Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 3 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
coelho schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:39:
Of nog korter door de bocht, is de geleverde prestatie bij een difficulty van 50% dus de helft overschat?
nee, dan heb je het niet begrepen. Feitelijk pas je met de difficulty alleen de mate aan waarmee de draaisnelheid van je achtertandwiel klopt met wat je in Zwift ziet. Je hoeft met een lagere setting minder te schakelen.
Wanneer je normaal gesproken buiten fietst en met 200 Watt op het vlakke fietst en je komt bij een helling dan voel je dat langzamer gaat en heb je de neiging om meer vermogen te leveren om je snelheid niet te ver te laten zaken. In de 100% setting werkt Zwift exact zo.
Met difficulty op 0% voel je niet wanneer je een helling op rijdt maar Zwift past je virtuele snelheid wel aan. Je zult net zo goed harder moeten trappen en evenveel vermogen moeten leveren (als met 100% setting) om je virtuele snelheid niet te ver te laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Viel me op dat mijn trainingsband af en toe veel zwarte korrels achter laat op de vloer, hebben jullie dat ook wel eens? Naar mijn weten staat mijn Tacx recht, luchtdruk is goed in de band (8bar) en hij is goed gekalibreerd (valt in het groene vlak via Tacx app). Nu ook toch vragen heb; waar zijn die kleurtjes op de Bushido voor; groen, geel en oranje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:49
asdf25 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:31:
Nu ook toch vragen heb; waar zijn die kleurtjes op de Bushido voor; groen, geel en oranje?
Dat zou de weerstand moeten zijn (volgens de Tacx site)https://support.tacx.com/...-Bushido?mobile_site=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 17:25
Viel me op dat mijn trainingsband af en toe veel zwarte korrels achter laat op de vloer, hebben jullie dat ook wel eens? Naar mijn weten staat mijn Tacx recht, luchtdruk is goed in de band (8bar) en hij is goed gekalibreerd (valt in het groene vlak via Tacx app). Nu ook toch vragen heb; waar zijn die kleurtjes op de Bushido voor; groen, geel en oranje?
Welke trainingsband gebruik je? Zwart klinkt als een gewone band, die slijten bij mij als een gek op de tacx. Ik gebruik daarom de blauwe tacx band.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Taigu schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:36:
[...]

Welke trainingsband gebruik je? Zwart klinkt als een gewone band, die slijten bij mij als een gek op de tacx. Ik gebruik daarom de blauwe tacx band.
Ik gebruik de blauwe trainingsband van Tacx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

psychodude schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:31:
[...]
Voor wat betreft het tweede, dit verschilt een beetje van trainer tot trainer. Traditionele trainers staan sowieso al snel stil. Qua smart trainers is dit effect variabel. De Tacx Neo bijv. ondersteunt een hellingsgraad tot ook -5%, dus downhill blijft deze meerollen. Niet zo sterk als in real life bij een hellingsgraad van -10%, maar je kunt als je het wilt dus wel stoppen met trappen of een stuk lichter trappen om bergafwaarts snelheid te behouden. Dit geld helaas niet voor iedere smart trainer op de markt. Let daar voor de meest realistische ervaring dan ook goed op bij aanschaf.
Dit en behalve eventuele downhill simulatie zoals bij de Neo, houden de direct drives ook beter momentum vast. Als je dus op het vlakke even stopt en weer begint met trappen voelt het (zoals buiten) alsof je nog snelheid hebt. Je hoeft dan dus niet vanaf 0 op gang te komen, zoals dit bij de achterwiel aangedreven trainers over het algemeen wel is.

Ik vind mijn snelheden in Zwift overigens behoorlijk overeenkomen met de werkelijkheid (er van uitgaande dat je vol door bochten kan rammen, geen ander verkeer, geen wind etc). Die ervaring kan natuurlijk wel behoorlijk verschillen met de nauwkeurigheid van de power meting die gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11
Viel me op dat mijn trainingsband af en toe veel zwarte korrels achter laat op de vloer, hebben jullie dat ook wel eens?
Toen ik vroeger nog zo'n band had gebeurde dat vooral aan het begin, als ie nog nieuw is en het wordt steeds iets minder.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Hoelang blijft zo'n band goed eigenlijk? Als je Tacx erop naleest dan zou dat max 1 jaar zijn, maar aangezien zij de banden ook verkopen :+

Heb nu ondertussen 3 jaar de band erop en er zitten toch veel kleine (ouderdoms?) scheurtjes in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Op een gegeven moment ga je lekke banden krijgen op de Tacx, dan is ie versleten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
Tarkin schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:45:
Hoelang blijft zo'n band goed eigenlijk? Als je Tacx erop naleest dan zou dat max 1 jaar zijn, maar aangezien zij de banden ook verkopen :+

Heb nu ondertussen 3 jaar de band erop en er zitten toch veel kleine (ouderdoms?) scheurtjes in
Scheurtjes is naast simpelweg slijtage deels ook een gevolg van uitdrogen van de band. Je hebt dit ook met banden die je niet gebruikt maar gewoon laat liggen. Beetje afhankelijk van hoezeer je de scheurtjes zelf aan slijtage toe zou schrijven (lees hoeveel virtuele kilometers je erop hebt zitten), kun je overwegen indien je de banden gedurende vele jaren van het jaar niet gebruikt ze op te slaan in het donker met een vet laagje erop, dit verminderd het uitdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Sinds een aantal weken heb ik een Elite Direto in huis. De installatie ging vrij eenvoudig. Het kostte nogal wat kracht om de cassette van mijn wiel af te krijgen, maar toen dat gelukt was, ging het simpel.

Ik heb hem tot nu toe alleen gebruikt i.c.m. Zwift (totaal nu 147km). In normale modus vind ik het goed fietsen. Aan de ERG-mode moet ik nog heel erg wennen. Ik merk sowieso dat ik toch veel moet schakelen bij grote verschillen (van 90 naar 350 Watt). Daarnaast merk ik dat ik zelf best veel moeite moet doen om een bepaald vermogen aan te houden. Als ik bijvoorbeeld op 195watt moet fietsen, dan blijft het best wel veel schommelen. Ik heb begrepen dat dit aan Zwift kan liggen (zij schijnen een filosofie rondom ERG-mode te hebben), dus ik ga het nog eens proberen met een andere app.

Het grootste nadeel is dat ik nu zie hoe het is om op power te rijden in plaats van op hartslag/gevoel. Dat wordt dus een flinke investering in het voorjaar voor een Stages...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
Mijn vrouw had hetzelfde. Die moest ook van een laag vermogen naar een hoog vermogen in ERG modes en ging daarom schakelen. Dat brengt Zwift in de war en dan krijg je schommelingen. Volgens mij doet Zwift gewoon het vermogen dat je moet leveren op je wiel verhogen en moet je in dezelfde versnelling doortrappen. Zo gebruik ik het en dan gaan het goed.

En over het vermogen. Ik zit ook te kijken naar een powermeter maar ik vind ze nog (veel) te duur. Ga buiten dus gewoon verder op hartslag. Daar zit alleen een enorme lag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:21
mr_obb schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:07:
Sinds een aantal weken heb ik een Elite Direto in huis. De installatie ging vrij eenvoudig. Het kostte nogal wat kracht om de cassette van mijn wiel af te krijgen, maar toen dat gelukt was, ging het simpel.

Ik heb hem tot nu toe alleen gebruikt i.c.m. Zwift (totaal nu 147km). In normale modus vind ik het goed fietsen. Aan de ERG-mode moet ik nog heel erg wennen. Ik merk sowieso dat ik toch veel moet schakelen bij grote verschillen (van 90 naar 350 Watt).
Dat is vreemd, als het goed is zou het met een lichte vertraging wel naar het wattage gaan wat wordt 'gevraagd'.Het is goed dat dit geleidelijk gaat, want anders zou je echt een klap krijgen als je bijvoorbeeld intervallen doet. Gewoon je RPM aanhouden en binnen enkele seconden zit je op het gewenste wattage, is mijn ervaring. Heb je bij settings trouwens de 'Power display' optie op '3 sec avg.' staan? Dat maakt het al iets minder fluctuerend.
Het grootste nadeel is dat ik nu zie hoe het is om op power te rijden in plaats van op hartslag/gevoel. Dat wordt dus een flinke investering in het voorjaar voor een Stages...
Dit klinkt heel herkenbaar, een powermeter staat bij mij ook hoog op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin

Ik heb hem tot nu toe alleen gebruikt i.c.m. Zwift (totaal nu 147km). In normale modus vind ik het goed fietsen. Aan de ERG-mode moet ik nog heel erg wennen. Ik merk sowieso dat ik toch veel moet schakelen bij grote verschillen (van 90 naar 350 Watt). Daarnaast merk ik dat ik zelf best veel moeite moet doen om een bepaald vermogen aan te houden. Als ik bijvoorbeeld op 195watt moet fietsen, dan blijft het best wel veel schommelen. Ik heb begrepen dat dit aan Zwift kan liggen (zij schijnen een filosofie rondom ERG-mode te hebben), dus ik ga het nog eens proberen met een andere app.

Probeer die wattage veranderingen eens zonder te schakelen, gaat volgens mij veel vlotter. Tenzij je niet in ERG mode zit natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Tarkin schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:57:
[...]

Probeer die wattage veranderingen eens zonder te schakelen, gaat volgens mij veel vlotter. Tenzij je niet in ERG mode zit natuurlijk
Het probleem is dat ik bijv. 90 watt moet fietsen bij 85 RPM, waarbij ik het wattage niet lager krijg dan ongeveer 110 watt. Met terugschakelen krijg ik hem wel omlaag. Als ik daarna weer 390 watt moet trappen, dan krijg ik hem juist weer niet goed omhoog. Ik zal het morgen nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Je ziet precies waar je overgaat van 90 naar 390 watt (wat wel een heel grote stap is) en wat helpt is dat je een seconde of wat voordat de 390 watt begint je je cadans en vermogen verhoogt en daarmee de ERG rem opvangt.
In ERG mode tijdens de intervallen met een vaste trapfrequentie fietsen want dan kan Zwift het makkelijkst je vermogen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heeft iemand nog tips voor leuke/goeie workouts op Zwift?

Wat ik merk is dat ik boven mijn FTP (260W) eigenlijk vrij snel tegen een muur aan fiets. Daaronder kan ik het relatief langer volhouden, zonder al te veel problemen. Afgelopen zondag bijvoorbeeld 2,5 uur op 82% FTP gefietst (steady/vlak), zonder echt in het rood te hoeven gaan.

Mijn doel is uiteindelijk de lange duur, op een goed tempo (Ironman in juli). Moet ik om mijn FTP omhoog te krijgen nou (vooral) bóven mijn FTP fietsen? Of juist vanaf onderaf bouwen (e.g. Sweetspotten)? Of beiden afwisselen natuurlijk...?

Anyway, hier alvast een workout van mijn kant: de CN "Sweetspot with Steeps". Retezwaar, maar voelt erg nuttig! Klaar (en dood) in een uurtje! :)

GCN - Sweetspot with Steeps
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/m8jtVRp1RWK78kC-ItWSGA.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
mr_obb schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:53:
[...]

Het probleem is dat ik bijv. 90 watt moet fietsen bij 85 RPM, waarbij ik het wattage niet lager krijg dan ongeveer 110 watt. Met terugschakelen krijg ik hem wel omlaag. Als ik daarna weer 390 watt moet trappen, dan krijg ik hem juist weer niet goed omhoog. Ik zal het morgen nog een keer proberen.
Dat zijn dan ook weer heel grote verschillen. Dan kan ik het begrijpen dat je schakelt.

Maar als je naar 90 watt moet gaan, dan kan je best ineens heel licht schakelen zodat je rem het terug kan overnemen. Als je naar 390 watt moet direct zwaarder schakelen en zien of je rem het aankan (normaal gezien wel).

Wat ik in zo'n situaties doe is spelen met het voorblad. Meestal vind ik achteraan wel een kransje dat beide aankan en dan gewoon naar het binnenblad indien ik zo laag moet gaan.

Ik moet wel zeggen dat ik zo'n grote verschillen in Trainerroad eigenlijk niet heb. Als ik van 360+watt kom en dan is er een ruststuk, dan is dat meestal nog steeds 140-150 watt (50%FTP dan), mocht ik ineens naar 90 watt gaan dan zou het meer lijken als of er helemaal geen weerstand meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
MrAcid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:49:
Heeft iemand nog tips voor leuke/goeie workouts op Zwift?

Wat ik merk is dat ik boven mijn FTP (260W) eigenlijk vrij snel tegen een muur aan fiets. Daaronder kan ik het relatief langer volhouden, zonder al te veel problemen. Afgelopen zondag bijvoorbeeld 2,5 uur op 82% FTP gefietst (steady/vlak), zonder echt in het rood te hoeven gaan.

Mijn doel is uiteindelijk de lange duur, op een goed tempo (Ironman in juli). Moet ik om mijn FTP omhoog te krijgen nou (vooral) bóven mijn FTP fietsen? Of juist vanaf onderaf bouwen (e.g. Sweetspotten)? Of beiden afwisselen natuurlijk...?

Anyway, hier alvast een workout van mijn kant: de CN "Sweetspot with Steeps". Retezwaar, maar voelt erg nuttig! Klaar (en dood) in een uurtje! :)

GCN - Sweetspot with Steeps
[afbeelding]
Ik vind vooral 'The Gorby' erg goed, die wissel ik af met duurtrainingen. 2x Gorby per week, 2 a 3x duurtraining (constant 60 tot 65% FTP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 19:20
Ik begreep dat The McCarthy Special ook erg goed is!

Zelf ben ik op zoek naar trainingen die de heuvels in de Vlaamse Ardennen/Limburgse heuvels simuleren dus kort 10-15% en dan nog even doortrekken of relatief rustig omhoog en nog even 10-15%. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet vertalen in FTP waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Trainerroad heeft triathlon plannen voor elke afstand, misschien kan je daar eens spieken wat daar zo al in staat.
la_fusion schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:23:
Zelf ben ik op zoek naar trainingen die de heuvels in de Vlaamse Ardennen/Limburgse heuvels simuleren dus kort 10-15% en dan nog even doortrekken of relatief rustig omhoog en nog even 10-15%. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet vertalen in FTP waardes.
Elke training met intervallen boven je ftp lijkt me goed hiervoor.1-6 minuten, 120-130% ftp. Voor bonus afzien kan je eventueel herstel op ftp toevoegen. Dus bijvoorbeeld 1 minuut op 125%ftp en dan 4 minuten op 95%ftp. Dan simuleer je hard er tegen aan en dan lactaat afvoeren tijdens het doortrekken.

[ Voor 74% gewijzigd door MrAngry op 17-01-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

Crazy D

I think we should take a look.

Tarkin schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:03:
Ik moet wel zeggen dat ik zo'n grote verschillen in Trainerroad eigenlijk niet heb. Als ik van 360+watt kom en dan is er een ruststuk, dan is dat meestal nog steeds 140-150 watt (50%FTP dan), mocht ik ineens naar 90 watt gaan dan zou het meer lijken als of er helemaal geen weerstand meer is.
In TrainerRoad werkt dat bij mij ook soepel, maar in Zwift ook niet. Al zag ik gister dat in de settings de optie voor trainer dificulty er niet staat, dus ik denk dat Zwift vergeten is dat ik een power trainer heb of zo. Maakt op zich niet uit, ik schakel wel dat gaat ook. Maar wat irritanter is dat de setting van vermogen op 3 sec gemiddeld, dus wel werkt bij een gewone rondrit maar niet bij een work out.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Laatst online: 26-05 10:22
Iemand hier ervaring met het compatibel maken van de oudere niet ant+ tacx smart trainers met zwift? Ik las laatst op een tacx forum dat sommigen dit werkend krijgen door een of andere ant+ emulator en 2 ant+ usb adapters. Nu lijkt me het leuk om zwift te proberen maar ik wil hier niet een nog goede smart-trainer voor vervangen. Echter kosten twee usb ant+ sticks ook zo'n 80 euro, dus dan wil ik wel graag van te voren weten of het zal werken :) Vandaar mijn vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
roda_djavulen schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:47:
Iemand hier ervaring met het compatibel maken van de oudere niet ant+ tacx smart trainers met zwift? Ik las laatst op een tacx forum dat sommigen dit werkend krijgen door een of andere ant+ emulator en 2 ant+ usb adapters. Nu lijkt me het leuk om zwift te proberen maar ik wil hier niet een nog goede smart-trainer voor vervangen. Echter kosten twee usb ant+ sticks ook zo'n 80 euro, dus dan wil ik wel graag van te voren weten of het zal werken :) Vandaar mijn vraag hier.
https://nl.aliexpress.com...f890547&priceBeautifyAB=5

Opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Laatst online: 26-05 10:22
Oke, dat is wel een stuk goedkoper dan de officiële :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35

Tacoos

i am i

...
Is dat hetzelfde issue als waar ze het in test over hebben? Dat lijkt gerelateerd aan de Direto?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 06-06 23:24
Ik fiets nu een tijdje op een elite directo en heb het idee dat ie na iedere sprint zwaarder wordt. 300watt lijkt veel zwaarder aan het einde dan in het begin.

Komt dat gewoon omdat ik dan moe ben of kan dat komen door uitzetting door warmte ofzo? Ik lijk al na 10 verschil te merken

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Powermeters kunnen in principe verloop vertonen bij temperatuur verschillen, maar het idee is dat nauwkeurige powermeters daar zelf ook weer voor corrigeren. Geen idee hoe dat bij de Direto zit, misschien kan je ze eens mailen?
Hoewel het grappig klinkt om te zeggen dat het aan je benen ligt, lijkt het me niet dat je dat bijna gelijk merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:14
Volgens de DC Rainmaker site heeft de Direto geen temperatuur compensatie (staat n/a bij). Fiets je wel zo'n 10 minuten van te voren als warming-up voordat je de trainer kalibreert of ga je direct aan de slag (met of zonder kalibratie)? Dit kan het wel verklaren dat je na 10 minuten verschil gaat merken.

Nou ja, 10 minuten 300watt wegtrappen kan best vermoeiend zijn afhankelijk van je FTP en gewicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
FireFoz schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:16:
Ik fiets nu een tijdje op een elite directo en heb het idee dat ie na iedere sprint zwaarder wordt. 300watt lijkt veel zwaarder aan het einde dan in het begin.

Komt dat gewoon omdat ik dan moe ben of kan dat komen door uitzetting door warmte ofzo? Ik lijk al na 10 verschil te merken
Als het een gevoel is zou ik het eerder toeschrijven aan je spieren die leeg zijn en het daardoor lijkt dat het veel zwaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
MortalPiso schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:36:
Volgens de DC Rainmaker site heeft de Direto geen temperatuur compensatie (staat n/a bij). Fiets je wel zo'n 10 minuten van te voren als warming-up voordat je de trainer kalibreert of ga je direct aan de slag (met of zonder kalibratie)? Dit kan het wel verklaren dat je na 10 minuten verschil gaat merken.

Nou ja, 10 minuten 300watt wegtrappen kan best vermoeiend zijn afhankelijk van je FTP en gewicht :)
volgens mij is die temperatuur compensatie bedoeld voor de omgevings temperatuur d.w.z. wanneer de trainer in een verwarmde ruimte staat maakt dat niet uit. Staat je trainer in een niet verwarmde ruimte krijg je afwijking a.g.v. temperatuur verschil en zou je kunnen kalibreren wanneer het bijvoorbeeld 10°C warmer of kouder is geworden.
De Direto hoef je niet warm te fietsen zoals een trainer waarbij je de achterband op een rol zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Volgens mij moet je elke trainer in bepaalde mate warmfietsen. Mijn Tacx Flux (direct drive) is bijvoorbeeld in de eerste 10min ook een stuk onnauwkeuriger (ongeveer 5% afwijking) dan daarna (ongeveer 2%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
In zijn review claimt DCR over de torque sensor: " it’s remained incredibly consistent and accurate" en hij vergelijkt het met andere powermeters. Dus het zit of in de benen, of deze unit gedraagt zich anders dan die van DCR. Zit eigenlijk maar 1 ding op en dat is gaan meten t.o.v. een andere powermeter.
Alternatieve optie (maar misschien maak ik een denkfout), ERG mode uit, cadanssensor van je fiets uitlezen, een vaste versnelling kiezen en dan zonder schakelen de training afdraaien waarin je merkt dat het zwaarder wordt. Dan zou je in de analyse na afloop moeten kunnen zien/berekenen dat je later in de training bij een gelijk blijvend wattage een hogere cadans moet trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ja de ERG mode werkt weer :) Iig, gister, even afkloppen voor vandaag... Software update gedaan van de wahoo, tig keer unpair en pair gedaan. En opeens kon ie m weer zien als controllable device, en werkte het weer zoals gewenst :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
MrAcid schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:50:
Volgens mij moet je elke trainer in bepaalde mate warmfietsen. Mijn Tacx Flux (direct drive) is bijvoorbeeld in de eerste 10min ook een stuk onnauwkeuriger (ongeveer 5% afwijking) dan daarna (ongeveer 2%)
volgens mij is juist de Flux wat dat betreft een a-typische direct drive trainer. Aan mijn Neo merk ik niets van warmfietsen. Misschien beter gezegd ik merk ik het effect van warm fietsen meer in mijn benen dan aan de Tacx Neo trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyD86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:22
Zou dat wellicht kunnen komen door dat de Flux nog een vliegwiel heeft en de Neo rechtstreekse aandrijving heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
Precies wat ik zojuist wilde gaan typen. Ik denk dat de Neo juist net een a-typische trainer is welke inderdaad als een van de weinige (of zelfs enige?) een directe aandrijving/weerstand heeft, waar de Direto en Flux inderdaad een v-snaar/riem hebben richting een ander as. (zie bijv. https://i2.wp.com/titaniu...1-8.jpg?resize=1024%2C684 en https://media.dcrainmaker.com/images/2016/08/DSC_1516-2.jpg). Ik denk dat daarom de Neo minder onderhevig is aan opwarmen en daarom ook geen handmatige calibratie vereist.
Dat is ook een van de redenen dat ik de Neo heb gekocht; weer iets wat niet kan slijten/kapot kan gaan. Mocht overigens niet baten, na 2 maanden gaf de eerste al de geest :'(. Overigens is het wel een voordeel met de Neo dat hij, zo lijkt het, of in de eerste maanden kapot gaat, of het gewoon heel lang blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Roet schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:46:
Overigens is het wel een voordeel met de Neo dat hij, zo lijkt het, of in de eerste maand kapot gaat, of het gewoon heel lang blijft doen.
twee maanden in jouw geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
BartNL schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:54:
[...]

twee maanden in jouw geval :+
Er staat toch echt 'eerste maanden', na een edit :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
Roet schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:46:
Overigens is het wel een voordeel met de Neo dat hij, zo lijkt het, of in de eerste maanden kapot gaat, of het gewoon heel lang blijft doen.
Het ding is nog maar krap 2.5 jaar uit. Voor het prijskaartje dat eraan hangt weten we nog niet goed of deze ook echt zo onverwoestbaar zal blijken als bijvoorbeeld de CompuTrainer. De tijd zal het ons leren :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 00:02
Na jaren ertegenaan te hikken heb ik eindelijk een tacx neo gekocht en zwift genomen. Ik wil graag wintertriatlonnen (dus schaatsen ipv zwemmen) maar met werk en kind heb ik veel te weinig tijd om meters te maken in de winter. Had wel zo'n ouderwetse rol, maar 20 minuten daarop voelde als een halve dag dus dat schoot niet op. Totnutoe werkt het, is de drempel laag om er op te gaan zitten en is de overlast voor de omgeving ook beperkt.

FTP was na maanden niks doen alsnog 277, dus dat viel me mee en ik ben benieuwd of een paar x per week een virtueel tochtje genoeg is om het richting de 300 te krijgen. Afgelopen donderdag voor het eerst een virtueel koersje gedaan, en dat viel wat tegen. Was al gewaarschuwd dat iedereen bij de start als een gek weggaat, maar was nog erger dan gedacht en moest de eerste paar minuten 400 watt trappen om in de achterhoede mee te kunnen harken.. Maar goed, hield het 3/4 vol, daarna iets rustiger uitgereden en bij het afstappen overvallen door zo'n enorme spierpijn dat ik gedurende 10 minuten niet meer kon staan, zitten of liggen.... Maar een dag later is het voorbij en het is vast ergens goed voor geweest..

Grootste nadeel: de tacx staat middenin de woonkamer (dat krijg je als je in Amsterdam wil wonen) dus de WAF is extreem laag...

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik kon gisteren voor de regen eindelijk weer eens een ritje buiten met de goede fiets. Voor het eerst sinds een flinke tijd buiten enkel op vermogen gereden.

Ik heb geen FTP test gedaan maar ik heb buiten met gemak met een gemiddeld wattage kunnen rijden wat binnen een behoorlijke workout zou zijn. Het verschil is zeker 20W in mijn perceptie, misschien nog wel meer...

Conclusie is dus dat ik binnen weer gewoon met de ingebouwde powermeter van de Neo kan gaan rijden. Ik gebruikte de laatste tijd de powermeter van mijn fiets omdat het me beter leek om met dezelfde PM te meten als ik straks buiten weer doe, hierbij leverde ik op Zwift de mogelijkheid voor ERG mode in. Maar buiten vs binnen blijkt nu zo ver uit elkaar te liggen dat ik toch met verschillende waarden moet gaan werken.

Zijn er meer die dergelijke verschillen meten en zijn dan ook echt je FTP en zones anders, of is dat alleen "gevoel"? Oververhitting speelt misschien een factor, maar de maatregelen hiertegen zijn wel in place (ventilator, raam open, minimale kleding (zomerbroek/baselayer shirt)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
Je FTP buiten is doorgaans iets hoger dan binnen, maar bij mij scheelt het hooguit 10 watt ofzo. Dus ik zou toch eens een goede FTP test doen binnen met de maximaal goed omstandigheden. Koude winter avond, weinig kleding, ramen open en minimaal 1 ventilator.

Ik kan overigens gewoon ERG mode gebruiken als ik mijn Stages koppel aan zwift. Ik gebruik het vermogen van de Neo want dat scheelde ook niet zo veel met de Stages en scheelt in batterijtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Roet schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:16:
[...]

Ik vind vooral 'The Gorby' erg goed, die wissel ik af met duurtrainingen. 2x Gorby per week, 2 a 3x duurtraining (constant 60 tot 65% FTP).
Gisteren 'The Gorby' gedaan - pittig, maar wel vol te houden! Voelt als een hele nuttige besteding van een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Ik moet vanavond ook maar weer eens de FTP test doen. Vorige keer Zwift workout hield ik het moeilijk vol (ook The Gorby toevallig) met mijn zomer FTP.

Als ik bij sommige virtuele ritjes bekijk op Strava van andere fietsers ritjes zie ik echt hele mooie "squared" blokjes met vermogen. Eigenlijk zoals de training ook wordt weergegeven in een overview. Bij mij (Tacx Neo power of Stages) fluctueert de power continu wel een beetje en krijg ik dus niet zulke mooie vierkante blokjes.

Wat betekent het als iemand dat krijgt? Met wat voor configuratie/trainer/powermeter krijg je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Voor zover ik weet is dat gewoon een kwestie van fietsen in ERG modus en niet zelf gaan lopen schakelen tijdens zo'n training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:55:
Voor zover ik weet is dat gewoon een kwestie van fietsen in ERG modus en niet zelf gaan lopen schakelen tijdens zo'n training.
Hmm, in ERG fiets ik de workout ook, maar dan flucteert de poweroutput ook.
De aanpassing die de trainer moet doen is niet instant en je bent zelf geen machine die dat precies continu trapt, maar zal misschien wel een flinke smoothing overheen gaan dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Reynouts op 25-01-2018 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Reynouts schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:00:
[...]
De aanpassing die de trainer moet doen is niet instant en je bent zelf geen machine die dat precies continu trapt, maar zal dan misschien wel een flinke smoothing overheen gaan dan.
ERG mode is ook wel even wennen. Voor mij werkt het om alleen op trapfrequentie te letten en niet naar het vermogen te kijken. Verder schakel ik ook niet en zorg alleen dat voor ik begin dat de ketting op een van de middelste tandwielen ligt. Op Tacx Neo houd ik vermogen dan binnen de 10W rond de ingestelde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sinds kort werkt ERG mode weer goed bij mij in Zwift. Natuurlijk rijd je nooit 100% constant maar met een kleine correctie (en/of meetwaardes per 3 of 5 seconden gebruiken) rij je dan toch wel heel stabiel hoor. Ik zie m bijvoorbeeld in blokken dat ik 180 watt moet trappen, soms even op 179 staan en soms op 182. Misschien dat het ook aan de software ligt die het doorstuurt (misschien dat Zwift omdat ie in ERG mode staat, die fluctuaties dan niet doorstuurt?).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Reynouts schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:00:
[...]

De aanpassing die de trainer moet doen is niet instant en je bent zelf geen machine die dat precies continu trapt, maar zal misschien wel een flinke smoothing overheen gaan dan.
Nu weet ik niet hoe het bij jou gaat maar als ik kijk naar de gegevens van een van mijn laatste ritten: https://www.strava.com/activities/1360458205/analysis

Gaat het best strak en heb ik niet eens een duurdere trainer die het eea wat sneller zou moeten oppakken. Natuurlijk zit er iets van fluctuatie in en is het niet instant maar zelfs de kortere stukken zijn duidelijk te zien in de analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Noxa schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:34:
Je FTP buiten is doorgaans iets hoger dan binnen, maar bij mij scheelt het hooguit 10 watt ofzo. Dus ik zou toch eens een goede FTP test doen binnen met de maximaal goed omstandigheden. Koude winter avond, weinig kleding, ramen open en minimaal 1 ventilator.

Ik kan overigens gewoon ERG mode gebruiken als ik mijn Stages koppel aan zwift. Ik gebruik het vermogen van de Neo want dat scheelde ook niet zo veel met de Stages en scheelt in batterijtjes.
Dan hebben ze dat aangepast, in het verleden werkte ERG alleen als je de controllable trainer ook als power input gebruikt. Vanavond was ik weer van plan een test te doen (al wordt het niet zo heel koud)...

Overigens vergelijk ik vooral met het gemiddelde vermogen tijdens Zwift races, wellicht is de wisselende factor vwb intensiteit daar ook een factor.

Edit:

Inmiddels gevonden, de powermatch feature is inderdaad vorig jaar toegevoegd in Zwift 5/3:
BETA: Power meter + Smart Trainer ERG mode. Zwift will make an attempt to control your ERG enabled smart trainer now even if you've paired a separate power meter. For best results it's recommended that both devices are calibrated beforehand. You can simply uncheck the "Use ERG mode" checkbox when selecting your workout for the old behavior.
Vanavond maar proberen!

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 25-01-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:12:
Sinds kort werkt ERG mode weer goed bij mij in Zwift. Natuurlijk rijd je nooit 100% constant maar met een kleine correctie (en/of meetwaardes per 3 of 5 seconden gebruiken) rij je dan toch wel heel stabiel hoor. Ik zie m bijvoorbeeld in blokken dat ik 180 watt moet trappen, soms even op 179 staan en soms op 182. Misschien dat het ook aan de software ligt die het doorstuurt (misschien dat Zwift omdat ie in ERG mode staat, die fluctuaties dan niet doorstuurt?).
la_fusion schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:43:
[...]

Nu weet ik niet hoe het bij jou gaat maar als ik kijk naar de gegevens van een van mijn laatste ritten: https://www.strava.com/activities/1360458205/analysis

Gaat het best strak en heb ik niet eens een duurdere trainer die het eea wat sneller zou moeten oppakken. Natuurlijk zit er iets van fluctuatie in en is het niet instant maar zelfs de kortere stukken zijn duidelijk te zien in de analyse.
Thanks voor dat voorbeeld, dat is precies wat ik ook bij anderen zie inderdaad.

Dan heb ik het idee dat er bij mij nog wat mis gaat. Ik heb nog niet zo een strak profiel gekregen, met Zwift, ERG-mode aan en een Tacx Neo. Als ik 5 minuten 200 watt moet trappen fluctueert het regelmatig van 180 naar 220, maar blijft bijna nooit steady (krijg ook vaak "reduce power" en dan weer "increase power", een jojo-effect).

Misschien is er wat mis met mijn manier van fietsen/onervarenheid met ERG of met mijn trainer/zwift/connectie/...

Zal eens een test doen met een makkelijke ERG-workout en kijken hoe dat er uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Reynouts schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:21:
[...]

[...]

Dan heb ik het idee dat er bij mij nog wat mis gaat. Ik heb nog niet zo een strak profiel gekregen, met Zwift, ERG-mode aan en een Tacx Neo. Als ik 5 minuten 200 watt moet trappen fluctueert het regelmatig van 180 naar 220, maar blijft bijna nooit steady (krijg ook vaak "reduce power" en dan weer "increase power", een jojo-effect).

Misschien is er wat mis met mijn manier van fietsen/onervarenheid met ERG of met mijn trainer/zwift/connectie/...

Zal eens een test doen met een makkelijke ERG-workout en kijken hoe dat er uitkomt.
Hoe maak je verbinding met je trainer? Als dit via ANT+ gaat, helpt het om de ANT+ stick dicht bij de Neo te leggen. Bij mij lag hij eerst 2 meter van de trainer af en dat was echt teveel. Nu ligt hij met een verlengsnoer er praktisch naast en dat gaat goed. Het kan zijn dat hij soms wegvalt, maar dat de 3sec avg. dat opvangt? Ik heb gewoon een USB verlengkabel gebruikt vanaf mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik had in eerste instantie ook geen usb kabel er tussen liggen en een stoel + broek blokkeerde het signaal de helft van de tijd terwijl alleen de stoel ertussen meestal goed ging. Echter, nu met usb kabel geen enkel probleem meer. Maar dat was dan een volledige onderbreking en geen schommeling zoals beschreven door Reynouts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Reynouts schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:21:

Dan werkt ERG mode niet, dat is precies wat ik ook had. Binnen Zwift heb je naast/onder de connectie met je fietstrainer een klein moersleuteltje of zo, weet ff niet meer wat t precies was en kan ik nu ook niet nakijken, maar na die actie kon ik 'm weer als controleble device koppelen (in koppelscherm rechts onderin) en daarna werkte ERG mode wel weer. Sindsdien houdt Zwift m (met een paar watt verschil) op het gewenste wattage. alleen als je stopt met trappen en heel eventjes tijdens wanneer je wisselt van blok in je training en je een andere wattage moet rijden, krijg ik die melding nog. Voor de rest houdt Zwift m nu weer constant, precies wat die ERG mode moet doen.

PS de "3 seconden gemiddeld" setting werkt niet in training mode wordt al een paar jaar om gevraagd zag ik toen ik er op zocht om dat ook in training mode te ondersteunen (aangezien dat daar eigenlijk juist het meeste nut heeft... zonder ERG mode dan).

Ik Connect overigens via Ant+. Afstand tot m'n fiets maakt niets uit. 1 x per week issie even alles kwijt (cadans, hartslag). Zwift opnieuw starten en doet ie t weer :D

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy D op 26-01-2018 12:55 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Het is logisch dat je wattage in ERG mode ook een beetje schommelt, je trapt immers niet constant exact één wattage en ook niet exact dezelfde cadans. De ERG mode past de weerstand dus steeds een klein beetje aan om daarvoor te corrigeren. Je zult dus altijd rond de target wattage schommelen. 180-220 is heel normaal als je de target 200W is, maar ik verwacht dat je er meestal wel iets dichter op zult zitten en dat dit dan de uiterste afwijkingen zijn.

Als je wilt controleren of ERG mode werkt tijdens een workout: stop met trappen.
Zwift geeft nu aan 'ERG-mode temporarily disabled", vervolgens weer het wattage gaan trappen dat gevraagd wordt en Zwift geeft aan "Re-enabling ERG mode". (Ik lees nu in de link dat niet door alle trainers ondersteund wordt).

Zie: https://support.zwift.com...-use-ERG-Mode-in-Workouts

----

Er zijn een aantal workouts toegevoegd van 'tri247.com' die er interessant uitzien. Hier meer info:
https://whatsonzwift.com/...min=&z6max=&spmin=&spmax=

[ Voor 20% gewijzigd door MrAcid op 26-01-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Gisteren een FTP test gedaan, met 2 power meters, die in de Tacx Neo en mijn crank based 4iiii powermeter op de Garmin.

Eindconclusie is dat ik met de Neo 6% lager aan geeft dan mijn 4iiii powermeter. Op zich is dit verschil te verklaren door de positie van meten (crank vs trainer, dus trivetrain verlies) en een eventuele left-right imbalance (al heb ik op een paar momenten geprobeerd te sturen maar dit gaf weinig zichtbaar resultaat).

Nu nog twijfel of ik de scaling factor van mijn 4iiii nu op 0,94 zal zetten of gewoon alles met die Powermeter doe. Nu ERG mode ondersteund wordt voor externe powermeters is dat eigenlijk ook geen punt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik zou niet moeilijk gaan doen met een scaling factor, maar gewoon power match gebruiken. Je weet bij die scaling factor namelijk niet of die ook geldt als je bv 140% of juist maar 50% van je ftp wegtrapt, kan best dat de verhouding tussen 4iii en Neo dan weer anders liggen.
Jammergenoeg wordt power match nog niet door alle apps ondersteund. TR en Zwift hebben het, maar verder is het volgens mij niet heel breed geimplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

MrAcid schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:28:
Het is logisch dat je wattage in ERG mode ook een beetje schommelt, je trapt immers niet constant exact één wattage en ook niet exact dezelfde cadans. De ERG mode past de weerstand dus steeds een klein beetje aan om daarvoor te corrigeren.
Maar zonder ERG mode zie je dat ook gigantisch fluctueren waardoor het gewoon erg lastig is om more-or-less een bepaald vermogen te trappen (aangezien de 3 seconden gemiddelde setting dus niet werkt in work out mode), weet niet of je het weleens gedaan hebt (ik dus wel) en je vermogen stuitert echt alle kanten op. Met een free ride met een 3 seconde gemiddelde is dat een heel stuk minder en is het makkelijker om rond je gewenste vermogen te rijden. Voordeel van ERG is natuurlijk wel dat al ga je heuvel op, je enkel maar langzamer gaat (zonder ERG mode vereist dat wel heel veel discipline :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
MrAcid schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:28:
Het is logisch dat je wattage in ERG mode ook een beetje schommelt, je trapt immers niet constant exact één wattage en ook niet exact dezelfde cadans. De ERG mode past de weerstand dus steeds een klein beetje aan om daarvoor te corrigeren. Je zult dus altijd rond de target wattage schommelen. 180-220 is heel normaal als je de target 200W is, maar ik verwacht dat je er meestal wel iets dichter op zult zitten en dat dit dan de uiterste afwijkingen zijn.
dat denk ik ook en daarbij is de NEO misschien wat lastiger omdat die geen fysiek zwaar vliegwiel heeft en daardoor heel direct reageert op vermogenswisselingen.
Ik zie wel Youtube filmpjes van mensen in ERG mode op bijvoorbeeld een Wahoo Kikr die onregelmatig trappen en een snaar strak wattage in beeld hebben. Dat gaat mij met een NEO niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyD86
  • Laatst online: 09:22
De Kickr heeft ook nog een power smoothing optie die gebruikers via de app aan kunnen zetten bij ERG mode, dan worden alle schommelingen eruit gehaald.

Ik heb zelf ook een Neo en die schommelt ook wel +/- 5 watt van het target wattage in ERG mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:21
Mag ik hier verwijzen naar een Tweakers V&A advertentie? Ik heb zojuist op Marktplaats mijn Tacx Vortex Smart te koop gezet maar verkoop hem liever aan een medetweaker. Ik gebruik hem te weinig en koop er liever iets anders voor. Met mijn handbike is het niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:58

McMiGHtY

- burp -

Linkje?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
Heb afgelopen zondag de 12 weken zwift FTP builder met succes doorlopen. Het begin is goed te doen maar later wordt het toch behoorlijk moeilijk. Ben wel geklommen van 233 naar 255 Watt en heb het idee nu meer inhoud te hebben. Bij de laatste vrije training kon ik langer dieper gaan dan ik dacht. Zal het ook geholpen hebben dat er een Duitser voor me reed die precies iets meer dan mijn vermogen reed en we er een race van gemaakt hebben. Zwaar in het rood heuveltje op knallen om maar voor te blijven. Daar heb ik wel van genoten behalve dat hij er op het laatste vandoor ging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarkin
Woop woop, gisteren FTP test gedaan en voor de eerste keer boven de 300 uitgekomen. FTP van 304 I'm happy.

Nu de komende 8 weken rolling road race doen en dan ben ik wel klaar voor de RVV en LBL cyclo's denk ik. Ale om ze toch op een goede tijd af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Mooie FTP vorderingen heren. Bij mij laatste rit had ik het gevoel dat mijn FTP niet up to date was. Tijd voor test binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb afgelopen vrijdag een FTP test gedaan, maar dan niet via een test protocol/workout op Zwift, maar gewoon door 20min zo hard mogelijk te fietsen. Hiervoor de Zwift Epic KOM gekozen, omdat het hoofdzakelijk bergop makkelijker is om constant een (hoog) wattage te trappen (mijn ervaring - wellicht psychologisch dingetje?).

Ging van 260W (ergens in november gemeten) naar 290W - dus dat is mooie progressie! Had recent ook al wat workouts waarbij het redelijk goed/makkelijk vol te houden was terwijl ze vooraf als super pittig werden aangemerkt.

Denk dat ik deze nog een keertje doe, want die ging vorige week dus iets te makkelijk:
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/q8u3LcOITfG_EpZFGyR9GA.png
Link: https://whatsonzwift.com/.../lionel-sanders-intervals

[ Voor 8% gewijzigd door MrAcid op 06-02-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Seriph schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:56:
Heb afgelopen zondag de 12 weken zwift FTP builder met succes doorlopen. Het begin is goed te doen maar later wordt het toch behoorlijk moeilijk. Ben wel geklommen van 233 naar 255 Watt en heb het idee nu meer inhoud te hebben. Bij de laatste vrije training kon ik langer dieper gaan dan ik dacht. Zal het ook geholpen hebben dat er een Duitser voor me reed die precies iets meer dan mijn vermogen reed en we er een race van gemaakt hebben. Zwaar in het rood heuveltje op knallen om maar voor te blijven. Daar heb ik wel van genoten behalve dat hij er op het laatste vandoor ging.
Mooie verbetering! Maar heb je dan al die workouts gedaan? Dus 4/5x per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
MrAcid schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:36:
[...]

Mooie verbetering! Maar heb je dan al die workouts gedaan? Dus 4/5x per week?
Dat klopt. Ik heb alle trainingen gedaan. Ben wel iets uitgelopen. Heb er 12 en een halve week over gedaan. Dit meestal door onvoorziene omstandigheden als werk en sociale verplichtingen (zoals kerst). De eerste 6 weken waren goed te doen. Bij een aantal trainingen in week 10/11 heb ik mijzelf wel moeten motiveren om door te trappen. Nu een nieuw schema zoeken om het momentum gaande te houden tot het buitenspelweer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Seriph schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:54:
[...]

Dat klopt. Ik heb alle trainingen gedaan. Ben wel iets uitgelopen. Heb er 12 en een halve week over gedaan. Dit meestal door onvoorziene omstandigheden als werk en sociale verplichtingen (zoals kerst). De eerste 6 weken waren goed te doen. Bij een aantal trainingen in week 10/11 heb ik mijzelf wel moeten motiveren om door te trappen. Nu een nieuw schema zoeken om het momentum gaande te houden tot het buitenspelweer is.
Netjes hoor, dat vereist aardig wat discipline om jezelf zo vaak op de trainer te slepen! :)

Persoonlijk vind ik die FTP programma's iets te saai ingericht - het zijn eigenlijk hoofdzakelijk 'lange duur' tempo's maar dan voor een uur+ ipv meerdere uren. Wat ik zelf doen zijn twee intensieve trainingen (1u en 1u30) per week op Zwift en dan op zondag een duurrit (2-4uur) op Zwift of buiten.

Icm 3x zwemmen en 3x hardlopen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
MrAcid schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:19:
[...]

Netjes hoor, dat vereist aardig wat discipline om jezelf zo vaak op de trainer te slepen! :)

Persoonlijk vind ik die FTP programma's iets te saai ingericht - het zijn eigenlijk hoofdzakelijk 'lange duur' tempo's maar dan voor een uur+ ipv meerdere uren. Wat ik zelf doen zijn twee intensieve trainingen (1u en 1u30) per week op Zwift en dan op zondag een duurrit (2-4uur) op Zwift of buiten.

Icm 3x zwemmen en 3x hardlopen per week.
Mijn vrouw doet hetzelfde programma. Ze is alleen twee dagen later begonnen. Zij had het tot doel gesteld om mij in te halen en ik tot mijn doel om dat niet te laten gebeuren. Dat was een behoorlijke stok achter de deur.

Voor lange duurritten is door de week veelal geen tijd/zin. En op zwift heb ik na anderhalf uur toch een behoorlijk houten kont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Seriph schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:54:
[...]

De 4 weeks FTP booster is een leuke. Vanaf de eerste week is het al aanpoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
MrAcid schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:29:
Ik heb afgelopen vrijdag een FTP test gedaan, maar dan niet via een test protocol/workout op Zwift, maar gewoon door 20min zo hard mogelijk te fietsen. Hiervoor de Zwift Epic KOM gekozen, omdat het hoofdzakelijk bergop makkelijker is om constant een (hoog) wattage te trappen (mijn ervaring - wellicht psychologisch dingetje?).

Ging van 260W (ergens in november gemeten) naar 290W - dus dat is mooie progressie! Had recent ook al wat workouts waarbij het redelijk goed/makkelijk vol te houden was terwijl ze vooraf als super pittig werden aangemerkt.

Denk dat ik deze nog een keertje doe, want die ging vorige week dus iets te makkelijk:
[afbeelding]
Link: https://whatsonzwift.com/.../lionel-sanders-intervals
Als die makkelijk aanvoelde was je FTP echt te laag ;). Succes met die 30 watt extra volgende keer }).
Ik vind de SST-med een fijne training, volle bak en na anderhalf uur ben je echt wel leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Zelf ben ik met 10 weken training maar beperkt op vooruit gegaan met mijn FTP(204 -> 216, 63 kg) en kon de zwaardere trainingen ook niet echt goed volbrengen. Vooral op het moment dat het wat langer boven FTP bleef moest ik vaak al eerder afhaken. Ook merkte ik dat ik buiten minder goed vooruit kwam dan voorheen. Voor mij reden om even wat gas terug te nemen met trainen aangezien ik het idee krijg dat ik mezelf langzaam maar zeker op aan het blazen ben.

Mensen hier daar ook ervaring mee of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ja, ik merk dat ik het na een week of 3 a 4 intensief trainen, echt een week rustiger aan moet doen om mijn lichaam de kans te geven de reserves weer op te bouwen. Een schema is niet voor iedereen even goed vol te houden, simpelweg omdat iedereen een andere hersteltijd heeft. Dat kan aan allerlei factoren liggen, zoals genen/talent, voeding, slaap en inspanningen verricht naast het fietsen.

Het is goed dat je naar je lichaam luistert. Je kunt zo'n schema ook wat uitrekken door gewoon iedere week ergens een rustdag extra in te plannen. Als je moeite hebt met de hoge intensiteit, probeer dan wat vaker SST en HIITs te doen, om je meer op je gemak te voelen in deze zones. Let ook op dat je genoeg ventilatie hebt, dus raam open ventilatoren op max. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Roet op 06-02-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
5 dagen in de week op de trainer (met behulp van Netflix en Trainerroad) en 2x per week naar de fitness voor de core training. Kmerk dat ik na 70-100km last begin te krijgen van de onderrug en als je dan 3x boven de 200KM wilt gaan is dat niet handig, daarom dus ook nog wat fitness erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
3x per week boven de 200KM bedoel je? Dat is wel een deftig schema!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Roet schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:37:
Zo las ik het ook, maar volgens mij bedoelt hij 3 evenementen van 200+km die hij gepland heeft staan. ;)

Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en waarschijnlijk nog eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
la_fusion schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:28:
Zelf ben ik met 10 weken training maar beperkt op vooruit gegaan met mijn FTP(204 -> 216, 63 kg) en kon de zwaardere trainingen ook niet echt goed volbrengen. Vooral op het moment dat het wat langer boven FTP bleef moest ik vaak al eerder afhaken. Ook merkte ik dat ik buiten minder goed vooruit kwam dan voorheen. Voor mij reden om even wat gas terug te nemen met trainen aangezien ik het idee krijg dat ik mezelf langzaam maar zeker op aan het blazen ben.

Mensen hier daar ook ervaring mee of?
Ik herstel redelijk vlot maar de trainingen op de Tacx zijn echt flink intensief en best belastend. Ik merk het beste resultaat met max 4x per week fietsen (meer is ook niet haalbaar met een gezin). Na een intensieve training een dagje rust, vooral een nacht goed slapen. En de dag daarop pas weer aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Noxa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:01:
[...]

Als die makkelijk aanvoelde was je FTP echt te laag ;). Succes met die 30 watt extra volgende keer }).
Ik vind de SST-med een fijne training, volle bak en na anderhalf uur ben je echt wel leeg.
Hij ging toch echt wel lekker met de 30W extra! Mooie training. Alleen vind ik de rust tussen de 3 blokken wel wat lang. In blok 2 en 3 is mijn hartslag lager dan in het eerste blok.

SST-med ga ik donderdagavond weer eens doen. En dan volgende week dinsdag de McCarthy Special - die ziet er ook wel eng uit met nieuwe FTP waardes. :+

[ Voor 9% gewijzigd door MrAcid op 07-02-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Roet schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:37:
zoals @MrAcid het zegt. Dit jaar heb ik 3 evenementen geplanned die boven de 200KM gaan

Ronde van vlaanderen (237)
Luik bastenaken luik (276)
Trois ballons (210)

Daarnaast ben ik van plan om (zeker voor LBL) nog een paar keer ervoor met de grens van de 200km te flirten maar dan eerder vlakke trainingen om de duur terug een beetje gewoon te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Vandaag de McCarthy Special gedaan, mijn god dat is echt 3x dood gaan. Bij de laatste interval heb ik alleen mijn ketting aan flarden getrapt.

Morgen goed weer dus tijd om de fiets eens te poetsen en meteen een nieuwe ketting er op te leggen. Toevallig 2 weken geleden een reserve exemplaar besteld.

• BartNL
Stoere FTP zo te zien maar wel knap dat je met binnenfietsen zo'n verwaarloosde ketting op de foto krijgt en
ook niet zo gek dat die het dan onder zo'n inspanning begeeft 😋

• MrAcid
  • Niet online
@Noxa: lekker bezig! :+ Wel nette FTP heb je ook... 330W ofzo?

Vraag je van mijn kant over Zwift en ERG mode. Als ik de Zwift documentatie lees dan hoef je NIET te schakelen in ERG mode. Ik heb dit altijd opgevat als 'schakelen heeft geen zin' - lijkt me ook logisch, want je moet gewoon een wattage target trappen en in welke versnelling je dat doet dat doet er niet toe. Zie ook deze FAQ op Zwift: https://support.zwift.com...-use-ERG-Mode-in-Workouts

Vanavond een pittige 2x20min op FTP afgewerkt. Ketting op het grote blad en neutraal achterin, zodat hij mooi recht loopt en trappen maar. Cadans was echter heel laag (en het was ook gewoon zwaar). Doorgetrapt maar na 10min zat ik echt al flink stuk... Ok, kan een slechte dag zijn - maar ook als ik even ging staan en dan weer zitten: cadans kwam maar heel even omhoog en zakte dan weer in. Ter referentie: ik fiets normaal 90-100rpm en nu zat ik steeds rond de 70 te stoempen, wel afgemaakt en gehaald, maar het was echt niet lekker.

Tweede interval uiteraard precies hetzelfde. Op een gegeven moment trok ik het bijna niet meer en probeerde ik, eigenlijk een beetje uit wanhoop, dan toch maar om wat terug te schakelen. En verdomd... Ik haalde mijn FTP wattage prima, hartslag bleeft lager en cadans lag weer rond de 85-90...?! Ik snap hier helemaal niks van...?

Interval 1:
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/JHV63hAxTXm7FQmi87HaPg.png

Interval 2 (bij de rode pijl ben ik gaan schakelen):
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/0uu6WyJzQziFa2M9e7iaeg.png

Hier de data op Strava en Garmin:
https://connect.garmin.com/modern/activity/2499975800
https://www.strava.com/activities/1409011310

Hoe zit dit nou? Dank! :)
Bovenbenen wel volledig op slot nu van dat gehark - haha!

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 15-02-2018 21:44 ]

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 09:22

The_Scarabial

MTB for life!

MrAcid schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:42:
@Noxa: lekker bezig! :+ Wel nette FTP heb je ook... 330W ofzo?

Vraag je van mijn kant over Zwift en ERG mode. Als ik de Zwift documentatie lees dan hoef je NIET te schakelen in ERG mode. Ik heb dit altijd opgevat als 'schakelen heeft geen zin' - lijkt me ook logisch, want je moet gewoon een wattage target trappen en in welke versnelling je dat doet dat doet er niet toe. Zie ook deze FAQ op Zwift: https://support.zwift.com...-use-ERG-Mode-in-Workouts

Vanavond een pittige 2x20min op FTP afgewerkt. Ketting op het grote blad en neutraal achterin, zodat hij mooi recht loopt en trappen maar. Cadans was echter heel laag (en het was ook gewoon zwaar). Doorgetrapt maar na 10min zat ik echt al flink stuk... Ok, kan een slechte dag zijn - maar ook als ik even ging staan en dan weer zitten: cadans kwam maar heel even omhoog en zakte dan weer in. Ter referentie: ik fiets normaal 90-100rpm en nu zat ik steeds rond de 70 te stoempen, wel afgemaakt en gehaald, maar het was echt niet lekker.

Tweede interval uiteraard precies hetzelfde. Op een gegeven moment trok ik het bijna niet meer en probeerde ik, eigenlijk een beetje uit wanhoop, dan toch maar om wat terug te schakelen. En verdomd... Ik haalde mijn FTP wattage prima, hartslag bleeft lager en cadans lag weer rond de 85-90...?! Ik snap hier helemaal niks van...?

Interval 1:
[afbeelding]

Interval 2 (bij de rode pijl ben ik gaan schakelen):
[afbeelding]

Hier de data op Strava en Garmin:
https://connect.garmin.com/modern/activity/2499975800
https://www.strava.com/activities/1409011310

Hoe zit dit nou? Dank! :)
Bovenbenen wel volledig op slot nu van dat gehark - haha!
Over dat ERG verhaal, dat is toch juist logisch dat als je lichter schakelt je dan ook beter vol kan houden. ERG mode kan je zo zien je trainer zet je wattage op dat moment vast, zelfde als dat je tegen een helling van x-percentage opfietst, als je dan lichter schakelt gaat het ook allemaal wat soepeler zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
BartNL schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:54:
Stoere FTP zo te zien maar wel knap dat je met binnenfietsen zo'n verwaarloosde ketting op de foto krijgt en
ook niet zo gek dat die het dan onder zo'n inspanning begeeft 😋
Ja misschien moet ik hem binnen toch ook wat vaker schoonmaken. Deze ketting was overigens ook alweer 3000km oud dus zat er wel aan te komen. Ga er nu wat beter voor zorgen, ook binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
The_Scarabial schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 23:08:
[...]

Over dat ERG verhaal, dat is toch juist logisch dat als je lichter schakelt je dan ook beter vol kan houden. ERG mode kan je zo zien je trainer zet je wattage op dat moment vast, zelfde als dat je tegen een helling van x-percentage opfietst, als je dan lichter schakelt gaat het ook allemaal wat soepeler zeg maar.
Ik maak juist uit de meeste sites op dat het geen fluit uitmaakt.

200W @ 90rpm = 200W @ 90rpm, ongeacht in welke versnelling je staat. Ga je langzamer trappen (80rpm) dan wordt de weerstand per omwenteling iets hoger, ga je sneller trappen (100rpm) dan wordt de weerstand per omwenteling iets lager.

Maar, het maakt dus weldegelijk uit...

Blogje erbij: http://blog.wahoofitness.com/erg-mode-gear-selection-matter/

Alleen - wat hier gezegd wordt is juist: schakel naar een zwaarder verzet, dan wordt het iets makkelijker - precies het tegenovergestelde van wat ik ervaar. Aaaaaaaaah!? #ConfusionComplete 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

het ligt ook aan je getraindheid natuurlijk hoe makkelijk je iets rond trapt :P
Ikzelf vind van nature een lagere rpm fijner, maar probeer mij op de trainer altijd een hoger rpm rond te trappen.

Vaak is het ook zo dat bij een hoger rpm en hetzelfde wattage dat je hartslag ook wat hoger ligt.

[ Voor 57% gewijzigd door The_Scarabial op 16-02-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Denk dat het met de getraindheid van MrAcid wel goed zit. @MrAcid , ftp is 338.

Ik ken het gevoel dat het bij het ene verzet makkelijker lijkt dan het andere. Wat volgens de theorie niet zou moeten kloppen. Hij past de weerstand aan aan x aantal watts vs. x aantal omwentelingen. Dus of je nu binnenblad of buitenblad zit maakt niet uit.

Nu ik wel dat er verschil zit in "road-feel", op de weg hoort een bepaald vermogen vaak bij een bepaald verzet. Mijn FTP efforts zijn bij een beklimming klein/groot of bij een race groot/klein. Misschien dat dat er nog wat mee te maken heeft. Dus als ik iets moet bedenken is het dat je een bepaalde cadans makkelijker volhoud in een bepaald verzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Noxa schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:34:
Denk dat het met de getraindheid van MrAcid wel goed zit. @MrAcid , ftp is 338.
Waar leiden jullie die 338 vanaf, hij geeft aan dat hij 2x20min. op FTP heeft gefiets en die grafieken geven aan 290W.

En daarbij als je dit 20min. doet dien je die waarde ook nog te verminderen met een factor x.

Ik zou als ik jullie was dit boek eens aanraden om te lezen:
The Power Meter Handbook: A User's Guide for Cyclists and Triathletes
Boek van Joe Friel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
The_Scarabial schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:37:
[...]

Waar leiden jullie die 338 vanaf, hij geeft aan dat hij 2x20min. op FTP heeft gefiets en die grafieken geven aan 290W.

En daarbij als je dit 20min. doet dien je die waarde ook nog te verminderen met een factor x.

Boek van Joe Friel
FTP Noxa = 338W
FTP MrAcid = 290W

En ik weet het verschil is tussen een (20min) FTP test en je FTP. Uit een recente 20min FTP test kom ik over die 20min op 305W - dat vertaalt zich naar een FTP van 290W.

@Noxa denk inderdaad ook dat het daar dan in moet zitten (het 'gevoel'/gewenning bij een bepaald verzet). Ik denk zelf dat ik merken dat ik méér power kan leveren bergop (in een lichter verzet) dan op het vlakke. Als je dat filmpje van Shane Miller kijkt, dan zie je dat je met een groter (zwaarder) verzet iets 'lager' in de pedal stroke komt, eigenlijk op (een hoek van) 90-95 graden. Met een lichter verzet zit je juist op 85-90 graden. Misschien is ook net waar je wat getrainder bent, qua spieren, hoe je dan het beste/hardste kunt trappen. Dan zou het kunnen zijn dat ik makkelijker trap vanuit mijn heup-/bilspieren dan vanuit mijn quadriceps. En dan zou het dus zinnig kunnen zijn, om juist die wat meer te gaan trainen...

Afbeeldingslocatie: https://njcyclestudios.files.wordpress.com/2015/01/power.jpg

Food for thought! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
The_Scarabial schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:37:
[...]

Boek van Joe Friel
Dat stond er een beetje onhandig ja. Mijn ftp is 338 met 20 minuten test.

Maar dat zegt nog steeds niks, misschien ben veel zwaarder. Watts per kg is 4,1 bij mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Noxa op 16-02-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Noxa schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:45:
Maar dat zegt nog steeds niks, misschien ben veel zwaarder. Watts per kg is 4,1 bij mij.
4,1 is wel goed natuurlijk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Noxa schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:45:
[...]

Dat stond er een beetje onhandig ja. Mijn ftp is 338 met 20 minuten test.

Was idd een beetje verwarrend, maar was ook aan het reageren tijdens werk, dus met 1000en1 dingen tegelijk bezig haha.

en gewicht ja, dat ligt er dan maar net aan waar je dat gewicht heb zitten >:) (in je beenspieren of ergens anders :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Het maakt in ERG mode inderdaad niet uit welk verzet je hebt, het enige waar je voor hoeft te zorgen is dat de ketting recht staat. Als je lichter schakelt wordt het misschien een paar seconden makkelijker, maar de trainer in ERG mode zal direct reageren door meer weerstand te geven ;). Tot je de limieten van je trainer bereikt natuurlijk, maar dan haal je de doelstelling van je workout ook niet meer :D.

Gisteren weer eens mee gedaan met een wedstrijd van WBR, na een paar weken alleen workouts. Was wel weer eens leuk, en gelijk gewoonnen (in de B categorie, 3e algemeen). Dat is wel direct het leuke van Zwift vind ik, de afwisseling van workouts en soms iets voor de fun.

Eerder deze week verloor mijn Neo tijdens over/under intervals op het "over" moment verbinding met Zwift. Had niets in de gaten tot het volgende "under" moment dat de trainer zich niet aanpaste. De Neo blijft op dat moment wel in ERG mode functioneren (paste zich nog aan) maar alleen op de instelling die hij op het moment van connectie verlies had.

Uiteindelijk dat hele blok (15 min) afgemaakt op die instelling en voor de cool-down maar even afgestapt om de boel te herstellen :P. Het ging me nog best makkelijk af, van de week maar weer eens een test doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik heb wat advies nodig met betrekking tot mijn Tacx Vortex Smart. Ik heb bij wat hogere vermogens(relatief natuurlijk, zeg 220+ watt) er een fluitend geluid van het achterwiel komt. Ik heb het vermoeden dat het wellicht is dat de band wat slipt of dat er iets bij de Tacx zelf niet helemaal lekker is. Ik heb een Tacx trainerband en die ziet ook wat zwart op het oppervlakte, geen idee of dat een indicatie is.

Probleem daarnaast is dat het achterwiel niet helemaal recht is wat wellicht wat extra slip zou kunnen geven maar ik moet vooral veel meer kracht zetten om het vermogen weggetrapt te krijgen. Iemand van hier wellicht wat tips/tricks. Moet de Tacx uberhaupt onderhouden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Het begint vervelend te worden als ik op de indoor trainer dezelfde kleren moet beginnen aandoen als buiten :+

Het is momenteel rond het vriespunt waar de trainer staat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
watje ☃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:58

McMiGHtY

- burp -

trainert besteld!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Pagina: 1 ... 3 ... 158 Laatste