Requiem19 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:12:
[...]
Persoonlijk vind ik dat TR wel erg goed is in het interessant maken van workouts binnen. De join workouts voelen voor mij toch wel heel erg als gericht op buiten qua indeling van warm-up, blokken en cooling down.
Voorbeeld is dat TR meestal begint met een vrij korte low intensity warm-up, dan daarna even een kort intensief oplopend blokje doet om je spieren warm te krijgen en vervolgens al snel overgaat in de kern van de work-out met gevarieerde blokken.
Bij Join is dit dan bijvoorbeeld eerst 45 minuten rustig fietsen en dan 5x5 minuten tempo met 5 minuten pauze er tussen. Werkt buiten natuurlijk top, maar binnen helpt het wel om wat sneller over te gaan op het uitdagende gedeelte.
ja.. dat is misschien wel het verschil tussen die 2, TR is van oorsprong indoor, met de mogelijkheid je workout (soms iets versimpeld) outdoor te doen. Join is andersom, van oorsprong outdoor, met nu de mogelijkheid je workouts binnen te doen, wellicht kan daar nog wel het 1 en ander aan gefinetuned worden.
verstappen33 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:24:
Misschien een rare vraag, maar hoe bepalen jullie welke workout je gaat doen, of vertrouw je op de app die jou een suggestie doet of een bepaald trainingsplan voorschrijft?
Ik train zelf 3x per week op de tacx, hiervan 2x een zone 2 training van ongeveer 2-3 uur en 1 andere meer gerichte training, zo had ik gisteren een aantal blokjes net onder mijn FTP en er net boven. en vevolgens 2 grote tempo blokken in verschillende cadans en zithouding..
Maar die gerichte training kies ik dus zelf, meestal een workout van 1,5 uur met veel variatie erin, volgende week zal het een VO2max training worden om echt het anaerobe systeem te prikkelen.
Als ik een weet dat ik in een periode zit waarin ik mezelf kan committen aan een plan met een doel event, dan probeer ik wel zoveel mogelijk de voorgeschreven workouts te doen. TR heeft op de low volume plannen weinig Z2, dus met mooi weer kan het zeker voorkomen dat er een sweet spot workout van 1 uur vervangen wordt door een Z2 ritje van 3 uur.
TR heeft sinds een tijdje wel als voordeel dat je niet ineens workouts voorgeschoteld krijgt die niet te doen zijn omdat je een paar sessies hebt overgeslage of hebt vervangen voor wat anders (en Join stelt als het goed is ook dynamisch de juiste next workout voor).
Aangezien de afgelopen periode wat druk is geweest met andere zaken, o.a. klussen (en ook nog ziek geweest) , heb ik ervoor gekozen om niet een plan te volgen, maar gewoon op de momenten dat ik tijd heb een workout te kiezen.
Inmiddels wel wat ervaring opgedaan door bijna 4 jaar TR, dus ik weet wel wat verstandig is en wat te doen is. TR past in de tussentijd gewoon je "progression levels" aan, dus ik pak nu bv op de ene dag een productieve VO2max workout, en de andere dag een productieve Sweet Spot workout.
De week nadat ik ziek was, kies ik dan gewoon een endurance ritje. Het is prima te doen om zelf wat uit te kiezen, maar een systeem die op basis van machine learning en een enorme bak data kan dat toch beter dan ik zelf (tenzij er dus wat speelt zoals herstellen van een griepje of covid).
Hier wat voorbeelden hoe je op basis van progression levels een geschikte workout kan uitzoeken:
Prulleman in "Het grote indoor cycling topic"