Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:10
@Requiem19 / @Stevie-P dat ben ik met jullie eens en dat is iets wat ik zeker ook niet doe. Er zijn dagen genoeg dat ik of te moe ben of gewoon geen zin heb. Of dat ik misschien een te zware krachttraining heb gehad waardoor ik dingen laat gaan. Ik ben zelf alweer 3~4 jaar aan het sporten dus dat is iets wat ik al erg lang heb geleerd.
Het werd pas pijnlijk duidelijk in het eerste jaar dat ik echt sport met een schema, waarbij ik na het werk ( lange werkdag , al beetje vermoeid ) nog eens naar buiten MOEST van mijzelf en vervolgens door meneer agent naar huis ben gebracht want die had mij naast de weg in verwarde toestand gevonden. Dus ja, schema's zijn fijn. Schema's zijn niet een wet.

@Stevie-P voor wat betreft je opmerking over de 30 minuten. Die is omdat ik op die dezelfde dag ook krachttraining heb. Dit is puur een 30 minuten die ik na de krachttraining doe en die ik over het algemeen zelf invul. Heb ik een zware krachttraining gehad, ga ik niet nog eens lekker vo2 maxen ( en daar is 30 minuten te kort voor ), viel de krachttraining mee dan ga ik wat zwaarder in de 30 minuten zitten.

@Requiem19 dat is wel een goede tip. Volgens mij houd Join daar in een schema van 3 maanden ook al rekening mee . Dat zal ik even moeten nazoeken.

Strava | AP | IP | AW

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:45:
@Stevie-P voor wat betreft je opmerking over de 30 minuten. Die is omdat ik op die dezelfde dag ook krachttraining heb. Dit is puur een 30 minuten die ik na de krachttraining doe en die ik over het algemeen zelf invul. Heb ik een zware krachttraining gehad, ga ik niet nog eens lekker vo2 maxen ( en daar is 30 minuten te kort voor ), viel de krachttraining mee dan ga ik wat zwaarder in de 30 minuten zitten.
In de Empirical Cycling Podcast ging het een aflevering over dat door het doen van een duurtraining na een krachttraining dit de spieropbouw verhindert. Profs die een bergetappe voor de boeg hebben zouden dit bewust toepassen om wel de trainingsimpuls van de krachttraining te hebben, maar niet de extra spiermassa willen hebben. Ik weet niet meer precies welke aflevering dit was, ik vermoed "The Watts Doc #5: Can you lift heavy while endurance training?"
Nu zal dat effect met 30 minuten wel meevallen, maar ik kan me ook goed voorstellen dat het efficiënter is om dan eerst dat half uurtje fietstraining te doen, zonder cooling-down, en daarna de krachttraining.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:10
Ja eens. Half uurjte is natuurlijk geen echte duurtraining is meer een veredelde cooling down ;) Een half uur vooraf is net te lang om het een warming up te laten zijn. Daar heb ik het uitvoerig met de PT over gehad. Je moet er ook niet teveel bij voorstellen hoor. Meestal is het echt een half uurtje op Z1 met soms z1.5 ;)

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste