Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 164 165 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:04:
[...]
Het nadeel van dingen onthouden is dat je dingen moet onthouden ;) ik ram al mijn hele leven lang met rechts op een shifter (of vroeger; buiscommandeur) voor zowel up als down. Dat gaat er niet zomaar uit :P
Hahaha ik wil ook nog wel eens naar buiscommandeur reiken om het voorblad te wisselen en dan zit er geen hendeltje. Zit er zo in gebakken. Achter schakelen deed ik al heel lang met een hendeltje aan het einde van bocht van het stuur, ik heb daar nu dan geen probleem mee.
Van mij mogen zo weer een buiscommandeur erop zetten voor alleen het voorblad, gaat net zo gemakkelijk. Ik pak ook met links de bidon en zo zit het al in het geheugen van de arm om onderaan te rond te reiken. De bidon op zit buis pak ik dan weer met rechts. Mensen zijn echt gewoonte dieren.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:37
Cloclo100 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:18:
[...]

Ik denk gewoon dat dit voor de gemiddelde amateurrenner niet zo héél veel uitmaakt. Ik heb een 20-minuten test gedaan en dan een week later een ramp-test en het gemeten FTP was nagenoeg hetzelfde. (Ik ben best aeroob voor alle duidelijkheid) Alleen vind ik persoonlijk de ramptest fijner om doen (lees: korter) en ben ook hiermeer verder gegaan. Mijn eFTP bij intervals.icu zit ook ongeveer in dezelfde range dus wat mij betreft best betrouwbaar. Ik meen bijéén van de beter worden podcasts gehoord te hebben dat dit niet betrouwbaar was voor echt anaerobe renners.

Voor de extremen in VO2-max en dergelijke zou ik maar één test echt betrouwbaar zien en dat is een uurtest of labtest. Ramptest lijkt me meer voor het plebs en dan voldoende :). My two cents
Intervals.icu gebruikt dezelfde methodiek. Best power x % = ftp estimation. Met verschil dat zij ook op bijv een max effort van 5min al extrapoleren.

En eens met het nut van de ramp test, mits je na een tijdje uitvogelt of hij voor jou te hoog of te laag schat. Ik heb hem in het begin gebruikt en ben toen een paar keer over de kop gegaan in een TR blok van 6 weken omdat de RT bij structureel 15-20 watt te hoog schatte.

Waren al m’n trainingszones dus verkeerd :). Nu zou ik dat sneller zien in een blok, maar als beginnend indoor rijder denk je vooral dat je gewoon moet doorbuffelen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 16:58
wat ik ook tricky aan de ramp test vind, is dat je er "goed" in kan worden, dus betere waardes kunt scoren zonder daadwerkelijk sterker te zijn geworden ;)

That said, 20min ftp test zijn best moeilijkm, daarvoor moet je best goed kunnen pacen en weten wat je kunt. En zelfs dan nog, maakt vorm van de dag en de omstandigheden best veel uit (ben je moe, is het warm, wat heb je gegeten, etc).

• L2GX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-12 17:59
Hoi allemaal.
Vraagje voor jullie; ik wil een fitness trainer kopen. Ik kom niet uit de naamgeving, dus ik ga even vertellen wat ik denk te willen:
-het budget is erg schamel, rond de 400 euro
-een model met zadel en stuur (een hele fiets + roller is te groot voor de plaats waar ik hem moet opbergen)
-ik heb slechte knieën dus moet geen zware weerstand hebben. Ik rij buiten nooit sneller dan 30kmh.
-iets waar ik een laptopsteun op kan zetten en fietsen terwijl ik een oogje op de mailbox hou?
-ik fiets liever buiten maar daar heb ik geen tijd meer voor, dus virtuele fietstochten zouden leuk zijn, dan heb ik bluetooth nodig, maar welke? (racen doe ik niet, gezien de knieën)

Iets meer informatie over mijn situatie: ik woon in Brussel en kan na het werk, tijdens de file-uren, niet fietsen wegens teveel luchtvervuiling. We hebben net een hondje genomen en daar moet ik s'ochtends en s'avonds mee wandelen, leuk maar geen oefening (joggen gaat niet wegens knieën).
Vroeger ging ik rond 22h als de stad kalm is fietsen, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor wegens het hondje. De bedoeling is dus om tijdens de werkuren minstens twee keer per dag te fietsen terwijl ik lees, opleidings-videos kijk of de mailbox in de gaten hou.
Ik ben daarbij beperkt tot mijn home office, en de maximale lengte van de trainer is daardoor 140 cm.

En het budget is dus erg weinig, vandaar dat ik even vraag of er wat inzichten of opmerkingen zijn. Is er een goedkoop merk dat ik best bekijk of net als de pest moet vermijden? Gaat de stabiliteit van een instapmodel dusdanig slecht zijn dat ik een laptopsteun kan vergeten?

Ik weet dat het onderwerp weg geëvolueerd is van de oubollige cardio-trainers van weleer, maar alle raad is welgekomen!

[ Voor 4% gewijzigd door L2GX op 15-12-2025 17:58 ]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:08
Zwift The Grade is een leuke test, qua resultaat kom ik meestal 10w onder m'n ftp uit.
Op de Alp du Zwift kan ik dat vermogen ook echt een uur pacen, sub 60min 💪🏼

Als ik buiten test met Favero dual PM, dan zit ik qua resultaat tussen de verschillende app resultaten.
Maar dus 10w hoger dan wat Zwift aangeeft.

Alleen de Coros blijft steevast 20w teveel aangeven. Maar dat is AI gedreven 🤡
Verschil tussen Zwift en Coros is dan 30w cq 10%

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:36
Vind persoonlijk je 5 minuten waarde de beste indicator (naast 20 minuten waarde). Beide kun je gewoon binnen en buiten, tijdens group rides/races/solo doen. 20 minuten is wel heftig, maar een TT of lange finale en dat is wel goed te doen. Iets als de Vulcano Climb of New York KOM zijn wel geschikte heuveltjes in Zwift voor 5min.

Het idee van een ramp-test is wel te begrijpen, maar anders dan een consistente methode kun je er verder weinig mee. Het blijft een berekende waarde en lijkt me ook een minder nuttige training dan 5/20 minuten waardes.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ramptest is natuurlijk wel makkelijk als je helemaal geen idee hebt wat je FTP is. Zeker als beginner is het wel lastig om jezelf 20 minuten te pacen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Pagina: 1 ... 164 165 Laatste