Klopt, ik volg nu het mid-volume plan van TR, dit zou rond de 6-8 uur per week liggen (klopt ook wel).Kluus schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:44:
[...]
Ik denk ik ook niet, maar waarschijnlijk trappen ze dan op dat moment dus geen 450W en spelen ze het spelletje beter. En wie weet klopt de suggestie dat ze “cheaten” maar ik kan me er verder niet echt aan storen.
Verder herken ik wel wat van het verhaal van @verstappen33 , de keren dat ik een gestructureerd programma (Join) probeerde te volgen werkte vaak juist averechts omdat ik dan bijna altijd inlever op volume. Voor mij werkt afwisselende ritten maken naar gevoel (dus ook veel rustig) gewoon goed en ik vind fietsen leuk genoeg om daar de motivatie voor te vinden. Voor mij past Zwift daar beter bij, maar dan moet het gaming aspect je wel een beetje trekken ja.
Echter voelt het raar om het volume meer te spreiden, fietste ik eerst 3x 2 a 2,5 uur, nu is het 5x een uurtje met af en toe een wat langere training om ook rond de 7u te komen..
Ik ben geen expert op dit gebied, maar als je de trainers/podcasts moet geloven dan zou je beter wat vaker ipv langer op de fiets moeten zitten..
Nu ben ik maar een simpele amateur en zeker geen prof, ik denk dat het voor mij niet zo heel veel winst op zal leveren..
Enige grote voordeel wat ik merk is dat ik niet echt vermoeid ben na een workout (al heb ik nog niet echt zware workouts gehad), en het herstel dus relatief snel is.
Onlangs dit ook eens besproken met wat oud profs waar ik een toertocht mee fietste, hun gaven ook aan dat ze in hun tijd soms wel 15 tot soms wel 20 trainingen hadden per week, meestal was het een ochtend en een middag training, met wat herstel ertussen, en daarnaast nog vaak de gymzaal in voor specifieke oefeningen..
Het ging dan om de maximale prikkel te geven aan het lichaam, en niet zozeer "eindeloos" fietsen.
Groot voordeel wat ik nu al merk is dat ik wat meer tijd over heb, eerder was ik vaak van 18:30 tot 21:00 wel op de fiets, daarna nog douchen etc, dus je hele avond is weg..
Nu met trainingen die 1 a 1,5 uur duren zit ik om 18:00 op de trainer en om 19:30 zit ik alweer gedouched en al op de bank.
We zullen zien of we komende weken wat meer uitdaging krijgen in het schema, vanuit TR heb ik in ieder geval de tips gekregen om juist in de eerste 3 weken wat uitdagender workouts te selecteren (wel in de categorie die ze aanraden als type training) om zo sneller op je eigen niveau te trainen, anders duurt het vrij lang voor je op niveau 3-4 zit.. TR gaat namelijk uit van 0,1-0,3 punt groei per week.
Eenmaal redelijk op je niveau dan zal je AI gewoon zijn werk moeten laten doen voor de "optimale" belasting en eventuele groei van je conditie/FTP etc.
We zullen het zien, tot nu toe nog tevreden over TR, Misschien dat ik ook nog wel Zwift erbij pak wanneer wat meer sociale behoeftes heb of mezelf wil testen in een race ofzo.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/