Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 123 ... 164 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:57

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Even een Zwift-Strava vraagje. Mijn accounts staan gekoppeld en mijn zwift trainingen gaan automatisch door. Maar het aantal gegevens is zeer beperkt. Ik zie dat bij anderen er veel meer info ingeladen wordt. @Prulleman, bij jou bvb staan de mapgegevens en screenshots. Moet ik nog iets anders instellen ergens?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Joindry schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:02:
Even een Zwift-Strava vraagje. Mijn accounts staan gekoppeld en mijn zwift trainingen gaan automatisch door. Maar het aantal gegevens is zeer beperkt. Ik zie dat bij anderen er veel meer info ingeladen wordt. @Prulleman, bij jou bvb staan de mapgegevens en screenshots. Moet ik nog iets anders instellen ergens?
ik zwift niet... ;) maar TrainerRoad stuurt inderdaad ook een screenshot van de workout met level progressie mee.
Daar kan je nog wel het 1 en ander zelf beinvloeden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGpSEddg3y_q-f0p1slicrHKGiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nttFMw8wntUdi3xBFBbv5fif.png?f=user_large

Maar ik zie bij alle zwifters inderdaad genoeg informatie in strava

Volgens mij heb jij op strava nu je rit staan die je met je garmin watch hebt opgenomen, en niet die van Zwift.. wellicht heeft zwift de rit ook wel geupload, maar heeft strava de eerste behouden omdat strava de 2 ritten als dubbel ziet.

In principe zou je niet met je garmin hoeven opnemen, je kan zwift ook met garmin laten syncen, dan heb je de meeste metrics ook wel in connect staan. Als je wel graag met je watch blijft opnemen, kan je deze op hetzelfde moment stoppen, maar pas opslaan/afronden als zwift klaar is met syncen naar strava. op die manier is je zwift versie in strava de eerste en zal die behouden blijven (denk ik)

Strava

• Joindry

Joindry

Prulleman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:35:
[...]

ik zwift niet... ;) maar TrainerRoad stuurt inderdaad ook een screenshot van de workout met level progressie mee.
[Afbeelding]

Volgens mij heb jij op strava nu je rit staan die je met je garmin watch hebt opgenomen, en niet die van Zwift.. wellicht heeft zwift de rit ook wel geupload, maar heeft strava de eerste behouden omdat strava de 2 ritten als dubbel ziet.

In principe zou je niet met je garmin hoeven opnemen, je kan zwift ook met garmin laten syncen, dan heb je de meeste metrics ook wel in connect staan. Als je wel graag met je watch blijft opnemen, kan je deze op hetzelfde moment stoppen, maar pas opslaan/afronden als zwift klaar is met syncen naar strava. op die manier is je zwift versie in strava de eerste en zal die behouden blijven (denk ik)
In mijn Garmin connect komen inderdaad beide trainingen te staan.
Misschien moet ik gewoon eens proberen de training op mijn garmin niet op te slaan, dat hij enkel die op Zwift gebruikt.
En als optie 2 gewoon langer wachten met de garmin sessie op te slaan.
Great advice (y)

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Ik gebruik ook m'n 530 naast TR/Zwift en heb eigenlijk zelden dat hij niet gewoon alles laat zien op Strava. Als er al één ontbreekt is het juist meestal m'n Garmin file, wellicht omdat ik die rit pas opsla (op de 530) nadat TR/Zwift klaar is met syncen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-11 18:03

Sherlock

No Shit

Welk voordeel heeft het om de Garmin (ik heb ook een Edge 530) te koppelen bij een indoor rit?

Ik heb een Surface tablet met Bluetooth en een losse ANT+ dongle, die verbinden met mijn Indoor trainer, mijn cadassensor op de racefiets en mijn hrm. Ik switch nog wel eens tussen apps, ben begonnen met Zwift, toen Rouvy gebruikt en nu even Wahoo Systm/RGT, maar in principe werkt het bij allemaal hetzelfde (alleen één van de Wahoo's sync'd niet met Connect dacht ik, maar wel met Strava).

Zetten jullie de Edge dan 'los' aan om gewoon je cadans en hartslag te meten, of koppel je hem ook aan de app die je gebruikt?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Prulleman
Sherlock schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:38:
Welk voordeel heeft het om de Garmin (ik heb ook een Edge 530) te koppelen bij een indoor rit?

Ik heb een Surface tablet met Bluetooth en een losse ANT+ dongle, die verbinden met mijn Indoor trainer, mijn cadassensor op de racefiets en mijn hrm. Ik switch nog wel eens tussen apps, ben begonnen met Zwift, toen Rouvy gebruikt en nu even Wahoo Systm/RGT, maar in principe werkt het bij allemaal hetzelfde (alleen één van de Wahoo's sync'd niet met Connect dacht ik, maar wel met Strava).

Zetten jullie de Edge dan 'los' aan om gewoon je cadans en hartslag te meten, of koppel je hem ook aan de app die je gebruikt?
er is wel een update geweest in garmin, zodat je "externe" activiteiten ook meegenomen worden in je training status / load etc, maar blijkbaar is dit niet helemaal volledig, als je niet naar de overall stats kijkt, maar die van een enkele rit, dan zijn er verschillen tussen een externe activiteit of 1 opgenomen met een garmin.
bv (en misschien wel alleen...??) "Training Effect" en "prestatieconditie"

Persoonlijk mis eigenlijk niks als ik enkel de activiteit van TrainerRoad log en rond sync.

TR neemt alles op (HR, Cadans, Power) en stuurt deze ook naar connect en strava, Zwift doet voor zover ik weet hetzelfde.

Voor de volledigheid, deze metrics heb je wel volledig, ook als je enkel externe activiteiten in connect hebt staan

trainingsstatus (productive, maintaining, etc):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzeoFLwJyFObiGPE1fdc1282i1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J0KdSK4x8Qjg7zGt66VfKjtp.png?f=fotoalbum_large

load:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2MnyZjTWgpIcPQaZPpmhzHgw-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xHwGMUnDQrtrNk8u3P5wSbxS.png?f=fotoalbum_large
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10yElK5gl9i9cwMLG03lTbW1PCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Ex61AUl27kE4NbvMsg3dcBo.png?f=fotoalbum_large

maar op activiteit level ontbreekt bv prestatieconditie en training effect (dit zie ik dus wel bij een ritje opgenomen met mijn edge, maar niet bij een ritje die uit TrainerRoad komt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcbLkSc9FGSDwW2kJ3X0X8LEvQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8gFrVZB5WGs17oqWuvce9d5U.png?f=fotoalbum_large

Strava

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-11 18:03

Sherlock

No Shit

Prulleman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:09:
[...]

er is wel een update geweest in garmin, zodat je "externe" activiteiten ook meegenomen worden in je training status / load etc, maar blijkbaar is dit niet helemaal volledig, als je niet naar de overall stats kijkt, maar die van een enkele rit, dan zijn er verschillen tussen een externe activiteit of 1 opgenomen met een garmin.

Persoonlijk mis eigenlijk niks als ik enkel de activiteit van TrainerRoad log en rond sync.

TR neemt alles op (HR, Cadans, Power) en stuurt deze ook naar connect en strava, Zwift doet voor zover ik weet hetzelfde.

Voor de volledigheid, deze metrics heb je wel volledig, ook als je enkel externe activiteiten in connect hebt staan

[Afbeelding]

load:
[Afbeelding]
of
[Afbeelding]

maar op activiteit level ontbreekt bv prestatieconditie en training effect (dit zie ik dus wel bij een ritje opgenomen met mijn edge, maar niet bij een ritje die uit TrainerRoad komt):
[Afbeelding]
Thanks, dan denk ik niet dat ik er veel aan mis. Gebruik de indoortrainer toch voornamelijk voor herstelwerkzaamheden van het hardlopen of mountainbiken, of af en toe eens een ritje als het langere tijd slecht weer is.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-11 09:28

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Prulleman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

load:
[Afbeelding]
of
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor het delen, hoe kom jij aan zo'n hoge "hoog aeroob" als ik vragen mag?
Is dit ook wel het "grijs" trainen genoemd? Ik mis namelijk zelf nogal wat in dit balkje. De andere 2 zijn wel goed gevuld.

Mijn iRacing Profiel

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

The DenMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Bedankt voor het delen, hoe kom jij aan zo'n hoge "hoog aeroob" als ik vragen mag?
Is dit ook wel het "grijs" trainen genoemd? Ik mis namelijk zelf nogal wat in dit balkje. De andere 2 zijn wel goed gevuld.
Veel treshold denk ik, "grijs trainen" is meer als je vooral veel daar net onder zit, @Prulleman kennende zal dat wel mee vallen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 09-02-2023 15:25 ]

• Prulleman
The DenMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:20:
[...]

sja.. grijs.. soms is het inderdaad wel grijs denk ik, maar ik ben van mening je/ik voor polarized wel wat volume moet maken. Voor de 1 heeft het misschien vanaf 4 uur nut, en voor een ander pas vanaf 10 uur of meer.. (of er tussen in)
zelf zit ik meestal tussen de 4 en 6 uur per week, maar een rondje op de MTB helpt ook niet mee in deze statistieken.. dat wordt toch over het algemeen wel redelijk grijs. En verder geeft TrainerRoad op de lage volumes redelijk wat sweet spot en threshold werk, dat tikt ook wel aan.

Maar als ik wat meer tijd heb doe ik netjes lange Z2 ritten, zelfs indoor: https://www.strava.com/activities/8525545560/overview
(in principe staat alles op strava, dus dan kan je de verdeling wel een beetje zien.)

volgens strava, de afgelopen 4 weken, gemiddeld 5:41, heel 2022 net geen 4.5 uur per week.
FTP zit meestal zo rond de 300, en het lukt eigenlijk alleen om dit op te krikken met meer volume, en ik merk dat ik geen 6-7 uur per week moet doen met dezelfde intensiteit als 4-5 uur. Ik kan dan het beste een ss of threshold sessie vervangen met een langere z2 rit in in het weekend ook een lange z2 rit en dan nog een korte vo2 max erbij ofzo..
Die verdeling is eigenlijk nog het meest lastige bij "effectief en efficient (weinig uur)" trainen, maar inmiddels gaat dit best aardig
of zoals @mhr-zip hier zegt:
mhr-zip schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Als we het uit zouden drukken in watt/tijd ipv, watt/kg dan sta jij wel heel hoog O+
Kluus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:24:
[...]

Veel treshold denk ik, "grijs trainen" is meer als je vooral veel daar net onder zit, @Prulleman kennende zal dat wel mee vallen. ;)
ik weet niet of sweet spot onder grijs valt, maar voor 3-5 uur per week is sweet spot (voor mij) erg efficient. Verder doe ik weinig tempo, dat is in ieder geval niet mijn grijze gebied.

Verder is fietsen wel een gekke sport wat dat betreft, kwam ook wel naar voren in de laatste beter worden podcasts, daar gaven ze bv aan dat fietsen ideaal is om cardio vasculair verder op te trainen voor bv hardlopers en schaatsers. Deze sporten zijn te belastend om veel volume te draaien, maar fietsen op laag tempo kan je eindeloos blijven doen, daarin is het vrij uniek.

Veel volume is dan ook echt wel de beste manier om beter te worden, dat beschrijf ik ook hier Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
waar @Michaelg en ik een jaar geleden nog redelijk gelijk gingen qua training en FTP, gaat Michael door echt polarized te trainen met flink meer volume ook echt hard omhoog, zowel qua FTP als qua duurvermogen

Strava

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
pjlgt schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:28:
Heb een oude Tacx Satori gekregen maar daar past mijn gravelbike niet op. Heb dus de T1466 adapter kit nodig. Heel toevallig nog iemand die die heeft liggen of ergens te koop weet? En anders zelf maar even een paar adapters fabrieken. Is ook maar om even te kijken of ik het wat vind dat binnen fietsen.
Wat klein materiaal van de bouwmarkt en wat knutselwerk en de fiets past alsnog. Is het mooi, nee, maar dat zie je toch niet als je erop zit. Werkt in ieder geval. Maar eens even goed testen. Wil sowieso nog een set speed en cadence sensoren bestellen. Bevalt het dan kan er altijd nog een keer een smart trainer komen.

• The DenMan

The DenMan

Haha, ben bang dat het geen 1 april grap is. Kijk eerst wel even de kat uit de boom

Mijn iRacing Profiel

• The DenMan

The DenMan

Prulleman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:47:
[...]

sja.. grijs.. soms is het inderdaad wel grijs denk ik, maar ik ben van mening je/ik voor polarized wel wat volume moet maken. Voor de 1 heeft het misschien vanaf 4 uur nut, en voor een ander pas vanaf 10 uur of meer.. (of er tussen in)
zelf zit ik meestal tussen de 4 en 6 uur per week, maar een rondje op de MTB helpt ook niet mee in deze statistieken.. dat wordt toch over het algemeen wel redelijk grijs. En verder geeft TrainerRoad op de lage volumes redelijk wat sweet spot en threshold werk, dat tikt ook wel aan.

Maar als ik wat meer tijd heb doe ik netjes lange Z2 ritten, zelfs indoor: https://www.strava.com/activities/8525545560/overview
(in principe staat alles op strava, dus dan kan je de verdeling wel een beetje zien.)

volgens strava, de afgelopen 4 weken, gemiddeld 5:41, heel 2022 net geen 4.5 uur per week.
FTP zit meestal zo rond de 300, en het lukt eigenlijk alleen om dit op te krikken met meer volume, en ik merk dat ik geen 6-7 uur per week moet doen met dezelfde intensiteit als 4-5 uur. Ik kan dan het beste een ss of threshold sessie vervangen met een langere z2 rit in in het weekend ook een lange z2 rit en dan nog een korte vo2 max erbij ofzo..
Die verdeling is eigenlijk nog het meest lastige bij "effectief en efficient (weinig uur)" trainen, maar inmiddels gaat dit best aardig
of zoals @mhr-zip hier zegt:
[...]

[...]

ik weet niet of sweet spot onder grijs valt, maar voor 3-5 uur per week is sweet spot (voor mij) erg efficient. Verder doe ik weinig tempo, dat is in ieder geval niet mijn grijze gebied.

Verder is fietsen wel een gekke sport wat dat betreft, kwam ook wel naar voren in de laatste beter worden podcasts, daar gaven ze bv aan dat fietsen ideaal is om cardio vasculair verder op te trainen voor bv hardlopers en schaatsers. Deze sporten zijn te belastend om veel volume te draaien, maar fietsen op laag tempo kan je eindeloos blijven doen, daarin is het vrij uniek.

Veel volume is dan ook echt wel de beste manier om beter te worden, dat beschrijf ik ook hier Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
waar @Michaelg en ik een jaar geleden nog redelijk gelijk gingen qua training en FTP, gaat Michael door echt polarized te trainen met flink meer volume ook echt hard omhoog, zowel qua FTP als qua duurvermogen
Dank voor je uitleg! Join heeft mij idd weinig blokken rond het omslag punt gegeven. Dus dat zal dan wel de reden zijn gok ik dat het balkje bij mij zo laag staat.

Laatst geprobeerd om z2 op de mtb te doen, maar dat vergt nog een vracht extra discipline tov de weg. Dus dat wordt idd al snel "grijs".

Mijn iRacing Profiel

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-11 20:24

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:35:
[...]

[Afbeelding]

Waar vind ik die instellingen?
Aah gevonden..op de website..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-11 19:16
Mijn Elite Suito lijkt erg af te wijken van mijn 4iii powermeter. (beide recent calibratie goed uitgevoerd)
De vraag is nu alleen, wie van de twee verteld de waarheid. 4iii is alleen linker pedaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE6e9dp20KhvW6cV2-9KuhJ6uQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vAHWqVsPlQCodGkXZtDccnvO.png?f=fotoalbum_large

Zie hier ook de Zwiftpower volledige grafiek: https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=324372

Verschil gemiddeld is 20w. Opzich niet zo'n probleem, bij Zwiften gebruik ik mijn FTP van 236 die ik behaald heb op de Elite. Buiten gebruik ik de 4iii die een FTP op 262 heeft geklokt 2 weken geleden tijdens een flink uurtje tegenwind trappen.

Ik lees wel meer dat de 4iii al snel iets te veel aangeeft. Elite zou met een soort "powermapping" hem kunnen aanpassen zodat de powermeters na genoeg hetzelfde aangeven, maar dat geeft nog steeds geen exacte waarheid. 8)7

Wat is jullie ervaring?

Voor nu ga ik gewoon lekker zo door, en ga ik er vanuit dat mijn niveau ergens in het midden zit :)

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-11 15:40

Fisico

by Fabian

user_tweakers schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:41:
Mijn Elite Suito lijkt erg af te wijken van mijn 4iii powermeter. (beide recent calibratie goed uitgevoerd)
De vraag is nu alleen, wie van de twee verteld de waarheid. 4iii is alleen linker pedaal.
Maakt het uit wat de waarheid is? Ik zou voor binnen de waarde van de trainer aanhouden en voor buiten die van de 4iiii. Wanneer jouw linkerbeen sterker is dan het rechterbeen, zeg in een verhouding 54/46 dan heb je daar al 10 watt te pakken van de 20 watt.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 06:42

Ik lees wel meer dat de 4iii al snel iets te veel aangeeft. Elite zou met een soort "powermapping" hem kunnen aanpassen zodat de powermeters na genoeg hetzelfde aangeven, maar dat geeft nog steeds geen exacte waarheid. 8)7
Ik gebruik zelf ook mijn Assioma Duo's om de Kickr Core aan te sturen (via trainerroad's powermatch).
Dit zorgt er in ieder geval voor dat ik altijd met dezelfde data train. Of ik nou binnen of buiten rijdt, ik rij altijd met dezelfde "waarheid".

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:09
@user_tweakers Ik zou Zwift op ERG zetten en dan wat blokjes van een minuut rijden op verschillende oplopende wattages (met een minuut 'rust'). Als je dan aan het einde 2 korte free-rides doet met 2 sprintjes dan heb je een beter beeld.

Lijkt erop dat de 4iiii wat piekeriger is, dat zul je dan in die sprintjes zien. Als er een totaal-afwijking is zul je het in de blokken moeten zien waarbij er 1 constant hoger is dan je ingestelde waarde met ERG.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-11 14:45
left-right inbalance zoals al eerder werd aangestipt en drive train loss, kan ook zomaar 5watt schelen. Als ze maar consistent zijn in hun afwijking, dan is er verder niks aan de hand natuurlijk.

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 06:42
Ja en vergis je niet dat als je 51% links trapt, dat je dan al 2% verschil hebt op het totaal (aangezien L only x2 gedaan wordt). Dus met een 55/45 verhouding scheelt dit al 10%.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:33
Holk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:29:
@user_tweakers Ik zou Zwift op ERG zetten en dan wat blokjes van een minuut rijden op verschillende oplopende wattages (met een minuut 'rust'). Als je dan aan het einde 2 korte free-rides doet met 2 sprintjes dan heb je een beter beeld.

Lijkt erop dat de 4iiii wat piekeriger is, dat zul je dan in die sprintjes zien. Als er een totaal-afwijking is zul je het in de blokken moeten zien waarbij er 1 constant hoger is dan je ingestelde waarde met ERG.
Je kan dit (deels) ook nog met je linkerbeen doen; dan kan je je eigen links/rechts afwijking elimineren.

(en dan verder maar hopen dat de afwijking ook nog constant is over de hele powerrange)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:09
Geloof niet zo in die links / rechts afwijking, die is niet zo groot. Meten is weten en zo’n blokje rijden is zo gedaan

• Gebanned
Holk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:18:
Geloof niet zo in die links / rechts afwijking, die is niet zo groot. Meten is weten en zo’n blokje rijden is zo gedaan
Het gemiddelde van mijn 4iiii is voor periodes van 5-60 minuten zo'n 2-12 Watt hoger (bij vermogens rond de 250 watt) dan dat van mijn Wahoo. Waarbij de harde meetwaarden volgens mij wel kloppen. Als ik een tijdje met alleen mijn linkerbeen trap geeft de 4iiii netjes het dubbele aan (+ 0 tot 5 Watt).
De variatie komt naar mijn idee toch puur uit de vorm van de dag/moment in de training waarbij meer vermoeidheid in de regel een grotere afwijking is (mijn linkerbeen is ietsdominant).

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11 15:10
Ik rijd buiten met Assioma Duals, en krijg daar structureel een L/R balans van 55%/45%.
Ik heb daarnaast ook een tijdje een left only pedaal van Wahoo mogen testen, en die had ik op mijn indoor setup parallel lopen met mijn Wahoo Kickr Core. Het left only pedaal gaf me inderdaad structureel 10% hogere vermogens dan de Kickr Core (want 55%*2 is uiteraard 110%).
Dit was voor mij een mooie bevestiging van mijn eigen onbalans, en de match tussen de drie vermogensmeters.

• Gebanned
@Gurby Dat is best een fors links/rechts verschil, je linkerbeen trapt toch ruim 20% meer weg dan je rechter. Just curious, is dat van nature ontstaan of het gevolg van een blessure? Vooral ook omdat het structureel is?

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Rouvy is weer eens in de aanbieding, 40% korting bij 6 maanden. Aanbieding tot zondagavond. Gebruik code Best40.

https://rouvy.com/me/subs...utm_campaign=reactivation

[ Voor 5% gewijzigd door mv_ak op 18-02-2023 17:51 ]

• tjanssen
  • Niet online
Gebanned schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:14:
@Gurby Dat is best een fors links/rechts verschil, je linkerbeen trapt toch ruim 20% meer weg dan je rechter. Just curious, is dat van nature ontstaan of het gevolg van een blessure? Vooral ook omdat het structureel is?
Dit is van nature helemaal niet gek. Ik heb dit ook, en kan bij mij onder lichte belasting wel oplopen tot 60/40, zonder dat ik me hier van bewust ben. Hoe meer de inspanning gaat tot het zwart voor de ogen wordt, hoe kleiner dit verschil wordt. Bij een FTP test haal ik dan wel weer 52 / 48.

Met verschillende sportartsen en fysiotherapeuten over gesproken, en volgens hen is dit normaal....

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07

Roozzz

Plus ultra

Dat is echt bizar veel voor een sport waar je beide benen gelijk gebruikt 8)7
Vroeger blessures gehad of een been/enkel gebroken?

Onbalans in spieractivatie en -kracht is een typische factor voor blessures. Ik zou daar aandacht aan besteden, met krachttraining en (techniek)drills. Met twee even goede benen wordt je in het geheel ook beter.

If you can see, look. If you can look, observe

• The_Nickman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 16:10
Roozzz schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:51:
Dat is echt bizar veel voor een sport waar je beide benen gelijk gebruikt 8)7
Vroeger blessures gehad of een been/enkel gebroken?

Onbalans in spieractivatie en -kracht is een typische factor voor blessures. Ik zou daar aandacht aan besteden, met krachttraining en (techniek)drills. Met twee even goede benen wordt je in het geheel ook beter.
De Beter worden podcast heeft hier ook in een aflevering aandacht aanbesteed. Zij gaven aan dat het juist vrij normaal is dat er verschil zit tussen beide benen. Dit verschil wordt vaak kleiner naarmate men meer vermogen moet leveren (precies wat tjanssen ook beschrijft). Het verschil bij lagere vermogensvraag is eerder te verklaren in timing / coordinatie dan in kracht.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Spieractivatie ja. Wat je dus kan verbeteren met drills en krachttraining :>

En dat het veel voorkomt (bij onze sedentaire levensstijl) wil niet zeggen dat het ideaal is. Het lichaam is in onbalans en je traint beide benen niet gelijk, dus dat is niet optimaal vanuit performance gezien. Als het hard gaat 'verzuurt' je slechte been waarschijnlijk sneller. Deze wordt domweg minder getraind. Qua blessures kom je er waarschijnlijk nog wel mee weg op de fiets zolang je niet te gek doet. Bij sporten met impact, zoals hardlopen zit je in no-time aan de kant bij dit soort afwijkingen.

Hoe dan ook, ik zou er wat aandacht aan besteden als je 10% afwijkt of meer. Van een paar weken 1x in de week cadans en single leg drills en wat planken / squatten wordt niemand slechter.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
Grappig dat ik dit lees. Ik heb daar ook serieus last van. Ook voor bij de fysio gelopen.

Vooral tijdens hardlopen snel blessure van mijn mindere been. Met fietsen merk ik het eigenlijk niet.

Handige oefening voor de fysio was op 1 been staan en natuurlijk kracht.

Ik train het nu veel met squats en dat soort oefeningen. Maar zit nog serieus verschil in met hoe lang ik op 1 been kan staan.
De oorzaak verwacht men bij mij een sluimerende blessure (ruwe meniscus) waardoor mijn andere been het uit zich zelf overneemt.

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11 15:10
Ik zie het niet als een probleem hoor.
Misschien is het wat meer dan 'normaal', maar zijn daar cijfers van? Ik heb een klein beenlengteverschil (links korter), maar dat mag geen naam hebben. Dat had ik zonder bikefit niet eens geweten. Ik heb vroeger wel veel getennist.
De conclusie is vooral dat ik het bij dubbelzijdige vermoginsmeting moet houden ;)

• Fisico

Fisico

by Fabian

The_Nickman schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:18:

De Beter worden podcast heeft hier ook in een aflevering aandacht aanbesteed. Zij gaven aan dat het juist vrij normaal is dat er verschil zit tussen beide benen. Dit verschil wordt vaak kleiner naarmate men meer vermogen moet leveren (precies wat tjanssen ook beschrijft). Het verschil bij lagere vermogensvraag is eerder te verklaren in timing / coordinatie dan in kracht.
Heel herkenbaar vond ik dat, wel jammer dat ik speciaal een tweezijdige vermogensmeter had aangeschaft om eraan te gaan werken. Over een hele rit rij ik gemiddeld 54/46 of als het hard gaat 52/48. Vooral bij een laag vermogen is het verschil best groot en bij volle bak slaat het soms zelfs om in 49/51. Mijn rechterbeen staat scheef in mijn heup en mijn voet draait ook wat naar buiten en daardoor is er rond 12 uur heb ik een doodpunt bij een laag vermogen. Eigenlijk nooit een echt probleem bij fietsen. Bij het hardlopen speelt alleen de stabilisator op als ik heel veel sport, maar niets wat een paar sessies dryneedling niet oplost.
Gurby schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:58:
Ik zie het niet als een probleem hoor.
Misschien is het wat meer dan 'normaal', maar zijn daar cijfers van? Ik heb een klein beenlengteverschil (links korter), maar dat mag geen naam hebben. Dat had ik zonder bikefit niet eens geweten. Ik heb vroeger wel veel getennist.
De conclusie is vooral dat ik het bij dubbelzijdige vermoginsmeting moet houden ;)
Mooi excuus om voor het dure spul te gaan ;) Andere sporten kunnen ook je krachtverhouding beïnvloeden natuurlijk. Hoeveel tennissers zijn wel niet uit verhouding.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 10:10
Krachtverhouding in beide benen, hier loop ik al jaren tegenaan en het gaat met ups en downs. Simpel gezegd weet ik ook wel de oorzaak. Ik moet mn core meer trainen.

Met name toen ik nog wedstrijden reed moest ik om de zoveel tijd naar de manuele therapeut om mezelf recht te laten zetten. linker been liep sneller vol tijdens intensieve inspanning, eerder verzuurd en bij massage was mn linkerbeen veel gevoeliger dan rechts.

Wanneer ik mn core goed train heb ik hier minder snel last van en ben ik beter belastbaar, en trek ik mezelf minder snel scheef bij intensieve inspanning.

• Stefke
  • Laatst online: 06:34
Ik heb een Elite trainer met een voorwielsteun; kunststof unit die vlak op de grond staat. Ik zou deze op een simpel draaibaar plateautje willen zetten; heeft iemand dat al wel eens gemaakt, van 2 houten platen met een draaipunt erin? Kan zelf wat bedenken, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden :)
Gaat natuurlijk met name om de wijze waarop de 2 platen tov scharnieren/draaien, liefst zo cheapass mogelijk bijv. met een stuk draadeind met moeren oid. Gewoon om eens te kijken hoe sturen met de Zwift companion app werkt

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 24-02-2023 11:40 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@ Stefke, voor 35,- heb je de commerciele oplossing. De Smart variant heb ik zelf een keer voor 25,- op de kop getikt.

Overigens heb je bar weinig aan sturen in Zwift. Je kunt er alleen je positie op de weg mee beinvloeden. Je kunt geen bocht om. In een race kun je het gebruiken om draft mee te beinvloeden maar de meeste events blokkeren het gebruik van een stuur.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Stefke
  • Laatst online: 06:34
I know (tenminste voor zover ik er over gelezen heb) maar ik wilde het proberen voor weinig. Prijs valt heel erg mee voor zoiets? Maar goed, ik kijk nog even wat alternatieven. Hout heb ik liggen, draadeinden ook. Misschien als ik wat in elkaar flans dan kost t me niks en kan ik het even uitproberen (om dan ws. tot de conclusie te komen dat t niet veel toevoegt?)
Tnx voor de tip

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Neem aan dat anderen de zwift mail over de referrals ook gehad hebben?
Have a friend, co-worker, or family member who rides? Hook them up! With our new referral program, when they sign up, you’ll both earn a free month.
Ben ik nu heel gek als ik denk dat je met bijvoorbeeld dit forum, kunt regelen dat je per jaar toch wat gratis maandjes kunt rijden als je het slim regelt? Op de referral page kan je een nieuwe account maken maar er is ook een knop "sign in instead". Dat lijkt erop dat je dus als niet active rider ook een referral kan gebruiken... Iemand al eens geprobeerd dit?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-11 13:50
Al vanaf het begin toen ik gestart ben met Zwift (oktober) begreep ik vrij weinig van de ERG modus. Vandaag de stoute schoenen nog een keer aangetrokken en gestart met een Workout, maar toen ik bij het trappen van 145 watt op een cadans van 100 zat was ik er wel klaar mee.
Omdat ik inmiddels alle instellingen in Zwift heb bekeken (voor zover ik weet), ben ik even in de settings van mijn Wahoo Kickr Core gaan kijken. Daar stond het vinkje " Erg-modus snelheidssimulatie" uit , Erg-modus krachtrealisatie stond overigens wel uitgeschakeld.
Is er hier iemand , die ERG modus gebruikt, en kan checken hoe de settings op de betreffende Wahoo moeten staan? (komt het overeen met onderstaand screenshot?) Nadat ik het aangepast ging de workout overigens een stuk beter, en had ik niet het idee dat ik mijzelf het apenlazarus aan het trappen was :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U4ixbiwePqmre4kv7c0DhOFFMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoY8RYHM5mr2ftIHSMktkQVX.jpg?f=fotoalbum_large

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Beide maakt voor het trappen in Zwift niets uit. De eerste optie is alleen zodat er ook een "snelheid" wordt meegestuurd met de gegevens, gebaseerd op vermogen. Zwift doet hier niets mee.
Krachtegalisatie zorgt er alleen maar voor dat het getal wat ziet, wat je qua vermogen trapt, gelijkmatiger blijft. Onder de motorkap fluctueert dit nog steeds net zoveel omdat ERG aan de hand van je cadans en torque bepaald hoeveel weerstand je Kickr moet bieden om tot een wattage te komen.

Waar het bij jou waarschijnlijk mis is gegaan is een standaard "eerste ERG mode workout" valkuil en dat is wattage jagen. Als je dat probeert dan gaat het nooit echt lekker. ERG zorgt er voor dat wat voor een cadans je ook trapt, je altijd een bepaald wattage moet leveren. Dus kies een cadans waar je je lekker bij voelt en de rest wordt door de Kickr geregeld.
In jouw voorbeeld, als je geleidelijk van 100 vaan 80 was gegaan dan had je gemerkt dat in eerste instantie je wattage iets omlaag was gegaan, maar de Kickr zal dit gaan compenseren waardoor je nog steeds op de 140watt zou zijn uitgekomen.
Dus focus je op je cadans bij een ERG workout en ga niet zelf proberen te compenseren qua wattages.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-11 17:27
Met de INSIDER50 code krijg je nu €50 korting op de Zwift Hub, ook als je hem recent besteld hebt, weet ik uit eigen ervaring ;)

• Prulleman
@GertJan2012, waar je in ERG mode wel mee kan variëren, is de versnelling waar je inzit. In theorie maakt dit niks uit, maar in de praktijk vind de 1 een zware versnelling prettiger en de ander een lichte. Het verschil zit in de vliegwielsnelheid en daarmee het momentum wat invloed heeft als je even de druk van de pedalen haalt.

bij een zware versnelling, zal de hogere vliegwielsnelheid ervoor zorgen dat ERG mode niet zo snel aan de slag gaat om de weerstand aan te passen, andersom, bij een lage vliegwielsnelheid zal ERG mode sneller ingrijpen. Zelf rij ik eigenlijk altijd op het kleine blad in erg mode

Strava

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:26:
Neem aan dat anderen de zwift mail over de referrals ook gehad hebben?

[...]

Ben ik nu heel gek als ik denk dat je met bijvoorbeeld dit forum, kunt regelen dat je per jaar toch wat gratis maandjes kunt rijden als je het slim regelt? Op de referral page kan je een nieuwe account maken maar er is ook een knop "sign in instead". Dat lijkt erop dat je dus als niet active rider ook een referral kan gebruiken... Iemand al eens geprobeerd dit?
Ik wilde dit nog proberen. Wij hebben twee Zwift accounts dus op zich kan ik dat makkelijk testen. Ik had eigenlijk verwacht dat dit niet zou werken voor reeds betalende accounts inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 27-02-2023 12:42 ]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:23
Het mooie weer komt er aan, en we gaan weer met z'n allen lekker naar buiten toe..
Voordeeltje lijkt me nu dat de Tacx Neo 2T in de "aanbieding" te krijgen is..

Als ik mij goed herinner was die in september/oktober een kleine 150-200 euro duurder dan nu.
Hij staat nu voor 999 te koop namelijk.

Afgelopen maanden geen tijd/ruimte gehad om indoor te trainen vanwege verhuizing en verbouwingen, maar nu ik eenmaal gesettelt ben en de ruimte nu bijna klaar heb, wil ik toch overstag gaan om de Tacx Neo 2T aan te schaffen.

1 ding wordt mij nog niet echt duidelijk, ik wil gaan trainen met behulp van een laptop.
Laptop heeft bluetooth mogelijkheden, heb ik dan nog steeds de ANT+ module nodig voor mijn hartslag meter etc?

En hoevaak zwiften jullie in het buiten seizoen?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Prulleman
verstappen33 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:22:
Het mooie weer komt er aan, en we gaan weer met z'n allen lekker naar buiten toe..
Voordeeltje lijkt me nu dat de Tacx Neo 2T in de "aanbieding" te krijgen is..

Als ik mij goed herinner was die in september/oktober een kleine 150-200 euro duurder dan nu.
Hij staat nu voor 999 te koop namelijk.

Afgelopen maanden geen tijd/ruimte gehad om indoor te trainen vanwege verhuizing en verbouwingen, maar nu ik eenmaal gesettelt ben en de ruimte nu bijna klaar heb, wil ik toch overstag gaan om de Tacx Neo 2T aan te schaffen.

1 ding wordt mij nog niet echt duidelijk, ik wil gaan trainen met behulp van een laptop.
Laptop heeft bluetooth mogelijkheden, heb ik dan nog steeds de ANT+ module nodig voor mijn hartslag meter etc?

heeft je hartslag meter BT? wat is etc. en heeft etc BT?
Dan heb je geen ant+ dongle nodig.

De meeste moderne sensoren hebben zowel BT als ANT+, maar mijn paar jaar oude garmin HR borstband heeft bv enkel ANT+, die werkt dan niet.

Je kan wellicht je sensoren testen met je telefoon, (maar let op, sommige telefoons hebben ook ant+, mijn samsung S8 en S10 bv, maar de S22 niet (meer).

Strava

• verstappen33
Prulleman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:35:
[...]

heeft je hartslag meter BT? wat is etc. en heeft etc BT?
Dan heb je geen ant+ dongle nodig.

De meeste moderne sensoren hebben zowel BT als ANT+, maar mijn paar jaar oude garmin HR borstband heeft bv enkel ANT+, die werkt dan niet.

Je kan wellicht je sensoren testen met je telefoon, (maar let op, sommige telefoons hebben ook ant+, mijn samsung S8 en S10 bv, maar de S22 niet (meer).
Net even gecontroleerd, mijn hartslagmeter heeft inderdaad bluetooth. Betreft een Garmin HRM-Dual.
Ik heb dus geen ANT+ dongle meer nodig en kan de trainer + HR band gewoon connecten in bijvoorbeeld Zwift op mijn laptop.

Tnx!

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Ik vrij regelmatig. Ik fiets liever binnen op Zwift dan buiten door de regen. Of als het echt hard waait fiets ik liever binnen.

• verstappen33
Phydomir schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Ik vrij regelmatig. Ik fiets liever binnen op Zwift dan buiten door de regen. Of als het echt hard waait fiets ik liever binnen.
Ik ook, daarnaast denk ik dat ik effectiever train op een indoor trainer dan buiten..
Ik heb buiten ook wel eens trainingsschema's getracht te volgen, denk aan intervallen etc, maar buiten werkt dat net niet lekker, omdat je dan net een bocht, of stoplicht etc. tegenkomt.

En met Zwift kun je mooi steady je workout doorwerken zonder rekening te houden met verkeer, bochtjes, of andere oponthouden.

Ik zit er ook aan te denken om bij een fietsclub te gaan, die gaan weer per 1 april de weg op, heb voorgaande jaren ook wel eens met hun mee gefietst, maar dit is toch meer touren dan trainen op specifieke onderdelen.

Daarom zat ik er aan te denken om nu dus de Tacx te halen en dit als aanvulling op het buitenfietsen te doen, en dus 1-2x per week op de tacx, en 1-2x per week buiten mee fietsen met de club..

• GWBoes
  • Nu online
@verstappen33 Als ik het goed heb kan je de NEO 2T ook als veredelde ANT+ hub gebruiken. sensoren koppelen aan de trainer en die kan alles doorsturen naar Zwift via Bluetooth. Heb het zelf echter nooit geprobeerd omdat ik al een Ant+ dongle had.

Of ik buiten het seizoen op de trainer zit ligt maar net aan de vraag wanneer het seizoen start en eindigt. Fietsen is namelijk ook een wintersport O-) .
Maar vorig jaar in April nog 1 keer de fiets naar boven getild en daarna tot eind september alleen maar buiten gefietst.

Flickr - Strava

• verstappen33
GWBoes schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:39:
@verstappen33 Als ik het goed heb kan je de NEO 2T ook als veredelde ANT+ hub gebruiken. sensoren koppelen aan de trainer en die kan alles doorsturen naar Zwift via Bluetooth. Heb het zelf echter nooit geprobeerd omdat ik al een Ant+ dongle had.

Of ik buiten het seizoen op de trainer zit ligt maar net aan de vraag wanneer het seizoen start en eindigt. Fietsen is namelijk ook een wintersport O-) .
Maar vorig jaar in April nog 1 keer de fiets naar boven getild en daarna tot eind september alleen maar buiten gefietst.
Mijn trainingsruimte wordt primair de garage (waar de fiets al hangt), soms de woonkamer, of buiten onder de overkapping.
Gelukkig dus niet met de fiets naar boven of iets dergelijks, Indoor en Outdoor kan dus makkelijk gecombineerd worden.. Wiel erop of eraf is 1 minuutje werk..
Tacx klaarzetten hooguit 5 minuten.

• briswa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-11 12:20
Bij flinke regen of flinke wind wil ik nog wel eens binnen fietsen, maar dat was afgelopen seizoen eerder incidenteel. Soms plan ik de regenachtige dagen als rustdagen mits dat uitkomt. Ook gehad dat het qua planning beter uitkwam om binnen op de fiets te springen omdat ik stand-by moest staan voor het werk. Mijn voorkeur gaat wel uit naar: wanneer het kan dan naar buiten :)

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:38:
Ik heb buiten ook wel eens trainingsschema's getracht te volgen, denk aan intervallen etc, maar buiten werkt dat net niet lekker, omdat je dan net een bocht, of stoplicht etc. tegenkomt.
Je moet wel een beetje mazzel hebben met waar je woont en het een beetje goed plannen. Ik heb de mazzel dat ik binnen een kwartier op de Posbank ben, voor bijvoorbeeld vo2max trainingen en ook zowat direct op een dijk zit waar ik intervallen tot 20/25 minuten kan doen zonder verkeer of stoplichten.

• verstappen33
Phydomir schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:43:
[...]

Je moet wel een beetje mazzel hebben met waar je woont en het een beetje goed plannen. Ik heb de mazzel dat ik binnen een kwartier op de Posbank ben, voor bijvoorbeeld vo2max trainingen en ook zowat direct op een dijk zit waar ik intervallen tot 20/25 minuten kan doen zonder verkeer of stoplichten.
Ik woon ook letterlijk aan de rand van de stad, binnen 2 minuten ben ik op de boer en kan ik prima stukken fietsen waar ik weinig tot geen verkeer tegenkom.
Maar toch vind ik het lastig om echt een schema te volgen.
Het wordt dan meestal enkele elementen toepassen: bijvoorbeeld een blokje van 5-10 minuten in een bepaalde zone of cadans fietsen, of even een sprintje naar een plaatsnaambordje etc..
Dus ik wissel echt wel af, maar ik weet nog van heel wat jaren terug dat ik nog op de sportschool zat en gewoon op de spinningfiets zat, of een programma op de fietstrainer volgde het veel intensiever was dan wanneer ik buiten fiets..

Daarnaast vind ik het ook veel leuker om te touren, met af en toe een elementje erin zoals een sprintje, of een heuveltje, of in een hogere zone/cadans te zitten, maar vind het touren toch wel het leukste, gewoon lekker van de omgeving genieten en toch een redelijk tempo te kunnen fietsen..

Het echte trainen op onderdelen wil ik dus ook binnen doen, om zodoende meer kracht en uithoudingsvermogen te ontwikkelen.. Dat kan prima door korte sessies van een uur op specifieke onderdelen te trainen..

En daar heb ik dan buiten weer profijt van omdat ik de bulten sneller over kom, of dat de gemiddelde snelheid omhoog gaat omdat ik meer wattage kan trappen etc..

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
verstappen33 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Ik woon ook letterlijk aan de rand van de stad, binnen 2 minuten ben ik op de boer en kan ik prima stukken fietsen waar ik weinig tot geen verkeer tegenkom.
Maar toch vind ik het lastig om echt een schema te volgen.
Het wordt dan meestal enkele elementen toepassen: bijvoorbeeld een blokje van 5-10 minuten in een bepaalde zone of cadans fietsen, of even een sprintje naar een plaatsnaambordje etc..
Dus ik wissel echt wel af, maar ik weet nog van heel wat jaren terug dat ik nog op de sportschool zat en gewoon op de spinningfiets zat, of een programma op de fietstrainer volgde het veel intensiever was dan wanneer ik buiten fiets..

Daarnaast vind ik het ook veel leuker om te touren, met af en toe een elementje erin zoals een sprintje, of een heuveltje, of in een hogere zone/cadans te zitten, maar vind het touren toch wel het leukste, gewoon lekker van de omgeving genieten en toch een redelijk tempo te kunnen fietsen..

Het echte trainen op onderdelen wil ik dus ook binnen doen, om zodoende meer kracht en uithoudingsvermogen te ontwikkelen.. Dat kan prima door korte sessies van een uur op specifieke onderdelen te trainen..

En daar heb ik dan buiten weer profijt van omdat ik de bulten sneller over kom, of dat de gemiddelde snelheid omhoog gaat omdat ik meer wattage kan trappen etc..
Is dit dan niet automatisch het idee van veel zone 2 trainen? (Touren buiten) En dan af en toe de sprints of vo2max sessies enzo binnen of in de grote rit verwerken (liever beetje richting einde).

• verstappen33
Buitenspel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Is dit dan niet automatisch het idee van veel zone 2 trainen? (Touren buiten) En dan af en toe de sprints of vo2max sessies enzo binnen of in de grote rit verwerken (liever beetje richting einde).
Klopt, maar daarnaast zit ik ook vaak met het issue "tijd"..
Mijn vrouw werkt wisselende diensten, dus het kan zomaar voorkomen dat ik een week lang niet buiten kan fietsen omdat zij de avond dienst heeft, en ik thuis moet zijn voor de kinderen.
Dan is het ook wel fijn als je effe een uurtje op de fiets kunt stappen.

Of wanneer het weer zeer slecht is, ik ga namelijk niet met flinke regen effe lekker fietsen. Een kort zomers buitje vind ik niet erg, maar langdurige regen is echt een no-go voor mij..

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11 10:15
GertJan2012 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:18:
Al vanaf het begin toen ik gestart ben met Zwift (oktober) begreep ik vrij weinig van de ERG modus. Vandaag de stoute schoenen nog een keer aangetrokken en gestart met een Workout, maar toen ik bij het trappen van 145 watt op een cadans van 100 zat was ik er wel klaar mee.
Omdat ik inmiddels alle instellingen in Zwift heb bekeken (voor zover ik weet), ben ik even in de settings van mijn Wahoo Kickr Core gaan kijken. Daar stond het vinkje " Erg-modus snelheidssimulatie" uit , Erg-modus krachtrealisatie stond overigens wel uitgeschakeld.
Is er hier iemand , die ERG modus gebruikt, en kan checken hoe de settings op de betreffende Wahoo moeten staan? (komt het overeen met onderstaand screenshot?) Nadat ik het aangepast ging de workout overigens een stuk beter, en had ik niet het idee dat ik mijzelf het apenlazarus aan het trappen was :+
[Afbeelding]
Beide opties zijn gewoon persoonlijke voorkeuren. ERG-Modus Snelheidssimulatie aan zal je snelheid berekenen op basis van je wattage. Bij Krachtegalisatie gooit die er tijdens de training gewoon een langer gemiddelde overheen waardoor het lijkt dat je een heel constant wattage trapt, dat oogt wat rustiger. In ERG-Modus gaat je wattage niet omhoog als je sneller gaat trappen dus waarom je het gevoel heb dat je jezelf het apenlazarus trapt begrijp ik niet helemaal. Het mooie aan ERG is juist dat je zelf kan bepalen hoe snel je trapt en je altijd nog het wattage trapt wat je ingesteld hebt (of ingesteld wordt als je een training volgt).

[ Voor 17% gewijzigd door JEROENrgfgf op 28-02-2023 10:03 ]

• Buitenspel
verstappen33 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Klopt, maar daarnaast zit ik ook vaak met het issue "tijd"..
Mijn vrouw werkt wisselende diensten, dus het kan zomaar voorkomen dat ik een week lang niet buiten kan fietsen omdat zij de avond dienst heeft, en ik thuis moet zijn voor de kinderen.
Dan is het ook wel fijn als je effe een uurtje op de fiets kunt stappen.

Of wanneer het weer zeer slecht is, ik ga namelijk niet met flinke regen effe lekker fietsen. Een kort zomers buitje vind ik niet erg, maar langdurige regen is echt een no-go voor mij..
Dan doe je toch binnen en buiten? Binnen is snel, zeker als je je trainer kan laten staan. Buiten als het mooi weer is en je meer tijd hebt?

Enige nadeel is dat je zwift dan niet kan pauzeren in de zomer.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
JEROENrgfgf schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Het mooie aan ERG is juist dat je zelf kan bepalen hoe snel je trapt en je altijd nog het wattage trapt wat je ingesteld hebt (of ingesteld wordt als je een training volgt).
Ik begrijp wel dat ERG modus in het begin verwarrend is als je net start met indoor fietsen.

IMO helpt het om goed te begrijpen wat 'wattage' is en hoe het tot stand komt. In mijn eigen woorden:

- Wattage is de energie eenheid waarin we output meten
- Wattage is 'kracht' (= torque) * RPM

Je kunt dus 200 watt trappen met 50 rpm, maar dan zul je veel kracht op de pedalen moeten zetten.
Je kunt ook 200 watt trappen met 100 rpm, maar dan zal elke pedaalomwenteling veel lichter aanvoelen op je spieren.

Het enige dat ERG doet is zorgen dat de output op 200 watt blijft. Dat betekent dat de variabele die ERG aanstuurt de weerstand (torque) van de trainer is. De RPM blijf je namelijk zelf bepalen.

Met ERG kun je dus heel makkelijk zelf bepalen hoeveel weerstand je wilt voelen in de pedalen. Als je langzamer gaat fietsen, wordt de weerstand automatisch hoger. Ga je harder trappen, dan wordt de weerstand lager. In beide gevallen zorgt de smart trainer er altijd voor dat de output rond de 200 watt blijft.

Ik hoor de meeste vaste gasten van dit topic nu al denken 'DUH, dat weet toch iedereen'? Maar voor nieuwe fietser kan bovenstaande inzichtelijk zijn.

• Buitenspel
Requiem19 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Ik begrijp wel dat ERG modus in het begin verwarrend is als je net start met indoor fietsen.

IMO helpt het om goed te begrijpen wat 'wattage' is en hoe het tot stand komt. In mijn eigen woorden:

- Wattage is de energie eenheid waarin we output meten
- Wattage is 'kracht' (= torque) * RPM

Je kunt dus 200 watt trappen met 50 rpm, maar dan zul je veel kracht op de pedalen moeten zetten.
Je kunt ook 200 watt trappen met 100 rpm, maar dan zal elke pedaalomwenteling veel lichter aanvoelen op je spieren.

Het enige dat ERG doet is zorgen dat de output op 200 watt blijft. Dat betekent dat de variabele die ERG aanstuurt de weerstand (torque) van de trainer is. De RPM blijf je namelijk zelf bepalen.

Met ERG kun je dus heel makkelijk zelf bepalen hoeveel weerstand je wilt voelen in de pedalen. Als je langzamer gaat fietsen, wordt de weerstand automatisch hoger. Ga je harder trappen, dan wordt de weerstand lager. In beide gevallen zorgt de smart trainer er altijd voor dat de output rond de 200 watt blijft.

Ik hoor de meeste vaste gasten van dit topic nu al denken 'DUH, dat weet toch iedereen'? Maar voor nieuwe fietser kan bovenstaande inzichtelijk zijn.
Een ander verwarrend topic, trainer difficulty:
- Lager zetten maakt fietsen niet makkelijker, je moet nog steeds dezelfde hoeveelheid watt produceren om dezelfde afstand af te leggen. Je trainer simuleert alleen in mindere mate de helling. Kortom, de trainer "schakelt" voor jou, zodat jij minder hoeft te schakelen.

• Requiem19
  • Nu online
Buitenspel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Een ander verwarrend topic, trainer difficulty:
- Lager zetten maakt fietsen niet makkelijker, je moet nog steeds dezelfde hoeveelheid watt produceren om dezelfde afstand af te leggen. Je trainer simuleert alleen in mindere mate de helling. Kortom, de trainer "schakelt" voor jou, zodat jij minder hoeft te schakelen.
Ja, dat blijft ook een punt dat terugkeert en dat onduidelijk is. Voor zover ik weet speelt dit alleen in Zwift (?), of misschien ook in andere online trainingsprogramma's? Voor bijvoorbeeld Trainerroad speelt dit niet.

Hoe ik dit voor mezelf de eerste keer probeerde uit te leggen was:

- Sommige bergen zijn zo steil dat je zelfs in je lichtste versnelling heel zwaar trapt (lage cadans, veel druk op je spieren
- Met 50 rpm een berg opfietsen brandt de meeste mensen vrij snel op
- Met trainer difficulty lager wordt, precies zoals jij zegt, dat effect verlaagd. De berg wordt extra steil, of je versnellingen worden op magische wijze ineens vee lichter

- Het effect is dat je de berg die je eerst met 50rpm opreed, nu ineens in dezelfde versnelling op 80 rpm omhoog rijdt. Dat voelt veel lichter
- Je virtuele snelheid wordt nog steeds bepaald op basis van je wattage. Voor je snelheid in game maakt het dus geen drol uit
- MAAR, het fietst wel veel makkelijker, waardoor je dit langer kunt volhouden....

• Prulleman
Op 100% heb je stukken op de Alpe met 15%, die dan ook als 15 % naar je trainer worden gestuurd.

15% is met bv 34/34 nog maar net te doen (250 watt, 60 RPM als je niet te zwaar bent). Met 39/28 wordt het wel lastig als je geen 300 watt kan trappen, dan zakt je cadans naar onder de 40...

Zwift heeft hiervoor een oplossing, als je de diffictulty op 50% zet, dan is dat stuk van 15% , nog maar 7,5 %, het is echter wel langer geworden, om het eerlijk te houden. (ik geloof niet dat je het zo kan omrekenen dat de helft van de steiging dan de dubbele afstand wordt, volgens mij is het nog wat meer, maar daar zal vast een slimme realistische formule achter zitten.

in het kort, je kan dus 1 km op 15% rijden, maar als je dat niet red met je versnellingen kan je ook 2-3(ongeveer) km op 7,5% rijden als je de diffculty omlaag zet.

je hoeft dus niet perse een bergverzet te monteren om te zwiften :)

(en het is inderdaad iets specifieks voor zwift, voor zover ik weet hebben andere dit niet, of heet het in ieder geval anders)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 28-02-2023 13:16 ]

Strava

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:15:
Op 100% heb je stukken op de Alpe met 15%, die dan ook als 15 % naar je trainer worden gestuurd.

15% is met bv 34/34 nog maar net te doen (250 watt, 60 RPM als je niet te zwaar bent). Met 39/28 wordt het wel lastig als je geen 300 watt kan trappen, dan zakt je cadans naar onder de 40...

Zwift heeft hiervoor een oplossing, als je de diffictulty op 50% zet, dan is dat stuk van 15% , nog maar 7,5 %, het is echter wel langer geworden, om het eerlijk te houden. (ik geloof niet dat je het zo kan omrekenen dat de helft van de steiging dan de dubbele afstand wordt, volgens mij is het nog wat meer, maar daar zal vast een slimme realistische formule achter zitten.

in het kort, je kan dus 1 km op 15% rijden, maar als je dat niet red met je versnellingen kan je ook 2-3(ongeveer) km op 7,5% rijden als je de diffculty omlaag zet.

je hoeft dus niet perse een bergverzet te monteren om te zwiften :)

(en het is inderdaad iets specifieks voor zwift, voor zover ik weet hebben andere dit niet, of heet het in ieder geval anders)
Ja, of Zwift draait het dus om en geef je virtueel een 30-42 verzet ipv 34/34 verzet, wat hetzelfde effect zou geven qua cadans.

• Prulleman
Requiem19 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Ja, of Zwift draait het dus om en geef je virtueel een 30-42 verzet ipv 34/34 verzet, wat hetzelfde effect zou geven qua cadans.
je verzet is je verzet, en daarmee trap je je vliegwiel met een bepaalde snelheid rond. met je fysieke versnellingen heb je daar invloed op, Zwift geeft alleen signalen naar je trainer over de weerstand.

dit is wat ze er zelf over zeggen:
Trainer Difficulty is set to 50% by default, which is why Zwift says it “treats the gradient as half of the true grade.” So when you hit a 10% climb in Zwift, your trainer is only giving you the resistance of a 5% climb.
bron: https://zwiftinsider.com/...ficulty-setting-in-zwift/

las daar ook nog deze, dat is wel interessant bij wedstrijden:
The problem comes when you’re racing against others who have their Trainer Difficulty set low, or perhaps are riding dumb trainers with a constant resistance. These riders will have the resistance needed to go hard on the descents, while you’re spinning out.

Trainer Difficulty can help here. Try lowering it to 25-40% when racing. This will make hills seem less steep, and allow you to put more power into the downhills. Give it a try and tweak the setting until it feels good to you.

Strava

• Mistraller
Requiem19 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:06:
[...]

Ja, dat blijft ook een punt dat terugkeert en dat onduidelijk is. Voor zover ik weet speelt dit alleen in Zwift (?), of misschien ook in andere online trainingsprogramma's? Voor bijvoorbeeld Trainerroad speelt dit niet.

Hoe ik dit voor mezelf de eerste keer probeerde uit te leggen was:

- Sommige bergen zijn zo steil dat je zelfs in je lichtste versnelling heel zwaar trapt (lage cadans, veel druk op je spieren
- Met 50 rpm een berg opfietsen brandt de meeste mensen vrij snel op
- Met trainer difficulty lager wordt, precies zoals jij zegt, dat effect verlaagd. De berg wordt extra steil, of je versnellingen worden op magische wijze ineens vee lichter

- Het effect is dat je de berg die je eerst met 50rpm opreed, nu ineens in dezelfde versnelling op 80 rpm omhoog rijdt. Dat voelt veel lichter
- Je virtuele snelheid wordt nog steeds bepaald op basis van je wattage. Voor je snelheid in game maakt het dus geen drol uit
- MAAR, het fietst wel veel makkelijker, waardoor je dit langer kunt volhouden....
Ik weet dat ik inmiddels steeds meer in de minderheid kom...maar ik fiets hier nog altijd prima op een wheelon trainer. Op 100% gaat mijn wiel, zeker als het al wat vuil is, slippen boven 10% helling. Dan lever ik dus watts die niet geregistreerd worden en het voelt rottig.
Mijn trainer kan makkelijk 15% helling simuleren, maar dat gaat alleen goed als ik dus ook mijn band helemaal netjes schoon en vetvrij heb gemaakt. (en dat is dus meestal niet zo :+ )
Waarom wheelon? Omdat ik het onzin vind om die dure Bushido af te danken en omdat mijn vrouw er met een 9spd ook op wil rijden soms.

---------------

• GWBoes
  • Nu online
@Requiem19 bedoelt deze tabel:
https://zwiftinsider.com/trainer-difficulty-gear-ratio/

Je verhoogt het toerental bij hetzelfde vermogen. Net zoals je bij een kortere overbrengingsverhouding zou hebben. Met de juiste difficulty setting kan je dus je 39-25 als een 34-28 simuleren.
Ik heb hem gewoon op 100% staan. mag van mij nog wel wat zwaarder want heb het idee dat ik met een 34-32 sneller trap dan in het echt.

Flickr - Strava

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

De oorspronkelijke reden achter trainer difficulty is overigens bij mijn weten niet om te helpen in verzet keuze (hoewel het hier zeker ook bij helpt zoals @Prulleman aangeeft) maar omdat, zeker in de begin dagen van Zwift, het heel gebruikelijk was dat een trainer slechts 8% helling kon simuleren. Wanneer je dan dus 100% difficulty had voelde zou je op zo'n trainer geen verschil meer voelen tussen 8% en 16% want je was al capped op de max van je trainer. Met trainer difficulty op 50% kon zo'n trainer dus tot 16% anders laten aanvoelen.

Inmiddels is deze reden nauwelijks nog relevant met moderne trainers maar zijn er dus allerlei andere toepassingen waarbij het toch een handige setting is.
Requiem19 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:06:
[...]

...
De meeste sim software heeft een dergelijke optie, soms heet deze anders. In Rouvy heet het geloof ik "Grade Adjustment" in Fullgaz "Slope Scaling" en die laatste heeft zelfs aparte settings voor uphill en downhill. Trainerroad uiteraard niet want die werkt alleen in ERG mode, op Zwift in ERG mode doet deze optie natuurlijk ook niets.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 28-02-2023 15:14 ]

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023

Ook 2 x per week.

Als mevrouw Roskabouter 's avonds de hort op is (lees sporten of hockeyen) dan moet er iemand bij de kinderen blijven. Dan kan ik net zo goed een blokje binnen trainen.

• Martinique
Vraagje, ik heb een nette carbon racefiets van Canyon. Deze staat nu op de smarttrainer en mijn vrouw wil deze ook af en toe gebruiken. Dan zal wel het zadel omlaag moeten. Denken jullie dat dit schadelijk is voor de fiets om elke keer van hoogte te wisselen? (Uiteraard wel het aandraaimoment in acht houdend.)

Ik zie het niet zitten om elke keer fietsen te wisselen, want:
- Trainer staat op de 1e verdieping, daar is geen ruimte om de ongebruikte fiets te stallen
- Zij 10, ik 11 speed
- Zij quick release, ik thru axle
- Gedoe

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw27424a10/images/top/3366_TOP-3/2022/3366_TOP-3_endurace_cf-sl-8-disc-di2_gy-bk_seat-clamp.jpg

• Joindry

Joindry

Martinique schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:33:
Vraagje, ik heb een nette carbon racefiets van Canyon. Deze staat nu op de smarttrainer en mijn vrouw wil deze ook af en toe gebruiken. Dan zal wel het zadel omlaag moeten. Denken jullie dat dit schadelijk is voor de fiets om elke keer van hoogte te wisselen? (Uiteraard wel het aandraaimoment in acht houdend.)

Ik zie het niet zitten om elke keer fietsen te wisselen, want:
- Trainer staat op de 1e verdieping, daar is geen ruimte om de ongebruikte fiets te stallen
- Zij 10, ik 11 speed
- Zij quick release, ik thru axle
- Gedoe

[Afbeelding]
Hoeveel is "elke keer"? Op zich (mechanisch)zou ik het afraden, zeker als het zich frequent voordoet.

Daarenboven:
Met alleen de zadelhoogte aan te passen, kan het toch geen goede pasvorm zijn voor je vrouw? Zadelbreedte, breedte stuur, reach/stack?

• Martinique
Joindry schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Hoeveel is "elke keer"? Op zich zou ik het afraden, zeker als het zich frequent voordoet.

Daarenboven:
Met alleen de zadelhoogte aan te passen, kan het toch geen goede pasvorm zijn voor je vrouw? Zadelbreedte, breedte stuur, reach/stack?
Geen idee hoe vaak dat in de praktijk gaat zijn maar ik verwacht elke week een keer / om de 2 weken.
Daarnaast zijn de zaken die je noemt qua pasvorm niet echt een issue denk ik, redelijk zelfde bouw. Kortere benen, wat langer bovenlichaam. Niet optimaal misschien maar wat mij betreft wat minder belangrijk bij binnenfietsen? We zijn ook geen professionals. Het wisselen vind ik echt te veel gedoe.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Martinique schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:52:
[...]

Geen idee hoe vaak dat in de praktijk gaat zijn maar ik verwacht elke week een keer / om de 2 weken.
Daarnaast zijn de zaken die je noemt qua pasvorm niet echt een issue denk ik, redelijk zelfde bouw. Kortere benen, wat langer bovenlichaam. Niet optimaal misschien maar wat mij betreft wat minder belangrijk bij binnenfietsen? We zijn ook geen professionals. Het wisselen vindt ik echt te veel gedoe.
Juist bij indoor fietsen is de afstelling belangrijk. Je zit veel statischer dan buiten, dus ieder verschil in zadelhoogte, zadel en reach ga je merken.

Als je vrouw maar incidenteel rijdt, en kortere stukjes, dan kan het eventueel. Maar geloof me, je voelt het snel genoeg als de fiets fout afgesteld is.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:34
Dat vind ik wel een heel stevige prijs voor een toestel van 2,5j oud..

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-11 16:50
Groepstrainingen door hoogstwaarschijnlijk baanrenners. Die dingen hebben echt op hun donder gehad denk ik.

• The_Nickman
  • Laatst online: 26-09 16:10
Martinique schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:52:
[...]

Daarnaast zijn de zaken die je noemt qua pasvorm niet echt een issue denk ik, redelijk zelfde bouw. Kortere benen, wat langer bovenlichaam. Niet optimaal misschien maar wat mij betreft wat minder belangrijk bij binnenfietsen? We zijn ook geen professionals. Het wisselen vind ik echt te veel gedoe.
Voor mijn vrouw heb ik een extra zadelpen en vrouwenzadel gekocht. Tape op de pennen om de hoogte te onthouden. Als zij wil Zwiften verwissel ik de pen en kan ze gaan.
De afstelling zal niet helemaal perfect zijn, maar voor die paar keer dat ze 30-60 minuten wat gaat fietsen is het goed genoeg.
Het is wel een aluminium fiets, dus die is misschien wat minder gevoelig voor het regelmatig los en vastmaken.

• GertJan2012
Is er iemand die toevallig weet of er een opzegtermijn voor Zwift is? Vanaf april wil ik echt alleen nog maar buiten gaan fietsen dus heb ik geen Zwift meer nodig. Tot die tijd wil ik graag nog wel Zwiften. Kan er nergens echt iets concreet over terugvinden, en ben dus bang om nu m'n abbo op te zeggen met het gevolg dat ik er gelijk niet meer in kan. Ik heb overigens wel begrepen dat als je je subscription opzegt, je data niet wordt verwijder (dus Level e.d.) , dat is een fijne gedachte.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-11 18:19
GertJan2012 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:14:
Is er iemand die toevallig weet of er een opzegtermijn voor Zwift is? Vanaf april wil ik echt alleen nog maar buiten gaan fietsen dus heb ik geen Zwift meer nodig. Tot die tijd wil ik graag nog wel Zwiften. Kan er nergens echt iets concreet over terugvinden, en ben dus bang om nu m'n abbo op te zeggen met het gevolg dat ik er gelijk niet meer in kan. Ik heb overigens wel begrepen dat als je je subscription opzegt, je data niet wordt verwijder (dus Level e.d.) , dat is een fijne gedachte.
Is gewoon maandelijks, dus afhankelijk wanneer je het abonnement begonnen bent voor de betaling van de volgende maand opzeggen...

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:00
replica17 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Is gewoon maandelijks, dus afhankelijk wanneer je het abonnement begonnen bent voor de betaling van de volgende maand opzeggen...
En je maand wordt gewoon afgemaakt. Je verliest niet de toegang als je voor het einde van je maand opzegt.

• J-M-T
  • Laatst online: 04-11 21:19
En handig om te weten dat je kan pauzeren en kan opzeggen en in beide gevallen blijft je data behouden.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Via de website onder account en billing net opgezegd. Ik betaal elke eerste van de maand dus deze maand kan ik nog rijden. Let op dat je wel cancel doet en geen pauze, want dan wordt het account en dus ook de betaling na een aantal weken weer actief. Elk jaar doe ik dit om vervolgens in het najaar weer te beginnen.

• Mistraller
Mooier nog, elke maand mag je gewoon weer 25km trial ride doen. En als je de 25km bereikt kan je gewoon doorrijden tot je het beu bent, even de melding wegklikken. Zolang je je rit niet afsluit blijft ie actief. Je spaart alleen geen drops en bonus XP buiten je trial kilometers meer. Dus elke maand 1 flinke rit is geen probleem.

---------------

• GertJan2012
Mistraller schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Mooier nog, elke maand mag je gewoon weer 25km trial ride doen. En als je de 25km bereikt kan je gewoon doorrijden tot je het beu bent, even de melding wegklikken. Zolang je je rit niet afsluit blijft ie actief. Je spaart alleen geen drops en bonus XP buiten je trial kilometers meer. Dus elke maand 1 flinke rit is geen probleem.
Die doe ik dan liever buiten :) Bovendien ruim ik al m’n Wahoo Kickr wel op zodra het zwift seizoen ten einde is.

• Mistraller
GertJan2012 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Die doe ik dan liever buiten :) Bovendien ruim ik al m’n Wahoo Kickr wel op zodra het zwift seizoen ten einde is.
Ja ik ook, maar soms is het echt rotweer of kan ik het niet combineren met standby dienst en dan is het wel eens handig. Ding staat hier gewoon altijd in de garage.

---------------

• Cloclo100
Ik heb Zwift overboord gegooid en heb nu al een paar weken mijn Tacx Neo Bike gekoppeld met mijn Edge toestel om zo workouts te doen. Ik zat toch alleen maar Netflix te kijken en dan was het wel een dure grap.

Dat ging op zich vrij goed, maar nu heb ik al een paar dagen problemen met workouts. Ik heb wel een software update op de Edge voorbij zien komen en geïnstalleerd, maar ik zit niet in het Beta programma dus ga er vanuit dat die zou moeten werken. Hebben nog andere Tacx Neo Bike gebruikers ERG issues? Er klopt niks van de getrapte waardes en ik rij bv. Veel te hard voor het vermogen wat ik trap. Aan de andere kant, bij een zwaarder blokje moet ik veel te hard trappen, er zit geen consistentie in. Ik heb ook de Tacx app niet open staan of met andere toestellen verbinding, ik snap er niks van. Je kan het toestel ook niet calibreren, dus ik loop wat vast. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulk7NDUyz00_RZHu7Hptfyb6Tfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAvoAms8F1PtHAaKuVBNCeRK.jpg?f=fotoalbum_large

• Prulleman
Cloclo100 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:10:
Ik heb Zwift overboord gegooid en heb nu al een paar weken mijn Tacx Neo Bike gekoppeld met mijn Edge toestel om zo workouts te doen. Ik zat toch alleen maar Netflix te kijken en dan was het wel een dure grap.

Dat ging op zich vrij goed, maar nu heb ik al een paar dagen problemen met workouts. Ik heb wel een software update op de Edge voorbij zien komen en geïnstalleerd, maar ik zit niet in het Beta programma dus ga er vanuit dat die zou moeten werken. Hebben nog andere Tacx Neo Bike gebruikers ERG issues? Er klopt niks van de getrapte waardes en ik rij bv. Veel te hard voor het vermogen wat ik trap. Aan de andere kant, bij een zwaarder blokje moet ik veel te hard trappen, er zit geen consistentie in. Ik heb ook de Tacx app niet open staan of met andere toestellen verbinding, ik snap er niks van. Je kan het toestel ook niet calibreren, dus ik loop wat vast. Iemand tips?

[Afbeelding]
Je zit met je power in de target zone toch? Of bedoel je dat je geen 27 km per kan rijden met die watts? Voor een workout op power maakt dat in theorie niet uit, maar de ( berekende) snelheid kan op verschillende manieren tot stand komen, vliegwiel snelheid (dan ben je sterk afhankelijk van de versnelling waar je in trapt.. ) op een neo bike met virtuele versnellingen is dat wellicht nog wat ingewikkelder... Of het wordt berekend aan de hand van je power, in principe stuurt je trainer geen snelheid mee, of een berekende snelheid. Je Garmin rapporteert dan de snelheid die binnenkomt, bij geen snelheid manier wellicht zelf ook een berekening doen aan de hand van power, maar daar twijfel ik aan of dat ook realtime gebeurt.

Bij een kickr kan je instellen via de app :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xeFe6VUJVR6TFptPqAGcIAmCuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sVIrNYzAaumAljOJD5bKd4B.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

• Cloclo100
Ja die snelheid klopt helemaal niet omdat ik zeer licht aan het trappen was. De Erg modus kan je helaas niet aan of uit zetten bij een Edge toestel. Ook in de tacx app is het maar allemaal summier. Maar ook omgekeerd nogmaals, in power z3 kwam ik bijna in een spiral of death terecht, hij deed dus wel degelijk een aanpassing intern want ik heb geen versnellingen aangeraakt. Ik heb de indruk dat de krachtmeting totaal niet klopt.. Voorgaande trainingen klopte mijn snelheid bijna identiek met de snelheid die ik buiten rij met die wattages. Vreemd

Misschien zijn er wel neo bike riders waar dit een belletje doet rinkelen? 😅

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-11 16:17
Ik gebruik het op dezelfde wijze. (EDGE 830)

Soms trap ik ook vermogens waarbij ik denk......hier klopt iets niet. Ik start de workokut dan opnieuw.

Je dient in je Edge de verhouding van je verzet op te geven (bijvoorbeeld 42/16=2,62). Dan wordt je snelheid realistisch weergegeven.

• Cloclo100
Stillekracht schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:54:
Ik gebruik het op dezelfde wijze. (EDGE 830)

Soms trap ik ook vermogens waarbij ik denk......hier klopt iets niet. Ik start de workokut dan opnieuw.

Je dient in je Edge de verhouding van je verzet op te geven (bijvoorbeeld 42/16=2,62). Dan wordt je snelheid realistisch weergegeven.
Ik heb hier helemaal niets aan aangepast en dit ging weken goed. Die verhoudingen maken toch niet uit als je in ERG modus rijdt of vergis ik me?

• Stillekracht
Qua vermogen niet. Qua snelheid wat hij weergeeft wel. Of dat interessant is, is een andere vraag.

• Koploper07
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:12
Beste Tweakers,

Ik zit met een dilemma en hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Ik ben van plan om een Zwift Hub aan te schaffen welke door mijzelf en mijn vrouw gebruikt zullen gaan worden.
Ikzelf maak gebruik van een shimano 11sp 11-32t en mijn vrouw van een shimano 9sp 11-28t

Mijn vorige racefiets heb ik ook nog in bezit en maakt gebruik van 10 speed 11-28t

Wat zouden jullie mij adviseren? Kan ik de Zwift Hub 9 speed aanschaffen en daar mijn 10 speed cassette op monteren (of andersom) zodat ik alleen maar van cassette hoeft te wisselen of gaat dat niet lukken.

Of adviseren jullie mij iets anders?
Ik hoor het graag

• Buitenspel
Koploper07 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:55:
Beste Tweakers,

Ik zit met een dilemma en hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Ik ben van plan om een Zwift Hub aan te schaffen welke door mijzelf en mijn vrouw gebruikt zullen gaan worden.
Ikzelf maak gebruik van een shimano 11sp 11-32t en mijn vrouw van een shimano 9sp 11-28t

Mijn vorige racefiets heb ik ook nog in bezit en maakt gebruik van 10 speed 11-28t

Wat zouden jullie mij adviseren? Kan ik de Zwift Hub 9 speed aanschaffen en daar mijn 10 speed cassette op monteren (of andersom) zodat ik alleen maar van cassette hoeft te wisselen of gaat dat niet lukken.

Of adviseren jullie mij iets anders?
Ik hoor het graag
De casette die je koopt bij een zwift hub zit niet vast. Dat is een losse casette en daar kan je zelf een andere op zetten.

• Cloclo100
Stillekracht schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:38:
Qua vermogen niet. Qua snelheid wat hij weergeeft wel. Of dat interessant is, is een andere vraag.
Als ik duizenden euro's in het "ecosysteem" van Garmin stop verwacht ik ook dat alles naar behoren werkt, inclusief geschatte snelheid. Nu heb ik geen flauw idee of vermogen en/of snelheid klopte, ik moest veel te zwaar trappen voor mijn Z3 dus ik schat dat alles door mekaar gemixt was. In de tacx app heb ik mijn fietsgewicht en verzet mooi ingegeven en dit zou dan ook naar de edge moeten gepusht worden. En niet dat ik maar weer Zwift moet gaan betalen omdat zij hun zaakjes wel in orde hebben 🤪.

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Als ik duizenden euro's in het "ecosysteem" van Garmin stop verwacht ik ook dat alles naar behoren werkt, inclusief geschatte snelheid. Nu heb ik geen flauw idee of vermogen en/of snelheid klopte, ik moest veel te zwaar trappen voor mijn Z3 dus ik schat dat alles door mekaar gemixt was . In de tacx app heb ik mijn fietsgewicht en verzet mooi ingegeven en dit zou dan ook naar de edge moeten gepusht worden. En niet dat ik maar weer Zwift moet gaan betalen omdat zij hun zaakjes wel in orde hebben 🤪.
Dat zou op je weerstand (=vermogen) geen invloed moeten hebben toch?

• Cloclo100
Nee je hebt gelijk, alles werkt perfect zo 😅. Het ding was/is compleet ontregeld en wou gewoon even weten van mede eigenaars of hen ook problemen hadden en/of een oplossing wisten. Te meer omdat er ook nog een update was geweest op de edge voor ik begon.

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:41:
Nee je hebt gelijk, alles werkt perfect zo 😅. Het ding was/is compleet ontregeld en wou gewoon even weten van mede eigenaars of hen ook problemen hadden en/of een oplossing wisten. Te meer omdat er ook nog een update was geweest op de edge voor ik begon.
Zucht, dat zeg ik niet.

Ik zeg dat je probleem ergens anders zit, maar jr hebt niet veel interesse in normale communicatie, dus succes :).

• Cloclo100
Requiem19 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:44:
[...]

Zucht, dat zeg ik niet.

Ik zeg dat je probleem ergens anders zit, maar jr hebt niet veel interesse in normale communicatie, dus succes :).
Ik vond jouw reactie anders ook maar summier. Ik probeer er net achter te komen waar het probleem zit bij medetweakers..

• Koploper07
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:12
Buitenspel schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:15:
[...]

De casette die je koopt bij een zwift hub zit niet vast. Dat is een losse casette en daar kan je zelf een andere op zetten.
Duidelijk, maar als ik een 11 speed koop en ik zet een 9 speed op de body moeten daar denk ik nog wel spacers tussen?

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Koploper07 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Duidelijk, maar als ik een 11 speed koop en ik zet een 9 speed op de body moeten daar denk ik nog wel spacers tussen?
De uitdaging zit hem vooral in de ketting die je gebruikt. De binnenbreedte van 9, 10 en 11 speed wijkt af. Een 11 ketting is iets smaller.

De body van een 9 en 11 cassette is even breed, het verschil zit hem in de afstand tussen de kransjes. Vandaar is een smallere ketting benodigd. Ik zou dan ook denken dat spacers niet benodigd zijn.

In principe zou een 11 speed ketting op een 9 body kunnen, maar andersom niet. Het is überhaupt niet ideaal en ik vrees dat je wat zal moeten pielen voordat hij lekker schakelt met je 11speed shifters.

Ik zou gewoon je vrouw van een upgrade voorzien ( :+ ) naar 11 speed en de boel gelijk trekken.

• Stillekracht
Cloclo100 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Als ik duizenden euro's in het "ecosysteem" van Garmin stop verwacht ik ook dat alles naar behoren werkt, inclusief geschatte snelheid. Nu heb ik geen flauw idee of vermogen en/of snelheid klopte, ik moest veel te zwaar trappen voor mijn Z3 dus ik schat dat alles door mekaar gemixt was. In de tacx app heb ik mijn fietsgewicht en verzet mooi ingegeven en dit zou dan ook naar de edge moeten gepusht worden. En niet dat ik maar weer Zwift moet gaan betalen omdat zij hun zaakjes wel in orde hebben 🤪.
Als je duizenden euro's uitgeeft aan een ecosysteem, krijg je heel veel mogelijkheden. Dan moet je je wel een beetje verdiepen hoe het werkt. Wil je er gewoon op gaan zitten en trappen dan hebben de Aldi of Lidl wel eens een aanbieding voor een hometrainer :)

Verdiep je even hoe ERG mode werkt.

Ben je niet tevreden over de aansturing vanuit de Edge dan zijn er naast Zwift nog legio online platformen beschikbaar (op abonnementsbasis)

Je kan hem ook aansturen vanuit een PC met bijvoorbeeld het opensource programma Golden Cheetah. Dan krijg je er nog een bak met functies bij (met name analyse software).
Pagina: 1 ... 123 ... 164 Laatste