Toon posts:

Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 96 ... 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:59
BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:28:
Even een vraagje, ik ben van plan om einde van de maand met black friday een wahoo kickr core aan te schaffen. Nou heb ik (denk ik althans) twee plekken die geschikt zouden zijn om de kickr core te plaatsen. De ene is 'gewoon' binnen op het thuiswerk kantoor (ongeveer 9m2 op zolder) maar wel met een groot kantelkiep raam. De tweede plek is een houten standaard nieuwbouw berging (https://degrootvroomshoop...taal-vuren-1-1024x768.jpg).

Wat zouden jullie adviseren? Ik lees veel ervaringen van mensen hier die binnen met relatief grote ventilatoren aan de slag gaan, mijn voorkeur zou de berging zijn maar ik heb geen idee of dit aan/af te raden is.
Zit er nog een raam in die berging? Anders kun je niet echt goed doorluchten (met alleen de deur open).

Een beetje air flow is wel zo fijn, zeker in zo'n klein hok. Ik zou hem lekker op die zolder zetten en dan raam open + ergens anders ook raam open.

• BertP
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 30-11 13:46
Requiem19 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:35:
[...]

Zit er nog een raam in die berging? Anders kun je niet echt goed doorluchten (met alleen de deur open).

Een beetje air flow is wel zo fijn, zeker in zo'n klein hok. Ik zou hem lekker op die zolder zetten en dan raam open + ergens anders ook raam open.
Nope, het is echt zo'n standaard 'hok'. Er zit een deur in en 4 van die metalen 'ventilatie' roosters van 10x10 cm.

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:42
Je wil echt wel iets van luchtverplaatsing hebben. Alleen een raam open zorgt niet voor genoeg verplaatsing van de warme lucht. Het kan wel maar je maakt het jezelf onnodig veel zwaarder waardoor je ook minder presteert, minder graag erop zit etc. Vergelijk het met bergop fietsen in de zomer zonder wind, dat is naast de berg, ook niet fijn.

• Requiem19
BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:37:
[...]

Nope, het is echt zo'n standaard 'hok'. Er zit een deur in en 4 van die metalen 'ventilatie' roosters van 10x10 cm.
Dat lijkt me niet ideaal :).

Ik heb mijn Kickr Core óók in onze Amsterdamse berging (die we hebben verbouwd naar nette pain cave). Ik fietste daar eerst met alleen raam open, maar dan nog werd het mij te warm. Kan daar beter fietsen als ik deur+raam open doe.

In de winter is het overigens wel beter te doen, maar zodra het buiten graadje of 13-15 is, is het al snel te warm binnen met beperte airflow.

• DoubleP38
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 16:41
Even een vraagje, ik ben van plan om einde van de maand met black friday een wahoo kickr core aan te schaffen. Nou heb ik (denk ik althans) twee plekken die geschikt zouden zijn om de kickr core te plaatsen. De ene is 'gewoon' binnen op het thuiswerk kantoor (ongeveer 9m2 op zolder) maar wel met een groot kantelkiep raam. De tweede plek is een houten standaard nieuwbouw berging (https://degrootvroomshoop...taal-vuren-1-1024x768.jpg).

Wat zouden jullie adviseren? Ik lees veel ervaringen van mensen hier die binnen met relatief grote ventilatoren aan de slag gaan, mijn voorkeur zou de berging zijn maar ik heb geen idee of dit aan/af te raden is.
Ik zou voor de eerste optie gaan, "de zolder". Ondanks dat het klein is, heb je toch het voordeel dat je een raam kan open zetten. Waarschijnlijk ook voldoende stroom aansluitingen voor tv/laptop, ventilator en sterk wifi signaal (wat zeker een must is). Daarnaast hoef je niet bezweet door de buitenlucht te lopen om terug naar binnen te gaan. Het enige nadeel van de zolder ten opzichte van de schuur is dat je je fiets omhoog moet dragen :+

• BertP
Requiem19 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:39:
[...]

Dat lijkt me niet ideaal :).

Ik heb mijn Kickr Core óók in onze Amsterdamse berging (die we hebben verbouwd naar nette pain cave). Ik fietste daar eerst met alleen raam open, maar dan nog werd het mij te warm. Kan daar beter fietsen als ik deur+raam open doe.

In de winter is het overigens wel beter te doen, maar zodra het buiten graadje of 13-15 is, is het al snel te warm binnen met beperte airflow.
Thanx voor de tip, wellicht is de berging met deur open inclusief ventilator dan wel een goede optie. Het voordeel daar is dat de fiets er al staat en ik niet de fiets hoef naar zolder hoef te tillen als ik wil switchen tussen een buiten en binnen ritje.

Het is dus echt zo'n ding:

[Voor 9% gewijzigd door BertP op 03-11-2021 10:48]

• Requiem19
BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:45:
[...]

Thanx voor de tip, wellicht is de berging met deur open inclusief ventilator dan wel een goede optie. Het voordeel daar is dat de fiets er al staat en ik niet de fiets hoef naar zolder hoef te tillen als ik wil switchen tussen een buiten en binnen ritje.

[Afbeelding]
Maar hoe komt er dan lucht binnen? De ventilator blaast het naar buiten, maar er komt geen verse lucht binnen? Dan heb je alsnog dat er geen echte air flow is en het snel warm kan worden.

Dat proberen we volgens mij duidelijk te maken: je moet 2 ramen / deuren open kunnen zetten.

Waarom dit nou zo belangrijk is: ons lichaam is +/- 20% efficient. Dat betekent dat we 20% van de energie omzetten in WATTS en de rest van de energie gaat naar warmte etc. Warmte is dus een kritische factor, zeker bij langere inspanning en zeker icm vochtverlies.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:35
Houd er iemand je tegen een kiepraam in de andere kant van de buitenberging te zagen?

• BertP
Bacchus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:09:
Houd er iemand je tegen een kiepraam in de andere kant van de buitenberging te zagen?
Opzich niet, ik zou wellicht aan de kant van de steeg prima een gat er in kunnen maken met een simpel raam, of eventueel een dakraam oid iets maken.

@Requiem19 De reden waarom ik op basis van wat ik nu gelezen heb een voorkeur heb voor de berging is omdat onze nieuwbouw (0 op de meter) woning een mechanische ventilatie heeft, ik kan dus het relatief grote kantelkiep raam op zolder (en de deur) wel open zetten maar ik vraag me een beetje af of de temperatuur (21 graden binnen) en luchtverplaatsing hier voldoende zijn. Zover ik nu lees uit jullie ervaring gaat dat het grootste pijnpunt zijn. Stroom en wifi is geen probleem in de berging overigens. Valt nog niet mee dat door trainen in de winter :9

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:03

Kluus

Gang is alles

Op nieuwbouwgarages waar je een auto in kan plaatsen zit standaard een pijpje op het dak (om de uitlaatgassen er uit te laten). Zou dat geen optie zijn voor een tweede luchtkanaal of is dat te klein?

Edit: En ik weet ook niet of/hoe dat gemakkelijk achteraf correct te installeren is op je bestaande dakbedekking.

[Voor 22% gewijzigd door Kluus op 03-11-2021 11:39]

Remmen is angst

• Requiem19
BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:22:
[...]

Opzich niet, ik zou wellicht aan de kant van de steeg prima een gat er in kunnen maken met een simpel raam, of eventueel een dakraam oid iets maken.

@Requiem19 De reden waarom ik op basis van wat ik nu gelezen heb een voorkeur heb voor de berging is omdat onze nieuwbouw (0 op de meter) woning een mechanische ventilatie heeft, ik kan dus het relatief grote kantelkiep raam op zolder (en de deur) wel open zetten maar ik vraag me een beetje af of de temperatuur (21 graden binnen) en luchtverplaatsing hier voldoende zijn. Zover ik nu lees uit jullie ervaring gaat dat het grootste pijnpunt zijn. Stroom en wifi is geen probleem in de berging overigens. Valt nog niet mee dat door trainen in de winter :9
Op zich heb je de luxe om het te proberen wat het beste werkt. Is een kwestie van een half uurtje de spullen verslepen toch :).

Om het goed te vergelijken zou je op een waterig winterdagje ook eens de Kickr+fiets buiten kunnen zetten, dan ervaar je vrij snel hoeveel verschil het maakt tov in de berging fietsen.

• rolandos582
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:48
Het is maar net wat je beschikbaar hebt toch, mijn zolder heeft ook een diep kantelraam, 2 fans werkt het wel. Maar ik heb geen ander raam die ik kan openzetten voor door luchten etc.

Gisteren de race opgenomen met mijn Tacx Neo 2T icm zwift en garmin 530 icm mijn Power2Max NGeco en beide powerdata lijken precies hetzelfde. Moet hem binnenkort nog even vergelijken met de tool van DCrainmaker maar het lijkt prima. Daar ben ik dan wel weer blij mee! :)

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• Greybeard
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:28
[...]

Pas maar op, naast dat je het aan de kant van de steeg inbraak gevoeliger maakt, verander je ook het uiterlijk van de schuur. Waarschijnlijk heb je een omgevingsvergunning hiervoor nodig.

Je kan ook ventilatoren aan je roosters hangen. Net als een pc kast ventilatoren in en out. Lekkere airflow in je schuur.

Every battle is won before it is fought

• BertP
Haha ja daar had ik nog niet eens aan gedacht, en inderdaad wat @Requiem19 ook aangeeft anders maar gewoon proberen en kijken wat het beste bevalt. Trial and error is ook een prima optie. Overigens gaf ik aan dat ik einde maand voor de Wahoo kickr core wil gaan, in dit topic lees ik ook veel mensen die de elite suito T gebruiken. Ik heb mij min of meer een beetje blind gestaard op die kickr core en de rest een beetje buiten beschouwing gelaten.

Daarom deze post van dc rainmaker eens doorgenomen: https://www.dcrainmaker.c...dations-guide-winter.html.

De Suito (Suito T, enige verschil is de casette voor zover ik kon lezen) lijkt mij een prima keuze. Scheelt toch weer een paar honderd euro. Mis ik dan iets of is deze deal op amazon voor 400 euro gewoon heel erg goed?

400 euro:
https://www.amazon.de/-/n...t+elite%2Caps%2C55&sr=8-3

509 euro:
https://www.futurumshop.n...Bm9Mrgag9JMcaAsUgEALw_wcB

[Voor 12% gewijzigd door BertP op 03-11-2021 12:23]

• Owios
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16:53
BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:21:
Haha ja daar had ik nog niet eens aan gedacht, en inderdaad wat @Requiem19 ook aangeeft anders maar gewoon proberen en kijken wat het beste bevalt. Trial and error is ook een prima optie. Overigens gaf ik aan dat ik einde maand voor de Wahoo kickr core wil gaan, in dit topic lees ik ook veel mensen die de elite suito T gebruiken. Ik heb mij min of meer een beetje blind gestaard op die kickr core en de rest een beetje buiten beschouwing gelaten.

Daarom deze post van dc rainmaker eens doorgenomen: https://www.dcrainmaker.c...dations-guide-winter.html.

De Suito (Suito T, enige verschil is de casette voor zover ik kon lezen) lijkt mij een prima keuze. Scheelt toch weer een paar honderd euro. Mis ik dan iets of is deze deal op amazon voor 400 euro gewoon heel erg goed?

400 euro:

509 euro:
Ik denk dat die 400 euro op amazon weer te goed is om waar te zijn. Lijkt een beetje op die advertentie van de kickr core van laatst. Deze shop zal ook wel gehackt zijn.

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:15
[...]
De reden waarom ik op basis van wat ik nu gelezen heb een voorkeur heb voor de berging is omdat onze nieuwbouw (0 op de meter) woning een mechanische ventilatie heeft, ik kan dus het relatief grote kantelkiep raam op zolder (en de deur) wel open zetten maar ik vraag me een beetje af of de temperatuur (21 graden binnen) en luchtverplaatsing hier voldoende zijn. Zover ik nu lees uit jullie ervaring gaat dat het grootste pijnpunt zijn. Stroom en wifi is geen probleem in de berging overigens.
hier heeft de indoortrainer een tijd in het tuinhuis gestaan. Op zich werkt dat prima. In het tuinhuis was de ventilatie niet optimaal en wanneer het buiten koud was besloegen de binnenwanden met condens.
Sinds drie jaar staat de Tacx trainer nu binnen en dat bevalt een stuk beter. wanneer je de ruimte hebt zou ik de trainer altijd binnen neer zetten.

• kw_nl
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09:12
Iemand nog tips voor een iPad houder? Ik heb die van Taxx gekocht (https://www.garmin.com/nl-NL/p/690898), maar die past niet omdat m'n kabels als bundel uit m'n stuur komen. Hierdoor kan dit gedeelte niet dicht:

Iemand een ervaring met een alternatief?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• BertP
Owios schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat die 400 euro op amazon weer te goed is om waar te zijn. Lijkt een beetje op die advertentie van de kickr core van laatst. Deze shop zal ook wel gehackt zijn.
Zal het eens proberen, houd jullie hier wel even op de hoogte. Met een platform als amazon durf ik dat wel aan.

• Oxigeon
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:23

Oxigeon

En zo is dat!

BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:25:
[...]

Zal het eens proberen, houd jullie hier wel even op de hoogte. Met een platform als amazon durf ik dat wel aan.
Is de variant op amazon eigenlijk met casette? dat zie ik namelijk nergens staan.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• BertP
Oxigeon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:37:
[...]

Is de variant op amazon eigenlijk met casette? dat zie ik namelijk nergens staan.
Voor zover ik weet niet, van wat ik online (en in dit topic) heb kunnen vinden is de Suito T de variant met meegeleverde casette en de Suito variant zonder casette. De 'reguliere' prijzen voor de variant zonder casette zie ik zo rond de 500 euro, met casette zo ongeveer 550-580 euro.

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08:53
BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:21:

400 euro:

509 euro:
Als dit een echte deal is (zoals hier ook al eerder is aangegeven) lijkt het mij een goede deal. Het lijkt mij ook om de "normale" suito te gaan namelijk met casette..

Ik heb nu 2 korte ritjes gedaan op de Suito T en ik ben er echt over te spreken. Nu de garage weer beschikbaar is (stond een nieuwe keuken tijdelijk in) ga ik de boel binnenkort verhuizen naar daar.

• BertP
R0y. schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:48:
[...]

Als dit een echte deal is (zoals hier ook al eerder is aangegeven) lijkt het mij een goede deal. Het lijkt mij ook om de "normale" suito te gaan namelijk met casette..

Ik heb nu 2 korte ritjes gedaan op de Suito T en ik ben er echt over te spreken. Nu de garage weer beschikbaar is (stond een nieuwe keuken tijdelijk in) ga ik de boel binnenkort verhuizen naar daar.
Klinkt top! Ik heb hem besteld, ik ga er vanuit dat het niet door gaat omdat ik ook nog andere listings zie die meer in de richting komen van de reguliere prijzen maar goed we gaan het zien :)

het gaat wel hard, toen ik dit vond stonden er 13 op voorraad en dat zijn er nu nog 3

[Voor 7% gewijzigd door BertP op 03-11-2021 14:32]

• Stancke
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 30-11 15:26
Kan ik m’n Garmin 830 gebruiken tijdens Zwift?

Cadans, hartslag en vermogen zie ik al, maar kan ik na mijn training deze uploaden met de gereden route in Zwift? Lukt mij momenteel niet om dit zo in te stellen.

• Requiem19
Hoe moet je Garmin de route weten in Zwift?

Dat kan niet afaik.

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:28
Huh...? Je moet het andersom zien, je kan je gereden route van Zwift naar Garmin connect sturen (zoals ie ook naar Strava gaat).

Als je extra Garmin metrics (ademhaling, performance condition, .. ) wilt hebben zul je inderdaad de rit met je 830 moeten opnemen. (Met geïmporteerde data werkt dat niet, iets met first beat licenties op je device, niet in je Garmin account) .
Maar die connect je dan met je trainer voor power /speed. Zwift zend die informatie niet uit, alleen je trainer

[Voor 60% gewijzigd door Prulleman op 03-11-2021 19:30]

Strava

• rolandos582
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:48
Gewoon aan het einde van je zwift ride, menu > end ride en boem gaat zo naar Strava toe met route en data en alles.

Iemand ervaring met : https://www.amazon.de/dp/...w&pd_rd_i=B003KHJO6G&th=1 voor naast een vacmaster ofzo? Denk dat ik nog wat extra fans mis om genoeg te koelen.

[Voor 61% gewijzigd door rolandos582 op 03-11-2021 19:51]

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• Stillekracht
  • Registratie: januari 2017
Ik heb deze. Doet het goed en geeft voldoende tegenwind. Redelijk stil.

• HeleBoel
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15:57
Even stoom afblazen: in de vorige winter kon ik mijn Panobike BLE CSS sensor perfect koppelen met de Tacx Windows applicatie in combinatie met mijn Tacx Flux 2. De Tacx applicatie herkende de Panobike sensor als een snelheid/cadans sensor en ik gebruikte dan alleen de cadans.
Toen ik gisteren voor het eerst weer wilde gaan tacxen viel mij op dat de Panobike sensor niet goed meer herkend werd: alleen de snelheid werd doorgegeven, maar de cadans niet meer, terwijl ik die juist wil gebruiken omdat de cadans die van de Flux komt erg inaccuraat is. Ik heb vandaag ook even de Tacx app op mijn mobiel geprobeerd en daar wordt de Panobike sensor wel correct herkend.
Het viel mij ook op dat de functionaliteit met de bluetooth apparaten erg rudimentair is. Je kunt geen gekoppelde apparaten verwijderen, enkel 'zoeken' en 'koppelen'. Dat maakt het uitproberen van verschillende dingen erg lastig. Ik ben al met al totaal niet te spreken over deze Garmin software.
Maar goed, heeft iemand misschien een tip voor mij?

• Kluit
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:52
Prulleman schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:23:
Huh...? Je moet het andersom zien, je kan je gereden route van Zwift naar Garmin connect sturen (zoals ie ook naar Strava gaat).

Als je extra Garmin metrics (ademhaling, performance condition, .. ) wilt hebben zul je inderdaad de rit met je 830 moeten opnemen. (Met geïmporteerde data werkt dat niet, iets met first beat licenties op je device, niet in je Garmin account) .
Maar die connect je dan met je trainer voor power /speed. Zwift zend die informatie niet uit, alleen je trainer
https://www.dcrainmaker.c...nd-tacx-app-workouts.html

Sinds een paar maanden werkt dit gewoon, dubbel opnemen is niet meer nodig :)

Steam: McKluit

• Prulleman
Kluit schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:39:
[...]

https://www.dcrainmaker.c...nd-tacx-app-workouts.html

Sinds een paar maanden werkt dit gewoon, dubbel opnemen is niet meer nodig :)
Enkel training status voor zover ik weet ik heb nog steeds minder grafiekjes in connect als ik een (recent) geïmporteerde rit bekijk

Strava

• Kluit
Volgende week start ik een nieuw trainingsprogramma en daarom staat zondag een 4DP (FTP) test gepland.
Als voorbereiding stond vandaag de "Tapers" workout gepland. Hierin kwamen ook wat tips voorbij. Een daarvan was "2:1 breathing" en ik moet zeggen dat dit veel verschil leek te maken. Mijn hartslag steeg niet zo snel en ook de verzuring bleef uit.
De bedoeling is dat je 2x zo snel uitademt dan inademt. Het vergt wel wat oefening en ging ook niet helemaal natuurlijk. Meer mensen hier ervaring mee?

[Voor 3% gewijzigd door Kluit op 03-11-2021 22:04]

• Prulleman
Kluit schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:03:
Volgende week start ik een nieuw trainingsprogramma en daarom staat zondag een 4DP (FTP) test gepland.
Als voorbereiding stond vandaag de "Tapers" workout gepland. Hierin kwamen ook wat tips voorbij. Een daarvan was "2:1 breathing" en ik moet zeggen dat dit veel verschil leek te maken. Mijn hartslag steeg niet zo snel en ook de verzuring bleef uit.
De bedoeling is dat je 2x zo snel uitademt dan inademt. Het vergt wel wat oefening en ging ook niet helemaal natuurlijk. Meer mensen hier ervaring mee?
nee, die is nieuw voor mij. Wat ik wel soms bewust probeer te doen is extra uitademen, zeg maar nog een extra push waar je normaal denkt klaar te zijn met uitademen.

Denk dat beide methodes ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk CO2 kwijtraakt, en zo ruimte maakt voor verse zuurstof

Strava

• Phydomir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:30

Phydomir

Dennis

Niet per definitie dat princiepe maar je ademhaling onder controle houden kan zeker wel je RPE omlaag brengen. In plaats van kort en snel ademen, diep in en krachtig uit. Als je denkt dat je op het randje van je kunnen zit, kan dit je net even die rust geven die je nodig hebt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• chento12
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 11:20

Dit weekend 719 bij futurumshop en gratis xand fietsmat twv €40. Vraag me af of er bij BF een betere deal gaat zijn

• Cis
  • Laatst online: 11:48
BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]
Huh? Wat? Je wilt wat?! :D :D
Wij hebben ook zo'n houten schuur.
Zomers +40 graden. 's winters acceptabel. Afhankelijk van de zon
Bij ons staat de schuur gewoon vol met dingen. Zoals fietsen, autospullen, fietsspullen, bbq, parasol, speelgoed, tuinaarde, tuingereedschap, statafels. Geen ruimte voor een indoortrainer :P

Indien je m dedicated voor je tacx gaat gebruiken: Bedenk wel dat het vochtig is in zo'n schuurtje. Als het waait, hoor je van alles rammelen en dreunen. En al het geluid dreunt tot 4 buren door (als je geluid/muziek aan hebt)

Bij ons staat ie gewoon op zolder in mijn werkkamer. Makkelijk tijdens passieve afdelingsoverleggen O-) :z

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• BertP
Cis schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:35:
[...]

Huh? Wat? Je wilt wat?! :D :D
Wij hebben ook zo'n houten schuur.
Zomers +40 graden. 's winters acceptabel. Afhankelijk van de zon
Bij ons staat de schuur gewoon vol met dingen. Zoals fietsen, autospullen, fietsspullen, bbq, parasol, speelgoed, tuinaarde, tuingereedschap, statafels. Geen ruimte voor een indoortrainer :P

Indien je m dedicated voor je tacx gaat gebruiken: Bedenk wel dat het vochtig is in zo'n schuurtje. Als het waait, hoor je van alles rammelen en dreunen. En al het geluid dreunt tot 4 buren door (als je geluid/muziek aan hebt)

Bij ons staat ie gewoon op zolder in mijn werkkamer. Makkelijk tijdens passieve afdelingsoverleggen O-) :z
Haha misschien goed om even de verwachtingen te managen, ik wil hem echt puur in de winter met slecht weer gaan gebruiken. Zodra het enigzins kan fiets ik (veel) liever gewoon buiten. Maar soms is het zo matig en wil je wel even een uurtje je kop leeg trappen :).

We wonen nieuwbouw en isolatie zit wel goed dus over dat geluid maak ik me niet zo druk. Fiets met airpods in dus dat moet ook niet echt een issue zijn denk ik.

Die passieve werkoverleggen is eentje waar ik niet aan had gedacht, die zijn zeker aanwezig namelijk :O

• pier87
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:58
Er schijnen meerdere trucjes te zijn @Kluit om je hartslag onder controle te krijgen, een ervan is diep door je neus inademen en door je mond weer uitademen, je zult zien dat je hartslag iets gaat dalen. Maar als je goed diep gaat in een finale van een training heb je hier weinig meer aan is mijn ervaring.

• Michaelg
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11:07
Ja ik kan heel gecontroleerd mijn hartslag een paar slagen laten dalen door even heel gefocused diep adem te halen. Maar dit is vaak van korte duur (max een halve minuut). Maar als dit de laatste halve minuut van een set is, of van een klimmetje in het echt. Dan helpt dat zeker.

Overigens zijn er wel meer zaken welke kunnen helpen om de RPE wat te verlagen. Denk aan het ontspannen van je schouders en armen. Als je heel bewust daarop gaan letten zul je zien dat je een stuk ontspanner en dat daarmee de RPE ook lager wordt.

• RHE218
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14:44
Even een andere vraag waar Google mij alleen maar gedateerde info teruggeeft:
Weet iemand wat de totale afstand is aan unieke KM’s in Watopia? Ik vraag me dit (vanavond op de fiets) af omdat makuri “het nieuwe watopia” zou worden maar die gaan met de komende update volgens mij niet boven de 60km uitkomen..

XBL:PowdR218 - JanJanssen 2011 - Burton T6 - Canon 60D 15_85 - WHS 32.0

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Volgens https://zwift.fandom.com/wiki/Watopia
Watopia is a course in Zwift. It is the oldest available course in Zwift, and the one most often in active use on the Zwift course schedule. While the geography of Watopia is loosely based on a pair of islands in the Pacific Ocean, many features of the location are largely fictionalized, making it the only Zwift course not modelled after a real-world location. The location includes 9 individual routes and 41.64km of road.

• BertP
BertP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:25:
[...]

Nog geen nieuws, zou vandaag of morgen geleverd moeten worden. Heb ook een bericht naar de verkopende partij gestuurd maar nog geen reactie. Vrees een beetje voor hetgeen we hier al verwachten.

• RHE218
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14:44
Ja die had ik ook gevonden maar aangezien road to sky al 19 km is, denk ik niet dat de huidige teller stopt op 41 unieke km,s

Funny dat dit zo moeilijk te vinden is :?

XBL:PowdR218 - JanJanssen 2011 - Burton T6 - Canon 60D 15_85 - WHS 32.0

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: december 2004
RHE218 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:54:
[...]

Ja die had ik ook gevonden maar aangezien road to sky al 19 km is, denk ik niet dat de huidige teller stopt op 41 unieke km,s

Funny dat dit zo moeilijk te vinden is :?
Laatste aanpassing op die wiki is van 2018. Alles wat daarna aan Watopia is toegevoegd zal niet meegenomen zijn. Sand en Sequoias is alleen al 20km en die is er na 2018 bij gekomen.

Zijn er hier wellicht meer die een Direto XR gebruiken in Zwift waarbij de wattages in ERG nogal schommelen (+/- 10 watts). Had hier op vorige trainer geen last van. connectie is met BT naar iPad.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Prulleman
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:44:
[...]

Laatste aanpassing op die wiki is van 2018. Alles wat daarna aan Watopia is toegevoegd zal niet meegenomen zijn. Sand en Sequoias is alleen al 20km en die is er na 2018 bij gekomen.

Zijn er hier wellicht meer die een Direto XR gebruiken in Zwift waarbij de wattages in ERG nogal schommelen (+/- 10 watts). Had hier op vorige trainer geen last van. connectie is met BT naar iPad.
smoothing aan/uit??

Strava

• f4stf0rw4rd
Settings staan op 3-sec average, dus zou goed moeten zijn. Had hiervoor een Jetblack Volt, maar zo veel gezeik mee gehad dat Futurum eindelijk heeft toegegeven en omgewisseld voor een Elite. Maar de Jetblack bleef dus wel netjes 'vlak' in ERG modus...

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• JJJ
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16:52
Heeft er volgens mij mee te maken dat sommige trainers alleen de erg waarde rapporteren en Elite het werkelijk getrapte vermogen (wat varieert doordat niet iedereen constant vermogen levert op iedere plek in de pedaalomwenteling).

Ten minste, dat is het verhaal dat ik gelezen heb :)

• Prulleman
ja, ik zou me er niet druk om maken, ik zie bij mijn kickr soms ook dit soort schommelingen, de ene dag is dat ook meer dan de andere.
(bv bij zware blokken aan het einde, wordt het lastiger om de cadans hoog/stabiel te houden, dan moet je trainer dus meer moeite doen om je op target te houden dan bij een stabiele cadans.)

hier zie je een stukje ingezoomd waar ook 10% + in zit:

dit is een stukje ingezoomd ongeveer hier:

Meer aan het begin van de workout schommelt het meer rond de 3% + en -

Ook welke versnelling je gebruikt is van invloed, bij een zware versnelling helpt je vliegwielsnelheid een beetje mee om de boel stabiel te houden. Bij een lichte versnelling zal je trainer sneller reageren op cadans wisselingen. Voor de 1 werkt een zware versnelling beter, voor de ander een lichte (TR raad overigens een lichte versnelling aan, kleine blad)

Strava

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Ik ervaar met de Kickr exact hetzelfde als @Prulleman beschrijft. Niet te veel druk om maken. We zitten hier op Tweakers dus we zullen allemaal een bovengemiddelde interesse hebben in cijfertjes en correcte data. Maar die kleine schommelingen in watts maken niet zo veel uit. Het is niet zo dat je workout ineens totaal niet meer klopt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Prulleman
even nog een keer benadrukken, dat de intensiteit en vermoeidheid echt een grote factor is..
Ik zie namelijk structureel bij mijn zwaardere workouts, en helemaal als ze niet lekker lopen, dat er meer schommelingen in zitten.

Meestal zie je dan het patroon dat je cadans langzaam terugloopt, bv van 90 naar 80 rpm. Je trainer compenseert dat netjes door de weerstand te verhogen, je power output blijft dus ongeveer gelijk (bij een lagere cadans heb je meer kracht nodig, bij hogere cadans minder kracht). Maar op een gegeven moment wordt het te zwaar en besef je dat de cadans omhoog moet, als je dan ineens een hengst op de pedalen geeft, dan meet je trainer dus een piek, die wordt vervolgens weer opgevolgd door een dal omdat je trainer de weerstand weer omlaag gaat doen.

uiteindelijk merk je hier vrijwel niks van en zoals @Phydomir aangeeft maakt het voor je workout niks uit, maar mocht je de schommelingen zelf niet prettig vinden, dan kan je het beste focussen op een steady cadans en zo min mogelijk snelle wisselingen (rustig versnellen etc).

Waarom dit bij je andere trainer minder was (of wellicht leek) kan met software, vliegwiel, of wat anders te maken hebben. Het is niet zo dat een vlak lijntje "beter" per definitie beter is

Strava

• f4stf0rw4rd
JJJ schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:10:
Heeft er volgens mij mee te maken dat sommige trainers alleen de erg waarde rapporteren en Elite het werkelijk getrapte vermogen (wat varieert doordat niet iedereen constant vermogen levert op iedere plek in de pedaalomwenteling).

Ten minste, dat is het verhaal dat ik gelezen heb :)
Dat zou zeker een verklaring zijn.
Prulleman schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:19:
ja, ik zou me er niet druk om maken, ik zie bij mijn kickr soms ook dit soort schommelingen, de ene dag is dat ook meer dan de andere.
(bv bij zware blokken aan het einde, wordt het lastiger om de cadans hoog/stabiel te houden, dan moet je trainer dus meer moeite doen om je op target te houden dan bij een stabiele cadans.)

hier zie je een stukje ingezoomd waar ook 10% + in zit:
[Afbeelding]

dit is een stukje ingezoomd ongeveer hier:
[Afbeelding]

Meer aan het begin van de workout schommelt het meer rond de 3% + en -

Ook welke versnelling je gebruikt is van invloed, bij een zware versnelling helpt je vliegwielsnelheid een beetje mee om de boel stabiel te houden. Bij een lichte versnelling zal je trainer sneller reageren op cadans wisselingen. Voor de 1 werkt een zware versnelling beter, voor de ander een lichte (TR raad overigens een lichte versnelling aan, kleine blad)
Voel op zich ook geen verandering in weerstand die de trainer geeft, gaat me meer om de doorgegeven waarden. Het blijft gedurende de hele workout +/- 10% en dat verbaasd me dus. Heb meerdere trainers gehad (wheel-on en DD) en dit 'probleem' eigenlijk nooit tegen gekomen. als wat @JJJ zegt klopt, zou het eea verklaren maar blijf het vreemd vinden.

Als je naar de graphics kijkt, valt het eigenlijk wel weer mee :?

Misschien maak ik me idd druk om niets :z

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Kijkend naar die graph inderdaad niets om je zorgen over te maken. Ziet er prima uit.

• Teun_2
  • Laatst online: 09:22
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:07:
[...]

Dat zou zeker een verklaring zijn.

[...]

Voel op zich ook geen verandering in weerstand die de trainer geeft, gaat me meer om de doorgegeven waarden. Het blijft gedurende de hele workout +/- 10% en dat verbaasd me dus. Heb meerdere trainers gehad (wheel-on en DD) en dit 'probleem' eigenlijk nooit tegen gekomen. als wat @JJJ zegt klopt, zou het eea verklaren maar blijf het vreemd vinden.

Als je naar de graphics kijkt, valt het eigenlijk wel weer mee :?

[Afbeelding]

Misschien maak ik me idd druk om niets :z
Hoe bevalt die Direto XR verder? Hij lijkt zeer gunstig geprijsd. (640 bij 12go) Ben aan het twijfelen om deze gewoon te bestellen. Ben op zich wel heel tevreden van de service van Wahoo, maar de Kickr Core is toch al snel een stukje duurder en lijkt niet beter dan de Elite.

Te koop: Panasonic 20mm f/1,7 & Olympus ep3 kit

• scraemus
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:06
Teun_2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:08:
[...]

Hoe bevalt die Direto XR verder? Hij lijkt zeer gunstig geprijsd. (640 bij 12go) Ben aan het twijfelen om deze gewoon te bestellen. Ben op zich wel heel tevreden van de service van Wahoo, maar de Kickr Core is toch al snel een stukje duurder en lijkt niet beter dan de Elite.
Geen idee hoe de XR is, maar ik heb de originele Direto nog steeds staan. Al een keer de snaar kapot gehad en een ingesleten body (dat was al na ~400 km en die is netjes vervangen door de klantenservice van Elite buiten de garantie [ik zat toen nog niet zo veel op de binnenfiets, dus in 2 jaar tijd slechts ~ 400 km gedraaid]). De snaar werd mij na 4 jaar tegen gereduceerd tarief aangeboden (en de klantenservice reageert over het algemeen echt binnen 1 werkdag en soms ook in het weekend [lees zondag]). De Direto bevalt mij nog steeds (hoewel ik stiekem wel aan het kijken ben naar een vervanger omdat de originele Direto niet perse gericht is op lange kooi derailleurs en ik die er wel op zet elke keer)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• Prulleman
scraemus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:38:
[...]
kijken ben naar een vervanger omdat de originele Direto niet perse gericht is op lange kooi derailleurs en ik die er wel op zet elke keer)
het past of het past niet toch..?

Strava

• scraemus
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:06
Prulleman schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:44:
[...]

het past of het past niet toch..?
Het past wel maar je moet de derailleur handmatig langs de behuizing halen (wanneer hij een bepaald deel is gepasseerd gaat het prima) overigens is er een speciale plastic behuizing kap te koop zag ik laatst die dat probleem oplost, maar goed een nieuwe na 5 a 6 jaar in mijn bezit mag ook wel eens (tegenwoordig toch iets serieuzer aan het fietsen op dat ding dan voorheen)

De derailleur moet eerst langs het grote ronde object en dan is het prima, de andere speciale kap is het ronde deel aan een kant afgevlakt zodat er meer ruimte is voor een lange kooi derailleur.

[Voor 35% gewijzigd door scraemus op 05-11-2021 13:50]

https://www.strava.com/athletes/5891551

• Teun_2
scraemus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:38:
[...]

Geen idee hoe de XR is, maar ik heb de originele Direto nog steeds staan. Al een keer de snaar kapot gehad en een ingesleten body (dat was al na ~400 km en die is netjes vervangen door de klantenservice van Elite buiten de garantie [ik zat toen nog niet zo veel op de binnenfiets, dus in 2 jaar tijd slechts ~ 400 km gedraaid]). De snaar werd mij na 4 jaar tegen gereduceerd tarief aangeboden (en de klantenservice reageert over het algemeen echt binnen 1 werkdag en soms ook in het weekend [lees zondag]). De Direto bevalt mij nog steeds (hoewel ik stiekem wel aan het kijken ben naar een vervanger omdat de originele Direto niet perse gericht is op lange kooi derailleurs en ik die er wel op zet elke keer)
Bedankt! De XR zou tegenover de eerste versie vooral veel stiller moeten zijn, een beter 'weggevoel hebben' en een snellere ERG-mode moeten hebben. En ook meer derailleurs moeten ondersteunen.

• f4stf0rw4rd
Teun_2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:08:
[...]
Teun_2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:04:
[...]
Bedankt! De XR zou tegenover de eerste versie vooral veel stiller moeten zijn, een beter 'weggevoel hebben' en een snellere ERG-mode moeten hebben. En ook meer derailleurs moeten ondersteunen.
De XR bevalt prima tot nu toe. Maar heb nu denk ik 4 ERG workouts gedaan, dus een compleet beeld heb ik nog niet. Binnenkort eens ff Jungle en Sequoia proberen. Dat is lekker afwisselend en test de trainer wel goed.

Hij is wel lekker stil en ondersteund ook lange kooi prima. Heb een 52/36 crankset op mijn racefiets en voor op de trainer een 11-34 cassette er op zitten. Enige wat niet gaat is 52-34 draaien. Daar is mijn ketting te kort voor :o

[Voor 9% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 05-11-2021 19:54]

• BertP
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met bovenstaande code krijg je 10% korting op indoor trainers bij https://www.bike-components.de/. Heb geen aandelen :+ Net de suito t besteld voor 460 euro. De Elite Suito voor 400 euro die ik eerder deze week bij Amazon besteld heb zou dit weekend komen maar hij is nog niet verzonden en Amazon klantenservice gaf al aan dat ik waarschijnlijk mijn geld terug ga krijgen.

/edit de Tacx Flux S Smart T2900S is bijvoorbeeld ook verkrijgbaar voor 460 euro.

[Voor 9% gewijzigd door BertP op 07-11-2021 10:05]

• Kluit
Vandaag heb ik de Full Frontal test gedaan om mijn 4DP (FTP en meer) te bepalen. Het was weer afzien :'(
Zie ook: https://support.wahoofitn...ou-need-to-know-about-4DP

Ik was erg benieuwd naar de resultaten omdat ik me na de zomervakantie ben gaan richten op hardlopen, met af en toe wat MTBen. Dit ivm 2 halve marathons in oktober.

Het resultaat viel wat tegen omdat mijn FTP en MAP een paar procent lager uitvallen dan de laatste Half Monty (ramp test) uit juni. Ook kreeg ik mijn hartslagmeter niet aan de praat :/

Een positief resultaat is dat ik dit jaar mijn zwakte (VO2 / MAP) heb omgezet in een sterkte. Ik kan me nu een "Persuiter" noemen >:) Ook is mijn 5s sprint vermogen flink gestegen +102W.

Met deze gegevens heb ik een XC MTB trainingsprogramma van 12 weken gestart. Morgen ga ik beginnen 8)

• R0y.
Vrijdag eerste FTP test gedaan in Zwift. Was afzien, zeker de laatste paar minuten :X

Gemiddeld vermogen over 1 uur en 13 min 154W. De 20 minuten test zelf 233W. Als ik dit deel door mijn gewicht (zo werkt dat toch?) kom ik uit op 3,6W per kg. Best netjes volgens mij en had toch stukken minder verwacht!

• aerofreak
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01-12 18:41

aerofreak

Steve Jobs

@R0y. Voor je ftp moet je je 20 minuten waarde nog vermenigvuldigen met 0,95. Dus jouw FTP is dan 221 Watt.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• R0y.
aerofreak schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:34:
@R0y. Voor je ftp moet je je 20 minuten waarde nog vermenigvuldigen met 0,95. Dus jouw FTP is dan 221 Watt.
Bedankt!

Alles boven de 190 ben ik blij mee 😅

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Netjes hoor.

• Teun_2
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:53:
[...]

[...]

De XR bevalt prima tot nu toe. Maar heb nu denk ik 4 ERG workouts gedaan, dus een compleet beeld heb ik nog niet. Binnenkort eens ff Jungle en Sequoia proberen. Dat is lekker afwisselend en test de trainer wel goed.

Hij is wel lekker stil en ondersteund ook lange kooi prima. Heb een 52/36 crankset op mijn racefiets en voor op de trainer een 11-34 cassette er op zitten. Enige wat niet gaat is 52-34 draaien. Daar is mijn ketting te kort voor :o
BertP schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:49:
***members only***

Met bovenstaande code krijg je 10% korting op indoor trainers bij https://www.bike-components.de/. Heb geen aandelen :+ Net de suito t besteld voor 460 euro. De Elite Suito voor 400 euro die ik eerder deze week bij Amazon besteld heb zou dit weekend komen maar hij is nog niet verzonden en Amazon klantenservice gaf al aan dat ik waarschijnlijk mijn geld terug ga krijgen.

/edit de Tacx Flux S Smart T2900S is bijvoorbeeld ook verkrijgbaar voor 460 euro.
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:53:
[...]

[...]

Dankjewel heren. 1+1=2. Heb de xr besteld voor 550 euro mét cassette.

• BertP
Nice! Ik heb nog een kortingsbon van Futurum en moet (omdat ik de Elite Suito T) heb gekocht ook nog een casette bestellen. Er zit nu een 11 speed ultegra casette achter maar als ik het goed begrijp voldoet/werkt een 105 11 speed ook prima. Qua tools moet ik ook eea aanschaffen, kettingzweep en mis ik dan nog iets?

• mhr-zip
  • Laatst online: 16:51
BertP schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:42:
Nice! Ik heb nog een kortingsbon van Futurum en moet (omdat ik de Elite Suito T) heb gekocht ook nog een casette bestellen. Er zit nu een 11 speed ultegra casette achter maar als ik het goed begrijp voldoet/werkt een 105 11 speed ook prima. Qua tools moet ik ook eea aanschaffen, kettingzweep en mis ik dan nog iets?
Tip is de kettingzweep van Decathlon.
105 Cassette is helemaal prima, zeker op de trainer.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• BertP
mhr-zip schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:54:
[...]

Tip is de kettingzweep van Decathlon.
105 Cassette is helemaal prima, zeker op de trainer.
Top! Bedoel je dan deze?

https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200

Nog niet eerder een casette ge(de)monteerd dus weet niet exact wat ik nodig heb. Trainer zal over een paar dagen wel binnen komen dus tot die tijd ook maar even vermaken met wat youtube how to’s :)

• Greybeard
BertP schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:01:
[...]

Top! Bedoel je dan deze?

Nog niet eerder een casette ge(de)monteerd dus weet niet exact wat ik nodig heb. Trainer zal over een paar dagen wel binnen komen dus tot die tijd ook maar even vermaken met wat youtube how to’s :)
Als je in de buurt van Veenendaal woont mag je mijn Park Tool wel lenen.

En je mist inderdaad nog iets, je hebt een zweep nodig om de casette op zijn plaats te houden en een cassette lockring tool om de lockring los/aan te draaien.

[Voor 13% gewijzigd door Greybeard op 07-11-2021 19:31]

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
Mooi man.. vandaag weer eens een groepsrit(endurance 100 km rit) meegedaan waarbij ik in de veronderstelling was dat een groepsrit anders dan een race of evenement wel een wat rustigere start zou hebben. Zeker met 140 man aan de start moest dat toch wel goed komen.. Ingeschreven bij de rit met 2,6 - 3,2 w/kg als doel. Maar na 5 km 4,0 - 4,5 w/kg afgezakt en eigen tempo gaan rijden. Uiteindelijk toch in een groep terecht gekomen mogelijk van de start 2 minuten later en daar zo'n 50 km in kunnen blijven hangen op dik 3 w/kg maar toen toch maar wat gas terug genomen om het wat meer ontspannen te kunnen doen.

Daarna het gebruikelijke van iedere Zwift activiteit nog meegekregen dat je toch nog bij andere wil blijven fietsen en toen ik na zo'n 85 km even op hoge cadans een groepje bij probeerde te halen schoot spontaan kramp in mijn rechterhamstring. Zonder enige aankondiging vooraf. Daarna weer verder en prima de rit uitgefietst maar dit had uiteindelijk niets te maken met een endurance rit maar vooruit.

Toch altijd weer anders dan buiten dat Zwift.

• mhr-zip
BertP schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:01:
[...]

Top! Bedoel je dan deze?

Jep. Deze is lief voor het vel op je knokkels.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• Greybeard
Ik gebruik zelf nog de park tool cassette pliers, maar ik ben erg benieuwd hoe deze Pedro's Kassettenzange Vise Whip II, 6451506 in gebruik zijn.

Zweepjes gebruik ik zelf niet meer, veel te pijnlijk :D

• BertP
mhr-zip schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:37:
[...]

Hehe, goed om te weten ik zie precies waar dit mis kan gaan inderdaad. Woon bij de Decathlon (Utrecht) om de hoek dus ga daar morgen wel ff langs om eentje op te halen. Zal dan ook meteen de lock ring tool scoren, kunnen ze me wel mee helpen :)

• Smotske
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 29-11 22:46
Vandaag de 74day trail begonnen van Wahoo SYSTM. Gelijk begonnen met een 4dp test om te kijken hoe ik er voor stond.

Test ging wel oké, was weer wat huiverig voor z’n test als altijd, en gezien ik net hersteld was van een flinke kater gisteren, klaag ik niet.

Erg mooi weer gegeven die test, flink wat actie op het scherm wat mij voldoende bezig hield. Met Zwift altijd YT of een podcast er bij. Met dit niet nodig.

Uiteindelijk ben ik een aanvaller. Duusss.

Flink werk aan m’n VO2max dus. Vanaf morgen start ik met het 14dagen “get to know SYSTM” plan.

• R0y.
mhr-zip schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:37:
[...]

Ideaal voor een kerst lijstje.. elke keer als ik met die zweep loop te klooien denk ik had ik dat ding nou maar.

Zie alleen dat het tm 11 versnelling gaat, MTB is 12.

[Voor 9% gewijzigd door R0y. op 09-11-2021 08:27]

• Stufferdt
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15:42

Stufferdt

Oe ist?

R0y. schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:24:
[...]

Ideaal voor een kerst lijstje.. elke keer als ik met die zweep loop te klooien denk ik had ik dat ding nou maar.

Ik had toch een andere associatie toen je het over een zweep had :+ Maar het benoemen van de versnellingsbeperking maakt het duidelijk.
Smotske schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 04:38:
Vandaag de 74day trail begonnen van Wahoo SYSTM. Gelijk begonnen met een 4dp test om te kijken hoe ik er voor stond.

Test ging wel oké, was weer wat huiverig voor z’n test als altijd, en gezien ik net hersteld was van een flinke kater gisteren, klaag ik niet.

[Afbeelding]

Erg mooi weer gegeven die test, flink wat actie op het scherm wat mij voldoende bezig hield. Met Zwift altijd YT of een podcast er bij. Met dit niet nodig.

Uiteindelijk ben ik een aanvaller. Duusss.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Flink werk aan m’n VO2max dus. Vanaf morgen start ik met het 14dagen “get to know SYSTM” plan.
Netjes! Wat weeg je? Was zelf ook wel te spreken over Systm en dat 4D-profiel.

Maar God es van ons p'rochie en riedt met de fiets"

• Prulleman
R0y. schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:24:
[...]

Maakt niet uit, de Decathlon tool pakt met pinnen op 1 van de kleine kransjes, maar niet perse de kleinste (10/11). Maar bv de 13 , 14 of 15.
Ook heb je niet te maken met de afstand of dikte van de kransjes. Past altijd.

/Edit, ik zie bij deze overigens wel 10 T opgedrukt staan.. dacht dat er bij mij wat anders op stond, maar dit past gegarandeerd als 1 van je kransjes aansluit bij de opdruk (10, 11, 12, 13, 14), onafhankelijk van 6-13 speed

[Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 09-11-2021 09:49]

Strava

• Requiem19
Vandaag arriveert de Kickr Bike hier. De Kickr Core gaat naar een collega.

Zal een korte vergelijking plaatsen na het eerste ritje :-).

• Stillekracht
  • Registratie: januari 2017
Requiem19 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:34:
Vandaag arriveert de Kickr Bike hier. De Kickr Core gaat naar een collega.

Zal een korte vergelijking plaatsen na het eerste ritje :-).
Wat mij betreft mag je op een rustdag wel een lang vergelijk maken _/-\o_

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:33:
[...]

Maakt niet uit, de Decathlon tool pakt met pinnen op 1 van de kleine kransjes, maar niet perse de kleinste (10/11). Maar bv de 13 , 14 of 15.

/Edit, ik zie bij deze overigens wel 10 T opgedrukt staan.. dacht dat er bij mij wat anders op stond, maar dit past gegarandeerd als 1 van je kransjes aansluit bij de opdruk (10, 11, 12, 13, 14), onafhankelijk van 6-13 speed
Klopt, ik heb hem al wel eens gebruikt op mijn 10-51 MTB cassette, die 10 staat bij de aansluiting voor de 12, de nokjes grijpen in dat geval niet op het eerste kransje (de 10T) maar op de tweede, en dat is een 12T. Ik weet echter niet of er een aanpassing van de tool is geweest hiervoor, om de nokjes langer te maken bijvoorbeeld.

[Voor 30% gewijzigd door Kluus op 09-11-2021 08:52]

Remmen is angst

• R0y.
Prulleman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:33:
[...]

Thanks! Toch maar op het lijstje dus.

Dan kan mijn zweep richting marktplaats, @Stufferdt interesse?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

R0y. schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:51:
[...]

Thanks! Toch maar op het lijstje dus.

Dan kan mijn zweep richting marktplaats, @Stufferdt interesse?
Ik moet wel zeggen dat ik voor normaal gebruik tot nu toe steeds weer terug grijp op de ouderwetse kettingzweep, waarschijnlijk komt het omdat ik dat gewend ben maar op de een of andere manier werkt die toch veel prettiger voor mij. Ik zou het dus eerst nog even voor jezelf ervaren voor je je oude tools vepatst ;).

Om een cassette op een direct drive trainer plaatsen is die Decathlon tool wel ideaal om de weerstand te bieden die je anders van het wiel hebt.

Remmen is angst

• R0y.
Kluus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:53:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik voor normaal gebruik tot nu toe steeds weer terug grijp op de ouderwetse kettingzweep, waarschijnlijk komt het omdat ik dat gewend ben maar op de een of andere manier werkt die toch veel prettiger voor mij. Ik zou het dus eerst nog even voor jezelf ervaren voor je je oude tools vepatst ;).

Om een cassette op een direct drive trainer plaatsen is die Decathlon tool wel ideaal om de weerstand te bieden die je anders van het wiel hebt.
de kettingzweep gaat niet weg, Stufferdt had enkel andere ideeen bij de kettingzweep vandaar de opmerking :9

Maar zoals hier eerder is gezegd, het kan ook mijn onhandigheid zijn maar ik loop toch altijd te klooien met dat ding..

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
De decathlon pakt altijd het eerste kransje, behalve bij de 10T, dan pakt ie de tweede want dat is in principe de 12T. Alleen die drie pennen zijn langer, en als je dus 12T hebt als kleinste gaan de langere pennen ook gewoon op het eerste kransje.
Dus; geschikt voor 10 tm 14T.

Ik heb mijn zweep meteen weggedaan toen ik deze had.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

R0y. schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:07:
[...]

de kettingzweep gaat niet weg, Stufferdt had enkel andere ideeen bij de kettingzweep vandaar de opmerking :9

Maar zoals hier eerder is gezegd, het kan ook mijn onhandigheid zijn maar ik loop toch altijd te klooien met dat ding..
Ja klopt, het ding wat ik heb met die tool van Decathlon is dat hij op de kleine kransjes pakt waardoor je, naar mijn gevoel, veel meer kracht moet zetten. Misschien is het mijn kippenkracht maar op de een of andere manier krijg ik lockrings er soms niet met de tool af en met de zweep lukt het vervolgens makkelijk.

Remmen is angst

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:50:
[...]

Klopt, ik heb hem al wel eens gebruikt op mijn 10-51 MTB cassette, die 10 staat bij de aansluiting voor de 12, de nokjes grijpen in dat geval niet op het eerste kransje (de 10T) maar op de tweede, en dat is een 12T. Ik weet echter niet of er een aanpassing van de tool is geweest hiervoor, om de nokjes langer te maken bijvoorbeeld.
aja, maakt ook duidelijk waarom de 10 en 12 bij elkaar staan. op een weg cassette met 10, 11, 12 , ... kan je ok gewoon de 11 erop zetten neem ik aan.

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:50:
[...]

aja, maakt ook duidelijk waarom de 10 en 12 bij elkaar staan. op een weg cassette met 10, 11, 12 , ... kan je ok gewoon de 11 erop zetten neem ik aan.
Dat denk ik ook ja, zijn er weg cassettes met een 10T trouwens?

De 12 speed cassettes voor op de weg zullen de extra range voornamelijk gebruiken om de gaten verderop op te vullen leek me, de 10T op een MTB cassette zie ik vooral als compensatie voor het kleine (enkele) voorblad.

[Voor 23% gewijzigd door Kluus op 09-11-2021 10:38]

Remmen is angst

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:34:
[...]

Sram AXS

[Voor 35% gewijzigd door Smultie op 09-11-2021 10:46]

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:34:
[...]

De 12 speed cassettes voor op de weg zullen de extra range voornamelijk gebruiken om de gaten verderop op te vullen leek me, de 10T op een MTB cassette zie ik vooral als compensatie voor het kleine (enkele) voorblad.
Voor zover ik weet zijn alle 12 speed SRAM cassettes 10-x (zowel mtb als road)

https://www.sram.com/en/s...?filters=PTA_Speed%20(CS)|12s&sort=Relevancy&page=1
(behalve de goedkope eagle NX mtb cassette die is 11-50 en past op de oude shimano hg freehub)

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Smultie @Prulleman Ah ok, dat wist ik nog niet, tja je kan dan op zich ook met kleinere voorbladen af natuurlijk en daardoor weer kiezen voor een kleiner grootste kransje achter. Het is maar waar je de verdeling legt inderdaad.

Is er ook al bekend wat Shimano gaat doen met zijn nieuwe 12 spd cassettes?

Edit: Nvm, al eentje gevonden:
https://www.bike-discount...s-r8100-12-speed-cassette
https://bike.shimano.com/...ra-r8100/CS-R8100-12.html

En Dura Ace heeft al iets meer combi keuzes maar zo te zien begint alles met 11 of 12T
https://bike.shimano.com/...raace-r9100/CS-R9100.html
Oh wacht de 12 speed DA groep heet R9200 en heeft vooralsnog ook nog maar twee opties, een 11-30 en een 11-34.

[Voor 60% gewijzigd door Kluus op 09-11-2021 11:12]

Remmen is angst

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:50:
@Smultie @Prulleman Ah ok, dat wist ik nog niet, tja je kan dan ook met kleinere voorbladen af natuurlijk en daardoor weer kiezen voor een kleiner grootste kransje achter. Het is maar waar je de verdeling legt inderdaad.
ja.. of het beter is, is een 2e.. die kleine kransjes en bladen zorgen toch ook weer voor wat meer frictie en slijtage, maar het zal weer een paar gram lichter zijn, (zowel voor als achter) en daarmee kom je weer beter in de vergelijkende tabelletjes uit de bus.

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:52:
[...]

ja.. of het beter is, is een 2e.. die kleine kransjes en bladen zorgen toch ook weer voor wat meer frictie en slijtage, maar het zal weer een paar gram lichter zijn, (zowel voor als achter) en daarmee kom je weer beter in de vergelijkende tabelletjes uit de bus.
Gelukkig zijn ze as-we-speak bezig om een nieuwe-oude 11 speed R8050 groep te installeren voor mij *O* , dus komende jaren heb ik nog geen "last" van 12 speed op de weg (hoewel het op de MTB prima werkt hoor, dus dat geloof ik wel).

Hopelijk worden 11 speed onderdelen wat beter beschikbaar als alle nieuwe fietsen straks op 12 speed zitten! :)

Remmen is angst

• Mistraller
Prulleman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:50:
[...]

Nee, de pennen van "11" zijn kort.
Heb je een 10, dan heb je dus altijd het 10/12 gat nodig en pak je hem op de 12T.

---------------

• Prulleman
Mistraller schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:36:
[...]

Nee, de pennen van "11" zijn kort.
Heb je een 10, dan heb je dus altijd het 10/12 gat nodig en pak je hem op de 12T.
hmm dan zou het dus niet werken met een SRAM 12 speed weg cassette (10, 11, 12), want de 11 is te kort en de 12 is al weer het 2e kransje..

Strava

• Mistraller
Prulleman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:52:
[...]

Dat valt te bezien...de ketting gaat bij een kleiner tandwiel "scherper door de bocht" en zal dus minder de neiging hebben om omhoog getrokken te worden of door te slaan. Mijn ervaring is dat de meeste slijtage vaak op de wat grotere kransen plaatsvindt. De zijwaardse krachten zouden volgens mij meevallen bij een 1x12, als je dat bijv met een 3x10 vergelijkt. Als daarmee op het middenblad voor rijd heb je dezelfde hoek.
Hoeveelheid slijtage bij 12 spd wordt naar mijn idee vooral bepaald door dunnere ketting en dunner kransblad.

---------------

• Mistraller
Prulleman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:38:
[...]

hmm dan zou het dus niet werken met een SRAM 12 speed weg cassette (10, 11, 12), want de 11 is te kort en de 12 is al weer het 2e kransje..
Daar kan je best eens gelijk in hebben. Toen ze dit ding ontworpen hebben was er vermoedelijk alleen een 10-12-etc..... cassette. En voor het derde kransje zijn de pinnen inderdaad echt te kort. (en verschil tussen 10/11/12 te klein om eroverheen te vallen)

---------------

• Prulleman
Mistraller schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:44:
[...]

Dat valt te bezien...de ketting gaat bij een kleiner tandwiel "scherper door de bocht" en zal dus minder de neiging hebben om omhoog getrokken te worden of door te slaan. Mijn ervaring is dat de meeste slijtage vaak op de wat grotere kransen plaatsvindt. De zijwaardse krachten zouden volgens mij meevallen bij een 1x12, als je dat bijv met een 3x10 vergelijkt. Als daarmee op het middenblad voor rijd heb je dezelfde hoek.
Hoeveelheid slijtage bij 12 spd wordt naar mijn idee vooral bepaald door dunnere ketting en dunner kransblad.
Hmm misschien slechte vergelijking, maar op de MTB ervaar ik dat anders.. daar slijten de kleine kransjes naar mijn idee harder. Mijn theorie is dat de krachtverdeling op minder tanden komt en daardoor groter per tandje en dus meer slijtage. Verder zie je bij de super wide range (10-52) cassettes dat de b schroef erg nauw komt , mat name ook bij doorslaan op de kleine kransjes bij bv een nieuwe ketting. Je moet dan met een strakke b tension er voor zorgen dat je zoveel mogelijk ketting op je kleine kransjes wrapped, voor zoveel mogelijk grip op het beperkte aantal tandjes.

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:44:
[...]

Ja en nog valt die slijtage van 12 speed naar mijn idee wel mee (ik vergelijk dat wel een 1x groep met mijn vorige MTB die een 3x had, dus wellicht is dat niet geheel eerlijk, maar toch).

Toch vind ik 10T bij een wegcassette ook een vreemde keuze, bij een MTB is het logischer omdat het doel van 12 speed bij een 1x12 is: je range vergroten en dan is het wel lekker als je aan de onderkant ook naar een tandje kleiner kan, want het de grootste kransje is nu al bijna een half wiel.

Bij een 2x12 weg groep is het enige doel wat ik voor 12 speed kan bedenken een extra gat halverwege vullen, als je dan bij een 11 blijft als kleinste kransje (en afhankelijk van de voorbladen die je kiest komt iedereen daar echt wel mee uit natuurlijk) blijf je in ieder geval iets dichter bij de oude standaarden.

Zoals @Prulleman zegt zal het doel wel de grammen zijn.

Remmen is angst

• Hartox
  • Registratie: augustus 2006
Hallo,

Ik heb sinds kort een Kickr Core en heb last van vibraties als ik in Zwift boven de 35kmph fiets, dat is tijdens wedstrijden bijna de hele tijd, dus best irritant.
Ik heb het idee dat er onbalans in het vliegwiel zit en dat zorgt voor een gebrom op de vloer en getril in het stuur (alsof je over klinkers rijdt).

Nu heb ik Wahoo gecontact en heb ik onderstaande reactie gekregen.
Thanks for contacting Wahoo Fitness.

It’s normal to experience some vibration while using any trainer. If you have a carbon fiber frame those have tendency to resonate a bit more than aluminium, steel, or titanium frames. Flooring type and conditions can also affect your ride feel. Using a mat or riding the trainer on carpet and ensuring a level surface can significantly improve your riding experience.

Also, you’ll want to check your bike for any issues, small vibrations that you don’t notice outdoors can proliferate when riding inside.

I would recommend making sure that you have installed the cassette correctly (Installing a cassette), you have tuned your rear derailleur specifically for the KICKR Core (How Do I Tune My Bike Derailleur For Use on the KICKR?) and you have attached your bike correctly (Attaching the Bike).

In conclusion, I would recommend using a different bike to see if you experience the same vibration.

From the video you sent, the Kickr Core sounds good and you would experience the same vibration with a new Kickr Core too.
Nu is mijn vraag, is dit inderdaad normaal? En hebben andere gebruikers hier ook last van?

òÓ

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Hartox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:21:

Ik heb het idee dat er onbalans in het vliegwiel zit en dat zorgt voor een gebrom op de vloer en getril in het stuur (alsof je over klinkers rijdt).
Dat laatste heb ik zeker niet. Hoe harder het vliegwiel gaat hoe meer je hem hoort natuurlijk maar zeker geen extreme trillingen. Zolang je Kickr waterpas staat zou dat niet mogen.

• Requiem19
Even kijken of het vliegwiel aanloopt tegen het plastic beschermkapje?
Pagina: 1 ... 96 ... 99 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee