Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06 11:26
Requiem19 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:00:
Hoe werkt dat nu in Zwift als je een training doet: stel je moet een paar minuten een V02 max blok trappen maar toevallig gaat je avatar net bergaf de Alpe d'huez af. Dan past Zwift via erg mode de weerstand aan neem ik? Ook al ga je in de virtuele wereld bergaf?

Dat was vroeger zo althans en dan haak ik volledig af, want 400watt trappen met zware weerstand terwijl ik 9% naar beneden ga zorgt voor een disconnect in m'n brein. Zou het leuker vinden als Zwift de parcours kan tailoren op je training.

Of wellicht kan dat al?
Je kunt in Zwift je avatar heel makkelijk omdraaien. Dus stel je avatar fiets een berg af en er komt een VO2max blok aan dan draai je gemakkelijk je avatar om zodat je de berg op fiets in plaats van af.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:18
al dat gepiep hier over max 1,5 uur indoor was een prima motivatie voor een klein beetje extra :+
https://www.strava.com/activities/13607191793
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTm8hzoogwU82-9bHbixjtD3uOQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k0kLxLeimbuxfn9AlZ2jm1nh.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 11:27
Prulleman schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:19:
al dat gepiep hier over max 1,5 uur indoor was een prima motivatie voor een klein beetje extra :+
[Afbeelding]
Serieus, respect hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:47
[Afbeelding]
Ik zie toch zeker 3x een dip in snelheid naar 0. Stiekem toch even koffietje en koekje gaan halen paar keer? :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:50

Phydomir

Dennis

[Afbeelding]
Precies, gewoon een beetje doorzetten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5wTLewBL6pRVDVZXSR6XMUlahQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lZxB2uUNxRipXQ0XUbOJslHO.png?f=user_large

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Ik zie toch zeker 3x een dip in snelheid naar 0. Stiekem toch even koffietje en koekje gaan halen paar keer? :P
Connectie issues denk ik🙃
Ben niet van de fiets geweest, aan het einde 1x trappers stil om kramp in mijn tenen te voorkomen.

Koek lag binnen handbereik, net als 3l drinken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:01

aerofreak

Steve Jobs

Phydomir schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]
He een mede beat'er :w

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:46

Kluus

Gang is alles

Phydomir schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]
Ja, die heb ik ook, maar dat was wel eens maar nooit meer echt!
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/d0K40YEtz450bsT_3_4aOb9OwT1vm4qdL4b8U1obH34-2048x1152.jpg

https://www.zwift.com/eu/activity/980272871429390336
;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 12-02-2025 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Kluus schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Ja, die heb ik ook, maar dat was wel eens maar nooit meer echt!
[Afbeelding]

;)
Same hier hoor.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja meeen bij mij was het 2021 en moet er nu nog steeds niet meer aan denken haha. In diezelfde periode ook de uberpretzel etc gedaan geloof ik... 7(8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[Afbeelding]
Valt wel een beetje tegen, zie hier bijna 6 uur non-stop PRL full:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WXKy8cC.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 21:18
Hi,

Ik train ook op strava en moet mijn uurtjes pakken waar mogelijk (kind van 2 en vrouwlief hoog zwanger) en kan niet anders zeggen dan dat af en toe 2 uurtjes heerlijk is. In mijn hoofd toch wel even weg van alles dat "moet".

Maar... dat gezegd hebbende... Ik train op zolder met twee ventilatoren voor mij en ik kan een raam open zetten. Toch heb ik dit jaar een bijzonder ongemakje. Mijn ellebogen (achterkant) en triceps worden erg warm, soms tot pijnlijk aan toe. Is er iemand die dit kent en een tip heeft om hier vanaf te komen?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:41
kwiebus schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Valt wel een beetje tegen, zie hier bijna 6 uur non-stop PRL full:

[Afbeelding]
ik heb er gewoon heel de dag voor uitgetrokken, tussendoor gewoon uitgebreid gelunched met de kids :)

https://www.strava.com/activities/5201134777

Ik hoop niet dat Zwift ooit nog zulke lange routes gaat introduceren want ik heb een zwak voor afgekruiste badges :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 10:17
verstappen33 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Voor mij zou de winst puur in de wisselingen tussen gestructureerde workouts van TR en de "free-rides" die Zwift aanbied..

Ik doe bijvoorbeeld 2-3 interval gerelateerde trainingen per week, en 2 endurance trainingen..
Die endurance trainingen zijn nogal saai in TR, maar wel leuker in Zwift, je kunt dan meefietsen in een pacer groepje of gewoon zelf leuke nieuwe routes rijden.
Mee eens. Ik sync mijn trainingen vanuit Trainingpeaks; gestructureerde blokken doe ik via ERG in Zwift, duurritten doe ik deze tijd van het jaar gewoon in free-ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:56
Zo gisteren eindelijk na veel aandringen toestemming gekregen om de fiets / handbike in de woonkamer te mogen zetten. Ze gaat dit jaar zelf ook een keertje naar Oostenrijk en ik vond het niet eerlijk dat haar fiets wel in huis mocht staan maar die van mij niet :+

Dus gisteren meteen eens geprobeerd om een langere training ( 2 uur in dit geval ) te doen en dat werkt toch wel beter met een goede film/serie ipv een muur waar je tegenaan kijkt
[Afbeelding]
Zag het al op strava en ik dacht dat ik goed bezig was met 2 uur :+ Gaan we binnenkort ook maar eens doen. Ergens hoop ik dat de sneeuw nu het hele land lam gaat leggen

[ Voor 41% gewijzigd door Webgnome op 13-02-2025 11:18 ]

Strava | AP | IP | AW

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:01

aerofreak

Steve Jobs

Vanmorgen TR en Zwift geconnect. De in TR ingeplande training staat klaar in Zwift, dus gelijk trappen. Jammer dat het nog steeds twee subscriptions zijn

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Mistraller schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:42:
[...]

ik heb er gewoon heel de dag voor uitgetrokken, tussendoor gewoon uitgebreid gelunched met de kids :)

https://www.strava.com/activities/5201134777

Ik hoop niet dat Zwift ooit nog zulke lange routes gaat introduceren want ik heb een zwak voor afgekruiste badges :+
Respect! heb jij dan een rockerplate eronder? of een custom-zadel? want mijn zitvlak bedankt me hartelijk als ik stop na max 2uurtjes.. dan krijg ik echt wel last :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
DaYwaLkUr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Respect! heb jij dan een rockerplate eronder? of een custom-zadel? want mijn zitvlak bedankt me hartelijk als ik stop na max 2uurtjes.. dan krijg ik echt wel last :)
Nee, maar ik rij wel vaker duurritjes; en dat geldt denk ik voor iedereen wel die de PRL full heeft gedaan?

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Nee, maar ik rij wel vaker duurritjes; en dat geldt denk ik voor iedereen wel die de PRL full heeft gedaan?
Ja, maar meestal niet indoor, maar dat is vooral mentaal, mijn achterwerk kan er prima tegen. Zonder rocker plate en zelfs op een Neo Bike: dat het geen krimp geeft ervaar ik zelf eigenlijk juist als voordeel, dus blijkbaar is dat erg persoonlijk.

• Prulleman
Webgnome schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:47:
Zo gisteren eindelijk na veel aandringen toestemming gekregen om de fiets / handbike in de woonkamer te mogen zetten. Ze gaat dit jaar zelf ook een keertje naar Oostenrijk en ik vond het niet eerlijk dat haar fiets wel in huis mocht staan maar die van mij niet :+

Dus gisteren meteen eens geprobeerd om een langere training ( 2 uur in dit geval ) te doen en dat werkt toch wel beter met een goede film/serie ipv een muur waar je tegenaan kijkt

[...]

Zag het al op strava en ik dacht dat ik goed bezig was met 2 uur :+ Gaan we binnenkort ook maar eens doen. Ergens hoop ik dat de sneeuw nu het hele land lam gaat leggen
hoe is het comfort bij een langere indoor training op een handbike? is dat vergelijkbaar met de klachten hier over de statische zit, of zit je een stuk comfortabeler op een handbike?

Strava

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Recent na vele jaren krachttraining eindelijk eens HIIT geprobeerd en vervolgens mogen concluderen dat het qua cardio wel érg slecht gesteld is. Meteen een simpele fiets (Decathlon RC520) gekocht en gewacht tot de Kickr Core óf Jetblack Victory op voorraad waren. De Zwift Ride genoot de voorkeur, maar aangezien ik verwacht dat Zwift niets voor mij is viel die voor mij af. Gisteravond las ik echter dat Rouvy de Zwift cog ondersteund en daarom toch besloten de Zwift Ride te bestellen.

Hoe dan ook. Iemand ervaring met het aanvullen van krachtsport en (indoor) fietsen en specifiek zaken waar ik in het begin rekening mee zou moeten houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
rgras schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:24:
Recent na vele jaren krachttraining eindelijk eens HIIT geprobeerd en vervolgens mogen concluderen dat het qua cardio wel érg slecht gesteld is. Meteen een simpele fiets (Decathlon RC520) gekocht en gewacht tot de Kickr Core óf Jetblack Victory op voorraad waren. De Zwift Ride genoot de voorkeur, maar aangezien ik verwacht dat Zwift niets voor mij is viel die voor mij af. Gisteravond las ik echter dat Rouvy de Zwift cog ondersteund en daarom toch besloten de Zwift Ride te bestellen.

Hoe dan ook. Iemand ervaring met het aanvullen van krachtsport en (indoor) fietsen en specifiek zaken waar ik in het begin rekening mee zou moeten houden?
rustig opbouwen, beetje handig plannen rond je kracht training, geen HIIT de dag na legday bv.. kan je beter een duurritje doen.

Verder is het wel aan te raden om 1 of 2 krachtige fans te gebruiken.. anders maak je het jezelf erg lastig

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Prulleman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:22:
[...]

hoe is het comfort bij een langere indoor training op een handbike? is dat vergelijkbaar met de klachten hier over de statische zit, of zit je een stuk comfortabeler op een handbike?
Het zal stukje comfortabeler zijn echter zit de problematiek op een andere plek. In mijn geval lig ik en zit er dus veel druk op de schouders, nek, ellebooggewricht. Bij eee intensieve training op de indoor trainer bijna standaard hoofdpijn de dag er na. Dit komt omdat de aanhechting van de schedelspieren iets doen wat ze niet leuk vinden. ( en dat komt dan weer door een zware schouder inspanning ). Nu weet ik dat dus dan is het of accepteren ( zoals vandaag ) of een asperientje de dag er na.

Voor duurtraining is dat gevaar iets minder echter is het daar vooral elleboog gewricht en schouder gewrichten die niet weten wat ze overkomt bij een lange duurtraining. Buiten is dat veel beter te doen want je bent constant bezig met om je heen kijken , opletten, uitwijken bochten nemen en dat soort zaken.

Strava | AP | IP | AW

• Mistraller
Kluus schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Ja, maar meestal niet indoor, maar dat is vooral mentaal, mijn achterwerk kan er prima tegen. Zonder rocker plate en zelfs op een Neo Bike: dat het geen krimp geeft ervaar ik zelf eigenlijk juist als voordeel, dus blijkbaar is dat erg persoonlijk.
Ik heb ook geen rocker, ik rij op een Tacx Bushido (wheelon) trainer. Staan een paar wasmachine dempertjes onder maar dat is puur om de resonantie eruit te halen.

Nu rij ik indoor overigens niet op de racer maar op een flat-bar "fitness bike". De zit is iets minder diep dus ook mijn zadel is wat breder. Voor de afwisseling kan ik daardoor ook fijner een stukje handen-los rechtop gaan zitten, maar ik heb er echter ook een ligstuurtje op. (Al is dat meer gedaan voor buiten-ritjes; het is ook mijn commuter en vakantiefiets)

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb mijn indoor bike overigens juist afgesteld zoals mijn meest sportieve fiets (Tarmac SL7) omdat ik gedurende de winter buiten alleen op de Gravel en MTB rij en binnen op de indoor bike hoop ik zo te voorkomen dat ik straks in het voorjaar weer erg aan de diepere zit moet wennen...

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 13-02-2025 12:26 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:37
stevens20 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:11:
Maar... dat gezegd hebbende... Ik train op zolder met twee ventilatoren voor mij en ik kan een raam open zetten. Toch heb ik dit jaar een bijzonder ongemakje. Mijn ellebogen (achterkant) en triceps worden erg warm, soms tot pijnlijk aan toe. Is er iemand die dit kent en een tip heeft om hier vanaf te komen?
Komt me niet bekend voor, maar de oplossing ligt voor de hand toch? een ventilator naar de achterzijde verplaatsen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:25:
Ik heb mijn indoor bike overigens juist afgesteld zoals mijn meest sportieve fiets (Tarmac SL7) omdat ik gedurende de winter buiten alleen op de Gravel en MTB rij en binnen op de indoor bike hoop ik zo te voorkomen dat ik straks in het voorjaar weer erg aan de diepere zit moet wennen...
Opletten met de diepere zit, ik mag morgen naar de chirurg voor een vernauwde liesslagader :+

• Cloclo100
  • Laatst online: 06:53
edoappelhof schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Opletten met de diepere zit, ik mag morgen naar de chirurg voor een vernauwde liesslagader :+
balen.. welke drop had je dan?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Ouch! Zelf zit ik ook weer niet zo diep dat denk dat dat een risico is met mijn stijve lijf, maar dit ken ik al van een fietsmaat van mij.

Balen zeg en succes met het herstel!

• edoappelhof
Cloclo100 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:13:
[...]

balen.. welke drop had je dan?
Al sla je me dood 8)7

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
Ik heb ruim 20 jaar op een Computrainer gereden. Daar had ik een functie in de software om een random training uit te zetten van x-lengte en max x-% stijging. Dan reed je dus niet in ERG mode, maar had je een wisselende belasting en kon je schakelen.

Ik mis die functie enorm, omdat altijd in ERG mode rijden wel erg statisch is voor het lijf (ik heb nu een Tacx Neo. Weet iemand software waar dat mee kan? (Ik heb niets met Zwift en ander online social community toepassingen.)

• Webgnome
Bedoel je dat je bijvoorbeeld een berg virtueel op zou kunnen rijden?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30
[Afbeelding]
Hoelaat staat die man met dat busje en die witte jas op de stoep?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Webgnome schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:46:
Bedoel je dat je bijvoorbeeld een berg virtueel op zou kunnen rijden?
Het gaat niet om een echte berg om die virteel op te rijden. Het gaat mij om een random parcours. Dus afstand en max percentage opgeven. Dat er daarmee een random parcours wordt gecreëerd.

Ik wil van dat statische ERG rijden af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17

Roozzz

Plus ultra

Stillekracht schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Het gaat niet om een echte berg om die virteel op te rijden. Het gaat mij om een random parcours. Dus afstand en max percentage opgeven. Dat er daarmee een random parcours wordt gecreëerd.

Dat klinkt als iets dat Zwift, Rouvy en aanverwanten perfect oplossen. Maar ik lees dat je dat niet wil... Waarom?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

je kan volgens mij via een edge een GPX na rijden op je trainer. je edge stuurt dan gewoon de percentages uit de GPX file naar je trainer en that's it..

heb mijn edge niet bij de hand, maar als ik op mijn fenix een indoor ride activity open, dan krijg ik de volgende opties:
- free ride (volgens mij is dit standaard resistance mode)
- follow workout (ERG mode met targets uit de geselecteerde workout)
- follow course (ik vermoed incline mode)
- set power (ERG mode met zelf gekozen target)
en nog meer opties (die zichzelf wijzen)

Zorg dus dat je een mooie GPX met hoogte verschillen als koers op de edge zet en selecteer die bij je indoor activiteit

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
[...]

Wat ik wel eens doe, want ik heb geen rouvy/zwift, is om van climbfinder een gpx af te halen van bijvoorbeeld de stelvio of iets anders en die via mijn Garmin te rijden. Garmin stuurt mijn Wahoo Kickr ( on wheel ) aan en dus heb ik een parcours te volgen.

Dat is eigenlijk dus rouvy/zwift maar dan zonder beeld :+

wat @Prulleman zegt dus..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Deze methodes ken ik. Maar dan heb je de last dat als je rustig wil rijden er plots 10 of 15% in kan zitten. Dat probeer ik dus te ontwijken. Dat ging met de route creator van de Computrainer voorheen perfect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Stillekracht schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:43:
Deze methodes ken ik. Maar dan heb je de last dat als je rustig wil rijden er plots 10 of 15% in kan zitten. Dat probeer ik dus te ontwijken. Dat ging met de route creator van de Computrainer voorheen perfect.
chatgpt to the rescue, je kan gewoon vragen of ie een gpx file genereert met een specifiek hoogte profiel, bv zoals hier.

de eerste poging leverde een file van 4000 km op, maar de 2e klopt wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3549Xdtp6bbHuZIHez7t_BSQzsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K3JxBbhwpS7QNZUAZHEuSytE.png?f=fotoalbum_large

vraag:
kan je een gpx file maken, de locatie punten maken niet uit, het gaat om het hoogte profiel voor een indoor workout. Het hoogte profiel moet zijn:
3 km vlak, 3 km klimmen met 8%, 3km dalen met 4% en dat 4 x herhalen
https://chatgpt.com/share...4c-800b-b88c-22f61735ee5f

en verder... waarom niet gewoon een erg mode workout met blokken, 10 minuten 250 watt, 10 minuten 180 watt etc. Blijkbaar wil je iets specifieks qua effort en heb je geen behoefte aan virutalisatie van zwift e.d. Een interval workout is dan de makkelijkste optie

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 13:16
[...]

Maat van mij is helemaal fan van de Garmin Tacx routes.. Hierin heb je verschillende parcours en routes (incl filmpjes).. Gewoon lekker een route (of challenges) fietsen die dicht bij de echte wereld ligt..

En anders zou ik eens kjiken naar Rouvy..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Prulleman schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:52:
[...]

chatgpt to the rescue, je kan gewoon vragen of ie een gpx file genereert met een specifiek hoogte profiel, bv zoals hier.

[Afbeelding]

vraag:

[...]

en verder... waarom niet gewoon een erg mode workout met blokken, 10 minuten 250 watt, 10 minuten 180 watt etc. Blijkbaar wil je iets specifieks qua effort en heb je geen behoefte aan virutalisatie van zwift e.d. Een interval workout is dan de makkelijkste optie
nice. 4000 is wel een mooie uitdaging voor een zondag ochtend :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

[Afbeelding]

vraag:

[...]

Of een 160w flat workout laden in je garmin en dan af en toe tijdens het rijden op het +’tje of -‘tje duwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Of een 160w flat workout laden in je garmin en dan af en toe tijdens het rijden op het +’tje of -‘tje duwen
ja precies of als je toch liever met hellingen werkt kan je ook gewoon je garmin op incline zetten en dan de hellings percentages kiezen.

Er zijn echt heel veel manieren om een indoor rit te doen met wat intensiteit variatie

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 08:39
Ik worstel een beetje met zweet dat in de ogen loopt tijdens mijn indoor workouts; ik heb 2 zweetbanden getest, eentje van badstof (https://www.decathlon.nl/...-marineblauw/_/R-p-165595) en een specifiek voor fietsen (https://www.decathlon.nl/...n-500-grijs/_/R-p-328061?); beiden helpen, maar na pak 'm beet 45 minuten intervallen beuken zijn ze verzadigd. Heeft iemand goede ervaringen met een ander type hoofdband toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Ik gebruik geen banden, echter zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...t-blauw/9300000113245532/. die kun je gewoon over je hoofd doen en dan houd dat erg veel vocht tegen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 23:25
Bastard schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:59:
Ik worstel een beetje met zweet dat in de ogen loopt tijdens mijn indoor workouts; ik heb 2 zweetbanden getest, eentje van badstof (https://www.decathlon.nl/...-marineblauw/_/R-p-165595) en een specifiek voor fietsen (https://www.decathlon.nl/...n-500-grijs/_/R-p-328061?); beiden helpen, maar na pak 'm beet 45 minuten intervallen beuken zijn ze verzadigd. Heeft iemand goede ervaringen met een ander type hoofdband toevallig?
Ik heb dit probleem juist bij buiten sporten.
Binnen op de Tacx gebruik ik een ventilator en pak ik af en toe even de handdoek erbij.
Ik fiets in de garage, dus kwestie van meer koeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 15:43

Flipmo

OMG !!

zet altijd een oud koerspetje op.. die is dan echt zeiknat na een uurtje zwiften :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Yohost! schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Binnen op de Tacx gebruik ik een ventilator en pak ik af en toe even de handdoek erbij.
Mijn lichaam is steenkoud van de ventilator, nat+wind. Maar ik zweet nog steeds als een otter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Yohost! schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb al een grote ventilator recht op mijn gezicht, een vacmaster als backup en een groot kantelraam (ordergrootte 1.50 bij 1.20) in een kamertje van ~7m2 en het is buiten nu ook niet heel warm te noemen, maar desondanks blijft het zweet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:49

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik kan die van compressport de brede variant aanraden. Niets is uiteindelijk oneindig, maar deze werken voor mij altijd het beste.

Gebruik dan ook nog een microvezel handdoek om soms wat te deppen

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ik moet zeggen dat ik er in de zomer buiten meer last van heb dan indoor. Maar als je fans op orde zijn, dan blijft er weinig over dan een handdoekje gebruiken of een keer je hoofdband uitknijpen :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
[...]

[Afbeelding]

vraag:

[...]

Dank voor je oplossingsrichting.
Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar ik kom er nog niet uit.
Er wordt of een stuk Python code gegenereerd. Maar....dat krijg ik niet aan de praat (heb er ook totaal geen ervaring mee) Python heb ik geinstalleerd, maar daar moet GPXPY aan toegevoegd worden. Daar loop ik op vast. (ik moet een pip opdracht geven vanuit de windows cmd prompt. Hij herkent pip niet)

Alternatief wat ik krijg is een XLM bestand. Die sla ik op als GPX, Maar....als ik hem lees zie ik alleen een klein stukje rechte lijn.

Ik loop dus stuk.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Stillekracht schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:28:
[...]

Dank voor je oplossingsrichting.
Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar ik kom er nog niet uit.
Er wordt of een stuk Python code gegenereerd. Maar....dat krijg ik niet aan de praat (heb er ook totaal geen ervaring mee) Python heb ik geinstalleerd, maar daar moet GPXPY aan toegevoegd worden. Daar loop ik op vast. (ik moet een pip opdracht geven vanuit de windows cmd prompt. Hij herkent pip niet)

Alternatief wat ik krijg is een XLM bestand. Die sla ik op als GPX, Maar....als ik hem lees zie ik alleen een klein stukje rechte lijn.

Ik loop dus stuk.......
Hier ging ChatGPT zelf de code uitvoeren, gox maken en de file ter download aanbieden.. je hoeft niks zelf te doen met Python

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Chtgpt is wat willekeurig.

Gemini en pilot maken ook geen gpx, wel de xml of code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Stillekracht schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:51:
Chtgpt is wat willekeurig.

Gemini en pilot maken ook geen gpx, wel de xml of code
Wanneer ik vraag om een gpx bestand met een route van 40km met een hoogteprofiel dat lijkt op de Posbank komt er toch gewoon een gpx uit rollen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:15
schilderstape schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:22:
Mijn ervaringen met de Elite Suito ook hier eens delen. Misschien heeft iemand er ooit nog wat aan.

December '21 een Suito-T gekocht zodat er in de corona tijd toch nog wat gesport kon worden..

Vorige week zat ineens de weerstand vast, maar gelukkig niet in de hoogste stand.
Ik vond dit nogal vreemd, maar na een korte zoektocht blijkt dit vaker voor te komen, onder meer gevonden op het Trainerroad forum.

Daarom maar de stappen gevolgd die Elite zelf ook aangeeft:

Checken of de magneten nog bewegen volgens de volgende stappen:
[Afbeelding]

De magneten bleken vast te zitten en daarom meteen een ticket ingeschoten bij de support afdeling.
Nu een jaar later ben ik maar weer in contact met de helpdesk. De Suito heeft het een jaar prima gedaan na vervanging van het moederbord, maar nu weer problemen met de weerstand..

De magneten die de weerstand regelen, bewegen nog maar heel beperkt, het schroefdraad waarover ze bewegen lijkt beschadigd. Iemand ervaring hier mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Webgnome schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Wanneer ik vraag om een gpx bestand met een route van 40km met een hoogteprofiel dat lijkt op de Posbank komt er toch gewoon een gpx uit rollen
Ja same here, heb het ook eens geprobeert. Bij mij moest ie blijkbaar ook wat zooi fixen in de scripts die hij wilde gebruiken maar hij deed wel alles netjes zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1nGNxEhFkd8H0HjPj_XrE3wya4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ApGoCVCDMqt94hC2fjGKjDel.png?f=fotoalbum_large

Wel geinig! @Stillekracht misschien zit het in je vraagstelling, heb je gevraagd om een programma die dit kan, of rechtstreeks om de gpx file gevraagd?

Niet dat het een geweldig resultaat is, maar dat zal ook wel aan mijn vraag liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 15-02-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Het resultaat wat er uit komt is inderdaad wat wazig soms. De GPX die ik de eerste keer kreeg was nogal euhm, heuvelachtig. Ja de pieken waren niet hoger dan 100 meter maar elke 200 meter een piek van 100 meter is ook geen feest ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
fdees schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:59:
Ik kan die van compressport de brede variant aanraden. Niets is uiteindelijk oneindig, maar deze werken voor mij altijd het beste.

Gebruik dan ook nog een microvezel handdoek om soms wat te deppen
Deze dus?
https://www.compressport....oseate-7630279406949.html

Overigens iemand ervaring met een siliconen band? Dit zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat het zweet niet meer in de ogen loopt; https://www.amazon.nl/-/e...adband/dp/B0D4G5ZH8G?th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:49

fdees

Trust me I'm an Engineer

Bastard schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Deze dus?
https://www.compressport....oseate-7630279406949.html

Overigens iemand ervaring met een siliconen band? Dit zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat het zweet niet meer in de ogen loopt; https://www.amazon.nl/-/e...adband/dp/B0D4G5ZH8G?th=1
Ja, ik gebruik die. Heel fijn zijn ze, tip neem geen witte die vind ik zelf wat grauwig worden na een tijdje.

Ik betwijfel of die echt het resultaat gaan hebben, het gaat naar mijn idee niet echt goed afsluiten en als gootje werken. Het zweet gaat er echt wel tussendoor kruipen, water gaat waar het wilt (vaak in onze ogen)

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Ik zou mijn advies eens proberen. Ik heb sinds ik die dingen gebruik NOOIT last van water dat naar beneden drupt. Die doeken zijn wel drijf en drijf nat.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:02

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Webgnome schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:19:
Ik gebruik geen banden, echter zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...t-blauw/9300000113245532/. die kun je gewoon over je hoofd doen en dan houd dat erg veel vocht tegen.
Dit werkt voor mij ook het beste. Ik heb een 10-tal van deze dingen in de kast liggen. Sommige 'echte' BUFF's sommige 'neppe' of namaak vanuit een evenement. Ik doe er voor een lange sessie ééntje op m'n hoofd als hoofdband. De andere om m'n pols. Als je merkt dat hij verzadigd raakt, kun je nog een kwartslag draaien. Uiteindelijk is hij natuurlijk helemaal zeiknat en dan wissel ik ze om. Zo kan ik ca 1,5 uur zonder druppels op m'n stuur fietsen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@dreameater wat bedoel je met 'neppe' ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Buff is een merk, vooral bekend van de multifunctionele nekwarmers (of hoe je het ook noemt).
https://www.buff.com/nl_e...onele-cols-en-snoods.html
Er zijn natuurlijk 101 vergelijkbare/neppe producten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
ah, ik wist niet dat t een merk was. Ik noem ze altijd zo ongeacht t merk.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Webgnome schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:53:
dan weet je dat je het als merk goed hebt gedaan :)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:02

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Webgnome schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:53:
Ja dit is toch weer knap hoe zo'n merk dit voorelkaar krijgt. Het is een beetje zoals vroeger iedereen een navigatie unit 'TOMTOM' noemde ;)
De marges op die dingen moeten wel enorm zijn. Desalniettemin; er zitten wel wat leuke designs tussen van Buff. Sommigen hebben emotionele waarde, zo heb ik er eentje van de Mont Blanc met 4809m ALT. erop.

Ik heb dus het hoofd zweet probleem wel getackeld maar mijn handen zweten juist heel erg op de indoor trainer. Door verschillende mensen er al op gewezen dat zweer op je handlebars/tape heel slecht samengaat als je dit laat opdrogen. Dus ik probeer het elke keer wel netjes af te nemen.

Iemand nog andere HAND(ige) tips wellicht? Ik zit veel in aero positie op mijn tri bars en probeer nu vooral ontspannen te zitten en m'n handen open te houden richting de ventilator.. maar dit werkt niet als je op een gegeven moment toch wat meer inspanning moet leveren.

SOIT We moeten maar eens rap weer naar buiten met dat spul :9

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:34
dreameater schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:13:
[...]
Iemand nog andere HAND(ige) tips wellicht? Ik zit veel in aero positie op mijn tri bars en probeer nu vooral ontspannen te zitten en m'n handen open te houden richting de ventilator.. maar dit werkt niet als je op een gegeven moment toch wat meer inspanning moet leveren.
Ik leg gewoon 2 kleine handdoeken op het stuur. Een gewone kan natuurlijk ook, maar dat belemmert de airflow van de ventilator. En je hebt meteen iets bij de hand (letterlijk) om het zweet van je hoofd te vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-06 18:32
Vedett. schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Ik leg gewoon 2 kleine handdoeken op het stuur. Een gewone kan natuurlijk ook, maar dat belemmert de airflow van de ventilator. En je hebt meteen iets bij de hand (letterlijk) om het zweet van je hoofd te vegen.
Ik gebruik hydrofiele doeken. VInd ze top. Absorberen goed, licht, zacht en stinken tot dusver niet naar zweet.

En vind buffjes echt op. Heb altijd een dunne onder m'n bretel (op m'n sleutelbeen/litteken tegen schuren) en met de kou sowieso 1 maar ook weleens 2 om. Heb er een sloot eens gekregen :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Vedett. schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Same, maar dan gewoon één handdoek over het stuur. Fan staat niet recht voor me dus de luchtstroom gaat daar gewoon omheen. Wellicht wel iets minder handig met een ligstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ff een andere vraag tussendoor. Ik train nu vooral op hartslag ( want geen powermeter ). Mijn on-wheel kickr snap heeft erg mode en kan ook met de juiste calibratie power levels inschatten. Nu dacht ik gisteren eens even te testen op power ipv hartslag en dat ws mij toch een partij zwaar. Voor de mensen die geswitched zijn van hartslag -> power. Klopt het dat de laatste een stuk zwaarder aan kan voelen?

Ik weet dat hartslag door div. zaken word beïnvloed en dat je dus misschien wel zonder dat je het weet te makkelijk / te moeilijk bezig bent. Het verschil vond ik wel erg groot eigenlijk. ( training met hartslag kan ik goed volhouden 2 uur, op vermogen met geen mogelijkheid )

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:36:
Ff een andere vraag tussendoor. Ik train nu vooral op hartslag ( want geen powermeter ). Mijn on-wheel kickr snap heeft erg mode en kan ook met de juiste calibratie power levels inschatten. Nu dacht ik gisteren eens even te testen op power ipv hartslag en dat ws mij toch een partij zwaar. Voor de mensen die geswitched zijn van hartslag -> power. Klopt het dat de laatste een stuk zwaarder aan kan voelen?

Ik weet dat hartslag door div. zaken word beïnvloed en dat je dus misschien wel zonder dat je het weet te makkelijk / te moeilijk bezig bent. Het verschil vond ik wel erg groot eigenlijk. ( training met hartslag kan ik goed volhouden 2 uur, op vermogen met geen mogelijkheid )
Hoe bepaalde je op welk vermogen je moest trainen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Via een test in Join.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Webgnome schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:36:

ja, bij gelijke power zie je vaak wel dat je HR oploopt naar verloopt van tijd. Hoeveel dat is.. dat is van een hele hoop factoren afhankelijk:
- intensiteit van de workout (bij hogere zones kan je dit wat sterker zien)
- hoeveel recovery (duur en intensiteit van de recovery blokken), minder recovery zal een hogere stijging van HR opleveren
- fitness, hoe fitter je bent, hoe minder je een verloop in HR zal zien (mooie metric om je duurvermogen te meten, begint bij een duurritje de stijging na 1.5 uur al, of pas na 3 uur bv
- hydratatie, drink je niet genoeg bij een lange rit, dan kan het gebrek aan vocht ook voor een flinke stijging in HR zorgen.

1* (maar wat wellicht ook kan, is dat de power van je trainer door opwarmen niet stabiel is.. misschien een keer kijken of je het verschil kan meten bij een koude en opgewarmde trainer..)
2*(kan me ook voorstellen dat armspieren sneller klaar zijn dan beenspieren. Toch gemiddeld genomen minder spiermassa, dan kan wellicht ook voor een snellere decoupling zorgen)

leuke tool in intervals.icu is de decoupling (https://join.cc/nl/cycling-tips/heartrate-decoupling) grafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sqkgb8A1Ufe-BfYEEIq3pqeE6MQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNFRz7mKhvenJQgsIc5k5J4u.png?f=fotoalbum_large
hier kan je bv zien (onderste lijntje) dat na een uur of 2 een lichte stijging start, maar alles nog onder de 1%, na ruim 3 uur loopt het op naar 3% decoupling, want voor mijn doen best OK is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_dOOQKV1Fh0VTCAr3_c_JA_ixY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJsNkbdPHtkvkp6XhpBkc8iZ.png?f=fotoalbum_large
Bij een sweet spot training is de decoupling over een korte tijd een stuk hoger

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-o3_JYVma_JNoznh4U_kQgwcNmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dzNrBfhfxOu6Y4yJSIMq1zV.png?f=fotoalbum_large
en gek genoeg bij een tempo ritje zie ik dit niet, hoewel dat misschien kwam omdat het laatste stuk vooral wind tegen was, en ik eerder sweet spot aan het trappen was dan tempo.. als de power (totaal of bij interval blokken) niet gelijk is, dan wordt het wat meer appels en peren

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 17-02-2025 12:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Zal er eens induiken. Waar het mij om ging is dat bij een bepaald wattage wat een tijdje bepaald is dezelfde training bijna niet doen is op wattage t.o.v. hartslag. Dat vind ik ergens gek. Misschien weer eens een medische test laten doen en dan van daaruit verder ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:04:
Zal er eens induiken. Waar het mij om ging is dat bij een bepaald wattage wat een tijdje bepaald is dezelfde training bijna niet doen is op wattage t.o.v. hartslag. Dat vind ik ergens gek. Misschien weer eens een medische test laten doen en dan van daaruit verder ;)
Niet heel gek. Want eigenlijk zal je hartslag altijd stijgen bij gelijk vermogen. Afhankelijk van het vermogen kan dat na enkele minuten, of na enkele uren. Als je dus netjes op hartslag blijft rijden, zal je wattage inzakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Webgnome schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:04:
Bij sweet spot, threshold en vo2max workouts is een accuraat FTP wel belangrijk... Mogelijk werken de testprotocollen minder goed voor een handbike.. en kan je beter een 20 minuten, of een echte uur test doen.. (of gewoon via trial en error je FTP bijstellen, tot het wel werkt).

mijn FTP is ~300, dat betekend dat alles daaronder relatief lang vol te houden is.. (hoewel een uur op 90% toch ook al wel behoorlijk zwaar en niet aan te raden is als training, te zwaar, te lang herstel etc).
Maar alles boven de 300 watt is behoorlijk snel eindig.. 5 minuten 110% is is een paar blokjes vol te houden, maar 5 minuten 115% eigenlijk (voor mij) al niet meer. Laat staan langere blokken zoals 10 of 20 minuten.
in theorie zou 20 minuten 105% all out moeten zijn ... (20 minuten FTP test).

Maar als je dus werkt met een FTP die 10% afwijkt.. en je trainer blijft in ERG mode bv een interval rond of boven je daadwerkelijke FTP aan sturen.. dan is dat niet te doen als het eigenlijk 10 minuten sweet spot op 90% moet zijn..
Als je daarintegen een HR zone voorgeschreven krijgt, dan zal je mogelijk qua power wat hoger starten om sneller in de juiste zone te zitten, maar als je dan in die zone zit, zal de power waarschijnlijk geleidelijk afnemen zondat dat je dit doorhebt, de RPE blijft nagenoeg gelijk.

Bij een interval op power, zal je (verwacht ik) meer een opbouw zien in HR en RPE, dan bij een interval op HR (daar zie je daarintegen een negatief verloop in power)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Phydomir schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:17:
[...]

Niet heel gek. Want eigenlijk zal je hartslag altijd stijgen bij gelijk vermogen. Afhankelijk van het vermogen kan dat na enkele minuten, of na enkele uren. Als je dus netjes op hartslag blijft rijden, zal je wattage inzakken.
of samengevat dit :X 8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 15:34
Als je op hartslag traint kan je best varieren in vermogen voordat je hartslag begint te zakken.
stel 150bpm zou gelijk staan aan 200Watt. doe je een blok van 10min trap je op vermogen ook echt 10 min 200W. Op hartslag doe je 2 minuten 205W totdat je hartslag oploopt tot 152 daarna zak je iets af naar 180W zodat je hartslag weer daalt onder de 150 en vervolgens probeer je zo een evenwicht te vinden.
Die korte stukjes herstel kunnen heel veel doen voor het gevoel van intensiteit.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:10
@Webgnome Half uurtje rond 150w gefietst, zie je de hartslag langzaam oplopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcLpnA_PMJpxEUNV5MrwZKxsUgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ei86FB3ixjkyZgeckgDI1Tkg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
Prulleman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:59:
[...]

ja, bij gelijke power zie je vaak wel dat je HR oploopt naar verloopt van tijd. Hoeveel dat is.. dat is van een hele hoop factoren afhankelijk:
- intensiteit van de workout (bij hogere zones kan je dit wat sterker zien)
- hoeveel recovery (duur en intensiteit van de recovery blokken), minder recovery zal een hogere stijging van HR opleveren
- fitness, hoe fitter je bent, hoe minder je een verloop in HR zal zien (mooie metric om je duurvermogen te meten, begint bij een duurritje de stijging na 1.5 uur al, of pas na 3 uur bv
- hydratatie, drink je niet genoeg bij een lange rit, dan kan het gebrek aan vocht ook voor een flinke stijging in HR zorgen.

1* (maar wat wellicht ook kan, is dat de power van je trainer door opwarmen niet stabiel is.. misschien een keer kijken of je het verschil kan meten bij een koude en opgewarmde trainer..)
2*(kan me ook voorstellen dat armspieren sneller klaar zijn dan beenspieren. Toch gemiddeld genomen minder spiermassa, dan kan wellicht ook voor een snellere decoupling zorgen)

leuke tool in intervals.icu is de decoupling (https://join.cc/nl/cycling-tips/heartrate-decoupling) grafiek

[Afbeelding]
hier kan je bv zien (onderste lijntje) dat na een uur of 2 een lichte stijging start, maar alles nog onder de 1%, na ruim 3 uur loopt het op naar 3% decoupling, want voor mijn doen best OK is.

[Afbeelding]
Bij een sweet spot training is de decoupling over een korte tijd een stuk hoger

[Afbeelding]
en gek genoeg bij een tempo ritje zie ik dit niet, hoewel dat misschien kwam omdat het laatste stuk vooral wind tegen was, en ik eerder sweet spot aan het trappen was dan tempo.. als de power (totaal of bij interval blokken) niet gelijk is, dan wordt het wat meer appels en peren
Bij deze is het ook nog wel grappig dat je zones/fitness per type workout ook nog kunt trainen; ik heb veel vo2max workouts gedaan de afgelopen jaren en ik kan behoorlijk pittige vo2max workouts trappen zonder problemen; laat me vervolgens threshold trappen op een wat minder pittig niveau en je ziet dat mijn hr omhoog blijft gaan (en ik ga zweten als een otter):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI71Y8rt9z3ADXm_YvtjIbJxPUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaS5GvVxiub1Qss1lFLVbhYf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Thanks allen voor de duidelijke uitleg en cijfers. Het is inderdaad een logisch gevolg. Wattage is niet onderhevig aan allerlei factoren en dus is het logisch dat het zwaarder word t.o.v. hartslag trainen.

offtopic:
* Webgnome gaat weer eens nadenken over de aanschaf van een powermeter..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 14:24
In Zwift heb je bij een training plan steeds staan: do by ma Night. Weet iemand wat dat inhoudt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTTFF
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:14
wolterious schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:23:
In Zwift heb je bij een training plan steeds staan: do by ma Night. Weet iemand wat dat inhoudt?
Gokje: dat je het voor maandag 23.59 gedaan moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
LTTFF schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Gokje: dat je het voor maandag 23.59 gedaan moet hebben?
Nou, dan moet ik wat aanvullende info geven wellicht. Ik ga een 8 weeks schema volgen, 4 trainingen per week gemiddeld, en het staat bij elke training vermeldt... Wat jij dacht leek mij ook logisch, maar kan natuurlijk niet alle trainingen op 1 avond doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTTFF
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:14
wolterious schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Nou, dan moet ik wat aanvullende info geven wellicht. Ik ga een 8 weeks schema volgen, 4 trainingen per week gemiddeld, en het staat bij elke training vermeldt... Wat jij dacht leek mij ook logisch, maar kan natuurlijk niet alle trainingen op 1 avond doen.
Ik ben zelf niet zo bekend met zwift, maar het is het niet zo dat je 7 dagen de tijd hebt om die 4 trainingen af te werken? En dat je die dus uiterlijk op maandag voltooid moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
LTTFF schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Ik ben zelf niet zo bekend met zwift, maar het is het niet zo dat je 7 dagen de tijd hebt om die 4 trainingen af te werken? En dat je die dus uiterlijk op maandag voltooid moet hebben?
Dat zou best wel eens kunnen jah, goeie. Evengoed, ik ga die 4 trainingen wel inplannen binnen een week, met af en toe een rustdagje ertussen. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-06 21:40
Volgens mij zijn er hier een aantal die een Zwift Ride hebben toch?

Ik ben benieuwd naar ervaringen maar ook met name maar de mogelijkheden tot verstellen van de zadel en stuur, oftewel is dit echt in alle mogelijke maten te verstellen?

En kun je met die accessoirehouder ook een triatlonstuur monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hier sinds enkele weken een Zwift Ride. Tot dusver content met de afstelmogelijkheden, echter heb ik ook reviews gelezen waar men toch wat op- en aanmerkingen hadden op dat vlak. Loont dus om het even na te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Laatst online: 17:29
sanger1981 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:06:

Ik ben benieuwd naar ervaringen maar ook met name maar de mogelijkheden tot verstellen van de zadel en stuur, oftewel is dit echt in alle mogelijke maten te verstellen?

Heb sinds oktober een Zwift Ride. Zadelhoogte, stuurhoogte en stuurdiepte zijn in te stellen. Op de site van Zwift is ook wat info te vinden over de geometrie. Daar kun je ook de min en max maten uit aflezen. Voor mij (179cm) en mijn vriendin (165cm) zijn de afstelmogelijkheden ruim voldoende. Ik geloof dat met name voor lange mensen de stack en reach te beperkt gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
hutch schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:56:
[...]

Heb sinds oktober een Zwift Ride. Zadelhoogte, stuurhoogte en stuurdiepte zijn in te stellen. Op de site van Zwift is ook wat info te vinden over de geometrie. Daar kun je ook de min en max maten uit aflezen. Voor mij (179cm) en mijn vriendin (165cm) zijn de afstelmogelijkheden ruim voldoende. Ik geloof dat met name voor lange mensen de stack en reach te beperkt gaan zijn.
Maar je zit dus wel vast aan een bepaalde geometrie danwel stack en reach? Dus het is niet zo uitgebreid verstelbaar als een smartbike?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Laatst online: 17:29
sanger1981 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:55:
[...]

Maar je zit dus wel vast aan een bepaalde geometrie danwel stack en reach? Dus het is niet zo uitgebreid verstelbaar als een smartbike?
Volgens mij heeft een smart bike iets meer verstelmogelijkheid maar praktisch gezien kun je door de stuurhoogte (y-as) en stuurdiepte (x-as) een aardige range aan stack/reach mogelijkheden kan benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:35
En positie zadel kan je aanpassen. Hoek, en iets verstelbaar op de rail. Als je zou willen zou je er zelfs gewoon een ander zadel met langere rails op kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
sanger1981 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:06:

Ik weet niet welke accessoirehouder je bedoelt, maar een ligstuurtje kun je er eenvoudig op zetten. Ik heb het stuurlint er even afgehaald, die stekkertjes wat anders gepositioneerd, stuurlint stukje afknippen en er weer op en je kan een ligstuurtje erop zetten. Vrij eenvoudig. Staat me bij dat je verder nog iets moest modificeren maar weet even niet meer wat. Was iig prima te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Giel schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Ik weet niet welke accessoirehouder je bedoelt, maar een ligstuurtje kun je er eenvoudig op zetten. Ik heb het stuurlint er even afgehaald, die stekkertjes wat anders gepositioneerd, stuurlint stukje afknippen en er weer op en je kan een ligstuurtje erop zetten. Vrij eenvoudig. Staat me bij dat je verder nog iets moest modificeren maar weet even niet meer wat. Was iig prima te doen. :)
Zeg maar dat plateau wat je op de foto's ziet. aar DCRainmaker zijn donut test op gedaan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
sanger1981 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Zeg maar dat plateau wat je op de foto's ziet. aar DCRainmaker zijn donut test op gedaan heeft.
Oh dat tafeltje bovenop die verstelrail voor de diepteafstelling van je stuur (ik ken die hele DCRainmaker niet..). Mijn beugels van het ligstuur zitten daar tegenaan. In het ergste geval zou je de dremel in dat kunststof tafeltje kunnen zetten om het stuur nog smaller te kunnen stellen. Ik wilde alleen de boel wel heel laten dus heb dat niet gedaan en het gaat prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Giel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Oh dat tafeltje bovenop die verstelrail voor de diepteafstelling van je stuur (ik ken die hele DCRainmaker niet..). Mijn beugels van het ligstuur zitten daar tegenaan. In het ergste geval zou je de dremel in dat kunststof tafeltje kunnen zetten om het stuur nog smaller te kunnen stellen. Ik wilde alleen de boel wel heel laten dus heb dat niet gedaan en het gaat prima zo.
Ah ok, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgeijsen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-03 19:26
Duclaasie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:36:
Afhankelijk van je eisen zou je een Virtufit Etappe 2.0i kunnen overwegen. Die communiceert met Zwift maar verwacht qua afstelling niet hetzelfde als van je fiets. Voordeel is wel dat je makkelijk aanpassing kan maken in de afstelling per persoon.
Hoe is je ervaring met deze spinfiets? Het lijkt me een mooie optie maar heb wat twijfels over de Zwift ervaring met deze fiets. Ik lees hier en daar dat bijvoorbeeld ERG niet gesupport wordt in Zwift, wat me wel essentieel lijkt om in Zwift goed de trainingsprogrammas te kunnen volgen.

Ik zelf fiets op een Wahoo Kickr Snap in compbinatie met mn eigen fiets, wat prima werkt. Alleen nu het weer mooi weer is zal ik veel meer buiten gaan fietsen, en om telkens die fiets naar zolder te tillen lijkt me niet zo heel handig, vandaar een vaste spinfiets voor op zolder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
bgeijsen schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Hoe is je ervaring met deze spinfiets? Het lijkt me een mooie optie maar heb wat twijfels over de Zwift ervaring met deze fiets. Ik lees hier en daar dat bijvoorbeeld ERG niet gesupport wordt in Zwift, wat me wel essentieel lijkt om in Zwift goed de trainingsprogrammas te kunnen volgen.

Ik zelf fiets op een Wahoo Kickr Snap in compbinatie met mn eigen fiets, wat prima werkt. Alleen nu het weer mooi weer is zal ik veel meer buiten gaan fietsen, en om telkens die fiets naar zolder te tillen lijkt me niet zo heel handig, vandaar een vaste spinfiets voor op zolder!
Voor zijn geld is het prima, maar Zwift integratie is primitief zou ik zeggen. Daarbij maakt hoofdzakelijk mijn vriendin er in de winter gebruik van, omdat ik nog liever verkleum dan binnen fiets 😝

ERG modus zal ik eens checken, maar volgens mij werkt dat niet. Daarnaast is de vermogensmeting en weerstand niet altijd accuraat is ons idee. Als je naar de nieuwprijs kijkt, dan zou ik iets anders kopen. Een Tacx Flux S of een Kickr Core bijvoorbeeld.

Overigens is hij wel vrij stil vergeleken met bijvoorbeeld de Kickr Core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Met een kickr core of flix moet nog steeds de fiets naar zolder..

maar afhankelijk wat je nu met de snap doet , moet je bepalen of je een spin bike wilt of een indoor trainer..

Strava

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste