Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 23 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
@Morrar moet er geen spacer achter de cassette dan?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:54
Het is een 11-speed dus volgens de manual niet... Zit ook niet echt ruimte of speling tussen de tandwielen. De kleinste is gewoon tikkeltje scheef gemaakt.

Bij het frame lijkt het busje / de adapter wat korter dan bij m'n wiel (aan de kant vd derailleur dus, niet de kant vd schijfrem). Is een 142 mm thu-axle, dus zou goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
11 speed road cassette zou inderdaad geen spacer nodig hebben.

Probeer anders het kleinste kransje nog eens opnieuw te plaatsen, de splines voor de uitlijning werken niet echt op het kleinste kransje, daardoor kan je deze mogelijk net een paar graden verkeerd plaatsen waardoor ie niet helemaal vastgezet kan worden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 20:22
Ypuh schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:04:
[...]

Holy moly. Wat doe je dan vooral in Zwift (serieuze vraag)? Rij je gewoon een uurtje wat rond, of stel je jezelf als doel X laps te rijden, of volg je een workout programma?

Zelf kan ik maar niet wennen aan Zwift, maar heb het ook nooit een serieuze kans gegeven. Maak vooral gebruik van TrainerRoad, maar kijk soms best wel op tegen bepaalde workouts en het is ook wel lekker om niet gericht te trainen. Buiten rij ik meestal ook gewoon doelloze blokjes om, soms gaat het hard met sprints, maar meestal gewoon lekker uitwaaien.
Jep, meestal gewoon een uurtje 's avonds (30-35 km). Vergezeld met wat muziek, of soms met een serietje erbij :).
Ik wil 's avonds op tijd in de sofa zitten (20 uur), dus start ik tussen 18u30-18u45. Is al het eerste doel om tijdig te kunnen starten :9.

Op dit moment geen workouts, is nu gewoon wat kilometers maken om de winter door te komen. Af en toe eens een intensiever stukje bergop, maar meestal gewoon op het gevoel :).

Workouts zullen vanaf volgende maand gestart worden, maar ik volg zeker geen plan. Is imo ook niet combineerbaar aangezien ik in het weekend wel gewoon buiten fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 09:16
BartNL schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:43:
[...]

Zelf vind ik TrainerRoad juist erg saai. Ik zou zeggen probeer de Het is Koers of Zwift NL ritten op Zwift bijvoorbeeld vanavond https://zwifthacks.com/app/events/?key=5dea302f3b398.
Naar aanleiding van jouw bericht heb ik hem net meegereden. (y)
Voor het mooie iets te snel voor mij maar wel uitgereden.

https://www.strava.com/activities/2915602925/overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:52
MOOS schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:44:
[...]Naar aanleiding van jouw bericht heb ik hem net meegereden. (y)
_/-\o_
iets rustiger maar niet zo rustig als de naam doet vermoeden https://zwifthacks.com/app/events/?key=5deadafaa26a3
Of nog wat rustiger en voor ieder wat wils tot ongeveer 2.5 w/kg voor de social ride (die ik het leukste vind) https://zwifthacks.com/app/events/?key=5deadcc1069a7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:58
Voor de Tacx Neo 2T gebruikers:

Ik krijg zojuist de laatste update mailing binnen: https://forums.zwift.com/t/game-update-dec-2019/169786
"Neo 2T road feel fixed over ANT+" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
coelho schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:29:

- Na 43 minuten (exact tussen 43:00 - 43:20) heb ik altijd een 2 seconde freeze in mijn beeld. Daarna gaat het weer gewoon verder.
Ik heb er gisteren eens op gelet, en ik had rond de 44ste fietsminuut ook een glitch. Geen 2 seconden, maar wel even een heel korte freeze. Zwift stond al wel een hele poos open voordat ik begon te fietsen. Typisch... maar als ik niet aandachtig had gekeken had ik het misschien niet eens opgemerkt, zo kort was het.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BartNL schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:43:
[...]

Zelf vind ik TrainerRoad juist erg saai. Ik zou zeggen probeer de Het is Koers of Zwift NL ritten op Zwift bijvoorbeeld vanavond https://zwifthacks.com/app/events/?key=5dea302f3b398.
Daarom doe ik Sufferfest, wel wat ondersteunende beelden bij de trainingen en veel variëteit; Zwift en Rouvy is ook niet echt wat voor mij. Al is het maar omdat grootste voordeel van de Tacx is dat ik niet aan een tijd gebonden ben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOOS
Mistraller schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:32:
[...]

Ik heb er gisteren eens op gelet, en ik had rond de 44ste fietsminuut ook een glitch. Geen 2 seconden, maar wel even een heel korte freeze. Zwift stond al wel een hele poos open voordat ik begon te fietsen. Typisch... maar als ik niet aandachtig had gekeken had ik het misschien niet eens opgemerkt, zo kort was het.
Rond de 40 minuten maakt Zwift een screenshot wellicht heeft dat er iets mee te maken. Check eens op Strava welke tijd er op de afbeelding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 20:22
Mistraller schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:32:
[...]

Heb het onlangs ook gehad. F.lux was de boosdoener bij me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MOOS schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:43:
[...]

Rond de 40 minuten maakt Zwift een screenshot wellicht heeft dat er iets mee te maken. Check eens op Strava welke tijd er op de afbeelding staat.
Ja dat moet het zijn! Want als ik op mijn telefoon met companion een foto maak, dan zie ik op de pc ook een glitch.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
MOOS schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:43:
[...]

Wow, dat is het! Ik zie nu pas dat al mijn screenshots op exact 43:10 gemaakt zijn. Is me nooit eerder opgevallen. Problem solved!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:38
Zojuist op internet 2de hands tacx vortex 2180 gekocht. Krijg hem via mijn iPhone Bluetooth wel direct gekoppeld. Zou dit op Mac ook niet moeten werken? Lijkt hem niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

nickdew schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:42:
Zojuist op internet 2de hands tacx vortex 2180 gekocht. Krijg hem via mijn iPhone Bluetooth wel direct gekoppeld. Zou dit op Mac ook niet moeten werken? Lijkt hem niet te vinden.
Ik had daar ook problemen mee. Uiteindelijk opgelost met een ANT+ dongle van Ebay.

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 08-12-2019 20:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Sander schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:28:
[...]

Daarom doe ik Sufferfest, wel wat ondersteunende beelden bij de trainingen en veel variëteit; Zwift en Rouvy is ook niet echt wat voor mij. Al is het maar omdat grootste voordeel van de Tacx is dat ik niet aan een tijd gebonden ben
Je kan ook eens naar Bkool Simulator kijken. Anders dan bij Zwift waar het voornamelijk om het sociale gebeuren gaat, heeft Bkool de nadruk op realiteit gelegd. Er zijn duizenden video's die je kan nafietsen. Geeft toch een andere belevenis dan fietsen in een virtuele wereld. Natuurlijk is er voor routes waar geen video voorhanden is ook nog een virtuele wereld beschikbaar. Ik gebruik het al 4 jaar met volle tevredenheid.
Afbeeldingslocatie: https://support.bkool.com/hc/article_attachments/360039450212/video.jpg

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
nickdew schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:42:
Als je Mac wat ouder is (richting 2010) kan het zijn dat ie geen bt smart/low energy/ble ondersteunt. Dan bied een ant+ dongle de beste oplossing.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roalt
  • Laatst online: 16-08 17:56
Ook ik ben sinds vandaag aan de Tacx Neo 2 i.c.m. Zwift (in eerste 25 km gratis). Vandaag eerste klimmetje in Innsbruck. Enkele dingen vielen mij op:
  • Strava liet niet het Innsbruck-kaartje zien maar mijn huisadres. Afstand klopte wel, maar hoogtemeters niet. Door de fit-file te downloaden kon ik het wel goed krijgen in Strava, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
  • Ik had mijn Garmin Edge 830 ook gekoppeld, maar je zag geen kaartje van Innsbruck en de ClimbPro functionaliteit (waarbij je kan zien hoe ver je op je klim bent) deden het ook niet. Ik dacht dat deze functionaliteit recentelijk was toegevoegd aan de Edge?
  • Nog geen "road-feel" gevoeld, maar dat kan aan het parcours liggen?
  • Het profiel van de klim mag wel wat duidelijker op het scherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
roalt schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:07:
Ook ik ben sinds vandaag aan de Tacx Neo 2 i.c.m. Zwift (in eerste 25 km gratis). Vandaag eerste klimmetje in Innsbruck. Enkele dingen vielen mij op:
lijkt mij dat je koppeling met de Edge de boel in de war schopt dus eens zonder Garmin proberen. Zwift moet je wel koppelen met je Strava account en dan gaat uploaden als het goed is vanzelf wanneer je Zwift stopt.
Road feel staat standaard denk ik uit dus zou je misschien aan kunnen zetten maar kan ook aan je FGarmin liggen?
Verder de 'reality' setting wel op 100% zetten voor juiste helling simulatie (staat standaard op 50%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:43

McMiGHtY

- burp -

CedricD schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:17:
[...]

Jep, meestal gewoon een uurtje 's avonds (30-35 km). Vergezeld met wat muziek, of soms met een serietje erbij :).
Ik wil 's avonds op tijd in de sofa zitten (20 uur), dus start ik tussen 18u30-18u45. Is al het eerste doel om tijdig te kunnen starten :9.

Op dit moment geen workouts, is nu gewoon wat kilometers maken om de winter door te komen. Af en toe eens een intensiever stukje bergop, maar meestal gewoon op het gevoel :).

Workouts zullen vanaf volgende maand gestart worden, maar ik volg zeker geen plan. Is imo ook niet combineerbaar aangezien ik in het weekend wel gewoon buiten fiets.
Uurtje 's avonds zou eigenlijk voor iedereen geen probleem moeten zijn lijkt me, ik doe het zelf ook geregeld, begin alleen iets later aangezien ik rond 18:30 pas net thuis ben. En dan wil ik ook nog rond 22uur in bed liggen.

Met workouts bedoel je de in Zwift aanwezige?

Ik merk bij mezelf dat zeker in de huidige periode (donker..regen..druk@work) dat het volgen van een plan er bij mij voor zorgt dat ik vooruit ga. En dan probeer ik ook nog wel een klein beetje buiten te fietsen (al komt daar niet heel veel van).

Ik zat laatst te kijken naar het Active OffSeason plan..maar daar gaan toch best wat uren inzitten als ik zo zie, iemand ervaring hiermee?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:57
roalt schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:07:
• Het profiel van de klim mag wel wat duidelijker op het scherm
Je bedoelt zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/app/uploads/Klim.jpg
Als je al een tijdje Zwift begin je aan het hoogteprofiel te zien, hoe zwaar die klim wordt.. maar voor Innsbruck kan je makkelijk naar realiteit eens gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Zaterdag een heerlijke race meegemaakt, maar ook iets vreemds.. Ik kan zo snel het antwoord niet vinden, dus vraag het even hier..
Je ziet uiteraard nog hoeveel kilometer het is tot de finish. Mijn plan was om 300 meter voor de finish alles te geven. Als het nog 1km te gaan is, worden er geen kilometers, maar meters afgeteld. Het aftellen ging naar de 300 meter, maar vervolgens werd het aftellen teruggezet naar 1000m, tot 2x toe! Pas de 3e keer aftellen zag ik ook daadwerkelijk de finish.. klinkt dit iemand bekend? Vond het een heel vreemd iets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:16
Rhain schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:32:
Zaterdag een heerlijke race meegemaakt, maar ook iets vreemds.. Ik kan zo snel het antwoord niet vinden, dus vraag het even hier..
Je ziet uiteraard nog hoeveel kilometer het is tot de finish. Mijn plan was om 300 meter voor de finish alles te geven. Als het nog 1km te gaan is, worden er geen kilometers, maar meters afgeteld. Het aftellen ging naar de 300 meter, maar vervolgens werd het aftellen teruggezet naar 1000m, tot 2x toe! Pas de 3e keer aftellen zag ik ook daadwerkelijk de finish.. klinkt dit iemand bekend? Vond het een heel vreemd iets..
Er is in de nieuwe versie blijkbaar een bug meegenomen die dit veroorzaakt, lees op het zwift forum meerdere klachten hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Blik1984 schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:42:
[...]
Er is in de nieuwe versie blijkbaar een bug meegenomen die dit veroorzaakt, lees op het zwift forum meerdere klachten hierover
Heb het nu inderdaad ook gevonden! Thx, ik hou het forum van Zwift wel even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roalt
  • Laatst online: 16-08 17:56
RigolleM schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:17:
[...]

Je bedoelt zoiets?
[Afbeelding]
Als je al een tijdje Zwift begin je aan het hoogteprofiel te zien, hoe zwaar die klim wordt.. maar voor Innsbruck kan je makkelijk naar realiteit eens gaan kijken.
Ja! Ik hoop eigenlijk dat de koppeling (gaat werken/)werkt met ClimbPro op mijn Garmin Edge, dan krijg ik dat mooi in beeld.

Ik moet ook nog even goed op zoek naar alle instellingen van Zwift, de interface is even wennen en blijkbaar stonden mijn Tacx instellingen ook nog op default. Ik hoopte alleen dat je daar ook kan aangeven wat je op het scherm ziet. Maar bij Zwift zijn ze niet zo van het 'tweaken' lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
gisteren "The Wringer" (zwift worktout) gedaan, rust blokjes van 50% FTP (telkens 5 seconden minder) met 12 x een 30 sec piek van 205% FTP.

Ook ff terug zitten lezen in dit topic, maar het lag gelukkig niet aan mij.. jezus, wat zijn die laatste intervallen zwaar. Nu snel een fan regelen, want oververhit 537 watt trappen valt niet mee, ook als je ff niet op zit te letten knalt +400 watt er behoorlijk hard in |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V4tsQqKkaepYqQhqDBMGIIFf/full.png
Bij interval 9 beginnen de problemen, en de daaropvolgende haal ik de 30 sec ook niet meer.

Ik merk dat ik nog een beetje naar de juiste cadans zit te zoeken, met 130 watt voel je relatief weinig tegendruk en is het lastig om niet steeds sneller te gaat trappen (gaat richting de 110), maar ook in de pieken neig ik naar flink opspinnen bij de start van de piek (voor mijn gevoel om stilvallen te voorkomen).
Aangezien ik nu pas 2 trainer ritjes erop heb zitten, zie ik daar nog wel ruimte voor verbeterin.
Hoe gaan jullie daarmee om? focus om de cadans op ~90 (of wat je persoonlijke voorkeur is) te houden? Buiten heb ik een tijdje met een sensor gereden op de MTB, en in het bos heb je er niet zoveel aan, maar de stukken op de weg zaten wel redelijk rond de 90, zeker niet de 100-110 die ik nu indoor sneller hit (hoewel het gemiddelde uiteindelijk wel op 88 uitkwam, maar met veel variatie dus)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Wat is je doel? Als je meer VO2max wilt, dan is het misschien beter om een lage cadans (50/60) te nemen en dan wel die output proberen te trappen, maar dan is 537 watt wel heel hoog, kun je beter 400 watt aanhouden en dan blokken van 1 minuut 400w 60 RPM gevolgd door 3 minuten 150w 90/100 RPM, dat 6 keer gevolgd door 20 minuten 150w uitfietsen. Wil je explosiviteit krijgen, dan is een cadans tussen de 100 en 110 prima. Ik kan de workouts op Zwift nou niet echt super vinden, zitten vaak teveel variatie in en met bizarre intervals. Zoals hierboven, 12 keer 30 seconden met rust gedurende 5? minuten op 50% met elk 5 seconden minder.. Wat wil je ermee trainen? Herstel? Explosiviteit? Uithouding? De rust is te lang voor de inspanning en er zit geen idee achter.

Je zou de "microburst" training kunnen opzoeken (ja, ben ik fan van omdat het een van de weinige onboard Zwift workouts is die echt nut heeft) en die doen als je explosief wilt worden, die is veel beter in opbouw en rust. Wil je echt wat bereiken dan moet je zelf workouts aanmaken en er zijn voldoende voorbeelden te vinden van goede, doeltreffende workouts die echt helpen in opbouw (met als uitgang; wat is je doel). Opbouw in watt gedurende 10 minuten, 10 minuten 180w, 5 minuten Z3, 5 minuten 180w, 5 minuten Z3 etc en dan een blok of 5. JE zou dan je Z3 blokken wat kunnen opschroeven met 5w per keer maar blijf in de Z3. dan 5 minuten 180w en dan 10 minuten afbouwen. Uurtje (plus) en je bent klaar en hebt een goede interval gedaan. WIl je meer; blokken van FPT waarde, 5 blokken van 4 minuten FTP, 3 minuten rust (150w), maar altijd met een op en afbouw zoals je hierboven ook al hebt. Geen Z2, Z3, Z4, Z3 blokken door elkaar gooien, focus op 1 waarde. Nogmaals; de Zwift workouts links laten liggen en zelf aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Holkers sja doel.. meerdere (wellicht niet allemaal compatibel met elkaar)
- MTB is mijn main focus, voor mijn lokale rondjes is dat snel op elkaar volgende over/under FTP
- Dit jaar een marathon in de Ardennen gedaan (65 km RdhF), en zou voor komend jaar graag een 90 km marathon willen doen (cimes de waimes waarschijnlijk). Dus dat is veel meer uithouding, maar het blijft pittig terrein dus nog echt een steady wattage trappen zit er niet echt in
- sneller herstel, zodat je weer eerder aan de bak kan na een klim.
- algemeen sneller/sterker worden (hoger FTP)

* de eerste 2 zijn nog het meest tegenstrijdig denk ik, maar ook lastig tussen te kiezen.. van de eerste heb ik veel meer/vaker profijt, maar die ene (of misschien worden het er wel meer volgend jaar) marathon zie ik wel als een soort A-race.

Ik denk dat ik ook niet bij Zwift blijf, juist daarom eerst de zwift trial gestart, als deze op is vergelijken met trainerroad en zoals ik het nu inschat zal het daarbij blijven. Ik denk dat ik dan daar een XCO plan pak met af en toe wat meer endurance.
Misschien ben ik al teveel beinvloed door de trainerroad podcast, maar ik heb echt het idee dat alle plannen en workouts goed doordacht zijn en dus aansluiten bij je doelen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:35
@Prulleman The wringer is inderdaad pittig. Doe je de workout in ERG en wat voor trainer heb je? Het kan zijn dat je voor de rust stukjes het kleine blad voor moet gebruiken. Dat moest ik in ieder geval wel altijd doen op mijn tacx vortex. Vervolgens moest ik helaas ook schakelen om de hoge pieken van een workout als the wringer op te vangen. Zie hier een plaatje voor de flux met 39-19 (https://tacx.com/nl/erg-training-flux/). Als je groot voor schakelt zal blauwe balk in de grafiek 'hoger' staan.

Het workout / trainingsschema gedeelte is bij TrainerRoad veel beter uitgewerkt. Dat is dan ook waar ze de focus opleggen, Zwift gaat meer voor fun en competitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Roberttt schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:34:
@Prulleman The wringer is inderdaad pittig. Doe je de workout in ERG en wat voor trainer heb je? Het kan zijn dat je voor de rust stukjes het kleine blad voor moet gebruiken. Dat moest ik in ieder geval wel altijd doen op mijn tacx vortex. Vervolgens moest ik helaas ook schakelen om de hoge pieken van een workout als the wringer op te vangen. Zie hier een plaatje voor de flux met 39-19 (https://tacx.com/nl/erg-training-flux/). Als je groot voor schakelt zal blauwe balk in de grafiek 'hoger' staan.

Het workout / trainingsschema gedeelte is bij TrainerRoad veel beter uitgewerkt. Dat is dan ook waar ze de focus opleggen, Zwift gaat meer voor fun en competitie.
Kickr core in ERG inderdaad. Heb nog wel wat zitten spelen met de versnellingen, maar merkte niet direct verschil.(meeste in een vrij zware versnelling gereden). Ken het grafiekje, kan er niet 1 van de kickr vinden. Binnenkort eens verder mee experimenteren (Kijken waar de grenzen liggen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik ga deze week hopelijk aan de slag met mijn Kickr Core (dank nogmaals allen voor het aankoopadvies!!).

Ik kan ook wel wat beginners advies gebruiken mbt hoe te trainen:

- Ik doe fanatiek Crossfit
- Volgens een uitgebreide inspanningstest + ademgasanalyse, is mijn lichaam sterk onder hoge intensiteit. Ik kan erg lang in de verzuring doorgaan
- Vlgs de arts was het echter opvallend hoe 'slecht' mijn lichaam is met lage inspanning.
- Ik ga met lage watts als vrij snel over op m'n intensievere energysystemen

Kortom, ik moet denk ik mijn lichaam leren om langer gebruik te kunnen maken van de langzamere energystemen.

Het lijkt me dat ik dan niet teveel interval werk moet gaan doen.. dat doe ik immers met Crossfit al. Maar wat voor trainingen zijn dan wel raadzaam? Alleen maar rondfietsen in Z4 lijkt me ook beetje suf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:10:
Alleen maar rondfietsen in Z4 lijkt me ook beetje suf?
:o

Zijn er zat die daar een moord voor willen plegen..

Ik zou gewoon 2 a 3 uur op laag wattage rijden. Laat je lichaam maar wennen aan duurtrainingen die heel saai zijn maar ook minder vergen van je lichaam. Je bent nu de Ferrari en je wilt naar de dieseltrein, dan moet je ook als een dieseltrein gedragen; suffe tochtjes van lange duur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Ik denk idd lange duurtochten op lage intensiteit, ook wel vogeltjes kijken genoemd. Ik ga vanavond ook 2u op de fiets zitten met lage intensiteit (70% van ftp), persoonlijk vind ik dat ook vrij saai maar wel een goede basis

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 09-12-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Dat wordt dan maar een Netflix-je aanzetten en beetje trappen :).

Zijn er nog Zwift rides die je met lage intensiteit kunt doen? Vast wel. Zal me er even in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:40:
Dat wordt dan maar een Netflix-je aanzetten en beetje trappen :).

Zijn er nog Zwift rides die je met lage intensiteit kunt doen? Vast wel. Zal me er even in verdiepen.
Zoek maar eens naar het 12 wk winter plan, staan een aantal workouts in op lage intensiteit die variëren tussen de 1.5u en 3u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:09
Ik heb het al eerder langs zien komen maar wat kan ik hier zelf aan doen en is dit een ding of is dit normaal ?

YouTube: Wahoo Kickr (08-12-2019)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
kevertje1977 schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:06:
Ik heb het al eerder langs zien komen maar wat kan ik hier zelf aan doen en is dit een ding of is dit normaal ?

YouTube: Wahoo Kickr (08-12-2019)
wat is precies het probleem? ik hoor vooral je freehub... (denk ik). Ik heb niet het idee dat ik iets geks hoor, maar misschien focus ik niet goed.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Prulleman schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:30:

Ik denk dat ik ook niet bij Zwift blijf, juist daarom eerst de zwift trial gestart, als deze op is vergelijken met trainerroad en zoals ik het nu inschat zal het daarbij blijven. Ik denk dat ik dan daar een XCO plan pak met af en toe wat meer endurance.
Misschien ben ik al teveel beinvloed door de trainerroad podcast, maar ik heb echt het idee dat alle plannen en workouts goed doordacht zijn en dus aansluiten bij je doelen
Mocht je nog een maand TR code willen. Laat maar weten.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:02:
[...]

Mocht je nog een maand TR code willen. Laat maar weten.
Graag!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:30:
@Holkers sja doel.. meerdere (wellicht niet allemaal compatibel met elkaar)
- MTB is mijn main focus, voor mijn lokale rondjes is dat snel op elkaar volgende over/under FTP
- Dit jaar een marathon in de Ardennen gedaan (65 km RdhF), en zou voor komend jaar graag een 90 km marathon willen doen (cimes de waimes waarschijnlijk). Dus dat is veel meer uithouding, maar het blijft pittig terrein dus nog echt een steady wattage trappen zit er niet echt in
- sneller herstel, zodat je weer eerder aan de bak kan na een klim.
- algemeen sneller/sterker worden (hoger FTP)

* de eerste 2 zijn nog het meest tegenstrijdig denk ik, maar ook lastig tussen te kiezen.. van de eerste heb ik veel meer/vaker profijt, maar die ene (of misschien worden het er wel meer volgend jaar) marathon zie ik wel als een soort A-race.

Dan moet je denken aan Zwift trainingen van lange (10 minuten) interval-blokken op Z3/Z4 op de ene dag, dan intervallen rond je FTP op de tweede trainingsdag en een duurrit (100 km) buiten op Z2 max (derde dag van de week). Dat opbouwen naar Z4/Z5 (korte 5 en langere 4) met 120/150% FTP en die duurtrainingen erbij. Maar de beste tip die ik je kan geven is een professional opzoeken en een plan maken (en je er aan houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Wat je zelf al zegt Prullenman. De training plans zijn doordacht en voor ieder type rijder zit er wat bij. Sweet spot base 1 en 2 vervolgen door short power build en daarna xco specialty lijkt mij het pad waarmee je goed de focus legt op het mtben.

Consistentie is enorm belangrijk. De tr plans zijn progressief gemaakt waardoor je iedere week een beetje meer stress op je lichaam gooit dan de week ervoor. Denk dat mentaal het volgen van een gestructureerd plan en iedere workout proberen goed te voltooien nog wel het moeilijkste is. Onderschat dat niet.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
Heb nu 3 rondjes gedaan maar heb idee dat de weerstand veel te hoog staat. Normaal in de buitenlucht op vlakwegdek haal ik solo wel 32/33 gemiddeld. Mijn zwift geeft soms bij 0% helling 20 weer of Max 28. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
nickdew schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:56:
Heb nu 3 rondjes gedaan maar heb idee dat de weerstand veel te hoog staat. Normaal in de buitenlucht op vlakwegdek haal ik solo wel 32/33 gemiddeld. Mijn zwift geeft soms bij 0% helling 20 weer of Max 28. Iemand een idee?
Wheel on trainer wellicht? Wel goed gekalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
Ja klopt T2180 gaat het om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Staat de spanning op het achterwiel wel goed? Band juiste druk? Via de tacx app kun je een spin down doen om te zien of de druk goed is. Tevens na tien minuten spinnen nogmaals herhalen Ivm warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:25
Goedemorgen,

Compleet nieuw in dit forum en hoop dat ik zomaar tussendoor mag piepen :). Stiekem al wel een poosje een lezer van dit forum.

Zijn er mensen bekend met het programma FulGaz? Gister geprobeerd en lijkt voor me gevoel berg op veel zwaarder. Nu kwam ik erachter dat in mijn Zwift instellingen de trainer difficulty op de helft staan. Moet deze naar Max om het echte gevoel te krijgen? Lijkt daarom FulGaz misschien ook een stuk zwaarder?

Ik ben overigens net begonnen met trainen op een Flux s smart. Waar ik buiten een 2,5 tot 3 uur in het zadel kan blijven merk ik dit ik met Zwift na een uur helemaal kapot ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@tinusterror ken fulgaz niet, naar dat zou goed kunnen liggen aan de difficulty setting, op 50% difficulty wordt een 10% klim 5%, maar om het eerlijk te houden moet je nog wel evenveel energie (watts) leveren om boven te komen. Je hoeft alleen minder te schakelen en je komt weg met een lower end trainer die minder weerstand kan leveren.

Wat betreft stuk gaan, heb je al een (goede) ventilator? Ik ben nu ook een paar dagen bezig, en fiets door het gebrek aan een ventilator echt snel in het rood!

Ben zelf ook op zoek, zou dit wat zijn:
https://www.amazon.de/gp/..._arp_mb_bdcrb_top?ie=UTF8

Of is deze te klein/zwak voor indoor training?
Iemand nog tips? Remote zou leuk zijn, maar niet een must.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM

Ik heb deze en hij staat meestal zelfs niet op max stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

Flipmo

OMG !!

Wat ik je op strava ook al zei ;) (plaatsgenoot Sander hier) even kalibrieren idd.. toen de mijne te strak stond trapte ik ook minder watts.. en band goed op druk zetten.
Hopelijk helpt dat! Want ik weet hoe hard je IRL fietst :P
Rhain schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:32:
Deze ellende was ook al voor de laatste update. Heb al een paar keer gehad dat ik daardoor de sprint verkloot heb. Als je bijv. 3 rondjes rijd, dan moet je in de gaten houden waar de finish is, of de totale afstand in de gaten houden. Erg irritant is het in ieder geval.

Het zou ook met de laatste update verholpen moeten zijn, maar ook zelf al ondervonden dat het niet het geval is.. van 0,3km naar 1000meter, loopt hij op naar 1700 mtr, en schiet dan naar 700 en loopt dan wel af naar nul.
DRAMA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:37:

Wat betreft stuk gaan, heb je al een (goede) ventilator? Ik ben nu ook een paar dagen bezig, en fiets door het gebrek aan een ventilator echt snel in het rood!

Heatadaptation, gisteren toevallig een podcast over zitten luisteren.

Niet te intensieve trainingen zonder fan zou helpen om niet alleen zomers beter tegen de hitte te kunnen, maar er voor zorgen in het algemeen om je lichaam beter z'n warmte te kunnen reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
McMiGHtY schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:58:
[...]

Headadaptation, gisteren toevallig een podcast over zitten luisteren.

Niet te intensieve trainingen zonder fan zou helpen om niet alleen zomers beter tegen de hitte te kunnen, maar er voor zorgen in het algemeen om je lichaam beter z'n warmte te kunnen reguleren.
Heat ;)
heb de (trainerroad) podcast daar ook over gehoord, maar ondanks dat er ook voordelen aan zitten werden ze er niet echt blij van :D
RigolleM schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:41:
[...]

Ik heb deze en hij staat meestal zelfs niet op max stand.
is de luchtstroom ook breed/groot genoeg, of werkt het bewegen juist om dat af te vangen, kan me voorstellen dat als ie dicht bij staat (heb niet heel veel ruimte voor mijn fiets) dat je verticale beweging wel fijn is om je van boven tot onder te koelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Prulleman op 10-12-2019 09:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Denk wel dat het per persoon verschillend is, net zoals een boel andere mogelijke opties die je hebt om beter te gaan presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
McMiGHtY schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:58:
[...]

Heatadaptation, gisteren toevallig een podcast over zitten luisteren.

ja probleem van dit alles is dat je het wel veel moet bijhouden. De positieve effecten schijnen erg snel weer te verdwijnen als je het niet onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Klopt, dat is inderdaad wat er geroepen word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Prulleman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:07:
[...]

Heat ;)
heb de (trainerroad) podcast daar ook over gehoord, maar ondanks dat er ook voordelen aan zitten werden ze er niet echt blij van :D

[...]

is de luchtstroom ook breed/groot genoeg, of werkt het bewegen juist om dat af te vangen, kan me voorstellen dat als ie dicht bij staat (heb niet heel veel ruimte voor mijn fiets) dat je verticale beweging wel fijn is om je van boven tot onder te koelen.
Hij staat vast zo net onder mijn hoofd gericht op zo'n anderhalve meter (zie foto paincave onlangs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
nice ik heb em ook maar besteld :) thanks voor de info!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53
Flipmo schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:54:
[...]

Wat ik je op strava ook al zei ;) (plaatsgenoot Sander hier) even kalibrieren idd.. toen de mijne te strak stond trapte ik ook minder watts.. en band goed op druk zetten.
Hopelijk helpt dat! Want ik weet hoe hard je IRL fietst :P

[...]

Deze ellende was ook al voor de laatste update. Heb al een paar keer gehad dat ik daardoor de sprint verkloot heb. Als je bijv. 3 rondjes rijd, dan moet je in de gaten houden waar de finish is, of de totale afstand in de gaten houden. Erg irritant is het in ieder geval.

Het zou ook met de laatste update verholpen moeten zijn, maar ook zelf al ondervonden dat het niet het geval is.. van 0,3km naar 1000meter, loopt hij op naar 1700 mtr, en schiet dan naar 700 en loopt dan wel af naar nul.
DRAMA!
Ik deed gisteren mijn eerste race ( https://www.strava.com/activities/2921922928 )... nadat ik al moest afstappen om een handdoek te pakken (jaja jeetje wat een beginnersfout) :+ zag ik de nog te fietsen meters op het einde aftellen van 400 - 200 - 100 ... en na even niet kijken zag ik het weer oplopen... dus ik dacht dat ik al gefinisht was :D

Pain cave ook nog een upgrade gegeven met de oude tv die we nog hadden liggen :) Echt wel full immersive zo.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b7t0qbQ/IMG-20191209-122525.jpg

(tv standaard is deze: https://www.amazon.de/dp/...61_189395811_TE_SCE_dp_f1)

Nu nog zo'n extra fan.

[ Voor 14% gewijzigd door Tranze op 10-12-2019 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

Flipmo

OMG !!

Tranze schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:10:
[...]

Ik deed gisteren mijn eerste race (https://www.strava.com/activities/2921922928)... nadat ik al moest afstappen om een handdoek te pakken (jaja jeetje wat een beginnersfout) :+ zag ik de nog te fietsen meters op het einde aftellen van 400 - 200 - 100 ... en na even niet kijken zag ik het weer oplopen... dus ik dacht dat ik al gefinisht was :D

Pain cave ook nog een upgrade gegeven met de oude tv die we nog hadden liggen :) Echt wel full immersive zo.
[Afbeelding]

(tv standaard is deze: https://www.amazon.de/dp/...61_189395811_TE_SCE_dp_f1)

Nu nog zo'n extra fan.
Ah de tour of London!, Dit was een groupride, geen wedstrijd ;)
Heb ik gistermiddag ook gefietst. Alleen dan de lange afstand.
Daarom wist ik waar start/finish was en zo 5 man kunnen kloppen op de eindsprint ;)
(een andere keer heb ik het door die bug verprutst, en ging 15 man mij voorbij :X )

De handdoek ga je nu echt niet vergeten! is mij ook al eens overkomen haha. Gelukkig kwam mijn dochter toen even kijken en die wilde wel een handdoek brengen.. (lees vieze vaatdoek uit de keuken :+ ) Maar wat was ik er blij mee.
De finish heb je pas gehaald als je de uitslag in beeld ziet.. tot die tijd, full gazz doortrappen!

Paincave ziet er strak uit, ik zit tussen de bussen kit en gereedschap etc in de garage.
Wel een oude flatscreen voor mijn neus en uiteraard een ventilator..
Oud logitech setje voor muziekje erbij, fitnesmat van de action..
Met weinig budget toch prima fietsen zo :*) Had vooraf namelijk echt geen idee of ik het leuk zou vinden.
Vind het echt super, snel even een uurtje als het buiten regent.. of gewoon als het uitkomt.
Groupride als het wat rustiger moet (en me dan niet proberen op te jagen), en een wedstrijdje als het volle bak moet.

[ Voor 10% gewijzigd door Flipmo op 10-12-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:25
@tinusterror

Ik heb een ventilator staan voor me neus. Daar zal het ook niet aan liggen :)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
tinusterror schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:30:
Goedemorgen,

Compleet nieuw in dit forum en hoop dat ik zomaar tussendoor mag piepen :). Stiekem al wel een poosje een lezer van dit forum.

Zijn er mensen bekend met het programma FulGaz? Gister geprobeerd en lijkt voor me gevoel berg op veel zwaarder. Nu kwam ik erachter dat in mijn Zwift instellingen de trainer difficulty op de helft staan. Moet deze naar Max om het echte gevoel te krijgen? Lijkt daarom FulGaz misschien ook een stuk zwaarder?

Ik ben overigens net begonnen met trainen op een Flux s smart. Waar ik buiten een 2,5 tot 3 uur in het zadel kan blijven merk ik dit ik met Zwift na een uur helemaal kapot ben..
Trainer difficulty:

Trainer difficulty just means how much the trainer reacts to gradient changes. Two riders at the same weight with trainer difficulty settings of 0% and 100% have still both to push the same watts to climb a KOM in the same time. They will just have to use different gears and / or cadences.

De moeite met het gebrek aan flexibiliteit op de indoorfiets heb ik ook wel een beetje. Gisteren 2u gezwift en ik was wel echt klaar na 2u. Ook een kwestie van wennen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Trainingsvraag, gisteren dus 2u gefietst, waaronder 1u en 40 min op 75% van ftp, dat is echt op het randje van endurance naar tempo. Ik merkte dat ik gedurende de training het steeds zwaarder begon te vinden en dat toch langzaamaan de hartslag steeds hoger werd en uiteindelijk ik rond omslagpunt belandde. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van een endurance training.

Hoe kan het dat ik toch richting omslagpunt ging tijdens deze training? Kan ik beter de volgende keer een training met intensiteit van 65% FTP om te kijken wat daarvan de impact is?

FTP zou in principe moeten kloppen, maand geleden nog getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Hoe heb je getest? Ik heb de ramptest van zwift gedaan, maar ben bang dat ie toch iets te hoog is... Gisteren een workout met opbouwende blokken van 3 minuten rond FTP, (265) 3 minuten 295 , 3 minuten 335. 3 x herhalen met 9 minuten rust na de 335.

De eerste set ging goed, de 2e set haakte ik halverwege de 330 af en bij de 3e net de 295 set afgemaakt...

Ik vermoed dat de FTP toch iets te hoog is ingeschat (volgende x 20 minuten test doen ipv ramp?) Of het licht aan gebrek aan koeling ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

@tinusterror ken fulgaz niet, naar dat zou goed kunnen liggen aan de difficulty setting, op 50% difficulty wordt een 10% klim 5%, maar om het eerlijk te houden moet je nog wel evenveel energie (watts) leveren om boven te komen. Je hoeft alleen minder te schakelen en je komt weg met een lower end trainer die minder weerstand kan leveren.

Probeer deze eens: https://www.conrad.nl/p/h...6-cm-x-28-cm-zwart-560250
Stuk goedkoper. Heb er 2 op de grond staan, schuin naar boven. Prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
Ik heb al een paar jaar een Tacx Neo en ben een heel tevreden gebruiker. Deze destijds gekocht omdat ie relatief stil moest zijn. In mijn oude huis (/appartement) heb ik wel eens mijn zoontje wakkergemaakt tijdens een eindsprint (daar waren de binnenmuren ook erg dun) maar heb ik nooit klachten van buren gehad.
Nu ben ik verhuisd naar een nieuwbouwappartement en staat ie op de Wahoo Kickrmat maar krijg ik toch klachten van onderburen dat het klinkt alsof er permanent een wasmachine draait (en dat was tijdens mijn poging vorige week om 100km te rijden op zwift, dus echt zwaar aanzetten was er niet bij). Weet één van jullie of er een andere mat is die wellicht meer demping geeft? Of is er nog een andere oplossing denkbaar (kan niks verzinnen..)

[ Voor 4% gewijzigd door Bahviaan op 10-12-2019 17:16 ]

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:27
Bahviaan schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:15:
Ik heb al een paar jaar een Tacx Neo en ben een heel tevreden gebruiker. Deze destijds gekocht omdat ie relatief stil moest zijn. In mijn oude huis (/appartement) heb ik wel eens mijn zoontje wakkergemaakt tijdens een eindsprint (daar waren de binnenmuren ook erg dun) maar heb ik nooit klachten van buren gehad.
Nu ben ik verhuisd naar een nieuwbouwappartement en staat ie op de Wahoo Kickrmat maar krijg ik toch klachten van onderburen dat het klinkt alsof er permanent een wasmachine draait (en dat was tijdens mijn poging vorige week om 100km te rijden op zwift, dus echt zwaar aanzetten was er niet bij). Weet één van jullie of er een andere mat is die wellicht meer demping geeft? Of is er nog een andere oplossing denkbaar (kan niks verzinnen..)
Je zou zo’n rubberen wasmachine tegel kunnen proberen. En anders zit er niks anders op te upgraden naar een tacx of wanhoop kickr bike ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:47:
Hoe heb je getest? Ik heb de ramptest van zwift gedaan, maar ben bang dat ie toch iets te hoog is... Gisteren een workout met opbouwende blokken van 3 minuten rond FTP, (265) 3 minuten 295 , 3 minuten 335. 3 x herhalen met 9 minuten rust na de 335.

De eerste set ging goed, de 2e set haakte ik halverwege de 330 af en bij de 3e net de 295 set afgemaakt...

Ik vermoed dat de FTP toch iets te hoog is ingeschat (volgende x 20 minuten test doen ipv ramp?) Of het licht aan gebrek aan koeling ;)
Koeling zal zeker niet meehelpen. Je lichaam is zwaar inefficiënt en als het dan ook nog eens alle energie moet gaan stoppen in het koelen van je lichaam is er minder over om te presteren op de fiets.
Daarnaast is 3 minuten op 110% gevolgd door 3 min 120% ook echt brutal. Vooral als je net begint met indoor training.

Eerste keer dat ik 4x 10 minuten threshold werk had met 5 min rust ertussen kreeg ik de laatste set niet succesvol af. Paar weken verder en is het hard werken, maar te doen.
Blik1984 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:40:
Trainingsvraag, gisteren dus 2u gefietst, waaronder 1u en 40 min op 75% van ftp, dat is echt op het randje van endurance naar tempo. Ik merkte dat ik gedurende de training het steeds zwaarder begon te vinden en dat toch langzaamaan de hartslag steeds hoger werd en uiteindelijk ik rond omslagpunt belandde. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van een endurance training.

Hoe kan het dat ik toch richting omslagpunt ging tijdens deze training? Kan ik beter de volgende keer een training met intensiteit van 65% FTP om te kijken wat daarvan de impact is?

FTP zou in principe moeten kloppen, maand geleden nog getest.
Bijna twee uur op de trainer op 75% trappen is echt een stuk zwaarder dan als je dat werk buiten zou doen. Heb je de trainer in ERG staan? Dan heb je gewoon nul rust momentjes gehad. Buiten heb je regelmatig een paar seconde "rust".
Als je na iedere 20 minuten tot half uur even een minuutje de intensiteit terug schroeft zul je zien dat het veel makkelijker vol te houden is. Daarnaast is wellicht je base fitness niet optimaal waardoor je hartslag langzaam blijft klimmen. Door vaker dit soort workouts te doen zal dat effect steeds verder afnemen.

Edit; heb je afgelopen maand wel getraind? Indien nee, dan zeker opnieuw testen. Paar procent verschil kan het verschil zijn tussen endurance en tempo werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Michaelg op 10-12-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Michaelg thanks voor de tips. Basis fitness komt van 1 a 2 in de week 1 a 2 uur op de MTB. Zonder structuur, maar wel veel stukken voluit.

Zal voornamelijk wennen zijn

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Warmte is vooral het probleem. Je zweet sneller en dat isoleert als het op je lichaam blijft zitten waardoor er minder koeling is, cirkeltje rond. Ik fiets in een koude kamer (verwarming bewust uit) en na 5 minuten gaat het shirtje uit die nodig is voor de eerste kou. Dan alleen bib, sokken en handschoenen. Veel drinken en handdoek(en) erbij om af te deppen. Ventilator is bijna een must, je zweet zonder de rijwind koeling en warmte is echt een killer voor je hartslag. Ook zoals gezegd heb je geen rustmomenten, je blijft doortrappen en op de weg heb je een bocht, even wat drinken etc waarbij je de benen stil kan houden. Ik kan het twee uur vol houden op laag wattage (180) en dan onder de 148 bpm blijven, maar dan is het wel klaar, buiten is dit een eitje. Tip is om gewoon Watopia en dan een zo vlak mogelijke route te nemen en daar in trainen, dan kun je wel die rustmomenten inlassen zonder dat de ERG het gelijk ‘ERGer’ maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ik hou trouwens wel mijn shirt (heat gear van under Armour) aan tijdens indoor ritten. Veel minder last van de plassen zweet onder me fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Bahviaan schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:15:
Of is er nog een andere oplossing denkbaar (kan niks verzinnen..)
ik gebruik onder mijn normale mat nu een 1cm dikke 200x125cm rubber anti-vibratie mat van https://www.vloermat24.nl...eren-mat-10-mm-dikte.html. Dat werkt bij mijn Tacx Neo goed maar is relatief duur en stinkt aanvankelijk flink naar rubber ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BartNL op 10-12-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Michaelg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:31:
[...]

Bijna twee uur op de trainer op 75% trappen is echt een stuk zwaarder dan als je dat werk buiten zou doen. Heb je de trainer in ERG staan? Dan heb je gewoon nul rust momentjes gehad. Buiten heb je regelmatig een paar seconde "rust".
Als je na iedere 20 minuten tot half uur even een minuutje de intensiteit terug schroeft zul je zien dat het veel makkelijker vol te houden is. Daarnaast is wellicht je base fitness niet optimaal waardoor je hartslag langzaam blijft klimmen. Door vaker dit soort workouts te doen zal dat effect steeds verder afnemen.

Edit; heb je afgelopen maand wel getraind? Indien nee, dan zeker opnieuw testen. Paar procent verschil kan het verschil zijn tussen endurance en tempo werk.
Was idd ERG, en dus nul rustmomenten. Was ook mijn eerste keer een dergelijke training, maar ik denk dat het dan handiger is als ik het percentage iets omlaag schroef naar rond de 65% of dus afwissel tussen 75% en dan een rustmoment inbouw. Ik weet ook dat ik wat basisconditie mis, mijn hartslag gaat heel snel omhoog waarbij ik dan best lang een stevige inspanning vast kan houden. Dus juist veel van dit soort trainingen zal goed zijn voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 13-09 15:47
Michaelg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:19:
Ik hou trouwens wel mijn shirt (heat gear van under Armour) aan tijdens indoor ritten. Veel minder last van de plassen zweet onder me fiets.
Bij mij komt het meeste water van mijn kop af lopen. Heb al een zweetband om, maar na de eerste 20 minuten kan ik die ook gemiddeld eens per 10 minuten uitwringen. En dan veeg ik tussendoor ook nog mijn hoofd af met een badhanddoek. Erg irritant als je brildragend bent.

En ja, dat is met ventilator...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Sinds vandaag ineens errors met fbevents.js als ik Zwift opstart. Ik heb alle windows 7 updates gedraaid, het geadviseerde IE reset verhaal uitgevoerd, maar het helpt niet. Volgens mij boeit dit facebook script helemaal niets, maar ik heb wel een hekel aan errors. Iemand een tip hoe ik dit wegkrijg? (En niet aankomen met win10 installeren)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

Prulleman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:46:
@Michaelg thanks voor de tips. Basis fitness komt van 1 a 2 in de week 1 a 2 uur op de MTB. Zonder structuur, maar wel veel stukken voluit.

Zal voornamelijk wennen zijn
Daar haal je je basis-fitness niet vandaan, MTB'en is behoorlijk intensief en interval. Maar indoorfietsen is gewoon zwaarder, zeker in ERG mode maar ook als je vrij fietst ben je binnen geneigd minder rust te pakken: geen stoplichten, geen bochten waarin je even niet trapt, je hoeft niet in te houden omdat je even moet wachten voordat je iemand kunt inhalen, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Crazy D Wat is dan de definitie van basis fitness? Of waar heb ik en dan vandaan? Want langzaam ben ik zeker niet op de fiets (en andere sporten doe ik niet)

[ Voor 24% gewijzigd door Prulleman op 11-12-2019 07:29 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Blik1984 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:40:
Ik merkte dat ik gedurende de training het steeds zwaarder begon te vinden en dat toch langzaamaan de hartslag steeds hoger werd en uiteindelijk ik rond omslagpunt belandde. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van een endurance training.
Cardiac Drift: http://www.exercisemed.or...ascular-drift-anothe.html

Het zou minder moeten worden naarmate je fitter en fitter word, maar het verklaart waarom je hartslag omhoog kruipt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

Prulleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:26:
@Crazy D Wat is dan de definitie van basis fitness? Of waar heb ik en dan vandaan? Want langzaam ben ik zeker niet op de fiets (en andere sporten doe ik niet)
Langzaam of snel heeft niet heel veel met basis te maken (of in ieder geval, niet 1:1 gelinkt, mijn basis was afgelopen jaren prima ik fiets alleen niet snel...). Basis krijg je door niet alleen te intensief te rijden, maar ook rustig. Variatie is het sleutelwoord. Interval is wel variatie, maar varieer dan wel tussen rustig en medium intensief, een andere keer weer variëren tussen rustig en superzwaar, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:26:
Wellicht komt dat beetje overeen met waar ik het eerder in dit topic over had - goede performance in hogere inspanningsniveau, maar minder efficiënt bij 'lagere' inspanningen.

De meeste profs doen in de winter ook veel omvang werk in de lagere zones om zo een goede basis te krijgen.

Ik ga binnenkort eens wat literatuur op bol.com kopen om mezelf hier verder in te verdiepen. De lol van sporten is voor mij ook wel het nadenken over hoe je het moet aanpakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Crazy D @Requiem19 hmm.. ik volg em nog steeds niet helemaal, maar als ik zowel 1 uur volle bak kan knallen + een rit van 4 uur aardig door kan fietsen, mag het dan wel basis fitnesss heten? (ook al kom ik er dan aan zonder "bewust" te trainen, maar wel "afwisselend" intensief en duur)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:27:
@Crazy D @Requiem19 hmm.. ik volg em nog steeds niet helemaal, maar als ik zowel 1 uur volle bak kan knallen + een rit van 4 uur aardig door kan fietsen, mag het dan wel basis fitnesss heten? (ook al kom ik er dan aan zonder "bewust" te trainen, maar wel "afwisselend" intensief en duur)
Ja daarom verwacht ik dat jouw base best op orde is.

Uiteindelijk komt het neer op dat je je lichaam leert efficiënter te werken. Door base training te doen, leert je lichaam om efficiënter en beter vet als brandstof te gebruiken. Bijkomend effect is dat je lichaam dan ook leert om bij iets zwaardere inspanning, nog steeds vet als brandstof kan gebruiken.
Het is echter niet zo dat het 1 het ander uit sluit. Het is geen on/off mechanisme.

[ Voor 37% gewijzigd door Michaelg op 11-12-2019 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ah, als we even trainerroad plans erbij halen, ik geloof best dat er in de base build fase nog wat te halen valt voor mij. Zeker omdat je binnen zo'n plan efficiënter te werk gaat, maar dat wil niet zeggen dat alles wat je buiten fietst geen bijdrage heeft tot een aardige basis.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:27:
Hoe ik het zie (totaal niet wetenschappelijk onderbouwd nog, meer op de comments van de Sport arts, wat bro-science en comments hier):

Ik kan ook prima 4 uur aardig doortrappen. Van de zomer in de Vogezen zonder al teveel moeite 100km ritjes met 3000hm+.

Maar op mijn data zie ik dan wel dat ik lang in hoge zones rijdt, veel vocht verlies en heel veel moet eten. Mijn lichaam werkt hard om deze inspanning aan te kunnen.

Als je veel fietst in lagere HR zones wordt je lichaam efficiënter in die zones. Meer energie uit vetten, efficiëntere verbranding, betere warmteregeling etc etc.

Dat betekent dat je ws een groot deel van dat ritje van 4 uur kunt doen in een lagere HR zone en je meer over hebt voor als je echt moet knallen.

Misschien te vergelijken met een race auto: ik schakel eigenlijk al vrij snel door naar de 5e versnelling en die versnelling werkt heel goed. Maar het zou beter zijn om ook de 2e, 3e en 4e versnelling te leren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:24:
[...]

Wellicht komt dat beetje overeen met waar ik het eerder in dit topic over had - goede performance in hogere inspanningsniveau, maar minder efficiënt bij 'lagere' inspanningen.

De meeste profs doen in de winter ook veel omvang werk in de lagere zones om zo een goede basis te krijgen.

Ik ga binnenkort eens wat literatuur op bol.com kopen om mezelf hier verder in te verdiepen. De lol van sporten is voor mij ook wel het nadenken over hoe je het moet aanpakken!
Ik heb afgelopen week deze gekocht, taai stukje lectuur maar ik denk wel nuttig

https://www.bol.com/nl/p/...ng-bible/9200000081790378

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:42:
[...]

Maar op mijn data zie ik dan wel dat ik lang in hoge zones rijdt, veel vocht verlies en heel veel moet eten. Mijn lichaam werkt hard om deze inspanning aan te kunnen.
Om hier echt een goed antwoord op te kunnen geven zou je eigenlijk een sporttest moeten doen. Daar kunnen ze je vertellen op welk wattage je meer suikers gaat verbranden tov vetten.
Schijnbaar is dit ook erg individueel en correlatie met HR is lastig te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Michaelg schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:54:
[...]

Om hier echt een goed antwoord op te kunnen geven zou je eigenlijk een sporttest moeten doen. Daar kunnen ze je vertellen op welk wattage je meer suikers gaat verbranden tov vetten.
Schijnbaar is dit ook erg individueel en correlatie met HR is lastig te leggen.
Dat heb ik dus gedaan :).

Eén van de elementen die ze testen is de RER -> Respiratory Exchange Ratio (Wikipedia: Respiratory exchange ratio)
The respiratory exchange ratio (RER) is the ratio between the amount of carbon dioxide (CO2) produced in metabolism and oxygen (O2) used
An RER of 0.7 indicates that fat is the predominant fuel source, a value of 1.0 is indicative of carbohydrate being the predominant fuel source, and a value between 0.7 and 1.0 suggests a mix of both fat and carbohydrate.[3] In general a mixed diet corresponds with an RER of approximately 0.8.[4] The RER can also exceed 1.0 during intense exercise. A value above 1.0 cannot be attributed to the substrate metabolism, but rather to the aforementioned factors regarding bicarbonate buffering.[
De Sportarts vertelde dus dat mensen met een efficient energysysteem op lage inspanning lang onder of 1,0 RER blijven hangen. Diezelfde type sporter komt (aldus de Sportarts) niet heel snel boven RER 1,2 uit.

Mijn fietstest liet zien dat ik bij gemiddelde inspanning al een RER 1,0 had (gebruikmakend van mijn hoge energysysteem, namelijk suikers verbranden).

Bij 50 watt zat ik al op 0,85 RER ( :(). Bij 140watt ging ik boven de 1,0 RER (HR 138...). Uiteindelijk kwam ik uit op 350watt met een RER van 1,3 (HR 198).

Kortom, zelfs als ik rustig fiets weigert mijn lichaam vetten te verbranden, puur omdat ik dat nooit getraind heb (hoop ik dan maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Oef. Ga je nu voornamelijk base trainen dan? En plannen om deze test vervolgens nog te herhalen? Vind het erg interessante materie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
haha, als je deze als vraag naar de trainerroad podcast stuurt kan Chad een uur vol lullen :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Yess - Kickr core gekocht en deze winter veel tijd steken in de basis. Dan vlg jaar mss de test opnieuw doen om te kijken of mijn lichaam dan nu wel 'betere' RER waardes heeft.

Nadeel voor deze test is wel dat ik ook Crossfit blijf doen -> high intensity, volledig gefocussed op suikers verbranden.

Zo'n inspanningstest is echt een vette aanrader voor data nerds. Kost je iets meer dan EUR 200, maar meeste zorgverzekeringen vergoeden 100 EUR 1 keer in de 2 jaar.

https://www.jessicagal.nl...n_2019/tarieven_2019.html

Daar heb ik 'm in ieder geval gedaan, maar je kan het overal doen. Sportarts geeft nav de data ook zijn conclusies, maar je krijgt ook alle raw data output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:18:
haha, als je deze als vraag naar de trainerroad podcast stuurt kan Chad een uur vol lullen :P
Heb ik weer wat te luisteren in de auto, kom maar door met die vraag dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Voor de tweakers die em nog niet kennen: https://www.trainerroad.com/podcast
Ook als je geen trainerroad gebruikt is het erg interessante materie over training, voeding en nog veel meer.
Ik geloof dat de gemiddelde tweaker die in dit topic hangt wel tot de doelgroep behoort, lekker technisch, gedetailleerd (er worden altijd wel verschillende onderzoeken bijgehaald en vergeleken).

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Haha, ik heb de vraag net ingediend via hun site.. wie weet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
je moet alleen wel tijd hebben, is toch weer een podcast van 2 uur per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:18:
Yess - Kickr core gekocht en deze winter veel tijd steken in de basis. Dan vlg jaar mss de test opnieuw doen om te kijken of mijn lichaam dan nu wel 'betere' RER waardes heeft.

Nadeel voor deze test is wel dat ik ook Crossfit blijf doen -> high intensity, volledig gefocussed op suikers verbranden.

Zo'n inspanningstest is echt een vette aanrader voor data nerds. Kost je iets meer dan EUR 200, maar meeste zorgverzekeringen vergoeden 100 EUR 1 keer in de 2 jaar.

Daar heb ik 'm in ieder geval gedaan, maar je kan het overal doen. Sportarts geeft nav de data ook zijn conclusies, maar je krijgt ook alle raw data output.
Blijkbaar zit er in mijn pakket een uitgebreide vergoeding. Dus ik heb me voor dit kalender jaar op de wachtlijst gezet bij sportmedisch centrum Papendal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Blik1984 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:41:
tijdens woon/werk, of als dat te kort is, tijdens een goede indoor trainings sessie ;)
Ik luister em zelf altijd in de auto, door files meer dan genoeg tijd... dus ik luister ook nog de DCR/GPLama Fitfile en nog wat MTB podcasts (Downtime en de "MTB podcast" van trainerroad Jonathan Lee gaat helaas niet meer door, maar daar heb ik de meeste ook wel van geluisterd)

[ Voor 33% gewijzigd door Prulleman op 11-12-2019 11:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOOS
Blik1984 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:41:
Leuke podcast, echt een aanrader. (y)
Ik luister in de auto van en naar het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
BartNL schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:29:
[...]

ik gebruik onder mijn normale mat nu een 1cm dikke 200x125cm rubber anti-vibratie mat van https://www.vloermat24.nl...eren-mat-10-mm-dikte.html. Dat werkt bij mijn Tacx Neo goed maar is relatief duur en stinkt aanvankelijk flink naar rubber ;)
Tnx! Ik had al eerder zo'n mat van wasmachineformaat maar die paste niet (en was daarom voor de Wahoo gegaan) maar ik zal én én eens proberen.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:18:

Aanstaande vrijdag kan ik al terecht bij Jessica Gal. Dus dan ga ik deze testen ook doen. Ben erg benieuwd naar de data!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Prulleman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:51:
[...]

tijdens woon/werk, of als dat te kort is, tijdens een goede indoor trainings sessie ;)
Ik luister em zelf altijd in de auto, door files meer dan genoeg tijd... dus ik luister ook nog de DCR/GPLama Fitfile en nog wat MTB podcasts (Downtime en de "MTB podcast" van trainerroad Jonathan Lee gaat helaas niet meer door, maar daar heb ik de meeste ook wel van geluisterd)
Ik merk dat ik al niet eens genoeg tijd heb voor de bekendere wielerpodcasts, met name omdat ik maar een korte reistijd heb tussen woon-werktijd.

Maar tijdens een training-sessie is misschien wel een goed idee. Ik heb toch geen ruimte om een serie te kijken, dus dan is een podcastje luisteren wel een slim idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Michaelg schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:26:
[...]

Aanstaande vrijdag kan ik al terecht bij Jessica Gal. Dus dan ga ik deze testen ook doen. Ben erg benieuwd naar de data!.
Heel cool, like I said, houdt ons op de hoogte :).

• Blik1984
Gisteren ramp-test gedaan, toch een beetje een onwerkelijk uitkomst eruit gekregen. Oude ftp (gemeten op de Alpe) was 215 en nu is die uitgekomen op 261! Maximale hartslag van 202!

Kan me haast niet voorstellen dat die klopt. Heeft iemand hier ervaringen met de accuraatheid van de metingen die uit de ramp test komen?

Nog ter informatie. Ik ben de ramp test begonnen met een start wattage van 100 watt, om vervolgens met 20 watt per minuut te stijgen. Volgehouden tot 340W en bij de 360W moest ik na een paar seconden stoppen. Kwam uiteindelijk op 348 uit, dat x 0,75 geeft 261 Watt

[ Voor 29% gewijzigd door Blik1984 op 12-12-2019 10:56 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 161 Laatste