Verdiepen?? Ik heb maandenlang specifiek via de ERG modus getraind en weet perfect waar deze functie om draait. Zoals eerder gezegd was voor mij de meerwaarde van Zwift eerder beperkt en daarom ben ik terug naar de basics gegaan, en zo heb ik mijn Tacx bike(Garmin) gekoppeld heb met mijn Garmin Edge (1040). Dit werkte dan ook wekenlang goed tot dan gisteren alles rogue ging. Ik zette er dan gewoon een foto bij van mijn Edge die me zegt dat ik 28 per uur rij op 70W bij 90RPM, wat dus totaal niet overeenkomt met de realiteit, plus dan de melding bij een Z3 blokje waarin ik nog met moeite de pedalen rond kreeg(waar hij maar 180W meette). Ik probeer net te vermijden om weer abo-geld te betalen en vroeg me hier gewoon af of er nog mensen met dezelfde set-up problemen ervaarden(er was nl. nog een software update geweest voor ik begon te fietsen), of tips & tricks hadden. (En niet me overtuigen om een ander platform te kiezen of me proberen uit te leggen dat ik de ERG-modus niet begrijp.Stillekracht schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:
[...]
Als je duizenden euro's uitgeeft aan een ecosysteem, krijg je heel veel mogelijkheden. Dan moet je je wel een beetje verdiepen hoe het werkt. Wil je er gewoon op gaan zitten en trappen dan hebben de Aldi of Lidl wel eens een aanbieding voor een hometrainer![]()
Verdiep je even hoe ERG mode werkt.
Ben je niet tevreden over de aansturing vanuit de Edge dan zijn er naast Zwift nog legio online platformen beschikbaar (op abonnementsbasis)
Je kan hem ook aansturen vanuit een PC met bijvoorbeeld het opensource programma Golden Cheetah. Dan krijg je er nog een bak met functies bij (met name analyse software).
Had je niet gewoon een hele slechte dag? 180Watt en niet rond kunnen komen..
@Cloclo100 Ik weet niet of ik je helemaal volg, maar snelheid bestaat alleen met een referentiekader. Als je een trainer aansluit zonder simulator dan wordt snelheid een moeilijk begrip. Meer concreet: 70 watt bergaf geeft waarschijnlijk een hogere snelheid dan 300 watt bergop.
Dus zonder context van de simulator die je gebruikt kan ook niemand zeggen of je "te hard gaat voor het geleverde vermogen".
Dus zonder context van de simulator die je gebruikt kan ook niemand zeggen of je "te hard gaat voor het geleverde vermogen".
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
@Cloclo100 In principe geeft je trainer je snelheid door, via de BT of ant+ connectie, bij een wahoo kickr kan je dat via de app config aan of uit zetten (zie het screenshot in mijn vorige post). Of dit bij een neo bike ook zo werkt, of dat het gewoon standaard aan staat, dat weet ik niet. Maar wel de moeite om even door de settings in de app te gaan 
ik vond bij de DCR review wel dit screenshot van TR:
/f/image/fBSxEoVoNuElCbLgqHywwDeO.png?f=fotoalbum_large)
hier kan je zien dat TR vanuit de trainer dus de snelheid meekrijgt.
ik vermoed dat je edge dus ook gewoon de gerapporteerde snelheid van de bike laat zien.
Je geeft aan dat de edge een update heeft gehad, maar is er wellicht ook wat veranderd in de tacx app of de firmware van de bike? Het lijkt me logischer dat het van die kant komt namelijk. (in de changelog van de laatste 1040 firmware staat niks over trainer connecties, erg mode of erg speed).
Wat je kan doen om de edge uit te sluiten is de trainer nog een keer aan zwift koppelen, en kijken wat zwift weer geeft aan info van de trainer, (dat zou dus power, cadans en speed moeten zijn).
Enkele redenen waarom het nu anders kan zijn dan voorheen:
- er is een setting of default waarde in de taxc app veranderd na een update of per ongeluk (een setting gereleteerd aan de virtuele snelheid in ERG mode)
- er is een profiel setting veranderd die te maken heeft met bv je gewicht (als je gewicht veranderd, dan wordt je snelheid ook anders berekend)
- toch wat geks veranderd met de virtuele versnellingen, al weet ik niet precies hoe dit werkt in erg mode bij een neo bike.. bij een normale trainer en echte versnellingen trap je hele andere vliegwiel snelheden en dat kan dus invloed hebben op een hoop zaken
- tacx heeft ergens (app of firmware) de berekening aangepast, waardoor het nu anders is
- misschien even de neo uit je app gooien en uit je edge en beide opnieuw connecten, gewoon om uit te sluiten dat er wat geks in de cache zit
verder gezocht:
- toch de edge die de berekening anders doet, check ook hier je settings, gewicht, etc.
ten slotte, je geeft aan dat je genoeg ervaring hebt met ERG mode, maar als het toch ineens zwaar aanvoelt, dan kan dat een aantal oorzaken hebben:
- je trapt met een lichte versnelling en daardoor een lage vliegwiel snelheid, een korte drop in cadans zorgt dan voor een relatief snelle stijging in weerstand, als je hier niet snel doorheen duwt, gaat je cadans nog verder omlaag en de weerstand nog verder omhoog (spiral of death). Je voorkomt dit door je cadans hoog te houden en als je toch die extra weerstand voelt, daar zo snel mogelijk doorheen te duwen door je cadans omhoog te halen.
- bovenstaande punt kan ook prima van toepassing zijn in andere versnellingen, maar ik zijn sterker bij lage vliegwiel snelheden
- een verstoring van andere devices die de trainer proberen aan te sturen, misschien is het in dit geval de bike zelf en de edge die elkaar in de weg zitten?
Zwift werkt ook tot 25 km per maand zonder abo, dus kijk ook nog eens hoe het in zwift werkt, dan kan je wellicht uitsluiten dat de bike gek doet, en dat het dus aan de edge ligt, of andersom, als zwift nu ook raar doet, dan is er iets met de bike (firmware, settings) veranderd
en om aan te geven dat die setting die ik hiervoor had gepost dit soort gekke verschillen kan geven,
deze (erg mode speed sim) dus:
:strip_exif()/f/image/5sVIrNYzAaumAljOJD5bKd4B.jpg?f=fotoalbum_large)
dit is met speed sim aan:
/f/image/bAKxZRTwzwV3xmgzl0EH50Z4.png?f=fotoalbum_large)
de trainer staat in erg mode als je 1 stap verder naar de settings gaat, maar omdat je niet in een workout zit wordt er een standaard laag target opgegeven ofzo..
de snelheid is dus realistisch laag.
als je erg mode speed sim uitzet, ben je dus afhankelijk van je vliegwielsnelheid, hier trap ik zonder weerstand in de zwaarste versnelling een zonder kracht (power klopt, want de precision pm geeft hetzelfde aan) toch 50 km per uur:
/f/image/Vw7E1mi5auu8FwG6HMA3BaD7.png?f=fotoalbum_large)
bij dit soort uitersten is het altijd een beetje lastig, want je komt dan in het grensgebied van de min/max weerstand die de trainer kan geven bij een bepaalde vliegwielsnelheid, dat is denk ik ook de reden voor het verschil in power bij de 2 verschillende screenshots.
ik vond bij de DCR review wel dit screenshot van TR:
/f/image/fBSxEoVoNuElCbLgqHywwDeO.png?f=fotoalbum_large)
hier kan je zien dat TR vanuit de trainer dus de snelheid meekrijgt.
ik vermoed dat je edge dus ook gewoon de gerapporteerde snelheid van de bike laat zien.
Je geeft aan dat de edge een update heeft gehad, maar is er wellicht ook wat veranderd in de tacx app of de firmware van de bike? Het lijkt me logischer dat het van die kant komt namelijk. (in de changelog van de laatste 1040 firmware staat niks over trainer connecties, erg mode of erg speed).
Wat je kan doen om de edge uit te sluiten is de trainer nog een keer aan zwift koppelen, en kijken wat zwift weer geeft aan info van de trainer, (dat zou dus power, cadans en speed moeten zijn).
Enkele redenen waarom het nu anders kan zijn dan voorheen:
- er is een setting of default waarde in de taxc app veranderd na een update of per ongeluk (een setting gereleteerd aan de virtuele snelheid in ERG mode)
- er is een profiel setting veranderd die te maken heeft met bv je gewicht (als je gewicht veranderd, dan wordt je snelheid ook anders berekend)
- toch wat geks veranderd met de virtuele versnellingen, al weet ik niet precies hoe dit werkt in erg mode bij een neo bike.. bij een normale trainer en echte versnellingen trap je hele andere vliegwiel snelheden en dat kan dus invloed hebben op een hoop zaken
- tacx heeft ergens (app of firmware) de berekening aangepast, waardoor het nu anders is
- misschien even de neo uit je app gooien en uit je edge en beide opnieuw connecten, gewoon om uit te sluiten dat er wat geks in de cache zit
verder gezocht:
- toch de edge die de berekening anders doet, check ook hier je settings, gewicht, etc.
ten slotte, je geeft aan dat je genoeg ervaring hebt met ERG mode, maar als het toch ineens zwaar aanvoelt, dan kan dat een aantal oorzaken hebben:
- je trapt met een lichte versnelling en daardoor een lage vliegwiel snelheid, een korte drop in cadans zorgt dan voor een relatief snelle stijging in weerstand, als je hier niet snel doorheen duwt, gaat je cadans nog verder omlaag en de weerstand nog verder omhoog (spiral of death). Je voorkomt dit door je cadans hoog te houden en als je toch die extra weerstand voelt, daar zo snel mogelijk doorheen te duwen door je cadans omhoog te halen.
- bovenstaande punt kan ook prima van toepassing zijn in andere versnellingen, maar ik zijn sterker bij lage vliegwiel snelheden
- een verstoring van andere devices die de trainer proberen aan te sturen, misschien is het in dit geval de bike zelf en de edge die elkaar in de weg zitten?
Zwift werkt ook tot 25 km per maand zonder abo, dus kijk ook nog eens hoe het in zwift werkt, dan kan je wellicht uitsluiten dat de bike gek doet, en dat het dus aan de edge ligt, of andersom, als zwift nu ook raar doet, dan is er iets met de bike (firmware, settings) veranderd
en om aan te geven dat die setting die ik hiervoor had gepost dit soort gekke verschillen kan geven,
deze (erg mode speed sim) dus:
:strip_exif()/f/image/5sVIrNYzAaumAljOJD5bKd4B.jpg?f=fotoalbum_large)
dit is met speed sim aan:
/f/image/bAKxZRTwzwV3xmgzl0EH50Z4.png?f=fotoalbum_large)
de trainer staat in erg mode als je 1 stap verder naar de settings gaat, maar omdat je niet in een workout zit wordt er een standaard laag target opgegeven ofzo..
de snelheid is dus realistisch laag.
als je erg mode speed sim uitzet, ben je dus afhankelijk van je vliegwielsnelheid, hier trap ik zonder weerstand in de zwaarste versnelling een zonder kracht (power klopt, want de precision pm geeft hetzelfde aan) toch 50 km per uur:
/f/image/Vw7E1mi5auu8FwG6HMA3BaD7.png?f=fotoalbum_large)
bij dit soort uitersten is het altijd een beetje lastig, want je komt dan in het grensgebied van de min/max weerstand die de trainer kan geven bij een bepaalde vliegwielsnelheid, dat is denk ik ook de reden voor het verschil in power bij de 2 verschillende screenshots.
[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 07-03-2023 14:05 ]
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga straks eens een beetje proberen waar het probleem kan liggen. Feit is wel dat ik absoluut niks veranderd heb tussen mijn rit en die daarvoor, toen het nog perfect werkte.
Ivm dat zwaar trappen kan ik wel duidelijk zijn, ik heb nog eens terug gekeken en ik trapte wel degelijk constant aan 90RPM. Mijn FTP ligt rond de 272W dus die 180W is nu niet bepaald zwaar.
- Er was geen nieuwe firmware voor de Tacx, die staat nog steeds op de 4.0 sinds ik 'em kocht.
- Verder kan je niets togglen in Tacx of Edge ivm ERG. Dat staat dus standaard gewoon aan en kan je alleen uitschakelen door een free ride te doen.
- Ik heb gisteren de work-out beëindigt, opnieuw geprobeerd en nadat ik hetzelfde probleem weer had alle sensors van de Edge verwijderd, terug gekoppeld en dan had ik nog hetzelfde probleem.
Er was wel één raar dingetje. Als ik de bluetooth van mijn iPad afsloot, veranderde er ook wat in de weerstand van mijn trainer. Ik had echter de Tacx app gesloten en was zelfs uitgelogd. Mijn pc waar ik vroeger mee Zwifte stond helemaal uit en de ANT sensor uit de USB-poort. Dus ik weet nog niet goed waar dat van kwam. Ik heb wel eens op een forum gelezen dat als je tegelijk Zwifte én de Tacx app open had (zelfs zonder workout), dat dat storingen zou kunnen geven in Zwift. Dus om daar zeker van te zijn had ik alles helemaal afgesloten. Misschien dat ik het toch meer die richting in moet zoeken, ik ga vanavond eens wat prullen tijdens een workout en kom er op terug.
Ik ga zeker ook eens Zwift even aan de gang trekken en zien of daar issues zijn, bedankt voor de gratis 25km tip!
Dat de Edge en de bike elkaar interferen.. dat wil ik niet hopen
. Bedankt!
Ivm dat zwaar trappen kan ik wel duidelijk zijn, ik heb nog eens terug gekeken en ik trapte wel degelijk constant aan 90RPM. Mijn FTP ligt rond de 272W dus die 180W is nu niet bepaald zwaar.
- Er was geen nieuwe firmware voor de Tacx, die staat nog steeds op de 4.0 sinds ik 'em kocht.
- Verder kan je niets togglen in Tacx of Edge ivm ERG. Dat staat dus standaard gewoon aan en kan je alleen uitschakelen door een free ride te doen.
- Ik heb gisteren de work-out beëindigt, opnieuw geprobeerd en nadat ik hetzelfde probleem weer had alle sensors van de Edge verwijderd, terug gekoppeld en dan had ik nog hetzelfde probleem.
Er was wel één raar dingetje. Als ik de bluetooth van mijn iPad afsloot, veranderde er ook wat in de weerstand van mijn trainer. Ik had echter de Tacx app gesloten en was zelfs uitgelogd. Mijn pc waar ik vroeger mee Zwifte stond helemaal uit en de ANT sensor uit de USB-poort. Dus ik weet nog niet goed waar dat van kwam. Ik heb wel eens op een forum gelezen dat als je tegelijk Zwifte én de Tacx app open had (zelfs zonder workout), dat dat storingen zou kunnen geven in Zwift. Dus om daar zeker van te zijn had ik alles helemaal afgesloten. Misschien dat ik het toch meer die richting in moet zoeken, ik ga vanavond eens wat prullen tijdens een workout en kom er op terug.
Ik ga zeker ook eens Zwift even aan de gang trekken en zien of daar issues zijn, bedankt voor de gratis 25km tip!
Dat de Edge en de bike elkaar interferen.. dat wil ik niet hopen
Ik zou het dan toch in de hoek van de iPad zoeken, gewoon hele ipad uitschakelen en kijken of het dan goed gaat. wellicht staat de neo nog als BT device connected, ook zonder draaiende app en zorgt dat voor problemen (wisselen tussen een connectie zonder aansturing vanuit een app: ipad, en dan weer een connectie met aansturing: edge)Cloclo100 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:12:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga straks eens een beetje proberen waar het probleem kan liggen. Feit is wel dat ik absoluut niks veranderd heb tussen mijn rit en die daarvoor, toen het nog perfect werkte.
Dat de Edge en de bike elkaar interferen.. dat wil ik niet hopen. Bedankt!
Je kan die zowel op de trainer als op de Edge de inclinatie instellen, die stond gewoon op 0. Dus ik was gewoon op een vlakke ondergrond aan het trappen in de simulatie .SirLenncelot schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:36:
@Cloclo100 Ik weet niet of ik je helemaal volg, maar snelheid bestaat alleen met een referentiekader. Als je een trainer aansluit zonder simulator dan wordt snelheid een moeilijk begrip. Meer concreet: 70 watt bergaf geeft waarschijnlijk een hogere snelheid dan 300 watt bergop.
ik gebruik de egde normaal gesproken niet voor mijn trainer, maar ik zit net even te kijken in een vrije rit, en dan kan bij trainer modus kiezen uit:Cloclo100 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:27:
[...]
Je kan die zowel op de trainer als op de Edge de inclinatie instellen, die stond gewoon op 0. Dus ik was gewoon op een vlakke ondergrond aan het trappen in de simulatie .
weerstand, doelvermogen, helling (in ander woorden, vlak simulatie met een ingestelde basis weerstand, erg, klim simulatie)
De data schermen veranderen dan ook mee met weerstand percentage, doelweerstand (erg), of gradient (helling).
in erg mode kan je dus geen helling instellen en ook is simulatie niet van toepassing.
Maar dit is dus in een vrije rit, als je een workout aanmaakt in garmin connect, en je maakt stappen met power targets, dan zit je volgens mij per definitie in erg mode en kan je hier wel vanaf wijken, maar dan moet je een heel menu door.
@Cloclo100 Koppelen van meerder apparaten/programma's is hier zeker de schuldige geweest. Zie ook mijn ervaring van een paar jaar geleden. Laptop stond toen alleen in het hoofdmenu van tacx training maar ging op een willekeurig moment op de hobbel.
Ik ben benieuwd want heb altijd mijn iPad gekoppeld voor het kijken van Netflix en had zelfs uitgelogd op de Tacx app. Tussen "mijn apparaten" staat alleszins geen Tacx, straks thuis ga ik het nog eens dubbel checken en kom erop terug.GWBoes schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:11:
@Cloclo100 Koppelen van meerder apparaten/programma's is hier zeker de schuldige geweest. Zie ook mijn ervaring van een paar jaar geleden. Laptop stond toen alleen in het hoofdmenu van tacx training maar ging op een willekeurig moment op de hobbel.
Ik heb recent ook de Zwift Hub aangeschaft, 11sp. Vrouw heeft 9 speed quick release ik 11 speed thru axle. Vooralsnog gebruiken we beiden mijn fiets dat is goed te doen, alleen zadelhoogte passen we nu aan. Het is niet optimaal maar liever zo dan elke keer fiets + cassette wisselen.Koploper07 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:55:
Beste Tweakers,
Ik zit met een dilemma en hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.
Ik ben van plan om een Zwift Hub aan te schaffen welke door mijzelf en mijn vrouw gebruikt zullen gaan worden.
Ikzelf maak gebruik van een shimano 11sp 11-32t en mijn vrouw van een shimano 9sp 11-28t
Mijn vorige racefiets heb ik ook nog in bezit en maakt gebruik van 10 speed 11-28t
Wat zouden jullie mij adviseren? Kan ik de Zwift Hub 9 speed aanschaffen en daar mijn 10 speed cassette op monteren (of andersom) zodat ik alleen maar van cassette hoeft te wisselen of gaat dat niet lukken.
Of adviseren jullie mij iets anders?
Ik hoor het graag
Ben je van plan vaak te wisselen, want als je elke keer ook de cassette moet losmaken en wisselen dan lijkt me dat wel echt een belemmering om even snel op de fiets te stappen.
Garmin is het niet echt eens met mijn Trainerroad programma 😄.
:strip_exif()/f/image/luJLJopHT5BzlD7Ov7HNOFCT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Requiem19 op 08-03-2023 12:17 ]
Volgens mij is de conclusie meer dat je wat minder "high Aerobic" moet trainen en wat meer "Low Aerobic"
Zelf heb ik ook een aantal maanden met Trainerroad getraind. Veel sweetspot. Het voelde bij mij niet productief. In de tijd dat ik nog haar had, had ik er wellicht wat anders op gereageerd. Gepolariseerd voelt bij mij nu beter.
Zelf heb ik ook een aantal maanden met Trainerroad getraind. Veel sweetspot. Het voelde bij mij niet productief. In de tijd dat ik nog haar had, had ik er wellicht wat anders op gereageerd. Gepolariseerd voelt bij mij nu beter.
allemaal relatief tov je volume en hoe goed je kan herstellen (dus inderdaad is leeftijd ook een factor).
Een strict low volume TR plan werkt prima, maar als ik meer tijd heb, dan moet er inderdaad meer z2 bij en wat intensiteit vanaf. (En meer volume is in veel gevallen beter, alleen niet altijd haalbaar met werk en gezin)
Een strict low volume TR plan werkt prima, maar als ik meer tijd heb, dan moet er inderdaad meer z2 bij en wat intensiteit vanaf. (En meer volume is in veel gevallen beter, alleen niet altijd haalbaar met werk en gezin)
Volume op een trainer vind ik sowieso erg lastig. Geen zin om langer dan 1.5 uur op zo’n trainer te zitten.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Serie of film erbij en dat lukt best.. doe de laatste tijd regelmatig een 3 uur z2 ritje indoor, je moet het wel een beetje opbouwen.KW25 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:16:
Volume op een trainer vind ik sowieso erg lastig. Geen zin om langer dan 1.5 uur op zo’n trainer te zitten.
Maar het mag wel beter weer worden...

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 08-03-2023 13:20 ]
Ivm het slechte weer heb ik afgelopen weekend nog 4 uur en een kwartier achter elkaar op de Kickr bike gezeten. Beetje afleiding (muziek of film/serie) is dan inderdaad wel nodig.
Dat is inderdaad de conclusie van Garmin. Trainerroad's build fase van m'n programma denkt er echter anders over.Stillekracht schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:41:
Volgens mij is de conclusie meer dat je wat minder "high Aerobic" moet trainen en wat meer "Low Aerobic"
Ik had dit jaar het idee dat ik meer vriendjes was met TR met adaptive training, maar na 2-3 mooie maanden begint het nu weer sinds 2 weken wat minder goed te werken. M'n niveau is inconsistent. De ene dag kan ik een workout wel goed aan, de andere dag is een vergelijkbare workout te zwaar.
Ik verdenk de automatische FTP detectie ervan de oorzaak te zijn. Ondanks een week ziekte en wat minder fietsen vond de Auto FTP toch dat er 10 watt FTP verbetering was. Enthousiast op ja geklikt, maar nu voelen veel trainingen net op het randje.
Toch misschien ego even laten varen en FTP wat terugschroeven.
Aan de andere kant begint het buiten fietsseizoen nu weer en dan komt er vanzelf veel rustige kilometers bij. Blijft puzzelen allemaal
Die ervargin had ik ook. Was in de periode voordat adaptive training beschikbaar werd (dus nog het oude model).
Zowat elke training was douwen en de hele week het gevoel van vermoeidheid in de stalpoten.
Zowat elke training was douwen en de hele week het gevoel van vermoeidheid in de stalpoten.
Ja serie/film aan helpt vaak wel, maar ga liever voor wat intensiever werk op de trainer zitten. In het weekend dan 1 of 2 lange ritten en zo kom je vaak ook wel aan de juiste fitheid.Prulleman schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Serie of film erbij en dat lukt best.. doe de laatste tijd regelmatig een 3 uur z2 ritje indoor, je moet het wel een beetje opbouwen.
Maar het mag wel beter weer worden...
Maar ben het met je eens, het mag weleens wat mooier weer worden. Vorige week veel km's kunnen maken, maar valt nu toch wel weer erg tegen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Soms heb je de mogelijkheid niet om buiten je duurritten af te werken.. (Of wil je simpelweg niet door de regen fietsen).
Als het moet kan ik dan wel 2 uur een serie/film echt volgen. Doe ik intensiever werk dat staat er iets op wat ik niet perse per minuut bij moet houden om het te snappen, tegenwoordig vaak weer iets van GCN+, full replay ofzo, of een oude RVV op Youtube
Als het moet kan ik dan wel 2 uur een serie/film echt volgen. Doe ik intensiever werk dat staat er iets op wat ik niet perse per minuut bij moet houden om het te snappen, tegenwoordig vaak weer iets van GCN+, full replay ofzo, of een oude RVV op Youtube
Gisteren voor het eerst "full retard" gegaan op zwift en de Uber Pretzel gedaan.
6u40 erover gedaan uiteindelijk met gemiddelde van 145 Watt. Vooral dat laatste anderhalf uur, Alpe de zwift kwam hard aan.
Twee weken geleden nochtans de Mega Pretzel gedaan en die overleefde ik een stuk(je) beter.
Wat doe ik intussen, Netflix, Youtube, you name it. 1/3 van mn sherm is Zwift, de andere 2/3e is de video.
Volgende week staat full PRL op de planning. Dan weekje temperen en weekend erna, Ronde van Vlaanderen. Mijn conditie is in geen 10 jaar zo goed geweest of nu. De voorbij 2 maanden alle PR's gezet op mijn vermogenscurve.
Hopen op goed weer en ik geef mezelf een kans. Al blijft het wel bidden dat ik niet buiten tijd kom.
6u40 erover gedaan uiteindelijk met gemiddelde van 145 Watt. Vooral dat laatste anderhalf uur, Alpe de zwift kwam hard aan.
Twee weken geleden nochtans de Mega Pretzel gedaan en die overleefde ik een stuk(je) beter.
Wat doe ik intussen, Netflix, Youtube, you name it. 1/3 van mn sherm is Zwift, de andere 2/3e is de video.
Volgende week staat full PRL op de planning. Dan weekje temperen en weekend erna, Ronde van Vlaanderen. Mijn conditie is in geen 10 jaar zo goed geweest of nu. De voorbij 2 maanden alle PR's gezet op mijn vermogenscurve.
Hopen op goed weer en ik geef mezelf een kans. Al blijft het wel bidden dat ik niet buiten tijd kom.
@Joindry Ik denk dat het beste element van jouw training het mentale element is geweest. Die kan niet meer stuk!
Nou, wacht nog maar een weekje, die Uber Pretzel geeft nog wat mentale afwisseling. Full PRL is echt wel next level, ik heb daarna anderhalf jaar geen Zwift meer kunnen zien.Stillekracht schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:49:
@Joindry Ik denk dat het beste element van jouw training het mentale element is geweest. Die kan niet meer stuk!
[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 13-03-2023 15:54 ]
Wel, dat trek ik toch een beetje in twijfel. Ok het is rondjes rijden. Maar je hebt tenminste 10* enkele minuten dat je gewoon kan bollen. Dat heb je misschien 3* in de UP.Kluus schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:53:
[...]
Nou, wacht nog maar een weekje, die Uber Pretzel geeft nog wat mentale afwisseling. Full PRL is echt wel next level, ik heb daarna anderhalf jaar geen Zwift meer kunnen zien.
Maar goed, vraag het me nog eens binnen 7 dagen
(als ik geen hartaanval doe natuurlijk
@Stillekracht thx voor het hart onder de riem!
Nou, de Uber Pretzel is qua landschap wel echt stukken afwisselender dan de Full PRL. En Full PRL is in principe gewoon 11x Box HillJoindry schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:00:
[...]
Wel, dat trek ik toch een beetje in twijfel. Ok het is rondjes rijden. Maar je hebt tenminste 10* enkele minuten dat je gewoon kan bollen. Dat heb je misschien 3* in de UP.
(als ik geen hartaanval doe natuurlijk)
@Stillekracht thx voor het hart onder de riem!
[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 13-03-2023 16:05 ]
Blik1984 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:03:
[...]
Nou, de Uber Pretzel is qua landschap wel echt stukken afwisselender dan de Full PRL.
Grootste verschil zit hem wel in die 1100 meter (van de Alpe) die je niet mag afdalen in de Uber Pretzel.
Maar toch dank om me goeie moed te geven
Persoonlijk vond ik de PRL full "gemakkelijker" dan de uber pretzel. Gemakkelijker omdat het 11x hetzelfde rondje is. 11x een inspanning van 10 min ofzo (box hill), niet te gek doen de eerste keer en de rest is beetje fietsen.
Succes!
Succes!
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Nadeel van de Uber Pretzel is de Alpe op het einde. Bij de Full PRL is het alleen irritant dat je na 11 beklimmingen bijna een twaalfde keer die kant op wordt gestuurd maar op tijd afbuigt richting eindstreep.
Die Alpe op het einde vond ik inderdaad heel zwaar. Ben volgens mij twee keer afgestapt om even een paar minuten uit te puffen.
Four Horsemen en PRL Full moet ik nog… maar is misschien iets voor volgende winter…
Four Horsemen en PRL Full moet ik nog… maar is misschien iets voor volgende winter…
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
11x Box hill in 10min vind ik toch best wel pittig. Na 6x begon bij mij het verval behoorlijk toe te slaan en na 9 keer was de pijp zo goed als leeg, De Über Pretzel heb ik nog niet gedaan, zie als een berg op tegen de Alpe aan het eind.aerofreak schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:27:
Persoonlijk vond ik de PRL full "gemakkelijker" dan de uber pretzel. Gemakkelijker omdat het 11x hetzelfde rondje is. 11x een inspanning van 10 min ofzo (box hill), niet te gek doen de eerste keer en de rest is beetje fietsen. De Über Pretzel heb ik nog niet gedaan,
Succes!
10:09 261W
10:10 257W
10:06 260W
09:56 264W
09:58 264W
10:18 262W
11:00 245W
11:45 230W
12:41 211W
15:26 169W
15:23 172W
kwiebus schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:14:
[...]
11x Box hill in 10min vind ik toch best wel pittig. Na 6x begon bij mij het verval behoorlijk toe te slaan en na 9 keer was de pijp zo goed als leeg, De Über Pretzel heb ik nog niet gedaan, zie als een berg op tegen de Alpe aan het eind.
Nav jouw lijstje ook even gekeken, wel interessant
8:01 272 W
7:50 269 W
7:44 274 W
9:56 214 W
8:47 238 W
8:51 237 W
8:54 237 W
8:32 252 W
9:05 235 W
8:59 238 W
8:14 266 W
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Jij bent blijkbaar veel meer aero dan ik of de zwaartekracht heeft een stuk minder vat op jou.aerofreak schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:47:
[...]
![]()
Nav jouw lijstje ook even gekeken, wel interessant
Jullie gemiddelde vermogen op die Box Hill ligt boven mijn ftp
.
Gemotiveerd raak ik er niet direct van
Maar euhm die 3 minuten afdalen lijkt mij ideaal voor een klein toilet. Marginal gains iemand

Maar euhm die 3 minuten afdalen lijkt mij ideaal voor een klein toilet. Marginal gains iemand
Helpt dit?
12:43 160W
12:56 156W
13:09 153W
13:44 147W
14:02 144W
12:50 163W
12:55 161W
13:23 153W
12:56 157W
13:29 151W
13:46 148W
Ik ben halverwege gewoon afgestapt om op het gemak te lunchen met de family
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
En hoe hard rij je dan gemiddeld, 42 km/u?Mistraller schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:31:
Helpt dit?
Want ja, je hebt wel voordeel van zo'n groep natuurlijk

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dat is ook precies wat ik gedaan heb…Joindry schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:32:
Jullie gemiddelde vermogen op die Box Hill ligt boven mijn ftp.
~Leonardo Da Vinci~
zegt toch niks? Die mannen gooien hier met deze waardes maar ondertussen zijn ze allebeide 95 kg schoon aan de haakJoindry schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:32:

Ik heb PRL Full een keer tijdens een group ride gedaan waarbij er niet te hard werd getrapt (~3wkg bergop), dat maakt het een stuk beter te doen (+ gratis extra snelheid bergaf en op het vlakke, extra motivatie bij het omhoog trappen). Dat en youtube filmpjes kijken.
Ik was alleen wat te laat opgestaan waardoor ik zonder ontbijt/eten was begonnen en tijdens een group ride stap je ook niet af om even wat te gaan halen, dat zou ik niet aanraden.
Voor de mensen die TR/Zwift combineren, ik had wat gebeund om TR workouts in Zwift te krijgen, maar die pakt ramps niet goed op en de instructies die je in TR te zien krijgt krijg ik ook niet in Zwift voor elkaar (Goals/Description wel). Is er iemand die dit wel voor elkaar heeft gekregen?
Ik was alleen wat te laat opgestaan waardoor ik zonder ontbijt/eten was begonnen en tijdens een group ride stap je ook niet af om even wat te gaan halen, dat zou ik niet aanraden.
Erna meteen je gewicht aanpassen in ZwiftJoindry schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:32:
Voor de mensen die TR/Zwift combineren, ik had wat gebeund om TR workouts in Zwift te krijgen, maar die pakt ramps niet goed op en de instructies die je in TR te zien krijgt krijg ik ook niet in Zwift voor elkaar (Goals/Description wel). Is er iemand die dit wel voor elkaar heeft gekregen?
[ Voor 19% gewijzigd door Bastard op 14-03-2023 09:42 ]
Helemaal solo, op mijn dooie akkertje de hele dag over gedaan. ik weeg maar 70kg.mhr-zip schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:23:
[...]
En hoe hard rij je dan gemiddeld, 42 km/u?
Want ja, je hebt wel voordeel van zo'n groep natuurlijk
---------------
Ik heb Zwift op de laptop via Bluetooth, TR op de telefoon via ant+. Ik zet in Zwift dan de "controlable" uit waardoor deze alleen de waardes uitleest. De TR app stuurt dan de trainer aan zoals de workout voorschrijft.Bastard schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:24:
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Heb ik ook wel eens gedaan en dat werkt prima, maar ik vind alles via Zwift wat handiger dus vandaar dat ik de workouts liever converteer naar *.zwoPhydomir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:35:
[...]
Ik heb Zwift op de laptop via Bluetooth, TR op de telefoon via ant+. Ik zet in Zwift dan de "controlable" uit waardoor deze alleen de waardes uitleest. De TR app stuurt dan de trainer aan zoals de workout voorschrijft.
Weet iemand toevallig hoe je de Elite free trial codes krijgt? Als ik het goed begrijp zou je bijv. een Zwift code krijgen.
Ik ga naar redeeom.elite-it.com, daar heb ik het serienr van mijn Suito T ingevoerd. Vervolgens heb ik een mail gekregen om de app te installeren, en na het opstarten van de zou de registratie compleet moeten zijn.
App (windows) gestart met mijn Suito T aangesloten via BT, maar er gebeurt verder niks. Niet in de app, geen mails, whatever.
Zou graag die zwiftcode aan mijn vriendin willen geven, zodat ze t ook kan proberen.
Ik ga naar redeeom.elite-it.com, daar heb ik het serienr van mijn Suito T ingevoerd. Vervolgens heb ik een mail gekregen om de app te installeren, en na het opstarten van de zou de registratie compleet moeten zijn.
App (windows) gestart met mijn Suito T aangesloten via BT, maar er gebeurt verder niks. Niet in de app, geen mails, whatever.
Zou graag die zwiftcode aan mijn vriendin willen geven, zodat ze t ook kan proberen.
Je kan toch gewoon voor je vriendin een nieuw account aanmaken, dan krijgt ze automatisch 14 dagen gratis toegang tot Zwift:Stefke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:10:
Weet iemand toevallig hoe je de Elite free trial codes krijgt? Als ik het goed begrijp zou je bijv. een Zwift code krijgen.
"CREATE AN ACCOUNT AND GET A 14 DAY FREE TRIAL OF ZWIFT."
heeft iemand hier ook ervaringen dat een hartslagband van Garmin het niet altijd doet op Zwift?
GARMIN HRM DUAL heb ik. Het punt is dat hij ene keer wel werkt, en andere keer niet.
Zwiften doe ik via mijn PC met een Ant+ USB dongle waar mijn Wahoo Kickr Core ook mee aangesloten staat. Deze verbind zonder problemen. Soms heb ik 2 weken lang 3x per week Zwift waarvan mijn hartslagband wel opgepakt wordt. Soms 3 weken achter elkaar niet. heel gek.
GARMIN HRM DUAL heb ik. Het punt is dat hij ene keer wel werkt, en andere keer niet.
Zwiften doe ik via mijn PC met een Ant+ USB dongle waar mijn Wahoo Kickr Core ook mee aangesloten staat. Deze verbind zonder problemen. Soms heb ik 2 weken lang 3x per week Zwift waarvan mijn hartslagband wel opgepakt wordt. Soms 3 weken achter elkaar niet. heel gek.
Vaagheden met hartslagmeters hebben vaak de batterij als oorzaak.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Twee mogelijk oplossingen:dfbt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:13:
heeft iemand hier ook ervaringen dat een hartslagband van Garmin het niet altijd doet op Zwift?
- vervang de batterij
- maak de band beetje vochtig voor gebruik
[ Voor 4% gewijzigd door Buitenspel op 16-03-2023 12:37 ]
als dat niet werktBuitenspel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:36:
[...]
Twee mogelijk oplossingen:
- vervang de batterij
- vervang de strap
- of het geheel vervangen (strap + unit, losse units zijn volgens mij niet te koop), het lastig is te bepalen welk deel stuk is... en een losse strap is relatief ook best prijzig.
volgens mij had je em wel via ant+ aangesloten toch? misschien nog even dubbel checken, want BT is voor sensoren toch iets minder betrouwbaar, soms hangt ie dan nog een een ander device en wil het niet goed connecten met je laptop/telefoon/head unit.. daar heb je met ant+ geen last van, die broadcast gewoon elke seconde heel dom een device id, device type en de value. Je ontvanger vertel je dan alleen maar om iets met dat specifieke device id te doen.
Buitenspel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:36:
[...]
Twee mogelijk oplossingen:
- vervang de batterij
Het hele punt is dat de band gewoon prima werkt. Ik fiets elke zondag buiten ritten van meerdere uren. Het probleem doet zich alleen voor bij connecten van Zwift. Ik kan ook gewoon mijn hartslagband om doen tijdens Zwift, dan wordt hij niet gezien via Ant+ want mijn PC heeft geen bluetooth, en dan kan ik via mijn garmin edge wel gewoon direct mijn hartslag gegevens zien.Prulleman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:49:
[...]
als dat niet werkt
- vervang de strap
- of het geheel vervangen (strap + unit, losse units zijn volgens mij niet te koop), het lastig is te bepalen welk deel stuk is... en een losse strap is relatief ook best prijzig.
volgens mij had je em wel via ant+ aangesloten toch? misschien nog even dubbel checken, want BT is voor sensoren toch iets minder betrouwbaar, soms hangt ie dan nog een een ander device en wil het niet goed connecten met je laptop/telefoon/head unit.. daar heb je met ant+ geen last van, die broadcast gewoon elke seconde heel dom een device id, device type en de value. Je ontvanger vertel je dan alleen maar om iets met dat specifieke device id te doen.
Dan zit het toch in de ant+ dongle, driver of software.. zoals ik eerder zei je band doet qua ant+ niks anders dan broadcasten (geen handshake of iets dergelijks). Een dat doet ie blijkbaar wel, maar je pc pakt het alleen niet op. Probleem moet je dus daar zoeken, niet in de banddfbt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:10:
[...]
[...]
Het hele punt is dat de band gewoon prima werkt. Ik fiets elke zondag buiten ritten van meerdere uren. Het probleem doet zich alleen voor bij connecten van Zwift. Ik kan ook gewoon mijn hartslagband om doen tijdens Zwift, dan wordt hij niet gezien via Ant+ want mijn PC heeft geen bluetooth, en dan kan ik via mijn garmin edge wel gewoon direct mijn hartslag gegevens zien.
Zo dus, 7 dagen later. Ik leef nog.Joindry schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:00:
[...]
op zwift en de Uber Pretzel gedaan.
...
PRL Full ook overleefd , 50 min langer over gereden. Maar hij voelt niet zwaarder aan imho.
Kapot= kapot
Box hill deed ik gemiddeld 14 min over, muv de laatste keer waar het dik 16 min werd.
In totaal 7u28 min.
Op het einde ligt wel nog een sprintstrookje, dat konden we natuurlijk niet laten liggen.
Toch nog gemiddeld 700 Watt uit kunnen persen.
[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 20-03-2023 10:40 ]
Knap van dat sprintje en de duur op de fiets @Joindry
Ik heb van de week ook PRL Full gedaan, de laatste keer box hill en de laatste kometers gingen niet van harte. Ik zat ook niet lekker meer. Sprintje zat er bij ook niet meer in.
Uiteindelijk 6.15 over gedaan, halverwege 20 min er af geweest voor droge kleren en wat eten en drinken bijvullen.
Dit was de laatste (fiets) route badge voor mij in Zwift.
Er staan nog 3 andere badges open, alleen 1200W halen en vEveresting vraag ik mij af of dat ooit lukt. De andere is 25x Alp op geweest zijn, dat komt wel een keer.
Ik heb van de week ook PRL Full gedaan, de laatste keer box hill en de laatste kometers gingen niet van harte. Ik zat ook niet lekker meer. Sprintje zat er bij ook niet meer in.
Uiteindelijk 6.15 over gedaan, halverwege 20 min er af geweest voor droge kleren en wat eten en drinken bijvullen.
Er staan nog 3 andere badges open, alleen 1200W halen en vEveresting vraag ik mij af of dat ooit lukt. De andere is 25x Alp op geweest zijn, dat komt wel een keer.
6u15 , gratz.DialOut schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:18:
Knap van dat sprintje en de duur op de fiets @Joindry
Ik nam 2 pauzes van 15 min. De andere afdalingen waren plaspauzes of snack pauzes.
Enig idee of je ergens een teller hebt om te zien hoe vaak je op de Alpe geweest bent? Ik denk dat ik wel in de buurt moet gaan komen.
Echt voluit sprinten durf ik wel niet meer. Een dik jaar geleden mijn ketting gebroken in een poging de 1200 te halen en mezelf toch behoorlijk pijn gedaan. Gesneuveld op 1172 Watt trouwens

je hebt tegenwoordig leaderboards in de companion app. als je daar de road to sky route kiest kan je doorklikken naar het Alpe segment en zie je hoe vaak je hem hebt gedaan.Joindry schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Enig idee of je ergens een teller hebt om te zien hoe vaak je op de Alpe geweest bent? Ik denk dat ik wel in de buurt moet gaan komen.
Respect trouwens dat jullie zo lang binnen op die fiets zitten, ik red net 1,5 uur voordat ik er helemaal klaar mee ben.
Blijkbaar zit ik nog maar op 13GWBoes schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:41:
[...]
je hebt tegenwoordig leaderboards in de companion app. als je daar de road to sky route kiest kan je doorklikken naar het Alpe segment en zie je hoe vaak je hem hebt gedaan.
Respect trouwens dat jullie zo lang binnen op die fiets zitten, ik red net 1,5 uur voordat ik er helemaal klaar mee ben.

Ik doe vaak wel trainingen daarop, maar maak hem ook vaak niet af. Maar ik dacht toch verder te zitten.
Deze week wel eindelijk tron bike binnen normaal gezien.
Ik zie wel een mogelijkheid om 2 van de 3 te combinerenDialOut schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:18:
[...]
Maar respect dat jullie die uren binnen wegwerken. Ik ben tot 2,5uur gekomen en toen was ik er goed klaar mee.
If you can see, look. If you can look, observe
@Roozzz Met 1200w vEveresting?
Maar de Alpe en vEveresting, ik heb er aan gedacht maar dat is even te veel. En langer dan 2,5u is het meest comfortabele er ook wel af... Maar ja, die badges

Maar de Alpe en vEveresting, ik heb er aan gedacht maar dat is even te veel. En langer dan 2,5u is het meest comfortabele er ook wel af... Maar ja, die badges
Ik heb alle vermogensbadges in Zwift. Maar wel door een gekke connection bug. Ik reed max 200W en ineens een supersmalle spike die alle badges vrijgaf. Volgens Zwift had ik 1500W aangetikt. Beetje jammer, ze kunnen de toegekende badges ook niet weghalen. En ik wilde niet eens een cheater zijnJoindry schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Echt voluit sprinten durf ik wel niet meer. Een dik jaar geleden mijn ketting gebroken in een poging de 1200 te halen en mezelf toch behoorlijk pijn gedaan. Gesneuveld op 1172 Watt trouwens
---------------
Vroeger kon je dit aanpassen door het verwijderen van een folder. Was voor je opzoek maar schijnbaar werkt deze methode niet meer...Mistraller schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:22:
[...]
Ik heb alle vermogensbadges in Zwift. Maar wel door een gekke connection bug. Ik reed max 200W en ineens een supersmalle spike die alle badges vrijgaf. Volgens Zwift had ik 1500W aangetikt. Beetje jammer, ze kunnen de toegekende badges ook niet weghalen. En ik wilde niet eens een cheater zijn
https://zwiftinsider.com/reset-personal-best-power-numbers/
Ik heb deze zelf ook gehaald tijdens een meetfoutje toen ik eens mijn stages had gekoppelt in plaats van de Tacx Neo. Was ook niet de bedoeling maarja, ik denk niet dat wij de enige zijn die deze op die manier "halen".Mistraller schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:22:
[...]
Ik heb alle vermogensbadges in Zwift. Maar wel door een gekke connection bug. Ik reed max 200W en ineens een supersmalle spike die alle badges vrijgaf. Volgens Zwift had ik 1500W aangetikt. Beetje jammer, ze kunnen de toegekende badges ook niet weghalen. En ik wilde niet eens een cheater zijn
Bij mij was het alleen die 1200W, de rest heb ik wel legitiem behaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 22-03-2023 20:27 ]
Nee dat zijn alleen de cijfertjes, die staan inderdaad gewoon in je lokale systeem. De badge zelf staat in de database van Zwift en ze hebben dit alleen op de happy flow getestMichiel193 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:43:
[...]
Vroeger kon je dit aanpassen door het verwijderen van een folder. Was voor je opzoek maar schijnbaar werkt deze methode niet meer...
https://zwiftinsider.com/reset-personal-best-power-numbers/
---------------
Ik heb vorige week mijn Kickr Core refurbished ontvangen. Inmiddels diverse sessies met Zwift en Rouvy gereden. Ik ben begonnen om het trainingsprogramma van Join te volgen, de Join trainingen upload ik naar Rouvy Workout. Dit is een prima manier om te trainen waarbij Rouvy de Kickr aanstuurt obv de Join training (trainen obv vermogen). Maar Rouvy en Zwift zijn helaas niet gratis... Ik zoek een gratis app, waarin ik de trainingen van Join kan uploaden én de app de Kickr aanstuurt obv deze training. Ik hoef geen AR routes te zien, alleen de data (vermogen, tijd, cadans etc.) die de Join training voorschotelt.
Kent iemand een app die dit kan?
Ik heb overigens de standaard app van Wahoo ook gebruikt maar daarin kan je geen training/workout uploaden.
Ik heb overigens de standaard app van Wahoo ook gebruikt maar daarin kan je geen training/workout uploaden.
Heb je toevallig een fietscomputer (of sporthorloge) die je trainer kan aansturen?
If you can see, look. If you can look, observe
Zoals @Roozzz ook aangeeft zou je dat via een Wahoo of Garmin fietscomputer moeten kunnen doen. Volgens mij kan het ook met de software GoldenCheetah maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik heb een Garmin Edge 820, wist niet dat deze zo slim is om ook de kickr core aan te kunnen sturen. Ga het vanavond ff proberen!Roozzz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:29:
Heb je toevallig een fietscomputer (of sporthorloge) die je trainer kan aansturen?
Je kunt gratis een account op TrainingPeaks aanmaken. Via de Join app kun je de training daar naar toe uploaden. Als je vervolgens TrainingPeaks met Zwift connect heb je de training zichtbaar.robb. schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:25:
Ik heb vorige week mijn Kickr Core refurbished ontvangen. Inmiddels diverse sessies met Zwift en Rouvy gereden. Ik ben begonnen om het trainingsprogramma van Join te volgen, de Join trainingen upload ik naar Rouvy Workout. Dit is een prima manier om te trainen waarbij Rouvy de Kickr aanstuurt obv de Join training (trainen obv vermogen). Maar Rouvy en Zwift zijn helaas niet gratis... Ik zoek een gratis app, waarin ik de trainingen van Join kan uploaden én de app de Kickr aanstuurt obv deze training. Ik hoef geen AR routes te zien, alleen de data (vermogen, tijd, cadans etc.) die de Join training voorschotelt.
Als je de training van Join op je Edge kan krijgen dan kan de Edge prima je trainer aan sturen.
Zelf haal ik trainingen van TrainerDay. Daar geef ik aan dat de training naar Garmin (connect) gestuurd moet worden. Vervolgens stuur ik vanuit Garmin Connect de training naar mijn Edge. Als je deze werkwijze ook met Join kunt realiseren dan heb je een prima oplossing
Als je de besturing door een pc wilt laten verzorgen dan is Golden Cheetah een mooie oplossing. Bij HIIT trainingen en Vo2max is de W" indicator mooi binnen GC. Dan weet je of je reservevaatje energie voldoende is om de training te kunnen voltooien.
Zelf haal ik trainingen van TrainerDay. Daar geef ik aan dat de training naar Garmin (connect) gestuurd moet worden. Vervolgens stuur ik vanuit Garmin Connect de training naar mijn Edge. Als je deze werkwijze ook met Join kunt realiseren dan heb je een prima oplossing
Als je de besturing door een pc wilt laten verzorgen dan is Golden Cheetah een mooie oplossing. Bij HIIT trainingen en Vo2max is de W" indicator mooi binnen GC. Dan weet je of je reservevaatje energie voldoende is om de training te kunnen voltooien.
https://flux-web.vercel.app/
https://github.com/dvmarinoff/Flux
"Flux is an App for executing structured workouts on a smart trainer.
executing Zwift .zwo workouts
riding .fit courses and activities
works with bluetooth smart trainers, power meters and heart rate monitors.
ERG mode and extended manual control of your trainer with Grade Simulation and Resistance mode.
workouts with Slope targets
recording .FIT Activities compatible with all major platforms like Strava, Training Peaks, etc
build-in collection of structured workouts to get you started
The web version is free to use and open source. It is developed as a static PWA, has zero dependancies and is completly independant to run. Everything happens in your Browser and stays in there. It uses Web Bluetooth, Web Serial, Web Components, IndexDB, Local Storage, WakeLock API.
Status: Currently working on creating a backend API and iOS app."
Als dit goed werkt, is het echt een mooie oplossing
https://github.com/dvmarinoff/Flux
"Flux is an App for executing structured workouts on a smart trainer.
executing Zwift .zwo workouts
riding .fit courses and activities
works with bluetooth smart trainers, power meters and heart rate monitors.
ERG mode and extended manual control of your trainer with Grade Simulation and Resistance mode.
workouts with Slope targets
recording .FIT Activities compatible with all major platforms like Strava, Training Peaks, etc
build-in collection of structured workouts to get you started
The web version is free to use and open source. It is developed as a static PWA, has zero dependancies and is completly independant to run. Everything happens in your Browser and stays in there. It uses Web Bluetooth, Web Serial, Web Components, IndexDB, Local Storage, WakeLock API.
Status: Currently working on creating a backend API and iOS app."
Als dit goed werkt, is het echt een mooie oplossing
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Hallo
Heb een vraagje ivm de Kickr Core. Ik ben op zoek naar een tweedehandsfiets om deze vast op de Core te laten staan. Maakt het een verschil uit als het een fiets is met twee of drie tandwielen vooraan?
Heb een vraagje ivm de Kickr Core. Ik ben op zoek naar een tweedehandsfiets om deze vast op de Core te laten staan. Maakt het een verschil uit als het een fiets is met twee of drie tandwielen vooraan?
Kan ik mij niet voorstellen, ik heb ook jaren met een triple voor op mijn Elite Direto gefietst. Misschien voor jezelf, want de schakelmomenten liggen een klein beetje anders is mijn ervaring.Tomovich schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:45:
Hallo
Nee, maakt niks uitTomovich schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:45:
Hallo
Voor maakt niets uit. Je moet er vooral op letten dat de cassette (achter) compatible is met de kickr core.Tomovich schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:45:
Hallo
inderdaad, zou zonde zijn als je en oude fiets met bv campa op de kop tikt en nog 65 euro extra kwijt bent voor een campa freehub.
wat shimano betreft zijn de meeste wel compatibel met de standaard HG freehub body van de kickr, bij de oudere shimano groepen (10 speed en lager) moet een een spacer van 1,85mm achter, maar die heb je als het goed is bij de kickr gekregen. wat betreft shimano dus 8, 9 en 10 speed dus met een spacer, 11 en 12 zonder. en 7 speed heeft een 4,5 mm spacer nodig (als ik goed gegoogled heb, maar ik zou 7 speed links laten liggen)
wat shimano betreft zijn de meeste wel compatibel met de standaard HG freehub body van de kickr, bij de oudere shimano groepen (10 speed en lager) moet een een spacer van 1,85mm achter, maar die heb je als het goed is bij de kickr gekregen. wat betreft shimano dus 8, 9 en 10 speed dus met een spacer, 11 en 12 zonder. en 7 speed heeft een 4,5 mm spacer nodig (als ik goed gegoogled heb, maar ik zou 7 speed links laten liggen)
Bij de update van vandaag van de Join app staat vermeld dat ze de workout player toegevoegd hebben.dfbt schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:35:
Join komt binnenkort ook met hun eigen trainingsapp :D- Maar hoelang dat nog gaat duren, geen idee.
:strip_exif()/f/image/pQmZwHwXd2rwYxca4mG8QDeh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Jimmy-time1 op 30-03-2023 15:12 ]
Gaat dan wel allemaal via bluetooth ga ik vanuit?
Mijn hr band heeft dat bijvoorbeeld niet, dus is weer even lastig.
Dat ligt er aan hoe ze het implementeren. Ik gebruik nu TrainerRoad en kan met mijn Samsung S21 de boel ook aansturen/uitlezen via Ant+.Yohost! schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:29:
Gaat dan wel allemaal via bluetooth ga ik vanuit?
Bedankt voor de info allemaal.
Ik ben op zoek naar een fiets met Shimano omdat ik ook al gezien had dat deze standaard ondersteund wordt. Heb alleen geen ervaring met triple dus dat zou wat aanpassen worden. Maar hoe vaak moet er geschakeld worden op een direct drive of is dit meestal de ketting zo recht mogelijk leggen en altijd op dezelfde versnelling fietsen waarbij weerstand door de trainer/app geregeld wordt?
Ik ben op zoek naar een fiets met Shimano omdat ik ook al gezien had dat deze standaard ondersteund wordt. Heb alleen geen ervaring met triple dus dat zou wat aanpassen worden. Maar hoe vaak moet er geschakeld worden op een direct drive of is dit meestal de ketting zo recht mogelijk leggen en altijd op dezelfde versnelling fietsen waarbij weerstand door de trainer/app geregeld wordt?
Met ERG modus hoef je niet te schakelen. Maar anders kan de trainer eigenlijk de buitenwereld simuleren dus zou je in theorie evenveel moeten schakelen. Echter zit er bij zwift ook een setting waarmee je minder hoeft te schakelen (van 0% tot 100%). Dus je kan zelf bepalen hoeveel je moet schakelen.Tomovich schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:39:
Bedankt voor de info allemaal.
@Tomovich wat hierboven staat in andere woorden:
Een workout/training/intervallen/blokjes doe je meestal in erg mode en kan heel ook op een single speed doen. (Kan ook zonder erg, maar dan moet je dus wel schakelen om de juiste target te trappen).
Ben je van plan vrij rond te rijden in Zwift of andere simulatie, dan is het idee dat je terug schakeld als je bergop gaat.
Het hangt er dus vanaf hoe je wilt rijden/trainen. Maar zo anders rijdt een triple niet hoor
Een workout/training/intervallen/blokjes doe je meestal in erg mode en kan heel ook op een single speed doen. (Kan ook zonder erg, maar dan moet je dus wel schakelen om de juiste target te trappen).
Ben je van plan vrij rond te rijden in Zwift of andere simulatie, dan is het idee dat je terug schakeld als je bergop gaat.
Het hangt er dus vanaf hoe je wilt rijden/trainen. Maar zo anders rijdt een triple niet hoor
Sinds een paar weken trapt mijn Elite Direto door wanneer ik een beetje flink aanzet. Voelt als een slippend wiel op/in natte ondergrond.
Ik vermoed dat de rubber transmissieband versleten is. Gelukkig is deze nog te koop via Elite. Maar voor ik die koop wilde ik eerst graag checken of hier meer mensen dit euvel hebben gehad en of het inderdaad aan die band ligt.
Hij is 5 jaar oud en ik heb er (voor wat het zegt) 11.000 km op gereden. Zou het zonde vinden om een nieuwe te moeten aanschaffen, dus ga met plezier even sleutelen.
Ik vermoed dat de rubber transmissieband versleten is. Gelukkig is deze nog te koop via Elite. Maar voor ik die koop wilde ik eerst graag checken of hier meer mensen dit euvel hebben gehad en of het inderdaad aan die band ligt.
Hij is 5 jaar oud en ik heb er (voor wat het zegt) 11.000 km op gereden. Zou het zonde vinden om een nieuwe te moeten aanschaffen, dus ga met plezier even sleutelen.
Heb je dat op meerdere tandwielen achter? Kan natuurlijk ook cassette en/of ketting slijtage zijn.
Terechte vraag. Ketting en tandwielen zijn in orde. Heb het bij alle tandwielen. Voel duidelijk dat het ín de trainer zit. Echt zo'n 'slip-gevoel'.Phydomir schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:02:
Heb je dat op meerdere tandwielen achter? Kan natuurlijk ook cassette en/of ketting slijtage zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door bavara op 03-04-2023 10:07 ]
Als hij verder nog goed werkt en je kan het met zo'n band oplossen moet je er wel weer een tijdje tegen aankunnen lijkt me.bavara schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:06:
[...]
Terechte vraag. Ketting en tandwielen zijn in orde. Heb het bij alle tandwielen. Voel duidelijk dat het ín de trainer zit. Echt zo'n 'slip-gevoel'.
Ik was benieuwd of iemand met de Elite Direto soortgelijke ervaringen heeft en of inderdaad de band de boosdoener was. Maar ik heb de band besteld dus we gaan het zien.
Ja heb ik ook 2x gehad. Dat slippen is vaak wel een indicator dat de aandrijfriem aan zijn einde is (of er te weinig spanning op staat, maar dat verwacht ik niet na 11k km). Ik heb er de 1e keer nog mee doorgefietst totdat de riem echt knapte, de tweede keer wel eerder al vervangen.bavara schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:59:
Sinds een paar weken trapt mijn Elite Direto door wanneer ik een beetje flink aanzet. Voelt als een slippend wiel op/in natte ondergrond.
Dank je! Ik was ook al bang voor een knappende riem. Dus ga hem inderdaad vervangen.scraemus schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:52:
[...]
Ja heb ik ook 2x gehad. Dat slippen is vaak wel een indicator dat de aandrijfriem aan zijn einde is (of er te weinig spanning op staat, maar dat verwacht ik niet na 11k km). Ik heb er de 1e keer nog mee doorgefietst totdat de riem echt knapte, de tweede keer wel eerder al vervangen.
Op Zwift lijkt er een nieuwe route geintroduceerd te zijn in de bestaande 'Frankrijk' map:
145 km - 1099 hoogtemeters
https://zwiftinsider.com/route/france-classic-fondo/
Voor de badge hunters weer een aardige uitdaging. Strava KOM staat momenteel op 3 uur en 37 minuten. Alle overige tijden zijn 4 uur of meer.
145 km - 1099 hoogtemeters
https://zwiftinsider.com/route/france-classic-fondo/
Voor de badge hunters weer een aardige uitdaging. Strava KOM staat momenteel op 3 uur en 37 minuten. Alle overige tijden zijn 4 uur of meer.
Mooi rondje voor de langere duur groepsritten
Voldens Eric Schlange in de comments had deze route Event Only moeten zijn en komt er waarschijnlijk geen badge maar wordt hij uiteindelijk weer Event Only. Eerlijk gezegd hoop ik dat persoonlijk ook, lijkt mij helemaal niet zo'n leuk "rondje".
Nu ja, 11x box hill is nou ook niet echt de meest inspirerende route.Kluus schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:32:
Voldens Eric Schlange in de comments had deze route Event Only moeten zijn en komt er waarschijnlijk geen badge maar wordt hij uiteindelijk weer Event Only. Eerlijk gezegd hoop ik dat persoonlijk ook, lijkt mij helemaal niet zo'n leuk "rondje".
---------------
Eens, ik ben ook heel blij dat ik die heb afgevinkt.Mistraller schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:41:
[...]
Nu ja, 11x box hill is nou ook niet echt de meest inspirerende route.
Voor lange duur groepsritten zijn deze routes ook niet fijn trouwens want bij die klimmetjes is het lastig om een groep bij elkaar te houden is mijn ervaring.
Elastiekje aanzettenKluus schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:04:
[...]
Eens, ik ben ook heel blij dat ik die heb afgevinkt.Ik hoop niet dat er ooit nog zoiets komt.
Voor lange duur groepsritten zijn deze routes ook niet fijn trouwens want bij die klimmetjes is het lastig om een groep bij elkaar te houden is mijn ervaring.
dan heb je gewoon een groep die niet bij elkaar wil fietsen? Het is heuvelop juist het makkelijkst om bij elkaar te blijven aangezien je daar het minste voordeel / nadeel van het uit de wind zitten hebt. In vooral de afdaling maar ook op het vlakke is het veel lastiger omdat een beetje groep daar snelheid maakt en dan veel voordeel heeft van uit de wind zitten. Wanneer je daar even niet oplet moet je zo maar 1 w/kg meer trappen om terug te komen.Kluus schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:04:
[...]
Ja ik snap dat ook nooit goed, mij lukt het inderdaad ook prima om bij de leader te blijven maar voor sommigen is dat blijkbaar toch lastig.BartNL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:22:
[...]
dan heb je gewoon een groep die niet bij elkaar wil fietsen? Het is heuvelop juist het makkelijkst om bij elkaar te blijven aangezien je daar het minste voordeel / nadeel van het uit de wind zitten hebt. In vooral de afdaling maar ook op het vlakke is het veel lastiger omdat een beetje groep daar snelheid maakt en dan veel voordeel heeft van uit de wind zitten. Wanneer je daar even niet oplet moet je zo maar 1 w/kg meer trappen om terug te komen.
Overigens begrijp ik zelf ook nooit het probleem van die paar wegrijders, zo lang er een mooi groepje om de leader blijft, en meestal is dat wel zo. Maar mijn ervaring is dat de leaders zelf zich er dan altijd zo druk om maken
Hallo,
Al veel reviews gelezen over deze 3 fietstrainers, maar geraak er niet aan uit welke te kiezen:
- Zwift Hub
- Wahoo Kickr Core
- Tacx Flux 2
De Zwift Hub is een kleine 200 euro goedkoper en bevat ook al een cassette.
In de reviews is er weinig verschil tussen de 3.
Budget tot 700 euro
Welke raden jullie aan ?
Al veel reviews gelezen over deze 3 fietstrainers, maar geraak er niet aan uit welke te kiezen:
- Zwift Hub
- Wahoo Kickr Core
- Tacx Flux 2
Budget tot 700 euro
Welke raden jullie aan ?
[ Voor 13% gewijzigd door Stijninho op 05-04-2023 19:07 ]
lastig... Zullen weinig mensen zijn die ze alledrie goed kennen.. ik zie de core wel een trapje hoger als de flux 2... De core is eigenlijk een gewone kickr (vorige model) met andere pootjes + een ietsjes lichter vliegwiel. Daarmee is het eigenlijk ook gewoon een high end trainer.Stijninho schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:02:
Hallo,
- Zwift Hub
- Wahoo Kickr Core
- Tacx Flux 2
Budget tot 700 euro
Welke raden jullie aan ?
Maar die 2 gaan al weer een tijdje mee, dat kan een voordeel of een nadeel zijn.. de kinderziektes zijn er wel uit.
Ik ben wel tevreden over de support/garantie van Wahoo.. mijn kickr core begon na ruim 3 jaar toch wel steeds meer lawaai op de lagers (denk ik) te krijgen. Wetende dat er geen officiële manier is om een kickr te onderhouden/servicen, toch die vraag heel open gesteld aan support , en na het delen van een filmpje kon de oude terug en werd en een reconditioned model op gestuurd, een week later een niet van nieuw te onderscheiden in huis🙂 (3 jaar en 3 maanden gebruikt, ongeveer 10k km op gereden)
Heb zelf de Kickr core en zou toch echt de Zwift hub overwegen. Die heeft een automatische calibratie waar de core een handmatige spindown nodig heeft.
Voor die paar keer per kwartaal dat een calibratie nodig is zou ik dat niet als een van de betere argumenten voor of tegen mee nemen.
Ik calibreer 1x per week (kan ook veel minder frequent). Kost me maarliefst 20 seconden. Lijkt me niet echt een reden voor de ene boven de andere.Michiel193 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:23:
Heb zelf de Kickr core en zou toch echt de Zwift hub overwegen. Die heeft een automatische calibratie waar de core een handmatige spindown nodig heeft.