zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee hoor, wat het meest heeft geholpen was de link richting de Panasonic WP en de losse boiler. Deze combinatie is enorm aantrekkelijk.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:36:
[...]
Mede dank zij mijn kritiek???
Pas wel erg op met die warmtepomp boiler...
Maakt relatief veel geluid als een erg vevelende bromtoon.
Als hij op een houtenvloer staat gaat dat door je hele huis...
Misschien:
http://www.groenehoedduur...pomp/tapwater-warmtepomp/
Wel bedankt voor de tip over het geluid. Dat wordt een flink aandachtspunt.
Ik schrijf in mijn berekening zowel de WP als de CV in 10 jaar af. Alleen het vloeroppervlak en de eenmalige gasaansluiting schrijf ik in 30 jaar af.MikeyMan schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:34:
Vergeet je niet dat je in die 30 jaar aan twee keer een CV ketel zit? Misschien wel 2,5 realistisch gezien.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kijk ook eens naar een Eboiler voor je tapwater.[ nog veel goedkoper.]Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:42:
[...]Nee hoor, wat het meest heeft geholpen was de link richting de Panasonic WP en de losse boiler. Deze combinatie is enorm aantrekkelijk.
Via domotica te schakelen als je terug levert? [ misschien ooit ? ]
En je houd het kiss van hajeetje aan..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Tja. Als je naar gemeten(!) waarden gaat kijken hier op het forum, en er blijkt dan dat je inderdaad als vuistregel 1m3 kunt vervangen door 2 kWh, wie heeft het dan niet begrepen? Het kan zelf nog beter, het is zelfs niet eens een theoretisch maximum oid. En uiteraard kan het ook slechter, afhankelijk van je instellingen en situatie.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:09:
[...]
Dan heb je het niet begrepen. Juist bij verwarmen haalt een goed ingeregelde HR ketel een rendement van 107% t.o.v. de onderste verbrandingswaarde van aardgas. Samen met een COP van 4 kom je dan op een factor 2.35. Om bij een factor 2 uit te komen heb je een COP van 4.7 nodig (gemiddeld over het hele jaar). Dat lijkt me lastig.
Die 107% is een theoretisch(!) maximum(!). Of dat veel voorkomt vraag ik me af. Er moet aan nogal wat voorwaarden worden voldaan worden om dat te bereiken. En de ketels die goed zijn ingeregeld, moet je echt met een lampje zoeken. Ik ben ze nog maar heel weinig tegengekomen. Vrijwel altijd staan ingesteld op de comfortstand. En dat is verre van 107%. Comfortstand is over het algemeen: vol vermogen, hoge radiatortemperaturen (helaas ook bij vloerverwarming, dat wordt dan via een mengkraan op een nette waarde afgeregeld), en redelijk wat pendelen. Kijk eens wat rond in de straat om je heen: je ziet uit de HR-schoorstenen hele pluimen komen. Dat is bijna per definitie een slecht ingeregelde ketel, want daar zit nog (veel) water in het rookgas. Een klein pluimpje kan wel een redelijk goed ingeregelde ketel zijn.
Ik spreek dan nog niet eens over SWW, daar is het rendement (veel) lager.
In onze vorige woning stond een nieuwe ketel in een nageisoleerd jaren-30-huis, maar de ketel was alleen maar standaard (=comfortstand) ingesteld. Het werd prima warm enzo, maar Ta was toch wel hoog, zelfs met een modulerende ketel en dito thermostaat. Na hem zelf helemaal opnieuw te hebben ingesteld (Ta op max 50 graden, max vermogen ook geknepen ed ging het verbruik drastisch omlaag, in de orde grootte van een factor 1,5. Condenswater hadden we ervoor bijna niet, na het opnieuw inregelen vele liters per dag (vanwege een verbouwing zat de condensafvoer in een emmer ipv het riool in). Precieze waarden heb ik niet omdat ik vrij snel de boel opnieuw heb ingeregeld, maar een globale gok op basisdagen. De radiatoren waren blijkbaar een beetje overbemeten, dat hielp ook wel mee.
De ecostand levert bij veel mensen toch een hoop commentaar naar de installateur op, want ja, dan heb je niet zoveel stralingswarmte van de (veel te) hete radiatoren (70 graden is zeker 's ochtends geen uitzondering, ook in geïsoleerde huizen), of dan duurt het iets langer eer de boel opgewarmd is. En daar zijn steeds minder mensen bereid om op te wachten.
van hajeetje.........yeah right, to much credits here.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:45:
[...]
Kijk ook eens naar een Eboiler voor je tapwater.[ nog veel goedkoper.]
Via domotica te schakelen als je terug levert? [ misschien ooit ? ]
En je houd het kiss van hajeetje aan..
in het e-boiler topic waren ze daar al mee bezig voordat hajeetje tweakers had gevonden.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Waarom is het extra vloeroppervlakte een punt wat in jouw vergelijk terugkomt? Zou je sowieso niet beter extra vloeroppervlakte reserveren voor de toekomst? Ongeacht of je nu wel/niet voor een warmtepomp kiest?Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:42:
[...]
Nee hoor, wat het meest heeft geholpen was de link richting de Panasonic WP en de losse boiler. Deze combinatie is enorm aantrekkelijk.
[...]
Ik schrijf in mijn berekening zowel de WP als de CV in 10 jaar af. Alleen het vloeroppervlak en de eenmalige gasaansluiting schrijf ik in 30 jaar af.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mijne hoor ik maar op paar meter afstand, en als ik het rolluik dicht doe waar hij achter staat samen met de buffer dan hoor ik hem totaal niet.
Extra warmte uit huis zuigen merk ik niks van tov vorig jaar toen ik die boiler niet had.
1 PVoutput . Dongen NB
Oke.Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:52:
[...]van hajeetje.........yeah right, to much credits here.
in het e-boiler topic waren ze daar al mee bezig voordat hajeetje tweakers had gevonden.
Maar dan toch..
Heb je een link?
xxx
Thanks
Atlantic 200FS Explorerreneeke1970 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:54:
@Andrehj die panasonic boiler maakt nogal herrie. Ik heb zelf maxicool en er is nog een Belgisch merk in de handel die is ook goed en goedkoop. Rond 1700 euro met 1250 subsidie. Ben naam ervan even kwijt.
Mijne hoor ik maar op paar meter afstand, en als ik het rolluik dicht doe waar hij achter staat samen met de buffer dan hoor ik hem totaal niet.
Extra warmte uit huis zuigen merk ik niks van tov vorig jaar toen ik die boiler niet had.
Nice, zit hier nog beetje te dubben wat te doen met tapwater... KISS met el-boiler of een wp boiler..reneeke1970 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:54:
@Andrehj die panasonic boiler maakt nogal herrie. Ik heb zelf maxicool en er is nog een Belgisch merk in de handel die is ook goed en goedkoop. Rond 1700 euro met 1250 subsidie. Ben naam ervan even kwijt.
Heb wel een bad a 130 liter dus daar moet ik sowieso rekening mee houden.
En heb WTW ventilatie type D, dus moet eigenlijk altijd van buiten lucht pakken
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Wp boiler is ook alleen elektrisch te gebruiken. 300 liter versie hebben vaak extra spiraal voor????Daannn1987 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:03:
[...]
Nice, zit hier nog beetje te dubben wat te doen met tapwater... KISS met el-boiler of een wp boiler..
Heb wel een bad a 130 liter dus daar moet ik sowieso rekening mee houden.
En heb WTW ventilatie type D, dus moet eigenlijk altijd van buiten lucht pakken
1 PVoutput . Dongen NB
Oh die, kost geen €1700 maar €1400 (zonder extra spiraal) en dan nog €1250 subsidie maakt €150 netto
Jammer dat je hem op papier moet laten installeren, maar het is op papier
Uit ervaring zeker geen 58dB maar <50dB met geïsoleerde luchtkanalen en achter een deur nog minder.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bedankt. Die ziet er interessant uit. En kost netto maar 548 euro! Standaard staat ie op 55 graden, wat voor anti-legionella niet hoog genoeg is. En in de manual kon ik niets vinden over 1x per week of 1x per dag de temperatuur verhogen. Weet jij hoe dat zit?reneeke1970 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:54:
@Andrehj die panasonic boiler maakt nogal herrie. Ik heb zelf maxicool
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik draai ook een maxicool. De 200 liter variant. In de software zit ingebakken dat hij 1x per week water naar 60 graden brengt. Dag en tijdstip is in te stellen via een verborgen menu. Standaard staat hij nu op 50 graden hier. Met een regendouche is dat voor ons 3en net voldoende direct na elkaar douchen.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:39:
[...]
Bedankt. Die ziet er interessant uit. En kost netto maar 548 euro! Standaard staat ie op 55 graden, wat voor anti-legionella niet hoog genoeg is. En in de manual kon ik niets vinden over 1x per week of 1x per dag de temperatuur verhogen. Weet jij hoe dat zit?
Netto kostte hij 375 inclusief verzending. Komen natuurlijk nog wel installatiekosten bij.
Maxicool? welk type?
Atlantic 200FS Explorer ? Iets meer info?
En een extra spiraal is niet altijd een elektra ding, maar kan ook voor warmwater zijn van zon of wp?
Of weet iemand er 1 die alles heeft.
Elektra met extra spiraal voor warmwater met een wp systeem?
En is een wp niet beter om 24/7 te laten draaien?
Ik wil eigen e boiler omdat die betet ye schakelen is. terugleveren E boiler aan anders uit.
En volgens mij heeft een wp daar een hekel aan?
Verwijderd
Elektrisch opgewarmd watervolume (L) 110
In mijn onderschrift zie je welke middelen in toe pas. Ook het type MaxiCool.
Er zit een element bovenin, vandaar dat hij 110 liter verwarmt.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:49:
@reneeke1970 wat betekent bij de beschrijving van die Atlantic Capaciteit van het reservoir (L) 200
Met de Atlantic heb je heel dat element niet nodig omdat hij 62 graden haalt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Thanks! Dat extra opwarmen naar 60 graden, gebeurt dat met de warmtepomp of het elektrisch element?Noord27 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:46:
[...]
Ik draai ook een maxicool. De 200 liter variant. In de software zit ingebakken dat hij 1x per week water naar 60 graden brengt. Dag en tijdstip is in te stellen via een verborgen menu. Standaard staat hij nu op 50 graden hier. Met een regendouche is dat voor ons 3en net voldoende direct na elkaar douchen.
Verwijderd
Moet ik me dan voorstellen dat er ergens halverwege 'een schot' zit die de afschijding 110 v.d. 200l vormt ?Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:56:
[...]
Er zit een element bovenin, vandaar dat hij 110 liter verwarmt.
Met de Atlantic heb je heel dat element niet nodig omdat hij 62 graden haalt.
Warm water stijgt op. Hij verwarmt eigenlijk alleen het water wat vanaf het element en daarboven zit. Er zit dus geen schot oid in.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:01:
[...]
Moet ik me dan voorstellen dat er ergens halverwege 'een schot' zit die de afschijding 110 v.d. 200l vormt ?
Bij mijn eigen WP-boiler heb ik dit ook.
Verwijderd
In mijn ervaring is het moeilijkste deel om iemand bereid te vinden om het voor je te doen, met de spullen die hij wil leveren.
Als je daar een oplossing voor weet, houd ik me aanbevolen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Leesvoer over de AtlanticDylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:48:
@reneeke1970 @Andrehj @Speedy-Andre
Maxicool? welk type?
Atlantic 200FS Explorer ? Iets meer info?
En een extra spiraal is niet altijd een elektra ding, maar kan ook voor warmwater zijn van zon of wp?
Of weet iemand er 1 die alles heeft.
Elektra met extra spiraal voor warmwater met een wp systeem?
En is een wp niet beter om 24/7 te laten draaien?
Ik wil eigen e boiler omdat die betet ye schakelen is. terugleveren E boiler aan anders uit.
En volgens mij heeft een wp daar een hekel aan?
De Atlantic kan zowat alles, hij heeft een 'pv ingang' waarmee je hem kan starten als er een overschot is.
Hij heeft wel een nadraaitijd van 30 minuten maar met alleen de wp verbruikt hij rond 600W.
Modellen met een extra spiraal kunnen op een zonneboiler, of zoals ik ga doen mijn cv radiators opwarmen.
Omdat ik een beetje domotica-gek ben heb ik er een Cozytouch bij gekocht voor app bediening.
Standaard is dit vrij beperkt, maar ik ben veel van huis weg (niemand thuis) dus is het handig genoeg.
Om subsidie op de warmtepomp ook daadwerkelijk te kunnen ontvangen moet je wel bewijs leveren dat deze door een installateur geïnstalleerd is.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:25:
[...]
Het is zelfs nog leuker. Die WP-boiler kan op 1 m2, maar de monoblock unit voor de verwarming heeft geen binnendeel, waardoor er geen extra ruimte meer nodig is t.o.v. een gas-CV. Het financiële plaatje ziet er met de spullen van Panasonic nu zo uit:
[afbeelding]
Door de lage aanschafprijs en de dubbele subsidie is het plaatje totaal omgeslagen, en is de warmtepomp nu ineens erg interessant geworden!
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Sinds 27 jan 2017 tot heden 2954 (2460 voor 1 heel afgelopen jaar) verbruikt tegen een gemiddeld gas verbruik van 1200m3, alleen verwarming..Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:19:
[...]
Weer iemand die rekent met de verfoeide factor 2.
Volgens mij kan dat dus heel goed.....
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Fijn he? Z'n E-boiler.....Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:38:
[...]
Het is ook 2, hier ook er onder, maar jij blijft een nefit geloven, die gaan echt wel safe zitten hoor, anders sta jij na een jaar op de stoep, nu vind je het geweldig omdat het meevalt.![]()
Plus dat het daar all in is, ook sww en wij het over verwarmen hebben. Sww doe ik zelfs met COP 1, gewoon een e-boiler, en kokend waterkraan in de keuken, ook COP 1.
Bij nieuwbouw hoef je de gasleiding niet te laten vervallen, gewoon niet aanvragen.... 0,-
Niet alles in zo negatief zien he.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Je hebt het licht gezien!Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:32:
[...]
Het lijkt erop dat je (deels) gelijk hebt. Hier is dezelfde Panasonic in NL te koop (maar ziet er op de afbeelding heel anders uit) en staat er ook wat begrijpelijke uitleg bij.
De complete installatie zit idd in één buitenunit, die direct op de CV kan worden aangesloten.
Echter er is één maar (en dat is wel een erg grote maar): Er zit geen warmwatervoorziening in.![]()
Ik denk niet dat ik mijn vrouw zover krijg om elke morgen koud te gaan douchen...
Edit: Dit laatste had jij ook net toegevoegd.
Blijft wel een interessante prijs. Bij die prijs is het al bijna interessant om met de stroom van de zonnepanelen (en een COP van 1) maar een elektrische boiler erbij te nemen voor het warm water.
moeten we hem nog vertellen dat er ook doorstromers bestaan ?
Verwijderd
Ik zoek in de omgeving van Houten/Utrecht een L/W warmte pomp systeem met water.
Een volledig aardgasvrij systeem dus.
Kan ik een keer bij iemand kijken en zijn ervaring delen
Met vriendelijke groet, Berry
Met een moderne WP zou factor 1.8 toch ook goed haalbaar kunnen zijn. Ook de nieuwste Bosch WP's kunnen dat toch. Lijkt me dat Nefit als Bosch dochter dan niet achter zal blijven. Alleen wanneer je zoals ik alleen 's avonds de CV aan had, haal je dat mogelijk niet. Met nog maar drie draaidagen heb ik natuurlijk erg weinig statistiek, maar mijn Nibe F2120 draait tot nu toe met een COP van ongeveer 4.4. Wellicht wordt het nog wat beter als na volgende week de temperaturen weer wat oplopen.hrt schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:45:
[...]
Sinds 27 jan 2017 tot heden 2954 (2460 voor 1 heel afgelopen jaar) verbruikt tegen een gemiddeld gas verbruik van 1200m3, alleen verwarming..
Volgens mij kan dat dus heel goed.....
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik heb werkelijk geen idee....Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:49:
@reneeke1970 wat betekent bij de beschrijving van die Atlantic Capaciteit van het reservoir (L) 200
1 PVoutput . Dongen NB
Met de wp mits aangezogen lucht boven 7 graden. 300 liter variant 12 gradenAndrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:59:
[...]
Thanks! Dat extra opwarmen naar 60 graden, gebeurt dat met de warmtepomp of het elektrisch element?
1 PVoutput . Dongen NB
Legionella programma pakt hij het elektrisch element voor. Hoe hoger je de temperatuur wil hebben bij een WP, des te meer het rendement achteruit gaat.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:59:
[...]
Thanks! Dat extra opwarmen naar 60 graden, gebeurt dat met de warmtepomp of het elektrisch element?
In ons geval op zaterdag legionella draaien, rond het middaguur. Gekozen omdat dan de PV vrijwel altijd staat te werken en op dir dag ook vrijwel iedereen dan een uitgebreide douche pakt. Om je indicatie te geven qua kWh verbruik:

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2018 21:18 ]
Weet niet of hij die info wel allemaal kan trekken...... Al hoewel hij al redelijk om is, volgens mij....Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:01:
[...]
![]()
moeten we hem nog vertellen dat er ook doorstromers bestaan ?
Ff over dat legionella verhaal, maken/worden de mensen niet een beetje erg bang gemaakt?Noord27 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:11:
[...]
Legionella programma pakt hij het elektrisch element voor. Hoe hoger je de temperatuur wil hebben bij een WP, des te meer het rendement achteruit gaat.
In ons geval op zaterdag legionella draaien, rond het middaguur. Gekozen omdat dan de PV vrijwel altijd staat te werken en op dir dag ook vrijwel iedereen dan een uitgebreide douche pakt. Om je indicatie te geven qua kWh verbruik:
[afbeelding]
Hoeveel gevallen zijn er in de praktijk bekend met ernstige/dodelijke gevolgen?
En dan natuurlijk wel in een huishouden setting natuurlijk, dus niet opgelopen op een evenement of wat dan ook. Denk zelf dat het best wel "mee valt".
Mits goed over nagedacht is lpp niet per definitie nodig.
Die paar kWh die het op jaarbasis extra kost zijn de mogelijke gevolgen van legionella in mijn optiek niet waard.
Over die WP-boiler: Deze haalt zijn energie uit de binnenlucht. Dat is in de zomer natuurlijk fantastisch, kun je mooi de zolder koelen en ontvochtigen, maar in de winter wel wat minder. Dan wordt de binnenlucht nog droger. Zijn daar al slimme trucs voor? Aan- en toevoer omschakelen naar de garage? Of toch stiekem de aanvoer verbinden met de buitenuitlaat van de balansventilatie?
Verwijderd
Heb dit gevonden over een warmtepomp boiler:Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 22:55:
Ja, lach allemaal maar. Uit mijn allereerste post met berekening bleek al dat de installatie van 10.000 euro het grote (niet terug te verdienen) probleem was. Als iemand mij toen had verteld dat het financieel veel interessanter is om een mono-block buitenunit te nemen en voor het SWW een WP-boiler, hadden we een hoop discussie kunnen voorkomen...
Over die WP-boiler: Deze haalt zijn energie uit de binnenlucht. Dat is in de zomer natuurlijk fantastisch, kun je mooi de zolder koelen en ontvochtigen, maar in de winter wel wat minder. Dan wordt de binnenlucht nog droger. Zijn daar al slimme trucs voor? Aan- en toevoer omschakelen naar de garage? Of toch stiekem de aanvoer verbinden met de buitenuitlaat van de balansventilatie?
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/
Lijkt erop dat het alleen werkt in combinatie met een ventilatie zonder WTW? Je wilt je zolder of garage niet in een koelkast veranderen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mijn uitblaas met ongeveer 14 graden warmt momenteel mijn spouw op......Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 22:55:
Ja, lach allemaal maar. Uit mijn allereerste post met berekening bleek al dat de installatie van 10.000 euro het grote (niet terug te verdienen) probleem was. Als iemand mij toen had verteld dat het financieel veel interessanter is om een mono-block buitenunit te nemen en voor het SWW een WP-boiler, hadden we een hoop discussie kunnen voorkomen...
1 PVoutput . Dongen NB
Dat betekent dat je geen balansventilatie hebt, want dan kun je niet zomaar zoveel lucht aan je woning onttrekken...reneeke1970 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:24:
[...]
Mijn uitblaas met ongeveer 14 graden warmt momenteel mijn spouw op......
Dat lijkt al niet (helemaal) te kloppen, want de bovengelinkte manual van Atlantic zegt specifiek dat die boiler niet gekoppeld mag worden aan het ventilatiesysteem...Joris748 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:13:
[...]
Heb dit gevonden over een warmtepomp boiler:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/
Lijkt erop dat het alleen werkt in combinatie met een ventilatie zonder WTW?
[ Voor 70% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2018 23:29 ]
En reken je ook de extra kosten mee voor je installatie als je nu voor gas kiest en straks noodgedwongen vanwege geen gas over moet stappen. Nu wp kiezen zorgt er voor dat je straks die kosten niet meer hebt.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:25:
[...]
Het is zelfs nog leuker. Die WP-boiler kan op 1 m2, maar de monoblock unit voor de verwarming heeft geen binnendeel, waardoor er geen extra ruimte meer nodig is t.o.v. een gas-CV. Het financiële plaatje ziet er met de spullen van Panasonic nu zo uit:
[afbeelding]
Door de lage aanschafprijs en de dubbele subsidie is het plaatje totaal omgeslagen, en is de warmtepomp nu ineens erg interessant geworden!
Prima tevreden over, geen geluid, niet afhankelijk van de verwarmings wp en slechts 2.5 kWh per dag verbruik. Had alleen beter 300 liter kunnen hebben.....Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:25:
@reneeke1970 , @Speedy-Andre , @Noord27 : Gezien het bovenstaande, hoe zijn jullie ervaringen met de WP-boiler? Last van een koelkast-zolder? En hebben jullie WTW (balans)ventilatie? Of een type C systeem met ventilatieroosters?
[...]
Dat betekent dat je geen balansventilatie hebt, want dan kun je niet zomaar zoveel lucht aan je woning onttrekken...
[...]
Dat lijkt al niet (helemaal) te kloppen, want de bovengelinkte manual van Atlantic zegt specifiek dat die boiler niet gekoppeld mag worden aan het ventilatiesysteem...
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ik heb een plat dak en ventilatie type C, de Atlantic mag idd niet direct op de MV maar bij mij zit hij met een t-stuk via een regelbare klep op de MV en direct op een pijp naar buiten.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:25:
@reneeke1970 , @Speedy-Andre , @Noord27 : Gezien het bovenstaande, hoe zijn jullie ervaringen met de WP-boiler? Last van een koelkast-zolder? En hebben jullie WTW (balans)ventilatie? Of een type C systeem met ventilatieroosters?
[...]
Dat betekent dat je geen balansventilatie hebt, want dan kun je niet zomaar zoveel lucht aan je woning onttrekken...
[...]
Dat lijkt al niet (helemaal) te kloppen, want de bovengelinkte manual van Atlantic zegt specifiek dat die boiler niet gekoppeld mag worden aan het ventilatiesysteem...
Dit werkt goed en als de Atlantic niet werkt is de pijp naar het dak een afvoer van de MV
Bovendien zit er in het hok waar de MV en Atlantic zijn een ventiel van de MV waardoor er lucht van de verdieping wordt aangezogen.
De Atlantic kan dus altijd lucht van buiten aanzuigen en een deel van de MV.
Dit alles draait pas een week en ik monitor de diverse ruimtes op temperatuur en RV, tot nog toe zie ik dat het hok in temperatuur daalt als de Atlantic actief is en elders zie ik geen verschil.
Dat is precies waarom ik uiteindelijk een wpboiler nam, als boiler is het voordeel minder verbruik als met een gewone boiler, maar bij weinig water verbruik haal je dat er niet snel uit.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:06:
Is het volgende mogelijk met zo'n Atlantic WP-boiler, dat als je de versie met spiraal hebt dat je het WP/CV-circuit er op aansluit om het SWW al deels voor te verwarmen maar dat je andersom in het prille voor- en helemaal einde van het naseizoen qua stoken het SWW zou kunnen gebruiken om 'net' de kou uit de vloer te krijgen ? Eigenlijk een soort mini-WP'tje ?
Echter cv ondersteuning met de extra spiraal geeft me de mogelijkheid om een paar kamers te verwarmen die nu met de airco's achter blijven.
Of je kan het zien als extra capaciteit onder bepaalde weersomstandigheden als de airco's het moeilijk hebben.
Dat geldt ook voor de wpboiler maar toch heb je wat extra
Ik zag vandaag 0,6 graden omlaag in 3 uur tijd, niet enorm maar het hok is slechts1 bij 1,6 meter.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:21:
@Speedy-Andre Daalt met hoeveel ? Van welkeT naar welke ongeveer ?
Verwijderd
De pomp v.d. 'gewone' WP moet wel blijven lopen want de WP-boiler heeft geen eigen pomp voor zo ver ik zie. In hoeverre zou de SWW temperatuur omlaag getrokken worden door minder warm water dat door de CV-leidingen loopt ? Stel SWW is 45C en CV Ta=30 ?Speedy-Andre schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:33:
[...]
Dat is precies waarom ik uiteindelijk een wpboiler nam, als boiler is het voordeel minder verbruik als met een gewone boiler, maar bij weinig water verbruik haal je dat er niet snel uit.
Echter cv ondersteuning met de extra spiraal geeft me de mogelijkheid om een paar kamers te verwarmen die nu met de airco's achter blijven.
Of je kan het zien als extra capaciteit onder bepaalde weersomstandigheden als de airco's het moeilijk hebben.
Dat geldt ook voor de wpboiler maar toch heb je wat extra
Da's lastig te zeggen, de Atlantic heeft 2,6kW om er iets aan te doenVerwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:48:
[...]
De pomp v.d. 'gewone' WP moet wel blijven lopen want de WP-boiler heeft geen eigen pomp voor zo ver ik zie. In hoeverre zou de SWW temperatuur omlaag getrokken worden door minder warm water dat door de CV-leidingen loopt ? Stel SWW is 45C en CV Ta=30 ?
Verwijderd
Je krijgt potentieel dat de WP-boiler gaat verwarmen waar de gewone WP het eigenlijk 'niet wil / niet nodig heeft'. Mmh daar moet ik nog eens over nadenken in hoeverre of dat wel of niet gewenst gedrag is en wat je daar aan zou kunnen doen om dat mogelijk ongewenste te voorkomen. Die spiraal werkt uiteraard 2 kanten op, warmer naar kouder als CV-water warmer is dan koud leidingwater, maar als de WP-boiler op temperatuur is gaat het andersom.Speedy-Andre schreef op zondag 25 februari 2018 @ 01:07:
[...]
Da's lastig te zeggen, de Atlantic heeft 2,6kW om er iets aan te doen
Bij een zonneboiler stopt hij de pomp als het vat warmer is dan inkomend van de spiraal, maar dat zou betekenen dat je niet kan verwarmen als het vat op temperatuur is.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 01:14:
[...]
Je krijgt potentieel dat de WP-boiler gaat verwarmen waar de gewone WP het eigenlijk 'niet wil / niet nodig heeft'. Mmh daar moet ik nog eens over nadenken in hoeverre of dat wel of niet gewenst gedrag is en wat je daar aan zou kunnen doen om dat mogelijk ongewenste te voorkomen. Die spiraal werkt uiteraard 2 kanten op, warmer naar kouder als CV-water warmer is dan koud leidingwater, maar als de WP-boiler op temperatuur is gaat het andersom.
Verwijderd
Heb je van te voren de temperatuur in de spouw gemeten ? De muur binnenzijde kamer zal rond de 20C zijn en de buitenkant v.d. buitenmuur 0, als de temperatuur in de spouw daar het midden tussen is voeg je inderdaad warmte toe. Dat zou wel een heel elegante oplossing zijn.reneeke1970 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:24:
[...]
Mijn uitblaas met ongeveer 14 graden warmt momenteel mijn spouw op......
Met een L/W wp heb je die koppeling, met airco's niet dus bij mij is het geen probleem.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 01:14:
[...]
Je krijgt potentieel dat de WP-boiler gaat verwarmen waar de gewone WP het eigenlijk 'niet wil / niet nodig heeft'. Mmh daar moet ik nog eens over nadenken in hoeverre of dat wel of niet gewenst gedrag is en wat je daar aan zou kunnen doen om dat mogelijk ongewenste te voorkomen. Die spiraal werkt uiteraard 2 kanten op, warmer naar kouder als CV-water warmer is dan koud leidingwater, maar als de WP-boiler op temperatuur is gaat het andersom.
De ruimtes die vragen sturen de (te installeren) pomp aan en that's it
Andersom heb ik geen extra bron die de wpboiler kan opwarmen tenzij ik collectors plaats ...
Ik heb lang getwijfeld om het hier te posten, maar iedereen moet van zijn/haar fouten lerenGrolsch schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:42:
[...]
De Ta zakt niet, maar gaat "Gestaag" omhoog. Ik heb zoiets van je hebt ruim 11KW tot je beschikking, "GAS GEVEN".
Ik zie het ook met SWW, pas bij hogere Ta temperaturen wordt meer vermogen vrijgegeven.
[afbeelding]
Het bleef maar in mijn hoofd spoken hoe het toch kon dat de WP zo langzaam op gang komt. Het duurde bij mij vanuit een koude start (na 12 uur nachtverlaging) zo'n uur of 3 voordat de gewenste Ta gehaald werd.
Ik gaf de schuld aan de Mitsu en de FTC regeling, totdat ik gisteravond na 2 goede whiskey's eens dacht "stel je nu eens voor dat de installateur dat PAC kabeltje voor vermogensbegrenzing nu niet goed heeft aangesloten".
Afijn, gisteravond om 23:00 nog met een zaklamp en een schroevendraaier naar buiten en dat kabeltje losgehaald. Vanmorgen om 07:45 de WP handmatig aangezet en zie het resultaat:
Normale run gisterochtend, na 3 uur gewenste Ta bereikt.

Start vanmorgen 07:45 na 10 minuten gewenste Ta bereik

Dat scheelt nogal een bak vermogen en verklaart waarom ik mijn WP wel heel erg langzaam vond werken
Meteen even buiten geluisterd, maar ik hoor hem niet meer lawaai maken
Dan vraag je je toch af, waarom heb ik dit niet eerder bedacht
Nee zou ik eens moeten doen....Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 01:33:
[...]
Heb je van te voren de temperatuur in de spouw gemeten ? De muur binnenzijde kamer zal rond de 20C zijn en de buitenkant v.d. buitenmuur 0, als de temperatuur in de spouw daar het midden tussen is voeg je inderdaad warmte toe. Dat zou wel een heel elegante oplossing zijn.
Maar het trekt behoorlijk dus ik denk dat het dicht bij buiten temp zit.
1 PVoutput . Dongen NB
Hij zou er toch nog een standen schakelaar op maken?Grolsch schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:13:
[...]
Ik heb lang getwijfeld om het hier te posten, maar iedereen moet van zijn/haar fouten leren
Het bleef maar in mijn hoofd spoken hoe het toch kon dat de WP zo langzaam op gang komt. Het duurde bij mij vanuit een koude start (na 12 uur nachtverlaging) zo'n uur of 3 voordat de gewenste Ta gehaald werd.
Ik gaf de schuld aan de Mitsu en de FTC regeling, totdat ik gisteravond na 2 goede whiskey's eens dacht "stel je nu eens voor dat de installateur dat PAC kabeltje voor vermogensbegrenzing nu niet goed heeft aangesloten".
Afijn, gisteravond om 23:00 nog met een zaklamp en een schroevendraaier naar buiten en dat kabeltje losgehaald. Vanmorgen om 07:45 de WP handmatig aangezet en zie het resultaat:
Normale run gisterochtend, na 3 uur gewenste Ta bereikt.
[afbeelding]
Start vanmorgen 07:45 na 10 minuten gewenste Ta bereik
[afbeelding]
Dat scheelt nogal een bak vermogen en verklaart waarom ik mijn WP wel heel erg langzaam vond werken![]()
Meteen even buiten geluisterd, maar ik hoor hem niet meer lawaai makenWaar ik eerder nog dacht iets van een compressor geluid te horen hoor ik dat nu niet
Hij "waait" allen redelijk hard, maar zeker niet hinderlijk.
Dan vraag je je toch af, waarom heb ik dit niet eerder bedacht
Bij mij is minder vermogen ook alleen minder wind geluid
1 PVoutput . Dongen NB
Die zit er ook op, het is denk ik verkeerd gegaan met het testen.reneeke1970 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:23:
[...]
Hij zou er toch nog een standen schakelaar op maken?
Bij mij is minder vermogen ook alleen minder wind geluid
Omdat het hartje zomer was (augustus) heb ik die standenschakelaar 3 dagen getest met SWW en wel daadwerkelijk verschillen gezien tussen de standen. Op basis van die verschillen geconcludeerd dat de standen 50/75/100% waren.
Dit had ik beter met CV kunnen testen, doordat ik in mijn SWW vat de spiralen doorgelust heb is de flow over dat circuit enigzins beperkt (16ltr/minuut i.p.v. 26 ltr/minuut) en dus ook m'n afgiftevermogen.
Ik zag vanmorgen een Dt van 8 bij een flow van 26 ltr/minuut wat 14,56KW zou betekenen bij -4.
Dat zou goed kunnen volgens de boekjes (vermogen van 14.91KW bij -7 volgens de tabel).
Ik ben blij dat ik het euvel gevonden heb, een WP hoeft dus helemaal niet traag te zijn
@Grolsch Je hebt hem alleen los gemaakt, maar zat hij nu echt verkeerd gemonteerd?
Want welke instelling van vermogen was op dat moment in gebruik?
Heb je hem nu ook goed aangesloten?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Speedy-Andre schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:19:
[...]
Ik heb een plat dak en ventilatie type C, de Atlantic mag idd niet direct op de MV maar bij mij zit hij met een t-stuk via een regelbare klep op de MV en direct op een pijp naar buiten.
Dit werkt goed en als de Atlantic niet werkt is de pijp naar het dak een afvoer van de MV
Bovendien zit er in het hok waar de MV en Atlantic zijn een ventiel van de MV waardoor er lucht van de verdieping wordt aangezogen.
De Atlantic kan dus altijd lucht van buiten aanzuigen en een deel van de MV.
Dit alles draait pas een week en ik monitor de diverse ruimtes op temperatuur en RV, tot nog toe zie ik dat het hok in temperatuur daalt als de Atlantic actief is en elders zie ik geen verschil.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
In week 11 wordt begonnen met onze badkamer en het lijkt ons handiger om gewoon direct 1 warm water leiding van de Loria/buffervat hierheen te trekken, getrokken door de loodgieter van de installateur. Anders gaat die leiding 3x de woning door, beetje onzinnig.
Ze zouden komen met 2 monteurs, een STEK + elektro monteur voor de buitenunit en nog een persoon van Techneco om het ding in te regelen, alles gedaan in 1 dag.
Maar bij gebrek aan een warm water leiding, waardoor de unit niet geheel ingeregeld kan worden (geen idee wat/hoeveel ze willen doen...) is alles dus verplaatst naar midden week 11.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Verwijderd
Yep, hier red ik het nog slapend, hoewel het bij pa een bewuste keus is geweest, daar draait de gasketel nu wel regelmatig behoorlijk bij. Dit soort weken zijn in die zin jammer dat het verbruik daar toch wel naar gas kantelt, langdurig iets minder koud levert veel minder gasverbruik op.Oxellaar schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:44:
@Dylantje2 Het is -3 tot -4, nu niet echt heel spannend.
Als er nu al hulp aan te pas moet komen is er een (bewust) foutje gemaakt.
Nog steeds weinig te klagen, van 1400-1600m3 (eerdere bewoners: 2500+m3) terug naar een 300m3 voor een grote vrijstaande woning uit de jaren 80 is niet beroerd.
Mijn LG vertoont hetzelfde gedrag met de nieuwe firmware, ik heb een mail naar LG klaar staan dat dit niet handig is. Ik mis nu 25% van het max vermogen. Nu heb ik die laatste 25% echt niet snel nodig (verwarmingselementen heb ik niet eens aangesloten
Het standbyverlies van de LG is behoorlijk door de carterverwarming met kou, die loopt op naar 100w. Dat is peanuts in deze hoeveelheden energie Bijkomend voordeel van een shitload aan PV + meer uren overdag stoken: minder energie van de netbeheerder nodig, wellicht nu nog niet relevant, maar straks als de salderingregeling wordt aangepast waarschijnlijk wel.Rol-Co schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:52:
Logisch toch? Meer uren en geen standby verlies, dat ik jou dat moet uitleggen. We nemen een beetje standby verlies voor lief maar maken minder uren dus uiteindelijk minder kosten (kwartjes) onderaan de streep.
Grappig, wel helemaal maf van COP, maar warmwater met een warmte-element. Ik stook hier nu noodgedwongen op het warmte-element de boiler warm, maar het energieverbruik ligt echt fors hoger dan wanneer ik het met de warmtepomp doe, een factor 2 red ik zeker wel. Had ik weer een vriendin in huis gehad, dan was het voordeel van de warmtepomp veel verder opgelopen, die douchen vaak langVerwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:40:
[...]
Die link is niet de afbeelding van de 5kWer. Ik weet hoe ze er uit zien, heb er nl. 3 gekocht. Voor SWW doe ik het ook met COP=1 e-boiler. SImpel, ze beinvloeden elkaar niet, verwarmingscapaciteit alltijd volledig beschikbaar, eenvoudige/goedkope installatie, goedkoop in aanschaf. Met eigen PV goedkope stroom.
EDIT:
Jaren 70 woning, en geen energierekening meer, NOM en CO2=0
Het zijn niet meer als 3 draadjes die je op een bepaalde manier moet kortsluiten.Oxellaar schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:10:
Allemachtig wat gaat het topic hard als het een paar graden vriest.
@Grolsch Je hebt hem alleen los gemaakt, maar zat hij nu echt verkeerd gemonteerd?
Want welke instelling van vermogen was op dat moment in gebruik?
Heb je hem nu ook goed aangesloten?
Als je niets kortsluit geeft de WP 100% vermogen, en bij de diverse andere opties wordt het vermogen beperkt tot 0/50/75% vermogen, afhankelijk van wat je kortsluit.
Gisteravond heb ik het stekkertje uit de printplaat getrokken (zit er standaard ook niet op) en gebruik het nu dus niet, dus 100%
Dat kortsluiten snap ik nog wel, maar mijn installateur heeft er een relais aangekoppeld zodat ik de standenschakelaar van binnen kan bedienen (max lengte kabel is 2 meter ofzo). Dat gaat mij boven de pet
Als het wat warmer wordt nodig ik hem nog een keer uit voor een potje bier, en dan gaan we er nog een keer naar kijken
Kortom, de handrem stond er nog opGrolsch schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:23:
[...]
Het zijn niet meer als 3 draadjes die je op een bepaalde manier moet kortsluiten.
Als je niets kortsluit geeft de WP 100% vermogen, en bij de diverse andere opties wordt het vermogen beperkt tot 0/50/75% vermogen, afhankelijk van wat je kortsluit.
Gisteravond heb ik het stekkertje uit de printplaat getrokken (zit er standaard ook niet op) en gebruik het nu dus niet, dus 100%
Dat kortsluiten snap ik nog wel, maar mijn installateur heeft er een relais aangekoppeld zodat ik de standenschakelaar van binnen kan bedienen (max lengte kabel is 2 meter ofzo). Dat gaat mij boven de pet
Als het wat warmer wordt nodig ik hem nog een keer uit voor een potje bier, en dan gaan we er nog een keer naar kijken
Wat was de bedoeling van die vermogens reductie dan, het is toch een inverter, die gaan vanzelf langzamer en harder.
Wat wilde je ermee doen? Het lijkt me meer iets om het vermogen te beperken mits de aansluiting niet groot genoeg is.
Geluid reductie in de zomer tijdens SWW, dat was het ideeRol-Co schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:29:
[...]
Kortom, de handrem stond er nog op![]()
Wat was de bedoeling van die vermogens reductie dan, het is toch een inverter, die gaan vanzelf langzamer en harder.
Wat wilde je ermee doen? Het lijkt me meer iets om het vermogen te beperken mits de aansluiting niet groot genoeg is.
Ah, ja logisch....niet aan gedacht.Grolsch schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:35:
[...]
Geluid reductie in de zomer tijdens SWW, dat was het idee
Dat moduleren gaat de WP goed af

Ik ben benieuwd of dit ook nog van impact is op mijn COP.
Deze was t/m gisteren niet bijster hoog (3,2 voor CV in februari), het was dan ook wel koud de afgelopen maand.
Ja dat zakt ook hier wel, komt ook door allerhande cc heater die overigens ook aan blijft als hij uit staat, dus het standby verbruik gaat wel wat omhoog.Grolsch schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:00:
[...]
[afbeelding]
Deze was t/m gisteren niet bijster hoog (3,2 voor CV in februari), het was dan ook wel koud de afgelopen maand.
Moduleren doet hij ook mooi hier, al is het nog niets van 48% wat het laagste is wat hij kan lopen naar 53% en terug.... Tja -5 is nog niks, ik wacht op donderdag.
Verwijderd
01-02 - 24-02 437 graaddagen verbruik 518kWh
Poe Poe dik 5000 watt starten, je hebt in drie uur tijd meer verbruikt dan ik hele nacht. Ben benieuwd of hij bij jou uit gaat door de zon?Grolsch schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:00:
[...]
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
website warmtepomp: https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5357.html
website ketel: https://www.cvtotaal.nl/r...0bagrMEAYYAyABEgIgCvD_BwE
Kritiek zou kunnen zijn dat ik veronderstel dat een ketel 100% efficient is. Wellicht beter om ergens tussen 80-90% te gaan zitten voor goed afgeregelde ketels. Verder hou ik geen rekening met opwek van warm water voor douchen e.d.

[ Voor 45% gewijzigd door develdonk op 25-02-2018 12:23 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Verwijderd
SWW ligt anders, daar wint gas het feitelijk, maar met goedkope zonnestroom is het zowel met SWW als CV gebruik feest met een warmtepomp. De TVT van de installatie met reguliere stroom is natuurlijk fors langer, maar door alles hier zelf te doen en gebruik te maken van de subsidie alsnog te redden. Ik heb het destijds uitgerekend tegen de normale stroomprijs voor pa, tvt ging omhoog naar een 8-10 jaar (zou ik even na moeten zoeken), maar daar hebben we inmiddels ook voldoende PV liggen.
Als het hier kapot zou gaan leg ik zo 3k neer vanuit eigen zak zonder subsidie, je wint het, zeker naarmate ze meer energiebelasting op gas blijven schuiven. De stelregel dat 2kwh=1m3 gas lijkt hier overigens ook heel aardig te kloppen. Door nog wat optimalisaties in de regeling kom ik langzaamaan zelfs wat gunstiger uit dan dat.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 12:36 ]
Vastrecht gas, onderhoud CV ketel?
Meer onderhoud dan even met de stofzuiger 1x per jaar over de "condensor" (cq buitendeel, welke binnen staat in mijn geval) van de WP, heb ik niet.
Edit: Duurder of goedkoper dan gas....
Lekker belangrijk.
Vroegah, 5 jaar geleden betaalde ik 108 euro per maand aan energie. Nu krijg ik geld voor mijn energie.
Na investering en mitsubsidie...
[ Voor 92% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2018 12:36 ]
Verwijderd
EDIT: @develdonk
Kosten per m3 per jaar CV vs WP ????
Elk jaar de kosten van de ketel + het verbruik ????
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 13:01 ]
Geen idee waar jij jouw sheet op baseert, maar ik kom op heeeeeel andere getallen. Ik zoek mijn sheet zo wel even op.develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:15:
Even een update zodat het voor iedereen in 1 keer duidelijk is (en gevalideerd kan worden met brondata) dat een warmtepomp helemaal niet goedkoper is dan een ketel. Nogmaals, de crux is dat je er zonnepanelen naast zet. Dan gaan namelijk de kosten per kwh drastisch omlaag! Ziehier:
Kritiek zou kunnen zijn dat ik veronderstel dat een ketel 100% efficient is. Wellicht beter om ergens tussen 80-90% te gaan zitten voor goed afgeregelde ketels. Verder hou ik geen rekening met opwek van warm water voor douchen e.d.
[afbeelding]
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Je mist vastrecht gas zoals hierboven al geroepen word en installatie van de gasketel zie ik ook niet.develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:15:
Even een update zodat het voor iedereen in 1 keer duidelijk is (en gevalideerd kan worden met brondata) dat een warmtepomp helemaal niet goedkoper is dan een ketel. Nogmaals, de crux is dat je er zonnepanelen naast zet. Dan gaan namelijk de kosten per kwh drastisch omlaag! Ziehier:
[afbeelding]
Maar ik denk dat je het allemaal cynisch bedoeld?
O.. als dat zo is ga ik er niet teveel tijd in stekenRol-Co schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:48:
[...]
Je mist vastrecht gas zoals hierboven al geroepen word en installatie van de gasketel zie ik ook niet.
Maar ik denk dat je het allemaal cynisch bedoeld?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
@mightym ben benieuwd naar jouw versie. denk dat verhaal grosso modo hetzelfde blijft en dat is dat zonnepanelen de winst geven en niet sec een warmtepomp.
Gasloos kan natuurlijk prima maar geen vastrecht is ook geen overstapbonus en als je dat netjes elk jaar doet vallen die 2 getallen ook tegen elkaar weg.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Hoezo geen bonus zonder gas ?develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:54:
Gasloos kan natuurlijk prima maar geen vastrecht is ook geen overstapbonus en als je dat netjes elk jaar doet vallen die 2 getallen ook tegen elkaar weg.

Goedkoopste maar nu 400m3 gas er bij:

400m3 gas kost dan geen 0.60, maar 0.86 per m3 incl. vastrecht
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 13:09 ]
Verwijderd
Als ze straks de salderingsregeling gaan afschaffen gaat die ferrarismeters er ook aan. Pa houdt er ook angstvallig aan vast en hoewel Wiebes soms niet zo handig is, acht ik hem hier toch echt intelligent genoeg voor (en anders dat ambtenarenapparaat van hem wel) dat ze een digitale meter met losse telwerken verplicht stellen.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:14:
[...]
De juiste Feraris meter in je meterkast en het juiste kontrakt.
Ik ben nu al aan het experimenteren hoe ik mijn eigenverbruik kan maximaliseren. Dus enter nachtverlaging, SWW run op midden van de dag met hoogste buitentemperatuur en hoogste opwek (ben nog bezig om zonvoorspellingen te integreren) en aan het kijken wat storage in m'n systeem gaat doen. Voor dat laatste zit ik te kijken om een Zero S motor als vehicle to grid oplossing dubbel in te zetten. T.o.v. een Powerwall heb ik dan een gratis motor erbij
Leuk spul allemaal.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 13:17 ]
Verwijderd
De juiste Feraris meter in je meterkast en het juiste kontrakt.AUijtdehaag schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:09:
@Verwijderd
Quote energieflex:
[...]
Je wordt van "dagelijks" salderen niet blij denk ik.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 13:22 ]
Zie Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?Andrehj schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:18:
Even een newbie-vraagje over salderen: Berekent een slimme meter steeds het totaalverbruik heen en terug van de drie fasen? Of wordt per fase afzonderlijk dat heen en terug-verbruik bepaald? Want dat laatste zou bij afschaffing van de salderingsregeling een extra uitdaging betekenen. Welke verbruiker zet je dan op welke fase om per fase retourstroom te voorkomen?
Dit is trouwens een vraag die elke 3 maanden langs komt, wellicht iets voor in de OP?
mijn welkomstpremie is EUR 350. Ga maar eens spelen met de website. als je enkel kwh's afneemt krijg je zeker 50% minder welkomstpremie.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:04:
[...]
Hoezo geen bonus zonder gas ?
[afbeelding]
Goedkoopste maar nu 400m3 gas er bij:
[afbeelding]
400m3 gas kost dan geen 0.60, maar 0.86 per m3 incl. vastrecht
Verwijderd
Enkele fase, rijbewijs is geen probleem, maar stil laten staan in de garage mag altijdAUijtdehaag schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:22:
We gaan wel erg offtopic.
@Verwijderd
Voor zo een Zero S motor (lees batterij) heb je geen motor rijbewijs nodig?![]()
En kan die op 3-fase?
In alle eerlijkheid begin ik me wel steeds meer af te vragen of die move naar drie fasen met de verduurzaming in het achterhoofd wel zo briljant is. Je eigen energie 100% opslurpen met bv een warmtepomp (vrijwel nooit driefasen) of andere grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser, etc allemaal 1 fase). Een enkele zware fase is makkelijker uit te balanceren voor de particulier, sluit de huizen om en om aan je hebt ook spreiding. Aan de andere kant zijn échte grootverbruikers weer een bitch zonder 380V.
Ik ben nog zo aardig voor ze dat ik nadenk over de plaatsing van de warmtepompen en panelen op de fases maar dat doet vrijwel niemand.
En je betaalt geen vastrecht. Ik heb nu geen gas meer, scheelt 80-100 euro per jaar onderaan de streep ondanks de welkomstbonussen.develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:22:
[...]
mijn welkomstpremie is EUR 350. Ga maar eens spelen met de website. als je enkel kwh's afneemt krijg je zeker 50% minder welkomstpremie.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 13:27 ]
Verwijderd
Hoezo te optimistisch ? 2017-2018 kWh/2 ingevuld als verbruik.develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:54:
Factor van 2 is te optimistisch.

Verwijderd
Geef even wat screenshots waaruit e.e.a. blijkt, vorig jaar kon ik er nl. geen antwoord op krijgen dat dat inderdaad het geval is.develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:22:
[...]
mijn welkomstpremie is EUR 350. Ga maar eens spelen met de website. als je enkel kwh's afneemt krijg je zeker 50% minder welkomstpremie.
Thanks voor de link. Het blijkt dus afhankelijk van het type meter. Weer iets om in de gaten te houden...Wolly schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:21:
[...]
Zie Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
Dit is trouwens een vraag die elke 3 maanden langs komt, wellicht iets voor in de OP?
Klopt.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:24:
[...]
Enkele fase.
In alle eerlijkheid begin ik me wel steeds meer af te vragen of die move naar drie fasen met de verduurzaming in het achterhoofd wel zo briljant is. Je eigen energie 100% opslurpen met bv een warmtepomp (vrijwel nooit driefasen) of andere grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser, etc allemaal 1 fase). Een enkele zware fase is makkelijker uit te balanceren voor de particulier, sluit de huizen om en om aan je hebt ook spreiding.
Maar 3-fase douchen is veel lekkerder dan 1-fase douchen met de doorstroomverwarmer.
Been there done that...
(er kan zelfs een wasdroger tegelijkertijd draaien)
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.