Stillekracht schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:21:
[...]
Ik denk dat het belangrijkste aspect bij jou is geweest dat je met dit evenement ook de eerste keer in het hoogebergte bent gaan fietsen.
Laat je door de mindere ervaringen hierdoor niet afleiden!
Ik ben zelf ooit, lang geleden, in het hooggebergte begonnen met de Dolomiti SuperSup Cup (1700km 27000hm, 15 dagen ik dacht 13 etappes.
Duurconditie, vermogen was allemaal prima (ik reed dagafstanden tot ruim 500Km, indien solo avg 33-34)
En toch had ik tijdens dat evenement mijn handen vol en had ik het zwaar. Heb na de eerste dag zelfs een lichter verzet gestoken 39x28. Het klimmmen, direct op dat niveau, was gewoon zeer onwennig. Ik finishde elke dag in de achterhoede. Had echt moeite op de hele stijle stukken (met name om de ademhaling onder controle te houden) Moest zelfs soms afstappen om even op adem te komen.
Op de weg naar huis heb ik mij direct voorgenomen het nog een keer te doen, maar dan met de ervaring en een iets andere voorbereiding en met als doel om voorin te rijden. Het jaar daarop kwam ik over het algemeen met mijn maatje als eerste binnen (begeleiding waarschuwde elke om niet te hard te rijden, omdat we nog zoveel dagen voor de boeg hadden. Maar dat lukte niet

) Waar ik het jaar ervoor nog 39x28 reed, kwam ik nu niet verder dan 39x23. Ja ik weet het. Nu klinkt dat belachelijk, maar toen waren de tijden anders.
Uiteindelijk deze tocht 4 x gereden en daarna nog de 100Cols tocht binnen 3 weken en andere mooie extreme uitdagingen.
Moraal van het verhaal.....het is ook ff wennen, zowel mentaal als fysiek. Als je het wilt dan kan je het!
Have fun!
Ik herken je verhaal zeker, ik merkte gedurende de week dat het klimmen ook steeds beter ging, ik vond steeds beter mijn pacing om lekker omhoog te komen..
Ik heb er ook zeker veel lessen uitgehaald wat de volgende keer beter zou kunnen, wat dat betreft zou ik het zeker weer aandurven..
Maar wat mij vooral tegenhoudt op dit moment is dat ik niet de rust kon pakken die ik nodig heb.
Schema van een gemiddelde dag was:
5:30 opstaan, opfrissseb en beginnen met spullen inpakken.
6:30 richting ontbijt
7:15 laatste spullen inpakken, bagage afgooien en klaar maken voor de start
7:45 start
16:00-17:00 finish
17:00-18:00 een douche zien te vinden en wat eten/drinken om herstel te bevorderen. Door de drukte stond je soms 30-45 minuten in de rij voor de douche
19:00-20:30 avondeten, ook hier weer lange rijen.
20:30-21:00 opruimen en spullen voor de volgende dag in orde maken.
21:00-21:45 avondbriefing voor de volgende dag..
22:00 klaar maken om te slapen, maar vanwege geluid op de camping en mensen die nog druk in de weer zijn slaap je niet eerder in dan een uur of 23:00 (ik moet het zelf redelijk stil hebben met inslapen)..
Vanwege het vele drinken overdag mag je snachts ook nog 2-3x naar de WC.
En andere mensen beginnen alweer rond 5:00 uur te rommelen in hun tent etc..
Dus effectief heb je maar 4-5 uur slaap per nacht, en verder ben je alleen maar druk in de weer..
Dit gaat bij mij een paar dagen goed, daarna wordt ik gewoon een zombie en krijg ik dingen gewoon niet meer bewust mee, ik ben gewoon hele delen van de film kwijt en kan me gewoon bepaalde dingen tijdens de fietstocht niet meer goed voor de geest halen.
Het was een meer gehoord "probleem" dat de afstanden gewoon te lang zijn, ik finishte meestel ergens in het midden (plek 100-150 van de 350), maar een groot deel kwam soms ook pas tegen 18:00 uur of zelfs 18:30 binnen wanneer de afstanden/hoogtemeters echt veel waren..
Dan heb je echt weinig tijd om op te frissen te eten en wat rust te vinden..
Idealiter zou je elke dag rond 15:00 binnen willen zijn (of s'morgens later kunnen vertrekken), en zo meer tijd hebben om wat herstel te kunnen pakken..
Dag 6 was bijvoorbeel zo'n dag, redelijk vlak en maar 150km geloof ik, lekker in groepjes kunnen rijden en met 30-31 gemiddeld kunnen fietsen, rond half 3 waren de meesten weer in de buurt van de finish en kon je lekker even bijkomen op het terras, of je dook het zwembad in van de camping.. Maar de tijd na de tocht was gewoon veel ontspannender.
Bij een volgend event waar ik aan mee wil doen, Mallorca 312, Marmotte of de Dolemieten Marathon is gewoon een 1-dags event waar je wilt knallen.
Ik ga dan evt wel enkele dagen eerder die kant op en ga gewoon lekker fietsen, tochtjes van 4-5 uurtjes maximaal, dan kun je evt nog uitslapen, en je bent op tijd terug om lekker te herstellen na het fietsen..
Of ik neem de fiets mee op gezins vakantie als we naar een leuk fietsgebied gaan en pak daar de mooiste routes.
Persoonlijk denk ik dat ik daar meer plezier aan heb, en dus ook bewuster kan genieten van de omgeving dan wanneer ik na 4-5 intensieve dagen als een zombie op de fiets zit...
Het ligt echt aan de persoon zelf hoe je het zal ervaren, ben je sterk en kun je goed zonder slaap of val je gelijk in coma met oordopjes in en heb je geen last van omgevingsgeluiden dan kun je misschien wel heel goed herstellen, maar mij is het niet gelukt, ik ben nu eenmaal een lichte slaper en zeker na een intensieve dag fietsen ben ik vrij onrustig qua slaap. dus geen goed herstel.