Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 155 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:11
mhr-zip schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:32:
]
offtopic:
Voor iedereen die (teveel) mensen in zijn tijd lijn heeft met activiteiten die hij niet wil zien, dan is er de chrome plugin "Sauce for Strava". Hier kan je instellen wat je niet wil zien, bijv indoor of wandelingen (al dan niet aangevuld met een tot x km-ers).

https://chromewebstore.go...apdcdmncdghkeahgfmnobigha
Goeie tip dit! Ben al jaren Strava Sauce gebruiker, maar kende deze feature niet.

Sommige mensen vind ik leuk om te volgen, maar ken ik niet persoonlijk en/of fietsen wel heel veel of 5x per week woon/werk. Leuker vind ik het dan om te zien dat een oude vriend of buurtgenoot de racefiets weer opgepakt heeft. Al die loopjes of Zwift warm-ups van 5km boeien me ook niet zo.

Misschien is deze wat rigeoureus, maar we gaan het uittesten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t0mtJZrDAB_opjtFj6N7fget5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7PxkgmYpwUZRkPcZTMjhTxUE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
DaYwaLkUr schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:43:
Ik doe ook met veel plezier Zwiften. Ik heb alleen super vermoeide benen t.o.v. het buiten fietsen. Ik heb echt 1 dag of soms 2 dagen rust nodig. Terwijl ik buiten met veel hoogte meters in Limburg vrijwel iedere dag kan gaan, klinkt dit bekend? Is dit vanwege het statische fietsen?
Klinkt bekend, zeker nu ik deze winter ook weer 1-3x per week op de Tacx zit. Buiten kan ik dagen op rij fietsen zonder vermoeidheid of spierpijn, maar na de eerste weken Zwift heb ik regelmatig een dagje over moeten slaan terwijl ik wel zin had.

Als je naar de cijfers kijkt ook logisch. Een ritje buiten gaat meestal met 180-210w en een 'rustige' rit op Zwift is al snel 250-270w. Vaak zit in iedere rit ook wel een 5 minuten of 1 minuut inspanning die ik buiten misschien 1x per maand doe.

Kortom, de inspanning/belasting (TSS) is gewoon vele malen hoger. De mensen met wie je online samenfietst zijn vaak beter en je/ik laat je dan ook makkelijker uit de tent lokken. Dat maakt het ook leuk en je wordt er ook sterker door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:48

Reginas

Queen of Core Stability

Zijn er hier mensen die Rouvy draaien op een Apple TV? En welke versie van Apple TV?
Zo ja, zijn er specifieke aandachtspunten? Ik lees online dat Apple TV max. 3 bluetooth apparaten tegelijk kan verbinden, waarvan 1 sowieso de afstandsbediening is. Ik wil natuurlijk wel mijn hartslagmeter, de trainer zelf (Elite Suito) en de Rouvy Companion App op mijn telefoon verbinden.
Dit zijn wel bronnen van 2 jaar oud, dus misschien is dit wel verbeterd intussen.

(en waarom kan Rouvy niet gewoon op een PS4 draaien, want die hebben we wel een werkeloos in de hoek liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:13
Reginas schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:20:
Zijn er hier mensen die Rouvy draaien op een Apple TV? En welke versie van Apple TV?
Zo ja, zijn er specifieke aandachtspunten? Ik lees online dat Apple TV max. 3 bluetooth apparaten tegelijk kan verbinden, waarvan 1 sowieso de afstandsbediening is. Ik wil natuurlijk wel mijn hartslagmeter, de trainer zelf (Elite Suito) en de Rouvy Companion App op mijn telefoon verbinden.
Dit zijn wel bronnen van 2 jaar oud, dus misschien is dit wel verbeterd intussen.

(en waarom kan Rouvy niet gewoon op een PS4 draaien, want die hebben we wel een werkeloos in de hoek liggen).
Ik heb ook een Suito en je kunt je hartslagmeter dáármee verbinden via de app. Volgens mij geldt dat dan als één koppeling (met de Suito) die dan zowel fietstrainer, cadans als hartslag levert. Dat scheelt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemonsimson
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
Yakolev schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:41:
Iemand enig idee wat de release cycles van nieuwe content voor Zwift zijn? Ik weet dat we niet heel lang terug wat nieuwe content hebben gekregen in Watopia (The Grade, en dat eilandje), maar ik heb ondertussen alle routes alweer uitgespeeld.

Is er nieuws, of zijn er geruchten over nieuwe routes in Watopia of Makuri?
Tijdens de aankomende Tour de Zwift worden een aantal huidige event-only routes toegevoegd aan de normale routes. Geen echte nieuwe content maar wel een aantal nieuwe route badges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:12
Ypuh schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Klinkt bekend, zeker nu ik deze winter ook weer 1-3x per week op de Tacx zit. Buiten kan ik dagen op rij fietsen zonder vermoeidheid of spierpijn, maar na de eerste weken Zwift heb ik regelmatig een dagje over moeten slaan terwijl ik wel zin had.

Als je naar de cijfers kijkt ook logisch. Een ritje buiten gaat meestal met 180-210w en een 'rustige' rit op Zwift is al snel 250-270w. Vaak zit in iedere rit ook wel een 5 minuten of 1 minuut inspanning die ik buiten misschien 1x per maand doe.

Kortom, de inspanning/belasting (TSS) is gewoon vele malen hoger. De mensen met wie je online samenfietst zijn vaak beter en je/ik laat je dan ook makkelijker uit de tent lokken. Dat maakt het ook leuk en je wordt er ook sterker door.
Ik denk ook de 0,0 rust. Normaal rol ik ergens buiten de berg af, dan pak je toch een paar seconde rust, maar gelukkig ben niet de enige :) maar ik ben het met je eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Reginas schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:20:

Ik heb Rouvy draaien op een Apple 4K tv (wifi + ethernet). Ik weet niet precies welk model, maar vorig jaar gekocht, dus waarschijnlijk gewoon het meest recente.
Ik gebruik het met een Tacx Smart bike trainer in combinatie met Polar H10 hartslagmeter. Ik gebruik hiervoor gewoon de afstandsbediening van Apple. Heb ook regelmatig the Rouvy Companion App openstaan, maar ik heb niet het gevoel dat dat een impact heeft op verbindingen van bike/HR.
Werkt eigenlijk boven verwachting vlot. Enige nadeel dat ik momenteel heb is dat Rouvy altijd op de voorgrond moet draaien. Als ik even van app wil wisselen om een andere muziekafspeellijst op te zetten, doet Rouvy rare dingen (lijkt alsof je niet bewogen hebt, maar toch ook weer wel, bij heropenen van de app gaat de route wel gewoon verder, dus is niet een volledige crash oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:11
Op dit moment heb ik een knieblessure aan de zijkant van mijn knie. Overbelasting opgelopen door het hardlopen. Van de fysio mag ik dit weer rustig opbouwen en fietsen mag ook.

Nu heb ik recent de Wahoo Kickr Core Zwift One gekocht en ook ingebruik genomen.Dus ik combineer het fietsen met hardlopen.

Nu verschuiven mijn knieklachten echter van de zijkant naar bovenop mijn knie. Dit is zeer frustrerend, maar ik ben voor nu vooral aan het zoeken naar de oorzaak. Bij het hardlopen heb ik er namelijk geen last van. Ik denk namelijk dat het van het fietsen komt.

Ik heb mijn fiets gemonteerd op de Kick core met de Zwift COG en verder niks aangepast. Het fiets naar mijn gevoel gewoon prima. Kan het dan toch zo zijn dat ik verkeerd zit, omdat de Kick Core wellicht net een andere hoogte heeft, dan mijn velg maat?

Ik heb een Trek Domane AL 3 Gen 3 (2021/2022) Maat 54.
https://www.trekbikes.com...omane-al-3-gen-3/p/33082/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Rhahyrion schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:25:
Op dit moment heb ik een knieblessure aan de zijkant van mijn knie. Overbelasting opgelopen door het hardlopen. Van de fysio mag ik dit weer rustig opbouwen en fietsen mag ook.

Nu heb ik recent de Wahoo Kickr Core Zwift One gekocht en ook ingebruik genomen.Dus ik combineer het fietsen met hardlopen.

Nu verschuiven mijn knieklachten echter van de zijkant naar bovenop mijn knie. Dit is zeer frustrerend, maar ik ben voor nu vooral aan het zoeken naar de oorzaak. Bij het hardlopen heb ik er namelijk geen last van. Ik denk namelijk dat het van het fietsen komt.

Ik heb mijn fiets gemonteerd op de Kick core met de Zwift COG en verder niks aangepast. Het fiets naar mijn gevoel gewoon prima. Kan het dan toch zo zijn dat ik verkeerd zit, omdat de Kick Core wellicht net een andere hoogte heeft, dan mijn velg maat?

Aangezien je al klachten hebt zou ik eerst eens bij de fysio langs gaan met je nieuwe klachten.

Wat bij mij zorgde voor knieklachten is lage RPM en hoge krachten.
Sinds ik daar achter ben probeer ik meer rond de 90 rpm te blijven en soepel rond te draaien.
In mijn trainingen met Join pas ik de lage 60rpm sessies ook altijd iets aan.

De hoogte van je wiel as veranderd niets aan de afstand zadel, trapas, stuur.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhahyrion
raymondw schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Aangezien je al klachten hebt zou ik eerst eens bij de fysio langs gaan met je nieuwe klachten.

Wat bij mij zorgde voor knieklachten is lage RPM en hoge krachten.
Sinds ik daar achter ben probeer ik meer rond de 90 rpm te blijven en soepel rond te draaien.
In mijn trainingen met Join pas ik de lage 60rpm sessies ook altijd iets aan.

De hoogte van je wiel as veranderd niets aan de afstand zadel, trapas, stuur.
Dat laatste wilde ik even uitsluiten.

Ik loop inderdaad al bij de fysio en morgen heb ik weer een afspraak, dus dan neem ik de nieuwe klachten mee.

Wellicht dat het ook wel meespeelt, dat ik nooit hoogte meters heb gereden. Nu zijn het er niet veel, maar er zaten wel stijgingen in het de ritten (Zwift). Buiten stijg ik hooguit om een brug over te gaan. Dat zal mijn herstellende knie wellicht ook niet prettig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 13:16
Ypuh schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Indoor is inderdaad heel anders dan outdoor..

Groot voordeel wat ik nu merk na 3-4 maanden intensief binnenfietsen en onlangs weer een keertje naar buiten ben geweest, buiten trap ik nu veel makkelijker meer vermogen met dezelfde lage hartslag/RPE.

Afgelopen zaterdag buiten een duurritje gemaakt van ruim 2 uur en ging als een speer, een hartslag van gemiddeld 131 (midden zone 2) en een gemiddeld vermogen wat al in zone 3 zat.

Nu heb ik het idee dat temperatuur ook wel meespeelt, binnen warm je toch sneller op dan wanneer je buiten rond het vriespunt rondfietst, dus we kijken komende weken even of dit inderdaad zo is of dat mijn vermogen buiten toch wat hoger ligt dan op de Tacx (bij dezelfde hartslag/RPE)..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Draag je fietsschoenen waarmee je vastgeklikt zit aan je pedaal?

Je kan een uitgebreide bikefit doen, maar ook gewoon een paar normale pedalen en schoenen.

Andere verdachten (al niet hier eerder genoemd).
Zadel hoogte en zadel positie algemeen.
Trap frequentie.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhahyrion
mhr-zip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Draag je fietsschoenen waarmee je vastgeklikt zit aan je pedaal?

Je kan een uitgebreide bikefit doen, maar ook gewoon een paar normale pedalen en schoenen.

Andere verdachten (al niet hier eerder genoemd).
Zadel hoogte en zadel positie algemeen.
Trap frequentie.
Ik gebruik inderdaad fietsschoenen waarbij ik vastgeklikt zit. Ik moet zeggen dat ik in de paar jaar dat ik nu fiets er geen problemen mee heb gehad, maar wellicht is de belasting anders indoor.

Naar de overige punten kan ik inderdaad ook kijken. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Er zijn volgens mij redelijk simpele stelregels, waarvan pijn boven de knie één van de simpelere is:
Afbeeldingslocatie: https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2020/03/Cleat-position-and-knee-pain-cycling-b51d9fd.png?webp=1&w=1200

https://www.bikeradar.com...ee-pain-the-problem-areas

Edit: Zie nu dat dit plaatje cleat position is. Pijn boven de knie duidt volgens mij op zadelhoogte, waar ook zo'n plaatje voor is. Er komt dan teveel kracht op een gebogen been, iets dat je bij indoor fietsen sneller voelt dan buiten door de constante/zwaardere inspanning. Bij een te hoog zadel krijg je pijn aan de achterkant van je knie i.v.m. overstrekken van het been.

[ Voor 37% gewijzigd door Ypuh op 06-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik vermoed ook zadelhoogte, of toch weer overbelasting door te zwaar te trappen (evt gecombineerd met lage cadans)..

Cadans rond de 85-90 proberen te houden, fietsen op souplesse, nog niet teveel vermogen willen trappen (wattages rond de 50-55% van FTP), evt een beetje met zadelhoogte spelen.. Wanneer de klachten verdwijnen en je 1 tot 1,5 uur probleemloos kunt fietsen zou ik pas de intensiteit opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17

Een paar mogelijke oorzaken:

- Te snel teveel volume opbouwen met een nieuwe beweging. Ook al is het fietsen, je moet je lichaam tijd geven om te wennen aan een nieuwe beweging
- Veel knieklachten komen voort uit een minder sterke core of geen goede activatie van je bepaalde bilspieren. Als je bij een fysio terecht komt voor knieklachten krijg je in mijn ervaring bijna altijd core/bil spier versterkende oefeningen. Denk bijv aan wall sit met elastiek om je benen waarbij je moet focussen om je benen niet naar binnen te laten vallen.
- Fit van je fiets

Het probleem is eigenlijk altijd persoonlijk en niet generiek. Betekent dat niemand hier je het precieze antwoord kunt geven. Je zult ook voor dit probleem het beste een fysio bezoeken die verstand heeft van zowel het lichaam als bikefit (weet niet waar je woont, maar in Amsterdam ken ik wel een hele goede voor precies dit onderwerp).

Heb je geen zin om weer een fysio op te zoeken, zou ik eigenlijk niet gelijk teveel sleutelen aan je fietshouding. Maar even wat rust nemen, en daarna wat spierversterkende oefeningen doen (voorbeeld: https://www.google.com/ur...fOvp6oG4D3GV&opi=89978449).

Dan na een week of 2 weer voorzichtig wat meer gaan fietsen.

Maar again, beste is gewoon iemand naar je situatie laten kijken helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
Ik kreeg ook knieklachten toen ik op lage cadans met veel kracht ging fietsen in Zwift. Ik was Zwift workouts aan het doen waar ook vaak een stuk op lage cadans in zat. Dat doe ik nu niet meer, voornamelijk 85-95 BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:26
Declathlon heeft twee Van Rysel tafeltjes voor indoor fietstraining. De grote kost €92,99 en zwarte kost €57,99. Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt het dat ze beide niet in hoogte verstelbaar zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzlUfuJzfbrL_0G5WUg9US-khhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/63vZdw8t4BPqcxzxuQ542fuJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6qaGVsftovEl6t3SLse6FXraeI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1YTRcRPAMnyoIjqNQoatryw4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

nomar109 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:30:
Declathlon heeft twee Van Rysel tafeltjes voor indoor fietstraining. De grote kost €92,99 en zwarte kost €57,99. Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt het dat ze beide niet in hoogte verstelbaar zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je met "ervaring" bedoelt er 2 minuten naar staan kijken in de lokale Decathlon, dan ja :)
Ik vind die dingen vooral duur voor wat ze maar bieden.
Ik zou ze alleen aanraden als je setup regelmatig opgeruimd moet worden. En als je geen kinderen hebt die de boel omver kunnen lopen.
Bij mij staat alles al jaren op een bananendoos op de vensterbank :+
En een vriend van mij heeft uit een kringloopwinkel een boekenkast gehaald, rug erafgehaald, ventilator onderin, bovenin nog een shap of 3 over. Eigenlijk echt praktisch. Irc betaalde hij 20 voor voor zijn kast...
(kast in de 'Billy' stijl van ikea)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 20:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de grote en zeer tevreden mee! De tafel is niet in hoogte verstelbaar, maar dat is bij mij niet nodig. Erg handig is het handdoek haakje en de rubberen mat voor de laptop of iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 18:26
@Joindry @Rogier V
Ik heb een 32 inch tv voor me aan de muur hangen, maar ik wil graag een tweede scherm (laptop) zodat ik ondertussen een serie of zo kan kijken. Die laptop moet dan niet te hoog staan, want dan staat ie voor de tv en die hangt niet al te hoog. En een tafeltje lijkt me sowieso handig voor de bidon en de afstandsbediening voor de ventilator.

En wat de kosten betreft; die maken anderen dan, voor mijn verjaardag 8)

[ Voor 16% gewijzigd door nomar109 op 06-01-2025 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:07

McMiGHtY

- burp -

crimby schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:27:
[...]

Die van Tacx maar lijkt niet meer te bestaan. Je vind ze nog voor 90-100 euro maar had er zelf 30 voor betaald.
Tacx Stuurhouder voor Tablets T2092
Toevallig laatst deze van vrouwlief gekregen:

https://www.ikea.com/nl/n...icht-grijsgroen-10559002/

Werkt perfect

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:36

fdees

Trust me I'm an Engineer

Klem je toch wel niet aan je fiets neem ik aan?

Zou namelijk niet weten waar ik hem veilig vast kan maken 😅

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26
https://www.etsy.com/be/l...ietstablettafel-inclusief

Ik had deze tons lookalike besteld, iets meer stailish maar niet die idiote prijs van 240 euro 🙄. Goede kwaliteit , tevreden mee. Ben nu bijna aan het verhuizen, leuke ideeën voor de fietskamer aan het opdoen, zal hopelijk binnenkort het resultaat wel eens delen(jawel je leest goed , mijn vrouw heeft goedkeuring gegeven om een dedicated slaapkamer aan mijn fiets te gunnen, alsook een fietsberging beneden. Ik zou ze ten huwelijk vragen maar we zijn al 5j getrouwd )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06 11:26
Rhahyrion schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Wellicht dat het ook wel meespeelt, dat ik nooit hoogte meters heb gereden. Nu zijn het er niet veel, maar er zaten wel stijgingen in het de ritten (Zwift). Buiten stijg ik hooguit om een brug over te gaan. Dat zal mijn herstellende knie wellicht ook niet prettig vinden.
Zo te lezen gebruik je free ride in Zwift ofniet? Dat zou ik niet doen als je herstellende bent van een overbelaste knie omdat je wat je zelf ook al zegt met een klimmetje je knie meer belast.
Ik heb begin vorig jaar ook last gehad van een overbelaste knie. Ik heb toen echt heel rustig weer opgebouwd. Dus gewoon zelf in Zwift een training maken. Ik ben toen begonnen met 30 minuten op 100 watt. Wel zorgen dat je ERG modus gebruikt en dus niet free ride. Als je geen klachten hebt tijdens en na de training dan de volgende training weer heel langzaam iets opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37
rodiee schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Zo te lezen gebruik je free ride in Zwift ofniet? Dat zou ik niet doen als je herstellende bent van een overbelaste knie omdat je wat je zelf ook al zegt met een klimmetje je knie meer belast.
Ik heb begin vorig jaar ook last gehad van een overbelaste knie. Ik heb toen echt heel rustig weer opgebouwd. Dus gewoon zelf in Zwift een training maken. Ik ben toen begonnen met 30 minuten op 100 watt. Wel zorgen dat je ERG modus gebruikt en dus niet free ride. Als je geen klachten hebt tijdens en na de training dan de volgende training weer heel langzaam iets opbouwen.
Of de langzamere robo-pacers pakken. Dat vind ik wel leuk omdat ik me dan niet alleen voel tijdens zone 2 ritjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhahyrion
Ik heb inderdaad enkele keren een free rideheb gedaan in zwift,, maar de laatste keren heb ik de robopacer gejoind. Gisteren ook nog gereden op The 6 train route met een langzame robo-pacer . Dat ging goed en ik heb ook geen last van mijn knie op dit moment.

Ik denk wel dat ik net iets te laag zit, dus daar ga ik nog wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

fdees schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Klem je toch wel niet aan je fiets neem ik aan?

Zou namelijk niet weten waar ik hem veilig vast kan maken 😅
Nee, aan m'n bureau staat die nu geklemd. Kijk ik op m'n computerscherm gewoon een etappe uit de Giro van 2019 met commentaar van Karsten, en op de tablet die in die houder staat mn TrainerRoad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wegens omstandigheden heb ik de laatste drie/vier maanden vrijwel niet kunnen biken (mtb) of op de Zwift gezeten. Conditie moet dus opgebouwd worden om in mei 160km te kunnen fietsen met een event.

Welke trainingsschema in Zwift kan ik hiervoor gebruiken uitgaande van zo'n drie keer in de week trainen (af en toe ook mtb tussendoor in het weekend)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
D-Ed schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:56:
Wegens omstandigheden heb ik de laatste drie/vier maanden vrijwel niet kunnen biken (mtb) of op de Zwift gezeten. Conditie moet dus opgebouwd worden om in mei 160km te kunnen fietsen met een event.

Welke trainingsschema in Zwift kan ik hiervoor gebruiken uitgaande van zo'n drie keer in de week trainen (af en toe ook mtb tussendoor in het weekend)?
Wat voor event is het? Is het vlak, heuvelachtig, of moet je een echte berg over?

Makkelijkste manier is gewoon beginnen met zone 2 ritjes en 1x per week wat intervallen op Sweet Spot, VO2max of Threshold, probeer 3 dagen per week te trainen..
Bouw het rustig op in uren en intensiteit als je echt vanaf 0 moet komen qua conditie.

En probeer in de weekenden de uren wat op te schroeven als je de tijd hebt en ga voor 2-4 uurtjes op de fiets, evt een koffiestop onderweg.

Als je eenmaal weer 100km probleemloos uitfietst dan lukt je die 160km ook met gemak.

Ik ben niet echt bekend met trainingschema's in Zwift, maar ik zou gewoon zelf een wekelijks rooster maken met wanneer je fietst en op welke dagen je een endurance of intervalsessie wilt doen, en dan gewoon ter plekke een leuke training selecteren of gewoon met een robo pacer mee die bijvoorbeeld in jou endurance zone zit..

[ Voor 17% gewijzigd door verstappen33 op 09-01-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Wat voor event is het? Is het vlak, heuvelachtig, of moet je een echte berg over?

Makkelijkste manier is gewoon beginnen met zone 2 ritjes en 1x per week wat intervallen op Sweet Spot, VO2max of Threshold, probeer 3 dagen per week te trainen..
Bouw het rustig op in uren en intensiteit als je echt vanaf 0 moet komen qua conditie.

En probeer in de weekenden de uren wat op te schroeven als je de tijd hebt en ga voor 2-4 uurtjes op de fiets, evt een koffiestop onderweg.

Als je eenmaal weer 100km probleemloos uitfietst dan lukt je die 160km ook met gemak.

Ik ben niet echt bekend met trainingschema's in Zwift, maar ik zou gewoon zelf een wekelijks rooster maken met wanneer je fietst en op welke dagen je een endurance of intervalsessie wilt doen, en dan gewoon ter plekke een leuke training selecteren of gewoon met een robo pacer mee die bijvoorbeeld in jou endurance zone zit..
Van Limburg naar Brabant redelijk vlak (af en toe door het bos maar geen gekke dingen).

Dank voor de tips! Kan ik wat mee :) Morgen staat de boel weer klaar hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 22:33
D-Ed schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:56:

Er staan wel wat schema's in Zwift die je kunt gebruiken, kijk eens naar 'build me up' en 'ftp builder' in de workouts.

En verder gewoon kilometers maken op niet te veel intensiteit, met af en toe juist wel zo'n intensieve prikkel. Houdt daarbij 80/20 aan qua verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Biohazzard21 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Er staan wel wat schema's in Zwift die je kunt gebruiken, kijk eens naar 'build me up' en 'ftp builder' in de workouts.

En verder gewoon kilometers maken op niet te veel intensiteit, met af en toe juist wel zo'n intensieve prikkel. Houdt daarbij 80/20 aan qua verdeling.
Yep, dan gebruik ik Zwift voor de build me up en de mtb ritjes met m'n maatjes voor de intensive prikkel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Ik zit even te kijken naar die trainingschema's, het zijn veelal korte en soms intense workouts...
De 80-20 rule is een goed uitgangspunt, maar is ook afhankelijk hoeveel dagen je traint.

160km is een beste afstand, maar ook niet weer een afstand waar je super hard voor hoeft te trainen..

Als voorbeeld, toen ik net begon met fietsen stond ik de hele winter (eind sept-maart) zo goed als stil. Ik fietste wel naar mijn werk (2x 9km per dag), maar verder eigenlijk niet meer.

In maart had ik nog 8-10 weken de tijd voor de 11-stedentocht die ik altijd graag wilde fietsen, deze is 240km..

Met 2-3x per week een rustige training van 2 uurtjes hield ik het prima vol.. in de laatste 3-4 weken deed ik ook wel eens een langere training van 3-5 uur, maar veel meer dan dat niet.

Edurance en conistentie in training was voor mij het belangrijkste, en op de dag zelf fietste ik gewoon mijn eigen tempo..

Toen ik later met anderen mee ging fietsen en betere conditie (lees harder kunnen fietsen) nodig had ben ik gerichter gaan trainen.

En om de burger extra moed in te spreken, met de komende editie van The Ride (begin Juni), zijn er nu nog steeds mensen niet begonnen met hun training en al 3-4 maanden stil staan.. Die moeten straks 1300km met 20.000hm in 8 dagen afleggen.. :X

En de ervaring leert, de meesten zullen het ook gewoon halen..

[ Voor 13% gewijzigd door verstappen33 op 09-01-2025 13:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:37
Onderschat niet die 2x9km per dag, dat is bij 5 dagen werk al 90km per week. Dat fiets ik nu ook in de winter als trainingsafstand. Tikt echt enorm aan zonder dat je het door hebt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
MrAngry schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:30:
Onderschat niet die 2x9km per dag, dat is bij 5 dagen werk al 90km per week. Dat fiets ik nu ook in de winter als trainingsafstand. Tikt echt enorm aan zonder dat je het door hebt.
Het hielp zeker wel, maar het waren ook vooral grijze kilometers..
In maart hield ik 2 uur redelijk vol, maar qua wattages/snelheid was het allemaal nog ver weg..
Maar in de weken erna voelde ik wel vrij snel een stijgende lijn en na 5-6 weken durfde ik al wel snel richting de 3-4 uur gaan, en daarna was het gewoon rustig uitbouwen en kapot gaan tijdens de dag zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
De basis is er wel dus daar maak ik mij ook niet zo'n zorgen om. De basis moet alleen ff goed wakker worden geschud zonder te hard van stapel te lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:15
Een goede middag allemaal,

Omdat ik eigenlijk niet weet waar te beginnen met zoeken, en ik de aanwezige kennis hier hoog heb zitten, hoop ik dat jullie inzichten mij kunnen helpen:

Het probleem:
Ik merkte gisteren niet dat de weerstand zwaarder werd op het moment dat de helling van 7% naar 8, 9 of 10 % ging in zwift. Ik ging ingame wel langzamer rijden, wat gebruikelijk is op het moment dat de trainer compenseert voor een % wat hij niet kan simuleren.
Ik heb echter een Tacx Flux S die tot 10% zou moeten kunnen gaan. Mijn instellingen in zwift zijn 100% simulatie en ik zat niet in ERG modus.
Ik had dus pas na de 10% verwacht geen verzwaring meer te merken maar nu lijkt het al na 7 % te zijn.
:?

Is er iemand die dit herkent en zie ik iets over het hoofd in de instellingen of moet ik gaan bellen met Tacx support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-06 21:40

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de grote en dat is een prima tafeltje :) Maar inderdaad niet in hoogte verstelbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:48
RHE218 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:53:
Een goede middag allemaal,

Omdat ik eigenlijk niet weet waar te beginnen met zoeken, en ik de aanwezige kennis hier hoog heb zitten, hoop ik dat jullie inzichten mij kunnen helpen:

Het probleem:
Ik merkte gisteren niet dat de weerstand zwaarder werd op het moment dat de helling van 7% naar 8, 9 of 10 % ging in zwift. Ik ging ingame wel langzamer rijden, wat gebruikelijk is op het moment dat de trainer compenseert voor een % wat hij niet kan simuleren.
Ik heb echter een Tacx Flux S die tot 10% zou moeten kunnen gaan. Mijn instellingen in zwift zijn 100% simulatie en ik zat niet in ERG modus.
Ik had dus pas na de 10% verwacht geen verzwaring meer te merken maar nu lijkt het al na 7 % te zijn.
:?

Is er iemand die dit herkent en zie ik iets over het hoofd in de instellingen of moet ik gaan bellen met Tacx support?
Het percentage tot waarbij een trainer kan simuleren is afhankelijk van het rijdergewicht. 10% stijging (in dit geval) is meestal bij 75 of 80 kg rijdersgewicht. Daarnaast is het ook afhankelijk van de snelheid van het vliegwiel (en dus je cadans+versnelling). Geen instelling dus, maar wel afhankelijk van gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
bjab schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:56:
[...]

Het percentage tot waarbij een trainer kan simuleren is afhankelijk van het rijdergewicht. 10% stijging (in dit geval) is meestal bij 75 of 80 kg rijdersgewicht. Daarnaast is het ook afhankelijk van de snelheid van het vliegwiel (en dus je cadans+versnelling). Geen instelling dus, maar wel afhankelijk van gebruik.
Dank voor de toelichting. Ik begrijp het niet helemaal omdat mijn maximale weerstand in ERG modus bij een sweetspot training veel zwaarder gaat dan wat ik nu heb ervaren de berg op fietsend. Ik snap dat het niet helemaal hetzelfde is omdat je met versnellingen werkt tov de ERG modus, maar er zou toch meer weerstand gefaked moeten kunnen worden dan de (volgens mij) 240 watt waar ik nu op zat.

Even de verdere verdieping achterweg latend; ik reed op dat moment met ongeveer 70-75 rpm op 34/23.. ik neem aan dat ik dan voor een reëlere beleving naar een zwaarder verzet had moet schakelen (of een andere trainer moet kopen 🤞)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:48
RHE218 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Dank voor de toelichting. Ik begrijp het niet helemaal omdat mijn maximale weerstand in ERG modus bij een sweetspot training veel zwaarder gaat dan wat ik nu heb ervaren de berg op fietsend. Ik snap dat het niet helemaal hetzelfde is omdat je met versnellingen werkt tov de ERG modus, maar er zou toch meer weerstand gefaked moeten kunnen worden dan de (volgens mij) 240 watt waar ik nu op zat.

Even de verdere verdieping achterweg latend; ik reed op dat moment met ongeveer 70-75 rpm op 34/23.. ik neem aan dat ik dan voor een reëlere beleving naar een zwaarder verzet had moet schakelen (of een andere trainer moet kopen 🤞)?
Ik weet niet precies hoe de berekening / natuurkunde daarin werkt, maar ik heb mijn "wijsheid" vooral van filmpjes van GPLama en DCRainmaker. Je zou hun reviews van de flux s op youtube eens kunnen kijken, wellicht dat daar een uitgebreidere uitleg in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Als je in een hele kleine versnelling rijdt draait het vliegwiel heel langzaam. Op een gegeven moment wordt het moeilijk voor je trainer om het vliegwiel vanuit stilstand in gang te trekken. In hogere versnellingen is dit makkelijker voor je trainer.

Al vind ik dat het bij jou wel snel gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 15:34
@RHE218 Dat was ook ongeveer mijn beleving met een eerste model Flux, vanaf 7/8% voelt alles gelijk. Vooral als de cadans lager wordt heeft de rem niet genoeg koppel om op lage vliegwielsnelheid het vermogen op te nemen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:40
[...]

Anderen hebben het hier al genoemd maar het heeft te maken met de snelheid van het vliegwiel. De natuurkundige details: de weerstand wordt (bij de meeste trainers) opgewekt doordat het vliegwiel een metalen schijf is, en naast die schijf is een zware magneet geplaatst. Een metalen object dat door een magnetisch veld beweegt wordt door dat veld vertraagd.
Bij een smart trainer kan die magneet heen en weer worden bewogen. Door de magneet verder van het vliegwiel (of juist dichter bij) te plaatsen kan de trainer de weerstand aanpassen (hoe dichter bij de magneet, hoe sterker het veld, hoe meer de vertraging).

De remkracht neemt kwadratisch toe met de snelheid van het vliegwiel. Als je de magneet dus even denkbeeldig op dezelfde positie houdt, remt de trainer dus vier keer zo hard als je twee keer zo snel gaat fietsen (en is het opgenomen vermogen dus acht keer zo hoog).

Als je kijkt naar de specs van jouw trainer staat daar 1500 W en 10% helling. Je zou inderdaad denken dat als die trainer 1500 W zou kunnen simuleren hij veel meer dan 10% helling zou kunnen simuleren, want zelfs een 20% helling zou je nog op kunnen fietsen met minder dan 1500 W. Maar die 1500 W is dus met de magneet op de sterkste stand, en dan het vliegwiel op de hoogst mogelijke snelheid (dus bij wijze van spreken bij 150 RPM in verzet 54-11).
Als je gaat klimmen in een bergverzet is de snelheid van het vliegwiel zoveel lager dat hij niet meer in de buurt komt van die 1500 W.

Je kan het inderdaad oplossen door gewoon een zwaarder verzet te gebruiken. Je zou daarbij ook nog de trainer difficulty kunnen aanpassen zodat het weergegeven verzet nog "klopt". Stel dat je normaal een cassette hebt met een 34T maar je gebruikt in plaats daarvan 28T, dan kan je de trainer difficulty op 82% zetten. Dan "voelt" een 10% klim met een 28T in Zwift precies zo als een 10% klim zou voelen met een 34T in het echt. Maar je trainer "denkt" dat het een 8.2% klim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
bjab schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:00:
[...]
Ik weet niet precies hoe de berekening / natuurkunde daarin werkt, maar ik heb mijn "wijsheid" vooral van filmpjes van GPLama en DCRainmaker.
Requiem19 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:28:
[...]
Als je in een hele kleine versnelling rijdt draait het vliegwiel heel langzaam.
GWBoes schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:37:
@RHE218 Dat was ook ongeveer mijn beleving met een eerste model Flux
Tom-Z schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:24:
[...]
Anderen hebben het hier al genoemd maar het heeft te maken met de snelheid van het vliegwiel.
Dank jullie wel,
Ik heb de review van DCR teruggelezen en begrijp jullie uitleg ook een stuk beter nu. Het is goed om te zien dat het low speed(RPM) / low gear verhaal een bekend "probleem" is bij deze versie van de flux en het apparaat zelf dus niet stuk is. Ik ga even kijken hoe groot ik dit probleem voor mijzelf ga maken :)

[ Voor 12% gewijzigd door RHE218 op 16-01-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
RHE218 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:32:
[...]

[...]

[...]

[...]

Dank jullie wel,
Ik heb de review van DCR teruggelezen en begrijp jullie uitleg ook een stuk beter nu. Het is goed om te zien dat het low speed(RPM) / low gear verhaal een bekend "probleem" is bij deze versie van de flux en het apparaat zelf dus niet stuk is. Ik ga even kijken hoe groot ik dit probleem voor mijzelf ga maken :)
Wat nu als je difficulty slider in Zwift lager zet? Dan kun je met een hogere versnelling de klimmen doen en zal het vliegwiel sneller draaien.

Uiteindelijk is het 'even realistisch', in de zin dat je even veel watts moet trappen bergop. Het verschil is alleen dat je de berg op kunt rijden met een zwaardere versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
Requiem19 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Wat nu als je difficulty slider in Zwift lager zet? Dan kun je met een hogere versnelling de klimmen doen en zal het vliegwiel sneller draaien.
Ik zal dat vanavond eens proberen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41
Tom-Z schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Anderen hebben het hier al genoemd maar het heeft te maken met de snelheid van het vliegwiel. De natuurkundige details: de weerstand wordt (bij de meeste trainers) opgewekt doordat het vliegwiel een metalen schijf is, en naast die schijf is een zware magneet geplaatst. Een metalen object dat door een magnetisch veld beweegt wordt door dat veld vertraagd.
Bij een smart trainer kan die magneet heen en weer worden bewogen. Door de magneet verder van het vliegwiel (of juist dichter bij) te plaatsen kan de trainer de weerstand aanpassen (hoe dichter bij de magneet, hoe sterker het veld, hoe meer de vertraging).

De remkracht neemt kwadratisch toe met de snelheid van het vliegwiel. Als je de magneet dus even denkbeeldig op dezelfde positie houdt, remt de trainer dus vier keer zo hard als je twee keer zo snel gaat fietsen (en is het opgenomen vermogen dus acht keer zo hoog).

Als je kijkt naar de specs van jouw trainer staat daar 1500 W en 10% helling. Je zou inderdaad denken dat als die trainer 1500 W zou kunnen simuleren hij veel meer dan 10% helling zou kunnen simuleren, want zelfs een 20% helling zou je nog op kunnen fietsen met minder dan 1500 W. Maar die 1500 W is dus met de magneet op de sterkste stand, en dan het vliegwiel op de hoogst mogelijke snelheid (dus bij wijze van spreken bij 150 RPM in verzet 54-11).
Als je gaat klimmen in een bergverzet is de snelheid van het vliegwiel zoveel lager dat hij niet meer in de buurt komt van die 1500 W.

Je kan het inderdaad oplossen door gewoon een zwaarder verzet te gebruiken. Je zou daarbij ook nog de trainer difficulty kunnen aanpassen zodat het weergegeven verzet nog "klopt". Stel dat je normaal een cassette hebt met een 34T maar je gebruikt in plaats daarvan 28T, dan kan je de trainer difficulty op 82% zetten. Dan "voelt" een 10% klim met een 28T in Zwift precies zo als een 10% klim zou voelen met een 34T in het echt. Maar je trainer "denkt" dat het een 8.2% klim is.
perfect uitgelegd _/-\o_

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 19:34
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een enigszins betaalbare invulling om indoor te gaan fietsen. Geen probleem zou je denken: hang je fiets in een tacx of wahoo en gaan met die banaan... maar mijn echtgenote wil er ook graag gebruik van kunnen maken. En daar zit het issue. We hebben niet echt dezelfde lichaamsbauw, dus is het niet echt een optie om van een enkele fiets/trainer gebruik te maken. Ruimte voor een dubbelopstelling ontbreekt.

Zijn er naast de Kickr Bike/shift en TacX Neo Bike betaalbare alternatieven voor instelbare indoortrainers die een door software (i.e. een trainingsapp) geschakelde weerstand bieden?

Ik zie veel spinningapparaten voorbij komen, maar daar moet je volgens mij gewoon zelf aan de weerstandsknoppen draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 12:46

Kluus

Gang is alles

Pixxel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:38:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een enigszins betaalbare invulling om indoor te gaan fietsen. Geen probleem zou je denken: hang je fiets in een tacx of wahoo en gaan met die banaan... maar mijn echtgenote wil er ook graag gebruik van kunnen maken. En daar zit het issue. We hebben niet echt dezelfde lichaamsbauw, dus is het niet echt een optie om van een enkele fiets/trainer gebruik te maken. Ruimte voor een dubbelopstelling ontbreekt.

Zijn er naast de Kickr Bike/shift en TacX Neo Bike betaalbare alternatieven voor instelbare indoortrainers die een door software (i.e. een trainingsapp) geschakelde weerstand bieden?

Ik zie veel spinningapparaten voorbij komen, maar daar moet je volgens mij gewoon zelf aan de weerstandsknoppen draaien..
Betaalbaar is relatief, prijstechnisch is de Zwift Ride denk ik de gunstigste optie maar dan zit je voor virtueel fietsen wel vast aan Zwift. ERG kan wel met andere apps.

Er zijn hier al verschillende gebruikers geweest met een spinning bike met wat smart connectiviteit maar volgens mij heeft niemand hier een dergelijke oplossing echt lekker aan de praat gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Hoi allemaal,

Hier om diezelfde reden voor een Zwift Ride gekozen. Kost wel wat abonnementsgeld om te gebruiken met Zwift, maar dat maakt het indoor trainen wel een stuk leuker.

Inmiddels hebben we er zo'n 7k km op gereden en zijn we er nog erg blij mee. Verstellen gaat makkelijk met een inbusje en de standen zijn voorzien van labels met letters. Het enige wat niet makkelijk te verstellen is en wat wellicht voor jullie een dealbreaker is: de zadelpositie (horizontaal en hoek). Dit is vergelijkbaar met een normaal fietszadel en dus niet iets waar je na iedere rit mee zou willen klooien.

[ Voor 16% gewijzigd door Stevie-P op 17-01-2025 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stevie-P schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:32:
[...]

Hier om diezelfde reden voor een Zwift Ride gekozen. Kost wel wat abonnementsgeld om te gebruiken met Zwift, maar dat maakt het indoor trainen wel een stuk leuker.

Inmiddels hebben we er zo'n 7k km op gereden en zijn we er nog erg blij mee. Verstellen gaat makkelijk met een inbusje en de standen zijn voorzien van labels met letters. Het enige wat niet makkelijk te verstellen is en wat wellicht voor jullie een dealbreaker is: de zadelpositie (horizontaal en hoek). Dit is vergelijkbaar met een normaal fietszadel en dus niet iets waar je na iedere rit mee zou willen klooien.
Er zijn ook mensen die hiervoor een 2e zadelpen aanschaffen, dan steek je er gewoon de pen erin met je eigen zadel inc de juiste hoek/setback.

Verder ben je niet verplicht tot zwift met deze setup.. als je van plan bent erg mode workouts te doen hoef je ook niet te schakelen en kan je in een hoop verschillende platformen gewoon "trainen".
denk aan trainerroad, join of gewoon een workout via je garmin.
Ik heb een aantal jaar trainerroad gebruikt, maar maak nu mijn eigen workouts in garmin connect.

persoonlijk vind ik zwift niet zo'n toevoeging, ik kijk liever een serie of een film, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Mijn vrouw doet overigens hetzelfde, voor haar zet ik ook gewoon workouts klaar in haar connect en ze kijkt ook gewoon lekker netflix tijdens het trainen.

Niemand -moet- zwift egbruiken, ook al is het nog steeds het meest populaire platform

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:37
Goedkoopste opties zijn denk ik:
1) Een goedkoop fietstje voor je partner te kopen. Let wel even op het aantal tandjes achter, dat moet gelijk zijn. Dus als je nu 12-speed rijdt dan is dat dus ook niet zo goedkoop. (edit: met een zwift Cog hoeft dat niet, maar dan beperk je je wel in ecosystemen).
2) Een andere optie waar ik weleens over na heb gedacht is een dropper post installeren, maar volgens mij zou je dan wel de eerste zijn in dit topic en je partner heeft dan mogelijk alsnog een te grote afstand tot het stuur te overbruggen. Bij mij thuis zou het kunnen, maar als je >20cm scheelt dan kan dat eigenlijk ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MrAngry op 17-01-2025 09:39 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 12:46

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:02:
[...]

...

Niemand -moet- zwift egbruiken, ook al is het nog steeds het meest populaire platform
Dat klopt wel maar voor virtueel fietsen, wat velen toch prefereren (al dan niet bewust) beperk je je wel tot Zwift met de Zwift Ride. Rouvy, bkool en andere video programma's die ik regelmatig langs zie komen zijn vooralsnog niet mogelijk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmelk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:12
Iemand hier al ervaring met de elite square?
Wel iets duurder dan een Zwift ride, voordeel wat ik zie is de riem ipv ketting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Hoi allemaal,

Waarom zou dat geen optie zijn? Als je een trainer met een Zwift Cog hebt is het een fluitje van een cent om er een andere fiets op te zetten. Moet je echtgenote natuurlijk wel een fiets hebben...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
Ruimte voor een dubbelopstelling ontbreekt.

Dat lees ik als, er is misschien ook geen ruimte voor een extra fiets te stallen ?

[ Voor 46% gewijzigd door Webgnome op 17-01-2025 10:29 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Afhankelijk van je eisen zou je een Virtufit Etappe 2.0i kunnen overwegen. Die communiceert met Zwift maar verwacht qua afstelling niet hetzelfde als van je fiets. Voordeel is wel dat je makkelijk aanpassing kan maken in de afstelling per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Webgnome schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:28:
Ruimte voor een dubbelopstelling ontbreekt.

Dat lees ik als, er is misschien ook geen ruimte voor een extra fiets te stallen ?
Ik niet, want een fiets neemt een stuk minder ruimte in dan een dubbelsopstelling met trainers, schermen etc etc.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
Hoi allemaal,

Zwift Ride. En anders inderdaad voor een Kickr Bike gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:51
Hoi allemaal,

Waarom wissel je niet gewoon de fietsen om als jij of je echtgenote wil fietsen? Op die manier doe ik het hier thuis ook met de kickr. Werkt prima. Of begrijp ik dat je echtgenote geen fiets heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blindsight
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-03 21:59
Goedeavond allemaal,
Helemaal nieuw in het indoor fietsen en opzoek naar info. Heb van middag een mooie racefiets gekocht en wil hier graag de kickr v6 bij kopen en dan lekker zwiften. Nu heeft de fiets een 11-32 casette en de kickr een 11-28. Mijn vraag is of de fiets hier gewoon zonder problemen op gemonteerd kan worden of moet ik de casette veranderen?
Hoor graag jullie mening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
blindsight schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:33:
Goedeavond allemaal,
Helemaal nieuw in het indoor fietsen en opzoek naar info. Heb van middag een mooie racefiets gekocht en wil hier graag de kickr v6 bij kopen en dan lekker zwiften. Nu heeft de fiets een 11-32 casette en de kickr een 11-28. Mijn vraag is of de fiets hier gewoon zonder problemen op gemonteerd kan worden of moet ik de casette veranderen?
Hoor graag jullie mening
geen probleem, check wel even of het beide 11 of juist 12 speed is.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
Of kijk naar de kickr core met zwift cog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
Smeerkeezz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Waarom wissel je niet gewoon de fietsen om als jij of je echtgenote wil fietsen? Op die manier doe ik het hier thuis ook met de kickr. Werkt prima. Of begrijp ik dat je echtgenote geen fiets heeft?
Klinkt me toch wel bekend hoor... we rijden nu (nog steeds -O- ) met een wheel on. Dat is makkelijker gewisseld want dan hoeven er geen wielen in/uit en fietsen die omkletteren (er staan er al 10 in de garage)

Ik had al geopperd dat ik een nieuwe kickr neem en dat ze dan op de tacx bushido mag. minpunten....

Dus zolang we er nog niet uit zijn blijft de bushido nog even.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blindsight
Biohazzard21 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:03:
Ja daar twijfel ik nog tussen. Vraag me af of ik als beginner niet genoeg heb aan de core. Lees veel berichten dat mensen het de meerprijs van de v6 niet waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
blindsight schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Ja daar twijfel ik nog tussen. Vraag me af of ik als beginner niet genoeg heb aan de core. Lees veel berichten dat mensen het de meerprijs van de v6 niet waard vinden.
Volgens DC rainmaker en de ‘buzz’ op de fora is dit ook een goede nieuwe optie:

https://www.dcrainmaker.c...ctory-trainer-review.html

Beschikbaarheid is nog beperkt geloof ik, maar de review is erg goed.

Ik heb zelf een Kickr v5, destijds (2020) voor 1300 EUR gekocht. De core bestond toen nog niet. Jammer genoeg krijgt deze geen ondersteuning voor virtueel shiften.

Zelf ben ik aan het overwegen om over te stappen op de Jetblack victory + Zwift bike tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:27
Gebruiken jullie hier trainingplannen? En wat zijn dan zo’n beetje de opties behalve Join.cc?
Het gaat specifiek om indoor trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Heb een tijdje de KNWU fondo app gebruikt. Die heeft ook indoor plannen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Laatst online: 12-06 11:27
Tweakers,

even een vraagje mbt Rouvy. Ik overweeg om een abonnementje te nemen op Rouvy, ik heb enkele jaren tot volle tevredenheid TrainerRoad gebruikt.

Maar goed, elke dag biefstuk dan wil je ook wel eens wat anders proberen ;) (om uiteindelijk toch weer terug te keren naar het biefstuk)

Ik heb momenteel een 39-53 en achter 11-23 op mijn smarttrainer staan, maar wanneer ik nu Rouvy neem en ik ga een beklimming doen, kan ik dan de instellingen ergens veranderen? Of moet ik een nieuwe cassette op mn smarttrainer plaatsen zodat ik toch boven kom met een beetje acceptabele cadans?

Zelfde vraag misschien ook wel voor Zwift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
crimby schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:53:
Gebruiken jullie hier trainingplannen? En wat zijn dan zo’n beetje de opties behalve Join.cc?
Het gaat specifiek om indoor trainen.
Ik volg een adaptief trainingsplan van m'n Garmin 840.

Ik kies er per dag zelf voor of ik een rit buiten, binnen of binnen in ERG mode doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
pier87 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:50:
Tweakers,

even een vraagje mbt Rouvy. Ik overweeg om een abonnementje te nemen op Rouvy, ik heb enkele jaren tot volle tevredenheid TrainerRoad gebruikt.

Maar goed, elke dag biefstuk dan wil je ook wel eens wat anders proberen ;) (om uiteindelijk toch weer terug te keren naar het biefstuk)

Ik heb momenteel een 39-53 en achter 11-23 op mijn smarttrainer staan, maar wanneer ik nu Rouvy neem en ik ga een beklimming doen, kan ik dan de instellingen ergens veranderen? Of moet ik een nieuwe cassette op mn smarttrainer plaatsen zodat ik toch boven kom met een beetje acceptabele cadans?

Met Rouvy heb ik geen ervaring.
Maar in zwift heb je 'trainer difficulty' setting. Daarmee kan je instellen in hoeverre een helling extra weerstand geeft. Je moet nog steeds hetzelfde vermogen leveren om boven te komen, maar je hoeft minder te schakelen met een lage trainer difficulty.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Difficulty level zit ook in Rouvy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 19:34
Dank voor al jullie reacties!
Vrouwlief heeft wel een fiets, maar met andere tandwielen, dus even snel een fiets omzetten is er vrees ik niet bij... Wellicht voor een van ons twee waarbij ik verwacht dat ik het kortste strootje trekt. Daarbij denk ik dat de drempel om savonds nog even snel een uurtje mee te pakken hoger is wanneer dat vooraf moet gaan aan een paar minuutjes sleutelen, met daarbij een fiets zonder achterwiel, losse ketting en meer van zulks op de grond met potentieel kleine kinderhandjes in de buurt.

Ik denk dat we marktplaats eens in de gaten gaan houden voor tacx neo bike of kickr bike. Afschrijving op een nieuwe is het me op het moment nog niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
Pixxel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:40:
Dank voor al jullie reacties!
Vrouwlief heeft wel een fiets, maar met andere tandwielen, dus even snel een fiets omzetten is er vrees ik niet bij... Wellicht voor een van ons twee waarbij ik verwacht dat ik het kortste strootje trekt. Daarbij denk ik dat de drempel om savonds nog even snel een uurtje mee te pakken hoger is wanneer dat vooraf moet gaan aan een paar minuutjes sleutelen, met daarbij een fiets zonder achterwiel, losse ketting en meer van zulks op de grond met potentieel kleine kinderhandjes in de buurt.

Ik denk dat we marktplaats eens in de gaten gaan houden voor tacx neo bike of kickr bike. Afschrijving op een nieuwe is het me op het moment nog niet waard.
Dan zou je dus ook nog voor weinig een wheelon kunnen pakken van MP. Oude band erop leggen en gaan. Mijn vrouw heeft 9spd en ik 10spd op de indoor fiets en dat gaat dus met wheelon "prima". Wel een zwaardere pakken zoals de bushido want die heeft een dikkere rol, dus meer grip op je band, lager toerental en kan meer vermogen dissiperen. Dan kan je allebei op je eigen fiets en hoeft er niet gesleuteld te worden. (Als je ook buiten rijdt met dezelfde fiets is een 2e wieltje wel handig)
Kan je ook ontdekken of je het leuk vind en wat je dan eventueel als opvolger wilt en dan verkoop je dit ding weer zo door.

hier bijv https://www.marktplaats.n...ef-wiel-met-trainingsband

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
pier87 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:50:
Tweakers,

Als ik het zo lees kan Rouvy ook werken met niveau's. Kijk daar even naar. Als je vind dat je te laag niveau hebt dan moet je even over dat hobbeltje heen stappen en omzetten dan gaan trainen en dan over een paar weken/maanden heb je hier profijt van >:)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ik werk ook met Rouvy, heb wel een andere vraag.
In de companion app heb je "ride later". Ik kan echter geen workouts opslaan voor later... doe ik iets fout?
Zou wel moeten kunnen volgens de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Even een vraagje om mijn vrouw tevreden te houden aan de ervaringsdeskundigen in dit topic:

Mijn vrouw is een loper, geen fietser, maar ze wil gebruik maken van Zwift om op onze loopband te trainen. Ze loopt 2 tot 3 marathons per jaar en wil intervaltraining en tempo lopen meer op de loopband trainen. In plaats van naar een muur te staren, wil ze graag het interactieve aspect van Zwift ervaren.

Ik heb het al eens getest op de iPhone, en alles werkt prima, maar...

Ik ben op zoek naar een grotere TV, minstens 42 inch, om het wat aangenamer te maken. Zo moet je niet steeds naar beneden kijken naar een klein scherm.

Mijn eerste vraag:
Wat is een goedkope TV (max. €300) of wat moet een TV minimaal hebben om Zwift goed weer te geven?

Mijn tweede set vragen:

Is Zwift altijd iets dat je via een smart device (zoals een iPhone) naar een TV moet streamen? Bijvoorbeeld via Bluetooth of AirPlay?
Is het handiger om een laptop te gebruiken en die via HDMI of een andere manier met de TV te verbinden?
Zijn er TV-merken waar de Zwift-app rechtstreeks op de TV geïnstalleerd kan worden?

Ik zoek dus naar wat nu het handigste is én welke goedkope TV voldoende is om haar een leuke ervaring te bezorgen thuis.

Wat ik gevonden heb als denk ik, ideale TV:

TCL 55P61B

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
kazzzdafke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:34:
Even een vraagje om mijn vrouw tevreden te houden aan de ervaringsdeskundigen in dit topic:

Mijn vrouw is een loper, geen fietser, maar ze wil gebruik maken van Zwift om op onze loopband te trainen. Ze loopt 2 tot 3 marathons per jaar en wil intervaltraining en tempo lopen meer op de loopband trainen. In plaats van naar een muur te staren, wil ze graag het interactieve aspect van Zwift ervaren.

Ik heb het al eens getest op de iPhone, en alles werkt prima, maar...

Ik ben op zoek naar een grotere TV, minstens 42 inch, om het wat aangenamer te maken. Zo moet je niet steeds naar beneden kijken naar een klein scherm.

Mijn eerste vraag:
Wat is een goedkope TV (max. €300) of wat moet een TV minimaal hebben om Zwift goed weer te geven?

Mijn tweede set vragen:

Is Zwift altijd iets dat je via een smart device (zoals een iPhone) naar een TV moet streamen? Bijvoorbeeld via Bluetooth of AirPlay?
Is het handiger om een laptop te gebruiken en die via HDMI of een andere manier met de TV te verbinden?
Zijn er TV-merken waar de Zwift-app rechtstreeks op de TV geïnstalleerd kan worden?

Ik zoek dus naar wat nu het handigste is én welke goedkope TV voldoende is om haar een leuke ervaring te bezorgen thuis.

TCL 55P61B
Ik heb onlangs mijn paincave geupgrade met een TV van Chiq en een Apple TV 4k. Je kan Zwift koppelen aan Apple tv en met de tv lekker afspelen.

Ik ben meer dan happy met de Chiq tv (Google TV). Draait op android. Ja qua kwaliteit en vooral geluid is het een wereld van verschil met mijn 4k Samsung, maar meer dan goed genoeg voor mijn pain cave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 13:59
Mijn eerste vraag:

TCL 55P61B
De TV kan je zo gek maken als je zelf wilt en zal voor de ervaring niet veel verschil gemaken. Als het puur voor ZWIFT is zal ik gewoon zo goedkoop mogelijk zoeken.
Mijn tweede set vragen:
ZWIFT moet inderdaad op een ander apparaat dan je TV draaien (daarom maakt de TV zelf niet zoveel uit). Voor zover ik weet zijn er geen TV's die zelfstandig Zwift kunnen draaien. Hoe sterker het apparaat hoe mooier de beelden, net als met computerspellen. Maar een Apple TV geef al goed beeld en sluit je aan via HDMI. Vervolgens dien je je loopband (of fietstrainer) via bluetooth in Zwift met de Apple TV verbinden. Ik heb geen ervaring met loopbanden verder, maar dat zal vergelijkbaar zijn als met je iPhone test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:43
Zwift vraagje, kan je na een event gewoon door blijven fietsen en eventuele andere routes claimen? Deze week staat bij Tour de Zwift de route van "La Reine" op het programma, die heb ik al eens gefietst maar ik heb de Ven-Top nog nooit gefietst en de route ook niet. Als ik door zou fietsen na het event, claim ik dan automatisch de Ven-Top route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:54:
Zwift vraagje, kan je na een event gewoon door blijven fietsen en eventuele andere routes claimen? Deze week staat bij Tour de Zwift de route van "La Reine" op het programma, die heb ik al eens gefietst maar ik heb de Ven-Top nog nooit gefietst en de route ook niet. Als ik door zou fietsen na het event, claim ik dan automatisch de Ven-Top route?
Je kan gewoon doorfietsen, maar volgens mij krijg je nooit de badge voor de tweede route die je in één rit fietst.

edit: Niet wat je vroeg, maar misschien ook goed om te weten: Een robopacer joinen omdat je die onderweg tegenkomt kan, maar je zal zelf heel goed moeten opletten welke afslagen ze nemen, want je zal handmatig de goede moeten kiezen. Je krijgt wel een drops multiplier, maar mocht je een verkeerde afslag nemen, moet je heel snel omdraaien en sprinten om de multiplier niet te laten resetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Stevie-P op 28-01-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Stevie-P schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Je kan gewoon doorfietsen, maar volgens mij krijg je nooit de badge voor de tweede route die je in één rit fietst.
Maar de eerste route krijg ik in principe niet omdat ik die al een keer heb gehaald, maakt dat nog verschil?

(gaat verder natuurlijk nergens om, maar ben gewoon benieuwd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Maar de eerste route krijg ik in principe niet omdat ik die al een keer heb gehaald, maakt dat nog verschil?

(gaat verder natuurlijk nergens om, maar ben gewoon benieuwd)
Voor zover ik weet krijg je enkel de badge voor de route die je hebt geselecteerd. Maar ik sluit niet uit dat ik ernaast zit en dat het komt doordat de keren dat ik dit heb geprobeerd ik de lead-in van die routes heb gemist bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
Blik1984 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:54:
Nee voor die badge moet je echt de Ven Top route selecteren (en finishen uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ok duidelijk, dan zal ik Ven-Top later maar nog een keer fietsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Onder het mom van "durf te vragen", iemand nog een promo code van Zwift voor een maand gratis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blindsight
Biohazzard21 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:03:
Thanks voor de tip, heb de core incl. cog aangeschaft en bevalt prima.
Al heel wat kilometers gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:54
Cloclo100 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:44:
Onder het mom van "durf te vragen", iemand nog een promo code van Zwift voor een maand gratis?
DM gestuurd :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 20:14

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op dit moment heb ik een knieblessure aan de zijkant van mijn knie.

Ik weet dat dit een hele oude post is, maar ik lees hier niet zovaak bij en wil toch even reageren.
Sinds afgelopen december ben ik serieus aan het traininen (3x week) op onze indoor trainer (stages SB20)

Ik kreeg ook ineens last van pijn in / bovenop mijn knieen. Wat googlen bracht mij op een topic bij reddit waar meerdere mensen zeiden dat ze buiten geen, en binnen wel last hebben, ondanks dezelfde maten en afstelling

Idee was daar dat het komt omdat het binnenfietsen vele malen meer statisch is dan het buiten fietsen, omdat de trainer zo rigide is. Er waren meerdere mensen die daar goede ervaring hadden met een rocker plate.

Ik heb de proef op som genomen, grote plank hout, twee dwarsbalken op het begin en einde eronder, en daaronder op elk hoekpunt een halve tennisbal met veel constructielijm vastgezet. Nachtje laten drogen, en de 60kg trainer erop.

Bijna gelijk zijn mijn knieklachten als sneeuw voor de zon verdwenen.

Uiteraard, N=1, en misschien is het heel iets anders geweest, maar wilde deze ervaring wel even delen.
Note: Bouwfoto's op aanvraag beschikbaar ;-)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Sparhawk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Ik weet dat dit een hele oude post is, maar ik lees hier niet zovaak bij en wil toch even reageren.
Sinds afgelopen december ben ik serieus aan het traininen (3x week) op onze indoor trainer (stages SB20)

Ik kreeg ook ineens last van pijn in / bovenop mijn knieen. Wat googlen bracht mij op een topic bij reddit waar meerdere mensen zeiden dat ze buiten geen, en binnen wel last hebben, ondanks dezelfde maten en afstelling

Idee was daar dat het komt omdat het binnenfietsen vele malen meer statisch is dan het buiten fietsen, omdat de trainer zo rigide is. Er waren meerdere mensen die daar goede ervaring hadden met een rocker plate.

Ik heb de proef op som genomen, grote plank hout, twee dwarsbalken op het begin en einde eronder, en daaronder op elk hoekpunt een halve tennisbal met veel constructielijm vastgezet. Nachtje laten drogen, en de 60kg trainer erop.

Uiteraard, N=1, en misschien is het heel iets anders geweest, maar wilde deze ervaring wel even delen.
Zou je eens een foto kunnen maken? ik merk ook dat mijn zitvlak na 2u op de indoor trainer wel klaar is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Sparhawk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Geen ervaring met rockerplates. maar ik kan wel bevestigen dat indoor trainen een hele andere belasting is dan buiten..
Ik moet ook telkens waken op overbelasting op mijn knieen (ook bovenkant), op dit moment geen last, maar ik doe nu ook al 5-6 weken wat meer oefeningen naast de fiets zoals (single legged) squats, burpees etc. om ook mijn core en knie stabiliteit te verbeteren...

@DaYwaLkUr. 2 uur is voor mij ook wel de max op de trainer hoor, daarna is de motivatie wel weg.. Ik zit momenteel 6-8 uur per week op de fiets, komende weken hopelijk wat meer naar buiten om toch weer wat lange duurtochten te fietsen.
Vanmorgen even een lijstje gemaakt welke tochten ik ga rijden dit voorjaar, en ik kom eigenlijk alweer tijd te kort.. Vanaf 1 maart is er bijna elk weekend wel een mooie tocht te fietsen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 20:14

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

DaYwaLkUr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:40:
[...]
Zou je eens een foto kunnen maken? ik merk ook dat mijn zitvlak na 2u op de indoor trainer wel klaar is :+
Wederom uit eigen ervaring... dat verbetert amper door mijn constructie :X , in tegenstelling tot mijn knieen....
Zal vanavond een foto posten

Edit: Belofte maakt schuld, hier een stukje DYI engineering 8)

Men neme 2 lange stroken multiplex
Men neme 2 vurenhouten balken
Men neme 2 tennisballen --> 4 halve
Een een half uurtje zagen en schroeven, en veel bizon polymax verder is dit het resultaat. Letterlijk 1 uurtje werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkkb1cWft-0fLpd3usOcL72e4H8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TV3LJ9opvbfdT6pBCTyeG8aK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFgF_gWzw0AtLKXTllnvAzjtaEE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xbp3KcGJK4r0B7WwmCRRPfdH.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door Sparhawk op 04-02-2025 22:09 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb zoiets onder mn Kickr Core

Bevalt goed, 2,5uur+ word ook wel minder prettig, maar tot dat moment wel goed vol te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:27
Nvm, kwam toch door mezelf gelukkig.

[ Voor 91% gewijzigd door AMD1800 op 05-02-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
McMiGHtY schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:54:
Ik heb zoiets onder mn Kickr Core

Bevalt goed, 2,5uur+ word ook wel minder prettig, maar tot dat moment wel goed vol te houden
Zelfde principe lijkt me! Gaat dit ook goed met aanzetten tot een sprint?

Je komt ook hoger te liggen achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:48

Reginas

Queen of Core Stability

@McMiGHtY Als ik me het goed herinner, ben jij ook een wat zwaardere renner. ;)
Hoe houdt deze constructie het? Profiteer je van de demping of zakken de ballen snel door onder je lichaamsgewicht? Voelt het stevig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:07
Iemand hier nog een adresje waar ze de steekasadapters hebben voor de wahoo kickr (core)?
Wahoo zelf en de grote webshops hebben pas vanaf maart weer voorraad. Zou graag nog ergens een setje op de kop tikken :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloclo100
Reginas schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:16:
@McMiGHtY Als ik me het goed herinner, ben jij ook een wat zwaardere renner. ;)
Hoe houdt deze constructie het? Profiteer je van de demping of zakken de ballen snel door onder je lichaamsgewicht? Voelt het stevig?
Ik heb dit ook en weeg 84kg op 1m86. Houdt prima en heel steady met sprints. Ik heb wel iets zachtere oefentennisballen gestoken en voor mij is het alleszins een game changer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2c45-JmTQGXHIiGiATFmJd53Bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4Kr0hyEKq9R5NFlPOznoP6f.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 155 ... 158 Laatste