Ik had een vergelijkjbare score, maar dat was ook de eerste test die ik deed. (ramp test in zwift). Ik wil em wel een keer vergelijken na wat meer ervaring op de trainer (en een fan die vandaag binnen komt) met een 20 minuten test.Blik1984 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:48:
Gisteren ramp-test gedaan, toch een beetje een onwerkelijk uitkomst eruit gekregen. Oude ftp (gemeten op de Alpe) was 215 en nu is die uitgekomen op 261! Maximale hartslag van 202!
Kan me haast niet voorstellen dat die klopt. Heeft iemand hier ervaringen met de accuraatheid van de metingen die uit de ramp test komen?
Nog ter informatie. Ik ben de ramp test begonnen met een start wattage van 100 watt, om vervolgens met 20 watt per minuut te stijgen. Volgehouden tot 340W en bij de 360W moest ik na een paar seconden stoppen. Kwam uiteindelijk op 348 uit, dat x 0,75 geeft 261 Watt
Wat ik ervan heb begrepen is dat de ramp test voor de gemiddelde atleet redelijk betrouwbaar zou moeten zijn, maar is gevoeliger voor afwijkingen van de standaard. Hier wat meer ervaringen:
https://forum.trainerroad...-test-vs-ramp-test/9297/8
ik denk dat dit een goede samenvatting is:
Ik denk dat ik (vanwege vooral kortere rondjes op de MTB) op dit moment wat meer explosiviteit heb dan aerobic fitness, dus de ramp test zal wat hoger uitvallen dan een 20 minuten test.If ones FTP is at different percentage of VO2max than it is for the majority of population then ramp test may be wildly inaccurate. It will underestimate FTP for diesel type of riders (with good aerobic fitness but lower anaerobic capacity and therefore flat power curve) and overestimate it for more explosive riders (high VO2max and/or anaerobic capacity, steep power curve).
Als ik wat meer gesettleld ben in de indoor training, en de zwift trial af is en ik trainerroad ga proberen, dan zal ik ze eens beide doen en vergelijken..
(de vraag is dan, ga je voor de hoge of ga je voor de meer realistische, als de workouts structuereel op een te rampt test FTP niet lukken, dan zal ie wel te hoog zijn.)
ik heb nu 3 zift workouts gedaan, de laatste, the gorby (5 x 5 min 110%, afgewisseld met 5x 5min 55%) was net te doen, maar The McCarthy Special met 100/110/120% FTP blokken was aan het einde niet te doen.
Kortom. Een FTP cijfertje is leuk, maar uiteindelijk wil je het kunnen gebruiken als tool voor je training, daarom is een realistische waarde beter dan een hoge