4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Zal vanavond weer moed verzamelen om op de smarttrainer te stappen...
Iedereen die er een steun bij gebruikt heeft dat probleem, de trainer is immers bedoeld om zonder steun te gebruiken. Je kunt m beter weglaten, de trainer hoger zetten is misschien een alternatief al moet je er dan wel zeker van zijn dat deze goed blijft staan, ook uit t zadel en bij efforts.sjorsiek schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:27:
Hoi allemaal
Ik heb een TAXC flux S en heb een voorwielsteun gekocht om meer stabiliteit te krijgen tijdens het fietsen. Nu zorgt die voorwielsteun dat het voor wiel omhoog komt. Als ik meet vanaf de as is dat ongeveer 36 cm. De hoogte van het achterwiel staat op 33 cm. De voorwielsteun zorgt er dus voor dat de fiets permanent scheef staat. Hebben meer mensen hier last van?
Gr
Sjors
Ik heb er recent wel een heel onderhoud opzitten van tandwielen en lagers. Maar op gewone belasting draait alles soepel en stil (geen hickups, overslag).
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen powerhouse. Mijn poging registreerde 1150 Watt (3sec normalised) alvorens de boel knapte. Een normale fietsketting moet dat toch kunnen verwerken?
Ik rijd met normale/gewone 10 speed KMC ketting. Tandwielen hebben nog geen 1000 kilometer erop zitten. (tweede ketting had er geen 500
Ik ben gewoon clueless omdat alles soepel lijkt te draaien en ik niet aan het schakelen ben tijdens.
[ Voor 7% gewijzigd door Joindry op 15-02-2022 09:06 ]
Eerste gedachte alsnog: je bent de nieuwe Harry Hoogland (jaja, zo heten ze niet) en trapt alles finaal kapot.Joindry schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:57:
Weet iemand wat er mis zou kunnen zijn. Ik heb gisteren voor de tweede keer op twee weken een ketting kapot getrokken tijdens een sprintje. Het gebeurde al twee keer tijdens het sprinten. Er werd niet geschakeld tijdens het sprinten.
Ik heb er recent wel een heel onderhoud opzitten van tandwielen en lagers. Maar op gewone belasting draait alles soepel en stil (geen hickups, overslag).
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen powerhouse. Mijn poging registreerde 1150 Watt (3sec normalised) alvorens de boel knapte. Een normale fietsketting moet dat toch kunnen verwerken?
Ik rijd met normale/gewone 10 speed KMC ketting. Tandwielen hebben nog geen 1000 kilometer erop zitten. (tweede ketting had er geen 500)
Ik ben gewoon clueless omdat alles soepel lijkt te draaien en ik niet aan het schakelen ben tijdens.
Niet toevallig dezelfde batch? Dus 2 kettingen tegelijk ergens gehaald? Mailtje naar de verkopende partij wil altijd wel helpen in dit geval gok ik.
En ze niet toevallig over het nokje tussen je derailleurwieltjes gelegd? Dan zou ie daarop kunnen breken natuurlijk.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Niet goed geponst? Zwakke quicklink? Daar zou ik dan aan denken. Normaal gesproken moet dit inderdaad geen probleem zijn.Joindry schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:57:
Weet iemand wat er mis zou kunnen zijn. Ik heb gisteren voor de tweede keer op twee weken een ketting kapot getrokken tijdens een sprintje. Het gebeurde al twee keer tijdens het sprinten. Er werd niet geschakeld tijdens het sprinten.
Ik rijd met normale/gewone 10 speed KMC ketting. Tandwielen hebben nog geen 1000 kilometer erop zitten. (tweede ketting had er geen 500)
Volledig apart besteld, meer dan een jaar tussen, andere winkel.Stufferdt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:12:
[...]
Eerste gedachte alsnog: je bent de nieuwe Harry Hoogland (jaja, zo heten ze niet) en trapt alles finaal kapot.
Niet toevallig dezelfde batch? Dus 2 kettingen tegelijk ergens gehaald? Mailtje naar de verkopende partij wil altijd wel helpen in dit geval gok ik.
En ze niet toevallig over het nokje tussen je derailleurwieltjes gelegd? Dan zou ie daarop kunnen breken natuurlijk.
En ik ben geen 'User' wat betreft kettingen. Ik ben wel zeker dat ie goed ligt. Zoals ik al zei, de boel draait echt soepel. De breuk is ook niet aan de Quicklink.
Zelf dacht ik ergens aan een foute instelling van de b-screw. Maar dan zou de boel gewoon moeten gaan skippen denk ik. En niet breken.
(googled alvast even harry hoogland)
Ik zie dat ik het compleet verkeerd heb gespeld; bedoelde een kruising tussen Harrie Lavreysen en Jeffrey Hoogland, twee Nederlandse baanwielrenners formaatje bulldozer. Hoogland trapt blijkbaar weleens een crank kapot met 2500 watt.Joindry schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:27:
[...]
Volledig apart besteld, meer dan een jaar tussen, andere winkel.
En ik ben geen 'User' wat betreft kettingen. Ik ben wel zeker dat ie goed ligt. Zoals ik al zei, de boel draait echt soepel. De breuk is ook niet aan de Quicklink.
Zelf dacht ik ergens aan een foute instelling van de b-screw. Maar dan zou de boel gewoon moeten gaan skippen denk ik. En niet breken.
(googled alvast even harry hoogland)
Twee kettingen op een jaar is natuurlijk wel gek. Dan zou je de 'schuld' daar zo snel niet zoeken, maar wellict heeft iemand een ander idee.
En lijkt me ook. Het zou dan ook op moeten vallen dat het niet lekker draait. Loopt ie niet aan tegen je (voor)derailleur?? Al is die zwakker dan je ketting lijkt me.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ah, ik ben vooral gekend met Sir Chris Hoy.Stufferdt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:49:
[...]
Ik zie dat ik het compleet verkeerd heb gespeld; bedoelde een kruising tussen Harrie Lavreysen en Jeffrey Hoogland, twee Nederlandse baanwielrenners formaatje bulldozer. Hoogland trapt blijkbaar weleens een crank kapot met 2500 watt.
Twee kettingen op een jaar is natuurlijk wel gek. Dan zou je de 'schuld' daar zo snel niet zoeken, maar wellicht heeft iemand een ander idee.
En lijkt me ook. Het zou dan ook op moeten vallen dat het niet lekker draait. Loopt ie niet aan tegen je (voor)derailleur?? Al is die zwakker dan je ketting lijkt me.
Derailleur gaat goed, ketting ligt bijna volledig recht (ligt recht op 52-19 en ik lag op de 52-21, een tandje ernaast.
4DP profile
NM 811 W
AC 442 W
MAP 298 W
FTP 191 W
Waarden inspanningstest
Max 369 W
RCP 167 W
AT 90 W
Herstel: tot 68 W
D1: 69 W tot 90 W
D2: 91 W tot 129 W
D3: 130 W tot 167 W
Weerstand: vanaf 168 W
[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 15-02-2022 17:11 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Heb je de 4dimensional inspanningstest gedaan in Wahoo? Dan pakt hij automatisch de waarden van die test voor al je trainingen.Joris748 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:55:
Hoe stel ik de vermogens in voor Wahoo Systm op basis van mijn inspanningstest?
NM? AC? MAP? FTP?
Waarden inspanningstest:
Max 369
RCP 167
AT 90
Herstel: tot 68
D1: 69 tot 90
D2: 91 tot 129
D3: 130 tot 167
Weerstand: vanaf 168
Heb ik gedaan, maar die waarden kan ik niet matchen met de waarden van een recente inspanningstest (met ademgasanalyse).Requiem19 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:58:
[...]
Heb je de 4dimensional inspanningstest gedaan in Wahoo? Dan pakt hij automatisch de waarden van die test voor al je trainingen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zo, die afkortingen zie je niet zo vaak langskomen... RCP zou ongeveer overeen moeten komen met je ftp als ik me niet vergis. De rest kan je niet zo omzetten.Joris748 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:55:
Hoe stel ik de vermogens in voor Wahoo Systm op basis van mijn inspanningstest?
NM? AC? MAP? FTP?
Waarden inspanningstest:
Max 369
RCP 167
AT 90
Herstel: tot 68
D1: 69 tot 90
D2: 91 tot 129
D3: 130 tot 167
Weerstand: vanaf 168
Maar als je systm gaat gebruiken dan zou ik vooral hun eigen test doen. Heb je alles meteen op de rit en actueel.
If you can see, look. If you can look, observe
Zet eens wat getallen bij elkaar?Joris748 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:08:
[...]
Heb ik gedaan, maar die waarden kan ik niet matchen met de waarden van een recente inspanningstest (met ademgasanalyse).
Joris748 in "Het grote indoor cycling topic"
Vraag me vooral af waar het grote verschil in FTP en anaerobe drempel vandaan komt.
[ Voor 23% gewijzigd door Joris748 op 15-02-2022 17:13 ]
Wellicht is Trainerroad dan beter passend bij je?Joris748 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:08:
[...]
Heb ik gedaan, maar die waarden kan ik niet matchen met de waarden van een recente inspanningstest (met ademgasanalyse).
Bij Systmn kun je alle 4 de waardes (NM, AC, MAP, FTP) prima aanpassen. Echter is in je inspanningstest alleen gekeken naar FTP. Die andere waardes zijn niet getest in je inspanningstest. Als je alleen je FTP aanpast en de rest niet zullen de trainingen op basis van je FTP in Systmn in lijn zijn met je inspanningstest, maar blokken NM, AC en MAP niet.
Goed om rekening mee te houden: je inspanningstest is ongetwijfeld gedaan op een andere fiets. Powermeters van fietsen onderling kunnen erg verschillen.
Kortom, ik zou de Wahoo test aanhouden. Dan kun je ook veel beter voortgang bekijken.
@Joris748 is die inspanningstest gedaan door middel van een ramptest? Dus elke minuut x hoger vermogen? Als dat het geval is, zou ik hem volledig negeren voor de settings van Systmn.
Ramp tests zijn niet heel nauwkeurig met het bepalen van je FTP. Het enige dat je kunt aanmerken op de System 4dp test is dat Systmn voor de 20minuten geen correctie maakt naar 95%. Meestal is FTP => 20 minuten waarde x95%. Systmn doet dat niet omdat ze vinden dat je door de rest van de test al zo kapot bent dat 20 minuten = 100% ftp een betere weergave is van je FTP.
Als je 95% van je Systmn FTP test zou pakken zit je al op 181watt...
[ Voor 26% gewijzigd door Requiem19 op 15-02-2022 17:23 ]
Mijn VO2max is 50 verklaart misschien waarom ik gemakkelijk kortere tijd hogere vermogens kan trappen.
[ Voor 28% gewijzigd door Joris748 op 15-02-2022 17:27 ]
Gezien je MAP kun je in ieder geval nog heel veel winnen qua FTPJoris748 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:25:
Was inderdaad een ramp-test. Zal vanavond eens een training op basis van hartslag doen en kijken welke vermogens de trainer geeft.
Mijn VO2max is 50 verklaart misschien waarom ik gemakkelijk kortere tijd hogere vermogens kan trappen.
Meestal is MAP 120-130% van je FTP geloof ik. In jouw geval is het verschil wel heel erg groot tussen je 5 minuten waarde en je 20 minuten waarde.
Ter vergelijking: mijn laatste 4dp test was 233 ftp en 286 MAP. Dat komt uit op 123%.(V02 max van 52-55).
In jouw geval is het 156% wat echt wel een heel hoog verschil is tussen MAP en FTP.
Ik ben zelf momenteel begonnen aan een vo2max block. Mijn ftp zit op zo'n 85 a 86% van mijn MAP en daarmee is vo2max nu de grootste bottleneck. Dus eerst proberen het dak hoger te maken voordat ik weer het plafond verder verhoog. Ben benieuwd of dit block het gewenste effect gaat hebben 😅.
Thuis hebben zowel de vrouw als de jongste nu corona... Dus ook nog even afwachten of ik wederom de dans kan ontspringen (oudste 3 weken geleden corona gehad en heeft mij toen ook over geslagen 😅😅.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik vermoed dat je ook beide tests niet "back-to-back" hebt gedaan. Deze relatief bescheiden vermogens (of je bent waanzinnig licht), suggeren een beperkte trainingsbasis. De vooruitgang tussen deze 2 test zou ik helemaal niet zo vreemd vinden als je van "niet-fietser" naar met enige regelmaat/structuur fietser gaat en je een maand (of twee) later weer meet. Je zal in het begin relatief hard vooruit gaan.
Daarnaast kan je het nog zoeken in de kalibratie van de trainer. Die bij de inspanningstest kunnen we niets aan doen, maar thuis met enige regelmaat kalibreren kan handig zijn. De staande starts in systm maakten het hier dat hij na een tijdje het vermogen wat begon te overschatten. Na kalibratie voelt het weer vertrouwd
Ben mezelf inderdaad weer opnieuw aan het uitvinden. Ben benieuwd waar ik weer op uit kan komen nu ik weer regelmatig kan fietsen. 12 jaar geleden zat ik op mijn hoogtepunt en daarna is het alleen maar bergaf gegaan.Requiem19 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:22:
[...]
Gezien je MAP kun je in ieder geval nog heel veel winnen qua FTP.
Meestal is MAP 120-130% van je FTP geloof ik. In jouw geval is het verschil wel heel erg groot tussen je 5 minuten waarde en je 20 minuten waarde.
Ter vergelijking: mijn laatste 4dp test was 233 ftp en 286 MAP. Dat komt uit op 123%.(V02 max van 52-55).
In jouw geval is het 156% wat echt wel een heel hoog verschil is tussen MAP en FTP.
VO2max 67 (nu 50)
Maximaal vermogen 425 W (nu 369 W)
Vermogen bij omslagpunt 335 W (nu 167 W)
HFomslagpunt 174 (nu 149)
HFmax 191 (nu 179)
Mijn D1 begon toen waar mijn D2 nu eindigt (132)
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik weeg maar 75 kg. Maar de vermogens die ik momenteel wegtrap zijn niet om over naar huis te schrijven. De trainingsbasis is echt beperkt, ook omdat ik mijn trainingszones veel te hoog ingeschat had en daardoor helemaal geen duurtraining heb gedaan.Roozzz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:28:
Wat @Requiem19 zegt. Vooral testen binnen een platform en op dezelfde trainer.
Ik vermoed dat je ook beide tests niet "back-to-back" hebt gedaan. Deze relatief bescheiden vermogens (of je bent waanzinnig licht), suggeren een beperkte trainingsbasis. De vooruitgang tussen deze 2 test zou ik helemaal niet zo vreemd vinden als je van "niet-fietser" naar met enige regelmaat/structuur fietser gaat en je een maand (of twee) later weer meet. Je zal in het begin relatief hard vooruit gaan.
Daarnaast kan je het nog zoeken in de kalibratie van de trainer. Die bij de inspanningstest kunnen we niets aan doen, maar thuis met enige regelmaat kalibreren kan handig zijn. De staande starts in systm maakten het hier dat hij na een tijdje het vermogen wat begon te overschatten. Na kalibratie voelt het weer vertrouwd
Er zat ongeveer 4 weken tussen de 4DP test en de inspanningstest (bij een SMA).
Om een beetje historie te geven. Ik heb heel veel getraind en gefietst (onder andere deelgenomen aan Cape Epic, Transalp, Cape Pioneer Trek en een flink aantal eendaagse wedstrijden). De laatste 5 jaar kenmerken zich door inactiviteit.
Ah, leuk! Vroeger veel gefietst en nu weer serieus aan de slag met training. Dat garandeert bijna een hele hoop vooruitgang in een korte tijdJoris748 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:40:
[...]
Ik weeg maar 75 kg. Maar de vermogens die ik momenteel wegtrap zijn niet om over naar huis te schrijven. De trainingsbasis is echt beperkt, ook omdat ik mijn trainingszones veel te hoog ingeschat had en daardoor helemaal geen duurtraining heb gedaan.
Er zat ongeveer 4 weken tussen de 4DP test en de inspanningstest (bij een SMA).
Om een beetje historie te geven. Ik heb heel veel getraind en gefietst (onder andere deelgenomen aan Cape Epic, Transalp, Cape Pioneer Trek en een flink aantal eendaagse wedstrijden). De laatste 5 jaar kenmerken zich door inactiviteit.

Waar hebben jullie de opstelling staan? En wordt het na de training weer opgeruimd?
In mijn werkkamer. Na gebruik zet ik hem rechtop. Als de lente begint ruim ik het op.Rick13 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:57:
Ik ga volgend jaar (als mijn woning is opgeleverd) ook een opstelling maken voor Zwift.
Waar hebben jullie de opstelling staan? En wordt het na de training weer opgeruimd?
Op zolder. En nee, zeker niet. Dat ding staat daar en blijft staan ookRick13 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:57:
Ik ga volgend jaar (als mijn woning is opgeleverd) ook een opstelling maken voor Zwift.
Exact expert nodig?
In een (onverwarmde) schuur en daar blijft ie de hele winter staan. Denk dat ik hem in de zomer aan de kant ga schuiven en hem niet helemaal opberg (heb hem pas sinds eind vorige zomer).Rick13 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:57:
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dat had ik eerst ook, maar nadat mijn Tacx Flux 2 kapot ging (ik kreeg onder garantie een refurbished terug) heb ik hem op zolder gezet. Ik vond een onverwarmde schuur veel te koud en het was zweten met ijskoude handen. Het enige nadeel is dat ik met mijn fiets naar zolder moet als ik buiten gefietst heb, maar de opstelling blijft gedurende de winter gewoon staan. In het voorjaar (eind maart, begin april) ruim ik hem op, en in oktober/november stel ik het weer op.GerbenBK schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:13:
[...]
In een (onverwarmde) schuur en daar blijft ie de hele winter staan. Denk dat ik hem in de zomer aan de kant ga schuiven en hem niet helemaal opberg (heb hem pas sinds eind vorige zomer).
Mijn FTP is ook behoorlijk gekelderd, maar goed vanaf 0 beginnen is wel een domper maar is ook wel eens fijn... al moet ik zeggen dat ik het momenteel wat minder vind
Daarnaast heb ik ook wat een Ullrich winter gehad, Kortom er valt nog wel wat winst te boeken voor me. Ben daarom maar weer overgestapt naar TrainerRoad
[ Voor 6% gewijzigd door pier87 op 16-02-2022 08:42 ]
Als ik op de smart trainer mijn omslagpunt op zoek, zoals bepaald bij de inspanningstest, dan komt de FTP waarde redelijk overeen met de laatste 4DP test.Joris748 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:25:
Was inderdaad een ramp-test. Zal vanavond eens een training op basis van hartslag doen en kijken welke vermogens de trainer geeft.
Ergo, ik weet nu mijn omslagpunt en die ga ik donderdag actief opzoeken bij het 20 minuten interval in de 4DP test.
In de onverwarmde losstaande garage en daar blijft ie gedurende de winter gewoon lekker staan, dan pak ik voor woonwerk de gravel bike of de MTB. In de zomer klap ik de setup in en staat de trainer in een hoekje en de fiets mag dan weer buiten spelenRick13 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:57:

Ja dat is wel een nadeel soms haha. Maar heb ik toch een beetje gevoel dat ik een badass ben in de winter.HeleBoel schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:21:
[...]
Dat had ik eerst ook, maar nadat mijn Tacx Flux 2 kapot ging (ik kreeg onder garantie een refurbished terug) heb ik hem op zolder gezet. Ik vond een onverwarmde schuur veel te koud en het was zweten met ijskoude handen. Het enige nadeel is dat ik met mijn fiets naar zolder moet als ik buiten gefietst heb, maar de opstelling blijft gedurende de winter gewoon staan. In het voorjaar (eind maart, begin april) ruim ik hem op, en in oktober/november stel ik het weer op.
Ik heb dit 3 jaar zo gedaan (op zolder) en nu deze winter toch maar een 2e hands alu fiets voor op de Tacx gekocht. Ik merkte dat met de huidige zachte winters met heel wisselvallig weer het eigenlijk wel fijn is als er ook in de schuur een fiets voor het grijpen staat om lekker naar buiten te kunnen. De wissel van boven naar beneden (vaak ook met slapende kinderen op de tussenliggende verdieping) sloeg ik vaak over en dan was het toch maar op de Tacx terwijl het buiten super weer was.HeleBoel schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:21:
[...]
Dat had ik eerst ook, maar nadat mijn Tacx Flux 2 kapot ging (ik kreeg onder garantie een refurbished terug) heb ik hem op zolder gezet. Ik vond een onverwarmde schuur veel te koud en het was zweten met ijskoude handen. Het enige nadeel is dat ik met mijn fiets naar zolder moet als ik buiten gefietst heb, maar de opstelling blijft gedurende de winter gewoon staan. In het voorjaar (eind maart, begin april) ruim ik hem op, en in oktober/november stel ik het weer op.
Mijn eerste opgenomen ritje in FulGaz is nu ook geaccepteerd. Deze heet 'Nedereind circuit' en is een opname van de Wielerbaan bij Nieuwegein/Utrecht. Komende maanden zal ik meer opnames maken, zodat ook Nederland vaker voorkomt in FulGaz.RobbieT schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:15:
[...]
Dit is wat ik nu kan vinden op Fulgaz.
Er was meer, Lauwers Lake en Lauwers Lake part 2 onder andere, die kan ik niet meer vinden.
https://insiderrr.uk/courses/lauwers-lake/
Hier kan je zien wat er op Fulgaz is en was, het lijkt erop dat minder populaire ritten op een bepaald moment "retired" worden:
https://whatsonfulgaz.com/
Als je op "Netherlands" sorteert:
[Afbeelding]
Als je op "The Netherlands" sorteert:
[Afbeelding]
Koel! Kun je iets vertellen over je setup qua gear?roalt schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:41:
[...]
Mijn eerste opgenomen ritje in FulGaz is nu ook geaccepteerd. Deze heet 'Nedereind circuit' en is een opname van de Wielerbaan bij Nieuwegein/Utrecht. Komende maanden zal ik meer opnames maken, zodat ook Nederland vaker voorkomt in FulGaz.
Ik heb een slaapkamer die ik eigenlijk alleen gebruik voor indoor trainen. beamer aan het plafond, 80" projectiedoek en alles kan lekker blijven staan.Rick13 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:57:
Maar ik woon dan ook alleen in een huis met 4 slaapkamers dus heb aan ruimte niet echt gebrek

Intussen is het een trainingskamer/thuiswerkbureau/logeerkamer.
Het is onze enige nog vrije slaapkamer in huis. Al is de term 'vrij' intussen zeer relatief. Het 24" scherm wordt zowel gebruikt als mijn vrouw thuiswerk, als voor mij zwift. Ergens in de kamer staan: een logeerbed, wahookickr+fiets, klein bureau, kledingsrek met winterjassen van de wederhelft. En als je wat dingen opzij duwt, past er nog een yoga mat op de grond ook.
Ons robotstofzuigertje ziet het iig niet zitten die kamer nog in te gaan
Waarschijnlijk de nieuwe rollerbank die al gespot was in het wild...BartTo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:45:
Vandaag of morgen de release van nieuwe Wahoo trainer(s), gezien het event van 12GObiking morgen. Ben benieuwd waar ze mee komen
[ Voor 10% gewijzigd door scraemus op 18-02-2022 13:58 ]
Deze denk ik: https://www.dcrainmaker.c...wahoos-rollr-exactly.htmlscraemus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Waarschijnlijk de nieuwe rollerbank die al gespot was in het wild...
Wahoo Kickr Rollr
Dat is precies wat ik zei (de link is zelfs gelijk....)La1974 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:01:
[...]
Deze denk ik: https://www.dcrainmaker.c...wahoos-rollr-exactly.html
Wahoo Kickr Rollr

Toen ik dit schreef had jij die link er nog niet inzittenscraemus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:35:
[...]
Dat is precies wat ik zei (de link is zelfs gelijk....)
Vanmiddag een nieuwe test gedaan. Bij de 20 minuten test de hartslag strak op omslagpunt gehouden.Requiem19 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:22:
[...]
Gezien je MAP kun je in ieder geval nog heel veel winnen qua FTP.
Het verschil tussen MAP en FTP is zo groot dat SYSTM hem afkapt. Als ik de waarden bij de 5 minuten test inschat zou MAP zelfs rond de 280 Watt uitkomen.
:strip_exif()/f/image/uWgyGyyebxL4Ej807KxsGtFp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat worden vooral saaie lange duurtrainingen
[ Voor 98% gewijzigd door Joris748 op 19-02-2022 21:16 ]
Euhm, zou je die test eens niet opnieuw doen?Joris748 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Vanmiddag een nieuwe test gedaan. Bij de 20 minuten test de hartslag strak op omslagpunt gehouden.
Het verschil tussen MAP en FTP is zo groot dat SYSTM hem afkapt. Als ik de waarden bij de 5 minuten test inschat zou MAP zelfs rond de 280 Watt uitkomen.
[Afbeelding]
* Geen HR?
* 20 min max power begint op een moment dat deze helemaal niet verwacht wordt??
* 5 minuten power veel te hoog ivm je FTP?
Genoeg redenen om aan te nemen dat er iets niet helemaal lekker is verlopen
Als je de 20 min op hartslag rijdt.. hoe voelde je je na afloop? Had je het idee dat je harder kon?Joris748 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Vanmiddag een nieuwe test gedaan. Bij de 20 minuten test de hartslag strak op omslagpunt gehouden.
[Afbeelding]
Hoe is je omslagpunt HR bepaald? Waarom zou je niet 20 minuten erboven kunnen rijden?
Een 20 minuten test pace je niet op HR... Zonder ervaring of doel power is het behoorlijk lastig..
Ik vermoed dat je behoorlijk wat hebt laten liggen
Moest er flink aan trekken om hem op omslagpunt (HR) te houden. Bovenbenen begonnen langzaam vol te lopen. Veel harder kon ik niet.Prulleman schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:55:
[...]
Als je de 20 min op hartslag rijdt.. hoe voelde je je na afloop? Had je het idee dat je harder kon?
Hoe is je omslagpunt HR bepaald? Waarom zou je niet 20 minuten erboven kunnen rijden?
Een 20 minuten test pace je niet op HR... Zonder ervaring of doel power is het behoorlijk lastig..
Ik vermoed dat je behoorlijk wat hebt laten liggen
FTP lag 12 Watt hoger dan vermogen op omslagpunt tijdens de inspanningstest. Was een recente inspanningstest met ademgasanalyse bij een SMA. Neem aan dat die 12 Watt een deel vorm van de dag en een deel afwijking van de verschillende vermogensmeters.
Kreeg de hartslagmeter niet op SYSTM, vandaar dat ik die met m’n Garmin gemonitord heb. Voelt ergens gek om te gaan pacen boven omslagpunt. Overigens ben ik dat pacen wel gewend, heb vroeger tientallen marathons en vele uren training op hartslag gereden. Dat kunstje verleer je niet zo snel.
[ Voor 15% gewijzigd door Joris748 op 19-02-2022 23:18 ]
Bij de tradiotionele 20 min test wordt er 95% genomen omdat er de aanname is dat je een deel van de inspanning haalt uit anearobe bron. Maar daar zitten dan ook geen max efforts voor. Dus die 2 zijn niet helemaal met elkaar te vergelijken wat dat betreft.
Nu lekker trainen en over tijdje weer testen 🥳🥳.
Overigens heb je met die ratio's wel een goede kans om wat beter voor de dag te komen op Zwift. Ik kom op zich goed mee in de B groep (laatste keer 4 w/kg voor 35 min), maar tenzij het een hele lange sprint is wordt ik echt genadeloos zoek gereden bij de eindsprint. (combinatie van tactiek en gebrek aan sprint vermogen, mijn conditie komt vooral voort uit op en neer naar werk fietsen, da's normaal 20 minuten tempo/aerobic trappen).
Nu zag ik dat er af en toe puntenrace/segmenten race's zijn (waarbij elke doorkomst dus sprinten is), maar ik kan die niet altijd even makkelijk vinden. Zijn er nog tips om makkelijker/sneller te zoeken in zwiftpower/zwift op specifieke events om hier minder matig in te worden? (Qua trainingen op zwift doe ik eigenlijk alleen intervaltrainingen). Een gewone race geeft me maar een enkele kans om hieraan te werken en meestal is het beste er bij mij ook wel af na 30 minuten op 90+% van mijn maxhr trappen.
[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 20-02-2022 13:11 ]
Ik heb er nu al 3 opzitten,
na de eerste stierf ik na 40sec, (zo goed als full bean gestart)
de tweede begon ik op 80% ongeveer, en stief ik na 50sec
Bij de derde starte ik op ongeveer op 60% en niet explosief. Ik haalde het einde.
Grappige van de zaak is dat geen van drie testen meer dan 15 Watt uit elkaar liggen. Is er een betere methode? Of doet het er allemaal niet echt toe.
Tweede vraag. Ik heb dit jaar als sportieve doelstelling het iets meer bescheiden gehouden. Ik word opnieuw papa binnen 10 weken. Dus binnen 8 weken zou ik Alpe de zwift beklimmen voor het eerst. Ik ben geen klimmer, maar een absolute toerist. Ik heb in het verleden 150+ km gereden, maar langzaam, met weinig hoogtemeters. Ik ben pas enkele weken actief op ziwft en heb ervoor gekozen de ftp-builder te volgen. Dat leek me het juiste programma om een dergelijke beklimming te doen. Alleen maak ik me zorgen. Na goed twee weken blijkt dat geen sessie veel langer duurt dan 60 minuten. En das niet lang genoeg voor mij om A.d.Z op te komen. Zou ik beter zelf de sessies wat verlengen in duur?
Ik heb op die hele tijd ook nauwelijks intervals gehad die boven mijn huidige ftp liggen. in het verleden werkte ik veel vaker met wat over-under intervalletjes. Waardoor ik beter leerde herstellen na een wat steiler stuk. Zou ik deze er beter zelf wat inplooien in de trainingsessies? Of volg ik best braaf het gegeven schema? Ik zou ik beter opteren voor een ander programma?
En als laatste, zou ik halverwege (na 5 weken) een nieuwe ftp/ramptest doen om mss halverwege al bij te sturen? (ftp verhogen?)
Veel vragen tegelijkJoindry schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:06:
Heeft iemand tips hoe je het best een 60sec max aanpakt eigenlijk?
Ik heb er nu al 3 opzitten,
na de eerste stierf ik na 40sec, (zo goed als full bean gestart)
de tweede begon ik op 80% ongeveer, en stief ik na 50sec
Bij de derde starte ik op ongeveer op 60% en niet explosief. Ik haalde het einde.
Grappige van de zaak is dat geen van drie testen meer dan 15 Watt uit elkaar liggen. Is er een betere methode? Of doet het er allemaal niet echt toe.
Tweede vraag. Ik heb dit jaar als sportieve doelstelling het iets meer bescheiden gehouden. Ik word opnieuw papa binnen 10 weken. Dus binnen 8 weken zou ik Alpe de zwift beklimmen voor het eerst. Ik ben geen klimmer, maar een absolute toerist. Ik heb in het verleden 150+ km gereden, maar langzaam, met weinig hoogtemeters. Ik ben pas enkele weken actief op ziwft en heb ervoor gekozen de ftp-builder te volgen. Dat leek me het juiste programma om een dergelijke beklimming te doen. Alleen maak ik me zorgen. Na goed twee weken blijkt dat geen sessie veel langer duurt dan 60 minuten. En das niet lang genoeg voor mij om A.d.Z op te komen. Zou ik beter zelf de sessies wat verlengen in duur?
Ik heb op die hele tijd ook nauwelijks intervals gehad die boven mijn huidige ftp liggen. in het verleden werkte ik veel vaker met wat over-under intervalletjes. Waardoor ik beter leerde herstellen na een wat steiler stuk. Zou ik deze er beter zelf wat inplooien in de trainingsessies? Of volg ik best braaf het gegeven schema? Ik zou ik beter opteren voor een ander programma?
En als laatste, zou ik halverwege (na 5 weken) een nieuwe ftp/ramptest doen om mss halverwege al bij te sturen? (ftp verhogen?)
Een 60 seconden test moet je ook beetje leren. Als je hem vaker doet ga je hem beter kunnen pacen. Zal voor iedereen verschillend zijn. De eerste 10-20 seconden zijn voor bijna iedereen anaeroob, dus die kun je sowieso hard aanvallen en daarna is het gewoon zo lang mogelijk vasthouden. Niet heel gek dat je aan het einde van een 60s test minder watts trapt dan de eerste 15 seconden.
Voor je overige vragen: probeer eerst dit trainingsblok eens helemaal af te maken en doe daarna een FTP test. Kijk dan of je stappen gemaakt hebt ipv halverwege al allerlei bijsturingen te gaan proberen.
En met goed 60 minuten trainen kun je ook prima een inspanning aan van 1:30 imo. Maak het in het begin niet te moeilijk. Belangrijkste is dat je consistent elke week je trainingen doet.
Verder kun je de basics van beter worden ook al luisterend op de fiets tot je nemen: https://www.liveslowridefast.com/beter-worden-podcast
Overigens hoef je niet perse intervallen te doen boven FTP om FTP te verhogen. En voor een langere klim als ADZ wil je eigenlijk je Time to Exhausting zo ver mogelijk op trekken, en niet eens perse je FTP zo ver mogelijk opkrikken. Dus als je nu bijvoorbeeld 4x10 minuten op 90% kunt rijden, kun je dit in de aankomende weken gaan uitbreiden naar 2x20, 3x15, 3x20, 4x15, 4x20, 2x 30, etc. Todat je redelijk in de buurt bent van je doeltijd.
Als een stap te makkelijk gaat (2x 20 bijvoorbeeld), dan zou ik direct een grotere stap maken naar 2x30 of zelfs 4x 20. Ook kun je de rust tussen de intervallen steeds korter gaan maken om zo te wennen aan langere tijd in deze zone.
Zo ben ik zelf van 6x12 naar 4x20 naar 3x30 en 2x50 gegaan. Allemaal in deze 90 tot 92% range.
Laat me wel nog even zeggen dat ik niet nieuw ben in de wielersport. Ik fiets al 15 jaar. Tot een tiental jaar geleden deed ik kwart triatlon (op zijn best gezegd op matig niveau). Maar de voorbije 10 jaar is het een heel ander verhaal. Op zich heb ik aanleg voorsprint, maar ik heb daar nooit voor getraind. Enkel voor de lange duur (+/-3u)Requiem19 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:17:
[...]
Veel vragen tegelijk. Belangrijkste antwoord op alles: KISS, maakt het - zeker in het begin - allemaal niet te ingewikkeld.
Een 60 seconden test moet je ook beetje leren. Als je hem vaker doet ga je hem beter kunnen pacen. Zal voor iedereen verschillend zijn. De eerste 10-20 seconden zijn voor bijna iedereen anaeroob, dus die kun je sowieso hard aanvallen en daarna is het gewoon zo lang mogelijk vasthouden. Niet heel gek dat je aan het einde van een 60s test minder watts trapt dan de eerste 15 seconden.
Voor je overige vragen: probeer eerst dit trainingsblok eens helemaal af te maken en doe daarna een FTP test. Kijk dan of je stappen gemaakt hebt ipv halverwege al allerlei bijsturingen te gaan proberen.
En met goed 60 minuten trainen kun je ook prima een inspanning aan van 1:30 imo. Maak het in het begin niet te moeilijk. Belangrijkste is dat je consistent elke week je trainingen doet.
Verder kun je de basics van beter worden ook al luisterend op de fiets tot je nemen: https://www.liveslowridefast.com/beter-worden-podcast
de laatste 10 jaar vertaalt zich dat naar 150 km vlakke rit of 75 km Vlaamse Ardennen en proberen niet dood te vallen onderweg.
Dat ftp programma geeft ook nauwelijks momenten op 90%Michaelg schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:18:
Lastig te zeggen zonder iets meer info over je beschikbare tijd en je huidige gegevens (FTP en gewicht).
Overigens hoef je niet perse intervallen te doen boven FTP om FTP te verhogen. En voor een langere klim als ADZ wil je eigenlijk je Time to Exhausting zo ver mogelijk op trekken, en niet eens perse je FTP zo ver mogelijk opkrikken. Dus als je nu bijvoorbeeld 4x10 minuten op 90% kunt rijden, kun je dit in de aankomende weken gaan uitbreiden naar 2x20, 3x15, 3x20, 4x15, 4x20, 2x 30, etc. Todat je redelijk in de buurt bent van je doeltijd.
Als een stap te makkelijk gaat (2x 20 bijvoorbeeld), dan zou ik direct een grotere stap maken naar 2x30 of zelfs 4x 20. Ook kun je de rust tussen de intervallen steeds korter gaan maken om zo te wennen aan langere tijd in deze zone.
Zo ben ik zelf van 6x12 naar 4x20 naar 3x30 en 2x50 gegaan. Allemaal in deze 90 tot 92% range.
Even screenshot van 'whatsonzwift'
Op de 65uur training ga maar 4.5u naar zone 4.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6O9AmbCtRTgV2Yf9KMFHXBw3.jpg?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Joindry op 20-02-2022 16:38 ]
Als je dat 10/12 weken programma doet zou ik tussentijds je FTP niet aanpassen om het programma bij te sturen. Het programma heeft een opbouw dat het steeds zwaarder gaat worden (met uitzondering van de laatste week). Kan dus prima zijn dat de eerste 2 weken niet super zwaar voelen, maar vanaf de weken daarna wel.Joindry schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:06:
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Hiermee heb je heel je test eigenlijk voor niks gedaan. Het hele idee van de Half Monty (en ook de 4DP test van Sufferfest/Systm) is dat je tijdens de ramp test aardig in het rood gaat op HR (Gemeten), op basis daarvan krijg je dan een aanbevolen HR die je moet rijden gedurende de 20 mins inspanning erna en daaruit komt je FTP en MAP, zonder de constrained effort klopt je FTP minder goed. Neal Henderson geeft dat hier zelf ook aan op het forum: https://systm.forum.wahoo...lf-monty-without-hrm/4696Joris748 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:04:
[...]
Kreeg de hartslagmeter niet op SYSTM, vandaar dat ik die met m’n Garmin gemonitord heb. Voelt ergens gek om te gaan pacen boven omslagpunt. Overigens ben ik dat pacen wel gewend, heb vroeger tientallen marathons en vele uren training op hartslag gereden. Dat kunstje verleer je niet zo snel.
Ik heb de 4DP test gedaan, niet de half monty. Maakt dat nog uit?Sander schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:10:
[...]
Hiermee heb je heel je test eigenlijk voor niks gedaan. Het hele idee van de Half Monty (en ook de 4DP test van Sufferfest/Systm) is dat je tijdens de ramp test aardig in het rood gaat op HR (Gemeten), op basis daarvan krijg je dan een aanbevolen HR die je moet rijden gedurende de 20 mins inspanning erna en daaruit komt je FTP en MAP, zonder de constrained effort klopt je FTP minder goed. Neal Henderson geeft dat hier zelf ook aan op het forum: https://systm.forum.wahoo...lf-monty-without-hrm/4696
Ben flink in het rood gedaan. Tijdens het 5 minuten blok heb ik ruim boven mijn omslagpunt gezeten. Het 5 minuten blok 10 tot 20 slagen onder max hartslag, het 1 minuut blok naar max hartslag.
Wat zou een reden kunnen zijn om in het 20 minuten blok over omslagpunt heen te gaan?
Omdat je maximaal moet gaan 😅😅. Dat is het hele idee van een max capacity effort. Als je voor je gevoel maximaal bent gegaan over die 20 minuten. Dan was dat niet je omslagpunt.Joris748 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:29:
[...]
Wat zou een reden kunnen zijn om in het 20 minuten blok over omslagpunt heen te gaan?
Je hoeft mij niet uit te leggen wat een omslagpunt isMichaelg schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:37:
[...]
Omdat je maximaal moet gaan 😅😅. Dat is het hele idee van een max capacity effort. Als je voor je gevoel maximaal bent gegaan over die 20 minuten. Dan was dat niet je omslagpunt.
FTP is vermogen op omslagpunt toch? Tijdens het 20 minuten blok zat ik op het omslagpunt, precies zoals het naar mijn weten bedoelt is.
Hartslag op omslagpunt, benen die nog net niet niet vollopen en ademhaling die nog net niet zwaar wordt. Precies volgens het boekje
[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 20-02-2022 20:52 ]
Wilde weten welke vermogens uit de 4DP test kwamen. Daarom nog een keer gedaan.Michaelg schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:54:
Het is geen 20 minuten ftp interval. Het is een 20 minuten max capacity effort. Dus aan het eind van die 20 minuten moet je geen trap meer over hebben. Hele idee van die 4dp test is om je ftp vast te stellen. Als je die al weet en vermoed dat die accuraat is. Waarom dan überhaupt de test doen?
Sorry als ik eigenwijs overkom. Ik kan in die test prima 20 minuten op en boven omslagpunt rijden. De waarde die daar uit komt heeft dan toch niets meer met een FTP te maken?
Je kan sprintraces gaan doen. Op zwiftpower.com events en dan filteren op race/flat/30km en dan de korte ritten bekijken.Bastard schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:56:
Nu zag ik dat er af en toe puntenrace/segmenten race's zijn (waarbij elke doorkomst dus sprinten is), maar ik kan die niet altijd even makkelijk vinden. Zijn er nog tips om makkelijker/sneller te zoeken in zwiftpower/zwift op specifieke events om hier minder matig in te worden? (Qua trainingen op zwift doe ik eigenlijk alleen intervaltrainingen). Een gewone race geeft me maar een enkele kans om hieraan te werken en meestal is het beste er bij mij ook wel af na 30 minuten op 90+% van mijn maxhr trappen.
De races met prime points zijn vaak onderdeel van een race serie / league. Ook via zwiftpower te zien (volgens mij niet alles) Meer infonis altijd wel op de site of fb page van het organiserende team te vinden.
Je doet een test bij een sport medisch centrum volgens een bepaald protocol op een bepaalde fiets en daar komt uit omslagpunt is x watt en x hartslag.
Vervolgens ga je op je eigen fiets indoor een geheel ander protocol afwerken. Ook daar is het weer de bedoeling om net zoals bij het smc maximaal te gaan zodat de testuitslag zo betrouwbaar en te herhalen is over x weken. Ook hier komt weer een ftp en wat andere gegevens uit rollen. Vervolgens is het de bedoeling dat je met deze data juiste workouts voorgeschoteld krijgt.
TL:DR = het zijn twee totaal verschillende protocollen en op verschillende apparatuur afwerkt.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
SYSTM zegt het ook duidelijk in de 4DP test: alle efforts zijn MAX efforts.Joris748 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:59:
[...]
Wilde weten welke vermogens uit de 4DP test kwamen. Daarom nog een keer gedaan.
Sorry als ik eigenwijs overkom. Ik kan in die test prima 20 minuten op en boven omslagpunt rijden. De waarde die daar uit komt heeft dan toch niets meer met een FTP te maken?
Max 8 seconden
Max 5 minuten
Max 20 minuten
Max 1 minuut.
Bij elk van de 4 tests moet je omvallen na de test. Als je zelf de ‘juiste intensiteit gaat bepalen’ is het resultaat zinloos - en daarmee ook je gehele trainingsschema
Systm gebruikt 100% van de 20 min test (omdat je al een max 5 min test hebt gedaan - ja daar kun je wat van vindenMrAngry schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:42:
FTP is ook gedefinieerd als een uurwaarde, dus op 20 minuten ga je harder.
Bedankt voor je respons, zoeken bij de kortere races deed ik al met name, maar het is veel scrollen om dan een punten race te vindenoNo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:07:
[...]
Je kan sprintraces gaan doen. Op zwiftpower.com events en dan filteren op race/flat/30km en dan de korte ritten bekijken.
De races met prime points zijn vaak onderdeel van een race serie / league. Ook via zwiftpower te zien (volgens mij niet alles) Meer infonis altijd wel op de site of fb page van het organiserende team te vinden.
Ik heb me voor nu in ieder geval ingeschreven op woensdag en donderdagavond (die kon ik zo vinden via filteren op titel), gecombineerd toch 17 kansen om een keer een sprint te oefenen
Wat ik op dit moment gebruik is de Tacx Desktop app, een Sigma HRM (Ant+ & BT) en de laatste 2 ritten heb ik de hartslagzones op mijn Edge laten zien. Op mijn fiets zit verder nog een cadanssensor (Ant+).
Heeft het zin om de Vortex met de Edge te koppelen?
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
voorheen was het voordeel dat je een (zwift neem ik aan??) ook via je edge kan opnemen, qua power en HR en op die manier ook je garmin trainingstatus bij kan houden. Tegenwoordig werkt dit ook met geimporteerde data, dus als je zwift laat uploaden naar garmin connect heb je dit ook.Sherlock schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:18:
Ik had laatst mijn Edge 530 op mijn fiets gezet tijdens een Tacx rit (om de hartslagzone in beeld te hebben) en de Edge herkende de trainer (Tacx Vortex T2180) en wilde hem graag koppelen. Ik heb dat toen niet gedaan want ik wilde beginnen, maar welk voordeel zou dat hebben?
Wat ik op dit moment gebruik is de Tacx Desktop app, een Sigma HRM (Ant+ & BT) en de laatste 2 ritten heb ik de hartslagzones op mijn Edge laten zien. Op mijn fiets zit verder nog een cadanssensor (Ant+).
Heeft het zin om de Vortex met de Edge te koppelen?
Wat je dan nog mist is mogelijk FTP en vo2max detectie van garmin, maar FTP detectie doet zwift ook en vo2 is toch niet heel betrouwbaar in garmin.
ik zou het niet doen,
Ja.. toen die van mij hoger was klopte het natuurlijk welMichaelg schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:39:
@Prulleman Ik heb afgelopen week 3x een nieuwe vo2max gedetecteerd gekregen van me Garmin. Wil je nou zeggen dat dit onzin is ? ^^(laat mij in die waan )

Weet ik, maar dat doet niets af van het idee dat je om een uurwaarde te bepalen 20 minuten voluit gaat, wat je daarna ook doet met wiskunde, of ervoor om de scherpe randjes eraf te branden.Requiem19 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:09:
[...]
Systm gebruikt 100% van de 20 min test (omdat je al een max 5 min test hebt gedaan - ja daar kun je wat van vinden).
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Als je echter HR (of power) gebruikt om te pacen en daar niet vanaf wijkt (lees overheen gaat), dan weet je nooit of je het maximale eruit hebt gehaald en dat is nou precies wel de bedoeling..
Feit blijft dat een 20 minuten test gewoon erg lastig is om goed uit te voeren. Een ramptest is een stuk makkelijker, maar heeft ook zo zijn nadelen.. Bij mij kwam de ramp test vaak net iets te hoog uit, waardoor threshold workouts toch altijd te zwaar waren, wat bij TR in een build block voor problemen zorgde.. Na een tijdje heb ik toen een keer een 20 minuten test gedaan, en tot de conclusie gekomen dat de 75% van de MAP voor mij inderdaad te hoog was, en een 20 minuten test een beter resultaat gaf. Maar de 2e 20 minuten test had ik toch een soort power target in mijn hoofd, die waarschijnlijk net te hoog lag, waardoor de test eigenlijk helemaal mislukte.. --> 20 minuten test is moeilik..
Voordeel is dat het nu bij TR eigenlijk niet meer echt nodig is om te testen.. ik denk dat mijn laatste test al meer dan een half jaar geleden is..
Met de progression levels heb je niet meer het probleem dat (zoals bij mij bv) de theshold workouts te zwaar waren of vo2 te licht, maar je zit per zone gewoon in een eigen "traject" om elke week een stapje zwaarder te gaan (zolang de progressie te behappen is, anders schaalt het gewoon langzamer op.. )
En met die progression levels kan je ook simpelweg langer doortrainen zonder je FTP aan te passen.
Ten slotte heeft TR nu ook FTP prediction, dat lijkt ook wel aardig te werken. Ik zit nu al best een tijdje op 300, waarbij sinds Adaptive Training en progression levels, de levels een beetje op en neer gaan, laatste 2 maanden wat meer focus en nieuwe doelen/events op de kalender en TR geeft nu een FTP van 309 af, als ik die accepteer gaan mijn levels een stapje omlaag, waardoor alle workouts toch de juiste intensiteit blijven houden. Maar ik heb 309 nog niet geaccepteerd, dus mijn levels blijven gelijk en dan komt er wat meer verdieping in de workouts, linksom of rechtsom doe je eigenlijk altijd workouts met de juiste intensiteit en is testen totaal onbelangrijk geworden zolag je een redelijk startpunt hebt
Was nog net niet genoeg om de lange afstand van de Raid des Hautes Fagnes bij de beste 200 te kunnen finishen (217e als beste resultaat)
8 uur op 90% van je FTP?Joris748 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:36:
Ben nu toch wel erg trots op de conditie/kracht die ik ooit gehad heb. Trapte op mijn hoogtepunt 335 Watt op omslagpunt (4,5 Watt/kg) weg. Ik kon toen gewoon 8 uur lang gemiddeld 250-300 Watt leveren.
En waarom zo'n range aangeven? 250 of 300 scheelt nogal wat
Omdat dat ruim 10 jaar geleden was en er nog geen betaalbare vermogensmeters warenSmultie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:53:
[...]
8 uur op 90% van je FTP?
En waarom zo'n range aangeven? 250 of 300 scheelt nogal wat
Heb nog wel wat hartslaggegevens van toen, dus ja het is een ruime schatting. Maar 90% is misschien iets te optimistisch, maar 80% van FTP is wel redelijk accuraat. Mijn hartslagzones waren toen allemaal redelijk smal en behoorlijk richting omslagpunt opgeschoven. Voor je idee:
Dit waren toen mijn HR zones:
D1 138-151 HF
D2 151-165 HF
D3 164-174 HF
8 uur op een HR zone is totaal iets anders dan 8 uur een % van FTP rijden.
Ik kan 4 uur lang op 70% van mijn max hartslag gaan fietsen en tussen minuut 1 en minuut 239 kan wel 10% of meer power verschil zitten (of meer zelfs).
Naarmate je spieren vermoeider worden ga je gebruik maken van meer spieren (motor units) om diezelfde power te kunnen leveren. Ga je dus pacen op HR dan kan het goed zijn dat je power output veel lager gaat worden voor dezelfde HR.
En zo zijn er nog wel flink wat zaken die van invloed zijn op je HR ( dehydratatie, caffiene, slaap, temperatuur, door je voorraad suikers heen zijn, emoties en spanning en de lijst gaat maar verder
Ik denk dat als je de 90 km rdhf met 250-300 watt gemiddeld rijdt je wel hoger was geëindigd...Joris748 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:36:
Ben nu toch wel erg trots op de conditie/kracht die ik ooit gehad heb. Trapte op mijn hoogtepunt 335 Watt op omslagpunt (4,5 Watt/kg) weg. Ik kon toen gewoon 8 uur lang gemiddeld 250-300 Watt leveren.
Was nog net niet genoeg om de lange afstand van de Raid des Hautes Fagnes bij de beste 200 te kunnen finishen (217e als beste resultaat)
Heb in 2019 de korte afstand gereden en zat even in Strava te kijken of ik power kon vinden van de top rijders, in de top 5 op Strava stonden er 2 met echte power, 1tje had 230 avg, de ander 274, waarschijnlijk is de 1 een lichtgewicht en de ander wat groter, maar als je dus over de lange afstand dat soort wattages trapt zou je echt in de top 10 moeten eindigen.
Ik ben zelf pas gaan trainen met power een half jaar na de rdhf, en begin met een FTP van 250-260, wellicht was ie 260-270 toen ik meedeed.. heb 4.5 uur in het rood gereden, slecht gepaced en als ik het zo moeten inschatten gemiddeld 200-230 watt ofzo, daarmee 205/628 (of 46/195 age-group).
Ik denk dat je gemiddelde power wat lager lag.. (NP kan wel daarbij in de buurt komen overigens, op de MTB kan dat behoorlijk uit elkaar liggen)
Vergeet overigens ook niet dat je HR op de MTB zomaar 5-10% (extra) kan afwijken door het gebruik van al je andere spieren en de focus die je nodig hebt. Het is geen TT of indoor training..
[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 21-02-2022 13:32 ]
Met ‘vooruit gaan’ bedoel ik dat ik de inspanning die ik lever kan doen op een iets lagere hartslag, minder in zone 5 in elk geval. Als ik met iemand fiets die wat langzamer gaat dan ik dan lukt me dat vrij aardig, enkele klimmetjes daargelaten maar daar ben ik dan snel weer van hersteld. Als ik met iemand fiets die net ietsjes sneller is dan ik (scheelt echt bijna niks, onze PR’s zijn bijna overal gelijk) dan fiets ik me het snot voor de ogen terwijl hij aangeeft dat het ‘een behoorlijk pittig tempo’ was.
Wat is in mijn geval een logische manier om op een lagere hartslag te fietsen? Heeft het zin om een FTP training te doen, aangezien ik dat waarschijnlijk toch maar 1 keer per week zal doen?
fietsen met een lagere hartslag voor een vergelijkbare inspanning is op zichzelf een gek doel. Je moet dat meer zien als een gevolg van fitter worden... Dan is je doel dus niet fietsen met een lagere hartslag, maar fitter wordenSherlock schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:47:
Ik heb op dit moment niet echt de gelegenheid om gestructureerd te trainen, maar ik zou het wel fijn vinden om ‘vooruit’ te gaan als ik wat doe. Ik fiets het liefst buiten, op de mountainbike, en dan merk ik dat mijn hartslag vrij snel vrij hoog ligt (hoog zone 4, begin 5). Met slecht weer, of als het ’s avonds donker is dan ga ik wel eens op de Tacx zitten. Over het algemeen zit in het weekend 1 keer op de fiets, en doordeweeks een keer een goed uur.
Met ‘vooruit gaan’ bedoel ik dat ik de inspanning die ik lever kan doen op een iets lagere hartslag, minder in zone 5 in elk geval. Als ik met iemand fiets die wat langzamer gaat dan ik dan lukt me dat vrij aardig, enkele klimmetjes daargelaten maar daar ben ik dan snel weer van hersteld. Als ik met iemand fiets die net ietsjes sneller is dan ik (scheelt echt bijna niks, onze PR’s zijn bijna overal gelijk) dan fiets ik me het snot voor de ogen terwijl hij aangeeft dat het ‘een behoorlijk pittig tempo’ was.
Wat is in mijn geval een logische manier om op een lagere hartslag te fietsen? Heeft het zin om een FTP training te doen, aangezien ik dat waarschijnlijk toch maar 1 keer per week zal doen?
Fitter worden is zowel simpel als super ingewikkeld. De simpele versie, meer fietsen
De ingewikkelde versie begint met hoeveel uur je wilt fietsen, hoeveel uur je wilt trainen, of je dit zowel binnen/buiten/op mtb / op de racefiets wilt doen.
De discussie is al vaker voorbij gekomen, maar heb een sterke mening dat je bij laag volume (persoons afhankelijk maar laten we voor de vorm < 5 uur per week zeggen) je niet polarized moet gaan trainen met dus 4 van die 5 uur super laag intensief en 1 uurtje knallen. Je komt met 5 uur echt wel verder als je wat meer dan 20% intensiteit doet.
Het je veel uur (lees 8-10+) dan moet je zeker aan polarized denken waarbij je simpelweg veel uren maakt op een lage hartslag.
Bedenk ook dat een lage hartslag, naast je fitness en training, ook veel te maken heeft met wat je de afgelopen ~2 weken hebt gedaan.. je hartslag kan behoorlijk anders zijn als je wel of niet 100% hersteld bent van je vorige rit(ten), maar ook als je even een paar ritten hebt gemist, dan is je hele bloedsamenstelling anders (met name de hoeveelheid plasma): https://www.trainerroad.c...ume-and-your-performance/
Met dit laatste in je achterhoofd kan je "je doel" dus wel bereiken door eigenlijk minimaal om de dag te blijven fietsen, maar uiteindelijk zit dat ook in de categorie "gewoon meer fietsen"in just a handful of days, sprint power and blood plasma volume decreases. The good news is that since it reduces quickly, you can ramp it up rapidly.
The more plasma you have, the greater your overall blood volume. This leads to an increased stroke volume with less cardiac effort.
Als je mijn strava (sig hieronder) bekijkt dat kan je zien dat het "gewoon buiten fietsen" en binnen "trainen" best wel afwisselt (vaak afhankelijk van het weer, maar ook van de beschikbare tijd ovedag/weekend)
Uiteindelijk lukt het vrij aardig om mijn FTP ronde de 300 te houden met 3-5 uur fietsen per week, waarvan 1,5-3 uur echte workouts. Ben nu (met wat doelen in het vooruitzicht) er weer wat fanatieker mee bezig. maar ik merk ook dat ik gewoon met 5 uur per week echt wel dicht tegen de limiet aan zit.. met 5 uur structured training zal er wel nog wat rek in zitten, maar met een mix van binnen trainen en buiten lekker fietsen wordt het lastiger, dan zou de beste verbetering komen door langere (minder intensieve) ritten toe te voegen, maar ik vind het vaak lekkerder om gewoon te knallen als ik alleen in het bos rij
[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 21-02-2022 14:19 ]
"Probleem" is dat fietsen een endurance sport is en de hoeveelheid volume redelijk bepaald hoe sterk je gaat worden (tot op zekere hoogte, maar vanuit een versimpeld oogpunt bekeken).Sherlock schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:47:
Over het algemeen zit in het weekend 1 keer op de fiets, en doordeweeks een keer een goed uur.
Dus met 2 uurtjes fietsen waarbij 1 "gestructureerd" is, gaat het erg lastig worden denk ik.
Met 2 uur zit je heel snel aan de limiet (hoe efficiënt je zo ook invult)
Het komt wel neer op wat ik al dacht; zo'n FTP programma oid heeft weinig zin als je zo weinig fietst als ik. Gewoon meer gaan fietsen dus
Voordeel van de MTB is dat het van nature al een soort Vo2Max workout is als je een beetje doorfietst, dan heb je al vast je intensieve sessie te pakkenSherlock schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:51:
Bedankt voor jullie antwoorden, en ondanks dat het dus eigenlijk heel simpel is waardeer ik de uitgebreide uitleg wel hoor!![]()
Het komt wel neer op wat ik al dacht; zo'n FTP programma oid heeft weinig zin als je zo weinig fietst als ik. Gewoon meer gaan fietsen dus
(maar als je dus meer gaat fietsen heeft het uiteindelijk zeker wel zin om te gaan optimaliseren)
Mocht je zo'n 3,5 uur (verdeeld over 3 dagen) kunnen vrijmaken dan kan je met een low volume TrainerRoad programma al enorme vooruitgang boeken.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Nadeel is ook wel dat de tijd die ik in het weekend fiets geen training is. Of in elk geval niet altijd. Dat is gewoon lekker fietsen, snelheid en intensiteit afhankelijk van wie er zin had om mee te gaan. Soms crossen, soms chillen, als het maar leuk isPhydomir schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:02:
Twee uur is wel echt weinig om enorme stappen te zetten. Altijd nog beter dan niets doen natuurlijk.
Mocht je zo'n 3,5 uur (verdeeld over 3 dagen) kunnen vrijmaken dan kan je met een low volume TrainerRoad programma al enorme vooruitgang boeken.
Maar wellicht dat ik moet gaan proberen om twee avonden in de week op de trainer te zitten, en in het weekend gewoon kijken wat er mogelijk is.
Even hierop inhaken, ik was gisteren met mijn fietsmaatje mee aan het kijken tijdens de puntenrace (ik had mezelf iets te enthousiast opgefietst tijdens een vo2max training, tijdens het uitfietsen daarvan gaven mijn benen al vrij duidelijk te kennen dat het wel mooi was geweest), maar het viel me wel op dat er voorin veel mensen reden die heel precies binnen de zwiftpower rating van < 3.6 vielen en qua NP hoog lagen, voorbeeld:oNo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:09:
Aanvullend. Een aantal van die leagues met puntenraces zijn private. Daar doe je dan als team mee, wel rijdt iedereen individueel. De reden hiervoor is dat er zo enige controle over de deelnemers is. Geen riders die buiten hun categorie rijden, ook riders die slimmer zijn dan zwiftpower worden "gevraagd" in hun eigen categorie te rijden.
/f/image/1aTwoMLr1NXdMsnWpt6Ml2PY.png?f=fotoalbum_large)
De NP van hem zat ook eerder rond de 3.9/4 dan rond de 3.6 wkg. Kan toeval zijn, maar voor mijn gevoel was dit een ontzettende zandzak
Mijn fietsbuddy ging in ieder geval roemloos ten onder tussen al dat geweld, dus ik heb voorgesteld dat hij maar een keer goed gaat eten en erna op de weegschaal gaat staan
[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 22-02-2022 08:45 ]
Afhankelijk van de race league: ja. De echte oplossing is gewoon in de A gaan fietsen, daar kom je spontaan geen sandbaggers meer tegen.Bastard schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:25:
[...]
De NP van hem zat ook eerder rond de 3.9/4 dan rond de 3.6 wkg. Kan toeval zijn, maar voor mijn gevoel was dit een ontzettende zandzak. Wordt zo'n persoon dan vriendelijk naar B+ gebonjourd? Overigens wel respect dat je zo netjes binnen de limieten kunt fietsen
.
Mijn fietsbuddy ging in ieder geval roemloos ten onder tussen al dat geweld, dus ik heb voorgesteld dat hij maar een keer goed gaat eten en erna op de weegschaal gaat staan.
Met een kilotje meer valt ie in CRoozzz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:56:
[...]
Afhankelijk van de race league: ja. De echte oplossing is gewoon in de A gaan fietsen, daar kom je spontaan geen sandbaggers meer tegen.![]()
[...]
Zodat ie bij ieder hobbeltje achter uit het peloton vliegt? Gewicht telt vreselijk zwaar op niet vlakke rondjes...
Ik geloof je direct qua sandbagging, maar de keren dat ik bij een lading A'ers ben beland werd me duidelijk dat ik voorlopig nog gewoon een B'er ben

Ah, if you can't beat them, join them. Ik snap hem. Niet dat daarmee het probleem opgelost wordt en je alleen maar jezelf voor de gek houdt
Bij de A en high-end B (waar ik zelf zit) is dit probleem nog groter, omdat A in principe een nog grotere range is van 4,0W/kg tot (heel soms, maar toch) wel 6,0W/kg ben je nog erger de sjaak als je van high-B naar low-A promoveert. Ik zit zelf ook in die spagaat maar als ik ga het niet uitkienen. Als ik, zoals vorig jaar, halverwege het seizoen de promotie maak ga ik gewoon met A mee, meestal vind je dan toch nog wel een groepje van gasten die in hetzelfde schuitje zitten waar je tegen kan racen voor de top 30, maar de bekertjes kan je wel uit je hoofd zetten dan.Bastard schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:13:
[...]
Met een kilotje meer valt ie in C.
Ik geloof je direct qua sandbagging, maar de keren dat ik bij een lading A'ers ben beland werd me duidelijk dat ik voorlopig nog gewoon een B'er ben.
Dat systeem waarin de categories nog worden opgesplitst in een low-end en high-end zoals bij de mad mondays (ik neem aan dat dat deze ook was) is al wel beter, maar eigenlijk hou je hetzelfde probleem en maak je de bandbreedte iets kleiner. Het hele systeem zou op de schop moeten zodat je wordt ingedeeld naar aanleiding van je race resultaten. Als je dat ook nog eens verdeeld naar parcours type, zoals waar WTRL mee aan het experimenteren is is dat al helemaal perfect.