[F1] Seizoen 2018 - deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 570.137 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:32

mphilipp

Romanes eunt domus

ArcticWolf schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:59:
Ik geloof er helemaal niks van dat Cosworth, Aston Martin of VAG maar enige concrete interesse hebben om een motor te ontwikkelen. Cosworth en AM hebben sowieso dat geld helemaal niet en VAG heeft wel wat anders aan z'n hoofd :P
Hangt er helemaal vanaf wat er voor spec uit het FIA overleg rolt. Niemand is geinteresseerd om zo'n hok te bouwen als ze nu gebruiken. Veel te complex en niet bruikbaar buiten de F1. Mocht er iets uit komen dat makkelijker/goedkoper te maken is, denk ik dat er meer geinteresseerd zouden kunnen zijn.
Het verhaal gaat dat Porsche ooit belangstelling had, en een voorstel deed voor een motor die lijkt op hun LMP1 motor. Een 2L V4 met dubbele turbo en dan hybride, maar uiteraard geen MGU-H. Loopt als een speer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Grrrrrene schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:00:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je zegt: 200-250M inclusief salarissen van coureurs :P Dan heeft Hamilton met z'n 60M-salariseis wel een moeilijke onderhandelingspositie >:) Sowieso vraag ik me af waarom je hem dat zou geven als Mercedes zijnde. Hij is steengoed, absoluut, maar 60M is bijzonder veel geld en bij Ferrari gaat Vettel hem weigeren (veto) en als hij naar RBR wil, moet RIC daar weg en kan die zijn plaats innemen voor veel minder geld.

[...]
daar is prima omheen te werken. Hammilton geef je een contract bij Mercedes Global, en die detacheren hem vervolgens aan Mercedes F1, voor een veel lager bedrag.

als ze willen dat hij zelf in dienst is van het F1 team zelf is het ook simpel: een contract van 1 euro per jaar voor het racen, en 80 M voor 'overige werkzaamheden' bij Mercedes. Lijkt me niet dat ze aan teams gaan verplichten hoe ze de contracten opstellen.

idem dito met onderdelen. Mercedes (of Red Bull Technology, Williams Precision Engineering, etc) draagt de ontwikkelkosten, en 'verkopen' vervolgens de onderdelen aan de respectievelijke teams. ja.. dat is ook een manier om de kosten voor de teams zelf te verlagen. maar effectief zal er nog steeds net zo veel geld in omgaan.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Korras schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:13:
[...]

daar is prima omheen te werken. Hammilton geef je een contract bij Mercedes Global, en die detacheren hem vervolgens aan Mercedes F1, voor een veel lager bedrag.

als ze willen dat hij zelf in dienst is van het F1 team zelf is het ook simpel: een contract van 1 euro per jaar voor het racen, en 80 M voor 'overige werkzaamheden' bij Mercedes. Lijkt me niet dat ze aan teams gaan verplichten hoe ze de contracten opstellen.

idem dito met onderdelen. Mercedes (of Red Bull Technology, Williams Precision Engineering, etc) draagt de ontwikkelkosten, en 'verkopen' vervolgens de onderdelen aan de respectievelijke teams. ja.. dat is ook een manier om de kosten voor de teams zelf te verlagen. maar effectief zal er nog steeds net zo veel geld in omgaan.
De manier waarop Liberty het makkelijkste kan tweaken is met het prijzengeld.
Als Ferrari/Mercedes/Red Bull ineens nog maar 100M prijzengeld krijgt ipv +/- 200M zoals nu, zullen ze ergens dat gat moeten dichten, of downsizen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Aan de andere kant...een budgetcap zou het wel overzichtelijk maken. Iemand (zo iemand die het kan weten, ik weet alleen niet meer wie) zei ooit dat de grote teams zoveel uitgeven omdat hun concurrenten dat ook doen. Dus een budgetcap, op een beetje leuk nivo dat ze ook nog wat aan innovatie kunnen doen, zou - als die uitspraak klopt - wel kunnen werken.
Je moet dan 'gewoon' creatief met je centjes omgaan. Maarja...ik ben zelf een beetje bang dat het te gemakkelijk is om het te omzeilen en toch stiekem iets te doen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net een foto over de WhatsApp gekregen voor de bandensets van de GP van China?

Voor het eerst halen ze een compound ertussenuit. Nu wordt het dus:

Medium
Soft
Ultrasoft ipv supersoft.

Edit:

Zie net dat het al een tijdje bekend is, hoop in ieder geval op veel leuks !!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2018 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:31:
Heb net een foto over de WhatsApp gekregen voor de bandensets van de GP van China?

Voor het eerst halen ze een compound ertussenuit. Nu wordt het dus:

Medium
Soft
Ultrasoft ipv supersoft.

Weet nog niet of het officieel en bevestigd is !

Als het true is dan komt er eindelijk beweging in om leuke tactische keuzes over en weer te gooien.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DaV6KlIWsAEzhhG.jpg

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:02

Blokker_1999

Full steam ahead

mphilipp schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:09:
Aan de andere kant...een budgetcap zou het wel overzichtelijk maken. Iemand (zo iemand die het kan weten, ik weet alleen niet meer wie) zei ooit dat de grote teams zoveel uitgeven omdat hun concurrenten dat ook doen. Dus een budgetcap, op een beetje leuk nivo dat ze ook nog wat aan innovatie kunnen doen, zou - als die uitspraak klopt - wel kunnen werken.
Je moet dan 'gewoon' creatief met je centjes omgaan. Maarja...ik ben zelf een beetje bang dat het te gemakkelijk is om het te omzeilen en toch stiekem iets te doen.
Het grote probleem is dat een budgetcap zeer moeilijk af te dwingen is. FOM kan niet zomaar even de boekhouding gaan opeisen. Daarnaast kan een Mercedes of Ferrari veel onderzoek gaan plaatsen bij de sportwagens die ze in andere klassen gebruiken of voor wagen op de baan maar die resultaten ook gaan gebruiken in de F1. Dat kan een Force India dan weer niet doen. En hoe bewijs je dat?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wanneer een LMP1 wagen sneller is dan een F1 wagen.... :F

https://www.motorsport.co...on-spa-f1-record-1024214/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 08:59
Hoho, zwaar gemodde/onreglementaire LMP1... als je zelfde doet met een F1 wagens dan gaan die weer sneller. En het is ook niet dat LMP1 niet ook gruwelijk snel en geavanceerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Gooi die brandstof limieten en al die andere ongein eens overboord en dan moet je eens zien wie er véél sneller is ;)

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Gekkenhuis schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:31:
[...]

Gooi die brandstof limieten en al die andere ongein eens overboord en dan moet je eens zien wie er véél sneller is ;)
Ja dat zal best ;) maar het blijft een feit dat een niet-F1 auto (die waarschijnlijk ook nog eens een heel stuk goedkoper is) sneller is dan een F1 auto...
Weg met die brandstof limieten en andere domme regels, gewoon voor het maximale gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 09-04-2018 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

ArcticWolf schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:35:
[...]

Ja dat zal best ;) maar het blijft een feit dat een niet-F1 auto (die waarschijnlijk ook nog eens een heel stuk goedkoper is) sneller is dan een F1 auto...
Weg met die brandstof limieten en andere domme regels, gewoon voor het maximale gaan.
Dat LMP1 gevaarte is ook alles behalve volgens de regels in elkaar gezet.
to demonstrate what the car is capable of free of its usual restrictions.
Dus hop hop, pak een Mercedes/Ferrari/RB/whatever en zet die eens in elkaar zoals de engineers het zouden willen. Die LMP1 bak heeft dan echt niets meer te vertellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Gekkenhuis op 09-04-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:16
Dit jaar pakken we die terug. 1:39 in spa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
Ik denk niet dat Cosworth nog een keer zn vingers aan de F1 wil branden, vorige keer in het V8 tijdperk was niet echt een success..

Terwijl ik dit typ bedenk ik me trouwens dat de Williams van Maldonado bij zijn unieke winst in Spanje een Cosworth motor had? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Blokker_1999 schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:52:
[...]

Het grote probleem is dat een budgetcap zeer moeilijk af te dwingen is. FOM kan niet zomaar even de boekhouding gaan opeisen. Daarnaast kan een Mercedes of Ferrari veel onderzoek gaan plaatsen bij de sportwagens die ze in andere klassen gebruiken of voor wagen op de baan maar die resultaten ook gaan gebruiken in de F1. Dat kan een Force India dan weer niet doen. En hoe bewijs je dat?
Maak van een open administratie richting de organisatie een eis van deelname en voila. Als een team dat niet wilt, dan weet je toch genoeg en dan zou ik persoonlijk zo’n team liever kwijt dan rijk willen zijn. Toch?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Het andere topic zit al op slot maar ik wou toch nog even deze uitleg van een ex McL monteur over de Ferrari pit stop meegeven, laat ook goed zien wie waar verantwoordelijk voor is;

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jasphur schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:43:
[...]

Maak van een open administratie richting de organisatie een eis van deelname en voila. Als een team dat niet wilt, dan weet je toch genoeg en dan zou ik persoonlijk zo’n team liever kwijt dan rijk willen zijn. Toch?
Hoe wil je een open administratie borgen dan? Mercedes Research GMBH (ofzoiets :P ) ontwerpt en test alle carrosserie onderdelen en daarna sturen ze de tekening door naar Mercedes F1 GMBH en die produceren dan alleen het eind resultaat... 1 euro research en 10.000 euro productiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Mja is ook wel. Maar zo’n 1 euro research 10.000 euro productiekosten is geen logische boekhouding. Maar je hebt gelijk. We praten natuurlijk over de F1 waar de echte actie in het interpreteren van de regels zit. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DaR29zSXcAAmHqe.jpg:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold

Yay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

vectormatic schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:06:
[...]

Aston is geen motor-bouwer, ze hebben de oude op ford gebaseerd V12 en V8, maar de nieuwe V8 motoren in de DB11 kopen ze gewoon bij merc-AMG
Nou laat Aston Martin dan maar eens beginnen met op diezelfde manier een motor voor RBR te leveren :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ook nog wat goed nieuws. De Ferrari monteur kan alweer lopen. Weliswaar met krukken, maar hij staat. :Y
https://www.reddit.com/r/...igarini_is_walking_again/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 18:13

AzzKickah

06-CENSORED

DaniëlWW2 schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:27:
Ook nog wat goed nieuws. De Ferrari monteur kan alweer lopen. Weliswaar met krukken, maar hij staat. :Y
Nou dat had ik toch zeker niet nu al verwacht, als je zag op dat filmpje van schuin bovenaf hoe dat been wegklapte zeg :X Word er nog naar van als ik er alleen al aan terugdenk.

Vind het ook een wonder dat ie 'slechts' deze verwondingen had. Holy moly.

[ Voor 32% gewijzigd door AzzKickah op 09-04-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:55
Wauw, ik had niet verwacht dat hij weer zo snel op zijn benen zou staan, hopelijk gaat verder herstel ook goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 17:23

Moofnor

King of my castle

Zelf een paar jaar geleden eenzelfde soort breuk gehad, iets minder spectaculaire oorzaak.
Bij een gecompliceerde breuk wordt er een pin in je scheenbeen gezet, en kun je eigenlijk gelijk al weer kracht op je been zetten. Dit in tegenstelling tot gips. Kuitbeen heb je kennelijk niet echt nodig :P

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Sow die is snel uit het gips, toen ik mijn been op meerdere plekken had gebroken liep ik daar wel iets mee langer rond incl. een paar ijzeren stripjes en een hoop schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-dj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 21:43
Grimmie187 schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:42:

Terwijl ik dit typ bedenk ik me trouwens dat de Williams van Maldonado bij zijn unieke winst in Spanje een Cosworth motor had? :p
Volgens mij reed Williams toen met Renault motoren. Alleen Marussia en HRT reden met een Cosworth motor in 2012.
De laatste Cosworth overwinning was inderdaad wel een bizarre race, waarbij de winnaar pas 2 weken later werd gehuldigd. Fisicalla voor Jordan Cosworth in Brazil 2003.

PSN: IS_DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:10
Moofnor schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 00:54:
[...]

Zelf een paar jaar geleden eenzelfde soort breuk gehad, iets minder spectaculaire oorzaak.
Bij een gecompliceerde breuk wordt er een pin in je scheenbeen gezet, en kun je eigenlijk gelijk al weer kracht op je been zetten. Dit in tegenstelling tot gips. Kuitbeen heb je kennelijk niet echt nodig :P
Vind het aardig bizar dat dat gips nu al verwijderd kon worden in elk geval :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nieuwe race in aankomst, nieuw topic: [F1 2018] Race 3 - GP van China

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Joster schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:53:
[...]

Heeft volgens mij niet eens gips gehad, gewoon geopereerd en verband eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
Joster schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:53:
[...]

Was ook geen gips, maar drukverband volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Oooh dus hier hadden jullie het over met de LMP1 wagen is sneller dan een F1

/me Jasphur was een beetje traag gister avond

[ Voor 11% gewijzigd door Jasphur op 10-04-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ari Gold schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:42:
Dit jaar pakken we die terug. 1:39 in spa.
Met een auto die 120kg minder weegt.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:28:
[...]
Hoho, zwaar gemodde/onreglementaire LMP1... als je zelfde doet met een F1 wagens dan gaan die weer sneller. En het is ook niet dat LMP1 niet ook gruwelijk snel en geavanceerd is.
Ik meen dat ze vroeger ook al vaker sneller bleken dan F1 wagens. De technologie ie vergelijkbaar. Op het rechte stuk op Le Mans haalden ze over de 400kmh.
Er zijn tegenwoordig veel restricties voor WEC/Le Mans. De McLaren F1 Le Mans auto was langzamer dan de straatversie (!) door inlaatrestrictors e.d. Ze beperken de snelheid ook door de tank kleiner te maken, dan moet je wel iets doen om niet na elke 2 rondes een pitstop te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:56

Martinspire

Awesomeness

Als je de fuel flow limieten van F1 uitschakelt dan kom je ook wel ver. En als je ook de beste band mag selecteren van Pirelli, overig gewicht weghaalt en meer van dat soort zaken, dan verbrijzel je dat Porsche record ook wel.

Vergeet overigens niet hoeveel rondjes F1 reed in Barcelona. Ik denk dat bij een lange race het nog interessant kan worden wie er wint. Helaas rijdt er niet 1 merk in zowel LMP1 als F1, anders zou ik het wel zien gebeuren. Misschien dat een sponsor het nog wil financieren?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
Nog even een foto van Bahrein. Je zou verwachten dat Tanabe van Honda toch iets vrolijker zou kijken met hun beste resultaat sinds 2015 haha
Afbeeldingslocatie: https://d2d0b2rxqzh1q5.cloudfront.net/sv/3.65/dir/032/image/03207fab938056364d6131b06d84bc3d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:02
Even een nabrander over Bahrein en de situatie rond RAI.

Is of was het niet zo dat een team de auto nog terug mag rollen wanneer deze nog niet de lijn voor het einde van de pitsstraat is gepasseerd? Ik meen namelijk dat ik dat vroeger wel heb gezien.

@ResuCigam
Weet ik, maar wij hadden hier op het werk even de vraag hoe het regeltechnisch precies zou zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door TheBrut3 op 10-04-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 16:06

ResuCigam

BOFH

@TheBrut3 Mogelijk maar dan had daar in dit geval nog steeds een monteur op de grond gelegen.

Edit: ah zo, ik ben geen expert maar volgens mij mag dat: Ik meen wel eens gezien te hebben dat ze een wagen waar problemen mee waren (afgeslagen?) weer terug duwden.

[ Voor 47% gewijzigd door ResuCigam op 10-04-2018 14:27 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Uit de sport regels: https://www.fia.com/regulation/category/110
28.3 At no time may a car be reversed in the pit lane under its own power.
Verder staat er niks over terug duwen en je fout corrigeren. Beetje grijs gebied dus. Maar je krijgt hoe dan ook een boete of straf.
28.13 C) If a car is deemed to have been released in an unsafe condition during a race a penalty under Article 38.3(d) will be imposed on the driver concerned. However, if the driver retires from the race as a result of the car being released in an unsafe condition a fine may be imposed upon the team.
Daarnaast kost het natuurlijk enorm veel tijd en als de motor uitvalt ben je nog verder van huis (moeten ze startmotor weer tevoorschijn halen etc). Laat staan de schade die je oploopt aan je remmen dankzij het gebrek aan koeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Jasphur op 10-04-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Nog altijd beter terugduwen en 4e worden dan uitvallen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
@TommyGun Mee eens, maar het ging even over het algemeen en niet over de situatie van RAI afgelopen race :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
  • Laatst online: 26-09 13:49
TommyGun schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:19:
Nog altijd beter terugduwen en 4e worden dan uitvallen.
Tegen de tijd dat je die ferrari weer gestart heb lig je op 2 rondjes achterstand dus dat verhaal gaat ook niet op.

Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jasphur schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:12:
[...]
Verder staat er niks over terug duwen en je fout corrigeren. Beetje grijs gebied dus. Maar je krijgt hoe dan ook een boete of straf.
Er staat volgens mij wel iets over unaided enzo...duwen is helpen. Mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Martinspire schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:59:
Vergeet overigens niet hoeveel rondjes F1 reed in Barcelona. Ik denk dat bij een lange race het nog interessant kan worden wie er wint.
Een lange race wint een LMP1 gewoon. Die zijn er op gebouwd om 24 uur (langer zelfs) te knallen. Buiten de pitstops laten ze het gas niet los.

Maar goed, hele andere categorie, dus eigenlijk niet goed te vergelijken. Maar LMP1 zijn gewoon overdekte F1 auto's met een teruggetunede motor om het 24u vol te houden. Aston Martin deed jaren geleden mee met een 10 cilinder Mugen. Dat klonk als een F1 motor. Heerlijk geluid als ie terugschakelde; net een boordkanon. En accelereren klonk als een F16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

mphilipp schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:03:
[...]

Een lange race wint een LMP1 gewoon. Die zijn er op gebouwd om 24 uur (langer zelfs) te knallen. Buiten de pitstops laten ze het gas niet los.

Maar goed, hele andere categorie, dus eigenlijk niet goed te vergelijken. Maar LMP1 zijn gewoon overdekte F1 auto's met een teruggetunede motor om het 24u vol te houden. Aston Martin deed jaren geleden mee met een 10 cilinder Mugen. Dat klonk als een F1 motor. Heerlijk geluid als ie terugschakelde; net een boordkanon. En accelereren klonk als een F16.
Ik weet dat 24 uur kan, maar je hebt ook races van 8 uur of 12 uur. Dat lijkt me dan een beter gevecht (middenweg). En ik vraag me af of LMP1 gaat winnen. Hoe lang ze met de banden doen bij F1 lijkt me de grootste vraag, gezien de kilometers bij Barcelona, denk ik dat het prima mogelijk moet zijn om de strijd te maken. In ieder geval interessant genoeg om een sponsor als Shell oid (qua grootte en budget) zo ver te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 23:14
Ik durf ernstig te betwijfelen of er een (niet-gemodificeerde) F1 auto is die na 8 uur racen nog rijdt hoor. Het materiaal is daar gewoon niet op gebouwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Arrne op 10-04-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Plus dat de LMP1 gebouwd is op een snelle coureurwissel. Ik zie een F1 piloot nog niet 8 uur rondrijden en wisselen is niet makkelijk. LMP1 is daarop voorbereid. En de banden gaan best lang mee. Webber (dacht ik) merkte dat op. Die was heel moeilijk aan het doen om de banden heel te houden. Toen hebben ze hem verteld dat het geen F1 banden zijn, en dat ie zijn gang kon gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:48
Jasphur schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:12:
moeten ze startmotor weer tevoorschijn halen etc
Deze hybrides kunnen op eigen kracht starten op de MGU (-K I guess). Volgens mij vorig jaar Sainz waarbij bij de start (na formation lap) de motor af sloeg en die weer op eigen kracht starten.

Het schijnt niet aan te bevelen te zijn, maar het kan wel en nood breekt wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:38:
[...]
Deze hybrides kunnen op eigen kracht starten op de MGU (-K I guess). Volgens mij vorig jaar Sainz waarbij bij de start (na formation lap) de motor af sloeg en die weer op eigen kracht starten.
Klopt inderdaad. Ik zag dat bij die McLaren docu-serie van Amazon. Honda wilde de motor remote starten vanuit Japan. Ik begon al te fronsen want ik had geen idee dat dat kon. Ze legden het ook helemaal niet uit. Helaas lukte het niet, waardoor ze alsnog die starter moesten pakken om de motor ouderwetsch aan te slingeren (want dat is het in wezen).
Later realiseerde ik me dat je 'm inderdaad met die electromotor moest kunnen starten. Min of meer het Verstappen gevoel, alleen wil je dat niet in een bocht hebben... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Arrne schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:18:
Ik durf ernstig te betwijfelen of er een (niet-gemodificeerde) F1 auto is die na 8 uur racen nog rijdt hoor. Het materiaal is daar gewoon niet op gebouwd.
Waarom niet? Veel onderdelen moeten vele races mee. Races kunnen 2 uur duren en op testdagen rijden ze nog veel meer dan dat.

Wat is nu een onderdeel wat het maar maximaal 2 uur uithoudt dan? Enige probleem zie ik olie, maar ook dat zou je tijdens een pitstop kunnen vervangen bij een rijderswissel. Met wat aanpassingen is dat ook te doen (kost alleen wat meer gewicht).
mphilipp schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:23:
Plus dat de LMP1 gebouwd is op een snelle coureurwissel. Ik zie een F1 piloot nog niet 8 uur rondrijden en wisselen is niet makkelijk. LMP1 is daarop voorbereid. En de banden gaan best lang mee. Webber (dacht ik) merkte dat op. Die was heel moeilijk aan het doen om de banden heel te houden. Toen hebben ze hem verteld dat het geen F1 banden zijn, en dat ie zijn gang kon gaan...
Als je de hard of medium-banden gebruikt, kun je rustig een tijdje rijden. Ultrasoft is natuurlijk zachter, maar F1 banden kunnen neus wel lang mee. Denk aan de diverse races waar een verkeerde keuze was gemaakt door Pirelli en ze 70 ronden op 1 setje deden. Het kan heus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ja, alles kan natuurlijk. Maar feit blijft dat een F1 auto gemaakt is voor een race van 2 uur en een LMP1 voor 24 uur. Alles is daarop afgestemd. Dat een F1 motor best lang mee kan, wil niet zeggen dat ie het 8, 12 of 24 achter elkaar ook goed kan doen. Dan krijg je hele andere problemen.
Tuurlijk kun je het wel doen, maar het vergelijk blijft altijd een beetje scheef. Die LMP1 is veel meer gebouwd op lang mee gaan en makkelijk repareren. Want dat repareren is in een 24 uurs race helemaal geen probleem. Je kunt zelfs nog winnen na een kwartier in de pitbox. Kom daar maar eens om bij een F1 auto. Iets anders dan een vleugel, wiel of stuur kunnen ze niet zo 1,2,3 vervangen. Dus ik zet mijn geld op die LMP1 in een head-to-head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 23:14
Martinspire schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:02:
[...]
Waarom niet? Veel onderdelen moeten vele races mee. Races kunnen 2 uur duren en op testdagen rijden ze nog veel meer dan dat.

Wat is nu een onderdeel wat het maar maximaal 2 uur uithoudt dan? Enige probleem zie ik olie, maar ook dat zou je tijdens een pitstop kunnen vervangen bij een rijderswissel. Met wat aanpassingen is dat ook te doen (kost alleen wat meer gewicht).

[...]
Als je de hard of medium-banden gebruikt, kun je rustig een tijdje rijden. Ultrasoft is natuurlijk zachter, maar F1 banden kunnen neus wel lang mee. Denk aan de diverse races waar een verkeerde keuze was gemaakt door Pirelli en ze 70 ronden op 1 setje deden. Het kan heus.
Je onderschat echt ernstig wat de extra belasting is die een auto te verduren krijgt tijdens een endurance race. Het is niet voor niets zo dat zelfs auto's die specifiek daarvoor ontworpen zijn tijdens de race de garage in moeten of zelfs uitvallen. Het is op zich al veelzeggend dat endurance races gereden worden in speciaal daarvoor ontworpen auto's en er niet simpelweg auto's uit andere raceklasses gebruikt worden.

Veel onderdelen moeten inderdaad meerdere races mee, maar dat wil niet zeggen dat er tussen de races door geen onderhoud uitgevoerd wordt. En daarnaast worden veel andere onderdelen wel gewisseld, die moeten het ook maar volhouden.

De meeste F1 races duren trouwens eerder 1,5 uur dan 2 uur, als ze 2 uur duren is dat doorgaans omdat een deel van de race niet op race-pace gereden wordt.

Als een F1 auto zonder aanpassingen 8 uur probleemloos kan racen is er het e.e.a. aan die auto flink over-engineered. Dan mag het ontwerpteam waarschijnlijk flink aan de slag om te kijken welke winst daar te halen valt.

[ Voor 4% gewijzigd door Arrne op 10-04-2018 17:22 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Do it Honda, DO IT. :D
Honda gaat de ontwikkeling wat betreft het prestatieniveau van haar power unit versnellen, na de vierde plaats van Pierre Gasly in de Grand Prix van Bahrein van afgelopen weekend.
Honda zou voor de Grand Prix van Canada met een nieuwe motor willen komen die 27 pk meer aan vermogen levert dan haar huidige krachtbron.
https://nl.motorsport.com...eft-veel-energie-1024462/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Straks wisselen ze bij RBR gewoon mid season ;)

Ai. Wel pijnlijk voor Renault dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BlauweFles schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:32:
[...]

Straks wisselen ze bij RBR gewoon mid season ;)

Ai. Wel pijnlijk voor Renault dit.
Dat zullen ze nooit doen omdat ze dan de hele auto opnieuw kunnen gaan ontwerpen. Veel te duur en duurt veel te lang. 2019 wordt zo wel steeds realistischer. Dat was eigenlijk de grote implicatie van afgelopen zondag. Herhaalt Gasly nogmaals een best of the rest, of doet Hartley dit, dan is het wel klaar met RBR en Renault. Het vermogen in de race lijkt er zeker te zijn bij Honda. Het is aftasten waar ze staan tegen de zomer en hoe betrouwbaar ze zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:40:
[...]

Dat zullen ze nooit doen omdat ze dan de hele auto opnieuw kunnen gaan ontwerpen. Veel te duur en duurt veel te lang. 2019 wordt zo wel steeds realistischer. Dat was eigenlijk de grote implicatie van afgelopen zondag. Herhaalt Gasly nogmaals een best of the rest, of doet Hartley dit, dan is het wel klaar met RBR en Renault. Het vermogen in de race lijkt er zeker te zijn bij Honda. Het is aftasten waar ze staan tegen de zomer en hoe betrouwbaar ze zijn. :)
Vandaar de “ ;);)

Ik vind het wel mooi dat die Japanners het voor elkaar lijken te krijgen. Om 3 redenen.
1- het gepruts bij Renault al 3 jaar lang
2- McLaren.
3- de kansen voor RBR

Alleen voor Fernando wel zuur. Maar goed, was te verwachten dit. Met zijn keuze geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Ik zie het nog wel gebeuren:
https://www.motorsport.co...-f1-breakthrough-1024484/
Motorsport.com understands Honda is targeting a step of around 27bhp for the Canadian Grand Prix in June.
Doei Renault B)

De RB15 is al lang in grove lijnen gebouwd, heb daar echt geen twijfel over.

Maar er zullen wel wat voorwaarden aan vooraf gaan voordat ze een mid-season switch gaan doen;
-De Renault motor moet zo onbetrouwbaar blijken dat je weer hetzelfde gekloot hebt als afgelopen jaar (ERS problemen enzo).
-RBR moet al zo ver achter liggen dat ze geen kampioen meer kunnen worden (... al denk ik dat het dit jaar sowieso niet gaat worden).
-De Honda motor moet het in de STR een paar races achter elkaar hebben volgehouden zonder significante problemen (ook na de update).

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 10-04-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32
[...]
Het vermogen in de race lijkt er zeker te zijn bij Honda. Het is aftasten waar ze staan tegen de zomer en hoe betrouwbaar ze zijn. :)
Het is een combinatie van meerdere zaken die er voor moeten zorgen dat Honda volgend jaar in de RBR ligt.
Niet alleen betrouwbaarheid en perfomance, maar misschien nog wel belangrijker de samenwerking met STR.

Als ze laten zien dat de vooruitgang erin blijft en de potentie om verder te gaan blijft, dan hoeven ze voor de zomer nog niet eens op het niveau van Renault te zijn. Zolang RBR maar het vertrouwen heeft dat ze er volgend jaar maart voorbij zijn.

Laat ze maar lekker regelmatig met een nieuwe motor knallen. Als dat betekent dat ze de helft van de races niet finishen, maar de andere helft mee kunnen doen om plek 7, dan is het goed. (en misschien zelfs nog een keer zo'n uitschieter verder naar voren met mazzel)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Meer Honda. :D
Dit is een topic dat ik zo nu en dan ook wel eens wat van lees. De laatste paar pagina's zitten weer vol met nieuwe weetjes. Pik er even een paar uit:

-Ze halen kennelijk al meer vermogen uit de PU omdat ze meer ruimte hebben voor de installatie in de STR-12. Betere koeling dus.
-De samenwerking is veel beter en overzichtelijker. Honda bouwt nu "hun" PU zonder dat McLaren zich er steeds mee bemoeid. Ze draaien nu een "spec 4". Dat is gewoon een ander blok, MGU-H etc dan vorig seizoen.
-De nieuwe MGU-H zou voor minder vibraties zorgen waardoor die sneller kan draaien. Meer vermogen dus.
-Er zijn ook geruchten van insiders dat ze kennelijk op 12pk van Renault zitten en dat er nog 25-30pk bij zou komen in Canada. Klopt dit, dan kunnen ze Renault voor de zomer al passeren. :D

https://www.f1technical.n...p?f=4&t=18874&start=13665

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 27-09 21:16

vhal

ಠ_ಠ

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:00:
Meer Honda. :D
Dit is een topic dat ik zo nu en dan ook wel eens wat van lees. De laatste paar pagina's zitten weer vol met nieuwe weetjes. Pik er even een paar uit:

-Ze halen kennelijk al meer vermogen uit de PU omdat ze meer ruimte hebben voor de installatie in de STR-12. Betere koeling dus.
-De samenwerking is veel beter en overzichtelijker. Honda bouwt nu "hun" PU zonder dat McLaren zich er steeds mee bemoeid. Ze draaien nu een "spec 4". Dat is gewoon een ander blok, MGU-H etc dan vorig seizoen.
-De nieuwe MGU-H zou voor minder vibraties zorgen waardoor die sneller kan draaien. Meer vermogen dus.
-Er zijn ook geruchten van insiders dat ze kennelijk op 12pk van Renault zitten en dat er nog 25-30pk bij zou komen in Canada. Klopt dit, dan kunnen ze Renault voor de zomer al passeren. :D

https://www.f1technical.n...p?f=4&t=18874&start=13665
Hier meer Honda:
https://www.motorsport.co...rain-performance-1024508/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

vhal schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:05:
[...]

Een zwaluw maakt de lente niet... :Z
Het is allang niet meer een vogeltje hoor. ;)
Eind vorig seizoen dat Honda naar schatting al dichtbij Renault. Er lijkt in de winter nog wat gewonnen te zijn, terwijl Renault weer eens met niks is gekomen. Daardoor zou het verschil tussen Honda en Renault nu al zeer gering kunnen zijn. Dan hebben we het over circa 10pk. Vervolgens zullen Mercedes en Ferrari er nog tientallen pk's boven zitten, maar dat lijkt de RB14 al te compenseren in de races. Gaat Honda nu even 25pk+ als upgrade leveren in Canada, dan kunnen ze opeens tussen Renault en Ferrari zitten qua vermogen.

Verder liet Gasly zien dat het qua vermogen echt niet zo slecht is met Honda, in zowel kwalificatie als de race. Dat is dan het B-team van Red Bull die echt niet over een chassis van het niveau van RBR beschikken. Waarschijnlijk ook niet van het niveau van Renault of zelfs McLaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-09 07:15
Arrne schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:18:
niet gemodificeerd? Onmogelijk, de tanks zijn dan allang leeg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 18:13

AzzKickah

06-CENSORED

LopendeVogel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:00:
[...]

niet gemodificeerd? Onmogelijk, de tanks zijn dan allang leeg :)
Dan zoiets als dit?

Afbeeldingslocatie: https://airrefuelingarchive.files.wordpress.com/2016/01/kc-46a-first-contact-23-jan-20162.jpg

Vast wel een mouw aan te passen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
AzzKickah schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:03:
[...]

Dan zoiets als dit?

[afbeelding]

|:( |:( |:( _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ojojoj, was meer een grapje voor @Jasphur geweest haha
Maar dan zal er denk ik toch een modificatie in de vorm van een trechter moeten komen :D

[ Voor 10% gewijzigd door LopendeVogel op 10-04-2018 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
[...]

Dan zoiets als dit?

[afbeelding]

Lees dit anders even :)

http://www.bmwblog.com/20...7-tackles-refueling-move/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:51:
[...]

Het is allang niet meer een vogeltje hoor. ;)
Eind vorig seizoen dat Honda naar schatting al dichtbij Renault. Er lijkt in de winter nog wat gewonnen te zijn, terwijl Renault weer eens met niks is gekomen. Daardoor zou het verschil tussen Honda en Renault nu al zeer gering kunnen zijn. Dan hebben we het over circa 10pk. Vervolgens zullen Mercedes en Ferrari er nog tientallen pk's boven zitten, maar dat lijkt de RB14 al te compenseren in de races. Gaat Honda nu even 25pk+ als upgrade leveren in Canada, dan kunnen ze opeens tussen Renault en Ferrari zitten qua vermogen.

Verder liet Gasly zien dat het qua vermogen echt niet zo slecht is met Honda, in zowel kwalificatie als de race. Dat is dan het B-team van Red Bull die echt niet over een chassis van het niveau van RBR beschikken. Waarschijnlijk ook niet van het niveau van Renault of zelfs McLaren.
Indien de betrouwbaarheid van de Honda op peil zou zitten, ja dan kunnen ze dat vermogen daadwerkelijk gebruiken.
Daar waar de focus naar mijn weten op de betrouwbaarheid zit zal deze nog altijd de prioriteit hebben, dwz dat het vermogen nog niet (volledig) gebruikt kan worden, totdat de betrouwbaarheid goed is.

Kijk je naar Renault dan zijn er flinke stappen gezet mbt de betrouwbaarheid. Bij Honda ook, daar niet van.. Maar Renault zal eerder het vermogen kunnen verhogen dan Honda lijkt mij zo :)

Hoe het er bij het einde van het seizoen ervoor staat is nu nog moeilijk te zeggen haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zie die Renault-motor idd niet zo somber in hoor. Het is RBR (en een beetje hun coureurs ;) ) die er zelf voor hebben gezorgd dat ze niet verder bovenin staan, want ik had ze wel op het podium zien komen afgelopen zondag zonder malheur. Renault had zelf ook al aangegeven in het begin van het seizoen op betrouwbaarheid in te zetten, en ik moet zeggen dat dat er tot nu toe goed uit ziet. Snelheid komt dan vanaf Barcelona (?), dan is het seizoen nog lang genoeg :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

LopendeVogel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:14:
[...]

Indien de betrouwbaarheid van de Honda op peil zou zitten, ja dan kunnen ze dat vermogen daadwerkelijk gebruiken.
Daar waar de focus naar mijn weten op de betrouwbaarheid zit zal deze nog altijd de prioriteit hebben, dwz dat het vermogen nog niet (volledig) gebruikt kan worden, totdat de betrouwbaarheid goed is.

Kijk je naar Renault dan zijn er flinke stappen gezet mbt de betrouwbaarheid. Bij Honda ook, daar niet van.. Maar Renault zal eerder het vermogen kunnen verhogen dan Honda lijkt mij zo :)

Hoe het er bij het einde van het seizoen ervoor staat is nu nog moeilijk te zeggen haha.
Tja, een Renault PU kapot door elektronica en een Honda PU kapot door vibraties waar Honda de race erna al met een oplossing kwam en er meteen even P4 werd gepakt. ;)

Bij Honda weet je tenminste dat als er iets misgaat, ze het ook snel fixen. Daar hebben ze nu ruimschoots ervaring mee. Renault en iets fixen zou ik tot een grammaticale onzinnigheid willen bestempelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:24:
Ik zie die Renault-motor idd niet zo somber in hoor. Het is RBR (en een beetje hun coureurs ;) ) die er zelf voor hebben gezorgd dat ze niet verder bovenin staan, want ik had ze wel op het podium zien komen afgelopen zondag zonder malheur. Renault had zelf ook al aangegeven in het begin van het seizoen op betrouwbaarheid in te zetten, en ik moet zeggen dat dat er tot nu toe goed uit ziet. Snelheid komt dan vanaf Barcelona (?), dan is het seizoen nog lang genoeg :)
Renault zit nu nog met 2016 onderdelen 8)7 die zijn dus al serieus meer dan 2,5 jaar oud... dat kan ik niet echt serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:25:
[...]

Tja, een Renault PU kapot door elektronica en een Honda PU kapot door vibraties waar Honda de race erna al met een oplossing kwam en er meteen even P4 werd gepakt. ;)

Bij Honda weet je tenminste dat als er iets misgaat, ze het ook snel fixen. Daar hebben ze nu ruimschoots ervaring mee. Renault en iets fixen zou ik tot een grammaticale onzinnigheid willen bestempelen. :+
https://www.motorsport.co...-bahrain-failure-1024519/

:9

Die Honda motor ligt er bij Monza gewoon in... je las het hier eerst 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:06

Oekol

waka waka hey hey

ArcticWolf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:30:
[...]

https://www.motorsport.co...-bahrain-failure-1024519/

:9

Die Honda motor ligt er bij Monza gewoon in... je las het hier eerst 8)
Ben je weer van dat gras aan 't roken? :9

Volgend jaar ja, dit seizoen? Nee zie ik echt niet gebeuren

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 18:30
Over Renault motoren gesproken. Ricciardo heeft van de afgelopen 6 races (dus inclusief de laatste 4 van 2017) maar liefst 4 keer mechanische (motor) pech gehad, dus een DNF.

Het blijft trouwens wel angstvallig stil over dat dit aan zijn rijstijl zou kunnen liggen wat bijvoorbeeld bij Hamilton en Verstappen wel gesuggereerd werd. :+

Maar als Honda deze stijgende lijn doorzet ligt er absoluut een Honda in de RBR15 (inclusief factory deal voor Red Bull).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:55

Spotmatic

Ken sent me

Al die uitvalbeurten zijn natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de motivatie van RIC om bij RBR te blijven...

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 00:25
Spotmatic schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:56:
Al die uitvalbeurten zijn natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de motivatie van RIC om bij RBR te blijven...
True maar RIC doet er verstandig aan naar potentieel te blijven kijken. Zoals eerder geopperd hierboven kan de combi RBR en Honda best weleens een gouden deal blijken te zijn voor 2019 en verder. Sowieso moet eerst de ware kracht van RBR dit seizoen duidelijk worden. Daar is nog te weinig gelegenheid voor geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:34

Edd

RichardQG schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:53:
inclusief factory deal voor Red Bull
Ik begreep uit eerdere berichten dat, mocht RBR met Honda gaan rijden, TR het Works-team blijft voor Honda.
Maar dat kan natuurlijk altijd zo maar veranderen in de F1 :+

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 18:30
Edd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:01:
[...]

Ik begreep uit eerdere berichten dat, mocht RBR met Honda gaan rijden, TR het Works-team blijft voor Honda.
Maar dat kan natuurlijk altijd zo maar veranderen in de F1 :+
Toro Rosso is nu natuurlijk nog eigendom van de grote baas van Red Bull, maar neem maar aan dat als Honda RBR gaat leveren zij voorrang krijgen.

Echter zijn er ook geruchten dat Honda Toro Rosso gaat overkopen en dan zullen zij natuurlijk het default factory team worden (maar ongetwijfeld met speciale klantendeal voor RBR zoals zij ook met Renault hadden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:34

Edd

RichardQG schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:55:
Toto Rosso is nu natuurlijk nog eigendom van de grote baas van Red Bull, maar neem maar aan dat als Honda RBR gaat leveren zij voorrang krijgen.
Ik heb het even opgezocht:
http://en.f1i.com/news/29...so-stays-honda-works.html

In het kort:
Apart contract waarin staat dat TR het Works team is voor de komende 3 jaar. Dus als Red Bull de Honda-motoren willen gebruiken, zullen ze de klantenstatus krijgen/houden.
Maar goed, er kan natuurlijk altijd van hogerhand worden ingegrepen ;)

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]

Dan zoiets als dit?

[afbeelding]

Ze moeten gewoon draadloos recharge lijnen onder het asfalt leggen.

En dan liefst naast de ideale lijn.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Edd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:47:
[...]

Ik heb het even opgezocht:
http://en.f1i.com/news/29...so-stays-honda-works.html

In het kort:
Apart contract waarin staat dat TR het Works team is voor de komende 3 jaar. Dus als Red Bull de Honda-motoren willen gebruiken, zullen ze de klantenstatus krijgen/houden.
Maar goed, er kan natuurlijk altijd van hogerhand worden ingegrepen ;)
Een telefoontje van Helmut Marko en RBR is het worksteam hoor. Die gaan zich echt niet door een kleine techniciteit van hun oh zo gewenste works status beroven door het B-team. Idem voor Honda die liever schitteren bij het grote RBR, dan bij het kleine STR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
We hebben 1 race gezien waarin een honda motor het aardig heeft gedaan... laten we even afwachten wat er de komende races gaat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Sbakker1982 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 06:58:
We hebben 1 race gezien waarin een honda motor het aardig heeft gedaan... laten we even afwachten wat er de komende races gaat gebeuren
En de testdagen waren ook zeer goed voor Honda. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vind het overigens wel erg opvallend dat hamilton nog even flink instuurt, terwijl er daar duidelijk geen ruimte is :

YouTube: Verstappen Hamilton incident

vanaf 0:23

je ziet m duidelijk zn stuur hard naar rechts draaien, daar waar simpelweg geen ruimte meer is, dan Max z'n bolide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
Is het nog te vroeg voor vieze plaatjes?

Loria onder kunstlicht (NSFW):
https://i.imgur.com/1c725sb.jpg

<3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:02
Sbakker1982 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 06:58:
We hebben 1 race gezien waarin een honda motor het aardig heeft gedaan heel is gebleven... laten we even afwachten wat er de komende races gaat gebeuren
FTFY

Geweldige prestatie natuurlijk van GAS. Maar uiteindelijk zijn ze nog 1 seconde per ronde verloren op de kop en ze waren 4e omdat de helft van de vaste top 6 is uitgevallen.
Ja, ik ben ook benieuwd naar wat Honda gaat doen dit jaar en de jaren die er op volgen. Maar misschien is de hype (hier) momenteel iets te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Blijft toch wel een leuke dame die Ginger Spice, uuuh. Geri Horner.
Rondje met de familiewagen over bahrein.

YouTube: Christian Horner's Spicy Lap With Geri Horner! | Pirelli Hot Laps

Even klikken, want ik mag niet embedden van F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 14:47
TheBrut3 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:41:
[...]

FTFY

Geweldige prestatie natuurlijk van GAS. Maar uiteindelijk zijn ze nog 1 seconde per ronde verloren op de kop en ze waren 4e omdat de helft van de vaste top 6 is uitgevallen.
Ja, ik ben ook benieuwd naar wat Honda gaat doen dit jaar en de jaren die er op volgen. Maar misschien is de hype (hier) momenteel iets te groot.
Agree. Ik vraag me af hoeveel van die seconde op aerodynamica is en hoeveel op de motor, tegenover bijvoorbeeld Red Bull. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten waar de Honda motor nu zit qua performance. TR heeft afgelopen weekend ook aero upgrades gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32
[...]

FTFY

Dat ze 4e werden vanwege uitvallers klopt.
Na de top 6 auto's, en dit keer dus nog maar top 3, is een enorm gat. Hard blijven pushen heeft dan geen zin. De mannen vooraan haal je toch niet meer bij, dus naar achteren kijken en consolideren is alles wat nodig is. Tel daarbij op dat er vooraan dit keer juist wel tot het einde gepushed werd en die seconde per ronde is ook niet meer helemaal realistisch.

Na de test en Australië was Haas de hype en grote belofte...dat zou een kopie van de Ferrari zijn...en die bleven ze toch maar mooi voor.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
Senna, vroem. Twitterbericht

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DaepxCJXkAENV27?format=jpg&name=900x900

En nu met bewegend beeld via F1
https://www.formula1.com/...on_'Lap_of_the_Gods'.html

[ Voor 26% gewijzigd door Jasphur op 11-04-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:48
[...]

FTFY

Maar verwacht je dan dat de STR qua chassis zoveel beter is dan McLaren en Renault? Want de STR lag daar wel aardig op voor. GAS reed wat dat betreft echt in niemandsland.

Als de Honda nog steeds slecht zou zijn moet het chassis wel heel goed zijn willen ze de betere Renault (& Ferrari & Mercedes) powered teams voorblijven.

Ik vermoed dan ook dat de Honda ook gewoon goed (genoeg) is, qua performance. En zoals al eerder in dit topic geschreven. Als Honda zich dit jaar nog een beetje ontwikkeld kunnen ze best eens Renault voorbij gaan (als ze dat niet al zijn, of gaan met de beloofde update in Canada) en is het gewoon een goede optie voor RBR volgend jaar. Want betere motor + hun chassis moet de rest van het gat naar Ferrari & Mercedes proberen te dichten.

Vooral omdat Renault afgelopen jaren niet veel extra performance uit hun motor heeft weten te halen en in de huidige doorontwikkeling "vast" lijkt te zitten of in ieder geval focust op betrouwbaarheid. Daar waar Honda over dezelfde periode 2 (compleet nieuwe) motoren heeft ontwikkeld (2014 & 2017) en qua performance heel dicht in de buurt van de Renault zit en Honda nog meer eruit lijkt te kunnen halen om het gat met Ferrari & Mercedes te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 00:25
We hebben gewoon een zwak voor underdogs en Honda is een underdog, net als Max, STR en Haas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:35:
[...]
Vooral omdat Renault afgelopen jaren niet veel extra performance uit hun motor heeft weten te halen
Dat is niet waar. Ze krijgen er steeds meer uit, alleen Mercedes en Ferrari hadden al een voorsprong. Dus de toename in performance van Renault is niet voldoende om in te halen. Maar wel om bij te blijven en steeds een klein beetje dichterbij te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:54
RichardQG schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:53:
Over Renault motoren gesproken. Ricciardo heeft van de afgelopen 6 races (dus inclusief de laatste 4 van 2017) maar liefst 4 keer mechanische (motor) pech gehad, dus een DNF.

Het blijft trouwens wel angstvallig stil over dat dit aan zijn rijstijl zou kunnen liggen wat bijvoorbeeld bij Hamilton en Verstappen wel gesuggereerd werd. :+

Maar als Honda deze stijgende lijn doorzet ligt er absoluut een Honda in de RBR15 (inclusief factory deal voor Red Bull).
Het begint er steeds meer op te lijken dat Red Bull met Honda gaat rijden ja. Wel leuk, iets minder dan een jaar geleden schreef ik al iets over dat idee wat toen velen nog niet zagen zitten. GH45T in "[F1] Seizoen 2017 - Deel 1"

Ik ben erg benieuwd, maar ook dit seizoen alweer zit Red Bull richting Renault te schoppen. RB15 met Honda, kom er maar in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:37
Hoe zit het betreft regelgeving voor het volgende:
Officieel ligt er een TAG Heuer motor in RB14. Als TAG Heuer mid season besluit zijn motoren in te kopen bij Honda ipv Renault kunnen deze op dezelfde manier ge-rebedged worden. Hiermee is Red Bull officieel niet van motorleverancier veranderd.
Het blijft een TAG Heuer alleen dan met een andere specificatie. Dit zou betekenen dat RB straffeloos op elk moment van leverancier kunnen veranderen.

Iemand een expert op regelgeving hoe dit precies zit?
Als dit waar is zie ik het gebeuren dat RB heel snel over gaat stappen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

PeeGee schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:01:
Officieel ligt er een TAG Heuer motor in RB14. Als TAG Heuer mid season besluit zijn motoren in te kopen bij Honda ipv Renault kunnen deze op dezelfde manier ge-rebedged worden. Hiermee is Red Bull officieel niet van motorleverancier veranderd.
Het blijft een TAG Heuer alleen dan met een andere specificatie. Dit zou betekenen dat RB straffeloos op elk moment van leverancier kunnen veranderen.

Leuk al je lucht fietsen, maar gedurende het seizoen wisselen gaat toch niet gebeuren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 14:29
HyperTrophy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:27:
Vind het overigens wel erg opvallend dat hamilton nog even flink instuurt, terwijl er daar duidelijk geen ruimte is :

YouTube: Verstappen Hamilton incident

vanaf 0:23

je ziet m duidelijk zn stuur hard naar rechts draaien, daar waar simpelweg geen ruimte meer is, dan Max z'n bolide
Het circuit houd ook op daar, zeg maar. ;)

Hetzelfde kan je zeggen van Max, die stuurt opeens niet meer vol naar rechts...
Twee kemphanen, twee schulden, beide hadden het kunnen voorkomen.

Max heeft de pech dat hij met de tranen zat, neemt niet weg dat ook hij het had kunnen voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
YakuzA schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:07:
[...]

Leuk al je lucht fietsen, maar gedurende het seizoen wisselen gaat toch niet gebeuren.
Haha ik dacht dat er hier ook mensen waren die zeiden dat Max na 1-2 races wel even naar Mercedes zou overstappen indien het niet goed zou gaan bij RBR, dit zou in het contract staan namelijk?
Worden flink wat wijzigingen dit jaar volgens mij :D
RBR van Renault naar Honda (de RBR14 zal zeker een neutraal pakket zijn waar zomaar elk blok in gelepeld kan worden, gewoon plug and play, hdmi kabel eruit, hdmi kabel erin en gaan met die banaan),
Max van RBR naar Mercedes,
Ricciardo overmorgen naar Ferrari,
Kimi met pensioen
Bottas naar Sauber?
Porsche neemt Honda over?
Aston Martin begint een F1 fietsclub?

Dit jaar wordt er geschiedenis geschreven YakuzA :D

[ Voor 12% gewijzigd door LopendeVogel op 11-04-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur

Artikel 8.3 uit de sporting regulations
A competitor may change the make of engine at any time during the Championship. All points scored with an engine of different make to that which was first entered in the Championship may count (and will be aggregated) for the assessment of a commercial benefit, however such points will not count towards (nor be aggregated for) the FIA Formula One Constructors Championship. A major car manufacturer may not directly or indirectly supply engines for more than three teams of two cars each without the consent of the FIA. For the purposes of this Article 8.3, a major car manufacturer is a company whose shares are quoted on a recognised stock exchange or the subsidiary of such a company.
Dus hoe het precies zit met je TAG verhaal geen idee. Maar ik geloof niet dat Honda dat gaat goedkeuren. Die zijn daar veel te trots voor denk ik. Zeker nu het de goede kant op gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Jasphur op 11-04-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 14:29

Leuk bedacht, maar dat is sowieso al geen probleem. De FIA kijkt niet naar branding, maar gewoon puur naar wat voor motor er achterin ligt. Onderdelen worden verzegeld, etc.
Vziw is het niet verboden om gedurende het seizoen een andere motor te nemen, zolang je maar binnen het reglement blijft qua verbruikte onderdelen.

Maar dan kom je op het punt... hoe ga je het doen?
Deze auto is ontworpen rondom een Renault motor. De motor is zeer belangrijke uitgangspunt bij het ontwerp van het chassis. Het is niet zomaar iets dat je vervangt.
Waar het op neerkomt is dat je dan een compleet nieuw chassis kan ontwerpen, dat gaat ten kostte van de ontwikkeling van de huidige auto, waardoor de eventuele tijdswinst van een andere motor te niet gedaan wordt.(Honda t.o.v. Renault zal sowieso al amper winst opleveren momenteel, als het dat al doet).
Dit is iets voor 2019, niet voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mphilipp schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:01:
[...]

Dat is niet waar. Ze krijgen er steeds meer uit, alleen Mercedes en Ferrari hadden al een voorsprong. Dus de toename in performance van Renault is niet voldoende om in te halen. Maar wel om bij te blijven en steeds een klein beetje dichterbij te komen.
Het probleem is alleen dat het inlopen te langzaam gaat en gepaard gaat met serieuze betrouwbaarheidsproblemen in een periode dat de Formule 1 eigenlijk maar zeer weinig betrouwbaarheidsproblemen kent. Mercedes zat vanaf 2014 meteen goed en die maken elk seizoen een stap in vermogen en betrouwbaarheid. In 2016 had Mercedes nog een kunstmatige poule van extra onderdelen aangelegd, in 2017 hadden ze gewoon geen problemen. Ferrari had een slecht 2014 seizoen, maar vanaf 2015 gaat het daar ook steeds beter en zitten ze constant dichtbij Mercedes. Renault belooft al van alles sinds 2014, maar heeft nooit de verwachtingen qua vermogen gehaald en was alleen in 2016 betrouwbaar.

Honda leek lang gewoon waardeloos te zijn, maar het begint er nu op te lijken dat de vele problemen zeker niet alleen door Honda kwamen. De 2015 en 2016 PU's waren gewoon kreupel omdat ze van McLaren veel te klein moesten zijn voor aerodynamische zaken. Honda kreeg er gewoon niet genoeg vermogen uit. In 2016 werkte de PU's in ieder geval. Even snel opgezocht en ik kwam uit op twee Honda PU's kapot in 2016.

Toen kwam 2017...
Totaal rampzalig, maar niet alles was Honda. De installatie van de PU deugde ook voor geen meter, net zoals de batterij en die kwam ook van McLaren. Terwijl Honda vrijwel elke race afging, en Alonso ze vrijwel elke race publiekelijk afviel, ontwikkelde Honda zich wel enorm. Natuurlijk nam McLaren alle krediet met hun "beste chassis", maar dat kon niet verhullen dat Honda laat in het seizoen betrouwbaarder was dan Renault, en er ook een flinke sprong in vermogen was gezet waardoor McLaren opeens in de punten kon finishen.

De wintertesten in 2018 waren dan nog eens zeer pijnlijk voor McLaren. Ze bleken helemaal niet zulke goede auto's te bouwen, of betrouwbare. STR-Honda werkte gewoon. Dat thema zet zich aardig door in de eerste twee weekenden. STR-Honda heeft nu een probleem gehad met de MGU-H, en dat hadden ze de race erna al opgelost. Dat is precies wat van Honda wordt verwacht door Red Bull en zie je Renault nooit doen. Het tempo van ontwikkelingen en de ondersteuning die Honda biedt is exceptioneel. Het tempo lijkt ook hoger te liggen dan bij welke andere PU leverancier. Ze moeten wel, en hebben het voordeel dat ze niet zoals Mercedes of Ferrari tegen de wet van de remmende voorsprong aanlopen.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1