Noxa schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:13:
Iemand die wat doet met die Freshness & Fitness curve in Strava (of Trainingpeaks). Bij mij blijft ie mooi hangen waar ik de zomer mee geëindigd ben. Wat wel overeenkomt met hoe ik me conditioneel voel.
Ik kijk er wel eens naar, maar ik heb altijd het idee dat de fatigue niveaus die Strava hierin aangeeft een slechte representatie zijn van hoe ik mij daadwerkelijk voel. Ook de fitness levels zijn discutabel. Tijdsinvestering heeft de grootste impact hierop. Ik bemerk het met name tijdens mijn fiets en wandelvakanties. Dit zijn relatief laag intensieve inspanningen maar waarbij ik wel op een dag circa 10 uur op de fiets kan zitten of te voet aan de wandel kan zijn. Daarbij maak ik per dag sprongen van ongeveer 4 ~ 8 in fitness en de fatigue levels gaan skyhigh. Ik voel me echter geen enkel moment vermoeid.
Daarnaast gebruik ik Garmin, ook Garmin geeft een training status, recommended recovery time and weekly training load. Na deze laag intensieve inspanningen is de geadviseerde rusttijd vaak ongeveer 8 ~ 12 uur. Qua training load op dat soort dagen val ik binnen Garmin vaak op het randje van hoog.
Dat komt naar mijn mening dan ook veel meer overeen met hoe ik mij daadwerkelijk voel qua freshness. Qua fitheid vind ik bovendien dat de VO2Max indicator van Garmin ook veel beter overeenkomt met hoe ik mij voel qua cardiovasculaire fitness.
Ook zit er een duidelijke discrepantie in wanneer Garmin aangeeft dat ik in peak form zou zijn en wanneer Strava aangeeft dat ik in peak form zou zijn. En gevoelsmatig moet ik zeggen dat ook hier het moment dat Garmin aangeeft dat ik in peak form zou zijn beter overeenkomt met hoe ik mij op dat moment ook daadwerkelijk voel. Bij Strava is de form factor naar mijn idee pas te laat weer goed, dit doordat fatigue bij Strava vrij lang hoog blijft en ik bij Strava dan echt 2 - 3 weken niet gesport zou moeten hebben. Bij Garmin is het na één week laag intensief sporten en rustige resting heart een switch naar peak form in de volgende week.
Dus tsja, ik neem de strava freshness & fitness curve met een korreltje zout.
Noxa schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:13:Nog even terugkomend op mijn eerdere post.
Het ftp van de vraagsteller is van 166 naar 194 watt gegaan, wat een vooruitgang van 18%. Of je eerste FTP was niet het "onderste uit de kan" of je hebt wel degelijk iets getraind.
Er is uiteraard wel degelijk getraind, maar hij bemerkt er in de dagelijkse praktijk weinig van. En hoewel hij niet helemaal duidelijk aangeeft op welk gebied hij het niet goed bemerkt, of dit cardiovasculaire fitness (VO2 max uiting) is, bijvoorbeeld bij het rap omhoog lopen van meerdere trappen of simpelweg een uithoudingsvermogen op langere termijn (meer een mentale component in combinatie met zelfbeheersing / ervaring)... kan ik mij wel voorstellen dat hij op beide hiervan weinig effect bemerkt.
FTP is namelijk een indicatie voor kracht. En kracht is nu net datgene dat je in de dagelijkse praktijk het minste echt zult gebruiken, maar meer relevant is voor de sport alleen. Door net niet die VO2Max zones aan te tikken zul je op het gebied van cardiovasculaire fitness weinig progressie boeken ondanks dat je wel een stijging in FTP zult zien. Zeker op een korte termijn van 2 maanden zul je dan nauwelijks een verschil hebben. Door je op de VO2Max te richten kun je echter zeer zeker wel een aanvankelijk snelle stijging maken, vergelijkbaar met zoals je ook een rappe eerste FTP stijging kunt hebben. Maar vereist een gerichte training. Uiteraard zul je hier snel tegen een zeker plateau aanlopen en gaat het wel weer langer duren

.
Daarentegen zul je ook qua uithoudingsvermogen weinig verschil bemerken indien je maar één modus kent, simpelweg door blijven knallen, inzet van kracht en daarmee hartslagverhoging op de verkeerde momenten, te weinig of te veel voeding onderweg, etc. Wat dat betreft is uithoudingsvermogen dan ook veel meer een uiting van kennis en expertise dan iets anders.
Zo sport mijn vriendin niet heel veel, maar gaat wel mee op de fiets vakanties en wandelvakanties. Relatief ongetraind fietst of wandelt zij dan ook laag intensief mee 8 - 12 uur per dag.
Het hele concept van urenlang, week in week uit D1 trainingen te doen om uithoudingsvermogen te trainen is dan ook naar mijn idee verre van nodig. Veel beter kun je jezelf goed inlezen in de achterliggende materie, goed gebruik weten te maken van hartslagmeting en eventueel krachtmeting tijdens de rit en als laatste een klein aantal keren experimenteren met welke voeding voor jou persoonlijk werkt. Zo eet ik tijdens duurritten geen bananen, drink ik geen cola / water mixes, etc. maar trek ik het veel beter op eiwit/vetrijk.