Dat is vooral jouw eigen interpretatie? Want het enige wat Vettel letterlijk heeft gezegd is dat de SF71H veel potentieel heeft maar een aantal puzzels nog moeten worden opgelost. Daarnaast was Kimi juist opvallend positief over de nieuwe wagen.DaniëlWW2 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:48:
@Remy Oneens over een aantal zaken.
Als er twee teams zijn die weinig hebben laten zien over hun ware racepace, dan zijn dit Mercedes en RBR. Ferrari lijkt juist meer prijs te hebben gegeven en daarmee zaten ze rond RBR niveau terwijl Mercedes verder weg zit dan vorig seizoen. RBR krijgt nog een flinke update en als die goed uitpakt dan zitten ze voor Ferrari. Verder liet zeker Vettel al doorschemeren dat de SF-71H eigenlijk niet zo goed is.
Voordat het gereguleerd werd was er een soort van wapenwedloop voor cfd in de F1.mphilipp schreef op zondag 11 maart 2018 @ 18:30:
[...]
CFD is een computer in je kantoor. Een foute vleugel kun je op de baan constateren. Zoiets dus.
Net als het geneuzel tussen Ferrari en Haas. Er ging ook een verhaal dat een stel engineers van Ferrari ontslag hadden genomen en bij Haas zijn gaan werken. Na een jaar kwamen ze weer terug bij Ferrari. Voilà: bewijs maar dat daar iets fouts achter zit...
Dingen die direct met de auto te maken hebben zijn te constateren. Fraude die op kantoor wordt gepleegd is lastiger. Je hebt niet een rechercheur bij elk team. En al was dat zo, dan zat ie altijd op het verkeerde kantoor natuurlijk.
Daarom denk ik dat CFD beperkingen weinig zullen uithalen als het puntje bij paaltje komt. Maar nogmaals, dat is misschien omdat ik niemand vertrouw als de belangen groot zijn. En dat is met een spelletje waar je elk jaar $250mln stuk slaat best wel het geval. Onderschat dat niet. Vertrouwen is goed, controle is beter (of Hofman).
Maar het kan ook zijn dat het helemaal niet zo simpel is om een tweede CFD installatie neer te zetten. Dat is net als het Big Data verhaal waar Newey het over had. Daar heb je best wel serieuze clusters voor nodig, eigen spul of ergens in de cloud. Maar duâh is het zeker. Dus of dat haalbaar is weet ik niet.
Overigens denk ik dat die geruchten over olie verbranden en al die andere 'grijze' zaken de wereld in gebracht worden door klikspanen van andere teams die weten dat dit gebeurt, maar het zelf niet kunnen ontwikkelen. Anders kun je ervan uitgaan dat ze het allemaal gaan doen. Ferrari is blijkbaar niet zomaar in staat om dit ook te doen (of het is te duur), dus gaan ze klikken. Maar ik meen dat zowel Mercedes als RBR ervan beschuldigd werden. Misschien heeft RBR daarom een andere brandstof/olieleverancier...
Cfd heeft een enorme groei doorgemaakt dankzij de F1. In de tijd van BMW Sauber kochten die een van de snelste supercomputers van die tijd speciaal daarvoor.
http://www.dalco.ch/news/...id%5D=28&cHash=9aea774d3d
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gary Anderson heeft een analyse gemaakt nav de tests. Echter, hij heeft moeite met de cijfers die Pirelli geeft over het performanceverschil tussen de bandencompounds. Hier is het resumé voordat ie op elk team afzonderlijk in gaat:
*knip* Ook dit is natuurlijk niet toegestaan: Het integraal delen van een artikel achter een paywall.
Hoogst opmerkelijk...I'm using the following differences in pace between compounds, based on what we've seen from the lap times rather than simply using Pirelli's averages:
Medium to soft - 0.2s
Soft to supersoft - 0.4s
Supersoft to ultrasoft - 0.6s
Ultrasoft to hypersoft - 0.8s
Add to that a fuel effect of 0.05s per lap for the fuel load reduction on the run that the time was set on and we can create an adjusted ranking. Unless stated, these were set on day four of the final test.
Pirelli reckons that the medium to soft tyre delta should be 0.8 seconds. But if you use that the Mercedes isn't just ahead - it's miles ahead. And I don't agree, anyway.
Adjusted performance
1 Mercedes 1m16.075s
2 Red Bull 1m16.527s
3 Haas 1m16.560s (day 3)
4 Ferrari 1m16.921s
5 Williams 1m17.089s
6 Renault 1m17.092s (day 2)
7 McLaren 1m17.584s
8 Toro Rosso 1m18.163s (day 3)
9 Force India 1m18.617s
10 Sauber 1m18.844s
*knip* Ook dit is natuurlijk niet toegestaan: Het integraal delen van een artikel achter een paywall.
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 12-03-2018 10:53 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Haas als derde team, voor Ferrari. Wat een stunt zou dat zijn
!
Ik vond het ook erg bijzonder. Maar hij geeft zelf al aan dat ie de gegevens van Pirelli niet gelooft. Helaas heeft hij die nodig om de tijden te normaliseren.Mattie84 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:09:
Haas als derde team, voor Ferrari. Wat een stunt zou dat zijn![]()
!
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Wie zegt dat 1 of meer van die tijden wel met legale auto's zijn gemaakt? Een te hoog brandstofverbruik of een te lichte auto kan al veel uitmakenMattie84 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:09:
Haas als derde team, voor Ferrari. Wat een stunt zou dat zijn![]()
!
Precies het aangepaste lijstje van Gary werd op F1 technical forum ook al in twijfel getrokken.Martinspire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:22:
[...]
Wie zegt dat 1 of meer van die tijden wel met legale auto's zijn gemaakt? Een te hoog brandstofverbruik of een te lichte auto kan al veel uitmaken
1 snel rondje van Haas op dag 3 vertelt natuurlijk niets over de fuel load of de legaliteit van de complete setup.
Ik persoonlijk denk ook dat Haas en Williams te hoog zijn ingeschat.
https://f1manager.info/ranking/4605
Laten we niet vergeten dat hij vorig jaar spot on was
Resultaten Uit Het Verleden Bieden Geen Garantie Voor De ToekomstRazorbite schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:30:
Laten we niet vergeten dat hij vorig jaar spot on was
https://f1manager.info/ranking/4605
Ook Gary zit er regelmatig naast hoor.. 
Wat ik vreemd vind is dat alle analisten het er wel over eens zijn dat je de verhoudingen alleen (een beetje) kunt beschouwen o.b.v. van racesims en geen kwalificatie runs. Gary zijn hele aanname dat Haas het 3e team is baseert ie op een paar snelle kwalificatie rondjes die ze op ultras gereden hebben?
Wat ik vreemd vind is dat alle analisten het er wel over eens zijn dat je de verhoudingen alleen (een beetje) kunt beschouwen o.b.v. van racesims en geen kwalificatie runs. Gary zijn hele aanname dat Haas het 3e team is baseert ie op een paar snelle kwalificatie rondjes die ze op ultras gereden hebben?
Het hele verhaal gaat ook alleen maar over kwalificatie-tijden.. En da's inderdaad op z'n minst vreemd te noemen aangezien zowel MB als RB geen Q-simulatie hebben laten zien. En daarbij tellen dan ook weer dingen mee als wel of geen speciale engine mapping voor de Q (waar MB natuurlijk weer maximaal presteert).Grimmie187 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:38:
Is er nog info bekend over de laatste filmdag van RBR?
Dat was toch dit weekend of vergis ik me?
Ik ben verder heel benieuwd naar RBR, niet perse omdat Max ervoor rijdt maar meer omdat ze in de testen vooral op mediums gereden hebben en heel stoïcijns een programma hebben afgewerkt.
Waar andere teams op verschillende dagen kwali runs hebben gedaan heeft RBR dat volgens mij alleen 28-02 gedaan (snelste tijd van RIC). Voor de rest volgens mij voornamelijk testen met aero.
Zouden ze dan zoveel vertrouwen hebben in hun pace?
Ik ben verder heel benieuwd naar RBR, niet perse omdat Max ervoor rijdt maar meer omdat ze in de testen vooral op mediums gereden hebben en heel stoïcijns een programma hebben afgewerkt.
Waar andere teams op verschillende dagen kwali runs hebben gedaan heeft RBR dat volgens mij alleen 28-02 gedaan (snelste tijd van RIC). Voor de rest volgens mij voornamelijk testen met aero.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dat was inderdaad afgelopen zaterdag voor zover ik heb kunnen vinden. Maar er is verder geen info over te vinden.Bastie-88 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:02:
Er lijkt inderdaad iets gaande bij Red Bull. Ondanks dat ze nog wel een beetje van de toptijden verwijderd zijn lijken ze toch aardig tevreden. Dus of ze zijn heel goed in bluffen (dat sowiesoIk ben verder heel benieuwd naar RBR, niet perse omdat Max ervoor rijdt maar meer omdat ze in de testen vooral op mediums gereden hebben en heel stoïcijns een programma hebben afgewerkt.
De filmdag zou zaterdag of vandaag zijn.Bastie-88 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:02:
(de run van RIC was ook geen echte Q run, aangezien hij daarna zonder bij te tanken nog minimaal 8 rondes kon rijden)
Die filmdag zouden ze ook gebruiken om wat geheime aero delen te testen volgens de geruchten
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-03-2018 10:22 ]
PSN
Ik denk dat Haas toch wat minder snel zal zijn, maar voor de rest lijkt het redelijk te kloppen met andere bronnen, speculatie en suggesties. Mercedes had ik wel naar de 1:16 zien rijden als ze hypersoft banden hadden gehad en echt een tijd wilden neerzetten. RBR had ik ook wel onder de 1:17 zien duiken terwijl Ferrari daar tegen de limiet aan leek te lopen. Komt er voor RBR nog een update aan.mphilipp schreef op maandag 12 maart 2018 @ 00:01:
Gary Anderson heeft een analyse gemaakt nav de tests. Echter, hij heeft moeite met de cijfers die Pirelli geeft over het performanceverschil tussen de bandencompounds. Hier is het resumé voordat ie op elk team afzonderlijk in gaat:
[...]
Hoogst opmerkelijk...
McLaren zal nog wat sneller worden als die ontwikkelen. FI zag er niet goed uit en lijkt net zoals Ferrari nauwelijks een sprong voorwaarts te hebben gemaakt. STR is echt afwachten want Honda en nieuwe coureurs. Verder als Williams in theorie zo snel is dan zijn Stroll en Sirotkin echt niks meer dan paydrivers. Williams liet het namelijk niet zien...
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-03-2018 11:08 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Had ergens gelezen dat als de snelste sectortijden van Ferrari opgeteld zouden worden, ze op 1:16,8 uit zouden komen. Maar ja zoiets optellen werkt niet altijd als er ook verschillende setups waren bij het rijden van die sectortijden.DaniëlWW2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:37:
[...]
Ik denk dat Haas toch wat minder snel zal zijn, maar voor de rest lijkt het redelijk te kloppen met andere bronnen, speculatie en suggesties. Mercedes had ik wel naar de 1:16 zien rijden als ze hypersoft banden hadden gehad en echt een tijd wilden neerzetten. RBR had ik ook wel onder de 1:17 zien duiken terwijl Ferrari daar tegen de limiet aan leek te lopen. Komt er voor RBR nog een update aan.
McLaren zal nog wat sneller worden als die ontwikkelen. FI zag er niet goed uit en lijkt net zoals Ferrari nauwelijks een sprong voorwaarts te hebben gemaakt. STR is echt afwachten want Honda en nieuwe coureurs. Verder als Williams in theorie zo snel is dan zijn Stroll en Sirotkin echt niks meer dan paydrivers. Williams liet het namelijk niet zien...
Max deed zaterdag de filmdag, er is echter weinig informatie over wat ze getest hebben want het was officieel achter gesloten deuren. Ik vond wel dit gelekte filmpje op twitter: https://twitter.com/Alphapeke/status/972460902405599232Bastie-88 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:02:
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
FI reed nog grotendeels met de oude auto en zou nog met grote updates komen voor Melbourne.DaniëlWW2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:37:
[...]
.. FI zag er niet goed uit en lijkt net zoals Ferrari nauwelijks een sprong voorwaarts te hebben gemaakt. ...
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
bron?hansvk schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:47:
[...]
FI reed nog grotendeels met de oude auto en zou nog met grote updates komen voor Melbourne.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
FI moest een geheel nieuwe auto ontwikkelen door de HALO terwijl ze van plan waren 2 seizoenen te doen met het chassis. Dus nee, FI reed niet met de oude auto.hansvk schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:47:
[...]
FI reed nog grotendeels met de oude auto en zou nog met grote updates komen voor Melbourne.
Het was dus echt een filmdag en niet een veredelde testdag. Al kan het ook nep zijn, wie zal het zeggen.Lasmibalsingh schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:31:
[...]
Max deed zaterdag de filmdag, er is echter weinig informatie over wat ze getest hebben want het was officieel achter gesloten deuren. Ik vond wel dit gelekte filmpje op twitter: https://twitter.com/Alphapeke/status/972460902405599232
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Misschien een stomme vraag maar...Malt007 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:53:
[...]
FI moest een geheel nieuwe auto ontwikkelen door de HALO terwijl ze van plan waren 2 seizoenen te doen met het chassis. Dus nee, FI reed niet met de oude auto.
Het is toch al een tijdje bekend dat de FIA een soort van cockpitbescherming wilde gaan toepassen.
Nu weet ik ook wel dat FI niet in 2017 is begonnen met het ontwikkelen van hun oude chassis maar in 2016 waren er toch ook al dergelijke geruchten. Waarom dan niet min of meer rekening houden met het idee dat er mogelijk is gemonteerd moet worden in die zone.
Nu moesten ze het hele chassis aanpassen omdat met er totaal geen rekening mee had gehouden.

edit: ah /sSpotmatic schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:03:
[...]
Het was dus echt een filmdag en niet een veredelde testdag. Al kan het ook nep zijn, wie zal het zeggen.
[ Voor 25% gewijzigd door Lasmibalsingh op 12-03-2018 12:10 ]
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Iedereen heeft het hele chassis aan moeten passen.Bastie-88 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:04:
[...]
Misschien een stomme vraag maar...
Het is toch al een tijdje bekend dat de FIA een soort van cockpitbescherming wilde gaan toepassen.
Nu weet ik ook wel dat FI niet in 2017 is begonnen met het ontwikkelen van hun oude chassis maar in 2016 waren er toch ook al dergelijke geruchten. Waarom dan niet min of meer rekening houden met het idee dat er mogelijk is gemonteerd moet worden in die zone.
Nu moesten ze het hele chassis aanpassen omdat met er totaal geen rekening mee had gehouden.
Je gaan niet voor de grap kilo's aan gewicht toevoegen aan je vorige auto omdat er misschien een Halo komt, waarvan niet bekend is hoe sterk je chassis op die punten moet zijn.
Er valt dus niks aan voor te bereiden.
Verder heeft FI idd met een groot gedeelte met aero van vorig jaar getest, omdat ze zoveel mogelijk tijd wilden om in de windtunnel/cfd de aero voor Melbourne voor te bereiden, en dan daar de update te brengen.
Blijkbaar hebben ze veel vertrouwen in de correlatie en vonden ze het niet nodig om dit te valideren in Spanje.
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 12-03-2018 12:18 ]
PSN
https://nl.motorsport.com...den-euros-gekost-1009143/Bastie-88 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:04:
[...]
Misschien een stomme vraag maar...
Weet niet precies wanneer het besluit is genomen, maar het chassis van vorig jaar is natuurlijk al eind 2016 ontwikkeld. Besluit van de Halo was gedurende de 2e helft van vorig seizoen i guess? Dus nee, daar had niemand rekening mee gehouden.
Ik lees hier steeds: "ja maar voor RBR komt er nog een update aan."
ik neem aan dat de andere teams ook nog wel wat in petto hebben?
Natuurlijk. Elk team zal weer nieuwe aero-onderdelen meenemen naar Melbourne. We weten dan ook pas na de 3e vrije training hoe het een beetje in elkaar zit.Rudolf schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:23:
Heb ergens gelezen/gehoord dat Mercedes nagenoeg geen updates mee gaat brengen voor Australië, weet even niet meer of Allison dat zelf heeft gezegd of iemand anders. Maar Allison zei wel dat de RB14 "nog niet af leek".Rudolf schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:23:
Sommige teams zeggen van niet. Bv Mercedes zou hebben aangegeven dat dit de "definitieve" auto voor Australië is. Daarnaast zijn er ook weer teams die zeggen dat ze nu met een baseline auto hebben getest en er al echt een grote update in Australië zal zijn, volgens mij was McLaren er daar een was. Andere teams zullen wel weer wat kleine updates doen die ze of überhaupt de afgelopen tijd ontwikkeld hebben (maar te laat waren voor de winter tests), of juist updates op basis van feedback van de winter tests.Rudolf schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:23:
In die laatste categorie, updates op basis van tests zelf, verwacht ik trouwens dat er niet heel veel direct zichtbaar zal zijn. Ik neem aan dat dat te laat is voor Australië (alhoewel ik vermoed dat sommige teams ook nog wel nieuwe onderdelen zullen invliegen voor zaterdagmorgen en al meteen in Q op de auto zitten). Maar het grootste gedeelte zal neem ik aan worden meegenomen voor de eerste Europese GP, in Spanje.
Pffff nog 11 dagen en dan begint vt1, hoe komen jullie deze dagen door?
Een week op wintersport gaanTrekDr0p schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:54:
IndyCar, Nascar, Formule E, MotoGPTrekDr0p schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:54:
-
Door oude races te kijkenTrekDr0p schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:54:
Ik bedenk me opeens, dat het voor de live kijkers onder ons wel heel erg vroeg naar bed moeten.
Race begint op 7:10 maar het is ook nog eens de nacht dat de zomertijd in gaat.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Flinke hoeveelheden TrekDrop (schiet me zomaar ineens te binnen, vreemd?)TrekDr0p schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:54:
Testing, one, two ...
Gewoon doorhalenDj Neo Ziggy schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:07:
Ik bedenk me opeens, dat het voor de live kijkers onder ons wel heel erg vroeg naar bed moeten.
Denk trouwens dat de vt1 & 2 ook wel live ga kijken.
[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 12-03-2018 15:16 ]
De eerste GP is wel wat slaaptekort waard
I served in a company of heroes.
Als het goed is heb je 23 Maart vrij gepland zodat je 's nachts de FP's mee kunt pakken. Slapen kan dan verspreid door de rest van het weekend wel.

WerkenTrekDr0p schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:54:
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Over zo'n filmdag; hier een mooi 360 filmpje van de W09:
Inderdaad. Komt nog eens bij dat ik op 25 maart om 14:00 een halve marathon ga rennen (Venloop voor de insiders).Dj Neo Ziggy schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:07:
Vorig jaar viel GP van Australië ook samen met de Venloop, maar toen vond ik het wel fijn om lekker vroeg te ontbijten en ook vroeg te lunchen zodat ik geen last had van het eten onder het rennen.
Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar het hele circus in Australië straks. Zowel de vrije trainingen, qualify als race worden erg interessant
Doh

Wij vertrekken de 24ste s'middags naar huis. Dat betekent dat ik net na middernacht thuis ben.
Wordt een lekker kort nachtje

Ik sta wel op voor de race hoor! Vorige jaren ook gedaan, dus nu ook. Kan niet wachten!!!
Erg benieuwd hoe de teams er daadwerkelijk voor staan.Voorlopig krijg ik het idee, dat het nog redelijk hetzelfde staat in de rangorde, al denk ik dat STR met de Honda het zo slecht nog niet gaat doen....ik vrees meer voor Williams met de twee rookies.
Erg benieuwd hoe de teams er daadwerkelijk voor staan.Voorlopig krijg ik het idee, dat het nog redelijk hetzelfde staat in de rangorde, al denk ik dat STR met de Honda het zo slecht nog niet gaat doen....ik vrees meer voor Williams met de twee rookies.
Waiting on the world to change
Ben idd benieuwd wat STR Honda gaat doen aankomende race. Ze hebben de *bijna definitieve* race motor getest afgelopen week maar of die al op het volledig vermogen draaide is niet duidelijk.pinda powerrr schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:49:
Ik sta wel op voor de race hoor! Vorige jaren ook gedaan, dus nu ook. Kan niet wachten!!!
Kan zijn dat er nog wat updates geïnstalleerd worden voor Australië of dat ze net zoals Renault nog wat extra vermogen kunnen vrijgeven n.a.v. de tests
Yup, vrijdag vrij, dus alles live incl P1. zie wel wanneer ik wat ga blijslapen aangezien ik de rest van het weekend ook vol aan het stoppen ben
Stroll zegt voor Q3 te gaan...pinda powerrr schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:49:
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
McLaren en FI komen ook met nieuwe onderdelen, maar zeker niet alle teams gaan dit doen. Het probleem is dat de fabrieken in Europa staan, de race is in Australië. Dat is een logistiek probleem. Verder als je niet Mercedes, Ferrari, RBR of zelfs Renault of McLaren bent dan kan je simpelweg niet elke race met updates komen. Hier en daar wat kleine aanpassingen aan meestal de voorvleugel en een paar keer wat meer is het maximale.Rudolf schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:23:
Al die middenmoot teams hebben al een groot deel van hun R&D budget voor dit seizoen al gebruikt en kunnen simpelweg niet veel meer ontwikkelen. Daarom zie je die teams altijd na een paar races, als het circus terug is in Europa met de eerste substantiële updates komen. De top drie kan gewoon elke race met een andere voor en achtervleugel komen en wat dingen rond de bargeboards aanpassen. Dit doen ze vaak ook. Ze komen constant met onderdelen die hun prestaties optimaliseren per circuit. Dat kunnen de meeste teams niet betalen.
FI is voor Australië een beetje de uitzondering omdat ze niet goed presteerde tijdens de wintertesten. McLaren moet wel want ze hebben problemen en liggen gewoon achter qua ontwikkeling. Niet alleen op de echte topteams, maar eigenlijk op de meeste teams. Verwacht van hun een auto met veel meer aerodynamische onderdelen in Australië. Eentje die misschien toch een P4 binnen kan halen voor Renault en waarschijnlijk Haas.
Dan heeft RBR ook niet het achterste van hun tong laten zien. Ze hebben net zoals Mercedes niet eens geprobeerd om een supersnel rondje te rijden met minimale brandstof. Verder gaven ze al aan dat ze updates voor Australië mee zouden brengen. Met die updates willen ze in racepace het verschil met Mercedes verder dichten en echt mee gaan doen voor de prijzen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Er zijn natuurlijk totaal geen garanties. Mercedes kan wel stoer doen en zeggen dat de auto definitief is, maar dat kan gewoon grootspraak zijn. Als de verschillende analisten zeggen dat het erop lijkt dat ie de zachte compounds 'opeet' kan het zomaar zijn dat ze toch wel even aan de slag gaan. En we weten niet wat ze nog meer ontdekt hebben. Dus ja, de ene kan ronduit zeggen dat ze met de tests nog helemaal geen goede auto hadden (McLaren) en dat ie pas in Melbourne af is, en de ander verhult het een beetje. We gaan het zien. Ik hecht niet heel veel waarde aan die uitspraken.
Zoals ik het begrijp, zou Newey een stapje terug doen; met andere woorden, hij wil geen hoofd meer zijn, maar nog wel bij het designteam willen werken.alex3305 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:07:
Zou Newey echt stoppen bij RBR of een gevalletje fake news?
Edit: De bron zou L'Equipe zijn en tevens is het artikel van gisteren. Hebben we dit nu allemaal gemist?
https://www.pitpass.com/6...gets-a-technical-directorCH4OS schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:35:
[...]
Zoals ik het begrijp, zou Newey een stapje terug doen; met andere woorden, hij wil geen hoofd meer zijn, maar nog wel bij het designteam willen werken.
"It's part of our evolution," said Christian Horner, according to Motorsport.com. "Adrian remains CTO (chief technical officer), Pierre has moved into a central role as technical director, and Rob Marshall's position remains unchanged as chief engineering officer."
[ Voor 29% gewijzigd door hardware-lover op 12-03-2018 16:46 ]
Testing, one, two ...
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
De drie teams powered by Renault :

[ Voor 8% gewijzigd door lukadad op 12-03-2018 23:20 . Reden: pics via f1technical.net ]
Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad
Toch wel gek. De McLaren is niet de smalste wagen van de drie. Wat zou er dan zó anders zijn onder hun motorkap dat zij wel zoveel koelingsproblemen hebben..?
Hoop wel echt dat ze het lek boven hebben voor Melbourne. Ben zeer benieuwd hoe de pikorde uitpakt.
Hoop wel echt dat ze het lek boven hebben voor Melbourne. Ben zeer benieuwd hoe de pikorde uitpakt.
Verwijderd
volgens mij is hun hood veel lager (bovenkant vooral) maar dat is slecht te zien in het bovenaanzicht.
Zij aanzicht zal dit beter tonen.
EDIT:
Hier zie je dat veel beter terug, mclaren loopt gelijk vanaf de inlaat al schuin naar beneden waarbij renault dat later doet en red bull zelfs nog later. De sharkfin verdoezelt het nog een beetje maar de mclaren is echt een stuk ranker in dat stuk.
Gaan we kijken naar 2017 zie je dat ze dit ook al hadden maar minder extreem, in het veld zijn ze ook de enige die het zo hebben. Zou me langzaam niet verbazen dat ze teveel proberen de motor fabrikant in de hoek te drukken met dat ontwerp het zal ongetwijfeld drag schelen. Maar ze leveren een behoorlijk stuk ruimte en daarmee waarschijnlijk ook koeling in bij de motor.

Edit 2:
Tevens hebben ze verreweg de kleinste inlaat van alle teams:
https://www.formula1.com/en/championship/teams.html
Dus als je dit zo bekijkt is het ook niet heel verwonderlijk dat ze problemen hebben met de koeling.
Zij aanzicht zal dit beter tonen.
EDIT:
Hier zie je dat veel beter terug, mclaren loopt gelijk vanaf de inlaat al schuin naar beneden waarbij renault dat later doet en red bull zelfs nog later. De sharkfin verdoezelt het nog een beetje maar de mclaren is echt een stuk ranker in dat stuk.
Gaan we kijken naar 2017 zie je dat ze dit ook al hadden maar minder extreem, in het veld zijn ze ook de enige die het zo hebben. Zou me langzaam niet verbazen dat ze teveel proberen de motor fabrikant in de hoek te drukken met dat ontwerp het zal ongetwijfeld drag schelen. Maar ze leveren een behoorlijk stuk ruimte en daarmee waarschijnlijk ook koeling in bij de motor.

Edit 2:
Tevens hebben ze verreweg de kleinste inlaat van alle teams:
https://www.formula1.com/en/championship/teams.html
Dus als je dit zo bekijkt is het ook niet heel verwonderlijk dat ze problemen hebben met de koeling.
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2018 23:49 ]
Hmm, zoals ik het zie is de Red Bull duidelijk het meest 'plat'. De McLaren is veel ronder/boller.
Edit niet gezien
Dat verandert het beeld wel wat inderdaad.
Edit: Ik kijk nu wat langer, en wat is die Red Bull raar of niet?
Halve halo. Die voorkant hoort niet bij die achterkant. Zit de sharkfin op ook.
Edit niet gezien

Edit: Ik kijk nu wat langer, en wat is die Red Bull raar of niet?
[ Voor 106% gewijzigd door AzzKickah op 13-03-2018 00:13 ]
Dat is inderdaad de RB13 aan de achterkant. Raar plaatje zo.AzzKickah schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:57:
Hmm, zoals ik het zie is de Red Bull duidelijk het meest 'plat'. De McLaren is veel ronder/boller.
Edit niet gezien![]()
Edit: Ik kijk nu wat langer, en wat is die Red Bull raar of niet?Halve halo. Die voorkant hoort niet bij die achterkant. Zit de sharkfin op ook.
You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.
Ik zie dit hier nu voor de tweede keer in korte tijd. De eerste keer ging het om FI die zo ongeveer al hun budget er al doorheen geblazen zou hebben. Ik begrijp dat een RBR, Mercedes of Ferrari veel meer kan ontwikkelen dan de kleine teams, maar deze uitspraak snap ik niet goed.DaniëlWW2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:02:
[...]
Al die middenmoot teams hebben al een groot deel van hun R&D budget voor dit seizoen al gebruikt en kunnen simpelweg niet veel meer ontwikkelen.
Een team heeft personeel. Ik kan me niet voorstellen dat dat personeel als seizoenskrachten ingehuurd wordt. Dat personeel is er dus gewoon, en kost gewoon geld. Elke maand weer. Je laat ze gedurende het seizoen toch geen duimen draaien? Personeel is meestal de grootste kostenpost, en een volledig uitgeruste fabriek hadden ze ook al. Zitten de ontwikkelkosten in de materialen? Goed, carbon is niet goedkoop, maar toch ook weer niet zo extreem duur dat het er voor zorgt dat je geen nieuwe vleugel meer kan ontwikkelen?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Kleine teams zullen ook wel minder personeel hebben en ergens gedurende het seizoen zullen ze de aandacht ook naar het volgende seizoen moeten verschuiven. Grote teams kunnen zoiets langer uitstellen door met een kleine groep wel langer door te ontwikkelen voor het lopende seizoen.ATS schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 06:37:
[...]
Ik zie dit hier nu voor de tweede keer in korte tijd. De eerste keer ging het om FI die zo ongeveer al hun budget er al doorheen geblazen zou hebben. Ik begrijp dat een RBR, Mercedes of Ferrari veel meer kan ontwikkelen dan de kleine teams, maar deze uitspraak snap ik niet goed.
Een team heeft personeel. Ik kan me niet voorstellen dat dat personeel als seizoenskrachten ingehuurd wordt. Dat personeel is er dus gewoon, en kost gewoon geld. Elke maand weer. Je laat ze gedurende het seizoen toch geen duimen draaien? Personeel is meestal de grootste kostenpost, en een volledig uitgeruste fabriek hadden ze ook al. Zitten de ontwikkelkosten in de materialen? Goed, carbon is niet goedkoop, maar toch ook weer niet zo extreem duur dat het er voor zorgt dat je geen nieuwe vleugel meer kan ontwikkelen?
Onder andere op f1today is aangegeven wat technisch directeur Andy Green van FI heeft verklaard over de wintertest:
"Door de komst van de 'halo' zijn er relatief grote veranderingen. Daarom proberen we zo snel mogelijk de betrouwbare basis van de auto van vorig jaar te bereiken met de nieuwe wagen. De VJM11 is iets eleganter, maar oogt visueel verder vrij gelijk aan VJM10. We willen in Barcelona een goede fundering leggen voor de rest van het seizoen. Na een bepaalde tijd volgen dan een aantal grote upgrades, we hebben al een aantal omvangrijke pakketten in de planning."
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Mee eens, dat personeel WIL je niet kwijt, want die hebben ervaring en lopen zo over naar een ander team als je zo met ze om gaatATS schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 06:37:
[...]
Ik zie dit hier nu voor de tweede keer in korte tijd. De eerste keer ging het om FI die zo ongeveer al hun budget er al doorheen geblazen zou hebben. Ik begrijp dat een RBR, Mercedes of Ferrari veel meer kan ontwikkelen dan de kleine teams, maar deze uitspraak snap ik niet goed.
En als je dat personeel toch hebt, dan zet je ze ook aan het werk gedurende het seizoen. Geen team dat nu al met de 2019-auto bezig is...
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Denk dat RBR toch al bezig is op de achtergrond met de 2019 wagenGrrrrrene schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:38:
[...]
*knip*
En als je dat personeel toch hebt, dan zet je ze ook aan het werk gedurende het seizoen. Geen team dat nu al met de 2019-auto bezig is...
In de zin van: moet daar een Honda-PU in of een van Renault: mee eens, maar daar kun je nu nog geen engineeringstijd aan besteden omdat je nog niet een weet hoe beide motoren er precies gaan uitzien en je nog niet weet hoe Honda zich door ontwikkelt. Daar gaat geen serieuze tijd in zittenArcticWolf schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:47:
[...]
Denk dat RBR toch al bezig is op de achtergrond met de 2019 wagen
Zijn er nog Tweakers die gisteravond peptalk hebben gezien op Ziggo Select? Ik werd getriggered door een aankondiging dat ze het over de testdagen zouden gaan hebben met Robert Doornbos, dus het programma maar even gekeken.
Aantal opmerkelijke uitspraken van Doornbos, zoals:
- "Barcelona het fysiek meest zware circuit van de kalender"
- en iets wat volgens mij met betrekking tot de hitte problemen van Mclaren : "Warme circuits als Bahrein en Maleisië komen er nog aan" , terwijl Maleisie dit jaar niet meer op de kalender staat.
- "Door de halo is het slecht te zien welke coureur in welke auto zit, ze overwegen nu om een kleurtje toe te gaan passen op de T-cam, de camera's bovenop de auto's zodat er onderscheid zichtbaar is tussen de 1e en 2e coureur van 't team".
Volgens mij was Doornbos er in gedachten niet helemaal bij.......
- en iets wat volgens mij met betrekking tot de hitte problemen van Mclaren : "Warme circuits als Bahrein en Maleisië komen er nog aan" , terwijl Maleisie dit jaar niet meer op de kalender staat.
- "Door de halo is het slecht te zien welke coureur in welke auto zit, ze overwegen nu om een kleurtje toe te gaan passen op de T-cam, de camera's bovenop de auto's zodat er onderscheid zichtbaar is tussen de 1e en 2e coureur van 't team".
Kan wel kloppen als je een smak geld moet terug betalen aan iemandRobsta86 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:33:
Zijn er nog Tweakers die gisteravond peptalk hebben gezien op Ziggo Select? Ik werd getriggered door een aankondiging dat ze het over de testdagen zouden gaan hebben met Robert Doornbos, dus het programma maar even gekeken.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Hm dat weet je niet, je weet niet wat Honda in de planning heeft.. Honda gaat bijvoorbeeld niet pas aan het eind van het seizoen aan hun nieuwe motor werken.Grrrrrene schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:58:
[...]
In de zin van: moet daar een Honda-PU in of een van Renault: mee eens, maar daar kun je nu nog geen engineeringstijd aan besteden omdat je nog niet een weet hoe beide motoren er precies gaan uitzien en je nog niet weet hoe Honda zich door ontwikkelt. Daar gaat geen serieuze tijd in zitten
Was het niet Sauber vorig jaar die vrijwel niks aan 2017 gedurende seizoen gedaan heeft en praktisch vanaf dag 1 al bezig was aan hun 2018 bolide?
Ondanks dat er een 2018 Ferrari blok in zou komen? Afkomende vanaf een 2016 blok?
Bij Sauber (sauber toch?
Echter had Sauber weinig keus, die konden niet zowel 2017 flink onderhouden + focus op 2018 leggen wegens het budget verschil met de top teams. Dit was dan ook duidelijk hun doel, ze bleven in 2017 met de 2016 motor rijden. Ze hadden dus alvorens het 2017 seizoen begon de hoop voor dat seizoen al opgegeven, budget ging vrijwel volledig naar de 2018 bolide.
Mercedes met het grote budget zie je wel beiden doen, die waren veel met 2017 bezig maar tegelijk ook met 2018. RBR snapt nu ook dat ze eerder de focus op het volgende seizoen moeten zetten (hebben ze vorig jaar dan ook gedaan, ze wilde niet weer met een achterstand het seizoen in gaan dus zijn ze eerder met de 2018 wagen begonnen).
Of sla ik nu ergens de plank mis?
Imo is het ook logisch; ze kunnen zich nu tijdens het volledige 2018 seizoen richten op de 2018 wagen, maar dan heb je een achterstand op 2019. Dus begin je al vroeg aan de 2019 indien het budget het toelaat en je voor die keuze gaat. De keuze is makkelijker gemaakt indien je veel budget / personeel hebt. Iets wat Sauber dus een stuk minder heeft (nja.. had..) in vergelijking met bijvoorbeeld Mercedes.
Oftewel, kijkend naar de PU zal de basis wel bekend zijn en kan je dus gewoon aan de rest eromheen gaan bouwen. Wat er vervolgens binnen in die PU allemaal verandert maakt volgens mij niet veel uit voor de chassis bouwer?
Mercedes zou nu ook overgestapt zijn naar een heel nieuw concept en ze staan weer vooraan. Daar waren die lijkt mij al vroeg in 2017 mee bezig terwijl ze tegelijk bezig waren met hun 2017 bolide (want die werd ook alsmaar beter).
En vooral dit, is dus een groot probleem in de F1; budget verschillen.
Enige wat je kan doen indien je de juiste auto niet hebt en het budget niet; focus verschuiven naar het volgende seizoen in de hoop daar wel mee te kunnen strijden, geld op te halen en vervolgens een groter budget krijgen. Oftewel; dat wat Sauber gedaan heeft. Nu is het alleen hopen voor hun dat ze nu eindelijk eens wat leuke prijzen kunnen ophalen zodat ze vorig jaar niet voor niks weggegooid hebben.
[ Voor 56% gewijzigd door LopendeVogel op 13-03-2018 09:11 ]
Je geeft letterlijk antwoord op je eigen vraag volgensmij? Stel dat bijvoorbeeld FI 500 man personeel heeft en Mercedes 1300. Dan is het toch logisch dat de integratie van bijvoorbeeld een Halo een grotere impact heeft. Of het aanpassen van het chassis/frame omdat Mercedes opeens andere motoren/mapping levert aan de B-teams dan voorgaande jaren? Of wat er nog meer achter de schermen gebeurd. En dan kan het toch gewoon voorkomen dat ze op dat moment de resources niet hebben om er ook nog een nieuwe voorvleugel bij te ontwikkelen?ATS schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 06:37:
[...]
Denk wel dat je gelijk hebt want ik dacht ongeveer hetzelfde. RBR moet nu al gaan kijken hoe ze eventueel die Honda motor erin gaan hangen, hij zit namelijk verder naar achteren in verhouding met de Renault motor (en hij is compacter). Je moet nu al gaan bedenken of die motor goed in je 2019 chassis past als je dit jaar besluit om over te stappen en naar mijn weten blijft het concept gewoon hetzelfde.LopendeVogel schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:38:
[...]
Hm dat weet je niet, je weet niet wat Honda in de planning heeft.. Honda gaat bijvoorbeeld niet pas aan het eind van het seizoen aan hun nieuwe motor werken.
Was het niet Sauber vorig jaar die vrijwel niks aan 2017 gedurende seizoen gedaan heeft en praktisch vanaf dag 1 al bezig was aan hun 2018 bolide?
Ondanks dat er een 2018 Ferrari blok in zou komen? Afkomende vanaf een 2016 blok?
Bij Sauber (sauber toch?) ging dus wel de serieuze tijd naar hun 2018 auto..
Echter had Sauber weinig keus, die konden niet zowel 2017 flink onderhouden + focus op 2018 leggen wegens het budget verschil met de top teams. Dit was dan ook duidelijk hun doel, ze bleven in 2017 met de 2016 motor rijden. Ze hadden dus alvorens het 2017 seizoen begon de hoop voor dat seizoen al opgegeven, budget ging vrijwel volledig naar de 2018 bolide.
Mercedes met het grote budget zie je wel beiden doen, die waren veel met 2017 bezig maar tegelijk ook met 2018. RBR snapt nu ook dat ze eerder de focus op het volgende seizoen moeten zetten (hebben ze vorig jaar dan ook gedaan, ze wilde niet weer met een achterstand het seizoen in gaan dus zijn ze eerder met de 2018 wagen begonnen).
Of sla ik nu ergens de plank mis?
Imo is het ook logisch; ze kunnen zich nu tijdens het volledige 2018 seizoen richten op de 2018 wagen, maar dan heb je een achterstand op 2019. Dus begin je al vroeg aan de 2019 indien het budget het toelaat en je voor die keuze gaat. De keuze is makkelijker gemaakt indien je veel budget / personeel hebt. Iets wat Sauber dus een stuk minder heeft (nja.. had..) in vergelijking met bijvoorbeeld Mercedes.
Oftewel, kijkend naar de PU zal de basis wel bekend zijn en kan je dus gewoon aan de rest eromheen gaan bouwen. Wat er vervolgens binnen in die PU allemaal verandert maakt volgens mij niet veel uit voor de chassis bouwer?
Mercedes zou nu ook overgestapt zijn naar een heel nieuw concept en ze staan weer vooraan. Daar waren die lijkt mij al vroeg in 2017 mee bezig terwijl ze tegelijk bezig waren met hun 2017 bolide (want die werd ook alsmaar beter).
En vooral dit, is dus een groot probleem in de F1; budget verschillen.
Enige wat je kan doen indien je de juiste auto niet hebt en het budget niet; focus verschuiven naar het volgende seizoen in de hoop daar wel mee te kunnen strijden, geld op te halen en vervolgens een groter budget krijgen. Oftewel; dat wat Sauber gedaan heeft. Nu is het alleen hopen voor hun dat ze nu eindelijk eens wat leuke prijzen kunnen ophalen zodat ze vorig jaar niet voor niks weggegooid hebben.
Geen idee wat RBAT (https://www.redbulladvancedtechnologies.com) precies voor een bedrijf is en hoe groot ze zijn maar denk wel dat ze enigszins kwa personeel bezetting kunnen switchen.
Honda had ook al (deels) een 2e engineering team voor eventueel een 2e team. En als ze in Sakura eindelijk de betrouwbaarheid op orde hebben dan kunnen ze ook doorgaan met de performance updates die ze gepland hebben dit jaar (volgens de geruchten een nieuw type ontstekingsmethode).
[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 13-03-2018 09:45 ]
Alle teams zijn al begonnen met de eerste ideeën of ontwerpen voor de 2019 auto's. Daar beginnen ze echt niet in december pas aan als het seizoen voorbij is.ATS schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 06:37:
[...]
Teams zoals RBR, Ferrari of Mercedes hebben in feite twee aparte ontwikkelteams. Eentje kan de huidige auto doorontwikkelen. Het andere team ontwikkelt de auto van volgend seizoen.
Goed, formeel kun je dat niet weten, maar Sauber reed met de 2016-PU in het 2017-seizoen en wist dus hoe de 2017-motor eruit zag, dat die beter was, etc en kon er dus gevoegelijk van uitgaan dat de 2018-motor nog beter was. Daarbij: volgens mij heb ik van een van de teams wel eens een interview gezien waarin uitgelegd wordt wat voor spanning er bestaat tussen afdeling aero en afdeling PU in de aanloop naar een nieuw seizoen: afdeling aero wil z.s.m. weten hoe de PU eruit gaat zien, maar afdeling PU wil zo lang mogelijk door optimaliseren aan de PU voor zoveel mogelijk vermogen/betrouwbaarheid/rendement. Honda en Renault weten dus echt nog niet hoe hun 2019-PU eruit gaat zien en dus heeft het voor een team weinig zin om in dit stadium al uitgebreid aan het ontwerpen zijn voor 2019, of zie ik dat verkeerd?LopendeVogel schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:38:
[...]
Hm dat weet je niet, je weet niet wat Honda in de planning heeft.. Honda gaat bijvoorbeeld niet pas aan het eind van het seizoen aan hun nieuwe motor werken.
Bij Sauber (sauber toch?) ging dus wel de serieuze tijd naar hun 2018 auto..
Even uitgaande dat zowel Honda als Renault verder borduren op hun huidige concept zal de motor layout niet rigoureus gaan veranderen dit jaar en ook volgend jaar niet.Grrrrrene schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:11:
[...]
Goed, formeel kun je dat niet weten, maar Sauber reed met de 2016-PU in het 2017-seizoen en wist dus hoe de 2017-motor eruit zag, dat die beter was, etc en kon er dus gevoegelijk van uitgaan dat de 2018-motor nog beter was. Daarbij: volgens mij heb ik van een van de teams wel eens een interview gezien waarin uitgelegd wordt wat voor spanning er bestaat tussen afdeling aero en afdeling PU in de aanloop naar een nieuw seizoen: afdeling aero wil z.s.m. weten hoe de PU eruit gaat zien, maar afdeling PU wil zo lang mogelijk door optimaliseren aan de PU voor zoveel mogelijk vermogen/betrouwbaarheid/rendement. Honda en Renault weten dus echt nog niet hoe hun 2019-PU eruit gaat zien en dus heeft het voor een team weinig zin om in dit stadium al uitgebreid aan het ontwerpen zijn voor 2019, of zie ik dat verkeerd?
Naar mijn weten heeft Honda de layout wijzigingen die ze wilden doen (maar niet konden doen bij McL) al doorgevoerd voordat hij in de STR werd gehangen (MGU-H aangepast, zwaarder en iets langer).
Het lijkt mij logisch dat ze nu al gaan kijken waar de motor komt te liggen en welke voor en nadelen dat met zich meebrengt, zodat ze na een eventuele leverancierswissel daar op detail kunnen gaan inzoomen.
En elke motorleverancier heeft ook een eisen pakket waar ze alvast mee kunnen beginnen.
Verwijderd
Klopt maar ging even om de hood deel. Daar ik geen betere afbeelding kon vinden met een goed zij aanzicht van de bull deze even gebruikt.AzzKickah schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:57:
Edit niet gezien![]()
Edit: Ik kijk nu wat langer, en wat is die Red Bull raar of niet?Halve halo. Die voorkant hoort niet bij die achterkant. Zit de sharkfin op ook.
Je ziet in het overzicht van de F1 teams ook duidelijk dat die van hun langer doorloopt maar echte zij aanzicht foto;s zijn lastig te vinden.
FER heeft wel veel medium soft bij vergeleken met de rest.
ftfyBastie-88 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:40:
[...]
FER heeft wel veel soft medium bij vergeleken met de rest.
Tja, HAM heeft weinig Soft vergeleken met de rest. Maar uiteindelijk verschilt het maar 1 band.Bastie-88 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:40:
[...]
FER heeft wel veel medium bij vergeleken met de rest.
4 bandenStoelpoot schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:42:
[...]
Tja, HAM heeft weinig Soft vergeleken met de rest. Maar uiteindelijk verschilt het maar 1 band.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Vind de keus van Mercedes wel interessant eigenlijk, vooral omdat het gerucht gaat dat de Mercedes nog steeds niet goed om gaat met de banden.Stoelpoot schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:42:
[...]
Tja, HAM heeft weinig Soft vergeleken met de rest. Maar uiteindelijk verschilt het maar 1 band.
* Naboo heeft d'r zin an!
* Naboo pleit voor meer races op de kalender
* Naboo pleit voor meer races op de kalender
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Dat heb ik nog nooit gehoord. Geruchtenmolen draait altijd wat langs mij heen. Heb je daar meer info over?ArcticWolf schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:43:
[...]
Vind de keus van Mercedes wel interessant eigenlijk, vooral omdat het gerucht gaat dat de Mercedes nog steeds niet goed om gaat met de banden.
Mercedes (en ook RBR) hebben bijna alleen maar op hardere compounds gereden tijdens de wintertests. Bij de paar runs die ze op zachtere banden reden vraten ze de bandjes aardig op.Stoelpoot schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:47:
[...]
Dat heb ik nog nooit gehoord. Geruchtenmolen draait altijd wat langs mij heen. Heb je daar meer info over?
Zie ook: https://i.imgur.com/Rb6ff0Kl.png
En: https://www.crash.net/f1/...re-tyre-concerns-mercedes
Vandaar bijzonder dat Mercedes zoveel setjes zachtere banden heeft gekozen voor Australie terwijl ze hier niet of nauwelijks op gereden hebben tijdens de wintertests.
[ Voor 6% gewijzigd door Grimmie187 op 13-03-2018 10:54 ]
Nee, ik geef geen antwoord op mijn eigen vraag. Het ging over ontwikkelingen gedurende het seizoen. Natuurlijk kan je meer doen als je 800 man hebt lopen dan als je 400 man hebt, dat staat buiten kijf. Maar het ging er over dat er gesteld werd dat teams als "grotendeels door hun ontwikkelbudget" heen zouden zijn, en er "dus" niet veel meer aan ontwikkeling zou volgen gedurende het seizoen bij teams als FI. Dáár geloof ik dus niet zo in, omdat die teams het personeel toch hebben rondlopen en de fabriek ook hebben. Ok, wellicht hebben ze niet meer zo veel budget over voor de windtunnel of CFD (al dan niet als gevolg van de beperkingen van de FIA), maar dan nog?T-homas schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:51:
[...]
Je geeft letterlijk antwoord op je eigen vraag volgensmij? Stel dat bijvoorbeeld FI 500 man personeel heeft en Mercedes 1300. Dan is het toch logisch dat de integratie van bijvoorbeeld een Halo een grotere impact heeft. Of het aanpassen van het chassis/frame omdat Mercedes opeens andere motoren/mapping levert aan de B-teams dan voorgaande jaren? Of wat er nog meer achter de schermen gebeurd. En dan kan het toch gewoon voorkomen dat ze op dat moment de resources niet hebben om er ook nog een nieuwe voorvleugel bij te ontwikkelen?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Mwah, als dat het is dan moet ik wat skeptisch zijn. 1 foto kan ook de band van een uitglijdertje zijn geweest, of schade van een losliggende putdeksel.Grimmie187 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:52:
[...]
Mercedes (en ook RBR) hebben bijna alleen maar op hardere compounds gereden tijdens de wintertests. Bij de runs die ze op zachtere banden reden vraten ze de bandjes aardig op.
Vandaar bijzonder dat Mercedes zoveel setjes zachtere banden heeft gekozen voor Australie terwijl ze hier niet of nauwelijks op gereden hebben tijdens de wintertests.
Ik denk dat dat niet veel zin had met de lage baantemperatuur tijdens de test.Grimmie187 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:52:
[...]
Mercedes (en ook RBR) hebben bijna alleen maar op hardere compounds gereden tijdens de wintertests. Bij de paar runs die ze op zachtere banden reden vraten ze de bandjes aardig op.
En: https://www.crash.net/f1/...re-tyre-concerns-mercedes
Was net te laat met mn edit, de slijtage op zachtere compounds lijkt structureel (volgens Mercedes).Stoelpoot schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:54:
[...]
Mwah, als dat het is dan moet ik wat skeptisch zijn. 1 foto kan ook de band van een uitglijdertje zijn geweest, of schade van een losliggende putdeksel.
Oh ja, dat si dan wel apart. Ach, dan kunnen we uitkijken naar een spannend bandenklimaatGrimmie187 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:56:
[...]
Was net te laat met mn edit, de slijtage op zachtere compounds lijkt structureel (volgens Mercedes).
Zie net dat F1today er ook een nieuw artikel over heeft:Stoelpoot schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:57:
[...]
Oh ja, dat si dan wel apart. Ach, dan kunnen we uitkijken naar een spannend bandenklimaat
https://www.f1today.net/n...w09-vreet-achterbanden-op
Dan krijgen we dit jaar dus toch nog het Jaar van de Stier.Grimmie187 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:58:
[...]
Zie net dat F1today er ook een nieuw artikel over heeft:
https://www.f1today.net/n...w09-vreet-achterbanden-op
FTFYStoelpoot schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:35:
[...]
Dan krijgen we dit jaar dus toch nog het Jaar van de Stierhet stijgerende Paard.
@Grimmie187 dat was eigenlijk een FTFM (myself).
Maar ja, ik hoop dat 1 van jullie gelijk krijgt. (lieft de stier voor mezelf) maar het doorbreken de win streak van Mercedes mag wel eens gebeuren.
(Of wat van Ferrari constructeurstitel maar Max het WDC)
Maar ja, ik hoop dat 1 van jullie gelijk krijgt. (lieft de stier voor mezelf) maar het doorbreken de win streak van Mercedes mag wel eens gebeuren.
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
M.b.t. bandenkeuze en of Mercedes & RBR wel of niet de banden opvreten.
Vergeet niet dat de teams de banden voor fly-off races al 12 weken voor de race moeten "bestellen". Dat was dus ergens eind december. Ruim voor de wintertests en dus ook ruim voordat de teams wisten hoe:
1. De banden überhaupt waren (want andere compounts etc)
2. Hoe de auto met de banden om ging
Vergeet niet dat de teams de banden voor fly-off races al 12 weken voor de race moeten "bestellen". Dat was dus ergens eind december. Ruim voor de wintertests en dus ook ruim voordat de teams wisten hoe:
1. De banden überhaupt waren (want andere compounts etc)
2. Hoe de auto met de banden om ging
Tenzij Ricciardo heel veel pech heeft of heel domme dingen gaat doen, zie ik dat niet gebeuren. Ik schat Ricciardo hoger in dan Raikonen, en als Max het materiaal heeft om te winnen, dan kan Ricciardo ook Raikonen hebben lijkt me, en dus wordt RBR dan ook constructeurskampioen. Merk op dat ik niet beweer dat Max het zomaar zou winnen van Daniel trouwens...Soggney schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:46:
@Grimmie187 dat was eigenlijk een FTFM (myself).
Laten we het hopen
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Hoezo? Zijn jullie voor Ferrari dan? 
Anyway, er zijn best wat onbekende factoren, en we hebben te maken met relatief weinig veranderingen qua regels, dus het kan best wat gaan schuiven hier en daar.
Laten we hopen op een seizoen met wat verschillende winnaars en wat meer inhalen dan vorig jaar.
Nog ruim een week en we gaan van start. Lekkerrrrr!
Anyway, er zijn best wat onbekende factoren, en we hebben te maken met relatief weinig veranderingen qua regels, dus het kan best wat gaan schuiven hier en daar.
Laten we hopen op een seizoen met wat verschillende winnaars en wat meer inhalen dan vorig jaar.
Duurt langalbino71 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:41:
Hoezo? Zijn jullie voor Ferrari dan?
Verwijderd
Blijft nutteloos zo'n speedtrap zonder alle andere cijfers.Razorbite schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:11:
[afbeelding]
bron
Dit is de speedtrap van dag 4, week twee. Help me even: Ferrari doet gloryruns op hypersofts voor de qualificatie trims, maar is langzamer dan RB in de speedtrap (waarschijnlijk op supers)??
En check dat Mclaren
Allleen McFail was bezig met Glory runs.
Speedtrap zegt eigenlijk niet veel maar dan kun je beter deze pakken:Razorbite schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:11:
[afbeelding]
bron
Dit is de speedtrap van dag 4, week twee. Help me even: Ferrari doet gloryruns op hypersofts voor de qualificatie trims, maar is langzamer dan RB in de speedtrap (waarschijnlijk op supers)??
En check dat Mclaren
https://www.reddit.com/r/...mplete_preseason_testing/
Dat zijn de gecombineerde snelheden van alle dagen.
HondaGrimmie187 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:17:
[...]
Speedtrap zegt eigenlijk al weinig maar dan kun je beter deze pakken:
https://www.reddit.com/r/...mplete_preseason_testing/
Dat zijn de gecombineerde snelheden van alle dagen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1