Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 147 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
TR is echt een stap boven Join voor binnen trainen. Ik denk dat het uiteindelijke effect van de trainingen niet eens zoveel verschil, maar doordat TR veel meer variatie heeft in het type training en de trainingen zelf is het binnen veel makkelijker vol te houden.

App werkt ook allemaal net iets smoother en je kunt beter je programma customizen.

Join vind ik buiten een stuk beter. Dan wil je niet van die ingewikkelde blokjes, maar gewoon simpel 5 keer X of Y. Of als je zowel buiten of binnen traint is Join ook nog wel ok. Maar als je de hele winter binnen gaat fietsen vooral is TR toch wel echt goed (geworden).

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Svenneh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:42:
Vorige week heb ik als volleerd fietsenmaker een cassette op m'n Wahoo Kickr Core gedraaid, echter heb ik de sluitring scheef erop gedraaid. Hier kwam ik pas later achter. De oorzaak was dat de laatste krans van de cassette er niet helemaal op lag.

Ik heb alle kransjes op mn bureau gelegd en geen een leek er krom te zijn. Echter nu wel goed gemonteerd lijken met name de kleinere kransjes er een beetje scheef op te liggen. Kan het zijn dat die kunststof tussenringen krom zijn geraakt?

Ik heb er een filmpje van gemaakt: https://imgur.com/a/Xkz9kS4.
Filmpje is niet heel duidelijk vind ik. Laatste kransje kan er scheef op zitten als je de cassette al hebt vastgezet. Mijn Kickr leg ik altijd plat neer als ik een cassette monteer. Dan valt hij vanzelf mooi vlak en gaat het meestal in een keer goed bij vast draaien van de ring.

• Svenneh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48
Faxe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:36:
[...]

Filmpje is niet heel duidelijk vind ik. Laatste kransje kan er scheef op zitten als je de cassette al hebt vastgezet. Mijn Kickr leg ik altijd plat neer als ik een cassette monteer. Dan valt hij vanzelf mooi vlak en gaat het meestal in een keer goed bij vast draaien van de ring.
Goede tip! Ik haal vanavond alles even los!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
Requiem19 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:18:
TR is echt een stap boven Join voor binnen trainen. Ik denk dat het uiteindelijke effect van de trainingen niet eens zoveel verschil, maar doordat TR veel meer variatie heeft in het type training en de trainingen zelf is het binnen veel makkelijker vol te houden.

App werkt ook allemaal net iets smoother en je kunt beter je programma customizen.

Join vind ik buiten een stuk beter. Dan wil je niet van die ingewikkelde blokjes, maar gewoon simpel 5 keer X of Y. Of als je zowel buiten of binnen traint is Join ook nog wel ok. Maar als je de hele winter binnen gaat fietsen vooral is TR toch wel echt goed (geworden).
Gisteren is er een grote update voor TrainerRoad uitgekomen waarmee je je trainingsprogramma nog verder kunt customizen op jou behoeften.. (nu alleen nog via de website, later ook via de app)

Je kunt nu ook makkelijk tijdens het plan je beschikbare tijd/dagen makkelijker aanpassen en TR zal dan weer rekening houden met de juiste trainingsbelasting..

https://www.trainerroad.c...al&utm_campaign=marketing

Tja en de kosten, 2 tientjes per maand is natuurlijk geld, maar ik neem het ook niet het hele jaar af, het is voor 6-7 maanden, straks in maart/april fiets ik toch weer 90% buiten..

Zwift is ook aanzienlijk duurder geworden, en hier vind ik de trainingen maar beperkt.. Het is voornamelijk voor de gaming factor en of groepsritten/races.

Verder heb ik met TrainerRoad gewoon de tablet erbij voor wat youtube, netflix of gewoon muziek.. Het is heerlijk fietsen terwijl je naar een DJ set kijkt van bijvoorbeeld Tommorrowland... 8)

[ Voor 19% gewijzigd door verstappen33 op 25-09-2024 13:40 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
Is TR ook offline mogelijk?

Strava | AP | IP | AW

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:39
De app is alleen maar offline

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Webgnome
Ah dat is wel fijn. Ik heb op de plek waar ik indoor train geen internet namelijk.

Strava | AP | IP | AW

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hoi, Ik ga volgende week voor het eerst binnenfietsen met mijn Wahoo Kickr. Ik vroeg me af: zetten jullie de cassette en ketting van jullie fiets gewoon over, of heb je zeg maar een binnen en een buiten set? En werkt Zwift ook op Linux? Of moet je daar echt Windows voor hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26
DR!5EQ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:52:
Hoi, Ik ga volgende week voor het eerst binnenfietsen met mijn Wahoo Kickr. Ik vroeg me af: zetten jullie de cassette en ketting van jullie fiets gewoon over, of heb je zeg maar een binnen en een buiten set? En werkt Zwift ook op Linux? Of moet je daar echt Windows voor hebben?
Heb de buiten cassette op de Tacx overgezet.
Dan slijt het mooi in.

Als je het met Linux wil doen moet je de sensoren doorzetten naar je Wine installatie.
Om frustratie te voorkomen heb ik een Windows machine met allerlei fiets programma's.
Wil je fietsen, of wil je een nieuw project? ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• dnhelle
  • Laatst online: 21:02
raymondw schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:26:
[...]

Ik heb een heeeuule lange kabel van game rig naar fietshoek
- Met verschillende ANT+ dongles getest
- Shielded USB kabels
- Ferriet kernen om de kabels
- Extra power op een USB hub
- Game rig een keer verplaatst

Helaas zijn mini/micro drops er altijd, maar bij mij blijft de connectie er wel.
Vooral met ERG mode vind ik het rete irritant dat de software wil compenseren voor de gemiste pakketten...

/edit
te vroeg gejuicht, verbinding valt weg nu de wederhelft aan het fietsen is...
Heb je toevallig iets van bluetooth audio headset aan? Dat verstoort ook (in my experience).

• Webgnome
Vandaag een 2,5 uur training op de planning maar na 1,5 was ik het al helemaal zat. Had een serie opgezet (the Pacific best mooie serie). Hoe houden jullie dat vol? Ik ga mij op den duur dus vervelen.
(Hielp ook niet mee dat het een duurtraining was..)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
Webgnome schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:23:
Vandaag een 2,5 uur training op de planning maar na 1,5 was ik het al helemaal zat. Had een serie opgezet (the Pacific best mooie serie). Hoe houden jullie dat vol? Ik ga mij op den duur dus vervelen.
Ik hou het ook maar 1/1,5 uur (of 3 minuten, ligt aan de activiteit) vol.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:12
2,5 uur is ook wel gelijk een flinke zit....Persoonlijk doe ik dat echt alleen bij hoge uitzondering. Normaal gesproken trainingen tussen de 45 en 120 minuten.

Als ik langer wil kies ik mn momentjes buiten.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:09
Ik heb vandaag mijn kickr core ontvangen en proberen te installeren. Ik heb een trek domane sl7 etap SRAM en heb dus een xdr hub bij moeten bestellen. Als ik dan mijn 142 x 12 mm steekas gebruik , is adapter D dus het meest aangewezen. Echter als ik handvast aandraai, komt er geen beweging in de trainer. Mijn as komt minimaal uit de overzijde. Als ik wat losser draai , begint het wiel te wiebelen. Wat zie ik hier over het hoofd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skERHc5e6FWBMzSHvCWdo9GgJpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcAq2mINB2t85uR7acO2b5qE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kir-7gEtQTlvE3hDx6QespB0e0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f298hGzFolsqeOaYBHPm9Zuz.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: nevermind, adapter C natuurlijk 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
GerbenBK schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:34:
[...]

Als ik langer wil kies ik mn momentjes buiten.
Het is altijd een keertje droog gedurende de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
dnhelle schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:04:

Heb je toevallig iets van bluetooth audio headset aan? Dat verstoort ook (in my experience).
Mijn mancave is een verdieping bovenop 40cm gewapend betonnen dak afgeschermd van de rest van de huizen. (soort van zolder)
Er is geen BT actief en zelfs de omvormer van de zonnepanelen en de Chromecast draaien via ethernet, er is ook geen enkel sterk wifi signaal.
Ivm een zelf gebouwd motion simrig is alles meer dan voldoende afgeschermd voor externe signalen.

Heb vanochtend een oude PC herbouwd als sim-pc, daar ga ik morgen eens mee testen.
Dan slut ik zelfs het PC gedeelte uit.

Vorig jaar was het rete irritant, hopelijk kan ik het dit jaar oplossen :$

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Cloclo100
  • Laatst online: 22:09
Wat me wel opvalt , en ik heb een nieuwe cassette gekocht , is dat die heel stroef op de xdr hub van wahoo ging. In die mate dat ze licht gevleugeld lijkt als ik fiets. Heb ze er terug af gehaald en dit ging ook heel stroef, minieme stukjes ijzer kwamen los van de schroefdraad 🤔.

Geen idee of het kwaad kan dat dit licht gevleugeld is, denk niet dat het mogelijk is dat de hub zelf scheef zit?

[ Voor 17% gewijzigd door Cloclo100 op 25-09-2024 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
mhr-zip schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:45:
[...]

Het is altijd een keertje droog gedurende de week.
Zeker waar. Alleen zo jammer dat ik ook nog moet werken soms :+. En in het donker fiets ik niet.

Ach ja dan modderen we maar wat binnen aan 😏

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

Phydomir

Dennis

Wat voor mij goed werkt is Zwift en groepsritten. In het weekend doe ik in de winter eigenlijk standaard 2x 3u. Op zaterdag rond 8 uur op de trainer en dan eerst een uurtje voor mezelf rijden. Soms wat intervallen maar meestal Z2. Dan om 9 uur een groepsrit van een uur of twee. Daarbij ben ik nu ook yellow of red beacon dus wel een soort van verantwoordelijkheid. Maar ook als ik dat niet ben dan is het gewoon een beetje slap ouwehoeren in de chat. Kom je de tijd best door. Wellicht wel lastig als je je handen al vol hebt.

Op zondag wordt dit meestal herhaald maar dan doen we met de club (BEAT) een social ride. Meestal maar een man of 10 maar wel met z'n alle op discord. Beetje over van alles en nog wat babbelen terwijl je kilometers maakt.

Ik probeer wel altijd te eindigen met een de groepsit. Nog een uur in je eentje doorfietsen na een groepsrit is toch lastiger dan dat je dat uurtje ervoor al hebt gedaan.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Ik weiger duurtraining binnen te doen.

Blokken prima, tot 1.5 uur of bij uitzondering 2 uur. Duurtraining blijf ik buiten doen, dus veel geïnvesteerd in heule warme en goede kleding.

Ik geloof er heel erg in dat training effectiever is als je er plezier in hebt.

• Webgnome
@Requiem19 Ben het helemaal met je eens hoor. (duur) Trainingen doe ik het liefste buiten. Alleen weiger ik in de regen te trainen. Dat heeft vooral te maken met dat door mijn houding ( ligging, handbike). Dus als het in het weekend kan en droog is dan ga ik zeker naar buiten. En dan maakt het mij niet eens uit of het vriest of gewoon <10 is. Helaas heb ik in het weekend ook soms andere verplichtingen dus dan moet ik wel op de tacx. Want ik ben dan wel weer iemand die als er 3 trainingen in de planning staan dat die dan ook gedaan moeten worden wanneer dat is, is dan minder van belang.

Als je er plezier in hebt dan heeft dat direct effect. Soms is het helaas niet anders. Heb nu wel voor mijzelf bedacht dat 2 uur de max is op de taxs ( als het op duurtraining aankomt dan ). Verder bedankt voor de tips allemaal. Zwift lijkt mij ook wel een mooie, toch maar eens kijken of ik internet kan fixen in de berging ( maar ja, berging onder een flat dus zal 4g worden en of dat nu zo goedkoop/betrouwbaar is? ). Zwift offline werkt wel, maar is gezeur.

Wil ook nog een keer met rouvy aan de slag kijken of dat dat nog helpt om verveling tegen te gaan.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:12
Webgnome schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:22:
[...]

Zeker waar. Alleen zo jammer dat ik ook nog moet werken soms :+.
Al dat werken moet je natuurlijk wel in balans houden met het fietsen....'Work-Cycle Balance' noem ik dat in mijn mid year review.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
blijft allemaal heel persoonlijk, zelf heb ik weinig moeite met lange trainingen indoor als ik een goede netflix serie heb. Maar bedenk wel dat je het een beetje moet opbouwen.. toch weer 2 maanden geleden dat ik binnen heb gefiets, dus 2 uur was wel genoeg, maar genoeg 3/ 3+ uur ritten gemaakt:

25-9-20244x10 ss(95%) + 1uur z22:00:0063,49 km
7-7-2024🌧️1:30:4148,32 km
3-7-2024Zomer in NL...😬3:00:1889,00 km
16-6-2024Klein beetje beweging35:0718,88 km
10-6-2024Threshold 4x8min@100%1:00:5133,39 km
29-5-20243.5h Z2 (60-65%)3:30:00103,76 km
27-5-2024sweet spot 2x20@95% (290)1:00:0033,55 km
25-5-2024Klote regen1:30:0048,43 km
22-5-2024Z2 indoor3:00:3688,68 km
28-4-2024Anticosti1:00:0031,64 km
24-4-202490m z21:30:0044,23 km
21-4-2024Ochsenhorn1:00:0031,18 km
19-4-2024Lake Point3:30:00109,47 km
3-4-2024Inscription Rock3:00:0095,09 km

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:19:
@Requiem19 Ben het helemaal met je eens hoor. (duur) Trainingen doe ik het liefste buiten. Alleen weiger ik in de regen te trainen. Dat heeft vooral te maken met dat door mijn houding ( ligging, handbike). Dus als het in het weekend kan en droog is dan ga ik zeker naar buiten. En dan maakt het mij niet eens uit of het vriest of gewoon <10 is. Helaas heb ik in het weekend ook soms andere verplichtingen dus dan moet ik wel op de tacx. Want ik ben dan wel weer iemand die als er 3 trainingen in de planning staan dat die dan ook gedaan moeten worden wanneer dat is, is dan minder van belang.

Als je er plezier in hebt dan heeft dat direct effect. Soms is het helaas niet anders. Heb nu wel voor mijzelf bedacht dat 2 uur de max is op de taxs ( als het op duurtraining aankomt dan ). Verder bedankt voor de tips allemaal. Zwift lijkt mij ook wel een mooie, toch maar eens kijken of ik internet kan fixen in de berging ( maar ja, berging onder een flat dus zal 4g worden en of dat nu zo goedkoop/betrouwbaar is? ). Zwift offline werkt wel, maar is gezeur.

Wil ook nog een keer met rouvy aan de slag kijken of dat dat nog helpt om verveling tegen te gaan.
Als je per se duur binnen wilt doen vind ik Rouvy het beste platform.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:06
Ik fiets eigenlijk alleen Z2 als ik met andere mensen fiets, slechte benen heb of op mijn commute. Anders met name intervallen (daar zit ook afdoende Z1/2 in, maar dan kom ik typisch weer op adem/herpak ik me voor de volgende set). Mijn endurance is prima, het is niet de conditie die me beperkt >250km te fietsen aan een stuk. Is gewoon intervallen knallen dan niet veel efficiënter qua tijd/verbetering dan z2?

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:36
rutgrrrr schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:28:
[...]

Dat ligt er helemaal aan wat je maximum hartslag is en dus ook in welke zone je rijd met een hartslag van 186. Ik heb zelf ook altijd een hele hoge hartslag en dan zit 186 aan de bovenkant van de tempo zone. Volgens mij perfect om een race mee te rijden :)
186bpm voor 37 minuten is hoog, maar lukt mij ook nog wel gok ik (34 jaar).

Deze is een paar jaar geleden, maar ook 186 bpm gemiddeld gedurende de race (ITT).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th54awzHRqK0jnuci5YmGQvCa7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80fteoecWqqulQzVSXc3xSTz.png?f=fotoalbum_large

Het zal voor mij niet meer de snelste manier zijn (ik gok dat dat ergens rond de 178-182 bpm gemiddeld ligt) en in een normale koers, geen TT, zal er ook wat meer variatie zijn waardoor deze lager uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:33

fdees

Trust me I'm an Engineer

Zo vandaag de Kickr Core Zwift Cog besteld, heb afgelopen 3 jaar Tacx Flow gefietst in de winter binnen en voor blokken training.

Had nog een waardebon voor FS en met de waardebon vandaag was het een leuke deal. Hoofdzakelijke redenen om up te graden was dat ik vanaf deze zomer een Orbea orca heb met powermeter en ik daar met sprintjes veelvoudig over de 800 Watt weerstand ging van de Tacx. Het slippen zoals ik al eerder had benoemd en lager geluid zal ook wel heel fijn gaan zijn.

Denk nu ook eraan om een van zulke steuntjes te bestellen voor het fijner gevoel Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/19391715/r/il/e5e11f/5508743774/il_794xN.5508743774_6r40.jpg

Ben van plan om komende periode ook wat te spelen met verschillende trainingsprogramma's. De terugkoppeling van TrainerRoad vind ik wel interessant met mijn HITT en hardlopen. Ben ook benieuwd hoe erg dit rekening houdt met de training readiness van Garmin

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
fdees schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:19:
Ben ook benieuwd hoe erg dit rekening houdt met de training readiness van Garmin
Negeer dit, en je leven wordt zoveel fijner.

Ik bedoel niet dat je altijd ready bent om te trainen, maar dat van Garmin slaat bij mij echt helemaal nergens op.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

mhr-zip schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:41:
[...]

Negeer dit, en je leven wordt zoveel fijner.

Ik bedoel niet dat je altijd ready bent om te trainen, maar dat van Garmin slaat bij mij echt helemaal nergens op.
Ik snap wat je bedoeld. Gevoel is echt een stuk belangrijker, maar vind het vooral interessant hoe alle data kan samenwerken. Als ik een HIIT heb gedaan en dat er dan de volgende dag geen sprinttraining is. Ik kan dan wel trainen, maar merk vandaag dat mijn benen echt goed vol zitten van de training gisteren. Als het hierop zou aanpassen zou ik heel blij zijn.

Ik sport ook 5 a 6 dagen per week dus. Dus ken mijn lichaam wel redelijk en voel ook wel aan wat er kan.

• mhr-zip
fdees schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:53:
[...]

Ik snap wat je bedoeld. Gevoel is echt een stuk belangrijker, maar vind het vooral interessant hoe alle data kan samenwerken. Als ik een HIIT heb gedaan en dat er dan de volgende dag geen sprinttraining is. Ik kan dan wel trainen, maar merk vandaag dat mijn benen echt goed vol zitten van de training gisteren. Als het hierop zou aanpassen zou ik heel blij zijn.

Ik sport ook 5 a 6 dagen per week dus. Dus ken mijn lichaam wel redelijk en voel ook wel aan wat er kan.
Ik ben pas 3 dagen volle porrie wezen fietsen in Limburg, Garmin vond dat ik met 1 dag rust wel weer een tempo training kon gaan doen.

https://intervals.icu/ gaf netjes aan dat ik 3 dagen rust moest houden om uit het rode te komen, wat ook precies klopte met mijn gevoel (en ook wat Join opgaf).
Nu weet ik niet hoe goed intervals.icu met hiit training kan omgaan, maar Garmin negeer ik sowieso.

• verstappen33
Bastard schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:15:
Ik fiets eigenlijk alleen Z2 als ik met andere mensen fiets, slechte benen heb of op mijn commute. Anders met name intervallen (daar zit ook afdoende Z1/2 in, maar dan kom ik typisch weer op adem/herpak ik me voor de volgende set). Mijn endurance is prima, het is niet de conditie die me beperkt >250km te fietsen aan een stuk. Is gewoon intervallen knallen dan niet veel efficiënter qua tijd/verbetering dan z2?
Er zijn meerdere wegen naar Rome natuurlijk, en elke trainer heeft zijn eigen visie op hoe je het beste duurvermogen opbouwt..

Vorige winter en dit voorjaar echt ziek veel Z2 werk gedaan, endurance top!! Maar vermogen FLOP!!
Ik ben de hele winter en eigenlijk tot aan de zomer rond de 3,5W/kg blijven steken.

Sinds 6-7 weken wat meer de focus op hogere zones om toch een poging om FTP te verbeteren, en ik merk nu al meer verbetering dan al die maanden Z2 werk.
FTP is nog niet echt gestegen, maar het gemak waarmee ik nu langere intervallen van 230-250W trap is wel flink verbeterd, oftewel de "muscle-endurance".

Ik train nu ongeveer 6-8 uur per week, waarvan 25-30% van die tijd hogere intervallen zijn,
Verder fiets ik dagelijks naar mijn werk, en wanneer mogelijk pak ik een langere route van 3-4 uur.
Hier let ik niet echt op wattages, maar meer op RPE 3-4, gewoon lekker fietsen, maar niet te hard...

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 26-09-2024 14:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
verstappen33 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:25:
[...]

Er zijn meerdere wegen naar Rome natuurlijk, en elke trainer heeft zijn eigen visie op hoe je het beste duurvermogen opbouwt..

Vorige winter en dit voorjaar echt ziek veel Z2 werk gedaan, endurance top!! Maar vermogen FLOP!!
Ik ben de hele winter en eigenlijk tot aan de zomer rond de 3,5W/kg blijven steken.

Sinds 6-7 weken wat meer de focus op hogere zones om toch een poging om FTP te verbeteren, en ik merk nu al meer verbetering dan al die maanden Z2 werk.
FTP is nog niet echt gestegen, maar het gemak waarmee ik nu langere intervallen van 230-250W trap is wel flink verbeterd, oftewel de "muscle-endurance".

Ik train nu ongeveer 6-8 uur per week, waarvan 25-30% van die tijd hogere intervallen zijn,
Verder fiets ik dagelijks naar mijn werk, en wanneer mogelijk pak ik een langere route van 3-4 uur.
Hier let ik niet echt op wattages, maar meer op RPE 3-4, gewoon lekker fietsen, maar niet te hard...
Al die uren Z2 was waarschijnlijk de basis waar je nu op bouwt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Bastard schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:15:
Is gewoon intervallen knallen dan niet veel efficiënter qua tijd/verbetering dan z2?
Ja en nee:

Punt 1: Je kunt niet 5 of 6 dagen per week intervallen knallen. Dan fiets je jezelf stuk. De meeste mensen kunnen tot 3 (zware) interval sessies aan per week (ja er zijn uitzonderingen natuurlijk). Als je al 3x zware intervallen doet, kun je vaak nog wel Z2 werk erbij doen. Meer volume = meer adapties (zolang je ervan kan herstellen).

Punt 2: Lange duursessies leveren meer adapties op rondom het eerste omslagpunt. Je lichaam wordt efficiënter in Z2, het leert beter om méér vetten te verbruiken etc. Bij hoge inspanningen leert je lichaam juist om de koolhydraten beter te gebruiken.

In het kort dus: Z2 is nuttig (en noodzakelijk) als je al veel intervaltraining doet. EN Z2 zorgt voor een ander type verbetering van je conditie.

ALS je nu 3x per week fietst kun je PRIMA 3x per week intervallen doen. Dat is efficiënter dan 3x per week Z2 doen. Wil je MEER fietsen, dan zou ik niet nog meer intervallen doen, maar zou ik Z2 erbij doen. Wil je trainen voor een lange afstand, dan zou ik 2x interval sessies doen en 1x lange duur (3-5 uur).

Edit: nog ter overweging: een denkfout die soms gemaakt wordt is dat Z2 de heilige graal is. Zie ook het verhaal van @verstappen33. Als je álleen Z2 fietst wordt je vooral heel goed in Z2. Je eerste omslagpunt schuift wel op (je kunt meer watts trappen in je duurzone), maar je top end (bovenkant Z3 - Z4 (=threshold) wordt niet beter.

Zoals met alles in het leven is variatie de sleutel. Ook in de winter wil je varieren.

[ Voor 14% gewijzigd door Requiem19 op 26-09-2024 15:06 ]

• verstappen33
Adaptatie werkt ook maar tot een bepaald niveau..
Je zult een punt moeten zien te vinden waarin je optimale adaptatie hebt en zo min mogelijk herstel..

Voor Z2 werk ligt dit voor goed getrainden rond de 3-4 uur fietsen, alle uren die je meer fietst weegt zwaarder in je herstel dan dat je extra adaptatie ervan krijgt..

Voor de time-crunched mensen onder ons is herhaling vaak beter dan hele lange sessies, dus liever 3x 2 uur Z2 dan 1x 8 uur..

En het klopt wat je zegt 3x per week zware intervallen is voor de amateur vaak wel de max, en de duur van elke sessie moet je ook niet te lang hebben, want dan heb je ook weer langer herstel nodig..

Het gaat puur om de prikkel, niet om vermoeidheid creeeren.

• Webgnome
@verstappen33 en dat halen mensen nog wel eens door elkaar. Mensen zijn van de "ik moet helemaal kapot aan het eind van de training". Dat ligt vaak het wat genuanceerder

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
verstappen33 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:08:
Adaptatie werkt ook maar tot een bepaald niveau..
Je zult een punt moeten zien te vinden waarin je optimale adaptatie hebt en zo min mogelijk herstel..
Ik zou het omdraaien: je kunt beter blijven worden tot het punt waarop je niet meer voldoende kunt herstellen van de trainingsbelasting.

Het doel is niet om trainingen te vinden die weinig herstel nodig hebben, maar om te varieren in het type training en aan de hand daarvan ook te kijken welk herstel nodig in jouw situatie. Het is zelfs best goed om eens een keer wat heel anders te doen dan je maanden gedaan hebt. Bijv een lange fietsweek op vakantie met 30 uur fietsen in de bergen kan je juist een stap verder brengen.

De samenhang training/herstel zie ik dan niet sec als uren op de fiets en uren zonder de fiets, maar je moet dan ook kijken naar hoe druk je het thuis hebt, of je goed slaapt (kleine kinderen of niet), stress op het werk, stress privé, etc etc etc.
Voor Z2 werk ligt dit voor goed getrainden rond de 3-4 uur fietsen, alle uren die je meer fietst weegt zwaarder in je herstel dan dat je extra adaptatie ervan krijgt..
Ik denk niet dat je dit zo universeel kunt zeggen. Het punt waarop Z2 uren minder voordeel opleveren dan het herstel hangt ook van de rest van je training af (en je doel), maar ook van je getraindheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 26-09-2024 17:40 ]

• verstappen33
@Requiem19 klopt, variatie is natuurlijk belangrijk en een keer over je limiet gaan ook.

Maar zoals @Webgnome ook aangeeft, je hoeft niet elke training maximaal te geven om de juiste trainingprikkel te krijgen.

En zoals jij aangeeft moet de intensiteit in balans zijn, daarom zijn herstel dagen of zelfs een week van belang, want hier herstelt je lichaam van de geleverde inspanning en zorgt het ervoor dat je de volgende training (blok) een schepje erbovenop kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:06
verstappen33 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:25:
[...]

Dat was ook mijn ervaring toen ik een tijdje join geprobeerd heb die bij mij erg veel focus op z2 legde. FTP bleef gelijk of ging omlaag terwijl mijn endurance mogelijk wat beter werd, maar die was al prima ontwikkeld en ik heb zelden de behoefte om >250km te trappen op een dag.
Requiem19 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:44:
[...]

Ja en nee:

Punt 1: Je kunt niet 5 of 6 dagen per week intervallen knallen. Dan fiets je jezelf stuk. De meeste mensen kunnen tot 3 (zware) interval sessies aan per week (ja er zijn uitzonderingen natuurlijk). Als je al 3x zware intervallen doet, kun je vaak nog wel Z2 werk erbij doen. Meer volume = meer adapties (zolang je ervan kan herstellen).

Punt 2: Lange duursessies leveren meer adapties op rondom het eerste omslagpunt. Je lichaam wordt efficiënter in Z2, het leert beter om méér vetten te verbruiken etc. Bij hoge inspanningen leert je lichaam juist om de koolhydraten beter te gebruiken.

In het kort dus: Z2 is nuttig (en noodzakelijk) als je al veel intervaltraining doet. EN Z2 zorgt voor een ander type verbetering van je conditie.

ALS je nu 3x per week fietst kun je PRIMA 3x per week intervallen doen. Dat is efficiënter dan 3x per week Z2 doen. Wil je MEER fietsen, dan zou ik niet nog meer intervallen doen, maar zou ik Z2 erbij doen. Wil je trainen voor een lange afstand, dan zou ik 2x interval sessies doen en 1x lange duur (3-5 uur).

Edit: nog ter overweging: een denkfout die soms gemaakt wordt is dat Z2 de heilige graal is. Zie ook het verhaal van @verstappen33. Als je álleen Z2 fietst wordt je vooral heel goed in Z2. Je eerste omslagpunt schuift wel op (je kunt meer watts trappen in je duurzone), maar je top end (bovenkant Z3 - Z4 (=threshold) wordt niet beter.

Zoals met alles in het leven is variatie de sleutel. Ook in de winter wil je varieren.
Eens, nu fiets ik ongeveer 3 keer per week om het fietsen; een dag VO2max blokken, 2 keer over/under omdat mijn threshold power nogal bagger was/is na een opvlamming van colitis/crohn (maag/darmen helemaal over de zeik, enorme drift op hr/power bij threshold of bij lange reeksen vo2max microintervallen). Als ik hiernaast nog wat ga fietsen dan let ik er wel op dat ik lichtere ritjes toevoeg omdat >3 knallers van trainingen in een week weinig productief is. Dan voeg ik inderdaad wel vaak Z2 of max Z3 toe.

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28
Ook ik heb weer wat ritjes binnen gedaan, inmiddels maak ik voor HR gebruik van een Garmin hrm-pro. Ik draag deze op de huid (uiteraard) en heb nog een dun zweetshirtje erover aan.

De computer staat op 1,5mtr afstand en de Rolio bluetooth 5.1 adapter kan ik zien vanaf de fiets. Echter ervaar ik dat als ik echt aan het afzien en zweten ben de verbinding met de borstband soms wegvalt.

Computer dichterbij zetten kan niet, usb verlengkabel heeft ook niet gelijk de voorkeur. Zou de beperkende factor de usb adapter kunnen zijn?

Ik zou hem kunnen vervangen voor een m.2 versie zoals deze TP-Link Archer TX20E, de line of sight is dan geblokkeerd of kiezen voor een standaard TP-link maar zou de bluetooth kwaliteit dan beter zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:34:
Maar zoals @Webgnome ook aangeeft, je hoeft niet elke training maximaal te geven om de juiste trainingprikkel te krijgen.
Ik ben nu enkele jaren aan het structureel aan het trainen en in die jaren zijn de trainingen waarbij ik echt heel diep heb moeten gaan (dat ik aan het einde van de training echt even compleet moet ontspannen), op één hand te tellen. Ik durf wel zo ver te gaan dat als je per training blok meer dan één training hebt "die je sloopt" je het jezelf onnodig moeilijk maakt.

Bij interval training (soort interval maakt niet uit) kun je bijvoorbeeld aanhouden dat je voldoende blokken hebt gedaan als je denkt, wellicht kan ik er nog net één blok uitpersen. Als je dan voor dat blok stopt, zit je al op een heel nuttige trainingsprikkel.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Zelf ben ik meer van de combi training de laatste tijd. Dus eerst een uur duurtraining en dan een x keer tempo. Of eerst tempo blokken, dan duur en dan weer tempo.

Variatie is de key voor mij

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:44:
[...]

Ik ben nu enkele jaren aan het structureel aan het trainen en in die jaren zijn de trainingen waarbij ik echt heel diep heb moeten gaan (dat ik aan het einde van de training echt even compleet moet ontspannen), op één hand te tellen. Ik durf wel zo ver te gaan dat als je per training blok meer dan één training hebt "die je sloopt" je het jezelf onnodig moeilijk maakt.

Bij interval training (soort interval maakt niet uit) kun je bijvoorbeeld aanhouden dat je voldoende blokken hebt gedaan als je denkt, wellicht kan ik er nog net één blok uitpersen. Als je dan voor dat blok stopt, zit je al op een heel nuttige trainingsprikkel.
Klopt, ik ben nu 6-7 weken bezig met gestructureerde intervallen, en heb op 1 training na geen moeite gehad om de training te voltooien, de keer dat het misging was puur energie tekort door onvoldoende te eten van te voren, en met een lege tank kom je niet zo ver.. Toen moest ik het laatste blok iets gas terug nemen.

De workouts die ik tot nu toe heb gedaan waren soms wel intensief, vooral de under-overs op FTP vind ik nog heel lastig omdat ik eigenlijk weinig "gestructureerd" werk heb gedaan in die zones. Dat vereist nog wel de nodige gewenning/adaptaties.
Maar ik heb tot nu toe nog niet het gevoel gehad dat ik na de workout eerst aan het zuurstof moest of voor pampus lag op bank.. Meestal na de cooldown van 10-15 minuten voelde ik me alweer top en geven dit soort trainingen mij juist naderhand ook een boost qua energie.

De volgende curve is natuurlijk ideaal, en dat bereik je niet door telkens heel diep te gaan en te kort te herstellen.
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/fytt.io/wp-content/uploads/2018/09/stress-recovery-adaption.png?resize=900%2C614&ssl=1
Webgnome schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:24:
Zelf ben ik meer van de combi training de laatste tijd. Dus eerst een uur duurtraining en dan een x keer tempo. Of eerst tempo blokken, dan duur en dan weer tempo.

Variatie is de key voor mij
Geen idee of het waar ik maar ik heb diverse keren gehoord/gelezen dat dit prima kan, maar dan wel eerst endurance, en het "zware" werk richting het eind..
Heeft te maken met welk energie systeem je wilt trainen..
Als je eenmaal de suikermotor hebt aanstaan voor zwaar werk dan duurt het namelijk een tijdje voordat je weer optimaal in de vet verbrandingsmodus zit..

[ Voor 15% gewijzigd door verstappen33 op 27-09-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ik gebruik de fondo app dan ga ik er van uit dat er bij de training die daar aangeboden worden is nagedacht over dit :)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:38:
Geen idee of het waar ik maar ik heb diverse keren gehoord/gelezen dat dit prima kan, maar dan wel eerst endurance, en het "zware" werk richting het eind..
Heeft te maken met welk energie systeem je wilt trainen..
Als je eenmaal de suikermotor hebt aanstaan voor zwaar werk dan duurt het namelijk een tijdje voordat je weer optimaal in de vet verbrandingsmodus zit..
Dat klopt. Maar endurance training is zo veel meer dan alleen maar zo optimaal mogelijk vet verbranden. Tenzij je een ultra endurance ambitie hebt, is vetverbranding maximaliseren zo'n beetje je laatste prioriteit. Afhankelijk van je doelen is het soms beter om je intervallen voor je duur te toen en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Het is een mooi onderwerp, en elke visie van een trainer of methode zal zeker een kern van waarheid bevatten.. Als men er al serieus over nadenkt wat men doet dan doe je het al een stuk beter dan de gemiddelde fietser die niets van gestructureerd trainen wil weten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Stevie-P schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:44:
[...]

Gebruik je een usb bluetooth dongle? Hang daar eens een usb verlengkabeltje tussen. Dan heb je meer afstand tussen mogelijke bronnen van storing, zoals je voeding etc.
Ik heb vandaag weer gefietst en nu geen problemen. :)

Waarschijnlijk was een actieve speakerset de boosdoener? Ook een firmware upgrade gedaan, maar ik denk niet dat dat de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:00:
Het is een mooi onderwerp, en elke visie van een trainer of methode zal zeker een kern van waarheid bevatten.. Als men er al serieus over nadenkt wat men doet dan doe je het al een stuk beter dan de gemiddelde fietser die niets van gestructureerd trainen wil weten..
Absoluut. Denk ook dat er wenige hier opzoek zijn naar die laatste paar procent. Dan is alles wat je doet al snel positief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Net nog even wat gelezen over 'polarized' trainen. Ook weer een Rabbit Hole..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:35:
[...]

Absoluut. Denk ook dat er wenige hier opzoek zijn naar die laatste paar procent. Dan is alles wat je doet al snel positief :+
Soms zit ik wel eens een podcast of een YouTube filmpje te kijken van zo'n trainer die de wereldtop getraind zou hebben..

Als je op dat level bezig bent is elke procent winst natuurlijk een kans op een overwinning in een koers of dat je 2e wordt..

Hun benaderen het ook bijna als exacte wetenschap.

Vanuit het werk heb ik ook wel eens met (oud)profs gesproken over training, en het is ook allemaal zeer persoonlijk wat wel of niet werkt, er is geen universele manier om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen (even aanleg en fysieke beperkingen buiten beschouwing gelaten)..

Als amateur kun je een plafond nog wel eens makkelijk doorbreken door kleine veranderingen in je training of manier van fietsen, maar op prof niveau zit je gewoon achter de komma te .......... voor die paar extra seconden winst op een TT of op een klim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:31
Case_C schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Ziet er interessant uit inderdaad, wie weet liggen de verschillend per groep nu wat dichter bij elkaar.

Ook wel typisch vond ik trouwens dat bij wedstrijden je als C niet bij D mee mag doen, maar wel B-categorie dan voorin ziet... Eens zien of ik in een koelere periode nog een wedstrijdje meepak.
Een meer gelijk speelveld bij gebruik van de Zwift racing score blijkt op dit moment in de praktijk nog wel een beetje tegen te vallen.

Ik heb vandaag een race gedaan en de winnaar was een A-cat rijder met een ftp van 4.65W/kg die gemiddeld 4.3W/kg reed. De andere rijders die voor mijn eindigden waren allemaal B-cat rijders afgezien van twee Japanners die respectievelijk 3.6 en 3.9 W/kg reden. Zelf heb ik een ftp van 3.2W/kg dus dat was een beetje kansloos en werd er op de eerste KOM al afgereden. Ik ben dan ook op plek 15 van de 25 geëindigd op 2 min van de winnaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 23:21
Het is weer tijd geworden om mijn Elite Qubo Digital Smart B+ van zolder te halen, maar ik twijfel of ik dat wel moet doen of hem moet verkopen en een direct drive neer moet gaan zetten. Ik fiets nu in de winter altijd in onze 'tuinkamer', maar dat is direct ook de werkkamer voor thuiswerken en een plek waar de peuter graag speelt en van alles bouwt. Op- en afbouw van mijn huidige trainer is nogal een gedoe, want je pakt de fiets er niet makkelijk even af. In de praktijk staat er dus de hele winter een fiets op een trainer en dat vind mijn vrouw niet echt ideal vanwege spelende kinderen en kettingen. En esthetisch heeft ze er ook wel wat op aan te merken, maar dat terzijde. Zelf vind ik het eeder een nadeel dat ik mijn stalen gravelfiets de hele winter niet gebruik omdat ik die op te Elite heb staan en iedere keer banden wisselen ook niet iets is wat je vlot even doet. Bij mijn carbon Casati kan ik wel makkelijk een ander wiel met een trainerband steken, maar (en ik weet dat het nergens op slaat) die zet ik eigenlijk liever niet vast in deze trainer.

Anyway, waar ik dus benieuwd naar ben is hier de ervaring is met het niet-permanent klaar hebben staan van een direct drive trainer. Zijn die dingen vlot neer te zetten en op te ruimen en gaat het plaatsen van de fiets net zo vlot als een ander wiel steken? En wat is de beste keuze, ervan uitgaande dat ik met Wahoo Powrlink en Elemnt Roam op Zwift rijd? Sowieso wil ik met een cassette fietsen, want ik gebruik de Zwift Play.

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 27-09-2024 22:50 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46
Mijn belangrijkste ervaring (ik ben nu 43, ik was ergens eind 20 toen ik begon met indoor cycling) is dat laagdrempelig moet zijn om de training te beginnen. Wat dat voor jou is, is voor ons niet in te schatten. Ik heb jarenlang gewerklt met een setup waar de fiets nog ingeklikt moest worden, werkte prima. Het moment dat je denkt: "Ik wilde toen ik vanochtend opstond eigenlijk x doen,.maar het ophalen en plaatsen van de fiets weerhoudt me, dat is het moment dat je geld moet uitgeven.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
Hier in huis staat de trainer in 3 minuten klaar. Trainer op zijn matje, wiel uit fiets, fiets op trainer en gaan.

Als mijn vrouw wil fietsen en ik zet de setup neer staat de trainer er sneller dan dat ze is omgekleed en drinken heeft gepakt. (uiteraard ook andersom, ik zeg niet dat ze traag omkleed ;)). Direct drive ding dus.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 06:22
Webgnome schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:41:
De “beter worden” podcast had daar ook een aflevering over (#4), sowieso wel een aanrader voor tijdens het trainen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
n0pe schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:48:
[...]

De “beter worden” podcast had daar ook een aflevering over (#4), sowieso wel een aanrader voor tijdens het trainen.
Uit eindelijk blijft aflevering 1 de aller belangrijkste (consistentie).

• Requiem19
Webgnome schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:41:
Dat wordt pas echt interessant als je veel uren gaat maken.

EN: er is altijd wat verwarring over de juiste distributie van Polarized, meeste recente onderzoeken laten zien dan de pro’s meer pyramidal dan polarized trainen.

• verstappen33
ElPaco schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:40:
Hier in huis staat de trainer in 3 minuten klaar. Trainer op zijn matje, wiel uit fiets, fiets op trainer en gaan.

Als mijn vrouw wil fietsen en ik zet de setup neer staat de trainer er sneller dan dat ze is omgekleed en drinken heeft gepakt. (uiteraard ook andersom, ik zeg niet dat ze traag omkleed ;)). Direct drive ding dus.
Hier staat die ook in 4-5 minuten inclusief omkleden en drinken pakken.
Enige wat ik mis, is de multimedia opstelling eromheen. Ik heb geen grote TV erbij, ik doe 99% via mijn telefoon en heb een JBL Bluetooth speaker als muziekje erbij.

De meeste trainingen zijn voor mij maximaal 1,5 uur en redelijk intensief qua intervallen enzo.

Bij een indoor duurtraining van 2 uur of langer pak ik de laptop er nog wel eens bij voor wat YouTube of Netflix. Maar dat zijn eentonige trainingen en dan heb ik vaak wel wat afleiding nodig.

Ik hoop komend jaar een kamer vrij te krijgen voor echt een trainingsruimte. Hier wil ik dan ook wat kracht training etc doen met gewichten.

Maarja eerst 1 van de kinderen zover krijgen dat ze naar zolder wil gaan en moet mijn vrouw ook nog zover krijgen om flink geld uit te geven voor een smart-bike plus alle overige spullen die ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik heb eerst een Kickr Core gedeeld met m’n vriendin. Dus elke keer fiets wisselen.

Sure, in tijd 5m werk. Maarrrrr, als het ‘s avonds 20:30 is en je moet jezelf naar de fiets slepen is dat net het verschil tussen wel/niet gaan vonden wij.

Daarna een Kickr bike gekocht. Zo ingesteld dat we alleen de frame maat moest wisselen tussen onze set-ups.

Game changer. Voor mij is net als @MrAngry de afdronk dat je eigenlijk altijd gelijk op je apparaat moet kunnen springen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:36
Voor mij geldt dat ik indoor trainen vaak pas leuk vind als de rit erop zit. Ieder excuus vooraf met spullen klaarzetten, verbindingsproblemen etc. is een reden om het uit te stellen. Als je die vooraf weg kunt nemen, vind ik het draaglijk.

Zelf zorg ik gewoon dat vanaf september alles klaar staat, en dan zet ik mijn zomerfiets 'vast' op de trainer, en die komt er niet eerder dan maart weer vanaf. De vaste setup nodigt dan ook wel uit om er een uurtje op te springen. Naarmate je het wat vaker doet, het eerder donker en het weer slechter wordt, gaat de drempel/weerstand gedurende de winter ook vanzelf omlaag.

Begrijp dat het niet voor iedereen zo werkt, maar een wheel-on trainer of spelende peuter zijn makkelijk op te lossen problemen (peuter op een andere plek, of hekje er omheen). Je kunt bijvoorbeeld zo'n doek om je setup gooien. Voor een peuter misschien niet voldoende, maar voor een thuiswerkplek prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRnT_Xf-h7Vb-hkq_AvB-KW6abE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmmvnBHV3m7K29uO7MQ8M9SQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:44
Requiem19 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:57:

Game changer. Voor mij is net als @MrAngry de afdronk dat je eigenlijk altijd gelijk op je apparaat moet kunnen springen.
Zo heb ik vorige week er via mp ook een fiets bijgekocht (nr. 3 😬🙈) voor op de trainer.
Zeker met het wisselvallige weer, niet steeds dat gesleep met die fietsen.
Bij mij staat de trainer (nog) boven dus trap op.
Erg fijn om er zo op te kunnen stappen bij weinig tijd of veranderende weersvoorspellingen en dat je dan niet dat gesleep hebt.

Maar ieder zijn ding.

• Webgnome
Requiem19 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:32:
[...]

Dat wordt pas echt interessant als je veel uren gaat maken.

EN: er is altijd wat verwarring over de juiste distributie van Polarized, meeste recente onderzoeken laten zien dan de pro’s meer pyramidal dan polarized trainen.
Dat zeg ik. Rabbit Hole. Train nu 3 keer in de week 1,5 ~ 4h per keer. (In het weekend natuurlijk langer). Zoals ik al zei ik maak eerst even mijn huidige schema af, dan kijken we weer verder..

Strava | AP | IP | AW

• Aziraphale
Dank voor de reacties! Ik denk dat er dan toch een direct drive gaat komen, maar ik twijfel nog even welke. Onderzoek heeft mijn lijstje teruggebracht tot:

- Wahoo Kickr Core (499€)
- Elite Suito T (439€)
- Elite Direto XR-T (499€)

Alledrie hebben prima reviews, maar ik hoor graag praktijkervaringen. Ik neigde in eerste instantie sterk naar de Kickr Core omdat ik verder ook alles van Wahoo heb, maar de Elite's lijken wat minder opruimplek in te nemen door de inklapbare poten.

Wat is het advies hier? Wahoo nemen of toch weer voor Elite gaan?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
@Aziraphale
Heb een Suito-T gehad, unit is na verkeerde calibratie en defecten geruild voor een Tacx Neo 2.
Kan je geen Elite adviseren...
De Tacx daarintegen bevalt uitstekend!
Zou uit je lijst kiezen voor een Wahoo

[ Voor 9% gewijzigd door raymondw op 28-09-2024 16:53 ]

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
Hier doet de Suito-T het anders prima!

WoT stats

• Faxe
Aziraphale schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:25:
Dank voor de reacties! Ik denk dat er dan toch een direct drive gaat komen, maar ik twijfel nog even welke. Onderzoek heeft mijn lijstje teruggebracht tot:

- Elite Suito T (439€)

Alledrie hebben prima reviews, maar ik hoor graag praktijkervaringen. Ik neigde in eerste instantie sterk naar de Kickr Core omdat ik verder ook alles van Wahoo heb, maar de Elite's lijken wat minder opruimplek in te nemen door de inklapbare poten.

Als je Zwift gebruikt zou ik de Kickr Core nemen. Daarmee kun je gebruik maken van virtual shifting wat ik prettig vind werken. Moet je alleen nog wel iets kopen om mee virtueel te kunnen schakelen.

• Aziraphale
Faxe schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:16:
[...]

Als je Zwift gebruikt zou ik de Kickr Core nemen. Daarmee kun je gebruik maken van virtual shifting wat ik prettig vind werken. Moet je alleen nog wel iets kopen om mee virtueel te kunnen schakelen.
Ik heb de Zwift Play, maar zou je dan de versie met de Cog nemen of met een cassette? Mijn indruk van DC Rainmaker is dat een cassette beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTTFF
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:31
Aziraphale schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:25:

- Elite Suito T (439€)

Ik heb de Kickr Core. Wat voor mij de doorslag was is dat als ik de recensies zo las de Elite’s wat moeite hebben met aanpassingen in wattages in ERG stand. De Wahoo is daar erg vlot in en zit meteen weer op het juiste wattage. Dus als je veel traingen in ERG doet is de Kickr wellicht fijner.
Verder ook een prima trainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
Ik gebruik de cassette die op de Kickr zat toen ik hem kocht 2 maand geleden. Dat werkt prima. Heb geen ervaring met de Cog maar ziet er een beetje plastic achtig uit als ik de video's bekijk.Als je de Play al hebt lijkt me de Kickr core de beste optie.

• Aziraphale
Ok, het gaat de Core worden. :) Nog een dingetje wat ik me bedacht met betrekking tot de keuze voor Cog of cassette: Ik rij (uiteraard) met Campagnolo. Daar is wel een body voor de Core voor, maar dan ben ik weer 70€ extra kwijt en daar heb ik weinig trek in. Komt bij dat ik eigenlijk altijd met ERG rijdt. Zou dan de standaard Shimano/Sram versie nig steeds de beste keuze zijn boven de Cog?

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Aziraphale schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:46:
[...]

Ik heb de Zwift Play, maar zou je dan de versie met de Cog nemen of met een cassette? Mijn indruk van DC Rainmaker is dat een cassette beter is.
Die Cog is niet meer dan een 14 kransje met plastic geleiders er omheen. Die zit ook op je cassette, dus wat dat betreft maakt het niet uit. Alleen slijt je cassette natuurlijk wel onregelmatig als je alleen virtueel gaat schakelen. Virtueel en echt schakelen kun je beter niet mixen.

Maar lang verhaal kort; het maakt bar weinig uit. Als er een cassette op zit al, zou ik die lekker (eerst op) gebruiken. Ik doe dat ook op mijn Core en het werkt prima.

Virtueel schakelen is wel lekker stil en kan ook onder volle kracht. Enige nadeel is dat het knopje op de Play controllers soms een beetje zoeken is.

Edit: Wat Campag betreft weet ik niet, maar voor 11 speed zijn de cassettes compatible. Voor 10 speed sowieso niet en voor nieuwere groupsets heb ik geen idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 28-09-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Morrar schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:02:
[...]

Die Cog is niet meer dan een 14 kransje met plastic geleiders er omheen. Die zit ook op je cassette, dus wat dat betreft maakt het niet uit. Alleen slijt je cassette natuurlijk wel onregelmatig als je alleen virtueel gaat schakelen. Virtueel en echt schakelen kun je beter niet mixen.

Maar lang verhaal kort; het maakt bar weinig uit. Als er een cassette op zit al, zou ik die lekker (eerst op) gebruiken. Ik doe dat ook op mijn Core en het werkt prima.

Virtueel schakelen is wel lekker stil en kan ook onder volle kracht. Enige nadeel is dat het knopje op de Play controllers soms een beetje zoeken is.

Edit: Wat Campag betreft weet ik niet, maar voor 11 speed zijn de cassettes compatible. Voor 10 speed sowieso niet en voor nieuwere groupsets heb ik geen idee.
Nou ja, er zit niks op omdat ik dus nog moet kiezen tussen een met cog of een met cassette. Maar aangezien ik eigenlijk nooit schakel op de trainer heb ik met een cassette 10 kransjes teveel. Ter illustratie: Ik heb de afgelopen jaren vaak mijn fixed gear op de trainer gehad en nooit het gebrek aan kransjes gemist. Maar ik zag net ook dat je met de cog gewoon een body hebt en dus altijd nog een cassette kunt monteren. Ik denk dat ik dus maar die met de cog bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Morrar schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:02:
[...]

Bij de COG is het toch schakelen op de hendels en niet op de play controllers? Tenminste bij de Zwift Ride fiets. Ah, dan als je je eigen fiets erop zet zal je wel de losse play controllers erbij moeten kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Giel schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:58:
[...]

Bij de COG is het toch schakelen op de hendels en niet op de play controllers? Tenminste bij de Zwift Ride fiets. Ah, dan als je je eigen fiets erop zet zal je wel de losse play controllers erbij moeten kopen?
Dat Zwift Ride frame heeft inderdaad aparte handles ervoor. Op je "normale" fiets zitten daar je gewone shifters. Virtueel schakelen doe je met knopjes aan de zijkant van de Play controllers. Of met knopjes van de Zwift Click controller (of hoe dat ding ook heet). Je moet deze er dus nog bij kopen inderdaad.

In feite is virtueel schakelen niets meer dan weerstand verhogen en snelheidsberekening aanpassen. Je gaat dan immers (virtueel) sneller bij een gelijke cadans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Die Click controller zit er bij de Kickr Core Cog standaard bij, maar ik had al eerder een keer de Zwift Play gekocht voor het gemak van het bedienen van Zwift vanaf het stuur. Maar eens kijken hoe dat straks gaat werken, maar ik vermoed dat bij mij de Click controller ongebruikt in de kast komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:28
Ik heb een tijdje geleden van marktplaats een set van Wahoo Kickr Power, Headwind en Climb gekocht. De eerste 2 al direct geprobeerd met de fiets van mijn vrouw, en dat ging allemaal goed qua aansluiting enzo. De climb zou voor mijn fiets zijn, dus die niet geprobeerd (wel werkend gezien uiteraard). Met het slechte weer heb ik die deze week geïnstalleerd, maar we kwamen tot de conclusie dat we niet de juiste tussenstukjes hadden voor de thru-axle van mijn Canyon, maar alleen voor de quick-release as. Ik heb gegoogled om die verloopstukjes te vinden, maar ik krijg ze niet gevonden. Weet iemand wat ik bedoel?

TL;DR, wat moet ik kopen voor het aansluiten van een Canyon-as op de Wahoo Climb?

Voor als het belangrijk is, ik heb een Canyon Ultimate CF SL 8 Disc, vooras Canyon Front Thru Axle, 12 mm x 100 mm, Thread: M12 x 1.0, Fixed Lever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

mat.hi.as schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:36:
Ik heb een tijdje geleden van marktplaats een set van Wahoo Kickr Power, Headwind en Climb gekocht. De eerste 2 al direct geprobeerd met de fiets van mijn vrouw, en dat ging allemaal goed qua aansluiting enzo. De climb zou voor mijn fiets zijn, dus die niet geprobeerd (wel werkend gezien uiteraard). Met het slechte weer heb ik die deze week geïnstalleerd, maar we kwamen tot de conclusie dat we niet de juiste tussenstukjes hadden voor de thru-axle van mijn Canyon, maar alleen voor de quick-release as. Ik heb gegoogled om die verloopstukjes te vinden, maar ik krijg ze niet gevonden. Weet iemand wat ik bedoel?

TL;DR, wat moet ik kopen voor het aansluiten van een Canyon-as op de Wahoo Climb?

Voor als het belangrijk is, ik heb een Canyon Ultimate CF SL 8 Disc, vooras Canyon Front Thru Axle, 12 mm x 100 mm, Thread: M12 x 1.0, Fixed Lever
Via Wahoo kan je de juiste adapter klaarblijkelijk los aanschaffen, maar ze staan niet in de store. Dus even een mailtje sturen.

Zie: https://www.reddit.com/r/...ruaxle_adaptor/?rdt=61103

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Denk dat ik mij ook maar even meld in dit topic :P Normaal gesproken ben ik van het hardlopen maar door een kleine blessure zit dit er even niet in. Omdat er in de schuur toch nog een Cube Nuroad race gravelbike staat te niksen ben ik van plan om zo'n trainer te kopen om toch nog bezig te zijn.

Waarschijnlijk wordt het zo'n Wahoo Kickr Core met het Cog/Click systeem. Je bent dan weliswaar gebonden aan Zwift maar voor die periode is dit ook wel te overzien. Het grote voordeel voor mij is dat er geen 2e cassette nodig is, het geluidsniveau en het gemak van aansluiten.

Alleen moet ik nog in de materie duiken want ik snap er geen reet van als men het heeft over erg-mode trainen etc. :+

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 30-09-2024 21:01 ]

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
vhal schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:59:
Denk dat ik mij ook maar even meld in dit topic :P Normaal gesproken ben ik van het hardlopen maar door een kleine blessure zit dit er even niet in. Omdat er in de schuur toch nog een Cube Nuroad race gravelbike staat te niksen ben ik van plan om zo'n trainer te kopen om toch nog bezig te zijn.

Waarschijnlijk wordt het zo'n Wahoo Kickr Core met het Cog/Click systeem. Je bent dan weliswaar gebonden aan Zwift maar voor die periode is dit ook wel te overzien. Het grote voordeel voor mij is dat er geen 2e cassette nodig is, het geluidsniveau en het gemak van aansluiten.

Alleen moet ik nog in de materie duiken want ik snap er geen reet van als men het heeft over erg-mode trainen etc. :+
Je bent enkel gebonden aan zwift om in simulatie te schakelen.

ERG mode betekend dat je app/device (kan een compatible garmin zijn met een workout, een app op je telefoon (join, trainer road,...) of een app op een pc waarvan een workput je trainer verteld op welk moment de weerstand hoeveel watt moet zijn.
Zo'n workout ziet er dan bv zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNCQFcT1wNt3l13WO-C9By-H-3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSWkom51PPncjh4h2O68V0nF.png?f=fotoalbum_large
Waarbij de horizontale lijn je drempel vermoge is en je dus bepaalde blokken onder en boven dat vermogen moet trappen.

Het vermogen wat je trapt is wen functie van snelheid (trapfrequentie/cadans) en kracht. Als je sneller trapt gaat de weerstand automatich omlaagg zodat je toch de voorgeschreven (bv) 200 watt trapt. Trap je langzamer gaat de weerstand omhoog zodat je nog steeds 200 watt trapt. Als je blokje voorbij is gaat de doelweerstand bv naar 300 watt.

Je kan dus zonder te schakelen of met instellingen te prutsen een hele gevarieerde workout afwerken. Het enige waar je een beetje op moet letten is dat je niet te snel van cadans wisselt, dan loop je snel achter de feiten aan.

(En dat kan dus allemaal ook met de cog)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Wat @Prulleman zegt!! d:)b

Gisteren ook een Vo2Max training gedaan met TrainerRoad, intervalletjes van 30 seconden op 120% FTP gevolgt door 30 seconden rust op 40% FTP..

Zonder ERG mode is het een ramp om je power "spot on" te krijgen..
De trainer schakelt echt binnen 1-2 seconden naar het juiste vermogen.

Alleen moet je wel een beetje anticiperen op het moment dat de weerstand veranderd, als je lekker 100W aan het trappen bent en je hebt ineens 310W, dan moet je wel even je cadans en het momentum in de gaten houden (als in 1 seconden voor het blokje begint je rpm te verhogen), anders val je 10-20rpm terug en moet je echt ff kracht zetten om weer in het juiste momentum te komen..

Andersom geld ook, van 310 naar 100W is alsof je ineens in het luchtledige trapt zodra de weerstand wegvalt...

Vooral de hele korte intervalletjes is het gewoon fijn om zonder te schakelen etc gewoon gelijk het juiste vermogen trapt.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 01-10-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:21
Een mooie aanbieding als je een smart trainer met zwift cog overweegt: nu de play handlebars gratis bij een wahoo trainer via zwift: https://eu.zwift.com/collections/smart-trainers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greybeard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 17:11
€119- bij de action, niet verkeerd voor een starter met een klein budget of als een travel setup.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k2pb708FdymSGLKj3ccf4-Lnw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwcPQVOXxiK9efzq9wP4Gyy0.jpg?f=fotoalbum_large

Every battle is won before it is fought

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
Greybeard schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:53:
€119- bij de action, niet verkeerd voor een starter met een klein budget of als een travel setup.[Afbeelding]
Op MP kosten ze 30 euro (en waarschijnlijk hebben tig mensen uit je fiets kennissenkring er nog eentje in de schuur staan). Zo'n trainer is echt precies niets waard*, dus dit niet kopen is 119,- is korting op iets waar je wel wat aan hebt.

*Prima om zo'n ding te gebruiken cq. lenen, maar om hier nog nieuw 119,- aan uit te geven niet in mijn ogen.
Koop dan een 2de hands smart trainer, als het dan niks is zet je die weer op MP. Ook al ben je niet zo'n goede handelaar, dat kost je echt zo snel geen 119,- (tussen inkoop en verkoop).

[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 01-10-2024 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:38
mhr-zip schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

.. dus dit niet kopen is 119,- is korting op iets waar je wel wat aan hebt.
Tailfin? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
[...]

Op MP kosten ze 30 euro (en waarschijnlijk hebben tig mensen uit je fiets kennissenkring er nog eentje in de schuur staan). Zo'n trainer is echt precies niets waard*, dus dit niet kopen is 119,- is korting op iets waar je wel wat aan hebt.

*Prima om zo'n ding te gebruiken cq. lenen, maar om hier nog nieuw 119,- aan uit te geven niet in mijnn ogen.
Koop dan een 2de hands smart trainer, als het dan niks is zet je die weer op MP. Ook al ben je niet zo'n goede handelaar, dat kost je echt zo snel geen 119,- (tussen inkoop en verkoop).
Waarom zou je hier niks aan hebben? Voor de instapper?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
Webgnome schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Waarom zou je hier niks aan hebben? Voor de instapper?
Volgens mij is de strekking van het verhaal dat je ze voor een prikkie op MP kunt kopen, dus waarom zou je dan 120 euro betalen voor een van de action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Poll: Wat voor trainer gebruik je? (Herfst 2024)
analoge (wheel-on) trainer
"smart" wheel-on trainer
"smart" direct-drive trainer
all-in-one setup ala kickr bike
analoge hometrainer
"smart" hometrainer
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406743&layout=2
Ook een poll maken? Klik hier

Poll heeft moeite met updaten. Als je niet de juiste resultaten ziet, klik dan hier

(Ik snap dat er ook mensen zijn die alleen maar buiten rijden, sorry heb ik geen optie voor toegevoegd. Maar dan hoef je de poll dus ook niet in te vullen O-) (wel kudos en respect!).

[ Voor 17% gewijzigd door mhr-zip op 01-10-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 00:49

derx666

mecker ende blaet

Zelfs een wheel-on trainer met "smart" functionaliteit, eg. "vermogen" via ANT+ of BT is zwaar ruk. Die waardes wat die dingen uitspugen is op z'n best slecht, en meestal belabberd of zwaar ruk.

Investeer dan een paar euro meer, en koop een 2e handse DD trainer op MP. Dan ben je voor 300-350 wel klaar denk ik, gezien een nieuwe Kickr Core tegenwoordig 499 kost, en volgens mij de nieuwe (weet niet zeker of hij al gereleased is) JetBlack zelfs maar 399. JetBlack was dezelfde trainer als de Zwift One, en beide werden door DC Rainmaker en GPlama gewoon goed gereviewed.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Het zal dan wel anders zijn voor hanbikers dan voor wielrenners. Ben toch maar wat blij met mijn kickr snap. Uiteindelijjk gaat het er om denk ik wat je garmin / polar / hartslag aangeeft en of je dus in de juiste zone bezig bent.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Een direct drive neemt wel een aantal nadelen weg, die een wheel-on wel heeft/kan hebben*.

Maar het echte verschil zit in mijn ogen in smart vs non-smart. Bij mijn non-smart trainer was mijn irritatie niet dat mijn wiel doorslipte, maar dat ik het gewoon dodelijk saai vind. Aan mij totaal geen voldoening geeft of een ervaring biedt die ergens in de buurt van "wel aardig" komt.

*Als je lagere (piek)vermogens trapt/draait, dan zal je ook minder last hebben van doorslippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:26:
Het zal dan wel anders zijn voor hanbikers dan voor wielrenners. Ben toch maar wat blij met mijn kickr snap. Uiteindelijjk gaat het er om denk ik wat je garmin / polar / hartslag aangeeft en of je dus in de juiste zone bezig bent.
Als je alleen op hartslag traint is dat prima. Maar, indien mogelijk, is op vermogen trainen toch echt wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:26:
Tikkeltje tricky om binnen op HR te trainen, vaak is die binnen redelijk wat hoger.

(Aan de andere kant wellicht ook juist beter, zodat je niet té hard traint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

derx666 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:11:
Zelfs een wheel-on trainer met "smart" functionaliteit, eg. "vermogen" via ANT+ of BT is zwaar ruk. Die waardes wat die dingen uitspugen is op z'n best slecht, en meestal belabberd of zwaar ruk.

Investeer dan een paar euro meer, en koop een 2e handse DD trainer op MP. Dan ben je voor 300-350 wel klaar denk ik, gezien een nieuwe Kickr Core tegenwoordig 499 kost, en volgens mij de nieuwe (weet niet zeker of hij al gereleased is) JetBlack zelfs maar 399. JetBlack was dezelfde trainer als de Zwift One, en beide werden door DC Rainmaker en GPlama gewoon goed gereviewed.
Ik heb pas ook een Kickr Core gekocht, heb ook gekeken naar een JetBlack en deze was $399 echter is ook gewoon €499. Hetzelfde als een Kickr, wat ik kon vinden heeft het geen voordeel meer, vermogen en percentage is gelijk. Jetblack zou deze maand uitkomen.

Heb uiteindelijk gekozen voor de Wahoo omdat dit een gevestigd merk en product is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 01:01
derx666 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:11:
Nou nou... een paar jaar geleden was je nog helemaal het mannetje als je een goede wheelon had. De waardes die mijn Bushido uitspuugt zijn wellicht niet perfect, maar we weten allemaal dat je buiten en binnen sowieso niet moet vergelijken.
[...]

*Prima om zo'n ding te gebruiken cq. lenen, maar om hier nog nieuw 119,- aan uit te geven niet in mijn ogen.
120 euro dat is heden ten dagen geen wereldbedrag. Het is nieuw, dus met garantie, en als je gewoon wat wilt spinnen met een muziekje erbij is dit een dikke prima toch. Tuurlijk kan je op MP alles goedkoper hebben. Maar bij het "welke fiets zal ik kopen" roepen we ook niet allemaal dat je naar marktplaats moet gaan ;)
mhr-zip schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:36:
Een direct drive neemt wel een aantal nadelen weg, die een wheel-on wel heeft/kan hebben*.
Een direct drive heeft daarentegen als nadeel dat het minder eenvoudig is, of soms zelfs niet mogelijk, om van fiets te variëren. Een wheelon, mits de bandenmaat overeen komt, vreet sowel QR als true-axle, en over drivetrains hoef je niet eens na te denken. Alles past.
De Zwift Cog heeft de drivetrain incompatibility natuurlijk wel een beetje weggenomen. Maar betaal je natuurlijk ook voor.

Tuurlijk is een direct drive fijner fietsen. Maar laten we nou niet doen dat een wheelon een idiote keus is, want budgettechnisch is het echt geen verkeerd principe.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Mistraller schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Nou nou... een paar jaar geleden was je nog helemaal het mannetje als je een goede wheelon had. De waardes die mijn Bushido uitspuugt zijn wellicht niet perfect, maar we weten allemaal dat je buiten en binnen sowieso niet moet vergelijken.

[...]

120 euro dat is heden ten dagen geen wereldbedrag. Het is nieuw, dus met garantie, en als je gewoon wat wilt spinnen met een muziekje erbij is dit een dikke prima toch. Tuurlijk kan je op MP alles goedkoper hebben. Maar bij het "welke fiets zal ik kopen" roepen we ook niet allemaal dat je naar marktplaats moet gaan ;)

[...]

Een direct drive heeft daarentegen als nadeel dat het minder eenvoudig is, of soms zelfs niet mogelijk, om van fiets te variëren. Een wheelon, mits de bandenmaat overeen komt, vreet sowel QR als true-axle, en over drivetrains hoef je niet eens na te denken. Alles past.
De Zwift Cog heeft de drivetrain incompatibility natuurlijk wel een beetje weggenomen. Maar betaal je natuurlijk ook voor.

Tuurlijk is een direct drive fijner fietsen. Maar laten we nou niet doen dat een wheelon een idiote keus is, want budgettechnisch is het echt geen verkeerd principe.
Dan heb je nog niet het verschil in geluid genoemd. Ben ook wel benieuwd hoe lang je doet met een band op zo'n trainer als je een winter veel binnenfietst. En dan heb je nog dat er variatie zit in de weerstand door de slijtage van de band en de luchtdruk. Warm/koud/lucht loopt er langzaam uit dus voor elk ritje even strak oppompen etc kan ik me voorstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
[...]

Die dingen zijn nog steeds van nut bij de clubs. Zie ze nog genoeg in ieder geval, ook bij de nieuwelingen/junioren die er mee warm rijden voor wedstrijden. In dat geval is dit wel een leuke aanbieding.

Maar laten we nou niet gaan doen alsof je dit ooit nog zou kopen als in de winter wilt blijven trainen indoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 00:49

derx666

mecker ende blaet

[...]

[...]

[...]

Paar jaar geleden zal dan toch al gauw meer dan 4jr. zijn.
Je moet ook niet vergeten dat in de laatste 2-3 jaar de DD trainers echt heel veel goedkoper zijn geworden.

Wat jij aangeeft over nadelen van DD zie ik ook niet helemaal, want hoe vaak wissel je nou daadwerkelijk van fiets op de trainer? Als je altijd dezelfde fiets gebruikt is het, achterwiel eruit, fiets op de DD, en fietsen. Bij een wheel on is het (als je slim bent) achterwiel eruit, wiel met trainingsband erin, op de trainer, beetje lucht uit de band laten, roller strak tegen band zetten, band wat oppompen zodat ie minder doorslipt.

En dan heb ik het nog niet over de onzinnige waardes die de wheel-on trainer geeft. Zelfs met een Kickr Snap (evt ook een tacx, maar die ken ik niet goed) is het redelijk onbetrouwbaar. Als je geluk hebt zit je binnen de 10% nauwkeurigheid, echter is dat niet constant 10% over elk vermogen. Kan zo maar 10-20% minder op sprint, en 10% meer op 20min power zijn. Compleet andere vermogenscurve dus. Voor training heb je er iig vrij weinig aan buiten dat je beweegt. Je loopt wel risico dat je of te zwaar of te licht traint.

Met de meeste DD trainers tegenwoordig (reviews lezen) zit het gerapporteerde vermogen gewoon binnen een marge van 1 a 2 procent. Dat is ook mijn ervaring op mijn Kickr Core, en nu Kickr v6 icm Favero Assioma Duo pedalen. Waardes zijn gewoon vergelijkbaar, en daardoor zowel binnen als buiten nagenoeg identiek.

En wat Requiem19 zegt: Geluid. Een DD is zoveel stiller dan een Wheel-on, plus dat je echt een trainingsband nodig hebt. Een normale band slijt als een malle op die dingen.

Er is op dit moment voor een redelijke prijs gewoon zoveel beters te krijgen dat een Wheel-on trainer echt niet meer van deze tijd is.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Requiem19 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Dan heb je nog niet het verschil in geluid genoemd. Ben ook wel benieuwd hoe lang je doet met een band op zo'n trainer als je een winter veel binnenfietst. En dan heb je nog dat er variatie zit in de weerstand door de slijtage van de band en de luchtdruk. Warm/koud/lucht loopt er langzaam uit dus voor elk ritje even strak oppompen etc kan ik me voorstellen?
Mijn band is nu 4 jaar oud. 10K gepasseerd volgens statshunters. Een rode van decathlon. Slijtage nihil, alleen zo nu en dan even de gladheid wegpoetsen met wasbenzine zo om de 10 ritjes. Hij begint wel ietsje minder soepel te worden, dat is wel waar. Mijn vrouw rijdt overigens gewoon op een oud vierkant geworden buitenband.
Garage is altijd zo rond de 15~18 graden in het najaar/winter. Tuurlijk zo nu en dan even de druk checken maar net zoals je dat met elk biba wiel gewend bent, doe je dat niet heel erg vaak.
Geluid heb ik geen klachten over. Vergeleken met de Core van mijn broer, ik hoor geen significant verschil. Nu is het natuurlijk zo dat een tacx bushido een dikkere rol heeft dus toerental is wat lager. Drivetrain hoor je maar dat is niet anders dan een direct drive.

Het enige wat absoluut storend is, is dat er slip optreedt bij flinke hellingshoek of plotselinge variaties (die ik in zwift overigens niet altijd realistisch vind maar dat terzijde). Dan heb ik het wel over hellingen boven de ~12 graden. En dat zal op termijn ook bij mij zeker leiden tot een directdrive.

Het is en blijft binnenfietsen en hoe dan ook lijkt het niet in de verste verte op een heerlijk tochtje buiten.

:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
derx666 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:48:
[...]

Paar jaar geleden zal dan toch al gauw meer dan 4jr. zijn.
Je moet ook niet vergeten dat in de laatste 2-3 jaar de DD trainers echt heel veel goedkoper zijn geworden.

Wat jij aangeeft over nadelen van DD zie ik ook niet helemaal, want hoe vaak wissel je nou daadwerkelijk van fiets op de trainer?
Binnen 2 uur? Mijne is een 10SPD, die van mijn vrouw een 9SPD.
Als je altijd dezelfde fiets gebruikt is het, achterwiel eruit, fiets op de DD, en fietsen. Bij een wheel on is het (als je slim bent) achterwiel eruit, wiel met trainingsband erin, op de trainer, beetje lucht uit de band laten, roller strak tegen band zetten, band wat oppompen zodat ie minder doorslipt.
Rol stel je 1x af. Ben ik al 4 jaar niet meer aan geweest. Gewoon zo eens in de zoveel ritjes even je bandendruk checken. Gewoon zoals je buiten ook doet, met een biba niet echt vaak dus.
En dan heb ik het nog niet over de onzinnige waardes die de wheel-on trainer geeft. Zelfs met een Kickr Snap (evt ook een tacx, maar die ken ik niet goed) is het redelijk onbetrouwbaar. Als je geluk hebt zit je binnen de 10% nauwkeurigheid, echter is dat niet constant 10% over elk vermogen. Kan zo maar 10-20% minder op sprint, en 10% meer op 20min power zijn. Compleet andere vermogenscurve dus. Voor training heb je er iig vrij weinig aan buiten dat je beweegt. Je loopt wel risico dat je of te zwaar of te licht traint.
Ligt er 100% aan hoe serieus je met power bezig bent. Wij richten ons op duur. En HR is naast Power ook een heel aardige measure hoe de vlag erbij staat. Zolang je alle metingen met 1 device hebt, is de meetwaarde echt niet de volgende dag helemaal anders. We hebben hier beiden een left-4iiii. Dat is nog veel onnauwkeuriger. We zijn nu eenmaal niet allemaal met dezelfde mindset bezig.
Met de meeste DD trainers tegenwoordig (reviews lezen) zit het gerapporteerde vermogen gewoon binnen een marge van 1 a 2 procent. Dat is ook mijn ervaring op mijn Kickr Core, en nu Kickr v6 icm Favero Assioma Duo pedalen. Waardes zijn gewoon vergelijkbaar, en daardoor zowel binnen als buiten nagenoeg identiek.
Binnen/buiten is niet vergelijkbaar. Omstandigheden zijn er gewoon niet naar. Power is leuk maar het is wel degelijk een combinatie van tal van factoren die meespelen hoeveel jouw lichaam eruit kan gooien. Balanceren en opletten op het verkeer, frisse lucht, allemaal zaken die meespelen.
En wat Requiem19 zegt: Geluid. Een DD is zoveel stiller dan een Wheel-on, plus dat je echt een trainingsband nodig hebt. Een normale band slijt als een malle op die dingen.
Is dat van-horen-zeggen of in jouw geval. Mijn trainingsband is van 2019 zag ik zojuist. 25 euro bij de decathon. En een oude buitenband gaat ook prima. Ik ervaar echt, werkelijk geen geluidshinder van de rol. Het is de drivetrain die ik hoor, that's it.
Er is op dit moment voor een redelijke prijs gewoon zoveel beters te krijgen dat een Wheel-on trainer echt niet meer van deze tijd is.
Nogmaals, hangt er echt helemaal vanaf wat je doel en je budget is.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 15-09 11:55

Flipmo

OMG !!

en als je met een wheelon trainer nou ook de power data gebruikt van de left 4iiii, dan heb je dezelfde powerwaardes als buiten. En dus geen last van de minder nauwkeurige wheel on data :)

(zo deed ik het, voordat ik een DD trainer kocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:36
Ik ben aan het overwegen voor de zwift ride met kick core aan te schaffen. Voor op zolder (want airco)

Nu had ik ooit in het verleden een Tacx flux in de garage via MP gekocht. Die maakte enorm veel herrie en je zweette binnen enorm veel. Dus ik deed de garage poort een beetje open zetten, maar dan nog het was gewoon echt niet lekker fietsen.

Dus nu kom ik bij jullie experts ;) deze Zwift zou volgens Gplama een heel stuk stiller zijn. Fietsen jullie ook in een ruimte met airco?

En een ding wat me is bijgebleven de fiets in de trainer geeft niet mee, heel stijf?

Kort samen gevat ik wil sowiezo in de winter doorfietsen maar dan of kiezen voor de sportschool Spinning of deze Trainer?
Pagina: 1 ... 147 ... 161 Laatste