https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Die ANT+ dongles zijn allemaal even goed volgens mij. Tip: Koop er wel eentje met een kabeltje, of koop er een USB verlengsnoer bij. Het helpt wel om de ANT+ apparaten zo dicht mogelijk bij de ontvanger te hebben staan (idealiter staat je dongle onder het BB).LuPo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:58:
Nu nog even een Shimano 105 11-28 cassette kopen, een trainingsmat (van Decathlon) en moet ik ook nog een ANT+ dongle kopen voor de laptop? Mijn laptop heeft bluetooth.
En een ventilator is ook wel fijn/nodig.
Als ik mijn achterwiel naast de smart trainer zet, zit de snelsluiter van de smart trainer zo'n 2 cm lager.
Wat is het voordeel van zo'n voorwielsteun?
(Hoewel ik ze wel eens in gebruik heb gezien bij een Neo, misschien kleiner wiel oid?)
Tot morgenmiddag 17:00 krijg je een kortingscoupon bij aanschaf van een trainer bij futurumshop...ik hang ook al twee dagen met mijn vinger boven de afrekenen knop.coelho schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:59:
Mocht er iemand nog een mooie aanbieding weten voor een Kickr Core of een Tacx Neo (ik ben er nog steeds niet uit welke ik wil / de beste is), dan hoor ik het graag. De regen begint me aardig de keel uit te hangen.
Gezien ja, dank je.VenkmanNL schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:55:
Tot morgenmiddag 17:00 krijg je een kortingscoupon bij aanschaf van een trainer bij futurumshop...ik hang ook al twee dagen met mijn vinger boven de afrekenen knop.
Iemand een idee waarom Futurum geen Tacx verkoopt? Werken die alleen met dealers, is er ruzie of iets anders? Je maakt mij niet wijs dat er niks aan de hand is als een van de grootste NL webshops niet de trainers aanbiedt van een NL bedrijf dat high end trainers bouwt.
Zelf zit ik al een tijdje naar de Kickr Core te kijken en die 100 euro maakt het wel erg nice omdat ik daarmee mooi de spullen kan aanschaffen die er nog bij komen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Het voordeel is dat je rechter zit.RigolleM schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:34:
Ik lees vaak dat er onder het voorwiel een voorwielsteun wordt geplaatst bij fietstrainers.
Als ik mijn achterwiel naast de smart trainer zet, zit de snelsluiter van de smart trainer zo'n 2 cm lager.
Wat is het voordeel van zo'n voorwielsteun?
Ik heb deze:
https://m.nl.aliexpress.com/item/32958181560.html
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb het eens nagevraagd en dit was hun antwoord:coelho schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:00:
[...]
Gezien ja, dank je.
Iemand een idee waarom Futurum geen Tacx verkoopt? Werken die alleen met dealers, is er ruzie of iets anders? Je maakt mij niet wijs dat er niks aan de hand is als een van de grootste NL webshops niet de trainers aanbiedt van een NL bedrijf dat high end trainers bouwt.
Ik: "Hallo, waarom hebben jullie geen Tacx smart trainers meer in jullie assortiment? Alvast bedankt!"
Futurum: "Wij hebben gekozen om ons op andere merken te richten"
Ik: "Is hier een reden voor, want vorig jaar hadden jullie deze wel nog in jullie assortiment?"
Futurum: "Wij hoorden veel meer positieve ervaringen over de wahoo en elite daarom focussen we ons nu daar op"
Niet echt een sluitend antwoord

Of meer marge (lagere inkoop) op wahoo als ze geen tacx verkopen.... (uiteraard mogen dit soort praktijken niet, maar is het orde van de dag)LuPo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:07:
Ze hebben gewoon te weinig marge op Tacx denk ik.
https://vanbon-sport.nl/t...o-kickr-core-fietstrainer
Ben zelf uiteindelijk voor de Futurumdeal gegaan, moest toch wat accessoires hebben en goede ervaringen met Futurum. Dit weekend mijn pain cave opbouwen
Alleen lijken die hoogtemeters echt van geen kant te kloppen in het rondje. Ik kom op het dubbele aantal hoogtemeters uitCedricD schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:54:
Dat Yorkshire UCI-rondje op Zwift is perfect om wat langere interval te doen. Half uurtje goed gezweet.
Lijkt hier wel goed te gaan, ik had er 309 inclusief nog eens de eerste 'klim' na de start. Daarna terug gedraaid naar start en had 18.5 kmBlik1984 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:40:
[...]
Alleen lijken die hoogtemeters echt van geen kant te kloppen in het rondje. Ik kom op het dubbele aantal hoogtemeters uit
Gisteren exact hetzelfde gedaan. Ben heel benieuwd of ik indoor met het TrainerRoad plan het wel vol kan houden. Heb een tijdje ook een normale hometrainer gehad maar daar was ik altijd na een minuut of 15 zo klaar mee.denyos schreef op donderdag 26 september 2019 @ 06:39:
Hier ook gezwicht voor de kickr core met futurumshop deal. Wordt als het goed is morgen geleverd en dan ga ik de cassette en benodigd gereedschap bestellen met de giftcard. Zal dus nog paar dagen langer moeten wachten maar gelukkig doet de oude Tacx Satori nog braaf zijn analoge werk.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
In mijn zwift app staat dat het normale rondje 13.8 km is en 122 hoogmeters heeft, wat staat er bij jou dan? Want als ik jou zo begrijp kom je ook ver boven die 100 uit op het normale rondje van ruim 13 kmCedricD schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:19:
[...]
Lijkt hier wel goed te gaan, ik had er 309 inclusief nog eens de eerste 'klim' na de start. Daarna terug gedraaid naar start en had 18.5 km
Gisteren een testritje gedaan (had niet zoveel tijd) en 10,7 km gereden van de UCI Worldcup track en de balk stond halverwege, dit waren de gegevens:Blik1984 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:40:
[...]
In mijn zwift app staat dat het normale rondje 13.8 km is en 122 hoogmeters heeft, wat staat er bij jou dan? Want als ik jou zo begrijp kom je ook ver boven die 100 uit op het normale rondje van ruim 13 km

Goeie, heb vorige week het rondje gefietstRigolleM schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:57:
[...]
Gisteren een testritje gedaan (had niet zoveel tijd) en 10,7 km gereden van de UCI Worldcup track en de balk stond halverwege, dit waren de gegevens:
[Afbeelding]
14.0 km gefietst en 247 hoogtemeters
Heb laatst het parcours in real life gefietst. De klim op t eind is best hevig... Wat me opviel: segmenten die je in zwift fietst voor Strava tellen niet mee voor real life segmenten. Oftewel, volgens Strava had ik allemaal nieuwe segment tijden. Opvallend, gezien ik eerder volgens veloviewer al wel eens in bologne (time-trial zwift) had gefietst...Dix0r schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:39:
Toch wel leuk nieuws van Zwift! De timetrial / proloog van de Giro (start) wordt aankomende zaterdag gelanceerd! Exacte kopie van het parcours IRL![]()
Was eigenlijk sinds maart gestopt met Zwiften maar door het mindere weer van de laatste weken toch weer geabonneerd voor een ritje indoor zo nu en dan. Ga hem zaterdag denk ik wel even verkennen![]()
https://zwiftinsider.com/giro-bologna/
https://www.fiets.nl/2019...de-giro-proloog-op-zwift/
Heb je hem intussen binnen?Ruggero schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:29:
[...]
Dank voor je reactie. De kickr core spreekt mij ook het meest aan. Net besteld bij van Bon voor 699, ook nog mooie deal. Nu ff wachten 😅
Ook ik heb hem bij van Bon besteld (afgelopen dinsdag) en was benieuwd hoe snel hij bij jou geleverd was...
Nog niet, was gisteren niet thuis.. 🙈 Vandaag herkansing 😀Dwarlor schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:17:
[...]
Heb je hem intussen binnen?
Ook ik heb hem bij van Bon besteld (afgelopen dinsdag) en was benieuwd hoe snel hij bij jou geleverd was...
Welke negativiteit bedoel je precies?saikol schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:29:
Vandaag mijn bestelde elite suito geannuleerd en omgewisseld voor de kickr core met cassette, na al die negativiteit had ik er weinig vertrouwen meer in.
Nu dus morgen een mooie kickr core in huis
De snelsluiter achteraan zit lager dan bij mijn achterwiel, dus zit ik eigenlijk lager dan als ik op de weg zou rijden. Als ik daar nu nog eens voorwielsteun ga gebruiken zit ik nog lager... Dus eigenlijk moet mijn Kickr hoger komen om hetzelfde als op de weg te simuleren.mhr-zip schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:37:
[...]
Het voordeel is dat je rechter zit.
Ik heb deze:
https://m.nl.aliexpress.com/item/32958181560.html
Als de trainer stabiel genoeg staat, dan is het toch niet nodig om ook nog een voorwielsteun te hebben?RigolleM schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:38:
[...]
De snelsluiter achteraan zit lager dan bij mijn achterwiel, dus zit ik eigenlijk lager dan als ik op de weg zou rijden. Als ik daar nu nog eens voorwielsteun ga gebruiken zit ik nog lager... Dus eigenlijk moet mijn Kickr hoger komen om hetzelfde als op de weg te simuleren.
Mijn voorwiel wiebelt toch van links naar rechts als ik wat zit te trekken aan het stuur.coelho schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:46:
[...]
Als de trainer stabiel genoeg staat, dan is het toch niet nodig om ook nog een voorwielsteun te hebben?
https://www.dcrainmaker.c...rainer-with-cassette.html
de in eerste instantie postiteve preview heeft nu een opmerking erbij gekregen
in de comments begint vanaf hier de ellende:Update – Sept 23rd – 2019: At this point Elite appears to having some pretty substantial teething pains for initial units now just hitting the market. I’d be hesitant to recommend this unit as of today based on these initial reports, though, that could and likely will change if/when Elite can address these hardware manufacturing and software accuracy issues. As noted early on, this post wasn’t a review and I really needed to see final hardware and software and to see it fully fleshed out. Unfortunately, I don’t yet have what I’d consider acceptable software stability, though the hardware unit I do have is fine. I’ll continue to watch all the comments down below and will update once I have something new from Elite.
https://www.dcrainmaker.c...ette.html#comment-3313730
- vliegwielen met wobble
- power die 25-50 watt afwijkt
- ERG mode met 100 watt overshoots
- ERG mode die helemaal nergens op lijkt
- ontbrekende poten (die komt volgens mij maar 1 x voor, de rest helaas niet)
Er zijn ook wel gebruikers die een goed functionerende unit lijken te hebben, maar dat zou ook zomaar bij een gebrek aan een 2e powermeter en of referentie met een andere trainer kunnen zijn.
Maar de Kickr Core waar iedereen op dit moment voor gaat heeft vergelijkbare issues gehad tijdens de release (tikkende vliegwielen, power/speed sensors die niet meer op de juiste plek zitten, etc).
Wahoo heeft die allemaal netjes opgelost, ik vermoed dat Elite dat ook gaat doen, anders kunnen ze natuurlijk wel inpakken, dit zijn geen issues waar je klanten mee kan laten zitten. De vraag is echter of je daar zin in hebt en hoe lang het gaat duren. Als je nu een fatsoenlijke trainer wilt hebben, dan is de Suito niet de juiste optie, als je risico wilt nemen, kan je een poging wagen, maar de core is een veiligere keuze
Je zegt dat je snelspanner lager zit dan bij je wiel. Heb je je Core dan wel op de juiste hoogte gezet? Je hebt toch 5(?) hoogtes waarop je 'm kunt zetten?RigolleM schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:48:
[...]
Mijn voorwiel wiebelt toch van links naar rechts als ik wat zit te trekken aan het stuur.
En is er geen optie om 'm nog een stukje hoger te zetten en er een Wheel Block bij te kopen?
Zojuist ook gebruik gemaakt van de Kickr Core deal!denyos schreef op donderdag 26 september 2019 @ 06:39:
Hier ook gezwicht voor de kickr core met futurumshop deal. Wordt als het goed is morgen geleverd en dan ga ik de cassette en benodigd gereedschap bestellen met de giftcard.
Ik heb weinig verstand van onderhoud, maar doe ik er goed aan om ook een nieuwe ketting te bestellen? Mijn buitenketting heeft zo'n 7000km gereden. Tijdens een laatste check bij de fietsenmaker zo'n 500km geleden was de ketting nog goed, maar ketting en cassette slijten toch in elkaar? En indien ik er goed aan doe een aparte ketting te kopen voor binnen, moeten dan de voorbladen ook vervangen worden, of slijten die trager?
Na 7.000km zou ik mijn ketting inderdaad vervangen. Je cassette zal dan nog wel 1-2 kettingen mee kunnen en je voorbladen hoef je je nog lang niet druk om te maken.coelho schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:29:
[...]
Zojuist ook gebruik gemaakt van de Kickr Core deal!
Ik heb weinig verstand van onderhoud, maar doe ik er goed aan om ook een nieuwe ketting te bestellen? Mijn buitenketting heeft zo'n 7000km gereden. Tijdens een laatste check bij de fietsenmaker zo'n 500km geleden was de ketting nog goed, maar ketting en cassette slijten toch in elkaar? En indien ik er goed aan doe een aparte ketting te kopen voor binnen, moeten dan de voorbladen ook vervangen worden, of slijten die trager?
Wanneer je cassette versleten is merk je snel genoeg als je er een nieuwe ketting op plaatst, die slaat dan over. Het kan zijn dat je ketting eerst ff in moet slijten op de cassette, maar dat mag niet meer dan 100km duren.
[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 26-09-2019 12:48 ]
Zwiften met een 104Cm scherm is echt wel lekker trouwens :-)

[ Voor 17% gewijzigd door jspr op 26-09-2019 13:54 ]
Wat ik me afvraag (i.v.m. bouw eigen paincave)
Hangt het scherm niet te hoog? Heb het idee dat wanneer ik in de hoods / beugel hang direct het scherm wil zien (en niet omhoog hoef te kijken). C.q. scherm moet relatief laag hangen.
Welke wandventilator is dit? Levert hij voldoende of moet ik voor een 3x front setup gaan. En bijv. nog van achteren? Zie dat je ook nog een staande extra ventilator hebt
Lijkt me prima, maar zie geen redenen waarom je voor de Direto X zou kiezen als Van Bon de Core voor 699 aanbied. De Direto is ook al voor 749 te krijgen met een cassette, maar volgens mij heb je met de Core dan een meer gepolijst product (kinderziektes zijn eruit, stiller, software op niveau etc.)verhto schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:17:
iemand ervaring met de nieuwe elite direto X?
ik twijfel tussen deze en de kickr core...
13.8 km en hoogtemeters ergens in de 240 dacht ik.Blik1984 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:40:
[...]
In mijn zwift app staat dat het normale rondje 13.8 km is en 122 hoogmeters heeft, wat staat er bij jou dan? Want als ik jou zo begrijp kom je ook ver boven die 100 uit op het normale rondje van ruim 13 km
Ik zou vanavond eens moeten kijken als ik thuis ben om zeker te weten.
Ik ben er wel vrij zeker van dat ik vrijdag ook dacht dat ik het rondje Yorkshire deed.
Blijkbaar was ik bezig op het rondje van Innsbruck. Dat is quasi het dubbel van Yorkshire (24 km en 500 hoogtemeters)
Altijd al gekocht bij futurm, goeie service, en nu ook 100 euro giftcard...
Van Bon ken ik niet...
Voor zover heb ik de scherm hoogte nog niet als onprettig ervaren en gezien ik bijna alleen maar ritjes doe met veel klimmen waardoor ik toch hoger zit.Dix0r schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:03:
Nice setup.
Wat ik me afvraag (i.v.m. bouw eigen paincave)
Hangt het scherm niet te hoog? Heb het idee dat wanneer ik in de hoods / beugel hang direct het scherm wil zien (en niet omhoog hoef te kijken). C.q. scherm moet relatief laag hangen.
Welke wandventilator is dit? Levert hij voldoende of moet ik voor een 3x front setup gaan. En bijv. nog van achteren? Zie dat je ook nog een staande extra ventilator hebt
De ventilator is oké, maar ik zit er aan te denken er nog eentje bij te halen (vandaar dat die witte er nog bij staat)
Van Bon is een prima winkel, heb mijn Flux S er ook vandaan, maar.... Mijn eerste Flux S was brak en van Decathlon en kon ik zonder problemen terugbrengen direct geld terug. Van Bon (waar tweede vandaan kwam omdat Decathlon niet meer kon leveren) is wat kleinere winkel en had een minder goed retour proces (lees: kosten maken of brengen, ter reparatie aanbieden ipv gelijk geld terug) dus ik zou zelf in vervolg toch bij mantel oid bestellen waarom retouren ook soepel lopen.verhto schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:19:
op van bon staat hij aan 799 (tenzij met die link in dit forum), wel vreemd?
Altijd al gekocht bij futurm, goeie service, en nu ook 100 euro giftcard...
Van Bon ken ik niet...
Acha... RTFM probleem... zal vanavond eens moeten herpositioneren.. tx voor de tip!coelho schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:55:
[...]
Je zegt dat je snelspanner lager zit dan bij je wiel. Heb je je Core dan wel op de juiste hoogte gezet? Je hebt toch 5(?) hoogtes waarop je 'm kunt zetten?
En is er geen optie om 'm nog een stukje hoger te zetten en er een Wheel Block bij te kopen?
Ik heb een wheel-on en jij een direct drive ga ik nu vanuit.RigolleM schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:38:
[...]
De snelsluiter achteraan zit lager dan bij mijn achterwiel, dus zit ik eigenlijk lager dan als ik op de weg zou rijden. Als ik daar nu nog eens voorwielsteun ga gebruiken zit ik nog lager... Dus eigenlijk moet mijn Kickr hoger komen om hetzelfde als op de weg te simuleren.
Dan maar een plaat multiplex onder je trainer
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Iemand hier ervaring mee?
Alles druppelt hier binnen: gisteren 105 cassette, vandaag de ANT+ dongle (via amazon.de zodat ik hem lekker snel heb ipv china), morgen als het goed is de trainingsmat van Decathlon.
Ventilator, laptop en scherm heb ik al.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Niks gevonden van throttle op mijn Kickr Core om de hoogte in te stellen, dan maar andere oplossing (zie hieronder).RigolleM schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:52:
[...]
Acha... RTFM probleem... zal vanavond eens moeten herpositioneren.. tx voor de tip!
Idd Kickr Core, heb een trillingisolatie van 3cm onder de Kickr core gelegd en nu staat hij hoger, en met de voorwielsteun (oude Tacx) staat hij terug recht.mhr-zip schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:22:
[...]
Ik heb een wheel-on en jij een direct drive ga ik nu vanuit.
Dan maar een plaat multiplex onder je trainer
M.b.t. Zwift; ik heb op m'n telefoon die companion app, zit op het zelfde netwerk.. dan hoor ik in die app toch ergens action controls te krijgen? De app blijft bij mij vrij statisch.. ik zie wel dat ik op dat moment met een activity bezig ben, maar kan er niet op klikken o.i.d., dan krijg ik een ride in progress.. Moet ik op m'n laptop zwift nog koppelen met m'n companion app? Zelfde netwerk zou toch voldoende moeten zijn?
Ik heb mijn voorwielsteun geretourneerd. Vind hem zonder al wel prima.LuPo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:33:
Heb je voor de Flux S ook een voorwiel steun nodig? Of staat hij out-of-the-box recht?
Alles druppelt hier binnen: gisteren 105 cassette, vandaag de ANT+ dongle (via amazon.de zodat ik hem lekker snel heb ipv china), morgen als het goed is de trainingsmat van Decathlon.
Ventilator, laptop en scherm heb ik al.
Later heb ik hem bij de Neo daarom ook gewoon gebruikt (de steun die daar al bij zat). Al zal het probleem minder groot zijn omdat een Neo zwaarder is en meer grip op de ondergrond heeft.
Tot vorige had ik nog een Vortex. Die Wheel-on's zijn wel wezenlijk anders en staan een centimeter of 3-4 hoger op hun poten. Daar heb je sowieso wel een steun nodig.Kluus schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:29:
Ik destijds voor mijn Vortex juist een steun gekocht, omdat ik door het trekken aan het stuur mijn voorwiel steeds wat bewoog waardoor gedurende de rit mijn hele opstelling een centimeter of 10 naar voren schoof. Na het plaatsten van de steun was dit probleem verholpen.
Later heb ik hem bij de Neo daarom ook gewoon gebruikt (de steun die daar al bij zat). Al zal het probleem minder groot zijn omdat een Neo zwaarder is en meer grip op de ondergrond heeft.
Of juist niet als je wat meer je aero lighouding wilt verbeteren zonder je stuursetup aan te passen. Die van mij heeft straks default geen steun. Maar dat is een kwestie van even opmeten hoe hoog dat moet zijn en dan maak ik er zelf wel een van een blok hout of iets dergelijks. Maar gevoelsmatig heb ik nu het idee dat ik vooral liggend op mijn stuur te vinden benYpuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:36:
[...]
Tot vorige had ik nog een Vortex. Die Wheel-on's zijn wel wezenlijk anders en staan een centimeter of 3-4 hoger op hun poten. Daar heb je sowieso wel een steun nodig.
Ook de constant druk op de pedalen zorgt voor wat extra prikkels in mijn bovenbenen en met name hamstrings, waar je buiten regelmatig ff aan het freewheelen bent. Al met al draagt het wel bij aan een goede training/houding, maar ff opletten voor blessures/overtraining.
Wat betreft constante druk vind ik voornamelijk dat het op de trainer lijkt (vooral in kleine ring, hoog op de cassette) alsof je constant een heuvel op aan het fietsen bent. Daardoor gebruik je andere spieren dan normaal.
Buiten op het vlakke heb je bijvoorbeeld onderin de stroke even een moment van opluchting waar je dat op de trainer niet ervaart.
(of je koopt een neo en zet alles in downhill drive
Ik rij inderdaad op de binnenring en op een groot kransje achter. Zal de volgende keer wel eens testen met een hogere vliegwiel snelheid om wat minder belasting op de spieren te hebben. Ik rij uitsluitend in TR op ERG mode, dus voor de workout zou het niet uit mogen maken.
Ondanks dat je beide manieren hetzelfde wattage weg trapt, heb ik zelf het idee dat je met de constante spanning, in beide situaties sterker wordt. Maar dit is puur een gevoel hoor. Nergens echt op gebaseerd.
Dat had ik in het begin ook, maar nu ik een maandje op de trainer fiets is dat al heel anders geworden. Daar moet je m.i. echt aan wennen.Ypuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:28:
Nu ik weer regelmatig op de trainer zit, merk ik wel dat het statisch fietsen mij een stuk minder ligt. Zadelpijn is niet het juiste woord, maar mijn lichaam moet wel wennen aan dat je knieeen, voeten, schouders, kont etc. allemaal in het gareel blijven, waar ik op de fiets regelmatig ga staan, onderin de beugels hang, ff aanzet in sprinthouding etc. wat het geheel wat dynamischer maakt.
Ook de constant druk op de pedalen zorgt voor wat extra prikkels in mijn bovenbenen en met name hamstrings, waar je buiten regelmatig ff aan het freewheelen bent. Al met al draagt het wel bij aan een goede training/houding, maar ff opletten voor blessures/overtraining.
Je coast niet/nauwelijks. Daar tegenover staat dat je geen andere invloeden hebt zoals wind.
If it aint fixed, it's broken.
Mijn fiets staat terug waterpas, achter heb ik zo'n isolatiemat onder de Kickr Core gelegd, waardoor hij een paar cm hoger staat, en vooraan een oude Tacx voorwielsteun (welke het voorwiel niet zo hoog brengt als deze van Wahoo). De enige reden waarom ik een voorwielsteun nodig acht is voor de stabiliteit. Gisteren in Harrogate circuit een paar keer uit zadel moeten gaan en was toch blij dat mijn stuur niet van links naar rechts aan het wiebelen was.coelho schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:57:
Ik twijfel of ik een voorwielsteun moet bestellen bij mijn Kickr Core. Qua hoogte niet nodig, maar qua stabiliteit wel fijn. Echter, alle blokken verhogen je voorwiel direct met minimaal een paar centimeter. Of is iemand al een blok tegengekomen welke alleen het contactoppervlak vergroot en nagenoeg niet verhoogt?
Dat is iets waar ik aan moet wennen, maar als je eenmaal de routes in Zwift kent dan is dat wel op te vangen.
Verder heb ik ook gemerkt dat het op de smart trainer veel statischer is en dat ik veel meer op mijn positie let.
Het is ook verbasend hoe snel je gewend raakt om op wattage te rijden terwijl ik jaren enkel op hartslag en kadans gereden heb.
Eerlijk gezegd vind ik dat juist bijzonder realistisch in Zwift (ook icm Neo 2 hier). Net even die eerste meters volle kracht op een zwaar verzet omhoog, daarna terugschakelen.jspr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:57:
Ik vind het klimmen bijzonder prettig in Zwift i.c.m. de Neo2. Het enige nadeel van Zwift/smart trainer is dat wanneer je in een afdaling weer een stukje moet klimmen je helemaal stil komt te vallen en terug moet schakelen naar je 5-6% klim versnelling daar waar je "buiten" je inertia gebruikt om tegen dat stukje op te komen.
Dat is iets waar ik aan moet wennen, maar als je eenmaal de routes in Zwift kent dan is dat wel op te vangen.
Gister een paar rondjes Yorkshire (fijn power-parcours!*) gereden, waar me dat in positieve zin opviel. Beter dan in Watopia.
* Lang stuk 4% omhoog, paar korte stukjes flink klimmen, paar vlakke stukjes en stukken met -1% a -2%.
[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 27-09-2019 15:22 ]
If it aint fixed, it's broken.
vandaar dat je snel na je ervaringen op zwift overgaat tot de aankoop van een powermeterjspr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:57:
Verder heb ik ook gemerkt dat het op de smart trainer veel statischer is en dat ik veel meer op mijn positie let.
Het is ook verbasend hoe snel je gewend raakt om op wattage te rijden terwijl ik jaren enkel op hartslag en kadans gereden heb.

Enige wat ik kan zeggen is dat ik nooit een stabiele verbinding kreeg over BT tussen mijn Elite Qubo en W10 laptop.Ruggero schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:29:
Ik heb inmiddels de kickr core binnen! Eerste indruk is goed. Mooi degelijk apparaat! Gisteravond opgebouwd en vandaag echt even een stukje fietsen. Gisteravond had ik nog wel wat problemen om zwift goed te verbinden. De kickr staat weergegeven als connected maar tegelijkertijd wordt er ‘no signal’ aangegeven. Ik maak verbinding via de BT van mijn iPad.
Iemand hier ervaring mee?
Met ant+ dongle was alles direct werkend en stabiel.
Ik heb 't idee dat BT niet geschikt is voor dit soort verbindingen
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Hierbij een paar foto’s:
https://drive.google.com/...i_eBBUo/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/...hEPterO/view?usp=drivesdk
[ Voor 27% gewijzigd door Koenbr op 28-09-2019 11:24 ]
Klinkt goed dit. Ik rijd zelf ook al jaren op cadans en hartslag. Ben benieuwd!jspr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:57:
Ik vind het klimmen bijzonder prettig in Zwift i.c.m. de Neo2. Het enige nadeel van Zwift/smart trainer is dat wanneer je in een afdaling weer een stukje moet klimmen je helemaal stil komt te vallen en terug moet schakelen naar je 5-6% klim versnelling daar waar je "buiten" je inertia gebruikt om tegen dat stukje op te komen.
Ik kreeg zojuist telefonisch bericht dat mijn Flux S is verzonden. Hopelijk heb ik hem maandag binnen!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Wat voor een cassette heb je? Bij minder dan 11 speed moet je ook de spacer monteren namelijk, dat zou de speling kunnen verklaren.Koenbr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:03:
Ik heb ook mijn kickr core binnen. Na het monteren van de cassette merk ik dat er best wat spelling (2mm) zit van de cassette en freehub tov de steekas. Met als resultaat dat ik de cassette kan bewegen van links naar rechts, dus kan bewegen over de as heen (dit kan mogelijk invloed hebben met schakelen). Herkennen jullie dit? Is dit normaal gedrag voor de kickr core?
Hierbij een paar foto’s:
https://drive.google.com/...i_eBBUo/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/...hEPterO/view?usp=drivesdk
Bt werkt prima maar is ook kwestie van bereik zowel van verzender als ontvanger, ik gebruik sufferfest icm Tacx flux, bt hartslagband en bt koptelefoon allemaal via iPad. Werkt prima en stabiel.Tacoos schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:24:
[...]
Enige wat ik kan zeggen is dat ik nooit een stabiele verbinding kreeg over BT tussen mijn Elite Qubo en W10 laptop.
Met ant+ dongle was alles direct werkend en stabiel.
Ik heb 't idee dat BT niet geschikt is voor dit soort verbindingen
Voordeel van iPad gebruiken is dat ik gewoon de tv aan zet tijdens het fietsen.
Dankje voor de tip. Het is een 11 speed cassette (Shimano 105 r7000). De speling zit niet in de cassette tov de freehub, maar in de freehub tov de steekas. De freehub kan dus bewogen worden.Phydomir schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:48:
[...]
Wat voor een cassette heb je? Bij minder dan 11 speed moet je ook de spacer monteren namelijk, dat zou de speling kunnen verklaren.
Ja inderdaad, dankjewel voor het controleren. Dan kan deze terug naar Van Bon!😔Phydomir schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:04:
Ok, dus zonder cassette kan je hem ook heen en weer bewegen? Dat hoort niet. Net even gecheckt op de mijne die ik donderdag heb binnen gekregen en daar zit 0 speling op.
Edit: laat maar zitten, de as zelf zat niet vast

[ Voor 11% gewijzigd door Koenbr op 28-09-2019 11:32 ]
Creating my own hero.
Trainerband verkopen en gewoon je oude, versleten buitenbanden gebruikenFasterinside schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:07:
Nog een voordeel van een direct drive trainer... niet elk seizoen die verrekte Tacx trainingsband op de velg morren... pff. Iemand tips? (De tips in deze blog helpen niet echt https://www.mantel.com/blog/trainerband-how-to/)
Haha... dat wilde ik inderdaad na 20min frustratie doen. Nadeel is dat na een uurtje of 2 op de Tacx de woonkamer vol ligt met rubber.CedricD schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:58:
[...]
Trainerband verkopen en gewoon je oude, versleten buitenbanden gebruiken
Het is inmiddels gelukt. Tips: afwasmiddel op band en velg, eindigen bij het ventiel, en de buitenband in het midden van de velg drukken.
Creating my own hero.
Geen idee, de trainer zit altijd vol met kleine rubber deeltjes, en de vloer ook voor een stuk. Gebruik de GP4000s en heb de trainer op de juiste manier gecalibreerd.Ypuh schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 19:35:
Hoe krijg je dat voor elkaar? Met mijn wheel-on trainer reed ik altijd met normale banden (S-Work Turbo). Wel een heel klein beetje rubber na meerdere sessies, maar niet genoeg om op en neer naar de keuken te lopen voor doek.
Creating my own hero.
Is het zo dat met Zwift + Zwift Companion op een Bluetooth apparaat de Wahoo app helemaal niet nodig is?
GST-XvX9Vs
en het is niet zo dat dat dan 'toevallig' alleen aan de kant van de ketting is? Smeer van de ketting lijkt soms ook wel op stukjes rubber.Fasterinside schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:57:
[...]Geen idee, de trainer zit altijd vol met kleine rubber deeltjes, en de vloer ook voor een stuk. Gebruik de GP4000s en heb de trainer op de juiste manier gecalibreerd.
Bij olie heb je dan niet, wel bij wax (achtige) smeringBartNL schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:07:
[...]
en het is niet zo dat dat dan 'toevallig' alleen aan de kant van de ketting is? Smeer van de ketting lijkt soms ook wel op stukjes rubber.
Heel logisch natuurlijk maar zorgt voor mij voor een compleet nieuwe Zwift ervaring.
Voelt ook veel natuurlijker aan naar mijn idee, vandaag 2 rondjes op het wk parcours gedaan en vind het echt een heel stuk interessanter dan domweg km’s wegtrappen op een ‘domme trainer’denyos schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:07:
Zaterdag de cassette en gereedschap binnen gekregen om de kickr core af te maken. savonds gelijk even half uurtje in Zwift gereden en vandaag 1,5 uur. Wat een verschil in beleving tov mijn analoge tacx zeg. Heb een vermogensmeter in mijn fiets dus had altijd al wel wattages waar Zwift mee werkte waardoor ik weinig verschil verwachtte. Het dynamisch aanpassen van de weerstand tov het terrein had ik alleen even vergeten. Waar ik voorheen gewoon langzamer vooruitging bij een berg maar gewoon dezelfde cadans/weerstand hielt wordt nu natuurlijk de weerstand direct verhoogt en moet ik echt schakelen/meer vermogen leveren om zelfde cadans te leveren.
Heel logisch natuurlijk maar zorgt voor mij voor een compleet nieuwe Zwift ervaring.
Vorig seizoen reed ik op een Bushido roller en na een redelijke zomer met zo'n 4 uur per week fietsen vandaag de eerste langere rit (2x WK parcours) op mijn Kickr Core. Na de rit ineens de melding dat mijn FTP van 227 naar 260 gegaan was. Die 227 had ik in maart getest net voor ik weer naar buiten ging. Om nou te zeggen dat ik buiten 15% bij gewonnen heb geloof ik ook niet, zou het ook voor een deel het verschil in trainer zijn?denyos schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:07:
Zaterdag de cassette en gereedschap binnen gekregen om de kickr core af te maken. savonds gelijk even half uurtje in Zwift gereden en vandaag 1,5 uur. Wat een verschil in beleving tov mijn analoge tacx zeg. Heb een vermogensmeter in mijn fiets dus had altijd al wel wattages waar Zwift mee werkte waardoor ik weinig verschil verwachtte. Het dynamisch aanpassen van de weerstand tov het terrein had ik alleen even vergeten. Waar ik voorheen gewoon langzamer vooruitging bij een berg maar gewoon dezelfde cadans/weerstand hielt wordt nu natuurlijk de weerstand direct verhoogt en moet ik echt schakelen/meer vermogen leveren om zelfde cadans te leveren.
Ik had dit probleem ook in de Android versie van de app, maar in iOS op iPad of iPhone werkte registratie wel!Phydomir schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:48:
Volgens klopt dat in de basis wel ja. Andere apps kunnen ook de calibratie uitvoeren. Je zult alleen voor de firmware de Wahoo Utility app moeten gebruiken. Ook registratie moet via de Wahoo Fitness app. Dat werkt alleen bij mij nog niet echt lekker omdat hij blijft zoeken naar "registratie status". Beetje jammer want op die manier zou je onder andere je maand gratis Zwift moeten kunnen claimen.
Happy zwifting!
je hebt nu ook een zwift challenge op strava, iets van 250km fietsen in bepaald tijdsbestek en je krijgt 1 maand gratis.VenkmanNL schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:12:
[...]
Ik had dit probleem ook in de Android versie van de app, maar in iOS op iPad of iPhone werkte registratie wel!
Happy zwifting!
Wat me opvalt / irriteert is dat je bij een race vaak met alle categorieën tegelijk start. Je krijgt dan rechtsboven te zien op welke plek je rijdt t.o.v. iedereen / alle categorieren (bijv. 12/80). Vind ik vreemd, het is toch veel logischer om je positie te zien t.o.v. je categorie. No way dat ik in categorie C een A ga verslaan in die race. Iemand die hiervoor een oplossing weet?
Enige wat ik zo snel kon vinden, maar uitermate onpraktisch:
- op de map kijken in companion app (je ziet daar de kleurencategorien van rijders t.o.v. jouw positie)
- via zwiftpower.com via de 'live' feature.
Wat betreft powermeter op mijn crank t.o.v. mijn Kickr snap:
Mijn crank power meter geeft ~ 10 a 15 watt meer dan mijn Kickr snap.

Best irritant om te weten dat dit 'verschil' bestaat. Aangezien ik een dedicated fiets heb voor de trainer en hiervoor geen powermeter ga aanschaffen.
Bij races is het altijd flink aanpoten de eerste 10 min, daarna wordt het rustiger.
Wat me wel opvalt is dat als ik iemand inhaal uit een A groep bijvoorbeeld dat deze naam niet wordt weergegeven in het rechtersgedeelte met alle deelnemers. Dus ik denk dat alle namen die daar staan ook de namen zijn uit jouw categorie. Dat er zoveel staan is dat er ook misschien wel niet-starters meegeteld worden.
Was dit niet alleen voor niet-zwift-leden?HBSVDK schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:24:
[...]
je hebt nu ook een zwift challenge op strava, iets van 250km fietsen in bepaald tijdsbestek en je krijgt 1 maand gratis.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het kan zijn dat dit misschien verschilt per race. Maar de races die ik heb gereden de laatste tijd was de starttijd gelijk. Daarnaast zie ik rechts bij iedere naam wel met wie ik rijd en in welke categorie ze rijden (gekleurde bolletjes)fietsbob schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:58:
Categorieën starten toch meestal met een paar min ertussen? Dat is althans bij de races die ik weleens rijd.
Bij races is het altijd flink aanpoten de eerste 10 min, daarna wordt het rustiger.
Wat me wel opvalt is dat als ik iemand inhaal uit een A groep bijvoorbeeld dat deze naam niet wordt weergegeven in het rechtersgedeelte met alle deelnemers. Dus ik denk dat alle namen die daar staan ook de namen zijn uit jouw categorie. Dat er zoveel staan is dat er ook misschien wel niet-starters meegeteld worden.
De maand Zwift wel, maar je kunt ook nog een Wahoo setup winnen, de KICKR, kickr Climb en headwind.Mistraller schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:02:
[...]
Was dit niet alleen voor niet-zwift-leden?
Hier hetzelfde. Geen geluk met de Android app, maar wel via iOS. Maar dan? Hoe verkrijg je de maand gratis Swift?VenkmanNL schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:12:
[...]
Ik had dit probleem ook in de Android versie van de app, maar in iOS op iPad of iPhone werkte registratie wel!
Happy zwifting!
Heb de indruk dat ik nu meer moet schakelen, daarvoor kon ik gewoon op binnenblad blijven rijden en nam de weerstand van de rol toe...
Nu moet ik schakelen tussen binnen en buitenblad ...
Ik vraag mij ook af of je best de workouts rijdt met ERG MODE OFF? Heb ook een powermeter op fiets...
Is niet zo simpel om de juiste wattages te behouden, daarvoor bleef de rol gewoon gespannen staan op bv 250watt, en had je een rechte lijn op de grafiek