Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 32 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 13:50
@Ypuh Pfff, respect met 39.26 als tijd. Het was mijn eerste race en ben daarom maar in D gestart. Uiteindelijk 52.10 als tijd en strijdde daar om de 6e plek vd 42. Helemaal kapot en 2.6 w/kg. Met mijn 104kg vond ik het nog best aardig. Ik heb de laatste ronde nog mijn concurrent eraf gefietst op de grote klim. 😁
De kortere klimmetjes kon ik op het buitenblad en op macht naar boven knallen. Leuk parcours. Ik kan begrijpen dat racen verslavend kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-07 17:28
Oké, heb echt een ventilator nodig. Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie; wat is de meest ideale ventilator? Een headwind is me (veel) te duur, hoeft geen Aliexpress ding te zijn maar beetje prijs/kwaliteit verhouding zou mooi zijn. Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-07 20:33
Holkers schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:11:
Oké, heb echt een ventilator nodig. Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie; wat is de meest ideale ventilator? Een headwind is me (veel) te duur, hoeft geen Aliexpress ding te zijn maar beetje prijs/kwaliteit verhouding zou mooi zijn. Dank alvast!
Een willekeurige vloerventilator lijkt me voldoende toch? Ik heb er eentje van Bestron, was €30 ofzo. Zou leuk zijn als er een afstandbediening bij zat om het tempo te regelen zonder van je fiets te stappen, maar dat is geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Ypuh schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:38:
[...]

Een willekeurige vloerventilator lijkt me voldoende toch? Ik heb er eentje van Bestron, was €30 ofzo. Zou leuk zijn als er een afstandbediening bij zat om het tempo te regelen zonder van je fiets te stappen, maar dat is geen noodzaak.
Moet ook nog eens zo’n bedienbare verdeeldoos kopen voor de fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:44
@Holkers
Hier wordt een minstens 25 jaar oude kolomventilator gebruikt, werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:54

Flipmo

OMG !!

Ik heb ook een gewone tafelventilator op de werkbank staan. Ding staat op stand 2/3 en blaast dan hard genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ooit een ventilatortje bij de Aldi gescoord, die doet het uitstekend. Laatst een keer vergeten aan te zetten voor een korte workout, meteen weer als een idioot zweten...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:50
Heb er zelfs 2, een statief die vanaf onderen blaast, de ander meer op hoofd/hals. Met maar 1 raakte ik toch nog oververhit met Zwift races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
Het is ook nogal persoonlijk denk ik..

Ik had een tijdje terug ook deze vraag gesteld:
Prulleman in "Het grote indoor cycling topic"
(https://www.amazon.de/Tis...f_=cm_cr_arp_mb_bdcrb_top)
en waar deze voor iemand anders op standje 2 al voldoet is dat bij mij helaas niet het geval. De remote is wel relaxed, je kan de ventilator hiermee op 3 standen zetten (in tegenstelling tot enkel aan/uit bij een remote stopcontact) en als bonus kan je met de remote ook nog bijrichten.

Het gaat nu wel, maar bij de intensievere workouts ben ik echt doorweekt aan alle kanten. Ik denk dat als ik richting de zomer wil blijven trainen.. ik toch echt nog een sterkere erbij moet hebben, maar dat zien tegen die tijd wel weer.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ik had gisteren hetzelfde. Grootste issue is een warm hoofd want dan zet je lichaam zich gewoon op een spaarstandje en dan werkt het gewoon niet. En dat m’n fietsbroek doorweekt raakt en dan zit het gewoon niet lekker, zo’n sponzige zeem..

Ik lees dat in principe elke ventilator goed is, dus ik ga maar even bol.com raadplegen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Doorweekt raak ik niet, maar ik zou het ook niet erg vinden om er nog een 2e ventilator naast te hebben.

Zoals ik al zei, eentje met een remote erbij zou wel fijn zijn. Nu zit ik de eerste 5 minute soms bibberend op de fiets omdat je hem halverwege niet voluit kunt zetten (en dat heb je wel nodig tijdens een koers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Bij TrainerRoad zijn de meeste heel enthousiast over dit soort fans (van Lasko, maar die zijn hier in EU niet echt te krijgen)
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/qksAAOSwiNxbRNjN/s-l1600.jpg

dit soort fans worden vooral in de bouw gebruikt om dingen sneller te laten drogen.

deze is (volgens mij) wel hier beschikbaar:
https://www.cleva-uk.com/...er?variant=31299263692834

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:11:
Bij TrainerRoad zijn de meeste heel enthousiast over dit soort fans (van Lasko, maar die zijn hier in EU niet echt te krijgen)
[Afbeelding]

dit soort fans worden vooral in de bouw gebruikt om dingen sneller te laten drogen.

deze is (volgens mij) wel hier beschikbaar:
https://www.cleva-uk.com/...er?variant=31299263692834
Inderdaad ook al eens naar gekeken. Stanley schijnt ze ook te maken, maar in de EU kon ik ze zo snel niet vinden (Amazon.com heeft ze bijv. wel, maar .de en .co.uk weer niet). Ook lijkt het alsof ze bijna alleen maar met een Amerikaanse stekker gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
als je dingen in de bouw wilt laten drogen dan gebeurt dat vaak met warme droge lucht, niet iets waar ik echt op zit te wachten tijdens het fietsen. Je hebt ze natuurlijk ook zonder verwarmingselement.

Die zijn overigens prima verkrijgbaar in Europa (wij bouwen en stuccen immers ook) maar dan zit je in de "paar-honderd-euro" categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
SirLenncelot schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:27:
als je dingen in de bouw wilt laten drogen dan gebeurt dat vaak met warme droge lucht, niet iets waar ik echt op zit te wachten tijdens het fietsen. Je hebt ze natuurlijk ook zonder verwarmingselement.

Die zijn overigens prima verkrijgbaar in Europa (wij bouwen en stuccen immers ook) maar dan zit je in de "paar-honderd-euro" categorie.
i know, uiteraard ga je niet met warme warme lucht je trainer ritje zitten koelen.. dat slaat nergens op (tenzij je in de winter in de schuur zit bij 0 graden ofzo).

Het gaat hier om ventilatoren die in de bouw worden gebruikt, mogelijk met een optionele heater erbij of gewoon voor de luchtverplaatsing. (met stucwerk wil je ook niet altijd te grote temperatuurverschillen om scheuren te voorkomen).

Anyway, het type fan waar ik het over heb is zonder verwarming, onder de 100 euro en heeft significant meer luchtverplaatsing dan een traditionele fan en is daarmee beter geschikt voor indoor training.

bij die vasmaster noemen ze indoor training ook specifiek :)
The Vacmaster Air Mover provides a highly efficient portable solution for drying floors, carpets, walls and ceilings quickly, as well as providing a powerful cooling system for indoor training and athletes.
hier nog wat meer info:
https://forum.trainerroad...-out-thanks-to-hugo1/9554

verder op dat forum genoeg over Lasko te vinden.

en nogmaals, het is lang niet voor iedereen nodig, als je genoeg koeling krijgt van een gewone fan hoef je uiteraard niet te investeren in dit soort overkill, maar er liggen plassen zweet onder mijn trainer + de handdoek die ik naast me heb is letterlijk doorweekt als ik klaar ben. Ik heb dus wat meer nodig dan een standaard fan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ik heb net een DFA30 besteld, die gaan we eerst proberen. Ik denk ook niet dat ik heel lang binnen blijf fietsen (famous last words met deze aaneenschakeling van voorjaarsstormen), maar die Lasko is me sowieso te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:10

Crazy D

I think we should take a look.

SirLenncelot schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:27:

Dat is om te wennen aan rijden in de zomer in de bergen 8)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Mijn shirt en handdoek zijn ook zeiknat na een uurtje knallen op zwift.
handdoek kan je bijna uitwringen :)
Ik denk niet dat een sterkere of meerdere ventilatoren daar verschil in gaan maken.
In de ongeisoleerde garage is het ook gewoon koud. Daar ligt het ook niet aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Flipmo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:31:
Mijn shirt en handdoek zijn ook zeiknat na een uurtje knallen op zwift.
handdoek kan je bijna uitwringen :)
Ik denk niet dat een sterkere of meerdere ventilatoren daar verschil in gaan maken.
In de ongeisoleerde garage is het ook gewoon koud. Daar ligt het ook niet aan :)
Denk wel dat een extra ventilator een verschil kan maken, tenzij je buiten ook helemaal leegloopt. Ik heb buiten zelden een zweetdruppel op m'n gezicht. Binnen is dat dus een goede indicator voor hoe goed de koeling is. Met voldoende koeling zou je in theorie ook binnen vrijwel geen zweetdruppels hoeven te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:38:
[...]

Denk wel dat een extra ventilator een verschil kan maken, tenzij je buiten ook helemaal leegloopt. Ik heb buiten zelden een zweetdruppel op m'n gezicht. Binnen is dat dus een goede indicator voor hoe goed de koeling is. Met voldoende koeling zou je in theorie ook binnen vrijwel geen zweetdruppels hoeven te zien.
ja precies, dat is voor mij de reden voor een 2e fan, buiten hou ik het redelijk droog, uiteraard sta ik bij 30 graden ook flink te dampen als ik stil sta, maar zolang ik in beweging ben stroomt het zweet niet over mijn gezicht/armen. indoor heb ik dit wel. Misschien is de ruimte ook aan de krappe kant (kamertje van 2 bij 3) en is de lucht ook al sneller verzadigd, maar ik vermoed dat met een raam open en een zwaardere fan het druppelen toch echt wel minder kan (vergelijkbaar met buiten)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:58
Hier ook zo'n mini kamertje van 2 bij 3. Raam moet echt wel open, anders is het stikken geblazen na een half uur. Sinds ik een vloerventilator heb is het qua warmte redelijk te doen, ik ben nu ook gedowngrade van een gewone handdoek naar een keukenhanddoek Ik heb zelf ook nog altijd een zweetband om het hoofd. Die moet ik wel tussendoor een keer uitwringen, anders begint het nog te druppelen.Recent er ook nog een tweede (kolom)ventilator bijgeplaatst die op de swivel stand staat, geeft toch nog net wat extra koelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 13:01
heb twee 'normale' ventilatoren links en rechts voor de fiets en dat werkt prima. Zo'n industriële ventilator die heel gericht blaast lijkt mij niet ideaal. Ik heb juist twee ventilatoren om zo'n groot mogelijk oppervlak van mijzelf op de fiets te koelen. Met één gerichte luchtstroom wordt dat volgens mij alleen maar lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
SirLenncelot schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:09:
Gisteren helemaal leeggelopen op een SST workout in Zwift. 2 uur durend met afwisselend 5 minuten Z4/Z5 fietsen. 30 minuten voor het einde was de pijp helemaal leeg.

Nu heeft Zwift dus mijn FTP steeds verhoogd terwijl ik events fietste. Kan het zijn dat deze nu te hoog staat?

Volgende week start ik toch met TrainerRoad, dan eerst maar eens een ramp-test fietsen.
Gisteren de ramp-test in TR gedaan, komt mijn FTP nog iets hoger uit 8)7 naja ik heb de waarde maar geaccepteerd en begin eens met het trainingsschema. Ik kom er snel genoeg achter of het te hoog is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
SirLenncelot schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:42:
[...]

Gisteren de ramp-test in TR gedaan, komt mijn FTP nog iets hoger uit 8)7 naja ik heb de waarde maar geaccepteerd en begin eens met het trainingsschema. Ik kom er snel genoeg achter of het te hoog is.
Vaak zijn de workouts met blokken boven FTP het lastigst, maar als je Sweet Spot base hebt gekozen, dan wordt het rustig opgebouwd. De zwaarste kwam bij mij in week 4 (maar mijn plan is wat gecomprimeerd voor een A event op 18 mei): https://www.trainerroad.c...n/rides/72270717-palisade
de stukken boven FTP met amper recovery net onder FTP (over/unders) waren voor mij persoonlijk erg zwaar. Maar tot nu toe heb ik op basis van ramp test FTP's nog alle voorgeschreven workouts kunnen voltooien

Je leest ook dat veel mensen moeite hebben met VO2max workouts met bv blokken van 120%
Op het moment dat deze workouts te zwaar zijn, wil dat niet dat je FTP niet OK is, bij deze workouts wordt ook aangeraden dat je de intensiteit moet verlagen als je het aantal repeats niet kan volhouden. De verhouding FTP/VO2Max is niet voor iedereen gelijk.

Anyway, voor de meeste is de ramptest een prima baseline voor de normale (sweet spot) workouts, wat je aankan met vo2max kan wat meer afwijken, maar daar komt je vanzelf achter.

Succes met je plan! :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 16:21
Ypuh schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:38:
[...]

haha, ik krijg bij buiten fietsen wel eens klachten dat het "regent" als ik op kop fiets ;) Binnen is het zonder ventilator echt niet te doen. Maar misschien ben ik ook gewoon heel erg goed in hard zweten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 14:12
Terugkomend op het zweten. Vergeet ook niet dat je op een Zwift (gemiddeld genomen) veel harder en efficienter traint dan buiten op de fiets. Je houdt je benen niet stil - je trapt vaak net wat harder om toch je virtuele doel te halen.

Bij mij maakt het qua zweten een enorm verschil of ik binnen een uurtje ram zonder enige rust of buiten anderhalf uur ram met af en toe een minuutje rust.

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 07-07 18:49
Ik train standaard in alleen een korte fietsbroek. Een shirt zit binnen het kwartier aan mijn lijf geplakt, ondanks een ventilator. Ik draag een zweetband omdat ik een bril heb, maar na het eerste begin kan ik die om de 5 a 10 minuten uitwringen in mijn handdoek.

Maar goed, ook buiten draag ik zo'n 'mutsje' onder mijn helm om transpiratie op te vangen, en ook die begint op een bepaald moment te lekken. Zo erg dat mijn kinderen mij het waterhoofd noemen en ik zelf, enigszins bezwaard wanneer ik na een uur nog aan het druppelen ben, altijd maar zeg dat ik al zweet bij Studio Sport.

Ik hoopte altijd dat transpireren samenhing met te zwaar zijn, maar als ik jullie zweetverhalen lees dan zijn we of allemaal te dik, of ik heb ijdele hoop ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Nee hoor, ik zweet me de pleuris, op de trainer met fan, maar ook in de sauna zweet ik al na een paar minuten.

Ben 75 kg /1.87

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 07-07 18:49
Prulleman schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:11:
Nee hoor, ik zweet me de pleuris, op de trainer met fan, maar ook in de sauna zweet ik al na een paar minuten.

Ben 75 kg /1.87
Dus ijdele hoop... Ik kan nog bijna 20kg afvallen voor ik jouw figuur heb (lengte is exact gelijk), maar blijkbaar maakt dat in transpireren geen verschil.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
een tweede ventilator helpt bij mij wel om beter te koelen. Heb ze links en rechts voor me op de vloer staan naast de TV waar Zwift op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 11:52

bazzard

Bas

Prulleman schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:05:
[...]

i know, uiteraard ga je niet met warme warme lucht je trainer ritje zitten koelen.. dat slaat nergens op (tenzij je in de winter in de schuur zit bij 0 graden ofzo).
Ik train in de schuur en daar kan het heel goed rond het vriespunt liggen. Ik zweet me nu ook (4 graden) helemaal leeg. Maar ik moet denken aan een verwarming, laat staan in de woning fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Mijn fiets begint naar zweet te stinken... maak hem natuurlijk minder vaak schoon dan bij buiten fietsen omdat hij minder modderig-vies wordt. Toch maar eens met een sopje nalopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
SirLenncelot schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:16:
Mijn fiets begint naar zweet te stinken... maak hem natuurlijk minder vaak schoon dan bij buiten fietsen omdat hij minder modderig-vies wordt. Toch maar eens met een sopje nalopen.
Haha. Ik heb zo'n zweetvanger van Elite er aan hangen. Niet fantastisch, maar doet wat ie moet doen. Mijn fiets is vooral stoffig na 5 maanden op de trainer :+.

Afbeeldingslocatie: https://vanbon-sport.nl/shared/images/c4674786-124a-427b-8620-7ddca1867895_xlarge.jpg

Vanavond ook weer een leuke race gehad in de Zwift NL series met een mooie 4e plaats (volgens Zwiftpower 2e, want de #1 was een A-rijder en de nummer #2 een buitenlander). Parcours was Innsbruck met 3 laps en 3x de legsnapper in aanloop naar de laatste klim van 7.6km.

Wat een vervelende klim is Innsbruck zeg! Percentages die continu varieren van 10% naar 3% naar 6% en dat elke kilometer. Je blijft schakelen en komt maar niet in je ritme. Aangezien de rest van de race niet heel zwaar was kon ik net iets boven ftp naar boven rijden in 20:49m.

Ben de afgelopen weken van plek 21 naar 15, 8, 6, 5 en 4 gegaan in de Zwift NL races. Hopelijk kan ik nog een keer een race winnen voordat ik naar de A-categorie moet en daar voor spek en bonen meerijd. Veel meer dan ~4.2 W/Kg zit er niet in denk ik en dan wordt je bij de A's gewoon losgereden door de eerste groep (met name op de korte klimmetjes).

Misschien dat ik deze zomer nog een klein beetje sterker en lichter wordt, maar verwacht vanaf maart vooral buiten te fietsen. Wil straks ook wat meer naar lange afstanden gaan trainen met het oog op Bordeaux-Dordrecht (1.200km in 4 dagen), L'Ardechoise (650km/11.500hm in 4 dagen) en Giro delle Dolomiti (680km/12.000hm in 6 dagen).

* Ypuh is misschien een beetje (te) enthousiast geworden met zich inschrijven voor meerdaagse tochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Je hebt nogal wat op de planning staan dit jaar ;)

Knappe 2de plek (zwiftpower) en 4de in de race! Die klim is echt naar idd.. Heb hem vorige week gedaan met de tour of Innsbruck. Kon ook niet in een prettig ritme ritme komen. Dan weer stukken 14% en dan weer 6%.

Valt me trouwens op dat er in de B maar 2 personen uit het klassement zijn gehaald op Zwiftpower
Daar start zo goed als iedereen in de juiste klasse, wat het dan ook een eerlijke race maakt.

Heb zelf niet meegereden (kwam me niet uit helaas)
Maar in de C en D klasse was het drama als ik het zo bekijk, C klasse maar 18 v/d 31 staan in de uitslag.
D klasse: 5 v/d 14 in de uitslag.

Hopelijk gaat zwift hier wat aan doen, zodat we volgend seizoen eerlijkere races krijgen.

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 11:43

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

Kun je bij die races zelf aangeven in welke categorie je wil starten? Doet zwift dat niet automatisch voor je op basis van je ftp/gewicht data?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

ErnstMid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:03:
Kun je bij die races zelf aangeven in welke categorie je wil starten? Doet zwift dat niet automatisch voor je op basis van je ftp/gewicht data?
je moet zelf een categorie selecteren via de compagnion app / zwiftpower of in Zwift zelf. Als je bijvoorbeeld een Categorie A rijder bent kan je in elke klasse starten die je maar wil. Krijgt geen melding dat je niet goed zit. Wat ik zo lees op Zwift NL zijn ze er achter de schermen wel mee bezig om dit aan te gaan passen.
Maar hoelang, of op welke manier het gaat gebeuren is nog niet bekend.

Tot die tijd hebben dus vooral de lagere klassen last van de te sterke rijders die zo de race beïnvloeden.

Vanavond een "rustig" ritje op de planning, Groeprit tussen 2 - 3 w/kg met als route: out and back again.
Die routebadge moet ik nog, dus mooi combineren zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
ErnstMid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:03:
Je kunt (helaas) zelf nog een categorie kiezen tijdens het inschrijven op het event. Dit is wel een discussiepunt waarvan ik hoop dat Zwift het op termijn aan gaat pakken. Je kunt nu nog als A rijder de boel verstieren in de C-categorie etc. Hierdoor is Zwiftpower in het leven geroepen door de community om een 'eerlijk' leaderboard te genereren.

Denk dat er nog wel wat dingen bij Zwift moeten veranderen om dit te bewerkstelligen. Bijv. de Tour du Zwift grouprides waren nu ook o.b.v. categorie, maar dat ging dan niet over de snelheid maar of je de lange, korte of dames rit deed.

Hopelijk kunnen ze dit voor de volgende winter introduceren want het zou de lagere categorieen wel eerlijker maken en de hoogste categorieen wat spannender omdat ook het middenveld wat groter wordt. Nu hebben veel renners de neiging om een categorie lager om het podium mee te doen i.p.v. in een hogere categorie eenzaam in het achterveld te eindigen. Dat terwijl een strijd om plek 10 of 20 ook best leuk kan zijn als je maar een eerlijk deelnemersveld hebt.

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:07
BartNL schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:29:
[...]

ik gebruik onder mijn normale mat nu een 1cm dikke 200x125cm rubber anti-vibratie mat van https://www.vloermat24.nl...eren-mat-10-mm-dikte.html. Dat werkt bij mijn Tacx Neo goed maar is relatief duur en stinkt aanvankelijk flink naar rubber ;)
Nog even een oude koe... maar hartelijk dank voor deze tip. Heb nu hetzelfde enorme matje en de buren horen niks meer.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 11:43

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

Dank, duidelijk :)
Ben nog een beetje angstig om aan dit soort dingen mee te doen maar toch maar gewoon eens de sprong wagen.

Maar goed, daarvoor denk ik toch handig om eens een FTP test te doen in plaats van de 'gok' die zwift nu voor me maakt.

Gebruiken jullie allemaal een laptop/desktop? Ik twijfel nogal, gebruik nu telefoon die het beeld tevens naar de tv stuurt. Dit ziet er alleen bijzonder matig uit met een stukje vertraging ertussen. Heb alleen geen prive laptop meer en betwijfel of het de prijs van een nieuwe waard is om alleen iets mooier zwift te kunnen draaien :')

• Holk
Ik heb 1 keer m'n iphone gebruikt bij gebrek aan wat anders, maar doe nu via ANT+ en dan heb ik m'n laptop nodig. Telefoon erbij voor de companion app.

Je FTP berekent Zwift ook vanzelf uit je ritjes. Als je alleen maar low watt duurritjes doet zal je een lage FTP hebben, maar een keer een rondje doorknallen en hij past het zelf wel aan. Een volledige FTP test is natuurlijk idealer, maar daar heb je een aantal van nodig want de eerste keer weet je niet wat je precies moet doen qua inspanning en duur, die ervaring neem je mee naar de tweede en/of derde voor een betere waarde (IMHO)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

ErnstMid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:32:
Dank, duidelijk :)
Ben nog een beetje angstig om aan dit soort dingen mee te doen maar toch maar gewoon eens de sprong wagen.

Maar goed, daarvoor denk ik toch handig om eens een FTP test te doen in plaats van de 'gok' die zwift nu voor me maakt.

Gebruiken jullie allemaal een laptop/desktop? Ik twijfel nogal, gebruik nu telefoon die het beeld tevens naar de tv stuurt. Dit ziet er alleen bijzonder matig uit met een stukje vertraging ertussen. Heb alleen geen prive laptop meer en betwijfel of het de prijs van een nieuwe waard is om alleen iets mooier zwift te kunnen draaien :')
De kwaliteit van je beeld is het minst belangrijk. Als je in volle actie bezig bent dan boeien de graphics je het minste ;) Draai zwift zelf op de minste kwaliteit omdat zo mijn laptop nog een beetje normaal draait.
Maar heb me er nog geen moment aan gestoord :)

Zelf heb ik geen FTP gedaan toen ik in Oktober begon met indoor fietsen. Had daarvoor 2x een ritje gedaan met de Tacx Desktop app, en daar 2x een berg opgefietst. Wattage wat ik tijdens dat uur gemiddeld had heb ik gebruikt om de FTP te bepalen want ging toen aardig stuk ;)

Na een paar races snapte ik het spelletje wat beter, ging mijn FTP ook wat omhoog en ben ik van de D klasse naar de C klasse "gepromoveerd", Daar draai ik nu leuk mee in de bovenste 10% :)

En er is niks engs aan hoor, het is alleen maar verslavend haha. Houd wel rekening mee met een harde start.. de groep is zo weg en daarna zakt de snelheid wel wat terug.
Als je al eens een groupride hebt gereden als de tour de zwift oid, dan zou je je W/KG van die rit kunnen aanhouden om te kijken in welke klasse je moet starten.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bahviaan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:30:
[...]
Nog even een oude koe... maar hartelijk dank voor deze tip. Heb nu hetzelfde enorme matje en de buren horen niks meer.
Ik heb deze ook gehaald en geen klachten vernomen van mijn onderburen (jaren 50 appartement in Amsterdam).

Dus idd bedankt voor deze tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Holkers schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:39:
Ik heb 1 keer m'n iphone gebruikt bij gebrek aan wat anders, maar doe nu via ANT+ en dan heb ik m'n laptop nodig. Telefoon erbij voor de companion app.

Je FTP berekent Zwift ook vanzelf uit je ritjes. Als je alleen maar low watt duurritjes doet zal je een lage FTP hebben, maar een keer een rondje doorknallen en hij past het zelf wel aan. Een volledige FTP test is natuurlijk idealer, maar daar heb je een aantal van nodig want de eerste keer weet je niet wat je precies moet doen qua inspanning en duur, die ervaring neem je mee naar de tweede en/of derde voor een betere waarde (IMHO)
De 8 en 20 minuten FTP tests zijn vrij lastig om zonder ervaring en baseline te doen. Deze hebben een strakke pacing nodig om ervoor te zorgen dat je het onderste uit de kan haalt, zonder jezelf voortijdig op te blazen. Dan is jou verhaal inderdaad van toepassing. Doe je echter de ramptest, dan is het een stuk makkelijker. Als dan je baseline FTP flink afwijkt (omdat je geen idee hebt), dan zal je resultaat niet 100% accuraat zijn, maar wel behoorlijk dichtbij. Ik heb mijn eerste Ramp test in zwift gedaan in december (2e indoor rit ever), volgens mij op een baseline van 200 (want geen idee, nooit met power gereden), en een resultaat van 262, de workouts op basis hiervan voelde goed, sommige zwaar, net te doen, maar FTP voor training dus in orde. Daar ben ik vervolgens in TrainerRoad mee aan een plan begonnen, 5 weken na die eerste test opnieuw getest, nieuw resultaat 268. Weer een maand later met een nieuwe ramp test na een recovery week (wanneer je een groter verschil mag verwachten) 279.

Zonder enige ervaring op een trainer, of uberhaubt ervaring met power data denk ik dat alle 3 de ramptests een accuraat resultaat op hebben geleverd. De eerste had wellicht iets hoger kunnen zijn, omdat je wel ff moet wennen aan diep gaan op een trainer, maar in feite is dat voor je eerste workouts eigenlijk alleen maar beter.

(het verschil zit em met name in het feit dat je niet hoeft te pacen bij de ramptest, je gaat gewoon heel simpel door tot je de trappers niet meer rond krijgt en that's it.
Er zijn uiteraard uitzonderingen waarbij de ramptest slechte resultaten oplevert, bv als je vo2max extreem hoog of laag is.)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 27-02-2020 16:06 ]

Strava

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 21:42
Kak, mijn Tacx Neo is dood. Geen signaal, ook niet met netsnoer ingeplugt. Iemand dit wel eens mee gemaakt? Of is het gewoon einde verhaal?

• BartNL
Bahviaan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:30:
[...]Nog even een oude koe... maar hartelijk dank voor deze tip. Heb nu hetzelfde enorme matje en de buren horen niks meer.
Requiem19 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:53:[...]Ik heb deze ook gehaald en geen klachten vernomen van mijn onderburen (jaren 50 appartement in Amsterdam).
Dus idd bedankt voor deze tip!
hé leuk om te horen dat de mat ook jullie bevalt d:)b

• BartNL
Noxa schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:36:
Kak, mijn Tacx Neo is dood. Geen signaal, ook niet met netsnoer ingeplugt. Iemand dit wel eens mee gemaakt? Of is het gewoon einde verhaal?
brandt er geen enkele led op de Neo bij aansluiten? Ook niet wanneer je gaat fietsen zonder netsnoer?
Kijk of je met de Tacx app wel connectie krijgt?
Probeer de Neo een een langere tijd van spanning.
Garmin Tacx support is bekend vanwege de goede service dus zoek daar indien nodig hulp.

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:58
Ypuh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:25:
[...]

Je kunt (helaas) zelf nog een categorie kiezen tijdens het inschrijven op het event. Dit is wel een discussiepunt waarvan ik hoop dat Zwift het op termijn aan gaat pakken. Je kunt nu nog als A rijder de boel verstieren in de C-categorie etc.
Zo dacht ik even lekker rustig meedraaien in een c race... Werd ook buffelen met 242 watt 3.4wkg. Voortaan toch maar gewoon in B meedoen :P

• BartNL
Tranze schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:27:
[...]
Zo dacht ik even lekker rustig meedraaien in een c race... Werd ook buffelen met 242 watt 3.4wkg. Voortaan toch maar gewoon in B meedoen :P
Je finished zo te zien tussen de C rijders en verziekt daarmee hun wedstrijd en wordt vervolgens in Zwiftpower als B rijder gediskwalificeerd voor deze C race. Snap niet dat je hier lol aan hebt 8)7

• Noxa
BartNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:03:
[...]

brandt er geen enkele led op de Neo bij aansluiten? Ook niet wanneer je gaat fietsen zonder netsnoer?
Kijk of je met de Tacx app wel connectie krijgt?
Probeer de Neo een een langere tijd van spanning.
Garmin Tacx support is bekend vanwege de goede service dus zoek daar indien nodig hulp.
Geen van dat alles. Serienummer maar even opgezocht en morgen maar eens bellen. Beestje is 3 jaar oud en 2e hands gekocht dus ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Mijn planning was gisteren om een rustig ritje te gaan rijden.. Maar bij thuiskomst werden de plannen omgegooid want het eten was nog niet klaar ;)

Heb toen eerst een 20 minuten wat warm gefietst en ingeschreven voor de team Italy Specialissima Race in de C klasse op de Greater London Flat. Ik zag op Zwiftpower al dat er een stuk of 9 B rijders bij de C ingeschreven hadden. Dat beloofde al niet veel goeds. Ook was het een gemixte start waarbij je direct tussen A en B rijders zat. Daardoor ging het natuurlijk NOG harder bij de start en na de eerste paar km heb ik de kopgroep maar laten gaan. Benen voelden niet super en had geen zin om me nu al op te blazen.
Je hebt ook geen enkel idee waar je zit met zo'n gemixte race. Ik zat namelijk rond plek 70/280 en hoe hoog in de C klasse?? keine Ahnung.. Ook werkte de LIVE functie in Zwiftpower niet..

Heel iets later ging er nog weer een klein groepje vandoor, ook dit vond ik wel prima. Zat daarna in een mooi groepje met verschillende B en C rijders die goed afwisselden.
Het waren 3 ronden met op 2km voor de start finish een klein bultje. Ik wist dat in de laatste ronde daar het verschil gemaakt ging worden. Dus hup! volle bak dat stukje omhoog op. Daardoor 3 C rijders kunnen lossen en met nog een enkele C en meerdere B rijders naar de finish geknald.
Daar geen puf meer voor de eindsprint en toch nog 1 C rijder voorgebleven.

Met het finishen in game, werd ik 12de waar ik best tevreden mee was.
Daarna Zwiftpower refreshen en jawel! ik was zowaar 2de geworden *D
Die man welke ik net voor kon blijven was 3de, en 1/3 die eraf gereden werd op de laatste bult was 4de..
Uiteindelijk was het toch niet zo slecht als gedacht en ben ik daarna met een alc. vrij biertje de bank op gekropen ;)

(in Zwiftpower 7de, maar 5 B rijders voor me zijn eruit gefilterd ;) )

https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=347386

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 16:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

@Ypuh lekker bij LtD gebleven zie ik, al heb je op het laatst moeten lossen. Ik heb het een kleine 10 minuten volgehouden vanaf de start, daarna met +/- 2,5w/kg verder. Was echt meteen volle bak :P

Leuk ritje, maar weinig social aan ;) Gemiddelde hartslag van 170 :D :+ Al had ik daar tijdens het fietsen geen last van. Morgen 2x Three Sisters rijden, kijken hoe dat gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Tjebakka op 28-02-2020 09:16 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Tjebakka schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:08:
@Ypuh lekker bij LtD gebleven zie ik, al heb je op het laatst moeten lossen. Ik heb het een kleine 10 minuten volgehouden vanaf de start, daarna met +/- 2,5w/kg verder. Was echt meteen volle bak :P

Leuk ritje, maar weinig social aan ;) Gemiddelde hartslag van 170 :D :+ Al had ik daar tijdens het fietsen geen last van. Morgen 2x Three Sisters rijden, kijken hoe dat gaat.
Haha, ja. Na de race van woensdag was het van start tot finish vierkantjes draaien. Geen moment 'in the zone' kunnen rijden en op de laatste 3km klim heb ik ze maar laten gaan. Met frisse benen had ik er misschien wel iets langer aan kunnen blijven hangen, maar vond het wel mooi geweest deze week.

Dat is dan ook direct het voor-/nadeel van Zwift. Ik laat me te vaak verleiden om er aan te blijven hangen. Enerzijds wordt je er een stuk sterker van (mijn ftp ligt daardoor hoger dan ik zelf dacht), maar di/do de LtD rides en wo een race is waarschijnlijk wel iets teveel van het goede. Ben nog nooit zo fit geweest deze tijd van het jaar :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:53

McMiGHtY

- burp -

Je kan je ook kapot fietsen he :)

Ik zelf doe vaak de workouts gewoon in erg mode en dan soms een paar procentjes erbij. Vorige week weer fris begonnen met trainen na weken van algemene maleise.. ftp even ietsie lager ingesteld en nu weer bezig om de basis op te bouwen.

Gelukkig begint het Vlaamse Voorjaar en hebben we wat om naar te kijken tijdens de 2 uur en 3 uurs ritjes

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:33
Tjebakka schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:08:

Hoe kun jij precies zien wie waar reed?
Ik heb hem ook even gedaan, leuke rit.
Ik heb die hele LtD niet eens gezien, die was direct weg :o

In Zwiftpower zie ik overigens iemand op 1 staan met een tijd van 11:05 ??
https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=344915

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 16:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Yohost! schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:17:
[...]

Hoe kun jij precies zien wie waar reed?
Ik heb hem ook even gedaan, leuke rit.
Ik heb die hele LtD niet eens gezien, die was direct weg :o

In Zwiftpower zie ik overigens iemand op 1 staan met een tijd van 11:05 ??
https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=344915
Via Strava Flyby's :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dat zal wel een beetje meevallen. Fiets het liefste elke dag, tenzij er die avond iets leukers te doen is of andere verplichtingen. In de praktijk is dat 4-5x per week.

Meeste van mijn ritjes zijn overigens in een slakkentempo. Ik doe niets liever dan gewoon een beetje dom doelloos 100km+ rijden en schaapjes in de wei tellen. Wanneer het met de club of zoals nu met Zwift wat harder gaat, dan accepteer ik gewoon dat het de dagen erna wat langzamer gaat :+.

Zal niet zeggen dat 'sneller worden' me helemaal niets boeit, maar een rustweek op ons niveau lijkt me onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:53

McMiGHtY

- burp -

Denk ik ook niet, d'r zijn wat at betreft genoeg rustmomenten, altjd wel ergens een dagje dat er niet gefietst word..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:33
Als je je ftp goed weet dan kan je het een beetje bijhouden met de Fitness Trend in Strava (of in de Elevate plugin die hetzelfde vooralsnog gratis doet). Ik zie dan wel dat ik me met die challenge vorige week van Sufferfest behoorlijk in de overload heb getrap en dat ik daar echt van moet herstellen. Buiten fietsen ging vandaag dan ook langzaam en matig.

[ Voor 40% gewijzigd door MrAngry op 28-02-2020 12:07 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ypuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:43:
Zal niet zeggen dat 'sneller worden' me helemaal niets boeit, maar een rustweek op ons niveau lijkt me onnodig.
En dat is dus grappig, want mijn ervaring is dat het wel echt scheelt. Nu is rustweek niet dat je 7 dagen geen zak doet, maar 2 a 3 x een slowmotion ritje. En, mits je een beetje een gedegen training volgt, helpt dat wel degelijk. Niet dat het als je het niet doet aanvoelt alsof je oververmoeid raakt, maar .echt goed uitgerust presteer je gewoon beter. Daar hoef je geen prof voor te zijn. Wel is het de vraag of als je niet iets speciaal hebt die week erna, het veel toegevoegde waarde heeft. Heb je een mooie cyclo of toertocht, kan het zeker nut hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh @Crazy D Pas begonnen met wat serieuzer trainen, maar ik heb ook zeker gemerkt dat een rustweek veel invloed heeft. Als je de trainingsplannen van TR bekijkt is dat ook echt een belangrijke stap tussen de verschillende trainingsblokken (van 4-6 weken). De grootste veranderingen in je lichaam vinden plaats in die recovery week, waarna je fris en sterker aan een nieuw blok kan beginnen.
(en een rustweek is inderdaad 2-3 x een ritje op 60-70% van je FTP)

https://blog.trainerroad....-necessary-to-get-faster/

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Heb me ook zeker wel eens (over)vermoeid gevoeld, maar dan gaat het gewoon wat langzamer.

Zo heb ik afgelopen zomer ca. 3.000km van Oslo naar de Noordkaap gefietst in 3 weken met bagage. Na meerdere dagen van 150km+ voel je wel dat het wat minder wordt, maar dan duurt een rit gewoon een uurtje langer. Zo lang het doel om te presteren er niet echt is, zie ik geen redenen om extra rust te nemen.

Voor een cyclo waar je een tijd neer wil zetten zou ik een uitzondering maken. Vorig jaar in aanloop naar de Velomediane 500-600km per week gefietst in rustig tempo. Toen was de stap naar 6-7u hoog in je hartslag knallen wel iets teveel van het goede om een goede prestatie neer te zetten.

Om die reden zou ik ook niet uitrusten voor een ftp test. Op een of andere manier voelt dat een beetje als valsspelen, want de kans dat ik tijdens een 'gewone rit' zo uitgerust ben is niet zo groot. Als ik vervolgens wel mijn trainingen o.b.v. die uitgeruste ftp doe, dan bestaat er weer een kans dat ik me juist over de kop rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh het punt is dat je lichaam weinig tijd heeft om zich aan te passen / sterker te worden, zolang je hard blijft trainen. De fysiologische aanpassingen in je lichaam vinden vooral plaats tussen 2 zware trainingsblokken.

Heel simpel gezegd, je bent nu bv al 10 weken keihard aan het knallen. tuurlijk wordt je daar sterker en sneller van, maar pak je nu een rustig weekje tussendoor, dan maak je een grote sprong in fitness, niet alleen omdat je dan weer fris bent, maar ook omdat je lichaam tijd heeft zich te ontwikkelen.

Als je die recovery week niet pakt, dan laat je een hoop easy gains op tafel liggen

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 10:51
Wat Prullenman zegt...

Rust, slaap en voeding is minstens net zo belangrijk als de harde trainingsdagen. Een week je intensiteit verlagen kan een hoop positieve effecten met zich mee brengen.

Je zit volgens mij rond de 4 w/kg nu toch? Met de hoeveelheid tijd die je tot je beschikking hebt, kun je hier misschien wel een flinke schep bij doen als je evenveel aandacht schenkt aan de andere zaken.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ypuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:04:
Zo heb ik afgelopen zomer ca. 3.000km van Oslo naar de Noordkaap gefietst in 3 weken met bagage. Na meerdere dagen van 150km+ voel je wel dat het wat minder wordt, maar dan duurt een rit gewoon een uurtje langer. Zo lang het doel om te presteren er niet echt is, zie ik geen redenen om extra rust te nemen.
Tijdens een toer ga je ook geen pauze nemen (profs nemen ook geen rustweek tijdens de Giro :P) maar hebben wel rustdagen tijdens grote rondes. Maar juist door door te gaan terwijl je moe bent, geef je je lichaam gewoon geen kans te herstellen en bij te komen. Je maakt veel grotere stappen qua fitheid en conditie als je wel wat rust neemt. Dus na zo'n monsterrit wel even paar dagen rust.
Om die reden zou ik ook niet uitrusten voor een ftp test. Op een of andere manier voelt dat een beetje als valsspelen, want de kans dat ik tijdens een 'gewone rit' zo uitgerust ben is niet zo groot. Als ik vervolgens wel mijn trainingen o.b.v. die uitgeruste ftp doe, dan bestaat er weer een kans dat ik me juist over de kop rijd.
Als je elke paar weken rust houdt, heb je ook in die periodes juist de kans om te herstellen en beter te worden. In een goed schema knal je niet 3 weken lang op maximaal, maar wissel je intervallen af met rustige ritten. En dus rij je jezelf ook niet over de kop, mits je goed traint uiteraard. Echt rustig wanneer het rustig moet, echt knallen wanneer je moet knallen. En afgewisseld met rustdagen zul je sneller progressie boeken dan dat je nu doet.

uiteraard moet iedereen dat zelf weten, maar rustdagen is echt niet alleen nodig als je als een prof 40 uur per week traint. "Iedereen" (mits je iets meer traint dan 3 x 90 minuten rustige duur in een week) heeft er baat bij.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Tijdens een toer ga je ook geen pauze nemen (profs nemen ook geen rustweek tijdens de Giro :P
Naja de toer is dan ook geen trainingsstage voor hun. Als profs wel trainen dan rusten ze echt wel op de juiste momenten, in genoeg podcasts gehoord dat mannen weer een sprong in hun carrière maken als ze minder hard gaan trainen maar meer gebalanceerd.

En die profs fietsen echt niet elke dag even hard in de tour. Sprinters fietsen bijna keuvelend een col op hoor en zorgen dat ze net op tijd binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04-2024
Gebruiken jullie een trainings band met een hometrainer? En gaat dit over je buitenband heen of moet je die er eerst afhalen? En waar kan je eigenlijk vinden hoeveel inch banden je nodig hebt (trainingsband)?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 02-07 16:14

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Dizzy Mike schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:52:
Gebruiken jullie een trainings band met een hometrainer?
Lijkt mij wel verstandig.
En gaat dit over je buitenband heen of moet je die er eerst afhalen?
Lijkt me niet. Afhalen of een apart wiel. Dat laatste heeft de voorkeur ivm makkelijk wisselen.
En waar kan je eigenlijk vinden hoeveel inch banden je nodig hebt (trainingsband)?
Standaard racefiets is 28”.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Thanks voor de tips. Mijn doel deze zomer zijn vooral 3 meerdaagse tochten waaronder de BRM 1200 van Bordeaux naar Dordrecht in 4 dagen. Geen idee of dat verstandig was, maar heb er wel zin in.

Probeer dit jaar dus ook een beetje een 'omgekeerd seizoen' te doen, in de zomer lange rustige duurritten en nu in de winter knallen in Zwift. Noemde al even dat meeste van mijn kilometers gewoon luie duurritten van 100km+ zijn met een gemiddelde van 27-28 ofzo.

De snelste ritten in Zwift zijn ook wel de snelste die ik ooit gereden heb. Met de club is het meestal rustig vertoeven, 2x 10m even op kop sleuren en dan het sprintje winnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@magic_nl Ik heb nog even gekeken naar mijn banden en daar staat dit op:
30-622 700×30C 28×1.2
is 28 dan de inch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dizzy Mike schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:22:
@magic_nl Ik heb nog even gekeken naar mijn banden en daar staat dit op:
30-622 700×30C 28×1.2
is 28 dan de inch ?
Jup. Gewone (racefiets) band, ietsje breder dan normaal.

Zou zelf trouwens geen aparte trainersband kopen. Je normale band slijt ietsjes sneller, maar of je nou je gewone band van €30 of een trainerband van €25 verslijt is mij om het even. Geluid maken en slippen bij een sprint doet het toch wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Ypuh op 28-02-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Ypuh En waar aan zien je dan de breedte? is dat de 1.2 of de 30c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Met rusten heb ik het mentaal ook moeilijk.
Qua trainingstijd blijf ik meestal op hetzelfde level, maar de intensiteit is gewoon wat lager tijdens een rustweek. Best of two worlds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dizzy Mike schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:35:
@Ypuh En waar aan zien je dan de breedte? is dat de 1.2 of de 30c?
Yes. 1.2" = 30 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-06 19:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik gebruik gewoon een oude buitenband. De reden waarom je een aparte band moet gebruiken voor binnen is omdat die harder rubber bevatten. De stukjes rubber vliegen letterlijk van langs achter eraf. Maar ik ben gewoon te gierig een andere band te kopen terwijl ik nog iets liggen heb wat perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 09:43
Joindry schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:16:
Ik gebruik gewoon een oude buitenband. De reden waarom je een aparte band moet gebruiken voor binnen is omdat die harder rubber bevatten. De stukjes rubber vliegen letterlijk van langs achter eraf. Maar ik ben gewoon te gierig een andere band te kopen terwijl ik nog iets liggen heb wat perfect werkt.
zo'n trainingsband is nog geen 2 tientjes bij de decathlon... das wel erg gierig ;)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-06 19:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

f4stf0rw4rd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:37:
[...]

zo'n trainingsband is nog geen 2 tientjes bij de decathlon... das wel erg gierig ;)
Als het niet nodig is, is het niet nodig toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phuls
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 10:15
Ik heb bij Decathlon een velg (speciaal voor de trainer, of gewoon de goedkoopste die er was, 84 euro) en cassette (105) voor 42 euro. Oude band erop en klaar. Wel makkelijk wisselen.

Velg: https://www.decathlon.nl/...art-achter/_/R-p-X8334630

(Op een Cube Attain SL met shimano 105)

[ Voor 7% gewijzigd door phuls op 29-02-2020 18:36 . Reden: fiets erbij gezet waar ik de velg op gebruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-07 22:52
Las wat posts over een rustweek inbouwen, wat zou de impact van een week wintersport (met gezin, dus zonder apres-ski) kunnen zijn op je niveau?

Ga het maandag pas ontdekken, maar ben benieuwd naar jullie ideeen daarover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Blik1984 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:19:
Las wat posts over een rustweek inbouwen, wat zou de impact van een week wintersport (met gezin, dus zonder apres-ski) kunnen zijn op je niveau?

Niks mis mee. Lekker een paar dagen geen fiets inspanning is heel goed voor je. Je lichaam heeft echt rust nodig om je training te verwerken. Een paar dagen niet op de fiets is niks mis mee, integendeel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
Het slechte weer heeft één voordeel: ik heb vandaag mijn 100 mijl badge gehaald in Zwift *O*.

Eigenlijk nog vrij goed te doen, iets meer dan 4 uur over gedaan, met dank aan de 100 km 3R group ride :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

Phydomir

Dennis

Blik1984 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:19:

Weekje niet fietsen kan geen kwaad. Maar een weekje skiën kun je moeilijk een rust week noemen. In tegendeel denk ik zelfs.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-07 22:52
Phydomir schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:48:
[...]

Weekje niet fietsen kan geen kwaad. Maar een weekje skiën kun je moeilijk een rust week noemen. In tegendeel denk ik zelfs.
Mwah, met mijn (langzame) vrouw en kind van 7 die enkel groene pistes en bij uitzondering een blauwe piste doet een weekje op ski-vakantie gaan, is voor mij uitrusten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:05
f4stf0rw4rd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:37:
[...]

ik rij op de rollen gewoon m'n oude banden op die niet meer geschikt zijn voor buiten (bv met een scheur erin waardoor ik ze niet meer vertrouw voor buiten).

Nog geen nadelen ontdekt van deze taktiek, het voordeel is dat het (een ietsiepietsie) groener is omdat je geen specifieke band moet kopen en je je oude banden nog een 2e leven geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Gisteren heb ik eindelijk een eerste race volledig gereden in de C klasse.
149 starters in alle categorien en 22 in de C klasse en op de 9e plek geëindigd na een sprint.
Het was best zwaar en ik was ook behoorlijk gaar na de tijd maar erg voldaan en ik wil dit vaker doen. Ik merk dat ik het goed doe op de klimmetjes (trainer difficulty op 100% trouwens) alleen moet ik meer geven op vlak en rust pakken waar mogelijk gezien het echt nonstop knallen is.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/fduouenit5b43jf/race.JPG?raw=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:16
Holkers schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:39:

Ik heb wel ontdekt dat mijn werkelijke FTP toch wel weer hoger blijkt te liggen dan op basis van een FTP test hoor.. :) Blijkbaar ben ik tijdens een race nog meer gemotiveerd om alles uit de kan te halen, en met wat "hazen" voor je, rij je toch nog lekkerder dan een FTP test in je uppie.
Ypuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:27:
[...]

Jup. Gewone (racefiets) band, ietsje breder dan normaal.

Zou zelf trouwens geen aparte trainersband kopen. Je normale band slijt ietsjes sneller, maar of je nou je gewone band van €30 of een trainerband van €25 verslijt is mij om het even. Geluid maken en slippen bij een sprint doet het toch wel.
Gewoon een goedkoop tweede wiel erbij kopen, daar een trainingsband of oude band op leggen. Wisselen is dan zo gepiept. Ik rij zelf op een rode band van decathlon. Voldoet prima.
Wisselen van de band zou ik helemaal knettergek van worden, want ik rij in de winter ook nog veel woon-werk buiten, met droog weer met de racer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:46
jspr schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:52:
Gisteren heb ik eindelijk een eerste race volledig gereden in de C klasse.
149 starters in alle categorien en 22 in de C klasse en op de 9e plek geëindigd na een sprint.
Het was best zwaar en ik was ook behoorlijk gaar na de tijd maar erg voldaan en ik wil dit vaker doen. Ik merk dat ik het goed doe op de klimmetjes (trainer difficulty op 100% trouwens) alleen moet ik meer geven op vlak en rust pakken waar mogelijk gezien het echt nonstop knallen is.

[Afbeelding]
Ik weet niet of je er iets mee kan en ik heb dit letterlijk alleen maar van horen en zeggen:
In zwift races zetten mensen hun trainer vaak op 30-40 procent weerstand om een grote/plotselinge overgang in percentages wat geleidelijker te laten zijn.

Bij workouts zetten ze de weerstand dan terug naar 100% om de werkelijke weerstand te voelen

Bron: Leon van Bon (zit hoog in de boom/dicht op het vuur bij Zwift NL) in de laatste LSRF podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@RHE218 ik denk dat veel zwifters de difficulty niet op 100% hebben staan, volgens mij is de default setting ook 50%.
Er is al vaker over gesproken hier, uiteindelijk moet je nog steeds dezelfde watts trappen om het parcours af te leggen, je spieren werken alleen wat anders als de vliegwiel snelheid laag is, het kan dan meer moeite kosten om de pedalen rond te krijgen omdat de snelheid tussen de neerwaartse slagen van je pedal stroke wat meer wegvalt in een lichte versnelling. Met een zwaardere versnelling en dus een hogere vliegwiel snelheid, is het makkelijker om de pedalen op gang te houden.

een lage difficulty voelt dus wat makkelijker + je hoeft minder te schakelen wat bij elkaar allemaal wel wat verschil maakt.
Verder valt het niet onder cheaten (in tegenstelling tot je gewicht verkeerd invullen) wat eigenlijk wel raar is, bij een race zou dit voor iedereen gelijk moeten zijn, maar aan de andere kant, de ene trainer is de andere niet en daar kunnen de verschillen nog groter in zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Vind een lagere trainer difficulty eigenlijk ook gewoon een vorm van cheaten. Ik weet dat een watt gewoon een watt is, maar als ik moet kiezen trap ik toch veel liever 300w op het vlakke dan 300w bij 10%. Met name de variatie is killing (Harrogate anyone?).

Heb zelf de trainer difficulty op de default 50% laten staan. Op 100% lijkt me echt ondoenelijk voor een race en lager dan 50% voelt als cheaten.

* Ypuh heeft sowieso een hekel aan klimmen tenzij het 15%+ is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:33
Prulleman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:02:
@RHE218
een lage difficulty voelt dus wat makkelijker + je hoeft minder te schakelen wat bij elkaar allemaal wel wat verschil maakt.
Verder valt het niet onder cheaten (in tegenstelling tot je gewicht verkeerd invullen) wat eigenlijk wel raar is, bij een race zou dit voor iedereen gelijk moeten zijn, maar aan de andere kant, de ene trainer is de andere niet en daar kunnen de verschillen nog groter in zijn.
Eigenlijk zou Zwiftpower hier nog iets mee moeten doen, bijvoorbeeld een getal achter de persoon met daarin de trainer difficulty.
Het zou niet moeten dat iedereen dit even aanpast.
Maar het is inderdaad ingevoerd vanwege het verschil in trainers je ontkomt er kennelijk niet helemaal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lansovic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-02-2022
Waarom zou je de trainer difficulty lager dan 100% zetten? Je wilt een klim toch zo realistisch mogelijk fietsen? Of zie ik dit verkeerd :?

Grazie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:46
Prulleman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:02:

..
...
Dit is exact wat van Bon ook zegt.
https://podcasts.apple.co...338514797?i=1000466882793 vanaf minuut 30.25 ongeveer

Ik snap verder hoe het werkt met de weerstand, had geen enkele intentie om een cheat/no cheat discussie op te starten,en hij staat bij mij ook op de standaard 50% (waar 100% het meest realistiche is maar mijn trainer gaat maar tot 7% hellingsimulatie)..........maar ik wilde @jspr alleen even wijzen op wat waarschijnlijk veel van zijn tegenstanders doen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RHE218 op 03-03-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Lansovic schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:15:
Waarom zou je de trainer difficulty lager dan 100% zetten? Je wilt een klim toch zo realistisch mogelijk fietsen? Of zie ik dit verkeerd :?
Exact.

Maar mij maakt het niet uit gezien ik op de klimmetjes de sterkere was van het groepje. Ik moet vooral trainen om op over vlak rust te pakken en na een klim juist te vlammen om zo de voorsprong vast te kunnen houden.

[ Voor 29% gewijzigd door jspr op 03-03-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Lansovic schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:15:
of je zegt:
Als je een klim zo realistisch mogelijk wilt fietsen, dan zou je de trainer difficulty op 100% moeten zetten
+
als je in een zwift race anderen wilt verslaan, kan je beter de difficulty op 0% zetten
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik heb een maandje gezwift en had em op 100% staan, maar geen races gedaan, enkel workouts en dan maakt het helemaal niks uit, dan is je wattage gewoon wat je workout via ERG aan je trainer doorgeeft.

Ik kan er inkomen dat het lekker is om een uurtje te knallen in een zwift race, maar ik krijg echt jeuk van het geneuzel met difficulty, gewicht, trainers zo instellen dat er veel te veel watts worden geregistreerd, aanmelden in de verkeerde categorie, ...
en dan hebben we het nog niet over de figuren die het op nog grotere schaal doen, zoals met fake ANT+ signalen km maken om snelle fietsen te unlocken etc... :X :X :X :X
Anyway het is niks voor mij

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lansovic
Prulleman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:29:
[...]

of je zegt:

[...]

+

[...]

Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik heb een maandje gezwift en had em op 100% staan, maar geen races gedaan, enkel workouts en dan maakt het helemaal niks uit, dan is je wattage gewoon wat je workout via ERG aan je trainer doorgeeft.

Ik kan er inkomen dat het lekker is om een uurtje te knallen in een zwift race, maar ik krijg echt jeuk van het geneuzel met difficulty, gewicht, trainers zo instellen dat er veel te veel watts worden geregistreerd, aanmelden in de verkeerde categorie, ...
en dan hebben we het nog niet over de figuren die het op nog grotere schaal doen, zoals met fake ANT+ signalen km maken om snelle fietsen te unlocken etc... :X :X :X :X
Anyway het is niks voor mij
Ja iedereen moet het ook zelf weten, maar ik snap niet waarom je voor een race hem terug wilt zetten :D

Grazie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Lansovic schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:06:
[...]

Ja iedereen moet het ook zelf weten, maar ik snap niet waarom je voor een race hem terug wilt zetten :D
omdat de rest het ook doet :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lansovic
Prulleman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:13:
[...]

omdat de rest het ook doet :X
Haha vandaar dat ik altijd zo laag eindig ;)

Grazie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:16
Ypuh schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:06:
Vind een lagere trainer difficulty eigenlijk ook gewoon een vorm van cheaten. Ik weet dat een watt gewoon een watt is, maar als ik moet kiezen trap ik toch veel liever 300w op het vlakke dan 300w bij 10%. Met name de variatie is killing (Harrogate anyone?).

Heb zelf de trainer difficulty op de default 50% laten staan. Op 100% lijkt me echt ondoenelijk voor een race en lager dan 50% voelt als cheaten.

* Ypuh heeft sowieso een hekel aan klimmen tenzij het 15%+ is
In workout mode in ERG boeit dit helemaal niks.

En met een Wheel-on op 100% is soms gewoon ruk. Want dan lever je meer vermogen dan de tacx meet, omdat slip een stukje vermogen is wat wél geleverd wordt maar Zwift niet ziet. Dus een directdrive is in hogere difficulty (foute benaming imho) vaak in het voordeel. En een wheel-on trainer hebben wij nu eenmaal nodig omdat we de trainer met drie verschillende fietsen gebruiken om beurten.
Maar aan de andere kant, als iemand een groter achterkransje op zijn fiets heeft zitten als je buiten een heuveltje doet, is het dan ook cheaten? Niet toch? Je weet zelf het beste in welk verzet je de berg op wilt klimmen. Zo zie ik de difficulty waarde ook.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Prulleman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:13:
[...]omdat de rest het ook doet :X
maar ik geloof helemaal niet dat je dat moet doen. Het meer vermogen trappen waar het telt (berg op) gaat beter wanneer je verschil voelt. Voor mij werkt het beste om rond de 70% in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Binnenkort toch maar eens zo’n ramptest doen. M’n FTP is net na een rondje doortrappen van 234 naar 249 gegaan... en m’n hartslag was maximaal 174 terwijl ik 190 kan aantikken (op de MTB een heuvel op knallen)..

Edit: rare typo

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 03-03-2020 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Holkers schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:35:
Binnenkort toch maar eens zo’n remptest doen. M’n FTP is net na een rondje doortrappen van 234 naar 249 gegaan... en m’n hartslag was maximaal 174 terwijl ik 190 kan aantikken (op de MTB een heuvel op knallen)..
Ik haal mijn max hr binnen ook niet hoor. Buiten haal ik de 205+ als ik dat wil (heeft weinig nut, enkel in de laatste 5km en sprint van een snelle clubrit). Binnen is de max zo'n 191-194 en dan gaat het al lang serieus hard. Weet niet of dat door het vele trainen komt, daarvoor heb ik te lang niet hard buiten gefietst, maar denk dat binnen/buiten wel 10-15 slagen scheelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 03-03-2020 21:41 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 158 Laatste