Wat is het 'probleem' wat je op zou willen lossen ? Vermogen wordt bepaald door flow en deltaT. Flow verlagen en een evenredige stijging van de deltaT levert nl. exact hetzelfde vermogen op. Alleen een Shift van 1 of 2 of nog meer zal de Ta verhogen.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:24:
[...]
Ik heb nu pompstand verlaagd van 4 naar 2 om de delta wat te vergroten. Wellicht dan wat meer vermogen en hogere Ta / Tr?
Verwijderd
Bedankt voor je reactie, het is misschien wel en algemene vraag. Mijn situatie is nu dat ik geen gas heb, maar een w/w wp . Alleen het was een van de eerste projecten, en Eneco wil het project niet meer beheren. Collectief wil men het water wp project door een andere beheerder laten onderhouden. Ik sta nu dus voor een vrije keuze of collectief water wp of zelfstandig l/w wp. Wat ik nu gelezen heb op de Forum zou een l/w pomp een reële optie zijn voor mij, belangrijk is natuurlijk of het l/w systeem nu ook goed blijft functioneren bij deze temperaturen. Afwegingen voor mij zijn continuïteit bij lagen buiten temperaturen en het nieuwe financiële voorstel van de nieuwe beheerder voor het w/w systeem. Het project was een van de eerste wijken die Co2 neutraal moesten zijn, dus geen gas maar wp met collectief waternet. gr Berryjaari schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:07:
[...]
deze vraag is wel heel erg algemeen.
Wat is je eigen situatie (hoeveel gas?) en ik neem aan dat je iets gelijkwaardigs in L/W WP wilt zien om een indruk te krijgen?
Mijn electriciteitsverbuik van gisteren was 20 kWh (tussen 03:00 en 09:00 uit op de timer). Output 84,7 kWhthermisch
[afbeelding]
De L/W warmtepompen blijven prima functioneren met deze nog vrij milde wintertemperaturen. Doorgaans worden ze berekend op -15 of -20 graden buitentemperaturen, dat ze dat nog aankunnen. Dat blijkt dan ook in de praktijk, bijvoorbeeld bij mij: nu heel weinig moeite om alles warm te houden en ook om warm te krijgen na een paar graden nachtverlaging. Je kunt beter deze vraag nog eens stellen als het -20 is. Maar waarschijnlijk maken we dat niet meer mee met onze slappe winters tegenwoordig...
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ah Ok, welk merk is dat? Ben wel toe aan gezuiverde lucht hier in Barneveld.reneeke1970 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:39:
[...]
Ik heb van die gefilterde kasten hangen die buitenlucht naar binnen zuigen. Je hoort ze ook haast niet. Weet je wat ik bedoel anders ga ik de naam zoeken?
Een L/W WP gaat prima bij dit soort weersomstandigheden. Mist bij 0oC is nog wel erger voor L/W dan deze droge vrieslucht.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:47:
[...]
Bedankt voor je reactie, het is misschien wel en algemene vraag. Mijn situatie is nu dat ik geen gas heb, maar een w/w wp . Alleen het was een van de eerste projecten, en Eneco wil het project niet meer beheren. Collectief wil men het water wp project door een andere beheerder laten onderhouden. Ik sta nu dus voor een vrije keuze of collectief water wp of zelfstandig l/w wp. Wat ik nu gelezen heb op de Forum zou een l/w pomp een reële optie zijn voor mij, belangrijk is natuurlijk of het l/w systeem nu ook goed blijft functioneren bij deze temperaturen. Afwegingen voor mij zijn continuïteit bij lagen buiten temperaturen en het nieuwe financiële voorstel van de nieuwe beheerder voor het w/w systeem. Het project was een van de eerste wijken die Co2 neutraal moesten zijn, dus geen gas maar wp met collectief waternet. gr Berry
Ik neem aan dat je de capaciteit van je oude W/W weet. Je kunt volgens mij dan eenvoudig deze capaciteit in L/W nemen (specificaties bij -10oC en de Ta van je verwarmingssysteem).
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Verwijderd
@Verwijderd Ik ben wel erg benieuwd naar je verbruik en daarmee samenhangende kosten voor zo'n project.
Deze week gaan we wel naar een gevoelstemperatuur van -17. Dat zal een interessante testcase worden. Want ik heb gemerkt dat de wind toch wel een grote invloed heeft op de afkoeling van het huis.Jan Treur schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:57:
De L/W warmtepompen blijven prima functioneren met deze nog vrij milde wintertemperaturen. Doorgaans worden ze berekend op -15 of -20 graden buitentemperaturen, dat ze dat nog aankunnen. Dat blijkt dan ook in de praktijk, bijvoorbeeld bij mij: nu heel weinig moeite om alles warm te houden en ook om warm te krijgen na een paar graden nachtverlaging. Je kunt beter deze vraag nog eens stellen als het -20 is. Maar waarschijnlijk maken we dat niet meer mee met onze slappe winters tegenwoordig...
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dat vind ik persoonlijk wel idioot bij deze temperaturen, ramen openhouden 's nachts. Dat kost me toch een lieve sloot aan energie. Wat is de temperatuur dan binnen 's morgens op die kamers? Toen ik gistermiddag een tweetal uurtjes de ramen open had op een slaapkamer was het nog maar 11 graden binnen op die kamer en dat vind ik al extreem laag. En toen was het +3 buiten.blauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:30:
Mijn 5KW Pana heeft het ook zwaar bij -5. Gisteren hele dag plankgas gedraaid en lekker warm in huis. Vanmorgen 52Hz bij 1800 watt. gasketel parallel bijgezet, want hij kreeg het huis niet meer warm. We doen niet met opzet aan nachtverlaging, maar doordat boven op drie slaapkamers ramen openstaan 's nachts, kan de Pana het niet bijbenen en koelt het huis af. Wanneer dan 's morgens de ramen dichtgaan, maar alle binnendeuren open komt er zo veel kou naar beneden dat het te lang duurt voordat de Pana het weer op temperatuur heeft. Toch eens op zoek naar een oplossing voor deze wens naar frisse lucht.
[...]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Volgens mij is daar veel discussie over. Er is geen gevoelstemperatuur voor een huis, misschien tenzij het huis heel nat is en gaat drogen, maar dat is geen normale situatie. Het hangt uiteindelijk vooral af van de kierdichtheid. Laat je een storm door je huis trekken, dan gaat de afkoeling inderdaad veel sneller.psy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:11:
Deze week gaan we wel naar een gevoelstemperatuur van -17. Dat zal een interessante testcase worden. Want ik heb gemerkt dat de wind toch wel een grote invloed heeft op de afkoeling van het huis.
[ Voor 32% gewijzigd door Jan Treur op 26-02-2018 11:16 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
@Jan Treur nee de term gevoelstemperatuur heeft betrekking op mensen en het gevoel op de huid, maar als het hard waait kan het huis ook meer warmte afgeven aan de buitenlucht dus meer afkoeling. Ik merk het gewoon aan het verbruik van de warmtepomp. En mijn huis is kierdicht. Wel nog geen spouwisolatie en vrijstaand, dus het effect zal bij mij wel groter zijn.
Verwijderd
De ervaren temperatuur en daarmee het warmteverlies als gevolg van zon en wind is voor een huis volgens mij niet principieel anders dan voor een mens of ander object.Jan Treur schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:15:
[...]
Volgens mij is daar veel discussie over. Er is geen gevoelstemperatuur voor een huis, misschien tenzij het huis heel nat is en gaat drogen, maar dat is geen normale situatie. Het hangt uiteindelijk vooral af van de kierdichtheid. Laat je een storm door je huis trekken, dan gaat de afkoeling inderdaad veel sneller.
Ja, dan trekt de storm via de ventilatiegaten door de spouw, en helpt die dus niet mee aan isolatie.
Dat een huis meer warmte afgeeft aan bewegende buitenlucht dan aan stilstaande is volgens mij het hoofdpunt van een openstaande discussie over deze materie.
Dat een huis meer warmte afgeeft aan bewegende buitenlucht dan aan stilstaande is volgens mij het hoofdpunt van een openstaande discussie over deze materie.
Verwijderd
Wat is het gevolg van het monteren van dbe's op een radiator ?Jan Treur schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:21:
Ja, dan trekt de storm via de ventilatiegaten door de spouw, en helpt die dus niet mee aan isolatie.
Niet echt een probleem maar ik kom capaciteit tekort met dit weer en probeer te optimaliseren. Zie max 44Hz en 1350 watt bij Tb -3 en Ta max 35. Deze zomer wil ik de 5Kw vervangen voor een 9Kw en de 5 verkopen.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:40:
[...]
Wat is het 'probleem' wat je op zou willen lossen ? Vermogen wordt bepaald door flow en deltaT. Flow verlagen en een evenredige stijging van de deltaT levert nl. exact hetzelfde vermogen op. Alleen een Shift van 1 of 2 of nog meer zal de Ta verhogen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Verwijderd
Verbruik is ongeveer 7000 kwh pj (4 persoonshuishouden, huis van 500m3). kosten zijn vastrecht van het collectieve systeem en de wp 60 permaand.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:08:
@Verwijderd Ik ben wel erg benieuwd naar je verbruik en daarmee samenhangende kosten voor zo'n project.
WP zijn 17 jaar oud en het collectieve systeem moet een update/revisie. Vraag we wel af of W/W systemen nog wel van deze tijd zijn of is het ingehaald door de techniek van L/W systemen.
mvgr Berry
Verwijderd
Volgens mij denk je alleen maar dat je capaciteit te kort komt. Je flow en deltaT geven niet aan dat je een capaciteitsprobleem hebt.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:23:
[...]
Niet echt een probleem maar ik kom capaciteit tekort met dit weer en probeer te optimaliseren. Zie max 44Hz en 1350 watt bij Tb -3 en Ta max 35. Deze zomer wil ik de 5Kw vervangen voor een 9Kw en de 5 verkopen.
Geef maar een seintje als je 'm wilt verkopen ben mogelijk wel geinteresseerd.
Ja, idioot inderdaad, maar als je gewend bent zo te slapen is met ramen dicht slapen best een benauwd gevoel. Het ligt niet aan mijn huis, wij doen het overal zo. Dat het veel energie kost heb ik natuurlijk altijd wel kunnen bedenken, maar nu ervaar ik het direct en dat is toch echt wat anders. Ik ga natuurlijk niet zo maar toegeven dat ik een te kleine wp heb gekocht.
Na de vorige koude periode ben ik al flink met tochtstrip bezig geweest, wat aanzienlijk heeft geholpen. Nu het nacht-vraagstuk nog. Voorlopig denk ik aan: kleiner kiertje mogelijk maken, ramen staan nu vrij ver open als ze op het 'eerste gaatje' staan + van die tochtborstels onder de kamerdeuren.
@Verwijderd Gisteren in 24 uur 35 kw verstookt met 5kw pana. Dat is bijna 1500 watt continue. Meer zit er echt niet in.
@Verwijderd Gisteren in 24 uur 35 kw verstookt met 5kw pana. Dat is bijna 1500 watt continue. Meer zit er echt niet in.
psy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:15:
[...]
Dat vind ik persoonlijk wel idioot bij deze temperaturen, ramen openhouden 's nachts. Dat kost me toch een lieve sloot aan energie. Wat is de temperatuur dan binnen 's morgens op die kamers? Toen ik gistermiddag een tweetal uurtjes de ramen open had op een slaapkamer was het nog maar 11 graden binnen op die kamer en dat vind ik al extreem laag. En toen was het +3 buiten.
[ Voor 5% gewijzigd door blauwemac op 26-02-2018 11:34 ]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Verwijderd
7000 * 0.18 = 1260 + 720 = 1980.00 !!!!!Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:23:
[...]
Verbruik is ongeveer 7000 kwh pj (4 persoonshuishouden, huis van 500m3). kosten zijn vastrecht van het collectieve systeem en de wp 60 permaand.
WP zijn 17 jaar oud en het collectieve systeem moet een update/revisie. Vraag we wel af of W/W systemen nog wel van deze tijd zijn of is het ingehaald door de techniek van L/W systemen.
mvgr Berry
Dat is waanzinnig veel lijkt me.
@blauwemac of van die kleine roostertjes bovenin de ramen? Mijn aannemer kwam daar mee dat je ramen daarmee ook achteraf kon uitrusten. Ik heb het niet gedaan omdat het mij te duur leek.
Wind doet zeker veel met afkoeling van de woning, vergelijk het met een kopje hete koffie die buiten in de wind staat, is binnen no-time afgekoeld.Jan Treur schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:15:
[...]
Volgens mij is daar veel discussie over. Er is geen gevoelstemperatuur voor een huis, misschien tenzij het huis heel nat is en gaat drogen, maar dat is geen normale situatie. Het hangt uiteindelijk vooral af van de kierdichtheid. Laat je een storm door je huis trekken, dan gaat de afkoeling inderdaad veel sneller.
In de voertuigtechniek gebruiken ze niet voor niets "geforceerde luchtkoeling".
Bij mijn woning kan ik het erg goed merken als het hard waait, dan is het warmteverlies aanmerkelijk groter.
Mooi, die 60 per maand als huur voor een apparaat wat na 17 jaar toch wel als afgeschreven mag worden beschouwdVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:23:
[...]
Verbruik is ongeveer 7000 kwh pj (4 persoonshuishouden, huis van 500m3). kosten zijn vastrecht van het collectieve systeem en de wp 60 permaand.
mvgr Berry
Laat me raden, je mag in de nieuwe opzet ook gaan betalen voor de GigaJoules die je uit de bron gaat verbruiken?
Pfff vastrecht voor "warmte". Het was voor ons ook één van de hoofdredenen dat we weg wilden uit ons oude huis. Geen leveringskeuze, en hoog vastrecht (wat vaak ook nog eens jaarlijks verhoogd werd). Was wel normale stadsverwarming.
Zo, Techneco is geweest en heeft de weerstand vervangen en de firmware geupdate!
De monteur heeft de B8 gewoon zo laten staan, al had dat wel beroerde gevolgen voor de efficiëntie... Wat is nu wijsheid? Mijn doel is zo min mogelijk gas, dan kan ik de Elga toch het beste tot in het oneindige door laten draaien? En zijn er nog bepaalde parameters die ik nu aan zou moeten gaan passen in de HCTM?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Kun je niet beter je afgifte wijzigen?Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:23:
[...]
Niet echt een probleem maar ik kom capaciteit tekort met dit weer en probeer te optimaliseren. Zie max 44Hz en 1350 watt bij Tb -3 en Ta max 35. Deze zomer wil ik de 5Kw vervangen voor een 9Kw en de 5 verkopen.
Je wilt van 5 naar 9 kW, met wat voor doel?
Ipv met 35 met 45 graden te gaan verwarmen?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Zolang de COP>2.6 is en je de kWh'tjes moet inkopen maakt het qua kosten niet uit als bonus heb je dan 0 CO2 uitstoot.Aziraphale schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:53:
Zo, Techneco is geweest en heeft de weerstand vervangen en de firmware geupdate!De monteur heeft de B8 gewoon zo laten staan, al had dat wel beroerde gevolgen voor de efficiëntie... Wat is nu wijsheid? Mijn doel is zo min mogelijk gas, dan kan ik de Elga toch het beste tot in het oneindige door laten draaien? En zijn er nog bepaalde parameters die ik nu aan zou moeten gaan passen in de HCTM?
Tot -7 dus @ w35Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:01:
[...]
Zolang de COP>2.6 is en je de kWh'tjes moet inkopen maakt het qua kosten niet uit als bonus heb je dan 0 CO2 uitstoot.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Met een thermisch vermogen van 2,4kW lijkt het mij dat je niet zo heel veel warm kunt houden bij -7
En warm houden wil misschien nog (een klein beetje) maar opwarmen kun je wel helemaal vergeten.
Alhoewel, alle kleine beetjes helpen, maar de Elga lijkt mij nu niet echt geschikt om bij -7 te gaan verwarmen.
Alhoewel, alle kleine beetjes helpen, maar de Elga lijkt mij nu niet echt geschikt om bij -7 te gaan verwarmen.
[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2018 12:12 ]
Klopt.. ligt aan je warmteverlies natuurlijk.Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:12:
Met een thermisch vermogen van 2,4kW lijkt het mij dat je niet zo heel veel warm kunt houden bij -7En warm houden wil misschien nog (een klein beetje) maar opwarmen kun je wel helemaal vergeten.
Met de plofketel was ik op de koudste dagen even uit mn hoofd ±6,5m3 gas kwijt.
Laten we er 7 van maken en met 9kw per m3 rekenen.
7m3*9kw warmte = 63 / 24 uur = 2,625kw per uur nodig.
Nu is het natuurlijk nooit een hele dag -7...
En mijn aanvoer ligt een stukje lager dan 35.
Maargoed er zullen temperaturen zijn waarbij ik t niet meer warm houd met de ELGA.
Misschien aankomende donderdag?
Heb je tocht test gedaan?psy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:11:
[...]Deze week gaan we wel naar een gevoelstemperatuur van -17. Dat zal een interessante testcase worden. Want ik heb gemerkt dat de wind toch wel een grote invloed heeft op de afkoeling van het huis.
Al je kieren veroorzaken gigantische lekken'
Beetje band hier en daar kan je veel opleveren.
Of heb je het over invloed op je WP?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Verwijderd
Die hibernation als im het goed begrijp is dat een beveiliging. Als je hier last van krijgt is resetten de enige optie of heeft techneco nog opties ??Tomexergie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 06:56:
[...]
Mijn Elga is toch wel een beetje van streek. We zijn 24 uur weggeweest, thermostaat op 16C gezet, en zie, een hybernation opnieuw. Elgaatje kwam niet meer boven de 500W. Het bekende recept toegepast, aan/uit gezet en Elga weer op 1000W, maar zakte gedurende de nacht naar 400W, heel geleidelijk. De buitentemperatuur hier -5C, dus niet extreem laag. Het is toch een instellingskwestie denk ik. De ketel thermostaat wat hoger zetten misschien (50C nu).
Hier geen defrosten.
Ik hou het er zeker niet warm mee en laat hem voornamelijk aan staan om te kijken wat er gebeurt en iedere niet verstookte liter gas er 1 is. Qua cop heb ik met mijn radiatoren ook geen hele grootse verwachtingen.Daannn1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:16:
[...]
Klopt.. ligt aan je warmteverlies natuurlijk.
Met de plofketel was ik op de koudste dagen even uit mn hoofd ±6,5m3 gas kwijt.
Laten we er 7 van maken en met 9kw per m3 rekenen.
7m3*9kw warmte = 63 / 24 uur = 2,625kw per uur nodig.
Nu is het natuurlijk nooit een hele dag -7...
En mijn aanvoer ligt een stukje lager dan 35.
Maargoed er zullen temperaturen zijn waarbij ik t niet meer warm houd met de ELGA.
Misschien aankomende donderdag?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Even een "vraag me af"-moment: hebben alle warmtepompen eigenlijk standaard NZ-keur? Oftewel, kunnen ze gebruikt worden als naverwarming en tegen welke temp?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
@kmf met een warmtepomp heb je altijd een voorraad warm water. Van naverwarmen door de warmtepomp is dus geen sprake.
De zonneboiler zelf kan als boiler voor de warmtepomp werken of de warmtepomp-boiler hotfillen.
Elke boiler mag met warm water gevuld worden
De zonneboiler zelf kan als boiler voor de warmtepomp werken of de warmtepomp-boiler hotfillen.
Elke boiler mag met warm water gevuld worden
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat ik capaciteit tekort kom is wel zeker. Grote vrijstaande villa met radiatoren en een Pana 5 Kw. Met deze buitentemperatuur kom ik niet verder dan Ta 35 en heb zeker 39 nodig. Verder doet de bivalente Pana het top tot een Tb van 0 graden. Is pas sinds augustus in gebruik en moet dus wachten tot juli 2018 voordat ik hem vervang ivm de subsidieregels. Doe maar een voorstel via DMVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:30:
[...]
Volgens mij denk je alleen maar dat je capaciteit te kort komt. Je flow en deltaT geven niet aan dat je een capaciteitsprobleem hebt.
Geef maar een seintje als je 'm wilt verkopen ben mogelijk wel geinteresseerd.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Verwijderd
klopt +/- 200 euro pm voor stroom en vastrecht. we hebben geen gas kostenVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:33:
[...]
7000 * 0.18 = 1260 + 720 = 1980.00 !!!!!
Dat is waanzinnig veel lijkt me.
Als de vastrecht kosten verder gaan stijgen dan is voor mij een l/w wp met zonnecellen op het dak een betere optie voor een 0% woning. Die heb ik dan na +/- 6 jaar uit /-\o
Verwijderd
Als je een deltaT van 5 hebt kan het kloppen wat je zegt, met een deltaT van 2 a 3 kun je naar je een hogere Ta als het goed is.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:21:
[...]
Dat ik capaciteit tekort kom is wel zeker. Grote vrijstaande villa met radiatoren en een Pana 5 Kw. Met deze buitentemperatuur kom ik niet verder dan Ta 35 en heb zeker 39 nodig. Verder doet de bivalente Pana het top tot een Tb van 0 graden. Is pas sinds augustus in gebruik en moet dus wachten tot juli 2018 voordat ik hem vervang ivm de subsidieregels. Doe maar een voorstel via DM
EDIT:
Onder voorwaarde dat de flow op ongeveer 900l/h, de standaardwaarde bij pompstand 2 staat.
EDIT:
Je kunt ook je verwarmingscircuit in 2en delen en er een 2e WP, met nogmaals subsidie, bij aansluiten.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2018 13:32 ]
Verwijderd
Sowieso, ik zou het aanbod voor dat vastrecht niet eens afwachten, met die bedragen die jij betaald is het zo terug verdiend.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:23:
[...]
klopt +/- 200 euro pm voor stroom en vastrecht. we hebben geen gas kosten![]()
Als de vastrecht kosten verder gaan stijgen dan is voor mij een l/w wp met zonnecellen op het dak een betere optie voor een 0% woning. Die heb ik dan na +/- 6 jaar uit /-\o
Waar moet hij het extra vermogen vandaan halen als hij al vol gas draait dan om dit te verhogen? Flow heb ik genoeg met 28mm overal en staat nu op 2. Zie voorgaandeVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:24:
[...]
Als je een deltaT van 5 hebt kan het kloppen wat je zegt, met een deltaT van 2 a 3 kun je naar je een hogere Ta als het goed is.
EDIT:
Onder voorwaarde dat de flow op ongeveer 900l/h, de standaardwaarde bij pompstand 2 staat.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 26-02-2018 13:33 ]
Overweeg ik ook maar liever 1x9kw op dezelfde aansluitingen. Drager geschikt tot 250kg in een uurtje gepiept :-)Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:24:
[...]
Als je een deltaT van 5 hebt kan het kloppen wat je zegt, met een deltaT van 2 a 3 kun je naar je een hogere Ta als het goed is.
EDIT:
EDIT:
Je kunt ook je verwarmingscircuit in 2en delen en er een 2e WP, met nogmaals subsidie, bij aansluiten.
Verwijderd
Jouw aanname is dat je WP al 5kW levert.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:32:
[...]
Waar moet hij het extra vermogen vandaan halen als hij al vol gas draait dan om dit te verhogen? Flow heb ik genoeg met 28mm overal
Volgens deze berekening levert de WP 5kW bij een Ta van 39 en een Tr van 34.25.

EDIT:
Als je flow onevenredig hoog zou zijn 1420 ipv de veronderstelde 900 ziet het er anders uit nl.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2018 13:46 ]
Bijna goedVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:37:
[...]
Jouw aanname is dat je WP al 5kW levert.
Volgens deze berekening levert de WP 5kW bij een Ta van 39 en een Tr van 34.25. [afbeelding]
Verwijderd
Dan verlaag je de flow, dan gaat de Ta omhoog.Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:40:
[...]
Bijna goedHij levert 5KW bij een Dt van 4,96, dat kan ook Ta 28, Tr 23,04 zijn. Als de Tr niet omhoog gaat vanwege de hoeveelheid afgifte blijft de Ta "steken" op 28 graden, dan kun je de flow wel verdubbelen, maar daar zal de Ta niet van verhogen
Enigste oplossing is meer vermogen.
EDIT:
Zo lang hij geen grotere deltaT heeft dan 2 a 3 is er althans voorlopig geen reden om aan te nemen dat hij aan zijn max zit.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2018 13:49 ]
Maar daar heb je toch niets aan. Bij lagere flow gaat Ta omhoog maar Tr naar beneden. Per saldo blijft gelden: max vermogen = max vermogen. Mooie 9KW plaatsen, ga ik misschien ook wel doen deze zomer.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Die van jou zit aardig aan de max, maar die van @Carboy54 niet.....blauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:52:
Maar daar heb je toch niets aan. Bij lagere flow gaat Ta omhoog maar Tr naar beneden. Per saldo blijft gelden: max vermogen = max vermogen. Mooie 9KW plaatsen, ga ik misschien ook wel doen deze zomer.
1 PVoutput . Dongen NB
Er is alle reden om aan te nemen dat hij aan zijn max zit.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:44:
[...]
Dan verlaag je de flow, dan gaat de Ta omhoog.
EDIT:
Zo lang hij geen grotere deltaT heeft dan 2 a 3 is er althans voorlopig geen reden om aan te nemen dat hij aan zijn max zit.
Hij geeft aan elektrisch 1350Watt te verbruiken. Als dit max vermogen zou zijn dan heeft hij een COP van 3,70, wat toch heel goed zou kunnen met temperaturen van rond 0 met een Panasonic
Dus het maakt niet uit wat je doet met de flow, het afgegeven vermogen (5KW) zal er niet meer van worden.
Verwijderd
Op basis van wat gaat de Tr omlaag ? Alleen als max vermogen inderdaad max vermogen is, dat is nu net de vraag. Gezien zijn kleine deltaT ga ik er vanuit dat dat niet het geval is, hij zou dan wel een heel hoge flow moeten hebben ruim 50% hoger dan de standaard waarde.blauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:52:
Dat zou goed kunnen vandaar dat ik van 4 naar 2 ben gegaan vanmorgen. Zie de aanvang van deze discussieVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:57:
[...]
Op basis van wat gaat de Tr omlaag ? Alleen als max vermogen inderdaad max vermogen is, dat is nu net de vraag. Gezien zijn kleine deltaT ga ik er vanuit dat dat niet het geval is, hij zou dan wel een heel hoge flow moeten hebben ruim 50% hoger dan de standaard waarde.
Ik heb 5 grote radiatoren + kleinere met 28 mm en daarna 2x22mm op verdelers dus flow genoeg volgens mij.
Verwijderd
Ik had vannacht tussen 6:00 en 7:00 een uurverbuik van 1550Wh en ergens vandaag zag ik ook voor een Panasonic 1800Wh voorbijkomen. Ruimte genoeg lijkt me.Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:56:
[...]
Er is alle reden om aan te nemen dat hij aan zijn max zit.
Hij geeft aan elektrisch 1350Watt te verbruiken. Als dit max vermogen zou zijn dan heeft hij een COP van 3,70, wat toch heel goed zou kunnen met temperaturen van rond 0 met een Panasonic
Dus het maakt niet uit wat je doet met de flow, het afgegeven vermogen (5KW) zal er niet meer van worden.
Bij welke Tb? Ik zet nu enkele radiatoren dicht om te kijken wat er gebeurd. Als het dan beter gaat is de conclusie capaciteit juist toch?Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:00:
[...]
Ik had vannacht tussen 6:00 en 7:00 een uurverbuik van 1550Wh en ergens vandaag zag ik ook voor een Panasonic 1800Wh voorbijkomen. Ruimte genoeg lijkt me.
[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 26-02-2018 14:03 ]
Zo halverwege het jaar gaan ze beginnen met de bouw van onze nieuwbouwwoning. Zoals gebruikelijk hier in Groningen is nieuwbouw gasloos. Dat betekent dus een lucht/water warmtepomp. Komend van een matig geïsoleerde jaren 30 woning en met een persoonlijke interesse in energiebesparing hebben we besloten om de woning nog iets zuiniger te krijgen dan dat het huis standaard is (project woning, geen vrije kavel).
Onze bouwer geeft aan de woning met een Daikin Altherma LT 8kW warmtepomp te leveren. Heeft iemand hier (positieve) ervaringen met deze L/W warmtepomp? Hier zit een boilervat van 180 liter bij, is dit genoeg voor een gezin van 4? Daarnaast is de buitenunit volgens tekening geplaatst aan de achterkant van de schuur, terwijl de binnenunit op de 2e verdieping staat. Naar schatting ongeveer 8 meter leiding nodig om dit te overbruggen. Enig idee wat voor impact heeft dit op de efficiëntie van het apparaat? Het lijkt me logisch dat een korte afstand tussen binnen en buitenunit beter is ivm verliezen van warmte van het koudemiddel. Wat de impact is vind ik wel lastig om in te schatten.
Daarnaast wordt mechanische ventilatie ingebouwd door de bouwer, echter is dit geen D-systeem met WTW, maar een C(+) welke vraaggestuurd is. Nu zie ik dat bijvoorbeeld Duco ook een C systeem heeft met WTW. Deze kan toegepast worden om warmte weer in het centrale verwarmingssysteem te krijgen. Is dit goed te combineren met bovenstaande WP?
Onze bouwer geeft aan de woning met een Daikin Altherma LT 8kW warmtepomp te leveren. Heeft iemand hier (positieve) ervaringen met deze L/W warmtepomp? Hier zit een boilervat van 180 liter bij, is dit genoeg voor een gezin van 4? Daarnaast is de buitenunit volgens tekening geplaatst aan de achterkant van de schuur, terwijl de binnenunit op de 2e verdieping staat. Naar schatting ongeveer 8 meter leiding nodig om dit te overbruggen. Enig idee wat voor impact heeft dit op de efficiëntie van het apparaat? Het lijkt me logisch dat een korte afstand tussen binnen en buitenunit beter is ivm verliezen van warmte van het koudemiddel. Wat de impact is vind ik wel lastig om in te schatten.
Daarnaast wordt mechanische ventilatie ingebouwd door de bouwer, echter is dit geen D-systeem met WTW, maar een C(+) welke vraaggestuurd is. Nu zie ik dat bijvoorbeeld Duco ook een C systeem heeft met WTW. Deze kan toegepast worden om warmte weer in het centrale verwarmingssysteem te krijgen. Is dit goed te combineren met bovenstaande WP?
Verwijderd
Om te checken of dat inderdaad ruim 50% hoger is dan 'normaal', dan kun je even kijken wat er gebeurd als je stand 1 even probeert. Dan weten we in ieder geval meer.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:00:
[...]
Dat zou goed kunnen vandaar dat ik van 4 naar 2 ben gegaan vanmorgen. Zie de aanvang van deze discussie
Ik heb 5 grote radiatoren + kleinere met 28 mm en daarna 2x22mm op verdelers dus flow genoeg volgens mij.
Verwijderd
Daar heb je gelijk in.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:27:
[...]
Sowieso, ik zou het aanbod voor dat vastrecht niet eens afwachten, met die bedragen die jij betaald is het zo terug verdiend.
Zit alleen met mijn sociale gevoel, het was een collectief systeem. Situatie is wel zo dat Eneco er uit stapt, omdat ze te weinig winst maken en de gemeente passief mee kijkt. m.a.w. ze het een feestje maken van de bewoners zelf, moet wel zeggen dat een aantal bewoners het wel goed opgepakt hebben met een project groep. Nadeel is alleen dat men de oude situatie wil continueren, dat betekent upgrade van het huidige collectieve systeem en iedereen een nieuwe w/w wp, kosten zouden +/- 200 euro p/j omhoog gaan. Naar mijn in ziens is een l/w wp meer van deze tijd met minder overheads kosten, en ja 17 jaar geleden wat het een mooi concept
Verwijderd
Volgens RIVM meetstation -5.8C en gevoelsT -11C.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:01:
[...]
Bij welke Tb? Ik zet nu enkele radiatoren dicht om te kijken wat er gebeurd. Als het dan beter gaat is de conclusie capaciteit juist toch?
Laat alles open en set de pompstand even op 1 lijkt me een betere meet methode, je kunt natuurlijk ook alle 2, niet gelijktijdig uiteraard, proberen.
Verwijderd
Ik dacht dat Eneco zo'n groen/sociaal beleid wilde voeren, ja onder voorwaarde dat ...Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:06:
[...]
Daar heb je gelijk in.
Zit alleen met mijn sociale gevoel, het was een collectief systeem. Situatie is wel zo dat Eneco er uit stapt, omdat ze te weinig winst maken en de gemeente passief mee kijkt. m.a.w. ze het een feestje maken van de bewoners zelf, moet wel zeggen dat een aantal bewoners het wel goed opgepakt hebben met een project groep. Nadeel is alleen dat men de oude situatie wil continueren, dat betekent upgrade van het huidige collectieve systeem en iedereen een nieuwe w/w wp, kosten zouden +/- 200 euro p/j omhoog gaan. Naar mijn in ziens is een l/w wp meer van deze tijd met minder overheads kosten, en ja 17 jaar geleden wat het een mooi concept
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, als je als sponsor wilt optreden voor een project waar de beheerder van het project de revenuen van in zijn zak steekt moet je natuurlijk zelf bepalen.
Hij kan hem beter op stand 6 zetten, indien te hoog blijft delta t slechts één graad.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:06:
[...]
Volgens RIVM meetstation -5.8C en gevoelsT -11C.
Laat alles open en set de pompstand even op 1 lijkt me een betere meet methide, je kunt natuurlijk ook alle 2, niet gelijktijdig uiteraard, proberen.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat mij opvalt is het volgende:reneeke1970 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:11:
[...]
Hij kan hem beter op stand 6 zetten, indien te hoog blijft delta t slechts één graad.
Bij pompstand 4 Hz44 ( max ) 1350 watt en bij pompstand 2 Hz44 1200 watt terwijl Hz44 bij deze Tb vlgs mij het maximum is maar dus minder verbruik. Wat moet hiervan de conclusie zijn inzake de flow?
[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 26-02-2018 14:15 ]
Dat je flow te laag is, hij houd zich in.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:14:
[...]
Wat mij opvalt is het volgende:
Bij pompstand 4 Hz44 ( max ) 1350 watt en bij pompstand 2 Hz44 1200 watt terwijl Hz44 bij deze Tb vlgs mij het maximum is maar dus minder verbruik. Wat moet hiervan de conclusie zijn inzake de flow?
De temperatuur op afstandsbediening kan aardig afwijken hoor. Zet hem maar op 6
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
@Carboy54 Je rijdt met je auto en de motor draait 2500rpm. De ene keer v.d. berg af, de volgende keer op een vlakke weg en de derde keer heuvel op. Die 2500rpm zegt niets over het afgegeven vermogen.
Zal dat niet gewoon het verschil in COP zijnVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:00:
[...]
Ik had vannacht tussen 6:00 en 7:00 een uurverbuik van 1550Wh en ergens vandaag zag ik ook voor een Panasonic 1800Wh voorbijkomen. Ruimte genoeg lijkt me.
Volgens mij zoals @reneeke1970 aangeeft pompstand zo hoog mogelijk zetten. Baat het niet dan schaadt het niet
Normaal gesproken geeft een hogere flow een betere COP, maar hogere flow betekent ook dat de pomp harder moet werken, dus meer verbruik van de pomp, maar dat zal zeker geen 150Watt zijn.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:14:
[...]
Wat mij opvalt is het volgende:
Mijn ELGA haalt ook nooit meer dan ~940 watt terwijl hij 1040 zou moeten kunnen halen.
DT komt ook niet hoger dan 3.9 op vollast... heb de pompsnelheid eens iets omlaag gezet eens kijken wat dat brengt.
DT komt ook niet hoger dan 3.9 op vollast... heb de pompsnelheid eens iets omlaag gezet eens kijken wat dat brengt.
Verwijderd
@Grolsch @Carboy54 is op zoek naar Ta=39 volgens mij, nuttig of niet is even niet belangrijk, als je op 35 blijft steken, is de enige manier om daar te komen door de flow te minimaliseren. Zie het @maartenmoerman verhaal.
Ga ik proberen. Wat dan wel vreemd is dat ik bij Tb 4 pompstand 4 Ta 37 en alles open wel 1450 watt voorbij heb zien komen. Dus zelfde instelling hogere buiten temp en meer verbruik?Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:20:
[...]
Zal dat niet gewoon het verschil in COP zijn3.23 v.s. 2,77
Volgens mij zoals @reneeke1970 aangeeft pompstand zo hoog mogelijk zetten. Baat het niet dan schaadt het niet
[...]
Normaal gesproken geeft een hogere flow een betere COP, maar hogere flow betekent ook dat de pomp harder moet werken, dus meer verbruik van de pomp, maar dat zal zeker geen 150Watt zijn.
@Carboy54 Heb je geen flowmeter/warmtemeter? Bij mijn systeem geeft pompstand 1 al 1200 l/h. Ruim meer dan aanbevolen dus. Hij komt wel op 4.6 tot 4.8 Kw vermogen, dus dat klopt wel ongeveer met specs bij deze temp. Net als jij heb ik radiatoren, maar met minder dikke leidingen. Kans is dat jij ook hele hoge flow hebt en daarom lage delta T en dus lage Ta als het vermogen niet toerreikend is.
Stuur jij 1200 liter door je radiators?blauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:27:
@Carboy54 Heb je geen flowmeter/warmtemeter? Bij mijn systeem geeft pompstand 1 al 1200 l/h. Ruim meer dan aanbevolen dus. Hij komt wel op 4.6 tot 4.8 Kw vermogen, dus dat klopt wel ongeveer met specs bij deze temp. Net als jij heb ik radiatoren, maar met minder dikke leidingen. Kans is dat jij ook hele hoge flow hebt en daarom lage delta T en dus lage Ta als het vermogen niet toerreikend is.
1 PVoutput . Dongen NB
Als je een Ta waarde niet haalt ligt dat niet aan de flow maar aan te weinig vermogen, zie het @maartenmoerman verhaalVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:23:
@Grolsch @Carboy54 is op zoek naar Ta=39 volgens mij, nuttig of niet is even niet belangrijk, als je op 35 blijft steken, is de enige manier om daar te komen door de flow te minimaliseren. Zie het @maartenmoerman verhaal.
De flow verlagen is een "lapmiddel" wat geen oplossing geeft voor het daadwerkelijke probleem (te weinig vermogen).
@Carboy54 Wil geen Ta van 39, nee, hij wil zijn huis warm houden/krijgen, daarvoor heeft hij een Ta van 39 met een bepaalde flow nodig.
Hij kan ook wel de helft van z'n radiatoren dichtdraaien, dan wordt de Ta ook wel 39 graden, maar ik vermoed dat hij dit niet wil.
Ja een kamstrup maar die licht nog in de kastblauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:27:
Warmtepomp naar verdelers 28 mm staal. T stuk naar verdelers 2x 22mm. 4 grote radiatoren dubbelplaats ongeveer 0.90 x 1.00. ! Jaga 2 mtr. 1 design in badkamer met vloerverwarming, 3 kleine in slaapkamers en veel ingebouwde leidingen en slangen door de vloer. 2 x ventilatoren in de radiatoren werkt prima. Probleemloos tot ongeveer 0 graden bij 21 kamertemperatuur.
Wat ik me er van kan herinneren was de conclusie dat zijn WP te klein was, en hij heeft daarom een "Extra" WP erbij gekocht. Het resultaat van een te kleine WP was dat hij de gewenste Ta waardes niet haalde.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:33:
@Grolsch Jij leest wat anders in het @maartenmoerman verhaal dan ik.
Ook zat zijn hydraulische circuit nogal "wazig" in elkaar met meerdere pompen in serie, en ontbrak het aan isolatie in zijn woning.
Het gaat niet om Ta, het gaat om afgegeven vermogen wat bepaald wordt door Dt en flow. Ja, je kunt Ta laten stijgen door de flow te verlagen, maar daar bereik je niets mee, je krijgt er niet meer vermogen van.
Bovenstaande gaat natuurlijk alleen maar op als de WP daadwerkelijk op vol vermogen draait, wat dus volgens mij zo maar zou kunnen snel gerekend met de elektrische vermogens, huidige buitentemperaturen en de daarbij behorende COP waarden.
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2018 14:39 ]
Zo halverwege het jaar gaan ze beginnen met de bouw van onze nieuwbouwwoning. Zoals gebruikelijk hier in Groningen is nieuwbouw gasloos. Dat betekent dus een lucht/water warmtepomp. Komend van een matig geïsoleerde jaren 30 woning en met een persoonlijke interesse in energiebesparing hebben we besloten om de woning nog iets zuiniger te krijgen dan dat het huis standaard is (project woning, geen vrije kavel).
Onze bouwer geeft aan de woning met een Daikin Altherma LT 8kW warmtepomp te leveren. Heeft iemand hier (positieve) ervaringen met deze L/W warmtepomp?
Persoonlijk geen ervaring, er zijn enkele tevreden Daikin gebruikers hier actief.
Hier zit een boilervat van 180 liter bij, is dit genoeg voor een gezin van 4?
Jazeker, boiler zal bij grote vraag ook tussentijds opnieuw opwarmen. Met een grotere boiler is het opwarmen minder vaak nodig.
Daarnaast is de buitenunit volgens tekening geplaatst aan de achterkant van de schuur, terwijl de binnenunit op de 2e verdieping staat. Naar schatting ongeveer 8 meter leiding nodig om dit te overbruggen. Enig idee wat voor impact heeft dit op de efficiëntie van het apparaat? Het lijkt me logisch dat een korte afstand tussen binnen en buitenunit beter is ivm verliezen van warmte van het koudemiddel. Wat de impact is vind ik wel lastig om in te schatten.
Is maar een klein verlies, 8 meter is niet bijzonder lang. Leidingen zijn geïsoleerd en komen waarschijnlijk grotendeels onder de grond ook nog in een mantelbuis te liggen?
Dit lijkt mij kapitaalvernietiging voor nieuwbouw, capaciteit is m.i. zeer beperkt. Is het echt niet mogelijk om voor een WTW-D te gaan? Ook veel fijner voor je comfort, of je moet van koude tocht langs je ramen houden? Aanpassing hoeft niet enorm groot te zijn: extra gevel/dakdoorvoer voor aanvoer van lucht, centrale inblaas in huis met bijvoorbeeld het Itho Qualityflow systeem.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Verwijderd
Eindconclusie te kleine WP klopt. In het begin kreeg hij zijn Ta niet omhoog, door het afgiftesysteem te beperken lukte dat uiteindelijk wel. De flow in zijn systeem is een drama ondanks max pompstand.Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:37:
[...]
Wat ik me er van kan herinneren was de conclusie dat zijn WP te klein was, en hij heeft daarom een "Extra" WP erbij gekocht. Het resultaat van een te kleine WP was dat hij de gewenste Ta waardes niet haalde.
Ook zat zijn hydraulische circuit nogal "wazig" in elkaar met meerdere pompen in serie, en ontbrak het aan isolatie in zijn woning.
Het gaat niet om Ta, het gaat om afgegeven vermogen wat bepaald wordt door Dt en flow. Ja, je kunt Ta laten stijgen door de flow te verlagen, maar daar bereik je niets mee, je krijgt er niet meer vermogen van.
Bovenstaande gaat natuurlijk alleen maar op als de WP daadwerkelijk op vol vermogen draait, wat dus volgens mij zo maar zou kunnen snel gerekend met de elektrische vermogens, huidige buitentemperaturen en de daarbij behorende COP waarden.
EDIT:
Je hebt jaari's COP waardes van vanochtend voor een Pana 5kW gezien weliswaar met Ta2=27 en relatief dicht bij de kust maar toch ?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2018 14:47 ]
Goed om te horen dat het werk een aantal tevreden gebruikers heeftChris_82 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:38:
[...]
Persoonlijk geen ervaring, er zijn enkele tevreden Daikin gebruikers hier actief.
Dat 180 liter genoeg was, was ook mijn inschatting. Tussendoor opwarmen is inderdaad mogelijk, ik zou het systeem wel graag zo instellen dat het vullen+ verwarmen alleen plaats gaat vinden rond de middag ivm gunstigere COP en opbrengst zonnepanelen.Jazeker, boiler zal bij grote vraag ook tussentijds opnieuw opwarmen. Met een grotere boiler is het opwarmen minder vaak nodig.
Ok, info over specifieke isolatie van de leiding heb ik nog niet gekregen. Ik zal hier nog even achteraan gaan. Vanaf hoeveel meter zou dit wel een probleem kunnen worden? Is daar een algemene vuistregel voor?Is maar een klein verlies, 8 meter is niet bijzonder lang. Leidingen zijn geïsoleerd en komen waarschijnlijk grotendeels onder de grond ook nog in een mantelbuis te liggen?
Heb ik geprobeerd, bouwer wil niet te veel van zijn "standaar" afwijken. Nu hoeft het verschil in comfort niet enorm groot te zijn (systeem is vraaggestuurd) en tocht kun je minimaliseren door kleine beetjes lucht aan te zuigen over meerdere kozijnen. Echter ben ik het wel met je eens, een D systeem is beter... Maar aangezien dat geen optie is zat ik te denken om een C systeem met WTW voor te stellen. Echter dan moet dit wel voordeel opleveren natuurlijk ivm een WP. Of direct in het vloerverwarmingscircuit te pompen om temperatuurdaling door koude buitenlucht te compenseren.Dit lijkt mij kapitaalvernietiging, is het echt niet mogelijk om voor een WTW-D te gaan? Ook veel fijner voor je comfort, of je moet van koude tocht langs je ramen houden? Aanpassing hoeft niet enorm groot te zijn: extra geval/dakdoorvoer voor aanvoer van lucht, centrale inblaas in huis met bijvoorbeeld het Itho Qualityflow systeem.
Dus eigenlijk alles wat verkeerd kan gaan is daar verkeerd gegaanVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:41:
[...]
Eindconclusie te kleine WP klopt. In het begin kreeg hij zijn Ta niet omhoog, door het afgiftesysteem te beperken lukte dat uiteindelijk wel. De flow in zijn systeem is een drama ondanks max pompstand.
Nee, ik heb die cijfers niet gezien, maar een variatie in Tb van 5 graden en Ta van 10 graden geeft zo een variatie van 30 tot 50% op de COP. En de COP is ook nog eens een momentopname.EDIT:
Je hebt jaari's COP waardes van vanochtend voor een Pana 5kW gezien weliswaar met Ta2=27 en relatief dicht bij de kust maar toch ?
Een factor is Tb en een andere waardoor een hogere frequentie beschikbaar kan komen is de TadoelCarboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:54:
[...]
Vreemd ik zie nooit meer dan 44 Hz bij 1400 watt voorbijkomen. Wellicht heeft @Domba de oplossing van dit verschil van de 2 Pana 5 Kw's
Als ook dat er verschillen kunnen zitten tussen Pana's wat betreft de NTC temp sensors in de units
De pana is relatief tolerant als flow tot -15% van de adviesflow is, zonder je thermisch vermogen minder is.
Maar gaat wel wat inhouden als je >20% lager zit dan de adviesflow op de rechter zijkant van de unit, is mijn ervaring.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Niet te druk om maken, de systemen in het meetoverzicht op dit forum hebben soms nog wel meer lengte en behalen prima verbruikscijfers.jaapsander schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:52:
Ok, info over specifieke isolatie van de leiding heb ik nog niet gekregen. Ik zal hier nog even achteraan gaan. Vanaf hoeveel meter zou dit wel een probleem kunnen worden? Is daar een algemene vuistregel voor?
Wil niet of kan niet? C-systeem met WTW zal toch eerst alle warmte uit de woning moeten halen. Die COP van > 4 voor een VWTW is niet bijzonder (eigenlijk gewoon slecht). Typisch product om te profiteren van subsidie?Heb ik geprobeerd, bouwer wil niet te veel van zijn "standaar" afwijken. Nu hoeft het verschil in comfort niet enorm groot te zijn (systeem is vraaggestuurd) en tocht kun je minimaliseren door kleine beetjes lucht aan te zuigen over meerdere kozijnen. Echter ben ik het wel met je eens, een D systeem is beter... Maar aangezien dat geen optie is zat ik te denken om een C systeem met WTW voor te stellen. Echter dan moet dit wel voordeel opleveren natuurlijk ivm een WP. Of direct in het vloerverwarmingscircuit te pompen om temperatuurdaling door koude buitenlucht te compenseren.
In ieder geval vervelend, zo'n bouwer die zich star opstelt.
Verwijderd
Als die variaties er zouden zijn mogelijk wel, maar Nederland is maar een klein landje en zo groot zijn die verschillen niet.Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:02:
[...]
Dus eigenlijk alles wat verkeerd kan gaan is daar verkeerd gegaan1. Te Kleine WP, 2. geen gescheiden hydraulische circuits, 3. Slechte flow over het afgiftesysteem.
[...]
Nee, ik heb die cijfers niet gezien, maar een variatie in Tb van 5 graden en Ta van 10 graden geeft zo een variatie van 30 tot 50% op de COP. En de COP is ook nog eens een momentopname.
EDIT:
Tussen Twenthe en waar hij woont gisteren een verschil van 1.3C. Waarbij de gemiddelde windsnelheid bij hem 7.2m/s en in Twenthe 'slechts' 4/6m/s was.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2018 15:14 ]
Mijn Elga is door Techneco aangepast (Nieuwe NTC in de Toshiba). Aanvankelijk leek het erop dat het was opgelost, maar nu toch weer. Het kan ook komen vanwege de hoge aanvoertemperatuur (-5C buiten) veroorzaakt door bijstook met de CV ketel . Dus nog even afwachten.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:33:
[...]
Die hibernation als im het goed begrijp is dat een beveiliging. Als je hier last van krijgt is resetten de enige optie of heeft techneco nog opties ??
Verwijderd
praktijk situatie met het 180 liter water is. Dat de meeste gezinnen achterelkaar gaan douchen. Met een groot gezin moet iedereen goed op de tijd lettenjaapsander schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:52:
[...]
Goed om te horen dat het werk een aantal tevreden gebruikers heeft
[...]
Dat 180 liter genoeg was, was ook mijn inschatting. Tussendoor opwarmen is inderdaad mogelijk, ik zou het systeem wel graag zo instellen dat het vullen+ verwarmen alleen plaats gaat vinden rond de middag ivm gunstigere COP en opbrengst zonnepanelen.
[...]
Ok, info over specifieke isolatie van de leiding heb ik nog niet gekregen. Ik zal hier nog even achteraan gaan. Vanaf hoeveel meter zou dit wel een probleem kunnen worden? Is daar een algemene vuistregel voor?
[...]
Heb ik geprobeerd, bouwer wil niet te veel van zijn "standaar" afwijken. Nu hoeft het verschil in comfort niet enorm groot te zijn (systeem is vraaggestuurd) en tocht kun je minimaliseren door kleine beetjes lucht aan te zuigen over meerdere kozijnen. Echter ben ik het wel met je eens, een D systeem is beter... Maar aangezien dat geen optie is zat ik te denken om een C systeem met WTW voor te stellen. Echter dan moet dit wel voordeel opleveren natuurlijk ivm een WP. Of direct in het vloerverwarmingscircuit te pompen om temperatuurdaling door koude buitenlucht te compenseren.
Geeft het ook problemen als je twee warmtepompen op 1 buffervat aansluit.
De afgiftekant is voorzien van eigen pomp.
Haik
Dat zou wel moeten kunnen mits het een open verdeler is (elke warmtepomp zijn eigen flow kwijt kan), sterker met 2 warmtepompen lijkt mij dat de enigste juiste oplossingMister B schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:19:
Geeft het ook problemen als je twee warmtepompen op 1 buffervat aansluit.
Tom,Tomexergie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:07:
[...]
Mijn Elga is door Techneco aangepast (Nieuwe NTC in de Toshiba). Aanvankelijk leek het erop dat het was opgelost, maar nu toch weer. Het kan ook komen vanwege de hoge aanvoertemperatuur (-5C buiten) veroorzaakt door bijstook met de CV ketel . Dus nog even afwachten.
nieuwe weerstand "NTC simulator" in de binnenunit van de Elga toch op de Toshiba print?
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
@jaapsanderVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:14:
[...]
praktijk situatie met het 180 liter water is. Dat de meeste gezinnen achterelkaar gaan douchen. Met een groot gezin moet iedereen goed op de tijd letten. Tussen tijds opwaren of een grotere capaciteit kan wenselijk zijn.
Dat is helemaal waar.
Maar er zijn vele parameters om het systeem zo te optimaliseren dat iedereen tevreden zal zijn, zelfs met een 'kleinere' boiler:
- hogere watertemperatuur = relatief meer douchewater, lagere COP
- lagere watertemperatuur = relatief minder douchewater, snellere opwarming (hogere capaciteit WP bij lagere Ta), betere COP
- planning en bekend zijn met de werking, dus: korter douchen of even 10 min wachttijd tussendoor, nog beter spreiden 's ochtends en 's avonds
- mogelijk een combinatie met doorstroomverwarmer als trade-off voor benodigde ruimte, kosten, verbruik, ...
Mijn idee was om te beginnen met een lagere watertemperatuur en dit te compenseren met een douche WTW. Kunnen we altijd nog naar een hogere temp van het buffervat gaan indien nodig. Overigens zijn we op dit moment met z'n 3en (dochter is pas 10 maand) ik schets alleen een "worst case" scenario van over 10 jaar (worst case qua warmwater verbruik danChris_82 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:27:
[...]
@jaapsander
Dat is helemaal waar.
Maar er zijn vele parameters om het systeem zo te optimaliseren dat iedereen tevreden zal zijn, zelfs met een 'kleinere' boiler:
- hogere watertemperatuur = relatief meer douchewater, lagere COP
- lagere watertemperatuur = relatief minder douchewater, snellere opwarming (hogere capaciteit WP bij lagere Ta), betere COP
- planning en bekend zijn met de werking, dus: korter douchen of even 10 min wachttijd tussendoor, nog beter spreiden 's ochtends en 's avonds
- mogelijk een combinatie met doorstroomverwarmer als trade-off voor benodigde ruimte, kosten, verbruik, ...
Hij wil het niet, of hij het kan of niet weet ik niet. Wat bedoel je precies met de COP van >4 voor een VWTW? Dat die Ducobox niet zo efficient is t.o.v. andere type D systemen?Chris_82 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:03:
[...]
Niet te druk om maken, de systemen in het meetoverzicht op dit forum hebben soms nog wel meer lengte en behalen prima verbruikscijfers.
[...]
Wil niet of kan niet? C-systeem met WTW zal toch eerst alle warmte uit de woning moeten halen. Die COP van > 4 voor een VWTW is niet bijzonder (eigenlijk gewoon slecht). Typisch product om te profiteren van subsidie?
In ieder geval vervelend, zo'n bouwer die zich star opstelt.
[ Voor 30% gewijzigd door jaapsander op 26-02-2018 15:55 ]
klopt, wel Toshiba, maar op de print daarvan in de binnen unit.avandermeulen schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:25:
[...]
Tom,
nieuwe weerstand "NTC simulator" in de binnenunit van de Elga toch op de Toshiba print?
- Ja ik heb ervaring met een Daikin Altherma LT 16 kW (zoek eventueel mijn posts in dit topic door te zoeken op gebruiker).jaapsander schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:01:
De 8 kW is nog een met een halfhoge buitenunit maar technisch zal er verder weinig verschil zijn
- 180 liter weet ik niet, wij hebben de 260 liter variant met 4 personen en dit is ruim voldoende maar dat is ook sterk afhankelijk van persoonlijk gebruik natuurlijk.
- 8 meter is helemaal niets. Wij hebben iets van 25 meter. Efficiëncyverlies is te verwaarlozen. De Altherma's mogen als ik me niet vergis zelfs tot 40 meter (weet @Oxellaar wel)
Merci! dit soort info helpt me enormpsy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:07:
[...]
- Ja ik heb ervaring met een Daikin Altherma LT 16 kW (zoek eventueel mijn posts in dit topic door te zoeken op gebruiker).
De 8 kW is nog een met een halfhoge buitenunit maar technisch zal er verder weinig verschil zijn
- 180 liter weet ik niet, wij hebben de 260 liter variant met 4 personen en dit is ruim voldoende maar dat is ook sterk afhankelijk van persoonlijk gebruik natuurlijk.
- 8 meter is helemaal niets. Wij hebben iets van 25 meter. Efficiëncyverlies is te verwaarlozen. De Altherma's mogen als ik me niet vergis zelfs tot 40 meter (weet @Oxellaar wel)
Even een lichtelijk off-topic vraag. Iemand die weet hoe het zit met subsidies op investeringen in dit soort "upgrades" van nieuwbouwprojecten? En krijg je ook subsidie op de equipment die er standaard al bij zit (l/w WP enz)?
[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 26-02-2018 16:27 ]
Afgaande op de specs van die Duco WTW-warmtepomp ziet het er weinig bijzonder uit.jaapsander schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:50:
Mijn idee was om te beginnen met een lagere watertemperatuur en dit te compenseren met een douche WTW. Kunnen we altijd nog naar een hogere temp van het buffervat gaan indien nodig. Overigens zijn we op dit moment met z'n 3en (dochter is pas 10 maand) ik schets alleen een "worst case" scenario van over 10 jaar (worst case qua warmwater verbruik dan). Flexibel zijn qua tijden ben ik wel.
[...]
Hij wil het niet, of hij het kan of niet weet ik niet. Wat bedoel je precies met de COP van >4 voor een VWTW? Dat die Ducobox niet zo efficient is t.o.v. andere type D systemen?
Met vergelijkbare COP kan je L/W WP dat straks ook, zonder het complexer te maken dan nodig.
Een 'standaard' VWTW(-D) haalt vrijwel evenveel warmte uit de lucht met veel minder stroomverbruik. COP = 15-20 tov 4-5. Misschien kan het financieel uit vanwege de subsidie
Het lijkt me niet dat je een werkelijke energie besparing zult realiseren als je al een WP gaat installeren.
Hier een voorbeeld dat het goed kan gaan met SWW op lage temperatuur + DWTW bij mij thuis met enkele logées. Boiler al aardig afgekoeld vanwege verbruik de avond ervoor. Iets voor 9:00 begint een extra opwarmcyclus, die iets na 10:00 eindigt. Eco stand (laag) = 41 graden, 1x per dag naar 50 graden.
Sensoren onderin de boiler (T_boiler), paar meter voor de boiler na DWTW (T_DWTW) en een paar meter na de boiler (T_SWW).

Je moet wel even op de hoogteverschillen letten bij jouw type WP. Verticaal komt het veel nauwer. Bij mijn WP mag ik niet de binneneenheid twee verdiepingen hoger zetten dan de buiteneenheid. Horizontaal maakt inderdaad veel minder uit.jaapsander schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:21:
Merci! dit soort info helpt me enormook @Chris_82 Dan zal ik niet voorstellen om de binnenunit te verplaatsen naar een andere ruimte.
[ Voor 35% gewijzigd door Jan Treur op 26-02-2018 16:25 ]
De Elga loopt nu inderdaad langer door als ik de haard stook of als er zon-inval is. De vloer blijft dus langer warm, mooi! Ik was begonnen op stooklijn zes, maar heb hem nu naar zeven gezet. Dat geeft de Elga klaarblijkelijk iets meer rek waardoor hij langer blijft napruttelen.Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:28:
[...]
Binnen unit instellen op de weesrafhankelijke regeling en de honneywell thermostaat op weersafhankelijk zetten de juiste stooklijn kiezen ( 8 om te proberen is prima ) en de parameter ruimtecompensatie op 1.
Zolang je nu 1 temperatuur insteld en verder van de thermostaat afblijft zal de elga het helemaal zelf gaan proberen, zie je een vlammetje op de thermostaat dan is het goed fout, dan is de cv ketel aan het werk.
Goede tip, thx !
Er zijn geen kieren meer in de verwarmde schil. Dak is compleet vervangen, kieren van nieuwe dak naar niet helemaal-recht-liggende muurdelen zijn overal dichtgemaakt, plafonds zijn compleet vervangen, overal nieuw stucwerk.Dylantje2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:25:
[...]
Heb je tocht test gedaan?
Al je kieren veroorzaken gigantische lekken'
Beetje band hier en daar kan je veel opleveren.
Of heb je het over invloed op je WP?
Enige waar nog wind in de spouw kan, is op de (onverwarmde) zolder, door twee piepkleine ventilatiegaten welke de zolder "beluchten". Ik moet die nog gaan dichtmaken voor ze de spouw gaan isoleren anders komt daar al het EPS materiaal naar binnen zetten
Ventilatiegaten in de buitenmuur heb ik trouwens niet.
Ik bedoel meer je buiten ramen en deuren.psy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:57:
[...]Er zijn geen kieren meer in de verwarmde schil. Dak is compleet vervangen, kieren van nieuwe dak naar niet helemaal-recht-liggende muurdelen zijn overal dichtgemaakt, plafonds zijn compleet vervangen, overal nieuw stucwerk.
Enige waar nog wind in de spouw kan, is op de (onverwarmde) zolder, door twee piepkleine ventilatiegaten welke de zolder "beluchten". Ik moet die nog gaan dichtmaken voor ze de spouw gaan isoleren anders komt daar al het EPS materiaal naar binnen zetten![]()
Ventilatiegaten in de buitenmuur heb ik trouwens niet.
En je wandcontactdozen.
Onder binnen deuren
of wat bedoel je met de wind?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hoogteverschil mag 30 meter zijn voor de DaikinJan Treur schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:24:
[...]
Je moet wel even op de hoogteverschillen letten bij jouw type WP. Verticaal komt het veel nauwer. Bij mijn WP mag ik niet de binneneenheid twee verdiepingen hoger zetten dan de buiteneenheid. Horizontaal maakt inderdaad veel minder uit.

OK, dat is heel wat meer dan bij mijn WP, dus daar heb je niet gauw een probleem mee.
De wind buiten, meer wind = meer afkoeling van huis. Dat bedoel ik.Dylantje2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:59:
[...]
Ik bedoel meer je buiten ramen en deuren.
En je wandcontactdozen.
Onder binnen deuren
of wat bedoel je met de wind?
Als die 7000kWh/jr het elektrisch opgenomen vermogen is alleen voor de W/W WP dan is dat wel heel erg veel. Het is weliswaar inclusief SWW maar is toch een slechte SCOP voor W/W. Of is dit het thermisch geleverde vermogen?Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:23:
[...]
mvgr Berry
Ik zou een warmteverliesberekening laten maken om te zien wat het huis werkelijk thermisch vraagt. Kun je misschien zelf op http://uwert.net
En natuurlijk aanvullen met SWW.
Er zijn mensen die heel tevreden zijn met hun W/W zoals @jerh . Maar niet met dit soort verbruik. En aan vaste lasten heb je dus ook al €720 x 17jr= €12.240 betaald.
Verwijderd
Mooi Eneco-projectjejaari schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:45:
[...]
Als die 7000kWh/jr het elektrisch opgenomen vermogen is alleen voor de W/W WP dan is dat wel heel erg veel. Het is weliswaar inclusief SWW maar is toch een slechte SCOP voor W/W. Of is dit het thermisch geleverde vermogen?
Ik zou een warmteverliesberekening laten maken om te zien wat het huis werkelijk thermisch vraagt. Kun je misschien zelf op http://uwert.net
En natuurlijk aanvullen met SWW.
Er zijn mensen die heel tevreden zijn met hun W/W zoals @jerh . Maar niet met dit soort verbruik. En aan vaste lasten heb je dus ook al €720 x 17jr= €12.240 betaald.
Dat ligt eraan. Als bovenstaand verbruik gerealiseerd wordt doordat je 3 dagen per week thuis bent... dan niet.Joris 407 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:47:
[...]
Interpreteer ik dit juist?
Als ik nu 700m3 gas per jaar voor verwarming en sww verbruik, heb ik een warmtepomp van 3,6kw nodig?
Kortom heb je nu een realistisch stookgedrag ?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik had juist begrepen dat Eneco er mee wilde stoppen.
Dus de verdiensten zijn nog niet hoog genoeg naar Eneco norm
+ de WP moet met -10 ook nog 3,6kw kunnen leverenKnowbody schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:28:
[...]
Dat ligt eraan. Als bovenstaand verbruik gerealiseerd wordt doordat je 3 dagen per week thuis bent... dan niet.
Kortom heb je nu een realistisch stookgedrag ?
Wij hebben in het westen een nieuwbouw woning gekocht. De l/w warmtepomp is een Danfoss DHP-IQ 9kW (zelfde als de Thermia itec 9kW) met ook een 180ltr boiler inside. Ook een gezin van 4. Ipv van deze op de zolder te plaatsen laten we de binnenunit plaatsen in de garage, die direct aan het huis zit. De buitenunit staat aan de andere kant van de muur. Met andere woorden binnen 1mtr afstand. Het warme water gaat dan via goed geïsoleerde leidingen naar binnen. Afstand is max 2,75mtr. Daarna gaan de SWW leidingen naar keuken en badkamer op resp. 2mtr en 6mtr afstand.jaapsander schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:01:
Keuken is deze SWW een backup als de 7ltr boiler van de Quooker leeg is.
Misschien kan je de schuur gebruiken om de binnenunit te plaatsen?
Ben wel van plan om een geïsoleerde kast er omheen te maken zodat de binnenunit niet te koud komt te staan.
Heeft iemand hier ervaring mee? De installateur vond het een goed idee.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.