Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:18
@Requiem19 / @Stevie-P dat ben ik met jullie eens en dat is iets wat ik zeker ook niet doe. Er zijn dagen genoeg dat ik of te moe ben of gewoon geen zin heb. Of dat ik misschien een te zware krachttraining heb gehad waardoor ik dingen laat gaan. Ik ben zelf alweer 3~4 jaar aan het sporten dus dat is iets wat ik al erg lang heb geleerd.
Het werd pas pijnlijk duidelijk in het eerste jaar dat ik echt sport met een schema, waarbij ik na het werk ( lange werkdag , al beetje vermoeid ) nog eens naar buiten MOEST van mijzelf en vervolgens door meneer agent naar huis ben gebracht want die had mij naast de weg in verwarde toestand gevonden. Dus ja, schema's zijn fijn. Schema's zijn niet een wet.

@Stevie-P voor wat betreft je opmerking over de 30 minuten. Die is omdat ik op die dezelfde dag ook krachttraining heb. Dit is puur een 30 minuten die ik na de krachttraining doe en die ik over het algemeen zelf invul. Heb ik een zware krachttraining gehad, ga ik niet nog eens lekker vo2 maxen ( en daar is 30 minuten te kort voor ), viel de krachttraining mee dan ga ik wat zwaarder in de 30 minuten zitten.

@Requiem19 dat is wel een goede tip. Volgens mij houd Join daar in een schema van 3 maanden ook al rekening mee . Dat zal ik even moeten nazoeken.

Strava | AP | IP | AW

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:45:
@Stevie-P voor wat betreft je opmerking over de 30 minuten. Die is omdat ik op die dezelfde dag ook krachttraining heb. Dit is puur een 30 minuten die ik na de krachttraining doe en die ik over het algemeen zelf invul. Heb ik een zware krachttraining gehad, ga ik niet nog eens lekker vo2 maxen ( en daar is 30 minuten te kort voor ), viel de krachttraining mee dan ga ik wat zwaarder in de 30 minuten zitten.
In de Empirical Cycling Podcast ging het een aflevering over dat door het doen van een duurtraining na een krachttraining dit de spieropbouw verhindert. Profs die een bergetappe voor de boeg hebben zouden dit bewust toepassen om wel de trainingsimpuls van de krachttraining te hebben, maar niet de extra spiermassa willen hebben. Ik weet niet meer precies welke aflevering dit was, ik vermoed "The Watts Doc #5: Can you lift heavy while endurance training?"
Nu zal dat effect met 30 minuten wel meevallen, maar ik kan me ook goed voorstellen dat het efficiënter is om dan eerst dat half uurtje fietstraining te doen, zonder cooling-down, en daarna de krachttraining.

• Webgnome
Ja eens. Half uurjte is natuurlijk geen echte duurtraining is meer een veredelde cooling down ;) Een half uur vooraf is net te lang om het een warming up te laten zijn. Daar heb ik het uitvoerig met de PT over gehad. Je moet er ook niet teveel bij voorstellen hoor. Meestal is het echt een half uurtje op Z1 met soms z1.5 ;)

Strava | AP | IP | AW

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:57

Gotez

42

Ik heb een vreemd probleem en misschien kan iemand mij in de goede oplossing richting helpen. Ik heb een Garmin 530 gekoppeld aan mijn elite suito-t. Eerder werd de suito aangestuurd door een laptop met Zwift en trainerroad virtual en toen werkte alles goed. Ik merk nu bij de Garmin dat als ik een grade of power instel hij 10 seconden de suito bestuurd en die zwaarder gaat trappen. Daarna is het klaar en is het een soort vrij fietsen geworden. Heb ik ergens een instelling verkeerd staan?

Edit: lijkt opgelost. Officiële app gedownload en plugged in trainer uitgezet. Nu werkt het naar behoren.

[ Voor 9% gewijzigd door Gotez op 03-11-2025 15:10 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-11 20:16
la_fusion schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:49:
Vanmorgen tijdens een rit in Zwift ineens geen verbinding en weerstand meer bij mijn Tacx Neo 2T. Geen enkele lampje meer aan, ventilator die vol aan het blazen is. Conclusie is dat hij waarschijnlijk is oververhit en met ruim 5 jaar oud ook geen coulance bij Tacx/Garmin meer. Nu ben ik van plan gewoon een nieuwe Neo 2T aan te schaffen maar zou het wel fijn vinden om de andere toch te kunnen repararen.

1. Iemand van hier ooit hetzelfde gehad en zelf het probleem verholpen?
2. Is er voor het geld van een Neo 2T(860 euro) inmiddels een beter alternatief te koop?
Om mezelf te quoten.. het probleem is opgelost! Exact hetzelfde probleem incl oplossing hier uiteindelijk gevonden: https://www.facebook.com/...0/posts/1697609077517811/

Via budgetelectronica.nl hier in de buurt een nieuwe diode(10 ineens voor een whopping 50 cent) opgehaald en die op de printplaat gesoldeerd en hij doet het weer als vanouds!

• Webgnome
@la_fusion wat is de oplossing uiteindelijk? De diode vervangen? Gebruik zelf geen facebook namelijk

Strava | AP | IP | AW

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-11 20:16
Webgnome schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:38:
@la_fusion wat is de oplossing uiteindelijk? De diode vervangen? Gebruik zelf geen facebook namelijk
Yes, enkel de diode vervangen was in mijn geval voldoende. Lijkt erop dat die als eerste de geest geeft en dat mijn situatie dus niet uniek is.

De link is overigens ook zonder Facebook te bekijken gelukkig.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:19
astu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vvv7OwHkfYEG0K0GE9Y_VoSWyl4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gxkQ6FDw4TQ14685pKOmMg9o.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea1YxJ5uJyDzgq4OcRZbaSxVPRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEkokWyWaPvTCVIhv5nTkS4m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEahwu3tKJEqhJIzC6xUTS2X5wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaA67aDYc9JIp5NxV0zDA31o.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:04
Gisteravond nog ff op de zwift ride en programma gedaan.
Wat ik wel merk en wat ik gruwelijk vervelend vind is als ik erg on heb is dat ik langzaamaan steeds zwaarder moet trappen.
Wattage blijft hetzelfde maar ik voel en zie de cadans langzaam naar beneden zakken.
Schakel ik erg uit en dan weer aan dan zit mn cadans weer een stuk hoger. Zag ergens staan dat de trainer gekalibreerd moet worden maar dit schijnt niet meer te moeten.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:27
Dat is toch precies hoe ERG mode hoort te werken?

De trainer vraagt een constant vermogen en aangezien vermogen een functie van kracht en snelheid/toerental is zal je meer kracht moeten leveren als de snelheid afneemt. Normaal zul je dus zelf het toerental hoog moeten houden maar als je dat niet lukt omdat er te veel vermogen wordt gevraagd beland je in de "ERG death spiral" wat je nu beschrijft.

Flickr - Strava

• Smeerkeezz
GWBoes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:20:
Dat is toch precies hoe ERG mode hoort te werken?

De trainer vraagt een constant vermogen en aangezien vermogen een functie van kracht en snelheid/toerental is zal je meer kracht moeten leveren als de snelheid afneemt. Normaal zul je dus zelf het toerental hoog moeten houden maar als je dat niet lukt omdat er te veel vermogen wordt gevraagd beland je in de "ERG death spiral" wat je nu beschrijft.
Dan zou het wattage toch ook moeten zakken?

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:09
Steeg je hartslag ook naarmate je zwaarder moest trappen? :)

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16

Phydomir

Dennis

Smeerkeezz schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:28:
[...]

Dan zou het wattage toch ook moeten zakken?
Nee, ERG mode is er voor dat er een voorgeschreven wattage blijft worden gevraagd. Dus ongeacht wat je cadans is, je zal altijd x wattage moeten leveren. Als je cadans dus zakt, dan zal dit voelen als "zwaarder", ondanks dat het wattage gelijk blijft. Daarom is het bij een ERG workout ook erg van belang dat je probeert goed op je cadans te letten en dat deze mooi gelijk blijft.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:27
@Smeerkeezz voorbeeld: je trainer wil gewoon 200W zien, constant, tot het eind van het blok.

Fiets je met een cadans van 90 moet je: 200/(90/60*2pi)=21.2Nm leveren op de pedalen of 12,7kg bij 170mm cranks.
Is dit te zwaar waardoor je iets langzamer gaat trappen zak je af naar een cadans van 85, dan moet je ineens 13.4kg op je pedalen zetten. Dat lukt je helemaal niet dus zak je naar 80:14.3kg. 75:15.2kg 70:16.4kg etc etc.

Als je dus het koppel niet aan kan zak je steeds iets verder in je cadans en omdat de trainer het gebrek aan snelheid compenseert door een hoger koppel te vragen zak je steeds verder en sneller weg tot het punt dat je zelfs staand de pedalen niet meer rond krijgt. Dat noemen ze de death spiral, vooral bij een FTP ramp test merk je die heel goed in je laatste blok.

Wat je dus moet doen is een cadans doel zetten en die proberen te houden en de trainer gewoon het te vragen koppel laten bepalen. Trainingen hebben een cadans doel vaak voor ingesteld maar ik merk zelf ook wel dat ik afzak naar een voor mij comfortabele cadans als ik in 90+ blokjes zit.

Flickr - Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
De grote mindfuck van ERG: ga harder trappen om zachter te trappen :-).

• Phydomir
  • Registratie: September 2000

Phydomir

Dennis

GWBoes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:04:
Dat noemen ze de death spiral, vooral bij een FTP ramp test merk je die heel goed in je laatste blok.
Sterker nog, dat is het hele idee van een ERG ramp test. Letterlijk trappen tot je niet meer kunt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Smeerkeezz
GWBoes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:04:
@Smeerkeezz voorbeeld: je trainer wil gewoon 200W zien, constant, tot het eind van het blok.

Fiets je met een cadans van 90 moet je: 200/(90/60*2pi)=21.2Nm leveren op de pedalen of 12,7kg bij 170mm cranks.
Is dit te zwaar waardoor je iets langzamer gaat trappen zak je af naar een cadans van 85, dan moet je ineens 13.4kg op je pedalen zetten. Dat lukt je helemaal niet dus zak je naar 80:14.3kg. 75:15.2kg 70:16.4kg etc etc.

Als je dus het koppel niet aan kan zak je steeds iets verder in je cadans en omdat de trainer het gebrek aan snelheid compenseert door een hoger koppel te vragen zak je steeds verder en sneller weg tot het punt dat je zelfs staand de pedalen niet meer rond krijgt. Dat noemen ze de death spiral, vooral bij een FTP ramp test merk je die heel goed in je laatste blok.

Wat je dus moet doen is een cadans doel zetten en die proberen te houden en de trainer gewoon het te vragen koppel laten bepalen. Trainingen hebben een cadans doel vaak voor ingesteld maar ik merk zelf ook wel dat ik afzak naar een voor mij comfortabele cadans als ik in 90+ blokjes zit.
Aha ik had dus een wattagedoel ingesteld voor mezelf.
Ik blijf prima het hele blok op 200 watt trappen.
Misschien vergelijk ik het te veel met buiten fietsen. Als ik daar 200 watt trap voor een half uur gaat het na 10 minuten ook niet zwaarder.
Omdat in ERG je bijvoorbeeld met een cadans van 85 dan 200 watt trapt verhoog ik mijn cadans niet. Energie sparen voor de sprints tussendoor die ook nog moeten gebeuren.
Als het blokje 200 watt aangeeft kan je je cadans wel verhogen tot 100 maar er blijft 200 watt in beeld staan.

• Smeerkeezz
Cloclo100 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:32:
Steeg je hartslag ook naarmate je zwaarder moest trappen? :)
Nee hartslag bleef nagenoeg hetzelfde.
Cadans zakte van 90 naar 63.
Wattage bleef hetzelfde

[ Voor 13% gewijzigd door Smeerkeezz op 05-11-2025 20:30 ]

• Stevie-P
  • Niet online
@Smeerkeezz
Volgens mij snap je niet wat ERG doet.
De trainer zorgt dat je het vermogen (wat jij wattage noemt) constant blijft. Als jij je cadans verhoogt blijft het vermogen inderdaad hetzelfde, dat komt omdat de weerstand nu wordt verlaagd door de trainer (om dat vermogen maar constant te kunnen houden). Maar, omgekeerd werkt het ook zo, als jij iets langzamer trapt, dan gaat de weerstand omhoog en moet je dus zwaarder trappen om aan datzelfde vermogen te komen.

• Webgnome
@Requiem19 vat het goed samen. Dat was iets wat mij ook in eerste instantie overkwam en als je dat weet dan is het dus zaak om je vermogen wat je moet trappen zo in te stellen dat het wel binnen de range van je training valt maar niet zo hoog dat je het gewoon niet kan volhouden. Het gaat uiteindelijk om dat je het volhoud op een consistente manier en niet dat je elke interval even moet stoppen want het is te zwaar

[ Voor 12% gewijzigd door Webgnome op 06-11-2025 09:45 ]

Strava | AP | IP | AW

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:01
Je verzet en het virtuele hellingspercentage hebben ook invloed op je wattage. Weet niet welke trainer je hebt, maar om de ERG mode goed te laten werken, moet je wel binnen een bepaalde bandbreedte blijven.

Als je bijv. uitgaat van 39x19 gear selectie, is dit je effectieve range. 80 rpm/200W is dan de onderkant, en je kan dan blokken t/m 500W doen in dezelfde versnelling. Schakel je zwaarder of ga je cadence drills doen (60 rpm en 100rpm) dan past dit nog net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIImzyHPVn8qE8r2gvZW-5smjEs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TLM3mFrUzxQXEiJXrjtIwoSL.png?f=user_large

Een Tacx Neo heeft al iets bredere ranges, maar zeker de lagere wattages en cadans zijn soms wel lastig te verwerken voor de ERG mode. Als je een keertje schakelt bij variabele vermogens dan herstelt de ERG mode vaak wel binnen 5 seconden.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:20
Ypuh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:35:
Je verzet en het virtuele hellingspercentage hebben ook invloed op je wattage. Weet niet welke trainer je hebt, maar om de ERG mode goed te laten werken, moet je wel binnen een bepaalde bandbreedte blijven.

Als je bijv. uitgaat van 39x19 gear selectie, is dit je effectieve range. 80 rpm/200W is dan de onderkant, en je kan dan blokken t/m 500W doen in dezelfde versnelling. Schakel je zwaarder of ga je cadence drills doen (60 rpm en 100rpm) dan past dit nog net.
[Afbeelding]

Een Tacx Neo heeft al iets bredere ranges, maar zeker de lagere wattages en cadans zijn soms wel lastig te verwerken voor de ERG mode. Als je een keertje schakelt bij variabele vermogens dan herstelt de ERG mode vaak wel binnen 5 seconden.
zo erg als een 200 watt ondergrens is het gelukkig niet, volgens dit plaatje zit je rond de 130 watt ofzo..

en bij de meeste trainers ga je hier geen last van hebben, de flux was op dit vlak wel echt een negatieve uitschieter

Maar volgens mij valt het kwartje nog niet bij @Smeerkeezz.
Als je wilt voorkomen dat het zwaarder wordt, moet je niet je cadans verhogen, maar vooral stabiel houden, als je cadans -zakt- wordt de weerstand namelijk hoger om op hetzelfde vermogen uit te komen. Je hoeft dus niet perse je cadans te verhogen, maar vooral niet verlagen...

wat (mogelijk) het grootste verschil met buiten is.. buiten heb je wellicht meer momentum, waardoor als je even de druk van de trappers haalt, je niet gelijk stilvalt. Als je bergop zou rijden zou je dat bv buiten ook heel anders voelen, haal je dan de druk van de pedalen, dan zakt je snelheid snel van 15 naar <10 en moet je veel kracht zetten om weer op gang te komen. Vlieg je over het vlakke met 35 km per uur en wind mee, dan kan je best even je benen stil houden en daarna weer rustig verder trappen, zonder dat het zwaar wordt.

Op de trainer zijn die 2 veschillende sensaties afhankelijk van een paar zaken:
- vliegwiel gewicht (virtuele of echte kg's)
- vliegwiel snelheid

duurdere/betere trainers hebben vaak een zwaarder vliegwiel, wat het behoud van momentum te goede komt.
Maar net zoals buiten bergop fietsen is het ook afhankelijk van andere factoren. Trap je bv in 300 watt in erg mode op je lichtste versnelling, (als dat al mogelijk is, zie het plaatje hierboven van @Ypuh , bij andere versnellingen verschuift die bandbreedte namelijk). dan gaat je vlieg wiel bijna niet rond, maar zit er wel heel veel weestand op. Haal je dan de druk van de trappers, dan staat je vliegwiel (ook al is ie zwaar) gelijk stil en krijg je deze bijna niet meer op gang. (Sommige trainers zetten dan de weerstand wel even omlaag om het makkelijker te maken weer op gang te komen, maar dat is een stukje software implementatie).

Ga je diezelfde 300 watt erg mode in de zwaarste versnelling doen, dan heeft je vliegwiel een veel hogere snelheid, en zeker bij een wat betere trainer zal je dan wat meer het buiten gevoel hebben, even de druk van de pedalen en je vliegwiel houdt de boel in gang, ga je weer trappen is het niet zo zwaar omdat je vliegwiel de snelheid erin houdt.

TLDR;
- hou je cadans stabiel
- experimenteer met andere (zwaardere) versnellingen, kijk wat het prettigst voelt

Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:17

Kluus

Gang is alles

Smeerkeezz schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:13:
[...]

Aha ik had dus een wattagedoel ingesteld voor mezelf.
Ik blijf prima het hele blok op 200 watt trappen.
Misschien vergelijk ik het te veel met buiten fietsen. Als ik daar 200 watt trap voor een half uur gaat het na 10 minuten ook niet zwaarder.
Om het met buiten te vergelijken, als je daar 200 watt trapt en je gaat van een cadans van 85 naar 700 gaat of je vermogen omlaag of je moet zwaarder schakelen om bij diezelfde cadans dat vermogen te kunnen blijven trappen. Dat laatste doet ERG automatisch en traploos voor je.

Edit: Maar je moet hem wel de tijd geven om aan te passen en stabiele cadans blijven trappen anders blijft hij continu compenseren en ga je alle kanten op.
Omdat in ERG je bijvoorbeeld met een cadans van 85 dan 200 watt trapt verhoog ik mijn cadans niet. Energie sparen voor de sprints tussendoor die ook nog moeten gebeuren.
Als het blokje 200 watt aangeeft kan je je cadans wel verhogen tot 100 maar er blijft 200 watt in beeld staan.
Hoe bedoel je dit? De rust blokken moeten zo zijn ingesteld dat je het blok daarna (sprint of wat dan ook) kan halen. Je kan daar niet door evenminder hard te gaan trappen extra rust in pakken ofzo. (Behalve als je het blok naar beneden instelt). Want Erg mode gaat er anders alles aan doen dat je de ingestelde 200W blijft halen.

[ Voor 44% gewijzigd door Kluus op 06-11-2025 12:04 ]

• Torgo
  • Laatst online: 20-11 20:50
Ik heb mijn temperatuur en CO2 monitor verplaatst naar de kamer waar ik fiets. Best een grote kamer (20m2) en de deur stond ook open. Ondanks dat na 45 minuten fietsen een alert dat het CO2 gehalte hoog was, dat was van 800 naar 1200 gestegen. Ik was wel verbaasd dat dit zo snel kan gaan. Ik ben er nog niet helemaal achter of dit nou echt veel verschil maakt in performance en herstel, maar toch maar proberen om meer frisse lucht aan te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRl7ZUjvQtYWWHxVzqyd2UYCEvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OYZW0gny5hsxo0iRE94DH7sl.png?f=fotoalbum_large

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:28
Torgo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:34:
Ik heb mijn temperatuur en CO2 monitor verplaatst naar de kamer waar ik fiets. Best een grote kamer (20m2) en de deur stond ook open. Ondanks dat na 45 minuten fietsen een alert dat het CO2 gehalte hoog was, dat was van 800 naar 1200 gestegen. Ik was wel verbaasd dat dit zo snel kan gaan. Ik ben er nog niet helemaal achter of dit nou echt veel verschil maakt in performance en herstel, maar toch maar proberen om meer frisse lucht aan te voeren.

[Afbeelding]
Even voor de duidelijkheid. Gaat dit over een binnendeur naar de rest van het huis of een deur naar buiten?
Nu vind ik persoonlijk dat 1200 PPM niet extreem hoog is voor een ruimte waarin gesport wordt. Niet ideaal, uiteraard, maar ik denk dat het bij sommige setups ook veel erger is.

• Torgo
thunderfury schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:44:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Gaat dit over een binnendeur naar de rest van het huis of een deur naar buiten?
Nu vind ik persoonlijk dat 1200 PPM niet extreem hoog is voor een ruimte waarin gesport wordt. Niet ideaal, uiteraard, maar ik denk dat het bij sommige setups ook veel erger is.
Binnendeur naar de rest van de zolder waar verder geen deuren zijn. (35m2)

1200 PPM valt nog wel mee inderdaad, maar het was een stijging van 400 PPM in slechts 45 minuten. Als je die lijn doortrekt zit je na twee uur op +1000 PPM.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Torgo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:34:

[Afbeelding]
1200 is geen enkel probleem.

Zie ook alle eerder posts in dit topic als je zoekt op CO2, waaronder deze:
GWBoes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:26:
[...]

Vorig jaar de meter van de werkkamer gebruikt voor een meting en dat was idd best interessant. Met dakraam open in normaal formaat slaapkamer liep die op tot ruim boven de 2000ppm binnen een half uur. toen raam iets verder open en deur open en dan loopt het redelijk hard terug.
[Afbeelding]
Of deze:
tjanssen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:58:
Ik heb eens de CO2 gemeten in de ruimte waar ik fiets in de winter periode. In deze (niet bepaald) kleine ruimte met een inhoud van 65 m3 had ik met afgesloten deuren en ramen dit resultaat:

[Afbeelding]

Meting gedaan (met een NDIR sensor btw) omdat ik me afvroeg waarom ik na het fietsen iedere keer hoofdpijn had.... 8)7

Sindsdien de deur op een kier, probleem opgelost.

• Torgo
Requiem19 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:09:
[...]

1200 is geen enkel probleem.

Zie ook alle eerder posts in dit topic als je zoekt op CO2, waaronder deze:

[...]

Of deze:

[...]
Je conclusie (1200 is geen enkel probleem) matched niet met je bronnen, die laten alleen zien dat het niet ongebruikelijk is dat er een hogere co2 waarde is. :)

De vraag is, wat voor impact de hoeveelheid co2 heeft op prestaties en herstel. Nou neem ik Chat GPT met een korrel zout, maar onderstaande is toch wel interessant.
Heel goed dat je dit vraagt — het verschil tussen 500 ppm (frisse lucht) en 1500 ppm (matig vervuilde lucht) is veel groter dan mensen denken, vooral bij zware inspanning zoals een VO₂max-training.

Laten we het opsplitsen in fysiologie, prestaties en concrete cijfers:

🫁 1. Wat er fysiologisch gebeurt

Bij 500 ppm CO₂
• Dit is praktisch buitenlucht.
• Uitademing verloopt efficiënt: je blaast moeiteloos je eigen CO₂ af.
• Je bloed blijft mooi in evenwicht (pH ≈ 7,4).
• Het ademhalingscentrum in je hersenstam werkt optimaal.
➡️ Resultaat: maximale zuurstoftoevoer naar spieren, normale hartslag- en ademhalingsrespons.

Bij 1500 ppm CO₂
• De ingeademde lucht bevat al 0,15 % CO₂ (drievoud van buitenlucht).
• Daardoor neemt de partiële druk van CO₂ in je longen toe, wat je vermogen om CO₂ uit het bloed te verwijderen vermindert.
• Het bloed wordt licht zuurder (pH ≈ 7,35 – 7,37).
• De hersenstam reageert met snellere, oppervlakkigere ademhaling om het CO₂-overschot te compenseren.
• Het voelt alsof je “niet diep genoeg” kunt ademen, ondanks voldoende zuurstof.

💪 2. Effect op prestaties

A. VO₂max en zuurstofopname
• Onderzoek in gecontroleerde kamers toont een daling van 4 – 8 % in gemeten VO₂max bij 1500 – 2000 ppm CO₂ vergeleken met 500 ppm.
• De oorzaak is niet zuurstoftekort, maar inefficiëntere gasuitwisseling en verminderde neurologische drive voor ademhaling.
• In de praktijk betekent dit dat een atleet met 60 ml/kg/min VO₂max in frisse lucht, in 1500 ppm-lucht effectief rond 55–57 ml/kg/min zal presteren.

B. Vermoeidheid en waargenomen inspanning (RPE)
• De RPE stijgt met 0,5 – 1,0 punt (op een schaal van 1–10). Je voelt de training zwaarder.
• Hartslag kan 2–5 bpm hoger liggen bij dezelfde belasting.
• Lactaatwaarden stijgen iets sneller (door verschuiving in zuur-base-balans).

C. Cognitieve coördinatie
• Bij VO₂max-training moet je vaak ritme houden, pacing en timing managen. Studies tonen 10–20 % tragere reactietijd en slechtere besluitvorming bij 1500 ppm.
• Dit kan invloed hebben op sprinttiming of intervallengte als je op gevoel traint.

🧠 3. Samenvatting van het verschil tijdens 1 uur zware training

Parameter 500 ppm (frisse lucht) 1500 ppm (slechte ventilatie) Verschil
VO₂max 100 % (referentie) ~92–95 % −5 – 8 %
Hartslag bij zelfde vermogen 160 bpm 163–165 bpm +3–5 bpm
Perceived exertion (RPE) 7/10 8/10 +1
Ademhalingscomfort Normaal Benauwd, hogere ademfrequentie Slechter
Cognitieve scherpte Optimaal Lichte traagheid, meer fouten −10–20 %
Herstel na training Normaal Vertraagd, door lichte acidose Minder goed

🌬️ 4. Praktische implicaties
• Tijdens een VO₂max-sessie indoor (Zwift, Tacx, enz.) kan CO₂ in een kleine kamer (< 20 m²) binnen 20–30 minuten stijgen van 500 naar 1500 ppm met slechts één persoon.
• Ventilatie is cruciaal:

• Torgo
Het is me ook een keer gelukt. Training readyness score van 1 😅. Gisteren tijdens mijn twee uur durende Zwift groepsrit waren er een aantal hele sterke sprinters en 6 Sprint segmenten tijdens de rit. Normaal sla ik ze over (als ik een Z2 rit doe) of pak ik er eentje mee voor de groene trui. Maar nu waren we zo aan elkaar gewaagd dat we volle bak alle sprint segmenten elkaar probeerde te verslaan. Vandaag maar een ritje overslaan 💀. Wel een hoop nieuwe sprint PRs erbij 🤩

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn5rGA3WVQnY8mIhbRRbFjs5GDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34q6kbvJEdKXbUmWfIRhDZ3r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30NORJV2NnvJYCkOu2innm4h1Tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k4GXhuDXOEkceZ8ZS31Jy4O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Torgo op 09-11-2025 10:23 ]

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-11 15:02
De Wahoo Kickr Core 2 met zwift cog laat maar op zich wachten. Daarom besloten om toch voor de nieuwe Elite Avanti met zwift cog te gaan. Deze was wel wat duurder maar Futurumshop heeft het verschil bijgelegd. Nette service en ik kan nu gaan zwiften (want daarvoor zat een 2 maanden free voucher voor ebij).

Gisteren gelijk even in de loods de set-up opgebouwd en 10 minuutjes gefietst om te testen. Ik moet zeggen het was allemaal erg logisch en vanzelf sprekend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp5lGSVjQjUWpqPjCaXAnoV_6e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyFH5aPYZVAZyvfJR7O2Ej4T.jpg?f=fotoalbum_large

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
EdwinC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:51:
De Wahoo Kickr Core 2 met zwift cog laat maar op zich wachten. Daarom besloten om toch voor de nieuwe Elite Avanti met zwift cog te gaan. Deze was wel wat duurder maar Futurumshop heeft het verschil bijgelegd. Nette service en ik kan nu gaan zwiften (want daarvoor zat een 2 maanden free voucher voor ebij).

Gisteren gelijk even in de loods de set-up opgebouwd en 10 minuutjes gefietst om te testen. Ik moet zeggen het was allemaal erg logisch en vanzelf sprekend. [Afbeelding]
Mooie setup maar rechtstreeks via Zwift niet overwogen? Voor €540,- inclusief verzenden en twee maanden gratis Zwift te scoren en binnen een dag of twee binnen..

• EdwinC
D-Ed schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:38:
[...]

Mooie setup maar rechtstreeks via Zwift niet overwogen? Voor €540,- inclusief verzenden en twee maanden gratis Zwift te scoren en binnen een dag of twee binnen..
Ik had al via Futurum besteld een wahoo kickr besteld maar die bleef maar vertraagd worden. En daarom gegaan voor de Elite Avanti voor uiteindelijk dus €549 en ik had ook nog een €50,- cadeaubon bij de initiele bestelling gekregen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Yakolev schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

Ze gaan hem vervangen, dat is wel weer top.

Ik hoop dat ze nog werkende Kickr Bike Shifts ergens nog hebben staan.
Het heeft even geduurd, maar ik heb weer een nieuw apparaat binnen. Hopelijk is het 3 keer scheepsrecht...
Mooi, hardlopen is zo zwaar vergeleken met fietsen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:34
Vorig jaar ook een Zwift Cog gekocht en goed gebruik van gemaakt. Nu net weer de Kickr Core met Cog klaargezet in de garage en de eerste ronde gemaakt. Maar na een half uur bij even goed aanzetten slaat de ketting over de tandwielen van de cog heen, vanaf 350 watt ongeveer. Ik heb er een filmpje van gemaakt om te kijken wat het kon zijn, maar ik ben er nog niet achter. Cog uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar geen soelaas. Wel zie ik dat de kooi van de achterderrailleur op en neer schiet wanneer de ketting overslaat. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? weinig zin om nu al een nieuwe cog te moeten kopen...

Ohja, Sram force flattop ketting en tandwielen enz zijn allemaal onlangs nog vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door wolterious op 18-11-2025 10:10 ]

• Prulleman
wolterious schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:08:
Vorig jaar ook een Zwift Cog gekocht en goed gebruik van gemaakt. Nu net weer de Kickr Core met Cog klaargezet in de garage en de eerste ronde gemaakt. Maar na een half uur bij even goed aanzetten slaat de ketting over de tandwielen van de cog heen, vanaf 350 watt ongeveer. Ik heb er een filmpje van gemaakt om te kijken wat het kon zijn, maar ik ben er nog niet achter. Cog uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar geen soelaas. Wel zie ik dat de kooi van de achterderrailleur op en neer schiet wanneer de ketting overslaat. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? weinig zin om nu al een nieuwe cog te moeten kopen...

Ohja, Sram force flattop ketting en tandwielen enz zijn allemaal onlangs nog vervangen.
hoeveel km (of uur) is er op gereden? ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n cog erg lang meegaat, omdat de tanden een stukje langer (kunnen) zijn en geen schakelramps e.d. nodig heeft. Net zoals een 1x voorblad met langer meegaat en een single speed achter ook. Daar tegenover staat natuurlijk wel dat je alles op hetzelfde tandwiel rijdt, en de slijtage dus niet verdeeld over verschillende tandwielen zoals bij een complete cassette.

Het kan dus zijn dat je cog is ingesleten op je oude versleten ketting en je deze moet vervangen, net zoals een cassette vervangen moet worden als je te lang door rijdt met een versleten ketting. (de nieuwe ketting slaat dan ook over op de oude cassette).

Dit is overigens wat chatgpt er van maakt:
- 3.000 – 6.000 km indoor is een realistische range.
- Veel rustige riders halen >10.000 km.
- Grote sprintvermogens of lage cadans/kracht rijden → snellere slijtage richting 2.000–3.000 km.

Ook wordt er bevestigd dat je (net zoals met een cassette) doorslaan eerder merkt met een nieuwe ketting :)

Strava

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 13:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

wolterious schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:08:

Hoe zijn de kettingbladen van je crank er aan toe? Heb je wellicht last van chain suck?

If it aint fixed, it's broken.

• Prulleman
(zwift verkoopt overigens geen replacements voor alleen het tandwiel, maar de freehub is HG compatible, dus er zijn genoeg opties te vinden)

Strava

• EdwinC
Het is voor zover ik weet ook enkel een tandwiel alle slimmigheid en aansturing gebeurt vanuit zwift/rouvy in combinatie met je trainer.

• Stevie-P
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:54:
[...]
...

- Grote sprintvermogens of lage cadans/kracht rijden → snellere slijtage richting 2.000–3.000 km.

...
Goed voorbeeld waarom je dit niet aan een taalmodel vraagt. Je krijgt een volledig plausibel antwoord, maar het is wel incorrect. Tijdens tests hebben ze de 40k km weten te halen. Hier zit ik ook over de 10k km heen en gaan de vermogens regelmatig in de 4 digits.

• Prulleman
EdwinC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:14:
Het is voor zover ik weet ook enkel een tandwiel alle slimmigheid en aansturing gebeurt vanuit zwift/rouvy in combinatie met je trainer.
het is een freehub body, een behuizing om de kettinglijn in 10 stapjes in te stellen en uiteraard het tandwiel zelf.
De rest is inderdaad software, maar het is dus mogelijk om alleen het tandwiel te vervangen.
https://support.zwift.com...your-zwift-cog-BJbZv5izeg
Stevie-P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:17:
[...]

Goed voorbeeld waarom je dit niet aan een taalmodel vraagt. Je krijgt een volledig plausibel antwoord, maar het is wel incorrect. Tijdens tests hebben ze de 40k km weten te halen. Hier zit ik ook over de 10k km heen en gaan de vermogens regelmatig in de 4 digits.
Fair enough, maar ben wel benieuwd wat een nieuw tandwiel zou doen in dit geval :)

(Als jij netjes op tijd je ketting vervangt, dan slijt jou cog natuurlijk veel minder dan dat er een paar duizend km met een ketting van 1+% slijtage op heeft gedraaid)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 18-11-2025 13:25 ]

Strava

• Stevie-P
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:23:
[...]

Fair enough, maar ben wel benieuwd wat een nieuw tandwiel zou doen in dit geval :)

(Als jij netjes op tijd je ketting vervangt, dan slijt jou cog natuurlijk veel minder dan dat er een paar duizend km met een ketting van 1+% slijtage op heeft gedraaid)
Eens, hier treden de issues op met een andere ketting dan waar de km's mee zijn gemaakt.

• wolterious
Prulleman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:54:
[...]

hoeveel km (of uur) is er op gereden? ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n cog erg lang meegaat, omdat de tanden een stukje langer (kunnen) zijn en geen schakelramps e.d. nodig heeft. Net zoals een 1x voorblad met langer meegaat en een single speed achter ook. Daar tegenover staat natuurlijk wel dat je alles op hetzelfde tandwiel rijdt, en de slijtage dus niet verdeeld over verschillende tandwielen zoals bij een complete cassette.

Het kan dus zijn dat je cog is ingesleten op je oude versleten ketting en je deze moet vervangen, net zoals een cassette vervangen moet worden als je te lang door rijdt met een versleten ketting. (de nieuwe ketting slaat dan ook over op de oude cassette).

Ook wordt er bevestigd dat je (net zoals met een cassette) doorslaan eerder merkt met een nieuwe ketting :)
Vorig seizoen een kleine 1000km met de cog gereden. Huidige ketting en tandwiel en cassette ook ongeveer 1000km sinds vervanging.
Tjebakka schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:01:
[...]

Hoe zijn de kettingbladen van je crank er aan toe? Heb je wellicht last van chain suck?
Dit kan het haast niet zijn denk ik, zoals je hierboven ook t aantal km's leest. Daarnaast heb ik mijn achterwiel er weer ingezet om buiten een rondje te maken, en nu geen problemen. Heb net een testrondje gedaan.

• wolterious
filmpje opgestuurd naar Zwift en direct een nieuwe cog toegestuurd gekregen, dat is pas service! alles werkt nu weer perfect.
Pagina: 1 ... 163 164 Laatste