derx666 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:48:
[...]
Paar jaar geleden zal dan toch al gauw meer dan 4jr. zijn.
Je moet ook niet vergeten dat in de laatste 2-3 jaar de DD trainers echt heel veel goedkoper zijn geworden.
Wat jij aangeeft over nadelen van DD zie ik ook niet helemaal, want hoe vaak wissel je nou daadwerkelijk van fiets op de trainer?
Binnen 2 uur? Mijne is een 10SPD, die van mijn vrouw een 9SPD.
Als je altijd dezelfde fiets gebruikt is het, achterwiel eruit, fiets op de DD, en fietsen. Bij een wheel on is het (als je slim bent) achterwiel eruit, wiel met trainingsband erin, op de trainer, beetje lucht uit de band laten, roller strak tegen band zetten, band wat oppompen zodat ie minder doorslipt.
Rol stel je 1x af. Ben ik al 4 jaar niet meer aan geweest. Gewoon zo eens in de zoveel ritjes even je bandendruk checken. Gewoon zoals je buiten ook doet, met een biba niet echt vaak dus.
En dan heb ik het nog niet over de onzinnige waardes die de wheel-on trainer geeft. Zelfs met een Kickr Snap (evt ook een tacx, maar die ken ik niet goed) is het redelijk onbetrouwbaar. Als je geluk hebt zit je binnen de 10% nauwkeurigheid, echter is dat niet constant 10% over elk vermogen. Kan zo maar 10-20% minder op sprint, en 10% meer op 20min power zijn. Compleet andere vermogenscurve dus. Voor training heb je er iig vrij weinig aan buiten dat je beweegt. Je loopt wel risico dat je of te zwaar of te licht traint.
Ligt er 100% aan hoe serieus je met power bezig bent. Wij richten ons op duur. En HR is naast Power ook een heel aardige measure hoe de vlag erbij staat. Zolang je alle metingen met 1 device hebt, is de meetwaarde echt niet de volgende dag helemaal anders. We hebben hier beiden een left-4iiii. Dat is nog veel onnauwkeuriger. We zijn nu eenmaal niet allemaal met dezelfde mindset bezig.
Met de meeste DD trainers tegenwoordig (reviews lezen) zit het gerapporteerde vermogen gewoon binnen een marge van 1 a 2 procent. Dat is ook mijn ervaring op mijn Kickr Core, en nu Kickr v6 icm Favero Assioma Duo pedalen. Waardes zijn gewoon vergelijkbaar, en daardoor zowel binnen als buiten nagenoeg identiek.
Binnen/buiten is niet vergelijkbaar. Omstandigheden zijn er gewoon niet naar. Power is leuk maar het is wel degelijk een combinatie van tal van factoren die meespelen hoeveel jouw lichaam eruit kan gooien. Balanceren en opletten op het verkeer, frisse lucht, allemaal zaken die meespelen.
En wat Requiem19 zegt: Geluid. Een DD is zoveel stiller dan een Wheel-on, plus dat je echt een trainingsband nodig hebt. Een normale band slijt als een malle op die dingen.
Is dat van-horen-zeggen of in jouw geval. Mijn trainingsband is van 2019 zag ik zojuist. 25 euro bij de decathon. En een oude buitenband gaat ook prima. Ik ervaar echt, werkelijk geen geluidshinder van de rol. Het is de drivetrain die ik hoor, that's it.
Er is op dit moment voor een redelijke prijs gewoon zoveel beters te krijgen dat een Wheel-on trainer echt niet meer van deze tijd is.
Nogmaals, hangt er echt helemaal vanaf wat je doel en je budget is.