Ik heb een direto xr geinstalleerd, maar iedere keer als ik na het trappen mijn benen stil houd hangt mn ketting slap. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik denk dat je vrijloop (de ratel, zeg maar) teveel weerstand heeft.bastiaandev schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:34:
Ik heb een direto xr geinstalleerd, maar iedere keer als ik na het trappen mijn benen stil houd hangt mn ketting slap. Heeft iemand hier ervaring mee?
Draai eens zonder fiets erop de cassette achteruit, hoe soepel gaat dat? (Bv tov je cassette op je losse achterwiel)
Ik heb een Wahoo kickr Core aangeschaft. Cassette van Shimano (11) erop laten zetten door fietsenmaker. Racefiets erop en fietsen maar.
Echter loop ik tegen het volgende probleem aan;
Telkens als ik niet genoeg druk op een pedaal zet, zit er een tik (klein stukje zonder weerstand) in. Dat voel je en hoor je. Met name als je start, als je snelheid mindert maar ook als ik niet in een perfecte cadans fietst. Hierdoor is het moeilijk een hoge trapfrequentie te fietsen, zonder de tik.
Ik ga me steeds meer irriteren aan deze luide tik en even een klein stukje geen druk op je trapper.
Dacht eerst dat het in de instellingen zat. Heb de ERG mode uitgezet, in andere mode gaan fietsen, maar dat lost niets op.
Ik vind hier niets over op internet. Iemand een idee?
Telkens als ik niet genoeg druk op een pedaal zet, zit er een tik (klein stukje zonder weerstand) in. Dat voel je en hoor je. Met name als je start, als je snelheid mindert maar ook als ik niet in een perfecte cadans fietst. Hierdoor is het moeilijk een hoge trapfrequentie te fietsen, zonder de tik.
Ik ga me steeds meer irriteren aan deze luide tik en even een klein stukje geen druk op je trapper.
Dacht eerst dat het in de instellingen zat. Heb de ERG mode uitgezet, in andere mode gaan fietsen, maar dat lost niets op.
Pedalen los halen, draad even schoon maken met een doek/keukenrol oid en met een beetje vet of olie terug plaatsen.Joep72 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:23:
Ik heb een Wahoo kickr Core aangeschaft. Cassette van Shimano (11) erop laten zetten door fietsenmaker. Racefiets erop en fietsen maar.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Maar voel je het ook echt in het pedaal zelf en komt de tik ook daar vandaan? Want het klinkt ook een beetje als een vertraagd aangrijppunt in de body van de Kickr Core. Een beetje alsof het een deel van een omwenteling kost voordat je de weerstand van de trainer gaat voelen? De tik zou dan het geluid van het aangrijppunt zijn op 't moment dat je weer op de cadanssnelheid van het vliegwiel komt.Joep72 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:23:
ja.. kan ook zijn dat de combinatie weerstand en versnelling niet ideaal is. Dit is denk ik ook wat @r0g3r zegt, ik zal het hier anders proberen te verwoorden (met 2 voorbeelden):
In een extreem voorbeeld, waarbij je bv in ERG mode in de zwaarste versnelling 120 watt rijdt, je vliegwielsnelheid is dan behoorlijk hoog. Het zal even duren voor de snelheid van het vliegwiel terug zakt. Als je dan vanuit een hoge cadans even de druk van de pedalen haalt, moet je heel snel trappen om de vliegwielsnelheid te matchen, als je langzamer je cadans op gang brengt, zit je er op een gegeven moment weer tegenaan (tik?)
Aan de andere kant, als in de lichtste versnelling in ERG mode rijdt, dan is de vliegwiel snelheid heel laag, dan zal deze veel sneller afremmen als je de druk van de pedalen haalt, als je dan weer aanzet, zit je gelijk tegen de weerstand aan en heb je mogelijk geen tik.
het is een beetje afhankelijk van je rijstijl of je hier veel of weinig last van hebt, maar je kan het dus eenvoudig testen door een simpele vaste power target in ERG mode met verschillende versnellingen te rijden (en verschillende cadans). kijken of het in bepaalde combinaties meer of minder is.
(ik rij zelf altijd op het kleine voorblad en midden in de cassette)
In een extreem voorbeeld, waarbij je bv in ERG mode in de zwaarste versnelling 120 watt rijdt, je vliegwielsnelheid is dan behoorlijk hoog. Het zal even duren voor de snelheid van het vliegwiel terug zakt. Als je dan vanuit een hoge cadans even de druk van de pedalen haalt, moet je heel snel trappen om de vliegwielsnelheid te matchen, als je langzamer je cadans op gang brengt, zit je er op een gegeven moment weer tegenaan (tik?)
Aan de andere kant, als in de lichtste versnelling in ERG mode rijdt, dan is de vliegwiel snelheid heel laag, dan zal deze veel sneller afremmen als je de druk van de pedalen haalt, als je dan weer aanzet, zit je gelijk tegen de weerstand aan en heb je mogelijk geen tik.
het is een beetje afhankelijk van je rijstijl of je hier veel of weinig last van hebt, maar je kan het dus eenvoudig testen door een simpele vaste power target in ERG mode met verschillende versnellingen te rijden (en verschillende cadans). kijken of het in bepaalde combinaties meer of minder is.
(ik rij zelf altijd op het kleine voorblad en midden in de cassette)
Klopt, Vandaag verder onderzoek gedaan en het zit zeker niet in de pedaal (als ik mn achterwiel erin zet en op de weg fiets is de klik weg).r0g3r schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:47:
[...]
Maar voel je het ook echt in het pedaal zelf en komt de tik ook daar vandaan? Want het klinkt ook een beetje als een vertraagd aangrijppunt in de body van de Kickr Core. Een beetje alsof het een deel van een omwenteling kost voordat je de weerstand van de trainer gaat voelen? De tik zou dan het geluid van het aangrijppunt zijn op 't moment dat je weer op de cadanssnelheid van het vliegwiel komt.
Het lijkt inderdaad op het aangrijppunt in de body. Deze draait inderdaad een paar mm / cm (afh van naar welk tandwiel je kijkt) voordat hij 'm vastgrijpt. Echter, als ik dat vergelijk met mn achterwiel voor op de weg, heeft de cassette daar ook zo'n ruimte voor hij aangrijpt, echter, dat tikt niet zo, gaat veel smoother.
Is dit te verhelpen, of hoort het bij indoor fietsen? mn staand op de pedalen klimmen is erg lastig op deze manier
Ik begrijp niet wat er precies mis is, maar het hoort er zeker niet bij en hoort er zeker niet in. Draait het wel soepel als je achteruit trapt?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Draait heel soepel achteruit, maar hij tikt een keer 'hard aan' als je dan weer vooruit draait.MrAngry schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:36:
Ik begrijp niet wat er precies mis is, maar het hoort er zeker niet bij en hoort er zeker niet in. Draait het wel soepel als je achteruit trapt?
misschien mis je een tandje op je body..dat zou wel verklaren dat je te grote speling hebt.
zou met het de trainer langs een fietsenmaker gaan.. liefst eentje die ook trainers verkoopt.
zou met het de trainer langs een fietsenmaker gaan.. liefst eentje die ook trainers verkoopt.
Het piepende geluid kwam weer terug. Heb een filmpje opgestuurd naar Zwift support, en kreeg binnen 10 minuten reactie met het aanbod om kosteloos een Zwift Cog + Click (incl. nieuwe freehub body) op te sturen, plus €50 refund als vergoeding voor aankoop van een cassette afneemsetje. Heb direct een set besteld bij Futurum, factuur opgestuurd en krijg net de bevestiging dat se spullen verzonden zijn en de refund op m’n Paypal is gedaan. Kwaliteit is dus niet geweldig, maar de service is topThe Legend schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:23:
Iemand met een Zwift Hub die dit piepende geluid herkent? Ik dacht dat m’n ketting droogstond, maar smeren heeft precies 0 effect. Kan zo niet fietsen met kinderen die moeten slapen
https://streamable.com/5r3a23
Heb vanaf begin oktober probleemloos gefietst, en nu begint ie ineens te piepen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb gisteren blijkbaar iets te enthousiast de Stage 5 | Zwift Games Climb C-cat race gedaan op 348W / 3.7 W/kg wat resulteerde in een zFTP van 325W en een zMAP van 382W. Hierdoor ben ik vanaf heden veroordeeld tot het rijden in de B-cat. Wel jammer want in de C-cat kon ik redelijk voorin mee komen. Nu zal het voortaan hoogst waarschijnlijk een achterhoede gevecht worden of ik moet eerst een kilo of 15 afvallen of nog een aantal kilos bijeten zodat ik weer terug naar de C-cat kan.
@kwiebus mooi dat je vooruitgang boekt!
Ik herken wel dat verschil top C en dan in B best groot is.
Overigens gaat Zwift powercurve voor je categorie over een bepaalde periode (90 dagen ?) dus zou kunnen dat je begin "nieuwe Zwift seizoen" weer in C kan.
Ik herken wel dat verschil top C en dan in B best groot is.
Overigens gaat Zwift powercurve voor je categorie over een bepaalde periode (90 dagen ?) dus zou kunnen dat je begin "nieuwe Zwift seizoen" weer in C kan.
Met 325w en 3.7wkg zul je echt niet in de achterhoede zitten. B-cat races worden vooral gewonnen met hoge 1-5min power en op het vlak zit je met een FTP van 325w echt wel aan de goede kant zodat je in de voorste groep meekunt. Een goeie kennis van me heeft een FTP van ~335w, maar weegt ook 95kg. Met crit races zit hij altijd in de top 10, en ook in de vlakkere races kan hij goed mee met de kopgroep. Winnen is lastig, maar je zult met die waardes echt niet achteraan rijden.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
@kwiebus knap gedaan hoor. Ik heb die race ook gedaan. Was erg pittig voor mij met een hartslag van 170 vrijwel de hele tijd, waardoor ik toch dacht dat het beter was om het rustig aan te doen. In de komende weken kun je weer al de races doen van de Zwift Games, voor als je er een gemist hebt. Misschien kun je dat eens doen op niveau b, om te kijken hoe het gaat
@kwiebus Wat @derx666 zegt klopt wel. Als je de juiste wedstrijden rijdt, kan je zeker wel voorin mee doen. Als je een beetje traint op die 2 minuten waardes dan kan je bij ieder parcour wel overleven. Tis vooral de herhaalbaarheid die de meeste opbreken.
Snap trouwens wel goed dat het "vervelend" is om omhoog te gaan. Ben zelf van B naar A gegaan, zonder ooit een B race te hebben gewonnen (op twee ZRL TTT's na, maar das toch anders).
Snap trouwens wel goed dat het "vervelend" is om omhoog te gaan. Ben zelf van B naar A gegaan, zonder ooit een B race te hebben gewonnen (op twee ZRL TTT's na, maar das toch anders).
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik ben ook naar B gezet een tijdje geleden. Naast dat het jammer is dat je niet meer met je gebruikelijke vriendjes kan rijden omdat die nog in C zitten, is de kans op vooraan meedoen inderdaad een stuk kleiner. Ik heb zeer belabberde 1-5 minuten waarden en kom moeizaam uit de startblokken. Effect is dat ik nu steevast de kopgroep in de eerst paar minuten weg zie rijden. Ik mis het vermogen om dan direct vol in het rood aan te haken. Om daarna met 4 w/kg in een soort van niemandsland te fietsen terwijl het gat met de koplopers alleen maar groter wordt. Komt regelmatig voor dat ik gemiddeld een hoger w/kg waarde getrapt heb dan de winnaar om wel op 4 minuten gereden te zijn. Heeft de lol wel echt een stuk minder gemaakt helaas.
@abbeyrules doe je dan wel een warming up? Ik heb voor al mijn wedstrijdjes zelfs gewoon een training gedaan en daarop aansluitend dan dus direct de wedstrijd. Misschien is een hele training doen wel te veel van het goede, maar je benen moeten wel warm genoeg zijn om goed van start te gaan.
Ik had hiervoor nog nooit meegedaan aan een race en ik las juist dat de start in races altijd hard gaat en dat men later wat langzamer gaat rijden. Volgens mij klopt dat wel. Ik ging daarom ook altijd explosief van start om iig te proberen om in de voorste groep mee te kunnen. Als ik dan een beetje in de draft kan hangen, kon ik meestal prima meekomen. Maar als dat niet lukt wordt het toch een stuk lastiger, vanwege het feit dat je dan wss niet in de draft rijdt.
Ik had hiervoor nog nooit meegedaan aan een race en ik las juist dat de start in races altijd hard gaat en dat men later wat langzamer gaat rijden. Volgens mij klopt dat wel. Ik ging daarom ook altijd explosief van start om iig te proberen om in de voorste groep mee te kunnen. Als ik dan een beetje in de draft kan hangen, kon ik meestal prima meekomen. Maar als dat niet lukt wordt het toch een stuk lastiger, vanwege het feit dat je dan wss niet in de draft rijdt.
Ja precies dat, groep gemist en geen draft. Warmup doe ik, ik heb domweg best veel moeite om diep in het rood te gaan voor korte tijd. Dat is met een sprint op het eind sowieso ook altijd een probleem, dus veel winnen zit er niet echt in. Ik weeg ook weinig dus puur piekvermogen is laag. Ik richt me nu meer op routes bergop, dat past een stuk beter bij mijn lichaam
@abbeyrules misschien kan iemand je hier dan vertellen hoe je dat kan trainen. Zelf volg ik het trainingsprogramma build me up, dat is een algemeen trainingsprogramma. Er is vast ook zoiets specifiek voor sprinten. Als ik wat Google hierover kom ik veel zoekresultaten tegen
Ik weeg ook weinig. Mijn FTP zou nu 220 zijn volgens Zwift en volgens mij trap ik in het begin van een wedstrijd ook iets van 500 watt voor 20 seconden ofzo. Dat is iig voor niveau C voldoende. Het zou iig leuk zijn als je in het begin kan meekomen, want de rest van de race zal je wel lukken :-)
Ik weeg ook weinig. Mijn FTP zou nu 220 zijn volgens Zwift en volgens mij trap ik in het begin van een wedstrijd ook iets van 500 watt voor 20 seconden ofzo. Dat is iig voor niveau C voldoende. Het zou iig leuk zijn als je in het begin kan meekomen, want de rest van de race zal je wel lukken :-)
Je wordt beter in wat je traint. Dus als je moeite hebt met 2 minuten heel hard te gaan, dan moet je dat gaan trainen. Je zou dan bijvoorbeeld een training kunnen doen waarbij je na een warmup, blokken doet van 2 minuten vol en dan zo'n 4 minuten rust. Dit herhaal je dan een keer of 6 tot 8. Kunst is dan eigenlijk om het zo in te schatten dat je wel al die 2 minuten efforts op een zelfde soort wattage doet. Dus dat zou net onder maximaal moeten zijn. Maar je zou dat ook met bijvoorbeeld 30/30s of langere vo2max blokken kunnen doen. Zie ook bv: https://robertovukovic.com/vo2max-intervals-cycling/
Diep gaan is trouwens ook nog wel een mentaal dingetje hoor. Persoonlijk kan ik in een wedstrijd veel dieper gaan dan in trainingen. Maar ook dat is iets wat te trainen is.
Diep gaan is trouwens ook nog wel een mentaal dingetje hoor. Persoonlijk kan ik in een wedstrijd veel dieper gaan dan in trainingen. Maar ook dat is iets wat te trainen is.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Vandaag nieuwe spullen binnen gekregen. Dit is de oude freehub:The Legend schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:07:
[...]
Het piepende geluid kwam weer terug. Heb een filmpje opgestuurd naar Zwift support, en kreeg binnen 10 minuten reactie met het aanbod om kosteloos een Zwift Cog + Click (incl. nieuwe freehub body) op te sturen, plus €50 refund als vergoeding voor aankoop van een cassette afneemsetje. Heb direct een set besteld bij Futurum, factuur opgestuurd en krijg net de bevestiging dat se spullen verzonden zijn en de refund op m’n Paypal is gedaan. Kwaliteit is dus niet geweldig, maar de service is top
:strip_exif()/f/image/GkDr3YlQNB0V04UP791VkCix.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgebroken palletje zal de reden van het gepiep zijn geweest?
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb vandaag 2 races gedaan Eerst een Glasgow Crit Circuit en daar kwam ik veel te kort om met de voorste mee te kunnen. Na de tweede kicker moest ik al afhaken en heb mij niet meer bovenmatig ingespannen. Uiteindelijk op plaats 40 van de 53 geëindigd met 3.2W/kg terwijl de winnaar die 30kg minder weegt 4.0W/kg reed.derx666 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:03:
Met 325w en 3.7wkg zul je echt niet in de achterhoede zitten. B-cat races worden vooral gewonnen met hoge 1-5min power en op het vlak zit je met een FTP van 325w echt wel aan de goede kant zodat je in de voorste groep meekunt. Een goeie kennis van me heeft een FTP van ~335w, maar weegt ook 95kg. Met crit races zit hij altijd in de top 10, en ook in de vlakkere races kan hij goed mee met de kopgroep. Winnen is lastig, maar je zult met die waardes echt niet achteraan rijden.
De tweede race was een Triple Flat Loops race en die had een heel ander karakter. Op de vlakke stukken werd er erg sloom gereden, deed soms 1.5W/kg en op glooiende stukken en bij sprints was het volle bak. In deze race kon ik wel mee tot aan de finish maar werd op het eind te hard voor mij gereden. In die race ben ik dan ook op plaats 23 van de 31 geëindigd met slechts 2.9W/kg.
De winnaar reed overigens ook 2.9W/kg, maar die heeft als ik naar zijn power waardes kijk ook meer headroom dan ik. Ook wel bijzonder is dat hij in de C-cat mag rijden en dat ik in de B-cat moet rijden, is dat dan enkel gebaseerd op iets hogere z-FTP?
Onderstaande is de winnaar:

Dit ben ik:

Wazig dat die nog steeds C-cat is.kwiebus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:22:
[...]
Ik heb vandaag 2 races gedaan Eerst een Glasgow Crit Circuit en daar kwam ik veel te kort om met de voorste mee te kunnen. Na de tweede kicker moest ik al afhaken en heb mij niet meer bovenmatig ingespannen. Uiteindelijk op plaats 40 van de 53 geëindigd met 3.2W/kg terwijl de winnaar die 30kg minder weegt 4.0W/kg reed.
De tweede race was een Triple Flat Loops race en die had een heel ander karakter. Op de vlakke stukken werd er erg sloom gereden, deed soms 1.5W/kg en op glooiende stukken en bij sprints was het volle bak. In deze race kon ik wel mee tot aan de finish maar werd op het eind te hard voor mij gereden. In die race ben ik dan ook op plaats 23 van de 31 geëindigd met slechts 2.9W/kg.
De winnaar reed overigens ook 2.9W/kg, maar die heeft als ik naar zijn power waardes kijk ook meer headroom dan ik. Ook wel bijzonder is dat hij in de C-cat mag rijden en dat ik in de B-cat moet rijden, is dat dan enkel gebaseerd op iets hogere z-FTP?
Onderstaande is de winnaar:
[Afbeelding]
Dit ben ik:
[Afbeelding]
Al moet ik wel zeggen dat ik jouw 15s, 1min en 5min waardes aan de lage kant vind tov je FTP. Ik denk dat mijn waardes in de buurt komen terwijl ik strak C-cat ben.
Even uit m'n intervals.icu: resp. 1115w, 649w, en 385w, en 20min: 290 op een gewicht van 93kg
Gewoon veel races blijven rijden, denk dat het even wennen is aan de andere pace. Toen ik afgelopen dec (voor m'n 2 crashes in 2 maanden tijd) een aantal B-cat races heb meegedaan kon ik meestal tot ong halverwege wel mee op een vlakkere rit. Als er echter dan iets van een bultje kwam moest ik lossen omdat ik dan al de hele tijd op de limiet zat om in de groep te blijven. Met een avg in die klim race van bijna 350w hebt gehaald dan zou je makkelijk mee moeten kunnen met de meeste B-races. Gewoon volhouden. Crit races zijn een geweldig alternatief voor vo2max trainingen
Cube Nuroad Race (2022)
Ik zou mijn power waardes in Zwift willen resetten, kan dat nog nu deze op de Zwift servers worden opgeslagen?
Wat ik tegenkwam is dit mail adres :zwiftpower@zwift.comMichiel193 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:09:
Ik zou mijn power waardes in Zwift willen resetten, kan dat nog nu deze op de Zwift servers worden opgeslagen?
Andere opties niet zo kunnen vinden
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Wij zijn bezig om plannen te maken voor een verbouwing. In een uitbouw gaan we een bijkeuken/ sportruimte realiseren. Hierin komt een crosstrainer en een fiets te staan. Incidenteel zal er dus door 2 mensen tegelijk gesport worden. Het idee is om de ruimte te ventileren middels een decentrale WTW. De ruimte wordt ongeveer 20m2. In het voorlopig ontwerp is er een ruimteventilatie-voud opgenomen voor een verblijfsgebied/woonfunctie van 0,9 dm3/s per m2. Dit is natuurlijk onvoldoende voor een sportruimte. Hoeveel ventilatie is aan te bevelen om op te nemen in de technische omschrijving?
Mss openslaande deuren doen? Ik zet de deur namelijk altijd open en dat is voldoende. Ook als het vriest.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dat zou voor mij prima zijn, maar mijn vrouw vindt het al snel te koud. Daarom heeft het de voorkeur om alle ventilatie via de decentrale WTW te kunnen doen.KW25 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:18:
Mss openslaande deuren doen? Ik zet de deur namelijk altijd open en dat is voldoende. Ook als het vriest.
Ventilatie is extreem belangrijk - heb vorig jaar paar keer C02 gemeten tijdens het indoorfietsen en die liep echt hoog op. Dit is in een nieuwbouwwoning uit 2022 die uiteraard voldoet aan het bouwbesluit.Martin85 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:18:
Wij zijn bezig om plannen te maken voor een verbouwing. In een uitbouw gaan we een bijkeuken/ sportruimte realiseren. Hierin komt een crosstrainer en een fiets te staan. Incidenteel zal er dus door 2 mensen tegelijk gesport worden. Het idee is om de ruimte te ventileren middels een decentrale WTW. De ruimte wordt ongeveer 20m2. In het voorlopig ontwerp is er een ruimteventilatie-voud opgenomen voor een verblijfsgebied/woonfunctie van 0,9 dm3/s per m2. Dit is natuurlijk onvoldoende voor een sportruimte. Hoeveel ventilatie is aan te bevelen om op te nemen in de technische omschrijving?
Ik fiets nu dus met ramen open binnen en zelfs dan is het eigenlijk niet genoeg. Concreet antwoord heb ik dus niet voor je, maar wel dat het 1) belangrijk is en 2) je echt een enorme ventilatie nodig hebt als je de ramen dicht wilt houden.
Concrete tip: bel eens een sportschool oid in de buurt om te vragen hoe zij dit gedaan hebben?
De WTW is toch aan te sturen met een zender middels 3 standen? Lijkt mij dat je tijdens het sporten de ventilatie op standje turbo (stand 3) wilt hebben staan en indien niet het geval op standje 1. Is op te lossen door een simpele rf-zender volgens mij
Klopt, als je een beetje fanatiek aan het fietsen bent (snelle ademhaling), dan verbuik je zo 80-100L lucht per minuut, CO2, vochtigheid etc schiet dan snel omhoog in een ruimte.Requiem19 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:42:
[...]
Ventilatie is extreem belangrijk - heb vorig jaar paar keer C02 gemeten tijdens het indoorfietsen en die liep echt hoog op. Dit is in een nieuwbouwwoning uit 2022 die uiteraard voldoet aan het bouwbesluit.
Ik fiets nu dus met ramen open binnen en zelfs dan is het eigenlijk niet genoeg. Concreet antwoord heb ik dus niet voor je, maar wel dat het 1) belangrijk is en 2) je echt een enorme ventilatie nodig hebt als je de ramen dicht wilt houden.
Concrete tip: bel eens een sportschool oid in de buurt om te vragen hoe zij dit gedaan hebben?
Ik train zelf in de garage (80m3 ruimte), en merk na 2 uur redelijk intesief fietsen dat een open deur ook al niet voldoende meer is, ik moet echt deuren en of ramen tegen elkaar opzetten voor een beetje trek om verse lucht binnen te krijgen.. Maarja met temperaturen rond het vriespunt was dat ook net weer iets te koud.
Voor ventilatie zou ik zeker kijken naar complete verversing binnen 1 uur.. Dus als de ruimte 20m3 is, dat er ook 20m3 per uur afgezogen wordt uit die ruimte.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
In mijn woning was dat niet voldoende in ieder geval... Maar misschien is mijn ventilatie wel gewoon heel brak ;-).Blik1984 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:46:
De WTW is toch aan te sturen met een zender middels 3 standen? Lijkt mij dat je tijdens het sporten de ventilatie op standje turbo (stand 3) wilt hebben staan en indien niet het geval op standje 1. Is op te lossen door een simpele rf-zender volgens mij
Dat is nog geen 1/3 van wat blijkbaar normaal is (0.9dm^3/s/m^2) voor deze oppervlakte, ik kom dan op 64.8m^3/u. Lijkt me dat er dan wel meer moet gebeurenverstappen33 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:11:
[...]
Voor ventilatie zou ik zeker kijken naar complete verversing binnen 1 uur.. Dus als de ruimte 20m3 is, dat er ook 20m3 per uur afgezogen wordt uit die ruimte.

met 2 seconden googlen kom ik hier al wat waardes tegen, 80m^3/u als je beide intensief bezig gaat, dus niet heel veel meer dan wat nu al ingecalculeerd is.
[ Voor 5% gewijzigd door GWBoes op 03-04-2024 14:44 ]
Dankjewel. Uitgaande van die 40 m3/h per persoon is het verschil tussen woonfunctie en met 2 personen intensief sporten inderdaad niet zo groot. Onder ruimte-afhankelijke ventilatie wordt als richtlijn 3 tot 10 keer de inhoud van de ruimte per uur genoemd. Voor deze ruimte, met een inhoud van 50m3, kom je dan op 150 - 500 m3/h.GWBoes schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:24:
[...]
Dat is nog geen 1/3 van wat blijkbaar normaal is (0.9dm^3/s/m^2) voor deze oppervlakte, ik kom dan op 64.8m^3/u. Lijkt me dat er dan wel meer moet gebeurenedit: 20m^2 zal ongeveer 50m^3 inhoud zijn. komt al wel meer in de buurt.
met 2 seconden googlen kom ik hier al wat waardes tegen, 80m^3/u als je beide intensief bezig gaat, dus niet heel veel meer dan wat nu al ingecalculeerd is.
De meeste decentrale WTW-units die ik tegenkom hebben een maximale luchthoeveelheid van 60 of 70 m3/h.
Ik heb gisteren een Lap It Up - Champs Elysees race gedaan en daar ervaarde ik ongeveer hetgeen jij beschrijft. Op de vlakke stukken kon ik prima meekomen maar op het iets oplopende stuk naar de Arc de Triomphe was het op het tandvlees om bij te blijven en moest ik in de derde ronde afhaken. Daarna kwam ik in een groepje terecht wat mij betreft eigenlijk wat te langzaam reed en uiteindelijk ben ik halverwege het veld op 1m13s achterstand geëindigd met 299W ofwel 3.1W/kg gemiddeld..derx666 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:42:
[...]
Gewoon veel races blijven rijden, denk dat het even wennen is aan de andere pace. Toen ik afgelopen dec (voor m'n 2 crashes in 2 maanden tijd) een aantal B-cat races heb meegedaan kon ik meestal tot ong halverwege wel mee op een vlakkere rit. Als er echter dan iets van een bultje kwam moest ik lossen omdat ik dan al de hele tijd op de limiet zat om in de groep te blijven. Met een avg in die klim race van bijna 350w hebt gehaald dan zou je makkelijk mee moeten kunnen met de meeste B-races. Gewoon volhouden. Crit races zijn een geweldig alternatief voor vo2max trainingenPrecies wat je nodig hebt
Ik heb vorige week ook nog de Zwift Games Climb gereden en daar bleek dat mijn FTP nog iets hoger ligt.
Op intervals.icu heb ik nu de volgende waarden:

Ik kan een redelijk constant vermogen voor iets langere tijd trappen maar korte periodes een hoger vermogen trappen lukt mij niet. Misschien moet ik eens een keer gerichter gaan trainen. Ik ben nu bijna 4 jaar aan het fietsen en rommel tot nu toe maar wat aan.
Ik denk zelf dat je moet werken aan je 5 minuten waardes. Jouw 20 minuten waarde komt echt enorm in de buurt van de 5 minuten power en dus zit je daar redelijk tegen een plafond aan te werken. Als je aan de bovenkant ruimte gaat maken, zal er wellicht op meerdere punten weer wat ruimte ontstaan.kwiebus schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:50:
[...]
Ik heb gisteren een Lap It Up - Champs Elysees race gedaan en daar ervaarde ik ongeveer hetgeen jij beschrijft. Op de vlakke stukken kon ik prima meekomen maar op het iets oplopende stuk naar de Arc de Triomphe was het op het tandvlees om bij te blijven en moest ik in de derde ronde afhaken. Daarna kwam ik in een groepje terecht wat mij betreft eigenlijk wat te langzaam reed en uiteindelijk ben ik halverwege het veld op 1m13s achterstand geëindigd met 299W ofwel 3.1W/kg gemiddeld..
Ik heb vorige week ook nog de Zwift Games Climb gereden en daar bleek dat mijn FTP nog iets hoger ligt.
[Afbeelding]
Ik kan een redelijk constant vermogen voor iets langere tijd trappen maar korte periodes een hoger vermogen trappen lukt mij niet. Misschien moet ik eens een keer gerichter gaan trainen. Ik ben nu bijna 4 jaar aan het fietsen en rommel tot nu toe maar wat aan.
Dus vo2max efforts gaan doen (3/4/5 minuten) hoge power, hoge cadans en ademen als een vis op het droge (richting einde van de efforts). Doe dat 3 weken (2x per week, en dan de rest easy duur) en neem daarna een goede rust week op (helft van volume en geen intensiteit) en ga dan opnieuw kijken wat je 5 minuten power is.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Je motor is groot, fysiologisch heb je wel potentie om nog een stuk all-rounder te worden denk ik.kwiebus schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:50:
[...]
Ik heb gisteren een Lap It Up - Champs Elysees race gedaan en daar ervaarde ik ongeveer hetgeen jij beschrijft. Op de vlakke stukken kon ik prima meekomen maar op het iets oplopende stuk naar de Arc de Triomphe was het op het tandvlees om bij te blijven en moest ik in de derde ronde afhaken. Daarna kwam ik in een groepje terecht wat mij betreft eigenlijk wat te langzaam reed en uiteindelijk ben ik halverwege het veld op 1m13s achterstand geëindigd met 299W ofwel 3.1W/kg gemiddeld..
[Afbeelding]
@Michaelg’s suggesties lijken mij een goed plan. Hoeveel uur per week heb je om te fietsen?
Best wel jaloerskwiebus schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:50:
[...]
[Afbeelding]
Cube Nuroad Race (2022)
@derx666 absolute watts zeggen ook niet alles. Ziek worden en vallen helpt ook niet mee.
Maar als je beter wilt worden, kan een plan daar natuurlijk wel erg mee helpen.
Maar als je beter wilt worden, kan een plan daar natuurlijk wel erg mee helpen.
Met zulke waardes naar 3 rondjes moeten afhaken op een vrijwel vlak parcour, kan ook wel duiden op een te beperkte basis. Maar dat is moeilijk te zeggen zonder alles te zien. Maar denk dat vo2max sessies aangevuld met lange (3u(+)) zone twee ritjes je echt wel sprongen kan maken.
Dit haha. Streven was 300w ftp dit jaar redden. Gewicht op 69kg of minder dus een mooie stabiele 4w/kg zegmaar. In februari gestrand rond de 270 met 69kg. Kan het dipje in conditie en vermogen moeilijk inschatten momenteel met m’n ritjes op de trainer, dus benieuwd wat de schade gaat zijn.derx666 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:39:
[...]
Best wel jaloers330w na 4jr... Ik wielren nu actief sinds 2020 (2e hands fiets gekocht in okt 2019, maar pas na de winter echt begonnen), maar top waarde tot nu toe is iets van 290w. En dan wordt ik weer ziek of ga ik op m'n bek
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Via de website van Zwift een contactformulier ingevuld, doorgezet naar een technical support medewerker en inmiddels zijn mijn waardes gereset.raymondw schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:15:
[...]
Wat ik tegenkwam is dit mail adres :zwiftpower@zwift.com
Andere opties niet zo kunnen vinden
Het zou best kunnen dat ik een beperkte basis heb, ben dan ook pas op 47-jarige leeftijd begonnen met fietsen. Als ik naar dit jaar kijk dan heb ik in totaal slechts 88 uur staan. Dit zijn voornamelijk Zwift races met daarna vaak een groepsrit van ongeveer een uur.Phydomir schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:18:
Met zulke waardes naar 3 rondjes moeten afhaken op een vrijwel vlak parcour, kan ook wel duiden op een te beperkte basis. Maar dat is moeilijk te zeggen zonder alles te zien. Maar denk dat vo2max sessies aangevuld met lange (3u(+)) zone twee ritjes je echt wel sprongen kan maken.
Nu het weer beter fietsweer wordt wil ik in ieder geval in het weekend meer uren gaan maken. Ik heb afgelopen zaterdag nog een ritje van 145km gedaan waarbij ik 4u45m onderweg was.
Ik heb vanavond nog weer eens een Glasgow Crit Circuit Reverse B-race geprobeerd en moest in de derde ronde afhaken en heb daarna in een langzaam groepje op 3.2W/kg gemiddeld uitgereden. Er moet dus echt wel iets gebeuren want het leuke gaat er zo wel een beetje van af.
@kwiebus je bent dus net naar niveau b gepromoveerd en je kan al die ronden mee rijden met de toppers in de race? Dat klinkt al best goed moet ik zeggen. En ik begrijp dat je daarna nog genoeg energie hebt voor een groepsrit. Misschien gebruik je dan in de race ook niet al je kracht, terwijl je tegenstanders dat misschien wel doen.
Heb je ook de tron fiets al? Da's volgens mij onder alle omstandigheden de snelste racefiets
Heb je ook de tron fiets al? Da's volgens mij onder alle omstandigheden de snelste racefiets
de 0,9 dm3/s per m2 komt uit het bouwbesluit en is een standaard waarde voor een verblijfsruimte. In datzelfde bouwbesluit staat voor een keuken (kooktoestel) 21 dm3/s, voor een bad/douche 14 dm3/s en voor een toilet 7 dm3/s. Met zijn tweeën sporten sporten zou ik in die richting gaan dus ongeveer 14 dm3/s per m2.Martin85 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:18:
ik heb een Tacx boost aangeschaft en krijg het niet voor elkaar om de fiets mooi uitgelijnd in de boost te krijgen. Volgens de officiele site van tacx kun je rechts aan de boost uitlijnen door de schroef wat te verplaatsen, maar als je de klem links niet kan verplaatsen zet je de boel volgens mij alleen maar strakker dan dat je daadwerkelijk wat verplaatst.
Uitlijning. Kan het uberhaupt kwaad?
:strip_exif()/f/image/JH80qugKFALaVdGJu52LStWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier links de klem, deze kan je zo te zien niet verder verplaatsen. Als ik de klem vast zet en dan de fiets er dan pas in plaats, staat deze al uit het midden. Mis ik iets?
:strip_exif()/f/image/JH80qugKFALaVdGJu52LStWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier links de klem, deze kan je zo te zien niet verder verplaatsen. Als ik de klem vast zet en dan de fiets er dan pas in plaats, staat deze al uit het midden. Mis ik iets?
:strip_exif()/f/image/HzhVl3AWBRUWmw6908VxbebB.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat merk je als je fietst? En vanwaar de keuze voor een wheel-on trainer?
[ Voor 47% gewijzigd door McMiGHtY op 10-04-2024 15:15 ]
Maakt niks uit. Mijne staat ook niet in het midden.warchaser schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:12:
ik heb een Tacx boost aangeschaft en krijg het niet voor elkaar om de fiets mooi uitgelijnd in de boost te krijgen. Volgens de officiele site van tacx kun je rechts aan de boost uitlijnen door de schroef wat te verplaatsen, maar als je de klem links niet kan verplaatsen zet je de boel volgens mij alleen maar strakker dan dat je daadwerkelijk wat verplaatst.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als mooi weer fietser pur sang, vandaag de indoor trainer maar weer eens aangesloten. Elke keer dat het enigszins droog is, lukt het het niet om te fietsen (zoals vandaag is de vrouw de hort op en ben ik alleen met mn kleine manneke)… anyway gebruik gemaakt van de gelegenheid om eens iets anders te testen dan Zwift. Uitgekomen op Bkool en moet zeggen dat het er erg goed uit ziet in vergelijking met Zwift! Wel enkel een korte sessie gedaan en solo….Meer mensen hier die Bkool gebruiken?
Ik ben ook wat anders aan het proberen als het slecht weer is. MyWhoosh, met name om het gratis is en ik hoop vooral buiten te fietsen. Mijn eerste ervaring met MyWhoosh was op mn pc, dat viel erg tegen. Liep vast na enige tijd, klapt het er helemaal uit. Keer daarna gebeurde het weer. Grafisch niet mooi omdat ik op lage videosettings moest draaien.
Terwijl Zwift prima draait op die pc.
Inmiddels ook op een Samsung tablet (tab S9). Dat gaat goed, alleen zou het liever op de pc doen ivm groot scherm.
Voor af en toe en zonder maandelijkse kosten is het prima, maar ben nog niet overtuigd.
Iemand anders nog een gratis alternatief voor de regenachtige zomermaanden?
(Nee, geen regensjas...)
Terwijl Zwift prima draait op die pc.
Inmiddels ook op een Samsung tablet (tab S9). Dat gaat goed, alleen zou het liever op de pc doen ivm groot scherm.
Voor af en toe en zonder maandelijkse kosten is het prima, maar ben nog niet overtuigd.
Iemand anders nog een gratis alternatief voor de regenachtige zomermaanden?
(Nee, geen regensjas...)
Indievelo. Is op dit moment (nog) gratis, want nog in beta. Maar werkt als alles goed is nu op alle platformen (PC/Mac/iOS/Android). Kan zich zeker meten met Zwift en Mywoosh.
Cube Nuroad Race (2022)
@DialOut er is van MyWhoosh een simpelere "Go" versie gekomen.
Niet getest, maar het zou goed moeten gaan vanaf een i3 (staat in de email...).
Heb alles geïnstalleerd staan en getest, Zwift + companion app hebben wel de voorkeur.
Heb al een aantal keer een leuke sessie gehad met Zwift door interactie met anderen, waarbij ik met bv MyWhoosh dat absoluut mis.
Maar ik heb de nieuwe app nog niet kunnen testen van MW, misschien dat daar ook wat leuks uit kan komen.
Niet getest, maar het zou goed moeten gaan vanaf een i3 (staat in de email...).
Heb alles geïnstalleerd staan en getest, Zwift + companion app hebben wel de voorkeur.
Heb al een aantal keer een leuke sessie gehad met Zwift door interactie met anderen, waarbij ik met bv MyWhoosh dat absoluut mis.
Maar ik heb de nieuwe app nog niet kunnen testen van MW, misschien dat daar ook wat leuks uit kan komen.
@derx666 ik ga Indievelo binnenkort eens proberen. Nu eerst MyWhoosh Go geprobeerd. Dat is echt een wereld van verschil op de pc, werkt goed. Bedankt @raymondw , maakt het een stuk leuker.
Ik kan alleen het verschil tussen normale en Go versie niet vinden in functionaliteit, geen probleem, maar ben wel benieuwd.
Ik kan alleen het verschil tussen normale en Go versie niet vinden in functionaliteit, geen probleem, maar ben wel benieuwd.
@DialOut volgens de email is er naast de GO versie een app gekomen die berichten en interactie toestaat in het idee van de Zwift Companion app.
Dat zorgt bij Zwift voor het stukje extra interactie. Idee dat je niet alleen tegen/met bots fietst.
/Edit
Het My Whoosh Link app
Maar zie er geen chat in, misschien als je fietst.
Dat zorgt bij Zwift voor het stukje extra interactie. Idee dat je niet alleen tegen/met bots fietst.
/Edit
Het My Whoosh Link app
Maar zie er geen chat in, misschien als je fietst.
[ Voor 14% gewijzigd door raymondw op 29-04-2024 10:40 ]
Van 14,99 naar 19.99
Dat vind ik wel een behoorlijke stap in de huidige markt met nogal wat gratis programma's
Dat vind ik wel een behoorlijke stap in de huidige markt met nogal wat gratis programma's
Hey _,
We’re writing to inform you of changes to your Zwift Subscription pricing. The monthly Zwift subscription price will be increased to 19,99 €.
Ja ik schrik er ook van....
Maar overstappen weet ik zo net nog niet...

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Even duur als Trainerroad. Wordt wel een lastige keuze zo..
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dat is % een flinke verhoging. De zomer maanden blijft die zeker gestopt, alleen van de winter is Zwift toch wel erg interessant. O.a. Zwift Racing League.raymondw schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:56:
Van 14,99 naar 19.99
[...]
Deed me er meteen aan herinneren dat ik mijn membership nog moest cancellen. Voor in het najaar komt er denk toch een Kickr, maar nu is dan toch de vraag of daar straks nog een gratis jaar membership bij zit....
---------------
De crux van Zwift is in mijn ogen de grote community en het daarbij behorende "tegen elkaar opnemen".aerofreak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:01:
Ja ik schrik er ook van....Maar overstappen weet ik zo net nog niet...
Om virtueel te fietsen zijn er zat alternatieven (alles heeft voor en nadelen).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ja klopt, Zwift heeft die zoete zoete first mover advantage, equivalent met facebook, whatsapp etc. Waarbij je niet het beste platform hebt, maar het niet echt uitmaakt omdat je competitie voert op userbase en niet op techniek.
Toch is de impact van die userbase op zwift redelijk beperkt - in die zin zijn ze niet te vergelijken met WA en FB - met een goede AI engine gecombineerd met een technologisch beter platform zijn ze echt gezien. Ik begrijp daarom dze prijsverhoging wel, want die echte concurrent is er nu nog niet, maar over een jaar of twee jaar wel. Dan kan je hem maar beter nu doorvoeren.
Toch is de impact van die userbase op zwift redelijk beperkt - in die zin zijn ze niet te vergelijken met WA en FB - met een goede AI engine gecombineerd met een technologisch beter platform zijn ze echt gezien. Ik begrijp daarom dze prijsverhoging wel, want die echte concurrent is er nu nog niet, maar over een jaar of twee jaar wel. Dan kan je hem maar beter nu doorvoeren.
Forse prijsverhoging idd, ik heb m'n abo direct stopgezet. Enerzijds is het mooi weer aan het worden dus dat kwam nu samen, maar vind het echt wel teveel.
Ook hier het abbonement stopgezet; dit was de hoogste percentuele verhoging van afgelopen weken (Netflix, HBO, OnThatAss, etc.)...
Volgens mij zijn er zat alternatieven voor een goed trainingsritje die goedkoper zijn en Zwift is ook verre van "state-of-the-art" dus krijgt vast nog wel een vervanger / opvolger die mogelijk wél 20EUR waard is...
Volgens mij zijn er zat alternatieven voor een goed trainingsritje die goedkoper zijn en Zwift is ook verre van "state-of-the-art" dus krijgt vast nog wel een vervanger / opvolger die mogelijk wél 20EUR waard is...
Ik wil eens even aftoetsen wat mijn opties zijn ivm smart bike.
Even context schetsen: ik ben via spinning op de sportschool, terecht gekomen bij een fitbike 'spinning'fiets die ik momenteel thuis gebruik. De laatste tijd doe ik minder spinningtrainingen, maar fiets ik gewoon op de spinning fiets. Buiten fietsen doe ik dus zelden, en spreekt met om persoonlijke redenen ook niet echt aan.
Ik ben dus op zoek naar een Smart bike als serieuze opstap vanaf een 'domme' spinningfiets. Mijn doel is om wat gerichter conditie op te bouwen en wat langere ritten af te wisselen met specifieke trainingen. Om hiervoor apps zoals Zwift (of bij voorkeur MyWhoosh) te gebruiken, schiet mijn huidige spinningfiets tekort en wil ik dus een Smart bike.
Hiervoor ben ik niet op zoek naar de fiets die de meest realistische outdoor-ervaring oplevert, maar eerder de fiets die betrouwbare power, rpm, ... uitstuurt en waarmee ik af en toe ook een online spinningles kan volgen.
Enkele opties:
Wat zijn de ervaringen hier? Heeft iemand hier al ervaring met de Domyos fiets? Heb ik nog andere degelijke smart bikes over het hoofd gezien?
Even context schetsen: ik ben via spinning op de sportschool, terecht gekomen bij een fitbike 'spinning'fiets die ik momenteel thuis gebruik. De laatste tijd doe ik minder spinningtrainingen, maar fiets ik gewoon op de spinning fiets. Buiten fietsen doe ik dus zelden, en spreekt met om persoonlijke redenen ook niet echt aan.
Ik ben dus op zoek naar een Smart bike als serieuze opstap vanaf een 'domme' spinningfiets. Mijn doel is om wat gerichter conditie op te bouwen en wat langere ritten af te wisselen met specifieke trainingen. Om hiervoor apps zoals Zwift (of bij voorkeur MyWhoosh) te gebruiken, schiet mijn huidige spinningfiets tekort en wil ik dus een Smart bike.
Hiervoor ben ik niet op zoek naar de fiets die de meest realistische outdoor-ervaring oplevert, maar eerder de fiets die betrouwbare power, rpm, ... uitstuurt en waarmee ik af en toe ook een online spinningles kan volgen.
Enkele opties:
- Domyos Challenge bike van Decathlon Lijkt een goed 'instapmodel' voor smart bikes. Kan verbonden worden met verschillende apps, en heeft veel stuur-houdingopties wat vooral voor spinning een voordeel is. Ervaringen en reviews zijn momenteel eerder beperkt, maar trend lijkt toch dat verbinding met apps niet enorm betrouwbaar/stabiel is/
- Stages SB20 Een behoorlijk andere prijscategorie dan de Domyos, maar lijkt zowat een oerdegelijk standaardmodel voor smartbikes. Zit qua stuur en weerstandsopties ook meer in de richting van een spinningfiets, dus dat lijkt ook wel een plus
- Zycle Zbike Zit iets meer in de prijscategorie van de Domyos. Ervaringen met Zycle zijn heel vaak wisselend, wat me eerder terughoudend maakt tegenover dit model.
- Wahoo/tacx Zeer sterke focus op outdoor ervaring, wat voor mij niet echt een meerwaarde is.
Wat zijn de ervaringen hier? Heeft iemand hier al ervaring met de Domyos fiets? Heb ik nog andere degelijke smart bikes over het hoofd gezien?
Weet er niet het fijne van maar volgens mij gaat het niet lekker met Stages de laatste tijd: https://www.cyclingnews.c...re-staff-report-suggests/
https://road.cc/content/t...laid-all-its-staff-308011
https://road.cc/content/t...laid-all-its-staff-308011
Ik zou nu geen Stages kopen. Dit bedrijf heeft al zijn personeel ontslagen en de toekomst is hoogst onzeker. Mogelijk dat er daardoor hele goede deals zijn, maar wel iets om even heel goed over na te denken.
https://www.dcrainmaker.c...ages-cycling-messier.html
https://www.dcrainmaker.c...ages-cycling-messier.html
If you can see, look. If you can look, observe
Ik kan het wellicht over het hoofd zien, maar ik zie geen schakelmechanisme bij die Domyos. Verder ziet ie er best netjes uit.thunderfury schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:38:
Enkele opties:Nu twijfel ik vooral tussen de eerste twee opties. De Domyos fiets is vooral qua prijs enorm aantrekkelijk, maar er zijn maar weinig ervaringen te vinden van andere mensen, dus is een behoorlijke gok. De SB20 lijkt de meest betrouwbare keuze die alle mogelijkheden heeft die ik zoek, maar is toch wat aan de duurdere kant.
- Domyos Challenge bike van Decathlon Lijkt een goed 'instapmodel' voor smart bikes. Kan verbonden worden met verschillende apps, en heeft veel stuur-houdingopties wat vooral voor spinning een voordeel is. Ervaringen en reviews zijn momenteel eerder beperkt, maar trend lijkt toch dat verbinding met apps niet enorm betrouwbaar/stabiel is/
- Stages SB20 Een behoorlijk andere prijscategorie dan de Domyos, maar lijkt zowat een oerdegelijk standaardmodel voor smartbikes. Zit qua stuur en weerstandsopties ook meer in de richting van een spinningfiets, dus dat lijkt ook wel een plus
- Zycle Zbike Zit iets meer in de prijscategorie van de Domyos. Ervaringen met Zycle zijn heel vaak wisselend, wat me eerder terughoudend maakt tegenover dit model.
- Wahoo/tacx Zeer sterke focus op outdoor ervaring, wat voor mij niet echt een meerwaarde is.
Volgens mij is de Wahoo Kickrbike een heel degelijke fiets, hoor er goede verhalen over en zelf 1x indoor op gezeten. De prijs is er dan ook naar. Verder zou ik rekening houden met garantie. Nou zal dat bij Decathlon wel prima zijn, maar niet de SB20 bij Stages zelf kopen denk ik dan. Ps. de SB20 is ook nergens meer op voorraad lijkt wel.
Denk dat je voor jezelf moet afwegen of het prijsverschil het waard is naar een Tacx of Wahoo. Hier een directe vergelijk tussen die 2: https://www.dcrainmaker.c...bikeatom-tacxneobike.html
Ik heb een Truebike. Zit qua prijs wel aan de bovenkant van het segment en gaat juis prat op de veel realistischere fietservaering (en dus niet per se buitenervaring). Ben er erg tevreden overthunderfury schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:38:
Enkele opties:Nu twijfel ik vooral tussen de eerste twee opties. De Domyos fiets is vooral qua prijs enorm aantrekkelijk, maar er zijn maar weinig ervaringen te vinden van andere mensen, dus is een behoorlijke gok. De SB20 lijkt de meest betrouwbare keuze die alle mogelijkheden heeft die ik zoek, maar is toch wat aan de duurdere kant.

Die Wahoo heeft een wat dikkere bovenbuis waardoor sommige met hun dijen er tegenaan komen tijdens het fietsen. Ik had destijds de mazzel dat ik de Tacx Neobike, Wahoo Kickbike, Stages en Truebike naast elkaar kon testen. Dat is dan ook mijn advies, zoek ze op en ga er eens op zitten en kijken hoe dat bevalt. Iedereen is anders en ieder zal zijn eigen ervaring hebben op elke andere fiets.DutX schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:48:
[...]
Ik kan het wellicht over het hoofd zien, maar ik zie geen schakelmechanisme bij die Domyos. Verder ziet ie er best netjes uit.
Volgens mij is de Wahoo Kickrbike een heel degelijke fiets, hoor er goede verhalen over en zelf 1x indoor op gezeten. De prijs is er dan ook naar. Verder zou ik rekening houden met garantie. Nou zal dat bij Decathlon wel prima zijn, maar niet de SB20 bij Stages zelf kopen denk ik dan. Ps. de SB20 is ook nergens meer op voorraad lijkt wel.
Denk dat je voor jezelf moet afwegen of het prijsverschil het waard is naar een Tacx of Wahoo. Hier een directe vergelijk tussen die 2: https://www.dcrainmaker.c...bikeatom-tacxneobike.html
Een smartbike is imho pas echt interessant als je met meerdere mensen dezelfde fiets wil gebruiken, en die makkelijk af te stellen is voor verschillende gebruikers. Als jij de enige bent, zou ik gewoon een fiets pakken ide past, en dan een Kickr Core erbij. Kickr core heeft nauwkeurige powermeting, cadans die nauwkeurig genoeg is (anders losse cadansmeter van een paar tientjes).
Als je de Core 2e hands koopt dan heb je voor de prijs van een Domyos de performance van een Kickr Bike.
Als je de Core 2e hands koopt dan heb je voor de prijs van een Domyos de performance van een Kickr Bike.
Cube Nuroad Race (2022)
@derx666 is het dan ook niet handig om er zo'n digitale zwift schakelknoppen set https://eu.zwift.com/prod...er?variant=44744017674491 bij te doen? Dan kun je makkelijk de weerstand wijzigen, zodat je ook nog eventueel een berg op komt.
[ Voor 27% gewijzigd door AMD1800 op 23-05-2024 23:21 ]
Dat kan, maar ik begreep dat bij voorkeur MyWoosh gebruikt wordt. Ik neem aan vanwege de kosten, dus dan snap ik niet dat je 1500,- of meer voor een smartbike wil uitgeven, en dan vrolijk gaat meedoen aan het sportswashing programma van de UAE. Maargoed, ieder z'n ding natuurlijk. Als het gratis moet zou ik dan eerder indievelo pakken. Ik zou gewoon besparen op de smartbike, een fatsoenlijke trainer pakken (Kickr Core, al dan niet met Zwift Cog en virtueel shifting), een fiets die past (hoeft niet fancy te zijn), en zo 700,- of meer overhouden. Kun je best een tijdje voor Zwiften....AMD1800 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:18:
@derx666 is het dan ook niet handig om er zo'n digitale zwift schakelknoppen set https://eu.zwift.com/prod...er?variant=44744017674491 bij te doen? Dan kun je makkelijk de weerstand wijzigen, zodat je ook nog eventueel een berg op komt.
Cube Nuroad Race (2022)
@CedricD ik ben het met je eens. Mijn punt was dat de groepset op de fiets wel zo moet zijn dat hij ook in ERG mode een berg op kan rijden. En als dat niet meer de groepset kan, virtueel schifting knoppen misschien nodig zijn. Maar ik weet niet zeker of dat laatste nodig is, want misschien kan je ook wel schakelen op het toetsenbord ofzo, dat weet ik niet
Voor Zwift kan je een verzet kiezen dat je het prettigst vindt. Ik heb nu een enkel 52t blad voor en 12 speed 11-28 achter. Voor races een heerlijk verzet.AMD1800 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:18:
@CedricD ik ben het met je eens. Mijn punt was dat de groepset op de fiets wel zo moet zijn dat hij ook in ERG mode een berg op kan rijden. En als dat niet meer de groepset kan, virtueel schifting knoppen misschien nodig zijn. Maar ik weet niet zeker of dat laatste nodig is, want misschien kan je ook wel schakelen op het toetsenbord ofzo, dat weet ik niet
Wanneer er een lange klim in zit of ik met minder power wil klimmen kan ik altijd de _trainer difficulty_ in Zwift settings aanpassen. Dan is het effect van een helling minder. Het verandert niets aan het Wattage dat nodig is om boven te komen.
Bedankt voor alle reacties. Veel meer opties dan ik oorspronkelijk in gedachten had. Dat maakt het uiteraard niet makkelijker om te kiezen.
Zat vandaag de podcast van Cade Media te bekijken en daar kwam een interessant alternatief van Zwift langs
https://store.steampowered.com/app/2782020/WATTGAMES/
soort gamefied trainingsprogramma. Trailer ziet er in elk geval interessant uit om eens in de gaten te houden.
https://store.steampowered.com/app/2782020/WATTGAMES/
soort gamefied trainingsprogramma. Trailer ziet er in elk geval interessant uit om eens in de gaten te houden.
Zwift heeft nu ook een Click Virual Shifter voor €39 waarme je dus virtueel kan schakelen. Best goede prijs en goedkoper dan de Zwift Play. Jammer dat Zwift zelf nu zo duur geworden is, desondanks deze winter toch maar eens uitproberen.
Zwift Click is er toch al "heel lang"? Play was er idd eerder, maar ik meen dat ze met de click begonnen zijn toen de zwift hub uitkwam. Nu zit ie volgens mij ook samen met de kickr core zwift one meegebundeld (Met een zwift Cog dus ook). En die set is uiteraard ook duurder geworden want je krijgt er een jaar zwift bij.Maarten2212 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:06:
Zwift heeft nu ook een Click Virual Shifter voor €39 waarme je dus virtueel kan schakelen. Best goede prijs en goedkoper dan de Zwift Play. Jammer dat Zwift zelf nu zo duur geworden is, desondanks deze winter toch maar eens uitproberen.
Of bedoel je dat je hem los kunt kopen nu?
---------------
Oeps, ik kreeg hem in de mail maar nooit gezien dat ze het al hadden. Maar ik bedoelde dat je hem nu los kan kopen, maar mogelijk kon dat ook al eerder.Mistraller schreef op maandag 3 juni 2024 @ 00:23:
[...]
Zwift Click is er toch al "heel lang"? Play was er idd eerder, maar ik meen dat ze met de click begonnen zijn toen de zwift hub uitkwam. Nu zit ie volgens mij ook samen met de kickr core zwift one meegebundeld (Met een zwift Cog dus ook). En die set is uiteraard ook duurder geworden want je krijgt er een jaar zwift bij.
Of bedoel je dat je hem los kunt kopen nu?
Nice, had de mail net ook gezien, best benieuwd naar “The Grade”, lijkt mij wel een leuke laagdrempelige manier van FTP testen die voor mij best eens zou kunnen werken!
Heb gisteren ook een truebike gekocht, denk proberen met Zwift. Ben benieuwd naar het indoor fietsen, buiten komt het er allemaal niet van met kinderen, drukke baan en veel regen....
Als hadden geweest is, is hebben te laat
Hopelijk wat minder kuren dan mijn Wahoo Kickr Bike Shift. De ene na de andere vreemde geluid komt van dat ding. Ditmaal iets wat ik niet zelf kan oplossen, ben benieuwd hoe goed de support gaat zijn.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WQfchfJG7v7wl8RhSNim0Bu2.png?f=user_large)
MyWhoosh heeft met de nieuwe 3.7 update een optie om je voortgang te importeren
Bij de 3.7 update zijn er meer veranderingen
De GO app word de standaard "MyWhoosh" versie en "MyWhoosh" word "MyWhoosh HD"
ALS je Windows gebruikt met de standaard MS Store
Andere platforms is geen info over, denk dat er weinig veranderd....
Welke voortgang wordt er dan geïmporteerd uit Zwift?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Heb net de update geïnstalleerd en overnemen van de details gaat kinderlijk eenvoudig...aerofreak schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:57:
Welke voortgang wordt er dan geïmporteerd uit Zwift?
Via de webpagina (dus niet de app) kun je een link insturen naar je publieke Zwift pagina met de totaal uren en hm.
Denk dat dit achter de schermen semi-automagisch word geaccordeerd.
Verder geen enkele andere data.
Ik loop even vast of mijn idee nou wel/niet een optie is.
Ik heb zelf Sram force AXS (en dus 12s sram) en mijn vriendin heeft 105 di2 en dus 12 speed shimano. Ik lees overal dat deze niet compatibel zijn (iets met bredere rollers in de sram ketting) waardoor 1 cassette voor beide fietsen gebruiken op mijn kickr core geen optie is.
Nu dacht ik een zwift COG aan te schaffen, deze is immers voor dit doel bedacht (min of meer). Echter gebruik ik zelf eigenlijk enkel Join (en dus ERG mode). Ik schakel tijdens Join toch niet, dus lijkt me dan ook geen issue toch? Vriendin zou ik wel in Zwift rondjes laten peddelen denk ik
Of zijn er nog andere (betaalbare) manieren? Continu de cassette wisselen is geen optie in mijn ogen. Beide fietsen zijn Cube met dezelfde snelspanners.
Ik heb zelf Sram force AXS (en dus 12s sram) en mijn vriendin heeft 105 di2 en dus 12 speed shimano. Ik lees overal dat deze niet compatibel zijn (iets met bredere rollers in de sram ketting) waardoor 1 cassette voor beide fietsen gebruiken op mijn kickr core geen optie is.
Nu dacht ik een zwift COG aan te schaffen, deze is immers voor dit doel bedacht (min of meer). Echter gebruik ik zelf eigenlijk enkel Join (en dus ERG mode). Ik schakel tijdens Join toch niet, dus lijkt me dan ook geen issue toch? Vriendin zou ik wel in Zwift rondjes laten peddelen denk ik
Of zijn er nog andere (betaalbare) manieren? Continu de cassette wisselen is geen optie in mijn ogen. Beide fietsen zijn Cube met dezelfde snelspanners.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Zijn er hier nog mensen die andere apps gebruiken dan Zwift of trainer specifieke apps? Bv Bkool of andere simulators?
Momenteel ben ik Bkool aan het proberen, maar vraag me af wat ik nu dan mis tov Zwift. Behalve de gamification (levels behalen en sowieso de hele look&feel). Heb Bkool ook nog niet super veel getest maar je kan volgens mij ook groepritjes maken en wedstrijden doen. Al vind ik het nog niet super duidelijk.
Momenteel ben ik Bkool aan het proberen, maar vraag me af wat ik nu dan mis tov Zwift. Behalve de gamification (levels behalen en sowieso de hele look&feel). Heb Bkool ook nog niet super veel getest maar je kan volgens mij ook groepritjes maken en wedstrijden doen. Al vind ik het nog niet super duidelijk.
Tevreden Rouvy gebruiker hier. De workouts gebruik ik zelden, maar van de landschappen word ik echt vrolijk. Op vaste tijden worden ook groepsritten en races verreden, maar daar doe ik niet aan mee.
@crimby
Zwift gebruikt gedurende de winter en ivm een code bij de Tacx.
Was allemaal prima, maar de kosten zijn wel "hoog" vergeleken met andere programma's.
MyWhoosh HD : leuk, vorig jaar getest en ik vond Zwift beter qua beeld.
Van de week wederom getest en het is aanzienlijk beter geworden,.
Nu nog gratis, al zal dat misschien veranderen. Ook de standaard voor de UCI
IndieVelo Beta : Heb een key gekregen voor de Beta en de boel staat op de PC
Helaas nog geen binnentijd gehad om te testen.
Wel even door de opties gelopen, ziet er wel goed uit!
VirtuPro : geinstalleerd, getest. De minste ervaring van de 4
Vooral het klimmen van Alpe d'Huez Alp du Zwift vond ik een prima ervaring.
Dat heb ik bij de anderen nog niet gevonden.
Voor het moment blijf ik even bij de gratis varianten, maar ik sluit Zwift nog niet uit voor de winter periode.
Zwift gebruikt gedurende de winter en ivm een code bij de Tacx.
Was allemaal prima, maar de kosten zijn wel "hoog" vergeleken met andere programma's.
MyWhoosh HD : leuk, vorig jaar getest en ik vond Zwift beter qua beeld.
Van de week wederom getest en het is aanzienlijk beter geworden,.
Nu nog gratis, al zal dat misschien veranderen. Ook de standaard voor de UCI
IndieVelo Beta : Heb een key gekregen voor de Beta en de boel staat op de PC
Helaas nog geen binnentijd gehad om te testen.
Wel even door de opties gelopen, ziet er wel goed uit!
VirtuPro : geinstalleerd, getest. De minste ervaring van de 4
Vooral het klimmen van Alpe d'Huez Alp du Zwift vond ik een prima ervaring.
Dat heb ik bij de anderen nog niet gevonden.
Voor het moment blijf ik even bij de gratis varianten, maar ik sluit Zwift nog niet uit voor de winter periode.
@crimby ik heb dezelfde ervaring als @raymondw , alleen VirtuPro heb ik nooit geprobeerd.
Voor Zwift is het aantal rijders in de werelden groot, dat is voor grouprides en races erg leuk. Ik zal in het najaar ook Zwift wel weer gaan gebruiken voor de races. Voor nu gebruik ik MyWhoosh (niet hd) voor die enkele keer dat ik binnen fiets vanwege slecht weer of weinig tijd.
Rouvy staat ook bij mij nog op lijstje om uit te proberen, alleen Zwift en Rouvy is dan wel weer prijzig...
Voor Zwift is het aantal rijders in de werelden groot, dat is voor grouprides en races erg leuk. Ik zal in het najaar ook Zwift wel weer gaan gebruiken voor de races. Voor nu gebruik ik MyWhoosh (niet hd) voor die enkele keer dat ik binnen fiets vanwege slecht weer of weinig tijd.
Rouvy staat ook bij mij nog op lijstje om uit te proberen, alleen Zwift en Rouvy is dan wel weer prijzig...
Ik denk dat ik het gewoon zou proberen. Vaak werkt het prima en zijn zaken op papier niet compatible omdat fabrikanten dan moeten garanderen dat het werkt. Als het niet werkt kan je de hinderende ketting eventueel vervangen voor een kmc 12-speed of alsnog die COG aanschaffen.Stufferdt schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:07:
Ik loop even vast of mijn idee nou wel/niet een optie is.
Nu dacht ik een zwift COG aan te schaffen, deze is immers voor dit doel bedacht (min of meer). Echter gebruik ik zelf eigenlijk enkel Join (en dus ERG mode). Ik schakel tijdens Join toch niet, dus lijkt me dan ook geen issue toch? Vriendin zou ik wel in Zwift rondjes laten peddelen denk ik![]()
Ik voel wat weerstand richting MyWhoosh. Effectief is dit een product van de overheid van de UAE en weinig meer dan sportswashing. Mocht daar een andere wind gaan waaien dan is het waarschijnlijk ook meteen klaar...
Hier draaien we vooral Zwift. De misses is nog altijd enthousiast aan het racen met haar team.
In het verleden ook wel periodes met Systm (filmpjes, humor) en Trainerroad (degelijk), maar in de praktijk is dat toch net lastig voor ons als multisporters. We maken zelf onze schema's om eea te combineren (of laten deze maken), want daar kunnen ze niet goed mee omgaan. Dus de voordelen van meer gestructureerde trainingen halen wij er niet uit.
Hier draaien we vooral Zwift. De misses is nog altijd enthousiast aan het racen met haar team.
In het verleden ook wel periodes met Systm (filmpjes, humor) en Trainerroad (degelijk), maar in de praktijk is dat toch net lastig voor ons als multisporters. We maken zelf onze schema's om eea te combineren (of laten deze maken), want daar kunnen ze niet goed mee omgaan. Dus de voordelen van meer gestructureerde trainingen halen wij er niet uit.
If you can see, look. If you can look, observe
Hoi allen, iemand die mij over onderstaande advies kan geven? Betreft aankoop nieuwe smart/trainer fiets voor indoor gebruik.
Huidige fiets/nadelen
Ik heb eind vorig jaar een relatief goedkope spinningfiets gekocht (Senz sports S5000) die toevallig ook Zwift ondersteund. Ik merk dat ik dit erg leuk vind en zeker motiveert om te sporten en de FTP/conditie etc. hoger te krijgen
.
Het grootste nadeel van deze spinfiets is dat hij ERG modus niet goed ondersteund, als ik hem aanzet dan heeft hij een soort van eigen wil (bij vlakke weg op zijn zwaarst zetten bijv.). Als ik nu een workout wil doen met korte intervallen sla ik die al over omdat ik op die fiets snel de weerstand moet zoeken met knopjes en dan is de intervalsessie alweer voorbij. Waardeloos dus. De maximale weerstand, of iig wat hij in Zwift registreert gaat niet verder dan 400 watt (hier klopt ook iets niet mee volgens mij). Kan ook niet vinden wat de maximale wattage is van de fiets. Fiets voor de rest is prima, maar is wel duidelijk dat hij niet geheel geschikt is voor Zwift.
Wensen/eisen
Derhalve ben ik op zoek naar een optie onder de noemer smartbike of trainer combinatie die permanent binnen blijft staan in een beperkte ruimte/thuis kantoor.
Maximum budget is wel rond de 2500. Ik denk dat het prima te doen is met mijn ambitieniveau van 2-3 keer in de week fietsen. Sportdoel is om fit te blijven op een leuke manier en niet om een pro-carrière na te streven. Als hij een beetje stil is zou ook fijn zijn en weinig/geen onderhoud vereist.
Ik vind het lastig om een keuze te maken, zeker gezien het aanbod en gigantische prijsverschillen.
Mogelijke opties waar ik naar zat te kijken, op volgorde van kandidaten
Zwift Ride with Kickr Core - €1300, - (+100 verzendkosten) - meneer DC rainmaker heeft al mooie review hierover gemaakt, recent aangekondigd (hierboven eerder gepost
)
Voordeel; compact, betaalbaar, Zwift frame te vervangen met een reguliere fiets
Nadeel; gebonden aan Zwift ecosysteem (in ieder geval met het frame), hopelijk dat je deze in de toekomst ook in andere apps zou kunnen gebruiken. Wat luider i.c.m. ketting.
Decathlon Domyos Chalange bike (€1350,-)
Voordeel; betaalbaar
Nadeel: Lengte van 158 (is al wel een dingetje om neer te zetten), Max 1500 W (voor mij meer dan genoeg
)
Dan heb je nog optie trainer + fiets kopen, maar daar zitten volgens mij wel wat haken en ogen aan wat betreft onderhoud etc.
Daarna kom je al snel bij de wat duurdere smartbikes uit;
Tacx Neo Bike (+- €2500)
Stages SB20 (+- €2500)
De Wahoo kickr bike etc. allemaal heel mooi maar rond de €4000 euro is iets te ver boven mijn budget/ambitieniveau.
Al met al is er veel keuze. Mijn voorkeur tot zover gaat naar de Zwift Ride with Kickr Core. Lekker compact en voldoet denk ik prima met wat ik ermee wil doen. Ik heb echter geen idee wat deze optie beter of slechter zou maken dan een van de fietsen die, bijna, het dubbele kosten (zoals een stages\neo bike)? Andere alternatieven?
Huidige fiets/nadelen
Ik heb eind vorig jaar een relatief goedkope spinningfiets gekocht (Senz sports S5000) die toevallig ook Zwift ondersteund. Ik merk dat ik dit erg leuk vind en zeker motiveert om te sporten en de FTP/conditie etc. hoger te krijgen
Het grootste nadeel van deze spinfiets is dat hij ERG modus niet goed ondersteund, als ik hem aanzet dan heeft hij een soort van eigen wil (bij vlakke weg op zijn zwaarst zetten bijv.). Als ik nu een workout wil doen met korte intervallen sla ik die al over omdat ik op die fiets snel de weerstand moet zoeken met knopjes en dan is de intervalsessie alweer voorbij. Waardeloos dus. De maximale weerstand, of iig wat hij in Zwift registreert gaat niet verder dan 400 watt (hier klopt ook iets niet mee volgens mij). Kan ook niet vinden wat de maximale wattage is van de fiets. Fiets voor de rest is prima, maar is wel duidelijk dat hij niet geheel geschikt is voor Zwift.
Wensen/eisen
Derhalve ben ik op zoek naar een optie onder de noemer smartbike of trainer combinatie die permanent binnen blijft staan in een beperkte ruimte/thuis kantoor.
Maximum budget is wel rond de 2500. Ik denk dat het prima te doen is met mijn ambitieniveau van 2-3 keer in de week fietsen. Sportdoel is om fit te blijven op een leuke manier en niet om een pro-carrière na te streven. Als hij een beetje stil is zou ook fijn zijn en weinig/geen onderhoud vereist.
Ik vind het lastig om een keuze te maken, zeker gezien het aanbod en gigantische prijsverschillen.
Mogelijke opties waar ik naar zat te kijken, op volgorde van kandidaten
Zwift Ride with Kickr Core - €1300, - (+100 verzendkosten) - meneer DC rainmaker heeft al mooie review hierover gemaakt, recent aangekondigd (hierboven eerder gepost
Voordeel; compact, betaalbaar, Zwift frame te vervangen met een reguliere fiets
Nadeel; gebonden aan Zwift ecosysteem (in ieder geval met het frame), hopelijk dat je deze in de toekomst ook in andere apps zou kunnen gebruiken. Wat luider i.c.m. ketting.
Decathlon Domyos Chalange bike (€1350,-)
Voordeel; betaalbaar
Nadeel: Lengte van 158 (is al wel een dingetje om neer te zetten), Max 1500 W (voor mij meer dan genoeg
Dan heb je nog optie trainer + fiets kopen, maar daar zitten volgens mij wel wat haken en ogen aan wat betreft onderhoud etc.
Daarna kom je al snel bij de wat duurdere smartbikes uit;
Tacx Neo Bike (+- €2500)
Stages SB20 (+- €2500)
De Wahoo kickr bike etc. allemaal heel mooi maar rond de €4000 euro is iets te ver boven mijn budget/ambitieniveau.
Al met al is er veel keuze. Mijn voorkeur tot zover gaat naar de Zwift Ride with Kickr Core. Lekker compact en voldoet denk ik prima met wat ik ermee wil doen. Ik heb echter geen idee wat deze optie beter of slechter zou maken dan een van de fietsen die, bijna, het dubbele kosten (zoals een stages\neo bike)? Andere alternatieven?
Een fiets kopen met losse trainer (kickr core oid) zodat je ook buiten kan fietsen bij mooi weer?
Anders zou ik de Zwift Ride doen. Het geld wat je bespaart kan je mooi gebruiken voor je Zwift abonnement
Anders zou ik de Zwift Ride doen. Het geld wat je bespaart kan je mooi gebruiken voor je Zwift abonnement
~Leonardo Da Vinci~
Ik zou ook altijd een losse trainer + fiets kopen. De smart bikes zijn imho het best geschikt als je meerdere mensen in een huishouden hebt die van dezelfde trainer gebruik willen maken. Die kun je super makkelijk verstellen, en dus zo geschikt voor zowat iedereen. Als je alleen fietst is een losse fiets + trainer goedkoper en je kunt de fiets evt ook nog buiten gebruiken.
Kwa onderhoud is het hetzelfde. Een smartphone zul je ook onderhoud aan hebben. En een fiets die altijd binnen staat slijten de onderdelen veel minder van als bij buiten fietsen. Alleen zorgen dat je ketting goed gesmeerd is (evt wax of dripwax) en dat je na het fietsen het zweet wegpoetst.
Kwa onderhoud is het hetzelfde. Een smartphone zul je ook onderhoud aan hebben. En een fiets die altijd binnen staat slijten de onderdelen veel minder van als bij buiten fietsen. Alleen zorgen dat je ketting goed gesmeerd is (evt wax of dripwax) en dat je na het fietsen het zweet wegpoetst.
Cube Nuroad Race (2022)
Deze gaat nu omgeruild worden in de garantie.Yakolev schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:55:
Hopelijk wat minder kuren dan mijn Wahoo Kickr Bike Shift. De ene na de andere vreemde geluid komt van dat ding. Ditmaal iets wat ik niet zelf kan oplossen, ben benieuwd hoe goed de support gaat zijn.
Heb de Kickr Bike omdat mijn vriendin hem ook gebruikt, zij is aanzienlijk kleiner in lengte. We hadden voorheen een Elite Direto X, maar haar fiets heeft 8spd, die van mij 11spd dus het omruilen duurde altijd wat langer dan ik wilde, en iets wat zij niet kon doen.derx666 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:06:
Ik zou ook altijd een losse trainer + fiets kopen. De smart bikes zijn imho het best geschikt als je meerdere mensen in een huishouden hebt die van dezelfde trainer gebruik willen maken. Die kun je super makkelijk verstellen, en dus zo geschikt voor zowat iedereen. Als je alleen fietst is een losse fiets + trainer goedkoper en je kunt de fiets evt ook nog buiten gebruiken.
[ Voor 59% gewijzigd door Yakolev op 15-06-2024 12:59 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.