DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Leuke berekening, maar je rekent dus alles op 1 jaar.develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:15:
Even een update zodat het voor iedereen in 1 keer duidelijk is (en gevalideerd kan worden met brondata) dat een warmtepomp helemaal niet goedkoper is dan een ketel. Nogmaals, de crux is dat je er zonnepanelen naast zet. Dan gaan namelijk de kosten per kwh drastisch omlaag! Ziehier:
[knip]
[afbeelding]
Als je nu eens 10 jaar rekent, met de warmtepomp van 9,7 kW
Dan heb je met gas: € 1.250 voor de ketel en installatie en 10*2.000*0.6 = € 12.000 kosten gas, totaal € 13.250.
Met de warmtepomp: € 2.274 voor de wp en installatie en 10*2.000*0.45 = € 9.000 kosten stroom, totaal € 11.274.
Dus na 10 jaar € 1.976 voordeel met de warmtepomp.
Signatures zijn voor boomers.
Ik zou met die uitdaging serieus rekening houden, ik vermoed dat dit de achter liggende gedachte is van de uitrol van de slimme meter. Je gaat mij niet wijs maken dat als salderen echt afgeschaft word, dat je dan op fase één 5000 watt mag trekken en op fase twee 5000 watt mag terug leveren, zonder ook maar één cent af te rekenen.Andrehj schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:18:
Even een newbie-vraagje over salderen: Berekent een slimme meter steeds het totaalverbruik heen en terug van de drie fasen? Of wordt per fase afzonderlijk dat heen en terug-verbruik bepaald? Want dat laatste zou bij afschaffing van de salderingsregeling een extra uitdaging betekenen. Welke verbruiker zet je dan op welke fase om per fase retourstroom te voorkomen?
Ik zou het tenminste niet pikken als netbeheerder.....
1 PVoutput . Dongen NB
helemaal correctMaasluip schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:29:
[...]
Leuke berekening, maar je rekent dus alles op 1 jaar.
Als je nu eens 10 jaar rekent, met de warmtepomp van 9,7 kW
Dan heb je met gas: € 1.250 voor de ketel en installatie en 10*2.000*0.6 = € 12.000 kosten gas, totaal € 13.250.
Met de warmtepomp: € 2.274 voor de wp en installatie en 10*2.000*0.45 = € 9.000 kosten stroom, totaal € 11.274.
Dus na 10 jaar € 1.976 voordeel met de warmtepomp.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Verwijderd
Waarbij je een contract afsluit wat 'ernstig' afwijkt van je werkelijke historische verbruik is, dan zal een wakkere energieleverancier je contract niet accepteren of je er achteraf op aan kunnen spreken op het moment dat de bonus uitgekeerd dient te worden.develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:26:
[...]
nog een trucje hajeetje:
op prijsvergelijkingsite moet je je verbruik hoger invoeren... krijg je meer bonus
Tot nu toe geen praktijk gevallen van bekend. Je moet alleen bereid zijn jaar lang hoge voorschotten voor te schieten....Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:31:
[...]
Waarbij je een contract afsluit wat 'ernstig' afwijkt van je werkelijke historische verbruik is, dan zal een wakkere energieleverancier je contract niet accepteren of je er achteraf op aan kunnen spreken op het moment dat de bonus uitgekeerd dient te worden.
1 PVoutput . Dongen NB
ik zet standaard na 1 maand het maandbedrag terug en heb nog nooit mijn bonus gekregen. leverbedrijf bespaard over algemeen het maandbedrag sowieso op 3-jaars gemiddelde van netbedrijf... uitspraak is dus niet mijn beeld van realiteit.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:31:
[...]
Waarbij je een contract afsluit wat 'ernstig' afwijkt van je werkelijke historische verbruik is, dan zal een wakkere energieleverancier je contract niet accepteren of je er achteraf op aan kunnen spreken op het moment dat de bonus uitgekeerd dient te worden.
Verwijderd
het was zo stil op forum dat ik dacht laat ik hem ff er in gooien om beetje op te schudden
sry
JawelVerwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:24:.
Ik ben nog zo aardig voor ze dat ik nadenk over de plaatsing van de warmtepompen en panelen op de fases maar dat doet vrijwel niemand.
Je hebt alleen je pv verkeerd, jij hebt een 3 fase omvormer nodig.
Ik heb nagenoeg alles op L1 en L2, behalve de oven, schuur, en buiten wcd, die zitten op L3. Op L1 zit ook 3700Wp pv en op L2 3300Wp pv, de 3e voor L3 is in de pen/maak.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Om 13:01 had ik met andere woorden hetzelfde ook al opgemerkt:develdonk schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:41:
ik moest idd wel ff lachen dat de moderator nota bene de crux uit de berekening haalde en zag dat je juist meerdere jaren met denken...
het was zo stil op forum dat ik dacht laat ik hem ff er in gooien om beetje op te schudden
sry
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Verwijderd
Ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt, eigenverbruik maximaliseren door de grootverbruikers (en dan met name de warmtepompen) op de PV-fasen te clusteren is goed mogelijk (twee enkelfasige omvormers hier). Je minimale opbrengst gaat per fase wel omlaag door het uit te spreiden over drie fasen, terwijl ook hier die derde fase nauwelijks interessant is.Rol-Co schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:46:
[...]
Jawel![]()
Je hebt alleen je pv verkeerd, jij hebt een 3 fase omvormer nodig.![]()
Ik heb nagenoeg alles op L1 en L2, behalve de oven, schuur, en buiten wcd, die zitten op L3. Op L1 zit ook 3700Wp pv en op L2 3300Wp pv, de 3e voor L3 is in de pen/maak.
Ondanks dat de warmtepompen echt veel kunnen opeten kom je toch niet snel in de problemen. Eerdat die 25C automaat (hoofdzekering) afschakelt... Je kunt een tijd 100% overbelasten en dan is het alsnog geen probleem. Ik zou de twee warmtepompen samen met het element ook zo op 1 fase kunnen zetten, die automaat zal er weinig om geven
Toch zat ik te denken om nog een paar panelen als een microomvormer naast de warmtepomp te leggen voor de vorm op die derde fase, maarja op noord...doet niet veel
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 13:58 ]
Je CCH is juist (alleen) aan als de compressor uit is. Als de compressor draait is de olie boven omgevingstemperatuur. Zodra hij uit is, zorgt de CCH ervoor dat de olie iets boven omgevingstemperatuur blijft.Rol-Co schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:05:
[...]
Ja dat zakt ook hier wel, komt ook door allerhande cc heater die overigens ook aan blijft als hij uit staat, dus het standby verbruik gaat wel wat omhoog.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ja zou je denken, maar toch zie ik hier ook vermogens toename van diezelfde 42W tijdens draaien onder 0, ik denk dat hij gewoon bij 0 aangestuurd word, ongeacht de compressor temperatuur.Oxellaar schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:12:
[...]
Je CCH is juist (alleen) aan als de compressor uit is. Als de compressor draait is de olie boven omgevingstemperatuur. Zodra hij uit is, zorgt de CCH ervoor dat de olie iets boven omgevingstemperatuur blijft.
Heater in de condensbak heb ik al wel uit, anders is het 120W extra in totaal.
8 groepen verbruikers die op de pv kunnen draaien overdag, en allemaal langdurige verbruikers zoals boilers, kookplaat (soms) wp en alle andere sluip en normaal verbruik. Dan heb ik toch al een groot deel te pakken hoor.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:57:
[...]
Ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt, eigenverbruik maximaliseren door de grootverbruikers (en dan met name de warmtepompen) op de PV-fasen te clusteren is goed mogelijk (twee enkelfasige omvormers hier). Je minimale opbrengst gaat per fase wel omlaag door het uit te spreiden over drie fasen, terwijl ook hier die derde fase nauwelijks interessant is.
Ondanks dat de warmtepompen echt veel kunnen opeten kom je toch niet snel in de problemen. Eerdat die 25C automaat (hoofdzekering) afschakelt... Je kunt een tijd 100% overbelasten en dan is het alsnog geen probleem. Ik zou de twee warmtepompen samen met het element ook zo op 1 fase kunnen zetten, die automaat zal er weinig om geven
Toch zat ik te denken om nog een paar panelen als een microomvormer naast de warmtepomp te leggen voor de vorm op die derde fase, maarja op noord...doet niet veel
Schuur en buiten zijn totaal maximaal 30W op L3 , dus het is de oven die wat verschil maakt.
Ik hoop op een slimme meter die het telwerk afteld bij teruglevering, de boel is nu nodeloos ingewikkeld.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:14:
Als ze straks de salderingsregeling gaan afschaffen gaat die ferrarismeters er ook aan. Pa houdt er ook angstvallig aan vast en hoewel Wiebes soms niet zo handig is, acht ik hem hier toch echt intelligent genoeg voor (en anders dat ambtenarenapparaat van hem wel) dat ze een digitale meter met losse telwerken verplicht stellen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dan heb je nog een conventionele CCH, met een lint aan de buitenzijde van de compressor waarschijnlijk.Rol-Co schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:26:
[...]
Ja zou je denken, maar toch zie ik hier ook vermogens toename van diezelfde 42W tijdens draaien onder 0, ik denk dat hij gewoon bij 0 aangestuurd word, ongeacht de compressor temperatuur.
Heater in de condensbak heb ik al wel uit, anders is het 120W extra in totaal.
Bij de meeste moderne compressors werkt de CCH via een spanning op één van de wikkelingen van de DC motor. Hierdoor word de wikkeling warm.
Dit is efficiënter omdat de verwarming in de compressor plaatsvind en gaat ook uit als de compressor draait, tenminste alle wikkelingen worden dan gebruikt om de compressor te laten draaien.
Vaak is de verwarming ook traploos geregeld, afhankelijk van de behoefte.
Verwijderd
Wel that ain't gonna happenkoevlaas2 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:58:
[...]
Ik hoop op een slimme meter die het telwerk afteld bij teruglevering, de boel is nu nodeloos ingewikkeld.
Tweede reden dat dat niet gaat gebeuren is dat ze juist eigengebruik en opslagoplossingen willen stimuleren (begrijpelijk, wel beetje snel) en je willen stimuleren zovéél mogelijk pv te plaatsen ipv je eigengebruik af te dekken (owja en het moet minder kosten, wat je er ook van moge vinden). Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren is dat je voor verbruikte kwh's het volle pond betaalt en voor de teruggeleverde kwh's X% daarvan terugkrijgt.
In ons geval worden de nul-op-de-meter woningen duurder. Defacto ook wel eerlijk, in de winter verbruiken we met onze warmtepompen een shitload aan elektra terwijl de opwek primair in de zomer plaatsvindt. Die netwerkkosten en netwerkstabilisatiediensten zijn niet gratis. Zuur voor ons maar wel zo eerlijk. 't Is allemaal wel wat snel, ze hadden beter een paar jaar extra kunnen wachten tot de penetratie van warmtepompen en PV wat verder was. Nu al ontmoedigen is niet zo'n handige policy met Parijs in de hand.
Vandaar dat ik nu al ben begonnen om verbruik zoveel mogelijk op de dag te clusteren met de warmtepompen. De hogere omgevingstemperaturen helpen een handje mee, maar PV levert dan tenminste.
De LG's doen dit in stappen van 25w-ish en helaas niet alleen vlak voordat ze gaan draaien, standbyverbruik is met die koude dagen daardoor relatief hoog.Oxellaar schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:01:
[...]
Dan heb je nog een conventionele CCH, met een lint aan de buitenzijde van de compressor waarschijnlijk.
Bij de meeste moderne compressors werkt de CCH via een spanning op één van de wikkelingen van de DC motor. Hierdoor word de wikkeling warm.
Dit is efficiënter omdat de verwarming in de compressor plaatsvind en gaat ook uit als de compressor draait, tenminste alle wikkelingen worden dan gebruikt om de compressor te laten draaien.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 15:07 ]
Grotere warmtepompen moeten 24uur onder spanning staan, voor de eerste start. Zeker bij zulk weer.
In die 24 uur kan de olie opwarmen en het koudemiddel uitdampen.
En de CCH gaat weer aan, bij koud weer, zodra de compressor stopt. Dit om te voorkomen dat koudemiddel zich weer verzameld in het carter.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 25-02-2018 15:10 ]
Verwijderd
Joh, ik bedoel natuurlijk nadat de stroom weer terug isweebl15 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:14:
[...]
Ik denk dat die niks doet todat de stroom terug is?
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 15:15 ]
Ik denk dat die niks doet todat de stroom terug is?Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:12:
Goed om te wetenHoe gaat een warmtepomp om met een langdurige stroomstoring / uitval met dit weer? Blokkeert hij dan tot de boel weer op temperatuur is?
De huidige warmtepompen kijken naar de cartertemperatuur voor dat ze opstarten.Oxellaar schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:09:
@Verwijderd Vlak voor hij gaat draaien inschakelen werkt ook niet, dat opwarmen duurt uren.
Grotere warmtepompen moeten 24uur onder spanning staan, voor de eerste start. Zeker bij zulk weer.
In die 24 uur kan de olie opwarmen en het koudemiddel uitdampen.
En de CCH gaat weer aan, bij koud weer, zodra de compressor stopt. Dit om te voorkomen dat koudemiddel zich weer verzameld in het carter.
Niet warm genoeg dus geen start.
Liander en Steedin hebben inmiddels hun eigen draadloos radionetwerk gerealiseerd met CDMA technologie, ze zijn voor data verkeer uit de slimme meters dus ook nauwelijks meer afhankelijk van de telecomproviders.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:04:
[...]
Wel that ain't gonna happenal was het maar vanuit architectuurgedachte: dit soort berekeningen doe je liever achteraf op je datawarehouseachtige omgeving met zoveel mogelijk van de originele data in handen. Geeft je veel meer flexibiliteit in de berekeningen en analyses, daarbij, het is niet dat die paar extra bytes over GPRS ze pijn doet
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Geen lint, maar een plaat lijkt het, soort pan om de bodem. Nou weet ik niet wat jij modern vind maar de pana's doen dit ook zodra ze 0 worden. Dus gaat ook niet uit, die compressors zijn ook allemaal niet zo verschillend van de bouwjaren na 2010, er zit hier gewoon een hitachi compressor in die je in veel units ziet zitten.Oxellaar schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:01:
[...]
Dan heb je nog een conventionele CCH, met een lint aan de buitenzijde van de compressor waarschijnlijk.
https://github.com/erikzw7/yutaki
Volgens mij doe ik echter nog iets fout in de berekening van het warmtevermogen. Kan iemand meekijken?
Ik weet de deltaT:
delta_temperature = water_outlet_temperature-water_inlet_temperature
en de water flow:
water_flow_level = result2.registers[8]
De water_flow_level is in m3/hr maar dan met twee integers (dus 1.2m3/hr = 12) dus dit deel ik door 3.6 dan heb ik l/s oftewel kg/s als we aannemen dat de dichtheid van water 1m3 = 1000kg.
De thermische capaciteit van water heb ik genomen als
(4.2 kJ/kg C)
Het vermogen is dan:
capacity = delta_temperature*4.2*water_flow_level/10/3.6
Ik krijg hier dan toch wel rare getallen uit.
Flow = 12 m3/hr uit de modbus interface dus = 1.2 m3/hr
Ta = 36
Tr = 32
DeltaT = 4 graden
Capaciteit = 5.6 kW
Goede tip! Ik heb het inmiddels op Github gezet. Ik programmeer echter niet heel netjes... dus kan wel wat hulp gebruiken.AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:18:
[...]
Misschien een apart topic(je) over maken, hoe de modbusverbinding tot stand is gekomen en hoe je het uitleest/welke hardware/met welke github/enz...op de pi
Kan voor anderen misschien ook interessant zijn...
https://github.com/erikzw7/yutaki/
Verder ben ik nog op zoek naar een goede en niet al te dure kwh meter met modbus interface. De S0 interface die ik nu gebruik is niet heel handig. Ik mis allerlei data.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Wat is er volgens jou mis met die getallen ?zw7 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:57:
Ik ben al weer iets opgeschoten met de koppeling van de Yutaki. Zie ook het github project.
https://github.com/erikzw7/yutaki
Volgens mij doe ik echter nog iets fout in de berekening van het warmtevermogen. Kan iemand meekijken?
Ik weet de deltaT:
delta_temperature = water_outlet_temperature-water_inlet_temperature
en de water flow:
water_flow_level = result2.registers\[8]
De water_flow_level is in m3/hr maar dan met twee integers (dus 1.2m3/hr = 12) dus dit deel ik door 3.6 dan heb ik l/s oftewel kg/s als we aannemen dat de dichtheid van water 1m3 = 1000kg.
De thermische capaciteit van water heb ik genomen als
(4.2 kJ/kg C)
Het vermogen is dan:
capacity = delta_temperature*4.2*water_flow_level/10/3.6
Ik krijg hier dan toch wel rare getallen uit.
Flow = 12 m3/hr uit de modbus interface dus = 1.2 m3/hr
Ta = 36
Tr = 32
DeltaT = 4 graden
Capaciteit = 5.6 kW
Correctie op mezelf, want nu pas het hele gelinkte topic doorgelezen: Het blijkt dat enkele oude "slimme" meters dit per fase uitrekenden. Nieuwe slimme meters berekenen eerst het totaal van de fasen en gaan dan pas bekijken of je teruglevert of niet. Deze methode is uiteraard het voordeligst, en de huidig gehanteerde methode (voorgeschreven door Netbeheer Nederland).Andrehj schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:26:
[...]
Thanks voor de link. Het blijkt dus afhankelijk van het type meter. Weer iets om in de gaten te houden...
Dat scheelt dus weer een potentieel probleem.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ken Viega niet, maar mijn huis (uit 1971) heeft ook dikwandig stalen buizen. Deze zijn aan de buitenzijde nogal onnauwkeurig, en bedoeld om schroefdraad op te snijden. Iets anders zou ik ook niet doen. Zelf heb ik diverse overgangen gemaakt naar 15 en 22mm koper, maar dus altijd via een schroefdraadadapter (puntstuk). Dergelijke adapters zijn er vast ook voor andere systemen.koevlaas2 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:17:
In 1 van mijn projecten kom ik nu een huis uit 1971 tegen met dikwandig stalen verwarmingsbuizen, nu vraag ik mezelf af of ik hierop gewoon (Viega) koppelingen kan persen ?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik wil de pijp gewoon doorslijpen en dan een t-stuk tussen knijpen.Andrehj schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:32:
[...]
Ik ken Viega niet, maar mijn huis (uit 1971) heeft ook dikwandig stalen buizen. Deze zijn aan de buitenzijde nogal onnauwkeurig, en bedoeld om schroefdraad op te snijden. Iets anders zou ik ook niet doen. Zelf heb ik diverse overgangen gemaakt naar 15 en 22mm koper, maar dus altijd via een schroefdraadadapter (puntstuk). Dergelijke adapters zijn er vast ook voor andere systemen.
Viega is best mooi spul, je knijp een koppeling met een EPDM ring om een buis en voila de boel is waterdicht.
Wil alleen voorkomen dat mijn tang er straks aanhangt en ik deze moet los slijpen.
Volgens mij hebben ze daar megapress koppelingen voor?koevlaas2 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:17:
In 1 van mijn projecten kom ik nu een huis uit 1971 tegen met dikwandig stalen verwarmingsbuizen, nu vraag ik mezelf af of ik hierop gewoon (Viega) koppelingen kan persen ?
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 25-02-2018 16:44 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het kan ook met knelkoppelingen lees ik net dus dat komt wel goed, bedankt voor de info.Domba schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:43:
[...]
Volgens mij hebben ze daar megapress koppelingen voor?
Tijdens het typen van het bericht kwam ik erachter dat ik het nog door 10 moest delen, dus in de influxdb staat er nu 56kW ipv 5.6. Lijkt inderdaad dus wel goed te gaan. Geleverde vermogen vandaag door de controller opgegeven 60kWh en die ik zelf heb berekend = 64.74kWh. Nog niet helemaal perfect maar wel redelijk in de buurt.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:18:
[...]
Wat is er volgens jou mis met die getallen ?
Ik bepaald de electricty consumption door de amperes van de compressor met 230(V) te vermenigvuldigen en dan per uur te sommeren.
Zie ook de grafana output:
https://snapshot.raintank...ebfaZjU1WZq2MuRmjIBuwyvi4
[ Voor 9% gewijzigd door zw7 op 25-02-2018 17:10 ]
Nee, maar je kan er wel een 3 delige koppeling aan fitten en dan verder gaan met persen.koevlaas2 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:17:
https://www.warmteservice...ppeling-22-x-3-4/p/L19522
T stuk in fitten en dan met bovenstaande verder.
[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 25-02-2018 17:25 ]
Mijn zero DSR met powertank staat bij de dealer op me te wachten. Maar met al dat zout op de weg wacht ik nog even om hem op te halen.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:14:
. Voor dat laatste zit ik te kijken om een Zero S motor als vehicle to grid oplossing dubbel in te zetten. T.o.v. een Powerwall heb ik dan een gratis motor erbij
Leuk spul allemaal.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Pas rond 16:45 helemaal uit, blijkbaar toch een aantal ruimtes die warmte nodig hadden.reneeke1970 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:31:
[...]
Poe Poe dik 5000 watt starten, je hebt in drie uur tijd meer verbruikt dan ik hele nacht. Ben benieuwd of hij bij jou uit gaat door de zon?
In het begin schrok ik ook aardig van het verbruik, maar zit nu voor de hele dag op 30KW incl. ruim 5KW voor SWW vandaag (zondagochtend ritueel

Ten opzichte van bijvoorbeeld gisteren aardig in lijn (toen ruim 32kWh verbruikt) terwijl het vandaag niet boven 0 is geweest in Twente.
Nu het systeem spontaan wel snel werkt kan ik wat selectiever stoken op dagen dat we niet thuis zijn. Wordt vervolgd
Verwijderd
Of de Ta's cq. de deltaT tussen die 2 periodes ?
EDIT:
Schaal een op oog is het opgenomen vermogen ongeveer een factor 3 ?
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 20:07 ]
Ik weet het niet exact maar met de natte vinger komen we een eind:Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:05:
@Grolsch Heb je ook een indicatie van COP over de eerste 2 uur 's ochtends t.o.v. de laatste 2 uur ?
Of de Ta's cq. de deltaT tussen die 2 periodes ?
EDIT:
Schaal een op oog is het opgenomen vermogen ongeveer een factor 3 ?
Vanmorgen zag ik een Dt van 8 en de flow is 26 ltr/minuut
Dat zou betekenen een thermisch vermogen van 14,56 en het opgenomen vermogen was 5400Watt (gemeten met Youless) zou een COP betekenen van 2,69 in de opstartfase. Het was -5 vanmorgen en de COP tabel geeft op een COP van 2,54 op vol vermogen bij -7, dus lijkt mij redelijk te kloppen
Het COP zuinigste zou volgens de tabel Mid vermogen zijn met een COP van 3.06, dus 0,5 COP "beter" Wel vreemd, je zou verwachten minimaal vermogen zuiniger zou zijn, maar volgens de tabel is de COP dan "maar" 2.84 bij -7.
Het lijkt natuurlijk "heftig" ruim 1,5 uur op vol vermogen, maar daarvoor stond de WP 10 uur gewoon "uit".
Als deze op minimaal vermogen had doorgehobbeld wat met een COP van 2.84 een minimaal vermogen van 4.91KW had betekend dat ik gedurende de nacht 1728Watt per uur kwijt geweest voor 10 uur zou dat dus ruim 17kWh zijn geweest.
Ik heb m'n COP gegevens genoteerd vanmorgen (t/m gisteren), ben benieuwd of er significante verschillen ontstaan.
Welkom. Je kunt hier de wijsneus uithangen. Kan. Maar wij hier hebben ervaring. De meeste ervaring van Nederland.Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:09:
[...]
Dan heb je het niet begrepen. Juist bij verwarmen haalt een goed ingeregelde HR ketel een rendement van 107% t.o.v. de onderste verbrandingswaarde van aardgas. Samen met een COP van 4 kom je dan op een factor 2.35. Om bij een factor 2 uit te komen heb je een COP van 4.7 nodig (gemiddeld over het hele jaar). Dat lijkt me lastig.
[...]
Waar koop jij een WP voor 2799, waar ook nog eens 2300 subsidie van af gaat? En welke WP heb je dan?
In de praktijk draait de HR ketel niet op het ideale punt, dat blijkt want bij praktisch iedereen is factor 2 representatief.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Verwijderd
D'r komt 120V dc uit zetten, dus met wat fantasie en een omvormer die je aan kunt sturen zou het mogelijk moeten zijnMikeyMan schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:06:
Kun je zo'n zero dan ook terug laten leveren aan je woning? Bij wijze van alternatieve Tesla accu?
Is niet representatief. Het hok ontvangt weer warmte uit de rest van het huis.Speedy-Andre schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:34:
[...]
Ik zag vandaag 0,6 graden omlaag in 3 uur tijd, niet enorm maar het hok is slechts1 bij 1,6 meter.
Hoe dan ook komt de warmte uit je eigen schil.
Op zolder, daar waar mogelijk de warmte naar toe trekt terwijl dat eigenlijk niet hoeft, is de beste plek voor een boiler.
Maar ik heb hem liever in een bijkeuken. Waar ik het niet hoor en als het lekt dan geen plafonds met schade.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dus hij is wel voorbereid op degelijk gebruik? Maar niet voor Europa?Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:43:
[...]
D'r komt 120V dc uit zetten, dus met wat fantasie en een omvormer die je aan kunt sturen zou het mogelijk moeten zijn
Verwijderd
Welnee, maar net als met de warmtepompen, soms moet je wat hackenMikeyMan schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:54:
[...]
Dus hij is wel voorbereid op degelijk gebruik? Maar niet voor Europa?
Meestal zit er een vrijgave op een (pers)tang om hem te lossen als je hem niet helemaal geknepen krijgt.koevlaas2 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:35:
[...]
Ik wil de pijp gewoon doorslijpen en dan een t-stuk tussen knijpen.
Viega is best mooi spul, je knijp een koppeling met een EPDM ring om een buis en voila de boel is waterdicht.
Wil alleen voorkomen dat mijn tang er straks aanhangt en ik deze moet los slijpen.
Heb je al een vrachtwagen elektrische noodkacheltjes aangeschaft? Gouden handel denk ik deze dagen... oosten windkracht 7...
En toch heeft de ELGA het nog nooit zo goed gedaan op dergelijke lage temperaturen..Guido87 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:05:
[...]
Meestal zit er een vrijgave op een (pers)tang om hem te lossen als je hem niet helemaal geknepen krijgt.
Heb je al een vrachtwagen elektrische noodkacheltjes aangeschaft? Gouden handel denk ik deze dagen... oosten windkracht 7...![]()
De -10 moet nog komen maar ik voorzie geen problemen
RV < 80 maakt het allemaal een stuk dragelijker
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 25-02-2018 22:08 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Draait hij op z'n tenen dan?Bram-Bos schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:11:
@Daannn1987: Hier doet de Elga het ook nog prima zonder verdere ondersteuning. Maar dat is wel dankzij een hele lage RV, én flinke zoninstraling overdag. Ik denk dat het bij mij echt ophoudt bij -4.
Hier was 't vanmorgen -4,6 volgens 't lokale weerstation (de weatherunderground zit er soms beetje naast).
https://s14.postimg.org/w...018-02-25_om_22.13.09.png
Waar jij woon heb je wel wat meer warmte uit de stad denk ik?
De markt zal gaan verkopen dat een warmtepomp ook onderhoud nodig heeft.... lekkage... leidingen...schoonmaken buitenunit... En een cv ketel hangt schoon en droog een wp staat buiten. Steeds meer gemeenten krijg je alleen vergunning als je gasloos bouwt. Dus straks toch geen keus meer. Bij nefit krijg je meteen onderhoudscontract cadeau vermoed ik.... anders vervalt garantie of iets dergelijks.... zal @Oxellaar wel weten...AUijtdehaag schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:27:
@develdonk
Vastrecht gas, onderhoud CV ketel?
Meer onderhoud dan even met de stofzuiger 1x per jaar over de "condensor" (cq buitendeel, welke binnen staat in mijn geval) van de WP, heb ik niet.
Edit: Duurder of goedkoper dan gas....
Lekker belangrijk.
Vroegah, 5 jaar geleden betaalde ik 108 euro per maand aan energie. Nu krijg ik geld voor mijn energie.
Na investering en mitsubsidie...
Oog wil ook wat... mooie wp... Of een plofketel...
Volgens mij bouwen ze nu versneld stikstoffabrieken om buitenlands gas te kunnen gebruiken. Geld zal altijd de balans verzorgen... ze willen graag gas verkopen... Dus bij minder afname van gas daalt prijs waarschijnlijk.... veel landen kunnen niet zonder die inkomsten...
En kwa prijs... tja wat is goedkoop tegenwoordig?
Ja zie op me werkt van de aircounits ook minder defrosts... toen rond 2 graden soms elke 35minuten. Airco unit 14kw zoiets... draait continue. Wel bruut geweld zo'n Defrost als unit stopt en gaat ontdooien. Is een Panasonic. Wel grappig dat je damp eraf ziet komen uit alle hoeken en gaten. 3minuutjes en hij gaat weer..Daannn1987 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:08:
[...]
En toch heeft de ELGA het nog nooit zo goed gedaan op dergelijke lage temperaturen..
De -10 moet nog komen maar ik voorzie geen problemen
RV < 80 maakt het allemaal een stuk dragelijker
Nee, hij draait nog niet op zijn tenen (gisteren 14,6 kWh erin, vandaag denk ik 16,5). Circa 80%. Minima van -3 hier ter plaatse.Daannn1987 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:14:
[...]
Draait hij op z'n tenen dan?
Hier was 't vanmorgen -4,6 volgens 't lokale weerstation (de weatherunderground zit er soms beetje naast).
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ja heeft wel wat dat ontdooienGuido87 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:20:
[...]
Ja zie op me werkt van de aircounits ook minder defrosts... toen rond 2 graden soms elke 35minuten. Airco unit 14kw zoiets... draait continue. Wel bruut geweld zo'n Defrost als unit stopt en gaat ontdooien. Is een Panasonic. Wel grappig dat je damp eraf ziet komen uit alle hoeken en gaten. 3minuutjes en hij gaat weer..
Gisteren 12,5 kWhBram-Bos schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:20:
[...]
Nee, hij draait nog niet op zijn tenen (gisteren 14,6 kWh erin, vandaag denk ik 16,5). Circa 80%. Minima van -3 hier ter plaatse.
Vandaag 8,5 kWh (maar bio ethanol brandertje heeft ±3 uur gebrand a ±2kw)
Maak me nog niet druk
Het is hier nu -3,56
[ Voor 37% gewijzigd door Daannn1987 op 25-02-2018 22:26 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Defrosts met de huidige RV zijn niet heel normaal (heb er 1 gehad vanmorgen @ 4:00 zo te zien).LangeFries schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:23:
Heeft Iemand dit ooit gezien: Een droge defrost, dus geen water? Vanmiddag was het net boven nul, laat bezoek de nieuwe machine (Nibe F2120) zien et voila een defrost. Vertel mijn bezoek dat daar best een scheut water van komt. Wachten er nog even op en dan helemaal geen drup. Zelfs geen damp te zien. Nu vraag ik me af, of er wel ijs was en of dat dan gewoon verdampt was voordat het beneden aankwam, of dat hij helemaal niet had hoeven ontdooien? Dat laatste zou natuurlijk een vraag richting installateur geven. Er zijn nog steeds een stuk of 15 defrosts per dag en hij loopt bijna constant op een warmteproductie van 5kW. Tov 8kW vermogen is dat dus nog redelijk beheerst. COP is nog steeds mooi.
Maar verkeerde hoeveelheid vulling kan hier ook wat mee te maken hebben als ik t goed heb.. @Oxellaar knows best
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hij draait plankgas bij deze temperatuur dus dat gaat niet lukken helaas.PeterZ(on) schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:38:
Ik kwam er gisteren achter dat mijn Pana dat ook doet, wat helpt is de Ta een graadje hoger zetten.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
4500m3 frisse buitenlucht per uurCarboy54 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:41:
[...]
Hij draait plankgas bij deze temperatuur dus dat gaat niet lukken helaas.
Interpreteer ik dit juist?
Als ik nu 700m3 gas per jaar voor verwarming en sww verbruik, heb ik een warmtepomp van 3,6kw nodig?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Mijn Ta staat me al hoog genoeg. Mijn flow is maar 10l/min en ik ben er hier al op gewezen, dat de stooklijn dus omlaag zou moeten kunnen en daarmee 5% COP zou moeten kunnen winnen.PeterZ(on) schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:38:
Ik kwam er gisteren achter dat mijn Pana dat ook doet, wat helpt is de Ta een graadje hoger zetten.
Overigens is ook de regeling op graaddagen zo vreemd, dat ik daaruit vermoed dat hij juist omhoog zou moeten om dat te verbeteren. Maar dan wordt denk ik de COP juist slechter, dus dat was ik ook nog niet van plan. Hoe Nibe de graaddagen berekend is me een raadsel. Het heeft weinig relatie met de temperatuur offset ten opzichte van de gevraagde kamer temperatuur.
Allen bedankt, ik ga de installateur de vraag voorleggen.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Verwijderd
Wat is je deltaT en op welke pompstand ?Carboy54 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:41:
[...]
Hij draait plankgas bij deze temperatuur dus dat gaat niet lukken helaas.
Delta 2 tot 3 pompstand 4. TA 35.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:54:
[...]
Wat is je deltaT en op welke pompstand ?
Net voor die droge defrost had ik een Dt van 2,6 met pompstand 2 960lr p/uur en een Ta28.
Mensen stop toch 's met die middeleeuwse bijverwarming.
Ja maar het is zo lekker om een vuuurtje te hebben toch, er zijn wel ergere dingen die slechter voor je zijn.amarkest schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:01:
zo, net thuis gekomen en met neus vol fijnstof en andere troep weer zo snel mogelijk naar binnen en de luchtzuivering op vol vermogen.
Mensen stop toch 's met die middeleeuwse bijverwarming.
Je zal bij een vulkaan wonen bijv, dan heb je het niet eens meer over fijnstof.
44Hz bij 1400 watt is de max voor een 5 Kw volgens mijVerwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:25:
[...]
Dan lijkt hij nog niet op max te draaien. Max is adviesflow * deltaT=5
Verwijderd
Carboy54 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:27:
[...]
44Hz bij 1400 watt is de max voor een 5 Kw volgens mij

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 23:37 ]
Bij de nieuwste generaties maakt het niet meer zoveel uit, die kun je gewoon starten met een koude compressor. Terwijl je officieel nog steeds hoort op te warmen.manon schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:14:
[...]
De huidige warmtepompen kijken naar de cartertemperatuur voor dat ze opstarten.
Niet warm genoeg dus geen start.
Daar gaat het zuiggas niet meer als koeling langs de wikkelingen van de motor en dus ook niet meer langs het carter.
Dat geeft een hoger rendement bij zeer lage buitentemperatuur doordat er minder warmte in het persgas komt.
Daardoor kan de druk verder omhoog en pas later de vloeistof injectie starten bij lage buitentemperatuur.
Afgelopen vrijdag een City Multi opgestart, stond nog maar een uurtje of 3 onder spanning. Had weinig zin om op zaterdag terug te gaan om op te starten.
Volgens Mitsubishi was het geen probleem.
Maar bij wat oudere kun je soms de sensor opwarmen en start hij toch op.
Sommige hebben een domme wachttijd ingebouwd van een uur of 10.
Best leuk voor een klant, zat al een dag in de kou door een defect. Kun je na reparatie gaan vertellen dat hij na een uur of 10 weer gaat opstarten.....
Verwijderd
Hier loopt de elga ook lekker lange runs van 500 tot 700 Watt bij -5 graden. Elga heeft de -7,4 graden overleeft van vorige week zonder gas te verbruiken dus laat maar eens komen die -10 graden. zo lang hij maar niet voor het eerst in hibernation schiet.Daannn1987 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:14:
[...]
Draait hij op z'n tenen dan?
Ja hoor heb ik ook droge defrostsLangeFries schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:23:
Heeft Iemand dit ooit gezien: Een droge defrost, dus geen water? Vanmiddag was het net boven nul, laat bezoek de nieuwe machine (Nibe F2120) zien et voila een defrost. Vertel mijn bezoek dat daar best een scheut water van komt. Wachten er nog even op en dan helemaal geen drup. Zelfs geen damp te zien. Nu vraag ik me af, of er wel ijs was en of dat dan gewoon verdampt was voordat het beneden aankwam, of dat hij helemaal niet had hoeven ontdooien? Dat laatste zou natuurlijk een vraag richting installateur geven. Er zijn nog steeds een stuk of 15 defrosts per dag en hij loopt bijna constant op een warmteproductie van 5kW. Tov 8kW vermogen is dat dus nog redelijk beheerst. COP is nog steeds mooi.
Graadminuten = gewenste Ta (war) min werkelijke Ta. Wordt iedeee minuut berekendLangeFries schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:48:
[...]
Mijn Ta staat me al hoog genoeg. Mijn flow is maar 10l/min en ik ben er hier al op gewezen, dat de stooklijn dus omlaag zou moeten kunnen en daarmee 5% COP zou moeten kunnen winnen.
Overigens is ook de regeling op graaddagen zo vreemd, dat ik daaruit vermoed dat hij juist omhoog zou moeten om dat te verbeteren. Maar dan wordt denk ik de COP juist slechter, dus dat was ik ook nog niet van plan. Hoe Nibe de graaddagen berekend is me een raadsel. Het heeft weinig relatie met de temperatuur offset ten opzichte van de gevraagde kamer temperatuur.
Allen bedankt, ik ga de installateur de vraag voorleggen.
Mijn Elga is toch wel een beetje van streek. We zijn 24 uur weggeweest, thermostaat op 16C gezet, en zie, een hybernation opnieuw. Elgaatje kwam niet meer boven de 500W. Het bekende recept toegepast, aan/uit gezet en Elga weer op 1000W, maar zakte gedurende de nacht naar 400W, heel geleidelijk. De buitentemperatuur hier -5C, dus niet extreem laag. Het is toch een instellingskwestie denk ik. De ketel thermostaat wat hoger zetten misschien (50C nu).Bram-Bos schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:20:
[...]
Nee, hij draait nog niet op zijn tenen (gisteren 14,6 kWh erin, vandaag denk ik 16,5). Circa 80%. Minima van -3 hier ter plaatse.
Hier geen defrosten.
Waarom zoveel verlaging toepassen bij deze koude dagen voor slechts 24 uur afwezig bij een WP?
Ik had verwacht dat mijn Mitsu ook iets of ergens verwarming aan zou zetten bij deze temperaturen (-6 vanmorgen om 07:00) in standby stand maar als ik naar de grafiek kijk van afgelopen nacht zie ik 3 piekjes van 80 watt voor 10 minutenOxellaar schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:32:
[...]
Bij de nieuwste generaties maakt het niet meer zoveel uit, die kun je gewoon starten met een koude compressor. Terwijl je officieel nog steeds hoort op te warmen.
Daar gaat het zuiggas niet meer als koeling langs de wikkelingen van de motor en dus ook niet meer langs het carter.
Dat geeft een hoger rendement bij zeer lage buitentemperatuur doordat er minder warmte in het persgas komt.
Daardoor kan de druk verder omhoog en pas later de vloeistof injectie starten bij lage buitentemperatuur.
Afgelopen vrijdag een City Multi opgestart, stond nog maar een uurtje of 3 onder spanning. Had weinig zin om op zaterdag terug te gaan om op te starten.
Volgens Mitsubishi was het geen probleem.
Maar bij wat oudere kun je soms de sensor opwarmen en start hij toch op.
Sommige hebben een domme wachttijd ingebouwd van een uur of 10.
Best leuk voor een klant, zat al een dag in de kou door een defect. Kun je na reparatie gaan vertellen dat hij na een uur of 10 weer gaat opstarten.....
Geen centje pijn hier met de nachtverlaging, brengt alles tot nu toe keurig op de gewenste T.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Dat bewijst maar weer dat het beter is om een WP constant door te laten pruttelen. Ik deed dat om te onderzoeken of de Elga weer in een stabiele situatie kan komen. Proef gelukt, patient overleden.Noord27 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:33:
@Tomexergie
Waarom zoveel verlaging toepassen bij deze koude dagen voor slechts 24 uur afwezig bij een WP?
Dat is toch geen bewijs?Tomexergie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:14:
[...]
Dat bewijst maar weer dat het beter is om een WP constant door te laten pruttelen. Ik deed dat om te onderzoeken of de Elga weer in een stabiele situatie kan komen. Proef gelukt, patient overleden.
Ik zou als "selectief stoker" de temperatuur slechts beperkt(er) laten dalen.
Zeker met de huidige buitentemperaturen.
Hier in huis nacht- en afwezigheid temperatuur: 18 graden.
Carboy54 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:27:
[...]
44Hz bij 1400 watt is de max voor een 5 Kw volgens mij
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ik heb van die gefilterde kasten hangen die buitenlucht naar binnen zuigen. Je hoort ze ook haast niet. Weet je wat ik bedoel anders ga ik de naam zoeken?blauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:30:
Mijn 5KW Pana heeft het ook zwaar bij -5. Gisteren hele dag plankgas gedraaid en lekker warm in huis. Vanmorgen 52Hz bij 1800 watt. gasketel parallel bijgezet, want hij kreeg het huis niet meer warm. We doen niet met opzet aan nachtverlaging, maar doordat boven op drie slaapkamers ramen openstaan 's nachts, kan de Pana het niet bijbenen en koelt het huis af. Wanneer dan 's morgens de ramen dichtgaan, maar alle binnendeuren open komt er zo veel kou naar beneden dat het te lang duurt voordat de Pana het weer op temperatuur heeft. Toch eens op zoek naar een oplossing voor deze wens naar frisse lucht.
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vind dat een regeling tegen een stootje moet kunnen en bij uitvallen van e.e.a. weer terug moet kunnen komen in een stabiele situatie. Blijkbaar is het systeem niet idioot proof. Elga regelt heel stabiel op een verkeerde parameter.buiter schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:23:
[...]
Dat is toch geen bewijs?
Ik zou als "selectief stoker" de temperatuur slechts beperkt(er) laten dalen.
Zeker met de huidige buitentemperaturen.
Hier in huis nacht- en afwezigheid temperatuur: 18 graden.
reneeke1970 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:39:
[...]
Ik heb van die gefilterde kasten hangen die buitenlucht naar binnen zuigen. Je hoort ze ook haast niet. Weet je wat ik bedoel anders ga ik de naam zoeken?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Verwijderd
Is er iemand met een stroomverbruik grafiek van deze dagen met 100% wp l/w. (binnen buiten temp en stroomverbruik op deze dagen). Zijn er systemen die de kou niet trekken, of juist hele goede ervaringen.
Ik hoor het graag.
Gr Berry
Ik moet toch even mijn vorige analyse corrigeren. Ik heb vorige winter Elga laten uitschakelen beneden -2C. Nu laat ik hem(haar) door laten gaan tot -10C. Nu ontstaat een nieuw probleem; Mijn afgifte systeem T2=39 komt op een aanvoer (Met HR) boven 45C met als gevolg een retour temp van c.a. 40C. Elga gaat dan terugtoeren omdat de maximaal geleverd Ta begrensd wordt tot c.a 44C. Bij nog hogere temperaturen zal Elga zelfs helemaal uitschakelen. Door de flow wat lager te zetten zal de retourtempertuur dalen en Elga weer kunnen bijkomen (misschien). Dit probleem heb je bij vloerverwarming(T2=30) niet .Tomexergie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:40:
[...]
Ik vind dat een regeling tegen een stootje moet kunnen en bij uitvallen van e.e.a. weer terug moet kunnen komen in een stabiele situatie. Blijkbaar is het systeem niet idioot proof. Elga regelt heel stabiel op een verkeerde parameter.
Een WP in duo bedrijf heeft z'n beperking bij verwarming met radiatoren en convectoren.
Er zijn maar enkele forumleden met T2= >39. Ik ben benieuwd naar hun ervaring.
Maar de WH-MXC16G9E8 trekt het makkelijk*

Vanaf volgende week heb ik hopelijk ook nog eens ondersteuning van de zon (zonneboiler). (2nd stage)
Het wordt ook tijd dat de zonnepanelen er aan komen... (perfect stage)
Sailliant detail: ik kreeg zowaar de opmerking "het is lekker warm binnen".
[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 26-02-2018 09:17 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Volgens boekje heet het een wand ventilator van merk aeropacblauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:52:
Nee, geen idee. Klinkt wel interessant. Filteren hoeft hier op zich niet echt, lucht is schoon genoeg hier, maar een beetje te koud!
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Hier de grafiek van gisteren, de temperatuur vermeld in de grafiek is niet helemaal juist. Het is gisteren niet boven 0 geweest in Twente, en heb 's morgens -5 gezien.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:00:
Beste Wp gebruikers.
Is er iemand met een stroomverbruik grafiek van deze dagen met 100% wp l/w. (binnen buiten temp en stroomverbruik op deze dagen). Zijn er systemen die de kou niet trekken, of juist hele goede ervaringen.
Ik hoor het graag.
Gr Berry

nog niet koud gehad, keuken/woonkamer op 21 graden, rest b.g.g. op 20 graden, badkamer op 20,5 en slaapkamers op 18 graden ingesteld.
Zoals je kunt zien pas ik nachtverlaging toe van 1 graad op werkdagen van 22:00 tot 12:00 en op de dagen dat mijn vrouw en/of ik thuis zijn van 22:00 tot 08:00.
Zoals vanochtend springt de WP dan rond 07:30 aan omdat er dus ergens een ruimte is waarvan de temperatuur meer als 1 graad gezakt is, bij temperaturen van rond 0 graden gebeurt dit niet.
Op het moment dat je WP een koudemiddelen inhoud heeft die gelijk staat aan of meer dan 5 ton CO2 equivalent is een jaarlijkse F-gassen keuring op lekdichtheid verplicht.Guido87 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:16:
[...]
De markt zal gaan verkopen dat een warmtepomp ook onderhoud nodig heeft.... lekkage... leidingen...schoonmaken buitenunit... En een cv ketel hangt schoon en droog een wp staat buiten. Steeds meer gemeenten krijg je alleen vergunning als je gasloos bouwt. Dus straks toch geen keus meer. Bij nefit krijg je meteen onderhoudscontract cadeau vermoed ik.... anders vervalt garantie of iets dergelijks.... zal @Oxellaar wel weten...
R410 heeft een GWP van 2088 uit mijn hoofd dus op het moment dat jouw WP een inhoud heeft van meer dan 5000/2088 = 2,395 kg is een keuring verplicht.
Leeuwendeel van de kleinere WP's komen daar niet aan maar de wat grotere jongen die hebben dat wel.
EDIT: En laten we eerlijk zijn eigenlijk heeft iedere technische installatie wel wat onderhoud of kundige controle nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door Rhaelak op 26-02-2018 10:02 ]
[...]
Ik heb van die gefilterde kasten hangen die buitenlucht naar binnen zuigen. Je hoort ze ook haast niet. Weet je wat ik bedoel anders ga ik de 9
[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 26-02-2018 09:54 ]
Vreemd ik zie nooit meer dan 44 Hz bij 1400 watt voorbijkomen. Wellicht heeft @Domba de oplossing van dit verschil van de 2 Pana 5 Kw'sblauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:30:
Mijn 5KW Pana heeft het ook zwaar bij -5. Gisteren hele dag plankgas gedraaid en lekker warm in huis. Vanmorgen 52Hz bij 1800 watt. gasketel parallel bijgezet, want hij kreeg het huis niet meer warm. We doen niet met opzet aan nachtverlaging, maar doordat boven op drie slaapkamers ramen openstaan 's nachts, kan de Pana het niet bijbenen en koelt het huis af. Wanneer dan 's morgens de ramen dichtgaan, maar alle binnendeuren open komt er zo veel kou naar beneden dat het te lang duurt voordat de Pana het weer op temperatuur heeft. Toch eens op zoek naar een oplossing voor deze wens naar frisse lucht.
[...]
Het is gewoon niet koud genoeg bij je, onder bepaalde temp geeft software hogere frequentie vrij.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:54:
[...]
Vreemd ik zie nooit meer dan 44 Hz bij 1400 watt voorbijkomen. Wellicht heeft @Domba de oplossing van dit verschil van de 2 Pana 5 Kw's
En je heb hem toch niet op stille mode staan toevallig?
1 PVoutput . Dongen NB
Nee vol vermogen en bij Tb -3 zie nu niet meer dan 1350 watt minder dan de 1450 bij Tb0reneeke1970 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:03:
[...]
Het is gewoon niet koud genoeg bij je, onder bepaalde temp geeft software hogere frequentie vrij.
En je heb hem toch niet op stille mode staan toevallig?
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 26-02-2018 10:05 ]
deze vraag is wel heel erg algemeen.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:00:
Beste Wp gebruikers.
Ik hoor het graag.
Gr Berry
Wat is je eigen situatie (hoeveel gas?) en ik neem aan dat je iets gelijkwaardigs in L/W WP wilt zien om een indruk te krijgen?
Mijn electriciteitsverbuik van gisteren was 20 kWh (tussen 03:00 en 09:00 uit op de timer). Output 84,7 kWhthermisch

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
De frequentie gaat omhoog bij Tb onder -4oC.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:54:
[...]
Vreemd ik zie nooit meer dan 44 Hz bij 1400 watt voorbijkomen. Wellicht heeft @Domba de oplossing van dit verschil van de 2 Pana 5 Kw's
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Buitentemp is kennelijk bepalend, maar waarom zou ik niet weten.
@reneeke1970 Leuke dingen, die wandventilatoren en zeker met warmteterugwinning een briljante oplossing voor mijn 'probleem'. Helaas kosten ze wel tussen de 400 en 1100 per unit, dus dat wordt een beetje begrotelijk voor drie kamers. Ik zoek het voorlopig meer in een haakje voor het raam waardoor het op een heel klein spleetje open kan staan.
Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:04:
[...]
Nee vol vermogen en bij Tb -3 zie nu niet meer dan 1350 watt minder dan de 1450 bij Tb0
Ik heb nu pompstand verlaagd van 4 naar 2 om de delta wat te vergroten. Wellicht dan wat meer vermogen en hogere Ta / Tr?jaari schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:11:
[...]
De frequentie gaat omhoog bij Tb onder -4oC.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 26-02-2018 10:24 ]
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.