Het winter testing topic is gesloten, maar zoals beloofd wil ik toch even mijn bevindingen geven op de pre-season testing voordat het seizoen echt los barst over 2 weken in Melbourne
Again, de imho belangrijkste stat tijdens pre-season testing: aantal rondes gereden per team!
1)
Mercedes. 1040 ronden. Omgerekend bijna 16 (!!!) Spaanse GPs, oftewel ruim 2/3e van het seizoen. Geen noemenswaardige, spannende dingen daar. Zowel Hamilton als Bottas zijn te spreken over de W09, die minder een diva lijkt en meer een prinses. De benchmark tot zo ver!
2)
Ferrari. Zaakjes op orde, zo lijkt het. Met 929 ronden oftewel 2/3e grands prix van het seizoen (als het allemaal een Spaanse GP zou zijn

) prima zaken doen. Veel kunnen testen, dus die weten wel waar ze staan...het lijkt bovendien alsof Ferrari dit jaar wat extra kaarten achter de hand houdt. We zullen het zien.
3)
Toro Rosso! De verrassing (qua gereden rondes) van het pre-season testing gebeuren. Wat een
droomstart voor het Toro Rosso <> Honda huwelijk 
heerlijk bovendien voor Gasly en Hartley om de auto al snel en goed te leren kennen, gezien zij beiden afgelopen seizoen bij TR binnen zijn gerold (Sainz naar Renault, Kvyat pleite (uiteindelijk als testcoureur naar Ferrari). Ik verwacht van TR hoge mid-field resultaten, zeker in het begin van het seizoen!
4) Williams. Ondanks wat schuivers, en pech met het weer in de 1e week, een nette vierde plek. Zoals eerder in het winter-testing topic genoemd wordt het team echter 'geplaagd' door de onervarenheid van Stroll en Sirotkin. Ik denk echter dat Wiliams aan de onderkant van het mid-field zal performen, en dat vooral Renault en McLaren daarvan gaan profiteren.
5)
Renault. Zijn waar ze willen zijn, denk ik. Met twee goede, getalenteerde coureurs een sterk duo in het veld. Het nieuwste 'works' team heeft z'n zaakjes echt wel op orde, zo lijkt het. Met 795 rondes (12 Grands Prix @ Catalunya) een behoorlijk resultaat, zonder noemenswaardige spannende dingen. Zeer waarschijnlijk een sterke midfielder komend seizoen, en waar de power niet hard gaat tellen misschien een podiumplaats? Wie weet!!
6)
Sauber. De tweede verrassing na Toro Rosso op het gebied van de gereden kilometers. De echte underdog met een rookie als Leclerc in de gelederen, die heel snel de auto heeft moeten leren kennen voordat het seizoen binnenkort start. Met een 'current season' Ferrari verwacht ik dat ze de 'bottom-end' van het mid-field echt wel moeilijk gaan maken: zeker wel wat punten voor Alfa Romeo Sauber dit jaar, vooral als Leclerc zich een beetje thuis gaat voelen.
7)
Red Bull Racing. Had ik meer van verwacht om eerlijk te zijn, maar had vooral pech met het weer en wat vage problemen. Vooralsnog een 'challenger'team, die het zowel Mercedes en Ferrari moeilijk zullen gaan maken. Niet in de minste plaats vanwege het feit dat ze een van de sterkste driver-pairings hebben van het hele veld!
8 )
Force India. De nummer 4 WCC van afgelopen seizoen heeft er 711 rondes @ Barcelona op zitten. Lijkt weinig, maar alsnog bijna 11 GP-afstanden. Ik denk dat ze tot op zekere hoogte hebben kunnen testen wat ze wilden testen, en met zowel Perez als Ocon eveneens een sterke driver-pairing hebben. Top 4 a top 5 moet lukken in WCC, als er niet al te veel gekke dingen gebeuren.
9)
Haas. Haas heeft het goed gedaan voor pas z'n derde (aanstaande) seizoen. De Amerikanen pakken veel mee van Ferrari + kunnen zelf hun onderdelen bakken @ de fabriek. Dit geeft ze de 'luxe' om zaken wat verder te finetunen + een snelle turnaround mochten er onderdelen of hele auto's kapot gaan. De driver-pairing hier is redelijk, maar toch: Zowel Grosjean als Magnussen hebben hun quirks laten zien afgelopen jaar. Ik denk dat het nog een uitdaging wordt om 7e of hoger te eindigen voor het team (vorig jaar: 8e).
10) Ken je die mop van
McLaren die overstapte van motorleverancier/partner naar een andere en toen een net zo dramatisch pre-season mee maakte? Nee? Dat is dit seizoen. McLaren heeft door gewone en buitengewone omstandigheden 'slechts' 599 rondes kunnen rijden, oftewel 9 GP-afstanden. Dit is 57,6% van de koploper Mercedes. Ik denk dat ze aardig wat hebben kunnen testen alsnog, maar met de olielekken en andere zaken die spelen, hebben ze geen ideale pre-season start gehad.
--------------------------
Conclusie:
Een paar teams hebben hun zaakjes echt wel op orde voor het seizoen begint. Mercedes, Ferrari en in iets mindere mate Red Bull Racing en Toro Rosso Honda. Runners up qua reliability: Sauber, Williams en Renault. McLaren en Haas moeten nog aan de bak, zeker om in het tweede deel van het seizoen mee te komen.
Ik verwacht sowieso een two-way fight zoals vorig seizoen, en misschien zelfs een serieuze three-way fight als RBR positief verrast!