ik heb na met iets meer dan 2 jaar een vervangende kickr core gekregen(refurb, maar niet te onderscheiden van nieuw).. service is dus prima.. of het representatief is... ?WeakAtTweaking schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:29:
Ik wil graag een direct drive trainer kopen voor mijn mountainbike. Het is een redelijk oude fiets met 26 inch wielen; kan ik die gebruiken op de Kickr Core? Las dat deze niet in hoogte verstelbaar is.
Aangezien de Zwift Hub, Kickr Core, en wat andere opties erg vergelijkbaar zijn wil ik m'n keuze op duurzaamheid en klantenservice baseren. Lees goede dingen over Wahoo, vervangen producten buiten de garantie enzo. Weet niet of ik dat soort Reddit reviews moet geloven omdat nepreviews zo wijdverspreid zijn tegenwoordig. Lees hier en daar ook over apparaten die er na ~2 jaar mee ophouden. Wat zijn jullie ervaringen met <€800 direct drive trainers?
Ik heb een nieuwe Wahoo Kickr Core gekregen na 2 jaar. Prima afgehandeld door Ten Tusscher en importeur.WeakAtTweaking schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:29:
Ik wil graag een direct drive trainer kopen voor mijn mountainbike. Het is een redelijk oude fiets met 26 inch wielen; kan ik die gebruiken op de Kickr Core? Las dat deze niet in hoogte verstelbaar is.
Aangezien de Zwift Hub, Kickr Core, en wat andere opties erg vergelijkbaar zijn wil ik m'n keuze op duurzaamheid en klantenservice baseren. Lees goede dingen over Wahoo, vervangen producten buiten de garantie enzo. Weet niet of ik dat soort Reddit reviews moet geloven omdat nepreviews zo wijdverspreid zijn tegenwoordig. Lees hier en daar ook over apparaten die er na ~2 jaar mee ophouden. Wat zijn jullie ervaringen met <€800 direct drive trainers?
Dat zijn mooie berichten, thanks. Ben voor de Kickr Core gegaan. Hier voor €600 te koop voor de liefhebber. Lijkt een betrouwbare zaak en heeft een stenen winkel.
Ik heb afgelopen mei een tweedehands Zwift hub gekocht via marktplaats. De marktplaats verkoper had de bon niet beschikbaar vanwege gedoe met z’n ex. Er miste helaas een onderdeel en dit heeft zwift me kosteloos opgestuurd. Toen ik eindelijk mijn fiets op de hub gemonteerd had bleek dat het freewheel niet lekker liep en toen heeft Zwift me een geheel nieuwe hub opgestuurd. Allemaal gratis. Het werkt nu vrijwel perfect al had ik na de laatste software update ineens dat m’n Bluetooth connectie 3 x tijdens een ritje uitviel. Gek genoeg kon ik de connectie weer herstellen door software matig (re)connect te kiezen. Erg matig. Het lijkt me dat de software eerst zelfstandig een poging moet doen om de connectie te herstellen en dat daar geen user input voor nodig moet zijn.
Hi, ik zoek graag wat advies.
Ik wil - na een jaar Kinomap gebruikt te hebben door beperkingen van mijn hometrainer - op Zwift verder gaan. Ik wil hiervoor een Direct Drive trainer aanschaffen.
- Wat raden jullie aan?Zwift hub, Tacx of Wahoo? En welk type?
- Bij Zwift hub krijg je cassette erbij. Ik heb een fiets met een 11 speed 11-34 Shimano 105 cassette op het oog, terwijl de meegeleverde 11 speed Zwift cassette volgens de website 11-28T is. Is dat een probleem? (begreep van Reddit van niet, aangezien de Zwift cassette minder tandjes heeft dan de fiets cassette op het grootste tandwiel. Maar vraag het graag even aan de echte experts hier
).
Dank!
Ik wil - na een jaar Kinomap gebruikt te hebben door beperkingen van mijn hometrainer - op Zwift verder gaan. Ik wil hiervoor een Direct Drive trainer aanschaffen.
- Bij Zwift hub krijg je cassette erbij. Ik heb een fiets met een 11 speed 11-34 Shimano 105 cassette op het oog, terwijl de meegeleverde 11 speed Zwift cassette volgens de website 11-28T is. Is dat een probleem? (begreep van Reddit van niet, aangezien de Zwift cassette minder tandjes heeft dan de fiets cassette op het grootste tandwiel. Maar vraag het graag even aan de echte experts hier
Dank!
Welke je moet aanschaffen kan ik je niet direct mee helpen. Ik heb zelf een Kickr Core (nu een 3 jaar denk ik) en daar ben ik heel tevreden mee. Maar geen ervaring met andere trainers.bartd1983 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:31:
Hi, ik zoek graag wat advies.
- Bij Zwift hub krijg je cassette erbij. Ik heb een fiets met een 11 speed 11-34 Shimano 105 cassette op het oog, terwijl de meegeleverde 11 speed Zwift cassette volgens de website 11-28T is. Is dat een probleem? (begreep van Reddit van niet, aangezien de Zwift cassette minder tandjes heeft dan de fiets cassette op het grootste tandwiel. Maar vraag het graag even aan de echte experts hier).
Dank!
Cassette zal geen probleem zijn. Ik heb zelf ook jaren met die combinatie gereden. Fiets geleverd met 34-11 (10sp), daarna voor een 28-12 gegaan en de 34-11 op de Kickr. Werkte zonder problemen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat het elkaar allemaal weinig meer ontloopt. Hooguit op wat details zoals dat je de wahoo later eventueel kan uitbreiden met een climb. Kwalitatief en qua after sales is het bij Wahoo en Tacx goed geregeld, Zwift heeft nog weinig track record als leverancier, maar er is voorlopig weinig reden om aan te nemen dat die slechter zijn.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Vraagje
In ons huis hebben we helaas maar plek voor 1 zwift setup boven op zolder. Mijn vriendin en ik willen beide gaan indoor fietsen deze winter echter een fietswissel + naar zolder tillen zie ik elke keer niet zo zitten.
Onze lengte verschilt ook nogal, 1,65m ten opzichte van 1,96m. Optie is om bijv een stages SB20 te kopen en elke keer de afstellingen te veranderen. Dat zie ik nog wel gebeuren, echter weet ik niet helemaal wat wijsheid is met de crank afstand. Is hier een soort van gouden middenweg in te vinden?
Onze lengte verschilt ook nogal, 1,65m ten opzichte van 1,96m. Optie is om bijv een stages SB20 te kopen en elke keer de afstellingen te veranderen. Dat zie ik nog wel gebeuren, echter weet ik niet helemaal wat wijsheid is met de crank afstand. Is hier een soort van gouden middenweg in te vinden?
www.frees-it.com
Kortste crank aanhouden.Bladeslayer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:19:
VraagjeIn ons huis hebben we helaas maar plek voor 1 zwift setup boven op zolder. Mijn vriendin en ik willen beide gaan indoor fietsen deze winter echter een fietswissel + naar zolder tillen zie ik elke keer niet zo zitten.
Te kort geeft niet, te lang wel.
(Baan fietsen hebben ook maar 165 mm)
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb een neobike.
Crank kan op 3 maten. Staat op 172.5 en wordt niet aangepast voor die ene keer per maand dat mijn vrouw hem gebruikt.
165-180
Nu op vakantie wissen ik standaard flatpedals af met klikpedalen op mijn grail. Dat is echt minuutje werk per kant, heel goed te doen
Crank kan op 3 maten. Staat op 172.5 en wordt niet aangepast voor die ene keer per maand dat mijn vrouw hem gebruikt.
165-180
Nu op vakantie wissen ik standaard flatpedals af met klikpedalen op mijn grail. Dat is echt minuutje werk per kant, heel goed te doen
Goedemiddag,
Ik las vandaag dat de UCI de E-sports aan MyWhoosh heeft “gegund”. Ik heb daarom de app eens bekeken en ik vond het er persoonlijk niet slecht uit zien. Ik denk dat het morgen of maandag wel gaat lukken om het eens te testen. Ik heb alleen Zwift ervaringen dus weinig vergelijking.
Zijn er hier al mensen die met MyWhoosh rijden?
Wat zijn jullie bevindingen?
Ik las vandaag dat de UCI de E-sports aan MyWhoosh heeft “gegund”. Ik heb daarom de app eens bekeken en ik vond het er persoonlijk niet slecht uit zien. Ik denk dat het morgen of maandag wel gaat lukken om het eens te testen. Ik heb alleen Zwift ervaringen dus weinig vergelijking.
Geen ervaring maar meer concurrentie is altijd goed en voor wat ik er van zie zijn de graphics wel OK, vooral de poppetjes zien er een beetje uit in proportie, dat is iets waar ik me snel aan stoor bij veel andere alternatieven op een of andere manier.tommy2005 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:37:
Goedemiddag,
Maar ik gebruik Zwift voor de community dus zo lang die niet verhuisd zal ik toch wel bij Zwift blijven, beetje hetzelfde als met World of Warcraft voeger, al die alternatieven, maar zo lang je de playerbase niet hebt blijf je achter de feiten aan. Ik laat me graag verassen though, want zoals gezegd, meer concurrentie is welkom.
Wat me ook een beetje tegen staat is dat het blijkbaar geproduceerd wordt in Abu Dhabi en twee werelden blijkbaar afspelen in de Arabische woestijn? Daar heb ik persoonlijk helemaal niets mee.
Zit ook gelijk een fifa smaakje aan dat een relatief onbekende speler uit Abu Dhabi een contract met UCI er uit weet te slaan, but maybe that's just me
Hola! Nou zullen de meeste nog niet nadenken over indoortraining, maar vanwege een ongeluk ben ik toch voorlopig even gebonden aan mijn Elite Suito.
Nou moet ik op lage intensiteit trainen en daarom wil ik op hartslag zones trainen.
Ik heb momenteel een garmin watch die mijn hartslag registreert en dat werkt prima met mijn garmin edge, maar die kan volgens mij niet gekoppeld worden aan mijn ipad en dus niet aan zwift. Hierom denk ik aan een Garmin Hr band.. alleen nu ben ik benieuwd of je in Zwift ook op Hr zones kan trainen, bij voorkeur icm ERG mode. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Nou moet ik op lage intensiteit trainen en daarom wil ik op hartslag zones trainen.
Ik heb momenteel een garmin watch die mijn hartslag registreert en dat werkt prima met mijn garmin edge, maar die kan volgens mij niet gekoppeld worden aan mijn ipad en dus niet aan zwift. Hierom denk ik aan een Garmin Hr band.. alleen nu ben ik benieuwd of je in Zwift ook op Hr zones kan trainen, bij voorkeur icm ERG mode. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Probeer Trainerroad. Die heeft passende schema's.crimby schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:15:
Hola! Nou zullen de meeste nog niet nadenken over indoortraining, maar vanwege een ongeluk ben ik toch voorlopig even gebonden aan mijn Elite Suito.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je kan perfect zelf trainingen maken op Zwift en hierbij ERG mode activeren.crimby schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:15:
Qua borstband, zorg er zeker ook voor dat hij bluetooth heeft, anders kan je deze niet koppelen aan je iPad.
Tip: Magene borstbanden van AliExpress. Pak goedkoper en even goed als de premium merken.
Ligt aan welk horloge denk ik... Mijn Fenix 6 zend wel BT HR uit (kan ik met mijn non ant telefoon opvangen)crimby schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:15:
Ik heb een garmin venu. Heeft wel BT maar hartslag broadcast gebeurt alleen over ANT als ik het goed heb.Prulleman schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
Ligt aan welk horloge denk ik... Mijn Fenix 6 zend wel BT HR uit (kan ik met mijn non ant telefoon opvangen)
@CedricD dat weet ik inderdaad maar ook op basis van hartslag? Alhoewel de Zwift trainingzones ook wel voldoende zijn.
Ik ga ook zeker even kijken naar de goedkopere band.. thanks!
@Sport_Life is dat net zoiets als JOIN waarbij je trainingsschema’s in ZWIFT importeert?
Venu is idd alleen ANT.crimby schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:52:
[...]
Ik heb een garmin venu. Heeft wel BT maar hartslag broadcast gebeurt alleen over ANT als ik het goed heb.
@CedricD dat weet ik inderdaad maar ook op basis van hartslag? Alhoewel de Zwift trainingzones ook wel voldoende zijn.
Ik ga ook zeker even kijken naar de goedkopere band.. thanks!
@Sport_Life is dat net zoiets als JOIN waarbij je trainingsschema’s in ZWIFT importeert?
Zwift is op basis van vermogen, maar je kan dit tijdens de workout zelf altijd iets verhogen of verlagen mocht je HR te laag of te hoog zijn.
Je kan JOIN trainingen ook 'exporteren' naar Zwift trouwens
Thanks! Ik wilde inderdaad gebruik gaan maken van Join. Heb een Magene h303 gekocht bij Amazon. Deze was een paar euro duurder (€21) maar dinsdag in huis ipv volgende maand. Ben benieuwd, thanks!CedricD schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:15:
[...]
Venu is idd alleen ANT.
Zwift is op basis van vermogen, maar je kan dit tijdens de workout zelf altijd iets verhogen of verlagen mocht je HR te laag of te hoog zijn.
Je kan JOIN trainingen ook 'exporteren' naar Zwift trouwens
Trainerday heeft een oplossing om aansturing te doen op basis van HR: https://youtu.be/xYBr2IhILUEcrimby schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:15:
Sterkte met je herstel!
Ik heb sinds kort een fiets met power meter (left-sided 4iiii) en een Kickr v6. Ik heb gisteren de waardes van beide power meters vergeleken door tijdens het indoorfietsen de 4iiii power meter (na het doen van een zero offset) ook aan te sluiten op mijn fietscomputertje. Wat bleek tot mijn verbazing: de Kickr gaf circa 25 watt minder vermogen aan dan de 4iiii power meter op hetzelfde moment bij een vermogen van circa 175 watt.
Heeft iemand een verklaring hiervoor? Is dit herkenbaar? Komt dit door loss in de drivetrain, verschil tussen mijn linker- en rechterbeen, verkeerd aansluiten van de fiets....?
Ik ben een beginnend wielrenner.
Heeft iemand een verklaring hiervoor? Is dit herkenbaar? Komt dit door loss in de drivetrain, verschil tussen mijn linker- en rechterbeen, verkeerd aansluiten van de fiets....?
Ik ben een beginnend wielrenner.
Hey @bartd1983 kan goed kloppen hoor. Volgens mij is dit ook door meerdere mensen beschreven zowel hier op het forum maar ook door de ''geleerden'' zoals DC Rainmaker, kijk maar eens op zijn site dan geeft hij vaak ook wel productreviews waarbij hij powermeters test en vergelijkt met de waardes van zijn smarttrainer. Daar zit altijd wel verschil in, kortom ik zou me hier niet druk om maken.
in ieder geval kijken of je 4iii op de laatste firmware zit. Hierboven genoemde Youtube influencers / reviewers geven aan dat 1.2.0 een stuk beter is dan de oorspronkelijke firmware.bartd1983 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:04:
beide power meters vergeleken door tijdens het indoorfietsen de 4iiii power meter (na het doen van een zero offset) ook aan te sluiten op mijn fietscomputertje. Wat bleek tot mijn verbazing: de Kickr gaf circa 25 watt minder vermogen aan dan de 4iiii power meter op hetzelfde moment bij een vermogen van circa 175 watt.
Zit je al op laatste firmware dan zou het verschil niet zo groot mogen zijn. Mijn ervaring met Neo v1 tegenover Powertap P2 pedalen is dat vermogens binnen en buiten overeenkomen en zeker geen 25W schelen.
Same. Ook nooit grotere verschillen gezien dan zo'n 10w tussen mijn 4iiii left v2 en Kickr Core. 25w vind ik veel.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Misschien toch ook wel verschil in links/rechts daarnaast, dan kan het toch al hard gaan...
Dank. Ik ga het verder uitvogelen. Kan misschien ook links-rechts verschil zijn (als beginnend race-fietser) al is dat lastig te zeggen uiteraard.
Als ik wattages (via mijn 4iiii) buiten op vlakke zie, dan denk ik “meer dan ik zou verwachten gegeven mijn snelheid”, maar ja..
Als ik wattages (via mijn 4iiii) buiten op vlakke zie, dan denk ik “meer dan ik zou verwachten gegeven mijn snelheid”, maar ja..
[ Voor 43% gewijzigd door bartd1983 op 26-08-2023 13:38 ]
Wil graag wat advies…
Heb een tacx neo en ik rij indoor met Rouvy.
Tot nu toe altijd gewoon routes gedaan, vooral de alpen passen.
Wil deze winter door de weeks ook wat gerichter trainen.
Nu heeft rouvy workouts, welke is nu goed om een blokjes training te simuleren? En heb je ervaring met de rouvy workouts?
Heb een tacx neo en ik rij indoor met Rouvy.
Tot nu toe altijd gewoon routes gedaan, vooral de alpen passen.
Wil deze winter door de weeks ook wat gerichter trainen.
Nu heeft rouvy workouts, welke is nu goed om een blokjes training te simuleren? En heb je ervaring met de rouvy workouts?
Hey @SamFox als je gerichter trainen wil, kom je al snel uit bij TrainerRoad. Er zijn hier verschillende gebruikers op dit forum die TR gebruiken. Het nadeel is wel dat je geen mooie klimmetjes meer in beeld hebt zoals Rouvy.
Ik gebruik zelf TR in combinatie met Netflix/NPO oid.
klopt, maar blijf juist bij mijn Rouvy....pier87 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:35:
@SamFox wat goede workouts zijn hangt af van je doelen
, dus daar kan op deze manier geen zinnig antwoord op gegeven worden..
en met "een goede workout" ben je er ook nog niet.. een goede workout is een onderdeel van een trainingsplan, waarin rekening gehouden wordt met "Periodization" opbouw van stress, en verdeling van intensief/duur, afhankelijk van de periode en totale stress etc..
Ik ken rouvy verder niet, maar ik zie dat ze een select aantal plannen aanbieden, prima om mee te beginnen denk ik, maar als je bv een specifiek doel hebt om volgend jaar de marmotte te rijden, dan zijn er echt wel betere (completere) opties, zoals Join en TrainerRoad.
de plannen van Rouvy bestaan uit blokjes van 4 weken met een eigenaardige mix van workouts... lijkt meer gekozen voor de variatie dan functioneel. verder is de keuze vrij beperkt, maar wat wel interessant kan zijn is de koppeling met trainingspeaks, daar kan je los trainings plannen op maat aanschaffen en dus syncen met Rouvy (denk ik)
Als je dubbele kosten niet erg vind, zou je dit ook in combinatie met Rouvy kunnen gebruiken, dan laat je Join of trainerroad via je telefoon de trainer aansturen, en koppel je de trainer als power only (niet controllable) in rouvy, dan rij je gewoon rond in Rouvy met de voorgeschreven power targets van de Join/trainerroad workout.
(ik ken genoeg mensen die dit bv met trainer road en zwift doen, maar ik verwacht dat dit met rouvy ook kan en join heeft tegenwoordig ook een workout player in de app, dus dat zou ook moeten werken).
zelf gebruik ik trainerroad via de telefoon en netflix op de tv, persoonlijk vind ik een virtuele wereld geen toegevoegde waarde geven aan een training. en ik zit binnen op de kickr om te trainen, niet om te genieten van "de omgeving" etc. Verder geloof ik best dat zwift (of rouvy) voor andere wel toegevoegde waarde heeft, maar dan is het stukje training dus ongegeschikt, wat een prima keuze is, als je je er maar bewust van bent.
en met "een goede workout" ben je er ook nog niet.. een goede workout is een onderdeel van een trainingsplan, waarin rekening gehouden wordt met "Periodization" opbouw van stress, en verdeling van intensief/duur, afhankelijk van de periode en totale stress etc..
Ik ken rouvy verder niet, maar ik zie dat ze een select aantal plannen aanbieden, prima om mee te beginnen denk ik, maar als je bv een specifiek doel hebt om volgend jaar de marmotte te rijden, dan zijn er echt wel betere (completere) opties, zoals Join en TrainerRoad.
de plannen van Rouvy bestaan uit blokjes van 4 weken met een eigenaardige mix van workouts... lijkt meer gekozen voor de variatie dan functioneel. verder is de keuze vrij beperkt, maar wat wel interessant kan zijn is de koppeling met trainingspeaks, daar kan je los trainings plannen op maat aanschaffen en dus syncen met Rouvy (denk ik)
Als je dubbele kosten niet erg vind, zou je dit ook in combinatie met Rouvy kunnen gebruiken, dan laat je Join of trainerroad via je telefoon de trainer aansturen, en koppel je de trainer als power only (niet controllable) in rouvy, dan rij je gewoon rond in Rouvy met de voorgeschreven power targets van de Join/trainerroad workout.
(ik ken genoeg mensen die dit bv met trainer road en zwift doen, maar ik verwacht dat dit met rouvy ook kan en join heeft tegenwoordig ook een workout player in de app, dus dat zou ook moeten werken).
zelf gebruik ik trainerroad via de telefoon en netflix op de tv, persoonlijk vind ik een virtuele wereld geen toegevoegde waarde geven aan een training. en ik zit binnen op de kickr om te trainen, niet om te genieten van "de omgeving" etc. Verder geloof ik best dat zwift (of rouvy) voor andere wel toegevoegde waarde heeft, maar dan is het stukje training dus ongegeschikt, wat een prima keuze is, als je je er maar bewust van bent.
Ik heb nog een vraagje.
Ik zie wat krassen bij de achteras van mijn fiets door het plaatsen van de fiets op de wahoo kickr. Hebben jullie praktische tips om dat wat te voorkomen (behalve voorzichtiger/handiger worden
). Denk aan doek om achteras wikkelen etc.
Ik begin meestal te “klooien” als ik aan achterkant fiets bezig ben om fiets op kickr te zetten en stuur opeens naar links/rechts gaat waardoor fiets ook opeens een kant op beweegt…
Ik zie wat krassen bij de achteras van mijn fiets door het plaatsen van de fiets op de wahoo kickr. Hebben jullie praktische tips om dat wat te voorkomen (behalve voorzichtiger/handiger worden
Ik begin meestal te “klooien” als ik aan achterkant fiets bezig ben om fiets op kickr te zetten en stuur opeens naar links/rechts gaat waardoor fiets ook opeens een kant op beweegt…
ik neem aan dat je krassen op je frame bedoeld, rond de achteras (dus de seat/chain stays)bartd1983 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:27:
Ik heb nog een vraagje.
Ik zie wat krassen bij de achteras van mijn fiets door het plaatsen van de fiets op de wahoo kickr. Hebben jullie praktische tips om dat wat te voorkomen (behalve voorzichtiger/handiger worden). Denk aan doek om achteras wikkelen etc.
Ik hou de fiets altijd met 1 hand bij het zadel vast, om de achterkant goed richting de cassette van de kicker te sturen, derailleur naar achter trekken met je andere hand, om de ketting goed over de cassette te leggen, (gaat het best in de zwaarste versnelling / kleinste kransje achter)
Ik doe tweedekleinste kransje, anders sukkelt mijn ketting nog wel eens tussen de steekas op mn kickr core. (valt hij net naast dat kleinste kransje en dus naast de cassette.Prulleman schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:06:
[...]
ik neem aan dat je krassen op je frame bedoeld, rond de achteras (dus de seat/chain stays)
Ik hou de fiets altijd met 1 hand bij het zadel vast, om de achterkant goed richting de cassette van de kicker te sturen, derailleur naar achter trekken met je andere hand, om de ketting goed over de cassette te leggen, (gaat het best in de zwaarste versnelling / kleinste kransje achter)
Maar krassen heb ik toch niet. Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt.
Enige wat ik een keer voorhad is dat hij niet diep genoeg zat en dat gaf wel een ****load aan problemen bij het rijden.
Maar voor de steekas vast te zetten kan je het voorwiel eens hoog optillen waardoor het gewicht van je fiets meewerkt op de as. (het schuif gedeelte op je frame staat dan loodrecht)
[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 30-08-2023 11:04 ]
ik zit een beetje te kijken of ik een indoor trainer (direct drive) wil gaan kopen voor de dagen dat ik geen zin heb om buiten te fietsen maar toch wat wil doen. Aangezien ik 1 fiets heb en ook op de betere dagen in de winter ook nog wel is wat woon/werk verkeer doe op de fiets zit ik me af te vragen hoeveel werk het is om een fiets op de trainer te plaatsen en deze er weer af te halen.
Hoor bij mij op m'n werk namelijk paar collega's roepen dat ze het veel werk vinden maar dat kan ook de luiigheid van ze zijn
Hoor bij mij op m'n werk namelijk paar collega's roepen dat ze het veel werk vinden maar dat kan ook de luiigheid van ze zijn
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Indien je wielen hebt met snelspanners en 2 casette's (voor op de trainer en je achterwiel) dan is het echt een fluitje van een cent. Het is meer een handigheidje om even de fiets van de casette af te halen, net als dat dat normaal een kwestie is van je achterwiel uit je fiets halen. Heb je die slag eenmaal te pakken dan is het dus echt heel eenvoudig. (waarmee ik niet wil zeggen dat je collega's lui zijntabaqui schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:22:
ik zit een beetje te kijken of ik een indoor trainer (direct drive) wil gaan kopen voor de dagen dat ik geen zin heb om buiten te fietsen maar toch wat wil doen. Aangezien ik 1 fiets heb en ook op de betere dagen in de winter ook nog wel is wat woon/werk verkeer doe op de fiets zit ik me af te vragen hoeveel werk het is om een fiets op de trainer te plaatsen en deze er weer af te halen.
Fiets erop zetten is echt een fluitje van een cent. Voor mij zit de grootste winst in het permanent hebben staan van de setup en dus de tijd om een training te starten zo kort mogelijk te houden. Als alles klaar staat (trainer, ventilator, scherm etc) en je alleen je fiets erop hoeft te zetten zou dat voor mij goed werkbaar zijn.
Fiets vanuit de schuur op de trainer (slaapkamer) is nog geen 3 minuten werk.
Wat qua tijd voor mij ook wel scheelt is gewoon het weerbericht in de gaten houden. Kan vaak 's avond al wel bepalen of het binnen of buiten fietsen wordt.
Wat qua tijd voor mij ook wel scheelt is gewoon het weerbericht in de gaten houden. Kan vaak 's avond al wel bepalen of het binnen of buiten fietsen wordt.
Ik ben de eerste om toe te geven dat het aan mijn eigen onhandigheid ligt, maar …:Joindry schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:03:
[...]
Ik doe tweedekleinste kransje, anders sukkelt mijn ketting nog wel eens tussen de steekas op mn kickr core. (valt hij net naast dat kleinste kransje en dus naast de cassette.
Maar krassen heb ik toch niet. Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt.
Enige wat ik een keer voorhad is dat hij niet diep genoeg zat en dat gaf wel een ****load aan problemen bij het rijden.
Maar voor de steekas vast te zetten kan je het voorwiel eens hoog optillen waardoor het gewicht van je fiets meewerkt op de as. (het schuif gedeelte op je frame staat dan loodrecht)
Ik doe de ketting erop en dan kost het me altijd moeite om de fiets zo te plaatsen dat ik de achteras erdoorheen kan doen (dus “openingen” in kickr en achterkant fiets op een lijn krijgen). Fiets kiept een beetje om, komt tegen Kickr aan, dat werk vermoed ik.
aparte cassette op de trainer wordt wel het plan, anders lijkt het me teveel werk gaan worden om het regelmatig om te zetten. heb steekassenGertJan2012 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:47:
[...]
Indien je wielen hebt met snelspanners en 2 casette's (voor op de trainer en je achterwiel) dan is het echt een fluitje van een cent. Het is meer een handigheidje om even de fiets van de casette af te halen, net als dat dat normaal een kwestie is van je achterwiel uit je fiets halen. Heb je die slag eenmaal te pakken dan is het dus echt heel eenvoudig. (waarmee ik niet wil zeggen dat je collega's lui zijn)
permanent wordt lastig, dat zou alleen op de 1e verdieping kunnen bij mij en dan nog zonder scherm omdat laptop overal gebruikt wordt.J-M-T schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:08:
Fiets erop zetten is echt een fluitje van een cent. Voor mij zit de grootste winst in het permanent hebben staan van de setup en dus de tijd om een training te starten zo kort mogelijk te houden. Als alles klaar staat (trainer, ventilator, scherm etc) en je alleen je fiets erop hoeft te zetten zou dat voor mij goed werkbaar zijn.
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Ik heb een wheelon en ik wissel ook eerst nog van wiel en dan zet ik hem erop. Minuutje werk.tabaqui schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:22:
En anders kan je ook nog de (vrij prijzige) chainlift kopen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik ben vorige week begonnen met een schema van JOIN. Hierin heb ik opgegeven dat ik dinsdag en donderdag 1,5 uur wil trainen en zondag 2 uur.
Nu heb ik vandaag spontaan ook even een uurtje gefietst en heb die toegevoegd. Mijn bedoeling was een extra ritje, redelijk rustig. Maar na het toevoegen is morgen ineens een rustdag geworden. Iemand enig idee hoe ik die training van morgen terug in het schema kan krijgen zonder mijn ritje van vandaag te verwijderen?
Nu heb ik vandaag spontaan ook even een uurtje gefietst en heb die toegevoegd. Mijn bedoeling was een extra ritje, redelijk rustig. Maar na het toevoegen is morgen ineens een rustdag geworden. Iemand enig idee hoe ik die training van morgen terug in het schema kan krijgen zonder mijn ritje van vandaag te verwijderen?
In het begin is Join voorzichtig met het opbouwen van je trainingsbelasting, dus dat wordt lastig denk ik.crimby schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:03:
Ik ben vorige week begonnen met een schema van JOIN. Hierin heb ik opgegeven dat ik dinsdag en donderdag 1,5 uur wil trainen en zondag 2 uur.
Je zou gewoon je training kunnen doen die opgegeven was door hem zelf te selecteren uit de lijst workouts. Grote kans dat Join vervolgens wel weer je volgende trainingen daarop aanpast...
Hmm dat is minder.Requiem19 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:05:
[...]
In het begin is Join voorzichtig met het opbouwen van je trainingsbelasting, dus dat wordt lastig denk ik.
Je zou gewoon je training kunnen doen die opgegeven was door hem zelf te selecteren uit de lijst workouts. Grote kans dat Join vervolgens wel weer je volgende trainingen daarop aanpast...
Ik weet niet wat er gepland stond dus die kan ik niet terughalen ben ik bang… ik ga eens verder zoeken dan.
Hallo allemaal,
Ik ben sinds afgelopen week ook aan het indoor fietsen geslagen.
Mijn sport is (eigenlijk) kickboksen maar met een peuter van 2 en een co-ouderschap kan ik dat wat minder doen. dus ik zocht iets wat ik kon thuis kon doen zonder mijn zoontje wakker te maken. ( ik heb een bokszak op zolder maar dat vind hij niet zo leuk
)
Dus de keuze is gevallen op een hometrainer. Ik heb bij Decathlon de Domyos 520 gekocht :
https://www.decathlon.nl/...2K8gaZEAQYASABEgKuffD_BwE
Ik gebruik hem samen met de app Kinomap en dat werkt eigenlijk harstikke leuk.
Zijn hier meer kinomap gebruikers? Ik vind het namelijk een top app maar door het grote aanbod aan video's ben ik soms te lang bezig met zoeken naar de juiste. Het is een luxe probleem ik weet het.
Maar misschien heeft iemand een tip met een overzicht van (goede / leuke ) routes.
Ik ben sinds afgelopen week ook aan het indoor fietsen geslagen.
Mijn sport is (eigenlijk) kickboksen maar met een peuter van 2 en een co-ouderschap kan ik dat wat minder doen. dus ik zocht iets wat ik kon thuis kon doen zonder mijn zoontje wakker te maken. ( ik heb een bokszak op zolder maar dat vind hij niet zo leuk
Dus de keuze is gevallen op een hometrainer. Ik heb bij Decathlon de Domyos 520 gekocht :
https://www.decathlon.nl/...2K8gaZEAQYASABEgKuffD_BwE
Ik gebruik hem samen met de app Kinomap en dat werkt eigenlijk harstikke leuk.
Zijn hier meer kinomap gebruikers? Ik vind het namelijk een top app maar door het grote aanbod aan video's ben ik soms te lang bezig met zoeken naar de juiste. Het is een luxe probleem ik weet het.
Maar misschien heeft iemand een tip met een overzicht van (goede / leuke ) routes.
www.mariovisser.com
Dan kies je iets anders en neem iets wat niet zo intensief/belastend is. Intensieve duurintervallen ofzocrimby schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:07:
[...]
Hmm dat is minder.
Ik weet niet wat er gepland stond dus die kan ik niet terughalen ben ik bang… ik ga eens verder zoeken dan.
Edit:
En als aanvulling. Je ritje van vandaag was dus volgens Join niet rustig genoeg, anders zou je training wel blijven staan.
[ Voor 15% gewijzigd door aerofreak op 04-09-2023 13:11 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ik gebruik ook (net) Join. Join bouwt inderdaad rustig op en sowieso word je juist op de rustmomenten beter.
Ik vind het trouwens een fijne app. Past zich goed aan aan wat je doet en je beschikbaarheid, trainingen zijn afwisselend en je kunt ‘m zowel binnen als buiten (heb ook power meter op fiets) gebruiken.
UI is soms wat rommelig maar daar is wel overheen te komen.
Ik vind het trouwens een fijne app. Past zich goed aan aan wat je doet en je beschikbaarheid, trainingen zijn afwisselend en je kunt ‘m zowel binnen als buiten (heb ook power meter op fiets) gebruiken.
UI is soms wat rommelig maar daar is wel overheen te komen.
[ Voor 9% gewijzigd door bartd1983 op 06-09-2023 08:13 ]
Met dit weer? Voornamelijk warm denk ikSosua schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:46:
Vandaag komt hier de Kickr Core in huis. Benieuwd hoe de eerste ritjes op zwift zullen zijn...
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
vandaag komt de kickr move (uprade van de reguliere kickr met meer beweging, met name "fore/aft".
het lijkt erop dat het embargo staat, maar op de LSRF podcast hadden ze het er al over.. verder is er nog heel weinig te vinden.
hier is iets: https://it-eu.wahoofitnes...e-trainers/kickr-move-buy
(maar de video is nog prive en de plaatjes laten niet zoveel zien)
hier nog wat bij elkaar geraapte info:
https://www.trainerroad.c...release-sep-12-2023/86757
DCR en GPLama hebben nog niks.. maar die zullen wel moeten wachten tot tijdstip x ofzo
het lijkt erop dat het embargo staat, maar op de LSRF podcast hadden ze het er al over.. verder is er nog heel weinig te vinden.
hier is iets: https://it-eu.wahoofitnes...e-trainers/kickr-move-buy
(maar de video is nog prive en de plaatjes laten niet zoveel zien)
hier nog wat bij elkaar geraapte info:
https://www.trainerroad.c...release-sep-12-2023/86757
DCR en GPLama hebben nog niks.. maar die zullen wel moeten wachten tot tijdstip x ofzo
Yup, wees voorbereid op filmpjes van DCR/GPLama/GCN/Road.cc/Cyclingnews etc etc etc allemaal binnen 30 minuten na elkaar op YoutubePrulleman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:02:
Yep, vanmiddag om 14:00 gaat het los op youtube.Smultie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:22:
[...]
Yup, wees voorbereid op filmpjes van DCR/GPLama/GCN/Road.cc/Cyclingnews etc etc etc allemaal binnen 30 minuten na elkaar op Youtube
Tsja ze moeten iets bedenken om upgraders te trekken voor een product waar niet zo veel aan te verbeteren valt. Mijn originele Tacx Neo uit 2016 voldoet bijvoorbeeld ook nog steeds uitstekend, zonder dat de nieuwe generaties echt hele nieuwe features bieden.
De enige upgrade die ik persoonlijk zou overwegen is een smart bike maar dan heb je het natuurlijk gelijk over een veel grotere investering.
De enige upgrade die ik persoonlijk zou overwegen is een smart bike maar dan heb je het natuurlijk gelijk over een veel grotere investering.
Ik heb van Tacx de optie voor die voorwaartse beweging. Heb er twee keer mee gereden en het er weer onderuit gehaald. Ik vond het niets.
Tsja...en innovaties op dit vlak? Ik heb vorig jaar mijn 23 jaar oude Computrainer naar zolder gebracht en een Tacx Neo in gebruik genomen. Het enige wat innoverend is, is dat het veel stiller is.
Computrainer was de grondlegger en daarmee de eerste smarttrainer. Qua kwaliteit zij de moderne apparaten een achteruitgang. Ik denk niet dat mijn Tacx de 100.000Km gaat halen. Computrainer had features (SpinScan) die ik nog niet in die hoedanigheid terug vindt bij de nieuwe apparaten.
Wat ik begrepen heb is dat Wahoo is gestart als bedrijf, uit frustratie dat Computrainer hun proprietary protocol niet open wilde maken. De ontwikkelaar die uiteindelijk Wahoo is gestart had zijn hulp eerst aangeboden bij Computrainer.
Tsja...en innovaties op dit vlak? Ik heb vorig jaar mijn 23 jaar oude Computrainer naar zolder gebracht en een Tacx Neo in gebruik genomen. Het enige wat innoverend is, is dat het veel stiller is.
Computrainer was de grondlegger en daarmee de eerste smarttrainer. Qua kwaliteit zij de moderne apparaten een achteruitgang. Ik denk niet dat mijn Tacx de 100.000Km gaat halen. Computrainer had features (SpinScan) die ik nog niet in die hoedanigheid terug vindt bij de nieuwe apparaten.
Wat ik begrepen heb is dat Wahoo is gestart als bedrijf, uit frustratie dat Computrainer hun proprietary protocol niet open wilde maken. De ontwikkelaar die uiteindelijk Wahoo is gestart had zijn hulp eerst aangeboden bij Computrainer.
@Stillekracht wel interessant geschiedenis verhaal. Ik heb even gezocht en zie dat DCRainmaker er dit over zegt:
So where the heck did the Wahoo KICKR come from? Well, Wahoo Fitness founder Chip Hawkins’ annoyance with his CompuTrainer he bought from RacerMate to train for triathlons, just like any other athlete would. Specifically, the CompuTrainer had a small wired control panel that you screwed onto your handlebars. It was functional, but clunky and used (wired) technology from the 1990s (and earlier). Connecting to an analog chest strap required even more cables (same goes for the wired cadence sensor using Velcro). As one who used one for many years, it was always a bit finicky.
At the time (mostly pre-Bluetooth Smart), Chip simply wanted to make a better handlebar controller that connected to ANT+ sensors instead. He offered to make the controller for free to RacerMate, so long as Chip could ditch the annoying wired handlebar controller. Again, this was basically just a personal frustration with the handlebar controller, and the inner-engineer’s desire to make a better widget.
The only problem? RacerMate wouldn’t play ball (any ball, in any way). Which, was entirely par for the course then. RacerMate was not known as being a flexible or forward-focused company. Instead, it was mostly a company that created a bombproof trainer design a decade or two earlier, and just kept milking it for every last cent.
Frustrated by RacerMate’s lack of willingness to entertain his ANT+ adapter idea, Chip did the only logical thing: Built his own smart trainer, then open trainer protocol, sold a few million or so of them, and then ultimately put RacerMate out of business.
@Requiem19 Dit was inderdaad de story.
Het is echt heel jammer dat RacerMate hun visie niet meer heeft bijgesteld. Ze waren hun tijd zo ver vooruit in de pakweg eerste 10 jaar, maar ze zijn knetterhard ingehaald.
Misschien was een van de problemen van RacerMate dat na 100.000Km dat apparaat nog steeds niet aan vervanging toe is. En ja.....dan mag DCRainmaker de handlebar wel clunky noemen (onhandig), het werkte wel altijd! Wat ik nooit op dat oude apparaat heb gehad zijn connectie problemen. Die heb ik op mijn glimmende spiksplinternieuwe Tacx Neo 2T inmiddels al wel een paar keer gehad.
Het is echt heel jammer dat RacerMate hun visie niet meer heeft bijgesteld. Ze waren hun tijd zo ver vooruit in de pakweg eerste 10 jaar, maar ze zijn knetterhard ingehaald.
Misschien was een van de problemen van RacerMate dat na 100.000Km dat apparaat nog steeds niet aan vervanging toe is. En ja.....dan mag DCRainmaker de handlebar wel clunky noemen (onhandig), het werkte wel altijd! Wat ik nooit op dat oude apparaat heb gehad zijn connectie problemen. Die heb ik op mijn glimmende spiksplinternieuwe Tacx Neo 2T inmiddels al wel een paar keer gehad.
Eerste kilometers in Zwift zitten erop. Best een feestje. 2 ventilators op je bast en trappen. Morgen maar eens een ftp test doen.
Mijn Elite Suito begint behoorlijk te kraken. Vaak na een uurtje, niet direct vanaf het begin. Het zit niet in de fiets, want buiten merk ik er niks van en heb er goed op gelet. Ik kan het niet echt ontdekken, maar het lijkt wel echt de aandrijving te zijn. Ik las ergens dat het goed is om eens per jaar de casette los te halen en aan de binnenkant in te vetten met lagervet (dus binnenzijde). Hebben jullie misschien nog tips?
YouTube: Elite Suito Creaking Noise Fixedbuddow schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:10:
Mijn Elite Suito begint behoorlijk te kraken. Vaak na een uurtje, niet direct vanaf het begin. Het zit niet in de fiets, want buiten merk ik er niks van en heb er goed op gelet. Ik kan het niet echt ontdekken, maar het lijkt wel echt de aandrijving te zijn. Ik las ergens dat het goed is om eens per jaar de casette los te halen en aan de binnenkant in te vetten met lagervet (dus binnenzijde). Hebben jullie misschien nog tips?
Een eerlijker vergelijk lijkt me met de reguliere kickr v6. Die is qua specificaties vergelijkbaar namelijk en dan is de beweging het grote verschil voor 300.Sosua schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:51:
Wat is jullie mening van de Wahoo Move?
Ziet er uit als een leuke gimmick, maar om nu daar 1000 eu extra voor neer te leggen tov een reguliere Core.
Eerlijk gezegd vind ik het dan niet zo gek. Een rockerplate kost je waarschijnlijk meer. Of je moet stevig gaan doe het zelven...
Ik vind de bike persoonlijk interessanter. Maar eerst nog maar even afwachten waar de concurrentie mee gaat komen...
If you can see, look. If you can look, observe
Zoals @Roozzz ook zegt, wel met de juiste Kickr vergelijken. Als ik nu een nieuwe nodig zou hebben zou ik het er wel voor over hebben. Maar zal m'n huidige Kickr Core er niet voor inwisselen.Sosua schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:51:
Wat is jullie mening van de Wahoo Move?
Ziet er uit als een leuke gimmick, maar om nu daar 1000 eu extra voor neer te leggen tov een reguliere Core.
Korte vraag nu het binnen seizoen langzaam intrede doet (regen). Ik heb sinds dit jaar een 4iiii powermeter. Afgelopen jaren zonder gereden op de kickr core. Is het aan te raden dat ik de Power meter nog ergens voor gebruik? Of is het prima om alleen de kickr core te gebruiken?
Voor de leuk kan je eens checken hoe nauwkeurig beide zijn cq hoeveel afwijking er tussen ze zit, al zegt dit natuurlijk nog relatief weinig ;-)
Ik gebruik de 4iii en de kickr core met TrainerRoad en powermatch (funtie van TrainerRoad waarbij de power van de 4iiii gebruikt wordt en op basis daarvan de kickr ERG mode aanstuurt. Op die manier heb je dezelfde power binnen en buiten. En toch erg mode.StecaGrid schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:47:
Korte vraag nu het binnen seizoen langzaam intrede doet (regen). Ik heb sinds dit jaar een 4iiii powermeter. Afgelopen jaren zonder gereden op de kickr core. Is het aan te raden dat ik de Power meter nog ergens voor gebruik? Of is het prima om alleen de kickr core te gebruiken?
Ff vergelijken, als de afwijking klein is zou ik de core gebruiken.
Ligt er ook aan wat je doet, voor workouts kan je prima je 4iiii gebruiken, Zwift heeft bijvoorbeeld ook een powersync achtige functie. Alleen ga je races doen kan je naar mijn idee met een single sided pm makkelijk “cheaten”. Sommige zwift races “eisen” ook dat je je trainer als source gebruikt.
Ligt er ook aan wat je doet, voor workouts kan je prima je 4iiii gebruiken, Zwift heeft bijvoorbeeld ook een powersync achtige functie. Alleen ga je races doen kan je naar mijn idee met een single sided pm makkelijk “cheaten”. Sommige zwift races “eisen” ook dat je je trainer als source gebruikt.
Hier nog tips om de blokjes binnen vol te houden? Vandaag vo2max blokjes maar red het echt niet de vermogens vol te houden die ik buiten wel rij.
genoeg ventilatoren voor koeling en frisse lucht voor zuurstof.jasperz89 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:07:
Hier nog tips om de blokjes binnen vol te houden? Vandaag vo2max blokjes maar red het echt niet de vermogens vol te houden die ik buiten wel rij.
(hier 2 fans + raam open)
en anders een paar procentjes omlaag, uiteindelijk gaat het om op de limiet rijden, en niet erover en afbreken.
(is je power source wel gelijk? misschien wijkt je trainer power wel een paar procent af)
De beste tip is om een FTP test binnen te doen en op basis van dat FTP je blokken te doen.jasperz89 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:07:
Er zijn verschillende redenen waarom de meeste mensen minder vermogen trappen binnen:
- Smart Trainer meet een lager vermogen dan je power meter op je wegfiets
- KOELING (zoals hierboven al gezged) speelt een hele grote beperkende rol. Door het gebrek aan echte rijwind kan je lichaam veel minder makkelijk warmte kwijt. Een hogere lichaamstemperatuur zorgt voor een significante prestatiedaling
- Temperatuur binnen: je fietst waarschijnlijk binnen met 22+ graden, terwijl het nu buiten 15 is
- Beweging: je binnenfiets is statisch, buiten kun je soms nog iets efficiëntie halen door je lichaamsgewicht te gebruiken bij zware intervallen
Ik ben groot voorstander om te werken met een binnen en buiten FTP, dat maakt dat de trainingen veel beter op maat zijn. Want onhoud: van TE zwaar trainen word je niet beter, maar eerder slechter.
Klinkt inderdaad niet als een heel verkeerd plan.Requiem19 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:35:
[...]
De beste tip is om een FTP test binnen te doen en op basis van dat FTP je blokken te doen.
Er zijn verschillende redenen waarom de meeste mensen minder vermogen trappen binnen:
- Smart Trainer meet een lager vermogen dan je power meter op je wegfiets
- KOELING (zoals hierboven al gezged) speelt een hele grote beperkende rol. Door het gebrek aan echte rijwind kan je lichaam veel minder makkelijk warmte kwijt. Een hogere lichaamstemperatuur zorgt voor een significante prestatiedaling
- Temperatuur binnen: je fietst waarschijnlijk binnen met 22+ graden, terwijl het nu buiten 15 is
- Beweging: je binnenfiets is statisch, buiten kun je soms nog iets efficiëntie halen door je lichaamsgewicht te gebruiken bij zware intervallen
Ik ben groot voorstander om te werken met een binnen en buiten FTP, dat maakt dat de trainingen veel beter op maat zijn. Want onhoud: van TE zwaar trainen word je niet beter, maar eerder slechter.
Ik ga maar eens op zoek naar wat ventilatie en morgen eens beginnen met een ftp testje binnen. Thanks voor alle adviezen!
@PaulBloem Mooie ''ontspan'' kamer! Als ik vragen mag, wat van frame is dat aan de voorzijde van je fiets?
Thanks, andere kant heb ik twee bureau bladen staan voor m’n werk en solo board games.. erg blij dat ik zo’n ruimte kan vullen.RR46 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:10:
@PaulBloem Mooie ''ontspan'' kamer! Als ik vragen mag, wat van frame is dat aan de voorzijde van je fiets?
Het frame voor de fiets is een combinatie van een Indoor cycling desk (zoiets) maar dan goedkoper. En een frame van aluminium profielen die ik ‘over’ had van m’n simracer.
Zo kan ik mooi een scherm voor netflix en 1 voor zwift neerzetten. En dan nog het blad voor drinken en eten. Helemaal top zo en ziet er nog redelijk strak uit (if I may say so).
Nu nog fietsen 😎
[ Voor 3% gewijzigd door PaulBloem op 22-09-2023 18:38 ]
Vraagje.
Ik fiets met een 4iiii powermeter, gekoppeld aan een Garmin 830.
Sinds kort een tacx flux 2 smart (gecalibreerd) met op windows de Tacx training desktop app.
Tijdens het fietsen is het enige dat op beide overeenkomst is m'n hartslag.
Cadans, vermogen, snelheid: op beide apparaten iets anders.
Is dat normaal? Doe ik iets verkeerd?
Sinds kort een tacx flux 2 smart (gecalibreerd) met op windows de Tacx training desktop app.
Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..
@Jan Smit
Tacx kan geen cardans meten, tenzij hij ook weet op welk verzet je fiets.
4iiii meet jou snelheid niet.
Vermogen kan verschillen doordat de 4iiii waarschijnlijk single side meting is en de tacx meet het vermogen op het achterwiel. De 4iiii gaat er vanuit dat je beide benen evenveel vermogen leveren, maar dat is in de praktijk meestal niet zo.
Vermogen kan verschillen doordat de 4iiii waarschijnlijk single side meting is en de tacx meet het vermogen op het achterwiel. De 4iiii gaat er vanuit dat je beide benen evenveel vermogen leveren, maar dat is in de praktijk meestal niet zo.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Dat is vrij normaal omdat beide apparaten die dingen op een andere manier berekenen. Je kan daar dus wel wat verschillen in zien. Cadans zou redelijk gelijk moeten zijn, althans, ik zie weinig verschil tussen m'n PM en Kickr Core. Vermogen kan ook wel wat afwijken. Afhankelijk van je r/L balans kan dat soms best wat schelen.Jan Smit schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:31:
Vraagje.
Snelheid kan je eigenlijk helemaal vergeten want je staat stil. Wat mij betreft de meest nutteloze info die een trainer geeft / verzint.
Gratis maandje zwift zag ik net in de mail. Heeft iedereen die promo code gehad?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Oeh goeie, zat bij mij in de mail: "Check Out Zwift’s Fun New Features"
Was het maar zo'n feest... Niks gehad en gratis 25 KM zit er ook alweer op de maand.Mistraller schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:58:
Gratis maandje zwift zag ik net in de mail. Heeft iedereen die promo code gehad?
Klopt behalve dat de tacx wel cadans meet aan de hand van variaties in je trapomwenteling, je dode punt zegmaar.ydderf schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:53:
@Jan Smit
Mooie opstelling.PaulBloem schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:18:
[Afbeelding]
Zo klaar gemaakt voor het indoor seizoen 😊
Gelukkig nog een fiets van vrouwlief voor als het buiten lekker is en die van mij mag boven.
Goede ventilator ook, ik heb dezelfde.
Is dat nu een beetje te doen met twee schermen?
Ik heb vaak mijn telefoon in de Garmin houder en Zwift op het computer scherm. Maar zodra ik mijn focus verlegd naar de telefoon blijft het toch lastig om gefocused te blijven fietsen/trainen.
Een pacergroep op zone 2 zal niet zo'n probleem zijn, maar dat is is iets wat ik liever uitsmeer over 3 uur op de weg in plaats van een uurtje indoor.
Ik twijfel dan ook nog om een tweede scherm erbij te zetten. Tot nu toe ik het vaak podcast luisteren tijdens het zwiften.
Precies, en ik heb de cadans van mijn Neo al eens 1 op 1 vergeleken met mijn stages pm en daar kwam nauwelijks een afwijking uit, mijn conclusie was dat de cadans van de Neo goed genoeg was.MrAngry schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:14:
[...]
Klopt behalve dat de tacx wel cadans meet aan de hand van variaties in je trapomwenteling, je dode punt zegmaar.
Zelfde geld voor power bij mij, maar dat is ook geluk hebben, daar kan best een behoorlijke afwijking in zitten inderdaad.
Ik! Wilde net Zwift weer activeren dus komt goed uit. Zou graag eens mywoosh willen proberen maar geen Windows pc of iPad die voldoet aan hun eisenMistraller schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:58:
Thanks! Ja goeie vraag, heb het zo nog niet eerder gehad. Voorheen alleen het ‘desk’ gedeelte met een iPad erop, dus nog even bezien of dit een goede evolutie is. In principe kan ik het ook gebruiken voor scherm met Zwift en een voor statistieken, or whatever. Dus de opstelling werkt sowieso, nu even kijken wat beste werkt qua wat er op het beeld komt.user_tweakers schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:20:
[...]
Mooie opstelling.
Goede ventilator ook, ik heb dezelfde.
Is dat nu een beetje te doen met twee schermen?
Ik heb vaak mijn telefoon in de Garmin houder en Zwift op het computer scherm. Maar zodra ik mijn focus verlegd naar de telefoon blijft het toch lastig om gefocused te blijven fietsen/trainen.
Een pacergroep op zone 2 zal niet zo'n probleem zijn, maar dat is is iets wat ik liever uitsmeer over 3 uur op de weg in plaats van een uurtje indoor.
Ik twijfel dan ook nog om een tweede scherm erbij te zetten. Tot nu toe ik het vaak podcast luisteren tijdens het zwiften.
Een workout in erg mode kan prima met Netflix of YouTube.
Ik train al jaren in de winter op Zwift, maar wil deze winter wat effectiever trainen en een trainingsplan volgen.
Heb in het voorjaar een trainingsplan van Fondo gevolgd maar die vond ik wat saai, en trainde veel in zone 2, terwijl ik lees dat wetenschappelijk gezien je vooral D1 en boven je FTP met intervals moet trainen.
Ik zit nu te kijken naar Join, SYSTM. Wil niet teveel geld uitgeven (TrainerRoad vind ik te duur). Heb voor buiten geen powermeter dus moet dan op hartslag of RPE fietsen.
Hebben jullie tips voor service met goede trainignsplannen?
Owja, doel is denk ik om lus 3 Amstel Gold te gaan fietsen in het voorjaar. Fiets nu gem. 50km vlak.
Heb in het voorjaar een trainingsplan van Fondo gevolgd maar die vond ik wat saai, en trainde veel in zone 2, terwijl ik lees dat wetenschappelijk gezien je vooral D1 en boven je FTP met intervals moet trainen.
Ik zit nu te kijken naar Join, SYSTM. Wil niet teveel geld uitgeven (TrainerRoad vind ik te duur). Heb voor buiten geen powermeter dus moet dan op hartslag of RPE fietsen.
Hebben jullie tips voor service met goede trainignsplannen?
Owja, doel is denk ik om lus 3 Amstel Gold te gaan fietsen in het voorjaar. Fiets nu gem. 50km vlak.
Volgens mij zijn er weinig foute keuzes. Ik zit zelf bij Systm, maar Join is ook prima en wat makkelijker te integreren met buiten trainen, mocht je dat interesseren. System heeft dan weer strength en yoga erbij. Weinig foute keuzes als je niet alles pronbeert te super optimaliseren.
Mag ik vragen hoe Systm omgaat met binnen en buiten combineren? Join werkt ieg best goed (al zou aparte indoor en outdoor ftp geen slecht idee zijn)MrAngry schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:27:
Volgens mij zijn er weinig foute keuzes. Ik zit zelf bij Systm, maar Join is ook prima en wat makkelijker te integreren met buiten trainen, mocht je dat interesseren. System heeft dan weer strength en yoga erbij. Weinig foute keuzes als je niet alles pronbeert te super optimaliseren.
Niet geintegreerd, je kan een workout afvinken als zijnde een outside workout. Verdere niets, geen data.
Zeker! Ik benieuwd naar het nieuwe stuk Watopia
~Leonardo Da Vinci~
hoi allen, mag dit topic ook gebruikt worden voor advies om een indoor fiets aan te schaffen? 
Ik kamp sinds een paar maanden met een knieblessure die maar niet beter word (iets met hardlopen). Elke keer als ik nu hardloop is dat niet pijnvrij... Afijn, om mijzelf en mijn knie een plezier te doen zat ik een alternatief te bekijken om toch te bewegen op een veiligere manier.
Nu zat ik te kijken naar een complete indoor fiets (geen eigen sportfiets), ook omdat we straks in wat slechter weer terechtkomen. Nu hou ik nog wel van wat competitie (om het leuk te houden/doel te hebben) en zie af en toe op strava mensen digitale wedstrijden houden. Alleen ik heb eigenlijk 0 ervaring hierin waar ik op moet letten bij de aanschaf van een indoor spin/sport/fiets. Wel ervaring met spinninglessen
.
Ik had zelf deze gevonden https://www.tunturi.com/n...ike-front-competence.html. Is dit een redelijk goeie fiets om mee te starten? Kan daar vrijwel geen reviews over vinden, of het überhaupt vinden van reviews/advies omtrent dit soort fietsen.
Wensen c.q. eisen;
budget max 1000
compact (geen grote ruimte om het kwijt te kunnen).
gebruik; 2-3 per week
niet teveel herrie (appartement)
Zwift (of andere digitale rondes ondersteuning, geen ervaring mee).
sportdoel: in beweging blijven op leuke manier (zwift bijv.) conditie opbouwen en wat vetverbranding. Mijn sportdoel is dus niet een tour de france of buiten kneiterhard te kunnen fietsen.
Ik kamp sinds een paar maanden met een knieblessure die maar niet beter word (iets met hardlopen). Elke keer als ik nu hardloop is dat niet pijnvrij... Afijn, om mijzelf en mijn knie een plezier te doen zat ik een alternatief te bekijken om toch te bewegen op een veiligere manier.
Nu zat ik te kijken naar een complete indoor fiets (geen eigen sportfiets), ook omdat we straks in wat slechter weer terechtkomen. Nu hou ik nog wel van wat competitie (om het leuk te houden/doel te hebben) en zie af en toe op strava mensen digitale wedstrijden houden. Alleen ik heb eigenlijk 0 ervaring hierin waar ik op moet letten bij de aanschaf van een indoor spin/sport/fiets. Wel ervaring met spinninglessen
Ik had zelf deze gevonden https://www.tunturi.com/n...ike-front-competence.html. Is dit een redelijk goeie fiets om mee te starten? Kan daar vrijwel geen reviews over vinden, of het überhaupt vinden van reviews/advies omtrent dit soort fietsen.
Wensen c.q. eisen;
budget max 1000
gebruik; 2-3 per week
sportdoel: in beweging blijven op leuke manier (zwift bijv.) conditie opbouwen en wat vetverbranding. Mijn sportdoel is dus niet een tour de france of buiten kneiterhard te kunnen fietsen.
Gewoon een smart trainer kopen, en via marktplaats een relatief goedkope fiets met bij voorkeur 11 versnellingen.Diversity schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:41:
hoi allen, mag dit topic ook gebruikt worden voor advies om een indoor fiets aan te schaffen?
Nu zat ik te kijken naar een complete indoor fiets (geen eigen sportfiets), ook omdat we straks in wat slechter weer terechtkomen. Nu hou ik nog wel van wat competitie (om het leuk te houden/doel te hebben) en zie af en toe op strava mensen digitale wedstrijden houden. Alleen ik heb eigenlijk 0 ervaring hierin waar ik op moet letten bij de aanschaf van een indoor spin/sport/fiets. Wel ervaring met spinninglessen.
Wensen c.q. eisen;
budget max 1000
gebruik; 2-3 per week
(Tweedehands) kickr core kopen, en Decathlon shimano sora of de Cube attain.Diversity schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:41:
Nu zat ik te kijken naar een complete indoor fiets (geen eigen sportfiets), ook omdat we straks in wat slechter weer terechtkomen. Nu hou ik nog wel van wat competitie (om het leuk te houden/doel te hebben) en zie af en toe op strava mensen digitale wedstrijden houden. Alleen ik heb eigenlijk 0 ervaring hierin waar ik op moet letten bij de aanschaf van een indoor spin/sport/fiets. Wel ervaring met spinninglessen.
Wensen c.q. eisen;
budget max 1000
gebruik; 2-3 per week
Andere optie is inderdaad een tweedehandse fiets. Maar dan moet je al beetje weten waar je op moet letten.
Het is maar net wat je wil @Diversity voordat je hier allemaal goed bedoelde adviezen krijgt zou ik me eerst even goed inlezen.
Dit is opzich wel een interessante blog van Mantel: https://www.mantel.com/blog/zwift
Daarnaast hebben ze nog een blog over welke smarttrainer het best bij jou past: https://www.mantel.com/blog/fietstrainers-koopgids
Nee ik heb geen aandelen in Mantel, maar ik ben altijd zeer tevreden over de voorlichting en klantenservice/ garantie van Mantel.
Om even terug te komen op je Tunturi fiets, volgens de gegevens kun je dit koppelen aan Zwift maar volgens mij stuurt zwift de Tunturi niet aan, dat betekent dat je zelf aan de wattage knop moet draaien om de gewenste wattages te halen net als bij spinning dus. Terwijl een smart-trainer heel anders werkt.
Kortom, lees de bovenstaande blogs maar eens en daarna heb je vast nog wel vragen, maar daar helpen we je graag mee.
Dit is opzich wel een interessante blog van Mantel: https://www.mantel.com/blog/zwift
Daarnaast hebben ze nog een blog over welke smarttrainer het best bij jou past: https://www.mantel.com/blog/fietstrainers-koopgids
Nee ik heb geen aandelen in Mantel, maar ik ben altijd zeer tevreden over de voorlichting en klantenservice/ garantie van Mantel.
Om even terug te komen op je Tunturi fiets, volgens de gegevens kun je dit koppelen aan Zwift maar volgens mij stuurt zwift de Tunturi niet aan, dat betekent dat je zelf aan de wattage knop moet draaien om de gewenste wattages te halen net als bij spinning dus. Terwijl een smart-trainer heel anders werkt.
Kortom, lees de bovenstaande blogs maar eens en daarna heb je vast nog wel vragen, maar daar helpen we je graag mee.
Ik heb deze thread een beetje doorgelezen en heb geen antwoord kunnen vinden op mijn probleem / vraag.
Mijn partner heeft nu bijna een jaar een Tracx Neo 2t en een Garmin Edge 1040. Beide een Garmin Company. Maar we krijgen het niet voor elkaar om een indoor training te starten dat de Garmin Edge de juiste informatie weer geeft. Dat deze twee samenwerken met een indoor training workout.
Nu start mijn partner eigenlijk altijd een training met de (Garmin) Tracx Training App, maar de Garmin Edge weet dan niets van deze training af en gaat raar doen.
De Tracx Neo 2t is verbonden met de Garmin Edge 1040. Maar hoe kan ik via de Garmin Edge een indoor training starten dat hij de Tracx Neo 2t aanstuurt? Of moet dit via de (Garmin) Connect App?
Ben zelf een Wahoo gebruiker, en vind die hele Garmin menu zeer verwarrend. Hij heeft mij maanden geleden al gevraagd om dit verder uit te zoeken, maar de support pagina van Garmin zijn ook niet echt helpful. En ik kom er maar niet uit. Heb al van alles geprobeerd.
Mijn partner heeft nu bijna een jaar een Tracx Neo 2t en een Garmin Edge 1040. Beide een Garmin Company. Maar we krijgen het niet voor elkaar om een indoor training te starten dat de Garmin Edge de juiste informatie weer geeft. Dat deze twee samenwerken met een indoor training workout.
Nu start mijn partner eigenlijk altijd een training met de (Garmin) Tracx Training App, maar de Garmin Edge weet dan niets van deze training af en gaat raar doen.
De Tracx Neo 2t is verbonden met de Garmin Edge 1040. Maar hoe kan ik via de Garmin Edge een indoor training starten dat hij de Tracx Neo 2t aanstuurt? Of moet dit via de (Garmin) Connect App?
Ben zelf een Wahoo gebruiker, en vind die hele Garmin menu zeer verwarrend. Hij heeft mij maanden geleden al gevraagd om dit verder uit te zoeken, maar de support pagina van Garmin zijn ook niet echt helpful. En ik kom er maar niet uit. Heb al van alles geprobeerd.
Ik heb uiteindelijk de Senz Sports S5000 besteld. De reden dat ik deze heb besteld is gewoon een kostenkwestie. Als ik zo'n direct drive + fiets of een echte smartfiets moet gaan kopen zit ik makkelijk boven mijn gestelde budget. Vind het zonde om dat nu uit te geven zonder dat ik weet of het iets voor mij is.
Deze fiets werkt ook op Zwift (niet officieel) en Kinomap (wel officieel volgens de Kinomap site). Een leuke prijs om te achterhalen of ik leuk vind of niet. Dan neem ik het zelf handmatig aanpassen van de weerstand maar even voor lief. Verder is deze fiets stil (magnetische weerstand\ V-belt), compact en volgens de reviews die ik heb kunnen vinden een prima beginners spinfiets.
Mocht ik het heel leuk vinden dan is het makkelijker om een groter bedrag eraan te besteden. Mantel zit hier niet heel ver vandaan
. Ik weet er in ieder geval nu meer vanaf. Dankzij de blogs weet ik nu ook wat ik moet doen om Zwift aan de praat te krijgen straks. Bedankt voor jullie adviezen! Zal t.z.t. mijn bevindingen ook wel delen van de fiets mochten jullie dat interessant vinden
.
Deze fiets werkt ook op Zwift (niet officieel) en Kinomap (wel officieel volgens de Kinomap site). Een leuke prijs om te achterhalen of ik leuk vind of niet. Dan neem ik het zelf handmatig aanpassen van de weerstand maar even voor lief. Verder is deze fiets stil (magnetische weerstand\ V-belt), compact en volgens de reviews die ik heb kunnen vinden een prima beginners spinfiets.
Mocht ik het heel leuk vinden dan is het makkelijker om een groter bedrag eraan te besteden. Mantel zit hier niet heel ver vandaan
Heb hier al hetzelfde beklag gemaakt, behoorlijk kansloos verhaal ja. Dit werkt dus gewoon niet samen, hoewel Garmin tacx al jaren terug heeft over genomen en 90 de doos gewoon "Garmin" staat. Het beste is gewoon een training maken of uploaden in Garmin Connect en op de Edge starten.don spike schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:43:
Ik heb deze thread een beetje doorgelezen en heb geen antwoord kunnen vinden op mijn probleem / vraag.
Ik weet t allemaal niet 100% zeker, maar via Garmin connect kan je trainingen/workouts maken en dan syncen naar je toestel. Vanuit je toestel kan je gewoon een training/workout starten. Dit zou t ook moeten doen als je fiets op een vliegwiel staat. Het is allemaal lastig zat, maar trainingen via Join/Zwift zijn voor mij heel veel makkelijker dan allemaal te ''klote'' met garmin.don spike schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:43: