Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 50 ... 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:48
hoi1234 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:10:
Het valt me ook 100% mee dat de trainer nog niet uitverkocht is. Je zou denken dat de trainer bij z'n hoge vraag, direct weer uitverkocht zou zijn.
Er is er nog maar een... }:O

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-10 14:53
Eeeeeen uitverkocht 17:46 uur. Wat een hype is dit...
Volgende week weer een nieuwe ronde.

[ Voor 8% gewijzigd door nomar109 op 20-10-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
toen ik keek waren er nog 10+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:35
Waus26 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:15:
Iemand ervaring met de Zwift shop?

***members only***

Edit: Of ervaring met de webshop van Rossem in Wateringen/allesvoorderacefiets.nl?
Ervaring met de Zwift shop hier!
Zaterdag besteld, gisteren verzonden en vandaag ontvangen. Keurig verpakt. Een Wahoo Kickr Core :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThijsM op 20-10-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Okee, Kickr Core is onderweg.
Nu de mat. Ik heb nog een yoga matje, maar is dat dik genoeg? Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een wat dikkere mat fijn is omdat de trainer dan ook zijwaarts wat heen en weer kan bewegen. Wat is handig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:14
ThijsM schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:31:
[...]

Ervaring met de Zwift shop hier!
Zaterdag besteld, gisteren verzonden en vandaag ontvangen. Keurig verpakt. Een Wahoo Kickr Core :)
Nice. Heb bij Mantel besteld vanmiddag n.a.v. de post van @Stofkapje (waarvoor dank!)

Inmiddels bericht dat de Kickr Core onderweg is. Zoals gezegd had ik één gereserveerd staan, welke ik inmiddels vrijgegeven heb bij de winkel die vanwege issues met PostNL nu even niet verzend. Dus mocht iemand nog 1 zoeken: allesvoorderacefiets.nl / Rossem/ Tuttobici in Wateringen heeft er nog 1 op voorraad om op te halen. Onder voorbehoud dat ze wellicht deze ook al voor iemand gereserveerd hebben mocht ik afhaken (vóór mijn reservering was ie ook gereserveerd)... Doe er je voordeel mee.

En die voorraad bij Mantel ging idd snel, bijna net zo snel als de vorige batch...

De Amazon mat was ook al binnen en de cassette en tool voor de cassette waren vandaag in huis. Kan dus op z'n vroegst morgenavond de boel installeren, mits ik de Kickr Core aan kan nemen omdat de pakketbezorger niet tijdens een meeting komt :+

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
nomar109 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:18:
Nu de mat. Ik heb nog een yoga matje, maar is dat dik genoeg? Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een wat dikkere mat fijn is omdat de trainer dan ook zijwaarts wat heen en weer kan bewegen. Wat is handig?
Hoe dik is de yoga mat? Ik heb deze zonder tekst erop gekocht bij Amazon voor drie tientjes. Die is 6 mm, maar wel met antislip en dempende eigenschappen. Binnen een week in huis (14e besteld en 19e binnen).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Waus26 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Hoe dik is de yoga mat? Ik heb deze zonder tekst erop gekocht bij Amazon voor drie tientjes. Die is 6 mm, maar wel met antislip en dempende eigenschappen. Binnen een week in huis (14e besteld en 19e binnen).
Tja, hij is ook zoiets qua dikte, maar het is vrij zacht schuimachtig spul. Volgens mij komt die van de Action of Lidl of zo. Die Amazon mat ziet er steviger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
nomar109 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

Tja, hij is ook zoiets qua dikte, maar het is vrij zacht schuimachtig spul. Volgens mij komt die van de Action of Lidl of zo. Die Amazon mat ziet er steviger uit.
Hij ziet er ook degelijk uit. Heb 'm nog opgerold zitten trouwens, dus heb er verder nog niet echt goed naar gekeken. Er zijn bij bij. Decathlon ook wel dergelijke opties voor twee tientjes. En anders eerst eens proberen met de yoga mat? Als het dan niet bevalt is een nieuwe mat zo geregeld natuurlijk.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 11:04
nomar109 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:18:
Heb deze sinds januari onder de kickr core liggen. en er ligt nog een voorwielstand op.

Houd je vloer schoon van zweetdruppels en gemorst drinken. Had eerst een dikke yoga achtige mat van de action maar dat vond ik maar niets.

Je wilt dat je kickr zo stabiel mogelijk staat en dat heb ik meer bij die decathlon mat.
Als ben ik nu wel naar een upgrade van de nieuwe kickr aan het kijken of een rocker plaat. Of nog beter de versie van dit voor de kickr core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Eoghlear schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:44:
[...]
Je wilt dat je kickr zo stabiel mogelijk staat
Ja, wil je dat? Zou hij niet wat heen en weer moeten kunnen bewegen? Bij de duurdere Kickr betaal je ten opzichte van de Core flink extra voor een paar rubberen voetjes, met het verhaal dat het hele zaakje dan beter heen en weer kan bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 11:04
nomar109 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Ja, wil je dat? Zou hij niet wat heen en weer moeten kunnen bewegen? Bij de duurdere Kickr betaal je ten opzichte van de Core flink extra voor een paar rubberen voetjes, met het verhaal dat het hele zaakje dan beter heen en weer kan bewegen.
Daarom ben ik nu naar een plate aan het kijken. Met gewoon fietsen wil ik dat ie goed stabiel staat.
Maar Sufferfest heeft ook best veel staand werk of sprints en dan is meer bewegen wel wat fijner (verschilt per persoon natuurlijk).

[ Voor 0% gewijzigd door Eoghlear op 20-10-2020 21:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 10:40
Voor de liefhebber, ik heb nog een steekas adapter (12x142) van Tacx voor een wheel-on trainer. PM bij interesse.

[ Voor 4% gewijzigd door Fasterinside op 20-10-2020 21:59 ]

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Laatst online: 13-10 14:21
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met Sufferfest en Trainerroad?

Voorheen gebruikte ik Zwift, dit is een prima programma, maar ik mis wat diepgang. Daarom heb ik voor trainerroad gekozen, naar mijn idee zit hier meer gedachte achter een trainingsplan etc. Maar wat ik mis is, het stukje competitie, interactie etc etc. Nu vroeg ik me af, zit Sufferfest niet iets meer tussen Trainerroad en Zwift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:26
pier87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:56:

Voorheen gebruikte ik Zwift, dit is een prima programma, maar ik mis wat diepgang. Daarom heb ik voor trainerroad gekozen, naar mijn idee zit hier meer gedachte achter een trainingsplan etc. Maar wat ik mis is, het stukje competitie, interactie etc etc. Nu vroeg ik me af, zit Sufferfest niet iets meer tussen Trainerroad en Zwift?
Voor ik naar Zwift ben overgestap had ik Sufferfest. Deed ook wat het moest doen, maar ik had de indruk dat het aanbod aan workouts een stuk beperkter was dan op Zwift. Voor het overige kijk je naar echte beelden van allerlei wielerklassiekers met aangepaste muziek erbij afhankelijk van het tempo. Trainingsplannen waren er wel, maar nooit gebruik van gemaakt.
Kom je er niet uit met de video's op youtube?

Ik kan je niet erg veel vertellen over diepgang aangezien ik dat niet zoek. Ben meer van het type workout selecteren en gaan, competitie ook nog niet aan gedaan.

Vraagje over mijn Tacx Flux 2 trouwens: Net de hele drivetrain vernieuwd want het ratelde veel te hard, nu is dat wel weg maar zit ik nog met een metalige 'tsjierp' waar ik niet meteen van weet vanwaar het komt. Ergens uit mijn aandrijving...lijkt wel dat het mindert zodra alles goed is opgewarmd. Suggesties waar ik dit kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05
pier87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:56:

Je krijgt race beelden voorgeschoteld die matchen met de intensiteit van je workout. Als je je daarmee kan vermaken voor 60 -90 minuten...
Doe mij maar netflix :)

Het 4d test protocol is volgens mij wel beter doordacht dan TR, maar de plannen van TR zijn volgens mij weer beter uitgewerkt.

*Geen ervaring met SF overigens, dus misschien heb ik het mis

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Drwho1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:10:
[...]

Vraagje over mijn Tacx Flux 2 trouwens: Net de hele drivetrain vernieuwd want het ratelde veel te hard, nu is dat wel weg maar zit ik nog met een metalige 'tsjierp' waar ik niet meteen van weet vanwaar het komt. Ergens uit mijn aandrijving...lijkt wel dat het mindert zodra alles goed is opgewarmd. Suggesties waar ik dit kan zoeken?
Heb je het ook met je achterwiel erin?
Loopt je ketting goed door je derailleur? (Niet over het nokje van de kooi?)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
De workouts van Zwift zijn sowieso niet heel goed, zie YouTube: The Problem with Zwift Workouts and Training Plans

Zwift is leuk voor entertainment. Maar volgens mij is de consensus dat als je serieus wil trainen, je beter naar TR kan gaan. Of je regelt een eigen coach via Trainingpeaks ;)

Ik heb overigens alleen ervaring met Zwift, maar volg geen trainingprogramma's daar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
MrBarBarian schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:50:
De workouts van Zwift zijn sowieso niet heel goed, zie YouTube: The Problem with Zwift Workouts and Training Plans

Zwift is leuk voor entertainment. Maar volgens mij is de consensus dat als je serieus wil trainen, je beter naar TR kan gaan. Of je regelt een eigen coach via Trainingpeaks ;)

Ik heb overigens alleen ervaring met Zwift, maar volg geen trainingprogramma's daar.
Helder verhaal in dat youtube filmpje. Ik ben om, ik zet door met trainerroad ;) moet zeggen dat ik gewoon Netflix kijk en op de achtergrond trainerroad heb. Maar als ik dan hier wat langs zie komen over zwiftraces ben ik wel weer jaloers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:02
Ik ben enkele weken geleden gestart met ZWIFT icm TR, met als doel om na 1 maand een keuze te maken... beide aanhouden is ook weer zowat.

Ondanks je wel enige discipline moet hebben bij TR, vind ik het een erg fijne manier van trainen. Relatief kort maar vooral effectief. ZWIFT is zeker leuk, met name de ZWIFT NL groep, maar om dan ''verplicht'' deel te nemen op een tijdstip wat misschien lang niet altijd fijn in de agenda past, vind ik toch lichtelijk bezwaarlijk en voelt daardoor weer een beetje als verplichting. En dat laatste (is natuurlijk een bewuste keuze), vind ik dan toch een minpunt.

Ik ben nu gestart met TR ''Sweet spot base - Mid Volume II'', veel variatie, effiecient trainen (5x p/w, 4 - 6 uur uit mijn hoofd) en gewoon heeeel erg fijn om dit te doen op ieder gewenst moment van de dag (en nee, ik heb nog geen kids ;-) )

Kortom; de keuze heb ik al gemaakt, nu kijken hoelang ik de discipline volhoud 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
pier87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:20:
[...]

Helder verhaal in dat youtube filmpje. Ik ben om, ik zet door met trainerroad ;) moet zeggen dat ik gewoon Netflix kijk en op de achtergrond trainerroad heb. Maar als ik dan hier wat langs zie komen over zwiftraces ben ik wel weer jaloers ;)
1 keer in de maand een race meepakken met je gratis 25km :) dan verstoord je je training ook niet teveel :D

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
@RR46 Klopt helemaal, zo sta ik er ook in. Ik had eerst ook een gemiddeld volume qua training. Maar dan moest ik 5 keer per week opstappen, in mijn geval is dat wel lastig met mijn fulltime baan en twee jonge kinderen. Maar eerlijk gezegd, waar een wil is, is een weg. Je moet het ook willen, en ik wil dat dus niet ;)

Heb het na 2 weken naar beneden gebracht, nu moet ik 3 keer per week een training afronden. Daarnaast in het weekend een lange duurrit en tussendoor nog wat met gewichten smijten.

@Prulleman haha, ja moet je wel goed zoeken naar korte races, anders zit je boven de 25 km :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
pier87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:30:
@RR46 Klopt helemaal, zo sta ik er ook in. Ik had eerst ook een gemiddeld volume qua training. Maar dan moest ik 5 keer per week opstappen, in mijn geval is dat wel lastig met mijn fulltime baan en twee jonge kinderen. Maar eerlijk gezegd, waar een wil is, is een weg. Je moet het ook willen, en ik wil dat dus niet ;)

Heb het na 2 weken naar beneden gebracht, nu moet ik 3 keer per week een training afronden. Daarnaast in het weekend een lange duurrit en tussendoor nog wat met gewichten smijten.

@Prulleman haha, ja moet je wel goed zoeken naar korte races, anders zit je boven de 25 km :P
je mag de rit die je begint gewoon afmaken, dus dat is geen probleem, je zou zelfs een rit van 24 km kunnen doen en de volgende dag een rit van 200.

En wat betreft het volume bij TR, mid volume (5x per week) is inderdaad erg veel.. low volume met 3.5 uur (2x 60 1x 90 min) kom je al een eind mee als je ook wat buiten rijdt

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 21-10-2020 10:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
je mag de rit die je begint gewoon afmaken, dus dat is geen probleem, je zou zelfs een rit van 24 km kunnen doen en de volgende dag een rit van 200.

En wat betreft het volume bij TR, mid volume (5x per week) is inderdaad erg veel.. low volume met 3.5 uur (2x 60 1x 90 min) kom je al een eind mee als je ook wat buiten rijdt
Bij mij hield het laatst na 25 kilometer toch meteen op. Was weliswaar vrij rondrijden, dus mogelijk dat daar nog verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Smultie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Bij mij hield het laatst na 25 kilometer toch meteen op. Was weliswaar vrij rondrijden, dus mogelijk dat daar nog verschil in zit.
Hmm.. zelf geen ervaring mee eigenlijk, maar had altijd begrepen dat het op die manier mogelijk zou moeten zijn

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-10 15:48

Flipmo

OMG !!

ik heb een maand terug in de trail mode 30km gefietst.
bij 25km die melding, maar die klik je weg en ga je gewoon door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Flipmo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:23:
ik heb een maand terug in de trail mode 30km gefietst.
bij 25km die melding, maar die klik je weg en ga je gewoon door :)
Hhm, 1 november nog eens proberen dan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 06:57

Kluus

Gang is alles

Het zal per persoon schelen inderdaad. Ik ga in het weekend meestal met een groepje maten op pad en daar heb ik dus maar beperkt inspraak op de intensiteit (vaak komt dit voor mij neer op een lange en intensieve training) waardoor dit lastig te combineren is met een trainingsplan (dat vind ik lasting in ieder geval). Zwift geeft mij dan juist de flexibiliteit om ad hoc te kijken of ik een rustige of zware rit ga doen aan de hand van hoe ik me voel.

Daarbij kan ik dan nog rekening met andere zwaardere inspanningen die ik gedurende de week ga doen (een Zwift race of juist ff doorknallen met de MTB) en dan maakt het ook niet uit of ik die rustige rit lekker buiten met de racer of op Zwift doe. Dat kan ik laten afhangen van het weer en de tijd die ik heb.

Als je structureel een of twee Zwift races in de week wil doen is dat alsnog een verplichting inderdaad maar goed dat vind ik leuk om te doen en in de zomer heb ik dat ook met (trainings)koersjes en andere groepsritten, ik kan daar op zich ook wel naar uit kijken iedere week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 06:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

wat er voor gezorgd heeft dat ik gestopt ben met Zwift en gestart met trainerroad is omdat ik graag een trainingsschema wil volgen en bij Zwift kon je voor zover ik kon vinden alleen maar schema's vinden waar je 4-5x per week (binnen) moest fietsen...uiteindelijk heeft het buiten kilometers maken nog altijd mijn prioriteit dus wil ik het liefst op zaterdag en zondag buiten gaan fietsen met 4-5x zwift erbij werd me dat gewoon teveel. bij trainer road kun je gewoon kiezen hoeveel dagen je wil trainen en welke dagen zodat ik het weekend vrij kan houden...uiteraard is hier makkelijk in te wijzigen.

wel moet ik na 3 trainingen (al) zeggen dat ik trainerroad gewoon saai vind en dat heb ik bij Zwift niet gehad alhoewel ik daar juist de races en de groepsritjes leuk vond...de trainingen vielen ook tegen.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:46:
Het zal per persoon schelen inderdaad. Ik ga in het weekend meestal met een groepje maten op pad en daar heb ik dus maar beperkt inspraak op de intensiteit (vaak komt dit voor mij neer op een lange en intensieve training) waardoor dit lastig te combineren is met een trainingsplan (dat vind ik lasting in ieder geval). Zwift geeft mij dan juist de flexibiliteit om ad hoc te kijken of ik een rustige of zware rit ga doen aan de hand van hoe ik me voel.

Daarbij kan ik dan nog rekening met andere zwaardere inspanningen die ik gedurende de week ga doen (een Zwift race of juist ff doorknallen met de MTB) en dan maakt het ook niet uit of ik die rustige rit lekker buiten met de racer of op Zwift doe. Dat kan ik laten afhangen van het weer en de tijd die ik heb.

Als je structureel een of twee Zwift races in de week wil doen is dat alsnog een verplichting inderdaad maar goed dat vind ik leuk om te doen en in de zomer heb ik dat ook met (trainings)koersjes en andere groepsritten, ik kan daar op zich ook wel naar uit kijken iedere week.
Zelfde ervaring met Zwift. Ik kijk ook waar ik op dat moment zin en tijd voor heb.
Afgelopen weekend flink lopen zweten op de MTB buiten. Heb al paar dagen spierpijn in m'n bovenlijf haha. Had ook al 2 jaar niet op de MTB gezeten geloof ik.
Daarom gisteren maar relatief rustig een route gefietst om weer een badge binnen te halen..
Andere optie was een rustige groepsrit geweest maar die begonnen een half uur later.
Een race zat ik niet op te wachten, zal vandaag dan ook niet meedoen aan de Zwift NL race.

Zo'n heel plan om de winter door te komen hoeft van mij niet. Zomers fiets ik of alleen, of samen met de tourclub waar het gas er vaak ook goed op gaat.
Zo met Zwift maak je toch wat uren op de fiets, soms lekker knallen en soms gewoon rustig peddelen.
Dan sta ik in het voorjaar tenminste niet met 2-0 achter :)

Dat brengt mij meer plezier dan van die blokken trainingen afwerken. Als je daar diep gaat dan kan je je netflix serie ook niet goed volgen lijkt me :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
Nutterd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:10:
wat er voor gezorgd heeft dat ik gestopt ben met Zwift en gestart met trainerroad is omdat ik graag een trainingsschema wil volgen en bij Zwift kon je voor zover ik kon vinden alleen maar schema's vinden waar je 4-5x per week (binnen) moest fietsen...uiteindelijk heeft het buiten kilometers maken nog altijd mijn prioriteit dus wil ik het liefst op zaterdag en zondag buiten gaan fietsen met 4-5x zwift erbij werd me dat gewoon teveel. bij trainer road kun je gewoon kiezen hoeveel dagen je wil trainen en welke dagen zodat ik het weekend vrij kan houden...uiteraard is hier makkelijk in te wijzigen.

wel moet ik na 3 trainingen (al) zeggen dat ik trainerroad gewoon saai vind en dat heb ik bij Zwift niet gehad alhoewel ik daar juist de races en de groepsritjes leuk vond...de trainingen vielen ook tegen.
Dat ervaar ik ook exact zo, na een aantal trainingen merk ik dat Zwift meer afleiding biedt. Maar goed met zwift had ik later ook regelmatig Netflix aanstaan. Ben meer benieuwd naar mijn ontwikkelingen die ik straks verwacht door te maken op trainerroad. Bij zwift was het maar wat omrommelen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-10 13:05

McMiGHtY

- burp -

Wel heel toevallig dat dit iemand is die zelf ook trainingen/coaching geeft/doet.

Hij heeft wellicht wat punten, maar d'r zijn genoeg manieren om Zwift te gebruiken als trainingsplatform als je niet de ingebakken Workouts wil gebruiken.

Alpecin-Fenix heeft momenteel ook wat draaien qua trainingen/workouts in Zwift..misschien is dat voor bepaalde personen iets.

Ik gebruik zelf Trainerday om m'n trainingsplan te maken, exporteren als .zwo file en in de juiste plaatst plakken en je hebt je training in Zwift.

Mijn inziens zijn de trainingen die je zou moeten doen per week:

2x (en in sommige gevallen 3x ) High Intensity
3x duur
1x lange duur

En dat kan opzich allemaal binnen (als je zou willen).

Ik zit de laatste tijd rond de 10 uur training gemiddeld per week, en dat is allemaal op de trainer. De weekeinden zijn op een of andere manier volgepland dus een lange(re) duurrit zit er niet in, anders zou er nog een uur of 5 bijkomen.

[ Voor 31% gewijzigd door McMiGHtY op 21-10-2020 14:51 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Laatst online: 13-10 07:18
Het grootste probleem met de Zwift workouts is niet eens de workouts an sich. Een vo2 workout of een threshold workout is vaak best vergelijkbaar. Dus inderdaad, je kunt Zwift prima als trainingsplatform gebruiken.
Het gaat echter om het geheel waarin een Trainerroad (en wellicht sufferfest ook?) veel beter in is. Dat is dan ook hun core business. Het is geen entertainment bedrijf (zeggen ze zelf overigens ook). De workouts zijn dusdanig progressief dat je jezelf nooit op brand, maar ook niet te makkelijk zijn. Daarnaast volgt TR ook nog eens een volledig cyclus. Als je een base/build/specialty plan volgt richting een event heb je het ook al gauw over een plan van 28 weken. Van basis fitnes tot aan heel specifiek voor het event waar je het plan op laat afstemmen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:58
Was zonet aan het kijken om eventueel eens deel te nemen aan de Zwift NL Race day. Zie dat dit pas om 20h start. Net iets te laat...

Nog nooit een race gereden, dus ik start waarschijnlijk best eens een race in categorie D (en pas mij eventueel aan) om een gevoel te krijgen hoe het er aan toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@argon007 Pas maar op, er gaan nu allemaal mensen zeuren over ''sandbaggen'' etc etc etc :P

@McMiGHtY Tsja, als je het filmpje afkijkt zegt hij ook dat hij absoluut niets tegen Zwift heeft, in tegendeel zegt ie zelfs. Hij is erg enthousiast over Zwift behalve over hun trainingsprincipe. Ik ben het eigenlijk wel eens met zijn opmerkingen. Een belangrijk punt is, een punt wat ik herken als wedstrijdrenner... je kunt een interval training pas echt goed uitvoeren als je uitgerust bent. Iets soortgelijks geeft hij ook aan in zn filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47
Prulleman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Je krijgt race beelden voorgeschoteld die matchen met de intensiteit van je workout. Als je je daarmee kan vermaken voor 60 -90 minuten...
Doe mij maar netflix :)

Het 4d test protocol is volgens mij wel beter doordacht dan TR, maar de plannen van TR zijn volgens mij weer beter uitgewerkt.

*Geen ervaring met SF overigens, dus misschien heb ik het mis
Het is wel iets meer dan alleen de beelden, er zit meestal een verhaallijn met wat humor in en daarnaast net als bij TR teksten met advies, aanmoediging etc. Voor mij persoonlijk zit de meerwaarde van Sufferfest niet in dat het een middenweg is tussen Zwift en TR, maar dat het een compleet pakket aan trainingen aanbiedt, inclusief Yoga en Strength. Qua flexibel met plannen omgaan: Ik heb vandaag de hele dag staan klussen in het huis van mijn broertje en dan ga ik dus vanavond echt geen training afwerken. Geen man over boord, past er allemaal in. Als je structureel trainingen mist en niet vervangt dan heb je weinig aan die plannen, maar schuiven, overslaan of een ritje in het weekend toevoegen is all in the game.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-10 15:22
Vroeger reed ik vaak solo ritjes op Zwift.
De laatste weken eigenlijk enkel nog groepsritten. Op den duur begin je de andere Zwifters echt te kennen en is het bijna even sociaal als een outdoor rit met de club :).

Aangezien de doelen door corona hoogst onzeker zijn heb ik persoonlijk ook geen behoefte aan een gestructureerd trainingsplan momenteel.
Ik amuseer me voorlopig erg goed op Zwift :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

CedricD schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:57:
Vroeger reed ik vaak solo ritjes op Zwift.
De laatste weken eigenlijk enkel nog groepsritten. Op den duur begin je de andere Zwifters echt te kennen en is het bijna even sociaal als een outdoor rit met de club :).

Aangezien de doelen door corona hoogst onzeker zijn heb ik persoonlijk ook geen behoefte aan een gestructureerd trainingsplan momenteel.
Ik amuseer me voorlopig erg goed op Zwift :9
Zo heb ik dat ook ja en ook tijdens een normaal seizoen moet ik gewoon een heel voorjaar/zomer goed zijn met meerdere cyclo's/koersjes/sparren met fietsmaten. Ik heb nooit echt één doel waar ik naartoe leef en al helemaal niet met meerdere disciplines die de aandacht verdienen zoals een triatleet waarvoor deze manier van trainen oorspronkelijk bedoeld is.

Met gewoon gevarieerd (en voldoende) trainen waarbij je je trainingsbeslasting in de gaten houdt kom je volgens mij een heel eind voor alleen fietsen. De meeste echte hardrijders die ik ken doen ook niet anders dan dat.

In ieder geval kijk ik naar zo'n Zwift koersje al van te voren uit en ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou hebben voor het afwerken van een workout in een programma, maar zo is dat voor iedereen anders natuurlijk :). Daarbij leer je inderdaad mensen in de community een beetje kennen waardoor Zwift mij toch wel wat meer brengt dan andere programma's dat zouden doen.

Maar goed dat is mijn persoonlijke visie er op en daarbij kan ik me voorstellen dat met beperkte tijd heel veel aan een trainingplan kan hebben, mij heeft het alleen nooit zo getrokken. Daarnaast moet je denk ik met Zwift ook een beetje gevoelig zijn voor het gaming aspect, dat heeft ook niet iedereen hetzelfde natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:58
MrAngry schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:07:
[...]

Het is wel iets meer dan alleen de beelden, er zit meestal een verhaallijn met wat humor in en daarnaast net als bij TR teksten met advies, aanmoediging etc. Voor mij persoonlijk zit de meerwaarde van Sufferfest niet in dat het een middenweg is tussen Zwift en TR, maar dat het een compleet pakket aan trainingen aanbiedt, inclusief Yoga en Strength. Qua flexibel met plannen omgaan: Ik heb vandaag de hele dag staan klussen in het huis van mijn broertje en dan ga ik dus vanavond echt geen training afwerken. Geen man over boord, past er allemaal in. Als je structureel trainingen mist en niet vervangt dan heb je weinig aan die plannen, maar schuiven, overslaan of een ritje in het weekend toevoegen is all in the game.
Ik ben ook blij met Sufferfest! De beelden en muziekjes in combinatie met best afwisselende cadans en power maken dat ik het toch best even volhoud. Netflix op de achtergrond is ook prima mogelijk, maar als je dat altijd doet is TR mogelijk een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 16:36
Hier ook een enthousiaste gebruiker van sufferfest, vooral de 4dp test vind ik wel erg fijn en hoe je workouts daarop afgestemd worden.
De filmpjes hebben inderdaad best wel wat aanmoediging, advies en af en toe lekker flauwe humor.
Als het een wat minder intensieve sessie is zet ik zelf vaak een podcast op, geeft genoeg afleiding. Op iets van series ofzo kan ik me niet contreren als ik fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-10 12:02
Momenteel ook aan het dubben over een indoor trainer.. Waarschijnlijk de Tacx Flux II. Echter nog wel een vraag over de compabiliteit met een 12 speed. Blijven de indoor trainers bruikbaar als de racefietsen doorontwikkelen naar 12 speed, of is het dan noodzaak om een nieuwe trainer aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@Anniedrew ik verwacht niet dat je straks alle smart-trainers moet vervangen als 12 speed doorbreek op de markt. Er zal vast een oplossing voor komen, maar eerlijk gezegd denk ik dat 12 speed nog wel even op zich laat wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Anniedrew schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:25:
Momenteel ook aan het dubben over een indoor trainer.. Waarschijnlijk de Tacx Flux II. Echter nog wel een vraag over de compabiliteit met een 12 speed. Blijven de indoor trainers bruikbaar als de racefietsen doorontwikkelen naar 12 speed, of is het dan noodzaak om een nieuwe trainer aan te schaffen?
in principe gaat dit eenvoudig met het wisselen van de body:
https://tacx.com/nl/product/bodies-direct-drive-trainers/

op dit moment heb je dus een sram xd(r) driver voor 12 speed en een 12 speed compatible campa.
De vraag is wat shimano voor de volgende stap in road groepen gaat doen, MTB zit al op 12 speed met een nieuwe micro spline body, welke nog niet voor tacx beschikbaar is (maar komt wellicht nog)
Ik hoop eigenlijk dat shimano dezelfde body gaat gebruiken voor mtb en road, de verschillen hierin hebben geen nut en is enkel lastig*.. Als shimano dan naar 12 speed road gaat met de micro spline body, dan zal deze zeker ook in de taxc vorm komen

*(zal vast met hub breedte etc te maken hebben, maar het verschil tussen 11 speed mtb en road is wat mij betreft ook een vreemde keuze geweest)

[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 22-10-2020 11:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Prulleman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

in principe gaat dit eenvoudig met het wisselen van de body:
https://tacx.com/nl/product/bodies-direct-drive-trainers/

op dit moment heb je dus een sram xd(r) driver voor 12 speed en een 12 speed compatible campa.
De vraag is wat shimano voor de volgende stap in road groepen gaat doen, MTB zit al op 12 speed met een nieuwe micro spline body, welke nog niet voor tacx beschikbaar is (maar komt wellicht nog)
Ik hoop eigenlijk dat shimano dezelfde body gaat gebruiken voor mtb en road, de verschillen hierin hebben geen nut en is enkel lastig.. Als shimano dan naar 12 speed road gaat met de micro spline body, dan zal deze zeker ook in de taxc vorm komen
Dat zou erg fijn zijn inderdaad. Momenteel met de MTB inderdaad al een 12 speed, dus het zou fijn zijn als die in geval van nood er ook op kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:37
De wat langere kooi van de derri kan ook probleem zijn. Ik dacht dit ergens gelezen te hebben over de Flux 1, wat op de 2 zou opgelost zijn. In ieder geval op een Kickr Core geen probleem.

Je kan voor 12-speed wel een Sram NX gebruiken op de "ouwerwetse" Shimano body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Laatst online: 13-10 13:53
Meld mij hier ook maar even aan!

Van de zomer begonnen met fietsen op een Apex Edge met Shimano 105, door de COVID was het niet echt mogelijk om volle bak door te blijven trainen in de roeiboot dus toen geïnvesteerd in de fiets om zo toch de beentjes sterk te houden.

Vorige week de knoop doorgehakt en een Saris M2 gekocht om ook gericht te kunnen trainen onder alle weersomstandigheden. Ietsje minder nauwkeurig dan een Kickr Snap (5% vs 3%) maar voor mijn gebruik voldoende en ik wilde niet wachten tot de Wahoo's weer een keer beschikbaar zouden zijn. Mocht de wintertraining goed bevallen dan upgrade ik wellicht naar een DRD unit.

Wel wat vragen voor de meer ervaren fietsers hier:
  • Gisteren een trainingssessie gedaan met focus op 10s sprints (Zwift Academy is best leuk!). Daar trap ik over de 1500w (piek, 19.6w/kg), het theoretische max van zowel de Saris en de Snap, is dit erg en wat gebeurt er eigenlijk als je over die maximaal heengaat. Trap je dan dus eigenlijk voor niks en is het niet te meten of word je meting gewoon super inaccuraat?
  • Met roeien train ik voornamelijk op HR, hoe doen jullie dat op de fiets? Overal wordt veel met FTP rondgestrooid maar ik ben in 2 dagen tijd van 160W naar 188W gegaan volgens Zwift 8)7. Lijkt mij dus niet echt een interessante manier van trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Mauritio schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:26:
• Met roeien train ik voornamelijk op HR, hoe doen jullie dat op de fiets? Overal wordt veel met FTP rondgestrooid maar ik ben in 2 dagen tijd van 160W naar 188W gegaan volgens Zwift 8)7. Lijkt mij dus niet echt een interessante manier van trainen.
[/list]
Ik train nog steeds op hartslag eigenlijk, bij gebrek aan powermeter. Ik denk dat jij je pas zorgen hoeft te gaan maken of je niet superman bent als je elke 2 dagen 28W blijft stijgen. :P

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
LuPo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Ik train nog steeds op hartslag eigenlijk, bij gebrek aan powermeter. Ik denk dat jij je pas zorgen hoeft te gaan maken of je niet superman bent als je elke 2 dagen 28W blijft stijgen. :P
Ja denk dat de eerste meting bij Zwift is gebeurd zonder dat ik doorhad dat het een meting was. Binnenkort maar eens een ramp workout proberen en kijken waar ik dan eindig :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Mauritio schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:26:
Meld mij hier ook maar even aan!

Van de zomer begonnen met fietsen op een Apex Edge met Shimano 105, door de COVID was het niet echt mogelijk om volle bak door te blijven trainen in de roeiboot dus toen geïnvesteerd in de fiets om zo toch de beentjes sterk te houden.

Vorige week de knoop doorgehakt en een Saris M2 gekocht om ook gericht te kunnen trainen onder alle weersomstandigheden. Ietsje minder nauwkeurig dan een Kickr Snap (5% vs 3%) maar voor mijn gebruik voldoende en ik wilde niet wachten tot de Wahoo's weer een keer beschikbaar zouden zijn. Mocht de wintertraining goed bevallen dan upgrade ik wellicht naar een DRD unit.

Wel wat vragen voor de meer ervaren fietsers hier:
  • Gisteren een trainingssessie gedaan met focus op 10s sprints (Zwift Academy is best leuk!). Daar trap ik over de 1500w (piek, 19.6w/kg), het theoretische max van zowel de Saris en de Snap, is dit erg en wat gebeurt er eigenlijk als je over die maximaal heengaat. Trap je dan dus eigenlijk voor niks en is het niet te meten of word je meting gewoon super inaccuraat?
de max van een trainer is gebaseerd op de maximale weerstand die deze kan genereren, dat erboven gemeten wordt is gek, maar veel hoger zal het in theorie niet worden.

Hoe komt zwift aan je FTP waardes? Als dit gebaseerd is op een beetje rondfietsen, dan zal het in de praktijk een stuk hoger liggen. Volgens mij wordt de standaard formule van 0,95% van je FTP is gelijk aan de je beste 20 minuten van een rit. Dus als je je niet voor 20 minuten goed commit zal je FTP niet veel waarde hebben.

Je kan naast een losse 20 minuten test (die lastig te pacen is) ook een ramptest doen.

1500 is overigens best een stevige piek power, zeker indoor. ik kom niet veel verder dan ongeveer 1000 (bij een FTP van ~300). een goede sprinter met een vergelijkbaar FTP zal zeker wel de 1500 kunnen halen, maar meestal niet zonder specifieke training.
(je bent dus of een goede sprinter van nature, of je trainer is een beetje optimistisch :))

Qua trainen met power, dat is veelal op percentages van je FTP, dus bijvoorbeeld sweetspot blokken rond de 90% van FTP, of vo2max op 120% van je FTP etc

bv een sweetspot workout met 4 x 10 minuten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAiXlSOn1lF-t1_z6IXLfl8Wyq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZ6lD9UTQ0yyHLfqW3GsIaq3.png?f=fotoalbum_large
Carillon consists of 2 sets of 2x10-minute criss-cross intervals where the 2-minute valleys range from 88-90% FTP and the 30-second surges fall between 92-95% FTP.
Om het doel van de workout te halen moet je FTP dus wel goed zijn geschat, dus zeker een ramptest doen voor je aan FTP based workouts begint

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 22-10-2020 15:42 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
Prulleman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:37:
[...]

de max van een trainer is gebaseerd op de maximale weerstand die deze kan genereren, dat erboven gemeten wordt is gek, maar veel hoger zal het in theorie niet worden.

Hoe komt zwift aan je FTP waardes? Als dit gebaseerd is op een beetje rondfietsen, dan zal het in de praktijk een stuk hoger liggen. Volgens mij wordt de standaard formule van 0,95% van je FTP is gelijk aan de je beste 20 minuten van een rit. Dus als je je niet voor 20 minuten goed commit zal je FTP niet veel waarde hebben.

Je kan naast een losse 20 minuten test (die lastig te pacen is) ook een ramptest doen.

1500 is overigens best een stevige piek power, zeker indoor. ik kom niet veel verder dan ongeveer 1000 (bij een FTP van ~300). een goede sprinter met een vergelijkbaar FTP zal zeker wel de 1500 kunnen halen, maar meestal niet zonder specifieke training.
(je bent dus of een goede sprinter van nature, of je trainer is een beetje optimistisch :))
FTP komt denk ik inderdaad van een beetje rondfietsen, nog geen officiele test gedaan. De Ramp of reguliere FTP-test staat wel op het programma!

1500W is wel wat ik ongeveer verwacht, ben altijd al een sprinter geweest en natuurlijk helpt 5-10 uur per week roeien ook wel :). Wedstrijd afstand bij roeien is in de regel 2K en daar doe ik rond de 7 minuten over, gemiddeld wattage is dan ~300W. Ben je wel zo dood als een pier dus kun je niet te vaak doen. Training sessies zijn voor mij met roeien 1 tot 2 uur.

(Je wil trouwens niet weten hoe ik na 5 x 10 seconden max op die fiets zat, lag, hing en nog net kon afstappen :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mauritio schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

FTP komt denk ik inderdaad van een beetje rondfietsen, nog geen officiele test gedaan. De Ramp of reguliere FTP-test staat wel op het programma!

1500W is wel wat ik ongeveer verwacht, ben altijd al een sprinter geweest en natuurlijk helpt 5-10 uur per week roeien ook wel :). Wedstrijd afstand bij roeien is in de regel 2K en daar doe ik rond de 7 minuten over, gemiddeld wattage is dan ~300W. Ben je wel zo dood als een pier dus kun je niet te vaak doen. Training sessies zijn voor mij met roeien 1 tot 2 uur.

(Je wil trouwens niet weten hoe ik na 5 x 10 seconden max op die fiets zat, lag, hing en nog net kon afstappen :*) )
haha, succes met de ramptest, dat is ongeveer 20 minuten totaal, waarvan het na ongeveer een kwartiertje lastig begint te worden, maar de laatste minuten zijn echt killing :) je moet ook echt doorgaan tot je van je fiets valt.

Maar de meeste roeiers hebben een erg goede basis, en je vo2max zal ook al in orde zijn, dus je start wel met een mooie voorsprong :)

succes met je training!

Mocht je echt voor de workouts gaan, dan zijn er (betere) alternatieven voor zwift, verdiep je ook eens in TrainerRoad en Sufferfest, ik ben zelf erg tevreden over trainerroad, maar misschien is jou powerprofiel wel erg afwijkend van het gemiddelde en ben je beter af met het uitgebreidere test protocol van sufferfest.. Bij TR gaan ze voor alle workouts uit van je FTP, voor sommige betekend dit dat vo2max workouts bv structureel te zwaar of in jou geval waarschijnlijk te licht zijn, je kan dit handmatig aanpassen, maar SF heeft een uitgebreidere test, waardoor ze de verschillende workouts beter kunnen schalen naar je persoonlijke power profiel.

(voor TR mag je me een DM sturen als je een link voor een gratis maand wil)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 19:09
Bol.com had enkele Wahoo Kickr Core's binnen. Terwijl ik via mijn werk aankoopbonnen aan het kopen was, waren ze alweer uitverkocht.
Nu heb ik hier 5 binnen van 150€ voor niets gekocht. Hopelijk snel weer in voorraad...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marlie1981
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 12:23
Gisteren voor het eerst een race gedaan in Zwift. Met mijn ftp van 2.5 w.kg hoor ik netjes in de D-categorie, maar mijn 60kg helpen niet mee op een relatief vlak rondje. Daarnaast zat ik in een race met 104 mannen en 1 andere vrouw, waardoor het gewichtsverschil (en dus de watts op het vlakke) wel groot was.

Wat me vooral opviel (los van de top 20 die boven de 3 w/kg zat...) was dat ik me zo ontzettend liet opjutten. Ik had me voorgenomen om me niet over de kop te fietsen, maar met een gemiddelde hs van 174 tijdens een race van net geen uur, is dat niet helemaal gelukt. Wel met hangen en wurgen bij een groepje kunnen blijven en netjes in de middenmoot geëindigd.

Al met al: helemaal stuk gegaan, veel dieper gegaan dan dat ik op trainingen of free-rides doe, maar me wel erg goed geamuseerd. Volgende race staat al gepland: zaterdag La Reine, een klimrit met een deel van de virtuele Mont Ventoux tot aan Chalet Reynard. Gaat pijn doen, maar heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Drossie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:15:
Bol.com had enkele Wahoo Kickr Core's binnen. Terwijl ik via mijn werk aankoopbonnen aan het kopen was, waren ze alweer uitverkocht.
Nu heb ik hier 5 binnen van 150€ voor niets gekocht. Hopelijk snel weer in voorraad...
Ik ken wel iemand die ze anders wil overkopen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Woensdag besteld, gisteren ontvangen en vanavond de Wahoo Kickr Core gemonteerd en de cassette geplaatst. Morgen of dit weekend maar eens kalibreren en een eerste rit doen op Zwift.

Toen ik de Wahoo app zojuist ging downloaden, viel in de App Store mijn oog op de app van Fulgaz. Iemand daar ervaring mee? Ziet er best oké uit namelijk. Heeft ook een 14 dagen trial dus wellicht ga ik het maar gewoon proberen... Echte beelden tot 4K klinkt best innteressant, en is ook voor Windows etc net als Zwift.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:29
Vandaag ook mijn Kickr core binnengekregen! Gelijk de poten eronder gezet en de cassette gemonteerd.

Na een spindown in de wahoo app 20km gefietst. We wonen in een eengezinswoning, de trainer staat op de 1ste verdieping, mijn vrouw kon mij in de woonkamer begane grond horen fietsen (betonnen verdiepingsvloer).

Bij flink aanzetten, niet staand merk ik een pulserende trilling/resonantie welke weg lijkt te komen bij het trapaslager.

Ik merk geen zijwaartse speling op de crank, zou het toch een trapaslager kunnen zijn?

Zelf pas net begonnen met racefietsen (2de hands racefiets Ultegra afgemonteerd) veel ervaring om uit te putten heb ik dus zelf niet.

Heb er een filmpje van gemaakt is er hier iemand met wat technische kennis die ik het filmpje kan sturen met Whatsapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10 15:30
Ja kan hem ook even op youtube zetten en de link hier delen. Kunnen er meerdere over oordelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ik heb (misschien wel) mijn meest domme vraag hier op het forum ;-) ... ik heb nu mijn 3de training gedaan op trainerroad en gaat allemaal wel soepel (ben niet heel tevreden over hoe goed mijn trainer de "power" aanhoud en mijn cadans houden is ook moeilijk omdat je gewoon voelt dat hij af en toe wisselt van weerstand terwijl aan het aantal watts dat je moet trappen niets veranderd) maar als hij het zo blijft doen blijf ik het hier mee doen tot de zomer en stuur ik hem dan terug naar Tacx :+

Maar mijn vraag is...ik ben sinds December heel flink afgevallen en nu een aantal maanden op hetzelfde gewicht gebleven, ik zou er graag nog 5kg vanaf willen maar dat komt volgend voorjaar wel. maar sinds ik trainerroad gestart heb ben ik ruim 2kg bijgekomen terwijl ik juist meer fiets dan de afgelopen weken...het lijkt me dat dat er niets mee te maken heeft maar het is wel heel toevallig dat het vanaf dat moment is. nu twijfel ik of het iets met de trainingen in trainerroad te maken heeft of dat het gewoon toevallig is/ ik verder moet kijken hoe dit kan...

/edit: ik denk dat het er niks mee te maken heeft want spieropbouw in 3 (4 met ramptest) trainingen lijkt me erg veel en al helemaal 2kg...

[ Voor 6% gewijzigd door Nutterd op 23-10-2020 08:17 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
2kg spieropbouw doen de meeste kracht sporters een moord voor idd :).

Al kun je als beginner met heel weinig spiermassa initieel wel heel makkelijk spiermassa opbouwen.

Maar met 3 trainingen.. denk eerder dat het iets anders is. Iets veranderd in je voeding, dagelijkse beweegpatroon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Requiem19 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:26:
2kg spieropbouw doen de meeste kracht sporters een moord voor idd :).

Al kun je als beginner met heel weinig spiermassa initieel wel heel makkelijk spiermassa opbouwen.

Maar met 3 trainingen.. denk eerder dat het iets anders is. Iets veranderd in je voeding, dagelijkse beweegpatroon?
Ja precies die spieropbouw is natuurlijk wel de hoop maar niet de gedachte :+

In mijn eetpatroon is letterlijk niks veranderd (ik heb heel lang afgewogen maar dat doe ik al een tijd niet meer dus kunnen een paar gram meer of minder zijn per dag maar absoluut geen gekke vershillen). bewegingspatroon is juist dat ik iets meer fiets en op mijn werk de hele dag zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Natuurlijke fluctuatie in je gewicht?
Meet je elke dag op hetzelfde moment?
Hoe vaak meet je?
Hoeveel fluctuatie zat er de voorgaande maanden in je gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Smultie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:32:
Natuurlijke fluctuatie in je gewicht?
Meet je elke dag op hetzelfde moment?
Hoe vaak meet je?
Hoeveel fluctuatie zat er de voorgaande maanden in je gewicht?
Ik meet iedere dag en pak dan per week een gemiddelde en ben nu 2 kg zwaarder dan de afgelopen 3 maanden en ik meet iedere dag op hetzelfde moment. normaal zit er max 0.5kg tussen aangezien ik vrij streng ben voor mezelf qua wat ik eet omdat ik gewoon heel snel bij kom...vind het nu ook geen probleem dat er 2kg bij zijn die krijg ik er wel weer af voor de lente/zomer maar was vooral benieuwd hoe dit zou komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Enige verschil als je meer gaat trainen is dat je spieren meer water kunnen opnemen om te gebruiken (meer suiker vasthouden = meer water vasthouden). Maar ik zou er niet teveel achter zoeken.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Michiel193 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:49:
Vandaag ook mijn Kickr core binnengekregen! Gelijk de poten eronder gezet en de cassette gemonteerd.

Na een spindown in de wahoo app 20km gefietst. We wonen in een eengezinswoning, de trainer staat op de 1ste verdieping, mijn vrouw kon mij in de woonkamer begane grond horen fietsen (betonnen verdiepingsvloer).

Bij flink aanzetten, niet staand merk ik een pulserende trilling/resonantie welke weg lijkt te komen bij het trapaslager.

Ik merk geen zijwaartse speling op de crank, zou het toch een trapaslager kunnen zijn?

Zelf pas net begonnen met racefietsen (2de hands racefiets Ultegra afgemonteerd) veel ervaring om uit te putten heb ik dus zelf niet.

Heb er een filmpje van gemaakt is er hier iemand met wat technische kennis die ik het filmpje kan sturen met Whatsapp?
over het geluid gesproken, ik ben overgestapt van een Snap naar een Core. Bij de Snap moest ik oortjes indoen wanneer ik netflix wilde kijken tijdens een trainingsrit. Momenteel kan ik de Ipad gewoon aanzetten zonder oortjes en dan is alles prima te verstaan.

Als ik jou was zou ik eens een rubberen matje eronder zetten, dat maakt zeker een verschil in geluid/demping. Wanneer ik momenteel op de Core zit, maakt mijn ketting het meeste geluid, maar die is eigenlijk ook aan vervanging toe :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Nutterd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:16:
Ik heb (misschien wel) mijn meest domme vraag hier op het forum ;-) ... ik heb nu mijn 3de training gedaan op trainerroad en gaat allemaal wel soepel (ben niet heel tevreden over hoe goed mijn trainer de "power" aanhoud en mijn cadans houden is ook moeilijk omdat je gewoon voelt dat hij af en toe wisselt van weerstand terwijl aan het aantal watts dat je moet trappen niets veranderd) maar als hij het zo blijft doen blijf ik het hier mee doen tot de zomer en stuur ik hem dan terug naar Tacx :+

Maar mijn vraag is...ik ben sinds December heel flink afgevallen en nu een aantal maanden op hetzelfde gewicht gebleven, ik zou er graag nog 5kg vanaf willen maar dat komt volgend voorjaar wel. maar sinds ik trainerroad gestart heb ben ik ruim 2kg bijgekomen terwijl ik juist meer fiets dan de afgelopen weken...het lijkt me dat dat er niets mee te maken heeft maar het is wel heel toevallig dat het vanaf dat moment is. nu twijfel ik of het iets met de trainingen in trainerroad te maken heeft of dat het gewoon toevallig is/ ik verder moet kijken hoe dit kan...

/edit: ik denk dat het er niks mee te maken heeft want spieropbouw in 3 (4 met ramptest) trainingen lijkt me erg veel en al helemaal 2kg...
Gewicht heeft veel variabelen. Ik track ook al een tijdje mijn gewicht via de Garmin Connect app, maar daar zit dag op dag soms zomaar een kilo of meer tussen. Betrouwbaarder is de omvang van je middel meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
@Nutterd Zoals @Anniedrew zegt, er zijn veel variablen. Voorbeeld is dat je spiermassa gewonnen hebt. En dat is zwaarder dan vet. Hierdoor kan je dus zijn aangekomen. Ook als je het moment waarop je op de weegschaal staat ('s ochtends, 's avonds, etc) hebt aangepast kan dat weer invloed hebben.

Algemeen voor weegschalen: je moet niet op het dagelijkse getal letten. Het gaat om de trent. Nog wat anders gezegt: je moet niet aan het getal op de weegschaal kunnen zien dat je afvalt. Dan gaat het te snel en dat houd je niet vol (vrij naar Phil Gaimon overigens). Wederom, zolang de trendlijn dalent is, gaat het de goede kant op.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04
Ik heb hier gisteren ook de Core (2x) binnen gekregen. Begin van de maand had ik een bestelling geplaatst bij 12go met verwachte levering eind oktober. Afgelopen dinsdag was de Core weer even beschikbaar bij Mantel en heb ik hem daar ook snel besteld omdat ik nog niks van 12go had gehoord. Gisteren werden beide Cores tegelijk geleverd. Ik heb er nu dus één over. Als een medetweaker hem wil overnemen: Graag een DM sturen (standaard prijs), anders gaat hij retour naar Mantel.

Gisteravond heb ik mijn eerste rondje (intro) Zwift gedaan. Ik merk fysiek erg weinig verschil van hellingen / afdalingen. Op het scherm zie ik dat de snelheid lager / hoger wordt, maar qua weerstand voel ik niet veel (ik hoef niet te schakelen en cadans varieert ook niet veel). Moet ik nog iets extra instellen in Zwift om dit realistisch te krijgen? Welke route heeft de steilste hellingen om dit beter te checken?

4760 Wp (14×340) Z 39º

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Harro1985 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:17:
Ik heb hier gisteren ook de Core (2x) binnen gekregen. Begin van de maand had ik een bestelling geplaatst bij 12go met verwachte levering eind oktober. Afgelopen dinsdag was de Core weer even beschikbaar bij Mantel en heb ik hem daar ook snel besteld omdat ik nog niks van 12go had gehoord. Gisteren werden beide Cores tegelijk geleverd. Ik heb er nu dus één over. Als een medetweaker hem wil overnemen: Graag een DM sturen (standaard prijs), anders gaat hij retour naar Mantel.

Gisteravond heb ik mijn eerste rondje (intro) Zwift gedaan. Ik merk fysiek erg weinig verschil van hellingen / afdalingen. Op het scherm zie ik dat de snelheid lager / hoger wordt, maar qua weerstand voel ik niet veel (ik hoef niet te schakelen en cadans varieert ook niet veel). Moet ik nog iets extra instellen in Zwift om dit realistisch te krijgen? Welke route heeft de steilste hellingen om dit beter te checken?
je hebt een instelling in zwift, die heet "trainer difficulty" als je deze op 100% zet, dan zijn de hellingen het meest realistisch en moet je dus ook het meest schakelen. Standaard staat deze volgens mij op 50%.

https://zwiftinsider.com/...ficulty-setting-in-zwift/

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

En natuurlijk geen workout starten waar de ERG modes aan staat ;)
Gewoon vrij gaan fietsen en dan zal je de hoogteverschillen snel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
pier87 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

over het geluid gesproken, ik ben overgestapt van een Snap naar een Core. Bij de Snap moest ik oortjes indoen wanneer ik netflix wilde kijken tijdens een trainingsrit. Momenteel kan ik de Ipad gewoon aanzetten zonder oortjes en dan is alles prima te verstaan.

Als ik jou was zou ik eens een rubberen matje eronder zetten, dat maakt zeker een verschil in geluid/demping. Wanneer ik momenteel op de Core zit, maakt mijn ketting het meeste geluid, maar die is eigenlijk ook aan vervanging toe :9
Heb een matje van de Decathlon eronder lijkt prima qua kwaliteit! Geluid in de vorm van een filmpje zou ik graag met je delen, sta je daarvoor open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 15:59

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Michiel193 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Heb een matje van de Decathlon eronder lijkt prima qua kwaliteit! Geluid in de vorm van een filmpje zou ik graag met je delen, sta je daarvoor open?
Matje van Decathlon is prima. Ik heb de mijne weggegooid omdat mijn kat er herhaaldelijk op ging pissen :X Qua geluid maakt het bij mij niets uit (Tacx Neo 2).

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb 2 van deze: https://www.betersport.nl...mat-220-x-80-cm.html#gref
(roeier en kickr core naast elkaar). Meer utigezocht op de afmetingen, aangezien de roeier vrij lang is en ik graag 2 dezelfde matten naast elkaar wilde hebben :)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 16:36
Nutterd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:16:

Mijn gewicht fluctueert nog een stuk meer, gemiddeld zit ik rond de 67Kg, maar na een rit van 250km, zeker in warm weer kan ik zomaar 4 kg lichter zijn, dat is dan hoofdzakelijk vochtverlies. Als ik een paar dagen minder sport, meer eet, en minder goed slaap, kan ik ook zomaar 1 of 2 Kg zwaarder zijn. Ik zou er niet teveel achter zoeken. Sowieso 3 trainingen... dat lijkt me niet heel erg veel.

Spieren kan je trouwens snel verliezen, ze terug krijgen is lastiger ;) Na 2 weken op de bank zitten na een knie operatie was ik 5kg kwijt, dat was voornamelijk mijn quadriceps die bijna helemaal weg was. Maar die was zeker niet na 3 trainingen terug ;) Dat duurde wel een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlie1981
borft schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:59:
[...]
Spieren kan je trouwens snel verliezen, ze terug krijgen is lastiger ;) Na 2 weken op de bank zitten na een knie operatie was ik 5kg kwijt, dat was voornamelijk mijn quadriceps die bijna helemaal weg was. Maar die was zeker niet na 3 trainingen terug ;) Dat duurde wel een paar maanden.
Over spieren verliezen kan ik meepraten. Vorig jaar eind mei mijn achillespees afgescheurd, dus 8 weken gips en daarna voorzichtig opbouwen. Gelukkig volledig hersteld en weinig restklachten, maar het verschil in kuitspieren zou ik alleen met heel specifieke training weer kunnen oplossen. Omdat ik er verder geen last van heb (ook niet dat mijn linkerbeen eerder moe is met fietsen of zo) en dus alleen optisch is, laat ik het maar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
pier87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:32:
@argon007 Pas maar op, er gaan nu allemaal mensen zeuren over ''sandbaggen'' etc etc etc :P
@argon007 @pier87 Categorie D is voor mensen op éénwielers, achterstevoren op hun fiets zitten, pedalen trappers noemen etc.

Alhoewel, dit was de race van woensdag:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/122451913_3785048044839615_4589540279653693293_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=2&_nc_sid=825194&_nc_ohc=uojHeKLuDtsAX_Y1R6C&_nc_oc=AQncGHYl0MDYKqD2i2wpsmaFn3vBJDw4pg1UIgrpq5yIa5BR0X2vTnbUdqefY15_BR0&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=34034ca2ef4ca7b7c914f3e936100755&oe=5FB6AC25

@Mauritio 1500w is ook altijd wat ik verwacht, maar het komt er niet uit helaas.

Is wel écht serieus hoog, nog net niet onrealistisch. Zal niet zeggen dat het niet kan, maar als je doodleuk tijdens je 1e indoor ritje 1500w trapt, zou ik misschien toch even checken of alles wel goed afgesteld staat. Ter referentie; mijn piek buiten ligt op zo'n 1.250w en -mede dankzij een gefixeerde houding- binnen slechts op 1.000w. Nog een referentie; Mathieu van der Poel haalt 'slechts' zo'n 1.400w, maar dat is wel na 250km koers.

[ Voor 27% gewijzigd door Ypuh op 23-10-2020 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 09:33
Ypuh schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:09:
[...]

@argon007 @pier87 Categorie D is voor mensen op éénwielers, achterstevoren op hun fiets zitten, pedalen trappers noemen etc.

[Afbeelding]
En dan wil iedereen hier mij met alle geweld bij de B’s hebben :+ het wordt hoog tijd dat ze gaan reguleren als je dit zo ziet

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
Stufferdt schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

En dan wil iedereen hier mij met alle geweld bij de B’s hebben :+ het wordt hoog tijd dat ze gaan reguleren als je dit zo ziet
In de B's trappen ze geen 4,3 W/Kg gemiddeld gelukkig. Sowieso is de B-categorie wel de grootste/meest eerlijke verwacht ik. Als er 250 mensen meedoen bij Zwift NL, dan zitten er minimaal 100 bij de B's.

Voordeel bij de B's is dat iedereen wel redelijk fanatiek is; oftewel als je een A bent dan beginnen ze bij de start al te morren en wordt je 5 minuten na de finish direct geschrapt op Zwiftpower. Ook zijn de B's gewoon wel redelijk snel (10-15 minuten 4,5 W/Kg is voor een grote groep wel te doen), dus de enkele A renner die dan mee doet (meestal een verdwaalde Fransman of Brit) gaat in zijn eentje niet iedereen zoek rijden. Buitenlanders worden sowieso altijd geschrapt op ZP, dus als die echt 5+ W/Kg rijdt dan laat iedereen hem lekker gaan.

In de C-categorie is dat allemaal wat lastiger. Regelmatig neemt een A/B renner zich dan voor een keertje rustig aan te doen, en 5 minuten later gaan ze op in het moment en zijn ze al volle bak aan het koersen. Iets minder vervelend maar nog steeds van invloed is dat ze rustig in het peloton blijven hangen en alleen de laatste 5 minuten even gas geven waardoor het gemiddelde ruim < 3.2 W/Kg wordt, maar de uitslag alsnog verpest wordt.

Wie 4,3 W/Kg gaat trappen in de D-categorie is gewoon met opzet sneu.

Oplossing is naar m.i. heel simpel; iedereen verplicht in zijn of haar categorie starten. Prima als je een keer rustig aan wilt doen; daar zijn group rides voor en anders finish je gewoon buiten het podium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Voor de geinteresseerden: De Canyon Aeroad 2021 in Zwift is met de nieuwe patch trouwens generved en is met name wat zwaarder gemaakt. Daardoor valt ie weer meer in lijn met andere allrounders. We kunnen dus weer terug naar de oude vertrouwde Tron bike... :z

Eric Schlange heeft de nieuwe tests alweer voltooid:
https://zwiftinsider.com/updated-canyon-aeroad-2021/

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 23-10-2020 21:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marlie1981
[...]

Thanks, none of the above doe ik, maar hoor wel in D thuis... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:58
Heb uiteindelijk geen race gedaan. Langs de ene kant ben ik wel nieuwsgierig, maar als je dan bovenstaande printscreen ziet....

Ik moet niet winnen, maar een eerlijke race is zoveel leuker natuurlijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Haha, 180W en 4.4W/kg.... da's 41 kg voor de snelle rekenaars onder ons :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Marlie1981 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Thanks, none of the above doe ik, maar hoor wel in D thuis... :/
Ja, sommigen hier mogen wel wat minder elitair gaan doen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Smultie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:17:
Klopt ja, dat is echt bizar en sneu. Kan me voorstellen dat dat de lol in die categorie wel bederft inderdaad. Want je kan wel zeggen "lekker laten gaan" en ze worden er in zwiftpower toch al uit gefilterd. Maar die lui gaan natuurlijk in een groepje op kop rijden en daar proberen er eerst nog een aantal mee mee te komen tot zij helemaal op zijn en dan is het kwaad al geschied... Bah. :|

Het klopt wel dat het bij de B's dan leuker is, nummer 1 daar heeft gemiddeld 3,6 W/kg afgelopen woensdag en er zijn er geen uitgefilterd daar.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 23-10-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlie1981
Smultie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:22:
[...]

Ja, sommigen hier mogen wel wat minder elitair gaan doen :/
Nou ja, ik wil vooral niemand aanvallen. Als ik kijk naar de verslagen hier en in het grote wielrenervaring-topic, dan weet ik heus wel dat ik traag ben. Het zou al fijn zijn als ze in Zwift een manier vinden om de 3.nogwat w/kg uit de D-categorie halen en de echt 'trage' onder ons een eigen race gunnen. En of die nu wel of niet op een eenwieler rijden, achterste voren op de fiets zitten of gewoonweg niet zo snel zijn, maakt me dan niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
[...]

[Afbeelding]

@Mauritio 1500w is ook altijd wat ik verwacht, maar het komt er niet uit helaas.

Is wel écht serieus hoog, nog net niet onrealistisch. Zal niet zeggen dat het niet kan, maar als je doodleuk tijdens je 1e indoor ritje 1500w trapt, zou ik misschien toch even checken of alles wel goed afgesteld staat. Ter referentie; mijn piek buiten ligt op zo'n 1.250w en -mede dankzij een gefixeerde houding- binnen slechts op 1.000w. Nog een referentie; Mathieu van der Poel haalt 'slechts' zo'n 1.400w, maar dat is wel na 250km koers.
Vergis je niet. Roeiers zijn over het algemeen echt enorm explosief en hebben zoveel kracht in hun benen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD

MVDP haalde 1561W afgelopen zondag ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdEcrHL7MHBgtOgev49QJzPdDOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utuCJ49svoTHm3bCzGLJcNfD.jpg?f=fotoalbum_large

@Mauritio Als je dat haalt indoor ben je ofwel een uitzonderlijk talent, ofwel is je trainer wat enthousiast ;).

Ter referentie: Ik heb ooit outdoor eens 1430W gepiekt. Meestal kom ik ergens uit rond 1250-1300W.
Indoor blijf ik ook hangen rond de 1000W, net zoals Ypuh.
Mijn FTP ligt rond de 330W (77-78kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Marlie1981 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

Nou ja, ik wil vooral niemand aanvallen. Als ik kijk naar de verslagen hier en in het grote wielrenervaring-topic, dan weet ik heus wel dat ik traag ben. Het zou al fijn zijn als ze in Zwift een manier vinden om de 3.nogwat w/kg uit de D-categorie halen en de echt 'trage' onder ons een eigen race gunnen. En of die nu wel of niet op een eenwieler rijden, achterste voren op de fiets zitten of gewoonweg niet zo snel zijn, maakt me dan niet zoveel uit.
Het jammere is dat ze hier al iets voor bedacht hebben wat best goed schijnt te werken (anti-sandbagging) wat beschikbaar is in selecte futureworks races (waarin Zwift nieuwe functionaliteit test) maar het komt maar niet beschikbaar voor de reguliere races... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-10 13:05

McMiGHtY

- burp -

borft schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Mijn gewicht fluctueert nog een stuk meer, gemiddeld zit ik rond de 67Kg, maar na een rit van 250km, zeker in warm weer kan ik zomaar 4 kg lichter zijn, dat is dan hoofdzakelijk vochtverlies.
Zou ik toch iets meer gaan drinken onderweg, en wellicht iets zouts eten, dit klinkt als redelijk uitgedroogd.

" In normale weersomstandigheden vangt het lichaam een vochttekort tot 2% van het lichaamsgewicht vrij gemakkelijk op, maar zodra je die drempel overschrijdt, stijgt het prestatieverlies heel snel en neemt je duurvermogen af. En hoe warmer het is, hoe sneller je die waarde bereikt.

Evelyne Coppens, sportvoedingsdeskundige bij Energy Lab, geeft een voorbeeld: "Voor een persoon van 70 kilogram geeft een vochtverlies van 1,4 liter (2% van het lichaamsgewicht; red.) aanleiding tot een daling van het aerobe vermogen (uithoudingsvermogen; red.) met 10%. De impact op het anaerobe vermogen (voor intensievere inspanningen; red.) is zelfs nog groter. Bij een tekort van 3 tot 5% krijg je een duidelijke afname van het duurvermogen en treedt er ook krachtverlies op.""

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Michaelg schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:39:
[...]
Vergis je niet. Roeiers zijn over het algemeen echt enorm explosief en hebben zoveel kracht in hun benen.
ik heb 7:05 minuten over 2km geroeid en dan trap je echt niet zo maar 1500W. Ik denk dat ik toen 1100W trapte in een sprint. Volgens mij ben je als roeier super getraind op de 5 tot 20 minuten inspanning dus een FTP test lukt erg goed. Een 15s sprint of 2 uur fietsen moet je dan wel aan wennen. Qua basis conditie voor het fietsen is roeien wel super natuurlijk d.w.z. qua Zwift zit je misschien wel direct op B niveau. Ligt ook aan je gewicht wat bij fietsen meer in je nadeel is dan bij roeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
Marlie1981 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

wanneer je in categorie D zit ben je niet traag. Ik denk dat je met 2.5 w/kg bij een gemiddelde groep toerfietsers 7e van de 10 bent. Dat is wat ik ongeveer als richtlijn gebruik in en 'open fondo' op Zwift. Ik ben zelf 95kg en daardoor maakt het voor mij groot verschil of het een vlak parcours is dan wel een rit met veel klimmen.
Wanneer ik buiten fiets met een groepje liefhebbers klopt dat aardig met het beeld in Zwift. De lichtere getrainde wielrenners houd ik heuvelop niet bij maar op het vlakke kan ik goed meekomen. Buiten rijden naar mijn ervaring in verhouding meer mensen die minder getraind zijn. D.w.z. wanneer ik op een zondagmorgen een rondje Posbank doe ben ik daar zeker niet de snelste maar ik kom wel goed mee met de gemiddelde toerist.

[ Voor 9% gewijzigd door BartNL op 24-10-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-10 18:43
Hallo allemaal,

Ik zal een tijdje op deze forum te luren, en het nu toch kouder en natter begint te worden. Zit toch echt te denken om een indoor training setup te maken.

Opzich ben ik wel geïnteresseerd in de Wahoo KICKR Core or Tacx Flux S, maar voor het zelfde geld kan ik een spinningbike kopen. Het grote voordeel van een spinningbike in mijn situatie zou zijn dat ik niet telkens m'n wielrenfiets op trap mee naar boven hoef te nemen.

Nu kom na een beetje googlen op deze spiningbike uit (https://www.betersport.nl...ke-senz-sports-s5000.html), die claimt Zwift support te hebben. Helaas geen review kunnen vinden over de zwift support zelf. Hebben jullie hier toevallig ervaring met een spinningbike en zwift integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
encryped schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:06:
Hebben jullie hier toevallig ervaring met een spinningbike en zwift integratie?
nee, maar zo op de website af te gaan is het enige wat je met deze spinningbike in Zwift kunt is dat Zwift ziet welk vermogen de spinningbike vindt dat je trapt. Dat is niet bruikbaar om leuk met Zwift te fietsen. Om dat mogelijk te maken moet Zwift de weerstand van de fiets / spinningbike kunnen aansturen en dat ondersteund deze spinningbike niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
BartNL schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

ik heb 7:05 minuten over 2km geroeid en dan trap je echt niet zo maar 1500W. Ik denk dat ik toen 1100W trapte in een sprint. Volgens mij ben je als roeier super getraind op de 5 tot 20 minuten inspanning dus een FTP test lukt erg goed. Een 15s sprint of 2 uur fietsen moet je dan wel aan wennen. Qua basis conditie voor het fietsen is roeien wel super natuurlijk d.w.z. qua Zwift zit je misschien wel direct op B niveau. Ligt ook aan je gewicht wat bij fietsen meer in je nadeel is dan bij roeien.
@CedricD

Vermoed ook dat de 1528W wat enthousiast is van mijn trainer, band is op correcte spanning, spindown gedaan voor de test na 10 minuten warming-up. Nog meer waar ik op kan letten? Dan ga ik nog wel een testje doen om de cijfers te verifiëren.

Eind van het jaar is het idee om een powermeter op de fiets installeren om het dan buiten te proberen, dan weten we het zeker 8) . Voordeel van het roeien is wel dat je echt leert om tot het gaatje te gaan, bij "echt sprinten" (voor mij dus sub 1:30/500m) op een ergometer = spugen eerder regel dan uitzondering. Moet wel zeggen dat ik er steeds lekkerder in begin te komen met het zwiften! Fietsen is steeds leuker :)

Dat ik van nature een sprinter ben klopt dus wel; "vroegah" was ik de snelste van de middelbare school op de 100m sprint en heb altijd aan 'explosievere' sporten gedaan. Laat mij echter de coopertest of 5K lopen en ik hing onderaan (nog steeds ben ik niet goed in lange duur, ook niet in een roeiboot, ben meer het type Fly and Die :+ ). Mijn focus nu op de fiets is dus niet het sprinten maar juist dat langere duur, af en toe kan ik het natuurlijk niet laten en dan wil je gewoon even rammen.

Even de gemiddelde data van de road academy workout 2:
10S sprint: 1140W
20S: 840W

Leuk om een actieve groep fietsers hier op Tweakers te zien, vandaag rustdag maar het kriebelt om weer te gaan zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
@Mauritio

Geen idee of je eigenlijk nog iets kan verbeteren.
Heb je een speciale trainersband liggen of is het een normale buitenband?

Dat roeiers sterk zijn weet ik van de containercup :9.

Ik ben eigenlijk het omgekeerde van jou.
Ik hou ervan om de laatste kilometers door te trekken en de groep 'op de kant' te zetten. Als ik daarna sprint heb ik een kans, anders niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Vanmiddag de eerste rit gemaakt met de Kickr Core. Heb de Volcano Climb route op Zwift maar even gepakt. Ben geen hoogteverschillen gewend en de laatste weken niet zo heel veel meer gefietst dus voelde het klimmen al wel.

Wel wat opstart issues... De Kickr Core eerst ingesteld en gekalibreerd met de Wahoo app. Dat ging prima. Het verbinden met Zwift daarna niet (Bluetooth). Zowel via de laptop en de Companion app verbond deze wel maar was vrijwel daarna direct de verbinding weg. Daarna met de iPad getest, ging ook niet helemaal lekker. Dus even de Kickr Core gereset door deze tien seconden stroomloos te maken. Daarna weer met de iPad getest en toen ging alles prima. Morgen of overmorgen een volgende poging doen met de laptop, want op een 27" externe monitor is prettiger dan op de iPad.

Eerste ervaringen verder: Nog even wennen aan Zwift en de boel ontdekken. Ik ga zeker Fulgaz ook nog proberen, die echte beelden spreken me wel aan.

Had een ventilator aan op standje twee, die kan volgende keer wel op drie (max) en een tweede bidon op een uurtje (inclusief de instel issues) is wel handig ook.

[ Voor 10% gewijzigd door MaSw85 op 25-10-2020 21:47 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Heb gisteren eens zo'n 4DP training gedaan op TheSufferFest, en was helemaal kapot toen ik ermee klaar was. Alleen met 5 seconde power heb ik mijn vorige records verbroken (1158w), maar met de 1, 5 en 20 minuten efforts kwam ik geeneens in de buurt van wat ik recentelijk nog gehaald heb.

Weet ook niet in hoeverre ik ermee doorga, vind het tot wel leuk om in Zwift naar het landschap te kijken en naar de andere renners. Beelden van wielerwedstrijden op TheSufferFest kunnen mij niet zoveel interesseren.

Heb trouwens echt geen zin in de Zwift NL race komende woensdag. Ik hoop dat ik mij dan fit voel.

[ Voor 9% gewijzigd door Yakolev op 25-10-2020 22:47 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
Ook ik heb vandaag mijn eerste ervaring gehad met Zwift icm Kickr core. 28km gefietst ging best aardig lekker zweten wel binnen😋

De ant+ verbinding tussen de pc en Kickr core + horloge (Garmin) bleek niet stabiel... wanneer ik beide pairde disconnecte de verbinding van beide apparaten. Na het unpairen van het horloge bleef de verbinding wel de Kickr wel stabiel?

Had de ant+ dongle (cyclus) met verlengkabel tot onder het vliegwiel liggen. Na de rit WiFi 2.4 kanaal aangepast van 8 naar 1 en volgende keer bluetooth uit op telefoon om uit te sluiten dat die het signaal verstoort. Ook de Logitech draadloze toetsenbord en muis Logitech k400 zou de storing kunnen veroorzaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Michiel193 op 25-10-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09
Smultie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:17:
Vergeet alleen niet dat het algoritme van Zwift niet goed werkt bij kinderen. Mijn zoontje van 10 fietst ook zo nu en dan, en als we samen rijden ben ik kansloos als ik zijn werkelijke maten invul (In werkelijkheid gaat hij al stuk bij alles sneller dan 20km/h). Dus dat zou ook nog een reden kunnen zijn dat die cijfers raar zijn; misschien zit er wel een kind achter.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens nog eens gekeken en dit was niet de ZNL race van woensdag maar een "ZHQ Futureworks" race van afgelopen donderdag 22 oktober (zie de titel in het screenshot). Die nummer 2 en 3 lijken aan hun foto te zien inderdaad kinderen te zijn (wel vreemd dat het "algoritme" dan niet klopt, een Watt is een Watt zou je zeggen, wat zit daar verder voor algo achter?) en nummer 1 is misschien wel anti-sandbagging aan het testen...

Dat is ook het nadeel van die ZHQ races, het lijkt eerlijker omdat anti-sandbagging aan staat waardoor mensen die dit belangrijk vinden er aan juist mee doen, maar aan de andere kant trekt het ook mensen die iets willen uittesten. Zo brengt het dus juist de twee "extremen" bij elkaar in een race...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Gisteren de eerste vastloper gehad met Zwiften.
Deed mee aan de Flanders coffee ride, een rit van 2 uur op de Petit Boucle route (60km en 400hm)
Tijdens het fietsen bevroor het beeld een paar keer voor een seconde of 10. Was al bang dat ik de groep zou kwijtraken, (ben gewoon blijven doortrappen wat ik normaal ook doe als de wifi verbinding even wegvalt).
Gelukkig kon ik nog aanhaken bij wat achterblijvers en zo weer naar de groep fietsen.
Daarna ging het zeker een half uur goed, zonder bevriezingen. Moest nog 1 km voor de route badge (en nog 20 minuten om de 2 uur vol te maken) en hop... Zwift crashde en ik zat naar mijn bureaublad te kijken..
Had al zware benen, was er al klaar mee.. maar wilde die badge nog even halen. Dat feest ging dus helaas niet door.. Kon uit een mapje nog wel een Fit file halen, deze was 55km en 4 km korter dan toen hij crashde.

Beter iets dan niets op strava.. maar wel kut dat Zwift vastliep. Zag dat een neef van me dit vorige week ook al gehad had na 10km. Ook zijn eerste Zwift vastloper.
Pagina: 1 ... 50 ... 162 Laatste