Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 132 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:19
Prulleman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:48:
[...]

bijna niks aan toe te voegen, gebruik zelf ook TR, maar ik denk wel dan JOIN inmiddels een aardig alternatief is. Ze hebben ook een native workout player in de mobiele app (dus je kan met je telefoon en de join app rechtstreeks je trainer aansturen).
Qua prijs scheelt het ook een hoop , 1e 6 maanen voor 40 euro... bij TR is die 40 euro na 2 maanden al op :)
Persoonlijk vind ik dat TR wel erg goed is in het interessant maken van workouts binnen. De join workouts voelen voor mij toch wel heel erg als gericht op buiten qua indeling van warm-up, blokken en cooling down.

Voorbeeld is dat TR meestal begint met een vrij korte low intensity warm-up, dan daarna even een kort intensief oplopend blokje doet om je spieren warm te krijgen en vervolgens al snel overgaat in de kern van de work-out met gevarieerde blokken.

Bij Join is dit dan bijvoorbeeld eerst 45 minuten rustig fietsen en dan 5x5 minuten tempo met 5 minuten pauze er tussen. Werkt buiten natuurlijk top, maar binnen helpt het wel om wat sneller over te gaan op het uitdagende gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-06 08:16
Misschien een rare vraag, maar hoe bepalen jullie welke workout je gaat doen, of vertrouw je op de app die jou een suggestie doet of een bepaald trainingsplan voorschrijft?

Ik train zelf 3x per week op de tacx, hiervan 2x een zone 2 training van ongeveer 2-3 uur en 1 andere meer gerichte training, zo had ik gisteren een aantal blokjes net onder mijn FTP en er net boven. en vevolgens 2 grote tempo blokken in verschillende cadans en zithouding..

Maar die gerichte training kies ik dus zelf, meestal een workout van 1,5 uur met veel variatie erin, volgende week zal het een VO2max training worden om echt het anaerobe systeem te prikkelen.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:54
verstappen33 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:24:
Misschien een rare vraag, maar hoe bepalen jullie welke workout je gaat doen, of vertrouw je op de app die jou een suggestie doet of een bepaald trainingsplan voorschrijft?

Ik train zelf 3x per week op de tacx, hiervan 2x een zone 2 training van ongeveer 2-3 uur en 1 andere meer gerichte training, zo had ik gisteren een aantal blokjes net onder mijn FTP en er net boven. en vevolgens 2 grote tempo blokken in verschillende cadans en zithouding..

Maar die gerichte training kies ik dus zelf, meestal een workout van 1,5 uur met veel variatie erin, volgende week zal het een VO2max training worden om echt het anaerobe systeem te prikkelen.
Ik train met een coach, die via Trainingpeaks aangeeft wat te doen op welke dag. Veel basiswerk deze tijd van het jaar. Wat ik wel merk is dat variatie binnen een enkele sessie eigenlijk niet bestaat. Een training heeft een doel en daar houd de training zich aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

Tjah, daar zit de vraag achter of je je eigen trainer bent en dus ook je eigen programma bepaalt of dat je een externe trainer of extern programma wilt.

Het helpt m.i. in ieder geval om een tijdje een programma van iemand / een bepaalde app te volgen om zo te begrijpen hoe ze iets in elkaar steken. Join / TR denken allemaal goed na over hoe een programma eruit ziet. Eerst focussen op bepaalde basis bijvoorbeeld en daarna - afhankelijk van je doel - een bepaalde richting op gaan in het programma. EN elke paar weken even een stapje terug om het herstel (en mentale frisheid) te bevorderen.

Als je nu gewoon 2x rustig fietst en elke week daarna een eigen training uitkiest denk ik wel dat je wat structuur en lange termijn planning mist.

Betekent dit dat je nu geen progressie boekt? Zeker niet, je kunt zeker progressie maken met hoe je nu fietst. Maar je zou - wellicht - iets meer progressie kunnen maken als je echt een programma volgt van bijvoorbeeld Join, Trainerroad of een externe trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:29:
[...]

Tjah, daar zit de vraag achter of je je eigen trainer bent en dus ook je eigen programma bepaalt of dat je een externe trainer of extern programma wilt.

Het helpt m.i. in ieder geval om een tijdje een programma van iemand / een bepaalde app te volgen om zo te begrijpen hoe ze iets in elkaar steken. Join / TR denken allemaal goed na over hoe een programma eruit ziet. Eerst focussen op bepaalde basis bijvoorbeeld en daarna - afhankelijk van je doel - een bepaalde richting op gaan in het programma. EN elke paar weken even een stapje terug om het herstel (en mentale frisheid) te bevorderen.

Als je nu gewoon 2x rustig fietst en elke week daarna een eigen training uitkiest denk ik wel dat je wat structuur en lange termijn planning mist.

Betekent dit dat je nu geen progressie boekt? Zeker niet, je kunt zeker progressie maken met hoe je nu fietst. Maar je zou - wellicht - iets meer progressie kunnen maken als je echt een programma volgt van bijvoorbeeld Join, Trainerroad of een externe trainer.
Ik weet niet of ik echt wat mis op dit moment, vanaf 1 januari begint het trainingschema van The Ride, en die is nu ook al inzichtelijk in Fondo, dat is voor mij nu een beetje de leidraad hoe ik tot 1 januari mijn trainngen invul.

Vooral de basis goed leggen waar het schema dus ook mee begint in januari, maar daarnaast ook een wat intensievere training om toch de spieren wat te prikkelen...

Ik zit nu gemiddeld 6 uur per week op de tacx/racefiets en 3 uur op de woon-werk fiets.

Mijn doel komende maanden is vooral endurance trainen, straks vanaf maart/april zal ik meer toe gaan werken naar meer tempo-duur / beklimmingen / kracht. Dit schema heeft dat ook netjes opgenomen met meer gerichtere trainingen vanaf die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
Requiem19 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:12:
[...]

Persoonlijk vind ik dat TR wel erg goed is in het interessant maken van workouts binnen. De join workouts voelen voor mij toch wel heel erg als gericht op buiten qua indeling van warm-up, blokken en cooling down.

Voorbeeld is dat TR meestal begint met een vrij korte low intensity warm-up, dan daarna even een kort intensief oplopend blokje doet om je spieren warm te krijgen en vervolgens al snel overgaat in de kern van de work-out met gevarieerde blokken.

Bij Join is dit dan bijvoorbeeld eerst 45 minuten rustig fietsen en dan 5x5 minuten tempo met 5 minuten pauze er tussen. Werkt buiten natuurlijk top, maar binnen helpt het wel om wat sneller over te gaan op het uitdagende gedeelte.
ja.. dat is misschien wel het verschil tussen die 2, TR is van oorsprong indoor, met de mogelijkheid je workout (soms iets versimpeld) outdoor te doen. Join is andersom, van oorsprong outdoor, met nu de mogelijkheid je workouts binnen te doen, wellicht kan daar nog wel het 1 en ander aan gefinetuned worden.

Als ik een weet dat ik in een periode zit waarin ik mezelf kan committen aan een plan met een doel event, dan probeer ik wel zoveel mogelijk de voorgeschreven workouts te doen. TR heeft op de low volume plannen weinig Z2, dus met mooi weer kan het zeker voorkomen dat er een sweet spot workout van 1 uur vervangen wordt door een Z2 ritje van 3 uur.
TR heeft sinds een tijdje wel als voordeel dat je niet ineens workouts voorgeschoteld krijgt die niet te doen zijn omdat je een paar sessies hebt overgeslage of hebt vervangen voor wat anders (en Join stelt als het goed is ook dynamisch de juiste next workout voor).

Aangezien de afgelopen periode wat druk is geweest met andere zaken, o.a. klussen (en ook nog ziek geweest) , heb ik ervoor gekozen om niet een plan te volgen, maar gewoon op de momenten dat ik tijd heb een workout te kiezen.
Inmiddels wel wat ervaring opgedaan door bijna 4 jaar TR, dus ik weet wel wat verstandig is en wat te doen is. TR past in de tussentijd gewoon je "progression levels" aan, dus ik pak nu bv op de ene dag een productieve VO2max workout, en de andere dag een productieve Sweet Spot workout.
De week nadat ik ziek was, kies ik dan gewoon een endurance ritje. Het is prima te doen om zelf wat uit te kiezen, maar een systeem die op basis van machine learning en een enorme bak data kan dat toch beter dan ik zelf (tenzij er dus wat speelt zoals herstellen van een griepje of covid).

Hier wat voorbeelden hoe je op basis van progression levels een geschikte workout kan uitzoeken:
Prulleman in "Het grote indoor cycling topic"

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
verstappen33 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:36:
[...]

Ik weet niet of ik echt wat mis op dit moment, vanaf 1 januari begint het trainingschema van The Ride, en die is nu ook al inzichtelijk in Fondo, dat is voor mij nu een beetje de leidraad hoe ik tot 1 januari mijn trainngen invul.

Vooral de basis goed leggen waar het schema dus ook mee begint in januari, maar daarnaast ook een wat intensievere training om toch de spieren wat te prikkelen...

Ik zit nu gemiddeld 6 uur per week op de tacx/racefiets en 3 uur op de woon-werk fiets.

Mijn doel komende maanden is vooral endurance trainen, straks vanaf maart/april zal ik meer toe gaan werken naar meer tempo-duur / beklimmingen / kracht. Dit schema heeft dat ook netjes opgenomen met meer gerichtere trainingen vanaf die tijd.
Kijk je ook naar TSS en periodizatie tot 1 januari? Bouw je nu je endurance ritten ook uit, of fiets je elke week hetzelfde? En op basis van welke criteria kies je een meer intensieve rit?

Ik denk overigens dat het prima is wat je nu doet en dat je goed voorbereid gaat zijn. Maar omdat jij graag optimaliseert volgens mij leek het me handig om je inzicht te geven in de meerwaarde van een gestructureerd programma.

Gelet op je vertrekpunt qua conditie en qua aantal uren denk ik dat écht gestructureerd trainen OF gewoon zelf je trainingsschema tot 1 januari plannen niet veel verschil gaat maken overigens. Dus ik zou lekker zo doorgaan. Ik doe het nu ook zelf en ga vanaf 1 januari weer gestructureerd trainen, vooral om mentaal even wat rust te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:46:
[...]

Kijk je ook naar TSS en periodizatie tot 1 januari? Bouw je nu je endurance ritten ook uit, of fiets je elke week hetzelfde? En op basis van welke criteria kies je een meer intensieve rit?

Ik denk overigens dat het prima is wat je nu doet en dat je goed voorbereid gaat zijn. Maar omdat jij graag optimaliseert volgens mij leek het me handig om je inzicht te geven in de meerwaarde van een gestructureerd programma.

Gelet op je vertrekpunt qua conditie en qua aantal uren denk ik dat écht gestructureerd trainen OF gewoon zelf je trainingsschema tot 1 januari plannen niet veel verschil gaat maken overigens. Dus ik zou lekker zo doorgaan. Ik doe het nu ook zelf en ga vanaf 1 januari weer gestructureerd trainen, vooral om mentaal even wat rust te hebben.
Ik doe nu 2 endurance ritten per week, woensdagavond 2 uur, en zaterdagochtend 3 uur, dit is puur op hartslag en niet op vermogen. Ik hoop komende weken ook mijn vermogen toe te zien nemen terwijl de hs gelijk blijft, :)

Op maandagavond kies ik zelf een relatief zware training uit, ik kijk niet echt naar de TSS, maar het moet naar mijn gevoel wel een intensieve training worden.
Gisteren was het vooral zone 3 en zone 4 qua hartslag door verschillende blokken af te werken

Ik ben zelf geen gecertificeerde trainer ofzo, ik doe ook maar wat qua invulling, maar ik weet wel dat je wat variatie moet hebben in de trainingen, daarom 1 intensieve via een workout in Zwift, en 2 endurance zone 2 trainingen waar ik af en toe ook speel met cadans, en/of elke 10 minuten een10s sprintje doe waarin ik voluit ga... HS gaat dan niet echt omhoog, maar je activeert wel even je spieren door even maximaal in te spannen.

Vanaf in januari is het idd het voorgeschreven schema aanhouden en kijken wat daar qua ontwikkeling/progressie uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
verstappen33 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:57:
[...]

Ik doe nu 2 endurance ritten per week, woensdagavond 2 uur, en zaterdagochtend 3 uur, dit is puur op hartslag en niet op vermogen.

Op maandagavond kies ik zelf een relatief zware training uit, ik kijk niet echt naar de TSS, maar het moet naar mijn gevoel wel een intensieve training worden.
Gisteren was het vooral zone 3 en zone 4 qua hartslag door verschillende blokken af te werken

Ik ben zelf geen gecertificeerde trainer ofzo, ik doe ook maar wat qua invulling, maar ik weet wel dat je wat variatie moet hebben in de trainingen, daarom 1 intensieve via een workout in Zwift, en 2 endurance zone 2 trainingen waar ik af en toe ook speel met cadans, en/of elke 10 minuten een10s sprintje doe waarin ik voluit ga... HS gaat dan niet echt omhoog, maar je activeert wel even je spieren door even maximaal in te spannen.

Vanaf in januari is het idd het voorgeschreven schema aanhouden en kijken wat daar qua ontwikkeling/progressie uit komt.
Ik snap wat jij doet, maar ben wel benieuwd of het nu voor jou ook duidelijk is wat het verschil is tussen jouw eigen aanpak en de aanpak van een gestructureerd programma van Join / Trainerroad / een trainer?

Je hoeft je aanpak in ieder geval niet te verdedigen of verantwoorden hoor (en zoals ik al zei maakt het naar mijn mening voor jou op dit moment ook niet gek veel uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:00:
[...]

Ik snap wat jij doet, maar ben wel benieuwd of het nu voor jou ook duidelijk is wat het verschil is tussen jouw eigen aanpak en de aanpak van een gestructureerd programma van Join / Trainerroad / een trainer?

Je hoeft je aanpak in ieder geval niet te verdedigen of verantwoorden hoor (en zoals ik al zei maakt het naar mijn mening voor jou op dit moment ook niet gek veel uit).
Ik train het hele jaar eigenlijk al ongestructureerd, maar boek wel flink progressie..:+
Ik probeer nu wat meer structuur te krijgen in de workouts en heb die vooral nu afgestemd op het schema wat ik per 1 januari krijg voorgeschreven..

Ik moet nog bekijken/ervaren wat mij dit brengt. Tijd zal het leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:00
Gebruikt iemand momenteel Rouvy en/of heeft ervaring met deze app?

Omdat ik er na recente aanschaf van een indoortrainer achter ben gekomen dat ik binnenshuis eigenlijk niet fysiek wil schakelen ivm de herrie die de drivetrain produceert, wil ik uitsluitend ERG-mode gebruiken (dit vind ik ook prima verder hoor, enkel hoeven focussen op 1 cadans aanhouden en de trainer de weerstand laten bepalen werkt tot nu toe top).

Nu las ik dat je bij Rouvy een reallife video kunt combineren met een overlay interval-training. Is deze overlay training dan per definitie in ERG-mode? Begrijp ik het goed dat de weerstand van de reallife video overruled wordt door de training die je er overheen selecteert?

Ik heb bij aanschaf van m'n Tacx Neo 2T 6 maanden 'Tacx Premium' erbij gekregen, maar ik vind het jammer dat je bij hun reallife video's niet de weerstand dmv ERG-mode kan laten bepalen. (Wat ook zeer matig is, is dat je bij deze geleverde premium-variant slechts 720p-kwaliteit krijgt, maar dat terzijde)

Tevens heb ik een 14-day trail van Fulgaz geprobeerd en ook hier lijkt dit niet mogelijk. Wel heb ik dit nu weten te omzeilen door een handvol video's op 4K kwaliteit naar m'n PC te downloaden, deze te streamen naar m'n TV en via m'n telefoon en de Tacx-app een ERG-mode training aan te zetten + een podcast in.

Dit is overigens dilemma 2: als je vanaf je telefoon een trainer-app naar je tv streamt (iphone) dan kun je niet tegelijkertijd Spotify op de achtergrond hebben draaien, omdat dit de trainer-app overruled en de stream daarmee afkapt. Enige oplossing zou een 2e telefoon zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:09
in mijn zoektocht naar een nieuwe trainer kwam ik zojuist deze tegen van de decathlon
https://www.decathlon.nl/...0/_/R-p-338332?mc=8830224
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MVk4_h5kKotT3sqW_OXQUi-ob8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hog8gSdQhF0zm8y0qHIDOlv9.jpg?f=fotoalbum_large
zo te zien is deze net nieuw alleen is die 6% voor mij aan de lage kant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 12:30
H143 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:22:
in mijn zoektocht naar een nieuwe trainer kwam ik zojuist deze tegen van de decathlon
[Afbeelding]
Die 6% zal je worst wezen. 600W max is écht belachelijk laag voor een trainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:09
[Afbeelding]
Gewoon nog ff doorsparen voor de Zwift Hub of de Wahoo Kickr Core (599/499). Tis een investering, maar dan heb je ook wat fatsoenlijks waar je lange tijd mee vooruit kunt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
[Afbeelding]
die 6% maakt niet zoveel uit.. in zwift kan je dan gewoon je trainer difficulty aanpassen, als je die op 50% zet, dan kan je kan je een 12% helling ook nog op rijden.

Zoals @CedricD zegt.. die 600 watt is echt wel heel laag.. misschien kom je er in een normale rit of workout niet zo snel aan, maar als je een keer een sprintje wilt doen (als training of in een zwift race). Dan is het echt heel suf als de weerstand bij 600 watt ophoudt..
Ik denk niet dat je hier op lange termijn blij van wordt en beter even kan doorsparen.. een kickr core komt de laatste tijd ook voor 500 voorbij en natuurlijk de zwift hub

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:53
[Afbeelding]
Goedkoop = duurkoop...
5% afwijking, 6% helling en max 600 watt. Leuk als je 12 bent

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 14-11-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Of als je 95 😅.. dit is wel echt een heel licht ding hoor..
Holk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:39:
[...]

Goedkoop = duurkoop...
5% afwijking, 6% helling en max 600 watt. Leuk als je 12 bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Gieter90 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:53:
Of als je 95 😅.. dit is wel echt een heel licht ding hoor..

[...]
Jep hier op GoT trappen we met z'n allen met gemak boven de 2000W 8)
600W is misschien niet genoeg voor sprintjes en fanatiekelingen onder ons, maar voor iedereen die thuis een beetje op de hometrainer wil zitten en wat standaard workoutjes wil doen is het een prima toestel.

Vraag me alleen af hoe accuraat die is op vermogen tussen de 400-600, vaak zie je wel grote afwijkingen als je in de toprange van het bereik komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieter90
Tja ik ben bang dat je hier simpelweg spijt van gaat krijgen als je ook maar een heel klein beetje fanatiek gaat worden..
verstappen33 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:57:
[...]

600W is misschien niet genoeg voor sprintjes en fanatiekelingen onder ons, maar voor iedereen die thuis een beetje op de hometrainer wil zitten en wat standaard workoutjes wil doen is het een prima toestel.

Vraag me alleen af hoe accuraat die is op vermogen tussen de 400-600, vaak zie je wel grote afwijkingen als je in de toprange van het bereik komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
verstappen33 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:57:
[...]

Uiteraard moet je weer enorm overdrijven en meteen 2000 watt erbij halen, maar met weinig moeite kom je als volwassen man zo boven de 600 watt uit en is dit ding waardeloos. En zoals je zegt; met een foutmarge van 5% is dat al 570 watt maximaal. Ook die 6% klim percentage is in Zwift bij nagenoeg elke route te weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 14-11-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Gieter90 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:13:
Tja ik ben bang dat je hier simpelweg spijt van gaat krijgen als je ook maar een heel klein beetje fanatiek gaat worden..

[...]
Holk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:18:
[...]

Uiteraard moet je weer enorm overdrijven en meteen 2000 watt erbij halen, maar met weinig moeite kom je als volwassen man zo boven de 600 watt uit en is dit ding waardeloos. En zoals je zegt; met een foutmarge van 5% is dat al 570 watt maximaal. Ook die 6% klim percentage is in Zwift bij nagenoeg elke route te weinig.
Klopt, het prijs verschil met een een Wahoo is niet zo groot, zeker als je 2e hands kijkt hoef je niet eens duurder uit te zijn als je een kleine portemonnee hebt...

Maar voor mensen die geen hoge eisen stellen of dat ding niet hard berijden bied het een voldoende range aan..

Op mijn Tacx NEO 2t ben ik ook nog niet boven de 400W uitgekomen voor langere tijd in een workout, hooguit een keer een heel kort piekje naar 800-900W met een sprintje van enkele seconden..

[ Voor 24% gewijzigd door verstappen33 op 14-11-2023 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Dus geef je veel geld uit om het te kunnen, want je hebt die 800-900 watt getrapt, ook al is het maar voor een paar seconden

Met die decatlon versie trap je in het luchtledig en denk je elke keer “niet te hard want dat kan het ding niet aan”

Goedkoop = duurkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieter90
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik heb een jaar ‘oude’, zo goed als nieuwe Tacx flux 2 op de kop weten te tikken voor €450.- excl cassette via marktplaats. Daar kan je net weer wat meer uitdaging opzoeken. Het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke keuze.
Holk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:27:
Dus geef je veel geld uit om het te kunnen, want je hebt die 800-900 watt getrapt, ook al is het maar voor een paar seconden

Met die decatlon versie trap je in het luchtledig en denk je elke keer “niet te hard want dat kan het ding niet aan”

Goedkoop = duurkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 11:27
In mijn ogen is dit een typisch gevalletje goedkoop duurkoop, maar goed wat mag je ook verwachten voor deze prijs 250 euro.

Die vlieger van jou gaat niet op @verstappen33 prima dat jij in je workouts nog niet boven de 400 watt bent uitgekomen. Maar als je bijvoorbeeld in Zwift eens aan een wedstrijdje meedoet hoef je volgens mij met dit apparaat van Decathlon niet aan te komen, in de start wordt er direct weggeknald en zat ik standaard ergens richting de 600 watt. Net als korte sprintjes etc.

Kortom ik sluit me aan bij @Holk en zou mooi mooi voor een Wahoo Kickr Core gaan @H143

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-06 11:18

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:08:
Rouvy staat bij mij ook nog op mijn uitprobeer lijstje, maar voor nu red ik mij prima met Zwift.

Ik werk meestal een workout af, omdat ik gericht wil trainen.
Tijdens een groepsritje of westrijd is het bijna niet mogelijk..

Afgelopen weekend mee willen doen aan een groepsrit, maar door wat connectie problemen (slechte wifi in de garage) verloor ik de aansluiting met de groep en fietste er helaas achteraan.

Binnenkort even een AP in de garage regelen, hopelijk blijft de verbinding dan wel stabiel en dan wat meer ontdekken met groepsritten en/of wedstrijdjes.
Gericht trainen en een workout van Zwift in 1 zin..? Laad je een trainingsplan in Zwift in of doe je "zo maar" een workout?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Even verder gelezen..

Als je nu nog geen plan hebt..zoveel mogelijk je basis uitbouwen. Z2 en hooguit 1x een korte high intens rit. (maar dat doe je al lees ik, dus opzich goed. Ik zou het alleen wel op vermogen doen.

FTP / Ramp test, aan de hand daarvan je zone vaststellen en je workouts inplannen, en niet alleen op woensdagavond en zaterdag maar probeer er op donderdag en vrijdag ook een uurtje in te gooien.

Op deze manier heb je anderhalve maand om een basis neer te leggen, indoorzit vlees te kweken en uit te vinden hoe je je het beste vermaakt.

https://trainerday.com/ Kan je voorzien van gratis workouts die je kan importeren in Zwift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
McMiGHtY schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:03:
[...]

Gericht trainen en een workout van Zwift in 1 zin..? Laad je een trainingsplan in Zwift in of doe je "zo maar" een workout?
Ja, ik ben relatief nieuw in de wereld van Zwift en virtueel fietsen, maar er zijn mijn inziens prima workouts te vinden die passen bij een bepaalde behoefte.

@McMiGHtY zone 2 doe ik op hartslag.
Gerichte workouts zoals blokjes idd op FTP waardes.

Voor nu hou ik even vast aan 3 dagen zwiften, of een buitenrit als het weer het toelaat.
Daarnaast ook gewoon 5x per week woon-werk fietsen. Bij elkaar zit ik dan al ruim 9-10 uur op de fiets per week.

Ik heb ook nog een gezin en privé leven 😅

[ Voor 19% gewijzigd door verstappen33 op 14-11-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45
Gieter90 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:11:
Ik heb via AliExpress een Ant+ dongle gekocht zodat mijn Garmin horloge mijn hartslag weergeeft in Zwift. Normaliter Zwifte ik dus via Bluetooth zonder hartslag weergave (Tacx Flux 2 fietstrainer). Heel af en toe een connection failure maar heel weinig.

De laptop (met Ant dongle nu) is +-1,5 meter verwijderd van mijn fietstrainer en ik krijg in een ritje van een uur regelmatig de melding ‘connection failure’. Ook lijkt het alsof mijn ERG-mode niet goed meer werkt. Waar ik voorheen (Bluetooth) met ERG-mode aan alleen op mijn cadans hoef te letten bij een training, is het nu eigenlijk nodig om te schakelen om de juiste wattage/cadans te kunnen leveren. Ook valt de hartslag zo nu en dan weg.

Zou dit allemaal te maken kunnen hebben met het Ant+ signaal wat niet sterk genoeg is? Oftewel, dan heb ik 2 keuzes denk ik?;

- USB verlengsnoer welke de Ant+ dongle naast mijn fietstrainer positioneert (iemand dit ooit eerder gedaan met een positief resultaat?)
- toch een Bluetooth hartslagmeter zodat het hele systeem weer via Bluetooth communiceert

Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad en hier een juiste oplossing voor gevonden?
Ik heb ook een ANT+ van Ali (CYCPLUS) met een tacx bushido. Verder een Magene HR Band. Ik gebruik wel een verlengkabel (ook ali trouwens) Ook nog nooit zonder verlengkabel geprobeerd overigens. Ik heb me braaf aan de adviezen gehouden :)

Ik merk nooit connectie issues iig en mijn laptop is al oud.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mistraller
Ja hoor, vandaag toch maar eens zoeken.... kraak kraak kraak bij het zwiften. Klonk overduidelijk als bottom bracket of pedaal. Dus: ..... Zadelpen eruit getrokken, opnieuw ingevet, zadelboutjes aangetrokken, zadel monteren, kraakje weg. :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 23:54
pier87 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:11:
In mijn ogen is dit een typisch gevalletje goedkoop duurkoop, maar goed wat mag je ook verwachten voor deze prijs 250 euro.

Die vlieger van jou gaat niet op @verstappen33 prima dat jij in je workouts nog niet boven de 400 watt bent uitgekomen. Maar als je bijvoorbeeld in Zwift eens aan een wedstrijdje meedoet hoef je volgens mij met dit apparaat van Decathlon niet aan te komen, in de start wordt er direct weggeknald en zat ik standaard ergens richting de 600 watt. Net als korte sprintjes etc.

Kortom ik sluit me aan bij @Holk en zou mooi mooi voor een Wahoo Kickr Core gaan @H143
Ik rij in de C-cat en maak bij een race in Zwift eigenlijk nooit mee dat de start boven de 400W ligt of het moet meteen bergop gaan of een tiny race zijn. Op vlakke ritten kan je met 600W nog wel weg komen alleen dan weet je zeker dat je niet om de winst mee zal kunnen sprinten.

In dat kader, vandaag heb ik een vlakke C-cat race gedaan waarbij ik een gemiddelde had van 296W over 29m49s en een max van 599W. Daarmee ben ik 5s achter de nummer 1 op plaats 54 geëindigd. In de C-cat races waaraan ik mee doe moet ik altijd tegen de 300W trappen om met de voorste groep mee te kunnen komen wat geen probleem is maar dan heb ik aan het eind niets meer over om mee te kunnen sprinten. Ik eindig dan ook eigenlijk altijd een beetje in de middenmoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Dan moet ik ook maar eens die verlengkabel gaan aanschaffen en tot die tijd maar Bluetooth en dus zonder HR (horloge), dit was echt geen doen.

Mag ik vragen waarom je niet ‘gewoon’ gebruik maakt van Bluetooth in jouw geval? Waarom voorkeur voor Ant+?
Mistraller schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:26:
[...]

Ik heb ook een ANT+ van Ali (CYCPLUS) met een tacx bushido. Verder een Magene HR Band. Ik gebruik wel een verlengkabel (ook ali trouwens) Ook nog nooit zonder verlengkabel geprobeerd overigens. Ik heb me braaf aan de adviezen gehouden :)

Ik merk nooit connectie issues iig en mijn laptop is al oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Gieter90 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:57:
Dan moet ik ook maar eens die verlengkabel gaan aanschaffen en tot die tijd maar Bluetooth en dus zonder HR (horloge), dit was echt geen doen.

Mag ik vragen waarom je niet ‘gewoon’ gebruik maakt van Bluetooth in jouw geval? Waarom voorkeur voor Ant+?

[...]
Toen ik begon met Zwiften kon niet alles via BT geloof ik. En omdat ANT+ gewoon dom broadcasten is, is het koppelen lekker makkelijk.
Alle fiets meuk gaat via ANT bij mij en bovendien don't fix if it aint broke.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36

Kluus

Gang is alles

Ant+ is sowieso lange tijd “best practice” geweest omdat het connectionless is. Met een ant+ “dropout” verlies je 1 seconde en met bluetooth moet je maar wachten tot/of de verbinding wordt hersteld.

Vroeger kwamen dit soort problemen vaak voor, geen idee hoe dat nu is. Veel oude BT problemen kwamen vaak ook door device conflicten, bijvoorbeeld je telefoon die ook stiekem met je trainer wilde koppelen, dus dan was “probeer eens met ant+” ook het makkelijkste antwoord.

Mijn setup zit ook nog steeds op ant+, werkt prima en de bluetooth dongle die ik in mijn pc heb is sketchy as hell.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-05 08:43
kwiebus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:33:
[...]

Ik rij in de C-cat en maak bij een race in Zwift eigenlijk nooit mee dat de start boven de 400W ligt of het moet meteen bergop gaan of een tiny race zijn. Op vlakke ritten kan je met 600W nog wel weg komen alleen dan weet je zeker dat je niet om de winst mee zal kunnen sprinten.

In dat kader, vandaag heb ik een vlakke C-cat race gedaan waarbij ik een gemiddelde had van 296W over 29m49s en een max van 599W. Daarmee ben ik 5s achter de nummer 1 op plaats 54 geëindigd. In de C-cat races waaraan ik mee doe moet ik altijd tegen de 300W trappen om met de voorste groep mee te kunnen komen wat geen probleem is maar dan heb ik aan het eind niets meer over om mee te kunnen sprinten. Ik eindig dan ook eigenlijk altijd een beetje in de middenmoot.
Toevallig deze week voor het eerst op 1e plek geëindigd in een cat c race. Je stelling klopt wel. Er was 1 gewicht cheater geloof ik die aan het einde ineens absurde cijfers produceerde, maar die is eruit gefilterd/gediskwalificeerd. door zpower. Ben sinds oktober begonnen met zwift, daarvoor een beetje mountainbiken. Het is wel een fysiek zware hobby. Dacht even dat m’n hart er mee ging stoppen na de finish. De 40 jaren hiervoor zonder fietsen tellen wegen toch zwaarder dan ik dacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxFEaxEvXkBjr5bMwLPsRG1RWyo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oAPXLLAIJv78Mb6XWvuoo7P0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLaHEBQfsFvd2r5GIPbpGvD7eNc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1wmpyYOpBEm8ggsCiRAFPLoT.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Sosua op 15-11-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:30:
[...]

Ja, ik ben relatief nieuw in de wereld van Zwift en virtueel fietsen, maar er zijn mijn inziens prima workouts te vinden die passen bij een bepaalde behoefte.

@McMiGHtY zone 2 doe ik op hartslag.
Gerichte workouts zoals blokjes idd op FTP waardes.

Voor nu hou ik even vast aan 3 dagen zwiften, of een buitenrit als het weer het toelaat.
Daarnaast ook gewoon 5x per week woon-werk fietsen. Bij elkaar zit ik dan al ruim 9-10 uur op de fiets per week.

Ik heb ook nog een gezin en privé leven 😅
9-10 uur gericht op de fiets trainen is heel wat anders als junkmiles maken die niks toevoegen.
Maar goed..jouw feestje, ik hoor graag hoe the Ride was

En qua prive/gezinsleven,,,
Sjah..als je een echt pittig doel hebt zul je je gezin/prive leven daar in mee moeten hebben, of tijdelijk laten aanpassen aan, dat is mijn instelling iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
McMiGHtY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:21:
[...]

9-10 uur gericht op de fiets trainen is heel wat anders als junkmiles maken die niks toevoegen.

Sjah..als je een echt pittig doel hebt zul je je gezin/prive leven daar in mee moeten hebben, of tijdelijk laten aanpassen aan, dat is mijn instelling iig.
Ik heb een aantal gerichte trainingen aangemaakt in Zwift die ik (in het voorjaar) rij. Deze zijn op basis van de geleerden op youtube en trainer/coaches in combinatie met de beschikbare tijd (lees; beperkte tijd). De trainingen van Zwift zelf zijn kolderiek te noemen, maar zo zijn er wel meer apps en programmas waarvan ik het nut niet van in zie en veel tijd vragen van de personen die willen trainen (hallo Join)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
McMiGHtY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:21:
[...]

Het is zeker een pittig doel, maar je hebt trainen, en je hebt trainen, ik hoef geen Pogacar te zijn in Juni die constant in de kopgroep rijdt, dus om nu al 8-10 uur per week gericht te trainen is naar mijn mening niet nodig.

Dat alles in mijn prive leven moet wijken voor mijn doel is natuurlijk onzin, het is een balans zoeken waarin je prima kunt trainen maar ook je gezin niet te kort doet.
En ik heb helaas een gezin die de nodige aandacht nodig heeft, ik kan niet 5-6 avonden per week claimen om een training af te werken, ook al is het maar een training van een uurtje..

Ik bouw het voor nu rustig op, en mijn gezin weet ook dat ik 2-3 maanden voor het event meer zal moeten trainen, maar dit zal ik ook op een manier proberen in te passen dat de impact op "gezinsuren" minimaal is.

Dan zal ik ook bijvoorbeeld in de ochtend trainingen afwerken, dan stap ik om 6 uur op de fiets en maak ik een flinke omweg naar mijn werk toe..

En als ik dat 3x in de week kan doen, en dan nog 2-3 avond/weekend trainingen erbij dan zit ik al gauw op 13-15 uur per week, en dat is meer dan voldoende om de tocht goed voorbereid aan te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
verstappen33 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:36:
[...]

Het is zeker een pittig doel, maar je hebt trainen, en je hebt trainen, ik hoef geen Pogacar te zijn in Juni die constant in de kopgroep rijdt, dus om nu al 8-10 uur per week gericht te trainen is naar mijn mening niet nodig.

Dat alles in mijn prive leven moet wijken voor mijn doel is natuurlijk onzin, het is een balans zoeken waarin je prima kunt trainen maar ook je gezin niet te kort doet.
En ik heb helaas een gezin die de nodige aandacht nodig heeft, ik kan niet 5-6 avonden per week claimen om een training af te werken, ook al is het maar een training van een uurtje..

Ik bouw het voor nu rustig op, en mijn gezin weet ook dat ik 2-3 maanden voor het event meer zal moeten trainen, maar dit zal ik ook op een manier proberen in te passen dat de impact op "gezinsuren" minimaal is.

Dan zal ik ook bijvoorbeeld in de ochtend trainingen afwerken, dan stap ik om 6 uur op de fiets en maak ik een flinke omweg naar mijn werk toe..

En als ik dat 3x in de week kan doen, en dan nog 2-3 avond/weekend trainingen erbij dan zit ik al gauw op 13-15 uur per week, en dat is meer dan voldoende om de tocht goed voorbereid aan te vangen.
Ik heb HELAAS EEN GEZIN DIE DE NODIGE AANDACHT NODIG HEEFT.... gast serieus? :9~ volgens mij gaat er iets niet helemaal lekker dan ;w

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• verstappen33
pier87 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:41:
[...]

Ik heb HELAAS EEN GEZIN DIE DE NODIGE AANDACHT NODIG HEEFT.... gast serieus? :9~ volgens mij gaat er iets niet helemaal lekker dan ;w
Zo bedoel ik het niet, maar je hebt mensen die "het gezin even opzij kunnen zetten", dat kan ik niet, dus leuk dat ik een doel heb zoals The Ride, maar mijn gezin is belangrijker dan een training..
Ik zal mijn trainingen dus om het gezin moeten plannen en niet andersom..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Ik krijg al stress als ik dit hele verhaal probeer te lezen.

Wat maken jullie het allemaal zwaar joh, het is maar een hobby hé. En wat je ook doet; er is altijd iemand langzamer of sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Bedoel je grammaticaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ypuh schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:44:
Ik krijg al stress als ik dit hele verhaal probeer te lezen.

Wat maken jullie het allemaal zwaar joh, het is maar een hobby hé. En wat je ook doet; er is altijd iemand langzamer of sneller.
Precies, ik bereid me zo goed mogelijk voor, en we maken er een mooie tocht van, en het maakt mij niet uit als ik niet voorin mee kom. Zolang ik maar niet helemaal kapot ga en lekker de dagen uit kan fietsen zonder grote problemen vind ik het al best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Usb verlengsnoer is besteld.. tot die tijd maar via Bluetooth 😅👍🏼
Mistraller schreef op woensdag 15 november 2023 @ 01:21:
[...]

Toen ik begon met Zwiften kon niet alles via BT geloof ik. En omdat ANT+ gewoon dom broadcasten is, is het koppelen lekker makkelijk.
Alle fiets meuk gaat via ANT bij mij en bovendien don't fix if it aint broke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:28
[Afbeelding]
Wat andere ook al aangeven, max 600w is wel weinig en die 6% ook.
Ik zou zeker voor andere kijken, een Elite Suito-T is bv 469 euro op dit moment (1900w max en 15%). Of evt een tweedehands van Wahoo of Tacx.

Aan de andere kant, als je vooral ritten wilt doen om bezig, de hellingsweerstand wat minder van belang is, en je wedstrijden niet heel belangrijk acht, kan die van Decathlon je wel in beweging zetten als het buiten weer eens rot weer is.

@kwiebus @Sosua mijn ervaring is anders, ik heb naar de laatste cat C races gekeken op ZwiftPower die ik gereden heb en daar zit bij de hoogst geklasseerde de 15sec waarde al rond de 600 of er boven.
Het zal er ook een beetje aanliggen hoe zwaar je bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ik snap deze wel goed hoor. Je hebt alles klaargezet voor die ene training....kind meldt nog even tussen neus en lippen door dat fiets naar de gallemiezen is en morgen nodig is; je denkt, fix ik even, 2 uur aan het kloten. En je vrouw vraagt of je nou eindelijk de plee nog ff gaat poetsen... :P
En natuurlijk ook dingen die fijn zijn maar wel onderbrekingen zijn, want ze moeten allemaal een knuffel en een kus en ondergestopt worden. Dus dan sta je wel weer naast je fiets.

Ik vind indoor fietsen net als thuis werken. Je moet die tijd echt afbakenen en beschouwen als IK BEN ER NIET anders is het niet efficient.

En dat betekent dus inderdaad wat meer afspraken maken en vooral ook gewoon je trainingen op de kalender zetten. En zet vooral ook eettijden erbij! Dat werkt bij ons in elk geval erg goed. Maar bij ons sporten ze allemaal in de avonden dus plannen we het zo dat er niet met volle magen gesport hoeft te worden; en ook dat er altijd minstens 1 ouder thuis "vrij" is. (Overigens train ik niet voor een event dus ik "moet" niet)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

"Ik vind indoor fietsen net als thuis werken. Je moet die tijd echt afbakenen en beschouwen als IK BEN ER NIET anders is het niet efficient."

Precies dit.

En je kunt ook 's ochtends trainen.. toch @aerofreak ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pier87
oke oke, maar juist indoortrainen is juist ideaal vind ik mbt een gezin. Wij hebben thuis 3 kinderen, 7, 5 en 2 jaar. Als ze savonds naar bed gaan trek ik mn fietskleding aan en stap ik op mn smarttrainer.

Als mn vrouw op dat moment niet thuis is ivm werk oid dan neem ik de babyfoon mee. Kortom dat indoortrainen heeft echt wel bijgedragen aan effectiever benutten van tijd in mijn geval dan.

Maar eigenljk sluit ik me bij @Ypuh aan, we moeten het ook niet ingewikkelder maken dan het is. Een uurtje meer of minder trainen (als het even niet anders uitkomt) is vaak rommelen in de marge.

Toen ik nog wat fanatiek wedstrijdjes aan het rijden was, hadden we bij de club de stelregel in de winterperiode wat bezig blijven en het plezier behouden en vanaf januari het weer serieuzer oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
pier87 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:54:
oke oke, maar juist indoortrainen is juist ideaal vind ik mbt een gezin. Wij hebben thuis 3 kinderen, 7, 5 en 2 jaar. Als ze savonds naar bed gaan trek ik mn fietskleding aan en stap ik op mn smarttrainer.

Als mn vrouw op dat moment niet thuis is ivm werk oid dan neem ik de babyfoon mee. Kortom dat indoortrainen heeft echt wel bijgedragen aan effectiever benutten van tijd in mijn geval dan.

Maar eigenljk sluit ik me bij @Ypuh aan, we moeten het ook niet ingewikkelder maken dan het is. Een uurtje meer of minder trainen (als het even niet anders uitkomt) is vaak rommelen in de marge.

Toen ik nog wat fanatiek wedstrijdjes aan het rijden was, hadden we bij de club de stelregel in de winterperiode wat bezig blijven en het plezier behouden en vanaf januari het weer serieuzer oppakken.
Ik heb 2 tieners, eentje in de 2e klas en de andere in groep 8...
Mijn vrouw werkt vaak wisselende diensten, dus ook avonden soms tot 23:00 uur, dus heb ik dan toezicht op de kids tot een uur of 9 a half 10..
Daarnaast kwakkelt mijn vrouw al jaren met de gezondheid (reuma) en zeker wanneer ze smorgens/overdag gewerkt heeft is de avond redelijk pittig voor haar om heel actief te blijven..

Kids hebben idd hun sporten, ook s'avonds, dus vaak brengen en halen aangezien het niet echt in de buurt is, daarnaast regelmatig hulp nodig bij huiswerk of andere zaken..

Regelmatig helpen in de huishouding omdat mijn vrouw dit niet meer kan of met zeer veel moeite, dus ontlast ik haar zoveel mogelijk, en aangezien ik overdag werk mag ik dit in de avond allemaal doen..

Ideaal voor een training? nee zeker niet. Maar ik kan ook niet mijn rug toekeren en zeggen dat ze het zelf mogen uitzoeken..

En tuurlijk is er heel veel mogelijk qua afstemming, en mijn vrouw gunt mij de trainingen ook zeker wel. Maar het is regelmatig puzzelen hoe alles op elkaar af te stemmen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:13

aerofreak

Steve Jobs

McMiGHtY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:46:
"Ik vind indoor fietsen net als thuis werken. Je moet die tijd echt afbakenen en beschouwen als IK BEN ER NIET anders is het niet efficient."

Precies dit.

En je kunt ook 's ochtends trainen.. toch @aerofreak ?
Ja, als het gezin slaapt, hebben ze je ook niet nodig 8)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vanavond moet ik mij weer melden in de Halo lobby bij de Oldies :+

Vanmorgen dus de 'Build me up Red Unicorn' gedaan in alle vroegte 8)

De hardcore bikers hier vinden de Zwift workouts misschien niets maar voor mij zijn het prima activiteiten om mijn lichaam weer eens vanuit een plan aan het werk te zetten. Mijn vrouw is nu ook actief met Zwift, erg leuk om te zien!

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
Zullen we in dit topic een beetje oppassen dat mensen zich niet hoeven te verantwoorden als ze niet net als jij trainen of doelen aanvliegen? Hou het bij nieuwsgierig vragen stellen en elkaar inspireren, zodat iedereen hier verrijkt vertrekt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Vraag: Ik zoek weer van die softfoam ballen om onder m'n kickr core te stoppen zodat die "iets" kan bewegen.
Ik heb ooit is LOL ballen gehaald bij de Action maar die zijn er niet meer.

Meer mensen die dit soort constructies hebben en me kunnen vertellen wat ze er onder hebben liggen en waar het vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:56
McMiGHtY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:25:
Vraag: Ik zoek weer van die softfoam ballen om onder m'n kickr core te stoppen zodat die "iets" kan bewegen.
Ik heb ooit is LOL ballen gehaald bij de Action maar die zijn er niet meer.

Meer mensen die dit soort constructies hebben en me kunnen vertellen wat ze er onder hebben liggen en waar het vandaan komt?
Ik ben benieuwd hoe je deze eronder plaatst. Zijn opblaasbare ballen van de decathlon iets? Kun je zelf harder en zachter maken naar gelang je 'beweging' wil.

https://www.decathlon.nl/...re-golfbal-voor-kinderen/
deze heeft een dia meter van ongeveer 9 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwdtourkane
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 13:46
Gieter90 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:45:
Ik heb op zoek naar een telefoonhoes/houder die je op je Garmin mount kunt draaien zodat je je telefoon tijdens Zwift bij de hand hebt. Heeft iemand een tip? Ik kan nergens zoiets vinden..

Dank!
Onder het mom van beter laat dan niet, zelf heb ik deze:
https://www.decathlon.nl/...y/_/R-p-326427?mc=8595221

Even terugkijkend naar reacties, daar heb ik een vergelijkbaar model nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 09:14
Budget tip voor je telefoon op je Garmin steun tijdens het zwiften; cheap transparant hoesje en Garmin mount sticker via Amazon/Ali regelen.

Zelf hier al jaren in gebruik en werkt top!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

oNo

DennisMa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:27:
Budget tip voor je telefoon op je Garmin steun tijdens het zwiften; cheap transparant hoesje en Garmin mount sticker via Amazon/Ali regelen.

Zelf hier al jaren in gebruik en werkt top!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrfyItT__SWi0nNbebiMos3RT0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jC37fPFX9WFEL0NA7oVHdGus.jpg?f=user_large
Gemaakt met wat DIY. Deze is te bedienen met m'n duim terwijl ik de handen op het stuur heb.

Gebruikte hardware op de foto:
Bullbar
3 setjes bar ends
Wat GoPro montagespul
King Kong mini smartphone
Garmin adapter (direct op smartphone gelijmd)
Sram matchmaker clamp (bridge voor bar end en GoPro spul)

Verder nog ergens de Zwift Play controller en een AXS wireless blips shifter. Deze laatste zou weg kunnen als ik over stap naar de Zwift Hub One.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

oNo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x93Bi7xoYT8Ye1Fj3sPHqptsXfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8on3n8IPr5LyicAD9lp1Nzl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29
BartNL schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:24:
[...]

laatste optie lijkt mij kansloos na 3 jaar gebruik en geld investeren in achterhaalde techniek lijkt mij ook geen goed idee. Blijft keuze tussen Kickr Core en Zwift Hub. Persoonlijk zou ik dan de Zwift Hub kopen.
Dank voor je antwoord. Kun je aangeven wat er achterhaald is aan een Flux tov een Kickr core of een Zwift hub bijvoorbeeld? Enerzijds neig ik wel naar reparatie. Het is zonde om een apparaat van 600 euro zo snel af te schrijven. Anderzijds heb ik geen zin in steeds gezeik.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19
Tom-Z schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:19:
[...]

Ik heb inmiddels ergens anders een Direto XR gehaald en die komt wel binnen 1% foutmarge overeen met m'n 4iiii. Het lag dus aan de Suito, die gaf bij hogere wattages gewoon 15% te weinig aan. Dat lucht op.
Mijn Suito is vanmiddag retour gegaan.
Na wat rekenen was de afwijking van de Suito tussen de 50 en 70w
Heb de vraag gesteld om hem te ruilen voor een Direto XR.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
NoepZor schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:56:
[...]
Dank voor je antwoord. Kun je aangeven wat er achterhaald is aan een Flux tov een Kickr core of een Zwift hub bijvoorbeeld? Enerzijds neig ik wel naar reparatie. Het is zonde om een apparaat van 600 euro zo snel af te schrijven. Anderzijds heb ik geen zin in steeds gezeik.
technisch achterhaald mogelijk alleen t.o.v. de Zwift Hub. Kickr Core is mogelijk alleen wat sterker. Mij lijkt het virtueel schakelen van de Zwift Hub de toekomst en daarbij vergeleken is de Flux achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Dames en heren,
Ik heb even een vraag: ik heb nu een paar races gedaan in Zwift (lees: 2) en wat mij met name de tweede keer opviel is de uitslag. We zijn met 28 man vertrokken (D groep) en na drie rondes moest ik lossen uit een kopgroep van zo ongeveer 12 man. Ik ben daarna uiteraard op eigen maximale kunnen door gegaan omdat ik ook dan goed wil eindigen. Tijdens de race wordt ik nog een paar keer ingehaald door mensen die echt serieus harder fietsen. Hier en daar haal ik nog wat mensen in (laat het er 3/4 zijn) en ondertussen heb ik het idee dat ik zo rond plek 15/16 fiets.
Na de race kijk ik naar de uitslag en ben ik 5de geworden.. HOE DAT? Ik heb die hele groep nooit meer teruggezien. Ik eindig op 3.38 van de winnaar en 1minuut van de tweede.. voor de rest is iedereen gewoon gefinisht.
Kunnen jullie mij dit uitleggen? Ik ben nieuw in Zwift en dit is me volstrekt onduidelijk.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• D-Ed
  • Niet online
stevens20 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:41:
Dames en heren,
Ik heb even een vraag: ik heb nu een paar races gedaan in Zwift (lees: 2) en wat mij met name de tweede keer opviel is de uitslag. We zijn met 28 man vertrokken (D groep) en na drie rondes moest ik lossen uit een kopgroep van zo ongeveer 12 man. Ik ben daarna uiteraard op eigen maximale kunnen door gegaan omdat ik ook dan goed wil eindigen. Tijdens de race wordt ik nog een paar keer ingehaald door mensen die echt serieus harder fietsen. Hier en daar haal ik nog wat mensen in (laat het er 3/4 zijn) en ondertussen heb ik het idee dat ik zo rond plek 15/16 fiets.
Na de race kijk ik naar de uitslag en ben ik 5de geworden.. HOE DAT? Ik heb die hele groep nooit meer teruggezien. Ik eindig op 3.38 van de winnaar en 1minuut van de tweede.. voor de rest is iedereen gewoon gefinisht.
Kunnen jullie mij dit uitleggen? Ik ben nieuw in Zwift en dit is me volstrekt onduidelijk.
Kan het zijn dat het resultaat is afgestemd op niveau van de deelnemers? Dus dat je de 5e bent van niveau ‘D’?

Geen idee hoor, fiets zelf net pas een weekje rond in Watopia maar nog niet met races meegedaan..

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:52
Waar kijk je naar de uitslag van de race? In de companion app of op zwiftpower? Op de laatste site sta je volgens mij alleen in de uitslag als je je daar geregistreerd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:32
Waarschijnlijk waren het de andere niveaugroepen die je voorbij kwamen vliegen, die fietsen dezelfde route tegelijkertijd, of starten een minuutje eerder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

Phydomir

Dennis

stevens20 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:41:
Dames en heren,
Mijn vermoeden. Je bent niet met 28man in de D groep gestart, maar met 28 man totaal. Dat zou je moeten kunnen zien aan de hand van de kleurtjes van de bolletjes in de deelnemers balk rechts in beeld. Daar kun je bovenaan ook precies zien op welke positie (van jouw klasse) je fietst.
Faxe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:43:
Waar kijk je naar de uitslag van de race? In de companion app of op zwiftpower? Op de laatste site sta je volgens mij alleen in de uitslag als je je daar geregistreerd hebt.
Op Zwiftpower staat gewoon iedereen in de uitslag, ook als je daar geen account hebt. Alleen filteren ze daar al iedereen uit de uitslag die niet aan de voorwaarden voldoen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Holk
Moet zeggen dat het uit filteren van de personen die hogere watt/kg kunnen trappen dan de groepsindeling toestaat wel een verbetering is. Ben afgehaakt in die races juist omdat je met veel pijn en moeite in de top 50 kon komen en dan gemiddeld (bijvoorbeeld) 2.9 watt/kg trapte in een groep tot 3 watt/kg, maar dat van de 49 voor je er 47 ver boven die waarde zaten, tot dik in de 4 watt/kg. De pre-filter dat Zwift je alleen toelaat in races waarin je op basis van je FTP en gewicht behoord is ook goed (met als bijkomend nadeel dat deze waarde na een trainingsperiode veel hoger is dan na een half jaar freewheelen :+)

• NoepZor
BartNL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:33:
[...]

technisch achterhaald mogelijk alleen t.o.v. de Zwift Hub. Kickr Core is mogelijk alleen wat sterker. Mij lijkt het virtueel schakelen van de Zwift Hub de toekomst en daarbij vergeleken is de Flux achterhaald.
Dat verhaal met die Zwift cog kan ik inderdaad wel volgen. Dat is wel een mooie toevoeging. En er zit een jaarabonnement voor Zwift bij in (al pauzeer ik het Zwift abonnement tijdens zomertijd ivm buiten trainen). Helaas is ie niet leverbaar momenteel. Zelfde geldt voor de classic (die biedt een gratis cassette t.w.v. een tientje of 4 a 5 en ook het abonnement twv 90 euro (6 maand x 15 euro). De Kickr Core is zo gerekend 30-40 euro duurder. Neig nu zelf naar goedkoop oplappen of een nieuwe trainer. Kan ook kijken of ie met een beetje v snaar spray het nog uithoudt tot eind maart.

• D-Ed
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:39:
[...]

Dat verhaal met die Zwift cog kan ik inderdaad wel volgen. Dat is wel een mooie toevoeging. En er zit een jaarabonnement voor Zwift bij in (al pauzeer ik het Zwift abonnement tijdens zomertijd ivm buiten trainen). Helaas is ie niet leverbaar momenteel. Zelfde geldt voor de classic (die biedt een gratis cassette t.w.v. een tientje of 4 a 5 en ook het abonnement twv 90 euro (6 maand x 15 euro). De Kickr Core is zo gerekend 30-40 euro duurder. Neig nu zelf naar goedkoop oplappen of een nieuwe trainer. Kan ook kijken of ie met een beetje v snaar spray het nog uithoudt tot eind maart.
Ik kreeg gisteren een mailjte dat de Hub One weer binnen was. De site goed in de gaten blijven houden, vorige week stond hij ook weer spontaan online en hapte ik meteen toe (terwijl ik toen geen mailtje kreeg van nieuwe voorraad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Dank voor de tip. Ik heb geen mailtje ontvangen (wel notify ingevuld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:28
Phydomir schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:17:
[...]

Op Zwiftpower staat gewoon iedereen in de uitslag, ook als je daar geen account hebt. Alleen filteren ze daar al iedereen uit de uitslag die niet aan de voorwaarden voldoen.
Dat klopt volgens mij niet. Je moet in Zwift account ook aangeven dat je gegevens wilt doorgeven aan ZwiftPower.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Gisteren eerste ritje in Rouvy gedaan.

LEUK! Komende tijd eens wat virtuele klimmen in Rouvy oprijden die ik in het echt goed ken om te zien of het een beetje realistisch is qua tijd.

Interessant om te kijken of Rouvy een goede tool is om je voor te bereiden op bepaalde tochten / klimmen.

• kwiebus
Phydomir schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:17:
[...]
Geen idee hoe je daar bij komt, blijkbaar maak je zelf geen gebruik van ZwiftPower?

Zie hier hoe je ZwiftPower kunt gebruiken: Connecting to ZwiftPower

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:00
Requiem19 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:36:
Gisteren eerste ritje in Rouvy gedaan.

LEUK! Komende tijd eens wat virtuele klimmen in Rouvy oprijden die ik in het echt goed ken om te zien of het een beetje realistisch is qua tijd.

Interessant om te kijken of Rouvy een goede tool is om je voor te bereiden op bepaalde tochten / klimmen.
ik had deze vraag over Rouvy 2 dagen terug ook al gesteld maar dat sneeuwde een beetje onder; klopt het dat je gewoon een ERG-mode training over de virtuele reallife rit heen kan laden als overlay? Dat je dus visueel naar een mooie rit kijkt, maar tegelijkertijd een interval of zonetraining doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
r0g3r schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:37:
[...]
ik had deze vraag over Rouvy 2 dagen terug ook al gesteld maar dat sneeuwde een beetje onder; klopt het dat je gewoon een ERG-mode training over de virtuele reallife rit heen kan laden als overlay? Dat je dus visueel naar een mooie rit kijkt, maar tegelijkertijd een interval of zonetraining doet?
Volgens dit artikel zou dat moeten kunnen:
https://road.cc/content/f...rouvy-vs-real-life-303847
You can also make use of ERG mode to set a specific target power output, meaning a smart turbo will automatically adjust the resistance to maintain this power level.

This is particularly good for structured training and interval sessions and means you can zone out, not having to worry about traffic. You can just focus on the effort while taking in the scenery as you go up the climb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
r0g3r schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:37:
[...]
M’n eerste rit was een Rouvy training met V02 max blokken op de Stelvio, dat kan dus.

Weet alleen niet of je je eigen training kunt inladen. Rouvy heeft op zich wel een aardige library aan workouts gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

kwiebus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:50:
[...]

Geen idee hoe je daar bij komt, blijkbaar maak je zelf geen gebruik van ZwiftPower?

Zie hier hoe je ZwiftPower kunt gebruiken: Connecting to ZwiftPower
Dat istoch als je zelf wilt inloggen en werken met Zwiftpower? Voor de uitslagen trekt Zwiftpower gewoon alle data uit de race uitslag.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Phydomir schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:23:
[...]

Dat istoch als je zelf wilt inloggen en werken met Zwiftpower? Voor de uitslagen trekt Zwiftpower gewoon alle data uit de race uitslag.
Dat was vroeger zo, maar dat mocht niet van de "AVG", dus nu moet je expliciet toestemming geven. Zie de sidenote in de link die @kwiebus gaf:
Selecting Opt-In means you consent to share your event results and Zwift profile on zwiftpower.com.
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt dat het een gezamelijke event was met alle categories door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Kluus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:40:
[...]

Dat was vroeger zo, maar dat mocht niet van de "AVG", dus nu moet je expliciet toestemming geven. Zie de sidenote in de link die @kwiebus gaf:

[...]

Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt dat het een gezamelijke event was met alle categories door elkaar.
Ah, ok. Klinkt logisch. Toen ik voor het eerst ZP gebruikte was dat nog niet zo. Verouderde info van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:05

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik wil een gewone Tacx Flow op marktplaats kopen omdat ik tweemaal per week een uurtje op de racefiets wil zitten om de benen los te fietsen. Ik heb een Cube Attain SL uit 2022 met een 12x142 Newmen steekas. Nu heb ik al heel veel gelezen en zou ik een steekas moeten kopen?

Weet iemand wat ik exact nodig heb, inclusief welke steekas?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 18:05
Vraagje voor de Zwift hub (one) kenners, de normale trainers met een cassette achterop hebben allemaal een vliegwiel wat je inertia grotendeels nabootst. Hogere versnelling -> hoger toerental van het vliegwiel -> meer inertia. Maar bij de Zwift Hub one is dit denk ik niet helemaal het geval. Er is maar 1 fixed versnelling ongeacht op welke virtuele versnelling je fietst het vliegwiel heeft een constant toerental bij constant trapfrequentie. Zou je hier nog verschil in kunnen merken tussen de twee modelen of is het gerommel in de marge?

Ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 11:26
Terrie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:32:
Ik wil een gewone Tacx Flow op marktplaats kopen omdat ik tweemaal per week een uurtje op de racefiets wil zitten om de benen los te fietsen. Ik heb een Cube Attain SL uit 2022 met een 12x142 Newmen steekas. Nu heb ik al heel veel gelezen en zou ik een steekas moeten kopen?

Weet iemand wat ik exact nodig heb, inclusief welke steekas?
Geen want je hoeft die steekas er niet uit te halen bij een Tacx flow. Je zet namelijk je fiets in twee klemmen. Wel is het aan te raden om een aparte fietsband voor binnen aan te schaffen. Anders kan je snel een nieuwe fietsband kopen. Edit: er zit een steekas bij die hetzelfde is als de steekas van jou fiets. Die kan je wisselen en gebruiken voor indoor fietsen.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Zwift hub trainer gaan. Ook voor twee uur per week. Heb zelf ook eerst een Tacx flow gehad en nu een zwift hub trainer. Groot verschil in kwaliteit wat mij betreft (de investering waard).

[ Voor 6% gewijzigd door aaaido op 17-11-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bij een flow van marktplaats moet @Terrie mogelijk wel een steekas kopen. Ik heb zelf in 2015/2016 een Vortex gekocht maar destijds zat er volgens mij alleen maar een QR bij. Bij mijn Neo uit 2018 trouwens ook nog. Het hangt er dus van af hoe oud die flow is.

Had snel even gezocht maar het lijkt er volgens mij op dat alles wel (eventueel met spacers) geschikt is voor 12x142 maar dat het gaat om de draad in je frame, die kan 1, 1,5 of 1,75 millimeter zijn. Even dubbel-checken dus, indien nodig dus.

Zie de omschrijving hier bijvoorbeeld:
https://www.bike-componen...cx/Rear-Thru-Axle-p39697/

[ Voor 31% gewijzigd door Kluus op 18-11-2023 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
kevvie123 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:00:
Vraagje voor de Zwift hub (one) kenners, de normale trainers met een cassette achterop hebben allemaal een vliegwiel wat je inertia grotendeels nabootst. Hogere versnelling -> hoger toerental van het vliegwiel -> meer inertia. Maar bij de Zwift Hub one is dit denk ik niet helemaal het geval. Er is maar 1 fixed versnelling ongeacht op welke virtuele versnelling je fietst het vliegwiel heeft een constant toerental bij constant trapfrequentie. Zou je hier nog verschil in kunnen merken tussen de twee modelen of is het gerommel in de marge?

Ik zou even wat reviews op YT checken.. Grootste verschil zit hem volgens mij in de grote van het vliegwiel dat voor nog meer realisme zorgt.. De Hub (One of classic) zijn gewoon goede middenklassers.. Voor mij voelen de versnellingen van de Hub one gewoon super (snel en correct). Maar ben er net een weekje mee bezig dus geen expert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:39

The Legend

*Plop*

De Zwift Hub One is exact dezelfde als de Classic die je met cassette gebruikt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:05

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
aaaido schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:24:
[...]

Geen want je hoeft die steekas er niet uit te halen bij een Tacx flow. Je zet namelijk je fiets in twee klemmen. Wel is het aan te raden om een aparte fietsband voor binnen aan te schaffen. Anders kan je snel een nieuwe fietsband kopen. Edit: er zit een steekas bij die hetzelfde is als de steekas van jou fiets. Die kan je wisselen en gebruiken voor indoor fietsen.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Zwift hub trainer gaan. Ook voor twee uur per week. Heb zelf ook eerst een Tacx flow gehad en nu een zwift hub trainer. Groot verschil in kwaliteit wat mij betreft (de investering waard).
Kluus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:21:
Bij een flow van marktplaats moet @Terrie mogelijk wel een steekas kopen. Ik heb zelf in 2015/2016 een Vortex gekocht maar destijds zat er volgens mij alleen maar een QR bij. Bij mijn Neo uit 2018 trouwens ook nog. Het hangt er dus van af hoe oud die flow is.

Had snel even gezocht maar het lijkt er volgens mij op dat alles wel (eventueel met spacers) geschikt is voor 12x142 maar dat het gaat om de draad in je frame, die kan 1, 1,5 of 1,75 millimeter zijn. Even dubbel-checken dus, indien nodig dus.

Zie de omschrijving hier bijvoorbeeld:
https://www.bike-componen...cx/Rear-Thru-Axle-p39697/
Ja ik weet dat de Zwift Hub veel betere en mooiere oplossing is. Wil alleen eerst even low budget bekijken of het een beetje te doen is:)

Eerder wel eens een oudere Boost gehad maar dat werkte niet icm mn fiets. Zal straks is kijken naar de steekas die erin zit, maar de nieuwe versie zou dus wel passen? (Tacx flow?)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 16:24
D-Ed schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:38:
[...]

Ik zou even wat reviews op YT checken.. Grootste verschil zit hem volgens mij in de grote van het vliegwiel dat voor nog meer realisme zorgt.. De Hub (One of classic) zijn gewoon goede middenklassers.. Voor mij voelen de versnellingen van de Hub one gewoon super (snel en correct). Maar ben er net een weekje mee bezig dus geen expert..
Vliegwielgewicht zegt op zichzelf helemaal niks. Je moet op z'n minst weten wat de diameter van het vliegwiel is, en wat de overbrengingsverhouding is naar het vliegwiel. Het is eigenlijk onzin dat bij de marketing het gewicht van het vliegwiel wordt aangeprezen, terwijl diameter en overbrengingsverhouding veel meer invloed hebben.
Ja, dat kan verschil maken. Een vliegwiel dat 2x zo snel ronddraait heeft 4x zoveel energie en blijft als je stopt met trappen 4x zo lang draaien. De Zwift cog is 14t dus dat is een behoorlijk "zwaar" verzet, zelfs op de kleine kettingring zit je dan al rond de 30 km/h. Ik zou zeggen dat het vooral bij beklimmingen in je voordeel kan werken (in de zin dat je langer je benen stil kan houden zonder daarna weer heel hard te moeten trappen om op gang te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:22
Sparhawk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:58:
[...]

Nou, na veel overleg/discussie/youtube/dcrainmaker is de kogel door de kerk, en willen we een stages SB20 aanschaffen. Nu heeft futurum die al een tijdje voor 2K te koop staan, maar black friday komt er natuurlijk ook weer aan.....

Heeft iemand de afgelopen tijd de prijs van de stages SB20 in de gaten gehouden? Ik kan geen oude prijzen online vinden. Iemand ook een idee of deze binnenkort nog goedkoper gaat zijn? 2 weken moet ik nog wel kunnen wachten 8)
al iets gevonden? Ik neig er ook steeds meer naartoe, maar een nog scherpere prijs zou nog beter zijn natuurlijk ;)

wat anders..
Hoe zit het met geluid? Hoe stil is stil? Ik zit een beetje met mijn houten plafond, het zou zuur zijn als lichte trillingen ofzo nog steeds te horen zijn beneden. Ook al heb je er een mat onder (die sowieso natuurlijk)

*edit*

in de tussentijd even langs de Mantel geweest. De Stages maakt voor mij te veel geluid/trillingen. Stond daar op een soort podium en je voelde de trillingen naast de trainer goed. In mijn geval in een oud huis met alles hout gaat dat problemen geven. De Tacx ernaast was een stuk soepeler en stiller.

[ Voor 17% gewijzigd door Hopjesvla79 op 18-11-2023 16:14 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Terrie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:45:
[...]

[...]

Ja ik weet dat de Zwift Hub veel betere en mooiere oplossing is. Wil alleen eerst even low budget bekijken of het een beetje te doen is:)

Eerder wel eens een oudere Boost gehad maar dat werkte niet icm mn fiets. Zal straks is kijken naar de steekas die erin zit, maar de nieuwe versie zou dus wel passen? (Tacx flow?)
Hmm daar zou ik niet blind van uit gaan maar bij Bije Components zag ik meerdere assen die 12x142 ondersteunen, soms dmv spacers. MAAR ze hebben wel allemaal een andere draad dus je kan er niet zo maar een pakken denk ik.

En ze zijn allemaal out of stock op deze site. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35
Kluus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:37:
[...]

Hmm daar zou ik niet blind van uit gaan maar bij Bije Components zag ik meerdere assen die 12x142 ondersteunen, soms dmv spacers. MAAR ze hebben wel allemaal een andere draad dus je kan er niet zo maar een pakken denk ik.

En ze zijn allemaal out of stock op deze site. -O-
Hier hebben ze ze nog wel.

https://www.12gobiking.nl/tacx-e-thru-steekas-adapter

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:04
De geprinte Watopia poster (100x66 cm) hangt aan de muur in de pain cave;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JotEHO9Sy5cSItanFD0wNy-N4H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0vjpSlyTDKZfHhAwRboqiEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzkvnXw6jn0f5PwM7xdGO-iP5wA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iyq0oEjEhwO9pLiZvDqEu4vt.jpg?f=user_large

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Inmiddels 3 weken lekker aan het fietsen op de tacx. Begin nu ook echt te wennen aan de manier van fietsen tov buiten.
Op de tacx fiets je toch meer constant qua cadans en power, buiten heb je veel meer variatie met bochten, stoplichten of oversteken etc.

Ik merk zelfs dat Zone 2 trainingen (op hartslag) best intensief zijn voor mijn spieren.
Zoals gisterenochtend fietste ik 2 uur in zone 2, dit ging mij prima af en stapte niet heel vermoeid af.

Echter gisteravond en vanmorgen ook nog een beetje last van spierpijn. :P

Ik fiets netjes uit (cooling down), maar ik vermoed omdat je toch dik 2 uur de druk op de benen houd (gem 170W), de spieren het relatief zwaarder hebben dan in een normale vergelijkbare buiten rit.

Voordeel wat ik na 3 weken al wel merk is dat ik naast gewenning op de tacx nu ook groei begin te zien in mijn vermogen in zone 2 (hartslag).
Ik denk dat het vooral gewenning waardoor ik beter fiets, maar hopelijk zet de groei de komende maanden langzaam door, kijken of ik de 200W kan halen en tegelijkertijd in zone 2 kan blijven met mijn hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froid
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
verstappen33 schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:15:
Inmiddels 3 weken lekker aan het fietsen op de tacx. Begin nu ook echt te wennen aan de manier van fietsen tov buiten.
Op de tacx fiets je toch meer constant qua cadans en power, buiten heb je veel meer variatie met bochten, stoplichten of oversteken etc.

Ik merk zelfs dat Zone 2 trainingen (op hartslag) best intensief zijn voor mijn spieren.
Zoals gisterenochtend fietste ik 2 uur in zone 2, dit ging mij prima af en stapte niet heel vermoeid af.

Echter gisteravond en vanmorgen ook nog een beetje last van spierpijn. :P

Ik fiets netjes uit (cooling down), maar ik vermoed omdat je toch dik 2 uur de druk op de benen houd (gem 170W), de spieren het relatief zwaarder hebben dan in een normale vergelijkbare buiten rit.

Voordeel wat ik na 3 weken al wel merk is dat ik naast gewenning op de tacx nu ook groei begin te zien in mijn vermogen in zone 2 (hartslag).
Ik denk dat het vooral gewenning waardoor ik beter fiets, maar hopelijk zet de groei de komende maanden langzaam door, kijken of ik de 200W kan halen en tegelijkertijd in zone 2 kan blijven met mijn hartslag.
Denk er aan voldoende te drinken, bij mij is 2u binnen gelijk aan 2,5-3L drinken, het dubbele van buiten fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
froid schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:31:
[...]

Denk er aan voldoende te drinken, bij mij is 2u binnen gelijk aan 2,5-3L drinken, het dubbele van buiten fietsen!
Hou ik inderdaad rekening mee.
Maar ik lijk niet zoveel vocht te verliezen. Gisteren 2 bidons van 750ml gehad tijdens de workout en een snelle Jelle halverwege.
Maar de weegschaal gaf aan dat ik zelfs 400gr zwaarder was dan voor de training.
Maar dit was ook geen zware intensieve training.
Lekker Netflix kijken terwijl ik zone 2 vast probeert te houden met mijn hartslag.

Ook na de training eet en drink ik voldoende.
De “spierpijn” is denk ik vooral door de constante druk op de benen. Zo’n rit voelt naar mijn mening hetzelfde als 3-3,5 uur buiten fietsen (voor de spieren).

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 19-11-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Laatst online: 17:21
Volgens mij heeft Rouvy binnenkort weer een Black Friday aanbieding. Ik wil wel een 5-persoons abonnement afsluiten als genoeg mensen willen mee doen (ik gok dat de kosten dan rond de 7 a 8 euro per maand komen te liggen.

Als iemand geinteresseerd is, stuur me even een PM, dan ga ik kijken of we het kunnen regelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:30
pascoa341 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:40:
Volgens mij heeft Rouvy binnenkort weer een Black Friday aanbieding. Ik wil wel een 5-persoons abonnement afsluiten als genoeg mensen willen mee doen (ik gok dat de kosten dan rond de 7 a 8 euro per maand komen te liggen.

Als iemand geinteresseerd is, stuur me even een PM, dan ga ik kijken of we het kunnen regelen!
Die aanbieding hebben ze nu al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Ik dacht dat m’n Kickr Bike’s climb functie niet werkte.

Totdat ik ineens voorover bijna van m’n fiets viel in een afdaling 😄.

Bleek dat het kwam omdat ik de difficulty op 50% had gezet. Bergaf maakt dat geen verschil, maar dan doet hij de percentages bergop door de helft kennelijk haha.

Wel al goede lol gehad met Rouvy. Sa Calabra al even kunnen verkennen voor mn Mallorca trip komend voorjaar. Vanavond maar eens een wat langer rondje doen door de bergen.

Jammer dat er alleen geen muziek oid bij zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 19-11-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:12:

Bleek dat het kwam omdat ik de difficulty op 50% had gezet. Bergaf maakt dat geen verschil, maar dan doet hij de percentages bergop door de helft kennelijk haha.

Wel al goede lol gehad met Rouvy. Sa Calabra al even kunnen verkennen voor mn Mallorca trip komend voorjaar. Vanavond maar eens een wat langer rondje doen door de bergen.

Via Garmin Tacx training kun je de hele Mallorca 312 route rijden, is in 9 etappes opgedeeld dus je hoeft niet alles in 1x te rijden. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:12:

Haha, sowieso word je met de Kickr Climb gedwongen om beter op te letten tijdens ritjes. Als de gradient ineens verandert terwijl je op je telefoon zit te klooien, dan schrik je ook goed :)

En je moet zorgen dat het lampje aan de rechterkant brandt. Hij start standaard links, gelockt.

Je kan de hoogte/laagte van de Climb wel aanpassen door in de Wahoo app de wheel base aan te passen, dan kun je de climb ook met een lagere trainer difficulty maximaal gebruiken.

Zie DCRainmaker:
“In the Wahoo Fitness [Smartphone] App under the KICKR configuration (once you have paired your CLIMB) there is a field for you to enter your wheelbase. A bike with a shorter wheelbase will require slightly less travel from the CLIMB to produce the same slope than a longer bike. Thankfully the engineers/coders did not limit the number of digits in this field! Therefore it can be used as the “correct for trainer difficulty multiplier” and wheelbase simultaneously. This makes me VERY happy!

Three steps:
1. Look up your wheelbase (mine is about 1000mm)
2. Divide your wheelbase by your trainer difficulty setting from the perfs xml file
3. put the result in the wheelbase field

So for my bike and setting it shakes out like this:
1. 1000mm
2. My difficulty is set at 20% so : 1000m / 0.20 = 5000
3. Enter 5000mm in the “wheelbase field” in the Wahoo fitness app KICKR setting

Now the CLIMB will simulate the full slope (accurately enough for our purposes) regardless of the trainer difficulty setting!! You just need to remember to adjust this number if you ever change you trainer difficulty setting in Zwift.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Speed24 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:28:
[...]
Haha, sowieso word je met de Kickr Climb gedwongen om beter op te letten tijdens ritjes. Als de gradient ineens verandert terwijl je op je telefoon zit te klooien, dan schrik je ook goed :)

En je moet zorgen dat het lampje aan de rechterkant brandt. Hij start standaard links, gelockt.

Je kan de hoogte/laagte van de Climb wel aanpassen door in de Wahoo app de wheel base aan te passen, dan kun je de climb ook met een lagere trainer difficulty maximaal gebruiken.

Zie DCRainmaker:

[...]
Kijk, dat zijn goede tips, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
  • Laatst online: 17:21
La1974 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:07:
[...]

Die aanbieding hebben ze nu al.
Ah top! Als mensen mee willen doen met een groepsabonnement laat maar weten. Als we vijf mensen bij elkaar hebben kost het dan volgens mij 50 euro p.p. voor een jaar.
Pagina: 1 ... 132 ... 158 Laatste