Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 2 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:47
Wat ik zo zie is het meer een grote 'group ride' waarbij 'gewoon' the Pretzel wordt gereden. Aangezien het geen race is en ook niet een groepsrit waarbij een bepaalde w/kg aangehouden dient te worden denk ik niet dat er iets is waar je rekening mee dient te houden.

Zelf ooit eens the Pretzel gedaan en die was leuk maar kon mij niet enthousiasmeren nog een keertje te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:14
MrAcid schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:42:
Nog Tweakers die morgen de “zFondo” gaan rijden op Zwift? Ik pak die “B-groep” dus de 72km met start om 9:05.

https://zwift.com/events/...olomites-fondo/view/31939

Nog nooit aan een event meegedaan, iemand nog specifieke tips?
Vooral je niet gek laten maken in het begin en proberen je eigen tempo aan te houden. Aangezien het toch een aardig stukje fietsen is voldoende drinken en eten binnen handbereik houden en te gebruiken :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KMaf3sHCt10c6lTrgQi2ELV3/full.jpg

Mijn kleine hobby/werk/zweet kamertje. In mijn appartement is de ruimte wat beperkt.

Ik heb de afgelopen tijd meer met BigRingVR gefietst dan met Zwift. Ik ben er alleen nog niet uit of ik het waard vindt om voor beide te betalen. Aan de andere kant geef je ook minder uit aan appelgebak in de winter ;).

Ik wacht op een e-mail van Bol zodra ze de Wahoo mat weer hebben. Heb nog een Bol bon liggen die ik daar aan wil besteden en tot die tijd maar wat handdoeken gebruiken. De trainer schuift niet weg op het laminaat. Het stuur kan ik natuurlijk wel bewegen op deze manier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 09:39
MrAcid schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:42:
Nog Tweakers die morgen de “zFondo” gaan rijden op Zwift? Ik pak die “B-groep” dus de 72km met start om 9:05.

https://zwift.com/events/...olomites-fondo/view/31939

Nog nooit aan een event meegedaan, iemand nog specifieke tips?
Heb helaas nachtdienst, dus ook deze zFondo zal ik weer moeten missen. Dusver alle zFondo's samen komen te vallen met mijn diensten.

Maar qua specifieke tips, zorg gewoon voor voldoende drinken binnen handbereik vooraf of iemand die even met gemak wat de drinken voor je kan aanvullen. De 72 km is niet extreem. Bovendien is het gewoon een soort social group ride, geen race.

Tweede scherm voor eventueel Netflix is prettig, geeft wat afleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Er doen meer dan 1800 mensen mee per sessie. Dat worden rokende servers morgenochtend.
Bij sommige kiss races is het soms al erg om uberhaupt in te loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:52
Ga er maar van uit dat de Zwift servers gaan bezwijken tijdens de twee Fondo ritten. Gewoon er voor of erna gaan Zwiften als je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:20

Tacoos

i am i

Interactief trainen in de winter/tijdens slecht weer is interessant, maar ik vind de direct drive trainers nog erg duur en die waarbij het wiel op een rol loopt lijken omslachtig vanwege calibreren enzo.
Is een interactieve rollentrainer dan een mooi compromis?
Geen speciale band/wiel nodig, gewoon je fiets erop gooien en gaan?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
Kijk de Youtube kanalen uit de start post. Zowel Shane Miller als DCR geven recente adviezen m.b.t. low cost interactieve trainers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Faxe schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:36:
Ga er maar van uit dat de Zwift servers gaan bezwijken tijdens de twee Fondo ritten. Gewoon er voor of erna gaan Zwiften als je dat wil.
inderdaad, zie dat de teller al op ruim 2600 inschrijvingen staat. Vorig jaar rond de jaarwisseling gingen de servers ook elke keer plat wanneer er een te populaire rit was. Eigenlijk schandalig dat Zwift dat nog steeds niet op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
Tacoos schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:45:
Interactief trainen in de winter/tijdens slecht weer is interessant, maar ik vind de direct drive trainers nog erg duur en die waarbij het wiel op een rol loopt lijken omslachtig vanwege calibreren enzo.
Is een interactieve rollentrainer dan een mooi compromis?
Geen speciale band/wiel nodig, gewoon je fiets erop gooien en gaan?
Hey grappig, dus dit is eindelijk een roller die zelf de weerstand kan instellen via ANT FE-C? Dat zou idd fiets erop ketsen en gaan zijn, geen speciale banden nodig. Wel goed om even op te merken dat de maximale helling (is maximale weerstand) slechts 5% is, dat is niet veel. Ik weet niet hoe je dat in watt moet uitdrukken, maar denk aan 5-600 watt. Mocht je voor deze keuze gaan dan zou ik het supertof vinden als je een kleine review kan plaatsen die ik kan linken in de startpost. We hebben dit toch een beetje afgedaan als: "oh ja er zijn ook rollers maar die gebruikt niemand, doei" :P

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb sinds de zomer een Tacx Neo. Nog niet zoveel op gefietst als dat ik zou willen, maar dat ligt zeker niet aan het apparaat! Robuust en stil.

Nu nog regelmaat weten te vinden om erop te klimmen. Motivatie is toch wat minder ten opzichte van buiten trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50
Ik ben nu twee maanden aan het Zwiften (is dat al een werkwoord?) en fiets tussen de 45-90 min per keer. Afhankelijk van de route die open is kies ik een willekeurige track die ik tegen maximaal aan fiets. Ondanks dat mijn FTP van 166 naar 194 is gegaan zie ik nog weinig progressie in de zin van conditie in het dagelijks leven of een gunstiger uitslag van de weegschaal. Ik zou daarom graag mijn trainingen efficienter in willen gaan zetten.

Ik heb gezien dat er veel trainingen in Zwift staan, maar ze zijn óf te lang, óf gaan uit van een te hoge fietsfrequentie per week, tot wel 5 à 6 ritten per week. Het lukt me maximaal 2-3 keer. Hoe kan ik die tijd zo efficient mogelijk gebruiken?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 12:50
coelho schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:03:
Ik ben nu twee maanden aan het Zwiften (is dat al een werkwoord?) en fiets tussen de 45-90 min per keer. Afhankelijk van de route die open is kies ik een willekeurige track die ik tegen maximaal aan fiets. Ondanks dat mijn FTP van 166 naar 194 is gegaan zie ik nog weinig progressie in de zin van conditie in het dagelijks leven of een gunstiger uitslag van de weegschaal. Ik zou daarom graag mijn trainingen efficienter in willen gaan zetten.

Ik heb gezien dat er veel trainingen in Zwift staan, maar ze zijn óf te lang, óf gaan uit van een te hoge fietsfrequentie per week, tot wel 5 à 6 ritten per week. Het lukt me maximaal 2-3 keer. Hoe kan ik die tijd zo efficient mogelijk gebruiken?
Dat is vrij complex om zo voor je uit te schrijven. Ik weet je gewicht niet dus je FTP zegt niet zo veel. Hoeveel watt /kg is het?

Als je al flinke conditie hebt gaan die trainen van 45min niet het verschil maken. Wil je verbeten dan moet je langer en harder gaan fietsen. Dus zeg 3x 2u per week.

Maar ik vermoed dat je basis conditie nog niet zo goed is. Dan is het beek interessanter om dat aan te werken. En dat is vooral veel (lang) in D1 fietsen.
Mijn buurman is bezig met een training schema en die is nu 2 maanden 3x per week een paar uur op de tacx bezig zijn basis conditie op te bouwen. Dat zijn lange ritten op een laag wattage, super saai maar het werkt wel. Wellicht is zo'n schema wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Je cardiovasculaire fitness is hoofdzakelijk een weerspiegeling van je VO2Max, Zwift heeft niet echt een trainingsprogramma dat zich richt op het verbeteren van je VO2Max, je zult daarvoor dus zelf iets moeten vinden. De intensiteit van FTP trainingen is te laag om de VO2Max echt te doen verbeteren.

Uithoudingsvermogen daarentegen is grotendeels een mentale component in combinatie met zelfbeheersing. Urenlange D1 training is daarvoor te overwegen, maar echt niet noodzakelijk. Bovendien voor iemand met al weinig tijd, gezien je onvermogen tot het voldoen aan de tijd voor de zwift programma's, is urenlang besteden aan D1 niet erg efficient. Je houdt namelijk te weinig tijd over voor echt trainen.

Voor wat betreft het gewichtsverlies, dat is en blijft een kwestie van het aloude gezegde 'ieder pondje gaat door het mondje'.

Zorg ervoor dat er een juiste balans is tussen kcal intake en kcal verbruik. 45 - 90 minuten fietsen is met intensiteit vol te houden op een ftp van ca. 190 waarschijnlijk iets in de orde van 350 - 700 kcal. Dat 2 - 3x per week zal grofweg 1400 - 1750 kcal betekenen. Gemiddeld genomen op dagbasis is dat slechts ongeveer 250 kcal extra te besteden.

Indien jij je fietsactiviteit compenseert door bijvoorbeeld een extra boterham met kaas te eten dan zit je hier al bijna aan. Bovendien is er ook nog wel iets te zeggen over timing van voeding, maar de invloed daarvan is belangrijker bij een al laag lichaamsvet percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 09:13
166 naar 194 is al een flinke progressie!

En trainingen te lang, waar is je motivatie, je wilt toch beter worden ;) ?

Mijn wintertrainingen zijn 1 uur lang (weekend 1,5 uur). Mijn doel / programma is 3 ritten in de week, kom er niet helemaal aan met de feestdagen, verbouwing en ziekjes. Ik gebruik hiervoor Trainerroad met een muziekje, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Je hebt geen video / virtuele wereld gewoon een lijntje en feedback / tips over beter fietsen.

Als je serieus beter wilt worden, moet je je grenzen verleggen; langer op de fiets; dieper gaan; pijn voelen; mentale blokkades doorbreken; etc.

Mijn mening :>

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
....Afhankelijk van de route die open is kies ik een willekeurige track die ik tegen maximaal aan fiets...
Elke rit tegen maximaal aan fietsen is niet de optimale training imho. Zoek een trainingsplan op wat bij je doel en tijdsbesteding past. Zo heeft Sufferfest een gratis (beginners) trainingsplan welke uitgaat van ca 3x per week fietsen.

En wat hierboven ook wordt gezegd, trainen is niet altijd even leuk. Ik heb de afgelopen 3 maanden puur op uithoudingsvermogen getraind. Soms best saai maar het betaalt zich nu al uit in de duurritten, nog nooit zo een goede conditie gehad in december. Ik ga nu een 10 weken programma doen om snelheid en kracht te verbeteren.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry

Waar je tegenaan loopt zijn eigenlijk de limitaties die Zwift op dit moment heeft. Ik zou sowieso dat D1 advies negeren, ja D1 is nuttig, maar ga dat lekker buiten doen en/of als je veel tijd hebt. Er is niets zo dodelijk voor je motivatie als binnen duurtrainingen doen. Lekkere ftp toename verder trouwens, mag je trots op zijn, al vermoed ik dat er ook een leereffect van de ftp test bij zit.

De limitaties van Zwift: Je kan daar op 2 manieren mee dealen
1) Proberen om op Zwift effectievere trainingen te doen, dat zijn in dit geval trainingen met intervallen. Je moet dan een trainingsschema ergens opduikelen waar structuren van intervallen bij staan en die gewoon op Zwift uitvoeren. Wellicht kan je daarvoor de standaard Zwift trainingen in de plaats doen, dat weet ik niet ik ken die niet. Je kan ook proberen om zo'n schema zelf te maken, maar dat is wel lastig. Misschien dat iemand wat screenshots van een trainerroad plan voor je kan maken.

2) Een andere app selecteren die trainingsplannen aanbied. Sufferfest en Trainerroad doen dit beide goed op dit moment. Met name Trainerroad heeft ook plannen met 'low volume' of 'time condensed'. Het is al gezegd, maar trainerroad is wel wat saaier dan Zwift.

Die gasten van trainerroad hebben net een podcast online gezet over het maken van een trainingsschema voor het jaar. Ik heb hem nog niet bekeken, maar de lengte suggereerd dat ze er (te) diep op in gaan:
https://www.facebook.com/...7519388548/?q=trainerroad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Gewoon 2x zo lang over die schema's doen dus wat Zwift jou in een week wil laten doen over 2 weken uitsmeren. Weet niet of dat binnen de Zwift schema's zo mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Dat kan, maar je wil natuurlijk ook een bepaalde hoeveelheid werk (TSS) verzetten in zo'n week en de juiste hoeveelheid rust pakken. Dat verlies je dan. In principe wil je gewoon 3 maal per week bruut afzien afgewisseld met een periodieke rustweek, ik denk niet dat dat gebeurt als je een week schema uitsmeert over twee weken. (Al ken ik de schema's dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 23:52

Crazy D

I think we should take a look.

MrAngry schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:11:
In principe wil je gewoon 3 maal per week bruut afzien afgewisseld met een periodieke rustweek
In principe wil je dat juist niet. Je wilt efficiënt trainen en met 3 x per week bruut afzien ga je niet beter worden. Dat is nou juist het hele punt.

Je kunt natuurlijk sneaky een trial afsluiten bij TrainerRoad, een trainingsplan starten en die schema's overnemen/overschrijven/foto's/printscreens/whatever suits you, en die in Zwift zelf aanmaken (dat kan toch?). Of anders beetje discipline en ze zelf narijden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In zit nu in de derde week van de 6 weeks ftp beginner.
Het is goed vol te houden en voldoende afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Crazy D schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:18:
[...]

In principe wil je dat juist niet. Je wilt efficiënt trainen en met 3 x per week bruut afzien ga je niet beter worden. Dat is nou juist het hele punt.
Ik heb het wat onhandig opgeschreven, wat ik bedoel is dat je geen duurtrainingen wilt gaan doen, maar het maximale uit je beperkte tijd halen door veel TSS in je poten te laden, afgewisseld met voldoende rust. Dat doe je mijns inziens dus door gestructureerd met VO2max intervallen en over/unders en dergelijke aan de gang te gaan. Ik vind dat zelf wel bruut afzien (in vergelijking met duurtraining).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 12:50
Iemand die wat doet met die Freshness & Fitness curve in Strava (of Trainingpeaks). Bij mij blijft ie mooi hangen waar ik de zomer mee geëindigd ben. Wat wel overeenkomt met hoe ik me conditioneel voel.

Ik doe overigens alleen maar trainingen van 1.5u of korter, maar dan wel flink afzien. Ik hou wel van de (z/s)weetspot trainingen.

Nog even terugkomend op mijn eerdere post.
Het ftp van de vraagsteller is van 166 naar 194 watt gegaan, wat een vooruitgang van 18%. Of je eerste FTP was niet het "onderste uit de kan" of je hebt wel degelijk iets getraind. Indien je gewicht gelijkt is gebleven zou ik me niet zo veel zorgen maken. En anders gewoon minder eten en zo door blijven fietsen. En is mijn advies van D1 training wellicht niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ncornelisse schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:19:
Er doen meer dan 1800 mensen mee per sessie. Dat worden rokende servers morgenochtend.
Bij sommige kiss races is het soms al erg om uberhaupt in te loggen.
Totaal geen last van gehad en het was erg leuk om te doen!

In de B-groep gereden (72km) en als 700e ofzo uit de startblokken (van de ruim 1200 aan de start). Op de klimmetjes zeer veel mensen kunnen inhalen (leve W/kg). Vooral op de klim naar de radiotoren ging ik er echt 100 voorbij ofzo. Op het vlakke kom ik nog power tekort en is het maximale echt ‘aanklampen’. Uiteindelijk 219e geworden en de 72km in 2uur12 afgewerkt, wat toch een mooi gemiddelde van 33,2km/h opleverde met ruim 1300hm. :)

Ga dit zeker vaker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
MrAngry schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:16:
[...]
Ik heb het wat onhandig opgeschreven, wat ik bedoel is dat je geen duurtrainingen wilt gaan doen, maar het maximale uit je beperkte tijd halen door veel TSS in je poten te laden, afgewisseld met voldoende rust.
In de Zwift schema's zitten geen echte duurtrainingen en zijn daarom wel geschikt om met een lagere frequentie te doen. Het is sowieso een illusie om te denken dat die algemene Zwift schema's perfect afgestemd zijn voor een specifiek persoon. Ik denk wel dat Zwift schema's met een lagere frequentie volgen voor een leek beter werkt dan zo maar wat doen.

@coelho je lijkt een onrealistisch beeld van trainingsresultaten te hebben. Je kunt niet na 2 maanden training al wonderen verwachten op de door jou genoemde gebieden. Het is ook goed om het rustig op te bouwen op een manier die voor jou vol te houden is. Daar zul je op de lange termijn meer resultaat mee halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Noxa schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:13:
Iemand die wat doet met die Freshness & Fitness curve in Strava (of Trainingpeaks). Bij mij blijft ie mooi hangen waar ik de zomer mee geëindigd ben. Wat wel overeenkomt met hoe ik me conditioneel voel.
Ik kijk er wel eens naar, maar ik heb altijd het idee dat de fatigue niveaus die Strava hierin aangeeft een slechte representatie zijn van hoe ik mij daadwerkelijk voel. Ook de fitness levels zijn discutabel. Tijdsinvestering heeft de grootste impact hierop. Ik bemerk het met name tijdens mijn fiets en wandelvakanties. Dit zijn relatief laag intensieve inspanningen maar waarbij ik wel op een dag circa 10 uur op de fiets kan zitten of te voet aan de wandel kan zijn. Daarbij maak ik per dag sprongen van ongeveer 4 ~ 8 in fitness en de fatigue levels gaan skyhigh. Ik voel me echter geen enkel moment vermoeid.

Daarnaast gebruik ik Garmin, ook Garmin geeft een training status, recommended recovery time and weekly training load. Na deze laag intensieve inspanningen is de geadviseerde rusttijd vaak ongeveer 8 ~ 12 uur. Qua training load op dat soort dagen val ik binnen Garmin vaak op het randje van hoog.

Dat komt naar mijn mening dan ook veel meer overeen met hoe ik mij daadwerkelijk voel qua freshness. Qua fitheid vind ik bovendien dat de VO2Max indicator van Garmin ook veel beter overeenkomt met hoe ik mij voel qua cardiovasculaire fitness.

Ook zit er een duidelijke discrepantie in wanneer Garmin aangeeft dat ik in peak form zou zijn en wanneer Strava aangeeft dat ik in peak form zou zijn. En gevoelsmatig moet ik zeggen dat ook hier het moment dat Garmin aangeeft dat ik in peak form zou zijn beter overeenkomt met hoe ik mij op dat moment ook daadwerkelijk voel. Bij Strava is de form factor naar mijn idee pas te laat weer goed, dit doordat fatigue bij Strava vrij lang hoog blijft en ik bij Strava dan echt 2 - 3 weken niet gesport zou moeten hebben. Bij Garmin is het na één week laag intensief sporten en rustige resting heart een switch naar peak form in de volgende week.

Dus tsja, ik neem de strava freshness & fitness curve met een korreltje zout.
Noxa schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:13:Nog even terugkomend op mijn eerdere post.
Het ftp van de vraagsteller is van 166 naar 194 watt gegaan, wat een vooruitgang van 18%. Of je eerste FTP was niet het "onderste uit de kan" of je hebt wel degelijk iets getraind.
Er is uiteraard wel degelijk getraind, maar hij bemerkt er in de dagelijkse praktijk weinig van. En hoewel hij niet helemaal duidelijk aangeeft op welk gebied hij het niet goed bemerkt, of dit cardiovasculaire fitness (VO2 max uiting) is, bijvoorbeeld bij het rap omhoog lopen van meerdere trappen of simpelweg een uithoudingsvermogen op langere termijn (meer een mentale component in combinatie met zelfbeheersing / ervaring)... kan ik mij wel voorstellen dat hij op beide hiervan weinig effect bemerkt.

FTP is namelijk een indicatie voor kracht. En kracht is nu net datgene dat je in de dagelijkse praktijk het minste echt zult gebruiken, maar meer relevant is voor de sport alleen. Door net niet die VO2Max zones aan te tikken zul je op het gebied van cardiovasculaire fitness weinig progressie boeken ondanks dat je wel een stijging in FTP zult zien. Zeker op een korte termijn van 2 maanden zul je dan nauwelijks een verschil hebben. Door je op de VO2Max te richten kun je echter zeer zeker wel een aanvankelijk snelle stijging maken, vergelijkbaar met zoals je ook een rappe eerste FTP stijging kunt hebben. Maar vereist een gerichte training. Uiteraard zul je hier snel tegen een zeker plateau aanlopen en gaat het wel weer langer duren :9.

Daarentegen zul je ook qua uithoudingsvermogen weinig verschil bemerken indien je maar één modus kent, simpelweg door blijven knallen, inzet van kracht en daarmee hartslagverhoging op de verkeerde momenten, te weinig of te veel voeding onderweg, etc. Wat dat betreft is uithoudingsvermogen dan ook veel meer een uiting van kennis en expertise dan iets anders.

Zo sport mijn vriendin niet heel veel, maar gaat wel mee op de fiets vakanties en wandelvakanties. Relatief ongetraind fietst of wandelt zij dan ook laag intensief mee 8 - 12 uur per dag.

Het hele concept van urenlang, week in week uit D1 trainingen te doen om uithoudingsvermogen te trainen is dan ook naar mijn idee verre van nodig. Veel beter kun je jezelf goed inlezen in de achterliggende materie, goed gebruik weten te maken van hartslagmeting en eventueel krachtmeting tijdens de rit en als laatste een klein aantal keren experimenteren met welke voeding voor jou persoonlijk werkt. Zo eet ik tijdens duurritten geen bananen, drink ik geen cola / water mixes, etc. maar trek ik het veel beter op eiwit/vetrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Naar aanleiding van wat je hier schrijft bedenk ik net dat ik (naast objectieve metingen zoals FTP) eigenlijk ook vaak weinig merk van het goed getraind zijn. Je ziet het pas echt goed terug als je een fietsmaat ineens helemaal aan puin trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Dank voor de vele reacties. Ik concludeer voorzichtig dat ik na 2 maanden nog weinig resultaat kan verwachten en dat doelgerichter trainen meer gaat opleveren. Of dat nou interval is of lang bij lage intensiviteit daar lijken de meningen over verdeeld.

Ik heb niet veel conditie op het moment en de reden dat ik een sneller effect verwachtte is omdat ik van 3x per week 30 minuten hardlopen of 3x per week T-25 (HIIT training van 25 minuten) wel zichtbaar gewicht verloor en conditie opbouwde (zoals 4 verdiepingen met de trap zonder bovenaan verzuurd en bekaf te zijn). Momenteel kan ik zeker 10kg missen en ik had gehoopt om hier met gemiddeld 3 uur in de week fietsen een begin mee te maken. Zeker omdat het het dubbele is van de eerder geïnvesteerde tijd (waarbij ik me besef dat zowel hardlopen als HIIT hoger intensief zijn).

Ik ga eens op zoek naar een specifiek trainingsprogramma.

edit: En ongeacht of het op de juiste manier is of niet, heb ik mijn eerste training van bijna een uur er weer op zitten. De kop is eraf :)

[ Voor 7% gewijzigd door coelho op 01-01-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
@MrAngry dat is naar mijn idee nou net een voordeel van indoor fietsen, je kunt je getraind zijn praktisch op elk moment controleren. Je kunt bijvoorbeeld je Zwift KOM tijden op langere hellingen of BigRingVR beklimming als referentie te nemen. Ook kun je via Strava je recente vermogenscurve vergelijken met die van een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
MrAngry schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:55:
Naar aanleiding van wat je hier schrijft bedenk ik net dat ik (naast objectieve metingen zoals FTP) eigenlijk ook vaak weinig merk van het goed getraind zijn. Je ziet het pas echt goed terug als je een fietsmaat ineens helemaal aan puin trapt.
Die laatste zin is erg dubbelzinnig op te vatten :9.

Maar inderdaad, daarin bemerk je het belangrijkste verschil in een verbetering van je FTP. Je prestatie tijdens de sport. Om zoveel mogelijk uit trainingen te halen is het dan ook belangrijk om te blijven houden dat zomaar iets doen niet altijd de gewenste resultaten geeft. Of soms zelfs averechts kan werken voor je persoonlijke doelen.
coelho schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:30:
Dank voor de vele reacties. Ik concludeer voorzichtig dat ik na 2 maanden nog weinig resultaat kan verwachten en dat doelgerichter trainen meer gaat opleveren. Of dat nou interval is of lang bij lage intensiviteit daar lijken de meningen over verdeeld.

Ik heb niet veel conditie op het moment en de reden dat ik een sneller effect verwachtte is omdat ik van 3x per week 30 minuten hardlopen of 3x per week T-25 (HIIT training van 25 minuten) wel zichtbaar gewicht verloor en conditie opbouwde (zoals 4 verdiepingen met de trap zonder bovenaan verzuurd en bekaf te zijn). Momenteel kan ik zeker 10kg missen en ik had gehoopt om hier met gemiddeld 3 uur in de week fietsen een begin mee te maken. Zeker omdat het het dubbele is van de eerder geïnvesteerde tijd (waarbij ik me besef dat zowel hardlopen als HIIT hoger intensief zijn).
Die HIIT trainingen tijdens het hardlopen zijn dan ook trainingen die je VO2Max aanspreken. En daarmee kun je dan ook vrij rap een vooruitgang boeken, dit geldt niet alleen tijdens hardlopen, maar ook op de fiets, roeimachine, etc. Pas hetzelfde concept toe als dat je doet tijdens het hardlopen, over-under intervals waarbij je 105 - 120% FTP zones hanteert als VO2Max training zone. Er zijn enkele VO2Max workout programs voor Zwift te downloaden, maar kan natuurlijk ook een ander opzoeken en manueel invoeren.

En tijdsinvestering in sport is gewoonweg niet de belangrijkste factor, efficiëntie telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 09:13
Oh en gewichtsverlies ga je niet bereiken door veel te fietsen en ondertussen veel eten naar binnen schuiven 😉.

Wees bewust wat je eet, ga eens een maandje je calorieën tellen. Het is een balans van eten en fietsen. En niet na het fietsen conpensatie eten.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

psychodude schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:57:
Zo eet ik tijdens duurritten geen bananen, drink ik geen cola / water mixes, etc. maar trek ik het veel beter op eiwit/vetrijk.
Als je een rustige duurrit rijdt, zul je ook vooral op de vetverbranding rijden. En heb je dus niet of nauwelijks koolhydraten als voeding nodig. Dus kun je idd ook beter geen bananen en cola's drinken wat dan prop je jezelf vol met energie die je lichaam op dat moment niet gaat gebruiken.

Ik ben er niet van overtuigd of rustige duur wel of niet nodig is. Wel dat er diverse tests zijn geweest waarbij leek dat HIT in de winter ook effectief was. Maar aan de andere kant, ik heb zelf gemerkt afgelopen jaar waarin ik veel korte ritjes van max 2 uur deed, dat mijn duurvermogen redelijk om zeep is in vergelijking met het jaar ervoor. 2 uur knallen in de duinen ging prima, maar heen en weer naar Hoek van Holland (3,5 uur) was een uitdaging. Wat ik het jaar ervoor probleemloos deed. Ik geloof voorlopig nog steeds dat je beiden nodig hebt, maar dat wil niet zeggen dat je de hele winter 3 x per week 4 uur op de tacx moet gaan. Binnen HIT, misschien zo nu en dan wat langere rustige trainingen, en zodra je naar buiten kunt, weer duurritten, zal waarschijnlijk net zo goed werken.

Het is mooi dat je 8-12 uur rustig kunt fietsen als je ongetraind bent. Maar dan rij je niet in een tempo waarin de mensen in dit topic trots gaan roepen dat ze een lange rit gemaakt hebben. Anders gezegd: met 15km/u 12 uur fietsen is nog steeds knap (krijg pijn aan m'n reet bij het idee), maar is natuurlijk van een andere orde dan 150km bij 30/u. En om zelfs maar in de richting van dat laatste te komen, heb je wel meer nodig. Dat 1e red je inderdaad wel als je een beetje gezond bent, zo nu en dan een trap loopt, etc.

Zwift kent trouwens ook een paar rustige duurtrainingen. Staan ergens tussen de work outs "60-90 minuten de tijd" en "90+ minuten". Vooral handig dat ie tijdens een workout wel duidelijk in beeld laat zien wat je power is en of je wat bij moet trappen of rustiger aan moet doen.

Nog een vraagje trouwens: heb sinds niet zo heel lang dat in Zwift de weerstand bij heuvels niet zo zeer zwaarder wordt, maar ik de snelheid is gewoon opeens langzamer. Deed gister nog een half uurtje rustig trappen, en het enige waaraan ik zag dat ik heuvel op ging is dat ik opeens 8km/u reed ipv 30. Iemand een idee welke setting ik onbewust heb verkloot? Heb volgens mij niet bewust iets gewijzigd en zag ook eigenlijk geen setting verder om hier ook maar iets mee te doen?
In BigRingVR werkt het nog gewoon: 10% is echt zwaarder dan 6... m'n trainer is dus niet stuk :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Crazy D schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 06:15:
[...]
Nog een vraagje trouwens: heb sinds niet zo heel lang dat in Zwift de weerstand bij heuvels niet zo zeer zwaarder wordt, maar ik de snelheid is gewoon opeens langzamer. Deed gister nog een half uurtje rustig trappen, en het enige waaraan ik zag dat ik heuvel op ging is dat ik opeens 8km/u reed ipv 30. Iemand een idee welke setting ik onbewust heb verkloot? Heb volgens mij niet bewust iets gewijzigd en zag ook eigenlijk geen setting verder om hier ook maar iets mee te doen?
In BigRingVR werkt het nog gewoon: 10% is echt zwaarder dan 6... m'n trainer is dus niet stuk :P
Staat Zwift toevallig ingesteld op ERG mode? Ik train vrijwel uitsluitend ERG, omdat je dan niet eens hoeft te kijken naar hoeveel watt je moet trappen, je moet gewoon trappen op de cadans die je zelf wilt, en de weerstand wordt vanzelf bepaald :). Dan kan je rustig een film, serie of cursus kijken. Gisteren de eerste 100km geboekt, morgen weer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Crazy D schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 06:15:
[...]
Zwift heeft in de settings iets dat difficulty setting ofzo heet, een slider optie. Die heb je mogelijk vrij ver naar links gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:23
Vorige week heb ik een Elite Kura Muin gekocht en begonnen met Zwift.
Dit bevalt me erg goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Roet schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:25:
[...]

Staat Zwift toevallig ingesteld op ERG mode? Ik train vrijwel uitsluitend ERG, omdat je dan niet eens hoeft te kijken naar hoeveel watt je moet trappen, je moet gewoon trappen op de cadans die je zelf wilt, en de weerstand wordt vanzelf bepaald :). Dan kan je rustig een film, serie of cursus kijken. Gisteren de eerste 100km geboekt, morgen weer :).
In de prefs.xml staat use_erg op 1, maar dat is het kopje workouts, dat impliceert dat een just ride niet in erg mode is. Ik zie alleen binnen Zwift zelf niet waar je dit aanpast :? Nou ja maar even in de XML aangepast, ik ga t vanavond wel beleven of dat het verschil is. Voor een work-out vind ik dat prima, maar als ik gewoon een rondje rijdt vind ik t toch wel aardig als omhoog ook wel zwaarder is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
Gebruikt er iemand hier de taxc trainer 4 software? Is wel prijzig maar zwift is ook niet zo goedkoop meer...

Het is me alleen niet helemaal duidelijk of daar nou dit taxc videos bij in zitten of dat je die vervolgens ook weer per stuk moet gaan kopen want dan wordt dat ook wel weer prijzig.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Zwift vergelijkt zich met een sportschool en daarmee vergeleken is het niet te duur. Ook Tacx is bezig met software via abonnementsvorm die nu in "open beta" nog gratis beschikbaar is. Idem BigRingVR was als beta gratis maar nu abonnement.
Ik zou er maar aan wennen dat je voor fatsoenlijke software periodiek abonnement moet betalen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

BartNL schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 00:26:
Zwift vergelijkt zich met een sportschool en daarmee vergeleken is het niet te duur. Ook Tacx is bezig met software via abonnementsvorm die nu in "open beta" nog gratis beschikbaar is. Idem BigRingVR was als beta gratis maar nu abonnement.
Ik zou er maar aan wennen dat je voor fatsoenlijke software periodiek abonnement moet betalen 😉
Het is natuurlijk wel appels met peren vergelijken, een sportschool heeft behalve de apparatuur ook een ruimte en personeel, bij zwift moet je zelf voor de trainer en de computer zorgen. Of het duur of te duur is hangt natuurlijk van je persoonlijke budget en wensen af, maar ik vind persoonlijk zwift aan de dure kant, zeker als ik bedenk dat ik met één abonnement en één trainer in huis niet met twee personen/profielen kan zwiften (om de beurt) [of ik moet iets gemist hebben]

Dat we naar abonnement software gaan is op zo'n beetje alle software markten al goed te zien, het spreekt voor zich dat de fietstrainer markt hier geen uitzondering op gaat zijn.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Een abbo bij basic-fit is bijna net zo duur. Zeker omdat je daar per pas betaald en niet per gebruiker.

Maar zwiften kan ik lekker thuis doen en hoef ik niet eerst naar de sportschool te fietsen. Dat vind ik wel een voordeel. De sportschool is niet om de hoek en dat kost me gewoon minimaal een uur extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:35

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Voor de mensen met een direct drive: jullie hebben een cassette op de trainer zitten. Houden jullie er ook rekening mee qua slijtage van ketting en cassette bij de overgang naar het wegseizoen of valt die slijtage in de praktijk wel mee? Bijvoorbeeld omdat je op je indoor trainer nooit met viezigheid te maken hebt.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Indoor slijt de boel nauwelijks. Kettingen vervang ik sowieso bij 0,75% rek, dan gaan cassettes gewoon veel langer mee.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Is om het even of het hier of bij het indoortopic hoort. Ik heb mijn fiets nu op de tacx staan maar ik gebruik dezelfde fiets voor buiten. Normaal fiets ik op ERG mode dus ik schakel amper en merk ik het niet zo maar de laatste vrije rit merkte ik op dat mijn ketting niet wil overschakelen van het ene kransje naar het andere. Dit gebeurt voornamelijk in het midden van de cassette. Als ik dan doordruk dat schiet hij ineens twee kransjes op.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik gebruik wel een ander achterwiel (dus andere cassette) op de tacx dan op de buitenfiets maar op de buiten fiets deed hij het ook wel eens maar niet zo vaak. Kan het zijn dat het andere achterwiel net iets anders in de fiets ligt? Ik heb al lopen pielen met dat stelschroef dingetje in mijn schakeldraad maar dat gaf geen oplossing.

Hierbij alvast een voorproef van de opstelling. Het is niet echt een mooie compositie. Wel staat alles erop. Ik zal eens kijken of ik een mooiere foto kan maken vanavond. De fiets is een beetje in een hoekje gepropt tussen alle andere spulletjes in het computerhok.

fiets op tacx

[ Voor 21% gewijzigd door Seriph op 04-01-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Ik weet niet welk stelschroefje je gebruikt maar het is wel de meest voor de hand liggende manier omdat schakelprobleem zoals jij omschrijft te verhelpen. Normaal gesproken zal je schakeldraad over langere tijd wat oprekken en langer worden. Om dat te verhelpen zit daar waar schakeldraad op de derailleur is aangesloten een stelschroef die je dan wat uitdraait. Testen doe je door na de verstellen versnellingen op en af te schakelen en dat moet soepel gaan.
Wanneer dat niet helpt kan het natuurlijk ook zijn dat je ketting versleten is. Er zijn goedkope ketting slijtage meters te koop waarmee je dat zelf makkelijk kunt controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Het kan ook gewoon zijn dat het traject waar de kabel doorloopt wat vies is. Zeker binnen gebeurd dat naar mijn idee sneller dan buiten. Regen spoelt buiten het nodige wel weg. Binnen blijft stof wat meer hangen. Corrosie wil ook nog wel eens voorkomen, beetje afhankelijk van hoe vochtig je huis is.

Je kan proberen wat WD40 in het buisje te spuiten, makkelijkste is te proberen te beginnen met de kabel gewoon op de plek te laten zitten en eventueel zwaarte kracht een handje te helpen. Even opnieuw spannen van de kabel daarna kan ook al een goed verschil maken.

Ketting kan ook zoals BartNL aangeeft.

Cassette verschil lijkt mij onwaarschijnlijk. De afstanden tussen bladen bij gelijke speed cassette zijn in principe vrijwel identiek. Bovendien onlogisch dat slechts 1 schakeling het probleem geeft daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Het gebeurt midden in de cassette maar niet altijd op hetzelfde kransje. Er zit een draaidingetje aan de kabel op de bocht van mijn shifter naar de ingang van mijn binnenbuis. Daar heb ik aan gedraaid om te kijken of het oploste.

Kabel traject wil ik niet echt aan denken. Als ik schakel zie ik wel mijn derailleur bewegen. Als ik twee klikjes geeft zie ik dat ding twee keer lopen en dan gaat de ketting twee kransjes. Echter als ik een klikje geef loopt ie een keer maar gaat niet naar het volgende kransje of pas na een tijdje.

Ik zal het eens aangeven als de fiets voor zijn jaarlijkse apk gaat naar de fietsenmaker. Dan krijgt ie nieuwe kabels, nieuw lintje, wordt ie opnieuw gesmeerd en zo. Ik weet dat je dat ook zelf kan en ik doe ook wel het een en ander zelf (zoals poetsen en ketting schoonmaken/smeren) maar ik vind het fijn als er een professional naar gekeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
BartNL schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 00:26:
Das leuk dat ze zich daarmee vergelijken, kan ik dan ook het bonnetje van m'n direct trainer, fiets, mat, cassettes etc. Bij hun indienen? :p lijkt me een beetje scheef... Ik begrijp dat zo'n app geld kost maar als je ziet hoe populair zwift is dan hebben ze nu een behoorlijk hoog inkomen maandelijks... Volgens mij kun je daar aardig wat programmeurs voor in dienst hebben.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Je zou voor wat perspectief eens moeten uitrekenen wat een buitenrit op een beetje gemiddelde racefiets eigenlijk kost als je alles meeneemt. Of een ander voorbeeld: Wattbike hier in de wijk is 12 euro per les. En als je ziet hoeveel beter de software van Zwift en Trainerroad is dan die van Tacx weet je ook gelijk waar dat geld heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
FireFoz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:20:
[...]Das leuk dat ze zich daarmee vergelijken, kan ik dan ook het bonnetje van m'n direct trainer, fiets, mat, cassettes etc. Bij hun indienen? :p lijkt me een beetje scheef...
dat is op zich ook een goede vergelijking. Persoonlijk heb ik die spullen vooral aangeschaft omdat ik Zwift zo leuk vind om te doen.
Wanneer je genoemde spullen in huis haalt ben je ook zo €1.800,- verder. Dat is evenveel als 10 jaar lang €15,- per maand aan Zwift betalen. Ik hoop dat de Tacx en mijn fiets het 10 jaar volhouden....
In dat vergelijk is het ook een redelijk bedrag :P

Wat ik een meer algemeen nadeel vind is dat je ondertussen overal van die betaalbare abonnementen voor nodig hebt. Opgeteld zijn die abonnementen te samen dan wel duur :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 09:22

The_Scarabial

MTB for life!

Gelukkig Zwift ik maar 3 a 4 maanden per jaar en dan zeg ik het abonnement weer op, dat is wel ideaal aan per maand betalen, als je per jaar moest betalen zou ik het abonnement nooit hebben afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Ik zie op dit moment voor mij persoonlijk geen vergelijkbaar of beter alternatief voor indoor fietsen. Zwift is voor mij zelfs in de zomer een prima aanvulling op het buiten fietsen. Waarschijnlijk blijf ik het hele jaar betalen 🤑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
En de laatste Zwift update is vrijgegeven, met de nieuwe toevoeging aan de London map. Zie ook https://zwiftinsider.com/update-1-0-22878/ voor meer details. Ziet er in ieder geval alvast uit als weer een leuke toevoeging aan London.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:12
Vanaf vandaag nog eens eerste vier weken van het century plan afwerken op trainerroad (met in het weekend ritten buiten) en dan de rolling road race. Normaal gezien moet dat nog genoeg zijn om mijn laatste maanden voor te bereiden naar de RVV en LBL toertochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markovichi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-06 16:11
Afgelopen weekend heb ik een Elite Qubo Digital Smart B+ gekocht. Puur om te proberen met Zwift.

Aangezien ik het fietsen (na zo'n 3 jaar) weer wil oppakken en mijn conditie en lichamelijke gesteldheid wil verbeteren, leek mij dit een mooie start. Vooral omdat mijn vrouw onregelmatig werkt en we samen 2 dochters van 1 en bijna 3 jaar hebben. Hierdoor kan ik dus niet altijd even makkelijk van huis.

Nu maar volhouden en zorgen dat ik, wanneer het buiten wat warmer en droger is (ja, ik ben een echte mooi-weer-fietser...), mooi weer wat ritjes daar kan maken...

Iemand nog tips voor een beginnende Zwifter? Wat zijn bijvoorbeeld handige trainingsprogramma's binnen Zwift?

[ Voor 10% gewijzigd door Markovichi op 09-01-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Voor trainingsplannen zie https://whatsonzwift.com/workouts/#plans
Het is afhankelijk van je beschikbare tijd welk plan het best bij je past. Je kunt ook losse workouts proberen. Als beginner zou ik eerst gewoon beginnen met fietsen op Zwift zodat je ook een beetje gevoel krijgt wat je niveau is. Zelf vind ik de groepsritten van Pack het best georganiseerd zie bijvoorbeeld https://www.facebook.com/events/402870330165150/ of https://www.facebook.com/events/1019820344840393/ en kijk of je daar prettig in mee kan fietsen. Op https://zwift.com/events/ staan (bijna) alle events en zoek daar iets wat bij je past.
Wil je daarna echt verbeteren bevallen mij de workouts in ERG mode beter. Met een goede FTP basis instelling zijn vermogen gestuurde trainingen effectiever dan zo maar wat rijden.

Heb je een idee van je start conditie?

[ Voor 6% gewijzigd door BartNL op 09-01-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik heb afgelopen weekend mijn eerste groepsrit gedaan. Wat me opviel was dat ik met name in de lage wattages (herstelstukken van 115-125 watt) zeker 20 watt extra moest trappen om niet gelost te worden. Bij alles tussen 140 en 180 (de max van deze rit) bleef ik redelijk op positie als ik dat wattage trapte.

Is dat puur omdat de groep te hard reed of kunnen er andere oorzaken voor zijn?

Ik ben overigens nog niet 'om', leuk om met meerderen te zijn maar omdat ik mijn handen aan het stuur heb, vond ik het sociale aspect wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:20

Tacoos

i am i

MrAngry schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:47:
[...]

Hey grappig, dus dit is eindelijk een roller die zelf de weerstand kan instellen via ANT FE-C? Dat zou idd fiets erop ketsen en gaan zijn, geen speciale banden nodig. Wel goed om even op te merken dat de maximale helling (is maximale weerstand) slechts 5% is, dat is niet veel. Ik weet niet hoe je dat in watt moet uitdrukken, maar denk aan 5-600 watt. Mocht je voor deze keuze gaan dan zou ik het supertof vinden als je een kleine review kan plaatsen die ik kan linken in de startpost. We hebben dit toch een beetje afgedaan als: "oh ja er zijn ook rollers maar die gebruikt niemand, doei" :P
Het viel mij idd wel op dat rollers niet of nauwelijks genoemd worden, ook op andere sites, dat maakte nieuwsgierig ;)
Vrouwlief vond ondertussen dat ik afgelopen tijd eigenlijk alweer genoeg aan de fiets heb uitgegeven en dan staan er nog wat dingen op de nominatie voor service/vervanging :X
Dit jaar ga ik daarom toch nog maar een keer een 3 maanden proef abbo in de sportschool nemen en stel ik dit nog maar ff uit.
Zal wel blijven volgen, want ik ben toch een beetje een mooi weer fietser en dat heeft me al heel wat dagen betekent dat ik thuis bleef afgelopen jaar en kwa km erg laag uitkwam

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
coelho schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:44:
Ik heb afgelopen weekend mijn eerste groepsrit gedaan. Wat me opviel was dat ik met name in de lage wattages (herstelstukken van 115-125 watt) zeker 20 watt extra moest trappen om niet gelost te worden. Bij alles tussen 140 en 180 (de max van deze rit) bleef ik redelijk op positie als ik dat wattage trapte.

Is dat puur omdat de groep te hard reed of kunnen er andere oorzaken voor zijn?

Ik ben overigens nog niet 'om', leuk om met meerderen te zijn maar omdat ik mijn handen aan het stuur heb, vond ik het sociale aspect wel meevallen.
het ligt er aan wat voor een groepsrit je doet. Als het een groeps workout is doet het er minder toe wat je exact trapt. Bij normale rit moet je uit de rijwind in de groep van de Lead (gele baken) zien te blijven die het tempo bepaald. Beste is om kort voor de Lead proberen te blijven en bij te trappen zo gauw de afstand kleiner wordt. Verder heb je bergop en bergaf te maken met verschillen in gewicht en verschillen in trainers waardoor het relatief zwaarder kan zijn.

Sociale kun je wat uitbreiden door Discord te gebruiken. In de Pack groepsritten die ik regelmatig doe helpt het luisteren in ieder geval en als je zin hebt klets je ook mee.

[ Voor 6% gewijzigd door BartNL op 09-01-2018 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
BartNL schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:16:
[...]

het ligt er aan wat voor een groepsrit je doet. Als het een groeps workout is doet het er minder toe wat je exact trapt. Bij normale rit moet je uit de rijwind in de groep van de Lead (gele baken) zien te blijven die het tempo bepaald. Beste is om kort voor de Lead proberen te blijven en bij te trappen zo gauw de afstand kleiner wordt.
Nog nooit een groepsrit gedaan maar dit klinkt erg tegenstrijdig. Je wilt toch juist in hun rijwind/draft en er dus niet vóór maar achter rijden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seeKo
  • Laatst online: 24-02 13:49
Leuk om dit topic door te lezen. Ben zelf deze winter ook begonnen op een CycleOps Magnus. Vreemd genoeg hoor ik niemand over Rouvy (voorheen Virtual Trainer). Ik ben hier uitermate tevreden mee.voor slechts 8 dollar per maand heb je;
Bijna iedere bekende route in de wereld op video, veel is goede kwaliteit
Workouts
Online races
Leuke gamification waarbij ze in ieder niveau prijzen weggeven.

Software werkt op Windows, iOS en Android. Ben ik de enige hier die dit gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
MrAcid schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Nog nooit een groepsrit gedaan maar dit klinkt erg tegenstrijdig. Je wilt toch juist in hun rijwind/draft en er dus niet vóór maar achter rijden...?
Ik verwacht dat doordat er veel mensen rondom het baken rijden het zo werkt. Daarnaast kun je op die manier makkelijker het opvangen als je op achterstand dreigt te komen.

Zelf nog geen enkele groepsrit meegemaakt maar verbaas mij erover wat ik allemaal aan chatberichten voorbij zie komen van groepsritten.. 9/10x komt het niet zo heel gezellig over op mij. Wel zorgt het er natuurlijk voor dat, net als bij EGR workouts, je gedwongen wordt om door te blijven trappen ondanks dat het wellicht wat minder goed lukt of je wat minder zin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markovichi
BartNL schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:35:
Voor trainingsplannen zie https://whatsonzwift.com/workouts/#plans
Het is afhankelijk van je beschikbare tijd welk plan het best bij je past. Je kunt ook losse workouts proberen. Als beginner zou ik eerst gewoon beginnen met fietsen op Zwift zodat je ook een beetje gevoel krijgt wat je niveau is. Zelf vind ik de groepsritten van Pack het best georganiseerd zie bijvoorbeeld https://www.facebook.com/events/402870330165150/ of https://www.facebook.com/events/1019820344840393/ en kijk of je daar prettig in mee kan fietsen. Op https://zwift.com/events/ staan (bijna) alle events en zoek daar iets wat bij je past.
Wil je daarna echt verbeteren bevallen mij de workouts in ERG mode beter. Met een goede FTP basis instelling zijn vermogen gestuurde trainingen effectiever dan zo maar wat rijden.

Heb je een idee van je start conditie?
Thanks! Ik wil voor nu proberen gemiddeld 3 keer per week een uurtje te gaan trappen.

Ik had ergens iets gelezen over FTP en dat zag ik gisteravond in de lijst op Zwift ook staan, dus ik dacht "Hey, leuk!". Ik kon het niet volhouden en heb de test niet afgemaakt En ja, ik weet het, dat is voornamelijk ook een mentale kwestie :F ... (gestopt op een gemiddelde van ongeveer 160watt dacht ik. 8)7 :X
Voor mezelf had ik toen al gelijk bedacht dat ik eerst maar weer eens wat kilometers moet maken (na 3 jaar echt niets aan sport te hebben gedaan).

Ik ga nu dus gewoon zo vaak als ik kan een uurtje trappen en laat de snelheid etc. maar voor wat het is.. Eerst weer het gevoel terug krijgen.
Groepsritten komen tzt wel dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Het is vrij normaal dat je de eerste keer moeite hebt met een ftp test. Vooral de langere varianten zoals de 20 minuten test. Ik heb nog steeds weleens dat ik hem afbreek. Veel trainingsplannen beginnen met een ftp test omdat ze gebaseerd zijn op ftp, maar eigenlijk is het een veel te zware eerste training. De gangbare wijsheid is dat je na een tijdje stil zitten door ziekte of afwezigheid eerst wat rustiger aan doet. Wel de frequentie oppakken, maar de eerste paar trainingen nog niet de intensiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik zit ook eigenlijk niet zo te wachten op de afsluitende FTP test na het 12 weken trainingsprogramma maar goed ik wil toch evengoed wel weten of er fatsoenlijk wat vooruitgang is. Nadeel is alleen dat die FTP natuurlijk ook wordt beinvloed door algemene fitheid en dat je door meer te trainen dan normaal er sowieso wel op vooruit bent gegaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36

Kluus

Gang is alles

MrAcid schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Vaak rijd de leader ergens midden in de groep, als je gewoon zorgt dat je in die groep blijft is er weinig aan de hand. Soms kom je even op kop, maar vaak val je vanzelf weer terug als je hetzelfde tempo blijft trappen. Vaak is er ook nog een sweeper (rode pijl) die afvallers weer terug moet brengen.
la_fusion schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:32:
[...]

Ik verwacht dat doordat er veel mensen rondom het baken rijden het zo werkt. Daarnaast kun je op die manier makkelijker het opvangen als je op achterstand dreigt te komen.

Zelf nog geen enkele groepsrit meegemaakt maar verbaas mij erover wat ik allemaal aan chatberichten voorbij zie komen van groepsritten.. 9/10x komt het niet zo heel gezellig over op mij. Wel zorgt het er natuurlijk voor dat, net als bij EGR workouts, je gedwongen wordt om door te blijven trappen ondanks dat het wellicht wat minder goed lukt of je wat minder zin hebt.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het ongezellig is, ok, er is niet zo veel chit-chat, maar iedereen is toch bezig met fietsen (overigens doe ik nooit de lage intensiteits dingen, misschien wordt daar meer gebabbeld). Meestal is het een beetje sturing van de groep, zorgen dat ze bij de leader blijven.

Ik vind de normale groepsritten vaak toch wel een hoop gedoe, persoonlijk doe ik liever mee aan de races (en daar wordt sowieso nauwelijks gechat) ;).
Crazy D schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:42:
[...]

In de prefs.xml staat use_erg op 1, maar dat is het kopje workouts, dat impliceert dat een just ride niet in erg mode is. Ik zie alleen binnen Zwift zelf niet waar je dit aanpast :? Nou ja maar even in de XML aangepast, ik ga t vanavond wel beleven of dat het verschil is. Voor een work-out vind ik dat prima, maar als ik gewoon een rondje rijdt vind ik t toch wel aardig als omhoog ook wel zwaarder is.
Was dit nog opgelost? Het zou kunnen dat de control functionaliteit van je trainer nog gekoppeld was aan een andere app (bijvoorbeeld de tacx utility op je telefoon). Deze ondersteund maar één connectie. Uitlezen van je vermogen werkt dan wel, maar Zwift kan je trainer niet aansturen op dat moment.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 10-01-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:09
Ik kan het niet vinden op internet maar misschien dat iemand me kan helpen: Waar moet een fiets aan voldoen om op een trainer zoals de Tacx Flow te passen? Werkt het ook met een stadfiets of is dat echt af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 22:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

zie post van mr angry

[ Voor 98% gewijzigd door rockhopper op 10-01-2018 16:01 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul078
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-06 13:58
Markovichi schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:11:
Afgelopen weekend heb ik een Elite Qubo Digital Smart B+ gekocht. Puur om te proberen met Zwift.

Aangezien ik het fietsen (na zo'n 3 jaar) weer wil oppakken en mijn conditie en lichamelijke gesteldheid wil verbeteren, leek mij dit een mooie start. Vooral omdat mijn vrouw onregelmatig werkt en we samen 2 dochters van 1 en bijna 3 jaar hebben. Hierdoor kan ik dus niet altijd even makkelijk van huis.

Nu maar volhouden en zorgen dat ik, wanneer het buiten wat warmer en droger is (ja, ik ben een echte mooi-weer-fietser...), mooi weer wat ritjes daar kan maken...

Iemand nog tips voor een beginnende Zwifter? Wat zijn bijvoorbeeld handige trainingsprogramma's binnen Zwift?
Hoe bevalt deze trainer samen met Zwift? En wat is de max helingsgraad dat hij aankan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
rockhopper schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:00:
[...]

Meer schrijven is blijkbaar meer winnen
Wat heb jij een hoop tekst nodig om aan te geven dat je een fiets nodig hebt met een quick release of steek-as. (Dus geen oma type stadsfiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kluus schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:35:
Was dit nog opgelost? Het zou kunnen dat de control functionaliteit van je trainer nog gekoppeld was aan een andere app (bijvoorbeeld de tacx utility op je telefoon). Deze ondersteund maar één connectie. Uitlezen van je vermogen werkt dan wel, maar Zwift kan je trainer niet aansturen op dat moment.
Hmm nou. Ik begon met typen dat het niet heeft geholpen, maar ik heb eigenlijk dit hele jaar (...) nog geen free ride gedaan, ik doe alleen maar workouts. Maar ik verwacht van de ERG mode van TrainerRoad dat als de wattage omhoog moet, het vanzelf zwaarder wordt. Dat gebeurt niet. Maar berg op wordt het ook niet zwaarder, ik rij gewoon supertraag dan maar voor de rest wijzigt er niets. TrainerRoad en BigRingVR draaien trouwens ook niet dus die houden 'm niet vast oid. Maar ook slipstream werkt in workout mode niet en wellicht hebben bergen daardoor ook geen effect. Moet weer eens vrij rondrijden om dit te testen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
MrAngry schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:25:
Het is vrij normaal dat je de eerste keer moeite hebt met een ftp test. Vooral de langere varianten zoals de 20 minuten test. Ik heb nog steeds weleens dat ik hem afbreek. Veel trainingsplannen beginnen met een ftp test omdat ze gebaseerd zijn op ftp, maar eigenlijk is het een veel te zware eerste training. De gangbare wijsheid is dat je na een tijdje stil zitten door ziekte of afwezigheid eerst wat rustiger aan doet. Wel de frequentie oppakken, maar de eerste paar trainingen nog niet de intensiteit.
Voor het FTP test gedeelte zou het in principe niet veel moeten uitmaken. Je hartslag zal tenslotte van FTP test tot FTP niet veel variëren. Het maximaal haalbare dat gedurende een periode van 20 minuten vol te houden is. De enige ware variabele die veranderd is kracht (althans, dat hopen we dan iedere keer maar als we na een periode van training de test herhalen :9).

Bij het vroegtijdig afbreken van de FTP test is er of te hoog ingezet waarbij een hartslag werd behaald die geen 20 minuten vol te houden is, of de warming up is fysiek simpelweg te zwaar geweest. Dit laatste kan nog wel eens het geval zijn als je een geschatte FTP waarop de warmup gebaseerd wordt in Zwift te hoog zet.

Overigens hoef je in Zwift niet eens specifiek de FTP test te doen om een FTP waarde te krijgen. Zwift houdt het altijd bij. Dus als je gewoon een paar keer fietst krijg je in ieder geval een eerste waarde om te hanteren. En als je op een dag denkt deze klim voelt vandaag wel goed, dan kun je er net zo goed gelijk het beste van maken en een nieuwe FTP neerzetten :p.

Vandaag en gisteren overigens goed kunnen genieten van de nieuwe toevoeging aan de London route in Zwift. Met name de Surrey Hills route bevalt goed. Brengt een leuk aanbod aan kleinere klimmetjes op vrij korte afstand van elkaar dat Zwift dusver nog niet echt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
[...]Zelf nog geen enkele groepsrit meegemaakt maar verbaas mij erover wat ik allemaal aan chatberichten voorbij zie komen van groepsritten.. 9/10x komt het niet zo heel gezellig over op mij. Wel zorgt het er natuurlijk voor dat, net als bij EGR workouts, je gedwongen wordt om door te blijven trappen ondanks dat het wellicht wat minder goed lukt of je wat minder zin hebt.
Op mij is effect van een groepsrit bijna tegengesteld aan een ERG workout. Door het geklets en het in de gaten houden van de dynamiek in de groep vliegt de tijd in een groepsrit voor mijn gevoel altijd voorbij. Ik gebruik de groepsritten als de wat lichtere en hersteltraining en ERG workout vind ik goede afwisseling omdat ik mij daarmee tot zwaardere inspanning dwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
psychodude schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:52:
[...]

Voor het FTP test gedeelte zou het in principe niet veel moeten uitmaken. Je hartslag zal tenslotte van FTP test tot FTP niet veel variëren. Het maximaal haalbare dat gedurende een periode van 20 minuten vol te houden is. De enige ware variabele die veranderd is kracht (althans, dat hopen we dan iedere keer maar als we na een periode van training de test herhalen :9).

Bij het vroegtijdig afbreken van de FTP test is er of te hoog ingezet waarbij een hartslag werd behaald die geen 20 minuten vol te houden is, of de warming up is fysiek simpelweg te zwaar geweest. Dit laatste kan nog wel eens het geval zijn als je een geschatte FTP waarop de warmup gebaseerd wordt in Zwift te hoog zet.
HR is juist heel slecht te vergelijken van dag tot dag, daarom doe je ook een FTP test. Kracht is een objectieve(re) waarde. Je zet dus in op een inspanningsniveau dat je 20 minuten kan volhouden, maar dat heeft minder met hartslag te maken en meer met gevoel. Die HR meter kan je beter wegtiefen bij een FTP test.

Wat meer theorie in deze blog/podcast: http://blog.trainerroad.c...ow-modern-athletes-train/

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 10-01-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Markovichi schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:57:
[...]Groepsritten komen tzt wel dan...
de 1.5 w/kg groepsritten kun je ongetraind waarschijnlijk wel bijhouden wanneer je langere tijd 160W kunt trappen?
Verder zijn de groep workouts dan zeker iets om te proberen omdat het daar niet uit maakt welk vermogen je trapt.
Zou ik wel beginnen met je FTP in Zwift heel laag in te schatten en dan eens 20 minuten redelijk hard je best doen. Zwift past je FTP volgens mij automatisch aan op 95% van je gemiddelde bij een 20 minuten inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
[...]

klopt zo ongeveer. Bij de Pack groepsritten waar ik meestal in aan mee doe rijden meestal tussen de 200 tot 600 deelnemers mee. Er is altijd een deel dat niet weet dat het geen race is en rijdt veel te hard en worden de "flyers" genoemd. Rest rijdt dan rond de Lead. Wanneer je binnen 50 meter van de lead blijft kun je precies (tot op 1 meter) zien wat je afstand tot de lead is. Je kunt daardoor ook goed zien of je het juiste tempo rijdt. Doe je dat niet dan kun je met name bij afwisseling naar dalen makkelijk verrast worden doordat het peloton je dan zo hard inhaalt dat je moeite gaat krijgen om aan te haken.
Wanneer je het tempo van de groepsrit goed aan kunt kun je daar makkelijker mee om gaan en je zelfs bewust even laten lossen om daarna weer naar de groep terug te rijden. Zo doe ik wel eens wat intervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
MrAngry schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:01:
[...]

HR is juist heel slecht te vergelijken van dag tot dag, daarom doe je ook een FTP test. Kracht is een objectieve(re) waarde. Je zet dus in op een inspanningsniveau dat je 20 minuten kan volhouden, maar dat heeft minder met hartslag te maken en meer met gevoel. Die HR meter kan je beter wegtiefen bij een FTP test.

Wat meer theorie in deze blog/podcast: http://blog.trainerroad.c...ow-modern-athletes-train/
HR heeft weinig plaats meer in een trainings schema, ja. Maar voor een relatief steady state waar het bij een FTP test op neer komt is uiteindelijk heart rate fysiek gezien toch nog altijd één van de belangrijkste limiterende factoren. Als jouw hart het niet aankan om meer zuurstof rond te pompen, dan houdt het eenmaal gewoon op. En die limiet verandert nauwelijks van test tot test. Met veroudering gaat de max langzaam aan achteruit, in geval van ziekte zit je sneller op een hogere waarde. En zeker dit laatste vertaalt zich dan ook al snel terug in je mogelijke performance, zou je overwegen om een FTP test te doen op een dag dat je ziek bent.

De notie dat je de HR meter beter kunt wegtiefen bij een FTP test, tsja, daar ga ik dan ook zeer zeker niet in mee.

Bovendien is er ook helemaal niets in de link die je aanhaalt dat dit onderbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Wat een onzin, echt ga je eerst eens verdiepen in fysiologie. Misvattingen in je post:
- De power bij VO2max is gelimiteerd door hartslag.
- Hartslag is 1 op 1 gecorreleerd met rondgepompt bloedvolume (er is ook zoiets als slagvolume en waar het bloed heen gaat)
- Rondgepompt bloedvolume is limiterend voor VO2max.

Hartslag is het aantal slagen dat je hart per minuut maakt en verder niet. Je hangt er allemaal dingen aan vast die er niet aan vast hangen. Natuurlijk speelt hartslag een rol, maar het is meer een symptoom van onderliggende mechanismen. Dingen als de mate van vascularisatie in een spier en slagvolume zijn belangrijker. Het is ook vaak het slagvolume wat veranderd door training, niet de hartslag.

[ Voor 23% gewijzigd door MrAngry op 10-01-2018 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Misvattingen in mijn post? Jij haalt dingen aan waar ik nergens een uitspraak over doe. Minder tussen de regels doorlezen zou ik zeggen.

Ik heb het alleen over slagfrequentie. Niets meer, niets minder. Het overige is leuk voor het behalen van progressie. Maar je slagfrequentie blijft uiteindelijk vrij bepalend in tot hoezeer je 20 minuten steady state kunt volhouden.

Met andere woorden, met training ga je het niet redden om bij een ene FTP meting met een slagfrequentie van circa 170 voort te gaan naar een FTP test waarbij plots de slagfrequentie circa 185 zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
psychodude schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:37:
[...]
is uiteindelijk heart rate fysiek gezien toch nog altijd één van de belangrijkste limiterende factoren.
Wat staat hier dan? Daar staat toch dat je hartslag je FTP limiteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
MrAngry schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:59:
[...]

Wat staat hier dan? Daar staat toch dat je hartslag je FTP limiteert?
Mogelijk niet geheel duidelijk vanaf mijn kant daarin. Maar bedoelde gericht op de performance die je tijdens die steady state belasting op dat moment kunt leveren. Niet in relatie tot progressie van je FTP of progressie anderszins.

En waar de overige variabelen redelijk 'aanpasbaar' zijn, zoals VO2Max, slagvolume en zelfs zaken als bijvoorbeeld het spiermetabolisme, is onze hartslagfrequentie dat nauwelijks.

De daarbij te dragen piekbelastingen veranderen ook nauwelijks, waarbij voor een FTP test hartslag dan ook als graadmeter voor het inschatten op eventueel meer te kunnen leveren of niet te hard van stapel te lopen indien je ziet dat deze langzaam opklimt richting de 180+, nog altijd waarde heeft.

Verder deel ik de notie zeker wel dat voor training kracht veel relevanter is, onder je plateau zit er een redelijke speling in je hartfrequentie afhankelijk van een geheel scala aan mogelijke invloeden. Ook leent de heart rate lag zich slecht voor over under interval training.

Maar zodra het neer komt om op die ene dag het onderste uit de kan te halen, dan kun je nog zo hard willen, maar boven een bepaalde slagfrequentie ga je het gewoonweg niet langer dan 20 minuten volhouden. Ondanks dat de rest veranderd. En met de rest natuurlijk ook je FTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markovichi
Raoul078 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:32:
[...]

Hoe bevalt deze trainer samen met Zwift? En wat is de max helingsgraad dat hij aankan?
Mij bevalt hij prima! Het is mijn eerste trainer en voor een relatief laag bedrag kan je zo kennismaken met indoor trainen en Zwift. Ook in combinatie met Zwift vind ik hem te gek! De max helingsgraag is 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
In eerste instantie gebruikte ik Zwift icmde sensoren van mijn Wahoo. Nu ben ik daar toch niet zo tevreden mee.

Nu heb ik deze fietstrainer op het oog. Met name de prijs spreekt mij aan :).

Mijn vraag is eigenlijk, hier wordt aangegeven dat de trainer een helling van 6% kan simuleren. In Zwift zitten wel steilere klimmen. Hoe reageert de app / trainer wanneer je een helling van meer dan 6% opklimt?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
SirLenncelot schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 07:49:
Mijn vraag is eigenlijk, hier wordt aangegeven dat de trainer een helling van 6% kan simuleren. In Zwift zitten wel steilere klimmen. Hoe reageert de app / trainer wanneer je een helling van meer dan 6% opklimt?
Dan wordt het niet zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
Taigu schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:52:
Leuk topic! Ik heb de afgelopen maanden binnen gefietst met Sufferfest filmpjes en GoT. De nodige uren gemaakt en nu aan het kijken of ik een ultra low budget Zwift opstelling kan maken. Ik gebruik een oude fiets op een 'domme' Tacx Satori. Via AliE een BT snelheid/cadans sensor en HRM band besteld.
Het BLE avontuur is niet erg succesvol. De HR band werke niet en de snelheid/cadans sensor instabiel. Ik ben nu (zoals aangeraden) overgestapt op ANT+ sensoren en deze werken stukken beter. Zowel de ontvanger als de sensoren werken in 1x onder Windows 7 met de Sufferfest app.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
lateef schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:27:
[...]

Dan wordt het niet zwaarder.
Maar je gaat wel langzamer.

Als je overigens de standaardinstelling voor trainer difficulty gebruikt in Zwift (50%) dan blijft het tot 12% anders aanvoelen (zwaarder worden). Vanaf 12% voelt het dan niet meer zwaarder - maar ga je wel langzamer omhoog.

Dus: qua ervaring is het iets minder, want je voelt het steiler worden niet meer maar qua effort/power zul je hetzelfde moeten leveren om boven te komen op iedere trainer, ongeacht hoe geavanceerd.

[ Voor 19% gewijzigd door MrAcid op 12-01-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Taigu schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:32:
[...]

Het BLE avontuur is niet erg succesvol. De HR band werke niet en de snelheid/cadans sensor instabiel. Ik ben nu (zoals aangeraden) overgestapt op ANT+ sensoren en deze werken stukken beter. Zowel de ontvanger als de sensoren werken in 1x onder Windows 7 met de Sufferfest app.
Ik heb ook echt alleen maar gezeik gehad met BLE (MacBook Pro icm Tacx Flux en Wahoo Tickr hartslag). Ben één keer 40min bezig geweest om het aan de praat te krijgen, zonder aanwijsbare reden waarom het uiteindelijk wél werkte en daarvoor niet.

Met een ANT+ stickje (zonder verlengkabels of wat dan ook) gaat het tot nu toe (10+ uur) vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:36:
[...]
Als je overigens de standaardinstelling voor trainer difficulty gebruikt in Zwift (50%) dan blijft het tot 12% anders aanvoelen (zwaarder worden). Vanaf 12% voelt het dan niet meer zwaarder - maar ga je wel langzamer omhoog.
Excuses voor de eventuele domme vraag; zelf nog geen ervaring met Zwift). Betekent dit dat standaard in Zwift de te leveren inspanning voor een bepaalde hellingsgraad de helft is van de inspanning die je moet leveren als je hetzelfde zou doen in reele wereld? Of wordt je snelheid gehalveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

pdukers schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:50:
[...]

Excuses voor de eventuele domme vraag; zelf nog geen ervaring met Zwift). Betekent dit dat standaard in Zwift de te leveren inspanning voor een bepaalde hellingsgraad de helft is van de inspanning die je moet leveren als je hetzelfde zou doen in reele wereld? Of wordt je snelheid gehalveerd?
Domme vragen bestaan niet. Trainer Difficulty bepaald hoe zwaar de trainer aanvoelt. Dit helpt bij bijvoorbeeld trainers die niet zo'n hoge tegen-weerstand kunnen geven, toch verschillende aan te voelen. Als je dit op 100% zet zou een trainer die tot 6% kan simuleren, boven dit virtuele percentage niet meer zwaarder aan gaan voelen.

Het maakt het klimmen echter niet makkelijker, om een bepaalde snelheid te rijden op een helling in Zwift moet je nog steeds hetzelfde vermogen leveren. Je zult hooguit wat anders schakelen dus.

In het kort: trainer difficulty heeft alleen invloed op het realisme en niet op de intensiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
pdukers schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:50:
[...]

Geen domme vraag - zat hier ook erg mee voordat ik een trainer ging kopen.

Kort (door de bocht) antwoord: de te leveren inspanning is gelijk, je snelheid wordt gehalveerd.

Completer/beter antwoord: je (klim)snelheid wordt berekent door Zwift aan de hand van je gewicht en het vermogen dat je levert. Het maakt voor Zwift niet uit wat jouw trainer doet: Zwift krijgt alleen het geleverde vermogen doorgestuurd van de trainer - met allerlei variabelen (vermogen, gewicht, fietsgewicht/aero, drafting, sokhoogte) maakt Zwift daar en snelheid van.

Mijn ervaring: het resultaat van trainer difficulty op 100% is in Zwift dat je relatief veel meer aan het schakelen bent, en elke keer een behoorlijke 'beuk' krijgt als Zwift je door een steile binnenbocht stuurt. Buiten kun je die wisselingen in hellingshoek veel beter opvangen en inschatten.

Ik dacht toen ik een trainer ging aanschaffen dat het heel belangrijk was dat hij grote hellingspercentages kon simuleren. In de praktijk is dat eigenlijk niet nodig: als het maar een beetje meebeweegt met de omgeving is het voldoende boeiend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Ik snap het effect eerlijk gezegd niet. Ik zit met de volgende cirkel redenering in mijn hoofd.

Een fictief rekenvoorbeeld:

- Helling van 1000 meter lengte.
- 100% difficulty, en ik rij 18 km/h met 200W constant vermogen. Inspanning duurt dan 200 seconden en de te leveren energie is 200W*200sec = 40KJ.

Wat worden de getallen bij 50% difficulty? Als zoals gesteld de snelheid halveert naar 9 km/h, dan heb ik 400 seconden nodig om boven te komen. Omdat de inspanning gelijk zou moeten blijven moet ik nog steeds dezelfde 40KJ energie opbrengen om boven te komen. Het te leveren vermogen wordt dan 100W (40KJ/400sec).

Maar ik denk dan "dat voelt dan erg makkelijk aan" (ik kan nl. in principe 200W constant generen), waardoor ik meer vermogen ga trappen en mijn snelheid hoger zou moeten worden. Doe ik weer 200W, dan is mijn snelheid weer 18 km/h en ben ik terug bij de 100% instelling 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door pdukers op 12-01-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38
Ik ben op zoek naar een relatief simpele smart trainer. Inmiddels heb ik de volgende opties gevonden:
- Tacx Flow Smart (249 euro @ Decathlon). Kan tot 800W / 6% helling.
- Tacx Vortex Smart (369 euro). Kan tot 950W / 7% helling.
- Elite Qubo Digital Smart B+ (299 euro). Kan tot 1600W.

Plan is om het te gebruiken met Zwift, Sufferfest, dat soort apps. Ik ben geen top wielrenner, dus zal niet gelimiteerd worden tot het maximale vermogen denk ik. Hellingshoek weet ik niet wat ik daar mee moet, dus daar hoor ik graag jullie mening over!

Voor zover ik kan zien zijn de Vortex en Flow nagenoeg hetzelfde, met als verschil het maximale vermogen. Mis ik nog andere trainers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
pdukers schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:36:
Ik snap het effect eerlijk gezegd niet. Ik zit met de volgende cirkel redenering in mijn hoofd.

- 100% difficulty, en ik rij 18 km/h met 200W constant vermogen. Inspanning duurt dan 200 seconden en de te leveren energie is 200W*200sec = 40KJ.

Wat worden de getallen bij 50% difficulty? Als zoals gesteld de snelheid halveert naar 9 km/h, dan heb ik 400 seconden nodig om boven te komen. Omdat de inspanning gelijk zou moeten blijven moet ik nog steeds dezelfde 40KJ energie opbrengen om boven te komen. Het te leveren vermogen wordt dan 100W (40KJ/400sec).

Maar ik denk dan "dat voelt dan erg makkelijk aan" (ik kan nl. in principe 200W constant generen), waardoor ik meer vermogen ga trappen en mijn snelheid hoger zou moeten worden. Doe ik weer 200W, dan is mijn snelheid weer 18 km/h en ben ik terug bij de 100% instelling 8)7
Je bent er al bijna, want je hebt door dat je die difficulty er dus gewoon uit mag laten. Hoe lang je er over doet is bepaald door hoeveel vermogen je benen genereren, anders gezegd hoeveel arbeid je verzet. De difficulty setting heeft alleen invloed op hoe je trainer dat aan laat voelen. Bij 100% genereert je trainer, als je een virtuele helling tegenkomt, veel weerstand (de rem staat er hard op) waardoor het rondbewegen van je pedalen zwaarder aanvoelt. Je cadans gaat dan dus naar beneden, tenzij je omhoog schakelt. Equivalent aan een echte berg. Bij 0% veranderd er niets. Equivalent aan een vlak stuk. Je kan dan bv zelf een klim simuleren door naar beneden te schakelen zodat bij gelijkblijvend vermogen je cadans alsnog omlaag gaat.
Het is dus puur een simulatie setting die los staat van de hoeveelheid watt die jij output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
acidd91 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:23:
Ik ben op zoek naar een relatief simpele smart trainer. Inmiddels heb ik de volgende opties gevonden:

Plan is om het te gebruiken met Zwift, Sufferfest, dat soort apps. Ik ben geen top wielrenner, dus zal niet gelimiteerd worden tot het maximale vermogen denk ik. Hellingshoek weet ik niet wat ik daar mee moet, dus daar hoor ik graag jullie mening over!

Voor zover ik kan zien zijn de Vortex en Flow nagenoeg hetzelfde, met als verschil het maximale vermogen. Mis ik nog andere trainers?
Over andere trainers kan ik weinig zeggen. Ik heb zelf een Vortex smart en ben er zeer tevreden over. Ik moet wel zeggen dat ik er een ANT+ dongle bij heb gekocht om te connecten naar mijn laptop. Via bluetooth ging dat niet zo lekker. Dus reken een paar tientjes extra.

Ik ben een echte amateur (Ik heb een FTP van 244 volgens Zwift) maar tijdens groepritjes in het sprintje heb ik hem wel eens over de 800 Watt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

acidd91 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:23:

Sowieso is het maximale remvermogen zoals hierboven besproken van beperkt belang, zo lang je het niet te licht hebt bij 54x11 met de trainer op zijn zwaarst ;). Dat is dus geen issue. Enkel de schaal waarop je schakeld veranderd wat.

Voor ik de Neo had gebruikte ik de Vortex. Dat is een fijn aparaat (nu nog in gebruik door mijn vriendin). De voornaamste nadelen:
- Geluid
- Vermogensmeting valt nogal hoog uit (gekalibreerd, zo'n 30W hoger dan mijn Neo en 4iiii powermeter). Maar is wel consistent.
Beide punten zullen voor alle genoemde trainers gelden tot op zekere hoogte. Omdat de Vortex alleen een afwijking heeft ten opzichte van andere vermogens meters, maar wel consistent is wordt punt 2 pas een probleem als je van context veranderd (dus meerdere vermogensmeters).

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 12-01-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
pdukers schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:36:

Wat worden de getallen bij 50% difficulty? Als zoals gesteld de snelheid halveert naar 9 km/h, dan heb ik
je denkt te moeilijk.
Met een trainer die op 100% staat klopt de snelheid van je achter(tand)wiel met wat je virtueel ziet.
Bij 0% is er geen direct verband tussen achter(tandwiel) met wat je virtueel ziet.
Zwift kijkt niet hoe snel jou achterwiel gaat maar berekend op basis van jouw vermogen een virtuele snelheid. Die virtuele snelheid is dus alleen afhankelijk van je vermogen en niet van de difficulty setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Dank allemaal voor het uitleggen. Ik snap nu dat het om cadans en gear ratios gaat. De term difficulty setting maakte het voor mij verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Seriph schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:56:
[...]
Ik ben een echte amateur (Ik heb een FTP van 244 volgens Zwift) maar tijdens groepritjes in het sprintje heb ik hem wel eens over de 800 Watt gehad.
Maar hoeveel weg je? FTP van 244 bij 50kg of 90kg maakt nogal een verschil :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Roet schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:41:
[...]

Maar hoeveel weg je? FTP van 244 bij 50kg of 90kg maakt nogal een verschil :).
105kg bij 1 meter 96 dus iets van 2.2w/kg. Maar dat is in een neerwaartse trend. Onderweg naar de 90 maar dat is nog een lange weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Seriph op 13-01-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik heb ook getracht om die difficulty te begrijpen en de uitleg hierboven helpt wel iets. Maar uiteindelijk gaat het wat mij betreft om de vraag hoe het zich verhoudt tot buiten. Als ik in Zwift 300 hoogtemeters overbrug met een bepaald wattage waarbij ik vanwege de steilte met 8km/u omhoog ga, betekent het dan dat ik bij een difficulty van 50% op een zelfde helling en gelijkblijvend wattage nog maar 4km/u haal?
Of nog korter door de bocht, is de geleverde prestatie bij een difficulty van 50% dus de helft overschat?

Overigens is het wel zo dat je bij Zwift altijd moet blijven trappen. Trappers stil en je achterwiel staat binnen 10 seconden stil. In de real life situatie hoef je nooit continu de maximale energie te leveren, omdat je veel minder rolweerstand hebt. Volgens mij is real life daar weer makkelijker dan op de Tacx. Of wordt hier al rekening mee gehouden in de snelheden en wattages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Binnen fietsen vind ik precies daarom ook intensiever. Je trapt eigenlijk heel de tijd nonstop door terwijl je buiten toch best vaak even niet trapt (bochten, stoplichten, kruispunten, etc).

Snelheid in Zwift is niet echt conform de werkelijkheid. Ik rij volgens Zwift gemiddeldes die ik buiten echt niet haal. Zou me er niet te druk om maken, rij gewoon lekker, kom je een klimmetje tegen, schakel je, en trap je lekker verder :)
Seriph schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:56:
Denk dat de apparaten niet strikt op 800 watt uit vallen of zo. Er is heus wel marge, dus dat ie even in een sprint 800+ aangeeft lijkt me prima kunnen. En sowieso die 800watt halen ook wel. Tenzij je dat 5 minuten volhield, dan ben je geen amateur :P Je FTP kun je in theorie een uurtje volhouden (denk in werkelijkheid niet maar goed), in een sprint een piekvermogen trappen is een paar tellen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
coelho schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:39:
Ik heb ook getracht om die difficulty te begrijpen en de uitleg hierboven helpt wel iets. Maar uiteindelijk gaat het wat mij betreft om de vraag hoe het zich verhoudt tot buiten. Als ik in Zwift 300 hoogtemeters overbrug met een bepaald wattage waarbij ik vanwege de steilte met 8km/u omhoog ga, betekent het dan dat ik bij een difficulty van 50% op een zelfde helling en gelijkblijvend wattage nog maar 4km/u haal?
Of nog korter door de bocht, is de geleverde prestatie bij een difficulty van 50% dus de helft overschat?

Overigens is het wel zo dat je bij Zwift altijd moet blijven trappen. Trappers stil en je achterwiel staat binnen 10 seconden stil. In de real life situatie hoef je nooit continu de maximale energie te leveren, omdat je veel minder rolweerstand hebt. Volgens mij is real life daar weer makkelijker dan op de Tacx. Of wordt hier al rekening mee gehouden in de snelheden en wattages?
Je kunt de difficulty slider beter zien als gradient dan als snelheid equivalent. Want gradient is namelijk wat het aanpast. Met de slider op maximaal, dan voelt een berg in Zwift met gradient van 12% zoals een berg dat zou doen met een gradient van 12% in real life. Zet je de slider op 50%, dan voelt een berg in Zwift met 12% zoals een helling van 6%.

Het is dan ook eigenlijk gek dat Zwift de standaard difficulty setting op 50% zet, of in ieder geval niet standaard aanpast naar de hand van de trainer die gebruikt wordt. Want op bijvoorbeeld een Tacx Neo of Wahoo Kickr kun je prima de hellingsraden in Zwift aan met de trainer, dus kan de difficulty slider gewoon volledig naar rechts om de helling in Zwift aan te doen laten voelen zoals deze buiten ook aan zou voelen.

Voor wat betreft het tweede, dit verschilt een beetje van trainer tot trainer. Traditionele trainers staan sowieso al snel stil. Qua smart trainers is dit effect variabel. De Tacx Neo bijv. ondersteunt een hellingsgraad tot ook -5%, dus downhill blijft deze meerollen. Niet zo sterk als in real life bij een hellingsgraad van -10%, maar je kunt als je het wilt dus wel stoppen met trappen of een stuk lichter trappen om bergafwaarts snelheid te behouden. Dit geld helaas niet voor iedere smart trainer op de markt. Let daar voor de meest realistische ervaring dan ook goed op bij aanschaf.
Pagina: 1 2 ... 158 Laatste