Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 41 ... 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:35
@Ypuh
Dat stuk gaan / issues vind ik toch wel een ding bij trainers. Ik durf het na aankoop van mijn 2e handse Kickr Snap niet meer aan om nogmaals op Marktplaats te gaan. Heb die uiteindelijk via een verstopte fabriek calibratie instelling kunnen resetten waarna hij OK was.

Mijn Kickr snap was helemaal van de wap qua kalibratie. Punt was dat ik daar pas na een rit of 5 achter kwam. Zelf 2 jaar terug nog te weinig ervaring met fietsen op wattage. Ik vond het toch wel bijzonder dat ik in categorie D als allerlaatste, buiten adem, bovenop de klim naar de lichttoren aan kwam in een group ride :+

Leuke is wel dat ik hem (wanneer mijn nieuwe unit binnen is) hoogstwaarschijnlijk voor hetzelfde bedrag (of meer) weer van de hand kan doen.

@sQuare8
Kijk eens bij DC rainmaker, die heeft een mooie product comparison tool. In dat segment kom je uit bij de tacx flux s en Kickr core.

Ik ga zelf voor de Kickr Core omdat ik wellicht toch de Kickr Climb nog eens aan ga schaffen. Daarnaast lid van Beat Cycling club. Die geven 10% korting op de aanschafprijs.

Overigens wel interessant om te lezen dat sommige alweer uit kijken naar het 'indoor' seizoen. :D

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:59
sQuare8 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:00:
Hoe verhoudt de Elite Suito zich eigenlijk ten opzichte van zijn concurenten? (vnl Wahoo en Tacx) De lbs verdeelt namelijk enkel Elite trainers.

Zijn ze alle drie vergelijkbaar en is het een kwestie van voorkeur?
Elite is goede 3e. Zeker in het middensegment doen ze goed mee met de Direto. De Suito is ook goed maar heeft (volgens mij) geen powermeter ingebouwd, maar doet dat met een estimated power. Die lijkt ook wel vrij accuraat te zijn en daar draait het om.

De topmodellen Neo/Kickr staan wel op eenzame hoogte, dus als je van plan bent daar meer dan €800 voor uit te geven dan zou ik naar die 2 kijken. De Kickr Core blijft ook wel héél aantrekkelijk in het middensegment, maar de Elite Suito en zeker Direto zul je je geen buil aan vallen.

Als producten gelijkwaardig zijn zou ik zelf altijd voor Tacx gaan i.v.m. van Nederlandse bodem (ook met het oog op garantie, maar vooral gunfactor). Belangrijkste argumenten voor mij om voor de Neo te gaan is omdat deze een beetje links-rechts sway biedt en daarnaast compleet stil is met minimale hoeveelheid bewegende delen. Mocht je op termijn een Climb willen dan kan dat wel een argument om voor een Wahoo te gaan (heb daar persoonlijk weinig behoefte aan).

[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 13-08-2020 09:25 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 11:51
Om even terug te komen op mijn Tacx Vortex die na 3,5 jaar gekke cadans en vermogens liet zien is gratis gerepareerd door de winkel waar ik hem aangekocht. Naar mijn idee enorm goede service en genoeg reden om voor mijn volgende trainer(later dit jaar) ook gewoon weer voor Tacx te gaan.

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 21:40
@Dix0r Die tabel heb ik inderdaad al eens bekeken, al lijken de drie daar nogal gelijk te lopen.

Een van de punten (voor mij) in het voordeel van de Suito lijkt de prijs te zijn. Deze komt op €630 (€699 - 10% korting) incl casette. In vergelijking met de Flux en Kick Core is dat een verschil van €170,00, + casette (€40 a €60?)

Wordt er op de Tacxen en Wahoo's bij de lbs ook korting gegeven?

@Ypuh Dat de Suito geen powermeter heeft, is nieuw, dat wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Dcr quote
"The Elite Suito (like many trainers these days), doesn't have a built-in power meter. I don't particularly care whether a unit does or doesn't have a power meter in it, some of the highest end trainers don't have them and report perfectly accurate power."

Zolang het apparaat maar accurate power kan leveren is het allemaal niet zo spannend of er wel of geen power meter ingebouwd is.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Ypuh
sQuare8 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:27:
@Dix0r Die tabel heb ik inderdaad al eens bekeken, al lijken de drie daar nogal gelijk te lopen.

Een van de punten (voor mij) in het voordeel van de Suito lijkt de prijs te zijn. Deze komt op €630 (€699 - 10% korting) incl casette. In vergelijking met de Flux en Kick Core is dat een verschil van €170,00, + casette (€40 a €60?)

@Ypuh Dat de Suito geen powermeter heeft, is nieuw, dat wist ik niet.
De Kickr Core kun je o.a. bij Van Bon ook wel krijgen voor €699 als je ze een mailtje stuurt verwacht ik. Voor de Flux S betaalde ik iets van €519 incl. en de Flux 2 zal iets duurder zijn, maar zie ik de meerwaarde niet van in.

Dat de Suito geen vermogensmeter heeft is niet echt een issue. Liever goed ge-estimate, dan slecht gemeten zou ik maar zeggen. Hij lijkt wel accuraat te zijn en daar draait het om. De Direto X die wel een vermogensmeter aan boord heeft is nog accurater, maar voor al deze modellen (Flux, Neo, Core, Direto, Suito etc.) lijkt accuracy niet echt een issue te zijn. Ik vond met name de beperkte power band van de Flux vervelend, en dat het ding zo rigide is als een tank.

• Dix0r
sQuare8 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:27:

Ik zie qua Wahoo's maar weinig standaard korting. Ik koop eigenlijk ook enkel bij de grotere (online) shops. Futurumshop komt waarschijnlijk in Augustus weer met een Strava challenge waardoor je mogelijk wat korting krijgt.

Het enige wat ik wel eens lees is dat Elite wat meer (opstart) problemen heeft met de firmware en aftersales. Dat zie je overigens qua firmware updates ook wel terug bij Wahoo. Elite is volgens mij Italiaans en op een of andere manier werkt het bij mij gevoelsmatig dat ik meer vertrouwen heb in Tacx en Wahoo. Je kunt misschien ook zeggen dat ze de marketing beter op orde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

De Kickr Core kun je o.a. bij Van Bon ook wel krijgen voor €699 als je ze een mailtje stuurt verwacht ik. Voor de Flux S betaalde ik iets van €519 incl. en de Flux 2 zal iets duurder zijn, maar zie ik de meerwaarde niet van in.

Dat de Suito geen vermogensmeter heeft is niet echt een issue. Liever goed ge-estimate, dan slecht gemeten zou ik maar zeggen. Hij lijkt wel accuraat te zijn en daar draait het om. De Direto X die wel een vermogensmeter aan boord heeft is nog accurater, maar voor al deze modellen (Flux, Neo, Core, Direto, Suito etc.) lijkt accuracy niet echt een issue te zijn. Ik vond met name de beperkte power band van de Flux vervelend, en dat het ding zo rigide is als een tank.
Nog elke dag blij met de Flux S voor die €519 :*)
Heb inmiddels al dik 1600 km afgelegd erop. Top ding!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Michaelg
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:36:
[...]
Ik vond met name de beperkte power band van de Flux vervelend, en dat het ding zo rigide is als een tank.
Dit zou voor mij nu ook een rede zijn om niet meer voor de flux s te kiezen. De power band in ERG mode is gewoon te beperkt waardoor ik tijdens korte 150% sprint bursts moet schakelen om het gevraagde wattage te kunnen leveren.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Ypuh
Michaelg schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Dit zou voor mij nu ook een rede zijn om niet meer voor de flux s te kiezen. De power band in ERG mode is gewoon te beperkt waardoor ik tijdens korte 150% sprint bursts moet schakelen om het gevraagde wattage te kunnen leveren.
Met 35 graden buiten gewoon een Neo kopen, en dan volgende maand bij het eerste weekend regen je Flux te koop zetten. Dan kun je de schade redelijk beperkt houden >:).

Neo's/Kickr's gaan online nog steeds wel voor flinke prijzen trouwens. Vorig jaar €625 betaald voor mijn Neo. Waren het hier op GoT ook wel overeens dat dat best duur was voor een 2e hands van de 1e generatie, maar hij stond in mijn straat te koop. Nu zou ik er wel €750-800 voor kunnen krijgen en dan is het op dit moment hoog zomer. Volgende maand zijn ze nog meer waard gok ik (en wordt het dus ook wel tempting om voor een Neo 2T te gaan).

• Michaelg
Haha nah voor die enkele keer dat er een sprint burst in de workout zit... Niet echt een mega probleem, maar bij een volgende trainer zou ik dus de instap modellen overslaan.

• Dix0r
Haha precies een van de redenen waarom ik nu in hoogzomer naar een trainer aan het kijken ben. Als dadelijk eind september de dagen al flink korter zijn en continu regen (en vergeet corona niet) is er ongetwijfeld weer geen trainer te bestellen omdat iedereen toch door wil blijven fietsen.

Wellicht dat de fabrikanten hier iets beter op anticiperen nu, maar toch.. Ik wacht dan wellicht nog even met het plaatsen van mijn KICKR Snap op Marktplaats. >:)

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 21:00
Je gewicht speelt ook nog mee bij het genereren van een hellingspercentage, als je zwaarder bent is de Max Incline lager.

Was destijds voor mij een reden om voor de NEO te gaan ipv de FLUX, ben nu eenmaal geen lichtgewicht.
Slope, video, virtual reality, and GPS

All Tacx bike trainers are spec'd with a maximum incline value. This value is calculated with a body weight of 143 lbs (65 kg) in reference to the "strength" of the resistance unit when cycling 6 mph (10 km/h). It is important to understand that when your body weight is higher, the maximum incline the trainer is able to simulate will be lower.

bron

[ Voor 52% gewijzigd door joint_me op 13-08-2020 14:54 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 19:55
Ik heb m'n Kickr Core tijdens de laaste Black Friday kunnen kopen op BOL voor 639EUR. Als je nog kan wachten, zou ik dat zeker doen. Een Strava challenge code is maar peanuts i.v.t. wat nog komen zal eind dit jaar van promoties.
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:02:
*knip*

Accuracy is voor mij ook een non-issue want ik gebruik mijn Quarq voor powermetingen.

*knip*
Ik twijfel om dit te doen met mijn Assioma's, aangezien ik telkens weer lees over problemen met lag. Als ik m'n Kickr Core alles laat regelen, zit daar uiteraard geen vertraging op.
Wat is jouw beleving over het algemeen hierbij?
Merk je lag?
Merk je dat verschil in accuracy?

Ben daarnaast ook geïnteresseerd om te weten te komen of er een verschil zit in powermeting tussen de Core en de Assioma's.
Iemand die weet hoe ik dat kan testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Merk zeker lag bij korte intervallen zoals op TR of Zwift Workouts, maar je power readings daarentegen zijn weer een stuk directer.

Het werkt een beetje als volgt TR start nieuw blokje > PM registreert hoger wattage > Neo past weerstand aan o.b.v. gemeten vermogen. Dat hele proces duurt een paar seconden. Als je 15s intervals hebt is het blokje vaak alweer voorbij voordat alles goed en wel draait. Andersom is er ook wel wat lag in de vermogensmeting, bijv. als je net uit een zware interval komt en je vliegwiel nog draait en vermogen registreert, terwijl je je benen misschien al stil hebt. Een Quarq of Assioma registreert dan gewoon 0.

Voor workouts moet je hem dus eigenlijk ook gewoon op ERG mode zetten en geen PM gebruiken (fluctueert ook een stuk minder). Voor sim racing maakt het geen bal uit en ben je beter af met je Quarq/Assioma's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:24:
Voor workouts moet je hem dus eigenlijk ook gewoon op ERG mode zetten en geen PM gebruiken (fluctueert ook een stuk minder). Voor sim racing maakt het geen bal uit en ben je beter af met je Quarq/Assioma's.
moet zeggen dat ik mijn Powertap P1 pedalen nooit op de Neo zet. Heb ze wel vergeleken en de metingen zijn bijna identiek terwijl de lag super vervelend was. Waneer er wel verschil zou zijn zou ik dat verschil meten en daarna ook alleen de Neo gebruiken. Wat mij betreft voegt een vermogensmeter niets toe op een Neo.

• plong
@BartNL , hoe heb je beide sets data met elkaar vergeleken? Ben benieuwd naar mijn user case (core vs assioma's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
plong schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:59:
@BartNL , hoe heb je beide sets data met elkaar vergeleken? Ben benieuwd naar mijn user case (core vs assioma's).
Door de Garmin data van deP1 pedalen met de Zwift power data van de Neo te vergelijken. Ik kreeg dan 2x dezelfde rit / training in Strava en daar kon ik prima vergelijken. Heb destijds nog overwogen om de DCrainmaker tool te gebruiken maar dat bleek voor mij niet nodig.

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 13:44
Het is mij opgevallen dat mijn Zwift ritjes in Strava onder Fitness & Freshness geen uitwerking op mijn fitness hebben. Mijn heart rate data kan ik in Strava in de details van de rit wel zien.
Is er een instelling in Strava die bij mij niet goed staat?

a backup is a man's best friend

• DutX
  • Laatst online: 22:14
Dix0r schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:39:
[...]
Het enige wat ik wel eens lees is dat Elite wat meer (opstart) problemen heeft met de firmware en aftersales. Dat zie je overigens qua firmware updates ook wel terug bij Wahoo. Elite is volgens mij Italiaans en op een of andere manier werkt het bij mij gevoelsmatig dat ik meer vertrouwen heb in Tacx en Wahoo. Je kunt misschien ook zeggen dat ze de marketing beter op orde hebben.
Eventjes daarop inhakend, Elite is inderdaad Italiaans, maar wel onderdeel van Shimano. Mijn Suito is afgelopen voorjaar/zomer onder garantie vervangen ivm tikkend vliegwiel/as. Moest wel even wachten, maar dat was omdat nergens meer Suito's op voorraad waren. Eigen best prima service te noemen dus.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:45
Ben benieuwd naar de Axis voeten onder de Wahoo Kickr. Zou een misschien fijne accessoire kunnen zijn op de Kickr18. Shane/GP Lama heeft er in zn review een mwah ervaring mee. Maar 5 graden speling is meer dan rock solid steady. Denk ik

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Michaelg
Ook dcr geeft aan dat als je de trainer op een mat hebt staan, je daar al hetzelfde gevoel mee krijgt. Vooral mensen die hem op een harde rechte ondergrond hebben staan, zouden er baat bij hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 20:36
plong schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:59:
Zwiftpower heeft een gratis power analysis tot vier power sets. Kun je zelfs je buitenrit in gooien zonder een rit op Zwift! Werkt prima, ook veel gedaan laatste maanden (dual en triple, ook buitenrit dual).

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plong
Mijn vriendin heeft mij de vrijheid gegeven om een 2de compartiment in te tekenen op ons nog te bouwen tuinhuis. Daar kan ik dan m'n trainer in kwijt.

Nu ben ik wel benieuwd hoe de inrichting van jullie paincave er uit ziet, en vooral: hoeveel m² plan ik best in?
Onderhoud doe ik buiten, daar moet ik alvast geen ruimte voor voorzien.
Korte zijde tuinhuis wordt 3,5-4m max. In de langsrichting hebben we een 7-8m ruimte.
Ik voorzie sowieso 1 raam, gericht naar NO, in de fietsruimte.

Alle tips welkom

[ Voor 17% gewijzigd door plong op 16-08-2020 14:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BartNL
wanneer je in de breedte 200 cm neemt en dan als lengte de korte zijde 350 cm is het al riant. Volgens mij heb je in de lengte minimaal 250 cm nodig en in de breedte minimaal 120 cm. Vind het wel lastig omdat wanneer je werkelijk een wand afstand van 120 cm zou nemen het wel erg een pijpenlade wordt en een groot raam het juist ruimer laat lijken. .
Foto van mijn paincave ter illustratie,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi2oXPgeMLtf44-7mglCrXH5noY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UhT8YoleJkpyNL97PdZBgOaY.jpg?f=user_large.
De mat onder de fiets is 200 cm x 130 cm en afstand mat tot muur achter de TV is 50cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plong
Bedankt voor de feedback.
Waar ik nog aan dacht: wat met luchtcirculatie in een 'kleine' ruimte van, laat ons nu even nemen, 2,5x3,5m. 1 goede fan en 1 ruit.
Geen idee hoe lucht zich in zo'n ruimte gedraagt..

Jouw paincave ziet er ruimer uit. Die fan kan z'n luchtverplaatsing dus ruim wegwerken in de ruimte. Of maak ik me druk om niets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-10 15:22
@plong Binnen twee weken krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis en heb de paincave ook even uitgedacht.
De paincave komt op zolder, waar gelukkig veluxen in zitten waardoor ik het wat kan laten waaien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taqVaUJf-aUoqXvfuzMa20FNrbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4aAhml2pFS3z7AkNAx58Lkt3.png?f=fotoalbum_large
  • Tafeltje rechts om wat handdoeken/drinkbussen op te zetten
  • Kast om TV op te zetten
  • TV voor Zwift/serietje tijdens het fietsen
Momenteel ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJKxijYu-IPe4kIpGyc4ewkC4p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEvTzwKwmjFCi7WrWjvBKdO2.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk wordt het een exacte kopie op mijn nieuwe locatie :9

@BartNL
Wat gebruik jij om je toestenbord te bevestigen aan je stuur?

[ Voor 3% gewijzigd door CedricD op 16-08-2020 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
plong schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:28:
2,5x3,5m. 1 goede fan en 1 ruit.
ik gebruik zelf 2 fans (de 2e kun je achter voorwiel op de foto links van de TV zien) en zou dat altijd adviseren. Wanneer je die ruit open kunt zetten zou dat wel de voorkeur hebben. Ik zet de ruit links naast mijn setup altijd open op de kiep stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plong
Bedankt voor de feedback.

Ik heb me deze gekocht als BT keyboard (op aanraden van smartbiketrainers). Toetsen zijn wat aan de kleinere kant, maar verder al heel veel plezier aan gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExWUvPYsPBIoG4UW7d4keb_i93c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXFVDiJiQ2sAbQKY4gugozeV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door plong op 16-08-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:27
BartNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:15:
De mat onder de fiets is 200 cm x 130 cm en afstand mat tot muur achter de TV is 50cm.
Waar koop je die (die onderste mat, niet die tacx mat)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:58
@BartNL @plong Ik zie dat jullie beiden met een voorwielsteun werken. Als ik dit doe dan komt mijn voorkant te hoog. Als ik mijn achterwiel naast mijn Kickr zet dan komt de snelsluiter op gelijke hoogte, is dit bij de Tacx anders?

@HeleBoel Ik heb deze van Wahoo gekocht, ik hou wel van een cleane look:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1rd12h7.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 17-08-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03
Goede paincaves allemaal, ik mag hier eerst de thuiswerkplek ombouwn elke keer dat ik op de trainer wil stappen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plong
[b]RigolleM schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:15:

*knip*

Ik heb deze van Wahoo gekocht, ik hou wel van een cleane look:
[Afbeelding]
Ik heb een simpele mat van Decathlon; 20EUR dacht ik dat het was.

Hoeveel m² beslaat jouw bruikbare ruimte voor schermen, trainer(mat) en wat loopruimte errond. Ook al snel 2.5x3.5 zeker?

Als ik zo jullie caves zie denk ik dat ik van zo'n dimensies zal moeten uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
plong schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:07:
[...]
Ik heb een simpele mat van Decathlon; 20EUR dacht ik dat het was.
Ik ben niet in de markt voor goedkope oplossingen, meestal is goedkoop duurkoop op termijn, en investeer ik liever in een kwalitatieve oplossing. Past ook mooi bij de rest van de setup, met die 'KICKR' op de mat :-)
Hoeveel m² beslaat jouw bruikbare ruimte voor schermen, trainer(mat) en wat loopruimte errond. Ook al snel 2.5x3.5 zeker?
Wel ik het even nagemeten en alles staat op 2,2 x 3,2m met nog een beetje loopruimte zou 2,5 x 3,5m ideaal zijn.

De ruimte waar mijn paincave zich in bevind is 5 x 9m, dus ik heb nog wat marge ;-)

Heb ook 2 ventilators, de éne zie je op de foto, de andere heb ik later aangekocht, maar dat is zo'n 43cm versie die op het lichaam gericht staat, om het zwembadgevoel weg te werken. Mijn raam zet ik nooit open tijdens het fietsen, ik fiets enkel in de winter in de paincave, maar zet de ramen wel open na het fietsen (zijn er 2 in die ruimte) om alles te verluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
HeleBoel schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:50:
[...]
Waar koop je die (die onderste mat, niet die tacx mat)?
die van mij komt van https://www.vloermat24.nl...n-en-op-maat-gemaakt.html. Bevalt goed nu mijn trainer op 1e verdieping houten vloer staat. Het vermindert dreunen door de vloer en is wat groter zodat wanneer ik de ketting smeer de vloer wat verder beschermd is. Enige nadeel was dat de mat eerste aanvankelijk naar rubber stonk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
RigolleM schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:15:
@BartNL @plong Ik zie dat jullie beiden met een voorwielsteun werken. Als ik dit doe dan komt mijn voorkant te hoog. Als ik mijn achterwiel naast mijn Kickr zet dan komt de snelsluiter op gelijke hoogte, is dit bij de Tacx anders?
met de voorwielsteun staan voorwiel en achterwiel even hoog en snel sluiter zit dan voor en achter op 36 cm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
BartNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

met de voorwielsteun staan voorwiel en achterwiel even hoog en snel sluiter zit dan voor en achter op 36 cm hoogte.
Voorwiel en achterwiel staan bij mij op 33cm (center as), m.a.w. bij een Tacx heb je dus een voorwielsteun nodig om die terug gelijk te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
bij Tacx is dat de bedoeling en leveren ze de voorwiel steun daarom ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
BartNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:23:
bij Tacx is dat de bedoeling en leveren ze de voorwiel steun daarom ook mee.
Ligt eraan welk model je koopt. Alleen bij de Neo leveren ze hem mee volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Vanwege langdurige blessure(en warme temperaturen ;)) zal ik voorlopig geen gebruik maken van Zwift. Ik heb mijn membership een tijd terug al gepauzeerd en die wordt 30 augustus weer actief. Destijds gaven ze aan dat ik bij het cancelen ik mijn progressie zou verliezen. Hoe hebben jullie dat gedaan deze zomer? Ik wil dus eigenlijk nog een keer pauzeren of kan ik cancelen zonder probleem en weer aanmelden zonder mijn progressie te verliezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:34
la_fusion schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:42:
Vanwege langdurige blessure(en warme temperaturen ;)) zal ik voorlopig geen gebruik maken van Zwift. Ik heb mijn membership een tijd terug al gepauzeerd en die wordt 30 augustus weer actief. Destijds gaven ze aan dat ik bij het cancelen ik mijn progressie zou verliezen. Hoe hebben jullie dat gedaan deze zomer? Ik wil dus eigenlijk nog een keer pauzeren of kan ik cancelen zonder probleem en weer aanmelden zonder mijn progressie te verliezen?
Ik heb mijn abonnement al een aantal keren stop gezet dmv "cancel subscription". Mijn Zwift account & Zwift status blijft zoals het is. Wanneer je je account weer activeert, start je gewoon weer waar je gebleven bent . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Hoop dat ik hier ook een spinbike gerelateerde vraag mag stellen. Heb sinds vandaag de Schwinn IC8. Niet perse gekocht voor Zwift maar toch even getest. Werkt opzich prima maar de data is natuurlijk mooier dan de werkelijkheid door het gebrek aan connectivity van de fiets. Vooralsnog zal ik dus geen races doen ;)

Nu vroeg ik mij af welke apps er wat geschikter zijn voor deze bike dan Zwift. Ik hoef niet perse tegen anderen te racen. Vind het ook leuk om bijvoorbeeld door middel van echt opgenomen beelden een etappe te rijden. Of met een instructeur en muziek even te pompen.

Ik neem aan dat apps als Sufferfest en Fulgaz tegen hetzelfde euvel aanlopen als Zwift? Wat ik nog wel heb gevonden is Cyclemasters. Dat is met instructeur/muziek en dan een route fietsen waarbij je fiets niet hoeft te connecten.

Vooralsnog lijkt het erop dat zolang ik bijvoorbeeld geen power pedals installeer ik het moet doen met scheve data? Of dus een app gebruiken waarbij je geen verbinding met de fiets hoeft te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door London op 23-08-2020 22:30 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 22:14
Eentje die ik wel geïnstalleerd heb, maar nog niet echt geprobeerd omdat Zwift het wel doet voor mij:
https://www.kinomap.com/en/

En ben ook nog https://ergvideo.com/ tegen gekomen. Misschien dat een van die wel bieden wat jij zoekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
Even om te vergelijken met onze inspanningen op de trainers

Van der Poel op het NK:

180km
4 uur 30 minuten
396 watt Normalized Power
390 TSS

Dat is toch wel insane :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Requiem19 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:28:
Even om te vergelijken met onze inspanningen op de trainers

Van der Poel op het NK:

180km
4 uur 30 minuten
396 watt Normalized Power
390 TSS

Dat is toch wel insane :D.
Hoe kom je daaraan? Ik zie geen activiteit in zijn Strava profiel staan...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
Zijn eigen instagram en de instagram van zijn trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
la_fusion schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:42:
Sterker nog; elke maand kan je 1 rit rijden (officieel 25km maar je kan gewoon doorfietsen zolang je zin hebt) in trial mode.

Alles in die trial komt ook gewoon netjes in je profiel. Enige dat stopt ná die 25km trial zijn de drops.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:32

McMiGHtY

- burp -

Ik weet niet of RGT te koppelen is aan je fiets, maar die blijft gratis. Ik weet niet of die de functies heeft die jij zou willen gebruiken,

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:46
Even inpikken. Jaaaaren geleden had ik een Tacx Fortius smart trainer. Ik heb deze tweedehands voor een mooie prijs kunnen kopen. Echter was ik daar op zich niet zo tevreden over. De trainer maakte een hels lawaai, Epoxy herstellingen uitgevoerd aan de roller, band die slipte, .... Kortom ik heb een wat verkeerde eerste indruk gekregen van die smart trainers.

We zijn ondertussen een 10-tal jaar verder en ik ben zo stilaan terug eens aan het kijken om eventueel een smart trainer aan te kopen. Al blijft het met een dubbel gevoel... ;-)

In het tuinhuis heb ik genoeg ruimte om deze een permanente plaats te geven + door de "direct drive" functies is het wisselen naar zo'n blauwe Tacx band ook weggevallen. Jeij ! :-)

Nu komt de vraag: welke zou ik kiezen... De Tacx Neo / Wahoo Kicker zijn mij te duur (tenzij ergens 2de hands, maar dan heb ik altijd schrik dat die buiten garantie valt wanneer er iets fout loopt...).

Dus dan kom ik uit op de Kickr Core / Flux 2 / Flux S. Als ik begin te lezen over de Core dan lees ik dat er de afgelopen jaren wel wat technische problemen waren met deze smart trainer. Is dit nog altijd van toepassing op de huidige Kickr Core of zijn de problemen wat overroepen?

Wat met de Flux 2 / Flux S? Het prijsverschil is +-€200. Kortom, wat zijn jullie bevindingen? Al mening fora (alsook DCR gelezen) en toch blijf ik twijfelen tussen een Tacx / Wahoo.

Misschien ook nog handig om te weten: Zwift maakt ook wel kans om aangekocht te worden eens ik een smart trainer heb.

Benieuwd naar jullie persoonlijke ervaring/idee! :-)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
@argon007 De problemen met de Kickr core waren met name kinderziektes, (waar zo'n beetje elke tacx, wahoo, elite, .. trainer in die periode last van had. Inmiddels zouden deze allemaal allang opgelost moeten zijn.

Zelf heb ik de core sinds december en doe er gemiddeld 3 trainerroad workouts per week op, bevalt meer dan prima en ik vind het een aanrader.

ik heb voor de core gekozen omdat dit eigenlijk een high end trainer in een iets goedkoper jasje is, in tegenstelling tot de flux. Dat maakt de Core naar mijn idee de betere keuze. Hoewel we inmiddels ook al weer een jaar verder zijn en de gewone kickr ook al weer is geupdate.. wellicht is de keuze nu minder makkelijk dan voor mij eind vorig jaar.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Heb nu een tweetal ritjes (weliswaar recovery rides) gereden op de Kickr Core. Leuke upgrade t.a.v. mijn Kickr Snap. Bespaard wat ruimte, is stiller en qua watts beduidend accurater, daarnaast ook niet iedere keer een spindown benodigd i.v.m. wisselende bandendruk bij een wheel-on trainer.

De cadansmeting lijkt echter erg onnauwkeurig. Las hierover dat er sowieso geen sensor aanwezig is maar dit wordt afgeleid middels algoritme die kijkt naar je pedal strokes. Mijn cadans ligt normaliter altijd rond de 90RPM zonder daar echt op te letten, nu kom ik iedere keer 10 RPM lager uit.

Nu is dit simpel op te lossen door een cadans sensor van ome Ali te koppelen, maar vroeg me af of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Dix0r schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:22:
Heb nu een tweetal ritjes (weliswaar recovery rides) gereden op de Kickr Core. Leuke upgrade t.a.v. mijn Kickr Snap. Bespaard wat ruimte, is stiller en qua watts beduidend accurater, daarnaast ook niet iedere keer een spindown benodigd i.v.m. wisselende bandendruk bij een wheel-on trainer.

De cadansmeting lijkt echter erg onnauwkeurig. Las hierover dat er sowieso geen sensor aanwezig is maar dit wordt afgeleid middels algoritme die kijkt naar je pedal strokes. Mijn cadans ligt normaliter altijd rond de 90RPM zonder daar echt op te letten, nu kom ik iedere keer 10 RPM lager uit.

Nu is dit simpel op te lossen door een cadans sensor van ome Ali te koppelen, maar vroeg me af of dit normaal is?
hmm, dat is niet mijn ervaring.. bij mij loopt de cadans eigenlijk gelijk met de (ali) sensor. Ik gebruik TR en ik krijg enkel afwijkingen bij de kickr cadans als ik single leg drills doe, of bij backpedal (om te voorkomen dat je workout op pauze gaat, maar je wel even 10 seconden extra rust wilt hebben in een interval :D).
als je met 1 been trapt heb je geen 2 pieken per rotatie, dus dan mis je de helft van je cadans, logisch, en bij achteruit trappen heb je 0 power, dus ook niks om een rotatie uit af te leiden, ook logisch.

Bij normaal trappen is het dus wel zo goed als gelijk met de sensor data. De enige reden voor een afwijking die ik kan bedenken is een behoorlijke afwijking in je L/R balance. mocht je ooit de kans hebben om met een dubbelzijdige powermeter te rijden zou ik daar eens op letten.

Qua gebruik van een sensor, dat is uiteraard afhankelijk van de software die je gebruikt. je koppelt de sensor niet aan de kickr, maar aan je app, als je in de app je sensor kan kiezen dan is het goed.

een recovery rit of blok trap ik overigens ook met een lagere cadans dan sweetspot of threshold werk, (laat staan vo2max).

recovery gem 83 (redelijk steady):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD3J5J2cB-Rpd1So3bFh_XdYSIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2719Qushn0kgvvUcek8kXhy.png?f=fotoalbum_large

vo2 max (86 gemiddeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIRzA4IvZ2eP_Zzs0THtoVFOh8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXSqsFYlFe3Xr5H2K82dFHG4.png?f=fotoalbum_large

dus 86 gem, maar de vo2max blokken zijn beduidend hoger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8GAq523z8HWa6gtD2_VjQaylOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dt7t5UNEOkvQzU1PdZzVlsfc.png?f=user_large

de recovery blokken tussen de vo2max blokken zitten rond de 75

en uit een threshold workout ~ 95:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDwUDKFGweJ5BZbBhMy_Z1_vddA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hOqAbDD0F9GQ7JCDIUFEUYPW.png?f=user_large

o, en ter vergelijking een workouts van een tijd terug toen er geen losse sensor bij zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXXFuXJQLjrFu9kLg1rt8woWVJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WxztvgMhqajCYLkg6DmzivXK.png?f=fotoalbum_large
vergelijkbare schommelingen tussen de 85 en 95 voor de verschillende intensiteiten

[ Voor 34% gewijzigd door Prulleman op 28-08-2020 15:56 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
Afgelopen weekend een Tacx Neo 2T binnen gekregen als opvolger van mijn Tacx Vortex Smart die te koop staat en wat een verschil is dat zeg! Zoveel stiller maar zoveel fijner om mee te fietsen zeg. Nu heb ik maar kort gefietst daar ik nog altijd last heb van een blessure maar als ik had geweten dat dit zoveel fijner fietst, had ik het denk ik geen 3,5 jaar volgehouden op mijn Vortex Smart.

De Vortex smart heeft je fiets echt helemaal strak vast staan en bij de Neo zit er nog wat beweging naar rechts/links waardoor je meer het gevoel van buiten hebt. Net als het effect dat je wat 'geholpen' wordt bij het naar beneden rijden van een berg. Het effect van de kasseien is leuk maar niet perse nodig. Wat nu wel nodig is, is het goed afstellen van mijn Tacx fiets.. doordat de Vortex smart beperkt was tot 7% kwam ik nooit verder dan het middenblad van de triple, nu met de Neo heb ik dat binnenblad wel nodig :+

Hopelijk ben ik snel van mijn blessure af en kan ik de nodige ritten op de Neo gaan maken. Ben benieuwd hoe het na wat uitgebreidere ritten bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
@Prulleman
Heb het vermoeden dat het echt aan mijn 'recovery' rides ligt. Met name het momentum om het vliegwiel in beweging te krijgen (of houden). Outdoor maak je natuurlijk gebruik van de vrijloop en kost het relatief weinig kracht om je cadans op te pakken. Bij een recovery ride maak ik veel gebruik van de vrijloop ;). Zaterdag even de trainer wat meer op zijn donder gegeven, toen leek de cadansmeting al beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Dix0r schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:03:
@Prulleman
Heb het vermoeden dat het echt aan mijn 'recovery' rides ligt. Met name het momentum om het vliegwiel in beweging te krijgen (of houden). Outdoor maak je natuurlijk gebruik van de vrijloop en kost het relatief weinig kracht om je cadans op te pakken. Bij een recovery ride maak ik veel gebruik van de vrijloop ;). Zaterdag even de trainer wat meer op zijn donder gegeven, toen leek de cadansmeting al beter.
Zou goed kunnen, als je in een zware versnelling (hoge vliegwiel snelheid) een recovery ritje in ERG doet, dan loopt je vliegwiel regelmatig harder dan je trappers, dan zal de cadans meting ook achter blijven.

Erg doe ik eigenlijk altijd in het kleine blad, enkel voor wat sprintjes in resistance mode zet ik em groot voor

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 20:36
Dix0r schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:22:

Ook niet mijn ervaring. Ik heb kunnen spelen met 3 andere cadans bronnen en dmv dual/triple recording van dezelfde rit, goed kunnen vergelijken en het is spot-on. Volgens mij melden al die reviews dat ook wel altijd. Maar misschien heb je een zondag model of ben je een hele nette 'maler' (pedal smoothness hoog). :)
Overigens was mijn cadans de eerste weken op een trainer stukken lager dan buiten maar dat lag aan de intensiteit van de race en onvermogen om dat vermogen te rijden nog, i.c.m trainer difficulty in Zwift. Inmiddels is binnen en buiten al maanden gelijk.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Gisteren mijn tacx wiel eens onderhanden genomen, het was geen best lagertje wat er in zat. Flinke putten in de conus. Ik had nog een oude conus die er beter uitzag dan wat erin zat (al was die ook niet meer helemaal perfect, dus die geplaatst. Geluidje is weg. En mijn indruk is, dat het voor een tacx wiel ook minder nauw komt omdat je gewicht niet meer op het wiel zit.
Eens?
(En niet komen met directdrive, want we rijden met drie fietsen op 1 tacx dus dat is geen optie)

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 01-09-2020 09:24 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:23:
Gisteren mijn tacx wiel eens onderhanden genomen, het was geen best lagertje wat er in zat. Flinke putten in de conus. Ik had nog een oude conus die er beter uitzag dan wat erin zat (al was die ook niet meer helemaal perfect, dus die geplaatst. Geluidje is weg. En mijn indruk is, dat het voor een tacx wiel ook minder nauw komt omdat je gewicht niet meer op het wiel zit.
Eens?
(En niet komen met directdrive, want we rijden met drie fietsen op 1 tacx dus dat is geen optie)
haha, juist voor 3 fietsen is een DD makkelijk toch (tenzij je 10/11 speed door elkaar wilt gebruiken.

Maar een matig lager indoor.. sja je zal er niet veel van merken, in theorie zou er wat meer power verloren kunnen gaan tussen wat je trapt en wat er op de rol terecht komt, maar dat zal minimaal zijn (daarnaast is de powermeting op een rol toch al niet echt betrouwbaar..).

Het enige nadeel van een lager/conus die een tikje gaar is, is dat het rap achteruit kan gaan. zolang het glad is en onderhouden wordt, kan je heel lang door rijden, maar die is zeg maar het begin van het einde...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Dat hele wiel is al best gaar, remrand is ook al op. Maar voor zwift lijkt ie me nog wel goed genoeg. Is sowieso een budgetwiel. Las dat je conussen nog kunt reviseren. Dat ga ik met die hele rotte eens proberen. Schijnt dat ze op die goedkopere lagers toch geen geharde laag toepassen.
Volgens mij is DD met verschillende fietsen juist een hel? twee van de fietsen zijn 10 speed maar wel Sora en 105, dus dat zou denk ik steeds afstellen worden (waar mijn vrouw een hekel aan heeft) en voor de kids hebben we een racertje met 9 speed tiagra. Ik ben overigens de enige van de drie met trainingsbandje, vrouw en kids rijden op een buitenband, gaat al heel lang goed hier.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik kan wat advies gebruiken;

Heb een Tacx Flux S (T2900S) met daarop mijn mountainbike gemonteerd (rij uitsluitend mtb).
Mijn mtb is een uitgerust met een enkel kettingblad, maar ik heb achterop die tacx een Sunrace 11-speed cassette liggen. Het valt me op dat ik die range nooit gebruik, ik zit maximaal op de eerste 7 kransjes van de cassette, dus de 4 grootste blijven ongebruikt.
Dat zal ook wel te maken hebben met het maximale hellingspercentage van de Tacx (10%).

Ik zou dus eigenlijk wel een kleinere cassette willen leggen en heb tweedehands (weliswaar nieuw) eentje gevonden met een bereik van 11-42. Dat is dus wel nog steeds voor mountainbike.
Of zou een cassette voor racefietsen te overwegen zijn, maar dan ga ik qua bereik denk ik tekort komen?

Ben niet zo heel goed thuis in smart trainers en de verhoudingen, ik weet in elk geval wel dat ik nu met overkill zit. Liever een cassette waarvan ik het bereik zo efficiënt mogelijk kan inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Drwho1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:43:
Ik zou dus eigenlijk wel een kleinere cassette willen leggen en heb tweedehands (weliswaar nieuw) eentje gevonden met een bereik van 11-42. Dat is dus wel nog steeds voor mountainbike.
Of zou een cassette voor racefietsen te overwegen zijn, maar dan ga ik qua bereik denk ik tekort komen?
welke software gebruik je om de trainer aan te sturen? Stel dat je Zwift (of vergelijkbaar) gebruikt dan heb je daarin een setting waarmee je het realisme van de hellingen kunt instellen. Stel dat je dat op 50% instelt dan rijd je met een 1:1 overbrenging prima een 20% helling op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Nu online
BartNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:51:
[...]

welke software gebruik je om de trainer aan te sturen? Stel dat je Zwift (of vergelijkbaar) gebruikt dan heb je daarin een setting waarmee je het realisme van de hellingen kunt instellen. Stel dat je dat op 50% instelt dan rijd je met een 1:1 overbrenging prima een 20% helling op.
Ik rij inderdaad in Zwift. Zit net even in de settings te kijken, maar zie daar niet meteen de mogelijkheid om een percentage in te stellen?

edit2: 'trainer difficulty' is wat ik zoek.
"Trainer Difficulty is set to 50% by default, which is why Zwift says it “treats the gradient as half of the true grade.” So when you hit a 10% climb in Zwift, your trainer is only giving you the resistance of a 5% climb."
https://zwiftinsider.com/...ficulty-setting-in-zwift/

Daar staat het letterlijk in dat je bij een standaard 50% trainer difficulty misschien enkel de eerste 7 kransjes gebruikt, terwijl bij een hogere setting je 10 of 11 kransjes nodig hebt.

edit: ik zit me even te verdiepen in de 'drop shop', heb daar nog niets mee gedaan tot nu toe en heb net geen miljoen bijeen gespaard. Maakt het op je tacx enig verschil met welke gear je virtueel rjidt? Ik heb al wel eens gewisseld tussen de instapper racefiets en mountainbike, met de mtb merk ik virtueel wel dat ze je vaak voorbij gaan. Als ik nu 'drops' begin te investeren in een racefiets, heeft dat dan ook weerslag op de simulatie van mijn tacx? Daar zit ik dus op een mtb met enkel blad en dikke cassette, dat kan dus nooit overeenkomen met de virtuele racefiets. onwaarschijnlijk

[ Voor 54% gewijzigd door Drwho1 op 02-09-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
BartNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:51:
[...]

Precies, ik doe het meeste op de kickr core in ERG mode, dus 1 versnelling. Als ik een keer een paar max sprintjes oefen, dan zet ik en in resistance mode, op een level waarvan ik weet dat ik kan opspinnen, doorschakelen en max power bereiken. Dit zou ik ook met een andere range prima kunnen.

Ik gebruik wel uitsluitend trainerroad en geen zwift.

Maar de berekening is heel simpel, als je nu de grootste 4 niet gebruikt, dan heb je aan een een race cassette met bv max 28 t ook genoeg.

Maaarrrr een 11 speed race is breder dan 11 speed MTB (je het t nu een 1.8 mm spacer achter de cassette, die zou je voor 11 speed race niet nodig hebben). Het schijnt wel enigszins ok te schakelen, maar kan ook wel problemen geven op de uiterste van je cassette.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:19:
[...]

Precies, ik doe het meeste op de kickr core in ERG mode, dus 1 versnelling. Als ik een keer een paar max sprintjes oefen, dan zet ik en in resistance mode, op een level waarvan ik weet dat ik kan opspinnen, doorschakelen en max power bereiken. Dit zou ik ook met een andere range prima kunnen.

Ik gebruik wel uitsluitend trainerroad en geen zwift.

Maar de berekening is heel simpel, als je nu de grootste 4 niet gebruikt, dan heb je aan een een race cassette met bv max 28 t ook genoeg.

Maaarrrr een 11 speed race is breder dan 11 speed MTB (je het t nu een 1.8 mm spacer achter de cassette, die zou je voor 11 speed race niet nodig hebben). Het schijnt wel enigszins ok te schakelen, maar kan ook wel problemen geven op de uiterste van je cassette.
Ik rij eigenlijk ook altijd in ERG mode, tenzij de training die ik doe aanbeveelt ERG uit te zetten bij grote tempo-wisselingen. Maar ik begrijp het wel, eigenlijk gebruik ik mijn trainer verkeerd door vaak gebruik te maken van het schakelen, de trainer moet zelf de weerstand aanpassen zodat ik het beoogde wattage kan trappen. Dus dat ik destijds zo'n 11-speed met dat bereik heb gekocht was compleet zinloos... 8)7

https://zwiftinsider.com/shift-during-erg-workouts/

Ik heb hier nu tweedehands een ongebruikte Shimano Tiagra 10sp CS4600 cassette (11-25) op het oog, zou dat een geschikte cassette zijn voor mij? Dan leg ik er ook een nieuwe 10sp ketting op.

[ Voor 11% gewijzigd door Drwho1 op 02-09-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 11:47
Voor ERG mode ritten hoef je niets aan te passen want dan moet je op een smart trainer juist niet schakelen.

Wil je in niet ERG mode ritten meer gebruiken van je cassette dan moet je trainer difficulty op 100% zetten. Zou dat eerst doen voor je je cassette gaat wisselen omdat je vindt dat je te weinig van je cassette gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Drwho1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:32:
[...]

Ik rij eigenlijk ook altijd in ERG mode, tenzij de training die ik doe aanbeveelt ERG uit te zetten bij grote tempo-wisselingen. Maar ik begrijp het wel, eigenlijk gebruik ik mijn trainer verkeerd door vaak gebruik te maken van het schakelen, de trainer moet zelf de weerstand aanpassen zodat ik het beoogde wattage kan trappen. Dus dat ik destijds zo'n 11-speed met dat bereik heb gekocht was compleet zinloos... 8)7

https://zwiftinsider.com/shift-during-erg-workouts/

Ik heb hier nu tweedehands een ongebruikte Shimano Tiagra 10sp CS4600 cassette (11-25) op het oog, zou dat een geschikte cassette zijn voor mij? Dan leg ik er ook een nieuwe 10sp ketting op.
je zit nog steeds met een 11 speed shifter, die stuurt je derailleur aan met 11 speed mtb stapjes, je zit dan ook met het probleem dat 1 schakel actie net niet overeenkomt met je cassette, dan gaat even goed, maar op een gegeven moment tellen die kleine stukje op en pakt ie de volgende versnelling niet meer (verwacht ik).

Ik zou lekker je huidige cassette erop laten zitten, zorg dat je voor de meeste erg trainingen een versnelling met een mooie rechte ketting lijn gebruikt en een schone drive train, dan hou je de slijtage minimaal. Ik zie geen voordeel in een cassette met een kleinere range, als je toch veel in ERG mode rijdt..

In ERG is er maar 1 reden om te schakelen en dat is wanneer je de limiet van je trainer bereikt voor een bepaalde versnelling: https://tacx.com/nl/erg-training-flux/
(normaal schakel je om je cadans /power verhouding naar wens te houden, maar dat is in erg niet van toepassing, als je je cadans verhoogt of verlaagt past je trainer de power zelf aan. het zou kunnen dat je ongemerkt tegen de hierboen gelinkte limiet aanloopt en daarom gaat schakelen, dat is uiteraard juist goed, maar dan hoef je geen kleine stapjes te hebben zoals bij een race cassette, op een 2x zou ik zelf aanraden om gewoon van voorblad te wisselen in dat geval)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Nu online
Flatlinernl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:25:
Voor ERG mode ritten hoef je niets aan te passen want dan moet je op een smart trainer juist niet schakelen.

Wil je in niet ERG mode ritten meer gebruiken van je cassette dan moet je trainer difficulty op 100% zetten. Zou dat eerst doen voor je je cassette gaat wisselen omdat je vindt dat je te weinig van je cassette gebruikt.
Tja, maar als ik het zo bedenk, zo'n cassette met een range van 11-46 wil je eigenlijk liefst minimaal op z'n grootste kroon rijden, dan gaat je ketting al erg schuin. Dus in het echt is dat nodig, maar op een trainer is het onlogisch dat verzet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Drwho1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:27:
[...]

Tja, maar als ik het zo bedenk, zo'n cassette met een range van 11-46 wil je eigenlijk liefst minimaal op z'n grootste kroon rijden, dan gaat je ketting al erg schuin. Dus in het echt is dat nodig, maar op een trainer is het onlogisch dat verzet te gebruiken.
ja, wat ik hierboven ook zeg, ik zou in ERG mode de meest rechte ketting lijn prefereren. zolang je trainer in die versnelling de complete power range aankan is er geen reden om te schakelen, om slijtage te verdelen zou je nog 1 kransje boven en 1 kransje eronder kunnen afwisselen, maar een rechte kettinglijn is het beste tegen sltijtage.

(ik heb zelf een simpele racefiets op de trainer staan, die staat in principe altijd op het kleine blad en dan kransje 6 ofzo van een 10 speed cassette)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatlinernl
Drwho1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:27:
[...]

Meest voor de hand liggende is ook gewoon niets doen en maar een kleiner deel van je cassette gebruiken. Zoals de meeste mensen zullen doen en dan zullen er een paar mensen zijn die de difficulty op 100 zetten voor ritten op de alpe of mont ventoux omdat dat 'echter' is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Drwho1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:18:
[...]

Maakt het op je tacx enig verschil met welke gear je virtueel rjidt?
Nee. Je rijdt hooguit harder of zachter.

Over ERG, bij bepaalde workouts had ik een beetje schakelen toch wel nodig om snel in de juiste zone te komen. Maar dat was dan ook een workout met bepaald vermogen én specifieke cadans. Met schakelen zat ik veel sneller in de juiste zone. Anders kostte het me al gauw weer een half zwift sterretje 8)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
(de flux heeft overigens ook een vrij smalle power range, ik heb er bij mijn kickr core geen last van in ERG bij power targets tussen de 80 en 600, met een flux red je dat niet in 1 versnelling bij 90 rpm)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
Mistraller schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:32:
[...]

Nee. Je rijdt hooguit harder of zachter.

Over ERG, bij bepaalde workouts had ik een beetje schakelen toch wel nodig om snel in de juiste zone te komen. Maar dat was dan ook een workout met bepaald vermogen én specifieke cadans. Met schakelen zat ik veel sneller in de juiste zone. Anders kostte het me al gauw weer een half zwift sterretje 8)
Grappig, mijn ervaring is juist dat schakelen niet helpt maar iets geleidelijker de cadans aanpassen het beste resultaat geeft. Bijvoorbeeld overgang van 60 naar 110: laatste stuk van blok 60 beginnen de cadans op te voeren en dit geleidelijk doortrekken in de eerste seconden van het volgende blok. Geen schakelen nodig en zelfs met 30 seconden blokken gewoon alle sterren binnen. (FLUX 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Flatlinernl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:37:
[...]

Grappig, mijn ervaring is juist dat schakelen niet helpt maar iets geleidelijker de cadans aanpassen het beste resultaat geeft. Bijvoorbeeld overgang van 60 naar 110: laatste stuk van blok 60 beginnen de cadans op te voeren en dit geleidelijk doortrekken in de eerste seconden van het volgende blok. Geen schakelen nodig en zelfs met 30 seconden blokken gewoon alle sterren binnen. (FLUX 2)
het is jammer dat die curves niet voor alle trainers beschikbaar zijn, wellicht is de flux 2 ook al weer een stuk beter en moet @Mistraller juist schakelen om binnen de range te blijven omdat ie een flux 1 heeft.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Ja ik met mijn Flux S moet wel eens schakelen om bepaalde ranges te behalen. Wel is cadans erg belangrijk. Als ik bijvoorbeeld 3 seconde van te voren van 70 naar de 90 accelereer, en vervolgens wordt het wattage aangepast van 115 naar 300, dan duurt het langer voor de trainer om het juiste vermogen te halen dan wanneer ik op de wattage wisseling ga aanzetten.

Hier ga ik te vroeg versnellen voordat de wattage wisseling er al is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nexk9PO6qT-fSl7Lgrw1n0rnUV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4lwzG8K6h0omPNHGNHNkEnMO.jpg?f=user_large

Hier versnel ik pas op moment van wattage wisseling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNyGmq2M_mYOqvraFeyDRkM1_1M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4wLTTGUJaOK9O899jwiPLKgc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:49:
Ja ik met mijn Flux S moet wel eens schakelen om bepaalde ranges te behalen. Wel is cadans erg belangrijk. Als ik bijvoorbeeld 3 seconde van te voren van 70 naar de 90 accelereer, en vervolgens wordt het wattage aangepast van 115 naar 300, dan duurt het langer voor de trainer om het juiste vermogen te halen dan wanneer ik op de wattage wisseling ga aanzetten.

Hier ga ik te vroeg versnellen voordat de wattage wisseling er al is:
[Afbeelding]

Hier versnel ik pas op moment van wattage wisseling:
[Afbeelding]
dat is ook weer trainer afhankelijk denk ik..

als ik op tijd begin met versnellen (rpm, witte lijn) dan heb ik zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbuvD8LkXIFdhDNmg5XNEDRkocQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YygRKeG9ShTXZpVxqxKD5zfH.png?f=user_large

begin ik pas met versnellen als de weerstand omhoog gaat, dan heb ik eerder een overshoot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2fhnfxC8DU17IEZrUR-60ULJ2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BSgzn75L3N2qVre8YxdmfiKY.png?f=user_large

Ook wel opvallen dat in het eerste plaatje de gemeten power (geel) wat achterloopt op de target (blauw), beetje vertraging van de trainer denk ik, gelukkig gaat het meestal wel op het juiste tijdstip

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Flatlinernl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:37:
[...]

Geen idee. Voelde simpelweg gewoon beter zo, en zwift vond dat ik het goed deed 8) . Ik heb een bushido (wheel-on) trouwens.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucano
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 07:02
Hopelijk doe ik iets simpele fout:
Ik heb vandaag mijn elite Suito binnengekregen.
Na installatie lijkt mijn fiets niet recht te staan in de trainer. Met waterpas lijkt hij een kant op te hellen.
Enig idee wat het probleem kan zijn? Heb hem geïnstalleerd met quick release. Doe ik iets verkeerd?
De installatie instructie zijn niet bijzonder duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Voldoende druk op het zadel zetten voordat je hem met de QR vast zet? Als ik mijn fiets in de Tacx zet heeft ie ook altijd neiging om iets meer naar rechts te leunen. Iets druk op het zadel zorgt ervoor dat het frame netjes beide kanten van de QR raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik ben eigenlijk op zoek naar een hartslagmeter om iets meer te kunnen doen met gericht trainen. Ik wil namelijk deze winter voor het eerst op een trainer gaan fietsen en zoek iets om dat leuk te maken (heb begrepen dat het best saai kan zijn). Ik denk dat een bepaald doel voor ogen hebben / een schema volgen voldoende is.

Nu moet ik alleen een hartslagmeter kopen. Het probleem is dat er goedkope hartslagmeters op de markt zijn en duurdere hartslagmeters. Ik ben er ondertussen achter dat het vooral in de features zit. Goedkopere sensors ondersteunen minder target zones en hebben vaak geen geheugen. Ook hebben de duurdere modellen opties voor cadans en snelheid meten.

Aangezien ik een aparte fiets voor de trainer gebruik (gaat misschien nog veranderen), is het makkelijk om zo min mogelijk sensoren te moeten wisselen als ik een keer op de weg wil rijden. Wat is jullie ervaring met deze sensoren en wat raden jullie me aan als beginner? Toch maar een goedkope sensor en eerst kijken of het wat is of meteen een duurdere sensor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucano
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 07:02
Michaelg schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:35:
Voldoende druk op het zadel zetten voordat je hem met de QR vast zet? Als ik mijn fiets in de Tacx zet heeft ie ook altijd neiging om iets meer naar rechts te leunen. Iets druk op het zadel zorgt ervoor dat het frame netjes beide kanten van de QR raken.
Dank voor je response.
Ja dat is het rare, als ik hem echt goed erin druk staat hij scheef. Ik kan hem wel een beetje naar de andere kant houden en dan vastdrukken, maar dat lijkt me eigenlijk niet de bedoeling.. Het is ook teveel om te compenseren met de pootjes aan de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Lucano het kan ook zijn dat je frame niet 100% recht is.. je kan dat checken zoals hier beschreven: https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#symmetry

(als je em zonder druk vast zeg loop je het risico dat ie onder load toch weer scheef schiet.. dan kan je beter ietwat scheef zitten).

@hoi1234 je haalt wat door elkaar ben ik bang.. met een hartslag meter wordt meestal enkel de band bedoeld die je om je borst (of arm, maar die werken iets minder goed) draagt. Daar heb je eigenlijk maar 2 protocollen in:
- ANT+
- Buetooth
(maar de meeste moderne ondersteunen beide protocollen).

ANT+ is echt een simpel protocol. Als de band een signaal opmerkt gaat ie gewoon data de lucht in slingeren (versimpeld zoiets: type = hartslag, uniek id = ODFDUFXJC, hartslag waarde = 120 bpm).
Bluetooth is niet heel anders, maar moet expliciet gekoppeld worden aan de ontvanger, maar doet dan verder hetzelfde.

Met enkel een band (deze varieren van 10 - 60 euro) ben je er dus niet. Je zal je telefoon, fietscomputer, laptop met zwift, ... erbij moeten gebruiken om het signaal van je band op te vangen. Je ontvangende device kan vervolgens nog extra calculaties op basis van de ontvangen hartslag waarde doen, zoals je zone erbij tonen.

Dus wat zoek je precies.. een garmin om hartslag + zones te tonen? of gebruik je indoor zwift? dan heb je genoeg aan een band die kan connecten met je device waar zwift op draait.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:13:
@hoi1234 je haalt wat door elkaar ben ik bang.. met een hartslag meter wordt meestal enkel de band bedoeld die je om je borst (of arm, maar die werken iets minder goed) draagt. Daar heb je eigenlijk maar 2 protocollen in:
- ANT+
- Buetooth
(maar de meeste moderne ondersteunen beide protocollen).

ANT+ is echt een simpel protocol. Als de band een signaal opmerkt gaat ie gewoon data de lucht in slingeren (versimpeld zoiets: type = hartslag, uniek id = ODFDUFXJC, hartslag waarde = 120 bpm).
Bluetooth is niet heel anders, maar moet expliciet gekoppeld worden aan de ontvanger, maar doet dan verder hetzelfde.

Met enkel een band (deze varieren van 10 - 60 euro) ben je er dus niet. Je zal je telefoon, fietscomputer, laptop met zwift, ... erbij moeten gebruiken om het signaal van je band op te vangen. Je ontvangende device kan vervolgens nog extra calculaties op basis van de ontvangen hartslag waarde doen, zoals je zone erbij tonen.

Dus wat zoek je precies.. een garmin om hartslag + zones te tonen? of gebruik je indoor zwift? dan heb je genoeg aan een band die kan connecten met je device waar zwift op draait.
Ik zoek een hartslagmeter die ik aan m'n smartphone kan koppelen. Misschien dat ik in een later stadium een fietscomputer koop. Ja ik wil ook gaan zwiften, maar ik wil ook gewoon domweg fietsen voor wat afwisseling. Maar als je je smartphone gebruikt, kun je toch alles doen in principe? Zwift is meer een mogelijke verwerkingseenheid van de data?

Verder had ik gelezen dat je ook allerlei andere data kunt uitlezen. Dat lijkt me wel handig. Had iets gelezen over data via GPS of een foot pot. Maar ik vraag me af hoe accuraat dat is en welke meters dat precies hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:06:
[...]

Ik zoek een hartslagmeter die ik aan m'n smartphone kan koppelen. Misschien dat ik in een later stadium een fietscomputer koop. Ja ik wil ook gaan zwiften, maar ik wil ook gewoon domweg fietsen voor wat afwisseling. Maar als je je smartphone gebruikt, kun je toch alles doen in principe? Zwift is meer een mogelijke verwerkingseenheid van de data?

Verder had ik gelezen dat je ook allerlei andere data kunt uitlezen. Dat lijkt me wel handig. Had iets gelezen over data via GPS of een foot pot. Maar ik vraag me af hoe accuraat dat is en welke meters dat precies hebben.
er gaat nog steeds van alles door elkaar, indoor zwift, gps, foot pods, allerlei andere data..

stap 1 is een hartslag band die ook bluetooth aankan, want dan kan je die koppelen aan je telefoon en samen met je indoor of outdoor rit je hartslag opnemen. Met de juiste app, zou je ook je hartslag zone op je telefoon kunnen tonen, maar telefoons zijn vrij beperkt voor dit soort doeleinden. Strava ondersteund bv al geen sensoren meer, en andere apps doen misschien ook niet precies wat je wilt.

Op het moment dat je zwift gaat gebruiken en je hr band is gekoppeld aan je zwift device, dan zie de hartslag ook op je scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVDOOM8MXfRe4y-xYRtKHTr9C9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y42gNyOfenpa32cepCyhNKWG.png?f=fotoalbum_large
maar als je trainer ook power doorgeeft kan je daar beter mee trainen :)

gps is voor buiten, een footpod is voor hardlopen, je zou nog een cadans sensor kunnen toevoegen, dat kan interessant zijn om inzicht te krijgen, maar je kan er niet direct iets mee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:22:
[...]

er gaat nog steeds van alles door elkaar, indoor zwift, gps, foot pods, allerlei andere data..

stap 1 is een hartslag band die ook bluetooth aankan, want dan kan je die koppelen aan je telefoon en samen met je indoor of outdoor rit je hartslag opnemen. Met de juiste app, zou je ook je hartslag zone op je telefoon kunnen tonen, maar telefoons zijn vrij beperkt voor dit soort doeleinden. Strava ondersteund bv al geen sensoren meer, en andere apps doen misschien ook niet precies wat je wilt.

Op het moment dat je zwift gaat gebruiken en je hr band is gekoppeld aan je zwift device, dan zie de hartslag ook op je scherm:
[Afbeelding]
maar als je trainer ook power doorgeeft kan je daar beter mee trainen :)

gps is voor buiten, een footpod is voor hardlopen, je zou nog een cadans sensor kunnen toevoegen, dat kan interessant zijn om inzicht te krijgen, maar je kan er niet direct iets mee.
Ik wil dus bereiken dat ik een hartslag kan meten, maar ook de snelheid en afstand kan meten en eventueel de cadans. Ik heb gelezen dat er manieren zijn om slechts met één hartslagband alle relevante data te verkrijgen (zij het door een algoritme, zij het daar alternatieve meetmethode). Als ik het goed begrijp heb ik dit dus verkeerd begrepen?

Ik heb nu de wahoo ticket, wahoo ticket X en eentje van 4iiii (aanbieding futurum) op m'n shortlist staan. Lijken me prima bandjes, goede app en de ticket X kan ook nog cadans meten. Dan moet ik dus aparte sensoren kopen om cadans, snelheid en afstand te meten.

Ik heb trouwens een simpele trainer van de Lidl. Dus ik heb geen power meter tot m'n beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:56:
[...]

Ik wil dus bereiken dat ik een hartslag kan meten, maar ook de snelheid en afstand kan meten en eventueel de cadans. Ik heb gelezen dat er manieren zijn om slechts met één hartslagband alle relevante data te verkrijgen (zij het door een algoritme, zij het daar alternatieve meetmethode). Als ik het goed begrijp heb ik dit dus verkeerd begrepen?

Ik heb nu de wahoo ticket, wahoo ticket X en eentje van 4iiii (aanbieding futurum) op m'n shortlist staan. Lijken me prima bandjes, goede app en de ticket X kan ook nog cadans meten. Dan moet ik dus aparte sensoren kopen om cadans, snelheid en afstand te meten.
ja, je hebt meerdere sensoren nodig..
- hr is echt alleen hr..
- snelheid kan op basis van GPS (minder precies) of een sensor die je wielrotaties meet.
- afstand gaat ook op GPS of met je snelheidssensor (snelheid is namelijk afstand/tijd ;))
- cadans kan met een losse sensor op je crank of gecombineerd met een power meter (maar die zijn duuuuur).

https://www.futurumshop.n...inj5ABxO3aZgaAgpLEALw_wcB

ben je gelijk klaar en geen gekloot met je telefoon :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:02:
[...]

ja, je hebt meerdere sensoren nodig..
- hr is echt alleen hr..
- snelheid kan op basis van GPS (minder precies) of een sensor die je wielrotaties meet.
- afstand gaat ook op GPS of met je snelheidssensor (snelheid is namelijk afstand/tijd ;))
- cadans kan met een losse sensor op je crank of gecombineerd met een power meter (maar die zijn duuuuur).

https://www.futurumshop.n...inj5ABxO3aZgaAgpLEALw_wcB

ben je gelijk klaar en geen gekloot met je telefoon :)
En verder zijn de genoemde sensoren prima om mee te beginnen? Het roept nogal veel vragen op als het ene model 2x zo duur is als een ander model.

Misschien dat ik dan toch maar moet overstappen op één fiets. Ik heb begrepen dat die sensoren lastig te bevestigen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:09:
[...]

En verder zijn de genoemde sensoren prima om mee te beginnen? Het roept nogal veel vragen op als het ene model 2x zo duur is als een ander model.

Misschien dat ik dan toch maar moet overstappen op één fiets. Ik heb begrepen dat die sensoren lastig te bevestigen zijn.
Ik heb zelf 2 cadans sensoren van 10 euro van Ali, die werken prima, op de racefiets (staat meestal indoor, maar soms ook buiten) en op de MTB. in dezelfde categorie heb je ook een speedsensor. (er zijn er ook die je met een knopje kan omzetten van speed naar cadans, ze werken namelijk hetzelfde, gewoon een rotatie sensor, of die nu een wiel of een crank rotatie meet, de techniek is gelijk)

Wisselen is niet lastig, maar gaat snel vervelen met tiewraps, dubbelzijdig tape, stiekjes .. dus als je 2 fietsen wilt gebruiken met sensoren zou ik dubbel investeren.

bv https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

4 x de sensor + 1 x de hr band ben je voor 60 euro klaar

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
@Prulleman nice. Ben eigenlijk heel erg tegen chinashops, maar gezien ik er flink mee kan besparen en toch 4 stuks nodig heb, kan ik sowieso eerst 2 proberen. Ik heb momenteel toch geen 4 nodig en dan kan ik eerst 2 stuks testen. Mocht dat niks zijn, is het maar 10 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
@Prulleman Ik weet waar @hoi1234 die HR en cadans in één sensor vandaan haalt, namelijk de Garmin HR Run meet ook de loopcadans, zeg maar de opwaartse beweging van het lichaam, dit bevat de Wahoo Tickr X ook, maar helaas ben je daar niks mee als fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-10 19:57
Heeft iemand goede ervaringen met iemand die Smart Trainers kan repareren?
Mijn Elite Direto is stuk. Aandrijfriem loopt er telkrns af. Lijkt door de spanner te gebeuren, maar het zou fijn zijn om een specialist er naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sjobiscity schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:49:
Heeft iemand goede ervaringen met iemand die Smart Trainers kan repareren?
Mijn Elite Direto is stuk. Aandrijfriem loopt er telkrns af. Lijkt door de spanner te gebeuren, maar het zou fijn zijn om een specialist er naar te laten kijken.
heb je al contact opgenomen met Elite, wellicht kunnen die je eenvoudig helpen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:09:
[...]

Je hebt ook nog goedkopere sensors, die meten cadans en speed in 1 apparaatje. Doen alleen BT, geen Ant+.
Ze werken wel, maar ik vind het eigenlijk ondingen. Die magene sensors zijn een stuk beter. Ik heb er inmiddels een stuk of 4 in gebruik op verschillende fietsen :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 15:50
Een paar maanden geleden heb ik een 2e hands Tacx T2900 gekocht van oktober 2018 dus in die zin nog met garantie. Afgelopen week heb ik hem 2 keer gebruikt en zeker de 2e keer leek er iets van doorslippen merkbaar te zijn. Ik dacht eerst dat mijn achterderailleur toch niet helemaal goed stond maar na deze goed gezet te hebben en alles in ieder geval probleemloos schakelt lijkt het toch alsof er toch een vorm van doortrappen bij is. Misschien de riem of iets dergelijks dan, geen idee of er een riem in zit :P

Nu las ik op de site van Tacx dat ze sinds 1 april 2019 de garantieafhandelingen etc via Garmin verlopen. Opzich hoeft dat geen probleem te zijn maar ik had altijd de indruk dat ze bij voorheen Tacx in ieder geval niet zo heel moeilijk waren en of dat dan nu het van Garmin is nog anders werkt? Daarnaast zal ik bij problemen denk ik met Mantel contact op moeten nemen omdat hij daar aangeschaft is.

Maar even los van die garantie, is er iets wat ik zelf zou kunnen doen aan onderhoud wat niet direct van invloed hoeft te zijn op de garantie of is het verstandiger om contact op te nemen met Garmin / Mantel in dit geval?

[ Voor 13% gewijzigd door orange.x op 07-09-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Heb je wel voldoende spanning op de rol gezet? Vaak bij doortrappen heb je te weinig spanning op de rol staan. Tevens dien je dit te checken na een warming up. Wellicht kun je daar nog iets mee spelen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
orange.x schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:37:
Maar even los van die garantie, is er iets wat ik zelf zou kunnen doen aan onderhoud wat niet direct van invloed hoeft te zijn op de garantie of is het verstandiger om contact op te nemen met Garmin / Mantel in dit geval?
De Tacx Flux heeft wel een percentage problemen zie
http://athletetechnology....ner-manufacturing-issues/

wanneer je de indruk hebt dat er iets niet klopt met jouw exemplaar zou ik dat via Mantel / Tacx regelen en niet zelf wat proberen. Ervaring met Tacx in Nederland is dat ze je goed helpen. Of dat nog steeds zo is nu ze tot Garmin behoren weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 15:50
BartNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:38:
[...]

De Tacx Flux heeft wel een percentage problemen zie
http://athletetechnology....ner-manufacturing-issues/

wanneer je de indruk hebt dat er iets niet klopt met jouw exemplaar zou ik dat via Mantel / Tacx regelen en niet zelf wat proberen. Ervaring met Tacx in Nederland is dat ze je goed helpen. Of dat nog steeds zo is nu ze tot Garmin behoren weet ik niet.
Had Mantel ook al gemaild met vraag voor onderhoud tips maar zij verwezen me ook naar de garantievoorwaarden waarbij het alleen voor de 1e eigenaar geldt. Dusja, in dat kader is het wel een beetje lame. Ik ga wel even proberen te bellen desnoods. Kan natuurlijk altijd doen alsof het een cadeau was, maar misschien even handiger om het gewoon telefonisch uit te leggen. Aan de andere kant, Mantel heeft er alleen wat administratief werk aan, Tacx / Garmin zullen degene zijn die de reparatie of wat ook moeten gaan doen als daar al sprake van zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Mistraller schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:16:
[...]

Je hebt ook nog goedkopere sensors, die meten cadans en speed in 1 apparaatje. Doen alleen BT, geen Ant+.
Ze werken wel, maar ik vind het eigenlijk ondingen. Die magene sensors zijn een stuk beter. Ik heb er inmiddels een stuk of 4 in gebruik op verschillende fietsen :)
Maar sensoren van bijvoorbeeld Garmin of wahoo zijn niet nodig dan? Ze kosten ~50 euro, dus vraag me dan af waar het verschil in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:48:
[...]

Maar sensoren van bijvoorbeeld Garmin of wahoo zijn niet nodig dan? Ze kosten ~50 euro, dus vraag me dan af waar het verschil in zit.
nodig.. nee, ik heb bewust voor een een HR strap gekozen die er comfortabel en degelijk uit ziet, deze zit namelijk op je lichaam en moet regelmatig gewassen worden (slijtage). (ik heb de garmin premium ant+, oud model zonder BT, maar ziet er hetzelfde uit als de dual). Voor deze kan je ook een nieuwe band kopen en de unit herbruiken als deze nog goed is.

Maar je zou ook kunnen zeggen, die straps slijten, dus doe maar een goedkope, dan vervang ik em als ie op is.. Is gewoon een keuze, net zoals een goedkope auto of een dure auto. Een dure auto is geen garantie voor probleemloos rijden, maar ziet er luxer uit en is wellicht comfortabeler. en gaat -misschien- langer mee.

Hetzelfde geld voor de andere sensoren, het is gewoon een keuze, ze doen het niet beter, slimmer, zuiniger, ... Er zal ongetwijfeld een verschil in afwerking zitten, maar uiteindelijk is het een eigen keuze of je daar je geld aan uit wilt geven..

en het prijsverschil.. waarom is in china alles goedkoper, .. marketing en dat soort dingen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Ik pas dezelfde redenatie toe als @Prulleman. Goedkoop is duurkoop, maar soms kan het wel eens meevallen, en ik denk met de Magene HR dat dit het geval is. Ik heb redelijk snel problemen met een HR-band, dus verwisselbaar is noodzakelijk. De beste band die ik ooit gehad heb was de eerste Garmin HR-band:

Afbeeldingslocatie: https://www.runnerinn.com/f/0/6659/garmin-heart-rate-monitor-and-strap.jpg

Maar deze zat niet zo goed, daarna overgestapt op soft straps, maar deze gaan niet zo lang mee... Althans niet bij mij. De oude Garmin HR-band wordt nog steeds gebruikt door een bike buddy van mij. Heeft hem als sinds hij zijn Edge 705 heeft aangeschaft in 2008, niet kapot te krijgen... af en toe eens de batterij wisselen.

Ik heb nu de Garmin HRM Dual, omdat ik de kwaliteit van de HR straps zo goed vind, vergeet soms dat ik hem aan heb, zo comfortabel zit hij. Geen idee hoe de Magene HR banden aanvoelen, dus ik ga mij er ook niet over uitspreken.

Ik heb wel eens zo'n goedkope Chinese cadans sensor gekocht, maar deze was alles behalve accuraat. Ik was al enkele seconden aan het trappen toen er plots wat RPM op mijn scherm verscheen. Ik wou iets goedkoops voor op de MTB, en ik heb het geweten :o
Pagina: 1 ... 41 ... 162 Laatste