14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
De dure versie zit gif in, vogels en muizen willen er dan geen nest van bouwen haha.Naalroc schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:19:
[...]
Ja, dat ken ik en heb ik ook al in gebruik, goed te weten dat dit de PE versie is.
Blijft mijn oorspronkelijke vraag, waarom die dure schuimrubber versie gebruiken, als de PE dezelfde overgangsweerstand heeft?
Maar die vraag is dus niet aan jou (of @koevlaas2 )gericht
1 PVoutput . Dongen NB
Gelukkig laten de muizen de kunststof vloerbuis wèl met rust.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Deze heb ik, en de T stukken en bochten ook, sluit het mooi aan overal.Naalroc schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:19:
[...]
Ja, dat ken ik en heb ik ook al in gebruik, goed te weten dat dit de PE versie is.
Blijft mijn oorspronkelijke vraag, waarom die dure schuimrubber versie gebruiken, als de PE dezelfde overgangsweerstand heeft?
Maar die vraag is dus niet aan jou (of @koevlaas2 )gericht
Prijs per 2 meter

Edit:
Of de 13 mm die overigens nu in de actie is, de bocht en T stuk staan er ook bij. 2.40 voor 2m

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 23-04-2018 18:11 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Je weet dat kortingen bedrijfsgeheim zijn?Rol-Co schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:54:
[...]
Deze heb ik, en de T stukken en bochten ook, sluit het mooi aan overal.
Prijs per 2 meterkan je geen bouwmarkt zooi voor halen toch?
[afbeelding]
Edit:
Of de 13 mm die overigens nu in de actie is, de bocht en T stuk staan er ook bij. 2.40 voor 2m![]()
[afbeelding]
32% maar.....Jullie inkoper moet maar eens gaan praten
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wij kopen dit als bedrijf nooit in, die korting op deze materialen is persoonlijk gekomen.Oxellaar schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:10:
[...]
Je weet dat kortingen bedrijfsgeheim zijn?![]()
32% maar.....Jullie inkoper moet maar eens gaan praten
Elektra is waar wij de meeste "winst" pakken.
Plaatje 2 in de actie is 55% , net als bij jullie.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Gelukkig doen wij het totaalplaatje, E en W.Rol-Co schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:22:
[...]
Wij kopen dit als bedrijf nooit in, die korting op deze materialen is persoonlijk gekomen.![]()
Elektra is waar wij de meeste "winst" pakken.
Plaatje 2 in de actie is 55% , net als bij jullie.
Overal goeie kortingen op, privé erg handig
Maar isoleren laten we altijd doen, dat gepriegel met armaflex is echt een vak.
Wpboiler aan de gang...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het probleem is gisteren opgelost. Het blijkt dat de koppeling aan de buitenunit niet goed is vastgedraaid. De installatie is opnieuw gevuld en weer volledig in werking. De druk op de installatie was 9 bar in plaats van 12 bar en is gevuld met 1KG R410. Normaal gesproken zit er 1,4KG.wervisser schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:11:
Gelukkig is de winter voorbij, de WP staat in storing. De buitenunit vindt dat er te weinig koelmiddel in zit... (vermoedelijk, volgens de handleiding)
De unit kan eventueel op noodloop worden geschakeld om het elektrisch element van de boiler te kunnen gebruiken voor warm water. Maandag maar eens kijken wat de monteur gaat uitvoeren.
Wat mij gelijk is opgevallen is dat, ondanks een niet ingeschakelde noodloop, toch gebruik werd gemaakt van het elektrisch SWW element. Ik had van de installateur / Techneco begrepen dat dit niet het geval zou zijn.
Mijn idee was om de standen 50/75/100% mogelijk te maken, maar blijkbaar is er op dit moment geen stand te vinden dat hij naar 100% gaat
Dus zelf afgelopen winter het kabeltje losgehaald van de buitenunit, en afgelopen weekend weer aangesloten zodat de WP op SWW nu mooi rustig loopt
Als geen enkele kabel is kortgesloten dan draait de WP op 100%, betekent dit dat ik op de 3-standen-schakelaar gewoon 1 draadje los kan halen, of denk ik te makkelijk

Voor de duidelijkheid, de 3 standen schakelaar loopt dus naar een relais die bij de buitenunit zit, en die schakelt het kabeltje.
Wat ik bedoelde is dat ze de extra kwaliteit isolatie gebruiken om het dunner te maken, niet om een hogere isolatie waarde te halen.Naalroc schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:14:
De vet gedrukte tekstlijnen lijken mij regelrecht met elkaar in tegenspraak.
Dat brengt mij wel op het punt, of die standaard isolatie dikte van 13 of 11 mm dik genoeg is, of dat het zin heeft voor een dubbele dikte te gaan; en dat voor 2 buizen die rond de 30*C zitten , en 2 die 'soms' bij het opwarmen van de sww tank een poosje 55* zullen zijn.
Dus ik vermoed dat er weinig winst is te behalen met meer isolatie.
Helemaal als de meeste installaties binnen staan en het verlies aan warmte toch binnen blijft. In jouw geval staat het niet in het huis? Dan kan het wel lonen (of niet schaden).
Oh, OK;TheGhostInc schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:23:
Wat ik bedoelde is dat ze de extra kwaliteit isolatie gebruiken om het dunner te maken, niet om een hogere isolatie waarde te halen.
Dus ik vermoed dat er weinig winst is te behalen met meer isolatie.
Helemaal als de meeste installaties binnen staan en het verlies aan warmte toch binnen blijft. In jouw geval staat het niet in het huis? Dan kan het wel lonen (of niet schaden).
En in mijn geval lopen de betreffende buizen boven het plafond van de bg, en de vloer van de 1e etage.
In de winter is dat dus geen enkel verlies, maar 's zomers wel, al is dat alleen maar van de 2 leidingen naar de boiler, en die zijn maar een paar uur per dag warm.
Dus in het algemeen kan je dus stellen dat die 'dure' en betere kwaliteit isolatie weggegooid geld is, tenzij je 4 mm aan de buitenkant van de buis moet besparen, en dat lijkt mij uiterst zeldzaam.
En gezien het feit dat niemand mij wees op een denkfout betreffende de isolatiewaarde van de 2 materialen, weet ik nu voldoende: een goede keus gemaakt met de goedkopere soort met een wanddikte van 13 mm.
Een vreemde omschrijving van die schakelaar, die niet lijkt te kloppen met de getoonde bedrading:Grolsch schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:55:
Ik zit dus nog met "het probleempje" dat mijn 3 standen schakelaar nog niet helemaal lekker werkt.
afbeelding
Voor de duidelijkheid, de 3 standen schakelaar loopt dus naar een relais die bij de buitenunit zit, en die schakelt het kabeltje.
3-Stufenschalter MIT Nullstellung, dat zou dan betekenen 4 standen in totaal, 3 met bedrading(zoals getoond), en 1 zonder (zoals beschreven) ???
Hoe zit dat nu, fysiek?
Dat was zo maar een plaatje van internet, in het echt ziet die van mij er zo uit:Naalroc schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:49:
[...]
Een vreemde omschrijving van die schakelaar, die niet lijkt te kloppen met de getoonde bedrading:
3-Stufenschalter MIT Nullstellung, dat zou dan betekenen 4 standen in totaal, 3 met bedrading(zoals getoond), en 1 zonder (zoals beschreven) ???
Hoe zit dat nu, fysiek?

Ik ging er ff van uit dat alle "3-standen-schakelaars" hetzelfde werken
Ik heb dat kabeltje ook (weliswaar zelf gemaakt aan de hand van een schemaatje van @koevlaas2 ) maar volgens mij kun je met een 3 standen-schakelaar, onafhankelijk van of je wel of geen nulstand zou hebben elke dimstand van de wp bedienen. Je hebt namelijk 3 draden (rood, oranje, bruin) waarbij je één van de draden aan het "l-contact" van je schakelaar moet aansluiten (volgens mij de rode) en de andere 2 op de 2 uitgangen van de standenschakelaar en één contact leeg laten. Ik weet niet precies hoe die schakeling met je relais werkt maar ik neem dus aan dat je minimaal 2 relais gebruikt dan toch? Want volgens mij kun je het geheel met 2 schakelende contacten realiseren. Zo werkt het bij mij in ieder geval vlekkenloos (maar dan met 2 knx-relais ipv een 3-standenschakelaar). Overigens gebruik ik alleen 50% ('s nachts) en 100% (overdag) dus ik zou het met één relais kunnen doen maar wie weet doe ik er in de toekomst nog wat mee...Grolsch schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:55:
Ik zit dus nog met "het probleempje" dat mijn 3 standen schakelaar nog niet helemaal lekker werkt.
Mijn idee was om de standen 50/75/100% mogelijk te maken, maar blijkbaar is er op dit moment geen stand te vinden dat hij naar 100% gaat
Dus zelf afgelopen winter het kabeltje losgehaald van de buitenunit, en afgelopen weekend weer aangesloten zodat de WP op SWW nu mooi rustig loopt
Als geen enkele kabel is kortgesloten dan draait de WP op 100%, betekent dit dat ik op de 3-standen-schakelaar gewoon 1 draadje los kan halen, of denk ik te makkelijk
[afbeelding]
In de basis is de werking van dat kabeltje volgens mij:
Rood is het basiscontact en afhankelijk van of hij met oranje of met bruin wordt verbonden wordt de dimstand 50% of 75%. Als hij nergens mee wordt verbonden is het uiteraard 100%. De functie van de kleuren kan overigens anders zijn, dat weet niet ik niet meer helemaal zeker.
Ja, dan lijkt het mij logisch, dat 1 stand niet bedraad moet worden,en die stand wordt dan de 100% stand.
Dan heb je nog de 2 bedrade standen voor 50 en 75%, lijkt me
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 24-04-2018 11:07 ]
Dit gaat mij dus een beetje "de pet te boven" maar er zijn 4 mogelijkheden, te weten 0% / 50% / 75% / 100%. Het lijkt mij dus een beetje "vreemd" dat je alle 4 standen kunt "creëren" met een 3-standen schakelaar.godfriedd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:04:toon volledige bericht
[...]
Ik heb dat kabeltje ook (weliswaar zelf gemaakt aan de hand van een schemaatje van @koevlaas2 ) maar volgens mij kun je met een 3 standen-schakelaar, onafhankelijk van of je wel of geen nulstand zou hebben elke dimstand van de wp bedienen. Je hebt namelijk 3 draden (rood, oranje, bruin) waarbij je één van de draden aan het "l-contact" van je schakelaar moet aansluiten (volgens mij de rode) en de andere 2 op de 2 uitgangen van de standenschakelaar en één contact leeg laten. Ik weet niet precies hoe die schakeling met je relais werkt maar ik neem dus aan dat je minimaal 2 relais gebruikt dan toch? Want volgens mij kun je het geheel met 2 schakelende contacten realiseren. Zo werkt het bij mij in ieder geval vlekkenloos (maar dan met 2 knx-relais ipv een 3-standenschakelaar). Overigens gebruik ik alleen 50% ('s nachts) en 100% (overdag) dus ik zou het met één relais kunnen doen maar wie weet doe ik er in de toekomst nog wat mee...
In de basis is de werking van dat kabeltje volgens mij:
Rood is het basiscontact en afhankelijk van of hij met oranje of met bruin wordt verbonden wordt de dimstand 50% of 75%. Als hij nergens mee wordt verbonden is het uiteraard 100%. De functie van de kleuren kan overigens anders zijn, dat weet niet ik niet meer helemaal zeker.
Op de factuur van mijn installateur staat vermeld:
3 x hager magneetschakelaar
1 x hager trafo
Gelukkig gebruik ik dit topic ook als terug zoek boekwerk
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
waar het eigenlijk om gaat:
===========
DIkke pluim voor @Domba die mij via PM de recente service manuals gestuurd heeft.
Ik heb het ook gevraagd aan alklima en hun antwoord was :
Ook het nieuwe boek kent tegenstrijdigheden, zie hier :Service manual ven de buitenunit hebben we ook niet, er komt niet altijd een nieuwe SM voor elke revisie.

Maar 3 pagina's verder staat dit, en nu is het mij duidelijk!!

Ook de uitleg van de dipswitches geeft aan dat SW7-2 helemaal niets doet!!!

Dus kort samengevat, SW7-1 op ON
Alle 3 de draden aan elkaar = 50% vermogen, zie hier het bewijst tijdens een SWW run
Vanmiddag was op 100%, die van nu is op 50%

Het is ook duidelijk hoorbaar dat dit veel en veel minder lawaai maakt !!!!
Tnx voor jullie hulp allemaal
==========
Ik ben er destijds ook even mee bezig geweest om uit te zoeken hoe het werkt. Wat het niet overzichtelijk maakt is dat Mitsubishi 2 verschillende soorten 'low noise' mode kitjes heeft en niet helemaal duidelijk overbrengt welke nou precies wat doet.
Het komt er in ieder geval op neer dat gezien jouw eerdere post de oranje de 'gedeelde draad' is, waar ik eerder dacht dat dat rood was. Verder blijkt uit het schema dat je dus met 2 schakelaars/relais alle standen kunt bedienen, dat is ook mijn eigen ervaring want ik gebruik er zelf ook 2. Dat jij er 3 hebt is heel luxe, dan kun je er ook nog een lantaarnpaal mee aan en uit schakelen in je tuin lijkt me
Ik zou gewoon even experimenteren met de verschillende standen. Wat wel handig is lijkt me om eerst te checken hoe de verschillende relais reageren op de 3-standenschakelaars. Dan even een tabelletje voor jezelf maken en dan de secundaire kanten van de relais verbinden met die oranje-bruin-rode draden waarbij dus de oranje het gedeelde contact is van de 2 verschillende relais.
Tnx voor je duidelijke uitleg, maar zoals ik al eerder aangaf, dit gaat mijn petje te boven.godfriedd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:32:
[...]
Ik ben er destijds ook even mee bezig geweest om uit te zoeken hoe het werkt. Wat het niet overzichtelijk maakt is dat Mitsubishi 2 verschillende soorten 'low noise' mode kitjes heeft en niet helemaal duidelijk overbrengt welke nou precies wat doet.
Het komt er in ieder geval op neer dat gezien jouw eerdere post de oranje de 'gedeelde draad' is, waar ik eerder dacht dat dat rood was. Verder blijkt uit het schema dat je dus met 2 schakelaars/relais alle standen kunt bedienen, dat is ook mijn eigen ervaring want ik gebruik er zelf ook 2. Dat jij er 3 hebt is heel luxe, dan kun je er ook nog een lantaarnpaal mee aan en uit schakelen in je tuin lijkt me
Ik zou gewoon even experimenteren met de verschillende standen. Wat wel handig is lijkt me om eerst te checken hoe de verschillende relais reageren op de 3-standenschakelaars. Dan even een tabelletje voor jezelf maken en dan de secundaire kanten van de relais verbinden met die oranje-bruin-rode draden waarbij dus de oranje het gedeelde contact is van de 2 verschillende relais.
Ik kan best een draadje loshalen / vastschroeven, maar dan houdt het ook al snel op
Ik zal er binnenkort eens professionele hulp bij gaan zoeken
Maar het staat hier toch "duidelijk"

Maar om alle 4 de mogelijkheden te kunnen benutten, moet je wel de 2 schakelaars apart kunnen bedienen, of een meer complexe draaischakelaar hebben.
Ik denk dat jij alleen de standen 100-75- en 50% wilt?
Dan heb je voor de 100% geen bedrading nodig,
Voor 75% oranje-bruin
50% oranje-bruin-rood
Daarom heb je die relais nodig om bruin en rood te scheiden.
Kan je eens een foto plaatsen van het inwendige van die schakelaar, want het is naar mijn mening niet een schakelaar met keuze tussen 2 dradenGrolsch schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:44:
[...]
Tnx voor je duidelijke uitleg, maar zoals ik al eerder aangaf, dit gaat mijn petje te boven.
Ik kan best een draadje loshalen / vastschroeven, maar dan houdt het ook al snel op![]()
Ik zal er binnenkort eens professionele hulp bij gaan zoeken
Wat me opvalt bij Merford (stillewarmtepomp.nl) is dat alleen de zijkanten verwijderbaar lijken, wat me voor onderhoud erg moeilijk lijkt. En Climeleon lijkt helemaal uit elkaar te moeten om goed bij de warmtepomp te kunnen komen.
Het lijkt me toch vrij belangrijk dat je zonder veel gedoe als monteur of tweaker bij de warmtepomp moet kunnen. En dan varieert het waarschijnlijk per warmtepomp aan welke kant de behuizing van de warmtepomp zelf open kan worden geschroefd.
Ik zou zelf verwachten dat je bij alle kanten moet kunnen, behalve misschien daar waar alleen lamellen zitten. Met welke toegang zou er rekening moeten worden gehouden? Ik wil straks heel graag een zinnig ontwerp hebben, waarbij met zoveel mogelijk rekening is gehouden.
Je hebt hier een goed punt dat je met een 'normale' 3-standenschakelaar maar één contact tegelijk met het basiscontact kunt schakelen. In dit geval zou je eigenlijk willen dat je in de eerste stand niets verbindt (dan is de wp dus op 100%), in de tweede stand één relais aanschakelt (75%) en in de derde stand beide relais inschakelt (50%).Naalroc schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:46:
@Grolsch
Maar het staat hier toch "duidelijk"
[afbeelding]
Maar om alle 4 de mogelijkheden te kunnen benutten, moet je wel de 2 schakelaars apart kunnen bedienen, of een meer complexe draaischakelaar hebben.
Ik denk dat jij alleen de standen 100-75- en 50% wilt?
Dan heb je voor de 100% geen bedrading nodig,
Voor 75% oranje-bruin
50% oranje-bruin-rood
Daarom heb je die relais nodig om bruin en rood te scheiden.
Mocht je standenschakelaar zo werken dan is het misschien niet eens zo gek dat je 3 relais hebt die individueel aan gaan bij het inschakelen van één van de 3 standen. Ik weet niet óf je installateur het zo heeft aangesloten maar wat dan een mogelijke optie is is dat het 3e relais niet gebruikt wordt om die oranje/rode/bruine draadjes te schakelen maar juist om beide andere relais tegelijk in te schakelen. Je krijgt dan de volgende situatie:
Stand 1: Niets is ingeschakeld, alle relais doen niets (100%)
Stand 2: Het eerste relais is ingeschakeld en verbindt oranje met bruin (75%)
Stand 3: Het derde relais is ingeschakeld en die voedt vervolgens relais 1 & 2 waardoor oranje en bruin én rood worden verbonden (50%)
Ik was van plan om mijn omkasting (die eigenlijk puur voor het uiterlijk/camouflage en airflow redirecten is) op wieltjes te plaatsen welke. Dat hele ding moet dan verankerd worden aan de muur. Als onderhoud nodig is, dan kan deze zo weggereden worden. Er zal geen contact zijn met de warmtepomp.Mordred schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:02:
Ik zou zelf verwachten dat je bij alle kanten moet kunnen, behalve misschien daar waar alleen lamellen zitten. Met welke toegang zou er rekening moeten worden gehouden? Ik wil straks heel graag een zinnig ontwerp hebben, waarbij met zoveel mogelijk rekening is gehouden.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dankkmf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:06:
[...]
Ik was van plan om mijn omkasting (die eigenlijk puur voor het uiterlijk/camouflage en airflow redirecten is) op wieltjes te plaatsen welke. Dat hele ding moet dan verankerd worden aan de muur. Als onderhoud nodig is, dan kan deze zo weggereden worden. Er zal geen contact zijn met de warmtepomp.
Precies!Stand 1: Niets is ingeschakeld, alle relais doen niets (100%)
Stand 2: Het eerste relais is ingeschakeld en verbindt oranje met bruin (75%)
Stand 3: Het derde relais is ingeschakeld en die voedt vervolgens relais 1 & 2 waardoor oranje en bruin én rood worden verbonden (50%)
En vanwege de lengte beperking van 10 meter, kan je dan beter het relais in de buitenunit plaatsen, dan heb je een 'onbeperkte ' afstand tussen de schakelaar en de buitenunit, die gewoon met laagspanning , bv 24V gevoed kan worden.
Ben benieuwd hoe dit nu precies zit, als het met 230V relais is gedaan, kan dat beter veranderd worden naar 12 of 24 V , en kan het bestaande dunne kabeltje gewoon benut worden.
Die relais kosten ook heel weinig.
[ Voor 43% gewijzigd door Naalroc op 24-04-2018 12:18 ]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ik dacht aan een standaard schutting van 1,50 m hoog, scharnierend aan 1 van de 2 palen.Mordred schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:07:
[...]
DankKlinkt als een goed plan op zich, maar die van mij staat in een bak grind en dat combineert natuurlijk voor geen meter met wieltjes. En vaak staan ze ook in een tuin o.i.d., dus het is nog niet de oplossing waar ik naar op zoek ben voor deze.
Dat is voor mij voldoende als zichtafscherming.
Maar ik wil dus 3 standen kunnen bereiken, 50% / 75% / 100%, dat is mijn doel doe ik probeer te halen met de aanwezige middelen
Ik zal je uit je dromen halen, met die Melcloud kun je niet zoveelblauwemac schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:20:
Binnenkort gaan Koevlaas2 en ik samen een Mitsu PUHZ-SHW112YAA plaatsen bij mijn schoonouders. Om hen na plaatsing te kunnen ondersteunen wil ik een Wifi- en een Melcloudmodule plaatsen. Nu ben ik nog aan het nadenken over monitoring. Dat hoeft van mij niet heel gedetailleerd te kunnen, maar ik zou wel graag kunnen zien hoe over de dag de Ta, de kW/kWh thermisch en de kW/kWh electrisch zich ontwikkelen. Voor mij is niet duidelijk in hoeverre, of hoe bruikbaar, ik dat uit Melcloud kan halen en/of daar nog andere aanbouwsels voor nodig zijn. Domoticz aansluiten op Melcloud is een optie begrijp ik en interessant, want dat kan ook later. Wat ook zal moeten, want dat vergt voor mij heel wat inleeswerk.Maar als een externe warmtemeter of kWh-meter aan te raden is, doe ik dat liefst meteen. Wat zijn jullie meningen hierover?
Tanktemperatuur aflezen / instellen en op grafiek basis Energie thermisch / elektrisch bekijken. De warmtemeter die in de Mitsu zit is niet erg betrouwbaar is mijn ervaring, en van meerdere Mitsu gebruikers in dit forum.
Ik haal meer info uit m'n kWh meter met de Youless/Enelogic als met Melcloud.
Ta / Tr kun je zover ik weet daar ook niet in zien.
[ Voor 67% gewijzigd door Grolsch op 24-04-2018 12:24 ]
Mooi, oefening baart kunst: de 112 wijkt niet veel af van de 140 die ik in bestelling heb staan....blauwemac schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:20:
Binnenkort gaan Koevlaas2 en ik samen een Mitsu PUHZ-SHW112YAA plaatsen
Ben benieuwd naar de ontwikkelingen hier.
https://groenecourant.nl/...5496-364fefe85a-125718017Een consortium van marktpartijen en kennisinstituten, onder leiding van de Hogeschool Arnhem Nijmegen, gaat een prototype ontwikkelen voor een betaalbare en kleine warmtepomp die draait op propaan. TKI Urban Energy steunt het onderzoek.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Met veel mensen aan een betaalbare oplossing werken.... yeah right.Gasschuif schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:31:
Een consortium van marktpartijen en kennisinstituten, onder leiding van de Hogeschool Arnhem Nijmegen, gaat een prototype ontwikkelen voor een betaalbare en kleine warmtepomp die draait op propaan. TKI Urban Energy steunt het onderzoek.
https://groenecourant.nl/...5496-364fefe85a-125718017
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Eens, @blauwemac Die Melcloud kun je niet zo gek veel mee behalve op afstand simpele dingen als het forceren van SWW-maken en een beetje inzicht krijgen in basisdingen als binnentemperatuur (in mijn geval want de controller ligt in de woonkamer) en SWW-temperatuur. Ook gebruik ik hem wel om inzicht in het verbruik te krijgen maar dat kan helaas alleen per hele dag. Elke dag na 00:00u worden de standen doorgestuurd en niet eerder. Dat kun je ook nergens instellen. Voor meer gedetailleerde data als Ta en Tr kun je sowieso niets met een Melcloud. Daarvoor kun je bijvoorbeeld modbusverbinding maken met een procon (of een eigengebouwde opstelling met Rpi oid). Via de Melcloud is de data zéér summier.Grolsch schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:21:toon volledige bericht
@Naalroc / @godfriedd ik zal eerst eens wat foto's maken van de "aanwezige" apparatuur. Aangezien ik geen electriciën ben moet ik het beeldend voor me zien (doe deze kabel, in deze aansluiting)
Maar ik wil dus 3 standen kunnen bereiken, 50% / 75% / 100%, dat is mijn doel doe ik probeer te halen met de aanwezige middelen
[...]
Ik zal je uit je dromen halen, met die Melcloud kun je niet zoveelEn al helemaal niet wat jij wil.
Tanktemperatuur aflezen / instellen en op grafiek basis Energie thermisch / elektrisch bekijken. De warmtemeter die in de Mitsu zit is niet erg betrouwbaar is mijn ervaring, en van meerdere Mitsu gebruikers in dit forum.
Ik haal meer info uit m'n kWh meter met de Youless/Enelogic als met Melcloud.
Ta / Tr kun je zover ik weet daar ook niet in zien.
En toch maar een youless en een warmtemeter erbij plus het rpi gebeuren waar ik nog helemaal niet in thuis ben. Of procon, wat is dat dan?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ja... Maar ze gaan iets uitvinden.... Een warmtepomp die op propaan draait.koevlaas2 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:42:
[...]
Met veel mensen aan een betaalbare oplossing werken.... yeah right.
O wacht, die bestaat al

Ik zou iets maken als de climeleon...Mordred schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:02:
Inmiddels begonnen aan het ontwerp voor de warmtepomp omkasting. De bedoeling is om redelijke geluidsdemping te krijgen voor een geheel vrijstaande warmtepomp zonder al te hoge kosten. En het moet vrij makkelijk in elkaar te zetten zijn.
Wat me opvalt bij Merford (stillewarmtepomp.nl) is dat alleen de zijkanten verwijderbaar lijken, wat me voor onderhoud erg moeilijk lijkt. En Climeleon lijkt helemaal uit elkaar te moeten om goed bij de warmtepomp te kunnen komen.
Het lijkt me toch vrij belangrijk dat je zonder veel gedoe als monteur of tweaker bij de warmtepomp moet kunnen. En dan varieert het waarschijnlijk per warmtepomp aan welke kant de behuizing van de warmtepomp zelf open kan worden geschroefd.
Zodat ook je zijkant simpel eraf kan.
Gebruik betonplex oid[ WPB]
Zorg dat je bij iedere vleugel de hele ruimte bedek met ie van easynoise geluidsisolatie.
Maar dan toch ook rekeninghouden met de flow...
Ik stort een betonplaatje met daarop grind.
Of ik maak een paar ankers op de hoeken waar ik hem op kan laten zakken.
Of ik zat te denken aan 4 palen.
Waar je eea tegen aan kunt hangen.
Zodat alle kanten eraf kunnen.
Aangezien je toch spijt krijgt als je er net niet bij kunt.
Dus ik zou voor 5 losse elementen gaan.
Dak en 4 zijkanten
Hoe ga je hem ontwerpen?
Acad of sketchup of solidworks???
Als je iets maakt wil ik wel mee tekenen.
Ga namelijk na de zomer zoiets ook ontwerpen,...
Maar first things first...
Eerst mijn WPB afmaken en stiller krijgen..[ grrr maakt iets meer lawaai dan gedacht... ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nou heb ik ook vloerverwarming besteld voor deze ruimte en dit wordt dan aangesloten op een kleine CV ketel die mooi wordt weggewerkt in een bestaande kolom in de muur.
Nou zit ik al langer met het idee te spelen om ipv die kleine CV ketel, toch een warmtepomp te gebruiken om de vloerverwarming mee op te warmen. Het grappige is dat vrijwel elke aannemer die ik heb gesproken me dit afraadde. En als ik ergens een prijs opvraag kom ik bedragen tegen waar ik van aan de zuurstof moet.
Ik probeer het daarom hier eens, misschien dat er mensen zijn met hele andere ervaringen? Of is dit wel betrekkelijk eenvoudig of niet zo duur te realiseren? Ik vind het stiekem toch wel zonde om een geheel 'nieuwe' ruimte nu toch weer op oude techniek te laten werken.
Dus, als iemand zou weten wat voor zo'n ruimte het ongeveer zou kosten om de vloerverwarming op een warmtepomp aan te laten sluiten, dan zou dat fijn zijn. Dan gaat het neem ik aan om een lucht-water warmtepomp? En hoe zou dit dan in de koude wintermaanden gaan zijn? Levert dit voldoende warm water op voor deze ruimte?
Alvast dank!
Hoe ver staat de vrijstaande garage van je woning?Stab schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:57:toon volledige bericht
Ik heb een vrijstaande 'garage' van 25 m2 die ik binnenkort laat ombouwen tot mijn kantoor / werkruimte. De vloer wordt geisoleerd, de muren zijn dat al en er komt overal hr++ glas.
Nou heb ik ook vloerverwarming besteld voor deze ruimte en dit wordt dan aangesloten op een kleine CV ketel die mooi wordt weggewerkt in een bestaande kolom in de muur.
Nou zit ik al langer met het idee te spelen om ipv die kleine CV ketel, toch een warmtepomp te gebruiken om de vloerverwarming mee op te warmen. Het grappige is dat vrijwel elke aannemer die ik heb gesproken me dit afraadde. En als ik ergens een prijs opvraag kom ik bedragen tegen waar ik van aan de zuurstof moet.
Ik probeer het daarom hier eens, misschien dat er mensen zijn met hele andere ervaringen? Of is dit wel betrekkelijk eenvoudig of niet zo duur te realiseren? Ik vind het stiekem toch wel zonde om een geheel 'nieuwe' ruimte nu toch weer op oude techniek te laten werken.
Dus, als iemand zou weten wat voor zo'n ruimte het ongeveer zou kosten om de vloerverwarming op een warmtepomp aan te laten sluiten, dan zou dat fijn zijn. Dan gaat het neem ik aan om een lucht-water warmtepomp? En hoe zou dit dan in de koude wintermaanden gaan zijn? Levert dit voldoende warm water op voor deze ruimte?
Alvast dank!
Je zou met geïsoleerde buizen onder de grond de garage kunnen koppelen aan je bestaande CV-installatie.
Ik ken een boer die dat over een afstand van 30 meter heeft gedaan.
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-04-2018 20:12 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dank voor je reactie. Op zich niet zo ver en dat zou zeker wel mogelijk zijn, maar we hebben hiervoor gekozen omdat het qua kosten niet veel uitmaakt en ik dan eenvoudig controle heb over de temperatuur van de vloerverwarming, afzonderlijk van die van de rest van het huis. Dat CV keteltje zal niet meer kosten dan 800-1000 euro denk ik dus dat is niet het probleem en zal vast niet significant duurder zijn dan alle leidingen doortrekken en netjes wegwerken.BlueTooth76 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:11:
[...]
Hoe ver staat de vrijstaande garage van je woning?
Je zou met geïsoleerde buizen onder de grond de garage kunnen koppelen aan je bestaande CV-installatie.
De vraag is, of die CV ketel niet vervangen kan worden voor een warmtepomp
Een geval van "Je gaat het pas zien als je het doorhebt"1.
1citatenboekje van onze beroemde filosoof JC.
[ Voor 15% gewijzigd door Jan Treur op 24-04-2018 21:51 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikers daarvan zijn hier @Tomexergie ,@Bram-Bos @Oxellaar @
Zoek daar maar op en je komt van alles tegen op dit forum
Kijk ook op Google.
Verder weet ik van dit merk ook weinig.
Maar er zijn ook andere kleine pompen van bv Panasonic en Mitsubishi gebruikers hier, dacht van af 5 kWh
Misschien zijn er nog andere merken met nog kleinere capaciteit
Succes!
[ Voor 27% gewijzigd door Naalroc op 24-04-2018 21:44 ]
edit: sorry, 502

[ Voor 18% gewijzigd door wervisser op 24-04-2018 22:28 ]
Ik weet niet hoe je de ruimte precies gaat gebruiken, qua uren per dag.
Maar vaak is een airco op je werkplek wel lekker in de zomer.
Die dingen kunnen prima verwarmen en hebben het voordeel dat je de ruimte snel op kunt warmen. Een L/L warmtepomp dus.
In een werkruimte zit je meestal een uurtje of 8 per dag, 5 dagen per week.
Erg veel afwezigheid dus en met vloerverwarming zul je een behoorlijke hoge ruimtetemperatuur moeten handhaven tijdens afwezigheid. Wat natuurlijk zonde is van de energie.
Vloerverwarming is namelijk erg traag, te traag om even op te stoken.
Voordeel is dat je de ketel en vloerverwarming kunt laten vervallen.
Voor dat geld koop je een prima L/L warmtepomp.
Zo heb je koeling en verwarming in 1 en heb je keuze uit lagere vermogens welke beter aansluiten op het aantal m2.
Dat word dus een clubje Balkenende norm die de code tabaksblad overschrijden met een 'uitvinding' die al bestaat.Oxellaar schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:28:
[...]
Ja... Maar ze gaan iets uitvinden.... Een warmtepomp die op propaan draait.
O wacht, die bestaat al
En het betaalbare wie gaat dat betalen ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@Stab Qua comfort vind ik persoonlijk vloerverwarming vele malen beter dan een airco, maar met koelen is de airco weer beter tja het is maar waar je voorkeur naar uitgaat.Oxellaar schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:39:
@Stab Een Elga of andere kleine warmtepomp moet mogelijk zijn.
Ik weet niet hoe je de ruimte precies gaat gebruiken, qua uren per dag.
Maar vaak is een airco op je werkplek wel lekker in de zomer.
Die dingen kunnen prima verwarmen en hebben het voordeel dat je de ruimte snel op kunt warmen. Een L/L warmtepomp dus.
In een werkruimte zit je meestal een uurtje of 8 per dag, 5 dagen per week.
Erg veel afwezigheid dus en met vloerverwarming zul je een behoorlijke hoge ruimtetemperatuur moeten handhaven tijdens afwezigheid. Wat natuurlijk zonde is van de energie.
Vloerverwarming is namelijk erg traag, te traag om even op te stoken.
Voordeel is dat je de ketel en vloerverwarming kunt laten vervallen.
Voor dat geld koop je een prima L/L warmtepomp.
Zo heb je koeling en verwarming in 1 en heb je keuze uit lagere vermogens welke beter aansluiten op het aantal m2.
Maar je "moet" tegenwoordig bijna wel een fatsoenlijke koeling hebben op een werkplek.
Vandaar dat wij in 9 van de 10 kantoorruimtes L/L monteren.
Zijn wel kanaalunits boven een systeemplafond en dat is stiller dan een wandmodel en je voelt geen luchtstroming.
Maar het is het overwegen waard misschien...
Die krijgen wij inmiddels ook op de zaak. Een van voordelen zou inderdaad die luchtstroming moeten zijn of het gebrek ervan. Die hadden we met de bestaande airco units in het systeemplafond wel. Ik ben echter wel erg benieuwd hoe fijn dit zal gaan werken.Oxellaar schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:16:
@koevlaas2 @Stab verwarmen met een L/L kan minder comfortabel zijn dan vloerverwarming, dat klopt.
Maar je "moet" tegenwoordig bijna wel een fatsoenlijke koeling hebben op een werkplek.
Zijn wel kanaalunits boven een systeemplafond en dat is stiller dan een wandmodel en je voelt geen luchtstroming.
Zo'n lucht-lucht warmtepomp / airco staat me eigenlijk niet echt aan. Geen fijne manier van verwarmen of koelen vind ik dat. In de zomer zet ik gewoon alle ramen tegenover elkaar open als het moet, dat vind ik niet zo'n ramp.
Het gaat me dus om de wintermaanden en hoe die dan verwarmd worden. Ik zal zeker wel elke dag in die ruimte te vinden zijn en zal hem waarschijnlijk meer gebruiken dan de woonkamer door de week. Als mijn vrouw thuis komt rond 18:00 stop ik met werken en dan zitten we nog een uurtje of 4-5 in de woonkamer tot dat we naar bed gaan. Dus ik zit meer uren daar dan in de woonkamer.
Ik begrijp wel dat vloerverwarming dan ook vaak 'voor niks' aan blijft staan, maar volgens mij kost dat nog minder energie dan een gewone verwarming die continu aan en af gaat en naar 80 graden moet. Toch?
Overigens ga ik ook lamelparket leggen van 15mm dik in totaal. Volgens zowel de vloerenboer als de aannemer die de vloerverwarming gaat leggen is dit geen enkel probleem. De aannemer wil ook doordat het 1 ruimte is van 25m2, de slangen om de 15 cm leggen en niet om de 10 cm. Dit was volgens hem absoluut meer dan voldoende. Iemand die met dit soort dingen ook ervaring heeft?
Kom je trouwens met een CV ketel alternatief altijd op een hybride uit? Of zijn er voor dit soort ruimtes ook oplossingen die volledig uit de voeten kunnen met een water-warmtepomp?
Nee, dat is een vaker gezien misverstand. Het warmteverlies is alleen afhankelijk van het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten, niet van de manier van verwarmen. En dat temperatuurverschil is nu eenmaal kleiner bij nachtverlaging en/of weekendverlaging.Stab schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:49:
Ik begrijp wel dat vloerverwarming dan ook vaak 'voor niks' aan blijft staan, maar volgens mij kost dat nog minder energie dan een gewone verwarming die continu aan en af gaat en naar 80 graden moet. Toch?
Nee, dat is een ander misverstand, uit een ver verleden toen warmtepompen bij lage temperaturen nog minder goed functioneerden (meer dan 15 jaar geleden?), tegenwoordig nog met name in stand gehouden door de mensen uit de gasbranche. De huidige generatie warmtepompen kan het prima alleen af.Stab schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:49:
Kom je trouwens met een CV ketel alternatief altijd op een hybride uit? Of zijn er voor dit soort ruimtes ook oplossingen die volledig uit de voeten kunnen met een water-warmtepomp?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Kies een andere vloerafwerking als dat kan, hout kan zeker, maar isoleert flink. Dus een hogere aanvoerT dan wanneer je PVC of plavuizen neemt.Stab schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:49:toon volledige bericht
Dank voor de reacties alvast allen.
Zo'n lucht-lucht warmtepomp / airco staat me eigenlijk niet echt aan. Geen fijne manier van verwarmen of koelen vind ik dat. In de zomer zet ik gewoon alle ramen tegenover elkaar open als het moet, dat vind ik niet zo'n ramp.
Het gaat me dus om de wintermaanden en hoe die dan verwarmd worden. Ik zal zeker wel elke dag in die ruimte te vinden zijn en zal hem waarschijnlijk meer gebruiken dan de woonkamer door de week. Als mijn vrouw thuis komt rond 18:00 stop ik met werken en dan zitten we nog een uurtje of 4-5 in de woonkamer tot dat we naar bed gaan. Dus ik zit meer uren daar dan in de woonkamer.
Overigens ga ik ook lamelparket leggen van 15mm dik in totaal. Volgens zowel de vloerenboer als de aannemer die de vloerverwarming gaat leggen is dit geen enkel probleem. De aannemer wil ook doordat het 1 ruimte is van 25m2, de slangen om de 15 cm leggen en niet om de 10 cm. Dit was volgens hem absoluut meer dan voldoende. Iemand die met dit soort dingen ook ervaring heeft?
Maar ga sowieso voor hoh 10, altijd. 15 zal voldoende zijn, 10 is beter en kost je een paar centen extra voor die oppervlakte.
Een cv ketel alternatief is nooit een hybride, het alternatief is all-electric.
De aangeboden hybrides zijn geschikt voor een volledige woning, voor die 25m2 heb je dus echt geen hybride nodig.
Al vind ik de investering voor die 25m2 nogal behoorlijk om een warmtepomp te nemen.
Een cv ketel hoeft niet op 80c staan, maar op een gelijke temp als de warmtepomp.
Maar je geeft aan dat de bezetting behoorlijk hoog is, onnodig stoken zal dus wel meevallen.
Voorlaatst nog aan bod geweest in het huizen bouwen topic
Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
citaat:
Met vloerverwarming wil je eigenlijk geen houten parket (of tapijt) als afwerklaag hebben. Parket heeft een warmteweerstand welke ruim 10 x zo hoog is als als tegels of PVC vloer bijvoorbeeld. (warmteweerstand is bij een houten parketvloer (0,110 - 0,150 R waarde (m².K/W) ) - tegels/PVC vloer (0,01 - R waarde (m².K/W)
ha @migila , Ben je al verder met je subsidie-aanvraag? Ik wil er ook eentje gaan bestellen, maar maak me een beetje zorgen over het feit dat deze Mitsu nog niet op de RVO-lijst staat. Heeft iemand anders al ervaring met subsidie aanvragen voor een apparaat dat nog niet op de lijst staat?
migila schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:51:
Ter info:
Op 30 januari de warmtepomp betaald bij Instaladora Termica en afgelopen donderdag geleverd gekregen. Met 16 dagen geleverd dus.
Ik kon nergens achterhalen wanneer ik de warmtepomp geleverd kreeg, contact gehad met het bedrijf en ik kreeg een track en trace waar alleen bij stond "geregistreerd" en daarna "gerealiseerd". Opeens stonden ze voor de deur, maar goed dat er iemand thuis was.
Hiervoor heb ik contact gehad met RVO (ISDE) omdat de (nieuwe)Mitsubishi shw112yAa (de oude shw112yHa wel) nog niet op de apparatenlijst voorkomt. Ik heb uitgelegd wat het verschil is en de ERP data toegevoegd. Dit was de reactie:
[...]
Als de warmtepomp geplaatst is (verwacht hem werkend met 6 weken ongeveer) ga ik de aanvraag indienen, als ik daar reactie op heb zal ik dit laten weten.
[ Voor 47% gewijzigd door blauwemac op 25-04-2018 08:49 ]
Ik vind de Melcloud wél handig dus ik zal hem niet afraden maar wat jij er aan data allemaal uit wil halen, daar is hij niet geschikt voor. Je kunt wel actuele temperatuur uitlezen van de ruimte (waar de controller zich in bevindt) en boilervat. Ook kun je bepaalde dingen van je stooklijn op afstand tweaken. Ik heb hem een tijdje gebruikt als kamerthermostaat maar het gedrag stond me niet zo heel erg aan (ik meen me te herinneren dat hij alleen op hele graad kon schakelen en dus een veel te grote vertraging had bij een traag ZLTV vloerverwarmingssyteem).blauwemac schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:12:
Oke, geen Melcloud dus? Of wel Melcloud, maar dan alleen om op afstand instellingen te kunnen doen? Je kan wel aan stooklijn sleutelen toch op afstand? En kennelijk kan je de combinatie Melcloud en controller gebruiken om binnentemperatuur op afstand uit te lezen. Ook instellen als kamer-thermostaat, of heb je daar toch weer iets aparts voor nodig? Is hier iemand die werkt met de wifi-thermostaat van Mitsu, deze? https://www.klimacorner.d...enung-par-wt50r-e/a-7090/ Ziet er niet heel slim uit, toch maar een Nest? Daarover heb ik hier goede ervaringen gelezen.
En toch maar een youless en een warmtemeter erbij plus het rpi gebeuren waar ik nog helemaal niet in thuis ben. Of procon, wat is dat dan?
Het is maar net hoe handig je bent en welke middelen je hebt. Een Procon met modbusinterface geeft je inzicht in zo'n beetje alle parameters van de wp maar het is geen interface naar een webportal. Je hebt daar dus allerlei aanvullende hardware voor nodig om iets met die data te kunnen doen. Allemaal spul wat niet 'off the shelve' beschikbaar is en werkt. In dat opzicht is een Melcloud véél makkelijker want dat werkt gewoon met wifi en een (basic) webinterface en een app. De hoeveelheid paramaters is zéér beperkt maar het werkt op zich gewoon goed. Als je realtime dingen wil gaan monitoren als verbruik (bijvoorbeeld met Youless + Enelogic) of opbrengst & Ta/Tr moet je naar andere tools gaan kijken. Bijvoorbeeld Grafana (geen ervaring mee) en raspberry pie's om externe sensoren te loggen.
[ Voor 10% gewijzigd door godfriedd op 25-04-2018 09:14 ]
Ja, ik heb mail contact gehad met iemand van rvo en die zei dat het geen probleem was. Uiteraard kon hij geen garanties geven maar dit nieuwe model is beter in rendement, stiller, enkele fan en mooier. Hij verwarmd het huis al goedblauwemac schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:47:
ha @migila , Ben je al verder met je subsidie-aanvraag? Ik wil er ook eentje gaan bestellen, maar maak me een beetje zorgen over het feit dat deze Mitsu nog niet op de RVO-lijst staat. Heeft iemand anders al ervaring met subsidie aanvragen voor een apparaat dat nog niet op de lijst staat?
[...]
Werkt een procon op alle Wp systemen??godfriedd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:09:
[...]
Ik vind de Melcloud wél handig dus ik zal hem niet afraden maar wat jij er aan data allemaal uit wil halen, daar is hij niet geschikt voor. Je kunt wel actuele temperatuur uitlezen van de ruimte (waar de controller zich in bevindt) en boilervat. Ook kun je bepaalde dingen van je stooklijn op afstand tweaken. Ik heb hem een tijdje gebruikt als kamerthermostaat maar het gedrag stond me niet zo heel erg aan (ik meen me te herinneren dat hij alleen op hele graad kon schakelen en dus een veel te grote vertraging had bij een traag ZLTV vloerverwarmingssyteem).
Het is maar net hoe handig je bent en welke middelen je hebt. Een Procon met modbusinterface geeft je inzicht in zo'n beetje alle parameters van de wp maar het is geen interface naar een webportal. Je hebt daar dus allerlei aanvullende hardware voor nodig om iets met die data te kunnen doen. Allemaal spul wat niet 'off the shelve' beschikbaar is en werkt. In dat opzicht is een Melcloud véél makkelijker want dat werkt gewoon met wifi en een (basic) webinterface en een app. De hoeveelheid paramaters is zéér beperkt maar het werkt op zich gewoon goed. Als je realtime dingen wil gaan monitoren als verbruik (bijvoorbeeld met Youless + Enelogic) of opbrengst & Ta/Tr moet je naar andere tools gaan kijken. Bijvoorbeeld Grafana (geen ervaring mee) en raspberry pie's om externe sensoren te loggen.
De thermostaat kan per halve c worden ingesteld, maar dit is op de hoofdbediening van de WP in te stellen of je per c of per halve c wil kunnen wijzigen.godfriedd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:09:
[...]
Ik vind de Melcloud wél handig dus ik zal hem niet afraden maar wat jij er aan data allemaal uit wil halen, daar is hij niet geschikt voor. Je kunt wel actuele temperatuur uitlezen van de ruimte (waar de controller zich in bevindt) en boilervat. Ook kun je bepaalde dingen van je stooklijn op afstand tweaken. Ik heb hem een tijdje gebruikt als kamerthermostaat maar het gedrag stond me niet zo heel erg aan (ik meen me te herinneren dat hij alleen op hele graad kon schakelen en dus een veel te grote vertraging had bij een traag ZLTV vloerverwarmingssyteem).
Als de thermostaat met rust gelaten word past deze zijn/haar gedrag wel een beetje aan, maar het euvel 19c instellen is 20c krijgen blijft wel. Ik stel de boel gewoon een graadje lager in dan de gewenste ruimte temp.
Denk dat je schrikt van het verlies (in Watt).BlueTooth76 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:11:
[...]
Hoe ver staat de vrijstaande garage van je woning?
Volgens mij is hij specifiek voor Mitsubishi air/air en air/water warmtepompen maar helemaal zeker weet ik het niet. Procon is een losstaand bedrijf dat van alles maakt dus mogelijk hebben ze voor andere merken ook wel iets. Ik ken echter alleen die gemaakt is voor Mitsubishi (hoewel ik hem zelf niet in mijn wp heb zitten). Nadeel is wel dat je moet kiezen tussen Melcloud óf Procon aangezien ze dezelfde connector gebruiken op het FTC-board.
Nooit geweten dat het niet via een extern contact of adhv buitenT kan.
Handmatig, zover ik weet kan dat ook niet automatisch.Oxellaar schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:44:
@Grolsch Hoe laat jij je Ecodan omschakelen naar koelen? Ik neem aan handmatig.
Nooit geweten dat het niet via een extern contact of adhv buitenT kan.
Ik moet mijn Ecodan en mijn Danfoss op koelen zetten, beide een handmatige handeling.
Ja, het kan wel met behulp van een optionele print... Kosten.... Ongeveer €1000Grolsch schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:46:
[...]
Handmatig, zover ik weet kan dat ook niet automatisch.
Ik moet mijn Ecodan en mijn Danfoss op koelen zetten, beide een handmatige handeling.
Beetje jammer, want nagenoeg ieder merk kan het standaard...
Ik vind het niet zo'n halszaak, 2 x per jaar 2 schakelaars omzetten, kwestie van 45 seconden, 2 x per jaar is 1,5 minuut.Oxellaar schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:53:
[...]
Ja, het kan wel met behulp van een optionele print... Kosten.... Ongeveer €1000
Beetje jammer, want nagenoeg ieder merk kan het standaard...
Laat ik die ROI maar niet uit gaan rekenen
Ik koel alleen maar bij extreme hitte, dus ben eigenlijk wel blij dat het een handmatige handeling is, anders gaat mijn WP te pas en te onpas aan terwijl ik dat eigenlijk niet wil.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 25-04-2018 10:58 ]
Ik zie een paar keer die procon voorbij komen, wat is dat voor een product? Als ik zoek kom ik hier uit:godfriedd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:29:
[...]
Volgens mij is hij specifiek voor Mitsubishi air/air en air/water warmtepompen maar helemaal zeker weet ik het niet. Procon is een losstaand bedrijf dat van alles maakt dus mogelijk hebben ze voor andere merken ook wel iets. Ik ken echter alleen die gemaakt is voor Mitsubishi (hoewel ik hem zelf niet in mijn wp heb zitten). Nadeel is wel dat je moet kiezen tussen Melcloud óf Procon aangezien ze dezelfde connector gebruiken op het FTC-board.
http://www.proconel.com/I...DBUS-TCP-I-O-Modules.aspx
Maar hoe zien de fysieke producten eruit? en wat kan je er precies mee?
Aaahh ik zie het al:
https://www.alklima.nl/pr...an-regelingen/procon-a1m/
Hoe lees je deze dan weer uit? via een Raspberry Pi o.i.d.? En wat voor software?
[ Voor 9% gewijzigd door ronaldmathies op 25-04-2018 11:02 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
https://www.installatie.n...-units-door-het-dak-heen/
[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 25-04-2018 11:10 ]
Niks nieuws hoor, twee jaar geleden hier twee blokken met nom huizen gebouwd waar ook zulke units in staan, ziet er mooi uit en ik hoor ze nietSpikeHome schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:08:
buiten unit compleet met binnen unit zo plaatsen cool
https://www.installatie.n...-units-door-het-dak-heen/
1 PVoutput . Dongen NB
godfriedd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:09:
[...]
Jawel, hij geeft via de Melcloud gebruikte en geleverde energie. Zie screenshot. Dit kan per maand of per dag maar niet nauwkeuriger dan dat.blauwemac schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:35:
Ik heb even de Melcloud demo uitgeprobeerd, maar ik heb toch nog een vraag. Het lijkt dat je wel kunt kiezen tussen stooklijn en kamerthermostaat, maar dat je niet de stooklijn kan instellen via Melcloud. Klopt dat? Edit: ik zie dat @godfriedd zegt dat je bepaalde dingen van de stooklijn kunt aanpassen. Waar doel je precies op? Ook krijg ik wel plaatjes met kWh gegevens, maar is niet duidelijk of dit voor electrisch of thermisch staat. Ik vermoed thermisch en dat je kWh electrisch niet kunt aflezen, klopt dat?
[...]
Je kunt niet echt de stooklijn parameters veranderen. Je kunt de kamertemperatuur instellen als hij op "thermostaatmodus" staat en je kunt de vaste Ta instellen als hij op vaste stroomtemperatuur staat. Als je hem op weersafhankelijke regeling zet kun je niet de paramaters aanpassen, dat moet echt in de controller zelf.

edit: ik zie dat de eenheden zijn weggevallen in de screenshot. Maar normaal staan die links er nog bij. Je moet wel een beetje zelf inschatten hoeveel het precies is want helaas zijn de exacte cijfers dan weer alleen in de controller af te lezen (voor zover ik weet).
[ Voor 9% gewijzigd door godfriedd op 25-04-2018 11:46 ]
Linker en rechter binnenwand, onderzijde dak en muur aan achterzijde worden voorzien van geluidsisolatie platen. Om te voorkomen uitblaaslucht wordt opgezogen staan links en recht van de wp tot aan het voorpaneel 2 kleine zijpanelen.
Puur om te voorkomen dat in- en uitblaas elkaar verstoren.
De grote panelen links en rechts zijn scharnierend. Half open voorpaneel wordt met vleugelmoeren vast gezet. Wp maakt in normale modus ca. 45db geluid en in full load zo'n 63db op 1mtr afstand.
De open ruimtes rondom de wp worden in de technische specificatie gemeld.
Zou dit kunnen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimhaw op 25-04-2018 14:20 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Bestaat er ook iets waarmee je kan koelen via de hb+ box en ventilatiekanalen?Oxellaar schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:16:
@koevlaas2 @Stab verwarmen met een L/L kan minder comfortabel zijn dan vloerverwarming, dat klopt.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Wimhaw schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:02:
Ben van plan om deze kast (zie link) te maken voor de buitenunit. Kunstof panelen links van wp ca. 30cm ruimte rechts van wp ca.60cm ruimte en erboven minimaal 60 cm ruimte. Er komt een schuin dak erop.Niet ingetekend. Waarschijnlijk komt hierop sedum beplanting
Linker en rechter binnenwand, onderzijde dak en muur aan achterzijde worden voorzien van geluidsisolatie platen. Om te voorkomen uitblaaslucht wordt opgezogen staan links en recht van de wp tot aan het voorpaneel 2 kleine zijpanelen.
Puur om te voorkomen dat in- en uitblaas elkaar verstoren.
De grote panelen links en rechts zijn scharnierend. Half open voorpaneel wordt met vleugelmoeren vast gezet. Wp maakt in normale modus ca. 45db geluid en in full load zo'n 63db op 1mtr afstand.
De open ruimtes rondom de wp worden in de technische specificatie gemeld.
Zou dit kunnen werken.
[afbeelding]
De afmetingen links rechts en boven zijn opgegeven door de leverancier. Minimale afstand naar wanden. De unit zelf is redelijk fors b94cm/h99cm/d35cm.
Goed idee om ook de bovenkant mee te nemen. Onderkant is maar 10 cm hoog. Met mijn boerenverstand neemt de inblaas lucht de weg van de minste weerstand. Ruim 99% gaat volgens mij via de zijkanten en bovenkant.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ja dat bestaat, ik zag laatst een demo opstelling met een WP die ook de ventilatielucht verwarmde.bbn_ldp schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:48:
[...]
Bestaat er ook iets waarmee je kan koelen via de hb+ box en ventilatiekanalen?
Ik zoek het even voor je op.
Zoiets ? https://www.exhausto.nl/p...g%20and%20cooling%20coils
Anders weet @AUijtdehaag het wel hij heeft er 1 op zijn ventilatie zitten dacht ik.
[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 25-04-2018 16:55 ]
Auijtdehaag heeft fancoils om te koelen en te verwarmen volgens mij.koevlaas2 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:49:
[...]
Ja dat bestaat, ik zag laatst een demo opstelling met een WP die ook de ventilatielucht verwarmde.
Ik zoek het even voor je op.
Zoiets ? https://www.exhausto.nl/p...g%20and%20cooling%20coils
Anders weet @AUijtdehaag het wel hij heeft er 1 op zijn ventilatie zitten dacht ik.
Jou verwijzing is naverwarming en geen koeling. Ik zou eigenlijk een kleine airco willen die je op een ingang van de hb box kan aansluiten om te koelen via de ventilatie inblaas. Ik vind mijn wtw ventilatie te weinig koelen en kan hem ook niet lager zettten zoals andere merken wel kunnen.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Die dingen bestaan ook voor koeling, het ging om het ideebbn_ldp schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:43:
[...]
Auijtdehaag heeft fancoils om te koelen en te verwarmen volgens mij.
Jou verwijzing is naverwarming en geen koeling. Ik zou eigenlijk een kleine airco willen die je op een ingang van de hb box kan aansluiten om te koelen via de ventilatie inblaas. Ik vind mijn wtw ventilatie te weinig koelen en kan hem ook niet lager zetten zoals andere merken wel kunnen.
DE WTW koude lucht laten opzuigen met deze gedachte speelde ik hier ook een tijdje.
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.