Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 133 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
Requiem19 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:36:
Interessant om te kijken of Rouvy een goede tool is om je voor te bereiden op bepaalde tochten / klimmen.
ik gebruik https://www.bigringvr.com/index daar voor. Dat heeft veel bekende tochten en klimmen en je kunt er ook je eigen workouts in gebruiken. Wanneer je solo een bekende klim virtueel op wil fietsen een prima ervaring. Zijn camera opnamen met de daadwerkelijke gradient vergelijkbaar aan de Tacx ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:26

The Legend

*Plop*

verstappen33 schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:15:
Inmiddels 3 weken lekker aan het fietsen op de tacx. Begin nu ook echt te wennen aan de manier van fietsen tov buiten.
Op de tacx fiets je toch meer constant qua cadans en power, buiten heb je veel meer variatie met bochten, stoplichten of oversteken etc.

Ik merk zelfs dat Zone 2 trainingen (op hartslag) best intensief zijn voor mijn spieren.
Zoals gisterenochtend fietste ik 2 uur in zone 2, dit ging mij prima af en stapte niet heel vermoeid af.

Echter gisteravond en vanmorgen ook nog een beetje last van spierpijn. :P

Ik fiets netjes uit (cooling down), maar ik vermoed omdat je toch dik 2 uur de druk op de benen houd (gem 170W), de spieren het relatief zwaarder hebben dan in een normale vergelijkbare buiten rit.

Voordeel wat ik na 3 weken al wel merk is dat ik naast gewenning op de tacx nu ook groei begin te zien in mijn vermogen in zone 2 (hartslag).
Ik denk dat het vooral gewenning waardoor ik beter fiets, maar hopelijk zet de groei de komende maanden langzaam door, kijken of ik de 200W kan halen en tegelijkertijd in zone 2 kan blijven met mijn hartslag.
Ik heb de afgelopen weken zo ongeveer alle beter worden-podcasts geluisterd, en die leren mij: trainen op vermogen, hartslag varieert veel te veel om betrouwbaar op te kunnen trainen. Zit er bij jou een bepaald idee achter om op hartslagzones te trainen? Ik doe nu dus gewoon eigenlijk altijd JOIN trainingen in ERG-mode in Zwift.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:12
Phydomir schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:47:
Het lijkt me heel sterk dat je een verschil van 80w tussen buiten en binnen hebt. Een goede ventilator scheelt wel maar echt niet zo veel.

Mocht je het gelijk goed aan willen pakken kan ik je de Vacmaster aanraden. Daar komt echt een flinke pak wind vandaan.
Werkt die afstandsbediening goed van die vacmaster?
Heb die Honeywell, die er meerdere hebben hier, en koelt genoeg maar merk dat ik toch graag tijdens het fietsen wat meer zou willen wisselen qua ventilatiestand en dat is met die Honeywell een gedoe.
Ik had laatst bij mijn ventilator orientatie een ventilator met afstandsbediening bij Bol gezien (soortgelijke als de honeywell) maar lees wisselende ervaringen over dat de afstandsbediening het niet goed doet.
En dan kan ik anders beter een paar tientjes meer betalen en dat het goed werkt dan zo half half.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:34
The Legend schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:13:
[...]

Ik heb de afgelopen weken zo ongeveer alle beter worden-podcasts geluisterd, en die leren mij: trainen op vermogen, hartslag varieert veel te veel om betrouwbaar op te kunnen trainen. Zit er bij jou een bepaald idee achter om op hartslagzones te trainen? Ik doe nu dus gewoon eigenlijk altijd JOIN trainingen in ERG-mode in Zwift.
Join - Jim zit meer in het kamp van 'HR is bijna niet relevant, focus vooral op vermogen'.

Dat is zijn visie, maar er zijn ook andere visies. Ik heb daar hier wat over geschreven:

Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Een interessante wetenschapper / coach in dit kader is Phil Batterson: https://www.criticaloxygen.com/blog
Zeer de moeite waard om zijn podcasts eens te luisteren als je je op een dieper niveau wilt verdiepen in de fysiologie en het nut van HR / vermogen / NIRS etc.

Mijn afdronk van de verschillende perspectieven is dat vooral bij lage intensiteit trainingen HR interessanter is dan Jim vd Berg stelt. Lage intensiteit trainingen - de beroemde 'Zone 2' - hebben als doel om zo goed mogelijk je non-glycolotische aerobe systeem te prikkelen. Ook wel bekend als Lactacte Treshold 1 - eigenlijk het eerste moment waarop lactaat in je bloed iets begint te stijgen. Trainen in deze zone is volgens de huidige hippe trend goed om efficiënter te worden en vooral meer mitochondriën te kweken.

In simpele woorden: als je dit goed traint krijg je een heel sterke duurvermogen zone. Kun je lekker heel de dag doorrijden op een goed tempo terwijl je relatief weinig suikers gebruikt. Als je dan aan het einde van de dag nog even moet knallen (wind tegen, berg, sprintjes met vrienden etc) heb je nog lekker wat suikers in de tank, terwijl veel andere mensen die suikers al leeg gereden hebben.

Hoe weet je nu of je in Z2 traint? Jim kijkt alleen naar vermogen, maar ik denk dat dit te eendimensionaal is. Net als dat je FTP niet iedere dag hetzelfde is, is je Z2 ook niet iedere dag precies tussen xx watt en xx watt. HR is daarom een interessante 2e indicator naast je RPE. Op een gegeven moment weet je ook wel hoe Z2 voor jezelf voelt. Ik ben dus fan van om alle 3 te gebruiken: vermogen, hr, rpe.

En het allerbelangrijkste blijft: perfectie is het minst belangrijk. Het is totaal niet erg als je 20% van je training in Z3 zou rijden. Het is niet zo alsof er een soort magisch moment is waarop je ineens van vetverbranding volledig overschakelt op suikers. Dit gaat allemaal heel geleidelijk. Als je net iets te hard fietst bovenin Z2 en daardoor in Z3 uitkomt heb je alsnog prima Z2 voordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
rinslll schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:15:
[...]

Werkt die afstandsbediening goed van die vacmaster?
Heb die Honeywell, die er meerdere hebben hier, en koelt genoeg maar merk dat ik toch graag tijdens het fietsen wat meer zou willen wisselen qua ventilatiestand en dat is met die Honeywell een gedoe.
Ik had laatst bij mijn ventilator orientatie een ventilator met afstandsbediening bij Bol gezien (soortgelijke als de honeywell) maar lees wisselende ervaringen over dat de afstandsbediening het niet goed doet.
En dan kan ik anders beter een paar tientjes meer betalen en dat het goed werkt dan zo half half.
De Vacmaster is echt een aanrader, zeker met de afstandsbediening.
Stand 1 is voor rustige ritjes, stand twee is voor intensieve of langere workouts en stand drie is een orkaan.

Erg fijn dat je dit nog tijdens een rit kan aanpassen.
De afstandsbediening maak je aan je stuur vast, dus heb je altijd bij de hand.

Had eerst ook een ventilator die geschakeld was, maar dan alleen aan of uit. Dan is dit veel fijner.

De Vacmaster is wel een heel gerichte wind, je mikt 'm vooral op je hoofd en bovenlichaam.
De grotere ventilatoren hebben vaak wel een bredere luchtstroom. Dus ik zou er misschien wel een tweede ventilator naast laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:41:
[...]

Join - Jim zit meer in het kamp van 'HR is bijna niet relevant, focus vooral op vermogen'.

Dat is zijn visie, maar er zijn ook andere visies. Ik heb daar hier wat over geschreven:

Een interessante wetenschapper / coach in dit kader is Phil Batterson: https://www.criticaloxygen.com/blog
Zeer de moeite waard om zijn podcasts eens te luisteren als je je op een dieper niveau wilt verdiepen in de fysiologie en het nut van HR / vermogen / NIRS etc.

Mijn afdronk van de verschillende perspectieven is dat vooral bij lage intensiteit trainingen HR interessanter is dan Jim vd Berg stelt. Lage intensiteit trainingen - de beroemde 'Zone 2' - hebben als doel om zo goed mogelijk je non-glycolotische aerobe systeem te prikkelen. Ook wel bekend als Lactacte Treshold 1 - eigenlijk het eerste moment waarop lactaat in je bloed iets begint te stijgen. Trainen in deze zone is volgens de huidige hippe trend goed om efficiënter te worden en vooral meer mitochondriën te kweken.

In simpele woorden: als je dit goed traint krijg je een heel sterke duurvermogen zone. Kun je lekker heel de dag doorrijden op een goed tempo terwijl je relatief weinig suikers gebruikt. Als je dan aan het einde van de dag nog even moet knallen (wind tegen, berg, sprintjes met vrienden etc) heb je nog lekker wat suikers in de tank, terwijl veel andere mensen die suikers al leeg gereden hebben.

Hoe weet je nu of je in Z2 traint? Jim kijkt alleen naar vermogen, maar ik denk dat dit te eendimensionaal is. Net als dat je FTP niet iedere dag hetzelfde is, is je Z2 ook niet iedere dag precies tussen xx watt en xx watt. HR is daarom een interessante 2e indicator naast je RPE. Op een gegeven moment weet je ook wel hoe Z2 voor jezelf voelt. Ik ben dus fan van om alle 3 te gebruiken: vermogen, hr, rpe.

En het allerbelangrijkste blijft: perfectie is het minst belangrijk. Het is totaal niet erg als je 20% van je training in Z3 zou rijden. Het is niet zo alsof er een soort magisch moment is waarop je ineens van vetverbranding volledig overschakelt op suikers. Dit gaat allemaal heel geleidelijk. Als je net iets te hard fietst bovenin Z2 en daardoor in Z3 uitkomt heb je alsnog prima Z2 voordelen.
Stel dat je een sporttest hebt gedaan, dan weet je je LT1 of VT1 ook.
De VT1 geeft een bepaalde hartslag tot waar je duurritjes over het algemeen doet, en die hartslag verandert in principe niet per dag. Eventueel dat het naarmate je ouder wordt iets lager wordt, maar over het algemeen blijft het redelijk stabiel.

Ik ben nog niet super lang gestructureerd aan het trainen, en mistte wat basis. Hierdoor was mijn Z2 zone qua power eigenlijk te hoog, ik moet met mijn hartslag lager blijven.
Inmiddels weer wat meer lange duurritjes gedaan (minstens 3uur), en ik zie dat de power op dezelfde hartslag ook omhoog gaat. Maar ik zit nog steeds niet aan de top van power zone Z2 als ik onder de hartslagfrequentie van VT1 wil blijven.

Dus als je nog niet zo lang fietst, zou ik niet te hoog in zone Z2 van Power gaan zitten. En zeker wat langere duurritten zijn erg goed voor je conditie.
Let op je ademhaling, je mag wat moeite hebben met lange verhalen, maar je moet nog wel goed kunnen praten. RPE 3 of 4 is goed, maar niet hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:09
The Legend schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:13:
[...]

Ik pak het aan zoals @Requiem19 vertelt..

Lange niet intensieve trainingen zoals zone 2 doe ik puur op hartslag, qua vermogen is het ook netjes in zone van de powerzone, maar ik merk dat wanneer ik op de top van mijn zone 2 qua power ga zitten ik al ver in zone 3 kom qua hartslag...
Zeker als er wat vermoeidheid erbij komt kijken na 1-2 uur fietsen kost het mij meer moeite om dezelfde power te fietsen zonder dat mijn HS omhoog gaat..

Voor nu is mijn Power zone 2 tussen de 150-200W, wanneer ik 170-175W aanhoud blijft mijn HS prima het eerste 1,5 uur midden in zone 2 van mijn HS Zones, echter daarna merk ik dat mijn HS omhoog gaat als ik 170W blijf trappen, en dat is niet erg, maar ik wil vooral in de vetverbrandingzone blijven vanwege de redenen die Requiem aandraagt en zit ik het laatste half uur vaak 5-10W lager qua gemiddelde om de juiste hartslag te houden..

Train ik intervals/VO2max etc, dan doe ik het puur op vermogen, tenzij het lange blokken zijn van 10-15 minuten (of langer), dan probeer ik ook in de juiste HS zone te blijven..

Maar bij korte intervals van 5 minuten of korter heeft hartslag geen nut omdat het te traag reageert..
Maar mijn focus ligt vooral op duurvermogen te trainen, dus 75% van mijn trainingen zijn zone 2.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Speed24 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:50:
[...]

Stel dat je een sporttest hebt gedaan, dan weet je je LT1 of VT1 ook.
De VT1 geeft een bepaalde hartslag tot waar je duurritjes over het algemeen doet, en die hartslag verandert in principe niet per dag. Eventueel dat het naarmate je ouder wordt iets lager wordt, maar over het algemeen blijft het redelijk stabiel.
Ja, een sporttest geeft veel meer inzicht in je fysiologie. Maar ook belangrijk om te weten is dat als je over 3 maanden weer test je een ander resultaat kunt krijgen. Je max hr blijft redelijk gelijk als je veel sport. Maar je hr zones kunnen wel iets wijzigen als je metabolisch efficiënter wordt bijvoorbeeld, al zal je Z2 natuurlijk niet zomaar Z4 worden. Daarnaast is HR ook wel enigszins beïnvloedbaar door andere variabelen. Als je morgen 4 espresso’s drinkt voor je duurrit is je hr mss 15 slagen hoger. Dat betekent niet dat je opeens een zone hoger fietst. Daarom ben ik dus voorstander van een holistische benadering, kijk ik naar alle 3 de indicatoren ipv 1 van de 3.
Ik ben nog niet super lang gestructureerd aan het trainen, en mistte wat basis. Hierdoor was mijn Z2 zone qua power eigenlijk te hoog, ik moet met mijn hartslag lager blijven.
Inmiddels weer wat meer lange duurritjes gedaan (minstens 3uur), en ik zie dat de power op dezelfde hartslag ook omhoog gaat. Maar ik zit nog steeds niet aan de top van power zone Z2 als ik onder de hartslagfrequentie van VT1 wil blijven.
Heb je een ademgas test gedaan? Dan kun je kijken naar je RER curve, die geeft je fatmax nog wel iets beter aan dan edn lactaat test.
Dus als je nog niet zo lang fietst, zou ik niet te hoog in zone Z2 van Power gaan zitten. En zeker wat langere duurritten zijn erg goed voor je conditie.
Let op je ademhaling, je mag wat moeite hebben met lange verhalen, maar je moet nog wel goed kunnen praten. RPE 3 of 4 is goed, maar niet hoger.
Helemaal eens! Rustiger is beter voor de duurritjes. Vanaf 45 minuten begint het te werken volgens de wetenschappers. Al is langer natuurlijk beter. En ook nog een interessante: er wordt nu voorzichtig gedacht dat duurritten met iets minder voeding tot een grotere adaptatie laten van mitochondriën (niet zonder eten gaan fietsen, maar net even minder dan voor een intensieve rit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59
[...]

om die Z2 zowat "actueel" correct te houden, kan je bij je Garmin bv kiezen om hartslagzones te nemen op %HSR(Karvonen). (max hartslag - rusthartslag) Bij mij varieert die rusthartslag nog wel eens bij vermoeidheid, stressperiodes etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Ik heb volgende maand (14 dec) een Groot Sport Medisch Onderzoek gepland staan..

Primaire reden is natuurlijk mijn fietstocht van The Ride, ik wil zo goed mogelijk in mijn zones kunnen fietsen, daarnaast speelt leeftijd ook wel mee, en de intensiteit die erbij komt kijken, ik ga van 4-5 uur per week training nu opbouwen naar 12-15 uur, en zit straks zelfs 40-50 uur in die week op de fiets.

Gezien er best veel hart/vaatziekten in de familie voorkomen is een check-up vooraf wel geruststellend.

Hierin wordt inderdaad je hartslag zones goed bepaald door een inspanningstest incl een ademgas analyse.
Power word ook wel naar gekeken maar is minder relevant want die kun je behoorlijk beinvloeden door trainen.
Je aerobe/anearobe systeem kan op den duur ook veranderen maar niet zo snel als power..

Hun gaven telefonisch ook al aan HS eigenlijk the way to go is als je bepaalde zones wilt aanpakken (conditioneel gezien).
Dit kun je niet doen met hele korte intervallen, maar wel met wat langere duurblokken.

Ik zal volgende maand mijn verdere feedback wel geven over hoe mijn zones bepaald worden en wat de uitkomst zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Cloclo100 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:22:
[...]

om die Z2 zowat "actueel" correct te houden, kan je bij je Garmin bv kiezen om hartslagzones te nemen op %HSR(Karvonen). (max hartslag - rusthartslag) Bij mij varieert die rusthartslag nog wel eens bij vermoeidheid, stressperiodes etc.
Interessant, ik heb alleen geen idee of een verhoogde rusthartslag ook daadwerkelijk invloed heeft op je HR zones? Ik snap de gedachte erachter, maar heb nooit hier iets over gelezen.

Voor iedereen die meeleest en denkt: wat doen jullie moeilijk: dat klopt. Daarom nogmaals goed om te benadrukken: als je gewoon rustig fietst in je duurritten doe je al 85% goed. Deze discussie is meer voor de lol dan dat het écht een verschil maakt voor iedereen die minder dan 15-20 uur p/w fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:24
[...]

Ik heb (ik geloof bij GCN) wel eens gehoord dat Z2 "unieke" voordelen heeft die je niet hebt als je in een hogere zone zit, en zelfs dat als je (relatief kort) in een hogere zone fietst je vervolgens (relatief) lang nodig hebt om te "herstellen" en weer de Z2-voordelen terug te krijgen.
Ik vraag me af hoe significant dat nu is en of Z2 niet overhyped is. Als ik één uurtje tijd kan vrijmaken om 's avonds op de trainer te gaan zitten, is het dan niet altijd beter om dat uur Z3 (of hoger) te doen in plaats van Z2? Of anders gezegd: als je het qua training load aankan, is intensiever trainen dan niet altijd beter dan minder intensief?

Ik heb het afgelopen seizoen heel veel uurtjes duurtraining gemaakt en eigenlijk geen intervaltraining. Ik ben van plan om deze winter op de trainer wat intensievere trainingen te doen (ik heb nu het "build me up" plan op Zwift geselecteerd). Als het mooi weer is en het zo uitkomt dan buiten een langere duurtraining, maar het echte Z2-werk komt van het voorjaar wel weer. Urenlang op de trainer in Z2 zitten is mij te saai, en vergeleken met buiten is intervallen doen op de trainer makkelijker (ERG-modus) en de afwisseling maakt het minder saai.
Of bega ik nu een hele grote zonde door m'n seizoen op te splitsen in een intensief deel en een duurtraining-deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:33:
[...]

Interessant, ik heb alleen geen idee of een verhoogde rusthartslag ook daadwerkelijk invloed heeft op je HR zones? Ik snap de gedachte erachter, maar heb nooit hier iets over gelezen.

Voor iedereen die meeleest en denkt: wat doen jullie moeilijk: dat klopt. Daarom nogmaals goed om te benadrukken: als je gewoon rustig fietst in je duurritten doe je al 85% goed. Deze discussie is meer voor de lol dan dat het écht een verschil maakt voor iedereen die minder dan 15-20 uur p/w fietst.
En wil je het nog lastiger maken voor ons amateurs, je Anaerobe drempel kan ook veranderen naarmate je getraindheid beter/slechter wordt.
Daarom hebben profs ook regelmatig een inspanningstest om de drempelwaardes goed te houden..
Tom-Z schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:45:
[...]

Ik heb (ik geloof bij GCN) wel eens gehoord dat Z2 "unieke" voordelen heeft die je niet hebt als je in een hogere zone zit, en zelfs dat als je (relatief kort) in een hogere zone fietst je vervolgens (relatief) lang nodig hebt om te "herstellen" en weer de Z2-voordelen terug te krijgen.
Ik vraag me af hoe significant dat nu is en of Z2 niet overhyped is. Als ik één uurtje tijd kan vrijmaken om 's avonds op de trainer te gaan zitten, is het dan niet altijd beter om dat uur Z3 (of hoger) te doen in plaats van Z2? Of anders gezegd: als je het qua training load aankan, is intensiever trainen dan niet altijd beter dan minder intensief?

Ik heb het afgelopen seizoen heel veel uurtjes duurtraining gemaakt en eigenlijk geen intervaltraining. Ik ben van plan om deze winter op de trainer wat intensievere trainingen te doen (ik heb nu het "build me up" plan op Zwift geselecteerd). Als het mooi weer is en het zo uitkomt dan buiten een langere duurtraining, maar het echte Z2-werk komt van het voorjaar wel weer. Urenlang op de trainer in Z2 zitten is mij te saai, en vergeleken met buiten is intervallen doen op de trainer makkelijker (ERG-modus) en de afwisseling maakt het minder saai.
Of bega ik nu een hele grote zonde door m'n seizoen op te splitsen in een intensief deel en een duurtraining-deel?
Of het zonde is weet ik niet, maar een goede basis is vaak wel wenselijk..
Als je nu vooral power traint, is het leuk dat je straks een leuk sprintje kunt trekken of een heuvel op knalt, maar als je na 60 minuten geen energie meer hebt is het natuurlijk zonde van al die power..

Duurvermogen opbouwen duurt mijn inziens langer dan explosief vermogen..

Daarnaast van veel zone 2 wordt ook wel sterker, aangezien je steeds meer power kunt trappen met lage hartslag.. Dan wordt het steeds makkelijker om 30+ ritjes te fietsen..

[ Voor 53% gewijzigd door verstappen33 op 20-11-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:47

Phydomir

Dennis

[...]

Hoe je traint heeft sowieso heel vele te maken met je beschikbare uren. Als je 4 uurtjes per week op de fiets zit. Kun je met relatief veel hoge intensiteit trainingen, snel vooruitgang boeken. Maar als je 15 uur de tijd hebt, kun je niet 10 uur daarvan hoge intensiteit trainen, daar kun je namelijk niet van herstellen en rijd je jezelf een burnout in.

Qua indelen van je seizoen is het vrij standaard dat je die opdeelt in verschillende periodes. Echter is jouw idee wel een beetje het tegenovergesteld van wat "normaal" is. Je ziet meestal in de winter dat het vooral lange duur ritten zijn. Het idee hiervan is dat je een enorme brede basis krijgt. Als je dan meer naar het seizoen gaat wordt de intensiteit verhoogd en worden de trainingen steeds race specifieker. Als je echter niet een specifiek doel hebt, maakt het allemaal niet heel veel uit.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Heb ik ook gezien, was een interview met Inigo San Millan, de coach van Pogacar.

Waar hij op doelt is niet zozeer de switch tussen Z2 en Z3, maar meer de situatie dat je in een duurtraining opeens 5 minuten threshold doet, of 2-3 minuten V02 max. Probeer dit maar eens in een duurtraining en ga daarna weer Z2 rijden. Je hartslag is daarna in Z2 veel hoger en zakt na 10-20 minuten pas weer terug naar je normale Z2 hartslag (disclaimer: als je mega goed getraind bent zakt je hartslag sneller terug).

Dit komt omdat in Z5 en above je lichaam eigenlijk vol in de stressstand gaat. Niet alleen metabool, maar ook qua sympathisch/para sympathische systemen (fight or flight vs rest and digest).

Midden in je duurtraining voor de gein even vol doortrekken is dus gewoon zonde, verlaag je het effect waar je voor traint. Máár: net even per ongeluk Z3 in gaan zorgt niet voor dat effect.
Gratis advies: ga vooral knallen op de indoortrainer. Je hebt een ‘Niels van der Poelletje’ gedaan en een flinke aerobe basis gebouwd deze zomer. Groot voordeel daarvan is dat je nu ws veel hoge intensiteit aankunt. Goed gebruik van maken en prima 2x p/w (of 3x p/w) blokken net boven threshold en V02 max blokken doen. Om de basis beetje te blijven kietelen zou ik 1x p/w nog wel een Zwift social ride doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibonacci888
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05-2024
Aangezien mijn vrouw en ik samen nu onze Tacx flux delen wil ik toch gaan kijken naar een dedicated fiets. Ik twijfel alleen tussen de Tacx smart bike plus en de wahoo kickr bike V2. Er zijn een boel filmpjes te vinden maar ik zoek nu gebruikers ervaringen. wat vinden jullie de juiste keuze?

Tacx: mooi stevig gebouwd met tablet houders etc. Wellicht een nadeel dat er geen WiFi op zit qua connectiviteit?
Wahoo: voordeel is hill climb en algehele fietservaring. Nadeel is wellicht de dikke buis aan de bovenkant en minder soepel (instellen) in gebruik dan de Tacx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:46
Waar heb je wifi voor nodig? Beide trainers hebben een extern apparaat nodig (telefoon/tablet/pc/etc.) om aan te sturen welke je verbindt met ant+ of bluetooth. Het doorsturen van activiteiten naar strava ed gaat dan vanaf dat apparaat.

Maar de ingebouwde klim feature van de Wahoo zou voor mij wel een reden zijn om daarvoor te kiezen als ik een dedicated trainer zou kopen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibonacci888
  • Laatst online: 28-05-2024
Met mijn huidige tacx rammelt de verbinding nog wel eens vandaar dat ik daaraan dacht.

De kickr hill clim lijkt me mooi, heb alleen wel gelezen dat het verzetten van het zadel en dergelijke niet altijd even soepel gaat. iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:50
Fibonacci888 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:02:
Met mijn huidige tacx rammelt de verbinding nog wel eens vandaar dat ik daaraan dacht.

De kickr hill clim lijkt me mooi, heb alleen wel gelezen dat het verzetten van het zadel en dergelijke niet altijd even soepel gaat. iemand ervaring daarmee?
Kickr Bike V1 hier, het verstellen gaat op zich wel soepel hoor. Zadelhoogte, die klem moet ik wel erg vast zetten om verschuiven te voorkomen, maar de andere instellingen zijn gemakkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-06 10:30
@Fibonacci888 hieronder mijn ervaringen met Tacx Neo Bike, dit is wel de V1. Het schakelen gaat bij de plus realistischer (geen ervaring mee).

Ten opzichte van mijn ervaringen van vorig jaar:
- Tacx heeft mijne omgeruild want hij stopte er opeens mee.
- Dit lijkt ook het linker crank probleem opgelost te hebben.
- Sram schakelen is nu ook mogelijk.
- sturen in zwift is mogelijk.

Ik zou een winkel opzoeken waar je op wahoo en tacx kan zitten om uit te proberen en gelijk te verstellen. Fatsoenlijk zitten en verstellen is belangrijk in jou situatie.

Mocht ik voor een andere gaan dan zou ik de Wahoo ook overwegen. Doorslaggevend was bij toen: tacx was leverbaar bij lbs.
DialOut schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:26:
Tacx Neo Bike ervaring:
+ Stabiel
+ Voor mijn gevoel niet overdreven luid
+ Tacx Road Feel (geen must)
+ Tablet houder (niet afneembaar volgens mij)
+ Smartphoneplateau
+ 2 Fans zijn een lekkere toevoeging
+ Zweet doek tussen zadel en stuur
+ Leuk lichtje
+ Gemakkelijk af te poetsen
- Schakelen is Shimano 'like'. Ik rij buiten op SRAM. Even wennen. Zou fijn zijn als je dat kan instellen. Dit kan inmiddels.
- Knoppen zitten op de plekken van de shifters maar zijn nog steeds druk knoppen ipv shifters die je echt gebruikt. Even wennen op het begin.
- De eerste keren als je meer vermogen trapt moet die daar aan wennen ofzo, maakt dan klop geluid
- Bekend probleem dat de linkercrank steeds los komt te zitten. Blijkbaar als je contact opneem met Garmin kan je opsturen en omwisselen. Ik heb een fix van iemand op Garmin forum gebruikt door een nieuwe crank bout die van alu is ipv kunstof. Dit is echt slecht, maar wel op te (laten) lossen.
- Een van mijn ventilatoren is laatst kapot gegaan, moet ik nog contact opnemen met Garmin.
- Zadel komt op een schuifrails. Ik zit hier met mijn bovenbeen soms langs. Niet hinderlijk, maar had beter gemoeten.
- Weinig updates, sturen in Zwift zou leuk zijn (zitten 2 kleine knoppen aan binnenkant stuur), schakelen zoals SRAM, ...? Kan inmiddels.

Algemeen voor de indoorbike (denk ik)
+ Soepel schakelen
+ Instellen (emulatie van) vertandingen via app
+ Niet sjouwen met fiets, mijn Tacx staat op zolder.
+ Snel er op springen en gaan
+ Geen onderhoud, wel schoonmaken
+ Verstelbare houding makkelijk uittesten
+ Geen kalibratie

Zou ik weer een indoorbike kopen? Ja zeker, maar ik denk wel een andere. maar ik weet niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:22
mijn ventilator heeft t gister avond begeven. Mensen tips? Heb een vo2 max training gedaan zonder Ventilator. Kan je vertellen dat t niet een heel goed idee was.
Vind rond de 50 euro wel mooi bedrag, maar is dat ook werkelijk genoeg? Kickr headwind kost bijna 240 euro, en de ventilator die ik 4-5 jaar gebruikt had rond de 50 euro maar vond ik nou ook weer niet echt voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:35
dfbt schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:16:
mijn ventilator heeft t gister avond begeven. Mensen tips? Heb een vo2 max training gedaan zonder Ventilator. Kan je vertellen dat t niet een heel goed idee was.
Vind rond de 50 euro wel mooi bedrag, maar is dat ook werkelijk genoeg? Kickr headwind kost bijna 240 euro, en de ventilator die ik 4-5 jaar gebruikt had rond de 50 euro maar vond ik nou ook weer niet echt voldoende.
Ik hoor veel positieve verhalen over de vacmaster 54 omdat daar een afstandsbediening bij zit om de standen te kiezen.

https://road.cc/content/r...rdio54-fitness-fan-283499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:29
verstappen33 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:29:
Ik heb volgende maand (14 dec) een Groot Sport Medisch Onderzoek gepland staan..

Primaire reden is natuurlijk mijn fietstocht van The Ride, ik wil zo goed mogelijk in mijn zones kunnen fie

Ik zal volgende maand mijn verdere feedback wel geven over hoe mijn zones bepaald worden en wat de uitkomst zal zijn.
Voor de Noorderlingen (Friesland, Groningen en Drenthe) hier op het forum,

https://www.lifelines.nl/over-lifelines

ik doe al sinds de start (2006) van lifelines aan dit onderzoek mee, je gaat geen groot sport medisch onderzoek doen, maar er worden wel onderzoeken gedaan naar je gezondheid.

Je kunt het eigenlijk zien als een gratis APK check en met de achterliggende gedachte om bloedlijnen te onderzoeken, vader op zoon etc zodat erfelijke ziektes worden onderzocht of juist ontdekt.

Een hartfilmpje, bloedonderzoek, urineonderzoek, longtest alles komt langs en het is slechts 1 keer per jaar of 2 jaar onderzoek en zo nu en dan een enquête invullen en dat alles voor nop ;)

Ik weet niet of er momenteel mogelijkheden zijn om je op te geven, maar als het mogelijk is zou ik het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@dfbt Denk niet dat je iets fatsoenlijks gaat vinden voor €50. Ik heb een afstandsbedienbare ventilator (ooit gekocht voor €40) maar die is in z'n ééntje echt niet genoeg. gelukkig kon ik nog net een gelijke in de outlet kopen die op dezelfde afstandsbediening reageert. Zie dat het vervangende model van dit merk inmiddels ook al €70 kost.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Deze heb ik, helaas geen afstandsbediening maar wel zeer krachtig..
Ik heb hem recht voor me staan, maar je kunt hem ook op de grond zetten en omhoog richten zoals de Wahoo Headwind..

https://www.bol.com/nl/nl...0cm-rvs/9200000114344438/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04:52

McMiGHtY

- burp -

En aan alles is natuurlijk een snoertje te maken met een knopje voor de standen... #tweakers

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Laatst online: 05-06 12:30
Ik heb zoiets: https://www.leenbakker.be...torenventilator-wit-80-cm
In combinatie met dit: https://www.action.com/nl...73/smartwares-schakelset/

Gebruik ik nu wel nog amper sinds ik Tacx Neo Bike heb waar ventilatoren op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-06 09:00
DialOut schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:26:
Tacx Neo Bike ervaring:

- Schakelen is Shimano 'like'. Ik rij buiten op SRAM. Even wennen. Zou fijn zijn als je dat kan instellen.

- Bekend probleem dat de linkercrank steeds los komt te zitten. Blijkbaar als je contact opneem met Garmin kan je opsturen en omwisselen. Ik heb een fix van iemand op Garmin forum gebruikt door een nieuwe crank bout die van alu is ipv kunstof. Dit is echt slecht, maar wel op te (laten) lossen.

- Weinig updates, sturen in Zwift zou leuk zijn (zitten 2 kleine knoppen aan binnenkant stuur), schakelen zoals SRAM, ...?
Ik heb ook een Tacx Neo Bike (sinds april 2022).

Er is beta firmware waardoor je Zwift steering kan gebruiken.
https://forums.garmin.com...mart---new-beta-available

Dit voegt ook "You can customize the shifters to behave like Campagnolo® , Shimano®, or SRAM® shifters." toe, wat een ander puntje van je is. Zelf heb ik alleen maar een eeuwenoude mountainbike om buiten te fietsen, dus voor mij nooit een bezorgdheid geweest.

Zwift steering is trouwens leuk voor een minuutje, maar de 'input lag' die ik ervaar is vrij onuitstaanbaar, daarom laat ik het maar even links liggen. :p

Ik heb zelf ook last van de crank die lawaai gaat maken (de ene dag merk je er niks van, de andere dag word je er stapelgek van). Dan ga ik schroeven en is het opgelost, maar het komt zo de volgende dag terug dan.
Kan je misschien even aanreiken hoe jij dit hebt opgelost? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Th1x4nG op 22-11-2023 10:51 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:43
Ik doe het met iets dergelijks:
https://www.bol.com/be/nl...-staand/9200000131144890/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpOLa9_Qj9EuJpm80ySwVtfZssM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwlXhHHEWGKiPnmiXnYNi3vF.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren in Black Friday sale de Wahoo Kickr Headwind opgehaald bij Mantel. Zoo, dat is wel even verschil met een eenvoudige torenventilator. Heel het lichaam wat een goede stoot lucht krijgt, op basis van de hartslag dat die harder begint te blazen, vind het nu al een top aankoop.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
Th1x4nG schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:50:
[...]
Ik heb ook een Tacx Neo Bike (sinds april 2022).

Er is beta firmware waardoor je Zwift steering kan gebruiken.
https://forums.garmin.com...mart---new-beta-available

Dit voegt ook "You can customize the shifters to behave like Campagnolo® , Shimano®, or SRAM® shifters." toe, wat een ander puntje van je is. Zelf heb ik alleen maar een eeuwenoude mountainbike om buiten te fietsen, dus voor mij nooit een bezorgdheid geweest.

Zwift steering is trouwens leuk voor een minuutje, maar de 'input lag' die ik ervaar is vrij onuitstaanbaar, daarom laat ik het maar even links liggen. :p
Ja die firmware heb ik ook inmiddels. Sram like schakelen is fijn voor mij. Zwift steering heb ik ook uitgezet inderdaad, idee is wel geinig.
Th1x4nG schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:50:
[...]

Ik heb zelf ook last van de crank die lawaai gaat maken (de ene dag merk je er niks van, de andere dag word je er stapelgek van). Dan ga ik schroeven en is het opgelost, maar het komt zo de volgende dag terug dan.
Kan je misschien even aanreiken hoe jij dit hebt opgelost? :)
Mijn Tacx is een keer volledig vervangen, daarna is het niet meer voorgekomen. Op mijn 'oude' had ik bij de crack een langere bout gezet en een sram m18/30 trapasbout (ipv dat ding van plastic).
Eerst crank losdraaien, daarna de trapasbout (ongeveer 2nm) en dan de crack vastdraaien met de langere bout.

In volgende topic staan ook wat suggesties: https://forums.garmin.com...-crankset/1337800#1337800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:34
Hmm dit is best leuke aanbieding: https://eu.zwift.com/coll...re?variant=44960028754171

of kan je beter wachten tot die van zwift zelf weer beschikbaar is:
https://eu.zwift.com/coll...ne?variant=44687355281659

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 23:09
mr_MKZ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:53:
Hmm dit is best leuke aanbieding: https://eu.zwift.com/coll...re?variant=44960028754171

of kan je beter wachten tot die van zwift zelf weer beschikbaar is:
https://eu.zwift.com/coll...ne?variant=44687355281659
Dan zou ik deze scoren bij Futurum, met code voor 479. Weliswaar zonder jaar Zwift maar ik ken maar weinig mensen die door het voorjaar en de zomer indoor blijven trappen.

https://www.futurumshop.n...r-core-fietstrainer.phtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
J-M-T schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:39:
[...]

Dan zou ik deze scoren bij Futurum, met code voor 479. Weliswaar zonder jaar Zwift maar ik ken maar weinig mensen die door het voorjaar en de zomer indoor blijven trappen.

en zonder Cassette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 23:09
True, daar had ik nog even overheen gekeken. Ik heb die meestal wel liggen maar zo niet komt dat er inderdaad wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
J-M-T schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:48:
[...]

True, daar had ik nog even overheen gekeken. Ik heb die meestal wel liggen maar zo niet komt dat er inderdaad wel bij.
Moet ik nog op de cassette letten of is elke 11 speed hetzelfde? ik heb een giant TCR ADVANCED
DISC 2 fiets met Shimano 105, 11-speed, 11x30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:58

Kluus

Gang is alles

mr_MKZ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:05:
[...]

Moet ik nog op de cassette letten of is elke 11 speed hetzelfde? ik heb een giant TCR ADVANCED
DISC 2 fiets met Shimano 105, 11-speed, 11x30
Voor 11 speed zijn zowel SRAM als Shimano voor een HG body. Dat is ook het body wat op de kickr core zit, dus dat zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:13
Ik heb ook zo'n zelfde en een vacmaster. Dat is echt geen vergelijkingsmateriaal.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• skwzR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 16:10
J-M-T schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:39:
[...]

In de link hieronder staat "The smart trainer or bike must have been purchased new from wahoofitness.com, zwift.com, or an authorized Wahoo retailer."

Wie zijn deze Wahoo retailers ?

https://support.wahoofitn...ship-Discount-Eligibility

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45
Ik zat ook te denken aan het aanschaffen van een vacmaster cardio maar die is niet meer op voorraad. Die komt dan pas ergens in januari volgens Amazon. De prijs van een Wahoo Headwind is me iets te gortig voor een ventilator…

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 22:22

steel123

Cryman9

Ik zie hier iedereen grotere ventilators willen? Zelf heb ik zo'n eenvoudige ventilator met hoge standaard achter me staan.
De fietstrainer staat bij mij in de garage met TV. De garage is wel enigszins geisoleerd(verwarming staat uiteraard uit), maar dat houdt niet over. Het is dus erg koud in de garage. Zonder ventilator is het wel te warm.
Maar met de ventilator op de laagste stand koelt hij, naar mijn mening, toch nog steeds teveel. Zeker als het dadelijk buiten gaat vriezen heb ik juist liever een zwakkere ventilator.

Ben juist aan het denken om er een soort mini ventilator bij te kopen.
De ventilator probeer ik ook hoog genoeg te zetten zodat hij mijn benen niet raakt. Liefst enkel mijn bovenlichaam koelen.

• verstappen33
steel123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:24:
Ik zie hier iedereen grotere ventilators willen? Zelf heb ik zo'n eenvoudige ventilator met hoge standaard achter me staan.
De fietstrainer staat bij mij in de garage met TV. De garage is wel enigszins geisoleerd(verwarming staat uiteraard uit), maar dat houdt niet over. Het is dus erg koud in de garage. Zonder ventilator is het wel te warm.
Maar met de ventilator op de laagste stand koelt hij, naar mijn mening, toch nog steeds teveel. Zeker als het dadelijk buiten gaat vriezen heb ik juist liever een zwakkere ventilator.

De ventilator probeer ik ook hoog genoeg te zetten zodat hij mijn benen niet raakt. Liefst enkel mijn bovenlichaam koelen.
Dit is ook mijn situatie, momenteel is het 14-15 graden in de garage, met een fan op standje 1 heb ik voldoende verkoeling..
Benieuwd hoe het gaat als de temperatuur richting de 10 graden (of eronder) gaat komende winter, met intensieve trainingen verwacht ik weinig issues want dan trap je je wel warm, maar de rustige ritjes (zone 2) zullen denk ik zonder ventilator of op de laagste stand op 2-3 meter afstand voor een klein beetje wind.

Ik merk nu namelijk al dat ondanks dat ik mij warm voel, mijn huid best koud aanvoelt door de ventilator..

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 22:22

steel123

Cryman9

verstappen33 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:49:
[...]
Ik merk nu namelijk al dat ondanks dat ik mij warm voel, mijn huid best koud aanvoelt door de ventilator..
Dit is eigenlijk precies het probleem. Overal waar de ventilator zichtbare huid raakt voelt eigenlijk gewoon te koud op die specifieke plekken.
Daarom probeer ik hem ook op mijn bovenlichaam te mikken, aangezien daar minder bloot is.
Ik heb ook niet echt zin om met lange kleren aan te gaan fietsen binnen, puur omdat de ventilator het anders te koud maakt.

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45
Ik heb momenteel een Inventum torenventilator met 3 standen en een afstandsbediening dus kan me wel aardig redden. Ik ben alleen niet zo tevreden over de hoeveelheid lucht en de richting van de lucht in verschillende houdingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:05
@skwzR

Ik heb dus vlak na 13 sept een Wahoo Kickr Core bij futurumshop gekocht (daar zat toen geen 1 jaar zwift bij) en gisteravond die supportaanvraag bij Wahoo ingevuld voor het zwift jaarabonnement voor € 99,99

Vanochtend respons ontvangen vanuit Wahoo, de link ontvangen en ik heb het jaarabonnement gekocht.
Dit is in de vorm van een zwift code per e-mail die niet verloopt (zonder einddatum).

Futurumshop is dus een "authorized Wahoo retailer".
Ik zou gewoon het supportformulier invullen en dan zie je wel wat Wahoo zegt.

link:
https://support.wahoofitn...ship-Discount-Eligibility

mountainbiker

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
steel123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:24:

Ik heb ook gewoon zo'n standaard ronde fan op een paal. Met remote control met 3 standen.
Ik zet mijn raam op een kier (ivm veel vocht en co2 aldus recente metingen :P ) en dan begin ik met fietsen zonder fan. Pas als ik opgewarmd ben zet ik hem aan, en als ik dan nog meer nodig heb een standje hoger.

En je kunt hem wellicht ook verder van je af zetten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 12:59
Ik heb sinds vorige week 2 Honeywel HT900e fans gekocht. 1 op het gezicht en 1 op het lichaam.
In de berging is het nu 10graden en dit houd me goed koel. Ze hebben 3 standen, zijn verstelbaar, geen afstandsbediening.
Via amazon aangeschaft als 2de kansje.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 19:20
Hoe kijken jullie eigenlijk naar het jaarlijkse Zwift abonnement? Ik heb meestal zo'n 4 maanden geen abonnement dus is het al niet zo voordelig maar behalve de prijs, wat is voor jullie een reden het wel/niet te doen?

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
la_fusion schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:46:
Hoe kijken jullie eigenlijk naar het jaarlijkse Zwift abonnement? Ik heb meestal zo'n 4 maanden geen abonnement dus is het al niet zo voordelig maar behalve de prijs, wat is voor jullie een reden het wel/niet te doen?
Er zit een jaar bij de Hub One dus voorlopig geen omkijken naar. Volgend jaar even kijken hoe of wat. Kan er altijd nog een cassette opzetten en overstappen naar iets anders maar op dit moment bevalt het hele gebeuren super. Geen idee of ik in de zomer ook nog opstap.

• DialOut
Afgelopen jaar heb ik wel een jaar lang Zwift gehad, dus ik ben wel gaan twijfelen. Alleen mijn idee voor komend jaar is Zwift door te laten lopen tot (en met?) april (afhankelijk van weer) dan weer rond september aan te zetten.
Mei, juni, juli, aug niet. Dat zijn 4 maanden, waardoor een jaar vastelleg niet handig is. April en sept mogelijk ook niet, dus dan is helemaal niet interessant.

Het idee is dan wel om, als het in die maanden wat slechter weer is, gebruik te maken van andere (gratis) app of alleen workout via Garmin Edge te doen.

• GWBoes
@la_fusion Nederland heeft gek genoeg te goed weer om dat interessant te maken voor mij (en vele anderen). ik fiets 5 maanden per jaar met regelmaat in zwift. De keren buiten die periode kan ik prima af met de 25km/maand die je sowieso gratis kan fietsen of maak een training aan in Garmin.

Flickr - Strava

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41
Wat betreft fans en omgevings temperatuur..
Prulleman in "Het grote indoor cycling topic"
Prulleman in "Het grote indoor cycling topic"
(Samengevat, luchtstroom met verse onverzadigde lucht is belangrijk om je zweet te verdampen. Zweten koelt niet, zweet verdampen koelt.)

Qua omgevingstemperatuur.. onder de 15 is niet ideaal (voor mij althans) want dan ga je eigenlijk weer meer kleding nodig hebben, wat weer nat wordt etc.). Boven de 25 wordt het ook vervelend, dan ga je (ik) ook meer zweten dan er verdampt wordt

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 23-11-2023 16:05 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeleBoel
Ik heb ook slechte ervaringen met trainen in een schuur bij koude omstandigheden. Je lichaam produceert een hoop warmte, terwijl de omgeving gewoon koud is. En dat fietst niet prettig, voor mij niet althans. ik heb dan liever een koele kamer (14-16 gr.), met goede ventilatie en een ventilator.

• Prulleman
Vergeet inderdaad verse lucht niet.. iemand hier heeft weleens co2 metingen gedaan en dat loopt aardig op in een afgesloten ruimte

Strava

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:24:
Vergeet inderdaad verse lucht niet.. iemand hier heeft weleens co2 metingen gedaan en dat loopt aardig op in een afgesloten ruimte
Kamer met deur op een kier doet het hier nog goed (hoewel ik nog aan het opbouwen ben en nog niet aan races mee doe of te lang in zone 4/5 fiets op dit moment met de 'Build me Up' workouts..).

Wat voor co2 meters zijn een beetje toegankelijk om eens aan te schaffen? Ben toch wel benieuwd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ik zie het al aan mijn tempsensors van homeassistant, die meten ook vochtigheid en die loopt duidelijk op. (En het dakraam beslaat)
Zet ik echter de deur op een kier (sectionaal) dus dan heb je onder en boven een kier, dan loopt de vochtigheid niet op; en ik ga er vanuit dat dit ook voor de co2 gehaltes geldt.
Ik heb in elk geval nog niet de behoefte gehad om expliciet ook co2 te meten; humidity sensor was al een eye opener.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
HeleBoel schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:29:
Ik heb ook slechte ervaringen met trainen in een schuur bij koude omstandigheden. Je lichaam produceert een hoop warmte, terwijl de omgeving gewoon koud is. En dat fietst niet prettig, voor mij niet althans. ik heb dan liever een koele kamer (14-16 gr.), met goede ventilatie en een ventilator.
Het is idd persoonlijk, maar ik heb ook wel eens tochtjes buiten gefietst rond/onder het vriespunt, zolang je er goed op kleed (niet te warm/te koud) is het prima te doen..
Zelfde geld voor indoor fietsen, gewoon zorgen dat je niet teveel opwarmt of afkoelt, een fan met afstandsbediening kan hiermee erg helpen maar ook een shirtje, of de fan wat verder van je af zetten om de luchtstroom te verminderen.
Gewoon een balans vinden.

Werk ik een intensieve training af dan zijn die trainingen nooit heel lang, denk aan max 45-60 minuten, dat valt nog wel te overzien met de warmte die ik produceer, ja je zweet wel veel, maar dat is niet anders dan wanneer ik buiten intensief fiets met 25+ graden.

En langdurige trainingen zijn low intensity, dan heb je ook niet een hard blazende fan nodig, standje 1 of een metertje verder van je af zorgt er wel voor dat je niet heel erg afkoelt in een koude schuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
Vorig jaar de meter van de werkkamer gebruikt voor een meting en dat was idd best interessant. Met dakraam open in normaal formaat slaapkamer liep die op tot ruim boven de 2000ppm binnen een half uur. toen raam iets verder open en deur open en dan loopt het redelijk hard terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAOMUCsTco7uKjT9aLa7dX3d4bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MyvAwFxH5N2LGd7DXgCvKi2z.png?f=user_large

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48
Heb een Tacx T2080 Genius op de kop getikt, om in de wintermaanden binnen wat te blijven fietsen. Nu ben ik nieuw op dit gebied, dus probeerde vandaag even de fiets er in te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx42Xy_nH7JwepfXdvwATc0AGEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7uMoXlpt9KvC8N9oncGvshdN.jpg?f=user_large

Dit kreeg ik alleen niet voor elkaar. De snelspanner (+/- 19 cm) die er bij zat lijkt te kort te zijn. Kan dat? Ik kan hem aan de ene kant in mijn frame doen, maar dan komt hij er aan de andere kant niet uit…
En ik neem aan dat die snelspanner er wel in moet om hem in de tacx te hangen toch?

Ik heb een vrij nieuwe racefiets, Cube Attain GTC Race 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Laatst online: 21-04 19:39
[b]Goofyduck384 in "Het grote indoor cycling topic"Goofyduck384 schreef op zaterdag 25 november 2023 @
Dit kreeg ik alleen niet voor elkaar. De snelspanner (+/- 19 cm) die er bij zat lijkt te kort te zijn. Kan dat? Ik kan hem aan de ene kant in mijn frame doen, maar dan komt hij er aan de andere kant niet uit…
En ik neem aan dat die snelspanner er wel in moet om hem in de tacx te hangen toch?

Ik heb een vrij nieuwe racefiets, Cube Attain GTC Race 2023.
lijkt dat er bij je Tacx een standaard snelspanner zit (was tot een paar jaar geleden standaard) en dat je voor je Cube een steekas (is tegenwoordig standaard) nodig hebt. Denk dat Tacx daar wel een passende as voor verkoopt.

[ Voor 4% gewijzigd door BartNL op 25-11-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48
Welke steekas zou ik dan moeten hebben?
Ik heb deze fiets: https://www.mantel.com/cu...fUQAvD_BwE#specifications

En zou ik die dan gewoon door de as heen moeten steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-06 20:55
Vermoed een van deze :
T1707 E-Thru-steekas M12x1, met metrisch fijn schroefdraad.
Voor steekassen met inbouwmaat 142x12mm en M12x1.0 schroefdraad: diverse DT Swiss- en Shimano-types. Maximale aslengte (binnenmaat): 162,5mm.

T1711 E-Thru-steekas M12x1, met metrisch fijn schroefdraad.
Voor steekassen met inbouwmaat 142×12 mm en M12x1.0 schroefdraad. O.a. DT Swiss RWS-steekas (conisch en vlak), Syntace X-12 systeem (Specialized) en diverse types Shimano. Maximale aslengte (binnenmaat): 175mm.

Mijn gok zou T1711 zijn (omdat mijn Cube steekas "conisch" binenkant lijkt te hebben) maar vermoed dat hier wel mensen zijn die het exact weten wat het moet zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:12
MrAngry schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:48:
Ja, wellicht vanuit Tacx en Wahoo, maar die hub is al een scherp aanbod. Ik denk niet dat daar nog heel veel vanaf kan eigenlijk.
Blij dat ik 'm vorige maand al besteld had 👍🏻 Afgelopen week gehele week out of stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:32
Ik ben ook sinds een paar weken na het zwiften, met een Zwift Hub One. Werkt perfect en makkelijke installatie.

Omdat ik onlangs aan een heup ben geopereerd, hou ik het nog bij 2 keer per dag 20 minuten op heel weinig watt (40).

Nu wil ik langzaam het aantal watt verhogen, valt het me op dat de eerste 10 virtuele versnellingen identiek zijn. Pas vanaf versnellingen 11 gaat de weerstand (te) snel omhoog. Dat zal ongetwijfeld liggen aan mijn instellingen in Zwift maar ik kom er niet uit. Iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
FreeShooter schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:53:
Ik ben ook sinds een paar weken na het zwiften, met een Zwift Hub One. Werkt perfect en makkelijke installatie.

Omdat ik onlangs aan een heup ben geopereerd, hou ik het nog bij 2 keer per dag 20 minuten op heel weinig watt (40).

Nu wil ik langzaam het aantal watt verhogen, valt het me op dat de eerste 10 virtuele versnellingen identiek zijn. Pas vanaf versnellingen 11 gaat de weerstand (te) snel omhoog. Dat zal ongetwijfeld liggen aan mijn instellingen in Zwift maar ik kom er niet uit. Iemand advies?
Erg mode?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Vanmorgen m’n eerste groepsrit gehad na twee weken build me up. Halverwege wel afgehaakt want wilde toch teveel met een groepje mee blijven fietsen.

Alsnog een +5 ftp einde rit d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online

Ik fiets meestal rond versnelling 11/14 met cadans van 85-90. Toevallig vanmorgen wat klimmetjes gehad zonder ERG en ik merkte toch wel verschil in de lagere versnellingen (wel met een hoger wattage). Ik heb verder niets aan de instellingen van de Hub One gedaan behalve mijn FTP test en het Build me Up programma gestart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:24

40 W is wel echt heel weinig. Misschien dat de trainer gewoon tot en met versnelling 10 aan de ondergrens van de minimale weerstand zit? Ik kan me ook voorstellen dat de afstelling van de weerstand bij zulke lage wattages misschien niet erg fijnmazig is en dat je daardoor grote sprongen ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Laatst online: 05-06 12:30
Ik heb een Zwift promo code, maandje gratis voor nieuwe leden:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

How to activate your free trial:
Log into Zwift.com
Redeem your personal code
Enter your payment details to activate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27
Ik wil op korte termijn een Wahoo Kickr Core aanschaffen en wil even checken met jullie of ik juist zit.

Op mijn racefiets heb ik een 10-speed Campagnolo Centaur cassette.
Als ik het goed begrijp moet ik dan dus ook een Campagnolo freehub body kopen om dit werkend te krijgen, toch?

Of wel onderstaande linkje?
https://www.futurumshop.n...ody-voor-kickr-core.phtml

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

CedricD schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:15:
Ik heb een Zwift promo code, maandje gratis voor nieuwe leden:

***members only***

Log into Zwift.com
Geprobeerd te gebruiken, maar is al weg. Toch dank voor het delen.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renelis
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 07:56
Ik zie dat er wel interesse is in het maandje gratis.
Bijgevoegd mijn code

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Log into Zwift.com

https://www.strava.com/athletes/4819403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 20:37
rinslll schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:16:
[...]

Blij dat ik 'm vorige maand al besteld had 👍🏻 Afgelopen week gehele week out of stock.
Waarschijnlijk kun je de Zwift hub ook niet meer bestellen. Volgens GPLama wordt de Hub vervangen door de Wahoo Kicker Core.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
ydderf schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:26:
[...]

Waarschijnlijk kun je de Zwift hub ook niet meer bestellen. Volgens GPLama wordt de Hub vervangen door de Wahoo Kicker Core.
De classic misschien, de Hub One is net een maandje uit.. Opzich goed nieuws voor de Wahoo eigenaren, kan zo maar betekenen dat virtueel schakelen daar ook naartoe komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Laatst online: 09-06 16:59
D-Ed schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:10:
[...]

De classic misschien, de Hub One is net een maandje uit.. Opzich goed nieuws voor de Wahoo eigenaren, kan zo maar betekenen dat virtueel schakelen daar ook naartoe komt.
Lijkt mij ook dat virtueel schakelen naar de wahoo komt. En dan is het maar een kleine stap om een wahoo met een Zwift cog te leveren ipv een cassette. Het zou mij niet verbazen als Zwift helemaal stopt met de hub.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Medjai schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:11:
[...]

Lijkt mij ook dat virtueel schakelen naar de wahoo komt. En dan is het maar een kleine stap om een wahoo met een Zwift cog te leveren ipv een cassette. Het zou mij niet verbazen als Zwift helemaal stopt met de hub.....
Dan hebben we hier een collectors item in huis O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik heb terug een zwift account aangemaakt en gekoppeld met mijn neo bike. Ik merk echter dat de snelheid veel te hoog ligt tov de getrapte vermogens. Is dit ergens aan te passen? De trainer difficulty slider aanpassen brengt ook verandering. Ik weet wel dat zwift wat optimistisch is, maar 40km/u op het vlakke met 150W vind ik wat te gortig 😅. Plus ik wil op een eerlijke manier mijn 10000km halen dit jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Cloclo100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:57:
Ik heb terug een zwift account aangemaakt en gekoppeld met mijn neo bike. Ik merk echter dat de snelheid veel te hoog ligt tov de getrapte vermogens. Is dit ergens aan te passen? De trainer difficulty slider aanpassen brengt ook verandering. Ik weet wel dat zwift wat optimistisch is, maar 40km/u op het vlakke met 150W vind ik wat te gortig 😅. Plus ik wil op een eerlijke manier mijn 10000km halen dit jaar..
Alleen of in een (groot) peloton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 22:31
Heb je de juiste gegevens over jezelf ingevuld? Gewicht en lengte.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
stevens20 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:59:
[...]

Heb je de juiste gegevens over jezelf ingevuld? Gewicht en lengte.
Ja toch wel. Alleen max hartslag stond niet ingevuld en ftp 50w lager, maar ik neem aan dat dit laatste niets te maken heeft met snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:58:
[...]

Alleen of in een (groot) peloton?
Alleen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Is Zwift niet per ongeluk gepaird met een speedsensor of iets anders dan je smart trainer?

Met 150 watt op het vlakke verwacht je denk ik iets van 28-30 op het vlakke in Zwift, dus er gaat inderdaad iets niet goed.

Zwift kijkt volgens mij vooral naar watts voor snelheid (en draft). Gewicht speelt ook een rol, maar meer bergop. Er zit geen setting in om je snelheid te tweaken.

Zeker weten dat de weg niet 2 of 3% afliep trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Wat deed je in Zwift, een workout, free-ride of een pacer groep?

Pacer groepen kijken alleen naar W/kg, snelheid is gewoon dikke onzin.. Dus als je in een pacer groep zit van bijvoorbeeld 2.6W/kg met een gemiddelde snelheid van 40km/u dan is de enige variabele je gewicht..

Stel je weegt 80 kg, dan trap je gemiddeld rond de 210W om de groep bij te houden.
Weeg je echter 50kg, dan trap je maar ongeveer 130W voor dezelfde snelheid om de groep bij te houden.

En daarnaast is Zwift redelijk optimistisch als het aankomt op snelheid in workout mode of free-rides. Maar de afwijking zal ongeveer op 5-15% liggen, (afhankelijk van het terrein).
Ik kijk zelf puur alleen naar hartslag en vermogen, snelheid is bijzaak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Cloclo100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:03:
[...]

Ja toch wel. Alleen max hartslag stond niet ingevuld en ftp 50w lager, maar ik neem aan dat dit laatste niets te maken heeft met snelheid.
hartslag en ftp hebben inderdaad geen invloed, wel je gewicht, de gekozen fiets, helling en draft.

is 40km/u met 150 watt een gemiddelde van een uur, of een momentopname die je je toevallig herinnert ...

ik heb even naar anderen op strava gekeken en daar komen regelmatig gem. snelheden van 35-37 voorbij, maar daarvoor moet je toch wel in een groepje 180 watt trappen.

voor 41 vlak in een groepje 216 watt: https://www.strava.com/activities/10291253179

wat voor type rit was het?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Fuego Flats ligt mijn average ook wel een stukje hoger dan IRL. Niet 40 in elk geval (peak wellicht), maar als ik buiten geen rijwind zou hebben zou ik zeker ook harder rijden.
Voor mijn gevoel klopt het gemiddelde wel redelijk; omdat je met een buitenrit vaak geen volle bak blijft trappen bij ideale wind mee, en binnen wel.
De dfficulty slider heeft juist op het vlakke geen enkele invloed op wat ook. Die regelt alleen maar hoeveel weerstand jij gaat voelen. En als je dus een helling rijdt; op welke krans je gaat rijden. 150W is 150W; snelheid is een afgeleide van watts, gewicht en helling. (ja, en natuurlijk wegdek en type fiets, er vanuit gaand dat je puur solo rijdt zonder powerups) Niet van de difficulty.

Stel dat je cadans 80 is, je schakelt verder niet maar je schuift je difficulty zwaarder, dan ben je simpelweg eerder boven omdat je meer watts zult leveren. Voor het beklimmen van een bult zijn gewoon X aantal watts nodig. 50% zorgt er alleen maar voor dat je minder hoeft te schakelen en wat meer met cadans variatie uit de voeten kunt voor je echt naar je shifter grijpt.

"Een eerlijke manier 10.000". Ik heb dat ook als goal. Ik tel zwift wel gewoon mee. Maar ritjes op de stadsfiets log ik niet, dus ik vind het wel prima zo qua compensatie :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Prulleman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:04:
[...]

hartslag en ftp hebben inderdaad geen invloed, wel je gewicht, de gekozen fiets, helling en draft.

is 40km/u met 150 watt een gemiddelde van een uur, of een momentopname die je je toevallig herinnert ...

ik heb even naar anderen op strava gekeken en daar komen regelmatig gem. snelheden van 35-37 voorbij, maar daarvoor moet je toch wel in een groepje 180 watt trappen.

voor 41 vlak in een groepje 216 watt: https://www.strava.com/activities/10291253179

wat voor type rit was het?
Hier ook een vergelijkbaar ritje gisteren: https://www.strava.com/activities/10290951788

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Met de pacer mee heb je wel heel veel draft. (tenzij je in de A meedraait, want die zie ik meestal in z'n uppie voorbij sjezen :P )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mistraller schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:00:
[...]

Met de pacer mee heb je wel heel veel draft. (tenzij je in de A meedraait, want die zie ik meestal in z'n uppie voorbij sjezen :P )
Ik was na 20 minuten de pacer al kwijt en fietste met een kleinere groep ruim voorop..
Maar wattages bleven ongeveer hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:58

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:02:
[...]

Ik was na 20 minuten de pacer al kwijt en fietste met een kleinere groep ruim voorop..
Het gaat ook niet om de draft van de pacer maar om de draft van dat groep"je", waar je dus nog steeds in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53

aerofreak

Steve Jobs

Vergeet de extra drops niet die je krijgt met het rijden met een pacer :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
verstappen33 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:02:
[...]

Draft komt van andere rijders. Maakt niet uit wie. Ga maar eens met een groep die bij jou past rijden, laat jezelf eruit zakken, en kijk dan maar eens wat je moet rijden om de groep weer bij te trekken. Dat valt serieus tegen. (mij wel!)

TU/e heeft het al eens uitgezocht, draft geeft echt een enorm verschil. Zelfs de koprijder heeft voordeel, al weet ik niet of Zwift dat ook zo calculeert als in onderstaand ideaalplaatje van een zeer grote groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0IzwHLODRXdbFnpj5rfwf-BNek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZLHplrtGl9XZYBzWokJYT4y.jpg?f=fotoalbum_large

NB: Het gaat hier puur om de percentages LUCHTweerstand he. Rolweerstand en ander verlies is voor elke rijder nog altijd even groot.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 28-11-2023 12:00 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
aerofreak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:27:
Vergeet de extra drops niet die je krijgt met het rijden met een pacer :)
nou wooooott.... Leuk idee die bikeshop, maar na een tijdje voegt dat niks meer toe toch.
Ik rij eigenlijk altijd op de bike die het meeste lijkt op mijn echte fiets :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:24:
[...]

Is Zwift niet per ongeluk gepaird met een speedsensor of iets anders dan je smart trainer?

Met 150 watt op het vlakke verwacht je denk ik iets van 28-30 op het vlakke in Zwift, dus er gaat inderdaad iets niet goed.

Zwift kijkt volgens mij vooral naar watts voor snelheid (en draft). Gewicht speelt ook een rol, maar meer bergop. Er zit geen setting in om je snelheid te tweaken.

Zeker weten dat de weg niet 2 of 3% afliep trouwens?
Nee heb echt een paar keer gekeken of het 0% was, had trouwens ook flatopia als route genomen.
Ik heb ook eens gekeken of ik de tacx app niet open had staan, maar dat was niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
verstappen33 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:56:
[...]

Wat deed je in Zwift, een workout, free-ride of een pacer groep?

Pacer groepen kijken alleen naar W/kg, snelheid is gewoon dikke onzin.. Dus als je in een pacer groep zit van bijvoorbeeld 2.6W/kg met een gemiddelde snelheid van 40km/u dan is de enige variabele je gewicht..

Stel je weegt 80 kg, dan trap je gemiddeld rond de 210W om de groep bij te houden.
Weeg je echter 50kg, dan trap je maar ongeveer 130W voor dezelfde snelheid om de groep bij te houden.

En daarnaast is Zwift redelijk optimistisch als het aankomt op snelheid in workout mode of free-rides. Maar de afwijking zal ongeveer op 5-15% liggen, (afhankelijk van het terrein).
Ik kijk zelf puur alleen naar hartslag en vermogen, snelheid is bijzaak..
Ik heb gewoon een join training opgeladen en een route gekozen (flat), dus gewoon ERG modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Mistraller schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:33:
[...]

"Een eerlijke manier 10.000". Ik heb dat ook als goal. Ik tel zwift wel gewoon mee. Maar ritjes op de stadsfiets log ik niet, dus ik vind het wel prima zo qua compensatie :)
Ja daarmee heb ik altijd voor join work-outs waar ik ERG gebruik de flat route genomen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Cloclo100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:10:
[...]

Ik heb gewoon een join training opgeladen en een route gekozen (flat), dus gewoon ERG modus.
Ik denk dat dit het probleem is.

Als je nu eens een free ride doet in Zwift niet op ERG mode en je gaat dan 150 watt trappen op het vlakke, wat is dan je snelheid?

Ik vermoed dat het een bug is in Zwift mbt ERG mode en snelheid.

(nu begrijp ik sowieso niet dat men erg mode in Zwift gebruikt, omdat dat voor mij heel onrealistisch voelt als ik berg af steady 150 watt moet blijven trappen - maar goed, ieder z'n ding ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mistraller schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:43:
[...]

Draft komt van andere rijders. Maakt niet uit wie. Ga maar eens met een groep die bij jou past rijden, laat jezelf eruit zakken, en kijk dan maar eens wat je moet rijden om de groep weer bij te trekken. Dat valt serieus tegen. (mij wel!)

TU/e heeft het al eens uitgezocht, draft geeft echt een enorm verschil. Zelfs de koprijder heeft voordeel, al weet ik niet of Zwift dat ook zo calculeert als in onderstaand ideaalplaatje van een zeer grote groep.

[Afbeelding]

NB: Het gaat hier puur om de percentages LUCHTweerstand he. Rolweerstand en ander verlies is voor elke rijder nog altijd even groot.
In zo'n pacer groep merk je niets van draft, of je nu op kop rijd of midden tussen 100 man, je moet gewoon de W/kg trappen die voorgeschreven is voor die groep.
Bij free ride of in een wedstrijd maakt het idd wel een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:47

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:58:
[...]

In zo'n pacer groep merk je niets van draft, of je nu op kop rijd of midden tussen 100 man, je moet gewoon de W/kg trappen die voorgeschreven is voor die groep.
Bij free ride of in een wedstrijd maakt het idd wel een verschil.
https://zwiftinsider.com/robopacers/

Hier hebben ze het er over dat je wel degelijk draft hebt met robo pacers. Ook iets wat ik zelf merk, zit in de groep altijd wel een stuk onder de pace van de robo pacer.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:05
Weet je het zeker? In mijn ervaring is er wel draft in pacer groepen. Op kop moet je meer watt trappen dan middenin/achterin de groep.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik zal er eens op letten de volgende keer, maar ook al blijf ik in de groep dan merk ik dat ik gewoon hetzelfde moet trappen als wat er voorgeschreven is, trap ik iets harder of zachter dan val ik gewoon uit de groep (naar voren of naar achteren)..

Pagina: 1 ... 133 ... 158 Laatste