https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Sufferfest workouts volgen vergelijkbaar patroon als spin-les maar iets meer focus op het echte wielrennen ipv algemene fitness zoals spinning. Maar wel videos met instructies met zitten/staan sprint, coast, blokken etc, weerstand gaat wel automatisch (als je smart trainer hebt). Je kan altijd de trial even proberen.racoon schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:20:
[...]
Die volg ik al maar wil dit ook thuis gaan doen
Super bedanktSander schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:36:
[...]
Sufferfest workouts volgen vergelijkbaar patroon als spin-les maar iets meer focus op het echte wielrennen ipv algemene fitness zoals spinning. Maar wel videos met instructies met zitten/staan sprint, coast, blokken etc, weerstand gaat wel automatisch (als je smart trainer hebt). Je kan altijd de trial even proberen.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Ik heb er al een mogen ontvangen, Bedankt MichaelG!Michaelg schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:47:
[...]
Ik heb ook nog 3 codes voor een maand die ik mag weggeven. Mochten mensen interesse hebben. DM mij even met je achternaam + mailadres.
Deze avond eens uitproberen
https://www.cyclemasters.comracoon schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:31:
Gister een heerlijke les rpm gehad van 45 minuten,zit er sterk aan te denken dit thuis ook te gaan doen, echter zoek ik wel een app waarbij ik ook een soort online instructeur heb die aangeeft wat ik moet doen, iemand een idee welke het meest geschikt is?
Ik ken kinomap en iconsole+
Ervaring mee
Het werd dus iets pittiger en iets meer interval
Groupride met the Herd zeker? Ik was continu in gevecht met het rode hek en speerde iedereen voorbij op het onverharde, terwijl intussen geklaagd werd dat het tempo niet klopte.ZieMaar! schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:50:
Na mijn Zwift problemen de laptop eens aan de kabel gehangen en nu geen problemen gehad! Had een groupride maar wat irritant was, was dat de ene helft (waaronder ik) enorm vertraagde als het niet verhard was en de rest juist doorscheurde...
Het werd dus iets pittiger en iets meer interval.
De beacon reed intussen (in het juiste tempo) moederziel alleen tussen 2 groepen in.
Ik heb in het verleden wel lekke banden gehad als ik mijn banden waarop ik buiten gefietst had binnen gebruikte. Vaak zat er dan een steentje of iets dergelijks in die de roller er dan doorheen reed. Gebruikte jij ook banden die je buiten gebruikt hebt?McMiGHtY schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:54:
Ik heb na een hoop lekke banden (binnen, op de trainer) een massief bandje gekocht, kijken of dat wat is en of die uberhaupt op de velg wil komen. Als die past scheelt het iig lekke banden.

[ Voor 7% gewijzigd door racoon op 17-10-2019 08:31 ]
Klinkt alsof je ftp niet goed is ingesteld. Ik zou dat eerst vaststellen voordat je workouts gaat volgen. Kan gewoon mbv een testje ingame.Proxzor schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:01:
Net een uurtje een workout plan gedaan, maar ik vind het toch opzich wel jammer dat je niet veel kan bewerken als je eenmaal op de fiets zit en bezig bent. Via de companion app kan je een workout wel 10% omlaag knallen als je hem net iets te hoog hebt gezet, maar zelfs 10% was dit keer niet genoeg. Maargoed live and learn en nu heb ik al een beter idee naar hoe ik een workout moet instellen en wat beter bij mij past.
10%verlagen vind ik juist ruim voldoende voor die slechte dag, maar zo te horen zat je er echt ver naast
If you can see, look. If you can look, observe
Ook..ik denk dat ik een batch hele slechte binnenbandjes heb gehad..de band compleet nagekeken elke keer en niks kunnen vinden.yay schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:06:
[...]
Ik heb in het verleden wel lekke banden gehad als ik mijn banden waarop ik buiten gefietst had binnen gebruikte. Vaak zat er dan een steentje of iets dergelijks in die de roller er dan doorheen reed. Gebruikte jij ook banden die je buiten gebruikt hebt?
Daarna zo'n rode trainingsband bij de decathlon gehaald..die me erg tegenviel.. Met heel veel moeite om de velg kunnen krijgen..weerstand was ook hoger met deze en hij werd erg warm. Hier uiteindelijk ook een lekke band mee gekregen. Met veel pijn en moeite een nieuw binnenbandje erin..en die zat blijkbaar niet helemaal goed (ondanks controle) waardoor ik na een minuut of 10 (was bezig mn ketting even schoon te maken en opnieuw te smeren ) een knalbandje had..
Ondertussen waren mn duimen zodanig eehm..gebruikt..dat ik die rode band er niet meer kreeg..en er eigenlijk even klaar mee was. TIjdelijk het wiel van mn vrouw dr fiets er in..en ben toen maar buiten gaan fietsen op m'n andere fiets.
Nu dus wachten op die massieve band..en is kijken of dat wat is.
10% is wel serieus veel, dan denk ik dat je ftp wat te hoog ingeschaald is. Bij TrainerRoad raden ze aan 3-4% lager te gaan als je een slechte dag hebt, en dan ook voor 1 of 2 blokken dus niet de gehele workout.Proxzor schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:01:
Net een uurtje een workout plan gedaan, maar ik vind het toch opzich wel jammer dat je niet veel kan bewerken als je eenmaal op de fiets zit en bezig bent. Via de companion app kan je een workout wel 10% omlaag knallen als je hem net iets te hoog hebt gezet, maar zelfs 10% was dit keer niet genoeg. Maargoed live and learn en nu heb ik al een beter idee naar hoe ik een workout moet instellen en wat beter bij mij past.
Workouts moeten zwaar maar wel te doen zijn. Als je echt aan je max zit, zit je waarschijnlijk toch al te harken met alle nadelen van dien (blessures, overbelasting, fietspositie, trapbeweging etc).
[ Voor 81% gewijzigd door racoon op 18-10-2019 07:45 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Dat is over het algemeen alleen aan te raden om je conditie een beetje op peil te houden tijdens het herstel van een blessure. Van fietsen naast het lopen ga je over het algemeen niet harder lopen.
Niet harder, maar wel meer ver. Je bouwt meer alg. conditie op. Waarom plak je er niet direct zwemmen bij. Ben je gelijk ge-upgrade naar triatleet :-)Isdatzo schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:19:
Je kan die vraag beter omdraaien: waarom zou je gaan fietsen naast het hardlopen?
Dat is over het algemeen alleen aan te raden om je conditie een beetje op peil te houden tijdens het herstel van een blessure. Van fietsen naast het lopen ga je over het algemeen niet harder lopen.
Ypuh schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:41:
[...]
10% is wel serieus veel, dan denk ik dat je ftp wat te hoog ingeschaald is. Bij TrainerRoad raden ze aan 3-4% lager te gaan als je een slechte dag hebt, en dan ook voor 1 of 2 blokken dus niet de gehele workout.
Workouts moeten zwaar maar wel te doen zijn. Als je echt aan je max zit, zit je waarschijnlijk toch al te harken met alle nadelen van dien (blessures, overbelasting, fietspositie, trapbeweging etc).
Het kan wel eens mogelijk zijn dat ik hem handmatig omhoog heb geknald...Roozzz schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:15:
[...]
Klinkt alsof je ftp niet goed is ingesteld. Ik zou dat eerst vaststellen voordat je workouts gaat volgen. Kan gewoon mbv een testje ingame.
10%verlagen vind ik juist ruim voldoende voor die slechte dag, maar zo te horen zat je er echt ver naast
Wellicht goed voor je algemene conditie als je een beginnend hardloper bent, maar over het algemeen heeft het eerder een nadelig effect op je prestaties wanneer je een substantieel deel van je training als hardloper op de fiets doet in plaats van te voet. Dat geldt overigens ook andersom.maikelonline schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:57:
[...]
Niet harder, maar wel meer ver. Je bouwt meer alg. conditie op.
Als je het allebei leuk vindt dan kan je het prima combineren hoor (en dat moet je dan ook vooral doen), maar als het je vooral om je prestaties te doen is dan kan je je beter op 1 (duur)sport focussen.
het is al een tijdje in men hoofd beslist dat ik de Tacx Flux S binnenkort ga aanschaffen, maar ik heb enkele vragen over de casette..
Men (2de hands aangekochte) fiets rijdt op SRAM Red met een 10-speed OG1090 cassette (11/23 of 28).
Nu zie ik dat die cassette het topmodel is en vrij duur in aanschaf..
Ik veronderstel dat ik best een andere (lees goedkopere) cassette kan aanschaffen voor op de Flux, met eventueel een nieuwe ketting (?)
Neem ik best een 10-speed zoals men huidige, of kan ik ook een 11 nemen ?
Heeft dit veel invloed op de slijtage van mijn kettingbladen ?
En welke verhouding is het meest interessante ? Het is toch de bedoeling dat je wat hellingen simuleert denk ik..
We hebben ons ingeschreven voor de AGR, dus als we erbij zijn wil ik toch wel wat voorbereid zijn
Alvast bedankt !
[ Voor 4% gewijzigd door KipCurreh op 20-10-2019 12:17 ]
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Antwoord: goedkope 10 speed Shimano cassette tiagra nivo of 105 is goed, slijtage kettingbladen heeft het geen effect op. Als jouw huidige ketting al wat versleten is zal die overslaan op een nieuwe cassette en moet je ook een nieuwe ketting erbij bestellen.KipCurreh schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:14:
beste medetweakers,
het is al een tijdje in men hoofd beslist dat ik de Tacx Flux S binnenkort ga aanschaffen, maar ik heb enkele vragen over de casette..
Men (2de hands aangekochte) fiets rijdt op SRAM Red met een 10-speed OG1090 cassette (11/23 of 28).
Nu zie ik dat die cassette het topmodel is en vrij duur in aanschaf..
Ik veronderstel dat ik best een andere (lees goedkopere) cassette kan aanschaffen voor op de Flux, met eventueel een nieuwe ketting (?)
Neem ik best een 10-speed zoals men huidige, of kan ik ook een 11 nemen ?
Heeft dit veel invloed op de slijtage van mijn kettingbladen ?
En welke verhouding is het meest interessante ? Het is toch de bedoeling dat je wat hellingen simuleert denk ik..
We hebben ons ingeschreven voor de AGR, dus als we erbij zijn wil ik toch wel wat voorbereid zijn![]()
Alvast bedankt !
Ik zou een 12/28 cassette nemen, als je trainer op 100% realisme staat is dat zeker nodig.
Zie onder een link naar een bijpassende cassette :-)
https://www.mantel.com/sh...aP6V8Kt2uGKIaAlnZEALw_wcB
Ik rij mijn Woon-werk fiets met een oude 9-speed Ultegra groep icm een 9-speed Sora cassette en ik merk geen verschil met de veel duurdere (x3) 9-speed Ultegra cassette's (ja die zijn ook nog verkrijgbaar

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 20-10-2019 16:21 ]
Ik heb die rode band ook, moet zeggen dat ie hier goed bevalt op mijn bushido. Al is volgens mij de rol van de bushido wel iets groter. Band wordt inderdaad iets warm, maar ik zie dat juist als iets goeds, want een warme band slipt niet. Lek rijden met een dergelijke band (Waar dus geen steentjes in zitten) lijkt me toch wel bijzonder. Weet je zeker dat ie niet klem zat tussen band en velg, vuil in de band, beschadigd velglint oid? De plaats van het lek zou toch wel moeten verraden wat er niet klopt?McMiGHtY schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:54:
[...]
Daarna zo'n rode trainingsband bij de decathlon gehaald..die me erg tegenviel.. Met heel veel moeite om de velg kunnen krijgen..weerstand was ook hoger met deze en hij werd erg warm. Hier uiteindelijk ook een lekke band mee gekregen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Hey bedankt voor het snelle en complete antwoord, appreciate it !goerriaan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:08:
[...]
Antwoord: goedkope 10 speed Shimano cassette tiagra nivo of 105 is goed, slijtage kettingbladen heeft het geen effect op. Als jouw huidige ketting al wat versleten is zal die overslaan op een nieuwe cassette en moet je ook een nieuwe ketting erbij bestellen.
Ik zou een 12/28 cassette nemen, als je trainer op 100% realisme staat is dat zeker nodig.
Zie onder een link naar een bijpassende cassette :-)
https://www.mantel.com/sh...aP6V8Kt2uGKIaAlnZEALw_wcB
Maar euh, Shimano cassette op men SRAM groep, gaat dat technisch gezien ? Naast het 'ethische' aspect 😉
Geen enkel probleem, je kan een shimano of SRAM 10 speed cassette plaatsen, wat het goedkoopste is 😄KipCurreh schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:01:
[...]
Hey bedankt voor het snelle en complete antwoord, appreciate it !
Maar euh, Shimano cassette op men SRAM groep, gaat dat technisch gezien ? Naast het 'ethische' aspect 😉
Ter aanvulling: Shimano en SRAM 10 speed zijn compatibel in cassette, maar niet Campagnolo. Had op mijn vorige crossfiets ook een shimano cassette met een 10 speed sram rival groep. 11 speed gaat niet werken, niet van shimano en ook niet van sram. Die kransjes staan dichter op elkaar.goerriaan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:18:
[...]
Geen enkel probleem, je kan een shimano of SRAM 10 speed cassette plaatsen, wat het goedkoopste is 😄
[ Voor 11% gewijzigd door Teun_2 op 21-10-2019 20:11 ]
Da's wel een heel open vraag...racoon schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:04:
Ik loop hard en doe 1x per week aan RPM, wat zou ik om thuis ook te kunnen trainen het beste kunnen aanschaffen?
Wat is je doel? Wil je thuis hardlopen, fitnessen, roeien of fietsen?
Iets meer info is wel benodigd om enigszins een advies te kunnen geven.
Excuus, ik zit te denken aan een spinningbike of hometrainerDwarlor schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:36:
[...]
Da's wel een heel open vraag...
Wat is je doel? Wil je thuis hardlopen, fitnessen, roeien of fietsen?
Iets meer info is wel benodigd om enigszins een advies te kunnen geven.
5 weken na aanschaf meer dan 500Km gereden op de Neo, en dat is relatief meer dan dat ik met de Aria buiten heb gereden.
Haha lekker bezig. Al vind ik de snelheid (en dus de afstand) die je rijdt wel wat optimistisch t.o.v. de werkelijke wereld, maar goed, dan nog, lekker bezigjspr schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:57:
Niet verkeerd :-)
5 weken na aanschaf meer dan 500Km gereden op de Neo, en dat is relatief meer dan dat ik met de Aria buiten heb gereden.
[Afbeelding]
Exact expert nodig?
Ik merk nu wel dat na 5 weken ik PR's begin te rijden op de klimmetjes in Zwift.
Volgende week ga ik een cyclo rijden met een grote klim dus even zien of Zwift effect heeft op mijn vorm (ik kan de tijden vergelijken met diezelfde klim die ik een tijdje terug heb gedaan)
Valt toch wel mee. Vlak ritje zie ik 32 gemiddeld en zijn normalized power zit rond de 230W. Daarbij een heel stuk gemiddeld 250W. Dat komt wel redelijk overeen met wat ik buiten ervaar op mijn fiets als het redelijk windstil is.Crazy D schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:38:
[...]
Haha lekker bezig. Al vind ik de snelheid (en dus de afstand) die je rijdt wel wat optimistisch t.o.v. de werkelijke wereld, maar goed, dan nog, lekker bezig
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Heb idd voor die Shimano HG500 10spd 12/28 gegaan, scheelde toch de helft in prijs tov. zijn SRAM tegenhangerTeun_2 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:10:
[...]
Ter aanvulling: Shimano en SRAM 10 speed zijn compatibel in cassette, maar niet Campagnolo. Had op mijn vorige crossfiets ook een shimano cassette met een 10 speed sram rival groep. 11 speed gaat niet werken, niet van shimano en ook niet van sram. Die kransjes staan dichter op elkaar.
Alles is besteld, enkel nog een matje en een ventilator ergens zien te scoren..
Morgen en overmorgen eventueel nog naar het werk rijden aangezien ze mooi weer geven, daarna eens proper zetten en dan beginnen we te Zwiften.
Excited ! hahaha
TrainerRoad is een stuk minder vrijgevig. Die houdt 28.1km/u bij een gemiddelde vermogen van 216w en 238w NP. Dat lijkt me dan weer iets aan de lage kant t.o.v. de buitenwereld (zou eerder iets van 32 km/u verwachten).Phydomir schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:49:
[...]
Valt toch wel mee. Vlak ritje zie ik 32 gemiddeld en zijn normalized power zit rond de 230W. Daarbij een heel stuk gemiddeld 250W. Dat komt wel redelijk overeen met wat ik buiten ervaar op mijn fiets als het redelijk windstil is.
Ik vind het wel prima. Binnen tel ik ook vooral de uren en intensiteit i.p.v. kilometers. Toch vind ik het wel leuk dat hij ze meetelt, maar liever iets te weinig dan teveel (bij Zwift ga je bij wat zwaardere workouts over de 40 km/u).
ik kan me niet voorstellen dat een spinningbike zonder het sociale leuk is. Ik zou een Zwift setup nemen daar dan meedoen aan workoutsracoon schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:40:
[...]Excuus, ik zit te denken aan een spinningbike of hometrainer
.
.
.
Maar ik vind een spinningbike sowieso niet leuk en een domme hometrainer al helemaal niet terwijl nu al drie jaar lang met veel plezier Zwift gebruik.
Misschien een longshot, maar heb je wel een shimano cassette op een shimano hub gezet? en weet je zeker dat je spacer dik genoeg is?Basfr schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:02:
Op de cassette zelf, dus de derailleur is het niet. Cassette is met 40nm vastgezet zoals in de manual staat, maar er zit op bijna elk kransje speling in de richting van de ketting, maar ook t.o.v. de body. Even vergeleken met de cassette op mijn wiel, maar deze heeft nul speling.

Via mijn LBS een Stages left crank based power meter gekregen om even te proberen. Ik ben benieuwd.
Op mijn Macbook alles ok zowel via bluetooth als ant+.
Meer mensen met dergelijke issues recent?
Probeer in zwift de connectie van de controllable eens te veranderen (klik erop en je hebt een paar opties, als het goed is).saeJ7Oxo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:57:
Ik heb sinds een paar weken, sinds een zwift update issues met mijn Flux 2 die niet meer als controllable de weerstand aanpast in ERG mode. Dit is alleen op mijn windows pc via ant+. Hij lijkt nog gewoon goed te pairen en Zwift onvangt ook gewoon data van de trainer, maar de weerstand van de trainer verandert niet mee met ingame.
Op mijn Macbook alles ok zowel via bluetooth als ant+.
Meer mensen met dergelijke issues recent?
If it aint fixed, it's broken.
Hoeveel speed is je cassette? Grote kans dat je wel de spacer moet gebruiken.Basfr schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:02:
Op de cassette zelf, dus de derailleur is het niet. Cassette is met 40nm vastgezet zoals in de manual staat, maar er zit op bijna elk kransje speling in de richting van de ketting, maar ook t.o.v. de body. Even vergeleken met de cassette op mijn wiel, maar deze heeft nul speling.
Jep, shimano 11 speed. Volgens de instructie bij de tacx is alleen bij een 8/9/10 speeds een spacer nodig. Vanavond maar ff uit elkaar draaien anders.borft schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:02:
[...]
Misschien een longshot, maar heb je wel een shimano cassette op een shimano hub gezet? en weet je zeker dat je spacer dik genoeg is?
Update: speling is verholpen met een spacer. Hij blijft alleen nog springen tussen het 3e en 4e kransje. Morgen maar kijken of de derailleur nog bijgesteld moet worden (of de kabelspanning?)
[ Voor 19% gewijzigd door Basfr op 23-10-2019 22:21 ]
Ik heb op mijn racefiets shimano 11s. Ik heb 1 shimano cassette en een van Miche, bij de een heb ik een spacer nodig en bij ander niet, beiden zijn 11s cassettes voor Shimano (wielen/hub is DT-Swiss), dus misschien heb je dus inderdaad wel een spacer nodig.Basfr schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:36:
[...]
Jep, shimano 11 speed. Volgens de instructie bij de tacx is alleen bij een 8/9/10 speeds een spacer nodig. Vanavond maar ff uit elkaar draaien anders.
Met daarin ook een stukje over de nieuwe firmware voor de Elite Suito. Daarmee is het volgens DCR nog steeds de best aan te raden value-for-money trainer. Ik ben zelf ook nog steeds erg blij met mijn keuze voor de Suito
maar dan zou je een 11 speed mtb cassette erop proberen te zetten... want een 11 speed road zou echt zonder spacer moeten passen.
ik had bv een spacer nodig op mijn hope pro 4 freehub (freehub die lang genoeg is voor een road cassette) en mijn 11 speed MTB cassette.1.85 mm spacer for the use of 8- and 9-speed road cassettes as well as 8- to 11-speed MTB cassettes at 11-speed road freehub bodies. Using an additional 1.0 mm spacer (sold separately) you can also mount 10-speed road cassettes.
Aan de andere kant, er zijn ook mtb-ers die een 11 speed road cassette op een 11 speed MTB freehub willen zetten (voor kleinere stapjes op een strandracer bv). Hier voor kan je bv een afgedraaide ultegra 11 speed op je MTB zetten:
https://www.martens-tweew...gepaste-cassette-ultegra/
De inbouwbreedte van een racefietsbody en mtb body is bij de Shimano XT 8000 serie verschillend. Dus hierdoor zegt Shimano dat beide componenten dienen vervangen te worden. Wij hebben nu de oplossing gevonden om een Shimano Ultegra CS6800 cassette in de draaibank aan de achterzijde te modificeren. Zodat deze de benodigde afstand over de huidige XT body valt en hierdoor is de goedkopere Ultegra cassette met kleinere verhouding tóch te monteren op de XT 8000 body!
[ Voor 60% gewijzigd door Prulleman op 25-10-2019 13:43 ]
Ik heb die speling eerder ook gehad en dacht hetzelfde (had hem al bijna teruggestuurd omdat het bij mijn vorige wel werkte met die cassette) toen alles 24u later opnieuw gemonteerd en speling was weg, grote kans dat er dus iets niet goed aangedrukt zit.Prulleman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:36:
een 11 speed road cassette zou zonder spacer op een 11 speed body moeten passen, spacers zouden enkel nodig zijn om een 11 speed mtb cassette op een 11 speed road (of een universele body) te zetten, of een 8,9,10 speed cassette op een 11 speed body.
maar dan zou je een 11 speed mtb cassette erop proberen te zetten... want een 11 speed road zou echt zonder spacer moeten passen.
Ik heb ook een flux s en gisteren voor het eerst een training in ERG mode gedaan. 2x15 min FTP training. Ik merkte dat de trainer toch moeite had met het aanpassen van het vermogen. Vooral het stuk warming up was lastig omdat het wattage telkens te hoog was. Ik moest echt lage candans aanhouden, anders schoot het wattage weer omhoog... Deels zal het liggen aan dat ik de cadans niet constant genoeg houd, maar heb toch het idee dat de aanpassing te langzaam is.Michaelg schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 07:09:
Stil, past snel aan in ERG en accuraat (vergeleken met me 4IIII).
Zijn er nog bepaalde instellingen die je hebt aangepast? In welke versnelling fiets je (binnenblad/buitenblad).
Verder vermaak ik me prima met de trainer, erg blij met de aanschaf
Edit:
ik zie wel een soort van schema, waarbij er per versnelling en cadans een power output range is geplot.
[ Voor 9% gewijzigd door retlaw op 29-10-2019 10:44 ]
Battle.net || Strava
dat is wel interessant.. ik vind de range eigenlijk niet zo groot... daarnaast heb je in deze versnelling ook wat minder vliegwiel snelheid en voelt het daardoor allemaal wat zwaarder aan (je moet meer druk houden om geen snelheid te verliezen). Ik ben wel benieuwd of een kickr core bv een bredere range heeft.retlaw schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:34:
[...]
Ik heb ook een flux s en gisteren voor het eerst een training in ERG mode gedaan. 2x15 min FTP training. Ik merkte dat de trainer toch moeite had met het aanpassen van het vermogen. Vooral het stuk warming up was lastig omdat het wattage telkens te hoog was. Ik moest echt lage candans aanhouden, anders schoot het wattage weer omhoog... Deels zal het liggen aan dat ik de cadans niet constant genoeg houd, maar heb toch het idee dat de aanpassing te langzaam is.
Zijn er nog bepaalde instellingen die je hebt aangepast? In welke versnelling fiets je (binnenblad/buitenblad).
Verder vermaak ik me prima met de trainer, erg blij met de aanschaf
Edit:
ik zie wel een soort van schema, waarbij er per versnelling en cadans een power output range is geplot.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Exact expert nodig?
Dat heb ik ook wel. Het duurt gewoon even voordat hij dan weer oppakt. Dat zou op het binnenblad wel sneller moeten gaan omdat het vliegwiel dan gewoon minder hard draait.Crazy D schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:15:
Maar met m'n Kickr Power is terug van een flink blok naar een rustig stuk ook lastig, dat kan bijna niet anders dan eventjes gewoon stoppen met trappen, of in het lucht-ledige trappen.

Edit: Zo ziet het er dus uit. Zodra de interval omhoog gaat, schakel ik naar het buitenblad. Me cadans valt daardoor iets terug en power output loopt heel iets voor. Maar dit ervaar ik zelf totaal niet als storend. Zodra de interval stopt, schakel ik terug naar het binnenblad en daar zie je me cadans dan ook iets oplopen.
[ Voor 41% gewijzigd door Michaelg op 29-10-2019 14:48 ]
klopt slechts deels... die correctie vind inderdaad plaats met ERG mode, maar daar zitten dus grenzen aan, als je naar het plaatje kijkt in de link van deze post: retlaw in "Het grote indoor cycling topic"Crazy D schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:15:
< 100 watt is buiten ook zo ongeveer stil staan. Maar met m'n Kickr Power is terug van een flink blok naar een rustig stuk ook lastig, dat kan bijna niet anders dan eventjes gewoon stoppen met trappen, of in het lucht-ledige trappen. Maar verschil tussen grote blad en kleine blad heb ik nooit gemerkt. Zou ook wel raar zijn want als je schakelt corrigeert de ERG mode je binnen een paar tellen weer, dat is nou juist het idee van ERG mode.

dan zie je dat de flux in een 39/19 verzet (kleine blad, midden cassette), bij een cadans van 95 tussen de ~160 en ~580 watt kan varieren. Als je voor een recovery ride/blok of een sprint daar onder of boven moet, dan moet je dus schakelen om de rage te verleggen. Zitten al je workouts in deze range, dan hoef je niet te schakelen. Heb je een trainer met een grotere range, dan hoef je (misschien) ook niet te schakelen
Een andere conclusie die je uit dit plaatje kan trekken is dat je bij een hogere cadans een grotere range hebt.. dus trap je met lage RPM zal je eerder moeten schakelen omdat je de grenzen van ERG sneller bereikt
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 29-10-2019 14:53 ]
Iemand een idee? Ik ga vanavond even kijken of ik iets kan vinden, maar ik hoop dat ik de extractor tool niet nodig heb.
Heb sinds een maand of 2 ook de Flux S en vind de range ook redelijk beperkt.Prulleman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:08:
dat is wel interessant.. ik vind de range eigenlijk niet zo groot... daarnaast heb je in deze versnelling ook wat minder vliegwiel snelheid en voelt het daardoor allemaal wat zwaarder aan (je moet meer druk houden om geen snelheid te verliezen). Ik ben wel benieuwd of een kickr core bv een bredere range heeft.
Voor de meeste trainingen tussen de 115-270w lukt het wel als je hem op het binnenblad en ergens halverwege de cassette houdt, maar daarbuiten zul je toch wel moeten schakelen om (snel) de balans te houden tussen vermogen en cadans.
Ik ga er vanuit dat de Kickr Core en vooral Neo hier wel stukken beter in zijn, maar als je het eenmaal gewend bent stoor ik me er eigenlijk ook niet meer aan. Ik weet nu dat ik bij X watt 1 of 2 tandjes bij of moet schakelen en vind het geen 200 euro waard om dat niet te hoeven doen.
Het enige wat ik daar mee merk is dat ik enkele seconde bij het omlaag gaan van de power "in de lucht" aan het trappen ben. Dit komt volgens mij door de snelheid die het vliegwiel nog heeft. Dat zou beter moeten gaan als ik hem op het binnenblad zou rijden.
Dit geluid heb ik dus:Tjebakka schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:18:
Ik merk dat het vliegwiel van mijn Neo 2 na een tijdje te hebben gefietst, voelt alsof er een slag in zit. Beter dan dat kan ik het niet verwoorden, maar ergens ontstaat onbalans zodra de onderdelen warm zijn. Ik kan er online niets over vinden.
Iemand een idee? Ik ga vanavond even kijken of ik iets kan vinden, maar ik hoop dat ik de extractor tool niet nodig heb.
https://tacxfaqx.com/know...gh-speed-vibration-sound/
Dit ga ik maar eens proberen vanavond.
edit: Vanavond alle schroeven aan de drive side van de tacx een klein beetje aangedraaid, de twee spacers achter de body verwijderd, een nieuwe lik kogellagervet op de body en het is nu weg
[ Voor 14% gewijzigd door Tjebakka op 07-11-2019 10:12 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Dus als je nog kunt wachten is het zeker de moeite waard om te kijken wat Mantel en Futurum gaan doen.
Van Bon heeft de core ook regelmatig voor 100 euro minder, via deze link staat is nu toevallig weer voor 699, wat echt een scherpe deal is: https://vanbon-sport.nl/t...o-kickr-core-fietstrainerSirLenncelot schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:21:
Wat is jullie ervaring met black-friday deals voor fietstrainers? Ik wil wel graag een Wahoo Kickr Core aanschaffen. Komen die wel eens in de aanbieding of is dit zo'n product dat veelal uitgesloten wordt?
de prijs op deze link wisselt ook tussen 699 en 799 maar het is een ander product id dan op de normale productpagina (altijd 799). Ik hou de prijzen ook al een tijdje in de gaten, maar beter dan deze 699 heb ik nog niet gezien. vaak is het enkel een gratis cassette voor 799.
(ik ga ook nog even verder met twijfelen...
Cassette heb ik nog wel ergens een oude liggen. Yoga-matje eronder en gaan
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Kan ik op de Wahoo Bolt L + R output laten zien? (ik geloof dat het nu zou moeten kunnen met de Garmin head units)
Is die ovale lijnen grafiek in de Tacx software het enige m.b.t. pedal smoothness analyze dat er aangeboden wordt en kan hier ook L + R data mee afgelezen worden?
Bedankt!
dus je zoekt eigenlijk een reden excuus om je FTP een paar punten op te kunnen krikkenjspr schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:59:
Kijken of L or R dominant is gezien ik een left based Stages heb voor buiten en ik vermoed dat mijn rechterbeen dominant is.
De Wahoo + Stages heb ik 3 sec. av. en Neo2/Zwift weet ik niet wat die laat zien (Raw power?) (wellicht dat daar de afwijking zit?)
https://www.dcrainmaker.c...iner-accuracy-issues.htmljspr schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:11:
Het is op pieken en ik ben aan het uitzoeken waar het aan ligt.
De Wahoo + Stages heb ik 3 sec. av. en Neo2/Zwift weet ik niet wat die laat zien (Raw power?) (wellicht dat daar de afwijking zit?)
heeeeeel veel tips
o.a smoothing moet uit staan, maar dat is een erg mode setting.. die 3 second avg zou ik zeker voor testen uitzetten (zie het zo snel in dit artikel er niet bij staan, maar de beste vergelijking is op ruwe data.
Bedankt!
De eerste keer was echt wel heftig gezien het continue 8-10% is maar ik denk dat ik wel rond de 60 min moet kunnen komen met een beetje trainen
Tijdens het rijden, en na calibratie, gemerkt dat de waarde van de Stages dichter bij de waarde van de Neo2 is komen met hier en daar uitschieters.
Nice! Lekker bezig. Fijn dat je waardes nu meer overeenkomen. Je zal natuurlijk altijd wat verschil hebben door het verlies in watt door je aandrijving.jspr schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:21:
Ik heb gisteren voor het eerst de Alpe du Zwift gedaan (nadat ik via Titans Grove en de Epic KOM er naar toe was gereden) met een tijd van 72 min met 226Watt gemiddeld.
De eerste keer was echt wel heftig gezien het continue 8-10% is maar ik denk dat ik wel rond de 60 min moet kunnen komen met een beetje trainen![]()
![]()
Tijdens het rijden, en na calibratie, gemerkt dat de waarde van de Stages dichter bij de waarde van de Neo2 is komen met hier en daar uitschieters.
Ik hoop snel level 12 te zijn. Mijn laatste tijd (IRL, tijdens Tour For Life 2012) was 1:03:03. Ik stond na +/- 95 kilometer incl Col de L'Échelle en de Col du Lautaret aan de voet van de Alpe d'Huez, dus ik ben wel benieuwd wat voor tijd ik haal in een losse beklimming.
.. en als ik weer op dat niveau van toen ben (en 11 kilo lichter). Sinds Zwift ben ik al 3 kilo kwijtgeraakt. Maar of ik ooit weer 68 kilogram (186 cm) ga zijn is de vraag.
[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 11-11-2019 14:07 ]
Vanavond die cadeaubon gebruiken om een cassette en een mat te kopen.
Maar ik merk dat ik het Zwiften toch veel leuker vind, vooral met wedstrijden voldoende uitdaging om je compleet leeg te fietsen!
Heb ik eerst 2 wedstrijden gereden, daarna nog een keer Tacx gekalibreerd, bleek dat de rol te strak op het achterwiel stond, deze wat losser gezet zodat hij tussen min. en max stond.
Eerstvolgende wedstrijd trap ik bijna 70 watt meer, ook de wedstrijden erop trap ik veel meer wattages. Alle wedstrijden waren ook echt wel volle bak, gezien de gemiddelde hartslag (en hoe ik van de fiets af stapte
Voor het kalibreren: 2,1 / 2,2 w/kg en na het kalibreren: 2,9 / 3,0 w/kg.
Kan het afstellen werkelijk zoveel verschil geven?
Heb geen powermeter om het te testen, maar wel een verschil zo.. bovenin de D meefietsen, of bovenin de C..
mijn zwiftpower account:
Mijn doel is om dichter bij de 60 min te komen (Ik heb trainer difficulty op 100% staan trouwens) en dat moet mogelijk zijn zonder zware "leg days" in de gym ervoor of eerst via Epic KOMTjebakka schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:04:
[...]
Nice! Lekker bezig. Fijn dat je waardes nu meer overeenkomen. Je zal natuurlijk altijd wat verschil hebben door het verlies in watt door je aandrijving.
Ik hoop snel level 12 te zijn. Mijn laatste tijd (IRL, tijdens Tour For Life 2012) was 1:03:03. Ik stond na +/- 95 kilometer incl Col de L'Échelle en de Col du Lautaret aan de voet van de Alpe d'Huez, dus ik ben wel benieuwd wat voor tijd ik haal in een losse beklimming.

Helaas nooit een FTP meting gehad, dan is het idd lastig vergelijken.CuttingStorm schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:17:
@Flipmo een goed gemeten benchmark zou natuurlijk wel mooi zijn, niet ooit een FTP gedaan (niet met de Vortex) want zonder vergelijking is hier volgens mij niet heel veel zinnigs over te zeggen. Al vind ik het voor de inspanning (relatief korte etappes) geen hele rare wattages (de hoge bedoel ik dan).
de hoge waardes zijn ook niet extreem hoog zoals je al zegt.,Als ik opeens in de A zou terechtkomen had ik het niet geloofd
Enigste vreemde is dat het flink wat(t) scheelt als de rol nu op de juiste druk staat.
Qua fietsbeleving verandert er niks of ik nu tussen de D of C mensen sprint.. je wil toch altijd winnen van diegene waarmee je fietst
Bovendien vind mijn fiets en trainer het niet leuk, dat gewring rond de achteras. Zeker bij een scherpe bocht, waarbij je voor je gevoel dus je stuur flink omgooit, zie je de poten van de tacx ongelijk komen; mijn achterwiel verplaatst zich zijdelings over de roller.
In elk geval; net als in het echt zijn dit toch echt twee verschillende werelden. En uiteindelijk zitten de meeste zwifters toch meestal op de fiets voor de conditie en niet voor de stuurtechniek
---------------
In hoeverre maakt die trainer difficulty nu eigenlijk uit? Is er een verschil met de berg opfietsen in een zware versnelling met lage difficulty of de berg op fietsen met een lichte versnelling op hoge difficulty? Zwift past je snelheid toch gewoon aan dus los wat wat berekenings foutmarge gaat het niet veel uitmaken?jspr schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:18:
[...]
Mijn doel is om dichter bij de 60 min te komen (Ik heb trainer difficulty op 100% staan trouwens) en dat moet mogelijk zijn zonder zware "leg days" in de gym ervoor of eerst via Epic KOM
[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 12-11-2019 07:52 ]
In principe maakt het niet uit qua watts die je trapt om omhoog te komen. Met trainer difficulty 100% en 350W kom je net zo snel omhoog als difficulty 0% en 350W.Janpietertje89 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:51:
[...]
In hoeverre maakt die trainer difficulty nu eigenlijk uit? Is er een verschil met de berg opfietsen in een zware versnelling met lage difficulty of de berg op fietsen met een lichte versnelling op hoge difficulty? Zwift past je snelheid toch gewoon aan dus los wat wat berekenings foutmarge gaat het niet veel uitmaken?
Het verschil zit hem (voor mij althans) vooral in het gevoel van de weerstand. Ik vind het eenvoudiger om een hoger wattage te trappen als de weerstand op de trainer toeneemt. Als ik alles op 0% heb staan rijd ik het hele parcours qua watts constanter, maar daardoor kan ik ook moeilijker pieken op klimmetjes.
Het gaat dus om het je vliegwiel snelheid en het gevoel dat daarbij komt kijken, bij een lage vliegwiel snelheid voelt het allemaal wat stroperiger, als je heel kort de kracht van je pedalen haalt zakt de snelheid sneller weg dan bij een hoge vliegwiel snelheid. Vergelijkbaar met echt bergop rijden, dan kan je maar beter blijven trappen, want anders ben je je momentum kwijt en kost het extra energie om weer een terug te komen, op het vlakke heb je dat veel minder.Trainer Difficulty allows you to scale the feel of the climbs from 0 to 100%. This won’t make you any faster or slower as it still takes the same amount of power (watts) to move your avatar (by default, Zwift treats the gradient as half of the true grade).
Een lage trainer difficulty laat je dus met een hogere snelheid (maar wel langer om het eerlijk te houden) klimmen, zodat je minder constant druk op de pedalen hoeft te houden.
Een hoge difficulty is naar mijn idee een betere training voor echt klimmen, aangezien je wat meer geforceerd wordt om continu en smooth te trappen.
Het maakt vooral uit in je cadans (en de hoeveelheid schakelwerk). Als je een wisselend parcours hebt en niet de hele tijd wilt schakelen dan is een lagere difficulty een prima optie. Is maar net of je echt op klimwerk wilt trainen of niet.Janpietertje89 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:51:
[...]
In hoeverre maakt die trainer difficulty nu eigenlijk uit? Is er een verschil met de berg opfietsen in een zware versnelling met lage difficulty of de berg op fietsen met een lichte versnelling op hoge difficulty? Zwift past je snelheid toch gewoon aan dus los wat wat berekenings foutmarge gaat het niet veel uitmaken?
Ik heb inmiddels begrepen dat zwift alleen een andere factor naar jouw trainer toestuurt. De snelheid in de game is en blijft puur afhankelijk van de hoeveelheid Watts die je trainer weer teruggeeft aan zwift.
En daarom voelt de standaard instelling (50%) inderdaad heel anders dan een echte bult.
---------------