zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
MM denk dat er nu toch ook wel met strakke billen zittenRol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:23:
[...]Nee joh, nu toch nog niet, hij gaat zelfs nog uit om 7:00, en het zonnetje gaat zo beginnen.

Geen flow
Verkeerde WP
Tocht
verkeerde wind in de WP
Te weinig afgifte
En??
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Overal vloerverwarming (op de cementdekvloer) op de 1e en op zolder.
Beneden nog tijdelijk een fancoil, bij gebrek aan vloerverwarming, dus ik beken eerlijk, heel af en toe een kacheltje erbij aan op 750W als ik bankzaken doe in de avond.
Maar zon doet veel in mijn geval.
Dan hoeft de nacht alleen maar warm te blijven.
Edit:
Koelen is hier ook belangrijk in de zomer. Maar dat vanwege goede slechte isolatie
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2018 09:30 ]
En je buren doen ook veel.AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:26:
@Dylantje2
Overal vloerverwarming (op de cementdekvloer) op de 1e en op zolder.
Beneden nog tijdelijk een fancoil, bij gebrek aan vloerverwarming, dus ik beken eerlijk, heel af en toe een kacheltje erbij aan op 750W als ik bankzaken doe in de avond.
Maar zon doet veel in mijn geval.
Dan hoeft de nacht alleen maar warm te blijven.
Huizen uit die tijd hebben geen spouw in de tussenmuur.
Nadeel gehoriger
Voordeel:
Als je onder de temp van je buren blijft..
Heb je aan twee kanten een knuffelmuur:-)
Bij mij is de WP juist weer aangegaan!Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:23:
[...]
Nee joh, nu toch nog niet, hij gaat zelfs nog uit om 7:00, en het zonnetje gaat zo beginnen.
Staat uit (timer) tussen 03:00 en 09:00.
Maar ik vermoed dat hij later in de week wel 24x7 moet draaien als de voorspellingen uitkomen.
Wel gunstig weer met lage RV. Weinig defrosts!
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik heb het je vaker zien zeggen, maar wat bedoel jij met MMDylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:26:
[...]
MM denk dat er nu toch ook wel met strakke billen zitten![]()
Geen flow
Verkeerde WP
Tocht
verkeerde wind in de WP
Te weinig afgifte
En??
En verkeerde wind in de WP

De Ta zakt niet, maar gaat "Gestaag" omhoog. Ik heb zoiets van je hebt ruim 11KW tot je beschikking, "GAS GEVEN".Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:23:
[...]
Nee joh, nu toch nog niet, hij gaat zelfs nog uit om 7:00, en het zonnetje gaat zo beginnen.
[...]
Hier ook geen deftrost, 1 rechte streep in verbruik (laagste wat hij kan met deze temperatuur)
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20180223&gs=0&m=1
en 21,5 in de kamer, ik ben wel benieuwd naar donderdag, alles kouder dan -6 is nieuw.
@Grolsch
Dat zie je ook bij een panasonic inderdaad, ik vind dat zo'n rare regeling, dus met veel afgifte gaat de Tr niet omhoog en blijft hij laag draaien.... Gevolg dat je water kouder word, lager Tr enz enz....dat zag je bij maarten ook gebeuren.
Hier gaat hij gewoon brullen hoor als de aanvoer zakt, ongeacht wat de retour is.
Ik zie het ook met SWW, pas bij hogere Ta temperaturen wordt meer vermogen vrijgegeven.

mmm Is niets bijzonders.Grolsch schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:42:
Ik heb het je vaker zien zeggen, maar wat bedoel jij met MM
En verkeerde wind in de WPWat moet ik me daar bij voorstellen
Dat bepaalde WP's alleen werken met westenwind
![]()
![]()
Maar meer als ik nadenk dan..............
Verkeerde wind..
Als de WP fan "tegenwind" krijgt....
Of de WP met de verkeerde kant in de wind staat [ en de uitblaaslucht terug geblazen wordt :-) ]
Flow niet te hoog? Ik heb hem met dit weer liever wat lager, gaat ta rapper omhoog bij de start en toert hij eerder terug, en dan lekker laten pruttelen, laagste vermogen is voldoende, dat zal bij jou ook zo zijn maar gaat hij harder?
Tr doen de meeste wp niets mee heb ik al een paar keer gelezen, mijne ook niet, heb die sensoren een keer omgedraaid, dus dan is de Tr altijd hoger dan Ta...nou er gebeurde niks, ging gewoon net als anders alleen op de retour dus duurde langer voor het terug toeren. Het boeide hem geen kont.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
400 euro per maand besparen? Mijn hele energierekening nu (in een matig geïsoleerde twee-onder-één-kap van 1971) is maar 133 euro per maand. Hoe kan je daar ooit 400 euro op besparen?Noord27 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:28:
@Andrehj
Maar puur mijn persoonlijke ervaring nu met een 30 jaar oud huis en all-electric: ik zou niet meer terug willen. Alleen al omdat het ons onder aan de streep maandelijks circa €400,- bespaard; waarbij ik nu nog geen kosten voor onderhoud/reparatie heb van de installaties.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Tnx voor de tip, ga ik eens proberen, staat nu op standje 2, maar hij begint net te defrostenRol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:54:
@Grolsch
Flow niet te hoog? Ik heb hem met dit weer liever wat lager, gaat ta rapper omhoog bij de start en toert hij eerder terug, en dan lekker laten pruttelen, laagste vermogen is voldoende, dat zal bij jou ook zo zijn maar gaat hij harder?
Tr doen de meeste wp niets mee heb ik al een paar keer gelezen, mijne ook niet, heb die sensoren een keer omgedraaid, dus dan is de Tr altijd hoger dan Ta...nou er gebeurde niks, ging gewoon net als anders alleen op de retour dus duurde langer voor het terug toeren. Het boeide hem geen kont.
@Andrehj , @Noord27 komt als ik het goed onthouden heb van stadsverwarming af, dat is helemaal pure oplichting
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2018 10:13 ]
Hij rekent het voordeel van elektrische auto mee van 350 per maand.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:58:
[...]
400 euro per maand besparen? Mijn hele energierekening nu (in een matig geïsoleerde twee-onder-één-kap van 1971) is maar 133 euro per maand. Hoe kan je daar ooit 400 euro op besparen?
Even zonder dollen, je schijnt niet te willen erkennen dat een wp goedkoper is, nou hier is 1350 kuub gas verwisselt met 3000 kWh stroom, en daar zit sww bij.
Mijn wp is daarmee in zes jaar terug verdient, na de verkoop van mijn drie jaar oude hr ketel nog maar 4 jaar.
En ik heb er nog meer comfort voor gekregen ook.
Doordat ik heel heel heel veel PV heb is de energie rekening van 1900 per jaar naar -1300 gegaan als ik onderhoud monteur en zo mee tel.
Dus een voordeel van 3200 per jaar. Alle duurzame shit bij elkaar heeft me 18000 euro gekost.
Als salderen stopt, en ik haal alles nu van dak af is dagwaarde meer dan 10000 dus het is altijd win win.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoeveel personen?Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:58:
[...]
400 euro per maand besparen? Mijn hele energierekening nu (in een matig geïsoleerde twee-onder-één-kap van 1971) is maar 133 euro per maand. Hoe kan je daar ooit 400 euro op besparen?
Woon je er al lang? Ik had ook zo'n grapje ooit, 3 jaar lang meterstanden doorgegeven en was niks mee gedaan maar op basis van vorige bewoners het verbruik aangehouden totdat.......ze de meter op kwamen nemen, die werd wel doorgegeven en voila, van 160 naar 250,- pm!
Dat was nog in de tijd dat je langer bij 1 leverancier zat dan 1 jaar, nu zal je het wel doorhebben.
Maar om in de rekensom door te gaan, je moet het als totaal zien, op 133 kan je geen 400 besparen nee, maar lijkt me ook een onrealistisch bedrag voor een 2 onder 1 kap of je moet met zijn 2e zijn en beide werken bijv. Dan kan je beter de gasketel houden inderdaad omdat je smiddags de hut warm moet vlammen en dat kan je vergeten met een wp.
Maar het is de combi van pv+wp geen vastrecht van gas, stroom op 0 of zelfs terugleveren en verkopen bij voldoende dak.
Ik ben in 2012 begonnen met pv, klein systeempje (1000W) om te proberen en een maandbedrag van 250! Euro. Nu anno 2018 ligt er 7000Wp op dak, wp voor verwarming, boilers voor sww, geen gas meer, stroom op nagenoeg 0 en 80% van de panelen terugverdiend. (Zuid helemaal al in jan 17 en nog een stukje van de andere set) het koste destijds 10k euro voor vervangen apparatuur en pv kopen en dat leverd me 250,- per maand op.
Wat boeit mij dat salderen straks dan, kwestie van de hoogste prijs voor mijn teruggeleverde kWh en zoveel mogelijk zelf gebruiken, wat al aardig lukt.
@Chris_82 : Bij voorbaat al bedankt voor deze serieuze en opbouwende reactie.
Dat is dus een factor 2.2 (van kW naar m3, komt ook overeen met de factor van @reneeke1970 hierboven. Misschien moet ik daar maar mee gaan rekenen. Dan blijft het vreemd dat warmteboeren als Nefit en Techneco (die toch hun WP willen verkopen) met een hogere factor lijken te rekenen. Ik ga bij hun wel gedetailleerde berekeningen opvragen.Nog een paar punten om in overweging te nemen:
- wat ik vreemd vind is dat je wel aanneemt dat een gas-CV-ketel vrijwel alle warmte uit het aardgas kan benutten, maar niet wilt geloven dat een WP een COP van 4 of hoger zal behalen? Iemand met een gasketel en warmtemeter moet ik nog tegenkomen... Wat mij betreft is het voor jaarrond CV-bedrijf maximaal de onderwaarde van 31.5 MJ/m3 of 8.75kWh/m3.
Ik zie steeds Ta en Tr genoemd worden. Nu ineens T2. Is er ergens een FAQ waarin de definities van deze temperaturen staan beschreven? Want ook Ta (aanvoer) kun je lezen als aanvoer van ketel/WP, of aanvoer van vloerverwarming.- een gemiddelde woning is niet geschikt voor verwarming met een warmtepomp, zonder eerst stevig te isoleren en geschikte lage temperatuurverwarming toe te passen. In mijn verbeterde woning met T2=35 graden behaal ik tot nu toe gemiddeld een COP van 3.9 over iets meer dan een half jaar (incl. 3 weken koud februari). Jouw nieuwbouwwoning zal dit probleemloos beter doen met een T2=30 of lager met een COP van minimaal 4.3 voor een split-WP of zelfs richting de 5 voor een monoblock (Nefit, Nibe, Panasonic (, Yutaki?)) link
Dat is beperkt. Want hoeveel (onopzettelijke) gasontploffingen zijn er de afgelopen jaren geweest door slechte ketels? Mijn materiaal wordt gewoon goed onderhouden. Is dus geen probleem. Maar wat als je (split-unit) WP zijn koelgas Rxxx gaat lekken? Dat lijkt me nog veel slechter voor je...- SWW bereiding met een gasketel gaat op hoog vermogen en onder andere daardoor minder efficient, met ca 75% mag je blij zijn. Dit is met een WP helaas niet anders, maar een COP van 3 in plaats van 4 is haalbaar (ook 75%).
- Een WP geeft meer comfort, minder temperatuurschommeling vanwege het meer continue verwarmen met lager verwarmingsvermogen dan een gasketel.
- Geen gas in huis is veiliger, helemaal geen kans op explosiegevaar of CO-vergiftiging (andere externe oorzaken daargelaten...)
Dat was mij ook opgevallen. Weet iemand de reden waarom veel monoblocks stiller zijn dan veel split units?- geluid is voor iedereen verschillend. Ik heb zelf geen last of klachten gehad met mijn Fujitsu buitendeel. De nieuwe Mitsubishi serie is in ieder geval op papier stiller geworden. Verschillende monoblocks hebben nog betere geluidsspecificaties.
Prijzen zijn idd een 1-jaars aanbieding. Maar dat is niet erg, want ik wissel elk jaar van leverancier. Kan ik met een uurtje vergelijken zo weer 300 euro verdienen.- De door jouw gebruikte gas en stroom prijzen lijken me 1-jaars aanbiedingen, daarna zal je toch meer gaan betalen voor beide. Ook de overheid zal vermoedelijk verdere stimulering van stroomverbruik ten koste van gasverbruik willen bereiken vanwege de energie en CO2-besparingsdoelen, de verschuivingen van energiebelastingen van stroom naar gas de laatste twee jaar zijn daar de duidelijkste voorbeelden van. Dit is natuurlijk allerminst zeker, maar de eerstkomende jaren zie ik dit beleid niet veranderen.
Omdat ik verwacht die gezien de aflopende saldering niet meer terug te kunnen verdienen zal ik het minimum plaatsen om onder de EPC 0.4 te komen. Daarna kijk ik wel verder en ga ik kijken of ik meer zonnepanelen zodanig kan plaatsen (qua orientatie) dat die door eigen gebruik terug verdiend kunnen worden.- Wat zijn jouw plannen met zonnepanelen?
Zie hier precies het probleem. Zelfs iemand die bovenmatig geïnteresseerd is slaagt er maar in om slechts 25% van zijn zonne-energie zelf te gebruiken. Dat maakt het terugverdienen van PV na afschaffing van de saldering buitengewoon lastig.* De overheidsplannen zijn nog weinig zeker maar een uitgangspunt lijkt te zijn dat een TVT voor particulieren van ca 7-8 jaar haalbaar blijft. Daarbij lijkt mij een feed-in tarief mogelijk in de buurt van die 13 ct van Greenchoice nu. (liever natuurlijk iets meer)
* Met mijn zonnepanelen (8.5 kWp grotendeels op WZW geörienteerd) behaal ik een direct eigenverbruik van 25% over een half jaar (juli-december), grotendeels vanwege de WP. Met een andere oost/west verdeling en ander WP-programma is dit misschien nog te verbeteren. Deze stroom wordt ook in de toekomst altijd gesaldeerd, onafhankelijk van welke overheidsregeling dan ook.
Ik schiet met door de goede isolatie eigenlijk in mijn eigen voet. Ik kan een grote vrijstaande woning bouwen met een gasverbruik van slechts 1250 m3. Met dat lage gasverbruik wordt het terugverdienen van de WP lastig...Wellicht heb je inmiddels voldoende informatie om je berekening aan te passen dat deze gunstiger uit zal pakken. Laat kosten niet de enige drijfveer zijn om een WP toe te passen in je nieuwe woning. Rijk gaan we er zeker niet van worden.
@Rol-Co :
We wonen in onze huidige woning al sinds januari 2004. Genoeg historische data dus. Gezin is standaard: Twee ouders, twee kinderen (12 en 10). Bijna alle dagen is er overdag wel iemand thuis, dus de verwarming staat veel aan. Binnentemperatuur is niet te hoog (19 graden, 's avonds 19.5). Maar ik heb wat kozijnen veranderd, en de zolder + kruipruimte geïsoleerd, dus het gasverbruik schommelt rond de 1500 m3. Elektriciteit rond de 2900 kWh. Als je dan ook nog je energie scherp inkoopt, kun je de rekening laag houden (in ons geval dit jaar dus 133 euro).
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2018 10:46 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is inclusief andere auto; een S2 is een aardige kostenpost per maand. De Toyota doet in de winter nu 4.1liter op 100km. In de zomer 3.0 of minder. Toen se voor de keuze stonden voor 1.8tsi revisie of een andere kopen was de keuzesbel gemaakt met PV op het dak.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:58:
[...]
En voorheen betaalden we alleen al aan stadsverwarming een kleine 200 per maand. Lang verhaal, daar zijn we nu vanaf en de rechtzaak is inmiddels opgezet door mijn rechtsbijstand onder het NMDA principe.
[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2018 10:53 ]
Dat is ook bij mij zo, verhoog je gewenste kamerT maar eens handmatig naar 23C.Grolsch schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:18:
[...]
Nee, dat betekend dat alle ruimtes in mijn woning nu verwarmd worden, dus slaapkamers onder de 18 graden, dat heb ik nog niet eerder gezien sinds ik hier woon. Dit terwijl de zon er vol op brand, maar dat was vannacht natuurlijk niet zo, en het waait hard.
Wat mij wel opvalt is dat mijn WP "rustig" op gang komt. Pas bij een hogere Ta wordt er meer vermogen vrijgegevenGewenste Ta zou +- 33 graden moeten zijn maar is nu 28,5 met een Dt van 4 bij de WP. Power en flow voldoende, maar de WP laat de Dt niet groter worden
Pas als de Tr oploopt stijgt de Ta, hij lijkt die Dt van 4 graden te willen handhaven.
Herkennen Mitsubishi gebruikers dit
Dan zet hij alle zeilen bij en verhoogd de aanvoerT naar 32C of misschien wel hoger.
Ook het afgenomen vermogen stijgt dan uiteraard mee.
Hier trouwens op de sloffen verwarmen, nachtverlaging ( gewoon uit dus ) nog steeds van toepassing.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Zo zorgt de SV toch nog voor iets nuttigs, een goede tvtNoord27 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:46:
[...]
Dat is inclusief andere auto; een S2 is een aardige kostenpost per maand. De Toyota doet in de winter nu 4.1liter op 100km. In de zomer 3.0 of minder. En voorheen betaalden we alleen al aan stadsverwarming een kleine 200 per maand.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
OK. Je rekent dus ook een andere auto mee in je besparingen. Bij ons is de afweging anders:Noord27 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:46:
[...]
Dat is inclusief andere auto; een S2 is een aarsige kostenpost per maand. De Toyota doet in de winter nu 4.1liter op 100km. In de zomer 3.0 of minder. En voorheen betaalden we alleen al aan stadsverwarming en kleine 200 per maand.
De S2 brengt nu niets op (want potentieel olieverbruik en DSG-7), maar past ons precies. Hij is zeer ruim (handig met 2 meter vader en lange kids achterin). Zuinig op de lange afstanden (6.5 l/100 km), kan in de zomer de caravan makkelijk trekken met dan nog steeds een acceptabel verbruik (11 l/100 km) en is nog comfortabel en luxe ook. Die wordt dus voorlopig niet ingeruild.
Maar nu terug naar de WP, want dit is hier uiteraard hopeloos off-topic.
Denk dat een hybride oplossing voor jou op korte termijn de meest logische keuze is. Dus zoiets als die Daikin waar ik naar linkte.
Ik draai op WAR dus die vlieger gaat niet opcrazyharrie schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:51:
[...]
Dat is ook bij mij zo, verhoog je gewenste kamerT maar eens handmatig naar 23C.
Dan zet hij alle zeilen bij en verhoogd de aanvoerT naar 32C of misschien wel hoger.
Ook het afgenomen vermogen stijgt dan uiteraard mee.
Hier trouwens op de sloffen verwarmen, nachtverlaging ( gewoon uit dus ) nog steeds van toepassing.
Ik denk het niet, want het gaat niet om een WP voor onze huidige woning, maar voor een nog nieuw te bouwen woning. Daar doe ik het goed, of ik doe het niet.Noord27 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:56:
@Andrehj
Denk dat een hybride oplossing voor jou op korte termijn de meest logische keuze is. Dus zoiets als die Daikin waar ik naar linkte.
Op een regen dag als er 500 watt van dak af komt word alles gebruikt.
Één ding is zeker, omdat ik over capaciteit heb maak ik 3000 kWh per jaar rechtstreeks op, dus leg je dak liefst zo vol mogelijk en laat je huis bouwen met vlakken naar oost zuid en west, ieder moment van de dag eigen opmaak. Maximaal rendement is hierin niet belangrijk. Liever 500 watt opmaken dan 1000 watt kortstondig produceren en niet weten waar je het moet laten.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Je kunt het verbruik van 2013 toch niet in relatie brengen met de graaddagen in 2012 ? Je screenshot van verbruik geeft aan dat de gegevens over 2 aug 2012 t/m 1 aug 2013 gaan. Als je verbruiksgegevens over 1 januari 2012 t/m 31 december 2012 hebt kun je de graaddagen van 2012 gebruiken. Jan 2012 is qua verbruik en graaddagen toch niet gelijk aan jan 2013 ? Jan 2013 was relatief koud, mede daardoor is het verbruik in die periode hoger.Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 00:33:
[...]
jij pakt verschillende, ik heb de hele tijd 1 jan tot 31 dec gedaan 2012 en 2017
dichter bij elkaar kan niet he, of gas was weg of warmtepomp was er nog niet........lijkt me logisch, daar zat hier nog 3 jaar tussen met pelletkachel, zwembad warmtepomp enz enz
graaddagen 2012 gas en graaddagen wp 2017 (beide 1 jan - 31 dec), 21,5 -21,5 en zeg het maar, scheelt 260 graaddagen (meer voor 2012 zie posts terug), gas 982 m3 o.i.d en wp 1805 kWh.
ik hoor het wel
@Grolsch ging je voor met zelf bouwen en all-electric. De juiste weg in mijn optiek. Dan doe je het meteen 'goed'.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:58:
[...]
Ik denk het niet, want het gaat niet om een WP voor onze huidige woning, maar voor een nog nieuw te bouwen woning. Daar doe ik het goed, of ik doe het niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2018 11:11 ]
De overzichten laten zien dat hoe lager deze temperatuur is hoe beter het rendement (COP) is.
Juist bij een nieuw te bouwen woning kun je er van alles aan doen om die T2 waarde zo laag mogelijk te houden, denk aan vloerverwarming, grote diameters buis, korte groepen en dicht op elkaar.
Persoonlijk hebben wij 7000WP op het dak laten leggen, maar bijvoorbeeld @reneeke1970 A.K.A. PV fetisjist
Als je alleen financieel kijkt is het misschien niet eens zo heel erg interessant om nu een WP te kopen, al ben ik er van overtuigd dat je verder moet kijken als je neus lang is. Gas / CV ketels is eindig. Alle geluiden (politiek, groningen, kranten) wijzen erop dat we van het gas af gaan en dat we moeten zoeken naar alternatieven.
Kortzichtig gedacht: CV ketel met gas en net voldoende PV en isolatie om de EPC norm te halen.
Langetermijn denken: WP zonder gas, voldoende PV om je eigen verbruik af te dekken en goed isoleren, wat je immers niet verliest hoef je niet te verwarmen.
Zoals @Noord27 eerder al opmerkte hebben wij ook compleet gasloos gebouwd, maar niet alleen uit financieel oogpunt. We hebben een houtkachel voor de gezelligheid gekocht die meer gekost heeft als heel de WP installatie + toebehoren
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2018 11:12 ]
Verwijderd
Nee hoor maximaal uurverbruik vannacht is 1200WhDylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:36:
PS: Zijn er mensne die elktrisch bij moeten verwarmen?
Zij het met ingebouwde opties
Zij het met kacheltjes??
Dit zijn de dagen waar het om gaat he :-)
Ik meld mij. De ingebouwde naverwarmer moet af en toe even aan het werk om het huis warm te houden. Komt omdat de warmtepomp berekend is op een goed geïsoleerde benedenverdieping met vloerverwarming, maar ik heb nu nog een slecht geïsoleerde verdieping met radiatoren.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:36:
Zij het met kacheltjes??
En dan valt het me reuze mee dat pas met temperaturen rond het vriespunt de warmtepomp het niet meer trekt. Goed vooruitzicht voor de toekomst: de WP kan straks op z'n sloffen het huis warm houden.
Isolatie en nieuwe vloer beneden staat op de planning voor 2019.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja kijk, daar ga je al he, 19-19,5 graden, dus aan het "knijpen" met de cv ketel anders kost het teveel, dat ben je kwijt met een wp en gewoon lekker 20-21 graden op je blote poten en in je t-shirtje koffie gaan drinken beneden anytime.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:37:
@Rol-Co :
We wonen in onze huidige woning al sinds januari 2004. Genoeg historische data dus. Gezin is standaard: Twee ouders, twee kinderen (12 en 10). Bijna alle dagen is er overdag wel iemand thuis, dus de verwarming staat veel aan. Binnentemperatuur is niet te hoog (19 graden, 's avonds 19.5). Maar ik heb wat kozijnen veranderd, en de zolder + kruipruimte geïsoleerd, dus het gasverbruik schommelt rond de 1500 m3. Elektriciteit rond de 2900 kWh. Als je dan ook nog je energie scherp inkoopt, kun je de rekening laag houden (in ons geval dit jaar dus 133 euro).
Je kinderen zijn nog net te jong, wacht nog 2-3 jaar en je weet dat je 2 tieners hebt
Maar goed, uiteindelijk moet je het zelf weten, scherp inkopen doen we hier allemaal of hebben we gedaan, met pv is alleen de bonus nog interessant, de prijs voor een kWh niet meer.
En dat is veel, hier met mijn 7kW 400W minder elk uur.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:21:
[...]
Nee hoor maximaal uurverbruik vannacht is 1200Wh
@ graaddagen
Je kan het verschil in graaddagen toch om zetten in procenten, die bij de wp rekenen wat ik al deed. (6%meer) en dan nog kom ik er niet.
Ja, hier. Niet elektrisch maar wel met gas. De twee 5kw Panasonics redden het tot aan het vriespunt, daaronder komt de ketel erbij. Laat die -10 maar komen!Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:36:
Zij het met kacheltjes??
Zijn dat omgebouwde Elga's ?sebastiaan3 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:43:
[...]
Ja, hier. Niet elektrisch maar wel met gas. De twee 5kw Panasonics redden het tot aan het vriespunt, daaronder komt de ketel erbij. Laat die -10 maar komen!
Waarom redden ze het tot het vriespunt? en niet verder?
Wordt dan de benodigde Ta (aanvoertemperatuur) niet meer gehaald?
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2018 11:47 ]
Verwijderd
Ik heb op de site van Elga mijn besparing uitgerekend met een gasverbruik van 1000m3 per jaar met een hybride en kom dan op een besparing van €58,- per jaar.MikeyMan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:49:
[...]
Dat zou idd ook nog een optie zijn. Overweging is vooral dat ik in het geval van volledige wp eigenlijk voor een water/water variant zou willen gaan. En dan is de investering nogal fors. Zeker gezien de potentiële besparing in een woning van 2007 gewoon te laag is. Ben nog geen 140 euro in de maand kwijt aan gas en elektra. Dan ga ik de terugverdientijd niet meer meemaken vrees ik.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 11:54 ]
Verwijderd
Dan moet je het verbruik ook omzetten. Het verbruik van vandaag hoort bij de graaddagen van vandaag. Je kunt als je per se gelijke periodes wilt hebben, het gaat in alle gevallen om 365 dagen, je WP verbruik opgeven van 2 augustus 2016 t/m 1 augustus 2017. Het maakt voor het vergelijk in principe niet uit.Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:42:
[...]
En dat is veel, hier met mijn 7kW 400W minder elk uur.![]()
@ graaddagen
Je kan het verschil in graaddagen toch om zetten in procenten, die bij de wp rekenen wat ik al deed. (6%meer) en dan nog kom ik er niet.
1000 m3 alleen verwarmen neem ik aan? En de elga standaard.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:53:
[...]
Ik heb op de site van Elga mijn besparing uitgerekend met een gasverbruik van 1000m3 per jaar met een hybride en kom dan op een besparing van €58,- per jaar.Ik ga daar toch ook die investering niet voor doen. Subsidie of niet, dat schiet niet op. Heb nu een voorschot van €90,- per maand. CV ingeregeld waterzijdig en 10 zonnepanelen en stoken met een houtkachel.
Dan gooi je de -4 stop er af en misschien red je het wel helemaal zonder gas. Dan word de besparing?
Of je schaft een panasonic 5kW aan en dan red je het waarschijnlijk helemaal zonder gas met betere COP dus lager verbruik.
@Verwijderd
Dat kan dus niet he
De wp was er niet in aug 2016 ! Wel de zwembadwarmtepomp en die verbruikte nog minder dus ongunstiger voor je.
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 24-02-2018 12:02 ]
Verwijderd
Kijk je naar het verbruik in kWh of naar het geproduceerde vermogen?Grolsch schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:42:
[...]
Ik heb het je vaker zien zeggen, maar wat bedoel jij met MM
En verkeerde wind in de WPWat moet ik me daar bij voorstellen
Dat bepaalde WP's alleen werken met westenwind
![]()
![]()
[...]
De Ta zakt niet, maar gaat "Gestaag" omhoog. Ik heb zoiets van je hebt ruim 11KW tot je beschikking, "GAS GEVEN".
Ik zie het ook met SWW, pas bij hogere Ta temperaturen wordt meer vermogen vrijgegeven.
[afbeelding]
Hier een voorbeeld van van de week:Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:47:
@Verwijderd Ook deze exercitie hebben we de afgelopn week al gedaan, o.a. die 6C verschil tussen dag en nacht, dat zijn max en min momenten, niet het gemiddelde van dag en nacht. Heel veel aannames die je doet ...

er is al een boel over gezegd. De waf factor verhogen door het koelen mee te nemen. In een nieuw gebouwd huis, ik ervaar het zelf, heb je dat meer nodig dan verwarmen.Andrehj schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:45:
Ik betaal momenteel 18 ct per kWh. En let wel, ik wil, als techneut best graag aan de warmtepomp bij onze (hopelijk te bouwen) toekomstige woning. Maar dan moet ik dat wel een beetje kunnen verantwoorden. Daarvoor heb ik een (denk ik) realistische berekening gemaakt, die er momenteel als volgt uit ziet:
[afbeelding]
Dit is op basis van een offerte van een Nefit Enviline. Zoals het er nu uit ziet kost deze warmtepomp mij dan onder aan de streep 300 euro per jaar meer dan een gasgestookte CV.
Dat geld kan ik ook in een mooie gashaard stoppen (die ik met een gasaansluiting ook een stuk makkelijker kan realiseren trouwens).
Verder is de WAF van die gashaard een stuk hoger dan die van een WP, dan kan ik je garanderen.![]()
Daarmee wordt het wel een erg moeilijk te verantwoorden investering...
Commentaar op bovenstaande berekening is overigens welkom.
Qua verbruik, de meeste w/w wp bouwers rekenen met maximaal 2000 draaiuren. Dus bij niet te veel warmteverlies ga je niet boven de 2500 kWh uitkomen.
En qua investering voor de m2 kun je afvragen of je die mee moeten nemen en tegen welke prijs. Ik heb mijn huis niet groter gebouwd vanwege de wp en boiler, dus de prijs is niet gestegen. Extra ruimte was verloren gegaan in het geheel. Maar je moet doen waar je prettig bijvoelt.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik hoop maar dat niemand op basis van zijn advies iets koopt.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:35:
[...]
Overigens erger ik me ook werkelijk de tandjes aan de discussiestijl van hajeejtje. Hij is ongrijpbaar en reageert selectief, normaal zou ik het negeren, maar door de hoeveelheid posts is dit lastig. Dit is dan ook de reden dat ik hier nog maar weinig post
DitRol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:59:
[...]
1000 m3 alleen verwarmen neem ik aan? En de elga standaard.
Dan gooi je de -4 stop er af en misschien red je het wel helemaal zonder gas. Dan word de besparing?
Of je schaft een panasonic 5kW aan en dan red je het waarschijnlijk helemaal zonder gas met betere COP dus lager verbruik.
@Verwijderd
Dat kan dus niet he![]()
De wp was er niet in aug 2016 ! Wel de zwembadwarmtepomp en die verbruikte nog minder dus ongunstiger voor je.
Ik zou geen ELGA nemen met een verbruik van 1000m3.. zou gelijk voor gasloos gaan (met de kennis die ik nu heb
Ik kom van een gasvebruik van ±650m3 voor CV p/j en red het tot dusverre met de ELGA alleen.. De CV ketel doet alleen nog tapwater.
Het vermogen van de ELGA kakt erg in bij lagere temperaturen en de buitenunit bevriest veel sneller dan een gemiddeld andere WP.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Onze configuratie bestaat uit:
- Leemkachel met warmte-elementen
- Buffervat (1.000 liter)
- Warmtepomp
De warmtepomp is voor het SWW in de zomer en als backup in de winter.
De energiebehoefte in de woning is volgens berekening 4,5 kW.
Moet ik naar een bepaald type merk kijken? Pananosic, Mitsubishi? Ik wil graag een unit op de grond, om geluidstrillingen te voorkomen. Waar moet ik op letten? Ik stel de vraag omdat ik geen zin heb in een WP van de plank.
Over het buffervat twijfel ik nog over of ik een aparte moet nemen voor SWW, maar dat bespreek ik binnenkort ook met de installateur.
Verwijderd
Nee. Ik verbruik zo'n 700m3 voor verwarming van mijn huis. Waar kan ik me goed inlezen hieromtrent? Vijf topics doorlezen is een beetje veel van het goede.Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:59:
[...]
1000 m3 alleen verwarmen neem ik aan? En de elga standaard.
@Verwijderd
Dat kan dus niet he![]()
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 12:19 ]
Nou dan lijkt me dat je met de 2 opties de volledige 700 m3 gas wel om kan zetten in 1400 kWh.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:15:
[...]
Nee. Ik verbruik zo'n 700m3 voor verwarming van mijn huis. Waar kan ik me goed inlezen hieromtrent? Vijf topics doorlezen is een beetje veel van het goede.
Lezen?Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:15:
[...]
Nee. Ik verbruik zo'n 700m3 voor verwarming van mijn huis. Waar kan ik me goed inlezen hieromtrent? Vijf topics doorlezen is een beetje veel van het goede.
In "ons dorp" genoeg te kijken en ervaren hoor.
Bij Maikie18 (Pana) of bij ondergetekende (Mitsub).
(en in een dorp ernaast, staat ook nog een pana te snorren+8120 Wp PV)
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2018 12:26 ]
Verwijderd
Net ingevoerd 700m3 met een Loria en dan kom ik op meerkosten van €116,- per jaar. Ik ben dan dus duurder uit. Dat schiet toch niet op? Of zie ik iets over het hoofd?Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:20:
[...]
Nou dan lijkt me dat je met de 2 opties de volledige 700 m3 gas wel om kan zetten in 1400 kWh.
1400 kWh kost minder dan 700 m3 gas, dat scheelt 140,- , dan reken ik de elektriciteit van de cv even niet mee maar is ook een stukje.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:25:
[...]
Net ingevoerd 700m3 met een Loria en dan kom ik op meerkosten van €116,- per jaar. Ik ben dan dus duurder uit. Dat schiet toch niet op? Of zie ik iets over het hoofd?
Dus elga met subsidie kost? 1400,- ? Zal je ongeveer 10 jaar kosten.
Gooi je dak vol panelen en dan gaat het nog wat harder, zeker na een jaar of 6.
Met de loria kan je ook sww maken en ben je alle gas kwijt, ook je vastrecht van 170,- Heb je al eens uitgerekend wat een cuub gas je kost nu
jep, een bewuste keuze.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:36:
Zij het met kacheltjes??
heb maar een warmtepomp van 1,4kW
en die doet dat nog met ventilatie lucht ook.
dus warmte waar mee hij werkt komt van binnen.
voordeel is wel, nooit defrost en COP = sCOP.
(nadeel is dan wel dat de pomp + vloerverwarmings pomp, voor erg weinig energie dan wel veel uren maakt.
ach ja, kunt niet alles hebben.)
bij verwarmen doe ik wel met gas, en nu nog een 300m3 nodig.
maar het is nu zoveel luxer warm binnen. en altijd een warme vloer is goud waard.
en frisse lucht is erg lekker.
ik kom van 650m3 gas af zonder Wp, dus een net rendement.
maar door luxer stoken gebruik ik nu wel meer, hoeveel lastig te schatten.
(aan de hand van cijfers van de buren zou ik dan van een 1000m3 uit komen.
dit is wel laag hangend fruit werk, maar goed even leuk genoeg voor mij.)
als ik ooit groot en volwassen word, dan gaat er een aanbouw komen. (huiskamer 50% groter of mischien zelfs 100+%)
en dan kan ik de rest van het gas gebruik aanpakken.
maar eerst een beetje sparen.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-02-2018 12:40 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
MM heb jij openstaande deuren dan?sebastiaan3 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:43:[...]Ja, hier. Niet elektrisch maar wel met gas. De twee 5kw Panasonics redden het tot aan het vriespunt, daaronder komt de ketel erbij. Laat die -10 maar komen!
Of een fabriek?
2x Pana 5 en gas..
BRRR
daar zou ik niet aan willen denken..
Gas eraf, Pana erin..[ wordt het bij mij ]
maar beiden omdat????
Verwijderd
Kan niet meer panelen kwijt. Heb 2500 WP liggen maar die dekken maar de helft van mijn verbruik. Als kids uit huis zijn zal het mijn totale verbruik zijn.Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:36:
[...]
1400 kWh kost minder dan 700 m3 gas, dat scheelt 140,- , dan reken ik de elektriciteit van de cv even niet mee maar is ook een stukje.
Dus elga met subsidie kost? 1400,- ? Zal je ongeveer 10 jaar kosten.
Gooi je dak vol panelen en dan gaat het nog wat harder, zeker na een jaar of 6.
Met de loria kan je ook sww maken en ben je alle gas kwijt, ook je vastrecht van 170,- Heb je al eens uitgerekend wat een cuub gas je kost nuvorig jaar waren mijn 48 cuubjes meer dan 5,- per cuub.
Ben van mening dat het terugverdienen niet snel genoeg gaat in mijn geval. Kan dan beter nog meer mijn houtkachel aansteken. Die gaat nu pas om 1900 uur aan zodat de kinderen boven hun kamer nog even warm stoken middels cv. Als die straks uit huis zijn is dat ook voorbij. Gas moet denk ik eerst fors duurder worden alvorens ik overstag ga.
Ja dat kan, al is hout meestal ook niet gratis maar vergeten we te rekenen, is het wel gratis is het vaak 2x warm. ( 1x hakken en sjouwen, 1x vuurtje )Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:47:
[...]
Kan niet meer panelen kwijt. Heb 2500 WP liggen maar die dekken maar de helft van mijn verbruik. Als kids uit huis zijn zal het mijn totale verbruik zijn.
Ben van mening dat het terugverdienen niet snel genoeg gaat in mijn geval. Kan dan beter nog meer mijn houtkachel aansteken. Die gaat nu pas om 1900 uur aan zodat de kinderen boven hun kamer nog even warm stoken middels cv. Als die straks uit huis zijn is dat ook voorbij. Gas moet denk ik eerst fors duurder worden alvorens ik overstag ga.
Ik kan het niet beoordelen voor je, mijn wp was wat dat aan gaat goedkoop en heb ik een tvt in maanden ipv jaren.
Maar goed ik heb weer wat geld gestoken in keuken gasloos en badkamer vanwege het wegwerken van de leiding. Maar goed sommige doen dat alleen voor andere tegels al.
Dat zal geleidelijk ook wel ingevoerd worden.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:47:
[...]
Gas moet denk ik eerst fors duurder worden alvorens ik overstag ga.
https://www.rtlnieuws.nl/...ning-gaat-150-euro-omhoog
Inderdaad, niet genoeg vermogen om ta te halen. Samen verwarmen ze een woning van +/- 900 kuub uit de 50's. Wel nageisoleerd natuurlijk.AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:45:
[...]
Zijn dat omgebouwde Elga's ?
![]()
Waarom redden ze het tot het vriespunt? en niet verder?
Wordt dan de benodigde Ta (aanvoertemperatuur) niet meer gehaald?
Groot huis, dus veer power nodig. Ik kom straks uit op 500 kuub gas inclusief sww en nul stroom dankzij salderen. Niet slecht toch?Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:46:
[...]
MM heb jij openstaande deuren dan?
Of een fabriek?
2x Pana 5 en gas..
BRRR
daar zou ik niet aan willen denken..
Gas eraf, Pana erin..[ wordt het bij mij ]
maar beiden omdat????
Verwijderd
Volgens gaslicht.com kost op z'n goedkoopst 3000kWh + 700m3 gas = 1021.62Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:25:
[...]
Net ingevoerd 700m3 met een Loria en dan kom ik op meerkosten van €116,- per jaar. Ik ben dan dus duurder uit. Dat schiet toch niet op? Of zie ik iets over het hoofd?
Voeg je 1400kWh toe i.p.v. 700m3 gas, dan is het 4400kWh + 0m3 gas = 709.71
Verwijderd
Heb zo'n 3 kuub voor €160,- (gekliefd en aangeleverd). Genoeg voor 1 winter. En niet te vergeten...er is geen lekkerdere warmte dan de stralingswarmte van een houtkachel als het echt koud is. Alleen daarom zou ik niet zonder willen.Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:52:
[...]
Ja dat kan, al is hout meestal ook niet gratis maar vergeten we te rekenen, is het wel gratis is het vaak 2x warm. ( 1x hakken en sjouwen, 1x vuurtje )
Ik kan het niet beoordelen voor je, mijn wp was wat dat aan gaat goedkoop en heb ik een tvt in maanden ipv jaren.
Maar goed ik heb weer wat geld gestoken in keuken gasloos en badkamer vanwege het wegwerken van de leiding. Maar goed sommige doen dat alleen voor andere tegels al.
Als het me nu zo'n €500,-per jaar zou schelen deed ik het gelijk. Het is hetzelfde als met zonnepanelen. Toen ik daar 15 jaar geleden naar ging kijken was het ook nog niet te doen. Nu levert het me zo'n 10% rendement op mijn investering op en ben ik groen bezig. Zolang stroom niet groen wordt opgewekt (fijne kolencentrales) vind ik een warmtepomp dus ook niet echt milieuvriendelijk en dat speelt dan ook weer mee.
Weer iemand die rekent met de verfoeide factor 2. Uit de werkelijke cijfers van de gebruikers hierboven wordt dat op zijn best een factor 2.2, terwijl de WP-bouwers (Nefit, Techneco) van nog veel hogere factoren uitgaan (Nefit zelfs 2.87).Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:05:
[...]
Volgens gaslicht.com kost op z'n goedkoopst 3000kWh + 700m3 gas = 1021.62
Voeg je 1400kWh toe i.p.v. 700m3 gas, dan is het 4400kWh + 0m3 gas = 709.71
Er moet dus bij bovenstaande berekening nog minimaal 140 kWh bij, en het is ook wel zo netjes om erbij te vertellen dat de kosten voor het opzeggen van de gasaansluiting bij het investeringsbedrag komen.
Wanneer ik de data bij mijn postcode invul, kom ik op € 1049 vs € 752, waarbij de grootste winst zit in het vervallen van het vastrecht voor gas. Maar die aansluiting laten vervallen is dus niet bepaald gratis.
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2018 13:19 ]
Verwijderd
Jij kunt als je dat wilt gegarandeerd groene stroom inkopen.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:18:
[...]
Zolang stroom niet groen wordt opgewekt (fijne kolencentrales) vind ik een warmtepomp dus ook niet echt milieuvriendelijk en dat speelt dan ook weer mee.
Daar geeft de NL-overheid dan subsidie voor.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2018 13:21 ]
Ik kijk naar verbruik, maar geproduceerd vermogen zal dezelfde trend laten zien, welliswaar iets afgevlakt vanwege de slechtere COP. bij hogere Ta.jerh schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:05:
[...]
Kijk je naar het verbruik in kWh of naar het geproduceerde vermogen?
[...]
Verwijderd
Gemiddeld wordt hier in de maandelijks gepubliceerde cijfers een COP van ruim boven de 4 gerealiseerd. Ik zelf zit ruim onder de 2 overigens. Zo fancy is die 2 dus naar mijn idee niet, zolang het over verwarmen gaat.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:19:
[...]
Weer iemand die rekent met de verfoeide factor 2. Uit de werkelijke cijfers van de gebruikers hierboven wordt dat op zijn best een factor 2.2, terwijl de WP-bouwers (Nefit, Techneco) van nog veel hogere factoren uitgaan (Nefit zelfs 2.87).
Er moet dus bij bovenstaande berekening nog minimaal 140 kWh bij, en het is ook wel zo netjes om erbij te vertellen dat de kosten voor het opzeggen van de gasaansluiting bij het investeringsbedrag komen.
Wanneer ik de data bij mijn postcode invul, kom ik op € 1049 vs € 752, waarbij de grootste winst zit in het vervallen van het vastrecht voor gas. Maar die aansluiting laten vervallen is dus niet bepaald gratis.
EDIT:
Mijn zus vervangt/gaat vervangen, net geplaatst, ongeveer 1200m3 gas, met een WP die nog net op het juiste moment gekocht 2799.00, incl. 300,00 transportkosten, minus 2300,00 subsidie is 499,00 koste. De aansluitkosten incl. een nieuwe gesloten verdeler was 915,00. Voor totaal 1414,00 klaar. Reken de tvt maar uit op basis van de bepaarde 1200m3 en de < 2400kWh welke ze er in gaat stoppen. Als ik het kan kan zij het ook.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 13:48 ]
Op zich een goed punt... Ik verbruik nu in totaal 620m3 gas. Maarja, kan nu wel een gas only ketel kopen, maar met stijgende gasprijzen lijkt dat me geen oplossing waar je 15 jaar mee vooruit kunt. Gezien de ketel toch aan vervanging toe is, lijkt hybride me voor nu toch the way to go.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:53:
[...]
Ik heb op de site van Elga mijn besparing uitgerekend met een gasverbruik van 1000m3 per jaar met een hybride en kom dan op een besparing van €58,- per jaar.Ik ga daar toch ook die investering niet voor doen. Subsidie of niet, dat schiet niet op. Heb nu een voorschot van €90,- per maand. CV ingeregeld waterzijdig en 10 zonnepanelen en stoken met een houtkachel.
Verwijderd
Zeker Zondag met Lubach niet gezien? https://www.npo3.nl/zonda...282514/POMS_VPRO_12720107Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:20:
[...]
Jij kunt als je dat wilt gegarandeerd groene stroom inkopen.
Verwijderd
vandebron en qurrentVerwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:23:
[...]
Zeker Zondag met Lubach niet gezien? https://www.npo3.nl/zonda...282514/POMS_VPRO_12720107
Het is ook 2, hier ook er onder, maar jij blijft een nefit geloven, die gaan echt wel safe zitten hoor, anders sta jij na een jaar op de stoep, nu vind je het geweldig omdat het meevalt.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:19:
[...]
Weer iemand die rekent met de verfoeide factor 2. Uit de werkelijke cijfers van de gebruikers hierboven wordt dat op zijn best een factor 2.2, terwijl de WP-bouwers (Nefit, Techneco) van nog veel hogere factoren uitgaan (Nefit zelfs 2.87).
Plus dat het daar all in is, ook sww en wij het over verwarmen hebben. Sww doe ik zelfs met COP 1, gewoon een e-boiler, en kokend waterkraan in de keuken, ook COP 1.
Bij nieuwbouw hoef je de gasleiding niet te laten vervallen, gewoon niet aanvragen.... 0,-
Niet alles in zo negatief zien he.
Het gaat mij om het principe van een gasaansluiting in huis, maar dat had je vast wel begrepen.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:37:
[...]
Dat is beperkt. Want hoeveel (onopzettelijke) gasontploffingen zijn er de afgelopen jaren geweest door slechte ketels? Mijn materiaal wordt gewoon goed onderhouden. Is dus geen probleem. Maar wat als je (split-unit) WP zijn koelgas Rxxx gaat lekken? Dat lijkt me nog veel slechter voor je...
In 2015 is er een hele etage van een flat in Heerlen weggeblazen door een gasexplosie. CO-vergiftiging komt helaas vaker voor dan nodig, deels door slecht onderhoud...
Koelgas R410a, kijk het veiligheidsblad maar eens na: niet brandbaar (fluorverbindingen), niet giftig (geen MAC-waarde), zelfs een 'narcotisch effect' (pas maar op als je in een verkeerde buurt woont, haha). Daarnaast is de hoeveelheid beperkt tot de vulling van de WP. Het is vooral het broeikaspotentieel/CO2 equivalent van deze stof dat een lek zeer ongewenst maakt.
Combinatie van factoren: Ontworpen voor verwarming en residentieel gebruik, nieuwer ontwerp tov 'geleende' airco units, veel meer en betere isolatie, relatief grote condensor in het buitendeel (Pana 5kW)Dat was mij ook opgevallen. Weet iemand de reden waarom veel monoblocks stiller zijn dan veel split units?
Verder dan het SWW programma in de middag is het -nog- niet geoptimaliseerd hoor, draai pas sinds vorige zomer. Ik was positief verrast door deze 25%.Zie hier precies het probleem. Zelfs iemand die bovenmatig geïnteresseerd is slaagt er maar in om slechts 25% van zijn zonne-energie zelf te gebruiken. Dat maakt het terugverdienen van PV na afschaffing van de saldering buitengewoon lastig.
Dat maakt het een grotere uitdaging inderdaad.Ik schiet met door de goede isolatie eigenlijk in mijn eigen voet. Ik kan een grote vrijstaande woning bouwen met een gasverbruik van slechts 1250 m3. Met dat lage gasverbruik wordt het terugverdienen van de WP lastig...
De grootste energie en kostenbesparing komt van het CV-bedrijf.
Voor SWW bedrijf is die besparing minimaal, maar het grote voordeel met SWW is dat je volledig gasloos kunt en komt de besparing door de afwezige vastrechtkosten voor gas. Voor het overzicht kan het handig zijn deze 2 zaken gescheiden te zien. Ook hier weer bestaan er verschillende mogelijkheden en kostenplaatjes...
Heb ik nog niet kunnen vinden. Stijging ODE is al wel bekendgemaakt (site belastingdienst). De verschuiving van energiebelastingen wordt dacht ik ieder jaar bekend gemaakt op Prinsjesdag als onderdeel van de jaarlijkse plannen en begroting.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:59:
Interessant. Volgens die link op RTL-Z gaat er vanaf 2019 een verschuiving plaats vinden van belastingen. Gas duurder en elektriciteit goedkoper. Weet iemand hoe groot die verschuiving precies gaat worden? Want dat is voor een vergelijk CV vs WP erg belangrijke info...
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Wie heeft het ooit over TVT bij:
Auto
vakantie
telefoon
etentje
huis
kinderen
Huisdieren
fiets
enz enz
Gewoon je huis verwarmen of gas of stroom.
Panelen of niet
Sommige dingen doe je uit geld
Andere uit idealisme
Of??
Dan heb je het niet begrepen. Juist bij verwarmen haalt een goed ingeregelde HR ketel een rendement van 107% t.o.v. de onderste verbrandingswaarde van aardgas. Samen met een COP van 4 kom je dan op een factor 2.35. Om bij een factor 2 uit te komen heb je een COP van 4.7 nodig (gemiddeld over het hele jaar). Dat lijkt me lastig.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:22:
[...]
Gemiddeld wordt hier in de maandelijks gepubliceerde cijfers een COP van ruim boven de 4 gerealiseerd. Ik zelf zit ruim onder de 2 overigens. Zo fancy is die 2 dus naar mijn idee niet, zolang het over verwarmen gaat.
Waar koop jij een WP voor 2799, waar ook nog eens 2300 subsidie van af gaat? En welke WP heb je dan?Mijn zus vervangt/gaat vervangen, net geplaatst, ongeveer 1200m3 gas, met een WP die nog net op het juiste moment gekocht 2799.00, incl. 300,00 transportkosten, minus 2300,00 subsidie is 499,00 koste. De aansluitkosten incl. een nieuwe gesloten verdeler was 915,00. Voor totaal 1414,00 klaar. Reken de tvt maar uit op basis van de bepaarde 1200m3 en de < 2400kWh welke ze er in gaat stoppen. Als ik het kan kan zij het ook.
[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2018 14:14 ]
Verwijderd
Die 2300 is niet meer van toepassing, daarom zei ik ook nog op het juiste moment ingekocht, die is nu 1700 voor zo ver ik weet. Op de openingspagina staan 2 adressen waar je voor dat geld een Panasonic 5kWer kunt kopen, in Frankrijk en in Engeland.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:09:
[...]
Waar koop jij een WP voor 2799, waar ook nog eens 2300 subsidie van af gaat? En welke WP heb je dan?
- Binnenunit met buffervat
- Bedieningspaneel
- Warmwatervoorziening
- Installatie
- Transport naar NL
- Etc
En bij welke installateur heb je hem kunnen installeren voor 1000 euro ? Gemiddelde prijs is op dit moment toch wel 6k voor een 5/6 kw model. Dan zit er nog niet eens een boiler of buffervat bij.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:12:
[...]
Die 2300 is niet meer van toepassing, daarom zei ik ook nog op het juiste moment ingekocht, die is nu 1700 voor zo ver ik weet. Op de openingspagina staan 2 adressen waar je voor dat geld een Panasonic 5kWer kunt kopen, in Frankrijk en in Engeland.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Verwijderd
Dat is de complete unit, een echt monoblock. Ik zei 2799 dat is incl. 300 transport. Bedieningspaneel zit er uiteraard bij. Installatie heb ik apart genoemd. Buffervat is niet nodig indien de waterinhoud van het afgifesysteem > 36l is. Het enige, SWW/Warmwatervoorziening zit er niet bij,Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:24:
Dat van die subsidie wist ik. Ik heb inmiddels de genoemde Panasonic voor €2500 gevonden op deze link. Maar dat betreft alleen een buitenunit. Dan mis ik nog een heleboel:Dus bedankt voor de tip, maar hier heb ik niet zoveel aan.
- Bedieningspaneel
- Warmwatervoorziening
- Installatie
- Transport naar NL
- Etc
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 14:32 ]
Verwijderd
Het betreft een bestaande woning, waar tot voor kort een gas-ketel aangesloten was op de vv en radiatoren. Bestaande verdeler verwijdert en vervangen door een gesloten exemplaar en de boel weer aangesloten.Possible schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:24:
[...]
En bij welke installateur heb je hem kunnen installeren voor 1000 euro ? Gemiddelde prijs is op dit moment toch wel 6k voor een 5/6 kw model. Dan zit er nog niet eens een boiler of buffervat bij.
Bij een aantal dingen maak je wel de afweging wat het kost. Je koopt bijvoorbeeld geen auto die te duur is, of je kijkt naar na hoeveel kilometers een diesel goedkoper is dan een benzine.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:01:
TVT is echt weer iets van de ^%$^domme Hollanders...
Auto
vakantie
telefoon
etentje
huis
kinderen
Huisdieren
fiets
enz enz
Net zo bij dit soort zaken. Als het duurder is dan met gas stoken, waarom zou je het dan doen. Dus reken je voor jezelf uit wat je zou besparen om een WP te plaatsen. En daar hoort dan een TVT bij, wat het punt is dat de een goedkoper is dan de ander. En als dat eerder is dan dat je verwacht dat het kapot gaat, dan is het een verstandinge investering.
Klopt.Sommige dingen doe je uit geld
Dus ik snap niet waarom om de zoveel tijd weer het argument "je gebruikt toch ook geen TVT bij x" er bij de haren bijgesleept moet worden.
Signatures zijn voor boomers.
Ben je zelf installateur ? Of kun je ook zeggen door wie het is geïnstalleerd?Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:28:
[...]
Het betreft een bestaande woning, waar tot voor kort een gas-ketel aangesloten was op de vv en radiatoren. Bestaande verdeler verwijdert en vervangen door een gesloten exemplaar en de boel weer aangesloten.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Het lijkt erop dat je (deels) gelijk hebt. Hier is dezelfde Panasonic in NL te koop (maar ziet er op de afbeelding heel anders uit) en staat er ook wat begrijpelijke uitleg bij.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:26:
[...]
Dat is de complete unit, een echt monoblock.
De complete installatie zit idd in één buitenunit, die direct op de CV kan worden aangesloten.
Echter er is één maar (en dat is wel een erg grote maar): Er zit geen warmwatervoorziening in.
Ik denk niet dat ik mijn vrouw zover krijg om elke morgen koud te gaan douchen...
Edit: Dit laatste had jij ook net toegevoegd.
Blijft wel een interessante prijs. Bij die prijs is het al bijna interessant om met de stroom van de zonnepanelen (en een COP van 1) maar een elektrische boiler erbij te nemen voor het warm water.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2018 14:34 ]
Precies.. even een buffervat / boilervat doorstroomverwarmer laten installeren en je tikt de 6 a 7 k voor een volledige installatie zo aan.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:32:
[...]
Het lijkt erop dat je (deels) gelijk hebt. Hier is dezelfde Panasonic in NL te koop (maar ziet er op de afbeelding heel anders uit) en staat er ook wat begrijpelijke uitleg bij.
De complete installatie zit idd in één buitenunit, die direct op de CV kan worden aangesloten.
Echter er is één maar (en dat is wel een erg grote maar): Er zit geen warmwatervoorziening in.![]()
Ik denk niet dat ik mijn vrouw zover krijg om elke morgen koud te gaan douchen...
Blijft wel een interessante prijs. Bij die prijs is het al bijna interessant om met de stroom van de zonnepanelen (en een COP van 1) maar een elektrische boiler erbij te nemen voor het warm water.
Verwijderd
Die link is niet de afbeelding van de 5kWer. Ik weet hoe ze er uit zien, heb er nl. 3 gekocht. Voor SWW doe ik het ook met COP=1 e-boiler. SImpel, ze beinvloeden elkaar niet, verwarmingscapaciteit alltijd volledig beschikbaar, eenvoudige/goedkope installatie, goedkoop in aanschaf. Met eigen PV goedkope stroom.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:32:
[...]
Het lijkt erop dat je (deels) gelijk hebt. Hier is dezelfde Panasonic in NL te koop (maar ziet er op de afbeelding heel anders uit) en staat er ook wat begrijpelijke uitleg bij.
Echter er is één maar (en dat is wel een erg grote maar): Er zit geen warmwatervoorziening in.![]()
EDIT:
Jaren 70 woning, en geen energierekening meer, NOM en CO2=0
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 15:08 ]
Omdat juist ieder zijn eigen afweging maakt.Maasluip schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:29:
[...]
Dus ik snap niet waarom om de zoveel tijd weer het argument "je gebruikt toch ook geen TVT bij x" er bij de haren bijgesleept moet worden.
Maar alleen TVT is zo lekker simpel.
Want wat is je afschrijf tijd???
Zou dat niet veeel interessanter zijn?
CV ketel ong 10 jaar.
WP ong?
Panelen ong?
Enz enz
Dus het TVT is juist een dingetje van de oude lobby.
Want het kost geld.
Maar je stop er 1 euro in en er komt X uit
Als je systeem 20 jaar mee gaat
En als je naar de gas prijs kijkt,,
Het is wel een dingetje als je alles moet laten doen.
En je hebt het geld niet om de investering 1x te doen.
Maar ik vrees met deze rente dat duurzaam/hy[hypotheek lenen nog goedkoper is dan gas blijven stoken.
Als je alles telt
Maar er zijn mensen die deze berekening zeker beter kunnen maken.
De reden dat ik het toch weer doe.
TVT is geen optie.
Stel dat overheid ook in TVT denkt?
Verwijderd
Precies daarom doe ik het dus maar voorlopig niet. Het KOST me geld tov mijn huidige situatie (ik heb het niet over een tvt) en als ik groen wil zijn (idealisme) kan ik nog bijna geen echte groene stroom krijgen om mijn WP te voeden. Ik stap ieder jaar over met mijn energie (scheelt me zo'n €350) en wil dan niet gebonden zijn. Laat iedereen net als ik eerst maar eens zonnepanelen gaan leggen en zijn huis fatsoenlijk isoleren. Kost ook geld, maar levert meteen een enorme CO2- en energiebesparing op (is lagere ook lagere rekening).Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:01:
TVT is echt weer iets van de ^%$^domme Hollanders...
Auto
vakantie
telefoon
etentje
huis
kinderen
Huisdieren
fiets
enz enz
Gewoon je huis verwarmen of gas of stroom.
Panelen of niet
Sommige dingen doe je uit geld
Andere uit idealisme
Of??
pfffVerwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:04:
Precies daarom doe ik het dus maar voorlopig niet. Het KOST me geld tov mijn huidige situatie (ik heb het niet over een tvt) en als ik groen wil zijn (idealisme) kan ik nog bijna geen echte groene stroom krijgen om mijn WP te voeden. Ik stap ieder jaar over met mijn energie (scheelt me zo'n €350) en wil dan niet gebonden zijn. Laat iedereen net als ik eerst maar eens zonnepanelen gaan leggen en zijn huis fatsoenlijk isoleren. Kost ook geld, maar levert meteen een enorme CO2- en energiebesparing op (is lagere ook lagere rekening).
Goeie zet hoor...

En je krijgt er zeker ook een tablet bij....
ik heb geen glazen bol maar dit word over een paar jaar een "had ik maar momentje" en denk je met weemoed terug aan deze postsVerwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:04:
[...]
Precies daarom doe ik het dus maar voorlopig niet. Het KOST me geld tov mijn huidige situatie (ik heb het niet over een tvt) en als ik groen wil zijn (idealisme) kan ik nog bijna geen echte groene stroom krijgen om mijn WP te voeden. Ik stap ieder jaar over met mijn energie (scheelt me zo'n €350) en wil dan niet gebonden zijn. Laat iedereen net als ik eerst maar eens zonnepanelen gaan leggen en zijn huis fatsoenlijk isoleren. Kost ook geld, maar levert meteen een enorme CO2- en energiebesparing op (is lagere ook lagere rekening).
ik ben ook geen groene maar niets doen is ook geen optie, en al zeker niet als ik de beelden van gestutte huizen zie in Groningen.
geen energie rekening is toch wel relaxed hoor, toch overstappen, bonusje pakken...super.
Zit wel €62,00 daling van heffingskorting bij dus hier heeft iedereen last vanAUijtdehaag schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:56:
[...]
Dat zal geleidelijk ook wel ingevoerd worden.
https://www.rtlnieuws.nl/...ning-gaat-150-euro-omhoog
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Welke warmtepomp heb jij?Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:06:
[...]
pfff
Goeie zet hoor...![]()
![]()
En je krijgt er zeker ook een tablet bij....![]()
En hoelang al?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Geen...
10 maart wordt mk aangepast. [ moet naar 3 fasen ]
probeer 1 april mijn cv uit te zetten, anders maandje later. ga dan meteen over E boiler van 150-200 liter
Dan van de zomer een WP aansluiten.
Kosten?
Maar ga het doen.[ wel veel zelf.:-) omdat ik het kan EN leuk vindt om te doen ]
Ga nog steeds voor de pana 5 Kw.
Of iemand anders moet betere ervaring hebben.
Verwijderd
Ben bang van niet. Want dan woon ik hier niet meer. Zodra kinderen uit huis zijn ga ik verhuizen.Rol-Co schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:12:
[...]
ik heb geen glazen bol maar dit word over een paar jaar een "had ik maar momentje" en denk je met weemoed terug aan deze posts![]()
ik ben ook geen groene maar niets doen is ook geen optie, en al zeker niet als ik de beelden van gestutte huizen zie in Groningen.
geen energie rekening is toch wel relaxed hoor, toch overstappen, bonusje pakken...super.
Wat is dit nu voor zielige reactie?Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:06:
[...]
pfff
Goeie zet hoor...![]()
![]()
En je krijgt er zeker ook een tablet bij....![]()
Mwhaa zielig.. Tis maar hoe je het bekijkt..
Misschien een beetje sarcastisch..
Maar niet iedereen kan panelen kwijt
Niet iedereen kan na isoleren
Elk jaar 350 besparen, zijn heel vaak niet de groenste leveranciers. dus je houdt eea in tact [ zoals zovelen ]
Je kunt echt wel groen stroom krijgen.als je dat ECHT zou willen.
En zo zijn er wel meer afweeg opties...
En tsja als je hier alleen zit voor het geld......
Maar jouw reactie is ook erg kort door de bocht
Vandaar mijn kort door de bocht reactie..:-)
Maar als je er blij van wordt sorry ofzo:-)
Ik draai een losse WP boiler. Daar krijg je 1100 subsidie op. Die kan je zelfs ook als elektrische boiler gebruiken als aan- en afvoer een probleem zijn. 1 maal in de week via het legionella programma naar minimaal 60 graden.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:32:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2018 15:31 ]
Verwijderd
Zielige reactie dus. Want ik zit hier niet alleen voor het geld. Als je had gelezen had je gelezen dat ik vijftien jaar geleden ook heb gekeken naar zonnepanelen maar dat toen ook geld kostte. Sinds 6 jaar heb ik die dingen wel omdat het toen betaalbaar was (ook met subsidie). Rij zuinige auto, hele huis vol led enz. Waarom zou ik in godsnaam gaan investeren in een WP als me dat geld gaat kosten of minimaal oplevert tov gas? Dat is kapitaalvernietiging. Ik voel me ook met mijn minimaal verbruik niet schuldig aan het Groningen debacle.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:28:
[...]
Misschien een beetje sarcastisch..![]()
Elk jaar 350 besparen, zijn heel vaak niet de groenste leveranciers. dus je houdt eea in tact [ zoals zovelen ]
Mijn conclusie is voor mij dat ik nog wel even wacht totdat de markt echt volwassen wordt net zoals dat met de panelen het geval was.
Ik zit hier alleen voor het geld. TvT WP vs. gas. Ik word niet blij van een WP an sich zoals ik wel blij word van een vakantie. Dan moet het voor mij rendabel zijn. Ik kan het geld ook in aandeeltjes shell stoppen, met een dividendrendement van ca. 6% per jjaar.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:28:
[...]
Misschien een beetje sarcastisch..![]()
Kun je aangeven welke..Noord27 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:30:
[...]
Ik draai een losse WP boiler. Daar krijg je 1100 subsidie op. Die kan je zelfs ook als elektrische boiler gebruiken als aan- en afvoer een probleem zijn. 1 maal in de week via het legionella programma naar minimaal 60 graden.
Moet nog elektrisch kopen dus..
misschien optie?
(check even website RVO welke modellen wel en welke geen subsidie krijgen)
Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:24:
Dat van die subsidie wist ik. Ik heb inmiddels de genoemde Panasonic voor €2500 gevonden op deze link. Maar dat betreft alleen een buitenunit. Dan mis ik nog een heleboel:Dus bedankt voor de tip, maar hier heb ik niet zoveel aan.
- Bedieningspaneel
- Warmwatervoorziening
- Installatie
- Transport naar NL
- Etc
Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:32:
[...]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Verwijderd
Thanks. De genoemde Panasonic heeft inderdaad sinds 1-2-2018 geen subsidie meer. Maar zelfs zonder subsidie is die nog interessant.thido schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:39:
Als je het nu al niet rond gerekend krijgt zou ik in ieder geval niet de gelinkte pana aanschaffen als ik jou was ;-)
(check even website RVO welke modellen wel en welke geen subsidie krijgen)
Overigens ontdekte ik net bij Panasonic ook een losse warmtepompboiler, de PAW-DHWM300A. Deze kost slechts 2500 euro, en daar gaat nog 1250 euro subsidie vanaf. Dan wordt het leuk.
Nog leuker is dat deze op zolder kan staan en dan zijn warmte uit de omgeving kan halen. Kun je dus in de zomer mooi de zolder koelen en ontvochtigen. Via een klep zou je de boiler kunnen omschakelen om in de winter de lucht van buiten te halen. Klinkt niet verkeerd.
Svp comfortklimaat geen aankopen bij doen, de oplichter levert namelijk niet en je geld ben je kwijt.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:32:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Maar via Credit krijg je het geld toch retour..koevlaas2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:08:
Svp comfortklimaat geen aankopen bij doen, de oplichter levert namelijk niet en je geld ben je kwijt.
Maar fijn dat je het meldt..
Echt ervaring mee?
Maar via Paypal, dat ze accepteren zit je toch helemaal veilig, voor een paar %% extra?koevlaas2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:08:
[...]Svp comfortklimaat geen aankopen bij doen, de oplichter levert namelijk niet en je geld ben je kwijt.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Het is zelfs nog leuker. Die WP-boiler kan op 1 m2, maar de monoblock unit voor de verwarming heeft geen binnendeel, waardoor er geen extra ruimte meer nodig is t.o.v. een gas-CV. Het financiële plaatje ziet er met de spullen van Panasonic nu zo uit:Rhaelak schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:55:
@Andrehj Reken je wel de 1200 Euro mee voor die extra m2? ;-)

Door de lage aanschafprijs en de dubbele subsidie is het plaatje totaal omgeslagen, en is de warmtepomp nu ineens erg interessant geworden!
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:15:
[...]
Maar via Credit krijg je het geld toch retour..
Maar fijn dat je het meldt..
Echt ervaring mee?
Bespaar jezelf de moeite, die kerel is doorgedraaid en was hij vroeger een nette leverancier nu is hij een keiharde oplichter prima geschikt voor Tros Opgelicht.Naalroc schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:17:
[...]
Maar via Paypal, dat ze accepteren zit je toch helemaal veilig, voor een paar %% extra?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.