[F1] Seizoen 2018 - deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 570.137 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samsonait
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08 10:22

Samsonait

Lekker weertje, he?

https://www.f1today.net/n...t-eigen-formule-4-team-op

Whaha!

Ben benieuwd hoeveel coureurs per seizoen een stoeltje bij haar kunnen kopen! :-)

Wie niet wegklikt is gezien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Samsonait schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:16:
https://www.f1today.net/n...t-eigen-formule-4-team-op

Whaha!

Ben benieuwd hoeveel coureurs per seizoen een stoeltje bij haar kunnen kopen! :-)
Ondanks haar geschiedenis: een leuke kans voor jong talent toch?

@Samsonait overigens is F4 > Algemeen race topic Deel 2 ;) maar Kaltenborn is wel weer een beetje F1

[ Voor 16% gewijzigd door Jasphur op 16-02-2018 10:30 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samsonait
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08 10:22

Samsonait

Lekker weertje, he?

Jasphur schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:17:
[...]

Ondanks haar geschiedenis: een leuke kans voor jong talent toch?
Absoluut :-) Geintje moet kunnen toch :9

Wie niet wegklikt is gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Remy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:14:
Misschien dat het iets is voor F1 om over te nemen na de halo, mocht het in Indycar-seizoen goed bevallen. Wel een goed punt in de comments: hoe doe je dat met viezigheid? Ruitenwissers? Een tear-off zoals op het vizier van de coureur?
Volgens mij zijn daar ook coatings voor waardoor water en vuiligheid sneller eraf "drijft". Door de rijwind etc schuift veel toch al "naar achteren" en met die coating zorg je volgens mij ervoor dat het allemaal nog wat moeilijker blijft zitten en dus makkelijker weg schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
[...]

Misschien dat het iets is voor F1 om over te nemen na de halo, mocht het in Indycar-seizoen goed bevallen.
Ik heb juist het gevoel dat de F1 zo eigenwijs is dat als het in de Indy wordt gebruikt, dat juist dat een extra reden is om het niet te gebruiken.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08 11:53
[...]

Misschien dat het iets is voor F1 om over te nemen na de halo, mocht het in Indycar-seizoen goed bevallen. Wel een goed punt in de comments: hoe doe je dat met viezigheid? Ruitenwissers? Een tear-off zoals op het vizier van de coureur?
Ergens gelezen dat sommige coureurs er misselijk van werden na een tijdje :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
dannx1986 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:04:
[...]

Volgens mij alleen Vettel die dat concludeerde nadat hij er twee rondjes mee had gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Laatst online: 02-01-2022
Mooie auto die Williams, hopelijk kunnen ze toch een beetje meekomen dit seizoen :)

Die halo, ja, het geeft een ander zich aan de auto maar het geheel ziet er best geslaagd uit. Ik ben benieuwd wat dit seizoen gaat brengen :)

Edit, ja Vettel klaagde er toen over. Maar of het dan ook waar is.. ze klagen of vinden het totaal niet erg als het hen uitkomt in races. Neem bijvoorbeeld met regen. De ene wilt racen de andere vind het gevaarlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Daniel_Elessar op 16-02-2018 11:14 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Is er iets op deze aarde waar Vettel nog niet over geklaagd heeft?

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Ankona schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:16:
Zichzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

SnowDude schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:56:
[...]

Ik heb juist het gevoel dat de F1 zo eigenwijs is dat als het in de Indy wordt gebruikt, dat juist dat een extra reden is om het niet te gebruiken.
Mwoah, F1 / Liberty is ook niet gek. Uiteindelijk beslist de FIA veiligheidsclub + team input over de regels. Een revolutie in F1 kan niet (meer), maar evolutie wel. Kijk naar de wagens van 30, of 50 of 60 jaar geleden: zagen er heel anders uit. Dat komt wel goed :)
dannx1986 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:04:
[...]

Dat was de F1-versie, waarbij ik het idee heb dat door de vorm / dikte het daar erger was dan bij de Indycar. Then again, alleen iemand die in allebei de wagens met allebei de aeroscreens heeft gereden, zou dat goed kunnen beoordelen, en dat zijn er weinig.
Ik verwijs u naar deze relatie :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz4300
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-06 17:51
Ik heb hem tot dusver nog niet over Kimi gehoord.

Corsair 500D - Core I7 3930K - MSI X79A-GD65 (8D) - 1 x MSI GTX1070 - Samsung EVO 940 500GB - OCZ Vertex 3 240GB - 16GB corsair vengeance - 4TB Western digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 08:59
[...]

Dat laatste waarschijnlijk, doen ze ook bij oa Le Mans. Daar wel met poetsen tussendoor, maar daar hebben ze veel pitsstops met alleen tanken, dan is er tijd om een mannetje goed te laten boenen. Een ruitje is voor autosport verder niks nieuws natuurlijk.

Qua krachten kan zo'n Halo natuurlijk veel meer hebben dan een ruitje en mogelijk is die oplossing zelfs nog wat lichter, het is geen dun plaatje wat ze ervoor zetten... maar een ruitje is wel mooier en je zou zelfs nog met een HUD kunnen gaan werken. We gaan het zien in de toekomst.

edit: nieuwe pagina gemist :+ quote maar toegevoegd.

[ Voor 27% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 16-02-2018 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik kan hem zo in het topic niet terugvinden dus sorry als het dubbel is, maar Mercedes heeft vorige week een video online gezet waar ze de halo verder toelichten. En ook aangeven wat je er wil/niet mee mag doen mbt aerodynamica.

[ Voor 5% gewijzigd door Shiver23 op 16-02-2018 12:20 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jasphur schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:18:
Ik vind die barge boards heel gaaf. Hopelijk levert ze dat veel voordeel op.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik vind die Williams toch opvallend. Ik had eigenlijk meer een auto richting de Mercedes formule verwacht met Paddy Low. Dit gaat veel meer richting RB, Ferrari en McLaren rake en flink wat "jatwerk". Wel met een twist want de wielbasis lijkt vrij lang te zijn zoals Mercedes graag doet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
@DaniëlWW2 Liever goed gejat dan slecht bedacht geldt ook voor de F1. En daar ben ik blij om, want als ze mee kunnen komen met de top word het nog leuk voor de derde plek in de constructeurs wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:33:
[...]

Ik vind die Williams toch opvallend. Ik had eigenlijk meer een auto richting de Mercedes formule verwacht met Paddy Low. Dit gaat veel meer richting RB, Ferrari en McLaren rake en flink wat "jatwerk". Wel met een twist want de wielbasis lijkt vrij lang te zijn zoals Mercedes graag doet.
Een Mercedes PU met een RB/Ferrari chassis kan toch een behoorlijke winning combo zijn. Zo heel gek vind ik hun keuze dus niet eens.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
Alsof de reden dat de FIA geen aeroscreen toepast is omdat Vettel er 3 rondjes mee gereden heeft.. :z

Als het over functionaliteit gaat ben ik er helemaal niet zo zeker van dat een aeroscreen beter werkt dan de halo. Beiden zijn toch vooral bedacht vanwege hun deflectievermogen, dit lijkt mij hoger bij de halo dan een aeroscreen (gokje). Daarnaast blijft o.a. rubber van de banden plakken op een aeroscreen en vraag ik me af hoe de zichtbaarheid is met flinke regen.

Dat wij met zn allen een aeroscreen mooier vinden dan een halo is niet echt een geldig argument.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Ter verdediging van de halo zou ik wel eens een lijstje willen zien van alle ongevallen de afgelopen 50 jaar waarbij de halo, als die aanwezig zou zijn geweest, een bijdrage aan de veiligheid had opgeleverd.

Zo'n lijstje moet zo op te hoesten zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 08:59
Sowieso alle over elkaar schuivende auto's. Grosjean in Spa, Kimi + Fernando (?) in Oostenrijk, Schumi in Abu Dhabi. Uiteindelijk (gelukkig) niks gebeurt, maar een Halo was gewoon een extra stukje veiligheid geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Shiver23 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:20:
Ik kan hem zo in het topic niet terugvinden dus sorry als het dubbel is, maar Mercedes heeft vorige week een video online gezet waar ze de halo verder toelichten. En ook aangeven wat je er wil/niet mee mag doen mbt aerodynamica.
Als algemene tip, bij twijfel of een ouder filmpje al eens geplaatst is? Kijk naar de YT plaatsingsdatum en dan naar reacties op of nét na die datum hier in het topic. Toevallig ben ik het nu zelf; hardware-lover in "[F1] Seizoen 2018 - deel 1"

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Ankona schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:43:
Ter verdediging van de halo zou ik wel eens een lijstje willen zien van alle ongevallen de afgelopen 50 jaar waarbij de halo, als die aanwezig zou zijn geweest, een bijdrage aan de veiligheid had opgeleverd.

Zo'n lijstje moet zo op te hoesten zijn.
De FIA heeft dat natuurlijk gedaan. Zie bijvoorbeeld hun presentatie:

In de getoonde slides worden meerdere voorbeelden genoemd, niet alleen van F1, maar ook F2, GP3 enz.
Zie verder de tekst van de FIA: https://www.fia.com/news/f1-why-halo-best-solution en een Sky Sports-verslagje: http://www.skysports.com/...d-of-f1-2018-introduction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Stijlvol hoor, Haas.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DWJ967jXUAEX65J?format=jpg&name=large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy

Remy

McLaren met Renault-motor voor het eerst aangezet: https://twitter.com/McLarenF1/status/964480752514715660

Het gezicht van Eric Bouillier :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:43

AzzKickah

06-CENSORED

Remy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:09:
McLaren met Renault-motor voor het eerst aangezet: https://twitter.com/McLarenF1/status/964480752514715660

Hij kijkt vrij neutraal... Wat bedoel je?

@hieronder: aha... :/

[ Voor 4% gewijzigd door AzzKickah op 16-02-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
AzzKickah schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:39:
[...]

Weet niet of hij dit bedoelt hoor, maar check even de reactie eronder :P
Dat 'gifje'

[ Voor 10% gewijzigd door Jasphur op 16-02-2018 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:44
Jasphur schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:15:
:o

[afbeelding]

Edit: excuus voor de driedubbel post. Zal niet weer gebeuren. :$
De Haas vond ik ook terug op de bargeboard. Wel een leuke easter egg verwijzing naar de Nederlandse achtergrond van de naam Haas.

Afbeeldingslocatie: https://imgr4.auto-motor-und-sport.de/Haas-VF-18-F1-Auto-2018-fotoshowBig-31cd5f28-1146885.jpg

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Lasmibalsingh schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:17:
[...]

De Haas vond ik ook terug op de bargeboard. Wel een leuke easter egg verwijzing naar de Nederlandse achtergrond van de naam Haas.

[afbeelding]
Interessanter vind ik die vanes :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@Lasmibalsingh Ik vind het tof! Al bekend of het Haasje ook ergens op de kleding te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Remy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:09:

Ze hebben de lat inmiddels wel vrij laag liggen bij Mclaren? Als ie alleen al start en even blijft lopen wordt er al gejuicht :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

AzzKickah schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:39:
[...]

@hieronder: aha... :/
Ik bedoelde eigenlijk inderdaad Eric's gezicht: zo aandachtig, gespannen luisterend :) Dit moet hem worden, zogezegd, na al die jaren van drama.
hardware-lover schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:30:
[...]

Ze hebben de lat inmiddels wel vrij laag liggen bij Mclaren? Als ie alleen al start en even blijft lopen wordt er al gejuicht :+
Ze hebben in Renault imho een goeie partner gevonden: al races gewonnen in het hybrid-tijdperk, meerdere teams bediend met motoren...het ging niet zonder strubbelingen, zeker in het geval van Red Bull, maar toch. Het zal McLaren beter afgaan dan de periode met Honda. Ik denk dat ze nog best eens goed mid-field zullen kunnen gaan rijden, wie weet zelfs richting top-5 (raceresultaten) als het chassis + motor goed samenwerken.

Aan de coureurs zal het niet liggen: daarbij hebben ze voordeel tov een team als Williams.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
hardware-lover schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:30:
[...]

Afgelopen dagen "Grand Prix Driver" gekeken, als je dan ziet hoe dat met de MCL32 is gegaan de laatste dagen voor de launch. Dat ze de versnellingsbak en motor gaan vastmaken en bouten niet passen. Ze de motor niet kunnen starten want "wacht nog op laatste updates van Honda uit Japan" vervolgens hebben ze dan de software en wil die nog steeds niet starten en moeten ze een startmotor eraan hangen... Dan kan ik me indenken dat ze blij zijn dat de Renault, hopelijk de eerste keer, meteen start.

Daarnaast dan nog dingen als dat de MCL32 een uur na de launch alweer uit elkaar lag omdat die nog steeds niet af was (door ontbreken van onderdelen), en de hele nacht was doorgewerkt om hem wel af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Remy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:48:
[...]
[knip]

Ze hebben in Renault imho een goeie partner gevonden: al races gewonnen in het hybrid-tijdperk, meerdere teams bediend met motoren...het ging niet zonder strubbelingen, zeker in het geval van Red Bull, maar toch. Het zal McLaren beter afgaan dan de periode met Honda. Ik denk dat ze nog best eens goed mid-field zullen kunnen gaan rijden, wie weet zelfs richting top-5 (raceresultaten) als het chassis + motor goed samenwerken.

Aan de coureurs zal het niet liggen: daarbij hebben ze voordeel tov een team als Williams.
Het was zuur sarcasme van mijn zijde natuurlijk ;)

Ik "hoop" dat ze het 4e team zullen zijn, maar ze vinden zelf dat ze over een top chassis beschikken, dus zouden ze nu mee moeten kunnen doen met de top 3 teams van 2017? Zeker gezien het nieuws over de verbeterde Renault 2018 krachtbron, wat ze naar buiten hebben gebracht eerder deze laatste weken.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:31
Ik denk dat ze nog wel eens één of meerdere races kunnen winnen met de Renault motor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32
tlpeter schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:58:
Ik denk dat ze nog wel eens één of meerdere races kunnen winnen met de Renault motor.
Hoe die Renault ook presteert, het moet er in ieder geval voor kunnen zorgen dat we directe gevechten tussen Max en Alonso gaan zien dit jaar. Heerlijk lijkt me dat.
Ik zie ze liever beiden de strijd met HAM aangaan, maar die kans acht ik een stuk kleiner.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
tlpeter schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:58:
Dat is natuurlijk ook grotendeels afhankelijk van de Renault motor en de motor van Mercedes en Ferrari. Zie bv 2016 waar Red Bull alleen die twee races heeft kunnen winnen doordat de Mercedessen problemen hadden (Spanje dan met crash tussen de Mercedessen en Maleisië door de geplofte motor van HAM en ROS met problemen?). Stel Mercedes heeft nu weer een motor waarmee ze oppermachtig zijn (kans zal gezien vorig seizoen wel kleiner zijn gok ik) dan acht ik de kans klein dat McLaren races gaat winnen, en zie ik een eventuele race met problemen voor Mercedes eerder gewonnen worden door Ferrari, of mogelijk Red Bull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34

Oekol

waka waka hey hey

https://twitter.com/MercedesAMGF1/status/964533338177490944

Informatief filmpje over bandenkeuzes voor diegene die niet weten hoe dat werkt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

hardware-lover schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:42:
[...]

Het was zuur sarcasme van mijn zijde natuurlijk ;)

Ik "hoop" dat ze het 4e team zullen zijn, maar ze vinden zelf dat ze over een top chassis beschikken, dus zouden ze nu mee moeten kunnen doen met de top 3 teams van 2017? Zeker gezien het nieuws over de verbeterde Renault 2018 krachtbron, wat ze naar buiten hebben gebracht eerder deze laatste weken.
In antwoord hierop en bovenstaande punten: dat is sowieso heel lastig, zeker voor McLaren. De top 3 heeft nog iets van een voorsprong komend seizoen, ook al wordt die elk seizoen met huidige (motor)regels minder. Nu de andere teams catch-up spelen, geldt voor de top 3 de 'law of diminishing returns': elk miljoen dat ze in ontwikkeling steken, levert steeds minder op aan snelheid, grip, whatever winst.

McLaren zit daar net wat achter: met de Renault-motor zou ik zeggen plek 5 a 6, dus tussen Williams en Renault. Juist omdat Renault dit seizoen stappen wil maken én ook Williams vrij balsy is over de wagen, denk ik dat de sub-top zeer competitief gaat worden: mogelijk minstens zo erg als de top-3.

Mijn voorspelling voor komend seizoen dan ook, voor de constructeurs:

1) Red Bull Racing
2) Mercedes
3) Ferrari
4) Force India
5) Renault
6) McLaren
7) Haas
8 ) Williams
9) Toro Rosso
10) Alfa Romeo Sauber

McLaren gaat hierbij dus van plaats 9 in seizoen 2017 naar plaats 6 komend seizoen: haalbaar en realistisch imho: als ze hoger dan dat halen, hebben ze in korte tijd een enorme sprong gemaakt. Niet onmogelijk natuurlijk, maar wel bijzonder. Renault zelf haalde afgelopen seizoen de 6e plek: die gaan ze nu doorgeven aan McLaren.

Zowel 1-2-3 als 4-5-6 zullen zeer dicht bij elkaar zitten qua resultaten.

25 november weten we hoeveel er van bovenstaande voorspelling klopt.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:22
Leoon. schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 18:52:
https://twitter.com/MercedesAMGF1/status/964533338177490944

Informatief filmpje over bandenkeuzes voor diegene die niet weten hoe dat werkt.
Ohwwww... Er zit dus echt iets achter?
Ik serieus maar denken dat het iene miene mutte was :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:18

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 19:56
Grimmie187 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:38:
Alsof de reden dat de FIA geen aeroscreen toepast is omdat Vettel er 3 rondjes mee gereden heeft.. :z

Als het over functionaliteit gaat ben ik er helemaal niet zo zeker van dat een aeroscreen beter werkt dan de halo. Beiden zijn toch vooral bedacht vanwege hun deflectievermogen, dit lijkt mij hoger bij de halo dan een aeroscreen (gokje). Daarnaast blijft o.a. rubber van de banden plakken op een aeroscreen en vraag ik me af hoe de zichtbaarheid is met flinke regen.

Dat wij met zn allen een aeroscreen mooier vinden dan een halo is niet echt een geldig argument.. ;)
Ik weet niet precies hoe het ongeluk met Bianchi is gebeurd, maar ik ga er van uit dat de halo een behoorlijk verschil had kunnen maken. De aeroscreen, mmwah ik weet niet.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

PjotrStroganov schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:15:
[...]

Ik weet niet precies hoe het ongeluk met Bianchi is gebeurd, maar ik ga er van uit dat de halo een behoorlijk verschil had kunnen maken. De aeroscreen, mmwah ik weet niet.
Japan 2014: een shovel was net een andere wagen aan het wegslepen toen Jules' wagen er keihard aan de achterkant onderdoor schoot. Video kan je hier bekijken - let wel, heftig beeld! link.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
Remy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:23:
[...]

Japan 2014: een shovel was net een andere wagen aan het wegslepen toen Jules' wagen er keihard aan de achterkant onderdoor schoot. Video kan je hier bekijken - let wel, heftig beeld! link.
Dat gaat wel behoorlijk hard. Misschien had het een verschil gemaakt, maar de krachten die daar worden uitgeoefend zijn wel extreem. Zeker als je naar de schade kijkt. Halo: misschien. Aeroscreen: nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Remy RBR die het WCC wint is wel erg optimistisch hoor. Zelfs als ze hun chassis dominantie eens doorzetten van seizoen na seizoen, dan hebben ze alsnog dat Franse onding in de auto. WCC win je door consistent met twee coureurs veel punten te verdienen. Ik heb me allang mentaal voorbereid op heel wat uitvalbeurten vanwege de drie power unit regel...

Nee, Mercedes gaat de WCC gewoon pakken want Mercedes hun spul werkt gewoon. :>

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:10
PjotrStroganov schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:27:
[...]

Dat gaat wel behoorlijk hard. Misschien had het een verschil gemaakt, maar de krachten die daar worden uitgeoefend zijn wel extreem. Zeker als je naar de schade kijkt. Halo: misschien. Aeroscreen: nee.
Daar had een halo geen fluit uit gemaakt, die roll hoop is namelijk ook nogal behoorlijk sterk en verdwenen na het ongeval..

Massief staal met dat soort snelheden en op die hoogte van de impactor in deze is geen crash structure tegen bestand, iig niet zonder krachten die sowieso een diffuse axonal injury opleveren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy

Remy

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:01:
@Remy RBR die het WCC wint is wel erg optimistisch hoor. Zelfs als ze hun chassis dominantie eens doorzetten van seizoen na seizoen, dan hebben ze alsnog dat Franse onding in de auto.
Noem het onding, maar het is wel de enige combi naast Mercedes en Ferrari die afgelopen seizoen races heeft gewonnen :)
WCC win je door consistent met twee coureurs veel punten te verdienen. Ik heb me allang metaal voorbereid op heel wat uitvalbeurten vanwege de drie power unit regel...
Dat is wel heel erg metaal ;). Vergeet niet: dominantie kan maar zo lang duren. In de afgelopen twintig jaar zijn er 3 teams dominant geweest in F1: Ferrari, Mercedes en Red Bull Racing. Niet per se in die volgorde :)
Nee, Mercedes gaat de WCC gewoon pakken want Mercedes hun spul werkt gewoon. :>
Het 'gewoon' gold misschien de eerdere jaren, maar de marge is in 2017 al gehalveerd (!) van 297 punten in 2016 naar 146 punten in 2017.

Ik heb het sterke vermoeden dat 2018 nog best zwaar gaat worden voor Mercedes, in verhouding.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
Ik geloof ook niet dat een halo of aeroscreen iets geholpen had tegen de paar uitzonderlijke ongelukken (Surtees/Bianchi/Massa) die we gezien hebben. Maar als we perse moeten kiezen tussen beide denk ik dat de halo veiliger is en dat de aeroscreen er beter uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Remy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:35:
[...]
Noem het onding, maar het is wel de enige combi naast Mercedes en Ferrari die afgelopen seizoen races heeft gewonnen :)
Dat was veel meer chassis dan de motor. Ja Max won Mexico, vier van de vijf andere Renaults gingen kapot. Nee, ben niet onder de indruk, zeker omdat veel toen al op PU vier of vijf zaten.
[...]
Dat is wel heel erg metaal ;). Vergeet niet: dominantie kan maar zo lang duren. In de afgelopen twintig jaar zijn er 3 teams dominant geweest in F1: Ferrari, Mercedes en Red Bull Racing. Niet per se in die volgorde :)

Het 'gewoon' gold misschien de eerdere jaren, maar de marge is in 2017 al gehalveerd (!) van 297 punten in 2016 naar 146 punten in 2017.

Ik heb het sterke vermoeden dat 2018 nog best zwaar gaat worden voor Mercedes, in verhouding.
Ik onderschat die Duitsers niet. In 2014-2016 waren ze niet meer gewoon dominant maar hadden ze een perfect seizoen kunnen afleggen, zeker in 2015 en 2016 hadden ze zo elke race kunnen winnen met P1 en P2. Vorig seizoen hadden ze een draak van een chassis dat ze alsnog werkende kregen, en toen versloegen ze Ferrari alsnog ruim. Als ze het chassis dit keer beter op orde krijgen dan gaan ze gewoon weer winnen. Verder zijn ze het enige team dat ik in staat acht om met drie PU's een seizoen te voltooien. Hoeven ze niet eens te doen, en ergens verwacht ik dat ook niet. Als Mercedes vier of vijf PU's gaat pakken per auto en het chassis wat beter is, dan zie ik niemand ze stoppen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:44:
Vorig seizoen hadden ze een draak van een chassis dat ze alsnog werkende kregen, en toen versloegen ze Ferrari alsnog ruim.
Toch denk ik dat eerder Ferrari het heeft laten liggen dan dat Mercedes hun auto op orde heeft gekregen.

Silverstone de twee kapotte banden (RAI wellicht een fabricage fout, Vettel gewoon compleet versleten en dus Ferrari fout)
Maleisië de problemen van de manke motor bij Vettel in de kwalificatie waardoor die achteraan start, en vervolgens RAI die de race niet eens start met de kapotte motor
Suzuka weer een kapotte motor voor Vettel incl. uitvalbeurt

Baku de rode waas bij Vettel
Singapore de rode waas bij Vettel
Mexico wellicht toch een kleine rode waas bij Vettel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:04:
[...]

Toch denk ik dat eerder Ferrari het heeft laten liggen dan dat Mercedes hun auto op orde heeft gekregen.

Silverstone de twee kapotte banden (RAI wellicht een fabricage fout, Vettel gewoon compleet versleten en dus Ferrari fout)
Maleisië de problemen van de manke motor bij Vettel in de kwalificatie waardoor die achteraan start, en vervolgens RAI die de race niet eens start met de kapotte motor
Suzuka weer een kapotte motor voor Vettel incl. uitvalbeurt

Baku de rode waas bij Vettel
Singapore de rode waas bij Vettel
Mexico wellicht toch een kleine rode waas bij Vettel?
Na de winterstop was Mercedes meestal ook sneller. Op circuits als Spa, zeker de vernedering op Monza etc. Ferrari heeft het zeker laten liggen, maar Mercedes was ook beter. Ze hebben zeker een paar stappen moeten zetten qua chassis om dat te bereiken. Natuurlijk waren de stappen van RBR enorm, maar als ze steeds de PU's terug moeten schroeven omdat die anders ploft dan ga je niet winnen. :/

Kijk als RBR nu in Barcelona en de eerste races meteen wint, of heel dichtbij zit, dan kunnen ze zeker voor een WCC gaan tussen Max en Ricciardo. Ik zie geen team ze eruit ontwikkelen. Moet dat wel gebeuren en dan moeten die Renaults werken, het hele seizoen lang. Daar geloof ik dus niet in. Dan kan het dus alleen met steeds gridpenalty's pakken en de schade beperken, en dat is niet makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:11
PjotrStroganov schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:27:
[...]

Zicht is ook belangrijk en dan lijkt me een screen minder zichtverlies op te leveren.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05
Dat er echt nog mensen zijn die denken dat Hamilton niet gewoon weer kampioen wordt... Denk dat we realistisch gezien op zijn vroegst in 2020 iemand anders dan een Mercedes rijder kampioen kunnen zien worden, of er moeten al buitengewone uitvalbeurten zijn maar puur op snelheid zie ik het niet gebeuren.

Neemt niet weg dat het niet een leuk jaar kan worden maar spannend voor plek 1? Nee dat zie ik niet gebeuren.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Phusebox schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:14:
Dat er echt nog mensen zij die denken dat Hamilton niet gewoon weer kampioen wordt... Denk dat we realistisch gezien op zijn vroegst in 2020 iemand anders dan een Mercedes rijder kampioen kunnen zien worden, of er moeten al buitengewone uitvalbeurten zijn maar puur op snelheid zie ik het niet gebeuren.
FTFY :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dexmael
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Phusebox schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:14:
Dat er echt nog mensen zijn die denken dat Hamilton niet gewoon weer kampioen wordt... Denk dat we realistisch gezien op zijn vroegst in 2020 iemand anders dan een Mercedes rijder kampioen kunnen zien worden, of er moeten al buitengewone uitvalbeurten zijn maar puur op snelheid zie ik het niet gebeuren.

Neemt niet weg dat het niet een leuk jaar kan worden maar spannend voor plek 1? Nee dat zie ik niet gebeuren.
Ik kan me nog herineren begin jaren 2000 toen Ferrari dominant was dat de FIA werdt beticht de Ferrari International Assistance te zijn maar als je dat nu bekijkt kan je niet anders concluderen dan dat de britten uitstekend waren en zijn in het framen van dit verhaal.
Als ik nu bekijk wat de FIA toen der tijd niet allemaal uit de kast gehaald heeft om de dominantie te doorbreken en wat ze nu doen tegen Mercedes dan moeten we toch concluderen dat daar ergens iets niet klopt.

Sterker nog het is tegenwoordig nog steeds Ferrari die constant dwars wordt gezeten als ze weer iets bijdehands ontwikkeld hebben om de strijd aan te gaan met Mercedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Helaas is elke topsport corrupt... Sport is vaak ver te zoeken, het is meer show en commercie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnevdS
Dexmael schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Ik kan me nog herineren begin jaren 2000 toen Ferrari dominant was dat de FIA werdt beticht de Ferrari International Assistance te zijn maar als je dat nu bekijkt kan je niet anders concluderen dan dat de britten uitstekend waren en zijn in het framen van dit verhaal.
Als ik nu bekijk wat de FIA toen der tijd niet allemaal uit de kast gehaald heeft om de dominantie te doorbreken en wat ze nu doen tegen Mercedes dan moeten we toch concluderen dat daar ergens iets niet klopt.

Sterker nog het is tegenwoordig nog steeds Ferrari die constant dwars wordt gezeten als ze weer iets bijdehands ontwikkeld hebben om de strijd aan te gaan met Mercedes.
Nou, als je insiders moet geloven, had Ferrari echt wel een bijzondere positie waar dat met die afkorting vandaan komt. Ik vraag me af of dat vergelijkbaar is met dat ze nu misschien een beetje proberen een gelijk speelveld te hebben. Een van die insiders is Adrian Newey. Later vandaag volgt nog een bespreking van zijn boek van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34

Oekol

waka waka hey hey

TheBrut3 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:51:
[...]

Ohwwww... Er zit dus echt iets achter?
Ik serieus maar denken dat het iene miene mutte was :D
Je zult je verbazen. Er zijn genoeg die het niet weten hoe de vork in de steel zit :D

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Dexmael schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:41:
[...]
zoals? het enige wat ik zie is dat ferrari de suspension niet voor elkaar krijgt, en dan maar gaat klagen over die bij Mercedes en Red Bull..

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexmael
  • Nu online
ArnevdS schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:57:
[...]

Nou, als je insiders moet geloven, had Ferrari echt wel een bijzondere positie waar dat met die afkorting vandaan komt. Ik vraag me af of dat vergelijkbaar is met dat ze nu misschien een beetje proberen een gelijk speelveld te hebben. Een van die insiders is Adrian Newey. Later vandaag volgt nog een bespreking van zijn boek van mijn kant.
Adrian Newey serieus?

De designer van Mclaren zal uiteraard een volledig neutraal en waarheidsgetrouw perspectief hebben op de positie van Ferrari binnen de sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:56

Martinspire

Awesomeness

Dexmael schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Adrian Newey serieus?

De designer van Mclaren zal uiteraard een volledig neutraal en waarheidsgetrouw perspectief hebben op de positie van Ferrari binnen de sport.
Maar wat heeft ie eraan om onzin te gaan verkopen van iets van 10 jaar geleden?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Grimmie187 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:42:
Ik geloof ook niet dat een halo of aeroscreen iets geholpen had tegen de paar uitzonderlijke ongelukken (Surtees/Bianchi/Massa) die we gezien hebben. Maar als we perse moeten kiezen tussen beide denk ik dat de halo veiliger is en dat de aeroscreen er beter uit ziet.
Het blijft een gevaarlijke sport. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt met oa uit het voertuig komen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• powah33
  • Laatst online: 27-07 16:04
Dexmael schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Adrian Newey serieus?

Alleen is het helaas niet alleen Adrian Newey die iets durft te zeggen over de positie die Ferrari had of nog heeft.

-Bernie Ecclestone heeft zich ook uit gelaten over bepaalde zaken waar Ferrari een voorkeurs behandeling kreeg.
http://www.telegraph.co.u...errari-gain-f1-advantage/
-Het Veto recht dat Ferrari al heel lang heeft.
https://www.racefans.net/...to-veto-f1-rules-changes/
-En dan nog het extra geld dat Ferrari krijgt om puur aanwezig te zijn, dit staat los van het geld dat ze krijgen voor de jaren dat ze al actief zijn en punten hebben gescored. 100 miljoen extra .... dat was het budget van sauber voor 2017.
https://wtf1.com/post/fer...ting-extra-money-ferrari/

Er zijn betere links te vinden, ik heb hier de eerste de beste uit de search engine gepakt.
Iedereen weet dat Ferrari een bijzondere positie heeft gehad, je moet wel met oogkleppen oplopen om dit niet te zien.
Gelukkig proberen ze de laatste jaren het veld iets gelijk te trekken, ze moeten ook wel, want anders gaat de sport er aan onderdoor.

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexmael
  • Nu online
powah33 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:12:
[...]

Alleen is het helaas niet alleen Adrian Newey die iets durft te zeggen over de positie die Ferrari had of nog heeft.

-Bernie Ecclestone heeft zich ook uit gelaten over bepaalde zaken waar Ferrari een voorkeurs behandeling kreeg.
http://www.telegraph.co.u...errari-gain-f1-advantage/
-Het Veto recht dat Ferrari al heel lang heeft.
https://www.racefans.net/...to-veto-f1-rules-changes/
-En dan nog het extra geld dat Ferrari krijgt om puur aanwezig te zijn, dit staat los van het geld dat ze krijgen voor de jaren dat ze al actief zijn en punten hebben gescored. 100 miljoen extra .... dat was het budget van sauber voor 2017.
https://wtf1.com/post/fer...ting-extra-money-ferrari/

Er zijn betere links te vinden, ik heb hier de eerste de beste uit de search engine gepakt.
Iedereen weet dat Ferrari een bijzondere positie heeft gehad, je moet wel met oogkleppen oplopen om dit niet te zien.
Gelukkig proberen ze de laatste jaren het veld iets gelijk te trekken, ze moeten ook wel, want anders gaat de sport er aan onderdoor.
Nog meer Britten die Ferrari beschuldigen
F1 is een sport die grotendeels gebaseerd is in Engeland waar Britten de baas over hebben kunnen spelen tot dat het gekocht is door Liberty maar toch is het het volgens deze Britse mensen het grote boze Ferrari dat alle macht heeft.

Nou begrijp ik dat de FIA niet geregeerd werd door Britten maar dat wil niet meteen betekenen dat ze enorm op de hand van Ferrari waren omdat een paar britse mensen dat vinden.

En het is nu eenmaal zo dat teams met een grote aanhang in elke sport het meest betaald krijgen.
Daarom krijgt Ajax hier in Nederland het meeste geld en Barca en Real in Spanje zo werkt sport nu eenmaal

[ Voor 5% gewijzigd door Dexmael op 17-02-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
  • Laatst online: 27-07 16:04
Dexmael schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:20:
[...]

Nog meer Britten die Ferrari beschuldigen
F1 is een sport die grotendeels gebaseerd is in Engeland waar Britten de baas over hebben kunnen spelen tot dat het gekocht is door Liberty maar toch is het het volgens deze Britse mensen het grote boze Ferrari dat alle macht heeft.

Nou begrijp ik dat de FIA niet geregeerd werd door Britten maar dat wil niet meteen betekenen dat ze enorm op de hand van Ferrari waren omdat een paar britse mensen dat vinden.
** Edit ** Bericht verwijderd, ik wil niet te direct op de man reageren.
Iedereen heeft recht op zijn eigen visie.

[ Voor 20% gewijzigd door powah33 op 17-02-2018 13:40 ]

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexmael
  • Nu online
powah33 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:24:
[...]

** Edit ** Bericht verwijderd, ik wil niet te direct op de man reageren.
Iedereen heeft recht op zijn eigen visie.
Je had je bericht niet hoeven te verwijderen ik voelde mij er niet echt op aangevallen.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet weet of dit daadwerkelijk mijn visie is.

Het was meer de vraag of wij hier niet teveel het nieuws uit Engelse of Duitse bronnen halen en veel te weinig het verhaal vanuit Italiaans perspectief gepresenteerd krijgen omdat Italiaans toch een redelijke barrière is voor veel mensen.
Hierdoor zou er mogelijk een zeer eenzijdig beeld over Ferrari geschetst kunnen worden.

Misschien ligt de waarheid meer in het midden wil ik maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:50

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat Ferrari extra geld krijgt om mee te doen is voor iedereen te controleren in elk geval ;)

Verder.. Tsja, ik wil nu niet in een zoveelste discussie vallen waar termen als Ferrari International Assistence gaan vallen (daarover heb ik mijn mening al vaak genoeg gegeven), maar dit verhaal gaat inderdaad wel verder dan alleen maar Britten die Ferrari ergens van beschuldigen :)

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UltraSub
https://www.auto-motor-un...arko-1-2018-13018826.html

Let ff op wat Marko zegt op 10:10:
Hij gelooft niet dat ze dit jaar al voor WDC mee doen ;)
Overall is hij erg positief, maar die zin viel me wel op. Zo de rest even verder kijken maar.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• ArnevdS
‘How to build a car’ – Adrian Newey
Een tijdje geleden iets over geschreven en @DaniëlWW2 was wel geïnteresseerd in een verslagje van het boek. Ik heb niet echt een bespreking geschreven maar meer gewoon wat interessante dingen eruit. Als je er al aan in het lezen bent zitten er misschien wat spoilers in, maar hopelijk wekt het interesse voor mensen om het überhaupt te gaan lezen.

Pas heb ik dus het boek ‘How to build a car’ van Adrian Newey gelezen omdat ik er wel interessante dingen over gelezen had, wel wat meer inside informatie uit de Formule 1 wilde en deze man een van de beste Formule 1-ontwerpers is. Het boek gaat over zijn leven, zijn carrière – keuzes en ontwikkelingen, de sport, zijn auto’s, relaties met collega’s en geeft een globaal overzicht van de seizoenen. Het boek is grofweg ingedeeld naar een aantal auto’s die Newey ontworpen heeft met als titels voor die delen bijvoorbeeld ‘How to build an FW14’ en ‘How to build an MP4 20’.

Er staan waarschijnlijk een hoop dingen in die eerder nog niet bekend waren, in ieder geval niet bij mensen buiten het wereldje van Formule 1-teams en de pers, al kan ik dat ook niet goed beoordelen. Mocht je Formule 1 in het gouden tijdperk van Red Bull goed gevolgd hebben, zal je een hoop extra informatie krijgen over strategieën, auto-ontwikkelingen en het verloop van die seizoenen.

Hoewel het boek ook deels gaat over de techniek van Formule 1-auto’s, heeft Newey geprobeerd technische details voor niet-technische mensen begrijpelijk te maken. Ik denk dat hij daarin aardig geslaagd is, als moest ik af en toe goed dingen herlezen om bepaalde concepten te begrijpen. Je krijgt daarmee wel echt goed inzicht in veel technische en aerodynamische concepten die door de jaren heen belangrijker en inzichtelijker zijn geworden. Om die technische aspecten inzichtelijk te maken bevat het boek ook een aantal illustraties en schetstekeningen van auto’s. Soms vond ik die toch tekort schieten als hij bijvoorbeeld dingen over de diffuser en de wielophanging beschrijft, maar er geen illustratie aanwezig is.

Het boek eindigt bij de toekomst van de Formule 1 en hoe Newey daar tegenaan kijkt. Omdat de RB9 de laatste kampioenschapswinnende auto was, eindigt het verhaal bij begin 2014, al is het laatste in 2016 geschreven en hij nog wat opmerkingen over Max Verstappen maakt. Newey eindigt zijn verhaal mijns inziens ook hier omdat hij van mening is dat de nieuwe motorenformule de sport kapot gemaakt heeft, aangezien er teveel van afhangt. Eerder was het mogelijk om met een mindere motor en een beter chassis en slimme vondsten toch te kunnen winnen. Het boek eindigt met een epiloog over de Aston Martin Valkyrie en het ontwerpproces daarvan. Er blijkt wel uit dat Newey het niet meer kan opbrengen om zijn tijd volledig aan de auto’s van Red Bull te besteden, al weten we nu dat hij toch weer deels teruggekeerd is en betrokken bij de ontwikkeling van RB14.

Lees het boek verder voor de echt leuke in interessante inside informatie. Zo schrijft hij over de FIA – de Ferrari International Aid – die vaak echt op de hand van Ferrari was. Zo gebruiken ze de strategie om eerst proberen slimme dingen van je concurrenten te kopiëren, maar als dat vervolgens niet lukt deze dingen proberen te verbieden. En dat lukte behoorlijk vaak. Daarin spelen Bernie Ecclestone en Max Mosley ook een grote rol in, hoewel zij ook de sport wel groot hebben gebracht en ontwikkeld. Naast de voortrekkersrol van Ferrari komt de extreme motivatie van Schumacher voorbij – Newey had graag samengewerkt met Schumacher – inclusief zijn geniepige acties, waarvoor hij natuurlijk een keer gediskwalificeerd is, maar Newey denk wel dat hij met McLaren mogelijk ook in 2000 van Schumacher en Ferrari had kunnen winnen. Ook het vermoeden van Senna in 1994 over de verboden tractiecontrole en launch control van Benneton komt langs. Natuurlijk komt ook het ongeval en dood van Senna langs, voor wie het veiliger maken van de sport helaas te laat kwam, inclusief de mogelijk oorzaak en de dingen die ertoe leidden.

Interessant was ook wat Newey schrijft over zijn tijd bij McLaren en de personaliteit van Ron Dennis, waarmee moeilijk was om mee te werken. (Ook leuk in combinatie met de serie Grand Prix Driver over McLaren.) Newey was bijvoorbeeld Technical Director, maar had via een rare constructie van toch niet meer de leidende rol over het technisch ontwerp. Het was moeilijk om met het grijze van McLaren creatief te zijn. Verder komt daarin de zogenaamde ‘brake-fiddle’ langs, het tweede rempedaal van McLaren om sneller door de bocht te komen. Vooral leuk om in het boek van Ross Brawn – Total Competion – dit van de kant van Ferrari te lezen.

Over Red Bull, dat dus eerst als lachertje van het grid bekend stond, maar tegen de verwachting in erg succesvol werd. Daar heeft Newey echt een grote rol in gespeeld. Red Bull kwam voort uit Jaguar, waarbij de senior engineers die van Jaguar overkwamen het niet erg accepteerden dat Newey Technical Director was. Na het ontslaan van een aantal veranderde de sfeer positief in de zogenaamde can-do-houding, waar ze eerder beducht waren voor hun plaats en wel zeiden te luisteren naar Newey, maar het toch niet deden. Verder waren deze succesvolle jaren natuurlijk ook deels het gevolg van slimme, creatieve oplossingen zoals met het chassis (v-vorm van de monocoque, plaats van KERS e.d.), de ophanging (FRIC, pull-rod aan de achterkant, e.d.) en de zogenaamde blown diffuser die ook in het boek langskomen. Newey vindt dat dit dingen zijn die meer bepalend moeten zijn voor een succesvolle auto dan alleen de motor.

Als laatste is het wel interessant om van veel verschillende coureurs een beeld te krijgen via Newey. Zo was Mark Webber erg goed in aerodynamische verschillen aangeven tussen verschillende vleugels e.d. (ze daarin wel wat verloren zijn met de huidige coureurs), Vettel zich erg focuste op de techniek en in het heetst van de strijd zijn kalmte soms niet kan bewaren, Senna enorm goed met een slecht rijdende auto om kon gaan, Hill gestempeld werd door de crash van zijn vader, Mansell zoveel beter was dan z’n teamgenoot in 1992 doordat hij blind durfde te vertrouwen op de actieve ophanging van de FW14B, Hamilton heel vriendelijk is tegen iedereen in de fabriek e.d. en Schumacher enorm vuile spelletjes speelde, hoewel zeker een erg goede coureur, die zoals we weten meestal ook veel fitter was en een betere conditie dan andere coureurs.

‘How to build a car’ is dus een echt leuk en interessant boek om te lezen over het Formule 1-wereldje en een van de beste ontwerpers. De titel van het boek had misschien wel beter, zoals hij zelf ook heeft gezegd in een interview met Sky F1, ‘How to design a car?’ kunnen heten, maar dat terzijde.

Het boek staat verder vrij goedkoop op bookdepository.com met gratis wereldwijde bezorging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Snowhite0901 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:07:
[...]

Zicht is ook belangrijk en dan lijkt me een screen minder zichtverlies op te leveren.
Maar dan moeten er ook ruitenwissers en een sproeier op. Met die zachte flut banden en de manier waarop die gastjes rijden blijft de boel niet schoon.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
Ankona schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:00:
[...]

Maar dan moeten er ook ruitenwissers en een sproeier op. Met die zachte flut banden en de manier waarop die gastjes rijden blijft de boel niet schoon.
Dat schoot me ook te binnen. Ik kan me voorstellen dat het met single stop strategieën een behoorlijk groot probleem gaat vormen zonder een manier om het al rijdend schoon te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Mwoah, Le Mans 24h doen rijders ook 1.5 - 2 uur stints in een closed cockpit. Moet te doen zijn qua vuiligheid. Wordt wat anders als het gaat regenen én je hebt vuiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-09 18:56
Je hebt toch ook speciale coating die waterafstotend is? Dat zou al kunnen helpen, vuil is een ander probleem.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Laatst online: 02-01-2022
UltraSub schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:42:
Mwoah, Le Mans 24h doen rijders ook 1.5 - 2 uur stints in een closed cockpit. Moet te doen zijn qua vuiligheid. Wordt wat anders als het gaat regenen én je hebt vuiligheid.
Daar hebben ze zo uit mijn hoofd ook een paar tear-off’s op de voorruiten zitten.
Maar dat houd ook op. Dan coatings etc, het is echt niet zo erg als sommige doen uitschijnen.
En ik kan alvast 1 dodelijk slachtoffer bedenken dat met een halo nog had geleefd.. brands hatch alweer een paar jaar geleden... :X maar als het zulke dingen kan voorkomen ben ik voor.
Natuurlijk is en blijft het een gevaarlijk sport, racen. Maar er zijn al veel stappen gemaakt, neem,de brandstof leidingen en chassis van de jaren 60-70 en hoeveel coureurs daar zijn omgekomen. En was het vorig jaar op Zandvoort dat we nog eens herinnerd werden aan hoe onveilig die dingen waren?

Maar goed, de auto’s tot nu toe zien er naar mijn idee nog best tof uit met die halo. Het is gewoon wennen :
Laat maar komen dit seizoen _/-\o_

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Phusebox
Vroegah was alles beter... Blijft helaas altijd een terugkerend sentiment. Ik maak me er niet druk om, halo of geen halo. Als het racen maar leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@Phusebox Amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Formula one
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-09 18:11
Inmiddels hebben we een testrun volbracht met de complete auto, wat tot nu toe goed is gegaan”, aldus Marko

Dit staat op motorsport.com wat bedoelen ze met test run want je mag toch niet rijden met de auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Formula one schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:47:
Inmiddels hebben we een testrun volbracht met de complete auto, wat tot nu toe goed is gegaan”, aldus Marko

Dit staat op motorsport.com wat bedoelen ze met test run want je mag toch niet rijden met de auto ?
Jawel, er zijn een X aantal filmdagen beschikbaar. Waarschijnlijk hebben ze dus zoiets ermee gedaan. Bij filmdagen geldt er wel een maximale snelheid, maximale afstand etc. Maar toch geeft het ook dan enigszins een beeld bij hoe de auto rijdt.

Het probleem vorig jaar was volgens mij ook dat ze toen pas de eerste kilometers met de auto maakte op de eerste testdag, en daarbij dus een aantal (eenvoudig te repareren?) kinderziektes naar boven kwamen. Doe je 1 of 2 weken voor de testdagen dus al een filmdag houden kun je zo'n dingen mogelijk dus ook al vinden, en oplossen voor de echte testdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:56

Martinspire

Awesomeness

Misschien een rondje om de fabriek? Of gewoon op een (soort van) rollerbank?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik weet niet waar Motorsport.com zijn info vandaan heeft maar mijn gevoel zegt dat dit uit het Duitse interview met AMuS is gehaald. Daar is door Marko gezegd dat de auto klaar is voor een "roll out" en dat deze volgende week plaats gaat vinden. Het zou mij niet verbazen indien de vertaling vanuit het Duits weer wat verkracht is door een andere website.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Op de Engelse motorsport.com bestaat dat artikel niet eens ;)

Zal dus wel erin gemikt zijn vanaf een Nederlandse affiliate oid.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2018 13:53 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy

Remy

"Rood, rood, rood! De nieuwe Ferrari wordt volledig rood"
Bron: http://www.corriere.it/sp...31ffd.shtml?refresh_ce-cp

Vertaling / TL;DR: met mijn beperkte Italiaanse kennis:

- Enige wit zal voor het racenummer van de coureur zijn
- Vleugje grijs van een sponsor (zoals bij de 2018 Ducati in MotoGP)

Sean Bull heeft hier eerder al een voorproefje van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d7scHxSLgkiH6yonlnwWEIC8/full.jpg

Ben benieuwd de 22e :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Remy schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:56:
[...]

Bron: http://www.corriere.it/sp...31ffd.shtml?refresh_ce-cp

Vertaling / TL;DR: met mijn beperkte Italiaanse kennis:

- Enige wit zal voor het racenummer van de coureur zijn
- Vleugje grijs van een sponsor (zoals bij de 2018 Ducati in MotoGP)

Sean Bull heeft hier eerder al een voorproefje van gemaakt:

[afbeelding]

Ben benieuwd de 22e :)
Heeft dat misschien iets te maken met het verlies van Santander als sponsor? Bij de 2017 uitvoering was dat namelijk vooral het witte aan de auto (buiten het zeil wat grotendeels gaat verdwijnen).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:34

Simulatie van circuit op rollenbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

hardware-lover schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:05:
[...]

Heeft dat misschien iets te maken met het verlies van Santander als sponsor? Bij de 2017 uitvoering was dat namelijk vooral het witte aan de auto (buiten het zeil wat grotendeels gaat verdwijnen).
Yup! Uit het originele artikel:
La scelta grafica è riconducibile a una serie di ragioni connesse ai partner del Cavallino: l’assenza del marchio Santander (rosso su fondo bianco) che caratterizzava ali e appendici aerodinamiche, abbinata alla nuova strategia dello sponsor Philip Morris, deciso a perseguire un sorta di rivoluzione sul tema fumo che si discosta delle tradizionali sigarette bianco-rosse.
Google Translate-em:
De grafische keuze is het gevolg van een aantal redenen die verband houden met de Cavallino-partners: de afwezigheid van het merk Santander (rood op een witte achtergrond) met aërodynamische vleugels en aanhangsels, gecombineerd met de nieuwe strategie van de sponsor Philip Morris, vastbesloten om een soort van revolutie op het gebied van rook die afwijkt van de traditionele wit-rode sigaretten.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 22:17
Zou het kunnen dat RBR zijn auto ietsjes eerder presenteert dan de 26ste?

Website RBR

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Bastie-88 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:21:

Website RBR
Dat zeggen ze net zelf: https://twitter.com/redbullracing/status/965216639825399809 de 19e, morgen dus :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Website RBR
Dit is pas de 1e keer dat ze een datum noemen. Ben benieuwd naar morgen 09:00.... :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
YakuzA schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:21:
[...]

Dit is pas de 1e keer dat ze een datum noemen. Ben benieuwd naar morgen 09:00.... :)
Dat was toch al wel bekend:

https://twitter.com/redbullracing/status/963035276762386433

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mooi, kunnen we morgen om 9:00 allemaal zeuren hoe lelijk de RB14 is vanwege de halo. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

DaniëlWW2 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:57:
Mooi, kunnen we morgen om 9:00 allemaal zeuren hoe lelijk de RB14 is vanwege de halo. :+
En dat je met die motor .. etc. :X

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

pjottum schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:50:
[...]

En dat je met die motor .. etc. :X
Nee, daar gaan we pas over klagen als het helemaal misgaat in Barcelona, of als RBR weer ruim achter Mercedes en Ferrari staat na Q3 in Australië. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:57:
En de Ferrari sidepods :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

DaniëlWW2 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:06:
[...]

Nee, daar gaan we pas over klagen als het helemaal misgaat in Barcelona, of als RBR weer ruim achter Mercedes en Ferrari staat na Q3 in Australië. :+
True that.

Hopelijk ook nog 1 of meerdere topics a la [F1 2016] Race 20 - GP van Brazilië REGENGOD MAX!!!!!!!!!!!! of [F1 2017] Race 15 - GP van Maleisië - MAX!!!! - ook goed.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat met die namen doen we dus niet zomaar meer. Niet nadat ik het niet deed maar wel de klachten kreeg dat het spoilers waren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:27

mphilipp

Romanes eunt domus

Website RBR
Ze hebben dat al eerder geroepen. Ze wilden een week voor de test in Barcelona de wagen helemaal klaar hebben. Of dat echt gelukt is, zullen we nooit weten, want een auto laten zien die 'af' is, is net zo moeilijk. Maar goed, dat ie vandaag 'klaar' zou zijn was al maanden bekend dus.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:55:
[...]

Jawel, er zijn een X aantal filmdagen beschikbaar. Waarschijnlijk hebben ze dus zoiets ermee gedaan. Bij filmdagen geldt er wel een maximale snelheid, maximale afstand etc. Maar toch geeft het ook dan enigszins een beeld bij hoe de auto rijdt.
Zo'n filmdag is (behalve het filmen dan) meer een shakedown. Kijken of de motor überhaupt de auto kan aandrijven en niet in rook opgaat na 100m. Maar ze rijden op speciale showbanden en mogen inderdaad niet heel hard rijden (daar zorgen die banden ook wel voor). Dus qua 'aanvoelen' van de auto hebben ze er geen ruk aan. Ja, je kunt aanvoelen dat ie het doet en dat stuur en remmen werken. Maar het gaat je niet leren of je Mercedes naar de kroon kunt steken dit jaar.

Voor McLaren zal zo'n filmdag wel bijzonder zijn. Misschien kunnen ze nu de filmwagen bijhouden... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 22:17
mphilipp schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:10:
[...]

Zo'n filmdag is (behalve het filmen dan) meer een shakedown. Kijken of de motor überhaupt de auto kan aandrijven en niet in rook opgaat na 100m. Maar ze rijden op speciale showbanden en mogen inderdaad niet heel hard rijden (daar zorgen die banden ook wel voor). Dus qua 'aanvoelen' van de auto hebben ze er geen ruk aan. Ja, je kunt aanvoelen dat ie het doet en dat stuur en remmen werken. Maar het gaat je niet leren of je Mercedes naar de kroon kunt steken dit jaar.

Voor McLaren zal zo'n filmdag wel bijzonder zijn. Misschien kunnen ze nu de filmwagen bijhouden... :+
Die filmdag heeft wel degelijk nut. Vorig jaar kwamen ze er in Barcelona achter dat de windtunnel en de realiteit weinig tot geen correlatie met elkaar hadden. Door zo'n filmdag kunnen ze dit in ieder geval al controleren en hebben ze al een idee of ze er ver vanaf zitten

Edit: nog 40 min en we weten wat meer :D

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bastie-88 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:15:
[...]
Die filmdag heeft wel degelijk nut. Vorig jaar kwamen ze er in Barcelona achter dat de windtunnel en de realiteit weinig tot geen correlatie met elkaar hadden. Door zo'n filmdag kunnen ze dit in ieder geval al controleren en hebben ze al een idee of ze er ver vanaf zitten
Nou, dat waag ik te betwijfelen. Ze gaan op die filmdag niet met aerorakes rijden, dus ik zou dan niet weten hoe ze dat moeten vaststellen. Je komt pas tot de ontdekking dat die auto niet doet wat je verwacht als je op volle snelheid op dat circuit kunt rijden. En a)lukt dat niet op de showbanden en b)mag je niet zo hard rijden. De FIA is niet helemaal gek en wil voorkomen dat je een extra testdag hebt. Het vertelt je echt hooguit dat alles goed werkt. Maar over performance zegt het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:55

Spotmatic

Ken sent me

Zo, nog zo'n 40 minuten tot de lancering van de RB14. Kunnen we meer verwachten dan renders van de livery op de RB13? :-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:37
mphilipp schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:20:
[...]

Nou, dat waag ik te betwijfelen. Ze gaan op die filmdag niet met aerorakes rijden, dus ik zou dan niet weten hoe ze dat moeten vaststellen. Je komt pas tot de ontdekking dat die auto niet doet wat je verwacht als je op volle snelheid op dat circuit kunt rijden. En a)lukt dat niet op de showbanden en b)mag je niet zo hard rijden. De FIA is niet helemaal gek en wil voorkomen dat je een extra testdag hebt. Het vertelt je echt hooguit dat alles goed werkt. Maar over performance zegt het niets.
Ik denk dat ze dan toch veel data van de auto hebben, sowieso over het functioneren van veel onderdelen van de ICE etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1