Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 145 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
Kluus schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Ik denk ik ook niet, maar waarschijnlijk trappen ze dan op dat moment dus geen 450W en spelen ze het spelletje beter. En wie weet klopt de suggestie dat ze “cheaten” maar ik kan me er verder niet echt aan storen.

Verder herken ik wel wat van het verhaal van @verstappen33 , de keren dat ik een gestructureerd programma (Join) probeerde te volgen werkte vaak juist averechts omdat ik dan bijna altijd inlever op volume. Voor mij werkt afwisselende ritten maken naar gevoel (dus ook veel rustig) gewoon goed en ik vind fietsen leuk genoeg om daar de motivatie voor te vinden. Voor mij past Zwift daar beter bij, maar dan moet het gaming aspect je wel een beetje trekken ja.
Klopt, ik volg nu het mid-volume plan van TR, dit zou rond de 6-8 uur per week liggen (klopt ook wel).
Echter voelt het raar om het volume meer te spreiden, fietste ik eerst 3x 2 a 2,5 uur, nu is het 5x een uurtje met af en toe een wat langere training om ook rond de 7u te komen..

Ik ben geen expert op dit gebied, maar als je de trainers/podcasts moet geloven dan zou je beter wat vaker ipv langer op de fiets moeten zitten..
Nu ben ik maar een simpele amateur en zeker geen prof, ik denk dat het voor mij niet zo heel veel winst op zal leveren..
Enige grote voordeel wat ik merk is dat ik niet echt vermoeid ben na een workout (al heb ik nog niet echt zware workouts gehad), en het herstel dus relatief snel is.

Onlangs dit ook eens besproken met wat oud profs waar ik een toertocht mee fietste, hun gaven ook aan dat ze in hun tijd soms wel 15 tot soms wel 20 trainingen hadden per week, meestal was het een ochtend en een middag training, met wat herstel ertussen, en daarnaast nog vaak de gymzaal in voor specifieke oefeningen..
Het ging dan om de maximale prikkel te geven aan het lichaam, en niet zozeer "eindeloos" fietsen.

Groot voordeel wat ik nu al merk is dat ik wat meer tijd over heb, eerder was ik vaak van 18:30 tot 21:00 wel op de fiets, daarna nog douchen etc, dus je hele avond is weg..

Nu met trainingen die 1 a 1,5 uur duren zit ik om 18:00 op de trainer en om 19:30 zit ik alweer gedouched en al op de bank.

We zullen zien of we komende weken wat meer uitdaging krijgen in het schema, vanuit TR heb ik in ieder geval de tips gekregen om juist in de eerste 3 weken wat uitdagender workouts te selecteren (wel in de categorie die ze aanraden als type training) om zo sneller op je eigen niveau te trainen, anders duurt het vrij lang voor je op niveau 3-4 zit.. TR gaat namelijk uit van 0,1-0,3 punt groei per week.
Eenmaal redelijk op je niveau dan zal je AI gewoon zijn werk moeten laten doen voor de "optimale" belasting en eventuele groei van je conditie/FTP etc.

We zullen het zien, tot nu toe nog tevreden over TR, Misschien dat ik ook nog wel Zwift erbij pak wanneer wat meer sociale behoeftes heb of mezelf wil testen in een race ofzo.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:12

Kluus

Gang is alles

Het ligt er ook aan waar je beter in wil worden, als je doel is om tijdens criteriums van een uur maximaal te gaan dan kan je prima af met dat volume. Maar voor lange ritten als cyclos of meerdaagse tochten is het toch vooral volume maken, en daarbij kan je nog afwisselen in de intensiteit.

Ik ken best wat echt snelle cyclo rijders en die rijden allemaal toch vooral veel en hard. Kan zijn dat die profs kortere trainingen afwerken maar blijkbaar dus meerder per dag, 20 uur per week of meer is alsnog heel veel volume.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb mezelf met TR alleen nog maar over de kop gereden 2 winters. Die sweet spot blokken maakten me gewoon te kapot.

Heb wel het idee dat het nu een stuk genuanceerder is met de adaptive training etc. Deze winter misschien toch maar een poging wagen :-).

Grote probleem blijft imo gewoon dat je óók rustig volume moet doen. In de winter is dit in NL kak, omdat 3+ uur buiten fietsen niet altijd een pretje is. Mijn ideale winter seizoen zou zijn:

2x 3 uur rustig (buiten)
2x 1a1.5 uur intervallen zonder al te veel structuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik hoop vooral dat het komende winter weer wat droger is, dan kan ik gewoon in het weekend langere rondes in het bos blijven rijden op de MTB en dan door de week inderdaad kortere ritten indoor. In het bos rij je toch wat beschutter en is het wat mij betreft prima uit te houden, maar afgelopen winter ging dat ook al niet omdat alles hier de hele winter compleet blank heeft gestaan (en nu nog is er maar een buitje nodig). :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Poeh, begin maar niet over een MTB, moet ik straks nog een fiets erbij kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:26:
Het ligt er ook aan waar je beter in wil worden, als je doel is om tijdens criteriums van een uur maximaal te gaan dan kan je prima af met dat volume. Maar voor lange ritten als cyclos of meerdaagse tochten is het toch vooral volume maken, en daarbij kan je nog afwisselen in de intensiteit.

Ik ken best wat echt snelle cyclo rijders en die rijden allemaal toch vooral veel en hard. Kan zijn dat die profs kortere trainingen afwerken maar blijkbaar dus meerder per dag, 20 uur per week of meer is alsnog heel veel volume.
Klopt, mijn doel deze winter is voornamelijk sterker worden (hoger FTP en inderdaad een uur kunnen knallen op hoge intensiteit).

Lange endurance trainingen zijn gewoon lastig op een indoor trainer, of je moet je mancave echt optimaal inrichten om 3-4u op de trainer te kunnen zitten. In mijn geval in een saaie garage is dit gewoon killing voor je humeur.

Daarom denk ik dat dit trainingplan redelijk goed bij mij past, in de weekenden altijd een 2h Z2 rit, die is nog net te doen op de tacx, en als het weer een beetje meezit dan lekker naar buiten..

Ik zit nog stiekum te kijken naar een gravel/mtb voor het weekend, maar de directrice is nog niet akkoord thuis.. :/

En dan straks in februari/maart gaat het endurance volume wel weer omhoog om klaar te zijn voor de lange toertochten in april zoals de AGR etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:12:
Poeh, begin maar niet over een MTB, moet ik straks nog een fiets erbij kopen :D
Ging jij geen gravelfiets kopen, daarmee kan je ook de bossen in toch?
Naast de indoor ritjes natuurlijk (om het on-topic te houden). ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Ging jij geen gravelfiets kopen, daarmee kan je ook de bossen in toch?
Naast de indoor ritjes natuurlijk (om het on-topic te houden). ;)
Zeker zeker, lekker de MTB trails in Schoorl doen op m'n gravelbike.

Naast de indoor-ritjes. Om het on-topic te houden.

En om het echt on-topic te houden: ik heb nu 4 winters iedere keer wat anders geprobeerd in-door en eigenlijk nog steeds op zoek naar de ideale manier om het leuk te houden binnen.

Winter 1: Zwift. Niet voor mij, vooral als je een traingin met blokken doet is het zo nep dat ik het stom vind (300watt trappen terwijl je avatar 70 km/u berg af rijdt).
Winter 2: TR - volledig gesloopt en niet beter geworden
Winter 3: Nog een keer TR geprobeerd: weer gesloopt
Winter 4: Rouvy: leuk om beetje rond te fietsen op echte klimmen, maar ging me ook wel vervelen al snel

Winter 5: Zwift weer aangeschaft en gelijk weer spijt.

Ik houd me aanbevolen voor nog een alternatief dat echt iets anders biedt waardoor het leuk blijft dit najaar/winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Wat was de reden dat je gesloopt raakte van TR?

Ik heb nu vooral het idee dat het vrij conservatief is qua trainingen en intensiteit, maarja ik ben nog niet goed ingesteld qua schema op mijn huidige niveau, dus dat kan een vertekend beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
verstappen33 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:12:
Wat was de reden dat je gesloopt raakte van TR?

Ik heb nu vooral het idee dat het vrij conservatief is qua trainingen en intensiteit, maarja ik ben nog niet goed ingesteld qua schema op mijn huidige niveau, dus dat kan een vertekend beeld geven.
Terugkijkend gingen er denk ik een paar dingen verkeerd:

1) Ramp test gebruiken om FTP vast te stellen. Die komt bij mij te hoog uit, waardoor elke training op het randje was
2) 'Vroeger' was er geen adaptive training en kreeg je een vast programma. Het Sweet Spot Programma was 3x per week 1 tot 2 uur best wel zware intervallen. Op dat moment had ik nog weinig basis (die ik nu wel heb) en om dan ineens 3x per week zware intervallen te doen was gewoon teveel.

Ik denk dat als ik nu 1) m'n FTP instel op basis van een 20m test en 93% of 94% pak ik al veel win. En 2) heb ik nu veel meer uren gefietst afgelopen 1.5 jaar, dus zou ook meer aan moeten kunnen en 3) is er nu adaptive training waardoor je programma naar beneden geschaald wordt als het te zwaar voor je is.

Kortom, vooral argumenten om TR weer eens te gaan gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:45
Dat is wel verledentijd @Requiem19 met dat adaptieve trainingen heb ik afgelopen jaar alle trainingen kunnen volbrengen. Ze hebben echt wel een inhaalslag gemaakt.

Je begint inderdaad met een RAMP test, of een andere test. Maar het mooie is dat je ook na 4-5 weken een AI test kunt doen, dat deed ik dus elke maand in de winterperiode. Wat TR dan doet is je trainingen analyseren, op basis van je input (dus na elke training moet je aangeven hoe je de training vond) Op basis van je trainingen en van je input past TR dan je FTP aan. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik de gehele winter alle trainingen heb kunnen volbrengen, de ene natuurlijk net wat makkelijker dan de andere, maar het was echt goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ramp test is niet meer nodig, ook niet voor aanvang van je schema.
Als je linked met Strava/Garmin kan hij op basis van de ritten die je afgelopen weken hebt gemaakt (ook al zijn ze ongestructureerd) je eFTP berekenen.
Dit komt redelijk goed overeen met de eFTP van intervals.icu en is een goed uitgangspunt om verder te trainen..

Is de eFTP te laag, en vind je de workouts te licht dan zal Adaptive Training je zwaardere trainingen voorschrijven of zelfs je FTP aanpassen.
Helaas werkt dit niet super snel, je zult dit proces zelf ook een beetje moeten kietelen door bij alternatieve trainingen (van de voorgeschreven workout) wat zwaardere trainingen te selecteren, hierdoor kom je wat sneller op je niveau wat je aankunt.

@pier87, heb jij het idee dat je echt beter bent geworden afgelopen winter door TR?

[ Voor 25% gewijzigd door verstappen33 op 27-08-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:12
Requiem19 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Zeker zeker, lekker de MTB trails in Schoorl doen op m'n gravelbike.

Naast de indoor-ritjes. Om het on-topic te houden.

En om het echt on-topic te houden: ik heb nu 4 winters iedere keer wat anders geprobeerd in-door en eigenlijk nog steeds op zoek naar de ideale manier om het leuk te houden binnen.

Winter 1: Zwift. Niet voor mij, vooral als je een traingin met blokken doet is het zo nep dat ik het stom vind (300watt trappen terwijl je avatar 70 km/u berg af rijdt).
Winter 2: TR - volledig gesloopt en niet beter geworden
Winter 3: Nog een keer TR geprobeerd: weer gesloopt
Winter 4: Rouvy: leuk om beetje rond te fietsen op echte klimmen, maar ging me ook wel vervelen al snel

Winter 5: Zwift weer aangeschaft en gelijk weer spijt.

Ik houd me aanbevolen voor nog een alternatief dat echt iets anders biedt waardoor het leuk blijft dit najaar/winter.
Wahoo system of hoe het nu ook heet? Leukste vond ik tot nu toe de trainingen waarbij de finale van een echte prof race werd gesimuleerd met echte beelden en een ploegleider in je oortje. Kreeg je van de ploegleider opdracht om bidons te gaan halen voor je Noorse kopman _/-\o_ . Wel hele oude beelden toen, dat was wel jammer, maar misschien inmiddels geupdate.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
Klopt dat 4DP training van Wahoo (voorheen Sufferfest) is echt wel wat van te zeggen, persoonlijk vond ik dat een mooi systeem, dat je niet alleen je FTP traint maar ook specifieke punten waarin je sterk of juist zwak bent.

Waarover ik struikelde, de sterk verouderde beelden, dat je bijvoorbeeld LBL beelden hebt en opeens bij Tom Boonen in het wiel zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:59
Ik heb weer eens 2 ritten gedaan op VirtuPro.
Vorig jaar uitgeprobeerd maar niet verder mee gegaan vanwege weerstand issues.
Deze zijn (tot dusver) volledig verholpen, dus maar weer aan het uitproberen.

Het is een mix van het spel Cycling Pro en virtueel rijden op je trainer.

Is het gestructureerd indoor trainen? Zeker niet.
Is het fun? Voor mij wel. De gamification (gezien je tegen AI spelers 'speelt/rijdt') zorgt er voor dat ik eigenlijk elke rit tot nu toe super intensief rij, veel harder dan ik normaliter zou doen.

Voor mij werkt het tot nut toe als een goeie interval training (vanwege heuvels/gebergte/ontsnappingen) met af en toe maximaal gaan (tussensprints/finish).

De duurtrainingen zal ik eerder doen op Rouvy of Zwfit.
En het is daarbij nog steeds gratis... wat ook niet erg is de aboo prijzen vandaag de dag.
Wel PC only support.

VirtuPro is een leuke tussendoor voor de afwisseling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:13
Adaptive trainingen in TR is echt wel een uitkomst. Zeker als je ook nog af en toe buiten fietst en het bestaande schema negeert (als je daar een keer geen zin in hebt buiten), geeft TR direct een voorstel om je schema aan te passen indien nodig (en zelf kan je deze wijziging accepteren/weigeren).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

In principe werkt Join ook zo, maar toch kom ik dan vaak van de regen in de drup. Blijkbaar zijn mijn vrije ritjes dermate intensief dat Join meestal besluit alle trainingen op hogere intensiviteit te schrappen en de rest van mijn week vol te gooien met duurritjes. Prima en begrijpelijk, maar daar heb ik geen schema voor nodig natuurlijk. En in de winter zal dat niet anders zijn als er weer meer MTB en Zwift wedstrijdjes bij komen. Rest = rust/duur kan ik daar dan zelf bij bedenken. :)

*Dus ik ga nog even checken of mijn Join abbo, die over 2 dagen afloopt, niet op automatisch verlengen staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:04:
In principe werkt Join ook zo, maar toch kom ik dan vaak van de regen in de drup. Blijkbaar zijn mijn vrije ritjes dermate intensief dat Join meestal besluit alle trainingen op hogere intensiviteit te schrappen en de rest van mijn week vol te gooien met duurritjes. Prima en begrijpelijk, maar daar heb ik geen schema voor nodig natuurlijk. En in de winter zal dat niet anders zijn als er weer meer MTB en Zwift wedstrijdjes bij komen. Rest = rust/duur kan ik daar dan zelf bij bedenken. :)

*Dus ik ga nog even checken of mijn Join abbo, die over 2 dagen afloopt, niet op automatisch verlengen staat!
TR is ook wel zo, afgelopen zaterdag ook te intensief gefietst buiten.. TR gaf voor de workout 125 TSS, in werkelijkheid was het 250 TSS, terwijl ik voor mijn gevoel gewoon netjes Z2 (beetje Z3) gefietst had.

Toen werd de interval training van maandag ineens een recovery training.

Het blijft natuurlijk een algoritme die op basis van enkele metrics je optimale trainingsbelasting probeert te hanteren..
Ga je hiervan flink afwijken dan zal die dat enigszins willen corrigeren.

Gelukkig kun je best wel je eigen input geven op de trainingen binnen TR, maar de bedoeling is wel om binnen de lijntjes te blijven van je schema en niet al te vaak afwijken van de voorgestelde TSS.

Vind je het lastig om een schema te volgen, dan kun je ook gewoon de optie TrainNow kiezen, hier krijg je dagelijks "de beste" workout die je op dat moment kunt doen, hij houdt dan wel rekening met je trainingsbelasting van de dagen ervoor..

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 27-08-2024 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
Dat is bij TR niet zo @Kluus TR schrapt het niet maar geeft je de optie om iets anders te doen, TR vraagt of je het ook wil aanpassen.

Volgens jouw berichten op dit forum @verstappen33 ben je krap 2 weken bezig met TR, dus ik zou het eerst maar even afwachten, ik denk dat jou straks gaat verbazen (in positieve zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

pier87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:53:
Dat is bij TR niet zo @Kluus TR schrapt het niet maar geeft je de optie om iets anders te doen, TR vraagt of je het ook wil aanpassen.

Volgens jouw berichten op dit forum @verstappen33 ben je krap 2 weken bezig met TR, dus ik zou het eerst maar even afwachten, ik denk dat jou straks gaat verbazen (in positieve zin).
Ok dat klinkt wel beter dan ja. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
TR schrapt idd niet zomaar, maar checkt wel elke keer als je de app/site opent of je aanpassingen nodig hebt..
Decline je die dan komt die mogelijk de dagen erna alsnog zeuren, zeker als je belasting te hoog blijft.

@pier87, ik blijf komende 2 weken binnen de lijntjes kleuren van het schema en ik laat mij verrassen hoe de intensiteit zal zijn wanneer de AI wat beter is ingeregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:19
red light/green light binnen TR werkt ook best aardig.. als je een wedstrijd of een (te) zware rit hebt gedaan, dan krijg je gele of rode dagen op je kalender. Rode dagen vormen echt wel een risico bij nog een zware rit.

https://support.trainerro...995-Red-Light-Green-Light

op dit moment geen actieve account, maar ik was positief verrast over hoe goed rode dagen ingescht kunnen worden (beter dan je garmin trainings status, die na een vakantie bv helemaal van slag is en je weer bij 0 laat beginnen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 00:49

derx666

mecker ende blaet

Als ik het zo hoor klinkt TR al beter als wat Join mij bood. Het grootste probleem van Join vond ik meteen dat hij (voor mijn gevoel) totaal geen rekening hield met wat ik gedaan had voor dat ik Join ging gebruiken. Die eerst weken voelden dus echt alsof ik niks aan het doen was.
Ook daarna had ik echt m'n twijfels bij de trainingen die Join me voorschotelde. Na de 4 weken proef vond ik het ook wel goed geweest.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:53
derx666 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:16:
Als ik het zo hoor klinkt TR al beter als wat Join mij bood. Het grootste probleem van Join vond ik meteen dat hij (voor mijn gevoel) totaal geen rekening hield met wat ik gedaan had voor dat ik Join ging gebruiken. Die eerst weken voelden dus echt alsof ik niks aan het doen was.
Ook daarna had ik echt m'n twijfels bij de trainingen die Join me voorschotelde. Na de 4 weken proef vond ik het ook wel goed geweest.
Join zou voor iedereen een eigen schema moeten hebben, althans dat is het idee er achter.
Afgelopen maanden heb ik een aantal dagen met een andere fietser vergeleken.
- Woont niet in de buurt
- Andere leeftijd
- Ander FTP
- Ander doel
- Andere beschikbaarheid ivm vakantie etc
- Hij volgt Join wel redelijk, ik niet door prive omstandigheden.

"Grappige" is dat we regelmatig dezelfde trainingen kregen met hier en daar een afwijking.
Join lijkt dus niet geheel per persoon te zijn, aan de andere kant geeft het mij wel de virtuele schop onder m'n kont...

Komende verlenging ga ik denk ik niet accepteren, maar eens wat anders opzoeken.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
Prulleman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:29:
red light/green light binnen TR werkt ook best aardig.. als je een wedstrijd of een (te) zware rit hebt gedaan, dan krijg je gele of rode dagen op je kalender. Rode dagen vormen echt wel een risico bij nog een zware rit.

https://support.trainerro...995-Red-Light-Green-Light

op dit moment geen actieve account, maar ik was positief verrast over hoe goed rode dagen ingescht kunnen worden (beter dan je garmin trainings status, die na een vakantie bv helemaal van slag is en je weer bij 0 laat beginnen)
We hebben zoveel indicatoren, zinnig en onzinnig.

Beste wat je kunt doen is iig die Garmin trainingstatus negeren. Dat slaat echt nooit ergens op en kan ook slecht zijn voor je motivatie. Terwijl die er zelf naast zit.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik lurk al enkele weken bij TR op hun fora, en ik merk dat TR best wel data-driven is..
Het is erg gefocust op TSS en houdt erg rekening met opgebouwde stress..

Tot nu toe ben ik redelijk onder de indruk wat TR kan bieden aan structuur, maar feit is wel dat je aan die structuur moet kunnen houden anders heeft hun schema weinig nut, maar dat geld natuurlijk voor elk trainingschema.

Wat mij nu al opviel is dat je niet 100% vast zit aan hun schema, bijvoorbeeld afgelopen weekend wilde ik met vrienden een groot rondje fietsen.. In TR de standaard duurtraining van 2 uur vervangen door 1 van 4,5 uur met de geschatte intensiteit, en hij houdt hier prima rekening mee, wel werden enkele trainingen iets aangepast (lichtere variant) om zo de TSS onder controle te houden.

Dus plan je dit soort dingen goed dan kan het schema er goed rekening mee houden.

Ik kijk het 2-3 maanden aan, vanavond heb ik de eerste echte "zware" training, een sweetspot training met 9 blokjes van 7 minuten op 88% van FTP met telkens 1 (soms 3) minuten rust (40% FTP) tussen elk blokje.

Die zal wel een stukje pittiger aanvoelen dan de endurance workouts die ik tot nu toe heb gehad.
Maarja ik zit ook nog in de opbouw fase, dat is vooral werken aan de basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
offtopic:
Wat is TR?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:47
Volgens mij TrainerRoad. Zo'n train programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
idd, afkorting voor TrainerRoad..

Dacht dat het wel duidelijk was met de context. (my bad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Voor het eerst in jaren gisteren een Zwift race-je meegepakt voor de gein.

Dat was wel even bizar. Heb sinds mei weinig gefietst, dus ingeschreven voor categorie C (2.5w/kg - 3.2 w/kg). Met mijn huidige FTP (iets van 3.5w/kg) moet dat wel lekker fietsen zijn dacht ik.

NIET DUS haha. 120 mensen aan de start en ik wist van vroeger nog dat je vooral in het peloton moet blijven omdat de draft nogal veel uitmaakt. Ik had dus al een harde start verwacht, maar niet gedacht dat ik de eerste 4-5 minuten 350watt moest trappen om maar net aan het peloton te blijven hangen.

En toen het eerste pelotonnetje los was bleven ze in het begin maar gaan (constant 3.5w/kg + eerste kwartier). Af laten zakken naar een 2e pelotonnetje met een man of 8 en daar de race uitgefietst en relatief rustig aan gedaan. Gemiddeld vermogen voor 1 uur was 200watt, (ong 3w/kg). En daar eindig je dan op plek 60 van de 120 mee in cat C wat op zich wel weer logisch is in een klasse die gaat tot 3.2w/kg.

Was vooral even verbaasd over hoe intens de start was. Wel een leuke manier om 1x per week zo'n ritje te doen, dan heb je zonder al teveel nadenken en saaie structuur blokjes in ieder geval je intensieve training weer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:44

Phydomir

Dennis

raymondw schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:36:

"Grappige" is dat we regelmatig dezelfde trainingen kregen met hier en daar een afwijking.
Join lijkt dus niet geheel per persoon te zijn, aan de andere kant geeft het mij wel de virtuele schop onder m'n kont...
Dat je dezelfde trainingen krijgt wil niet zeggen dat het niet "persoonlijk" is (In hoeverre je al deze programma's persoonlijk kunt noemen). Er zijn in de basis namelijk helemaal niet zo veel verschillende soorten trainingen. Join houd het wat dat betreft vrij basic. Waar TrainerRoad juist de andere kant op gaat met heel veel verschillende soorten variaties op dezelfde workout. Maar daarin zie je ook duidelijk de verschillen in opzet. Waar Join juist heel gericht is op buiten trainen (waar je rechttoe, rechtaan, simpele workouts wilt) en TrainerRoad heel erg op indoor trainen (waar die variatie erg lekker is als je iedere dag binnen traint).

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Dat je dezelfde trainingen krijgt wil niet zeggen dat het niet "persoonlijk" is (In hoeverre je al deze programma's persoonlijk kunt noemen). Er zijn in de basis namelijk helemaal niet zo veel verschillende soorten trainingen. Join houd het wat dat betreft vrij basic. Waar TrainerRoad juist de andere kant op gaat met heel veel verschillende soorten variaties op dezelfde workout. Maar daarin zie je ook duidelijk de verschillen in opzet. Waar Join juist heel gericht is op buiten trainen (waar je rechttoe, rechtaan, simpele workouts wilt) en TrainerRoad heel erg op indoor trainen (waar die variatie erg lekker is als je iedere dag binnen traint).
Klopt, binnen heb je erg veel variatie en krijg je ook verschillende opdrachten tijdens een training, bijvoorbeeld cadans wisselingen, staan/zitten, positie van de handen op het stuur verwisselen.
Ademhalings oefeningen, maar ook tips/tricks om je pedaalslag te verbeteren met gerichte oefeningen erbij.
Dat maakt het best wel interactief en afwisselend..

Daarnaast kun je ook per workout kiezen voor outdoor, en krijg je hem op je garmin gepushed als workout om buiten te doen, maar dan is het inderdaad gewoon makkelijke blokken die je moet afwerken, bv 4x 5 minuten op 230W met als rust rond de 150W.

Ik heb dit soort oefeningen wel eens geprobeerd buiten, maar ik vind het heel lastig om ze goed uit te voeren, daarom lekker op de tacx gewoon de blokjes afwerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb een maandje Join geprobeerd, maar ik vond het bij TR een stuk makkelijker om zelf aanpassingen te doen. Join lijkt wel gelijk van slag als je er zelf mee gaat bemoeien. TR is daar een stuk flexibeler in.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:11

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:52:
Ik heb mezelf met TR alleen nog maar over de kop gereden 2 winters. Die sweet spot blokken maakten me gewoon te kapot.

Heb wel het idee dat het nu een stuk genuanceerder is met de adaptive training etc. Deze winter misschien toch maar een poging wagen :-).

Grote probleem blijft imo gewoon dat je óók rustig volume moet doen. In de winter is dit in NL kak, omdat 3+ uur buiten fietsen niet altijd een pretje is. Mijn ideale winter seizoen zou zijn:

2x 3 uur rustig (buiten)
2x 1a1.5 uur intervallen zonder al te veel structuur
Als het maar een droog is en niet te hard waait..zijn die duurtrainingen buiten opzich goed te doen.

Wellicht de winter er ook bijpakken om wat te doen aan de core?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:48
Requiem19 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:27:
[...]
Emigreren

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

D'r schijnt een fietswooncommune in Girona te zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Een commune? Dat je alles samen deelt? Ik weet niet of @Requiem19 daar het type voor is.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Zolang er maar brood en spelen is.

En koffie. Beetje lauw graag.

Ik probeer te bedenken hoe dit weer terug on topic kan, maar ik kan geen enkel bruggetje bedenken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ms moet ik mn mond gewoon houden in dit topic...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:40:
Zolang er maar brood en spelen is.

En koffie. Beetje lauw graag.

Ik probeer te bedenken hoe dit weer terug on topic kan, maar ik kan geen enkel bruggetje bedenken :D
Nou, wat is de beste manier om je indoor setup te delen met de commune?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
klaaas schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:47:
Ms moet ik mn mond gewoon houden in dit topic...
Hoezo alleen in dit topic?

O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:08
Requiem19 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:42:

Dat was wel even bizar. Heb sinds mei weinig gefietst, dus ingeschreven voor categorie C (2.5w/kg - 3.2 w/kg). Met mijn huidige FTP (iets van 3.5w/kg) moet dat wel lekker fietsen zijn dacht ik.

NIET DUS haha. 120 mensen aan de start en ik wist van vroeger nog dat je vooral in het peloton moet blijven omdat de draft nogal veel uitmaakt. Ik had dus al een harde start verwacht, maar niet gedacht dat ik de eerste 4-5 minuten 350watt moest trappen om maar net aan het peloton te blijven hangen.

En toen het eerste pelotonnetje los was bleven ze in het begin maar gaan (constant 3.5w/kg + eerste kwartier). Af laten zakken naar een 2e pelotonnetje met een man of 8 en daar de race uitgefietst en relatief rustig aan gedaan. Gemiddeld vermogen voor 1 uur was 200watt, (ong 3w/kg). En daar eindig je dan op plek 60 van de 120 mee in cat C wat op zich wel weer logisch is in een klasse die gaat tot 3.2w/kg.

Was vooral even verbaasd over hoe intens de start was. Wel een leuke manier om 1x per week zo'n ritje te doen, dan heb je zonder al teveel nadenken en saaie structuur blokjes in ieder geval je intensieve training weer gehad.
Welcome to Zwift 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Nu bijna 3 weken met TrainerRoad bezig en vandaag de eerste FTP aanpassing gekregen van de AI detectie.

Ik had geen Ramptest of 20 minuten test gedaan toen ik begon (was veel te warm in de garage) maar ben afgegaan op mijn laatste goede test in het voorjaar. Die was toen 250..

AI vond dat ik iets hoger ben gekomen, ben nu op 256W ingesteld (3,4W/kg).
Workouts zijn weer iets makkelijker geworden, minder lange intervallen, maar wel hogere wattages, en afhankelijk van de feedback worden ze weer bijgesteld naar boven/onder.

Komende week een rust-week in de agenda, alleen maar korte niet intensieve trainingen.
Daarna eens kijken hoe het verder gaat in het 2e blok van de training.

Tot nu toe nog goed te spreken over TrainerRoad. Af en toe wel puzzelen met tijd om 5x per week te trainen, maar dat is een kwestie van tijd management. 😎

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
Hoe pakken jullie het schoonmaken van je indoor fiets aan? Ik heb een oude racefiets die simpelweg 24/7 binnen staat. Daar komt dus geen vuil op (behalve zweet of stof en voor zweet heb ik een zweetvanger of hoe je dat ook noemt). Maar is het dan nog nodig om de ketting te ontvetten en vervolgens in te smeren of is om de zoveel tijd insmeren voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

aaaido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:40:
Hoe pakken jullie het schoonmaken van je indoor fiets aan? Ik heb een oude racefiets die simpelweg 24/7 binnen staat. Daar komt dus geen vuil op (behalve zweet of stof en voor zweet heb ik een zweetvanger of hoe je dat ook noemt). Maar is het dan nog nodig om de ketting te ontvetten en vervolgens in te smeren of is om de zoveel tijd insmeren voldoende?
Er zal altijd wel wat stof/vuil op die ketting komen. Zo nu en dan volledig ontvetten en schoonmaken kan geen kwaad en zal de levensduur van de ketting ten goede komen. Maar het is natuurlijk wel veel minder dan met een buiten fiets, dus zal het veel minder vaak moeten dan als je buiten fiets. Tussendoor bij druppelen zal vaak voldoende zijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
De fiets die ik gebruik om te zwiften maak ik zo nu en dan wat schoon met een nat microvezeldoekje. Voor de ketting gebruik ik olie. Ook deze maak ik geregeld wat schoon met een microvezeldoekje. Ketting is rijkelijk voorzien van olie omdat dit binnen verder geen nadeel heeft. Fiets gebruik ik ook alleen maar binnen.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 09:36
De Zwift Ride Frame is nu beschikbaar in de webshop, heb er lang op gewacht maar 799 + 100 euro delivery?? Dat is toch wel erg fors...

Zit er bijna aan te denken om dan bij de Decathlon een Triban te scoren voor 500 euro en die permanent op de trainer te zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
Viccers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:10:
De Zwift Ride Frame is nu beschikbaar in de webshop, heb er lang op gewacht maar 799 + 100 euro delivery?? Dat is toch wel erg fors...

Zit er bijna aan te denken om dan bij de Decathlon een Triban te scoren voor 500 euro en die permanent op de trainer te zetten...
Koop dan op MP een goedkopere racefiets voor zeg 200-300 euro. Je hebt voldoende alu fietsen die degelijk zijn voor indoor training. Als je bereid bent om 500 uit te geven voor een nieuwe fiets zou ik persoonlijk eerder overwegen om het zwift frame te kopen voor 900.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 17:46
verstappen33 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:12:

Tot nu toe nog goed te spreken over TrainerRoad. Af en toe wel puzzelen met tijd om 5x per week te trainen, maar dat is een kwestie van tijd management. 😎
Is 5 keer per week dan een masters of low volume of heb je echt voor een zwaar programma gekozen?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• verstappen33
MrAngry schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:19:
[...]

Is 5 keer per week dan een masters of low volume of heb je echt voor een zwaar programma gekozen?
Ik heb een Mid-Volume plan, ik zit nu in de Base fase, die duurt 12 weken (3 blokken van 4 weken), daarna ga je door naar de build fase (8 weken) en dan de specialiteits fase (4-8 weken).

Je kunt zelf de beschikbare dagen/tijd aangeven per traininsdag, maar het mid-volume plan gaat uit van 5 trainingen per week, en 6-8 beschikbare uren.
Ik heb de tijden zelf een beetje opgerekt om de traininglast iets te verhogen, dus ik zit nu ook meer richting de 8 uur ipv 6 uur per week.

Low volume zit op 3 trainingen en rond de 3-6 uur.

High volume weet ik zo niet, maar die tijd had ik sowieso niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Viccers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:10:

Zadelhoogte gerekend vanaf hart trapas tot bovenkant zadel is maximaal instelbaar tot 86,5 of 87 cm volgens de PDF bestanden op de Zwift website. Bij mijn fiets is dit 87 cm met een cranklengte van 175mm. De Zwift Ride Frame heeft cranks van 170mm. Of het frame voor mij groot genoeg is hangt dus af van de hoogte van hoe hoog het zadel is wat standaard gemonteerd is versus de hoogte van het zadel wat ik zelf gebruik.

Door de vorm van de zadelpen kun je ook niet een langere gebruiken. Ga hem voorlopig daarom niet bestellen. Vind het verder wel een mooi product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04
Requiem19 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:42:

Ik ben wel benieuwd wat voor een Zwift Cat-C race dat geweest is. Er wort altijd wel hard gestart maar hetgeen jij aangeeft komt niet overeen met mijn ervaringen wat betreft de te trappen wattages. Was dit wel een normale C-cat race of eentje volgens de racing score?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Faxe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:23:
[...]

Zadelhoogte gerekend vanaf hart trapas tot bovenkant zadel is maximaal instelbaar tot 86,5 of 87 cm volgens de PDF bestanden op de Zwift website. Bij mijn fiets is dit 87 cm met een cranklengte van 175mm. De Zwift Ride Frame heeft cranks van 170mm. Of het frame voor mij groot genoeg is hangt dus af van de hoogte van hoe hoog het zadel is wat standaard gemonteerd is versus de hoogte van het zadel wat ik zelf gebruik.

Door de vorm van de zadelpen kun je ook niet een langere gebruiken. Ga hem voorlopig daarom niet bestellen. Vind het verder wel een mooi product.
even wachten tot december, veel instelmogelijkheden

https://www.elite-it.com/...system-accessories/square

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Ik heb net een nieuwe Wahoo Kickr V6 die is volgens mij niet compatibel met de elite. Gebruik nu een gewoon racefiets frame wat op zich prima bevalt. Mocht hij kapot gaan, volstaat een nieuw goedkoop frame. Door virtual shifting in Zwift kan het zelfs zonder derailleurs en shifters die het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Faxe schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:27:
Ik heb net een nieuwe Wahoo Kickr V6 die is volgens mij niet compatibel met de elite. Gebruik nu een gewoon racefiets frame wat op zich prima bevalt. Mocht hij kapot gaan, volstaat een nieuw goedkoop frame. Door virtual shifting in Zwift kan het zelfs zonder derailleurs en shifters die het doen.
Zou niet weten waarom een Kickr niet zou werken. Zelfs een Neo kan gekoppeld worden aan de Square.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
Kickr moet inderdaad gewoon werken met het Elite Square frame. Kan alleen nog niet vinden wat de maximum zadelhoogte is.

update: maximum zadelhoogte is 88 cm. Dat zou voldoende moeten zijn :)

[ Voor 23% gewijzigd door Faxe op 09-09-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Faxe schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:12:
Kickr moet inderdaad gewoon werken met het Elite Square frame. Kan alleen nog niet vinden wat de maximum zadelhoogte is.
Afbeeldingslocatie: https://media.dcrainmaker.com/images/2024/07/SquareSpecs2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:53
Iemand hier ervaring met een fully mtb op een direct drive? Heb je dan effectief wat minder zadelpijn/klachten dan op een statische trainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Cloclo100 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:52:
Iemand hier ervaring met een fully mtb op een direct drive? Heb je dan effectief wat minder zadelpijn/klachten dan op een statische trainer?
kan je niet beter naar een rocker plate kijken, of een geavanceerde versie met fore/aft movement

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Prulleman schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:10:
[...]

kan je niet beter naar een rocker plate kijken, of een geavanceerde versie met fore/aft movement
Dat heeft voor mij helaas geen soelaas gebracht, ik heb een Neo Bike op een fore/aft rocker plate. Wat ik ook doe, na een uur begin ik echt een zeurende pijn aan zitbotjes te krijgen. Misschien is het gewoon een te log systeem, want ik gebruik exact dezelfde bikefit dan op mijn gewone fiets(waar ik probleemloos 150km mee fiets). Ik heb al vanalles geprobeerd; andere zadel, chamois, ...
Omdat we nu gaan verhuizen gaat de fietskamer polyvalent moeten zijn en ga ik toch naar een draagbaar systeem gaan, én dus mijn Neo Bike weg doen.

Als iemand interesse heeft in een Neo Bike Plus mét turbo rocks rocker plate.. 1770 virtuele km's :) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Ik vind dat een man niet perse redenen nodig heeft om een full suspension mtb te kopen, maar ik vraag me wel af of het gaat helpen. Door de statischere omstandigheden binnen werkt de dynamiek op je zadel gewoon anders en krijg je meer last, ik heb dit als een fact of life geaccepteerd. Een uurtje binnen is ook zat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Cloclo100 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:22:
[...]

Dat heeft voor mij helaas geen soelaas gebracht, ik heb een Neo Bike op een fore/aft rocker plate. Wat ik ook doe, na een uur begin ik echt een zeurende pijn aan zitbotjes te krijgen. Misschien is het gewoon een te log systeem, want ik gebruik exact dezelfde bikefit dan op mijn gewone fiets(waar ik probleemloos 150km mee fiets). Ik heb al vanalles geprobeerd; andere zadel, chamois, ...
Omdat we nu gaan verhuizen gaat de fietskamer polyvalent moeten zijn en ga ik toch naar een draagbaar systeem gaan, én dus mijn Neo Bike weg doen.

Als iemand interesse heeft in een Neo Bike Plus mét turbo rocks rocker plate.. 1770 virtuele km's :) ...
je hebt toch een MTB op een NEO 2s gehad, of was dat geen fully?

Met 1770 km in bijna 2 jaar tijd moet je misschien niet al te moeilijk doen en gewoon rijden wat je hebt en stoppen als je reet er genoeg van heeft.

Ik geloof verder niet dat er een combinatie te vinden is die perfect voor je werkt.. er is namelijk altijd wel iets mis heb ik het idee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Prulleman schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:56:
[...]

je hebt toch een MTB op een NEO 2s gehad, of was dat geen fully?

Met 1770 km in bijna 2 jaar tijd moet je misschien niet al te moeilijk doen en gewoon rijden wat je hebt en stoppen als je reet er genoeg van heeft.

Ik geloof verder niet dat er een combinatie te vinden is die perfect voor je werkt.. er is namelijk altijd wel iets mis heb ik het idee.
Nee dat was gewoon een racefiets maar uiteindelijk werd ik te lui om hem eraf te halen als het mooi weer werd en kocht ik een dedicated bike ,🫣

Het is wel echt bizar. Ik had echt goede hoop op die rocker plate en dat deed imo echt niets af. Dat het zo weinig km's zijn heeft ook te maken met het feit dat ik zo veel mogelijk buiten rijd. Spatborden en goede lamp, goede winterkledij en discipline om veel te poetsen. Daarnaast vind ik mtb in de winter veel fijner dan zomer. Wie weet zou ik bij een goed gevoel indoor meer km's maken, maar dat gaan we wss nooit weten 🥲.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MrAngry schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:30:
Ik vind dat een man niet perse redenen nodig heeft om een full suspension mtb te kopen, maar ik vraag me wel af of het gaat helpen. Door de statischere omstandigheden binnen werkt de dynamiek op je zadel gewoon anders en krijg je meer last, ik heb dit als een fact of life geaccepteerd. Een uurtje binnen is ook zat toch?
Die fully is al 3j in mijn bezit , betreft dus geen nieuwe aankoop .. maar je hebt gelijk. Volgend Jim is het frequency first en dus maar wat minder lange trainingen in de witnet🥇😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:21
Ik had ook wel wat moeite met de statische houding van met name de Tacx Flux. Die stond als een huis, maar dat bleek ook juist pijntjes te veroorzaken in de knie en zitbotjes. Kon er ook maar moeilijk aan wennen en heb toen een Neo gekocht, die wat ingebouwde 'sway' heeft van links naar rechts. Dat heeft de meeste problemen wel opgelost.

Zo te zien heb je al geinvesteerd in een Rocker Plate. Dat lijkt mij persoonlijk meer te doen (zijdelingse vering) dan een fully (verticale vering). Als je dat niet helpt, zou ik het opgeven. Sluit me ook wel aan bij @MrAngry dat je het deels ook moet accepteren. Het zijn ook maar 2-3x een uurtje per week voor 3-4 maanden per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Cloclo100 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:22:
[...]
Misschien is het gewoon een te log systeem, want ik gebruik exact dezelfde bikefit dan op mijn gewone fiets
Heb je vast ook al geprobeerd, maar ik heb het stuur van mijn Neo Bike echt een stuk anders (hoger) staan dan op mijn racefiets. Anders zit ik er ook niet lekker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Cloclo100 schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:09:
[...]

Nee dat was gewoon een racefiets maar uiteindelijk werd ik te lui om hem eraf te halen als het mooi weer werd en kocht ik een dedicated bike ,🫣

Het is wel echt bizar. Ik had echt goede hoop op die rocker plate en dat deed imo echt niets af. Dat het zo weinig km's zijn heeft ook te maken met het feit dat ik zo veel mogelijk buiten rijd. Spatborden en goede lamp, goede winterkledij en discipline om veel te poetsen. Daarnaast vind ik mtb in de winter veel fijner dan zomer. Wie weet zou ik bij een goed gevoel indoor meer km's maken, maar dat gaan we wss nooit weten 🥲.
Ik zou vooral je verwachtingen aanpassen..

Het volgende wil je helemaal niet horen, maar zelf heb ik met een kickr core + een goedkope cube racefiets geen problemen met ritten van 2-3 uur.. 3.5 ook nog wel een paar keer gedaan. Ik moet er niet aan denken om mijn fully erop te zetten. Zelfs met de lockout aan gaat dit volgens mij een vervelende deining geven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DialOut schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:12:
[...]

Heb je vast ook al geprobeerd, maar ik heb het stuur van mijn Neo Bike echt een stuk anders (hoger) staan dan op mijn racefiets. Anders zit ik er ook niet lekker op.
Yes, been there done that 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Prulleman schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:16:
[...]

Ik zou vooral je verwachtingen aanpassen..

Het volgende wil je helemaal niet horen, maar zelf heb ik met een kickr core + een goedkope cube racefiets geen problemen met ritten van 2-3 uur.. 3.5 ook nog wel een paar keer gedaan. Ik moet er niet aan denken om mijn fully erop te zetten. Zelfs met de lockout aan gaat dit volgens mij een vervelende deining geven.
Maar een beetje jaloers 🙃. Verwachtingen om toch anderhalf tot max 2u te fietsen waren er stiekem toch wel. Maar hij gaat nu toch op tweedehands.be dus ja, zal nu een pak goedkopere set-up worden. Ik ga het eens aanzien op de mtb, en anders ergens 2ehands fiets 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ypuh schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:12:
Ik had ook wel wat moeite met de statische houding van met name de Tacx Flux. Die stond als een huis, maar dat bleek ook juist pijntjes te veroorzaken in de knie en zitbotjes. Kon er ook maar moeilijk aan wennen en heb toen een Neo gekocht, die wat ingebouwde 'sway' heeft van links naar rechts. Dat heeft de meeste problemen wel opgelost.

Zo te zien heb je al geinvesteerd in een Rocker Plate. Dat lijkt mij persoonlijk meer te doen (zijdelingse vering) dan een fully (verticale vering). Als je dat niet helpt, zou ik het opgeven. Sluit me ook wel aan bij @MrAngry dat je het deels ook moet accepteren. Het zijn ook maar 2-3x een uurtje per week voor 3-4 maanden per jaar.
Had je die motion plates of gewoon natural sway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:21
Cloclo100 schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:16:
[...]

Had je die motion plates of gewoon natural sway?
Geen extra's, maar het ontwerp van de Neo laat wel wat L/R sway toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04
Ik heb een aantal maanden geleden een Kickr move gekocht toen die tijdelijk zodanig laag (€1007) geprijsd was dat ik hem niet aan mij voorbij kon laten gaan. Deze zorgt er echt voor dat je een stuk minder statisch op de fiets zit. Bij een langere rit kan je dan lekker een beetje bewegen en tijdens een korte race of sprint kan je de beweging vast zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Zo’n Neo Bike is ook wel heel stijf moet ik zeggen, ik vergelijk met een normale Neo en een racefiets frame. Dat op een rockerplate gaat niet veel soelaas brengen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Holk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:05:
Zo’n Neo Bike is ook wel heel stijf moet ik zeggen, ik vergelijk met een normale Neo en een racefiets frame. Dat op een rockerplate gaat niet veel soelaas brengen denk ik
Ja dat is zowat wat ik uiteindelijk ook denk. Je kan van een ezel geen koerspaard maken..😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

De één zal er ook gewoon gevoeliger zijn dan de ander. Ik doe in de winter zonder problemen 2x 3 tot 3,5u in het weekend, geen centje pijn (kickr Core).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik heb de Neo 2T, en die beweegt wel ietsjes heen en weer, heb ook de motion-plates erbij, maar die zitten nog nieuw in doos, nooit geprobeerd maar eigenlijk ook geen behoefte aan..

Vorige winter heel veel sessies van 2 tot max 2,5 uur gedaan in Zwift en dat ging prima, het is eerder de verveling die het minder leuk maakt dan dat ik de houding niet meer fijn vondt..
Na 1,5 uur moest ik echt veel moeite doen om de motivatie vast te houden.

Ik ben daarom nu ook voor komende winter niet van plan om hele lange sessies op de trainer door te brengen, meeste trainingen zullen 1 a 1,5 uur zijn, en in het weekend misschien een keer een endurance sessie van 2 uur, maar die ga ik eigenlijk het liefst buiten doen..

Daarnaast merkte ik afgelopen voorjaar dat ik pas echt endurance (lange duur) op ging bouwen vanaf februari/maart toen het weer wat beter werd en ik weer voor de lol 100km ging fietsen op een zaterdag, en met de vele toertochtjes erna ging het alleen maar sneller..

Ook voor 2025 heb ik enkele lange (zware) tochten in het vooruitzicht, maar echt de lange duurtrainingen pak ik wel begin maart weer op.. Tot die tijd veel korte sessies (5x p/w) om de trainingsprikkel toch enigszins hoog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:36

Case_C

[Team Carrack]

Afgelopen weekend voor het eerst eens 100km op Zwift gedaan, dat ging dan in 3 uur zogezegd met een D groep. Kwam qua wattage wel redelijk uit op 2,2w/kg. Maar dan merk je wel dat je dat niet gewend bent. Laatste 10km was redelijk aanpoten.

Basis is momenteel niet breed, met max 1 a 1,5 uur. Na 2,5 uur vind ik het persoonlijk ook wel lang genoeg.

Vanavond weer race proberen uit die Pinarello reeks, dacht eerst het via dat Zwift labs te doen.. maar daar zijn maar 3 deelnemers in mijn categorie. Zal dus nog even gewoon in de C worden. :P Wel benieuwd of de benen een beetje zin hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Case_C op 11-09-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb een aantal ballen onder mn kickr core staan..kan die net iets bewegen. Geen probleem met meerdere malen per week 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:59
McMiGHtY schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:54:
Ik heb een aantal ballen onder mn kickr core staan..kan die net iets bewegen. Geen probleem met meerdere malen per week 2 uur.
Kan je daar een foto van maken? Benieuwd hoe je dat dan precies hebt. Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
McMiGHtY schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:54:
Doet dat hetzelfde al die kickr move?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:02

oNo

PaulBloem schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:38:
[...]Kan je daar een foto van maken? Benieuwd hoe je dat dan precies hebt. Thanks alvast!
https://www.etsy.com/list...072c642a7b%253A1680667933

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Even kudos voor Trainerroad. Zitten paar subtiliteiten in die ik erg kan waarderen.

Eerste is dat het normaal 3-4seconden duurt voordat je trainer de weerstand verhoogt als een blok begint (en eindigt). Vrij irritant, want op het piepje van je interval trap je dan nog 140watt en pas 4seconden later voel je dat de weerstand 220watt is.

Bij TR hebben ze onder de motorkap iets ingebouwd kennelijk, want gelijk op seconde 1 van de interval is de weerstand goed. Genieten :-).

Punt 2 is dat ze ook hebben ingebouwd dat m’n Kicker Bike bij begin v/d interval 5-6-7 graden omhoog gaat alsof de beklimming begint. Trapt iets prettiger en geeft ook een extra onbewust signaal dat je interval begint.

Zijn kleine dingen, maar geeft mij wel het gevoel dat de TR mensen hun eigen product ook gebruiken en echte fietsers zijn 👌.

Laatste: kan aan mij liggen, maar de trainingen die ik nu krijg lijken aanmerkelijk lichter dan vroeger. Veel meer werk (ver) onder ftp. Lijkt alsof ze op een goede manier hebben gefinetuned.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:52

aerofreak

Steve Jobs

Ik heb altijd Join gebruikt, ook binnen. Nu sinds een week ook begonnen met TR en ik moet zeggen dat ik het hele pakket fijner vind dan Join, trainingen zijn diverser naar mijn mening en je hebt meer inzicht. Ik vind de trainingen wel lichter dan van Join?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Requiem19
  • Nu online
aerofreak schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:30:
Ik heb altijd Join gebruikt, ook binnen. Nu sinds een week ook begonnen met TR en ik moet zeggen dat ik het hele pakket fijner vind dan Join, trainingen zijn diverser naar mijn mening en je hebt meer inzicht. Ik vind de trainingen wel lichter dan van Join?
Ligt ook aan je Training Plan - doe je nu base phase?

Los daarvan is het idd qua intervallen iets lichter dan Join.

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Goede vraag, ik had automatisch aangetikt volgens mij in de setup :z

Kom terug van van een verhuizing verbouwing (9 weken niet gefietst en de 4 weken daarvoor ook al minder), dus elke training is meegenomen. FTP is gedaald met 15% wat me nog best mee valt btw. Zit iig nog op 4W/kg. Had de laatste weken voor de verbouwing nog een FTP test gedaan om het verval te meten

[ Voor 69% gewijzigd door aerofreak op 14-09-2024 09:46 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Iedereen langzaamaan weer naar binnen aan het gaan zie ik. Ik heb mijn goede fiets in ieder geval al gronding gewassen en weer helemaal ingevet waar nodig. Die overleeft de winter weer, zal veel hangen en weinig km's maken vrees ik.

Ik heb het plan om straks 3x per week te gaan.
Maandag: Krachttraining naast de fiets + Zwift wedstrijd (ongeveer 1u).
Woensdag: Zwift langere training (2 tot 2,5u).
Weekend: Naar buiten bij perfecte omstandigheden of 1 tot 1,5u Zwift.

Een paar kleine dingen die de consistentie niet ten goede komen:
Er komt over een paar weken een dakkapel (upgrade vd paincave)
Dakkapel gaan we zelf aftimmeren en elektra aansluiten.
Er moet een tweede kinderkamer gerealiseerd worden (grote blij!)

Plan is om tot aan de dakkapel de onderhouden en daarna echt een trainingsschema te gaan volgen, dat vervolgens te onderhouden als de tweede spruit er is. Dit jaar ga ik weer de AGR doen, dit keer waarschijnlijk de 150km. Buiten dat doel wil ik mij meer toespitsen op tijdritjes (ik kan straks met twee kleintjes toch niet lang weg). In een peloton rijden vind ik niks, een groepje is oké en tijdrijden vind ik een leuke discipline. Ik wil dan ook een schema op Zwift gaan volgen die zich daarop richt. Bijkomend doel (lijkt mij aan te sluiten) is dat ik van een C-cat naar een B-cat zou willen in Zwift.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:45
Wat een rabbit-hole is dit zeg...hoop inmiddels na het lezen van dit topic al wat wijzer te zijn geworden. Aangezien dit compleet nieuw voor mij is, toch wel enkele vragen, zelf in het bezit van een MTB/HT zijnde een Canyon Exceed CF SLX8 van eind 2023, vrij stevige fiets zoals ik het bekijk, echter las hier en daar wel dat het misschien niet zo verstandig is om een carbon frame te gaan gebruiken voor een indoortrainer ?

Jammer is dat ivm 12 speed/microspline dat Wahoo al afvalt ivm geen microspline body daarvoor, hiermee kennis gemaakt tijdens een bike fit (Kickr Snap), beviel mij erg goed. Voor de Kickr Core is hier wel een hack hiervoor middels een Sram NX cassette, die past op een Shimano HG body maar dat schijnt weer niet optimaal te functioneren.

Kort gezegd blijft "alleen" een Tacx over of bv een Elite Direto XR-T daar iets te veel ellende over gelezen. Ivm Tacx komt dan nog wel het een en ander bij, Tacx Microspline body en cassette, mat en dergelijke loopt dat aardig in de prijzen. Is het dan misschien verstandiger zeker ook ivm het carbon frame van mijn mtb om op MP een, goedkope tweedehands Racefiets of mtb aan te gaan schaffen ? Vergroot zo ook de keuze voor een direct drive trainer.

Voor de rest nog in twijfel over de Tacx Flux S Smart T2900S, of gelijk maar voor een Neo2 gaan..ivm road feel vd Neo, is dat alleen bij Zwift en Tacx films of werkt dit ook bij Rouvy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Misschien handig om te vermelden wat je eigenlijk wilt gaan doen en wat je budget daarvoor is, er zijn meer oplossingen (de Cog bv).
Carbon frame kan gewoon, dat is zo'n internet fabeltje.
Wat zou er niet goed functioneren aan een NX cassette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
MrAngry schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:21:
Misschien handig om te vermelden wat je eigenlijk wilt gaan doen en wat je budget daarvoor is, er zijn meer oplossingen (de Cog bv).
Carbon frame kan gewoon, dat is zo'n internet fabeltje.
Wat zou er niet goed functioneren aan een NX cassette?
Ik ben echt een leek op dit gebied, ivm die NX cassette, was al blij dat ik dit gevonden had op Google, vervolgens meldde een webshop mij dat zij deze optie niet prefereren omdat het volgens hun zeggen niet fijn schakelt ? Die optie viel (toen) helaas af, vervolgens kwamen zij aan met Tacx. Noot: ze verkopen eveneens Wahoo. Vervolgens ging ik weer Google..dan kom je van het een in het ander terecht..ook naar Cog gekeken maar dat functioneert (voorlopig) alleen met Zwift.

Weet niet of dat Zwift mij kan gaan bekoren, Rouvy spreekt mij met hun real life beelden meer aan. Maar goed, met beiden nog geen ervaring. Sws lijkt mij de mogelijkheid fijn om niet weersafhankelijk te zijn, zeker gezien de regen dit jaar..

Doel: Interval en Hiit training aangezien ik dit buiten beter niet kan gaan doen, daarnaast lijkt het mij heerlijk om 's avonds thuis te komen en om dan even een uurtje helemaal los te kunnen gaan of om gewoon wat rustig te toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
cosmos81 schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:34:

Jammer is dat ivm 12 speed/microspline dat Wahoo al afvalt ivm geen microspline body daarvoor.
Je kan toch gewoon een Shimano 12 speed road cassette op je trainer zetten?

(Zoiets moet gewoon werken lijkt mij: https://www.bike24.com/p2658306.html)

[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 15-09-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
mhr-zip schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:44:
[...]

Je kan toch gewoon een Shimano 12 speed road cassette op je trainer zetten?

(Zoiets moet gewoon werken lijkt mij: https://www.bike24.com/p2658306.html)
Dank voor deze tip, dat zou geweldig zijn ! Ga het even navragen, want zie in de specificaties op Bike24 een andere (105) derailleur erbij staan. Nu XT, lange kooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

cosmos81 schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:34:
Wat een rabbit-hole is dit zeg...hoop inmiddels na het lezen van dit topic al wat wijzer te zijn geworden. Aangezien dit compleet nieuw voor mij is, toch wel enkele vragen, zelf in het bezit van een MTB/HT zijnde een Canyon Exceed CF SLX8 van eind 2023, vrij stevige fiets zoals ik het bekijk, echter las hier en daar wel dat het misschien niet zo verstandig is om een carbon frame te gaan gebruiken voor een indoortrainer ?

Jammer is dat ivm 12 speed/microspline dat Wahoo al afvalt ivm geen microspline body daarvoor, hiermee kennis gemaakt tijdens een bike fit (Kickr Snap), beviel mij erg goed. Voor de Kickr Core is hier wel een hack hiervoor middels een Sram NX cassette, die past op een Shimano HG body maar dat schijnt weer niet optimaal te functioneren.

Kort gezegd blijft "alleen" een Tacx over of bv een Elite Direto XR-T daar iets te veel ellende over gelezen. Ivm Tacx komt dan nog wel het een en ander bij, Tacx Microspline body en cassette, mat en dergelijke loopt dat aardig in de prijzen. Is het dan misschien verstandiger zeker ook ivm het carbon frame van mijn mtb om op MP een, goedkope tweedehands Racefiets of mtb aan te gaan schaffen ? Vergroot zo ook de keuze voor een direct drive trainer.

Voor de rest nog in twijfel over de Tacx Flux S Smart T2900S, of gelijk maar voor een Neo2 gaan..ivm road feel vd Neo, is dat alleen bij Zwift en Tacx films of werkt dit ook bij Rouvy ?
Je kan vanuit het verre oosten een 12 speed cassette en ketting bestellen die past op een 10/11 speed HG body.

Het werkt prima, goed afstellen van de shifter en derailleur is belangrijk. En dat kan met fijnafstellers en een derailleurpadrichter (deze laatste moet iedere fanatieke fietser in de garage hebben imho ;-) )
Ik had deze 12 speed cassette/ketting eerst op m'n indoor bike met Sensah Empire derailleur en shifters. Momenteel met Force AXS en blips. De eerste set heeft het meer dan 400 uur volgehouden. Kon nog wel iets langer maar ik vond het goed en wilde een nieuw soepel setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ben mij aan het orienteren op zwift/rouvy. Welke devices gebruiken jullie om daarmee te trainen? En dan met name tablet, tv of andere zaken? Ik wil het liefste geen 100den euro's uitgeven voor een tablet die ik echt alleen maar hiervoor ga gebruiken.

Of is een tv met tablet er aan gekoppeld toch beter voor 'de beleving' ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:27

Reginas

Queen of Core Stability

Webgnome schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:22:
Ben mij aan het orienteren op zwift/rouvy. Welke devices gebruiken jullie om daarmee te trainen?
Rouvy-opstelling: televisie + laptop (aangesloten met HDMI-kabel) + telefoon (Rouvy Companion app om laptop vanaf fiets aan te sturen). Gebruik een universele telefoonsteun van Decathlon die op mijn Garmin mount past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Ik gebruik alleen mn MBA 13", evt extra schermpje er naast voor een serie oid

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Webgnome schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:22:
Ben mij aan het orienteren op zwift/rouvy. Welke devices gebruiken jullie om daarmee te trainen? En dan met name tablet, tv of andere zaken? Ik wil het liefste geen 100den euro's uitgeven voor een tablet die ik echt alleen maar hiervoor ga gebruiken.

Of is een tv met tablet er aan gekoppeld toch beter voor 'de beleving' ?
De beste beleving met beperkt budget:

Een PC met 7th of 8th gen Intel cpu (i3 is al prima) en 1050 Ti videokaart. Moet voor onder de 200 euro kunnen (we zijn hier op tweakers.net)
En een breedbeeldscherm vlak voor je. Op MP kan je een 2560x1080 voor onder de 75 euro vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:23:
Even kudos voor Trainerroad. Zitten paar subtiliteiten in die ik erg kan waarderen.

Eerste is dat het normaal 3-4seconden duurt voordat je trainer de weerstand verhoogt als een blok begint (en eindigt). Vrij irritant, want op het piepje van je interval trap je dan nog 140watt en pas 4seconden later voel je dat de weerstand 220watt is.

Bij TR hebben ze onder de motorkap iets ingebouwd kennelijk, want gelijk op seconde 1 van de interval is de weerstand goed. Genieten :-).

Punt 2 is dat ze ook hebben ingebouwd dat m’n Kicker Bike bij begin v/d interval 5-6-7 graden omhoog gaat alsof de beklimming begint. Trapt iets prettiger en geeft ook een extra onbewust signaal dat je interval begint.

Zijn kleine dingen, maar geeft mij wel het gevoel dat de TR mensen hun eigen product ook gebruiken en echte fietsers zijn 👌.

Laatste: kan aan mij liggen, maar de trainingen die ik nu krijg lijken aanmerkelijk lichter dan vroeger. Veel meer werk (ver) onder ftp. Lijkt alsof ze op een goede manier hebben gefinetuned.
Ja dat is wel nice inderdaad...
Ik heb net het eerste blok van 4 weken achter de rug en had ook het idee dat het te licht was..
Als je een plan volgt kun je altijd nog een alternatieve training kiezen en 1 selecteren die meer op jou niveau zit..
Zo ben ik gelijk naar level 4-5 gegaan om toch wat uitdaging te hebben in mijn sweet/spot trainingen..
TrainerRoad neemt dan deze trainingen mee voor het volgende blok en zal je uitdagendere trainingen voor gaan schotelen.

Ik kreeg namelijk vanmorgen bij het begin van het 2e blok ook ineens 11-12 aanpassingen met best wel pittige trainingen voor de komende 3-4 weken..

Vanavond is het 6x 8 minuten op 88-94% van mijn FTP trappen voor een sweet-spot training..
De laatste 2 intervallen zal ik best wel eens kunnen gaan voelen..

Dus volg vooral je eigen gevoel, het belangrijkste is dat je de trainingen vol kunt maken, dus kies niet een onhaalbare training waarin je jezelf helemaal kapot trapt en weer uitgerust bent voor een volgende training (dus houdt rekening met het hele blok van 3-4 weken, recovery week niet te onderschatten).

En zoals ze bij TrainerRoad zeggen: "Trust the process", en dat lijkt qua moeilijkheidsgraad/uitdaging nu best wel goed te matchen..
Ben benieuwd wat de komende maanden mijn vooruitgang zal zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Hebben jullie ervaring met hoe TR rekening houdt met outdoor activities? Ik heb namelijk zojuist na 10+ jaar Sufferfest/Systm gecancelled omdat ik het niet echt veel meer gebruikte. Dit komt dan weer voornamelijk omdat ik een of twee keer per week naar werk fiets 2*22km. Toch heb ik wel behoefte aan gestructureerd beter worden, dus ik zoek naar iets dat beide werelden een beetje kan integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
MrAngry schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:22:
Hebben jullie ervaring met hoe TR rekening houdt met outdoor activities? Ik heb namelijk zojuist na 10+ jaar Sufferfest/Systm gecancelled omdat ik het niet echt veel meer gebruikte. Dit komt dan weer voornamelijk omdat ik een of twee keer per week naar werk fiets 2*22km. Toch heb ik wel behoefte aan gestructureerd beter worden, dus ik zoek naar iets dat beide werelden een beetje kan integreren.
Ja, als je een plan volgt (of losse training maakt niet uit) dan kun je ervoor kiezen om de workout binnen of buiten te doen..
Integratie met Garmin werkt top, je krijgt via Garmin Connect gewoon je workouts gepushed..

Intervallen doen op straat vind ik persoonlijk lastig, maar als je een mooi rondje hebt waar je ongestoord kunt knallen dan is dat een optie..
Ik gebruik de outdoor trainingsfunctie voor de endurance ritjes, en dan moet je gewoon op een bepaald wattage blijven trappen, bijvoorbeeld tussen de 60-70% van je FTP. Als je de meter een beetje in het midden houdt dan vind TR het allemaal prima..

En als je niet teveel afwijkt qua tijden (dus geen 4 uur fietsen terwijl er 2 uur gepland stond) en ook niet te hard gaat dan blijft je schema intact..

Ga je harder dan voorgeschreven in de training dan kan het zijn dat TR met de suggestie komt om een rustdag te nemen of een opvolgnede intervaltraining te laten vallen en te vervangen door een recovery training..

Dus ja, het werkt goed samen, maar je moet niet teveel afwijken van je schema anders grijpt de coaching functie wel in..

Pagina: 1 ... 145 ... 161 Laatste