Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 74 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
murphylee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:44:
[...]

Ik ben ook al een tijdje geleden over gestapt op de 20min test. Dat geeft toch een beter beeld van je werkelijke FTP.
Wat voor mij goed werkt is een ramp up. Iets rustiger beginnen en op het eind proberen te maxen.

Even een andere vraag:

Wat vinden jullie van ERG-mode.
In het begin was ik wel om. Maar nu gebruik ik de functie bijna niet meer. Tenzij het hele korte intervals zijn.
Helemaal afhankelijk van het soort training dat ik doe...

Nadeel van ERG vind ik dat je niet 'iets meer' kan doen. Maar voor trainingen waar kadans ook belangrijk is heb ik het vrijwel altijd aan. Anders zo min mogelijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Michiel193 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:37:
[...]

Ja hier ook isostar in de bidon bij langere/intensievere ritten. Merk tijdens de ritten geen verschil qua energieniveau. Wel erg fijn dat je geen droge bek krijgt😉 en het smaakje is ook prettig. 2 lepeltjes op 800ml.
Ik probeer iedere workout de 90g carbs per uur te halen en met name in de langere workouts (90min sweet spot werk) merk ik wel echt een lagere rpe daarmee. Ook zorgt het ervoor dat ik geen cravings heb na me workout.

En wat ERG betreft. Ik vind met ERG de workouts moeilijker en daardoor het idee dat het beter is voor me. Buiten op de weg vind ik het daardoor misschien wel makkelijker om bepaalde wattages aan te houden. Misschien omdat me dan pas op valt hoe fijn alle micro pauze zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Michaelg op 02-02-2021 21:55 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29
MrBarBarian schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Helemaal afhankelijk van het soort training dat ik doe...

Nadeel van ERG vind ik dat je niet 'iets meer' kan doen. Maar voor trainingen waar kadans ook belangrijk is heb ik het vrijwel altijd aan. Anders zo min mogelijk.
In TrainerRoad heb je gewoon een plus knop, maar daar moet je soms ook gewoon vanaf blijven kwam ik vanavond achter. :D
(vo2 gaat me wat makkelijker af sinds ik een paar % lager scoor met de 20 minuten vs de ramptest, dus ik plus vo2max weleens, maar 2 sets met 7x1 minuut @125% en slechts 30 seconde recovery is toch best pittig, eerste set ging goed op 100, 2e was kantje boord op 103% (met de handige + knop in TR dus), maar daardoor ging de laatste set niet meer lekker...)

Qua drinken... vandaag bij de tandarts 2e gaatje in 1 jaar, hiervoor zo lang ik me kan herinneren niks.. misschien wel 30 jaar.. toevallig ook 1 jaar met sportdrank aan het trainen... (dus nu water erbij om te spoelen..).

Maar met een stijgend FTP, gaat ook je verbruik omhoog, een 90 minuten workout is zomaar ~1200 kCal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQySa71fIIIwDitnh8l2c-sFktQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8xoW4WGrxmc5t0I4PNcgnrGI.png?f=fotoalbum_large
dit is een pittige, maar een wat lichtere steady workout komt op bijna hetzelfde verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwCsYrTt7iWEo9Y1HEICun_ENdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTWStrtSRsRLoKih5r9GZKtK.png?f=fotoalbum_large

Bij die eerste is wat extra energie tijdens de workout echt wel een aangename toevoeging!

Een raceauto verbruikt ook meer dan een fiat panda :)

[ Voor 32% gewijzigd door Prulleman op 02-02-2021 23:24 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43

oNo

Zo, dat was weer even racen tot het gaatje met de WTRL. 2 Rondjes Yorkshire. Ik ben nog steeds erg blij met m'n race remote. Rond minuut 41 zie je een heel mooi voorbeeld hoe ik het gebruik. De sprint banner is bonuspunten t/m plek 10. Ik wilde het laatste puntje op plek 10 pakken, voor de achtervolgers. Door even om te kijken zie ik hoeveel ruimte ik nog heb. En daarna het moment zien dat de laatste van de groep je inhaalt. Zo begin ik op tijd te trappen.

http://www.twitch.tv/oppe.../v/898360385?sr=a&t=2483s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:05

Crazy D

I think we should take a look.

Toch grappig dat er in het 'buiten fietsen' topic regelmatig wordt geroepen dat mensen een paar uur rijden zonder extra eten, en er indoor al gedacht wordt aan sportdrank voor een warkout van een uurtje :P
Of extra voeding nodig is hangt sowieso af van je voeding van die dag en de avond ervoor. Eet je heel de dag al best veel, heb je echt niet vlak voor het fietsen nog iets nodig. Ben je de dag doorgekomen op 3 rijstwafels is het wellicht slim om er toch een snelle Jelle in te schuiven...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Crazy D schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:09:
Toch grappig dat er in het 'buiten fietsen' topic regelmatig wordt geroepen dat mensen een paar uur rijden zonder extra eten, en er indoor al gedacht wordt aan sportdrank voor een warkout van een uurtje :P
Of extra voeding nodig is hangt sowieso af van je voeding van die dag en de avond ervoor. Eet je heel de dag al best veel, heb je echt niet vlak voor het fietsen nog iets nodig. Ben je de dag doorgekomen op 3 rijstwafels is het wellicht slim om er toch een snelle Jelle in te schuiven...
Iets met gemiddeld meer intensiteit binnen....?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:05

Crazy D

I think we should take a look.

Prulleman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:11:
[...]

Iets met gemiddeld meer intensiteit binnen....?
Als het goed is niet... Als je goed traint heb je ook binnen rustige en minder rustige dagen. Net als buiten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Crazy D schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Als het goed is niet... Als je goed traint heb je ook binnen rustige en minder rustige dagen. Net als buiten.
Ja en nee, uiteraard is niet alles indoor volle bak, maar een 3 uur Z1 ritje indoor... nee dank je, dus gemiddeld ligt de intensiteit indoor hoger, meer intervallen rond threshold, Vo2Max, etc. Zoveel mogelijk werk in 60 -90 minuten zeg maar.

Bij een lange rit low intensity rit is extra eten ook zeker van toegevoegde waarde, maar kan je nog vertrouwen op je vetverbranding.
Bij een Vo2Max blok heb je toch echt directe energie nodig, het eerste blok gaat dan misschien met wat je paraat hebt, maar het laatste blok maak je echt gebruik van wat je extra inneemt.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 10:59
Tsja, ik zou zeggen ga het zelf eens testen.
Ga eens 100 km fietsen met water in je bidon
Ga eens 100 km fietsen met sportdrank in je bidon

Ik denk dat je vervolgens het verschil wel gaat merken, wanneer ik alleen met water in mn bidon fiets, sta ik bijna om het uur te pissen. Daarnaast vult het niets aan in je lichaam behalve je vochthuishouding...

Wanneer ik een uurtje op trainerroad ga heb ik vaak 2 bidons mee met een half schepje SIS erdoor. Ik ben van mening dat je beter wat teveel kan drinken dan te weinig... Eten bij een uurtje op TrainerRoad vind ik overbodig, ik train vaak na het avondeten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
vast/vloeibaar maakt niet zoveel uit bij lange ritten, vloeibaar is enkel makkelijker (sneller) opgenomen, dus efficienter bij een 60 min workout. Voor je een reep hebt verteerd is je workout al voorbij

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 03-02-2021 08:47 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 07:56

Kluus

Gang is alles

Ik verlies gewoon meer vocht binnen, ok, een groot deel zal buiten gewoon eerder opgaan in de kleding en de lucht dus misschien valt dat wel mee. Verder doe ik buiten niet echt iets anders dan binnen.

Ik het “buitenfietstopic” zit gedeeltelijk ook een ander publiek: de puristen die alles doen op een bruine boterham met pindakaas en niets van dit topic willen weten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 03-02-2021 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
@Kluus hmmn waar kan ik dit topic vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:01:
Ik verlies gewoon meer vocht binnen, ok, een groot deel zal buiten gewoon eerder opgaan in de kleding en de lucht dus misschien valt dat wel mee. Verder doe ik buiten niet echt iets anders dan binnen.

Ik het “buitenfietstopic” zit gedeeltelijk ook een ander publiek: de puristen die alles doen op een bruine boterham met pindakaas en niets van dit topic willen weten. ;)
haha, en dan heb je hier nog een onderscheid in zwifters en trainerroad ;)

als je TR gebruikt en ook hun podcast luistert, dan krijg je echt ladingen informatie over hoe je training efficienter kan maken met de juiste voeding (op en naast de fiets).

Met goede training ben je op de fiets maar half klaar, voeding + recovery is de andere helft
(en ook daar is voor mezelf nog een hoop winst te behalen)

(de vraag is ook of je er behoefte aan hebt om er op die manier mee bezig te zijn, maar dat staat los van of het werkt of nut heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 03-02-2021 09:25 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Crazy D schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:09:
Het gaat er niet perse om of je de ritten kunt voltooien zonder extra's, maar of het qua performance wellicht beter is om het wel te doen. Ik kan zeker mijn ritten binnen zonder de extra carbs te nemen. Maar of dit de performance op lange termijn ten goede komt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15212750/
https://academic.oup.com/jn/article/141/5/890/4689142

Zelfs carb inname vlak voor je workout kan al voor een flink effect zorgen:
https://cdnsciencepub.com/doi/abs/10.1139/H08-012

Over bizar gesproken. Zelfs spoelen met carbs heeft al een voordeel.
https://www.ncbi.nlm.nih....%2C%20such%20as%20running.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
even heel simpel:

als je zonder extra's een workout op intensiteit/watts X kan doen, maar met extra een paar % of watts hoger, dan heb je dus met extra voeding meer werk verricht en je lichaam een grotere stimulans gegeven om zich aan te passen naar de nieuwe (hogere) workload.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@pier87 De eerste regel van de "fietsen-doe-je-buiten-club"... :X ;)
@Prulleman Oh nee, dacht ik net dat we ons konden richten tot een gemeenschappelijke vijand... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:41:
@pier87 De eerste regel van de "fietsen-doe-je-buiten-club"... :X ;)
@Prulleman Oh nee, dacht ik net dat we ons konden richten tot een gemeenschappelijke vijand... :+
in dit geval wil ik wel met je meedoen hoor ;)
Michaelg schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Over bizar gesproken. Zelfs spoelen met carbs heeft al een voordeel.
https://www.ncbi.nlm.nih....%2C%20such%20as%20running.
:X
dat zal goed zijn voor mijn tanden...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Ypuh schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:10:
Over essentiele informatie gesproken:
[Afbeelding]

Bij mij staat ie meestal ook op standje 2. Voor een race zet ik hem op 3, maar dan wordt het wel serieus koud soms.

Verder demp ik de luchtstroom een beetje door tijdens de warmup een handdoek over m'n stuur te leggen. Na de start trek ik die er vanaf en krijg je de wind van voren.
Ik heb een 50cm ventilator en 2 x 28cm (niet echt effectief), zou zo'n een erbij goed werken denk je voor racen gezien ik het lekker vind om veeeeeel wind te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

jspr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb een 50cm ventilator en 2 x 28cm (niet echt effectief), zou zo'n een erbij goed werken denk je voor racen gezien ik het lekker vind om veeeeeel wind te hebben.
Ik heb nu slechts een 50cm ventilator, dus ik mis zelfs die twee kleintjes ook :(. Ik ben benieuwd wat het effect is, twijfel nog of ik mijn 50cm vloerventilator er bij hou, helaas komt de mijne pas vrijdag aan anders was vanavond een mooie gelegenheid om het te testen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:09
@jspr Ik had hiervoor een Bestron 45cm vloerventilator en gebruik nu alleen nog de Vacmaster als enige ventilator. Als ik het verschil moet omschrijven dan is het niet zozeer 'veel' wind wat er uit de Vacmaster komt, maar geconcentreerder. In plaats van gewoon een willekeurige verspreide wind komt uit de Vacmaster een relatief klein rechthoekje aan luchtstroom, die dan wel een stuk sterker/effectiever is.

Het is dus ook wel even passen en meten hoe je het beste in die luchtstroom zit en waar je deze gericht wilt krijgen. In mijn geval heb ik de fiets en trainer iets verder weg moeten zetten (ventilator staat tegen de muur) en is de stroom gericht op mijn buik/borst. Als ik dus ook wil dat mijn hoofd gekoeld wordt (alleen tijdens zware inspanning) zal ik dus ook iets lager moeten zitten, vergelijkbaar met zoals je buiten je hoofd ook naar beneden doet zodra je 35+ gaat.

Je zou ze ook nog beide naast elkaar kunnen zetten, de Bestron voor algehele koeling en de Vacmaster gericht op alleen je hoofd o.i.d. Ik zweet alleen niet heel veel en vind het wel prima met alleen de Vacmaster. Zorgt ook voor een wat nettere opstelling (fiets en trainer staan wel verder naar achter nu).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa454_xBWdYAr4OgZwsrdgjNcqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzJJHqC09a474RguOprmpIEt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Even interesse vraagje, hangen jullie ook nog in de halters/ gewichten?

Gisteren een VO2-Max training gedaan en daarna nog even squats.... lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 22:04
pier87 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:25:

Ik heb bij Sufferfest de Kracht en Yoga aan staan als toevoeging. Niet echt met halters, maar met volle bidons.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:12

Komoot

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:15
Dat ziet er uit als een McAdie+1. Ik krijg deze zaterdag voor de kiezen. Maar is wel goed te toen. Het manipuleren van je percentage had ik nog niet gevonden. Gaat ik ook afblijven :-)

Ik rij al heel lang en heel veel. Bijna 40 jaar en totaal > 600.000Km. Veel extreem werk in afstanden, snelheid, hoogtemeters etc. Heb het altijd op water en krentenbollen gedaan. Maar nu tijdens de gestructrureerde sweet spot trainingen op Trainerroad doe ik inmiddels voor trainingen langer dan een uur ook maar wat dope in de bidon. Eerst een mix van vruchtensap en water, maar Maltodextrine is in bestelling.

Heb afgelopen vier jaar mijn eerste blessure gehad in de 40 jaar (achillespees). Het lijkt nu goed te gaan. Gezien mijn achtergrond in fietsen hoop ik dat mijn FTP weer snel omhoog gaat. Ik was bang dat ik door mijn leeftijd (inmiddels 55) de trainingen minder goed zou verteren. Maar .......ik ga weer als een jonge God _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43

oNo

Goed idee zo'n ding @Ypuh
Ben benieuwd naar de eerste die een gat in de muur boort en aan de andere kant een bladblazer plaatst 😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik probeer het om en om te doen. De ene avond zwift, avond daarna buikspieren en core trainen. En dat dan met video's als deze, niet geheel slecht voor het oog ook :9 .

Ik zag dit apparaat voorbij komen, lijkt me wel interessantom te proberen voor je core te trainen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq0nPzHXMq6CwPM-ZGW1Tsu6k2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PY8ASlCiweaTFvkHm1tIz9BM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 09:14
loepzuiver schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Ik probeer het om en om te doen. De ene avond zwift, avond daarna buikspieren en core trainen. En dat dan met video's als deze, niet geheel slecht voor het oog ook :9 .

Ik zag dit apparaat voorbij komen, lijkt me wel interessantom te proberen voor je core te trainen.
[Afbeelding]
Dat soort dingen zullen vast werken, maar een Tel Sell gedachte met fitness apparaat "total gym shaper" of "abtronic" komt toch altijd op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@DutX exact wat ik dacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Prulleman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:39:
even heel simpel:
Knip: extra een paar % of watts hoger, dan heb je dus met "extra voeding" etc.
Is dat dan wel hetgeen wat je wilt? Voor the marginal gains) meegenomen dat iedere persoon totaal verschillend is en ook andere koolhydraat inname heeft.

Je lichaam raakt er aan gewend en wellicht zit het tussen de oren en presteer je gevoelsmatig minder wanneer je alleen maar water in je bidon hebt zitten in plaats van electrolytes.

Dit is echt een punt waar ik aan moet werken. Wat en wanneer ik eet op langere duur trainingen en een combinatie van duur + intensieve periodes er tussen.

Op korte afstanden heb ik standaard een bidon (750ml met sportdrank) 40g koolhydraten. Soms eet ik nog een banaan (snelle suikers) c.a 34g koolhydraten. Voor een 1,5 uur kom ik hier mee door.

Mij nekt de 90+km afstanden. Op de 1 of andere manier begin ik daarna toch flink af te zien.
Daarbij zweet ik meer dan een normaal persoon. Waardoor ik meer electrolytes moet innemen om toch die mineralen en zout niveau op pijl te houden.
Kramp ik meer dan een normaal persoon. Dit is ook heel persoonlijk. Heeft met voedingsinname te maken maar misschien ook met intensiteit.

Misschien dat jullie wat tips hebben waar ik op kan letten. Meer ervaring dan wat ik heb op dat gebied.

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023

Aangezien de sportscholen dicht zijn en materiaal op het moment of super duur is of simpelweg niet te verkrijgen is ... train ik nu met een rugzak vol met zand ;)

Los daarvan plankoefeningen, hip stability (maar dat is om een issue van me te fixen).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
zand? Grapje zeker...:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
murphylee schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Is dat dan wel hetgeen wat je wilt? Voor the marginal gains) meegenomen dat iedere persoon totaal verschillend is en ook andere koolhydraat inname heeft.

Je lichaam raakt er aan gewend en wellicht zit het tussen de oren en presteer je gevoelsmatig minder wanneer je alleen maar water in je bidon hebt zitten in plaats van electrolytes.

Dit is echt een punt waar ik aan moet werken. Wat en wanneer ik eet op langere duur trainingen en een combinatie van duur + intensieve periodes er tussen.

Op korte afstanden heb ik standaard een bidon (750ml met sportdrank) 40g koolhydraten. Soms eet ik nog een banaan (snelle suikers) c.a 34g koolhydraten. Voor een 1,5 uur kom ik hier mee door.

Mij nekt de 90+km afstanden. Op de 1 of andere manier begin ik daarna toch flink af te zien.
Daarbij zweet ik meer dan een normaal persoon. Waardoor ik meer electrolytes moet innemen om toch die mineralen en zout niveau op pijl te houden.
Kramp ik meer dan een normaal persoon. Dit is ook heel persoonlijk. Heeft met voedingsinname te maken maar misschien ook met intensiteit.

Misschien dat jullie wat tips hebben waar ik op kan letten. Meer ervaring dan wat ik heb op dat gebied.
Electrolytes is niet hetzelfde als carbs he ? :)

En lees de artikelen die ik eerder gepost heb eens. Je wilt juistem je lichaam laten wennen aan carb intake zodat je bij iedere workout maximaal het performance voordeel hebt. En het gaat dus niet eens om marginal gains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

loepzuiver schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Pff dat filmpje... Misschien moet ik toch maar aan de TR en dan met dit soort films er bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Voor de mountainbikers onder ons, gym oefeningen door Nino Schurter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Ypuh schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:22:
@jspr Ik had hiervoor een Bestron 45cm vloerventilator en gebruik nu alleen nog de Vacmaster als enige ventilator. Als ik het verschil moet omschrijven dan is het niet zozeer 'veel' wind wat er uit de Vacmaster komt, maar geconcentreerder. In plaats van gewoon een willekeurige verspreide wind komt uit de Vacmaster een relatief klein rechthoekje aan luchtstroom, die dan wel een stuk sterker/effectiever is.

Het is dus ook wel even passen en meten hoe je het beste in die luchtstroom zit en waar je deze gericht wilt krijgen. In mijn geval heb ik de fiets en trainer iets verder weg moeten zetten (ventilator staat tegen de muur) en is de stroom gericht op mijn buik/borst. Als ik dus ook wil dat mijn hoofd gekoeld wordt (alleen tijdens zware inspanning) zal ik dus ook iets lager moeten zitten, eigenlijk vergelijkbaar met zoals je buiten je hoofd ook naar beneden doet zodra je 35+ gaat.

Je zou ze ook nog beide naast elkaar kunnen zetten, de Bestron voor algehele koeling en de Vacmaster gericht op alleen je hoofd o.i.d. Ik zweet alleen niet heel veel en vind het wel prima met alleen de Vacmaster. Zorgt ook voor een wat nettere opstelling (fiets en trainer staan wel verder naar achter nu).

[Afbeelding]
Cool, thanks!
Wellicht dat ik die 2 x 28cm ga ditchen en zo'n vacmaster er voor terug koop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50
PaulBloem schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Thanks, goeie tip voor de hydro tablets.

Hoe kijken jullie tegen voedsel voor bijvoorbeeld een langere klim van 2 uur indoor?
Gezien je thuis makkelijker zit met een side-tafel wellicht, kiezen jullie dan voor andere voedsel supplementen dan je wellicht normaliter met buiten fietsen zou meenemen?
Of gaan jullie nog steeds voor de repen?
Als ik buiten +2 uur fiets heb ik meestal een boterham, liga, muesli reepjes, appeltje en een extra bidon met maltodextrine (ik mix zelf met fantomalt) bij me.... Niet veel geks dus.

Dus als ik binnen zo lang fiets (binnenkort de uber écht eens gaan plannen) dan ga ik gewoon lekker met gezin lunchen, en weer door...

Ik kan buiten bij een lange rit ook graag een mooi bankje uitkiezen om ff 10 minuutjes lekker van het uitzicht te genieten :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:03
Damn, ik krijg zo'n balance board al niet onder controle, laat staan zo'n bal en er dan ook nog een andere oefening op doen.

Tof om te zien hoe zo'n legende in de sport, met een op het eerste gezicht niet heel opvallend lichaam, toch zoveel kracht, balans en controle heeft.

Ik gebruik onder andere de filmpjes van wattcycling. Ook omdat ik van de fysio wat meer aan core en stabiliteit moet doen.
Mistraller schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Als ik buiten +2 uur fiets heb ik meestal een boterham, liga, muesli reepjes, appeltje en een extra bidon met maltodextrine (ik mix zelf met fantomalt) bij me.... Niet veel geks dus.
Goedgevuld rugzakje heb je bij volgens mij. Je kan er bijna een bagagerekje voor aanschaffen :+

Grapje. Ritjes van 2+ uur is natuurlijk vrij breed, op 2 uur is dit best veel, maar voor 4 uur een prima voorraad. Ik eet binnen en buiten te weinig, vergeet vaak voldoende mee te nemen en ben een ramp in structureel eten en drinken.

[ Voor 28% gewijzigd door Stufferdt op 03-02-2021 14:56 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Michaelg schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:20:
[...]
Electrolytes is niet hetzelfde als carbs he ? :)

En lees de artikelen die ik eerder gepost heb eens.
Klopt. Maar in sportdrank (dit geval isotoon) zitten ook suikers die voor de koolhydraten zorgen + de mineralen die je uit zweet zoals natrium (zouten) en kalium dat weer voor de vochtbalans zorgt.

Heb de artikelen gelezen. Zeker interessant.
Maar jij gebruikt persoonlijk 90g per sessie zei je. Wat al aan de hoge kant is. Maar als dat het beste bij jou werkt.

Misschien eens de volgende keer allemaal bijhouden hoeveel elk reepje precies is. Zodat ik op minimaal 60g per uur uit kom.

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:16
Lol, ik vind de strength van SUF al pittig, maar dit is echt triple next lvl. Vroeger ook veel circuit gedaan op de uni, maar veel van dit soort shit heb ik nog nooit gezien, ook niet bij de olympische roeiers die daar rondliepen.

e; Ik heb bijna gewoon het gevoel dat hij loopt te trollen

[ Voor 5% gewijzigd door MrAngry op 03-02-2021 20:28 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Wel vaker zijn trainingen voorbij zien komen en hij en Kate doen echt heel veel balans / core icm kracht oefeningen. Denk dat de combinatie op de mtb erg belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:08

DeFeCt

je wéét toch

Ik heb sinds twee dagen een Flux 2 en ben eerlijk gezegd wat teleurgesteld over het geluid. Overal las ik dat hij "very quite" zou zijn, maar ik kom uit op ongeveer 77db. Nu heb ik mijn Vortex al afgebroken en het zal ongetwijfeld iets minder zijn maar naar mijn idee is het nog steeds best veel geluid. Heb er een nieuwe cassette en nieuwe ketting opgelegd en vraag me nu dus af of het de trainer is of misschien toch de aandrijflijn die de herrie maakt... iemand met een zelfde trainer die hier iets over zou kunnen roepen?

Trainer is gecallibreerd.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
DeFeCt schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:58:
Ik heb sinds twee dagen een Flux 2 en ben eerlijk gezegd wat teleurgesteld over het geluid. Overal las ik dat hij "very quite" zou zijn, maar ik kom uit op ongeveer 77db. Nu heb ik mijn Vortex al afgebroken en het zal ongetwijfeld iets minder zijn maar naar mijn idee is het nog steeds best veel geluid. Heb er een nieuwe cassette en nieuwe ketting opgelegd en vraag me nu dus af of het de trainer is of misschien toch de aandrijflijn die de herrie maakt... iemand met een zelfde trainer die hier iets over zou kunnen roepen?

Trainer is gecallibreerd.
Het verschil tussen de aandrijflijn en de trainer moet toch wel te onderscheiden zijn?
Veel moderne trainers zijn stiller dan de aandrijving.
Bij mijn kickr core ligt het ook een de versnelling, in een zwaar verzet (hogere vliegwiel snelheid) maakt de trainer met lawaai, maar nog steeds minder dan de goedkope aandrijving en flinke fan.

Je benen stilhouden veranderd het aandrijf geluid van ketting geratel naar freehub tikken. Zo kan je het verschil herkennen met het geluid van de trainer

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 08:50
Goedeavond allemaal,

Sinds deze week een tacx flux s2 gekocht.. Wat een genot is dat zeg (had hiervoor een Schwinn IC8 spinbike). Zelf heb ik mijn BMC (carbon frame) erop gezet en het is heerlijk fietsen! Echter bij het staand klimmen merk ik dat het gedeelte van mijn frame dat aan de taxc zit kraakt. Ik probeer zo stil mogelijk te klimmen/bewegen maar als mijn fiets een beetje naar rechts of links gaat door het kracht zetten lijkt hij te gaan kraken.. Iemand ervaring mee (of stel ik een vraag die al 100x is gevraagd?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:08

DeFeCt

je wéét toch

Prulleman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Het verschil tussen de aandrijflijn en de trainer moet toch wel te onderscheiden zijn?
Veel moderne trainers zijn stiller dan de aandrijving.
Bij mijn kickr core ligt het ook een de versnelling, in een zwaar verzet (hogere vliegwiel snelheid) maakt de trainer met lawaai, maar nog steeds minder dan de goedkope aandrijving en flinke fan.

Je benen stilhouden veranderd het aandrijf geluid van ketting geratel naar freehub tikken. Zo kan je het verschil herkennen met het geluid van de trainer
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het toch de trainer is, maar om de aandrijflijn uit te sluiten zal ik het dit weekend nog testen met een andere fiets. Volgens deze site zou het trouwens 63db moeten zijn, dat is nog wel een flink verschil.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:53

Ik deed naast fietsen lowprofile kickboxen en dat was heerlijk voor de core. Met de lockdown is dat al een half jaar niet meer mogelijk en nu flubbert dat een stuk meer (en kreeg ik gewoon spierpijn twee weken geleden toen ik met de MTB door de modder was geblubberd...)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:41
Zo dat was 2x de ramptest achter elkaar. Had mijn fiets weggebracht voor de achterderrailleur, blijkbaar niet goed afgesteld, tikkend geluid en slipte soms door, op den duur geen houden aan net bij de 340w. Toen moeten stoppen, fixen, 15 minuten afkoelen en nog maar eens.

Dit was mijn spreekbeurt.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Stufferdt schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:53:

[...]

Goedgevuld rugzakje heb je bij volgens mij. Je kan er bijna een bagagerekje voor aanschaffen :+

Grapje. Ritjes van 2+ uur is natuurlijk vrij breed, op 2 uur is dit best veel, maar voor 4 uur een prima voorraad. Ik eet binnen en buiten te weinig, vergeet vaak voldoende mee te nemen en ben een ramp in structureel eten en drinken.
Zadeltasje >:)

Nee klopt. Op 2u is het meestal appeltje en loopt het tegen etenstijd dan nog een extra liga. Maar dit is meer mijn 100km voorraadje.
Met zwift pak ik wel vaak een stuk fruit op een langere rit.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

jspr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Cool, thanks!
Wellicht dat ik die 2 x 28cm ga ditchen en zo'n vacmaster er voor terug koop.
Mijn vacmaster is al onderweg :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Better late than never, zag op WeightWeenies net voorbij komen dat iemand een Vacmaster Air Mover via Aliexpress gekocht heeft voor $54.

Kom er zelf ook pas een half jaar te laat achter en heb voor die van mij iets van €85 betaald met de TrainerRoad kortingscode.

* Ypuh don't shoot the messenger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Ik heb hem via AliExpress en morgen word die al geleverd (vanuit Spanje naar Spanje)

edit: iemand uit Rusland zie ik net.

[ Voor 19% gewijzigd door jspr op 04-02-2021 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Achja via amazon.de was ie ook “maar” 79 euro... :+ Maar als hij de verwachtingen waar maakt vind ik hem dat wel waard. Gisterenavond kreeg ik het weer behoorlijk heet doordat ik mijn Bestron niet goed had opgesteld icm de niet al te lage buiten temperatuur.

Ik verwacht hem hier binnen een uur in ontvangst te mogen nemen. oOo

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 04-02-2021 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Kluus neem vooral ff de tijd om goed te plaatsen, ik heb wat blokjes onder de pootjes gedaan om em wat meer voorover te kantelen, maar dit is afhankelijk van de afstand tot je voorwiel.

omdat de luchtstroom in de hoogte vrij plat is, wil je die juist goed richten. Ik heb uiteindelijk (in de kleine beschikbare ruimte) mijn trainer zover mogelijk naar achteren staan en de fan zover mogelijk naar voren, (komt nog steeds maar op 40 cm voor mijn wiel ofzo), met het idee dat de luchtstroom wat ruimer wordt met meer afstand. Om dan te voorkomen dat ie over je heen blaast heb ik dus wat onder de achterste pootjes gezet. Hiermee wordt mijn bovenlichaam goed gekoeld

Ik heb nog een kleine erbij, die staan staat meer op mijn hoofd.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 27-09 18:50
Klein knuppeltje erin: ik vind dat vacding door zijn oostblokuitstraling al niet de mooiste oplossing, maar als het goed richten ook al een hele operatie is met losse blokjes eronder en zo, dan vraag ik me af waarom dit zo'n musthave zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
omdat de luchtverplaatsing enorm is, niet te vergelijken met een waaiertje

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Dit apparaat wordt eigenlijk gebruikt om vloeren mee te drogen.... Dat zegt denk ik al genoeg haha.

Op de trainer zit je 99% van de tijd in een zelfde houding. Dus het is echt een kleine moeite om 1x dat ding goed af te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 27-09 18:50
Het zal persoonlijke voorkeur zijn, maar ik vind het juist fijn dat ik voor een bewegende (ja-knikkende) ventilator zit die afwisselend mijn gezicht en mijn romp en bovenbenen koelt. Buiten fietsend heb je ook nooit een constante wind. Mijn 'waaiertje' heeft 6 standen en ik ben nog nooit hoger gekomen dan stand 4, hooguit een paar minuten 5. Bij stand 6 waait alles wat los ligt door mijn zolderruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Het is ook zeker persoonlijk voorkeur. En je zegt dat je buiten geen constant wind hebt. Maar zelfs al heb je geen wind, koel je jezelf al flink door je eigen rijsnelheid.

Wat betreft gezicht koelen. Als ik recht op ga zitten blaast de fan in mijn gezicht. Dus tijdens de rust periodes doe ik dat ook regelmatig. Ook met regelmaat even de handjes langs de lucht stroom om die weer beetje op te laten drogen.

Verder zou ik echt niet zonder willen. Een groot deel van indoor performance wordt tegen gehouden door slechte koeling. En hoe meer luchtverplaatsing, hoe beter je lichaam kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ben nu van plan om de bestron vloerventilator recht voor de fiets te houden, heb daar niet zo veel ruimte en die verspreid wat meer. De vacmaster wil ik iets schuin voor me zetten, daar heb ik ook meer ruimte om hem te plaatsen en iets verder weg te zetten.

Even kijken of dat ook prettig is natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 04-02-2021 18:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gisteren gelijk de vacmaster kunnen testen bij de ZwiftNL pace & race. Hij beviel heel goed! Uiteindelijk had ik de vacmaster recht voor de fiets gezet en mijn oude bestron iets aan de zijkant voor wat extra koeling en tot nu toe was dit een prima opstelling.

De vacmaster is compacter dan ik dacht. Hij maakt wel wat meer geluid, zeker in stand 3, hoewel stand 2 tot nu toe voldoende lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj5qpFXkUhFo3pPifMOR2f0ZTeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jyMZNpxBvOS3mm4XAvWNSjHM.jpg?f=user_large

Collega wil vanavond samen op zwift een uurtje fietsen en vond mijn voorstel voor intervalletjes wel passend. Dit is z'n voorstel voor vanavond.

I'm scared :|

Benieuwd hoe ver ik kom. En meteen ook een mooie test voor m'n kickr. Als de ERG weer niet functioneert heb ik een mooie file en kan ie terug naar Wahoo.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Stufferdt zijn de watts percentages van FTP?
zo niet is het vrij kansloos om op deze manier samen een workout te doen ;)

of dit voor je te doen is hangt af van je FTP, bij een FTP van 250 lijkt me dit geen optie, bij 300 moet het zeker lukken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
nomar109 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:41:
Bij stand 6 waait alles wat los ligt door mijn zolderruimte.
Mijn ervaring met de Bestron is dat deze ook wel heel veel lucht verplaatst, maar dit alle kanten op wappert. Het koelend effect is daardoor beperkt t.o.v. een gerichte luchtstroom.

Zoals Michealg aangeeft is koeling de beperkende factor bij indoor trainen. Met de juiste koeling kan je waarschijnlijk gewoon dezelfde waardes als in de buitenlucht halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Stufferdt schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:27:
[Afbeelding]

Collega wil vanavond samen op zwift een uurtje fietsen en vond mijn voorstel voor intervalletjes wel passend. Dit is z'n voorstel voor vanavond.

Benieuwd hoe ver ik kom. En meteen ook een mooie test voor m'n kickr. Als de ERG weer niet functioneert heb ik een mooie file en kan ie terug naar Wahoo.
Als je ftp nog rond de 250 is. En dit fixed wattages zijn is de workout kansloos. Zijn 30 sprints met erg weinig rust er tussen.
Met een ftp van 250 zou 300 watt efforts beter passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ja, net nog even zitten kijken, maar bij alles boven de 120% komt het erg op je VO2 vermogen.. dat loopt nogal uiteen.. bij 250 watt is 350 watt 140%, dat is in theorie mogelijk voor 30/30 intevervallen, maar wel aan de hoge kant..

https://www.trainerroad.c...r-recommendation/20255/28

40/20 is ook wel killing met -maar- 20 sec rust..

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 05-02-2021 11:57 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stufferdt schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:27:
[Afbeelding]

Is dit een bestaande training in Zwift? Zo ja: hoe heet deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Prulleman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:43:

of dit voor je te doen is hangt af van je FTP, bij een FTP van 250 lijkt me dit geen optie, bij 300 moet het zeker lukken.
Yes, is samengesteld op basis van mijn FTP (toevallig ook 250). Collega heeft zijn workout ook weer op zijn percentage samengesteld.

Ik vraag me dus ook af hoeveel blokken ik ga redden. Eerste blok moet nog wel lukken, maar 3 blokken van 10 is wat optimistisch vrees ik.
Michaelg schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Als je ftp nog rond de 250 is. En dit fixed wattages zijn is de workout kansloos. Zijn 30 sprints met erg weinig rust er tussen.
Met een ftp van 250 zou 300 watt efforts beter passen.
Hmm, ik ga even voorstellen de wattages en duur van de sprintjes te verlagen :+
Prulleman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:55:
ja, net nog even zitten kijken, maar bij alles boven de 120% komt het erg op je VO2 vermogen.. dat loopt nogal uiteen.. bij 250 watt is 350 watt 140%, dat is in theorie mogelijk voor 30/30 intevervallen, maar wel aan de hoge kant..

https://www.trainerroad.c...r-recommendation/20255/28

40/20 is ook wel killing met -maar- 20 sec rust..
Handig forum, bedankt voor de link en het uitzoeken sowieso al :) Ken de podcast, maar forum is ook een goede bron van informatie.
Smultie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:57:
[...]

Is dit een bestaande training in Zwift? Zo ja: hoe heet deze?
Hij is blijkbaar onderdeel van de 'Build me up' in Zwift en zit in week 10 als 'Baffling Beau".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stufferdt schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:04:
[...]

Handig forum, bedankt voor de link en het uitzoeken sowieso al :) Ken de podcast, maar forum is ook een goede bron van informatie.

[...]
de app, workouts en trainingsplannen mogen er ook zijn ;) :+

(niet van dit soort ratjetoe workouts :P )

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 05-02-2021 12:07 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhVQq6cRozXKSWAhyhrf6OldGtM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pje6RXbm8YubLylRv3ramk4d.png?f=user_large

Heb 'm even ingevoerd op mijn FTP en W'bal, en dan is ie doenbaar @Stufferdt
Maar dat kan van persoon tot persoon verschillen.

Voor dit soort VO2 oefeningen is met name je anaerobe tank van belang, dat is die zwarte kartellijn die je bij de heftige intervallen ziet dalen, en weer oplopen bij de rustmomenten.
Zolang die boven de 0-lijn blijft, snoep je je anaerobe tank niet leeg (en is het dus -in theorie- haalbaar)

[ Voor 31% gewijzigd door Smultie op 05-02-2021 12:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Kluus schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:15:
Gisteren gelijk de vacmaster kunnen testen bij de ZwiftNL pace & race. Hij beviel heel goed! Uiteindelijk had ik de vacmaster recht voor de fiets gezet en mijn oude bestron iets aan de zijkant voor wat extra koeling en tot nu toe was dit een prima opstelling.

De vacmaster is compacter dan ik dacht. Hij maakt wel wat meer geluid, zeker in stand 3, hoewel stand 2 tot nu toe voldoende lijkt te zijn.
Ik heb de Vacmaster inmiddels ook binnen gekregen en opgesteld zodat het in mijn gezicht blaast (ik kreeg nogal een hete kop tijdens het racen) en de 50Cm ventilator (die echt wel goed werkt trouwens) staat op mijn torso gericht voor algehele koeling. Ik kan ze aan en uit zetten met een afstandbediening (enkel niet de standen 1-3) en ik moet op passen dat de handdoek niet gaat vliegen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbB72SQfCtPEo9ggDDC619Ngey4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcrJZDbo3FajAHhv0dzmRHRD.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een Watopia map laten uitprinten gisteren bij de copyshop 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQHww7phiJho3nqPelZldmsAeiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z68GDUrf3tiHkDoch8vZryes.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Prulleman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:05:
[...]

de app, workouts en trainingsplannen mogen er ook zijn ;) :+

(niet van dit soort ratjetoe workouts :P )
Haha ongetwijfeld. Vond de workouts oprecht wel prima, maar vind wedstrijden en 'sociale dingen' met de fietsclub ook leuk. En fiets te weinig om 2 abbo's te rechtvaardigen. Dus voor nu is het zwift. Maar misschien dat ik komende winter wel TR ga oppakken als ik het allemaal wat serieuzer wil aanvliegen. Doe nu vooral maar wat, dus haal ook geen maximale progressie nu, omdat m'n doel vooral is om in de winter uberhaupt te bewegen :+ Met mijn 3800km en 140 uur fietsen in 2020 geeft meer fietsen sowieso al een boost, dus dat is doel 1: wat meer uren maken en ook het jaar rond, zodat ik niet in net als ieder jaar 2 maanden achterstand heb op de rest en pas hoogzomer in vorm begin te raken.
Smultie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:08:
[Afbeelding]

Voor dit soort VO2 oefeningen is met name je anaerobe tank van belang, dat is die zwarte kartellijn die je bij de heftige intervallen ziet dalen, en weer oplopen bij de rustmomenten.
Zolang die boven de 0-lijn blijft, snoep je je anaerobe tank niet leeg (en is het dus -in theorie- haalbaar)
Fijn dat je er een kleine uitleg aan hebt toegevoegd, begreep er heel weinig van in eerste instantie O-)
Maar handig om op deze manier een workout te ontleden, ziet er goed uit.

Ik probeer het gewoon en we zien hoever ik ga raken :) Vanavond volgt er een verslagje :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
@Stufferdt
Probleem met de workout vind ik zelf is dat je verschillende zaken van je lichaam gaat proberen aan te spreken. Is je doel gewoon een leuke workout en kijken hoe ver je komt? Dan lekker doen. Wil je ook nog iets uit de workout slepen. Dan zou ik hem of puur anaerobisch maken of puur vo2max. En niet een combinatie van die twee. Haha never mind dus :D Gewoon lekker doen dan!

[ Voor 7% gewijzigd door Michaelg op 05-02-2021 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Stufferdt schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Fijn dat je er een kleine uitleg aan hebt toegevoegd, begreep er heel weinig van in eerste instantie O-)
Maar handig om op deze manier een workout te ontleden, ziet er goed uit.

Ik probeer het gewoon en we zien hoever ik ga raken :) Vanavond volgt er een verslagje :D
Haha, ik heb me er zelf redelijk in verdiept, dus toen ik de tekst teruglas dacht ik dat wat meer uitleg wel verstandig was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:43:

Zwift heeft de optie om tijdens meetups en events (group workouts) de groep bij elkaar te houden ongeacht welk vermogen je trapt. De snelheid klopt dan dus niet meer helemaal met je vermogen maar zo kan je dus “samen” een workout op basis van FTP doen, waarbij het niet uit maakt hoe veel die onderling verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
jspr schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:12:
[...]

Ik heb de Vacmaster inmiddels ook binnen gekregen en opgesteld zodat het in mijn gezicht blaast (ik kreeg nogal een hete kop tijdens het racen) en de 50Cm ventilator (die echt wel goed werkt trouwens) staat op mijn torso gericht voor algehele koeling. Ik kan ze aan en uit zetten met een afstandbediening (enkel niet de standen 1-3) en ik moet op passen dat de handdoek niet gaat vliegen :+

[Afbeelding]

Nog een Watopia map laten uitprinten gisteren bij de copyshop 8)

[Afbeelding]
Je had ff een nieuwe PDF moeten downloaden joh, dan had je de nieuwe stukjes track erop gehad (ocean cliff side en zo). Ik ga er ook eentje laten printen, 2 tientjes bij de hema zag ik. Wat heb jij betaald, is dit ook 60x90?
Kluus schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:18:
[...]

Zwift heeft de optie om tijdens meetups en events (group workouts) de groep bij elkaar te houden ongeacht welk vermogen je trapt. De snelheid klopt dan dus niet meer helemaal met je vermogen maar zo kan je dus “samen” een workout op basis van FTP doen, waarbij het niet uit maakt hoe veel die onderling verschilt.
In feite is bij "rubber banding" de snelheid van de groep gewoon het gemiddelde van de groep. Je hebt dus als het ware een groepsvermogen. Heel hard trappen in je eentje werkt dus niet zo goed, maar langzaam trappen heeft dus wel weer een voordeel.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:19
Kluus schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:18:
[...]

He gaat er niet om dat ze bij elkaar blijven in dit geval.

Het probleem is dat een training met een vast wattage itt een % van FTP een enorm verschil in intensiteit oplevert. De kans is groot dat een training voor een deel van de groep (in dit geval 1) veel te zwaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Mistraller schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Je had ff een nieuwe PDF moeten downloaden joh, dan had je de nieuwe stukjes track erop gehad (ocean cliff side en zo). Ik ga er ook eentje laten printen, 2 tientjes bij de hema zag ik. Wat heb jij betaald, is dit ook 60x90?
Ik heb 9€ betaald voor een 60x90 print.
Deze gaat denk ik reselijk snel vies worden door het achter wiel of als de gehele fiets daar hangt gezien die print niet geplasticiceerd is.
Bedankt voor de tip, ik zie dat de nieuwe versie online staat 8)7 Ik wacht even op eventueel nieuwe update in Zwift (wordt wel weer eens tijd eigenlijk) en dan print ik wel weer een nieuwe.

[ Voor 5% gewijzigd door jspr op 05-02-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Smultie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:08:
[Afbeelding]

hoe maak je die grafiek? interessante data :)
ik heb voor garmin el een W bal data veld gevonden, die maar eens installeren, maar hoe maak je dan van te voren zo'n inschatting?

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:22:
[...]

hoe maak je die grafiek? interessante data :)
ik heb voor garmin el een W bal data veld gevonden, die maar eens installeren, maar hoe maak je dan van te voren zo'n inschatting?
Deze heb ik op intervals.icu gemaakt (ik zal 'm nog maar eens aanprijzen :) )

Die site weet m'n FTP (295) en kan op basis van m'n power-profiel m'n W'bal schatten; in mijn geval~ 20kJ.
(Ik verwacht dat hij dan die tijdspanne zoekt onder de 20 minuten waarbij duur * vermogen-boven-FTP het hoogst is).

Stukjes op of onder FTP hebben geen effect op je W'bal.
Stukken boven je FTP hebben een effect van tijd * wattage-boven-FTP.

Dus stel (Zwift-race start) ik fiets 2 minuten op 350W, dan heb ik dus 120 seconden 55W boven FTP getrapt = 6600 J uit m'n tank verbruikt. De rate waarbij je je tank bijlaadt, daar ken ik de formule niet van, en zal ongetwijfeld een gemiddelde inschatting zijn, dus niet per se persoonsgebonden.

Anders gerekend (o, wat is dit toch leuk!!)

Stel ik weet dat ik 20kJ als anaerobe tank heb, en ik wil een 3 minuten klim zo hard mogelijk opgaan, dan zou ik (wederom, puur theoretisch) 20000/180=111W boven m'n FTP moeten kunnen trappen voor die periode. Als ik die PR dus wil aanscherpen, zou rond de 295+111 = 406W het uitgangspunt moeten zijn.

Ook op trainerday kun je soortgelijke grafiekjes maken gebaseerd op FTP en W'bal.

[ Voor 6% gewijzigd door Smultie op 05-02-2021 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Smultie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:29:
[...]

Deze heb ik op intervals.icu gemaakt (ik zal 'm nog maar eens aanprijzen :) )

Die site weet m'n FTP (295) en m'n W'bal (anaerobe tank) ~ 20kJ.

Stukjes op of onder FTP hebben geen effect op je W'bal.
Stukken boven je FTP hebben een effect van tijd * wattage-boven-FTP.

Dus stel (Zwift-race start) ik fiets 2 minuten op 350W, dan heb ik 120 seconden 55W boven FTP getrapt = 6600 kJ uit m'n tank verbruikt. De rate waarbij je je tank bijlaadt, daar ken ik de formule niet van, en zal ongetwijfeld een gemiddelde inschatting zijn, dus niet per se persoonsgebonden.

Stel ik weet dat ik 20kJ als anaerobe tank heb, en ik wil een 3 minuten klim zo hard mogelijk opgaan, dan zou ik (wederom, puur theoretisch) 20000/180=111W boven m'n FTP moeten kunnen trappen voor die periode. Als ik die PR dus wil aanscherpen, zou rond de 295+111 = 406W het uitgangspunt moeten zijn.

Ook op trainerday kun je soortgelijke grafiekjes maken gebaseerd op FTP en W'bal.
nice, intervals.icu geeft nu een eFTP van 302 (komt overeen met de 20 minuten test op TR) en een W' tank van 18k. IK heb nu die waarde in https://apps.garmin.com/n...3d-41f3-8ba3-13fa0647b003 ingevoerd en volgende workout eens kijken hoe dat er op de garmin uit zien :)

Thanks! (weer wat geleerd ;))

hier in de laatste vo2 workout in de 2e set de tank te ver geleegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPtl1E8g975LZ6VEUPF4D1O4o9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTHDv7RdDHaRNnFv3f8znPso.png?f=fotoalbum_large
3e set ging ruk

grafiek laat wel genoeg herstel zien, maar misschien dat de w' schatting van 18k niet OK is
(en ik had mijn dag niet, wellicht was door stress die dag de tank leger..?)

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 05-02-2021 14:36 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:41
Bij mij is de W' tank leeg. Hoe krijg je daar data?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
KW25 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:43:
Bij mij is de W' tank leeg. Hoe krijg je daar data?
Je refereert aan intervals.icu ?
Je hebt Strava laten syncen?
Op intervals.icu/power zie je onderin de grafiek wel een getal bij W' staan?

Indien bij alles 'ja', kun je op intervals.icu/settings je W' overnemen. Dan zal hij die waarde gebruiken in je rit-overzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04
Ypuh schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:00:
Better late than never, zag op WeightWeenies net voorbij komen dat iemand een Vacmaster Air Mover via Aliexpress gekocht heeft voor $54.

Kom er zelf ook pas een half jaar te laat achter en heb voor die van mij iets van €85 betaald met de TrainerRoad kortingscode.

* Ypuh don't shoot the messenger
Wat is the holy grail van die Vacmaster eigenlijk?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
mhr-zip schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:49:
[...]

het is gewoon een ander type fan, geen standaard propeller design, maar meer hoe een turbo werkt.
op die manier is het makkelijker om de luchtstroom te concentreren. + meer luchtverplaatsing bij een compacter design. (traditioneel moet je een grotere diameter gebruiken voor meer verplaatsing, bij deze is er meer mogelijk in een kleine behuizing)

BIj trainerroad werkt de hele staff met lasko spul, zoals bv
https://www.amazon.com/gp...2b6fdaff90fec5ce1f6b7bd0f
die zijn in EU lastig te krijgen, de vacmaster is een prima alternatief

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 05-02-2021 14:56 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Louislouislouis schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:28:
[...]

He gaat er niet om dat ze bij elkaar blijven in dit geval.

Het probleem is dat een training met een vast wattage itt een % van FTP een enorm verschil in intensiteit oplevert. De kans is groot dat een training voor een deel van de groep (in dit geval 1) veel te zwaar is.
Nee klopt inderdaad, maar het gaat dus inderdaad om % van FTP.

@Mistraller leek mij inderdaad dat het op die manier werkt, gemiddelde van de groep pakken om de snelheid te bepalen.
mhr-zip schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Veul weind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Smultie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:29:
[...]

Dus stel (Zwift-race start) ik fiets 2 minuten op 350W, dan heb ik dus 120 seconden 55W boven FTP getrapt = 6600 J uit m'n tank verbruikt. De rate waarbij je je tank bijlaadt, daar ken ik de formule niet van, en zal ongetwijfeld een gemiddelde inschatting zijn, dus niet per se persoonsgebonden.

Maar hoe weet jij je tank inhoud? Dit is toch afhankelijk van het aantal en de grote van je type 2 vezels? Dus zonder een vezel meting zijn dit soort waardes toch alleen ruwe schattingen?
Maw; dit blijven zeer ruwe schattingen en zou de waardes dan ook zeker alleen voor jezelf gebruiken (leuk als ze dus te correleren zijn met je eigen data)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Michaelg schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Maar hoe weet jij je tank in houdt? Dit is toch afhankelijk van het aantal en de grote van je type 2 vezels? Dus zonder een vezel meting zijn dit soort waardes toch alleen ruwe schattingen?
Maw; dit blijven zeer ruwe schattingen en zou de waardes dan ook zeker alleen voor jezelf gebruiken (leuk als ze dus te correleren zijn met je eigen data)
Ik ga m'n paint-skills ( >:) ) ff tentoonspreiden, hopelijk kan ik het dan beter uitleggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEwMds7HFyZx8VQKwPS1idsHmr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nsv6WqurrjzqWWZiEyHOA3c.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand plaatje is mijn power vs tijd plaatje van de afgelopen 6 weken.

Stel even:
FTP = 295

Rode vierkant = 300 seconden op 358W
Blauwe vierkant = 30 seconden op 571W
Zwarte vierkant = 8 seconden op 914W

Als we deze 3 waarnemingen omrekenen naar geleverde hoeveelheid energie = J = W*s, dan krijg je
Rood = 300 * (358-295) = 18900 J
Blauw = 30 * (571-295) = 8280 J
Zwart = 8 * (914-295) = 4952 J

Natuurlijk heb je nooit elke tijdsduur maximaal gegeven, dus mijn theorie is dat het model voor elke tijdsduur bovenstaande berekening doet, en simpelweg de hoogste 'score' pakt. In mijn voorbeeld is het dus ~19kJ gebaseerd op mijn 5 minuten inspanning.

Zoals je ziet, is het dus wél gebaseerd op je individuele inspanningen.
En je moet dus wél een juiste FTP-waarde weten, én een maximaal inspanning hebben gedaan boven je FTP.

[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 05-02-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Michaelg schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Maar hoe weet jij je tank inhoud? Dit is toch afhankelijk van het aantal en de grote van je type 2 vezels? Dus zonder een vezel meting zijn dit soort waardes toch alleen ruwe schattingen?
Is niet het hele punt dat je dat kunt berekenen aan de hand van je prestaties? bij mij verschilt het per jaar wat ie uitrekent, en dat klopt wel denk ik met de hoeveelheid training.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
@smultie. Maar nu pak je waardes van een 5 minuten effort om je anaerobische capaciteit weer te geven?
Even voor de duidelijkheid, anaerobic metabolisme wordt alleen aangesproken op het moment dat er geen zuurstof meer voorhanden is om de aerobic systeem aan te spreken. Als jij intervals doet op 120% ftp, hoe weet je dan hoeveel % daarvan anaerobisch is, en hoeveel aerobisch is ? Dat is juist mijn hele vraagteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Michaelg schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:28:
@smultie. Maar nu pak je waardes van een 5 minuten effort om je anaerobische capaciteit weer te geven?
Even voor de duidelijkheid, anaerobic metabolisme wordt alleen aangesproken op het moment dat er geen zuurstof meer voorhanden is om de aerobic systeem aan te spreken. Als jij intervals doet op 120% ftp, hoe weet je dan hoeveel % daarvan anaerobisch is, en hoeveel aerobisch is ? Dat is juist mijn hele vraagteken.
Ik snap je punt. En mogelijk komt het niet 1-op-1 overeen met wat er op biologisch vlak in je lichaam plaatsvindt.

Ik kan uit eigen ervaring (anekdotisch dus) wél zeggen dat als ik mezelf compleet leeg rijd, de W'-grafiek keurig netjes op 0 uitkomt, dus niet 3kJ onder de 0-lijn en niet 3kJ boven de 0-lijn.

Hieronder nog wat leesvoer:
https://pezcyclingnews.com/toolbox/the-anaerobic-w/
https://theendurancedoc.c...-matches-critical-power-w
https://perfprostudio.com/help/WPrime.htm
https://trainerday.com/measure_your_anaerobic/
https://trainerday.com/ho...-critical-power-cp-and-w/
https://trainerday.com/de...perfect-interval-workout/

[ Voor 15% gewijzigd door Smultie op 05-02-2021 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ja ik heb dat stuk ook gelezen om wat beter te begrijpen wat er nu precies staat :).

Als ik in mijn build fase aankom zal ik eens kijken of die grafiek te correleren is met datgene wat ik voel. Tot die tijd heb ik alleen maar Vo2 intervallen en dan zal ik hoogstwaarschijnlijk dus ook nooit echt die voorraad erdoorheen jagen :).

Overigens vind ik het erg interessante materie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ja, los van schattingen en aannames, als het voor je werkt is het een leuke metric,
Je moet bij dit soort dingen alleen oppassen dat je niet van te voren gaat denken dat je iets niet kan.

Zeker bij vo2max intervallen speelt er zoveel mee, zoals hoe accuraat is je FTP, pas getest, of zit je tegen de volgende test met een bump aan, wat is je voorbereiding geweest,al veel boven threshold gewerkt of enkel sweet spot.

Hoe lager de intensiteit hoe minder kritisch al die factoren worden. Rond threshold (afhankelijk van de lengte van de intervallen) moet je er ook niet teveel naast zitten, maar bij sweet spot of lager, ga je het verschil in een paar % niet merken)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
@Smultie

Ik ben de artikelen aan het na lezen maar 1 ding snap ik niet zo goed.

https://trainerday.com/ftp-based-training-is-half-wrong/
En dan gaat het om dit gedeelte:
To prove what is wrong, let's look at an example
You can ignore below and just see the charts on the right

We have two riders
a) Rider-A with a 200-watt FTP
b) Rider-B with a 300-watt FTP

Both riders have the same anaerobic work capacity, their W’ = 20kJ. These riders with the same W’ but a different FTP should not be doing the same anaerobic workouts based on percent of FTP.

Zij zeggen dus dat deze riders hetzelfde w' hebben... Maar het hele idee is toch dat w' ook weer gebaseerd is op je ftp? Dus iemand met een hoger ftp heeft een hoger w'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04
Prulleman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:55:
bij 250 watt is 350 watt 140%, dat is in theorie mogelijk voor 30/30 intevervallen, maar wel aan de hoge kant..
Hoeveel % raad jij aan (bij 30/30)?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Dat hangt af van je vo2max.. als die hoog is en je bent dat soort dingen gewend zou hoger dan 140% 30/30s mogelijk moeten zijn (volgens het topic wat ik eerder aanhaalde). Maar voor een ander is 130 al veel.

Ik merk bij mezelf dat met name de vo2 blokken van meer dan 2 minuten echt killing zijn. Bv 3 min @120% vind ik errug zwaar..

60/60 vind ik al een stuk beter te doen,
30/30 weinig ervaring mee, maar dan komt het ook op het aantal repeats en sets.. de eerste serie zal best gaan, maar hoeveel tijd (repeats) kost het om je HR en ademhaling echt omhoog te krikken...? Erg persoonlijk !

Iedereen zou zijn FTP 1 uur moeten kunnen trappen, anders klopt de waarde niet, threshold workouts zijn daarom prima op FTP te schalen. Over unders van 95 naar 105 % ook. Maar vo2max is gewoon anders.
Dat is overigens ook wel een beperking van trainerroad en iets waar sufferfest volgens mij beter in zou moeten zijn met de 3d test

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Michaelg schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:25:
@Smultie

Zij zeggen dus dat deze riders hetzelfde w' hebben... Maar het hele idee is toch dat w' ook weer gebaseerd is op je ftp? Dus iemand met een hoger ftp heeft een hoger w'?
Zoals ik het zie (en ik heb de theorie ook niet uitgevonden O-) ) hoeft dat niet zo te zijn.
Type puncheurs zijn bv erg goed in kortere inspanningen (denk 2-8 minuten oid). Die zullen dus een hogere W'bal hebben dan een type tijdrijder.
Mijn FTP is de laatste maanden aanzienlijk gestegen, maar m'n W' blijft ongeveer gelijk (tussen de 18 en 20 kJ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Volgens intervals.icu is mijn w' dit seizoen hoger dan vorig seizoen, terwijl mijn ftp nu lager is. Ook mijn 2 en 5 minute power nu lager dan vorig seizoen... Ik vind het een bijzondere berekening haha.

Wat betreft percentage voor vo2 workouts. Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk tijd door brengen in de vo2max zone. Het moment dus waarop je lichaam de maximale hoveelheid zuurstof nog kan gebruiken (en er weinig tot geen anaerobic power bij komt kijken).
De 30/30's en 60/60's hebben als voordeel dat je redelijk lang in deze zone kan blijven zonder helemaal naar de Klote te gaan (3 mins at 120% bijvoorbeeld). Uiteindelijk wil je dus wel de vo2max zone bereiken, en daar vervolgens zo lang mogelijk blijven. Of dat dan 120% of 125 is, is voor een ieder anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:15
Michaelg schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:25:
@Smultie

Ik ben de artikelen aan het na lezen maar 1 ding snap ik niet zo goed.

https://trainerday.com/ftp-based-training-is-half-wrong/
En dan gaat het om dit gedeelte:
To prove what is wrong, let's look at an example
You can ignore below and just see the charts on the right

We have two riders
a) Rider-A with a 200-watt FTP
b) Rider-B with a 300-watt FTP

Both riders have the same anaerobic work capacity, their W’ = 20kJ. These riders with the same W’ but a different FTP should not be doing the same anaerobic workouts based on percent of FTP.

'anaerobic' work capacity is toch je energiesysteem dat (grotendeels) functioneert zonder je aerobe systeem (zuurstof dat via bloed naar je spieren vervoerd wordt), maar op basis van ATP.

Je FTP is een inspanning van een uur, dus dat zal altijd gedomineerd worden door je aerobe systeem. Het kan - imo - dus heel prima dat 2 personen dezelfde anaerobe power hebben, maar persoon 1 een veel lager FTP heeft dan persoon 2.

Dus stel:

Persoon 1; FTP 200
Persoon 2: FTP 300

Persoon 1: W' - 350
Persoon 2: W' - 350

Nu komt er een workout op basis FTP en worden de V02 max blocken op 130% ingezet. Werkt als volgt uit:

Persoon 1: 200*130% = 260
Persoon 2: 300*130% = 390

Beide personen trainen dan in de verkeerde anaërobe zone... omdat je FTP als basis gebruikt, maar voor anaerobe trainingen zou je dus wellicht een ander referentiepunt moeten nemen....

Ik ben zelf ook iemand in deze categorie door vele kracht en HIIT crossfittrainingen. Mijn 5 - 10 - 30 - 1 minuut waardes zijn relatief echt VEEL beter dan mijn FTP (maar daar werk ik aan :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Michaelg schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:19:
Volgens intervals.icu is mijn w' dit seizoen hoger dan vorig seizoen, terwijl mijn ftp nu lager is. Ook mijn 2 en 5 minute power nu lager dan vorig seizoen... Ik vind het een bijzondere berekening haha.
Op zich is dat niet zo gek toch?
Als je FTP 20 W lager is, en je 5 minuten power 10W lager dan vorig seizoen, dan heb je aan W'
10W * 300s = 3kJ gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:20:
[...]

Persoon 1; FTP 200
Persoon 2: FTP 300

Persoon 1: 200*130% = 260
Persoon 2: 300*130% = 390
Even aanhakend op dit verhaal.
Persoon 1 zit 60W boven FTP, persoon 2 zit 90W boven FTP. Persoon 2 gaat dus (veel) sneller door z'n W'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Smultie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Even aanhakend op dit verhaal.
Persoon 1 zit 60W boven FTP, persoon 2 zit 90W boven FTP. Persoon 2 gaat dus (veel) sneller door z'n W'
Nah sorry hier raak je me echt kwijt. Uiteindelijk kan die persoon met een hoger ftp toch ook veel hogere vo2max hebben en dus zit er veel meer aerobe contributie bij.

Pagina: 1 ... 74 ... 161 Laatste