -mogelijk illegaal- trucje hebben en dat Verstappen zijn mond voorbij gepraat heeft?
Klinkt eigenlijk wel als een soort verkapte traction control nu je het zegt...
Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1